Tehuisleider: een zware, maar ook een mooie taak HET EINDE VAN DE REIZEN VAN DS. HARTMANN K. de Boer 25 jaar in de christelijke vakbeweging Tal van sollicitanten waren eens zelf trouwe bezoekers thuis Na bijna twee jaar weer OP DE PLAA TS R UST (slot) Arbitrage tandartsen en ziekenfondsen Zilveren beker voor varkensfokker Vragen in Kamer over huurverhoging Man met eigen stijl en sterke culturele belangstelling Meer verzet tegen atoomproeven Onder Organisatie voor de kernenergie in werking Theologische Hoge- schooldag in Kampen op 25 sept. Doopvont met stromend water Studentenconferentie in Nigeria Maandag 5 augustus 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 (Van één onzer redacteuren) Zo'n tehuis voor militairen moet aan al de mannen in uniform een echt thuis bieden. Of het aan dit doel beantwoordt, hangt voor een zeer groot deel van de tehuisleiders af. Daarom moet het bestuur van Pro Rege bij de keus van deze echtparen met de grootste zorgvuldig heid te werk gaan. Zelfs in deze tijd van meer dan volledige werk gelegenheid is er overigens liefhebberij genoeg voor deze functies. Op de advertentie, die onlangs werd geplaatst, kwamen niet minder dan 270 sollicitaties binnen. Opmerkelijk was, dat onder deze groep niet minder dan 50 jonge mannen waren, die zelf in hun diensttijd trouwe bezoekers van de tehuizen waren geweest. Zij solliciteerden, omdat ze uit eigen ervaring wisten, dat een tehuisleider wel een zware, maar ook een heel mooie en dankbare taak vervult. Een zware taak is 't zeker, met name de parate troepen ingedeeld blijven, in de grote tehuizen bij de legerplaat- kent zijn pappenheimers al gauw op sen. Neem nu b.v. het tehuis bij het de prik. Dat heeft natuurlijk een groot kamp „De Wittenberg", dat bovendien voordeel, want in deze tehuizen worden aan een drukke militaire route gelegen vaak banden gelegd, die nog jaren na is. De hele dag door vallen de chauf- de diensttijd trekken, feurs hier binnen voor een kopje koffie Zo hield het echtpaar De Wilde m en een koek. 's Middags is het tehuis het tehuis te Nunspeet op Tweede een paar uur gesloten, omdat de zalen dan in orde gemaakt moeten worden voor de grote stroom, die 's avonds komt. Maar zelfs tijdens die pauze zit ten de mannen al weer op de stoep te wachten, tot de deur van slot gaat. Per dag komen hier zo'n 3 tot 400 bezoekers en het is te begrijpen, dat de tehuisleiders aan een eigen huiselijk le ven niet toekomen. Dit temeer niet, omdat de tehuizen 's zondags ook open moeten zijn. De jongens, die geen ver lof hebben, moeten juist dén in het te- huls de gezelligheid vinden. De leger- predikanten houden hun kerkdiensten in de grote kampen tegenwoordig in de tehuizen. Het opmerkelijke Is, dat se dert het invoeren van deze maatregel het bezoek twee keer zo groot is als vroeger, toen deze diensten in de leger plaats zelf gehouden werden. Zo'n wonder is dit ook eigenlijk weer niet, want in de tehuizen volgt na de kerkdienst het koffie-uurtje, net als thuis. De koffie wordt 's zondags gratis verstrekt en meestaf schuift de predi kant ook bij in de kring. Voor het werK van de legerpredikanten zijn de mili taire tehuizen zeer waardevol. Hier le ren ze de mannen in een ongedwongen, huiselijke sfeer kennen. En de mannen zelf komen er veel gemakkelijker toe om met eventuele moeilijkheden naar de dominee te gaan, als ze deze ais mens bij een gesrek of een spelletje meermalen ontmoet hebben. Eén week-end in de maand hebben de tehuishouders vrij, maar het valt niet altijd mee om goede vervangers voor hen te