L Whiston Longkanker meer veroorzaakt door drogen van de tabak Muzzle en 85 ct KING SIZE Misdaad bij de Huttenberg UIT DE KERKEN Petste Pelle Pingo „Steengoed Tabak zelf heeft minder invloed INVOERBEPERKING SLACHTVEE Kardinaal Wyszinsky waarschuwt VANDAAG EENS Onderzoek naar vluchtelingen Valse dollarbiljetten in Rotterdam Antillaanse premier in Nederland Arrestaties in NoorcUIerland Kinderdoop- volwassendoop I Kinderdoop' volmssendoop II Kinderdoop- volwassendoop III De vrolijke avonturen van en Deltaplan en de kerk Waardevolle gewoonte Verlenging van diensttijd $4aandag 13 juli 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 Op de jaarlijkse conferentie van de Britse kankerbestrijding is donderdag èen rapport ingediend, waarin wordt gezegd, dat longkanker meer wordt veroorzaakt door de methoden van 't drogen van de tabak dan door de ta bak zelf. Geleerden van het ziekenhuis St. Bartholomew hebben kankerveroor- óorzaakte stoffen uit tabak, waaron der benzopyreen, ingespoten in de jongen van ratten. Van de 32 dieren, die op deze wijze werden behandeld f'ijn er 23 binnen 250 dagen gestorven, jaarna zijn acht ratten ingespoten yiet teer uit filters van honderd siga retten, die door mensen waren ge rookt. Van deze acht zijn er twee be sweken, aldus het rapport. Benzopyreen is één van de vijf stof fen in door rokers gebruikte tabak met «en kankerveroorzakende werking, So wordt in het rapport gezegd. De bron van deze stoffen is waarschijnlijk de behandeling van de tabaksbladen, bijvoorbeeld het drogen van de bladen Het besluui van het Produktschap voor Vee en Vlees heeft de situatie op slachtveemaikt besproken welke is ontstaan als gevolg van de door de Franse regering genomen maatregelen ten aanzien van de invoer. Deze maat regelen treffen niet alleen de vee- en vlees-sector in ons land, maar ook an dere leveranciers. Een en ander is van invloed op de hoeveelheid ingevoerd slachtvee, die thans op de Nederlandse markt wordt aangeboden. Kan derhalve enerzijds een daling van de Nederlandse exportcijfers ge constateerd worden, anderzijds is er van toenemende invoer geen sprake. De prijzen voor slachtvee liggen mede als gevolg hiervan op een de tijd van het jaar in aanmerking genomen laag niveau. Daar de continuïteit Van de binnenlandse rundvleesproduk- tle een zekere stabiliteit in de prijzen vereist, en een. dreigende ontwrich ting van de Nederlandse slachtvee- markt moet worden voorkomen, heeft het bestuur van het Produktschap voor Vee en Vlees besloten de invoer van slachtvee kwantinatief aan te passen aan de huidige uitvoermoge- Bjkheden voor rundvlees. Kardinaal Wyszinsky, de primaat van Polen, heeft de katholieke geestelijken in Polen gewaarschuwd, dat zij zich aan kanonieke sancties blootstellen als zij zich inlaten met de Poolse katholieke or ganisatie die met de communisten samen werkt, de „Pax". Zijn waarschuwing zou echter door een Poolse perscensor opge houden worden, zo verluidt in betrouw bare kringen in Warschau. De kardinaal verbiedt alle geestelijken o.m. artikelen voor publikaties van de -Pax" te schrijven. In mei j.l. wees hij alle verantwoordelijkheid af voor rede voeringen en preken van hemzelf die in de bladen van de „Pax" gepubliceerd Worden. Nog voor de kardinaal eind 1956 uit allingschap werd vrijgelaten, drongen de Poolse geestelijken er bij de gelovigen op aan de bladen van de „Pax" te boy- Ootten en het was bekend, dat de zoge- poemde patriottische geestelijken gevaar liepen geëxcommuniceerd te worden. De Bovag dat is de Bond van Ondernemers in Automobiel- en Ga ragebedrijven heeft een aparte sec tie opgericht voor de handel in ge bruikte auto's. Deze sectie zal