Ministers lezen Amsterdam de (Y-tunnel)l es QQ11 lil Cr P 11 il*lfi niQfl k j Trooping the colour Nederlandse straaljager verdween in de golven Amsterdams gemeentebestuur genoot beslist niet Eerste ronde in Kamer begonnen DRIE MOTIES INGEDIEND WATER ISOLEERT TOERISTEN Premier Tunesië waarschuwt voor oorlogsgevaar Min. Algera„Ik stond perplex Ned. chauffeur weer vrijgelaten Koning Saoed als bemiddelaar VLIEGER GERED MET SCHIETSTOEL DOOR DE WERELD Hoofdkantoor: L. Vorststraat 80, Goe« J I loofd(red.00) (0110 b'j2503?n Chefred! WW 1 "BI Bi Gee^ vader toch (01100) 3991; Adv. (01100) 2970; giro f M H H W W Ia W Ia fl AflA A I eens wat anders S102; Vlissingen: Nieuwstraat 68, Tel. K P®36 I fl B BB BB ^^B B I B B B Sf0W B B 1 (01184) 326; Terneuzen: Dijkstr. 26-28. 1 H w H H B BM Bm B B B fl B B B I H B B BT B fl B ®*P" en ondergang van Zon en Maani Exploitatie: £CjS B W B B B^B Hf W9 B B B B B fl I.^B fl^fl fl^B Btfl B B B fl B Zaterdag: zon op 4.19 onder 21.02 Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes. WH mm JHV WH WH 1W H. WH. WH u. Maan op 22.44 u„ onder 7.33 u. Abonnementsprijs ƒ0.56 per week, Hoogwater zaterdag 15 juni: 2.40 per maand, 7.per kwartaal. r i Vlissingen: 3.47 u. 2.13 m., 16.00 u. Losse nummers 13 cent. PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND ?6°2 2 2f mUZewêmeldinge2 52 33Uu Rubriek Kabouters 10 cent per woord. 172 m17 51 160mZierikzee' Advertentieprijs 24 cent per m.m. 13e Jaargang No. 3727 Hoofdredacteur: R. IIAGOORT Directeur: JACQ DE SMIT Vrijdag 14 juni 1957 ^l u 1.46 m., 17.34 u. L34 m Twee opnamen van de in de Tweede Kamer begonnen IJ-tunneldebatten: Boven: de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. Algera, tijdens zijn memorie van antwoord. Naast hem de minister v. Financiën, de heer Hofstra. Onder: een deel van de publieke tribune met op de tweede rij van rechts naar links: de burgemeester van Zaandam; de burgemeester van Krommenie; twee wethouders uit Zaandam; de directeur van het indu strieschap ir. Otten; de heer Duyvis (Zaantunnelcomité), ir. B. Jansen, hoofd tunnelbouw van publieke wer ken Amsterdam; de chef publieke werken te Amsterdam; wethouder G. van 'tHull uit Amsterdam; de heer P. P. Bijlaard, stadsingenieur te Am- sterdn™ (Van onze parlementaire redacteur). DE EERSTE RONDE in het tunneldebat, dat gisteren in de Tweede Kamer n.a.v. een interpellatie van de heer Posthumus (P.v.d.A.) is gehouden, heeft drie moties opge leverd. Een voorstel van de heer Romme (K.V.P.), waarin wordt gezegd, dat het rijk het overleg met de gemeente Am sterdam, onder leiding van een deskundige buitenstaander, zal moeten voortzetten, maakt een goede kans aangenomen te worden. Deze motie is nl. medeondertekend door de A.R., C.H. en V.V.D. Prof. Romme gaat er in zijn voorstel van uit dat er drie tunnel- verbindingen moeten komen, de Coen-, Y- en Hemtunnel. De Y- tunnel zal met financiële mede werking van het rijk totstand moeten komen, natuurlijk binnen het raam van de bestedingsbeper king. Als het rijk subsidieert moet het ook de verantwoordelijkheid voor het Y-tunnelplan kunnen dragen, zo kan men in de lange K.V.P.