RANG *Óe i/etsmpeiMfr van ctemste PANG M Nieuw Herv. psalm- en gezangboek? RADIO EN TELEVISIE UIT DE KERKEN =J Misdaad bij de Huttenberg Petsie Peïle Pingo M. H. Boasson Zonen N.V. V. Maandag 2\ juni 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD 3S8C3 l, RANG is alleen RANG als er RANG op staat 3SSC3 W „ZET KERKELIJKE ORGANISATIE OP DE HELLING DE KERK VANDAAG Bandrecorders? Vredesoproep van Ev. Luth. Kerk „Effatha" herdacht overleden voorzitter Waar blijft het eigen geluid? Zeelui in Parijs J Dominees met vuur De vrolijke avonturen van en Welwillend oor Gordijnen open Pagina 4 Ingezonden mededeling (adv.) OJSE Ds. J. M. van Krimpen, predikant voor het jeugdzorgwerk der gere formeerde kerken, heeft In Belijden en Beleven verklaard, dat de ker kelijke organisatie niet meer in staat is op verantwoorde wijze lei ding te geven aan de strijd tegen de geest van de tijd. Integendeel, de kerkelijke organisatie werkt massificering in de hand. In de gereformeerde synode van Assen zal men een vernieuwde kerkorde aanbieden, maar volgens ds. Van Krimpen, raken de wijzi gingen in de manier waarop de ge reformeerde kerken worden gere geerd, de kern van de zaak niet. Wil men komen tot een gezonde or ganisatievorm van de kerk, dan zal eerst duidelijk geformuleerd moe ten worden wat in de huidige struc tuur van de maatschappij de taak der kerk is. Er wordt in de gereformeerde kerken gezegd, dat de hiërarchie van Rome niet gewenst wordt en dat men afkerig is van het systeem in de hervormde kerk „met al zijn raden aan de top en zijn radeloos heid in het fundament", maar deze afwijzingen zijn alleen maar nega tief. „We zullen de moed dienen op te brengen om heel de kerkelijke organisatie eens op de helling te zet n, zonder angst voor heilige huisjes". Ds. Van Krimpen weet dat er natuurlijk bange kerkleden zijn, die zich angstig afvragen of de oude beproefde lijn wel gevolgd blijft. Uit vrees voor deze mensen laat men noodzakelijke veranderin gen achterwege. En dat heeft veel schadelijker gevolgen voor de kerk dan wanneer men de bezwaarde le den blijft ontzien. Hoewel de „nieuwe bundel" in de hervormde kerk nog geen twintig jaar oud is, verwacht men toch, dat het de langste tijd gehad heeft. Er wordt namelijk gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw psalm- en gezangboek voor de hervormde kerk. Voor sommige tijden van het kerkelijk jaar bevat de bundel name lijk te weinig liederen en ook zou men graag een aantal nieuwe liederen, gedicht en getoonzet door hedendaagse dichters en com ponisten, opnemen. Bovendien hoopt men, dat een nieuwe psalmberijming, door alle protestantse kerken in Nederland aanvaard, in deze bundel een plaats kan krijgen. Met een en ander zal een jaar of zeven gemoeid zijn, vertelt ds. F. H. Landsman in het weekblad De Hervormde Kerk. Wel zal er een proefbundel verschijnen op vrij korte ter mijn, waarin een behoorlijk aantal liederen van de hervormde commissie zal zijn opgenomen. cvjo ofyn ojcrj cvjci cvjo o?*a o»?o cJfa nfa O?*> c&i a$>r> gebracht. 3. De bandrecorder belemmert de predikant in zijn vrijheid. Dit ge schiedt al door de aanwezigheid van een hoorcommissie, maar wordt nog ernstig bevorderd door de bandre corder. 