vinden. Eigenlijk moesten er toch onder de burgerij echtparen gevonden worden, die op zo'n zondag de leiding van het tehuis eens wilden overnemen. Ook aan het organiseren van bijzondere avonden zouden trou wens meer dan tot nu toe burgers ter plaatse kunnen deelnemen. Ieder, die een lezing kan houden over een interessant onderwerp of een film kan vertonen of wat anders op touw kan zetten, is in de tehuizen altijd welkom. Op de achtergrond Een tehuislelder zelf moet niet steeds de gezelligheid in het tehuis „organise ren". De jongens vinden hun eigen weg wel. De één is verzot op televisie-uit zendingen, een ander duikt met zijn boeken in de studiezaal, een derde is niet bij het biljart vandaan te slaan. Wel moet hij bereid zijn eens bij te schuiven in de kring om aan een ge sprek deel te nemen of om eens aan 't schaakbord plaats te nemen. Hij Is de man op de achtergrond, die ingrijpt als het nuttig of nodig is. De leiders in de tehuizen van plaat sen als Ossendrecht en Nijmegen, waar de jongens slechts twee tot vier maan den komen voor hun eerste opleiding, hebben één groot nadeel. Zij leren hun bezoekers nooit goed kennen. Een te huisleider in een plaats, waar dezelfde militairen zo'n 10 tot 14 maanden bi] Kerstdag een reünie van oud-bezoekers. Het werd een reuze gezellige dag, waaraan niet minder dan 40 gewezen militairen met hun vrouwen of ver loofden deelnamen. In de gastenboeken van de tehuizen zijn veel dankbare ontboezemingen van vertrekkende militairen opgetekend, die duidelijk doen uitkomen hoe veel een goed geleid en gezellig militair tehuis voor de mannen in uniform betekent. Een tehuisleider en diens vrouw moe ten niet alleen bereid zijn om het eigen gezinsleven op te geven en over ae juiste tact in de omgang met de be zoekers beschikken, zij moeten ook nog bepaalde zakelijke en administratieve talenten hebben. Want een tehuis Is een zaak, waarin heel wat wordt omgezec. Een paar cijfers In één jaar worden in de gezamenlij ke tehuizen 2 miljoen koeken en 1 mil joen kopjes koffie verkocht. Een half miljoen flesjes limonade en 300.000 pakjes sigaretten gingen over de toon bank heen. Er werd 100.000 uur gebil jart en er sneuvelden 35.000 ping pong- balletjes. Voor gesprekken met thuis per telefoon telden de mannen f 75.000 neer. Deze hoge cijfers - laten tegelijk duidelijk zien, dat de militaire tehuizvei voor duidenden „mannen in uniform" een echt tweede tehuis Een hoekje in het tehuis te Roermond, waar een aantal be zoekers zich rond de tehuislei ders heeft geschaard voor een praatje bij de koffie. Strijd in Algerië De Algerijnse opstandelingen heb ben bij een gevecht met Franse grenstroepen nabij Guelma aan de Tunesische grens dertien man aan do den verloren. De Fransen maakten een aantal geweren buit. In grotten bij Oran zijn zes verzetslieden gearres teerd. Vermiste Japanners in China en Rusland De directeur van het Japanse bu reau voor repatriëring, Kono, heeft donderdag verklaard, dat nog steeds niets bekend is over het lot van 50.000 Japanners die in China en de Sowj et- Unie vermist worden. Wel vreest men, dat van de 40.000 Japanners die in China vermist worden, er nog slechts 8000 in leven zijn en van de 10.000 vermiste Japanners in de Sowjet-Unie nog slechts 1200. (Ingezonden mededeling adv.) Over de hele wereld vinden meer mensen baat bij BENNIES dan bij enig ander maagtablet Rennies blussen brandend maagzuur onmiddellijk. Gewoon laten smelten op de tong en Uw pijnen verdwijnen in korter tijd dan U nodig had om deze advertentie te lezen. De bond van