Minister Algera bracht
bezoek aan Deltawerken
Zeeuwse tippelaars zetten
hun beste beentje
voor
ZEEUWSE LlU
I
„BINNENKORT" KOMEN
BESLISSINGEN
VRIENDELIJKHEID -
EEN TOVERMIDDEL
Schipper „Elize" schuldig aan
aanvaring te Hansweert
Van Jeruzalem mar Nijmegen
aaró
Donderdag 25 juli 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 2
4
4
4
4
4
4
4
Z
moea
eeuu/óe
lljLLech
Vissers uit
Arnemuiden naar
Dokkum
Toestand gewonden
nog ernstig
Sportdag in
Oud-V ossemeer
DRIE DAMES UIT ZEELAND
Kees Stip schreef
een schone brief.,
Artemis
Em htip vfimèlijkhiiJ
wonimn
c»ln o{o c*$n ofo ofo <*$»s o?#i C*$O n^r> n$n e*^n
«>jo te$o t*$<u e^D tefro C#$*J o^o ojo *»f»j t«$u <^v vfrj itf*
o>$o o$o <v$o c*?o c»Jo r»$o c*fa cr>{o c*$*j «fr> c*$<ra ojo O^TJ (v}o
C>$A3 e^«j wj«J e^o o^w «#j<w czflo u£o oj*.
MINISTER ALGERA, de minister van verkeer en waterstaat, heeft
gisteren een zoals hij het in een gesprek met ons noemde „intern
aienstbezoek" aan Zeeland gebracht, dat geen verband hield met be
leidskwesties, doch vooral diende, om de techniek van het Deltaplan
te bezichtigen en zich op de hoogte te stellen van de huidige situatie,
van de vorderingen en van de plannen. Enige weken geleden was het
noordelijk gedeelte van de Deltawerken met hetzelfde doel bezich
tigd, thans was het zuidelijk deel, dus Zeeland, aan de beurt. In ver
band met het inofficieel karakter van het bezoek waren de provinciale
autoriteiten wel op de hoogte van zijn bezoek, doch daarbij niet ver
tegenwoordigd.
Gistermorgen omstreeks 10 uur
werd de minister, die vergezeld was
van de directeur-generaal, ir. A. G.
Maris in Goes op het bureau van de
Rijkswaterstaat aan de Frans den
Hollanderlaan, ontvangen. Daar had
hij een uitvoerig onderhour met prof.
ir. P. Ph. Jansen, ir. H. A. M. Dib-
bits, ir. A. F. de Wolf, ir. G. H. S.
Hofstra en ir. J. H. van der Burgt,
de hoofdingenieur-directeur van Zee
land. Zoals te begrijpen is, liep dit
onderhoud voornamelijk over het drie-
eilandenplan, waarover de minister
veel inlichtingen verkreeg, terwijl al
lerlei aspecten besproken werden.
Kaarten
Omstreeks 12 uur was hij aan Kat-
scheveer. Hoewel er rekening mee was
gehouden, dat hij met een klein bootje
nog even aan de overzijde naar de
aanleg van de werkput voor de sluis
in de Zandkreek zou gaan, bleek het
onderhoud in Goes zo lang geduurd
te hebben, dat dit niet meer mogelijk
was. De minister ging daarom met zijn
Indien minister Ailgera giste
ren even eerder aan het Katse-
veer had kunnen zijn, had hij
een praktisch staaltje kunnen
meemaken van de moeilijk
heden, waarmee wij in Zeeland
hebben te kampen.
Wij weten niet, of één van
zijn begeleiders zijn aandacht
gevestigd heeft op het ANWB-
bord aan het begin van de
Veerseweg, waar zo veelbelo
vend staat: Zierikzee 4 km. En
hem er dan bij verteld heeft,
dat, als je op grond van dat
bordje meent: nu ben ik er haast,
bedrogen uitkomt, want het
moge de afstand te land zijn,
om die af te leggen, heb je nog
ruim een uur nodig, als je het
treft, dat je niet op de veerboot
behoeft te wachten.
