5
Herv. gereformeerd gesprek in Dordrecht
Mexicaanse doopsgezinden
willen geen electrisch licht
Geschil met
de staat
c,
UIT DE KERKEN
Negerpredikant in
„blanke" kerk
Onchristelijk optreden in Arkansas
$adi
actio
brengt ons
Vlieg
er eens uit...
met Uw kerk!
Een halve bekering
Geen noodwoning,
maar de kerk
Dominees'
tractementen
Een miljoen
boeken per jaar
Nog een
scheiding tussen
kerk en staat
DE KERK
VANDAAG
Duitse soldaten
naar de kerk
Kerk op
platteland groeit
Gaat dat goed zo?
Dubbeldik
Geen verruiming
rentegamma
Zaterdag 20 april 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
ONTTREKKING
Wij kregen onlangs een brief van ou
ders, van wie een kind tijdelijk aan
de ouderlijke macht werd onttrokken
en elders geplaatst. Van HUN zijde
bekeken, is dit onprettig en meestal
voelen ze zich gegriefd en willen dan
van ons de bevestiging horen, dat ze
gelijk hebben en weten, „hoe ze hun
kind weer thuis kunnen krijgen".
Ten eerste: het is heus niet zo dat de
kinderrechter zo maar lichtvaardig
er toe overgaat een kind uit het
eigen milieu te halen, want de beste
plaats voor de opvoeding is het ge
zin. Dit houden wij altijd voor ogen.
Ten tweede: wij zouden, om te kun
nen komen tot een advies, de zaak
van twee kanten moeten kunnen ho
ren, hetgeen helaas niet KAN. De
Raad voor de Kinderbescherming
(vroeger voogdijraad geheten) is de
plaats, waar men in zo'n geval moet
gaan praten. En verder wel beden
ken: iedere maatregel, die de over
heid treft als het gaat om kinderen,
is gericht Op het belang van die kin
deren.
IK MOET LEIDEN
Nu ja.... moet: u bedoelt dat u zich
dit [jaar heeft aangeboden, om de lei
ding op u te nemen van een groep
kinderen in een kamp.
Wij begrijpen (en het siert u) dat
eens over die taak gaat nadenken.
Nu kunnen wij in deze rubriek on
mogelijk even een soort cursus ge
ven. Buitendien gaat het niet met
een soort handboek, dat allerlei ver
en geboden bevat. Kinderen leiden
(en gezien de leeftijd ook verzorgen)
is een zeer moeilijke en vermoeien
de bezigheid. Men moet daar zekere
aangeboren en ontwikkelde gaven
voor hebben (tact, organisatiever
mogen, gevoel voor kinderen, ken
nis van kinderen etc). Daaraan ont
breekt het u misschien niet, maar u
weet dat zelf niet enals wij het
eerlijk mogen zeggen: wij zouden
maar liever eerst eens een jaar als
assistente van een ervaren leidster
meegaan. U, die nimmer zoiets deed
nee, dat vinden wij toch wel
een beetje onverantwoordelijk. Er is
een tekort aan leiders en -sters, best,
maar liever niet, dan onder onver
antwoorde leiding. Met goede wil en
goede voornemens alleen komt men
er niet.
AUTOMATEN
Er verschenen in vele bladen adverten
ties inzake bijverdienste door auto
maten. Een lezeres ging hierop in en
liet zich voorrekenen, dat elke pin
da-automaat tenminste 10,— per
week zou opbrengen en elke parfum
automaat eveneens. Als ze dan tien
pinda-automaten kocht voor 200,
per stuk en een parfum-automaat
voor ƒ700,— per stuk, zou ze ver
dienen: ƒ40,per maand netto, na
aftrek van alle kosten. Ook van de
kosten, die ze voor plaatsing moest
betalen. Haar totale winst zou dus
WOENSDAG 24 APRIL 1957
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00
Nws. en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.45
Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en
weerber. 8.15 Gram. 8.30 Idem, 9.00 V. d.
zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.30 Gram. 9.35
Waterst. 9.40 Gram. 10.15 Idem. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gedeeltelijk uitz. v. d.
jaarvergadering v. d. Chr. Hist. Unie.