4. De leden der hoorcommissie zijn niet alleen gasten wat toch- al tot bescheidenheid moet dringen zij zijn ook indringers in de kerkdienst. Zij komen niet alleen om God te loven en zijn Woord te horen, maar zij komen ook keu ren: het Woord, dat gebracht wordt en de mens, die dit Woord verkon digt. Dit maant tot bescheidenheid en tot vermijding van iedere han deling die -opvalt en waartoe men elk recht mist. 5. Dit hele gedoe met de bandre corder gaat bovendien uit van de verkeerde veronderstelling, dat de preek het een en al is! Een cate chisatie-uur, een bijbelkring wordt niet opgenomen. Het gezin van de predikant wordt niet gefilmd, even min als huis- en ziekenbezoek. Toch zijn dit allemaal dingen die minstens ook van enorm belang zijn bij het besluit een predikant te be roepen. CV$<7} ctfn c«$*> Ds R. Kaptein secretaris van de Raad voor Herderlijke Zorg, maakt in Woord en Dienst bezwaar tegen het gebruik van bandrecorders door hoorcommissies. In een vijftal pun ten somt hij zijn bezwaren op te gen het gebruik van deze appara ten. 1. Bandrecorders geven gelegen heid om te doen wat wij als mo derne mensen graag willen: vluch ten voor de verantwoordelijkheid. 2. De bandrecorder doet de hoor commissie op volstrekt ongeoor loofde manier omgaan met het Woord van God, dat toen en daar voor een bepaalde gemeente werd De synode der Evangelisch Lutherse Kerk heeft besloten, zich met een boodschap tot de leden van de kerk te richten. Deze boodschap zal ook ter kennis van de regering worden ge bracht. „De synode der Evangelisch-Luther- se Kerk in het Koninkrijk der Neder landen, bewogen door het dreigend oorlogsgeweld in de wereld, met name door de voorbereiding van oorlogvoe ring met ato. .nwapenen, verontrust door het tekortschieten in verleden en heden van de Christelijke Kerken en van de Christenen persoonlijk om daadwerkelijk getuigen des vredes in de wereld te zijn, roept alle leden van de kerk op tot verootmoediging voor God, de Heer, tot bezinning, inkeer en een waarlijk evangelische levenshou ding, opdat zij op alle terreinen van het leven werktuigen des vredes mo gen zijn, to* een aanhoudend gebed voor de vrede en tot voorbede voor allen, die bijzondere verantwoordelijk heid dragen voor de beslissingen in zake oorlog en vrede en stelt zich van harte achter alle verantwoorde po gingen om tot een vreedzame samen leving der volkeren te geraken". (Van cén onzer verslaggeefsters) In de Gereformeerde kerk aan de Laan van Oosterburg te Voorburg werd de 69ste jaarvergadering van de Vereniging Christelijk Instituut voor Doofstomme Kinderen „Effatha" ge houden. De voorzitter, prof. ds. L. H. v. d. Meiden, herdacht in zijn ope ningswoord de onlangs overleden di recteur van „Effatha", de heer C. Timmer. Op 1 januari 1957 startte „school III", waarop speciaal onderwijs wordt gegeven aan kinderen met bruikbare gehoorresten. Deze school heeft mo menteel 67 leerlingen. Er werd ook 'n topklasse ingesteld voor de meestbe- gaafde jongens en meisjes, die nu een soort u.l.o.-opleiding voor doofstom men krijgen. Men is begonnen met de opleiding van jongens tot fijn metaalbewerker. Het internaat wordt te klein. Het bestuur van „Effatha" heeft dan ook besloten, zo spoedig mogelijk een nieuw jongenshuis te laten bouwen. Met dankbaarheid werd de „Goed-zo- actie" van de N.C.R.V. gememoreerd. Zoals bekend kreeg „Effatha" onge veer vijf ton van de opbrengst. Maar wanneer men alle bestaande uitbrei dingsplannen wil en (van de over heid) mag verwezenlijken, is daarvoor een bedrag van anderhalf miljoen no dig. Dit eist dus nog een lening van een miljoen en dat betekent dat er ieder jaar 65.000 gulden zal moeten worden betaald aan rente en aflos sing. In totaal zijn er nu op „Effatha" 323 leerlingen, waarvan er 217 in het in ternaat wonen. De overige jongens en meisjes wonen bij hun ouders of in pleeggezinnen. Het nijverheidsonder wijs wordt gevolgd door 59 jongens en 46 meisjes. DINSDAG 25 JUNI 1957 HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 „Lichtbaken", eaus. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Amus.- muz. 13.50 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.20 Gram. 14.30 V. d. vrouwen v .h. platte land. 14.40 „Die Agyptische Helena", ope ra. 16.00 V. d, zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber, 17.45 Rege- ringsuitz.: Rijksdelen Overz.: Dr. J. Har- tog: Van eiland tot eiland in de Neder landse Antillen. 18.00 Gram. 18.10 Ronde v. Frankrijk. 18.20 Tenniskamp. Wimble don. 18.30 R.V.U.: Levensverzekering, haar historie en techniek: Drs. J. van Wijk: „Techniek". 19.00 Nws. 19.10 Com mentaar op het nws. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Omr.ork. en so list. 21.40 School en Gezin, caus. 22.00 Koorzang. 22.35 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Ita liaanse muz. 11.30 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Mil. ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Gram. 15.15 Leven met diabetes, lezing. 15.30 Mezzosopr.,fluit, piano en celesta. 16.00 Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Fototips. 18.40 Lichte muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Amateursuitz. 19.45 To neelbeschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Gram. 21.00 Katja in rok! hoorsp. 22.00 Kamer- ork. en solist. 23.00 Nws. 23.15 Koersen te New York. 23.16 New York calling. 23.2524.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 20.30 Journ. en weerover. 20.45 22.30 Filmprogr. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Operettemuz. 15.00 Symf.- ork. en solist. 16.00 Koersen. 16.02 Lichte muz. 16.30 Vlaamse muz. 17.00 Nws. 17.10 Zang en piano. 17.45 Boekbespr. 18,00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.45 Gram. 19.50 Caus. 20.00 22.00 Nws. 22.11 Örgelconc. 22.40 Gram. 22.55—23.00 Nws. Ds. J. H. Velema, chr. geref. predi kant te Apeldoorn, wijst er in „De Wekker" op, dat de chr. geref. kerken te weinig een eigen geluid laten ho ren. Hjj constateert het volgende: De grote schaduw van ons kerkelij ke leven is dat we ons tevreden stellen met de preek, dat we roepen om „goeie dominees" en dat de preek het grote centrum is van ons spreken over het kerkelijke leven en bijgevolg de man, die de preek houdt en de wijze, waarop hij het doet, maar dat hiermee 'ons christelijk-gereformeerd zijn vaak is uitgeput. Welke moeite doen we nu om de geestelijke, de gezond-existentiële in stelling, die kenmerkend moet zijn en blijven voor ons christelijk-gerefor meerd zijn, uit te dragen in het brede leven, waarmee we in aanraking ko men als de preek verklonken Is? We klagen over het feit dat we zo weinig invloed hebben, maar we heb ben geen reden om te klagen als we als kerkleden zelf niet ons presente ren in allerlei sectoren van het chr. organisatieleven. We zijn hier veel te laks in. Gevolg dat de enkeling, die wel present is, een bijna hopeloze strijd voert of al te gemakkelijk zich aanpast en het eigen geluid wordt niet gehoord. We hebben in de regel niet in de gaten dat anderen toch naar ons kij ken. Persoonlijk ben ik ervan over tuigd dat we nog een grootse taak hebben vandaag. Er is over het gereformeerde leven een geweldige matheid gekomen. De doorbraak werkt door. Het echte élan is verdwenen. Men is in brede kringen iets kwjjt, dat onmisbaar is en dat veel meer waard is dan duizenden papleren leden. Te Rouaan wordt binnenkort een Nederlands zeemanshuis geopend. Ds. J. Zuurdeeg, voorganger van de Ned. Protestanten bond in Parijs, schrijft in het Weekblad van de N.P.B. hoe nodig dergelijke tehuizen