Invloed van Rederijkers op uitbreiding van Calvinisme Het laatste woord Wij vieren 31 augustus, al het stiller dan vroeger is Dankbaar voor alles, wat Zij voor ons deed in Haar leven Kerkelijke verdeeldheid ook in buitenland niet onbekend Herentrui Landjuweel in Reimerswaal Juist 450 jaar geleden Zeeuwse Wandelingen Voor Sadrach en zijn vriendjes s s S Perzische padvinders in Nederland Synode van Gerej kerken Eerste ruildienst in N.H kerk en Ev, Lutk kerk in Zeeland Zonder: luidruchtig feestvertoon Zaterdag 31 augustus 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 8 Juist 450 jaar geleden (in 1507) werd in Reimerswaal een landju weel gehouden, waar de Middel burgse Rederijkerskamer de eer ste prijs behaalde: 7 tinnen stopen en 10 tinnen kannen. Deze gebeur tenis geeft me aanleiding iets over deze rederijkers te vertellen. Iedere groep ambachtslieden (tim merlui, kuipers, slagers of beenhou wers, schippers, enz.) had vroeger zijn vakvereniging, zijn gilde. Zo waren er ook mensen, die de letterkunde be oefenden, zich bezighielden met dich ten (beter gezegd: met rijmen). Zij verenigden zich tot het gilde der rede rijkers, gewoonlijk rederijkerskamer genoemd. Op hun vergaderingen spraken ze zoveel mogelijk in poëzie. De voorzit ter (opperprins) noemde een onder werp en op de volgende vergadering gaven de leden hierop in dichtvorm een antwoord. Dikwijls waren het Bij belse onderwerpen, b.v.: hoeveel keer in de Bijbel het woord zeep gevonden wordt. Antwoord Een der gildenbroeders heeft hierop dit antwoord gegeven: Slechts driemaal wordt in 't Bijbelblad 't Gebruik van zeep gevonden: De vrome Job die zoveel smart te lijden had, Bedekt met vuile zonden, Roept klagend uit: Al wies ik mij Met vers gesmolten sneeuw, Wat zou mij zulks toch baten? Ja zelfs al nam ik zeep daarbij, (Job 9 30) Nog zou mijn vuil gestel Mij nimmermeer verlaten! De tweede plaats is in het boek Van ziender Jeremias, (Jer. 2:22) De derde plaats, indien men zoek, Vindt men bij Maleachas. (Mal. 3 2) Soms gaf de opperprins op de bij eenkomst een onderwerp op, waarop direct het antwoord moest gegeven worden. Zo mogelijk in dichtvorm. Wie dat het mooiste deed, maakte een goede beurt. Toneelvoorstellingen... Maar de rederijkerskamers hadden nog veel meer te doen. Vóór de processies gehouden, grote optoch- kerkhervorming werden er dikwijls ten b.v. ter ere van de heilige, waar naar de kerk genoemd was. In Roomse streken komen die nog ge regeld voor. Daaraan deden alle gilden mee, ook de Rederijkers. Hun werd speciaal ver zocht,op die dag niet afwezig te zijn, dus te zorgen dat ze op zo'n dag niet in een andere plaats iets te doen had den. Zoals ik ergens las: ze moesten „op de dag van die ommeganck thuys wesen". Maar met het meelopen in de pro cessie waren ze niet klaar. Ze moesten meestal op zo'n plechtige dag ook een opvoering geven, de vertoning van een toneelstuk. Ook op de zondag van de jaarmarkt (kermis) en bij andere feestelijke ge legenheden gaven ze hun toneeluit voeringen, hun „spelen van sinne De bedoeling ervan was, het volk te on derwijzen en te stichten, de zielen en zeden te verbeteren. Zelf uit het volk opgekomen, wisten de spelers goed, wat er leefde onder het gewone volk. Literaire verdiensten hadden de rijmelwerken meestal niet. Kunst te geven was niet in de eerste plaats het doel der rederijkers. Het stuk was in de meeste gevallen langdra dig berijmd proza. Toch hebben ze door de toneelstukken wel invloed gehad op de beschaving en ontwik keling der taal. Jit Middelburg kwam van Mevr. N. N. de grote verrassing in de l vorm van een bankbiljet van 25. Nog eens was Middelburg present, ditmaal met een giro. Dit kwam i van G. N. die 5 gaf. En Lewe- dorp wil ook in onze lijst niet ont- breken, want G. L. gireerde ƒ1,—. t We zijn