L
Whiston
Longkanker meer veroorzaakt
door drogen van de tabak
Muzzle
en 85 ct
KING SIZE
Misdaad
bij de Huttenberg
UIT DE KERKEN
Petste
Pelle
Pingo
„Steengoed
Tabak zelf heeft minder invloed
INVOERBEPERKING
SLACHTVEE
Kardinaal
Wyszinsky
waarschuwt
VANDAAG EENS
Onderzoek naar
vluchtelingen
Valse dollarbiljetten
in Rotterdam
Antillaanse premier
in Nederland
Arrestaties in
NoorcUIerland
Kinderdoop-
volwassendoop I
Kinderdoop'
volmssendoop II
Kinderdoop-
volwassendoop III
De vrolijke
avonturen
van
en
Deltaplan
en de kerk
Waardevolle
gewoonte
Verlenging
van diensttijd
$4aandag 13 juli 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 5
Op de jaarlijkse conferentie van de
Britse kankerbestrijding is donderdag
èen rapport ingediend, waarin wordt
gezegd, dat longkanker meer wordt
veroorzaakt door de methoden van 't
drogen van de tabak dan door de ta
bak zelf.
Geleerden van het ziekenhuis St.
Bartholomew hebben kankerveroor-
óorzaakte stoffen uit tabak, waaron
der benzopyreen, ingespoten in de
jongen van ratten. Van de 32 dieren,
die op deze wijze werden behandeld
f'ijn er 23 binnen 250 dagen gestorven,
jaarna zijn acht ratten ingespoten
yiet teer uit filters van honderd siga
retten, die door mensen waren ge
rookt. Van deze acht zijn er twee be
sweken, aldus het rapport.
Benzopyreen is één van de vijf stof
fen in door rokers gebruikte tabak met
«en kankerveroorzakende werking,
So wordt in het rapport gezegd. De
bron van deze stoffen is waarschijnlijk
de behandeling van de tabaksbladen,
bijvoorbeeld het drogen van de bladen
Het besluui van het Produktschap
voor Vee en Vlees heeft de situatie op
slachtveemaikt besproken welke is
ontstaan als gevolg van de door de
Franse regering genomen maatregelen
ten aanzien van de invoer. Deze maat
regelen treffen niet alleen de vee- en
vlees-sector in ons land, maar ook an
dere leveranciers. Een en ander is van
invloed op de hoeveelheid ingevoerd
slachtvee, die thans op de Nederlandse
markt wordt aangeboden.
Kan derhalve enerzijds een daling
van de Nederlandse exportcijfers ge
constateerd worden, anderzijds is er
van toenemende invoer geen sprake.
De prijzen voor slachtvee liggen mede
als gevolg hiervan op een de tijd
van het jaar in aanmerking genomen
laag niveau. Daar de continuïteit
Van de binnenlandse rundvleesproduk-
tle een zekere stabiliteit in de prijzen
vereist, en een. dreigende ontwrich
ting van de Nederlandse slachtvee-
markt moet worden voorkomen, heeft
het bestuur van het Produktschap
voor Vee en Vlees besloten de invoer
van slachtvee kwantinatief aan te
passen aan de huidige uitvoermoge-
Bjkheden voor rundvlees.
Kardinaal Wyszinsky, de primaat van
Polen, heeft de katholieke geestelijken in
Polen gewaarschuwd, dat zij zich aan
kanonieke sancties blootstellen als zij
zich inlaten met de Poolse katholieke or
ganisatie die met de communisten samen
werkt, de „Pax". Zijn waarschuwing zou
echter door een Poolse perscensor opge
houden worden, zo verluidt in betrouw
bare kringen in Warschau.
De kardinaal verbiedt alle geestelijken
o.m. artikelen voor publikaties van de
-Pax" te schrijven. In mei j.l. wees hij
alle verantwoordelijkheid af voor rede
voeringen en preken van hemzelf die in
de bladen van de „Pax" gepubliceerd
Worden.