zijn. De Ingezonden mededeling (adv.) MIDDELBURG NOORDSTRAAT 19-21 KARPETTEN - BEDDEN - GORDIJNSTOFFEN Onze toonzalen zijn voor het publiek toegankelijk op werkdagen van 8.3012.30 en 25.30 's zaterdags 8.3012 (levering uitsluitend via de detailhandel) meeste Europese landen beseffen dat, maar Nederland schiet tekort. Ds. Zuurdeeg merkt op: Laat ik eerst een tegenwerping op vangen die ik in Nederland nogal eens hoor wanneer ik hierover spreek. Ach die zeelui, zo zegt men, die vinden heus hun weg wel in elke havenstad. Die gaan veel liever naar een kroeg, en na de kroeg naar een vrouw. Die gaan heus geen halma spelen In een zeemanshuls. Goed, dezulken zijn er. Maar dit is een laf excuus om maar niets voor deze mannen te doen en om er geen geld voor uit behoeven te geven. Bo vendien, het is een open vraag hoe- velen er deze weg gaan bij gebrek aan beter. Het staat ook vast, dat er velen zijn, meer dan u denkt, die deze weg niet gaan. De mensen, die beweren dat die zee lui heus wel een kroeg, en wat dies meer zij, vinden, zouden raar opkijken als ze met mij in Parijs aan boord van een Hollands schip kwamen dat daar regelmatig elke veertien dagen komt. Men gaat vrijwel nooit de stad in. Ik vond er een koksjongen van zestien jaar die voor de vierde keer in Parijs was, en die er naar hunkerde de Eiffeï- toren eens een keer op te gaan. Hij was nog nooit verder van boord ge weest dan de kade. Hij had noch de métro, noch iets anders van Parijs gezien. De bemanning vond het veel te gevaarlijk, ze gingen zelf ook niet. Ja, zei de kapitein, als er nu een zee manshuis was, daar zouden we wel heen gaan. Wij praten veel over de eenzaam heid van de moderne mens. We zagen ook wel eens iets over maatschappe lijk werk, en over naastenliefde. Wie twijfelt aan de noodzakelijkheid van enige tientallen Nederlandse zeemans huizen, moet eens een week van zijn vakantie in Rouaan gaan zitten. Hij zal er bekeerd van terugkeren. Het Doopsgezind Weekblad laat af en toe jongeren aan het woord. In het laatste nummer biecht „Hendrickje" het onderstaande op: De ene dominee is de andere niet. Iedereen heeft zo zijn manier van doen en soms sta je er plotseling voor open. Dan valt het in je als zaad in vrucht bare aarde. Maar mijn'bezwaar is te genwoordig vaak, dat wat er gezegd wordt, zo weinig glóéd heeft, zo wei nig nieuw is, zo weinig spektaculair, je zo weinig openbréékt. Hartstochtelijk kan ik verlangen naar een oplossing voor dat wat ik zoek: een nieuwe visie op God, een to taal andere kijk op mezelf, op m'n taak, op m'n verhouding tot Hem. Wat ik de laatste tijd in kerk of radio en televisie hoor en zie: 't bevredigt me niet. Ik ben zónder op het moment, zonder vuur en felheid. En als je zo komt, verveelt het gezicht van de do minee, van elke dominee je gauw, om- JOHN H1DDENS ons dagelijks vervolgverhaal 66) Het is een donkere dag, als Evert uit vrouw als zonder hamer", merkt Pinke op. Jantien glimlacht. „Een hamer zal hij wel hebben", zegt ze, „en verder moeten wij afwach ten, volk". En zij denkt aan Lumina. Lumina, die haar blijdschap nauwe lijks verbergen kon, toen zij vernam dat Eta van de baan was HOOFDSTUK XXXIII,, Het is 'n donkere dag, als Evert uit de trein stapt en de weg inslaat naar het dorp. Een gure regen wordt in zijn gezicht gejaagd en de wolken hangen zo laag, dat ze bijna op de woeste grafheuvels schijnen te rusten. Het dorp ligt in een muisgrijze waas, maar ondanks die trieste kleuren Is hij blij. Hij is terug in Drentel En nu voorgoed. De schemer daalt, de avond valt. In de grauwe damp, die het dorp omhult, gaan lichtjes