Minister Algera bracht bezoek aan Deltawerken Zeeuwse tippelaars zetten hun beste beentje voor ZEEUWSE LlU I „BINNENKORT" KOMEN BESLISSINGEN VRIENDELIJKHEID - EEN TOVERMIDDEL Schipper „Elize" schuldig aan aanvaring te Hansweert Van Jeruzalem mar Nijmegen aaró Donderdag 25 juli 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 2 4 4 4 4 4 4 4 Z moea eeuu/óe lljLLech Vissers uit Arnemuiden naar Dokkum Toestand gewonden nog ernstig Sportdag in Oud-V ossemeer DRIE DAMES UIT ZEELAND Kees Stip schreef een schone brief., Artemis Em htip vfimèlijkhiiJ wonimn c»ln o{o c*$n ofo ofo <*$»s o?#i C*$O n^r> n$n e*^n «>jo te$o t*$<u e^D tefro C#$*J o^o ojo *»f»j t«$u <^v vfrj itf* o>$o o$o <v$o c*?o c»Jo r»$o c*fa cr>{o c*$*j «fr> c*$<ra ojo O^TJ (v}o C>$A3 e^«j wj«J e^o o^w «#j<w czflo u£o oj*. MINISTER ALGERA, de minister van verkeer en waterstaat, heeft gisteren een zoals hij het in een gesprek met ons noemde „intern aienstbezoek" aan Zeeland gebracht, dat geen verband hield met be leidskwesties, doch vooral diende, om de techniek van het Deltaplan te bezichtigen en zich op de hoogte te stellen van de huidige situatie, van de vorderingen en van de plannen. Enige weken geleden was het noordelijk gedeelte van de Deltawerken met hetzelfde doel bezich tigd, thans was het zuidelijk deel, dus Zeeland, aan de beurt. In ver band met het inofficieel karakter van het bezoek waren de provinciale autoriteiten wel op de hoogte van zijn bezoek, doch daarbij niet ver tegenwoordigd. Gistermorgen omstreeks 10 uur werd de minister, die vergezeld was van de directeur-generaal, ir. A. G. Maris in Goes op het bureau van de Rijkswaterstaat aan de Frans den Hollanderlaan, ontvangen. Daar had hij een uitvoerig onderhour met prof. ir. P. Ph. Jansen, ir. H. A. M. Dib- bits, ir. A. F. de Wolf, ir. G. H. S. Hofstra en ir. J. H. van der Burgt, de hoofdingenieur-directeur van Zee land. Zoals te begrijpen is, liep dit onderhoud voornamelijk over het drie- eilandenplan, waarover de minister veel inlichtingen verkreeg, terwijl al lerlei aspecten besproken werden. Kaarten Omstreeks 12 uur was hij aan Kat- scheveer. Hoewel er rekening mee was gehouden, dat hij met een klein bootje nog even aan de overzijde naar de aanleg van de werkput voor de sluis in de Zandkreek zou gaan, bleek het onderhoud in Goes zo lang geduurd te hebben, dat dit niet meer mogelijk was. De minister ging daarom met zijn Indien minister Ailgera giste ren even eerder aan het Katse- veer had kunnen zijn, had hij een praktisch staaltje kunnen meemaken van de moeilijk heden, waarmee wij in Zeeland hebben te kampen. Wij weten niet, of één van zijn begeleiders zijn aandacht gevestigd heeft op het ANWB- bord aan het begin van de Veerseweg, waar zo veelbelo vend staat: Zierikzee 4 km. En hem er dan bij verteld heeft, dat, als je op grond van dat bordje meent: nu ben ik er haast, bedrogen uitkomt, want het moge de afstand te land zijn, om die af te leggen, heb je nog ruim een uur nodig, als je het treft, dat je niet op de veerboot behoeft te wachten. Maar nu speelde er gisteren morgen iets anders, zij het dan niet met de Zierikzeese boot, doch met die naar Kats. De „Katseplaat", die deze oversteek gewoonlijk vaart, was gereser veerd voor de minister, als hij eventueel naar het werkpunt aan de overzijde zou willen gaan. Er was een reserveboot ingelegd. Maar die kwam stop te liggen, omdat ze even