weer echt blij met, dat zo velen naar vermogen ons helpen, om een paar honderd Papoeakin- l deren blij te maken, maarwe zijn er nog niet. D^e akelige vracht zal straks weer een lelijke hap weg- l eten. De tijd gaat echter opschie- ten, want we moeten tijdig onze 1 pakketten klaar hebben, omdat we ditmaal alles per boot gaan ver- sturen, wat 'maanden tijds eist. Per vliegmachine kost het schatten t gelds, en die schatten besteden we immers liever voor ons talrijk Sa- drachkroost. Daarom, wie nog in verloren portemonnaiehoekjes een goede duit vindt, bewaar die niet lang,-maar stuur die naar ons bu reau voor Sadrach. Weet u ons gi ronummer niet meer? Het is 274289. Nu nog even vertellen, hoe de stand van zaken is. We hadden in de spaarpot ƒ243,75. De oogst van deze week is ƒ31. Tezamen dus: ƒ281,75. Weer dankbaar voor wat we heb- ben, doch immer begerig naar meer j voor onze Sadrach. t Uw Ma ja. Het volk had de bedoeling gauw door en genoot van de vrijmoedige kritiek van de spelers en van de „ste ken onder water". Meestal waren het taferelen uit de Bijbel, die werden vertoond. Soms op ernstige, maar meer nog op kluchtige wijze. Hun aandeel aan de Reformatie In de tijd na het bekende jaar 1517, dat we noemen als het begin der Kerkhervorming, waren er onder de rederijkers ook, dié zich tot de „nieu we leer" voelden aangetrokken. Dat bleek ook uit hun spelen. Waar deze ook de bedoeling hadden, de aandacht te vestigen op verkeerde toestanden in de maatschappij en de kerk, was het vooral de kerk, die het ontgelden moest. D.w.z. de misstanden in de kerk en onder de geestelijkheid. Bij zo'n toneelopvoering mocht men veel zeggen, was het niet openlijk, dan in bedekte termen. Die echter door 't publiek goed begrepen werden: een goed Verstaander heeft maar een half woord nodig. Zo werden op fijne manier de ker kelijke afdwalingen gehekeld: de on gebonden levenswijze der geestelijken, de voorname staat der kanunniken, de misbruiken in de aflaathandel, bet verschil over het leerpunt der goede werken, e.d. Op 1 augustus 1539 voerden 6 per sonen van de Middelburgse kamer een stuk op, dat nogal opzien verwekte. In dit stuk, „de boom der schrifturen", werden de bovengenoemde misbrui ken fel bestreden en werd vooral de geestelijkheid in een bijzonder donker licht geplaatst: het waren farizeeën, wolven in schaapskleren, ja, zelfs de antichrist werd erbij gehaald. Geen wonder, dat dit stuk 10 jaar later door de Roomse kerk op de lijst van verbo den boeken werd geplaatst. In Zierikzee werden de spelers dan ook vermaand, „dat ze niet zouden spelen dat schandeloos is". Zo hebben de rederijkers door hun toneelstukken veel invloed gehad op de verbreiding van de beginselen, zoals Luther en Calvijn die aan de Bijbel hadden ontleend. L. v. W. Van al het gehoorde is het slot woord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Pred. 12 13. De rabbijnen zelden vroeger, dat een mens, die nog geen dertig jaar was, niet in het boek Prediker behoorde te lezen. Het ls begrijpelijk.-Predtker is een moeilijk boek. We kunnen ook zeg gen: een dapper boek. De schrijver schroomt geen ogenblik alle moeilijkheden, die het leven biedt, bloot te leggen. Het leven is vol vra gen. En niet maar vragen, waar ons verstand graag een antwoord op wil weten, maar vragen, die ons hart dag en nacht verontrusten. Er zijn wel wijzen, die menen, dat z(j het grote antwoord hebben gevonden, maar het leven is harder dan hun leer. De teleurstelling is groot, het zrwoegen is voor niets, de dood maakt alles ge lijk, het verleden wordt voorgoed be graven. En wie nog niet geboren is, is er nog het beste aan toe. Wat wordt een mens moe van al dat vragen, van al dat zoekenMaar af en toe schuift er uit het betoog op eens een woord omhoog, dat licht schijnt te zullen