de Sega heten. Horizontaal: 1. Steegje, 6. bosland, 7. vruchtennat, 8. maanstand, 10. draad van een speeltuig, 192. toiletgereedschap, 14. reismandje, 15. kort ogenblik, 17. paard je, 18. muziekinstrument, 20. lichaam, 22. mistige damp, 24. zangnoot, 25. uitge strekt, 26. godin, 28. vurige streep. Verticaal: 1. Glasachtig afval, 2. ooster lengte, 3. vis, 4. Chin, vaartuig, 5. heer lijk oord, 7. wapen, 9. voorstelling, 11. vaartuig, 13. afstandsmaat, 16. vreemde munt, 19. smalle opening, 21. rolprent, 23. vad, 27. zangnoot. Oplossing puzzle no. 266 Horizontaal: 1. Oktopus, 7. smerig, 8. kl., 9. Ier, 10. gr., 11. lid, 13. mep, 14. eeuw, 15. bowl, 16. urn, 18. keu, 19. t.t., 20. kop, 22. es, 23. gitaar, 24. rolmops. Verticaal: 1. Om, 2. kei, 3. tred, 4. oir, B. P.G., 6. surplus, 7. sliert, 8. kleuter, 10. geweer, 12. dun. 13. mok, 17. foto, 20. kim, 21. pap, 23. gl., 25. as. door steenkool of vloeibare brandstof. Hetzelfde kan zich, aldus het rapport, voordoen bij het roken van vlees of vis. Verse tabaksbladeren uit Khode- slë, die in de zon zijn gedroogd, ver tonen geen spoor van benzopyreen. Prof. dr. Ph. J. Idenburg, directeur- generaal van het centraal pureau voor statistiek, heeft zich bereid verklaard de algemene leiding op zich te nemen van een onderzoek onder vluchtelin gen, die niet in kampen leven en die nog niet normaal in een nieuw vader land zijn opgenomen. Deze vluchtelin gen. vertoever voornamelijk in Duits land, Frankrijk, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Turkije. Dit is vrijdag in Geneve bekendge maakt door het hoge commissariaat voor vluchtelingen van de Verenigde Naties. Dit onderzoek, waartoe het uit voerend comité van het Vhichtelin- gennoodfonds donderdag op een spe ciale vergadering in Geneve heeft be sloten, wordt verricht, omdat 't nood fonds een zo nauwkeurig mogelijk beeld wil krijgen van de nood der vluchtelingen buiten de kampen. Op het Centraal station te Rotterdam heeft de recherche vrijdag een Fransman aangehouden, die aan het loket een kaartje probeerde te kopen met een vals 20-dollarbiljet. Hij bleek nog een tweede exemplaar bij zich te hebben. Een onder zoek heeft aan het licht gebracht, dat de Fransman in de autobranche diensten verricht voor Amerikanen, hetgeen aan nemelijk kon maken dat hij in het bezit was van Amerikaans geld. Er is niet ko men vast te staan, dat de aangehoudene iets met een of ander complot te maken heeft. MINISTER MANSHOLT NAAR BONN Minister dr. S. L. Mansholt zal 16 en 17 juli a.s. te Bonn de gast zijn van zijn Duitse ambtgenoot, dr. H. Lubke. De beide ministers zullen over ver schillende vraagstukken van gedach ten wisselen, die van belang zijn voor de landbouw der beide landen. Met een vetraging van 3% uur, voor namelijk veroorzaakt door een extra landing op de Bermuda-eilanden arri veerde vrijdag op Schiphol de door de langdurige reis zeer vermoeide Antilli aanse premier de heer E. Jonckheer, ver gezeld door zijn echtgenote en beide kin deren. Op het vliegveld werd de heer Jonckheer verwelkomd door de gevol machtigde minister van de Antillen in Nederland, de heer W. F. M. Lampe en de secretaris van de raad van ministers der Antillen mr. F. P. de Vries. Mr. De Vries heeft op het departement voorbesprekingen gevoerd over enige technische aangelegenheden, die tijdens het vorige bezoek vas de heer Jonckheer niet afgedaan konden worden. De An tilliaanse premier zal vier tot vijf weken in Nederland vertoeven en hoopt de laatste twee weken van die periode nog vakantie te nemen. Directeur-hoofdredacteur van „Nieuwsgier" weer vrij De directeur-hoofdredacteur van het in de Nederlandse taal in Djakarta verschijnende dagblad „Nieuwsgier", die donderdag jongstleden door de mi litaire politie werd aangehouden, is weer in vrijheid gesteld. De aanhouding van mr. T. D. Hafaa was volgens mededeling van militaire zijde een gevolg van het feit, dr. mr. Hafas geen gehoor had gegeven aan een oproep om voor de militaire auto riteiten te verschijnen voor het afleg gen van een verklaring over een in zijn blad opgenomen artikel. De „Nieuwsgier" verklaarde giste ren, dat door een misverstand deze op roep niet door mr. Hafas was ontvan gen. Prijsverlaging van stookolie, dieselolie en petroleum Naar wij vernemen zullen de prijzen voor een aantal olieprodukten worden verlaagd. Met ingang van 15 juli zul len de prijzen van stookolie worden verlaagd met f 7,50 per duizend liter of duizend kilo. Afhankelijk van de soort zullen de prijzen voor dieselolie, lichtpetroleum, tractorpetroleum en huisbrandolie verlaagd worden met f 1,per honderd liter. De prijzen van benzine blijven nor maal. De vrouw in het predikambt Naar aanleiding van de beslissing van de Generale Synode der Neder lands Hervormde Kerk om de vrouw in de kerk tot het ambt toe te laten heeft het hoofdbestuur van de Gere formeerde Bond in de Ned. Herv. Kerk de verwante kerkeraden opgeroepen tot een vergadering op donderdag 19 september a.s. te Utrecht om zich na der te beraden op de nieuwe situatie. Als sprekers zullen optreden prof. dr. J. Severijn, rustend hoogleraar en voorzitter van de bond, dr. H. Schro ten, Herv. predikant te Charlois en ds. H. Goedhart van Middelharnis. Ingezonden mededeling (adv.) JOHN H1DDENS ons dagelijh vervolgverhaal 82) „Dat hij zich zo opwond over zo'n akker", zegt Oebigien. „Hè?" Zij herhaalt haar woorden. „Ja". En dan denkt hij ineens weer aan die andere gebeurtenis, op diezelfde akker. Hoe oom Wiecher daar eens 'n kind zo vreselijk geslagen heeft, om een simpel vergrijp, omdat er in die akker werd gegraven Als hij dat Oebigien vertelt, kijkt ze hem verwonderd aan. In haar ogen komt iets peinzends. „Hézegt ze langzaam. „Zou er dan wat wezen met die akker?" HOOFDSTUK XXX. „Evert, je oom heeft vraagd, of ie bij hem wilden komen." Tante brengt hem die boodschap. Het is vier dagen later, op een avond. Het sneeuwt. Evert ziet de vlokken traag dalen achter tantes rug. Ze staat in de deur van de washoek. Afwachtend staat ze daar. Ze komt niet verder. „Ik?" vraagt hij, alsof hij het niet goed verstaan heeft. „Ja, kom maar even mee. Hij hééft wat. Hij is zó onrustig. Men moet er medelieden mee hebben, 't Is slim." „Goed. Ik ga mee". Snel stelt hij Oebigien op de hoog te. Even later loopt hij naast zijn tante door het donker. Steeds valt de sneeuw. Loodrecht. Het is windstil en wonderzacht. Onhoorbaar komen hun voeten neer. Ook hun stemmen breken het zwij"- gen niet. Totdat ze dicht bij Wiechers huis gekomen zijn. Dan zegt de vrouw: „Jantien moet er ook wezen, heeft hij gezegd. Ik ben er heen geweest en zij komt." Uit een zijweg nadert een gestalte. Hij herkent zijn zuster. Zwijgend volgen ze hun tante over de donkere deel. Aan het eind is het verlichte raamje in de tussenwand. Daar achter wacht de man. Evert huivert. Zijn tante treedt de keuken binnen. Zij volgen haar. Zij kijken naar de bedstee, schuw. Daar ligt een lange, rusteloze hand. Daar schijnt een grauw hoofd met vergrijsde haren in de schemerige ruimte. Twee grote oegen blikken hun angstig tegen Jantien is de vrijmoedigste. Zij treedt, ofschoon aarzelend, naar het bed. „Dag, oom Wiecher. Haar stem is onzeker. Zij vraagt, hoe hij het maakt. Zijn mond vertrekt. „Min...." zegt hij bitter. „Ik...." „Stil maar", zegt Jantien goedig. „Nee!" valt hij heftig uit. „Dat kan ik niet! Dat kan