-motie lezen. Het nieuwe overleg zal dus hoofdzake lijk moeten gaan over de opstel ling van het plan en over de kos tenverdeling. DRIE TUNNELS Het was voor Amsterdam wel weer verheugend dat minister Algera on omwonden heeft verklaard een voor stander te zijn van de bouw van de drie veelbesproken tunnels. De sub sidiëring is echter afhankelijk van de technische aanvaardbaarheid der plan nen. Hij hoopte, dat Amsterdam be reid zou zijn alle aspecten, die aan de ze tunnelbouw vastzitten, met het rijk te bespreken. „Prestigeoverwegingen zijn uit de boze", zo zei hij. Uit deze opmerking sprak dus een geneigdheid tot een hervatting van het overleg. De heer Posthumus (soc.) had er trouwens reeds over geklaagd, dat het gemeen schappelijk tunnelbureau (samenge steld uit vertegenwoordigers van rijk en gemeenten) niet was opgericht. Dit was geadviseerd in het rapport van de commissie De Vos van Steenwijk. De heer Zegering Hadders (lib.) was het daarmede eens. BELOOFD? (Van onze parlementaire redacteur). DE VELE LEDEN van het Amsterdamse gemeentebestuur, die op 'de gereserveerde tribune hadden plaats genomen, hebben gisteren be slist niet van het debat genoten. Amsterdam kwam er niet zo goed af. Vooral niet toen de minister Algera en Hofstra ingingen op de finan ciële zijde van deze moeilijke kwestie. ook niet mogelijk erop in te gaan. Hij De bewindsman van verkeer en waterstaat zeide in een onderhoud met de Amsterdamse wethouder ge zegd te hebben, het redelijk te vin den, dat het rijk financieel steun ver leent bij de bouw van de IJ-tunnel Daarbij heeft minister Algra echter het voorbehoud gemaakt van de fi nanciële mogelijkheden. Er werd over eengekomen, dat Amsterdam zich schriftelijk met een subsidievoorstel tot de minister zou wenden. Deze aan vraag is november 1956 gekomen. „Ik stond er perplex van", zo zei- de mr. Algera. Want er werd 90 gevraagd van een bedrag, dat in de aanvragen niet werd genoemd, maar dat neerkwam op een bedrag van ongeveer één miljard gulden. Een bedrag, dat nodig was voor het ge heel van de verkeersvoorzieningen in en om Amsterdam. Een aanvraag van die exhorbitante grootte had minister Algera niet kun nen vermoeden en het was hem dan DE BILT ZEGT: Een hogedrukgebied boven de Noord zee, dat iets in betekenis begint af te nemen, veroorzaakt in ons land noord oostelijke winden, waarbij droge lucht wordt aangevoerd. Verwachting tot vrijdagavond: zonnig weer met een matige tot krachtige noordoostelijke wind en iets hogere temperaturen dan gisteren. heeft Amsterdam dan ook verzocht een nieuwe aanvraag in overweging te nemen. Tunnels of huizen Minister Hofstra vond dat een sub sidie van 90 wel het toppunt is dat gevraagd kan worden. Hij verklaarde dat de regering, in deze tijd van be stedingsbeperking, geen lasten op zich mag nemen, die het budgetair of fi nanciële evenwicht zouden verstoren. Het herstel van dat evenwicht is een nationale zaak. Amsterdam zal zijn grootheid tonen, aldus de minister van financiën, als het zijn eigen belang plaatst tegen de achtergrond van het nationale belang. De kernvraag is wat is belangrijker tunnelbouw of woningbouw. Elke gul den die voor de timnel wordt besteed wordt aan de woningbouw onttrok ken, aldus minister Hofstra. Nu zou het r.og gaan als het zou gaan om de vraag: tur.nel in Amster dam of woningen in Amsterdam, maar het gaat om tunnels in de hoofdstad en woningen in Groningen, Maastricht of Den Helder. De woningbouw moet voorrang hebben. Blijft Amsterdam binnen het kader van de