„Is God dan boos, als wij blij zijn en zingen?" Ds Hartman werd op Walcheren vriendelijk ontvangen In Zierikzee minder goed Weer een „oude" synode? ANDERE BLADEN Naar het strand van Mariadei (II) Papoea'kindertjes in hoerastemming i^adio BRENGT IJ- Eerst de Joden, nu wij. Leuk onder jurkje /i 'NiïLa 'i BH Rock en roll uit elektronisch brein Eten en drinken Zeeuwse Wandelingen Onder MIDDELBURG Gelezen In Rome blijft Rome Roet in 'teten Maandag 29 juli 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 „Pas op, juffrouw, modder! zeiden Kis Siong en Kim Tjong, twee zorgzame Chineesjes, die een complete warme maaltijd in blik van hun toko-vaders hadden mee gekregen en mij al drie zakjes ge suikerde amandelen hadden geof freerd. Maar ze staken hun gele voetjes rustig in de zwarte mod der, deelden kwistig zoute pinda's rond en keken met sereen geslo ten gezichtjes naar de natuur om zich heen. We liepen over het smalle modde rige kronkelpaadje door de boesboes, een lange sliert kinderen voorop, met alle mogelijke spullen op hun hoofd, de twee zwijgende Chineesjes in het midden en een tweede groep, de wat ouderen, achteraan. Daar tussendoor lawaaiden Edward en Noach, de twee kleinste aardappeltjes uit de klas, die met glinsterende ogen van alles von den, van alles zagen, en bij 't zien van het kleinste torretje vlak voor hun neus aan een tak, gedeelten uit hun laatste Nederlandse taailesje aanhie ven, in de geest van: „De tor brult, de slang miauwt, de vogel blaft. enz. Ze plukten een knobbeltje hiér uit een boom, sabbelden op het jonge blad van dié struik, of vonden een onoog lijk vruchtje daar in een heester, dat ze ook vergenoegd in hun mond from melden. Om je heen was het gekoer van de duiven, het gekrijs van de pape gaaien en de kaketoes, vreemde kreten van andere vogels, die je nu eens deden denken aan het knarsend openpiepen van een oude deur in verroeste scharnieren, dan weer aan een gedeelte van een chromatische toonladder, of soms ook wel aan schaterend hoongelach. Repertoire De kinderen liepen welgemoed hun hele schoolzang-repertoire af te draai en. Hoewel hun stemming die van „Hoera!" was, zongen ze keurig in de maat, glashelder en heel zuiver. Het deed wel wat vreemd aan tussen vro lijke natuurversjes ineens een kerst' liedje te horen of een „njanjian Ho- hani", zoals zij hun geestelijke liede' ren noemen. Eén keer heb ik geprobeerd hen uit te leggen dat het eigenlijk niet past om van „Kom mee nu naar buiten", over te springen op: „Houdt Gij mijn handen beideWaarop de kinde- DINSDAG SO JULI 1951 HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 V. d. huisvr. 9.05 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Orgelspel. 11.30 Sopr. en piano. 11.50 Gram. 12.00 Mil. ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Theaterork. 13.55 Beursber. 14.00 Viool en piano. 14.30 Jehova's Getuigen, rep. 14.40 Kinderkoor. 14.55 Promenade-ork. 15.25 Lichte muz. 15.40 Fanfare-ork. 16.00 Alt en piano. 16.30 V. d. jeugd. 17.15 Rit mische muz. 17.25 Metropole ork, 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 De dierenwe reld en wij, caus. 18.40 Orgelspel. 18.55 Parijs spreekt tot u. 19.00 Gram. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nws. 20.05 Cabaret. 21.45 Land voor de boeg, klankb. 22.25 Orgelconc. 22.50 Act. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. te New York. 23.16 New York calling. Daarna: Act. of gram. 23.2524.00 Gram. HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvrouw. 9.40 Lichtbaken. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Gram. 14.00 Idem. 14.30 Wij vrouwen van het land. 14.40 Brabants ork. en solist. 15.30 Kamermuz. 15.55 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee. Tus sen Centraal Gebergte en branding in Nieuw-Guinea, door L. Pagano. 18.00 Strijkork. 18.20 Sportpraatje. 18.30 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Comm. op 't nieuws. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.30 Act. 20.45 Holland Festival: Noë, ou la destruction du premier mon de, oratorium. (20.4521.00 Inleiding). 22.20 Wat dunkt u van de mens? caus. 22.40 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Nouveauté's. TELEVISIEPROGRAMMA NTS: 20.30 Journ. en weeroverz. 20.45 22.30 Filmprogr. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.30 Gram. Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Operettemuz. 14.30 Koorconc. 16.00 Koersen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 17.15 Ork.conc. 17.45 Boekbespr. 18.00 Ka mermuz. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nws. 22.11 Pianorecital. 22.55—23.00 Nws. Vrijdag is voor de eerste maal een „Cessna" éénmotorig vliegtuig ge land op het vliegveld van het binnen lands bestuur van Ned. Nieuw-Gui nea in de Baliem-vallei in Ned. N. Guinea, nabij de plaats Waimena. ren me hogelijk verwonderd aan staarden. Eén gewaagde zelfs de op merking: „Is God dan boos, als wij blij zijn en zingen?" Ik moest het antwoord schuldig blij ven. En toen ik, ook deze keer, de kinderen weer zo gemakkelijk hoorde overspringen van het één op het an der, kon ik'me inderdaad niet voor stellen, dat God nu boos zou zijn op deze kleine, blijde Papoea-kindertjes, die juist één van hun mooiste geeste lijke liederen hadden ingezet, en nu, met grote, glanzende ogen om zich heen kijkend, door de indrukwekken de wildernis liepen, die wildernis, die ogenschijnlijk tot in z'n kleinste on derdeeltjes volkomen naar eigen be lieven was samengesteld en opgegroeid, maar die een harmonie in kleur en vorm vertoonde, die alleen door de Hand van de grote Schepper kon zijn geformeerd. Het is me niet mogelijk, de hoge, steile bergwand te beschrij ven, waarlangs onze weg voerde. Een dikke laag groen hing er in alle mo- melijke nuances omheen. Keek je in die dikke laag groen, dan ontwaarde je kaarsrechte, enorm lange en slanke boomstammen in een wirwar van liaan en andere soorten slingerplanten. Er viel van alles naar beneden: takjes, vruchten in allerlei afmetingen, ge vleugelde zaden, er roetste van alles naar alle kanten weg, en het gonsde en zoemde er van duizend insecten. Naarmate we dichter bij het strand kwamen werd de bergwand lager en het groen minder hoog en overvloedig. Er vlogen vlinders, zo groot als zwaluwe in 'de mooiste kleuren: hel blauw en oranje, en de kinderen wezen me op een wande lend takje of een gloeiend rode krijgspapegaai ergens boven in een woudreus. Nog een paar modderpoelen, een klim over een reusachtige boomstam, die zich dwars over het paadje ge drapeerd had, endaar was de zee. Daarvan vertel ik de volgende week. Seroei. Ph. v. d. BERG. Prof. dr. K. Dijk, oud-hoogleraar aan de Theologische Hogeschool te Kam pen, somt ln het Centraal Weekblad van de Gereformeerde Kerken de na men op van de leden der komende sy node