op een zandbank was geraakt („die boten moes ten feitelijk wielen hebben", zei de heer Noordhoek ons) en zand in de motor had gekregen. Er was gelukkig een andere boot "Vrij, de „Marjan". Maar toen die juist de eerste tocht zou maken zo omstreeks half twaalf kreeg ze al vlak bij de kant machinepech en dreef angstig af. Even lukte het, de motor, zij het dan „op één poot" weer aan het draaien te krijgen, maar al gauw toeterde de hoorn zijn vier stoten: ben onhanteer baar. Er zat 'niets anders op, dan dat de „Katseplaat" haar even ging oppikken, om „Marjan" voor stranding op de dijk of één van de kribben te behoeden. Nee was ze afgevaren, toen het tele foontje kwam: de minister heeft Goes verlaten. Het kon net ge haald worden. Nog met zijn sleep achter zich, meerde de „Katseplaat" weer aan de stei ger, toen de ministeriële auto voorreed. En toen bleek, dat de minister geen gebruik van de kleinere boot zou maken Hij ervoer tóch iets van de moeilijkheden, hoewel wij niet weten, of dat hem verteld is. Want de „Dir. Gen. Harmsen", waar de minister verder op zou varen, had van half elf af aan de steiger gelegen, doch had deze ligplaats moeten verlaten, toen om tegen 12 de „Emma" van Zierikzee af kwam. Het „admi raalschip" ging eerst op stroom, doch legde daarna aan bij de „Emma", zodat de minister daar over heen klimmen moest, om op de voor hem bestemde boot le komen. Wij mochten in ons gesprek •onstateren, dat de minister het „Zeeuwsch Dagblad" leest. Mis schien vindt hij dan nu in onze krant iets over zijn bezoek, dat hij zelf nog niet wist. Als Fries heeft hij er vrij zeker nog meer begrip voor dan andere Neder landers, dat een randprovincie haar aparte moeilijkheden heeft. gezelschap direct aan boord van het „admiraalschip" van de Rijkswater staat in Zeeland, de „Directeur Gene raal Harmsen", waarmee hij zo dicht mogelijk bij het werk werd gebracht. Aan boord werd een lunchpakket gebruikt, maar het grootste deel van .de tijd werd gebruikt, om met be hulp van op de kajuittafels uitge spreide kaarten de situatie nog nader te bestuderen. Naar Veere De reis ging nu naar Veere, waar de waterbouwkundig hoofdambtenaar S. Blom aan boord kwam en vervol gens de werkhaven tussen Veere en Vrouwenpolder werd bezichtigd. Ook werd het roer gewend naar de plaats, waar in de tbekomst de afsluitdijk zal komen te liggen. „We hopen volgend jaar met de aanleg van deze dijk te kannen be ginnen, waarbij we gaan werken van de kant van Noord-Beveland af, op de zandplaat van de Onrust polder", zei de minister ons. „Zal de bestedingsbeperking geen roet in het eten gooien", informeerden we. Maar we kregen de indruk, dat de minister op dit punt niet te pessi mistisch was, al zou het mogelijk zijn, dat er enige beperking werd opgelegd. Van Veere ging de reis nu weer per auto naar Wemeldinge. Onderweg, bij de Postburg, werd nog een demon stratie met nylon-zandzakken mee gemaakt. Oestercultuur Maar in Wemeldinge vroegen weer andere zaken de aandacht: de oester cultuur. Daar werden n.I. besprekin gen gevoerd in het hulplaboratorium voor de visserij in de Stormezande polder, waar ir. G. J. Lienesch, de directeur voor de visserij en dr. P. Korringa, de biologische deskundige, hem uitvoerig op de hoogte stelden van de proeven, die genomen worden. De minister achtte het hier gehoorde zeer interessant en is er van over tuigd, dat gepoogd moet worden, de