r.k. ziekenfondsen en de stichting autonome ziekenfondsen hebben geantwoord op het jongste voorstel van minister Suurhoff, via arbitrage tussen de maatschappij tot bevordering der tandheelkunde en de ziekenfondsorganisaties een oplossing te zoeken voor het conflict tussen tandartsen en ziekenfondsen. De bond en de stichting zijn alsnog bereid, een arbitrage te aanvaarden zoals de minister die reeds op 18 mei jl. voorstelde en die ten doel zou moe ten hebben een tussenweg te vinden tussen de vergoedingen van 25 en 27.64 per stoelminuut, die resp. van de zijde der fondsen aangebonden en van de zijde van de tandartsen gevraagd waren. Verlaging prijs blank brood Tussen de minister van economische zaken en de Nederlandse bakkerij stichting heeft overleg plaats gehad inzake de verlaging van de blank broodprijs met 1 cent per brood van 800 gram, ingaande 19 aug. a.s. Deze verlaging is naar het oordeel van de minister gerechtvaardigd in verband met de daling van de bloemprijs. Ergens ter wereld bevindt zich een bijzonder belangrijke zeug, die weldra een nest biggen zal werpen welke het wereldrecord zal breken voor het levend gewicht van biggen van acht weken, dat op het ogenblik op naam staat van Groot Brittannië met 438.8 kilogram. De verwachting is dat het mogelijk zal zijn dat een zeug een nest biggen werpt van 453.6 kilogram. Om dit doel te bevorde ren met het oog op verhoogde voedsel- produktie, heeft het bekende Britse vakblad „Farmer and Stockbreeder" een zilveren beker en een geldprijs uitge loofd voor de eigenaar van het eerste nest acht-weekse biggen dat de 453.6 kilo haalt. Deze prijs is beschikbaar voor alle beroepsfokkers van het Gemenebest, Amerika en Europa. Alleen inzendingen van firma's of personen die veevoeder vervaardigen of verkopen zullen niet worden geaccepteerd. Het huidige re cord staat op naam van 18 Britse big getjes die na 56 dagen een gemiddeld gewicht van 24.5 kilogram hadden. De Britse biggen werden op de voet gevolgd door vijftien biggen uit Iowa (Verenig de Staten), die 424.1 kilogram wogen. Op de bodem van het Haines meer, ongeveer 16 km ten noorden van To ronto, is een kano gevonden, die vol gens oudheidkundigen waarschijnlijk 5000 jaar geleden door Indianen is ge bouwd. Het lid van de Tweede Kamer de heer Bommer heeft aan de minister van volkshuisvesting en bouwnijver heid de volgende vragen schriftelijk gesteld: 1. Is de minister van oordeel, dat de richtlijnen aan de gemeentebestu ren, die hij uitvaardigde met betrek king tot huurverhoging voor woning wetwoningen, gebouwd met steun in gevolge de bijdrageregeling 1950, kun nen worden beschouwd als een wette lijk besluit tot nadere vaststelling van een huurprijs, als bedoeld in artikel 5 van het besluit bijzondere huurprijzen 1954? 2. Zo neen, welke betekenis moet dan worden toegekend aan de mede deling, welke huurders van in de eer ste vraag bedoelde woningen ontvin gen omtrent een vastgestelde voorlo pige huurverhoging? 3. Is de minister bereid, alvorens enig wettelijk besluit, als in de eerste vraag bedoeld, te nemen, alsnog de vaste commissie voor volkshuisvesting en bouwnijverheid van de Tweede Kamer in de gelegenheid te stellen haar zienswijze kenbaar te maken? Hartmann heeft gezien, hoe een nog al voornaam burger een hondje, dat de kinderen niet goed baas konden, met eigen hand doodsloeg en in de gracht wierp. Naar Goes De volgende dag reisden de Bohe mers naar Goes, waar 's dinsdags de classis zou bijeenkomen. Dit bleek ech ter een vergissing te zijn; de classis Zuid-Beveland vergaderde