te Assen. Van de 65 leden hebben er 37 al eens een synode meegemaakt; 30 van hen maakten deel uit van de vorige Gereformeerde synode (Leeu warden 1955). Aangaande de leeftijd der leden durft prof. Dijk geen becijfering te maken. Hij vermeldt alleen, dat van de pre dikanten dr. Kraan van Vlaardingen in 1889 geboren is en ds. Baarlink van Nordhorn (Did.) in 1927 en tussen deze leeftijden in liggen de jaartallen der andere leden. Ds. Baarlink ls In deze eeuw in leef tijd slechts overtroffen door dr. J. C. de Moor, die in 1905 als 27-jarlge reeds op een synode verscheen. Ter aanvulling van wat prof. Dijk schrijft, zouden wij er op willen wijzen, dat een herhaalde roep in de Gerefor meerde kerkelijke pers niet weerspie geld wordt in de samenstelling der ko mende synode. De leeftijden van de 26 deelnemende predikanten nagaande, constateert men, dat ds. Baarlink wel een buitenbeentje is, want het dichtst bfl hem in leeftijd staat dr. Praamsma van Groningen, die 47 jaren telt. Voorts zijn er nog twee predikanten van 49 jaar; de meerderheid der voorgangers, 22 dus, is 50 jaar en ouder, vier predi kanten zijn de zestig gepasseerd. Eigenaardig, dat de vorige synode van Assen (1926) in dit opzicht veel pro gressiever was, want zij telde verschil lende jonge leden. Dr. Dijk noemt de namen der nog levende predikanten. Hun leeftijden nagaande bleek ons, dat er toen vrij wat meer leden beneden ae vijftigf waren dan heden. Ds. G. Laar man was 30, dr. C. J. Goslinga 37, ds. J. H. Telkamp 40, ds. H. A. Munnlk 42, ds. N. Postma 43, enz. In het Hervormd Weekblad voor de ring Nijmegen e.o. geeft ds. H. C. Touw van Nijmegen een uitgebreid verslag van de Duits-Nederlandse kerkdag te Kleef. Op deze zeer geslaagde en druk bezochte samenkomst sprak o.a. pror. dr. A. J. Rasker uit Leiden. Na zijn betoog wisselde men van gedachten over de verhouding van Duitsers en Ne derlanders. Heinrich Giesen, algemeen secretaris van de Duitse kerkdagen, vertelde dat hij dit jaar voor het eerst met zijn jon gen in Holland was. Er moest een nachtverblijf gezocht worden. De jon gen hoorde hoe gezegd werd: „Maar 't is voor Duitsers". En hij vroeg angstig: „Zijn wij dan zó slecht geweest, vader?" Waarop vader zei: „Nu moeten wij be leven, wat wij vijftien jaar geleden de Joden aandeden. Dat weten de Hollan ders. Toch nemen ze ons op". Het ant woord van het kind was: „Dan houd ik van die Hollanders". Onder een wijdgerokt zomerjurkje staat dit leuk uitstaande onderjurkje allerliefst. Het rokje is ruim aan de taille gezet en heeft een brede strook afgezet met een kantje, evenals het lijfjee. Patronen in de maten 6810 jaar. Ben.: stof 1.75 m a 90 cm breed voor 10 jaar. WIJZE VAN BESTELLEN Plak aan de adreszijde van een brief kaart, naast en buiten het frankeer zegel, het verschuldigde bedrag 1,05) aan geldige postzegels en adresseer deze aan de redactie van het Zeeuwsch Dagblad, Lange Vorststraat 90, Goes, Aan de andere zijde vermeldt u uw naam, adres, maat en numm. (no. 247) van het gewenste model. Plak nooit meer dan 1,05 aan postzegels extra op een briefkaart, want wat meer ge plakt wordt is waardeloos. Bestellingen onder rembours worden niet aangenomen en de patronen wor den niet geruild. De redactie heeft geen patronen in voorraad, het per soonlijk komen afhalen aan ons kan toor heeft dus geen zin. Het beroemde elektronische brein „Vnivac" heeft een rock en roll