5 Herv. gereformeerd gesprek in Dordrecht Mexicaanse doopsgezinden willen geen electrisch licht Geschil met de staat c, UIT DE KERKEN Negerpredikant in „blanke" kerk Onchristelijk optreden in Arkansas $adi actio brengt ons Vlieg er eens uit... met Uw kerk! Een halve bekering Geen noodwoning, maar de kerk Dominees' tractementen Een miljoen boeken per jaar Nog een scheiding tussen kerk en staat DE KERK VANDAAG Duitse soldaten naar de kerk Kerk op platteland groeit Gaat dat goed zo? Dubbeldik Geen verruiming rentegamma Zaterdag 20 april 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD ONTTREKKING Wij kregen onlangs een brief van ou ders, van wie een kind tijdelijk aan de ouderlijke macht werd onttrokken en elders geplaatst. Van HUN zijde bekeken, is dit onprettig en meestal voelen ze zich gegriefd en willen dan van ons de bevestiging horen, dat ze gelijk hebben en weten, „hoe ze hun kind weer thuis kunnen krijgen". Ten eerste: het is heus niet zo dat de kinderrechter zo maar lichtvaardig er toe overgaat een kind uit het eigen milieu te halen, want de beste plaats voor de opvoeding is het ge zin. Dit houden wij altijd voor ogen. Ten tweede: wij zouden, om te kun nen komen tot een advies, de zaak van twee kanten moeten kunnen ho ren, hetgeen helaas niet KAN. De Raad voor de Kinderbescherming (vroeger voogdijraad geheten) is de plaats, waar men in zo'n geval moet gaan praten. En verder wel beden ken: iedere maatregel, die de over heid treft als het gaat om kinderen, is gericht Op het belang van die kin deren. IK MOET LEIDEN Nu ja.... moet: u bedoelt dat u zich dit [jaar heeft aangeboden, om de lei ding op u te nemen van een groep kinderen in een kamp. Wij begrijpen (en het siert u) dat eens over die taak gaat nadenken. Nu kunnen wij in deze rubriek on mogelijk even een soort cursus ge ven. Buitendien gaat het niet met een soort handboek, dat allerlei ver en geboden bevat. Kinderen leiden (en gezien de leeftijd ook verzorgen) is een zeer moeilijke en vermoeien de bezigheid. Men moet daar zekere aangeboren en ontwikkelde gaven voor hebben (tact, organisatiever mogen, gevoel voor kinderen, ken nis van kinderen etc). Daaraan ont breekt het u misschien niet, maar u weet dat zelf niet enals wij het eerlijk mogen zeggen: wij zouden maar liever eerst eens een jaar als assistente van een ervaren leidster meegaan. U, die nimmer zoiets deed nee, dat vinden wij toch wel een beetje onverantwoordelijk. Er is een tekort aan leiders en -sters, best, maar liever niet, dan onder onver antwoorde leiding. Met goede wil en goede voornemens alleen komt men er niet. AUTOMATEN Er verschenen in vele bladen adverten ties inzake bijverdienste door auto maten. Een lezeres ging hierop in en liet zich voorrekenen, dat elke pin da-automaat tenminste 10,— per week zou opbrengen en elke parfum automaat eveneens. Als ze dan tien pinda-automaten kocht voor 200, per stuk en een parfum-automaat voor ƒ700,— per stuk, zou ze ver dienen: ƒ40,per maand netto, na aftrek van alle kosten. Ook van de kosten, die ze voor plaatsing moest betalen. Haar totale winst zou dus WOENSDAG 24 APRIL 1957 HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.30 Idem, 9.00 V. d. zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.15 Idem. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gedeeltelijk uitz. v. d. jaarvergadering v. d. Chr. Hist. Unie. 12.00 Pianorecital. 12.30 Land- en tumb- meded. 12.33 Gram. 12.53 Idem. 13.00 Nws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Lichte muz. 13.45 Kamerork. en solist. 14.30 Gram. 15.30 Interscholaire jeugdtournooi. 16.00 V. d. jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 v_ram. 18.00 Dubbel Mannenkwart. 18.20 Spectrum v. h. Chr. Organisatie en Ver- .nigingsleven. 18.30 R.V.U.: Mevrouw Dr. E. Pereira d'Oliveira: „Voedings- en spijsverteringsstoornissen". 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Orgelconc. 