bestedingsbeperking als het de plannen toch uitvoert? Minister Hofstra was verwonderd, dat het hoofdstedelijke gemeentebestuur met een groot gemak zijn investeringen met f26 min kan beperken. Dat moe ten dan kapitaalsuitgaven zijn ge weest, zo zeide hij, die geen prioriteit behoorden te genieten. Zij hadden in deze tijd van bezuiniging reeds lang achterwege moeten blijven. Prof. Romme heeft er geen twijfel over laten bestaan dat onze hoofdstad niet in staat is zelf de bouw van de IJtunnel te financieren. De interpellant, de heer Posthumus (P.v.d.A.), die kans zag dit probleem zuiver zakelijk te houden zat met de vraag of minister Algera tijdens zijn Eerste Kamerredevoering, op 16 maart 1955, niet de, indruk heeft gewekt, dat Amsterdam met de bouw van de IJ tunnel kon beginnen en dat het kon rekenen op financiële medewerking van het rijk. Deze vraag werd door de bewinds man ontkennend beantwoord. De bewindsman van verkeer en water staat zeide dat de verklaring die hij destijds heeft afgelegd, aanleiding heeft gegeven tot misvattingen. Woensdag heeft prinses Marijke haar eerste officiële daad verricht. Namens de Nederlandse jeugd heeft zij in het dierenpark op de Grebbenberg te Rhenen een dro medaris en een pantertje aan vaard, aangeboden door de jeugd van Pakistan als dank voor de Nederlandse hulp bij de waters nood. De Tunesische minister-president, Boergiba, heeft donderdagavond in 'n radiotoespraak tot zijn vok gezegd, dat het gevaar bestaat, dat er een oorlog tussen Frankrijk en Tunesië uitbreekt, indien de gevechten tussen Franse en Tunesische troepen voort duren. De weigering van het Franse leger de troepenbewegingen op Tunesisch grondgebied te beëindigen, schept een ernstige toestand, aldus de premier, die Frankrijk volledig verantwoorde lijk stelde voor de incidenten van de laatste tijd. Militaire oefening De Tunesische regering heeft don derdag geprotesteerd tegen een oefe ning van ongeveer 1000 Franse sol daten, die donderdag bij Gafsa tegen het aanbreken van de dag is be gonnen. Franse officieren hadden woensdag avond medegedeeld, dat de oefening zou worden gehouden. De Tunesische regering had eerst getracht de oefe ning uitgesteld te krijgen, maar eiste donderdag, dat de operatie zou wor den afgebroken. Een desbetreffende protestnota werd ter hand gesteld van de Franse am bassadeur te Tunis. Een overzicht van de kleurrijke plechtigheid, die vandaag in Lon den plaats vond: „Trooping the het jaarlijkse défilé ter gelegenheid van de verjaardag van de Engelse Koningin. In het midden van het beeld zijn aan de de figuren van de Koningin en de Prins (te paard) nog juist zichtbaar. De 39-jarige Haarlemse chauffeur van de N.Z.H.V.M., B. Dieters, die za terdag als bestuurder van een autobus betrokken was bij een botsing in Dinslaken bij Wezel (Duitsland), is na een vierdaags arrest, in Haarlem te ruggekeerd, nadat de directie van de N.Z.H.V.M. een cautie had gestort. De botsing wa sontstaan tussen een Duits autobus, die op weg was naar Amsterdam, een motorrijder en de Haarlemse bus met Nederlandse pas sagiers die naar Keulen gingen. Bij het ongeval zijn twee Duitsers om het le ven gekomen. Op uitnodiging van Koning Saoed van Saoedi-Arabië zijn drie voormali ge premiers van Libanon donderdag morgen met een speciaal vliegtuig naar Amman vertrokken. Men neemt