Maar nu speelde er gisteren
morgen iets anders, zij het dan
niet met de Zierikzeese boot,
doch met die naar Kats. De
„Katseplaat", die deze oversteek
gewoonlijk vaart, was gereser
veerd voor de minister, als hij
eventueel naar het werkpunt aan
de overzijde zou willen gaan. Er
was een reserveboot ingelegd.
Maar die kwam stop te liggen,
omdat ze even op een zandbank
was geraakt („die boten moes
ten feitelijk wielen hebben", zei
de heer Noordhoek ons) en zand
in de motor had gekregen. Er
was gelukkig een andere boot
"Vrij, de „Marjan".
Maar toen die juist de eerste
tocht zou maken zo omstreeks
half twaalf kreeg ze al vlak
bij de kant machinepech en dreef
angstig af. Even lukte het, de
motor, zij het dan „op één poot"
weer aan het draaien te krijgen,
maar al gauw toeterde de hoorn
zijn vier stoten: ben onhanteer
baar. Er zat 'niets anders op, dan
dat de „Katseplaat" haar even
ging oppikken, om „Marjan"
voor stranding op de dijk of één
van de kribben te behoeden. Nee
was ze afgevaren, toen het tele
foontje kwam: de minister heeft
Goes verlaten. Het kon net ge
haald worden. Nog met zijn
sleep achter zich, meerde de
„Katseplaat" weer aan de stei
ger, toen de ministeriële auto
voorreed.
En toen bleek, dat de minister
geen gebruik van de kleinere
boot zou maken
Hij ervoer tóch iets van de
moeilijkheden, hoewel wij niet
weten, of dat hem verteld is.
Want de „Dir. Gen. Harmsen",
waar de minister verder op zou
varen, had van half elf af aan
de steiger gelegen, doch had
deze ligplaats moeten verlaten,
toen om tegen 12 de „Emma" van
Zierikzee af kwam. Het „admi
raalschip" ging eerst op stroom,
doch legde daarna aan bij de
„Emma", zodat de minister daar
over heen klimmen moest, om
op de voor hem bestemde boot
le komen.
Wij mochten in ons gesprek
•onstateren, dat de minister het
„Zeeuwsch Dagblad" leest. Mis
schien vindt hij dan nu in onze
krant iets over zijn bezoek, dat
hij zelf nog niet wist. Als Fries
heeft hij er vrij zeker nog meer
begrip voor dan andere Neder
landers, dat een randprovincie
haar aparte moeilijkheden heeft.
gezelschap direct aan boord van het
„admiraalschip" van de Rijkswater
staat in Zeeland, de „Directeur Gene
raal Harmsen", waarmee hij zo dicht
mogelijk bij het werk werd gebracht.
Aan boord werd een lunchpakket
gebruikt, maar het grootste deel van
.de tijd werd gebruikt, om met be
hulp van op de kajuittafels uitge
spreide kaarten de situatie nog nader
te bestuderen.
Naar Veere
De reis ging nu naar Veere, waar
de waterbouwkundig hoofdambtenaar
S. Blom aan boord kwam en vervol
gens de werkhaven tussen Veere en
Vrouwenpolder werd bezichtigd. Ook
werd het roer gewend naar de plaats,
waar in de tbekomst de afsluitdijk
zal komen te liggen.
„We hopen volgend jaar met de
aanleg van deze dijk te kannen be
ginnen, waarbij we gaan werken
van de kant van Noord-Beveland
af, op de zandplaat van de Onrust
polder", zei de minister ons. „Zal de
bestedingsbeperking geen roet in het
eten gooien", informeerden we.
Maar we kregen de indruk, dat de
minister op dit punt niet te pessi
mistisch was, al zou het mogelijk
zijn, dat er enige beperking werd
opgelegd.
Van Veere ging de reis nu weer
per auto naar Wemeldinge. Onderweg,
bij de Postburg, werd nog een demon
stratie met nylon-zandzakken mee
gemaakt.
Oestercultuur
Maar in Wemeldinge vroegen weer
andere zaken de aandacht: de oester
cultuur. Daar werden n.I. besprekin
gen gevoerd in het hulplaboratorium
voor de visserij in de Stormezande
polder, waar ir. G. J. Lienesch, de
directeur voor de visserij en dr. P.
Korringa, de biologische deskundige,
hem uitvoerig op de hoogte stelden
van de proeven, die genomen worden.