12.00 Pianorecital. 12.30 Land- en tumb-
meded. 12.33 Gram. 12.53 Idem. 13.00 Nws.
13.15 Met PIT op pad. 13.20 Lichte muz.
13.45 Kamerork. en solist. 14.30 Gram.
15.30 Interscholaire jeugdtournooi. 16.00 V.
d. jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
v_ram. 18.00 Dubbel Mannenkwart. 18.20
Spectrum v. h. Chr. Organisatie en Ver-
.nigingsleven. 18.30 R.V.U.: Mevrouw Dr.
E. Pereira d'Oliveira: „Voedings- en
spijsverteringsstoornissen". 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Orgelconc. 19.30 Buitenl.
overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20
Concertgebouwork. 21.05 „Werk in uit
voering", klankb. 21.35 Sopr., als en pi
ano. 21.55 Filmbeschouwing. 22.05 Salon-
ork. 22.35 „Wachtend op een betere toe
komst", reportage. 22.45 Avondoverden
king. 23.00 Nws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—
24.00 Gram.
HILVERSUM II (298 m) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 7.23 De ont-
bijtclub. 8.00 Nws. 8.18 De ontbijtclub.
8.50 V. d. vrouw. VPRO: 10.00 Boekbespr.
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram.
10.50 Idem. 11.35 Metropole-ork., kinder
koor en meisjeskoor. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38
Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Tentoon-
«tellingsagenda. 13.18 Lichte muz. 13.50
Medische kron. 14.00 Gram. 14.30 V. d.
jeugd. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Gram. 17.00
Pianoduo. 17.20 Lichte muz. 17.50 Rege-
lingsuitz.: Rijksdelen overzee: Een jon
gensinternaat in Noord Nieuw-Guinea,
door L. v. d. Graaf. 18.00 Nws. en comm.
18.20 Instr. kwart. 18.40 Act. 18.50 Piano-
apel 19.00 V. d. jeugd. 19.10 Toespr. 19.25
VARA-Varia. VPRO: 19.30 V. d. jeugd.
VARA: 20.00 Nws. 20.05 Tussen de regels
door, comm. 20.15 Met eervol ontslag,
hoorsp. 21.35 Ritmisch strijkork. en so
liste. 22.00 Tussen mens en nevelvlek,
jaus 22.15 Pianorecital. 22.30 Kinderen
"an de rekening, klankb. 22.50 Gram.
23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.50—24.00 Soc.
nws. in Esperanto.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
KRO: 17.00—28.00 V. d. kind. AVRO:
20.00 Televizier. 20.1522.00 De spiegel,
toneelstuk.
BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.15
Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano
recital. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Ge-
var. progr. 15.00 Ork. conc. 16.05 Koersen.
16.07 Gram. 16.30 Kamermuz. 17.00 Nws.
17.10 Zang en piano. 17.50 Boekbespr.
12.00 Lekenmoraal en -filosofie. 18.30 V.
d. sold. 19.00 Nws. 19.40 en 19.45 Gram.
10.00 Hoorsp. 21.15 Gram. 22.00 Nws. 22.11
Vioolrecital. 22.45 Gram. 22.5523.00 Nws.
400,per maand zijn, waarvoor ze
alleen maar die automaten behoefde
te vullen (de kosten van die vulling
waren ook al afgetrokken van de
bruto-ontvangst). Lezeres kocht die
automaten, een uitgave van ruim
2.000,Maar na een half jaar was
haar ervaring, dat er netto per
maand nog geen ƒ25,overschoot
op de hele zaak. Nu vraagt ze: is dit
nu geen misleiding of bedrog en kan
ik de firma niet aanspreken voor
schadevergoeding of de koop onge
daan maken?