geven. Zodra de Prediker Gods Naam noemt, dan is het, alsof het redeneren even stopt. God heeft geen schuld aan het kwaad, God heeft de mens goed gemaaktde mensen heD- ben het verknoeid, zij hebben veel be- denkselen gemaakt. Maar het Godsbestuur ontraadselen, dat kan de mens niet. Zijn weg is in het heiligdom, heeft de Psalmist al gezegd. En dan opeens, onverwacht, zonder logische voorbereiding, ziet de Predi ker het. Het komt er niet óp aan, dat wij op alle vragen geen antwoord we ten. Vrees God, en houdt Zijn geboden, dat ls de enige slotsom, die rust en vrede geeft. Ploeter niet, om een antwoord te vinden, maar luister naar wat God zegt, en doe wat Hij gebiedt. Leef als een gehoorzaam kind, dat niet vraagt, maar vertrouwt, dat zijn hemelse Vader niet narekent, maar Hem volgen wil zonder vragen. 118 Perzische padvinders, die de Jam boree in Engeland hebben bijgewoond, zijn dinsdag voor een tweedaags be zoek aangekomen in het conferentie oord „Teylingerbos" te Vogelenzang. Zij zuilen diverse Nederlandse steden bezoeken. De Perzische gasten die op hun boottocht van Dover naar Oosten de veel vertraging opliepen, hadden begrijpelijkerwijze veel interesse Voor de Hollandse warme maaltijd, die bij hun verlate aankomst op hen wachtte. Men ziet hen (boven) paraat in de keuken en (onder) terwijl zij de Hol landse keuken eer bewezen. (Van een onzer verslaggevers) Nog steeds luistert de generale synode van de Gereformeerde kerken naar toe spraken van buitenlandse afgevaardig den. Dit betekent, dat men behalve groe ten en hartelijke bewoordingen ook wel eens iets hoort van kerkelijke narighe den over de grenzen. De afgevaardigden zijn immers vaak afkomstig van afge scheiden kerken en bij het memoreren van de historie hunner kerkelijke ge meenschappen, stuit men dan ais vanzelf op godsdienstige onenigheden, die zich in het verleden, ook in andere landen, hebben voorgedaan. Donderdag was eerst het woord aan rev. Murdoch MacPhail uit Inverness in Schotland, afgezant van de Free Church of Scotland. Deze vrije kerk dateert van 1843, maar zag omstreeks 1900 het groot ste deel van haar leden heengaan. De overheid erkende het resterende gedeel te als de wettige voortzetting en zo heeft de Free Church haar bestaan tot van daag toe vervolgd. Rev. MacPhail heeft in den brede ge sproken over de talrijke banden tussen de Schotse en Nederlandse kerk, die reeds dateren uit de 16e eeuw. Veel hebben de Schotse Calvinisten aan Ne derlandse theologen te danken. Dr. L. Praamsma van Groningen-zuid, die het antwoord der synode gaf, her innerde evenwel aan le invloed van de Schotse reformatie op Nederland, waar- Morgen zal de eerste officiële ruil dienst in Zeeland tussen een predikant van de Ned. Herv. Kerk en één van de Evang. Luth. Kerk plaats vinden. Ds. C. Metselaar, Ned. Herv. pred. te Goes zal nl. die ochtend in de diens ten van de Evang. Luth. Gemeenten te Middelburg (9 uur) en Vlissinge n 110.30 uur) voorgaan, terwijl Ds. H. Johannes, Evang. Luth. predikant te Vlissingen te Goes de dienst zal leiden (10 uur) in de Ned. Her. kerk. Eén en ander is het gevolg van de z.g.n. Consensus die er thans tussen beide kerken bestaat. Beide predikanten zullen zich hou den aan de orde van dienst, zoals die in de Gemeente waarin zij spreken ge bruikelijk is. MATEN 48 - 50 - 52 Materiaal: 700 gram Scheepjes Silvret- ta kl. 1617. 