Nog voor de kardinaal eind 1956 uit
allingschap werd vrijgelaten, drongen
de Poolse geestelijken er bij de gelovigen
op aan de bladen van de „Pax" te boy-
Ootten en het was bekend, dat de zoge-
poemde patriottische geestelijken gevaar
liepen geëxcommuniceerd te worden.
De Bovag dat is de Bond van
Ondernemers in Automobiel- en Ga
ragebedrijven heeft een aparte sec
tie opgericht voor de handel in ge
bruikte auto's. Deze sectie zal de Sega
heten.
Horizontaal: 1. Steegje, 6. bosland, 7.
vruchtennat, 8. maanstand, 10. draad van
een speeltuig, 192. toiletgereedschap, 14.
reismandje, 15. kort ogenblik, 17. paard
je, 18. muziekinstrument, 20. lichaam,
22. mistige damp, 24. zangnoot, 25. uitge
strekt, 26. godin, 28. vurige streep.
Verticaal: 1. Glasachtig afval, 2. ooster
lengte, 3. vis, 4. Chin, vaartuig, 5. heer
lijk oord, 7. wapen, 9. voorstelling, 11.
vaartuig, 13. afstandsmaat, 16. vreemde
munt, 19. smalle opening, 21. rolprent, 23.
vad, 27. zangnoot.
Oplossing puzzle no. 266
Horizontaal: 1. Oktopus, 7. smerig, 8.
kl., 9. Ier, 10. gr., 11. lid, 13. mep, 14.
eeuw, 15. bowl, 16. urn, 18. keu, 19. t.t.,
20. kop, 22. es, 23. gitaar, 24. rolmops.
Verticaal: 1. Om, 2. kei, 3. tred, 4. oir,
B. P.G., 6. surplus, 7. sliert, 8. kleuter, 10.
geweer, 12. dun. 13. mok, 17. foto, 20.
kim, 21. pap, 23. gl., 25. as.
door steenkool of vloeibare brandstof.
Hetzelfde kan zich, aldus het rapport,
voordoen bij het roken van vlees of
vis. Verse tabaksbladeren uit Khode-
slë, die in de zon zijn gedroogd, ver
tonen geen spoor van benzopyreen.
Prof. dr. Ph. J. Idenburg, directeur-
generaal van het centraal pureau voor
statistiek, heeft zich bereid verklaard
de algemene leiding op zich te nemen
van een onderzoek onder vluchtelin
gen, die niet in kampen leven en die
nog niet normaal in een nieuw vader
land zijn opgenomen. Deze vluchtelin
gen. vertoever voornamelijk in Duits
land, Frankrijk, Griekenland, Italië,
Oostenrijk en Turkije.
Dit is vrijdag in Geneve bekendge
maakt door het hoge commissariaat
voor vluchtelingen van de Verenigde
Naties. Dit onderzoek, waartoe het uit
voerend comité van het Vhichtelin-
gennoodfonds donderdag op een spe
ciale vergadering in Geneve heeft be
sloten, wordt verricht, omdat 't nood
fonds een zo nauwkeurig mogelijk
beeld wil krijgen van de nood der
vluchtelingen buiten de kampen.
Op het Centraal station te Rotterdam
heeft de recherche vrijdag een Fransman
aangehouden, die aan het loket een
kaartje probeerde te kopen met een vals
20-dollarbiljet. Hij bleek nog een tweede
exemplaar bij zich te hebben. Een onder
zoek heeft aan het licht gebracht, dat de
Fransman in de autobranche diensten
verricht voor Amerikanen, hetgeen aan
nemelijk kon maken dat hij in het bezit
was van Amerikaans geld. Er is niet ko
men vast te staan, dat de aangehoudene
iets met een of ander complot te maken
heeft.