Wij vrezen van niet. Want bij de be
sprekingen was niemand aanwezig
en omtrent die winst-voorstellingen
staat helemaal niets op papier. Bui
tendien zal men allerlei argumenten
ter sprake brengen zoals: u heeft ze
niet in de goede café's geplaatst en
dergelijke. Nederland is Amerika
niet en men maakt niet zo snel ge
bruik van dit soort automaten en
zeker niet van een parfum-automaat.
Kunt u ze niet overdoen aan de ca
fé-houder zelf?
Referendum over vrouwelijke
predikanten
Aan alle Zweedse predikanten is de
vraag voorgelegd hoe zij denken over
de ordening van vrouwelijke theolo
gen tot het ambt van predikant. Al ge
ruime tijd wordt hierover druk gespro
ken, niet alleen in Zweden maar ook
in de andere Scandinavische landen.
Vermoedelijk zal de kwestie in het na
jaar op de grote kerkvergadering van
de lutherse kerk in Zweden aan de
orde komen.
VAKANTIE-HUISJES
Een lezer huurde vorig jaar „op foto
en beschrijving" een „vakantie-huis
je" voor 60 per week. Bij aankomst
bleek dit een bunker met verroeste
ledikanten natte strozakken, geen
licht of gas en bij regen lekkages. Na
reclame bij b. en w. van die ge
meente en de kampeerraad bleek, na
onderzoek, de klacht gerechtvaar
digd. Maar nog steeds wil de man
niet vergoeden.
Ons advies: procederen heeft weinig
zin, gezien de kosten. Maar anders
raden wij: overtuig u eerst van wat
u huurt. Voorkomen is beter dan.
een mislukte vakantie.
RUILEN EN HUILEN
Wanneer men van plan is van woning
te „ruilen", is het zeer verstandig
EERST na te gaan, of de eigenaren
willen meewerken .alvorens verdere
moeite en kosten te maken. Want
niemand kan hen tot toestemming
dwingen en eigenaren weigeren nog
al eens. Om moeite en kosten te
voorkomen dus eerst informeren.
DE OVERHEID VAN MEXICO wil
de Mennonietenkolonies in dit land er
toe dwingen, dat hun nederzettingen
worden aangesloten bij het elektrische
net, dat voor heel dat land geldt.
Voorts worden deze doopsgezinden ge
dwongen om zich aan te sluiten bij de
staatsverzekering. De vijftienduizend
Mennonieten, die het aangaat, denken
er niet oan om zich door de staat iets
te laten voorschrijven. Zij nemen dit
WIE LID VAN DE NED. HERV.
KERK is en prijs stelt op een gezel-
schapsreis deze zomer, kan in het ver
hand van zijn eigen kerk terecht. Er
worden „Hervormde Kerk"-reizen ge
houden en ook „Jonge Kerk-reizen".
Dit is misschien voor de middenortho-
doxie. Voor gereformeerde bonders
wordt een aparte reis georganiseerd,
blijkens aankondigingen in De Waar
heidsvriend en het Gereformeerd
Weekblad. Is men vrijzinnig, dan biedt
Vrije Geluiden van de VPRO een reis
aan, doch wie zich zondags als Her
vormde, voegt in de godsdienstoefenin
gen van de Ned. Protestantenbond, kan
een N.P.B.-reis meemaken.
Uit de bestemmingen kan men al
iets aflezen over de modaliteiten. De
gereformeerde bonders blijven dicht bij
huis. Zij komen niet verder dan het
Moezeldal. De „Hervormde Kerkreis"
voert zijn deelnemers tot diep in het
Zwarte Woud. Maar de Protestanten
bond leidt vrijzinnige Christenen tot
voor de voeten van de paus.