2 breinaalden no. 2Vi. 29 ste ken, gebreid met naalden no. 2y2 in tricotsteek, zijn 10 cm breed, 43 naalden zijn 10 cm hoog. Rug. Opzetten 130-G40-150) st. en 40 naalden tricotsteek breien, dan in de volgende naald de steken met de opzet- lussen samenbreien voor de zoom, daar na elke 8e naald aan beide kanten 1 st. meerderen tot er 144-G52-160) st. zijn. Als de totale hoogte 35-(36-37) cm is, aan beide kanten 1 st. minderen en dit Juist vandaag gedenken we de verjaardag van Prinses Wilhelmina. Met opzet schrijven we gedenken want dat kun je doen zonder luidruchtig feestvertoon. De Prinses heeft gevraagd of wij haar die dag in stilheid willen laten vieren, omdat zij de rust zozeer nog be hoeft. Natuurlijk eedbiedigen we dit verzoek, maar het zal Haar stilte niet storen, als wij met elkaar over deze vorstelijke Vrouwe praten, want we kunnen het immers niet laten om Haar verjaardag te ge denken. Zo'lang heeft zij in Haar lange regeringsperiode de eerste plaats onder ons ingenomen en voor de ouderen onder ons was dit een belangrijk stuk van hun leven. Eens, toei Prinses Wilhelmina nog heel jong was, kwam Zij voor de eerste maal mee naar Amsterdam, waar de be volking uitbundig dit als een feest vier de, vooral rondom het paleis, aldus het verhaal. Maar het Amsterdams paleis, aan alle zijden door straten omgeven, bood zodoende niet veel rust aan het jonge Prinsesje. Toen kwam het verzoek van de Koninklijke Moeder om een beetje rust voor het kleintje en meteen werd het stil in de buurt van de Dam, want het Kind, zeiden de Amsterdam mers huiselijk, moest rust hebben. En nu vraagt de grijze Prinses Wilhelmina zelve of wij le verjaardag maar in stilte willen vieren. Dankbaarheid Wat ligt er een lang en werkzaam le- n tuf en deze beide dagen. Na de ab dicatie heeft Prinses Wilhelmina zich volstrekt uit het officiële leven terug getrokken, de eerste plaats latend aan H,- Dochter, Koningin Juliana, daarmede is Zij njet heengegaan uit on ze harten. Met grote dankbaarheid ge denken we aan al wat zij in die lange jaren voor ons land en volk heeft be tekend. Misschien hechten onze gedach ten zich het meest aan de laatste jaren van Haar regering onder de moeilijke omstandigheden van de oorlog, toen Zij, hoewel van ons gescheiden, ons toch zo dicht nabij kwam in een schier moeder lijke zorg en belangstelling voor allen en alles in het vaderland. Rijk bezit Toch is het goed te beseffen, wat het geweest is, zo lang, zo heel lang, die hoge en eenzame plaats in ons staatsbestel te hebben moeten bezetten. We hebben het eigenlijk altijd zo van zelfsprekend gevonden, dat Koningin Wilhelmina dit deed met grote, doch stille waardigheid. Steeds koninklijk zijnd en toch in eenvoud en soberheid levend. Het was dan toch maar een rijk bezit voor ons land. Dat zie je pas goed, als je eens gaat vergelijken. Dat een Egypte zijn koning moe werd, die zich aan zulke excessen te buiten ging is immers te begrijpen. Om nu verder te zwijgen van de landen in het zuid-oosten van ons werelddeel. Wat men indertijd van verschillende monarchen te lezen kreeg was niet veel schoons. Latere „staatshoofden", zij het dan niet van vorstelijke bloede, die met veel bombarie regeerden en door hun angstwekkende manipulaties de wereld vrede verstoorden, hebben ons te inniger gehecht aan onze Koningin Wilhelmina. Zorgelijke tijden Zij heeft in twee wereldoorlogen zorgelijke tijden doorgemaakt, maar rondom Haar was steeds die sfeer van stille, onaantastbare waardigheid. Nu zijn we blij, dat wij Haar juist na die kwade jaren, nog zo lang hebben mo gen behouden en dat zij van uit het stille witte paleis te Apeldoorn de op bouw kon zien van al wat verwoest is geweest in die voorbije zwarte tijd. Haar jaren gingen echter door en nu is er de tijd, dat die immer zo werk zame Vrouw, vraagt Haar in stilheid te laten op 31 augustus. Dat zullen we doen, maar al uiten we ons dus niet in feest vertoon, ons gebed kan opgaan tot onze God of Hij de verdere levensavond, die Hij Haar nog wil schenken, rijkelijk wil overstralen met Zijn Goddelijk licht. Dat is het beste, wat wij voor deze Koninklijke Vrouw kunnen wensen en hier mee betonen we onze dankbaarheid voor alles, wat Zij voor ons deed in