liedje, getiteld „Push button Bertha", gecomponeerd nadat de eigenaardigheden van de betrok ken soort muziek in elektronische taal aan de machine waren toe vertrouwd. Het liedje had een perfect ritme. Dr. Robert Rich van de univer siteit John Hopkins, die dit be kend maakte, bekende echter, dat „Univac" nog niet met Mozart kan worden vergeleken. eeflo tcfri» UfgaJ In dit artikel reizen we verder met Ds. Hartmann door Zeeland. Een „Kollektenreise" noemde hij in zijn dagboek deze reis. Bij een kollekte verzamelen we geld, uit het vorige artikel weten we wat het doel was van zijn tocht; geld verkrijgen om hulp te verlenen aan zijn berooide geloofs genoten uit zijn woonplaats Lissa. Deze hele week bleven ze in Middelburg logeren en van hieruit brachten ze verschillende bezoe ken aan Vlissingen en Veere. Natuurlijk moesten de reizigers op tijd hun „natje-en-droogje" hebben en over deze noodzakelijke dingen vinden we in de reisbeschrijving ook enkele opmerkingen. Hartmann vond de consumptie in Vlissingen veel goedkoper dan in Mid delburg. Dat kan echter ook wel aan de soort „gelegenheid" te wijten zijn. In Vlissingen betaalde hij voor een fijn diner 10 stuivers, bier inbegrepen, in Middelburg moest hij 6 stuivers neerleggen voor een eenvoudige por tie sla met eieren, vertelt hij. Óver dat bier was hij slecht te spreken. Het was zuur en duur: vier stuivers voor een kan en dat wel in het goedkope Vlissingen. In Veere, waar men hen voor Joden aanzag, gebruikten ze 's avonds in een herberg een maaltijd, die bestond uit komkommers met olie, peper en azijn, hard gekookte eieren met botersaus, een schoteltje kersen, een pint wijn en drie kruikjes „bier (weer slecht). Het kwam hen op een gulden de per soon. Verschrikkelijk duur, die eterij, en meestal niet naar hun Boheemse smaak. Vlees zagen ze wel in de winkels, vette kalveren zoals hun eigen land er geen had, maar in de herbergen was het meestal vis, die men hen opdien de. In Zierikzee kregen ze een keer rundvlees met peterselie toebereid. Ze hebben zelfs een keer rog gegeten. En veel sla. Daar was het dan ook zomer voor! I Indruk van de steden De drie Walcherse steden hebben ze ook goed bekeken. Over de meest berende gebouwen heeft hij iets ver teld, soms met vreemde opmerkingen erbij. Wist u, dat de bouwmeester van de Lange Jan de toren met opzet wat scheef heeft gebouwd, om zich te wre ken over een hem aangedaan onrecht? Ik lees zoiets hier voor 't eerst. Overigens is Middelburg een schone en zindelijke stad en de bewoners zijn bescheiden. Anders dan in Veere, dat hem niet meeviel, evenmin als de bevolking. Hij vond het er niet zo zindelijk en er was veel slecht volk in de stad. De Grjte Kerk vond hij een pracht ge bouw, maar het Stadhuis viel hem te gen, vooral van binnen. In Vlissingen was het juist kennis en daar kocht hij van een Pools koop man uit de Ukraine (wat is de wereld klein!) een kompas. Verder vielen hem nog een paar ei genaardige gebiuiken op bij geboorte en sterfgeval. Aan de huisdeur van een kraam vrouw zag hij een bordje hangen met fijn kamerdoek bespannen (op meer plaatsen werd dit gedaan, men noem de dit kraamkloppertje). Wanneer er een aanzienlijk man ge storven was, werd zijn wapen boven de huisdeur gehangen en later naar de kerk gebracht, waar hij begraven was. Maar de reis van Hartmann was geen vakantiereis om de bezienswaar digheden te bekijken. Hij deed ook zaken. Op 