Zijn dit geen prachtige kerkelijke
initiatieven? Mocht de komende sy
node van de Gereformeerde kerken
toch ook het punt „reizen" op haar
agendapunt plaatsen, en laten de Lu
theranen op hun aanstaande kerkdag
zich toch eens ernstig bezinnen op een
gemeenschappelijke reis! En waar blij
ven de Baptisten, de Steenblokkianen
en de kruisgemeenten met hun reizen,
om van de Zwinglianen niet eens te
spreken? Toe, laat de frisse reistoind
uw dorre kerkelijke vergaderingen
doorwaaien! Vlieg er eens uit.... met
uw eigen kerkl
Voor de eerste keer in de geschiede
nis van Zuid-Afrika heeft een neger
predikant een dienst geleid in een
„blanke" kerk, namelijk van de Neder
duits Gereformeerde Kerk, Het was Ds
M. Xaluva .predikant van een N.G.-
Bantoegemeente. De kerk, die in een
voorstad van Kaapstad staat, telt op
normale zondagen ongeveer 400 bezoe
kers, maar deze keer waren het er
meer dan 800, tot wie ook verschillen
de predikanten der N.G.-kerk en leden
van het parlement behoorden.
Amerikanen zijn goede
kerkgangers
Het bekende Gallup-instituut voor
opinie-onderzoek heeft de resultaten
bekend gemaakt inzake een onderzoek
naar de kerkgang der Amerikanen.
Gebleken is, dat bijna 51 dus meer
dan de helft van alle inwoners der V.S.
geregeld elke zondag naar de kerk
gaat. Daarmee behoort Noord-Amerika
tot de landen, waar de kerkgang het
best in tel is. In Engeland bijvoorbeeld,
gaat slechts 14 van de bevolking ge
regeld naar de kerk.
Op een veiling te Brunswijk heeft
een brief van Beethoven aan zijn uit
gever Artaria te Wenen zesduizend
markt opgebracht. Het document werd
gekocht door het Beethovenhuis te
Bonn.
De provinciale raad van Oost-
Borneo heeft donderdag besloten tot
nationalisatie van de (Nederlandse)
Oost-Borneo elektriciteitsmaatschap
pij. Hiervoor werd een bedrag van zes
miljoen rupiah toegewezen.
hoog op en hebben verklaard al hun
landerijen en bezittingen te verlaten,
indien zij aan genoemde bevelen ge
volg moeten geven. Zij zullen zich dan
vestigen op een andere plek ergens in
de wereld, waar hun niets in de weg
wordt gelegd als het gaat om het be
leven van eigen godsdienst en traditie.
vDat de Mexicaanse Doopsgezinden
zeker tot dit aangekondigd vertrek zul
len overgaan, bewijst hun geschiedenis
Toen zij 350 jaar geheel vrij en naar
eigen inzichten in Canada gevestigd
waren, begon de overheid van dat land
hen te verplichten hun kinderen naar
staatsscholen te zenden en zich ook
verder te gedragen als andere Canade
zen. Zonder zich te bedenken, braken
de Mennonieten hun tenten op en
trokken naar Mexico, waar zij 200.000
morgen land ter beschikking kregen.
Dat was in 1922. Thans wordt ook daar
hun vrije bestaan bedreigd. Ze hebben
nu onderhandelingen aangeknoopt met
Honduras en ook weer met Canada,
op hoop dat men him daar faciliteiten
verlenen wil.
Er komen soms halve bekeringen tot
stand. Dit constateert ds. J. Louw, eme
ritus baptist predikant, in De Christen.
De oorzaak daarvan zit in het gebrekkig
onderricht, dat dienaangaande gegeven
wordt. Ds. Louw zegt:
Kennis, overtuiging van zonden en de
bede om vergeving der zonden betekenen
met elkaar nog geen bekering. Wanneer
deze overtuiging en daden er zijn, staat
de weg tot de bekering open, maar zij
betekenen niet, dat men nu met een be
keerd mens te doen heeft.