De minister achtte het hier gehoorde
zeer interessant en is er van over
tuigd, dat gepoogd moet worden, de
oesterteelt in stand te houden.
Een beslissing in verband hiermee
werd intussen nog niet genomen. Wel
is het advies van de Raad van Water
staat binnen, maar de minister is nog
bezig, dat te bestuderen. Toch kan
een beslissing binnenkort verwacht
worden.
Datum
Een datum voor deze beflissing kon
de minister uiteraard moeilijk geven.
Evenmin, of deze zal vallen vóór de
behandeling van de Deltawet in de
Tweede Kamer, waarvan Uif rekent,
dat deze reeds in oktober zou kun
nen beginnen (één der R.K. Kamer
leden heeft bij het vorige week ge
daan bezoek genoemd februari 1958,
maar de minister, er mee rekenend,
dat dit een beslissing van de Kamer
zelf moet zijn, houdt voorshands nog
rekening met het eerder genoemde
tijdstip: oktober).
Voorlopig gaan de gedachten nog
uit naar een grote proef achter de
dijk in het Veeregat, zei de minister.
Maar voor een gedeelte is dit zijn
terrein niet, doch van zijn ambt
genoot van landbouw, zodat hjj zich
op dit punt nog niet kon uitlaten.
Het was omstreeks half zes, dat er
een eind kwam aan het bezoek en de
ministeriële auto met snelle vaart in
de richting Den Haag vertrok, waar
heen Zeeland nu met grote belang
stelling kijkt, omdat daar de beslis
singen vallen, die voor zijn toekomst
van grote betekenis zullen zijn.
Intussen hadden wij uit enkele
uitlatingen van de minister de
zekerheid gekregen, dat hij wel
iswaar nu slechts een „technisch
bezoek" bracht, doch dat ook de
sociaal-geestelijke zijden van de
ontwikkeling tengevolge van het
Deltaplan zijn volle aandacht heb
ben.
De vissers uit Arnemuiden zien zich
momenteel genoodzaakt emplooi te zoe
ken in het noorden des lands, waar ze
met hun schepen Dokkum als ligplaats
hebben gekozen.
Dit staat in verband met het feit, dat
er bij Veere niets gevangen wordt. Voor
Veere breekt er nu een stille Tijd aan
en voor de winkeliers betekent dit ver
trek ongetwijfeld een financiële schade
post.
Naar wij vernemen is de toestand
van de twee ernstig gewonden van het
auto ongeluk bij het viaduct te Woens-
drecht nog ernstig. Mevr. Groenewe-
gen werd in het ziekenhuis te Goes
opgenomen terwijl haar echtgenoot,
die een schedelbasisfractuur had opge
lopen naar het ziekenhuis te Tilburg
is overgebracht voor een speciale be
handeling. Hij verkeert nog in levens
gevaar.
De heer en mevr. De Kam zijn, na
verbonden te zijn in het ziekenhuis te
Goes, aldaar ontsjagen maar worden
nu nog verpleegd bij familie in Kort
gene.
Zaterdag a.s. wordt in Oud-Vossemeer
een sportdag gehouden, waaraan ver
schillende gymnastiekverenigingen me
dewerking zullen verlenen. Des avonds
geeft „Unie" uit Bergen op Zoom een
turndemosstratie. In de morgenuren
wordt het nieuwe gymnastieklokaal tij
dens een bijzondere bijeenkomst op het
gemeentehuis officieel geopend.
De totstandkoming van dit royale en
moderne turngebouw, waarvan de totale
kosten de ton overschrijden, betekent on
getwijfeld een grote aanwinst voor de
sportmensen in Oud-Vossemeer. Ook de
schooljeugd kan van dit gebouw nog
veel plezier beleven.
Het. oude gymnastieklokaal was reeds
lang ongeschikt.
Aanrijding liep
goed af
)p de hoek van de Pastoor Jute
laanValariusstraat te Bergen op
Zoom had een aanrijding plaats tus
sen een auto bestuurd door J. v. d. P.
wonende te Vlissingen en een auto be
stuurd door P. V. wonende in België.
De aanrijding ontstond doordat v. d.