MINISTER MANSHOLT
NAAR BONN
Minister dr. S. L. Mansholt zal 16
en 17 juli a.s. te Bonn de gast zijn van
zijn Duitse ambtgenoot, dr. H. Lubke.
De beide ministers zullen over ver
schillende vraagstukken van gedach
ten wisselen, die van belang zijn voor
de landbouw der beide landen.
Met een vetraging van 3% uur, voor
namelijk veroorzaakt door een extra
landing op de Bermuda-eilanden arri
veerde vrijdag op Schiphol de door de
langdurige reis zeer vermoeide Antilli
aanse premier de heer E. Jonckheer, ver
gezeld door zijn echtgenote en beide kin
deren. Op het vliegveld werd de heer
Jonckheer verwelkomd door de gevol
machtigde minister van de Antillen in
Nederland, de heer W. F. M. Lampe en
de secretaris van de raad van ministers
der Antillen mr. F. P. de Vries.
Mr. De Vries heeft op het departement
voorbesprekingen gevoerd over enige
technische aangelegenheden, die tijdens
het vorige bezoek vas de heer Jonckheer
niet afgedaan konden worden. De An
tilliaanse premier zal vier tot vijf weken
in Nederland vertoeven en hoopt de
laatste twee weken van die periode nog
vakantie te nemen.
Directeur-hoofdredacteur van
„Nieuwsgier" weer vrij
De directeur-hoofdredacteur van het
in de Nederlandse taal in Djakarta
verschijnende dagblad „Nieuwsgier",
die donderdag jongstleden door de mi
litaire politie werd aangehouden, is
weer in vrijheid gesteld.
De aanhouding van mr. T. D. Hafaa
was volgens mededeling van militaire
zijde een gevolg van het feit, dr. mr.
Hafas geen gehoor had gegeven aan
een oproep om voor de militaire auto
riteiten te verschijnen voor het afleg
gen van een verklaring over een in
zijn blad opgenomen artikel.
De „Nieuwsgier" verklaarde giste
ren, dat door een misverstand deze op
roep niet door mr. Hafas was ontvan
gen.
Prijsverlaging van stookolie,
dieselolie en petroleum
Naar wij vernemen zullen de prijzen
voor een aantal olieprodukten worden
verlaagd. Met ingang van 15 juli zul
len de prijzen van stookolie worden
verlaagd met f 7,50 per duizend liter
of duizend kilo. Afhankelijk van de
soort zullen de prijzen voor dieselolie,
lichtpetroleum, tractorpetroleum en
huisbrandolie verlaagd worden met
f 1,per honderd liter.
De prijzen van benzine blijven nor
maal.
De vrouw in het predikambt
Naar aanleiding van de beslissing
van de Generale Synode der Neder
lands Hervormde Kerk om de vrouw
in de kerk tot het ambt toe te laten
heeft het hoofdbestuur van de Gere
formeerde Bond in de Ned. Herv. Kerk
de verwante kerkeraden opgeroepen
tot een vergadering op donderdag 19
september a.s. te Utrecht om zich na
der te beraden op de nieuwe situatie.
Als sprekers zullen optreden prof. dr.
J. Severijn, rustend hoogleraar en
voorzitter van de bond, dr. H. Schro
ten, Herv. predikant te Charlois en ds.
H. Goedhart van Middelharnis.
Ingezonden mededeling (adv.)
JOHN H1DDENS
ons dagelijh
vervolgverhaal
82)
„Dat hij zich zo opwond over zo'n
akker", zegt Oebigien.
„Hè?"
Zij herhaalt haar woorden.
„Ja".
En dan denkt hij ineens weer aan
die andere gebeurtenis, op diezelfde
akker. Hoe oom Wiecher daar eens 'n
kind zo vreselijk geslagen heeft, om
een simpel vergrijp, omdat er in die
akker werd gegraven
Als hij dat Oebigien vertelt, kijkt ze
hem verwonderd aan. In haar ogen
komt iets peinzends.
„Hézegt ze langzaam. „Zou er
dan wat wezen met die akker?"