Wanneer er iemand aan uw deur komt
en zegt, dat hij honger heeft en om brood
vraagt, is hij daarmede zijn honger toch
nog niet kwijt? Eerst wanneer hij het
brood, dat u hem toereikt, aanneemt en
eet, verdwijnt de honger. De mens die tot
vrede met God wil komen en redding er
varen, moet Christus aannemen, want in
Christus hebben wfj de verlossing door
zijn bloed, de vergeving der zonden. Dus
eerst hij, die Christus aanneemt, bezit de
vergeving en is een verloste, Efeze 1 7.
De noodzakelijkheid van het aannemen
van Christus moet men hen, die redding
begeren, dus naarstig voorhouden. Komt
het niet dèèrtoe en laat men ze heen
gaan zonder dat zij dat gedaan hebben,
dan keren zij half bekeerd terug en de
vrede, die zij gehoopt hadden te ontvan
gen, blijft hun vreemd.
Ds. D. van Dijk te Groningen keert
zich in de Gereformeerde Kerkbode (art.
31) van de noordelijke provincies tegen
degenen in de vrijgemaakte kerken, die
zich groeperen rond het orgaan „Con
tact"; daarin komt nogal eens kritiek
voor op de vrijgemaakte kerken en de
eigen ontwikkeling dezer gemeenschap.
Citeren wij ds. Van Dijk:
Ik ben er zeker van, dat het stand
punt, dat men in „ContacR'-kringen met
betrekking tot de kerk inneemt licht kan
leiden tot verslapping van de liefde tot de
kerk, de kerk in de concrete zin, waarin
de belijdenis daarover spreekt.
Als ik de vrijgemaakte kerk zie als
een noodwoning, waarin wij wel eventjes
moeten vertoeven, zolang men in de sy
nodale kerken nog de vervangingsformu-
le handhaaft, maar die wij, zo gauw het
maar enigszins mogelijk is weer verlaten
om onder het oude dak terug te keren,
dan kan ik daar niet die liefde voor heb
ben, die mij wel vervult, wanneer ik
weet: „In die vrijgemaakte kerk heb ik
te doen met de kerk des Heren in de
ze landen. In de vrijmaking heeft de
Here zijn kerk uitgeleid. Bij die vrijge
maakte kerk is ieder gelovige schuldig
zich te voegen."
Dat verschil van geloofsovertuiging
met betrekking tot de kerk zal invloed
oefenen op heel mijn houding tegenover
die kerk, ook op mijn kritiek op het le
ven van die kerk.
Het geloof omtrent de kerk beheerst
tenslotte heel mijn levenshouding. Ik heb
dat al eens meer gezegd. Hoe ik sta te
genover Geref. Politiek Verbond en de ge-
ref. Maatschappelijk Verbond en de ge
reformeerde scholen hangt onlosmakelijk
samen met mijn geloofsovertuiging om
trent de kerk.
De broeders en zusters van „Contact'
zullen moeten verstaan, dat zij, die de
kerk zien, in het geloof, zoals ik die zie,
niet anders kunnen, dan daardoor te ko
men tot eigen politieke en sociale orga
nisatie, tot een eigen school.
Zowel van de kant der jehovahgetul-
gen als uit sommige godsdienstige krin
gen worden de domineestraktementen als
niet-bijbeis beschouwd. Ds. C. Hooykaas
van Zeist verzet zich ir Hervormd Ge
meenteleven tegen deze opvattingen.
Daarbij beroept bij zich op Paulus:
De apostel gaat ervan uit, om een
woord van Jezus te gebruiken, dat de ar
beider zijn loon waard is. Een arbeider
toch wordt uitgezonden, 't Woord apostel
betekent: gezondene. Waarom is een ge
zondene zijn loon waard? Omdat hij uit
gezonden is door de kerk. Een kerk die
tot de predikers zegt; U moet uw werk
pro Deo doen en verder zien hoe u 't
rooit, zou daarmee tonen geen kerk te
Ingezonden mededeling (adv.)
Heeft U een
fijne smaak?