P. de bocht naar links te kort nam,
terwijl V. het verkeer van rechts geen
voorrang verleende. Beide wagens
werden beschadigd. Persoonlijke on
gelukken hadden niet plaats. Tegen
beide bestuurders werd door de poli
tie proces verbaal opgemaakt.
Bcroepmgswcrk
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Bredevoort, R. Boerma,
legerpred. te Schaarsbergen.
Aangenomen naar Schoonrewoerd,
A. van Brummelen, kand. te Barne-
veld, die bedankte voor Bruchem-
Kerkwijk, Lopik, Kockengen, Zijder-
veld, Langerak, St. Maartensdijk, Lex-
mond en Genderen.
Geref. Kerken
Tweetal te Diever, J. H. van Halse-
ma te Pemis en W. P. H. Pouwels
te Wommels, van wie eerstgenoemde
is beroepen.
Bedankt voor Boechout (België), A.
Broek te Groningen-Noord.
Geref. Kerken (art. 31)
Beroepen te Bergentheim, J. J. de
Vries te Zuidhorn; te Schouwerzijl, T.
Keekstra, kand. te Groningen.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Zwijndrecht, J. Keuning
te Barendrecht en E. Venema te
Maassluis.
(Van onze speciale verslaggever).
NIJMEGEN, woensdagavond
„ZIEZO, de helft hebben we achter de rug", riep de commandant
van de Israëlische wandelgroepen ons vanmiddag toe, toen zijn stoere
knapen en meiskes onder luid gezang van hun typisch-jiddische lie
deren in Nijmegen over de finish stapten.
De tweede dag, de dag van Wychen met zijn „brandewien met
suuker" was in Vierdaagseland achter de rug. Maar het respectabele
aantal van 87 uitvallers maakte voldoende duidelijk, dat het een
zwaar parcours is geweest, met aanvankelijk regen, en later volop
zon. Toch heeft een schare van 11.875 zich daardoor niet laten ont
moedigen; vrolijk marcherend kwamen zij vanmiddag Nijmegen weer
binnen.
We hebben even gezellig gebabbeld
met de Israëlische de'*nemers: een
groep mannelijke en een groep
vrouwelijke militairen. Ondanks hun
jeugdige leeftijd de meesten zijn
zo om en nabij de 18 jaar namen
vrijwel allen deel aan de jongste
acties in Sinaï tegen Egypte.
„Veel lichter"
,Dat is nu voorbij", aldus de Engels
sprekende meisjes, die graag voor
hun vaderland vechten, maar toch
liever tegenwoordig zijn bij een ge
zellig wandelfestijn als de Vier
daagse is. Overigens z ijn ze be
hoorlijk beslagen ten ijs gekomen,
want de trainingsmarsen in Israël
zijn lang en zwaar geweest. „Het
loopt hier veel lichter", vinden de
Israëli's, omdat het klimaat veel
minder heet en de weg aanmerke
lijk beter is.
Een bewijs van de verbroedering en
saamhorigheid, waarom de Vier
daagse bekendheid geniet, vormden
de Amsterdammer en de Israëlische
burger, die gezamenlijk de eerste
twee dagen hebben volbracht. Des
te opmerkelijker, omdat zij geen
woord van elkaar verstaan. Toch
begrijpen ze elkaay op de kardinale
punten. „Dat is Vierdaagse-taal",
vertelde de Mokumse tippelaar ons
lachend.
De Zeeuwen
We zouden u nog zoveel aardige din
gen uit Vierdaagsoland kunnen ver
tellen, maar laten we het eerst eens
over de Zeeuwen hebben. En dan
komen we op onze woorden van gis
teren terug. Want niet twee, maar
drie Zeeuwse dames nemen aan de
Vierdaagse deel. Niet alleen de da
mes Jos Lahr uit Middelburg (5e
maal) en Lena van Hal uit Oostburg
(8e maal), die ons vanmorgen op
nieuw vrolijk toewuifden en „geen
centje pijn" riepen, maar ook mevr.
Riemens uit Oostubrg, die aan een
„4" op haar medaille bezig is. Het
leuke is, dat deze dames ook trouwe
klanten van de traditionele wandel
tochten van het Zeeuwsch Dagblad
zijn.
Wie ook niet op het appel ontbreekt?