oesterteelt in stand te houden. Een beslissing in verband hiermee werd intussen nog niet genomen. Wel is het advies van de Raad van Water staat binnen, maar de minister is nog bezig, dat te bestuderen. Toch kan een beslissing binnenkort verwacht worden. Datum Een datum voor deze beflissing kon de minister uiteraard moeilijk geven. Evenmin, of deze zal vallen vóór de behandeling van de Deltawet in de Tweede Kamer, waarvan Uif rekent, dat deze reeds in oktober zou kun nen beginnen (één der R.K. Kamer leden heeft bij het vorige week ge daan bezoek genoemd februari 1958, maar de minister, er mee rekenend, dat dit een beslissing van de Kamer zelf moet zijn, houdt voorshands nog rekening met het eerder genoemde tijdstip: oktober). Voorlopig gaan de gedachten nog uit naar een grote proef achter de dijk in het Veeregat, zei de minister. Maar voor een gedeelte is dit zijn terrein niet, doch van zijn ambt genoot van landbouw, zodat hjj zich op dit punt nog niet kon uitlaten. Het was omstreeks half zes, dat er een eind kwam aan het bezoek en de ministeriële auto met snelle vaart in de richting Den Haag vertrok, waar heen Zeeland nu met grote belang stelling kijkt, omdat daar de beslis singen vallen, die voor zijn toekomst van grote betekenis zullen zijn. Intussen hadden wij uit enkele uitlatingen van de minister de zekerheid gekregen, dat hij wel iswaar nu slechts een „technisch bezoek" bracht, doch dat ook de sociaal-geestelijke zijden van de ontwikkeling tengevolge van het Deltaplan zijn volle aandacht heb ben. De vissers uit Arnemuiden zien zich momenteel genoodzaakt emplooi te zoe ken in het noorden des lands, waar ze met hun schepen Dokkum als ligplaats hebben gekozen. Dit staat in verband met het feit, dat er bij Veere niets gevangen wordt. Voor Veere breekt er nu een stille Tijd aan en voor de winkeliers betekent dit ver trek ongetwijfeld een financiële schade post. Naar wij vernemen is de toestand van de twee ernstig gewonden van het auto ongeluk bij het viaduct te Woens- drecht nog ernstig. Mevr. Groenewe- gen werd in het ziekenhuis te Goes opgenomen terwijl haar echtgenoot, die een schedelbasisfractuur had opge lopen naar het ziekenhuis te Tilburg is overgebracht voor een speciale be handeling. Hij verkeert nog in levens gevaar. De heer en mevr. De Kam zijn, na verbonden te zijn in het ziekenhuis te Goes, aldaar ontsjagen maar worden nu nog verpleegd bij familie in Kort gene. Zaterdag a.s. wordt in Oud-Vossemeer een sportdag gehouden, waaraan ver schillende gymnastiekverenigingen me dewerking zullen verlenen. Des avonds geeft „Unie" uit Bergen op Zoom een turndemosstratie. In de morgenuren wordt het nieuwe gymnastieklokaal tij dens een bijzondere bijeenkomst op het gemeentehuis officieel geopend. De totstandkoming van dit royale en moderne turngebouw, waarvan de totale kosten de ton overschrijden, betekent on getwijfeld een grote aanwinst voor de sportmensen in Oud-Vossemeer. Ook de schooljeugd kan van dit gebouw nog veel plezier beleven. Het. oude gymnastieklokaal was reeds lang ongeschikt. Aanrijding liep goed af )p de hoek van de Pastoor Jute laanValariusstraat te Bergen op Zoom had een aanrijding plaats tus sen een auto bestuurd door J. v. d. P. wonende te Vlissingen en een auto be stuurd door P. V. wonende in België. De aanrijding ontstond doordat v. d. P. de bocht naar links te kort nam, terwijl V. het