Kunt U goed proeven
en proeft U graag? Hoe
coed kunt U eigenlijk
wel proeven? Is L,w
Verleden jaar is, op initiatief van de kerke-
raad der hervormde gemeente, in Dor
drecht opgericht het Dordtse Interkerkelijk
Overleg. De gereformeerde kerk, tot toetreding
uitgenodigd, meende daaraan niet te kunnen
voldoen op dat ogenblik, maar bleek wel bereid
te zijn tot een gesprek met de hervormde ker-
keraad.
In „Hervormd Dordrecht" lezen wij nu, dat
men bij deze besprekingen elkander nader wil
de komen, zodat principiële zaken niet ontwe
ken werden. Tot samenwerking was men over
en weer bereid, mits daarvoor een gemeen
schappelijke basis zou gelden. De hervormden
achtten het nodig, dat him kerk dan niet meer
als „valse kerk" gezien werd. De gereformeer
den vroegen een uitspraak van de hervormde
kerkeraad, dat hij het belijden van de histori
citeit der heilsfeiten normatief achtte voor de
pastorale arbeid van de ambtsdragers. Aan bei
de verlangens werd voldaan.
In een volgende samenspreking kon men dus
„zaken" doen. Men constateerde: 1. samenwer
king bij kerkbouw is in beginsel mogelijk; 2.
samenwerking bij het evangelisatiewerk zal
vooralsnog niet mogelijk zijn; 3. samenwerking
bij afbakening van het jeugdzorgwerk is voor
lopig een zaak van meer dan alleen de gerefor
meerde en hervormde kerk.
Voorts werd gehandeld over de noodzaak tot
en toepassing van kerkelijke tucht, waarover
naar aanleiding van een inleiding van gerefor
meerde zijde zich een discussie ontspon, waar
uit bleek dat het noodzakelijk zou zijn zich ge
meenschappelijk te bezinnen op het schriftge
zag, alvorens men zou spreken over de predi
king en de bediening der sacramenten.
Ds. P. J. Mackaay, secretaris van
de Raad voor Uitwendige Zending,
op rondreis door Indonesië, schrijft
in het Zendingsblad der Ned. Herv.
Kerk, dat de Christelijke Lectuur
Commissie in Indonesië in 1955 en
1956 jaarlijks veertig nieuwe boe
ken heeft uitgegeven met een ge
middelde oplaag van vijfduizend
exemplaren. Geen enkele christe
lijke uitgeverij in Azië haalt dit
aantal. In 1956 heeft men ongeveer
een miljoen boeken verkocht. De
56 legerpredikanten, die in Indo
nesië werken, verspreiden een bij
bels dagboek, dat,in 'n oplaag van
16.000 exemplaren is gedrukt.
Een Zweeds instituut voor opinie
onderzoek bericht, dat 18 pet. van
de Zweedse bevolking de vanouds
bestaande banden tussen de staat
en de lutherse staatskerk zullen
verbroken wenst te zien. De meer
derheid der ondervraagde (51 pet.)
wil de zaak liever zo laten als zij
is, en 31 pet. heeft op dit punt geen
mening.
Van de geregelde kerkgangers
onder de, lutheranen voelt 30 pet.
voor een scheiding tussen kerk en
staat; bij de vrije kerken is het
percentage kerkgangerse, dat deze
mening deelt, even groot. Van al
de ondervraagde mannen bleek 24
pet. de scheiding voor te staan; bij
de vrouwen voelde slechts 13 pet.
daarvoor.
VORIGE WEEK zaterdag is de
lutherse hoofdkerk St. Katharina
te Hamburg overvol geweest met
soldaten van het Westduitse leger,
burgerlijke autoriteiten en gewone
gemeenteleden. Voor het eerst werd
er een militaire kerkdienst gehou
den.