19 juli had er in de Nieuwe kerk te Middelburg een vergadering plaats van de classis Walcheren. Daar bepleitte hij zijn zaak. De predikanten zegden allen hun medewerking toe en ieder zou in zijn eigen gemeente een kollekte houden voor de Boheemse geloofsgenoten. Met Hebreeën 6 10 bedankte Hart mann voor de toegezegde hulp. Naar Zierikzee Op Walcheren was men klaar, de reizigers gingen nu andere delen van Zeeland bewerken. Op zaterdag 21 juli vertrokken ze s morgens om acht uur naar Zierik zee, waar ze om 1 uur aankwamen. Het was weer een snikhete dag en op de Oosterschelde stond zo goed als geen wind. Ze besloten, eerst naar de oudste pre dikant, Ds. Bruinvisch, te gaan. Maar daar hadden ze pech. Toen ze de dienstbode vroegen, om de dominé te mogen spreken, kwam ze terug met de boodschap, dat dominé hen niet kön ontvangen: hij was in zijn stu deerkamer bezig met zijn preek voor morgen. Zonder eerst eens te informe ren, wie ze waren en wat ze kwamen doen, werden ze naar de burgemeester verwezen. Omdat het zaterdag was, wilden ze echter niemand meer lastig val len, zeker geen predikanten, en na men hun intrek bij een weduwe, dicht bij de poort, die daar een her berg had. 's Zondags gingen ze naar de Grote Kerk, waar Ds. Bruynvisch preekte, de zoon van die van gisterenmiddag. Deze jonge editie scheen van 't zelfde slag te zijn als zijn vader. Toen ze hem na afloop van de kerkdienst volg den, wilde hij hen nauwelijks te woord staan. Met de ellebogen over de onderdeur van zijn woning geleund, hoorde hij met een stuurs gezicht de toespraak aan, die Hartmann op de stoep hield. Hij stuurde hen met een kluitje in het riet, in dit geval naar Ds. van Doreslaer, de voorzitter van de classis. Toen ze bij dezen aanklopten, wer den ze vriendelijk ontvangen, maar hij deelde hun mee, dat niet hij, maar Ds. Bruynvisch (de oude) praeses zou zijn van de eerstvolgende klassikale vergadering. Dus weer naar Ds. Bruynvisch Sr. Nu deed mevrouw open: haar man kon hen niet ontvangen, had vanmorgen gepreekt en was erg moe. Of de heren maar naar de burgemeester wilden gaan. Maar de heren lieten zich deze keer niet afschepen en kregen inderdaad de oude dominé te spreken. De kennis making viel boven verwachting mee. Ds. Bruynvisch zou hun zaak op de classisvergadering bespreken en zegde hun alle mogelijke steun toe. Zijn zoon bracht hen naar de burgemeester, die hen vriendelijk ontving toen hij ver nam met welk doel ze hier gekomen waren. In het slotartikel over het laatste deel van de reis van Hartmann en Cyrillis. L. v, W. De Indiase minister van defen sie, Menon, heeft te Londen verklaard dat de Indiase troepen in Kasjmier minder in aantal zijn dan op grond van de bestandsovereenkomst met Pakistan is toegestaan. Aan IANTE TRUUS Zeeuwsch Weekend GOES Mijn beste Nichtjes en Neven, Al zou ik niet willen, toch moet ik vandaag weer even verder gaan met het verhaal van mijn reis, want jullie hebben je zelf al afgevraagd, waar kwam die ene man opeens vandaan, die tante Truus zo de schrik om het hart deed slaan, terwijl ze toch ook schreef, dat ze die hele dag haast geen mensen zag. Nou die vraag heb ik me zelf toen ook een paar keer gedaan, maar de andere dag kreeg ik er van zelf het antwoord op. Het was heel waarschijnlijk een Indiaan geweest, omdat hij niet al te best Engels sprak. Onder elkaar spreken zij het Navajo dialect, en daardoor komt het dat ve len