De heer J. Leendertse uit Kapelle,
die voor de negende maal meetip-
pelt. Alweer een Zeeuwsch Dagblad
klant, want hij was een van de man
nen, die aan de Zeeuwse Honderd
Kilometermars van onze krant deel
nam. Hij neemt vol enthousiasme nu
vier dagen lang telkens 55 km voor
zijn rekening.
Ook „Achilles"
Drie leden van „Achilles" uit Mid
delburg lopen eveneens de 55 km.
Het zijn de heren J. Arnoldus, J.
De publicist KEES STIP, bekend om zijn geestige teksten
die hij schrijft voor radioprogramma's en diverse bladen
stuurde aan ARTEMIS een pennevrucht, betrekking heb
bende op de zojuist gestarte Vriendelijkheidsactie. Daar
komt-ie:
Geachte Artemis,
Als bewijs van practisch. medeleven met de grote vriendelijk-
heidsactie, die zoals bekend dezer dagen is begonnen en tot
zaterdag 3 augustus a.s. in geheel Nederland gevoerd wordt, zend
ik u hierbij een afschrift van de brief, die ik zojuist heb verzon
den aan mijn bovenburen.
Beste Vrienden,
Gy zult wel verbaasd zijn in het
buitenland, of wat gij daarvan hebt
overgelaten, een brief te ontvangen
eet u wel wie ik ben?!?
Ik ben Anonymus..:.
van Uw benedenbuurman. Totnogtoe
beeft onze conversatie immers alleen
plaatsgevonden vla de trap, laatstelijk
zelfs via de trap die ik, beste buur
man, tegen Uw fiets heb gegeven om
dat U, lieve buurvrouw, mijn vrouw
een treiterkop had genoemd.
Nu is er echter in ons land een ac
tie gaande om de mensen, of wat zich
daarvoor houdt, 'n beetje vriende
lijker tegen elkaar te laten zijn, en
daar doen wij aan mee.
Daarom schrijf ik U dit vriendelijke
briefje, om te voorkomen dat gij ge
durende Uw hele vakantie in de waan
zult blijven dat thuis alles in orde is.
Gisteren begon het namelijk in onze
keuken te lekken, juist in de hoek
waar ons plafond nog niet geel is van
Uw bad. Daar Uw radio de gehele
iag nog niet had gebruld, begrepen
we dat ge op vakantie waart. Had ons
de sleutel maar gegeven, nu werd het
bijltjeswerk.
Toen wij Uw voordeur hadden in
geslagen bemerkten wij dat het lek
zijn oorsprong vond in de ijskast. Na
dat wij deze met behulp van de
smeedijzeren schemerlamp hadden
opengebroken, zagen wij dat er een
paar flesjes met fris-dranken waren
stukgevroren en weer ontdooid. De
overige flesjes hebben wij met smaak
leeggedronken op Uw gezondheid.
Wij hebben daarna van de gelegen
heid gebruik gemaakt om enkele oor
zaken die de onderlinge vriendelijk
heid in de weg hebben gestaan voor
goed op te heffen. In Uw bad en Uw
piano hebben we cement gestort. De
radio en de gramofoon hebben we in
de centrifuge gedaan en op 200 toeren
laten draaien. Dat waren drie vliegen
in een klap, maar de grootste klap
kwam pas toen ik een spijker in de
beeldbuis, van de televisie sloeg. Een
bom kan geen grotere verwoestingen
in een interieur aanrichten. Het groot
ste deel van Uw inventaris behoort
nu tot het exterieur.
Wij zijn er van overtuigd, lieve
vrienden, dat dit alles voor Uw best
wil zo heeft moeten gebeuren, en dat
het gemis van al deze lawaaierige
luxe U nederiger en daarmee vrien
delijker zal maken. Wanneer ge te
rug zijt, kom dan eens bij ons buur
ten, we zijn er zeker van dat met een
beetje wederzijdse vriendelijkheid de
schade aan ons plafond in der minne
kan worden geschikt.
Met vriendelijke groeien,
w.g. KEES STIP
Tot zover dus de visie van de
heer Stip op de „Vriendelijkheid,
die wonderen doet." Het getekende
mopje ontvingen we tegelijkertijd
daarvoor houdt, een beetje vriendelij-
toonist Wim Boost.