ik niet! Nee! Nee.." Zijn jammerende stem verzwakt. Evert staat daar met gevoelloze voe ten, mateloos ontzet. Zwaar hijgt de zieke. Zijn vinger krampen. „Ik leef nietlang meer!" stoot hij vertwijfeld uit. En De voet van zijn vrouw verschuift op de plavuizen. „Ik heb je bedrogen! Evert! Jantien! Bedrógen!" Snerpend komt het uit de vertrok ken mond. „Ja!" verzekert hij rauw. „Die schulden.... die waren er niet! Geen cent was je vader mij schuldig Endie kettingvan je moe der.... Die heb ik gestolen. Die is niet van de wagen gevallen Ijzingwekkend valt de stilte. Wiecher kreut. Wer komen er woorden. „Je moeder.ze heeft 't later al tied armoedig hadEn ie.Evert. LaterIk wist.... ik had hoord, die ie spaardenom voor jezelf te beginnenIkik heb vochten met mijzelfMaar 't geld heeft al- tied wild maaktAltied! Altied; Ik ging er op loeren Ik kreeg de kansik heb 't sto len, dat geldIe kwamen mij na Ik deed of ik.nergens van wist. En later, toen de stroper dood was, heb ik 't trommegien in die bijenkorf zetVoor alle zekerheid.Moes ten ze toen niet denken dat Wisse 't daan had Weer valt de stilte. Even maar. Een radeloze angst ligt op het ge zicht van de bedrieger. „Ie kriegt 't wéér!" stoot hij uit. „Dat kandat kan nog! Alles. Maar.... o Zijn stem slaat over in een huil- toon „Zèg 't maar, oom Wiecher", zegt Jantien- wonderlijk vast en troostend. „Zeg 't maar. Wij bent niet kwaad. Is 't wel, Evert?" (Wordt vervolgd). In het graafschap Fermanagh (Noord-Ierland zijn ongeveer 20 jon gemannen gearresteerd als voorzorgs maatregel tegen mogelijke ordeverstor ring die kan plaatsvinden op vrijdag, de dag waarop de Noordierse „Oran gisteren" het feit zullen herdenken het feit zullen herdenken dat Ulster nog steeds deel uitmaakt van het Ver enigde Koninkrijk. 9 Op donderdag 1 augustus wordt in Den Haag een openbare bestuurs vergadering van het Produktschap voor Groeten en Fruit gehouden. Ds. J. Louw van Groningen herin nert In het orgaan der baptisten, „De Christen", aan het besluit van de her vormde kerkeraad te Genève een nieuwe ceremonie in te voeren; zulks ten gerieve van de ouders, die be zwaar tegen de kinderdoop hebben. Ds., Louws schrijft: Die ouders menen dat het lidmaat schap der kerk moet berusten op een eigen keus en belijdenis. De kerke raad wil aan dat bezwaar tegemoet komen door de kinderen van deze ouders op een andere wijze aan de kerk te verbinden. Hij zoekt naar een plechtige handeling die een voorlopige band moet leggen tussen het kind en de kerk. i We mogen niet veronderstellen dat „De Christen" (reeds) te Genève ge lezen wordt. Dès te verblijdender is het feit, dat men ook daar de doop wil bewaren als geloofsgetuigenis en geloofsbevestiging, en de relatie, die er is tussen het kind en God, op een andere wijze tot uitdrukking en er kenning wil brengen. Misschien dat de Geneefse kerkeraad ook komt tot een opdrachtdienst, een „voorstellen" van de jonggeborene aan de Here. Een volgende stap zou dan moeten zijn, dat aan de ouders niet de keus gela ten werd hun kind te laten opdragen of te laten dopen, maar dat de doop uitsluitend bediend werd aan hen, die belijdenis van hun geloof hadden af gelegd. Gevolg van deze handelwijze zou zijn, dat de christenheid in het op dragen der kinderen haar grensteken ontving, en de gemeente haar eigen grensteken; de doop, behield. Dit zou ook liggen in de lijn van Luthers be geren en gaan in de richting van het ideaal der piëtisten. Christenheid en gemeente vallen niet samen, maar zijn ook niet te scheiden. Ook dr. L. Praamsma van Gronin gen roert'het Geneefse besluit aan. In de gereformeerde „Groninger Kerkbo de" tekent hij dit aan: Waarschijnlijk door barthiaanse