aan dat Koning Saoed heeft voorge steld zijn bemiddeling te verlenen in het conflict tussen de regering van Li banon en de oppositie in dit land. Koning Saoed zou de drie voorma lige Libanese premiers voorts ge vraagd hebben te bemiddelen tussen Jordanië en Egypte in verband met de tegenstellingen, tussen beide landen. EEN NEDERLANDSE „Meteor'-straaljager is gistermiddag om streeks een uur bij Terschelling in zee gestort. De vlieger, luitenant ter-zee-vlieger II G. A. M. van Wermeskerken van de Marinelucht vaartdienst wist zich met de schietstoel te redden. Na per parachute in zee te zijn geland, is hij in zijn „Dinghy" geklommen, waaruit hij een kwartier later door een helikopter, die op Vlieland is gestatio neerd, werd opgevist. De luchtmachtvoorliehtingsdienst deel de ons desgevraagd mede, dat de Me teor betrokken was bij een schietoefe ning, waarvoor hij op de vliegbasis Leeuwarden is gelegerd. Als reden voor het verlaten van het vliegtuig door de vlieger wordt als vermoede lijke oorzaak opgegeven een aanva ring van het vliegtuig met de sleep- Reddingsvliegtuigen met voedsel onderweg Ongeveer 250 Weense en Westduitse toeristen zijn donderdag in Oost-Tlrol door overstromingen van de rivier de Drau geïsoleerd bij het dorpje Sankt Jakob. Naar verluidt, slinken de voedselvoorraden snel. De Oostenrijkse auto riteiten zullen vandaag drie lichte reddingsvliegtuigen met voedselpakketten naar het gebied sturen. schijf (het doel), waardoor besturings moeilijkheden ontstonden. Van de zijde van de Marine-voor lichtingsdienst deelde men ons me de, dat de bestuurder van de „Me- teor"-straa!jager in opleiding is voor vlieger van straalvliegtuigen naar aanleiding van het binnenkort in gebruik nemen van Hawker „Sea- hawk"-straaljagers door de Marine luchtvaartdienst. Volgens de Marinevoorlichtings dienst is een helikopter van de opspo- rings- en reddingsdienst van de M.L.D. op de vliegbasis Leeuwarden gestatio neerd met het oog op het oefengebied voor vliegtuigen in de omgeving van de Waddeneilanden. PRESIDENT EISENHOWER is thans geheel hersteld van zijn maag stoornis, zo heeft zijn arts, generaal- majoor Snyder, donderdag bekend gemaakt. PREMIER NEHROE van India en zijn ministers zijn akkoord gegaan met een salarisverlaging van 10 per cent. Nehroe gaat ook verhuizen naar en kleiner huis. MET DE „WILLEM RUTS" keert een tweede groep Ambonnezen naar Indonesië terug. Het zijn negen ge zinnen, tezamen 52 personen, afkom stig uit het Amhonnezenwoonoord „Golflinks" te Arnhem. OP DONDERDAGMORGEN, een kwartier na middernacht, werd met de geboorte van Maarten Gerrit Lin deboom het inwonertal van de ge meente Sneek op rond 20.000 gebracht. EEN 77-JARIGE HEER te Delft heeft, toen een spelend jongetje in de wetering raakte, zijn jasje uitgetrok ken en zich te water begeven. Met veel moeite slaagde de kordate baas erin het kind zwemmend naar de kant te brengen. DE GRIEPEPIDEMIE woedt thans in alle Japanse provincies. Ruim een halfmillioen kinderen zijn door de ziekte aangetast en de meeste scholen zijn geheel of gedeeltelijk gesloten. DE GEZONDHEIDSDIENST van Taipeh heeft donderdag bekend ge maakt, dat op Formosa 101 personen aan de griep zijn overleden. Sedert april werd bij anderhalf millioen mensen griep geconstateerd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 1