HOOFDSTUK XXX.
„Evert, je oom heeft vraagd, of ie
bij hem wilden komen."
Tante brengt hem die boodschap.
Het is vier dagen later, op een avond.
Het sneeuwt.
Evert ziet de vlokken traag dalen
achter tantes rug. Ze staat in de deur
van de washoek. Afwachtend staat ze
daar. Ze komt niet verder.
„Ik?" vraagt hij, alsof hij het niet
goed verstaan heeft.
„Ja, kom maar even mee. Hij hééft
wat. Hij is zó onrustig. Men moet er
medelieden mee hebben, 't Is slim."
„Goed. Ik ga mee".
Snel stelt hij Oebigien op de hoog
te. Even later loopt hij naast zijn
tante door het donker.
Steeds valt de sneeuw. Loodrecht.
Het is windstil en wonderzacht.
Onhoorbaar komen hun voeten neer.
Ook hun stemmen breken het zwij"-
gen niet.
Totdat ze dicht bij Wiechers huis
gekomen zijn.
Dan zegt de vrouw:
„Jantien moet er ook wezen, heeft
hij gezegd. Ik ben er heen geweest en
zij komt."
Uit een zijweg nadert een gestalte.
Hij herkent zijn zuster.
Zwijgend volgen ze hun tante over
de donkere deel. Aan het eind is het
verlichte raamje in de tussenwand.
Daar achter wacht de man.
Evert huivert.
Zijn tante treedt de keuken binnen.
Zij volgen haar.
Zij kijken naar de bedstee, schuw.
Daar ligt een lange, rusteloze hand.
Daar schijnt een grauw hoofd met
vergrijsde haren in de schemerige
ruimte. Twee grote oegen blikken hun
angstig tegen
Jantien is de vrijmoedigste.
Zij treedt, ofschoon aarzelend, naar
het bed.
„Dag, oom Wiecher.
Haar stem is onzeker. Zij vraagt,
hoe hij het maakt.
Zijn mond vertrekt.
„Min...." zegt hij bitter. „Ik...."
„Stil maar", zegt Jantien goedig.
„Nee!" valt hij heftig uit. „Dat kan
ik niet! Dat kan ik niet! Nee! Nee.."
Zijn jammerende stem verzwakt.
Evert staat daar met gevoelloze voe
ten, mateloos ontzet.
Zwaar hijgt de zieke.
Zijn vinger krampen.
„Ik leef nietlang meer!" stoot
hij vertwijfeld uit. En
De voet van zijn vrouw verschuift
op de plavuizen.
„Ik heb je bedrogen! Evert! Jantien!
Bedrógen!"
Snerpend komt het uit de vertrok
ken mond.
„Ja!" verzekert hij rauw. „Die
schulden.... die waren er niet! Geen
cent was je vader mij schuldig
Endie kettingvan je moe
der.... Die heb ik gestolen. Die is
niet van de wagen gevallen
Ijzingwekkend valt de stilte.
Wiecher kreut.
Wer komen er woorden.
„Je moeder.ze heeft 't later al
tied armoedig hadEn ie.Evert.
LaterIk wist.... ik had hoord,
die ie spaardenom voor jezelf te
beginnenIkik heb vochten
met mijzelfMaar 't geld heeft al-
tied wild maaktAltied! Altied; Ik
ging er op loeren
Ik kreeg de kansik heb 't sto
len, dat geldIe kwamen mij na
Ik deed of ik.nergens van wist.
En later, toen de stroper dood was,
heb ik 't trommegien in die bijenkorf
zetVoor alle zekerheid.Moes
ten ze toen niet denken dat Wisse 't
daan had
Weer valt de stilte.
Even maar.
Een radeloze angst ligt op het ge
zicht van de bedrieger.
„Ie kriegt 't wéér!" stoot hij uit.
„Dat kandat kan nog! Alles.