be ïnvloeding zijn er ouders in Genève, die tegen de kinderdoop bezwaar ma ken. De kerkeraad besloot nu niet, de ze ouders te vermanen, maar om een tussenweg t scheppen tussen de kin derdoop en haar verwerping. Voorge steld werd een nieuwe ceremonie in te voeren, die iets zou kunnen bete kenen als het voorlopig „in de ge meente brengen", waarbij de doop tot later zal worden uitgesteld. In het Le ger des Heils kent men het opdragen aan God en het leger. De voorgestelde Geneefse plechtig heid wijst in deze richting. Het is voor mij niet merkwaardig, dat dit in deze tijd gebeurt, het is voor onze tijd zeer typerend. Het is voor mij merkwaar dig, dat dit in de stad van Calvijn ge beurt, hoe zou hij tegen dit „neo-cal- vinisme" hebben getoornd. Ik ben blij, dat ik vele baptisten mijn broeders mag noemen. Maar baptisten in een gereferomeerde kerk, en dan ook nog zo'n beetje gerefor meerd gemaakt door een pour besoin de la cause gemaakte ceremonie, dat lijkt me onverteerbaar. „In de Waagschaal" bevat een ar tikel van dr. H. Berkhof, rector van het seminarie der hervormde kerk over kinderdoop-gelovigendoop. Wij lezen daarin het onderstaande: Kinderdoop en volwassendoop die nen naast elkaar als legitieme hande lingen te worden erkend en beoefend. Zo was het in de oude kerk. Zo is het meen ik nu in onze Franse zuster kerk. In het corpus christianum heeft de kinderdoop de volwassendoop ver drongen. Het is een winst, dat die een zijdige praktijk voorbijgaat. Want al leen deze beide praktijken samen ge ven het juiste zicht op de dialectische verhouding van doop en geloof. De één wijst aan de ander haar juiste plaats. De kinderdoop dérailleert zon der tegenwicht tot iets automatisch. Het omgekeerde zien we in de bap- tistische praktijk: de gelovende indi viduele mens komt er in het middel punt, ten koste van de betrokkenheid van zijn geloof op een gebeuren dat zijn bewuste gelooft oneindig ver transcendeert en ten overstaan waar van het telkens opnieuw ontvonken moet. In het baptisme dreigt m.i. de troost van de doop weg te vallen. Als het geloof ons gaat ontzinken, wordt onze doop ons tot een aanklacht, in- 83) Houd toch op met brullen, i wel. jongen. We zullen je helpen zoe- Waarom sta je daar nu zo gek ken. Dat stuurrad vinden we vast 'op je kop? Dan kan ik beter denken. Probeer jij het ook eens. Het helpt reusachtig. Vooruit dan. Neen, het gaat niet. Ik krijg hoofdpijn, als ik zo ingespannen moet nadenken. plaats daarvan dat we ons met Luther aan het „ik ben gedoopt" kunnen vastklemmen. Waar beide praktijken naast elkaar bestaan, genezen van automatische enerzijds en subjectivis me anderzijds uitgetrokken. Voor de hervormde kerk betekent dat m.i., dat niet langer de kinderdoop als de ware praktijk mag worden voorgesteld, zoals nu nog in de kerk orde het geval is. De volwassenendoop zal als wettige mogelijkheid moeten worden gesteld. Hoewel Hoogeveen geen recht streekse bemoeienis met het deltaplan heeft, schrijft dr. J. W. Beerenkamp, hervormd predikant aldaar, er toch over. In de „Hoogeveense Kerkbode" zet hy het volgende uiteen: De problemen rondom het Deltaplan zijn alleen maar wat groter in om vang dan in menige andere plaats of streek. Het gaat om de verhouding tussen twee groepen in de gemeente met verschillende levensstijlen en in zichten. Hoe komen ze bij elkaar? Hoe worden ze tot een eenheid? Er is ge loof ik geen recept te geven, dat over al en altijd voldoet. De spanningen tussen inboorling en vreemdeling zul len altijd en overal wel blijven be staan. In de kerk behoren echter twee ge zichtspunten te zijn, waar de wereld niet van weet. In de kerk zullen in boorlingen en vreemdelingen