Bisschop D. Herntrich van Ham
burg hield de preek. Hij zei dat het
er nu om gaat voor de eerste keer
ln de geschiedenis van Duitsland
een „soldatenethiek" te verwezen
lijken met het parool „Wij willen
De kerken, die zijn aangesloten
bij de Bond van Christelijke Ker
ken op de Philippijnen, konden in
de afgelopen twee jaar een grote
toename noteren, vooral op het
platteland. Blijkens ledenstatistie
ken van de verenigde kerk van
Christus, de methodistische kerk
en het convent van baptistenker-
ken op de Philippijnen, konden in
totaal vijftienduizend volwassenen
gedoopt. Het agentschap van het
Amerikaans bijbelgenootschap op
de Philippijnen reikte uit of ver
kocht in 1956 190.000 bijbels.
geen oorlog". Het zou verschrik
kelijk zijn, verklaarde bisschop
Herntrich, wanneer wij opnieuw
tot het militairisme zouden terug
keren. Er mag geen weg terugvoe
ren naar de soldatengeest van 1914.
In kerkelijke kringen in de Amerikaanse staat Arkansas is verzet ge
rezen tegen het voornemen van de gouverneur van deze staat om een
geheime politie in het leven te roepen, met het oog op het toenemen
van de negerbevolking. Aan deze geheime politie zouden onbegrensde
machtsmiddelen ten dienste staan om de integratie van de negerbevolking
een halt toe te roepen.
De kerken hebben geprotesteerd tegen dit onchristelijk optreden. Het
protest had tot resultaat, dat de senaat van Arkansas, alvorens tot stem
ming van een viertal wetsontwerpen inzake het rassenvraagstuk over te
gaan, in het openbaar een verklaring zal geven van de motieven, welke
hebben geleid tot het maken van de wetsontwerpen.
zijn. Zo goed als de kerk de uitgezonden
zendelingen niet laat leven van de heide
nen maar voor de heidenen, zo goed moet
de kerk de predikers van het evangelie
in haar midden onderhouden.
Treffend is dat ook de jehovah-getui-
gen hun „vrijgestelde krachten" hebben.
Oefenaars worden niet door de kerk
uitgezonden. Zij zenden zichzelf uit. En
leven van de gaven. Er zijn er die heel
de week „preken" om zo hun leeftocht
te bekomen. Dit lijkt vromer en juister.
Maar is het niet. 't Is veeleer een niet te
controleren aangelegenheid. Hier zou
Paulus vandaag ook zijn „neen" uitspre
ken.
De kerk dient haar dienaren de
evangeliedienaren te onderhouden.
Maar dan moet er evenwicht zijn tussen
arbeid en inkomen. Het inkomen dient
zo te zijn dat de predikers zich geheel
aan hun taak kunnen geven, en zij van
hun kant dienen zich aan deze taak dan
ook geheel te geven.
In de gereformeerde Friesche Kerk
bode komen enige artikelen voor naar
aanleiding van de operatie „Goed-Zo"
Voor de N.C.R.V.-microfoon. Uit de bij
drage van Agricola (ds. T. de Boer van
Driesum) nemen wij dit gedeelte over:
Half Nederland peinst en ligt wakker
voor het bedenken van originele slagzin
nen ten behoeve van de hulp aan het ge
brekkige kind. De verdienstelijkste van
deze goede werken worden stevig be
loond met auto's en andere rijdingen,
met wasmachines en keukenuitzetten.
We hebben niet over het hart van de
leuzen- en slagzinnenbedenkers te oor
delen; het kan branden van liefdadigheid,
maar het gevaar is niet denkbeeldig, dat
de vlag van de liefdadigheid een lading
van hebzucht bedekt.
Overigens is met de signalering van dit
gevaar de hele actie niet veroordeeld. Er
komt immers op allerlei manieren veel
binnen voor het goede doel; van alles en
nog wat wordt geteld en dat brengt zo
veel centen of dubbeltjes of guldens op.
Zo gaat het goed met Goed-Zo. Er is een
edele wedstrijd in goedgeefsheid ge
speeld, deze winter. De beurzen gingen
en gaan open voor deze speciale actie.