pinkelen, en hij stelt zich voor, hoe vertrouwd het daar zal zijn. Hoe gezellig en hoe goed. Hij heeft er naar gehunkerd. De so berheden van dit leven zijn in zijn ogen kostbaarheden. De eerste bekende, die hij tegen komt, is Wisse, de stroper, die door de heide blijkt te spoken, speurend naar wild. Hij is nooit op Wisse gesteld ge weest, de man was hem te lui en te ruw, maar nu hij hem als eerste dorpsgenoot ontmoet, groet hij hem toch met meer welwillendheid. „Ben ie d'r weer?" vraagt Wisse. „En nou voorgoed?" „Ja, jong, ik heb er genoeg van". „Zo ja?" bromt de stroper. „Nou elk moet 't zelf weten, hè?" En dan sjokt hij de heide weer in. Evert gaat rechtstreeks naar het huis van Hendrik en Jantien, dan heeft hij de minste kans dat hij voor een ge sloten deur komt. Dat staat Jantien merakel aan. Hij moet maar gauw bij het vuur gaan zitten, want zij ziet wel, hij is lang niet droog. Wat een weer, niet? 't Is ja slim. Hier, laat hij maar een broek van Hendrik aan doen. Maar zij gelooft niet, dat hij bij de Huttenberg voor een gesloten deur zou zijn gekomen, want Pinke is de laatste tijd wel meer veel in het dorp. Het weer is hem niet mooi genoeg om er op uit te trekken. Evert is niet erg ingenomen met dat bericht. Hij had gehoopt en zelfs verwacht, dat Pinke van lieverlede helemaal uit het dorp zou verdwijnen. Hij raakte immers zo schrikbaarlijk aan 't zwer ven? Maar zo ver is het dus nog niet. Nóg niet. Toch zal hij voorlopig maar bij hem intrekken. Hij heeft al lang besloten, dat hij hier nu als timmerman begin nen wil en dat zal doorgaan ook. Hoe dat dan worden moet met het huis, zullen ze nog wel eens bekijken. En zo zit hij dan de andere dag in de bekende keuken, waar moeder haar werk heeft gedaan, de keuken waar aan hij is gehecht. Het huisje is hem lief en naar het uitzicht heeft hij tij dens zijn afwezigheid ook vaak ge hunkerd Hier heeft moeder geleefd en ge zorgd, hier is zij blij geweest en hier is zij gestorven. En toen heeft hij ge meend, dat zijn verdere leven vreug deloos zou zijn Zo is het niet geworden. 69) Dat spijkers inslaan gaat je handig af, Pingo. Ik sta er met be wondering naar te kijken. Maar Pelle, dat raam is toch veel te groot. Dat past hier toch onmogêlijk in.... Dat valt best mee, Petsie, Nu hebben jullie lang genoeg laat mij maar eens. Zie je dat? j door het raam gekeken. Nu is het Past precies. mijn beurt, jongens. dat er geen gloed van uitgaat. Het straólt niet voor je. Ik heb meermalen een vrouwelijk^ predikant beluisterd, die intens lelijH was. Maar als ze eenmaal aan haaf preek was begonnen, werden haar ogen twee fonkelende sterren en wat ze zei werd gedragen door een gloed, een vuur, zo machtig, dat het was, ali had ik een uur geluisterd naar een preek van Christus zelf en in stilts bad ik dan: „Heer, laat het nog niet om zijn". Maar er zijn ook dominees, waarbij je gaat bidden: „Verlos ons van de preektoon, Heer". De heer C. Lebbing, voorzitter van de hervormde mannenorganisatie „Tït Dienst der Kerk", geeft in het gelijk» namige blad dezer organisatie een in» druk van de eerste tien levensjaren van I.D.D.K.: Na tien jaar zeggen we: „We zijn er nog!" Meerdere keren hebben we op het punt gestaan te verdwijnen. De sterksten onder ons zijn meer dan eens na een hoofdbestuurs-, moderamen- of regionale bijeenkomst naar huis ge gaan met de gedachte dat het zo niet lang meer kon duren. Er waren overal moeilijkheden. De organisatievorm was in discussie. De dingen die aan de orde gesteld werden, vonden wei nig weerklank. Men heeft mij eens op een vergadering voor de voeten ge worpen: „Wat