moeten trachten de levende christen in elkaar te ontdekken. Dat is immers het aller belangrijkste, veel belangrijker dan welke tradities ook. Als in die ander, die zo anders reageert dan ik, de Christus-belijder ontdekt is, is hij een broeder geworden. Een wonderlijke, onbegrijpelijke broeder misschien, maar toch een broeder. Dat is al heel wat waard voor de vorm van het ver keer dat zal moeten plaats vinden. En verder, geloof ik, moet niet de minderheid altijd buigen voor de meer derheid (de wereldse gang van zaken), maar zal de meerderheid de minder heid moeten tegemoet komen. Als een minderheid geïsoleerd wordt, of over stemd, of er uit gewerkt, kweekt dat alleen maar verbittering en verzet, dus verwijdering. Als een minderheid wordt aanvaard, en mee verantwoor delijkheid krijgt te dragen, en rede lijke verlangens krijgt ingewilligd, gaan de -scherpe kantjes er vanzelf af. Bestaan er eigenlijk wel minderheids problemen? Moet men ze eigenlijk geen meerderheidsproblemen noemen? Onder het gemeentebericht van Hierden, opgenomen in de „Hervorm de Kerkbode" voor de classis Harder wijk lazen wij deze oproep: De schoonmaak thuis hebben we achter de rug, de hooibouw is voorbij. Nu is het de tijd, dat de kerk aan een schoonmaakbeurt toe is. Het is een goede gewoonte in onze gemeente, dat dit vrijwillig door de jonge vrouwen en meisjes wordt gedaan. Aan die ouderwetse gewoonten moe ten we vast blijven houden. Daar zit zoveel moois in, dat het jammer zou zijn, als, bij alles dat verdwijnt, ook dit nog zou gaan verdwijnen. Daar spreekt zo duidelijk uit, dat we als kerk bij elkaar horen, een gemeen schap vormen. Nu weet ik wel, dat veel van onze meisjes elke dag uit werken gaan. Maar hoeveel jong getrouwden zijn er niet, die best kunnen meehelpen? De sehoonmaakdagen zijn: dinsdag en woensdag 9 en 10 juli. Ieder, die er een ochtend of middag kan uitbreken is van harte welkom. Werk is er voor iedereen genoeg. Van harte hopen we, dat velen onder ons zullen komen, zo dat ook dit noodzakelijke werk vlot kan verlopen. Met het oog op de verlenging van de theologische studie van a.s. chr. ge- ref. predikanten met één jaar, ver klaart ds. W. Meynhout van Franeker in het „Kerkblad van het Noorden".* Een storm van verontwaardiging zou onder een groot deel van ons volk opsteken, als de regering zou beslui ten de militaire diensttijd van onze dienstplichtige jongemannen met een jaar te verlengen. 18 maanden vinden we al lang genoeg. Het komt ons voor dat het onderhouden van een weer macht en de daaraan verbonden dienstplicht wel gekarakteriseerd kan worden als een „noodzakelijk kwaad". En dat is ook juist getypeerd. Want als de paradijstoestand gebleven was, was er geen gewapende macht nodig. Maar er ging in onze kerken, er ging ook in onze generale synode van 1956, géén storm van verontwaardiging op, toen het voorstel van het curatorium ter tafel kwam en aangenomen werd, om de „oefentijd van onze theologi sche recruten in Apeldoorn met een jaar te verlengen". En al zou men geneigd zijn, met het oog namelijk op het tegenwoordige predikantentekort, ook deze verlen ging van de studietijd een noodzake lijk „kwaad" te noemen, het woordje „kwaad" moet dan in dit verband in elk geval tussen aanhalingstekens geplaatst worden, want het is hier eigenlijk niet op zijn plaats. 9 Op de onbewaakte overweg in de Dennendijk te Winterswijk is gister morgen een bestelauto bestuurd door de heer W. T. uit Winterswijk door een elektrische trein gegrepen. Ernstig gewond werd de heer T. naar het Al gemeen Ziekenhuis in Winterswijk overgebracht, waar hij na aankomst is overleden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 5