pas op 13 augustus.Zo lang konden ze niet in Zeeland blijven. De tocht naar Goes was dus een vergeefse reis en ze konden die dag ook niet terug naar Zierlkzee. Het eni ge, wat er op zat, was hier de nacht over te blijven en de stad eens te be kijken. Ze wandelden rond Goes en waren vol lof over deze mooie plaats. Ook na men ze een kijkje in het Schuttershof met zijn schietbaan en grote tuin. De waard bleek een Duitser te zijn; hij was getrouwd met een meisje uit De nemarken. Toen hij de bezoekers Duits hoorde spreken, nodigde hij hen uit, te blijven eten. Het werd een gezellige, prima maaltijd en van betalen wilde de gast heer niet weten. Deze herbergier kon bovendien aardig goed Latijn spreken en speelde voortreffelijk op het elave- clmbel. De Engelse regering heeft te ken- Terug naar Zierikzee nen gegeven, dat zij niet zal inter- De volgende dag reisden ze weer te- veniëren met betrekking tot het be- naar Zierlkzee. Geen aangename „,„if 01 reis. Er was veel minderwaardig volk de Shell en de British Pe- aaB (iie hen voor Joden aanza- troleum Company haar verkoopbelan- gen. Ook een vrouw („een oude geit", gen in Israel af te stoten. I zegt Hartmann) die hem met haar ge- Waarom werd Ds. Hartmann in Zierikzee zo slecht ontvangen? Zag men de beide reizigers misschien eerst aan voor „vrome" oplichters? Ze schenen voor de Zierikzeeënaars wel vreemde snuiters te zijn: de mensen kwamen expres uit hun huizen lopen, om de vreemdelin gen maar goed te kunnen aangapen. Sommigen zetten er zelfs hun bril voor op! Zo deden ze een slechte indruk op van deze stad, die ze trouwens niet mooi vonden. Ook de jeugd stond hen niet aan. Slordig geklede jongens liepen schreeuwend door de straten, vergezeld van al tamelijk grote, touwtjesspringende meisjes. Ze zagen de jongens ook bezig met een schijnbaar geliefd vermaak: het vangen van honden. Kregen ze er een te pakken, dan werd het beest aan de brug opgehangen, dood geknuppeld en in het water gegooid. Zelfs ouderen deden er aan mee. mene praat telkens lastig viel. En bij al deze onaangenaamheden woei zijn hoed over boord. In Zierlkzee kocht li ij een nieuwe voor 13 stuivers, ook nog een paar handschoenen voor dezelfde prijs en een kam voor 4 stuivers. De andere dag verschenen beide man nen voor de classis. Toen Hartmann vertelde over de toestand in zijn ge boortestreek, waren de Schouwse pre dikanten diep bewogen. Zonder uitzon dering beloofden ze, hem te helpen. Na afloop van de vergadering was er, zoals dat altijd gewoonte was, een maaltijd. Een voortreffelijk maal, waar bij vlees, vis, wildbraad en diverse groenten werden opgediend, bovendien Rotterdams bier en Franse wijn. De twee vreemdelingen kregen een ere plaats aan weerszijden van de praeses. Hiermee was aan hun bezoek te Zie rlkzee een eind gekomen. Na een reis vol wederwaardigheden met een schip per, die de vorige dag verstek had la ten gaan, omdat hij drongen was, en twee keer oponthoud op een zandbank, kwamen ze weer in Goes. Toen ze daar vernamen, dat de classis Zuid-Beve land pas over een maand zou verga deren, vertrokken ze de volgende dag naar Tholen. Tholen Hier logeerden ze weer in een her berg bjj de stadspoort (ze schenen daar een voorliefde voor te hebben). Goes vonden ze mooier, tenminste wat de gebouwen betreft, maar Tholen haa toch ook mooie bolwerken en wandel wegen. Op het beenderenhuisje op het kerk hof lazen ze dit versje: Wat gij nu zijt, was ik voor dezen. Wat ik nu ben, zult gij haast wezen. (Aan de kerk te Groede staat op een steun ditzelfde versje). De volgende zondag zochten ze, na de preek, de beide predikanten op, die hun ook alle mogelijke steun toezeg den. 