Maar.... o
Zijn stem slaat over in een huil-
toon
„Zèg 't maar, oom Wiecher", zegt
Jantien- wonderlijk vast en troostend.
„Zeg 't maar. Wij bent niet kwaad.
Is 't wel, Evert?"
(Wordt vervolgd).
In het graafschap Fermanagh
(Noord-Ierland zijn ongeveer 20 jon
gemannen gearresteerd als voorzorgs
maatregel tegen mogelijke ordeverstor
ring die kan plaatsvinden op vrijdag,
de dag waarop de Noordierse „Oran
gisteren" het feit zullen herdenken
het feit zullen herdenken dat Ulster
nog steeds deel uitmaakt van het Ver
enigde Koninkrijk.
9 Op donderdag 1 augustus wordt
in Den Haag een openbare bestuurs
vergadering van het Produktschap
voor Groeten en Fruit gehouden.
Ds. J. Louw van Groningen herin
nert In het orgaan der baptisten, „De
Christen", aan het besluit van de her
vormde kerkeraad te Genève een
nieuwe ceremonie in te voeren; zulks
ten gerieve van de ouders, die be
zwaar tegen de kinderdoop hebben.
Ds., Louws schrijft:
Die ouders menen dat het lidmaat
schap der kerk moet berusten op een
eigen keus en belijdenis. De kerke
raad wil aan dat bezwaar tegemoet
komen door de kinderen van deze
ouders op een andere wijze aan de
kerk te verbinden. Hij zoekt naar een
plechtige handeling die een voorlopige
band moet leggen tussen het kind en
de kerk. i
We mogen niet veronderstellen dat
„De Christen" (reeds) te Genève ge
lezen wordt. Dès te verblijdender is
het feit, dat men ook daar de doop
wil bewaren als geloofsgetuigenis en
geloofsbevestiging, en de relatie, die
er is tussen het kind en God, op een
andere wijze tot uitdrukking en er
kenning wil brengen. Misschien dat
de Geneefse kerkeraad ook komt tot
een opdrachtdienst, een „voorstellen"
van de jonggeborene aan de Here. Een
volgende stap zou dan moeten zijn,
dat aan de ouders niet de keus gela
ten werd hun kind te laten opdragen
of te laten dopen, maar dat de doop
uitsluitend bediend werd aan hen, die
belijdenis van hun geloof hadden af
gelegd.
Gevolg van deze handelwijze zou
zijn, dat de christenheid in het op
dragen der kinderen haar grensteken
ontving, en de gemeente haar eigen
grensteken; de doop, behield. Dit zou
ook liggen in de lijn van Luthers be
geren en gaan in de richting van het
ideaal der piëtisten. Christenheid en
gemeente vallen niet samen, maar zijn
ook niet te scheiden.
Ook dr. L. Praamsma van Gronin
gen roert'het Geneefse besluit aan. In
de gereformeerde „Groninger Kerkbo
de" tekent hij dit aan:
Waarschijnlijk door barthiaanse be
ïnvloeding zijn er ouders in Genève,
die tegen de kinderdoop bezwaar ma
ken. De kerkeraad besloot nu niet, de
ze ouders te vermanen, maar om een
tussenweg t scheppen tussen de kin
derdoop en haar verwerping. Voorge
steld werd een nieuwe ceremonie in
te voeren, die iets zou kunnen bete
kenen als het voorlopig „in de ge
meente brengen", waarbij de doop tot
later zal worden uitgesteld. In het Le
ger des Heils kent men het opdragen
aan God en het leger.
De voorgestelde Geneefse plechtig
heid wijst in deze richting. Het is voor
mij niet merkwaardig, dat dit in deze
tijd gebeurt, het is voor onze tijd zeer
typerend. Het is voor mij merkwaar
dig, dat dit in de stad van Calvijn ge
beurt, hoe zou hij tegen dit „neo-cal-
vinisme" hebben getoornd.