verkeer van rechts geen voorrang verleende. Beide wagens werden beschadigd. Persoonlijke on gelukken hadden niet plaats. Tegen beide bestuurders werd door de poli tie proces verbaal opgemaakt. Bcroepmgswcrk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Bredevoort, R. Boerma, legerpred. te Schaarsbergen. Aangenomen naar Schoonrewoerd, A. van Brummelen, kand. te Barne- veld, die bedankte voor Bruchem- Kerkwijk, Lopik, Kockengen, Zijder- veld, Langerak, St. Maartensdijk, Lex- mond en Genderen. Geref. Kerken Tweetal te Diever, J. H. van Halse- ma te Pemis en W. P. H. Pouwels te Wommels, van wie eerstgenoemde is beroepen. Bedankt voor Boechout (België), A. Broek te Groningen-Noord. Geref. Kerken (art. 31) Beroepen te Bergentheim, J. J. de Vries te Zuidhorn; te Schouwerzijl, T. Keekstra, kand. te Groningen. Chr. Geref. Kerken Tweetal te Zwijndrecht, J. Keuning te Barendrecht en E. Venema te Maassluis. (Van onze speciale verslaggever). NIJMEGEN, woensdagavond „ZIEZO, de helft hebben we achter de rug", riep de commandant van de Israëlische wandelgroepen ons vanmiddag toe, toen zijn stoere knapen en meiskes onder luid gezang van hun typisch-jiddische lie deren in Nijmegen over de finish stapten. De tweede dag, de dag van Wychen met zijn „brandewien met suuker" was in Vierdaagseland achter de rug. Maar het respectabele aantal van 87 uitvallers maakte voldoende duidelijk, dat het een zwaar parcours is geweest, met aanvankelijk regen, en later volop zon. Toch heeft een schare van 11.875 zich daardoor niet laten ont moedigen; vrolijk marcherend kwamen zij vanmiddag Nijmegen weer binnen. We hebben even gezellig gebabbeld met de Israëlische de'*nemers: een groep mannelijke en een groep vrouwelijke militairen. Ondanks hun jeugdige leeftijd de meesten zijn zo om en nabij de 18 jaar namen vrijwel allen deel aan de jongste acties in Sinaï tegen Egypte. „Veel lichter" ,Dat is nu voorbij", aldus de Engels sprekende meisjes, die graag voor hun vaderland vechten, maar toch liever tegenwoordig zijn bij een ge zellig wandelfestijn als de Vier daagse is. Overigens z ijn ze be hoorlijk beslagen ten ijs gekomen, want de trainingsmarsen in Israël zijn lang en zwaar geweest. „Het loopt hier veel lichter", vinden de Israëli's, omdat het klimaat veel minder heet en de weg aanmerke lijk beter is. Een bewijs van de verbroedering en saamhorigheid, waarom de Vier daagse bekendheid geniet, vormden de Amsterdammer en de Israëlische burger, die gezamenlijk de eerste twee dagen hebben volbracht. Des te opmerkelijker, omdat zij geen woord van elkaar verstaan. Toch begrijpen ze elkaay op de kardinale punten. „Dat is Vierdaagse-taal", vertelde de Mokumse tippelaar ons lachend. De Zeeuwen We zouden u nog zoveel aardige din gen uit Vierdaagsoland kunnen ver tellen, maar laten we het eerst eens over de Zeeuwen hebben. En dan komen we op onze woorden van gis teren terug. Want niet twee, maar drie Zeeuwse dames nemen aan de Vierdaagse deel. Niet alleen de da mes Jos Lahr uit Middelburg (5e maal) en Lena van Hal uit Oostburg (8e maal), die ons vanmorgen op nieuw vrolijk toewuifden en „geen centje pijn" riepen, maar ook mevr. Riemens uit Oostubrg, die aan een „4" op haar medaille bezig is. Het leuke is, dat deze dames ook trouwe klanten van de traditionele wandel tochten van het Zeeuwsch Dagblad zijn. Wie ook niet op het appel ontbreekt? De heer J. Leendertse