's Maandagsmorgens 30 juli zeilden Hartmann en zijn compagnon naar Bergen op Zoom, waarmee aan hun reis door Zeeland een eind gekomen was. Heel in 'tkort wil ik nog even hun verdere lotgevallen vertellen. Engeland en Frankrijk Na hun reis langs een heel aantal steden In ons land, kwamen ze op 27 oktober in Engeland. Daar zijn ze tot 1 september van het volgend jaar (1658) gebleven. Wel is het te Londen ge beurd, dat ze wegens geldgebrek een keer zonder eten naar bed moesten, maar in het algemeen werden ze ook hier goed ontvangen. Ze haalden er een bedrag van bijna 6000 pond sterling op. Vandaar naar Frankrijk, speciaal de omgeving van Parijs. Hier bleven ze maar drie weken en vertrokken weer naar Engeland. Plotseling breekt het dagboek nu af. Had Hartmann geen zin meer om het af te maken? Of is misschien het laatste gedeelte verloren gegaan? We weten het niet. Uit ander bronnen we ten we echter, wat er verder met Hart mann gebeurd is. Hij is enkele weken ziek geweest en heeft de universiteiten van ons land bezocht. Toen Is hij naar huis terug gekeerd, waar hij 8 februari 1659 aan kwam. Bijna 2 jaar was hij weg ge weest. Zijn vrouw was In die tijd ge storven; hij vond zijn kinderen zonder moeder. Hij werd weer predikant te Lissa en hertrouwde met een weduwe. In 1680 maakte hij een tweede reis door Nederland en Engeland, waar hij aan de universiteit te Oxford tot doc tor werd bevorderd. Deze reis duurde niet zo lang als zijn eerste. In 1691 kwam hij voor de derde keer naar ons land. Hij bracht het niet ver der dan Rotterdam, waar hij ziek werd en stierf. L. v. W. (Van een onzer redacteuren) De heer K. de Boer, vice-voorzitter van het C.N.V. vierde donderdagmiddag temidden van een grote schare belang stellenden zjjn zilveren jubileum als be stuurder van de chr. vakbeweging. De voorzitter van het C.N.V., de heer M. Ruppert schilderde de jubilaris in zijn toespraak als „een nummer apart, een man met een geheel eigen stijl en een sterke culturele belangstelling". De heer De Boer werd in het Friese dorp Woudsend geboren, werd opgeleid in het timmermansvak en had al vroeg een grote belangstelling voor de chr. jeugdbeweging. In 1932 werd hij be stuurder van de Ned. Chr. Bouwarbei- dersbond en een jaar daarna was hij reeds hoofdbestuurder. Ook hier werd hij dé man van het jeugdwerk terwijl hij tevens zijn krachten wijdde aan de Cen trale voor Werklozenzorg. In 1949 werd de heer De Boer verbondsbestuurder van het C.N.V. Hier verdiepte hij zich een aantal jaren in de kwestie rond de loonvorming tot hij in 1953 zijn baan brekend werk in Nieuw Guinea begon voor de oprichting van een chr. sociale beweging aldaar. Deze fata en data ontlenen we aan de toespraak van de heer Ruppert, die de jubilaris tenslotte namens het C.N.V. een pick up met platen overhandigde. De oud-bestuurder T. Palma, dorps- en landgenoot van de heer De Boer, gaf later een minder officiële maar zeer hu moristische levensschets. Namens het fonds „Draagt Elkanders Lasten", waar van de jubilaris voorzitter is, sprak zr. Van der Meulen, voor de K.A.B. de heer A. Boersma en voor het N.V.V. de heer J. Lageveen. Tal van andere sprekers verhoogden nog met redevoeringen en geschenken de feestvreugde, tot de heer C. J. van Mastrigt met een toespraak namens de collega's de rij sloot. De heer De Boer bedankte tenslotte met enkele nuchtere woorden voor de hem toegezwaaide lof, die hem vaak had doen denken: „Heb ben ze het nu