met het Engels niet al te vlot over weg kunnen. Maar ook zo'n Indiaan moet toch ergens vandaan komen, hé? Dat spreekt. Ik zal je maar eens vertellen, hoe we de volgende dag, dat was zondag, heb ben doorgebracht, dan komt meteen het antwoord op de vraag, waar in die eenzaamheid die man vandaan kwam. Het was geen kunst de andere morgen vroeg op te staan, want de warmte joeg me het bed wel uit, waarvan ik ook heus geen spijt had, want ik dacht: straks thuis zal ik wel eens een keer duchtig uitslapen, hier wil ik rondkijken. Rond te kij ken was er wel. Midden op die ein deloos wijde hoogvlakte waren heel wat gebouwen als om een groot plein bijeen gezet. Nu stonden die gebouwen niet vlak tegen elkaar aan hoor, zoals met de huizen op een markt. Nee, er was plaats genoeg tussen, maar toch was de ruimte van het plein wel zo onge veer als van onze markten. Waarvoor waren er zoveel nodig vraag je? Wel, daar was een school, een huis, waarin maandenlang de grotere Indianen jon gens en meisjes hun thuis hadden, een internaat noem je dan zo'n gebouw, verder een ziekenhuis, een kerkje, een huis, waar verpleegsters en onderwij zeressen woonden, een huis voor de dokter en een voor de dominee en hun gezin. En ja dan nog enkele an dere bouwsels meer. Dat alles zo maar in de wildernis. „DE MUZIEK MEE". Onze gastheer, de dominee, vertelde dat hü die morgen niet hier in het kerkje preekte, maar ergens „wat ver der weg", zei hij. Nu zegt zo'n aan duiding niet veel hé? Of wij soms mee wilden? Wat hebben wij ijverig „ja" geknikt. Na het morgeneten direct op weg In een auto natuurlijk. Met ons drieën zaten we voorin ge pakten dat met die warmte, doch we bleven er welgemoed bij, hoor. Achterin zatendrie Indianen met grote koperen muziekinstrumenten. Die zouden ze hard nodig hebben, want in het kerkje waarheen we gin gen was geen orgel, zelfs niet een heel kleintje en daarom zouden zij spelen en namen ze „de muziek mee". Dit waren mensen, die al Christe nen waren en die een tijdlang het le ven op de Zendingspost hadden mee gemaakt. Echt fijne mensen, waarmee je kostelijk kon praten, ook over de Here Jezus. HOBBELEN. We reden hetzelfde zijweggetje eerst af, dat we de vorige avond gekomen waren en daarna een klein eindje over de hoofdweg en toen ging dominee vrolijk zomaar de woestijn in met de auto. Het hob belde wel duchtig. Het ene ogenblik stak de kop van de auto vinnig om hoog en het andere moment keken wij er op neer, want wij waren weer gerezen. Gevaar was er niet behalve van een beetje misselijk worden van al die deining. Gelukkig hield mijn maag zich keurig. Het terrein golfde weinig, maar in geen velden of wegen zag ik enig levensteken en ik zat me ver wonderd af te vragen, waar die do minee ter wereld een mens zou vin den voor zijn kerkbeurt. Opeens, mid den in die verlatenheid, laat me die vrolijke baas de claxon van zijn auto blerren, dat ik verschrikt opsprong. „Dat is onze kerkklok", zei hij wel wat ondeugend lachend om de schrik van me. Kerkklok....!! EEN DUIK 1 En ja, opeens, we hadden met de auto weer een leuk duikje genomen, zagen we een heel simpel houten schuurtje, opgebouwd van heel dunne boomstammetjes, waartussen men de openingen met aarde had dichtge maakt. De kleur van het „kerkje" was precies eender als van de hele omge ving, zodat je het niet zag. Dominee wees op enkele hutten, die op enige afstand stonden. Ja, toen ze gewezen