uit Kapelle, die voor de negende maal meetip- pelt. Alweer een Zeeuwsch Dagblad klant, want hij was een van de man nen, die aan de Zeeuwse Honderd Kilometermars van onze krant deel nam. Hij neemt vol enthousiasme nu vier dagen lang telkens 55 km voor zijn rekening. Ook „Achilles" Drie leden van „Achilles" uit Mid delburg lopen eveneens de 55 km. Het zijn de heren J. Arnoldus, J. De publicist KEES STIP, bekend om zijn geestige teksten die hij schrijft voor radioprogramma's en diverse bladen stuurde aan ARTEMIS een pennevrucht, betrekking heb bende op de zojuist gestarte Vriendelijkheidsactie. Daar komt-ie: Geachte Artemis, Als bewijs van practisch. medeleven met de grote vriendelijk- heidsactie, die zoals bekend dezer dagen is begonnen en tot zaterdag 3 augustus a.s. in geheel Nederland gevoerd wordt, zend ik u hierbij een afschrift van de brief, die ik zojuist heb verzon den aan mijn bovenburen. Beste Vrienden, Gy zult wel verbaasd zijn in het buitenland, of wat gij daarvan hebt overgelaten, een brief te ontvangen eet u wel wie ik ben?!? Ik ben Anonymus..:. van Uw benedenbuurman. Totnogtoe beeft onze conversatie immers alleen plaatsgevonden vla de trap, laatstelijk zelfs via de trap die ik, beste buur man, tegen Uw fiets heb gegeven om dat U, lieve buurvrouw, mijn vrouw een treiterkop had genoemd. Nu is er echter in ons land een ac tie gaande om de mensen, of wat zich daarvoor houdt, 'n beetje vriende lijker tegen elkaar te laten zijn, en daar doen wij aan mee. Daarom schrijf ik U dit vriendelijke briefje, om te voorkomen dat gij ge durende Uw hele vakantie in de waan zult blijven dat thuis alles in orde is. Gisteren begon het namelijk in onze keuken te lekken, juist in de hoek waar ons plafond nog niet geel is van Uw bad. Daar Uw radio de gehele iag nog niet had gebruld, begrepen we dat ge op vakantie waart. Had ons de sleutel maar gegeven, nu werd het bijltjeswerk. Toen wij Uw voordeur hadden in geslagen bemerkten wij dat het lek zijn oorsprong vond in de ijskast. Na dat wij deze met behulp van de smeedijzeren schemerlamp hadden opengebroken, zagen wij dat er een paar flesjes met fris-dranken waren stukgevroren en weer ontdooid. De overige flesjes hebben wij met smaak leeggedronken op Uw gezondheid. Wij hebben daarna van de gelegen heid gebruik gemaakt om enkele oor zaken die de onderlinge vriendelijk heid in de weg hebben gestaan voor goed op te heffen. In Uw bad en Uw piano hebben we cement gestort. De radio en de gramofoon hebben we in de centrifuge gedaan en op 200 toeren laten draaien. Dat waren drie vliegen in een klap, maar de grootste klap kwam pas toen ik een spijker in de beeldbuis, van de televisie sloeg. Een bom kan geen grotere verwoestingen in een interieur aanrichten. Het groot ste deel van Uw inventaris behoort nu tot het exterieur. Wij zijn er van overtuigd, lieve vrienden, dat dit alles voor Uw best wil zo heeft moeten gebeuren, en dat het gemis van al deze lawaaierige luxe U nederiger en daarmee vrien delijker zal maken. Wanneer ge te rug zijt, kom dan eens bij ons buur ten, we zijn er zeker van dat met een beetje wederzijdse vriendelijkheid de schade aan ons plafond in der minne kan worden geschikt. Met vriendelijke groeien, w.g. KEES STIP Tot zover dus de visie van de heer Stip op de „Vriendelijkheid, die wonderen doet." Het getekende mopje ontvingen we tegelijkertijd daarvoor houdt, een