19.30 Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Concertgebouwork. 21.05 „Werk in uit voering", klankb. 21.35 Sopr., als en pi ano. 21.55 Filmbeschouwing. 22.05 Salon- ork. 22.35 „Wachtend op een betere toe komst", reportage. 22.45 Avondoverden king. 23.00 Nws. 23.15 Sportuitsl. 23.20— 24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 7.23 De ont- bijtclub. 8.00 Nws. 8.18 De ontbijtclub. 8.50 V. d. vrouw. VPRO: 10.00 Boekbespr. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.50 Idem. 11.35 Metropole-ork., kinder koor en meisjeskoor. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Tentoon- «tellingsagenda. 13.18 Lichte muz. 13.50 Medische kron. 14.00 Gram. 14.30 V. d. jeugd. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Gram. 17.00 Pianoduo. 17.20 Lichte muz. 17.50 Rege- lingsuitz.: Rijksdelen overzee: Een jon gensinternaat in Noord Nieuw-Guinea, door L. v. d. Graaf. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Instr. kwart. 18.40 Act. 18.50 Piano- apel 19.00 V. d. jeugd. 19.10 Toespr. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 V. d. jeugd. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Tussen de regels door, comm. 20.15 Met eervol ontslag, hoorsp. 21.35 Ritmisch strijkork. en so liste. 22.00 Tussen mens en nevelvlek, jaus 22.15 Pianorecital. 22.30 Kinderen "an de rekening, klankb. 22.50 Gram. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.50—24.00 Soc. nws. in Esperanto. TELEVISIEPROGRAMMA'S KRO: 17.00—28.00 V. d. kind. AVRO: 20.00 Televizier. 20.1522.00 De spiegel, toneelstuk. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano recital. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Ge- var. progr. 15.00 Ork. conc. 16.05 Koersen. 16.07 Gram. 16.30 Kamermuz. 17.00 Nws. 17.10 Zang en piano. 17.50 Boekbespr. 12.00 Lekenmoraal en -filosofie. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 en 19.45 Gram. 10.00 Hoorsp. 21.15 Gram. 22.00 Nws. 22.11 Vioolrecital. 22.45 Gram. 22.5523.00 Nws. 400,per maand zijn, waarvoor ze alleen maar die automaten behoefde te vullen (de kosten van die vulling waren ook al afgetrokken van de bruto-ontvangst). Lezeres kocht die automaten, een uitgave van ruim 2.000,Maar na een half jaar was haar ervaring, dat er netto per maand nog geen ƒ25,overschoot op de hele zaak. Nu vraagt ze: is dit nu geen misleiding of bedrog en kan ik de firma niet aanspreken voor schadevergoeding of de koop onge daan maken? Wij vrezen van niet. Want bij de be sprekingen was niemand aanwezig en omtrent die winst-voorstellingen staat helemaal niets op papier. Bui tendien zal men allerlei argumenten ter sprake brengen zoals: u heeft ze niet in de goede café's geplaatst en dergelijke. Nederland is Amerika niet en men maakt niet zo snel ge bruik van dit soort automaten en zeker niet van een parfum-automaat. Kunt u ze niet overdoen aan de ca fé-houder zelf? Referendum over vrouwelijke predikanten Aan alle Zweedse predikanten is de vraag voorgelegd hoe zij denken over de ordening van vrouwelijke theolo gen tot het ambt van predikant. Al ge ruime tijd wordt hierover druk gespro ken, niet alleen in Zweden maar ook in de andere Scandinavische landen. Vermoedelijk zal de kwestie in het na jaar op de grote kerkvergadering van de lutherse kerk in Zweden aan de orde komen. VAKANTIE-HUISJES Een lezer huurde vorig jaar „op foto en beschrijving" een „vakantie-huis je" voor 60 per week. Bij aankomst bleek dit een bunker met verroeste ledikanten natte strozakken, geen licht of gas en bij regen lekkages. Na reclame bij b. en w. van die ge meente en de kampeerraad bleek, na onderzoek, de klacht gerechtvaar digd. Maar nog steeds wil de man niet vergoeden. Ons advies: procederen heeft weinig zin, gezien de kosten. Maar anders raden wij: overtuig u eerst van wat u huurt. Voorkomen is beter dan. een mislukte vakantie. RUILEN EN HUILEN Wanneer men van plan is van