Haar lange leven onder ons. MAJA. elke 3e naald herhalen tot er nog 110- (116-120) st. over zijn, deze steken in 1 X losjes afkanten. Voorpand. Dit wordt geheel als de rug gebreid tot de minderingen voor het armsgat beginnen, dan het werk in twee delen splitsen en elke kant afzonderlijk afbreien. Voor het armsgat minderen als bij de rug en aan de halszijde elke 4- (4-5) e naald 1 st. minderen tot er nog 45-(46-48) st. over zijn, deze steken losjes afkanten. Op de steken aan de andere zijde in spiegelbeeld breien. Mouwen met aangebreide pas. Voor de manchet opzetten 60 st., hierop 40 naal den tricotsteék breien, dan weer een zoom inbreien en in de volgende naald meerderen tot 85-(89-89) st., dan in pa troon gaan breien als volgt: 8-(10-10) st. tricotsteek, 3 X (3 st. averecht, 1 st. recht), 4 st. averecht, 2 st. recht, 4 st. averecht, 2 st. recht, 4 st. averecht, 3 X (1 st. recht, 3 st. averecht), 1 st. recht, 4 st. averecht, 2 st. recht, 4 st. averecht, 2 st. recht, 4 st. averecht, 8 X (1 st. recht, 3 st. averecht), 8-Ü0-10) st. recht. Zo 19 naalden breien, steeds recht boven recht en averecht boven averecht, en elke 6e naald aan beide kanten 1 st. meerderen, dan als volgt gaan breien: 21e naald: streeppatroon breien tot 2 st. recht, dat zijn de 17e en 18e st. van het streeppatroon. X Deze 2 st. op een hulp naald nemen en vóór het werk houden, 1 st. averecht breien en nu de 2e st. van de hulpnaald recht breien, 2 st. averecht, 1 st. averecht op een hulpnaald achter het werk houden, en hier vóór langs 2 st. recht breien, nu de averechte steek van de hulpnaald averecht breien, dan streeppatroon breien tot de volgende 2 rechte strepen en vanaf X herhalen. De naald uitbreien en 1 naald overbreien. 23e naald: breien tot de 2 rechte steken en deze 2 st. voorlangs kruisen, als in de 21e naald, daarna de volgende 2 st. ach terlangs kruisen. De 2e streep op de zelfde wijze kruisen, de naald uitbreien, Weer 1 naald overbreien. 25e naald: Breien tot de 2 rechte steken, deze op een hulpnaald achter het werk houden, de 2 volgende steken recht breien, daar na de steken van de hulpnaald recht W«rlit*k*nlfl| mA 96 breien. De volgende streep voorlangs kruisen, de naald uitbreien en 1 naald overbreien. 27 naald; breien tot 1 steek averecht vóór de 2 rechte steken, deze averechte steek op een hulpnaald achter het werk nemen, 2 st. recht breien, daarna de steek van de hulpnaald ave recht breien, dan 2 st. voorlangs kruisen en de 2e streep op dezelfde wijze breien, enz. 29e naald: de 2 rechte steken weer kruisen, 2 st. averecht, 2 st. recht krui sen, enz. 1 naald overbreien. Deze 30 naalden steeds herhalen. Aan de zijkan ten blijven meerderen tot er 125-(135- bij hij speciaal de figuur van de her vormer John Knox naar voren bracht. Een afgevaardigde met de echt Hol landse naam Gerrit Vander Lugt uit Pella (het bleek van geboorte een Rotterdamse jongen te zijn), voerde het woord als representant van de Reformed Church in Amerika. Rev. Vander Lugt ontpopte zich als oud-dooplid van de Gereformeerde ker ken en als oud-lid van de Christian Re formed Church in Amerika. Zoals men weet leven deze twee kerken van Ne derlandse origine naast elkaar (soms in bijna volslagen vervreemding, zei rev. Vander Lugt), sedert in 1857 de Chris tian Reformed Church ontstond. SCHEIDING Rev. Vander Lugt verklaarde ronduit» dat deze scheiding feitelijk niet mag be staan. Er is schuld aan beide kanten, maar met de constatering daarvan kan niet volstaan worden; men zal samen moeten praten over de punten, die deze gedeeldheid tot heden laat voortbestaan. Prof. dr. G. Brillenburgh Wurth zeide uit naam der synode, dat van Gerefor meerde zijde geen poging ongedaan zal blijven om de toenadering tussen de ver schillende kerken te bevorderen. Als vertegenwoordiger