waren, zag ik ze ook, maar ze waren haast niet te onderscheiden van hun omgeving door dezelfde kleur. Vlak naast de „kerk" stond ook zo'n hut, „hogan" wordt die daar genoemd. Ook al vaal en armoedig. Nu begreep ik wel, dat de vrager van de vorigö avond waarschijnlijk in een van die verdwaalde hogans uit die buurt woonde. En daarvan was ik geschrok ken. Erg dom van me, maar ik wist toen ook nog niet wat prettige en zachtmoedige mensen de Navajo-Indi anen zijn. Ja, nu moet ik toch beslist volgende week jullie even meenemen de kerk en die hogan in, vind je ook niet? Dag allemaal. O ja. Denk om Sa- drach en zijn vriendjes! Tante TRUUS. Burgerlijke Stand Geboren: Christina, d.v. J. Brouwer en C. Kasse; Melianus H. A, z.v. G. A. Gom. mies en F. Tehubiluluw; Simon, z.v. S. Klapwijk en G. Oskam; Franciscus J., z.v. W. F. den Hollander en B. Geerse; Catharina E., d.v. H. C. A. de Rijk en K. den Heijer; Elizabeth A., d.v. M. P. Goe- degebuure en C. Bruggeman; Johannes J., z.v. J. Roeleven en G. J. Semeijn; Wil lem J., z.v. J. A. Duininck en P. van Schaik; Gertrude W., d.v. M. P. Bos en W. C. Reinhoudt; Maatje J., d.v. G. F. Si mons en W. S. Blommaert; Pieter, z.v. M. P. de Bruin en M. S. de Jonge; Wiets- ke, d.v. P, Luitwieler en W. Roeleven; Veronique E., d.v. D. Rijkse en T. N. Kesteloo; Jan C., z.v. J. B. Wisse en W. C. Adriaanse; Maarten M„ z.v. H. J. Wouterlood en M. M. E. J. Snijders; An na M„ d.v. C. J. Michielsen en S. A. van de Velde; Johanna, d.v. J. de Steur en L. Jacobse; Thecla S. E., d.v. J. F. Bastiaan- se en E. de Boer; Johanna S. W., d.v. P. B. S. van Hooijdonk en W. A. Hartman; Hilligje C., d.v. J. C. Zwart en N. Caste- leyn; Elise M., d.v. C. L. de Klerk en S. M. van de Woestijne; Helena C„ d.v. J. J. Tevel en C. A. van Zweeden; Johannis R., z.v. W. J. de Bree en J. Alma; Juli ana R., d.v. P. Nahumury en F. Mual; Dominieus P., z.v. D. K. de Rooy en E. M. D. La Poutre; Cornelis J.. z.v. C. .1. Luyk en M. Schmeil; Wilhelmina, d.v. W. K. Zwigtman en N. C. Huibregtse, Ondertrouwd: L. Stroo, 23 j. en E. F. Leenhouts, 23 j.; P. J. J. van Belle, 23 j. te Eindhoven en A. Blaauw, 20 j.; J. W. T. Quist, 25 j. en J. W. Stoter, 24 j.; J. W. Perrels, 30 j. en M. R. Schunselaar, 26 j.; H. Schout, 21 j. en S. den Engels man, 18 j.; Ch. F. H. Hazenbosch, 22 j. en A. C. J. Verniel, 24 j.; J. J. Cappon, 22 j. en J. Malgo, 20 j.; F. H. H. Picard, 28 j. en W. van Meerendonk, 27 j.; A. F. Swart, 23 j. en M. E. van der Zee, 19 j.; P. M. Groenewegen, 33 j. en C. T. Wa- beke, 21 j.; A. O. M. Vermoet, 25 j. en E. L. Weemaes, 28 j. Gehuwd: J. A. Noordermeer, 44 j. en A. Bijloo, 35 j.; H. van Hoogen, 25 j. en A. Schouten, 26 j.; T. Bosgra, 24 j. en A. L. Lorier, 23 j.; J. Dingemanse, 25 j. en J. EVisser, 20 j.; J. van der Hoek, 27 j. en E. de Klerk, 22 j.7 M. Avelino, 25 j. en C. A. van Kleven, 23 j.; C. J. van de Berge, 27 j. en A. E. Wolders, 22 j.; S. Hamelink, 22 j. en F. W. Cosijn, 19 j.; A. Wijkhuis, 74 j. en M. Kallenberg, 61 j.; B. Vader, 24 j. en H. G. van Luyk, 19; W. A. de Kraker, 27 j. en J. A. Huibregt se, 22 j.; G. Ottens, 25 j. en C. P. Meer man, 24 j.; A. van Hoogenhuizen, 21 j. en C. A. F. de Regt, 18 j.; J. J. Tevel, 25 j. en J. C. Vos, 22 j.; J. C. Vader, 21 j. en M. E. Willemsen, 20 j. Overleden: C. de Broekert, 70 j„ geh. met K. K. Nagelkerke; A. J. Versluijs, 78 j., wedn. van A. F. Karreman; M. J. Vlijberge, 83 j., wedn. van