woning te „ruilen", is het zeer verstandig EERST na te gaan, of de eigenaren willen meewerken .alvorens verdere moeite en kosten te maken. Want niemand kan hen tot toestemming dwingen en eigenaren weigeren nog al eens. Om moeite en kosten te voorkomen dus eerst informeren. DE OVERHEID VAN MEXICO wil de Mennonietenkolonies in dit land er toe dwingen, dat hun nederzettingen worden aangesloten bij het elektrische net, dat voor heel dat land geldt. Voorts worden deze doopsgezinden ge dwongen om zich aan te sluiten bij de staatsverzekering. De vijftienduizend Mennonieten, die het aangaat, denken er niet oan om zich door de staat iets te laten voorschrijven. Zij nemen dit WIE LID VAN DE NED. HERV. KERK is en prijs stelt op een gezel- schapsreis deze zomer, kan in het ver hand van zijn eigen kerk terecht. Er worden „Hervormde Kerk"-reizen ge houden en ook „Jonge Kerk-reizen". Dit is misschien voor de middenortho- doxie. Voor gereformeerde bonders wordt een aparte reis georganiseerd, blijkens aankondigingen in De Waar heidsvriend en het Gereformeerd Weekblad. Is men vrijzinnig, dan biedt Vrije Geluiden van de VPRO een reis aan, doch wie zich zondags als Her vormde, voegt in de godsdienstoefenin gen van de Ned. Protestantenbond, kan een N.P.B.-reis meemaken. Uit de bestemmingen kan men al iets aflezen over de modaliteiten. De gereformeerde bonders blijven dicht bij huis. Zij komen niet verder dan het Moezeldal. De „Hervormde Kerkreis" voert zijn deelnemers tot diep in het Zwarte Woud. Maar de Protestanten bond leidt vrijzinnige Christenen tot voor de voeten van de paus. Zijn dit geen prachtige kerkelijke initiatieven? Mocht de komende sy node van de Gereformeerde kerken toch ook het punt „reizen" op haar agendapunt plaatsen, en laten de Lu theranen op hun aanstaande kerkdag zich toch eens ernstig bezinnen op een gemeenschappelijke reis! En waar blij ven de Baptisten, de Steenblokkianen en de kruisgemeenten met hun reizen, om van de Zwinglianen niet eens te spreken? Toe, laat de frisse reistoind uw dorre kerkelijke vergaderingen doorwaaien! Vlieg er eens uit.... met uw eigen kerkl Voor de eerste keer in de geschiede nis van Zuid-Afrika heeft een neger predikant een dienst geleid in een „blanke" kerk, namelijk van de Neder duits Gereformeerde Kerk, Het was Ds M. Xaluva .predikant van een N.G.- Bantoegemeente. De kerk, die in een voorstad van Kaapstad staat, telt op normale zondagen ongeveer 400 bezoe kers, maar deze keer waren het er meer dan 800, tot wie ook verschillen de predikanten der N.G.-kerk en leden van het parlement behoorden. Amerikanen zijn goede kerkgangers Het bekende Gallup-instituut voor opinie-onderzoek heeft de resultaten bekend gemaakt inzake een onderzoek naar de kerkgang der Amerikanen. Gebleken is, dat bijna 51 dus meer dan de helft van alle inwoners der V.S. geregeld elke zondag naar de kerk gaat. Daarmee behoort Noord-Amerika tot de landen, waar de kerkgang het best in tel is. In Engeland bijvoorbeeld, gaat slechts 14 van de bevolking ge regeld naar de kerk. Op een veiling te Brunswijk heeft een brief van Beethoven aan zijn uit gever Artaria te Wenen zesduizend markt opgebracht. Het document werd gekocht door het Beethovenhuis te Bonn. De provinciale raad van Oost- Borneo heeft donderdag besloten tot nationalisatie van de (Nederlandse) Oost-Borneo elektriciteitsmaatschap pij. Hiervoor werd een bedrag van zes miljoen rupiah toegewezen. hoog op en hebben verklaard al hun landerijen en bezittingen te verlaten, indien zij aan genoemde bevelen ge volg moeten geven. Zij zullen zich dan vestigen op een andere plek ergens in de wereld, waar hun niets in de weg wordt gelegd als het gaat om het be leven van eigen godsdienst en traditie. vDat de Mexicaanse Doopsgezinden zeker tot dit aangekondigd vertrek zul len overgaan, bewijst hun geschiedenis Toen zij 350 jaar geheel vrij en naar eigen inzichten in Canada gevestigd