de E.V.C. is voor de C.P.N., is I.D.D.K. voor de rooie sy node". Vele dominees hoorden je met een welwillend oor aan. Een welwillend oor is geen gewoon oor. Een welwil lend oor is een oor met een gaatje ex tra. Een welwillend oor laat alles bij wat het hoort meteen doorgaan naar het andere oor. Zo is I.D.D.K. bij me nig dominees-oor ingegaan en uitge gaan. En als de dominee zo is, wat kan men dan nog van de kerkeraad ver wachten. De meeste kerkeraden lijken meer op een gezelschap gezeten bur gers dan op een groep voortrekkers. „In Dienst der Kerk" kwam in de hoek van de ingekomen stukken en vandaar in de lade van de onbegre pen stukken, om tenslotte te verdwe nen ln de zee der vergetelheid. In het „Hervormd Weekblad" voor de ring Nijmegen vergelijkt ds. J. B. Oskamp een televisiekerkdienst met een huis, waarvan de gordijnen aan de straatkant open zijn: Wie tot het gezin behoort, is thuis, al staat hij op het trottoir naar binnen te kijken. Maar de voorbijganger werpt slechts een blik naar binnen in het huis dat niet van hem Is. Is het huis goed en smaakvol inge richt, dan zal hij misschien verleid worden (met een te vergeven onbe scheidenheid) even te blijven staan, verrast om zoveel beschaafdheid, ori ginaliteit, goed gekozen kleur, fraaie belichting. Men kan nooit weten of hij op zijn eigen onbekend adres zijn hele bedoening omzetten zal naar het model van de ingegluurde woning. Misschien belt hij wel een keer aan en vraagt naar het adres van de bin nenhuisarchitect of de leverancier. Dat zou een verrassing zijn De kerk trekt, meer dan bij een radiouitzending, per televisie duide lijk de gordijnen open. Eerst voor het gezin, ook oor het gewin. Neem het haar kwalijk. De theologische adviseur, regisseurs, cameramensen, geluidstechnici, ge meenteleden, cantor-organist en spre ker proberen een zo zindelijk mogelijk plaatje te geven in geluid, beeld en woord. Weken van voorbereiding gaan er aan vooraf, alle zenuwen komen er aan te pas. Eerst voor het gezin, waarom niet? Ook voor het gewin. Misschien belt ons iemand en vraagt naar de Architect. OOST- EN WEST-SOUBURG Geslaagd. De heer A. J. de Vos Bur- ehart te Schagen, vroeger te Vlissingen, slaagde te Den Haag voor leraar lastech niek, practisch gedeelte. ST. PH1LIPSLAND Op stap. Nu de Fliplandse midden standers zich georganiseerd hebben bleek, dat niet alleen een vakantieweek de in stemming der meeste leden had, maai' ook een uitstapje. De reis leidde ditmaal' naar Zuid-Limburg, waar in Valkenburg en Vaals enige bezienswaardigheden wer den bezichtigd en bewonderd. Gelukkig niet, al mist hij haar nog steeds. Nu, op dit ogenblik, heel erg. Hij voelt zich eenzaam, als zo vaak. Wat zou het mooi zijn, als moeder nu getuige kon zijn van dit begin.... dat hij zich in het dorp als timmer man gaat vestigen.... Dit plan het heeft hem lange tijd bezield, hij heeft er voor gespaard, zo als hij eens gespaard heeft voor haar huis Maar al zijn er nu weemoedige ge dachten, er is toch ook iets dat hem lokt. Hij loopt wat door het stille huis, de handen in de zakken, totdat zijn stief vader komt. Hij praat met Pinke over een tim- merwinkel. Pinke knikt en maakt geen tegen werpingen, maar hij toont ook weinig geestdrift. Dat maakt hem wat onzeker. Wie heeft hier de meeste rechten? Pinke schijnt zich wat bedreigd te voe len. Hij schijnt bang te zijn, dat hij het veld zal moeten ruimen, dat hij er zo'n beetje uitgeduwd zal worden. Maar dat is de bedoeling niet, al zou het Evert heel goed aanstaan als Pinke voorgoed de deur uitging. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 4