Ik ben blij, dat ik vele baptisten
mijn broeders mag noemen. Maar
baptisten in een gereferomeerde kerk,
en dan ook nog zo'n beetje gerefor
meerd gemaakt door een pour besoin
de la cause gemaakte ceremonie, dat
lijkt me onverteerbaar.
„In de Waagschaal" bevat een ar
tikel van dr. H. Berkhof, rector van
het seminarie der hervormde kerk
over kinderdoop-gelovigendoop. Wij
lezen daarin het onderstaande:
Kinderdoop en volwassendoop die
nen naast elkaar als legitieme hande
lingen te worden erkend en beoefend.
Zo was het in de oude kerk. Zo is het
meen ik nu in onze Franse zuster
kerk. In het corpus christianum heeft
de kinderdoop de volwassendoop ver
drongen. Het is een winst, dat die een
zijdige praktijk voorbijgaat. Want al
leen deze beide praktijken samen ge
ven het juiste zicht op de dialectische
verhouding van doop en geloof. De
één wijst aan de ander haar juiste
plaats. De kinderdoop dérailleert zon
der tegenwicht tot iets automatisch.
Het omgekeerde zien we in de bap-
tistische praktijk: de gelovende indi
viduele mens komt er in het middel
punt, ten koste van de betrokkenheid
van zijn geloof op een gebeuren dat
zijn bewuste gelooft oneindig ver
transcendeert en ten overstaan waar
van het telkens opnieuw ontvonken
moet. In het baptisme dreigt m.i. de
troost van de doop weg te vallen. Als
het geloof ons gaat ontzinken, wordt
onze doop ons tot een aanklacht, in-
83) Houd toch op met brullen, i wel.
jongen. We zullen je helpen zoe- Waarom sta je daar nu zo gek
ken. Dat stuurrad vinden we vast 'op je kop?
Dan kan ik beter denken.
Probeer jij het ook eens. Het
helpt reusachtig.
Vooruit dan. Neen, het gaat
niet. Ik krijg hoofdpijn, als ik zo
ingespannen moet nadenken.
plaats daarvan dat we ons met Luther
aan het „ik ben gedoopt" kunnen
vastklemmen. Waar beide praktijken
naast elkaar bestaan, genezen van
automatische enerzijds en subjectivis
me anderzijds uitgetrokken.
Voor de hervormde kerk betekent
dat m.i., dat niet langer de kinderdoop
als de ware praktijk mag worden
voorgesteld, zoals nu nog in de kerk
orde het geval is. De volwassenendoop
zal als wettige mogelijkheid moeten
worden gesteld.
Hoewel Hoogeveen geen recht
streekse bemoeienis met het deltaplan
heeft, schrijft dr. J. W. Beerenkamp,
hervormd predikant aldaar, er toch
over. In de „Hoogeveense Kerkbode"
zet hy het volgende uiteen:
De problemen rondom het Deltaplan
zijn alleen maar wat groter in om
vang dan in menige andere plaats of
streek. Het gaat om de verhouding
tussen twee groepen in de gemeente
met verschillende levensstijlen en in
zichten. Hoe komen ze bij elkaar? Hoe
worden ze tot een eenheid? Er is ge
loof ik geen recept te geven, dat over
al en altijd voldoet. De spanningen
tussen inboorling en vreemdeling zul
len altijd en overal wel blijven be
staan.
In de kerk behoren echter twee ge
zichtspunten te zijn, waar de wereld
niet van weet. In de kerk zullen in
boorlingen en vreemdelingen moeten
trachten de levende christen in elkaar
te ontdekken. Dat is immers het aller
belangrijkste, veel belangrijker dan
welke tradities ook. Als in die ander,
die zo anders reageert dan ik, de
Christus-belijder ontdekt is, is hij een
broeder geworden. Een wonderlijke,
onbegrijpelijke broeder misschien,
maar toch een broeder. Dat is al heel
wat waard voor de vorm van het ver
keer dat zal moeten plaats vinden.