M. Damen; B. J. Bonhof, 64 j., geh. met V. M. Dem- ming; J. Versluys, 83 j., geh. met J. Sohuman; G. Burggraaf, 57 j.; F. F. de Vries, 64 j., geh. met J. P. van Leuven; A. de Potetr, 86 j., wedn. van L. Dinge manse; J. P. J. Nuijs, 87 j., wed. van W. Radder; P. A. Hoogesteger, 47 j., wedn van C. E. Wijkhuisen; W. de Bree, 87 j., geh. met K, Flipse; J. J. Francois, 85 j., wed. van J. Simpelaar; E. J. J. Mulder. j., geh. met L. L. Hendrikse; J. van der Klooster, 54 j., geh. met J. G. Baas; de Bree, 69 j., wedn. van J. G. Hu- brechsen; L. Poppe, 82 j., wed. van P. Brouwer; C. J. Bruker, 69 j., wed van J. Visser. „Samengaan met Rome?", dat is da vraag die ds. S. Kooistra uit Welsrijp plaatst boven een artikel in „De Chris- telijk-Historische Nederlander". Domi nee schrijft dan; Rome blijft Rome. Dat heeft de ge schiedenis telkens bewezen. Als Chr. Hist, mogen wij niet vergeten, dat twee delen onzer Unie (de C.H. kie- zersbond van dr. De Visser en de Fries Chr. Hist.) een sterke nadruk legden op ons Prot. karakter. Wij hebben daarom in de vroegere coalitie nooit zo van harte meegedaan als de A.R. Voorts denk ik aan een Rooms citaat in één van de boeken van Adolf Kel ler; „Waar wij Roomsen zwakker zijn, daar eisen wij uw beginsel, Protestan ten, n.l. vrijheid; waar wij sterker zijn, daar eisen wij ons beginsel, n.l. eenheid". Ik schrijf dit niet uit be krompen anti-papisme. Integendeel, ik ben van mening, dat wij nooit de sterkste nadruk moeten leggen op ons anti-dit of dat, maar op ons pro-zijn voor iets. Dus niet in de eerste plaats anti-Rooms, maar Pro-testant (bete kent oorspronkelijk niet enkel prote steren, maar ook openlijk uitkomen voor onze geloofsovertuiging). Niet in de eerste plaats anti-socialist, maar pro de persoonlijke verantwoordelijkheid van een ieder in de maatschappij. Al leen op deze wijze bewaren wij onze eigen zelfstandigheid het best. Daar om moeten wij zowel de Doorbraak afwijzen, als het samengaan met Ro me in een gemeenschappelijke organi satie. In hetzelfde artikel m**kt ds. Kooi stra enkele opmerkingen over de so- cialisatiepolitiek van de P.v.d.A.: Anderzijds kan de P.v.d.A. zelf wel eens roet in het eten gaan gooien, door haar socialisatiepolitiek te willen doorzetten. Woorden als van prof. Schermerhorn in de Eerste Kamer over socialisatie van het grondbezit onthullen ons de wezenlijke bedoeling van het socialisme. Zo kunnen de niet- socialistische partijen wel eens nood gedwongen tot samenwerking moeten besluiten, wil er nog geregeerd kun nen worden. Laat dit dan een samen werking zijn op zuiver zakelijke gron den. Maar voor géén prijs verlang ik me, z.g.n. omdat wij zouden stoelen op dezelfde wortel des geloofs. Als dit het motief zou zijn voor Rome en ons om de vrijage te hernieuwen, dan wil ik een stap verder en Rome uitdagen om mee te doen in de Wereldraad van Kerken. Eigenlijk zouden we, gelijk Hoedemaker heeft gezegd, het concilie van Trente nog eens samen met Rome moeten overdoen. Maar zie, dan kan Rome niet meedoen. Dan blijkt, „de zelfde wortel des geloofs" ineens niet te werken. Daarom hoop ik eigenlijk, dat de P.v.d.A. nog regeringspartner kan blijven, door haar socialistische wensdroom maar op te schorten en enkel met ons te jagen naar sociale gerechtigheid. Voor het evenwicht der politieke verhoudingen in ons land zou dit het beste zijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 4