wel over mij?" Tweehonderdzesenvijftig Britse ge leerden hebben zich aangesloten bij de oproep van de Amerikaanse geleerden tot beëindiging van de proefontplof- fingen met kernwapens. Om de Amerikaanse openbare me ning op te zetten tegen voortzetting van de proeven met kernwapens heb ben Quakers besloten op 6 augustus aanstaande, de dag waarop in 1945 de atoombom van Hirosjima ontplofte, door te dringen op het terrein voor dergelijke proeven in de Amerikaanse staat Nevada, aldus hebben de organi satoren van deze actie te New York bekendgemaakt. Het proefterrein in Nevada is streng verboden voor het publiek. De Qua kers zeiden dan ook inbreuk op de wet te zullen maken. Aan TANTE TRUUS Zceuwsch Weekend GOES Mjjn beste nichtjes en neven, We stonden vorige week met ons al len voor een eenvoudig schuurtje, dat we kerk zullen noemen, omdat daar straks de mensen in zouden samenko men voor een kerkdienst. De kerkmen sen, ongeveer een dertig bij elkaar, en dan reken ik er ook enkele babies bij, die door de moedèrs op de arm werden gehouden, bleven wat voor het kerkje staan. Dominee stapte direct op ze af en vertelde, dat hij nu eens bezoek had meegebracht, mensen, die over het gro te water (de Oceaan) naar hier waren gereisd en die het prettig vonden om samen met hen te luisteren naar een preek over de Here Jezus. Het is dan eigenlijk net of er een wonder gebeurt, want opeens zie je dan toch maar, dat je met deze arme India nen over het belangrijkste in je leven samen kunt praten. Er stond bij het groepje een vriendelijke jonge vrouw, die een snoezig kindje op de arm had. Het kleintje was zeker nog geen jaar. Met verwondering heb ik er naar ge keken, niet om het kindje zelf, maar omdat het zo warm ingepakt zat, ter wijl het daar in New Mexico toch be hoorlijk heet is. De kleine zwartoog, die lief tegen me lacht, scheen er geen hinder van te hebben. Terwijl de anderen al gauw druk aan de praat geraakten, ben ik met de jon ge vrouw mee naar binnen in de ar moedige hut gegaan, die, zo als ik jul lie al vertelde, hogan genoemd wordt. Ja, het was er binnen armoedig, maar beslist niet vuil. Deze jonge vrouw had, voor ze trouwde, ook al jaren lang op de zendingspost gewerkt. Daarom was het binnen in haar huisje ook netjes. Lang kon ik daar niet blijven, want de kerkdienst zou beginnen. We gingen op de achterste bank zit ten en konden daardoor de anderen waarnemen onder de dienst. Bulten had ik natuurlijk al gezien, dat ze wat an ders gekleed waren dan de gewone Amerikaanse mensen, maar je moer heus niet denken, dat ze er bij liepen, zoals je in Indianenboeken wel eens ziet, met een krans van veren op her hoofd, en verder niet veel aan. O neen! Eigenlijk verschilde de kleding van de mannen niet zoveel van die der ge wone cowboys. De vrouwen droegen wtj- de zwarte rokken en een donkere blous. Het haar was stevig in een knot op gebonden. Het is werkelijk niet eens zoveel verschillend van de haarmode, die je tegenwoordig wel eens ziet. In de kerk dacht ik niet meer aan verschil in kleding of gezichtskleur, want ik luisterde naar de eenvoudige, maar o zo fijne preek, die onder grote stilte met aandacht door allen gevolgd werd. De preek werd door de dominee in het Engels gehouden, maar daarna ging één van de Indianen-ouderlingen diezelfde preek precies nog eens na vertellen in hun eigen Navajo-taai. Daarvan konden wij geen enkel woord je verstaan, dat verzeker ik je. Maar ook die tweede maal, dat de mensen die preek hoorden, verroerden ze zich niet, maar luisterden gespannen toe. En wat hebben