WIE IS NIEMAND?
Nu we het toch over vriendelijk
heid hebben, hoe denkt u over het
schrijven van anonieme brieven?
Ik heb er drie voor me liggen.
Waarom toch niet ondertekend? Het
zijn alle drie heel gezellige briefjes,
waarvan twee met een tip. Maar
zonder ondertekening. Uit Aagte-
kerke, St. Annaland en Wolphaarts-
dijk, volgens de poststempels.
Stuurt u alsnog uw naam en adres
even? Desgewenst laat ik in de
krant uw naam of zelfs de initialen
weg, maar laten we toch asjeblieft
geen verstoppertje spelen. Afge
sproken!
9 P-S.: Zijn er nog werkgevers,
die voor tijdelijk personeel kunnen
gebruiken? Laten zij zich even met
onze redactie in verbinding stellen,
want ik heb al verscheidene jonge
lui bij me gehad, die n.a.v. mijn
Babbelaar van dinsdag j.I. hun
eigen vakantiegeld willen verdie
nen. Goed werk, lui! A.
In de vroege ochtend van 26 maart
het was nog donker kwam het
m.s. „Elise" in de havenmonding van
Hansweert in aanvaring met 't sleep-
schip „Gilbert".. De aanvaring liep ge
lukkig goed af, al werden beide sche
pen beschadigd. De nasleep van dit
gebeuren speelde zich woensdag af
voor het kantongerecht te Middelburg,
waar de schipper van de „Elise" als
verdachte voor mr. J. Moolenburgh
verscheen.
Tegen de schipper A. V. uit Wer
kendam waren drie beschuldigin
gen ingebracht. Voor hij de haven in
voer zou hij niet het gebruikelijke sein
hebben gegeven, terwijl hij niet vol
doende zou hebben uitgeweken bij de
nadering van de sleep, die de haven
aan het verlaten was. Bovendien was
Schouten en J. Jacobse. Ze hebben
het gepresteerd om tot vanmiddag
nog geen enkele blaar in Vierdaag
seland op te lope-. ,,'tZijn stuk voor
stuk goede lopers", aldus de beer
Bal, directeur van Achilles, die elke
avond door zijn mannen telefonisch
op de hoogte wordt gebracht van
de stand van zaken in Nijmegen.
Pittig marcheerden aan ons voorbij de
Vlissingse marinemannen van Hr.
Ms. „Jacob van Heemskerk", 24
man sterk. Zo ook nog meerdere
Vlissingers, Middelburgers en men
sen van Noord-Beveland, waarvan
wij morgen meer hopen te ver
tellen.
V. ten laste gelegd, dat hij niet alles
in het werk had gesteld om op het
laatste ogenblik een aanvaring te
voorkomen.
Geen sein
V. gaf toe het verplichte sein hij 't
binnenvaren achterwege gelaten te
hebben. Maar de aanvaring was vol
gens zijn zeggen niet aan hem te wij
ten. „Want", zo zei hij, „de sleepboot
„Merwede", die de „Gilbert" trok,
voerde maar één toplicht".
Als er gesleept wordt, moet de sleep
boot twee toplichten voeren. De kapi
tein van de „Merwede" en de schipper
van de „Gilbert", resp. A. K. uit Pa-
pendrecht en H. T. uit Zwijndrecht,
verklaarden evenwel, dat de sleep
boot wel degelijk twee toplichten voer-,
de.
V. zei nog, dat hij de beide toplich
ten eerst opmerkte, toen hij de sleep
boot al gepasseerd was. Op dat mo
ment was hij al bezig achter de sleep
boot om te varen, maar de „Elise"
vond toen de getrokken „Gilbert" op
zijn weg, waarna de aanvaring ge
schiedde.
De officier van justitie, mr. Th. Le-
bret, vond het een ernstige zaak. Hij
eiste voor het geen sein geven f 25,
voor het onvoldoende uitwijken f 35,
evenals voor het feit, dat V. niet ge
tracht had een aanvaring te voorko
men. De kantonrechter veroordeelde
de schipper van de „Elise" tenslotte
tot een boete van f 25 en twee van
f 30.