De beurzen prachtig.
Maar zijn we daar mee klaar?
Ik kom tot die vraag in verband met
verschillende uitlatingen in de pers.
Er zijn achthonderd bedden in inrich
tingen voor zenuw- en geesteszieken, die
ongebruikt moeten blijven wegens tekort
aan personeel.
Er wordt geschreven over het voor en
tegen van algemene dienstplicht voor
meisjes, niet om als milva-soldaatje te
spelen, maar om ingezet te worden ln
grote gezinnen, waar de moeder het niet
meer aankan, of ln verpleegtehuizen en
dergelijke.
Er is een tekort aan onderwijzers, aan
leraren, naar men zegt, omdat de salaris
sen te laag zijn; misschien komt er een
tekort aan dominees, omdat dat vak ook
allesbehalve rendabel is.
Gaat dat goed zo?
Te Maassluis bestaat een „Christelijk
Hervormde Schoolvereniging". In De
Zondagsbode van Maassluis schrijft de
hervormde predikant ds. L. van Hartlngs-
veld hiervan:
De naam van de schoolvereniging doet
mij vanaf de eerste keer, dat ik die
hoorde, wat wonderlijk aan. Christelijk
Hervormd, of Hervormd Christelijk. Is
er een tegens'elling tussen Hervormd en
Christelijk? Of is dat hetzelfde? Met die
twee woorden was een interessant spel
letje te spelen.
De oorzaak zullen we wel moeten zoe
ken in het feit, dat Christelijk het alge
mene woord voor de bijzondere school
van het protestantse type is. En die is
dan weer te onderscheiden naar de diver
se kerkformaties. Naast Christelijk Na
tionaal kwam Christelijk Volksonderwijs.
Bij de laatste zijn de meeste Hervorm
de Scholen aangesloten. Christelijk Her
vormd is wel een beetje dubbeldik. Her
vormd was wel genoeg. Maar omdat er
aan een naamsverandering nogal heel
wat vastzit, zal de naam van de school
vereniging wel zo blijven. Doch dat
Christelijk Hervormd Is toch een beetje
vreemd.
De tekenen wijzen er op, aldus mi
nister Struijcken in zijn memorie van
antwoord aan de Eerste Kamer, dat
de moeilijkheden welke thans met da
financiering van investeringen word-
den ohdervonden een aanzienlijke in
vesteringsbeperking tot gevolg zullen
hebben, zelfs meer dan de gestelde
75 miljoen.
Anders dan op het gebied van de
woningbouw heeft de regering thans
geen maatregelen in voorbereiding ter
verschaffing van leningen aan de ge
meenten. Zolangs deze er niet in sla
gen, vaste leningen te sluiten, zuil en
de investeringen noodgedwongen met
kortlopend krediet moeten worden ge
financierd. Op deze wijze kan echter
niet worden voortgegaan. Een van de
eerste maatregelen, om hierin verbe
tering te brengen, is, de vraag naar
geld zo klein mogelijk te houden tot
een zekere ontspanning is opgetreden
op de geldmarkt, die ten gevolge kan
hebben, dat het korte geld in vaste
leningen wordt omgezet op de voor
waarden van het rentegamma.
Bij verruiming van het rentegamma
zouden de gen eenten wellicht zeer
korte tijd op leningsgelden beslag kun
nen leggen, doch spoedig daarna zou
het bedrijfsleven gunstiger voorwaar
den bieden met als resultaat een ren
teverhoging, zonder dat de positie op
de markt voor de gemeenten zou zijn
verbeterd.
Koning Hoessein van Jordanië
gaat scheiden van koningin Dina, die
op het ogenblik in Cairo vertoeft, en
in de loop van de volgende week zal
zijn verloving met de dochter van de
Jordaanse ambassadeur in Damascus,
een oom van vaderszijde, bekendge
maakt worden.