we kostelijk met el kaar gezongen. Het waren voor ons bekende wijzen, en de woorden kregen we in een boekje voor ons. De uitspraak De Internationale Organisatie voor de Vreedzame Aanwending der Kern energie, die gegroeid is uit het des betreffende, op 8 december 1953 door president Eisenhower aan de algeme ne vergadering der Verenigde Naties in een toespraak gedane voorstel, is maandag officieel in werking getre den. Zij werd op die dag n.l. door de Verenigde Staten bekrachtigd, waardoor 22 staten, waaronder drie grote mogendheden de Verenigde Staten, de Sowjet-Unie en Groot- Brittannië haar hebben geratifi ceerd. was niet moeilijk. We wisten waarover het ging In het lied, maar dat was ook alles, omdat er In het Navajo's geen enkel woordje Is, dat op Engels, Frans of wat dan ook lijkt. In die tijd was nog slechts een klein deel van de Bijbel in die taal vertaald. Misschien is het nu wel veel meer, want het is al weer een poos geleden, dat ik er was. Weet je wat nu zo heel fijn van die mensen is? Ze kwamen ons in de middag het dunne boekje, waar in dat vertaalde Bijbelgedeelte stond, als cadeau aanbieden, omdat ze bljj waren, dat wij hun kerkdienst, daar in die woestijn, hadden meegemaakt. Ik verzeker je, dat dit boekje nog een kostbaar bezit in onze boekenkast is. Dat begrijp je wel. Nu stop ik met mfln reisverslag hoor. We keren in gedachten weer naar Goes terug en een maal daar aangeland denk ik weer aan onze „Sadrach". Deden jullie lie dat ook? Maar liefst met je spaar pot in het zicht. Dag hoor. Jullie TANTE TRUUS. De theologische hogeschooldag van de Gereformeerde kerken onderhoudende artikel 31 k.o. zal dit jaar op woensdag 25 september te Kampen in verschillen de kerkgebouwen worden gehouden. Als sprekers zullen optreden prof. P. Ded- dens, prof. L. Doekes, prof. dr. H. J. Ja ger, prof. H. J. Schilder en prof. C. Veen- hof, allen hoogleraar aan de theologi sche hogeschool, alsmede de predikanten ds. R. H. Bremmer uit Zwolle, ds. E. Teunis uit Monster en ds. P. Wulffraat uit Amsterdam-c. De nieuwe Gereformeerde kerk te Voorburg, die binnenkort zal worden gebouwd, de Fonteinkerk, zal een groot doopvont met stromend water krijgen. De kerkeraad heeft hiertoe besloten, omdat hij de doopvonten in de Gereformeerde kerken in het al gemeen te klein acht, en te hoog. Daardoor, aldus de kerkeraad, kan het hoofd van een kind, dat gedoopt wordt, er nauwelijks boven worden gehouden, zodat vaak bij het dopen slechts en kele druppels water worden gebruikt, aangezien de doop de afwassing van de zonde symboliseert moet niet wei nig maar veel water worden gebruikt, als zinnebeeld van een stroom van ge nade. Uit 60 landen zullen van 11 tot 21 sep tember meer dan 200 vertegenwoordi gers van studentenorganisaties in Ibadan in Nigeria samenkomen en op de zeven de internationale studentenconferentie problemen bespreken, waarmee studen ten in alle delen van de wereld gecon fronteerd worden. De universiteitsstad Ibadan ligt in het binnenland van Nige ria, ongeveer 80 mijl verwijderd van de kustplaats Lagos. De studenten zullen bijeenkomen in de nieuwe Trenehard Hall van de universiteit. De Nederlandse Studentenraad draagt zorg voor de ver tegenwoordiging van de Nederlandse studenten op de conferentie, die tevens wordt voorbereid door de Cosec (coordi nating secretariat) te Leiden. Onder meer zal de conferentie zich bezig hou den met de aantasting van de rechten van vrije studie in Algerije, Cuba, Cy prus, Goa, Hongarije en Nicaragua.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 5