En verder, geloof ik, moet niet de
minderheid altijd buigen voor de meer
derheid (de wereldse gang van zaken),
maar zal de meerderheid de minder
heid moeten tegemoet komen. Als een
minderheid geïsoleerd wordt, of over
stemd, of er uit gewerkt, kweekt dat
alleen maar verbittering en verzet,
dus verwijdering. Als een minderheid
wordt aanvaard, en mee verantwoor
delijkheid krijgt te dragen, en rede
lijke verlangens krijgt ingewilligd,
gaan de -scherpe kantjes er vanzelf af.
Bestaan er eigenlijk wel minderheids
problemen? Moet men ze eigenlijk
geen meerderheidsproblemen noemen?
Onder het gemeentebericht van
Hierden, opgenomen in de „Hervorm
de Kerkbode" voor de classis Harder
wijk lazen wij deze oproep:
De schoonmaak thuis hebben we
achter de rug, de hooibouw is voorbij.
Nu is het de tijd, dat de kerk aan een
schoonmaakbeurt toe is. Het is een
goede gewoonte in onze gemeente, dat
dit vrijwillig door de jonge vrouwen
en meisjes wordt gedaan.
Aan die ouderwetse gewoonten moe
ten we vast blijven houden. Daar zit
zoveel moois in, dat het jammer zou
zijn, als, bij alles dat verdwijnt, ook
dit nog zou gaan verdwijnen. Daar
spreekt zo duidelijk uit, dat we als
kerk bij elkaar horen, een gemeen
schap vormen.
Nu weet ik wel, dat veel van onze
meisjes elke dag uit werken gaan.
Maar hoeveel jong getrouwden zijn er
niet, die best kunnen meehelpen?
De sehoonmaakdagen zijn: dinsdag
en woensdag 9 en 10 juli. Ieder, die er
een ochtend of middag kan uitbreken
is van harte welkom. Werk is er voor
iedereen genoeg. Van harte hopen we,
dat velen onder ons zullen komen, zo
dat ook dit noodzakelijke werk vlot
kan verlopen.
Met het oog op de verlenging van
de theologische studie van a.s. chr. ge-
ref. predikanten met één jaar, ver
klaart ds. W. Meynhout van Franeker
in het „Kerkblad van het Noorden".*
Een storm van verontwaardiging
zou onder een groot deel van ons volk
opsteken, als de regering zou beslui
ten de militaire diensttijd van onze
dienstplichtige jongemannen met een
jaar te verlengen. 18 maanden vinden
we al lang genoeg. Het komt ons voor
dat het onderhouden van een weer
macht en de daaraan verbonden
dienstplicht wel gekarakteriseerd kan
worden als een „noodzakelijk kwaad".
En dat is ook juist getypeerd. Want
als de paradijstoestand gebleven was,
was er geen gewapende macht nodig.
Maar er ging in onze kerken, er ging
ook in onze generale synode van 1956,
géén storm van verontwaardiging op,
toen het voorstel van het curatorium
ter tafel kwam en aangenomen werd,
om de „oefentijd van onze theologi
sche recruten in Apeldoorn met een
jaar te verlengen".
En al zou men geneigd zijn, met het
oog namelijk op het tegenwoordige
predikantentekort, ook deze verlen
ging van de studietijd een noodzake
lijk „kwaad" te noemen, het woordje
„kwaad" moet dan in dit verband in
elk geval tussen aanhalingstekens
geplaatst worden, want het is hier
eigenlijk niet op zijn plaats.
9 Op de onbewaakte overweg in de
Dennendijk te Winterswijk is gister
morgen een bestelauto bestuurd door
de heer W. T. uit Winterswijk door
een elektrische trein gegrepen. Ernstig
gewond werd de heer T. naar het Al
gemeen Ziekenhuis in Winterswijk
overgebracht, waar hij na aankomst
is overleden.