beetje vriendelij- toonist Wim Boost. WIE IS NIEMAND? Nu we het toch over vriendelijk heid hebben, hoe denkt u over het schrijven van anonieme brieven? Ik heb er drie voor me liggen. Waarom toch niet ondertekend? Het zijn alle drie heel gezellige briefjes, waarvan twee met een tip. Maar zonder ondertekening. Uit Aagte- kerke, St. Annaland en Wolphaarts- dijk, volgens de poststempels. Stuurt u alsnog uw naam en adres even? Desgewenst laat ik in de krant uw naam of zelfs de initialen weg, maar laten we toch asjeblieft geen verstoppertje spelen. Afge sproken! 9 P-S.: Zijn er nog werkgevers, die voor tijdelijk personeel kunnen gebruiken? Laten zij zich even met onze redactie in verbinding stellen, want ik heb al verscheidene jonge lui bij me gehad, die n.a.v. mijn Babbelaar van dinsdag j.I. hun eigen vakantiegeld willen verdie nen. Goed werk, lui! A. In de vroege ochtend van 26 maart het was nog donker kwam het m.s. „Elise" in de havenmonding van Hansweert in aanvaring met 't sleep- schip „Gilbert".. De aanvaring liep ge lukkig goed af, al werden beide sche pen beschadigd. De nasleep van dit gebeuren speelde zich woensdag af voor het kantongerecht te Middelburg, waar de schipper van de „Elise" als verdachte voor mr. J. Moolenburgh verscheen. Tegen de schipper A. V. uit Wer kendam waren drie beschuldigin gen ingebracht. Voor hij de haven in voer zou hij niet het gebruikelijke sein hebben gegeven, terwijl hij niet vol doende zou hebben uitgeweken bij de nadering van de sleep, die de haven aan het verlaten was. Bovendien was Schouten en J. Jacobse. Ze hebben het gepresteerd om tot vanmiddag nog geen enkele blaar in Vierdaag seland op te lope-. ,,'tZijn stuk voor stuk goede lopers", aldus de beer Bal, directeur van Achilles, die elke avond door zijn mannen telefonisch op de hoogte wordt gebracht van de stand van zaken in Nijmegen. Pittig marcheerden aan ons voorbij de Vlissingse marinemannen van Hr. Ms. „Jacob van Heemskerk", 24 man sterk. Zo ook nog meerdere Vlissingers, Middelburgers en men sen van Noord-Beveland, waarvan wij morgen meer hopen te ver tellen. V. ten laste gelegd, dat hij niet alles in het werk had gesteld om op het laatste ogenblik een aanvaring te voorkomen. Geen sein V. gaf toe het verplichte sein hij 't binnenvaren achterwege gelaten te hebben. Maar de aanvaring was vol gens zijn zeggen niet aan hem te wij ten. „Want", zo zei hij, „de sleepboot „Merwede", die de „Gilbert" trok, voerde maar één toplicht". Als er gesleept wordt, moet de sleep boot twee toplichten voeren. De kapi tein van de „Merwede" en de schipper van de „Gilbert", resp. A. K. uit Pa- pendrecht en H. T. uit Zwijndrecht, verklaarden evenwel, dat de sleep boot wel degelijk twee toplichten voer-, de. V. zei nog, dat hij de beide toplich ten eerst opmerkte, toen hij de sleep boot al gepasseerd was. Op dat mo ment was hij al bezig achter de sleep boot om te varen, maar de „Elise" vond toen de getrokken „Gilbert" op zijn weg, waarna de aanvaring ge schiedde. De officier van justitie, mr. Th. Le- bret, vond het een ernstige zaak. Hij eiste voor het geen sein geven f 25, voor het onvoldoende uitwijken f 35, evenals voor het feit, dat V. niet ge tracht had een aanvaring te voorko men. De kantonrechter veroordeelde de schipper van de „Elise" tenslotte tot een boete van f 25 en twee van f 30.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 2