van de hon derdjarige Christian Reformed Church trad rev. J. T. Holwerda van Bellflower naar voren. De banden tussen deze kerk en de Gereformeerde kerken zijn bij zonder hecht en worden jaar op jaar verstevigd door uitwisseling van theo logen. Rev. Holwerda betreurde het al leen, dat de taal vaak een beletsel vorm de voor de Amerikanen om van de we tenschappelijke studies uit Nederland kennis te nemen. Daarom prees hij de Vrije Universiteit, die een driemaande lijkse periodiek uitgeeft in het Engels. Prof. dr. R. Schippers heeft rev. Hol werda voor zijn woorden bedankt. MOEDER! MOEDER! Ds. W. A. Smit, predikant te Syden ham (Fort Elizabeth), hield een toe spraak voor de Ned. Geref. kerk in Zuid-Afrika. Er was juist koffie ge dronken, zodat zijn toespraak begon: „Nadat ek een koppie boerentroost ge niet hetWelnu, aan spraakwater ontbrak het hem allerminst! Hij ver telde, dat elke provincie in de Unie van Zuid-Afrika haar eigen landskerk heeft. De kerk, die hij vertegenwoor digde heeft 338 gemeenten en bijna een half miljoen zielen, zijnde 48 van de blanke bevolking in de Kaap provincie. De Ned. Geref. kerk is haar afstam ming echter niet vergeten. „Ons sien op na u soos na een moeder", verklaarde hij aan de synode. Ds. Smit deed dan ook een ernstig beroep op de synode om alles in het werk te stellen om weg te nemen wat tot vervreemding tussen de Gereformeerde kerken in Nederland en de Ned. Geref. kerk zou kunnen leiden. Ds. P. N. Kruyswijk gaf hem als voor zitter der synode gaarne de garantie, dat men elkaar zou trachten vast te houden. Overigens toonde de praeses zich ietwat verlegen met de kreet .moeder! moeder!', die door de afgevaardigden uit het bui tenland nogal eens tot de synode wa9 gericht. „Ik heballeen gemerkt, dat de Re formed Churches van Australië niet zo gul zijn met dit moedergeroep", stelde hij vast. „Maar dat komt meer voor bij kinderen, die pas het ouderlijk huis ver laten hebben!" 145) st. zijn. Als de mouw ca. 49-(50-51) cm lang is, aan beide kanten 2-(3-4) st. afkanten, daarna aan het begin van elke naald 2 st. afkanten tot er 77-(73-69) st. over zijn. In het streeppatroon blijven breien en in het midden elke 6e naald 2 x 1 st. meerderen, dan breien tot het midden of het kruispunt van de kabels, dan is de schouder 13-(14-15) cm lang. Het werk in twee delen splitsen en op de rughelft 60 naalden breien, dan zijn 2 patronen. Dan de voorhelft afbreien en elke 2e naald vanaf de schouder 3 st. afkanten tot alle steken weg zijn. Nu de 2e helft in spiegelbeeld hieraan brei en. Eerst geheel afzonderlijk voor de voorpas 3 st. opzetten en elke 2e naald 3 st. bijmaken tot weer hetzelfde aantal steken op de naald is als bij de andere helft, dan de steken van de rug er bij nemen en weer over alle steken in het streeppatroon verder gaan. Afwerken. Alle delen aan de binnen kant onder een vochtige doek licht per sen. De trui met smalle naden met een stiksteek in elkaar naaien. De binnen kant van de manchet overhands dicht naaien. Langs de hals 2 cm voorbij mid denvoor beginnen, tot middenachter, ca. 80 st. opnemen, hierop 12 naalden tricot steek breien met aan de voorkant van de hals elke 2e naald 1 st. meerderen, daarna 12 naalden tricotsteek met elke 2e naald 1 st. minderen en alle steken losjes afkanten. Dan het biesje op het voorpand breien, op gelijke hoogte als de halsbies beginnen en 5 st. van het voorpand opnemen X de volgende 5 st. 1 toer hoger opnemen en vanaf X her halen tot er 30 st. zijn, dan het biesje breien als de halsbies. De 2e helft van beide biezen in spiegelbeeld breien. Deze biezen naar binnen dubbelvouwen en on zichtbaar tegenzomen, de hoekjes aan elkaar naaien. Tot slot de naden enz. even bijpersen aan de binnenkant.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 8