waren, begon de overheid van dat land hen te verplichten hun kinderen naar staatsscholen te zenden en zich ook verder te gedragen als andere Canade zen. Zonder zich te bedenken, braken de Mennonieten hun tenten op en trokken naar Mexico, waar zij 200.000 morgen land ter beschikking kregen. Dat was in 1922. Thans wordt ook daar hun vrije bestaan bedreigd. Ze hebben nu onderhandelingen aangeknoopt met Honduras en ook weer met Canada, op hoop dat men him daar faciliteiten verlenen wil. Er komen soms halve bekeringen tot stand. Dit constateert ds. J. Louw, eme ritus baptist predikant, in De Christen. De oorzaak daarvan zit in het gebrekkig onderricht, dat dienaangaande gegeven wordt. Ds. Louw zegt: Kennis, overtuiging van zonden en de bede om vergeving der zonden betekenen met elkaar nog geen bekering. Wanneer deze overtuiging en daden er zijn, staat de weg tot de bekering open, maar zij betekenen niet, dat men nu met een be keerd mens te doen heeft. Wanneer er iemand aan uw deur komt en zegt, dat hij honger heeft en om brood vraagt, is hij daarmede zijn honger toch nog niet kwijt? Eerst wanneer hij het brood, dat u hem toereikt, aanneemt en eet, verdwijnt de honger. De mens die tot vrede met God wil komen en redding er varen, moet Christus aannemen, want in Christus hebben wfj de verlossing door zijn bloed, de vergeving der zonden. Dus eerst hij, die Christus aanneemt, bezit de vergeving en is een verloste, Efeze 1 7. De noodzakelijkheid van het aannemen van Christus moet men hen, die redding begeren, dus naarstig voorhouden. Komt het niet dèèrtoe en laat men ze heen gaan zonder dat zij dat gedaan hebben, dan keren zij half bekeerd terug en de vrede, die zij gehoopt hadden te ontvan gen, blijft hun vreemd. Ds. D. van Dijk te Groningen keert zich in de Gereformeerde Kerkbode (art. 31) van de noordelijke provincies tegen degenen in de vrijgemaakte kerken, die zich groeperen rond het orgaan „Con tact"; daarin komt nogal eens kritiek voor op de vrijgemaakte kerken en de eigen ontwikkeling dezer gemeenschap. Citeren wij ds. Van Dijk: Ik ben er zeker van, dat het stand punt, dat men in „ContacR'-kringen met betrekking tot de kerk inneemt licht kan leiden tot verslapping van de liefde tot de kerk, de kerk in de concrete zin, waarin de belijdenis daarover spreekt. Als ik de vrijgemaakte kerk zie als een noodwoning, waarin wij wel eventjes moeten vertoeven, zolang men in de sy nodale kerken nog de vervangingsformu- le handhaaft, maar die wij, zo gauw het maar enigszins mogelijk is weer verlaten om onder het oude dak terug te keren, dan kan ik daar niet die liefde voor heb ben, die mij wel vervult, wanneer ik weet: „In die vrijgemaakte kerk heb ik te doen met de kerk des Heren in de ze landen. In de vrijmaking heeft de Here zijn kerk uitgeleid. Bij die vrijge maakte kerk is ieder gelovige schuldig zich te voegen." Dat verschil van geloofsovertuiging met betrekking tot de kerk zal invloed oefenen op heel mijn houding tegenover die kerk, ook op mijn kritiek op het le ven van die kerk. Het geloof omtrent de kerk beheerst tenslotte heel mijn levenshouding. Ik heb dat al eens meer gezegd. Hoe ik sta te genover Geref. Politiek Verbond en de ge- ref. Maatschappelijk Verbond en de ge reformeerde scholen hangt onlosmakelijk samen met mijn geloofsovertuiging om trent de kerk. De broeders en zusters van „Contact' zullen moeten verstaan, dat zij, die de kerk zien, in het geloof, zoals ik die zie, niet anders kunnen, dan daardoor te ko men tot eigen politieke en sociale orga nisatie, tot een eigen school. Zowel van de kant der jehovahgetul- gen als uit sommige godsdienstige krin gen worden de domineestraktementen als niet-bijbeis beschouwd. Ds. C. Hooykaas van Zeist verzet zich ir Hervormd Ge meenteleven tegen deze opvattingen. Daarbij beroept bij zich op Paulus: De apostel gaat ervan uit, om een woord van Jezus te gebruiken, dat de ar beider zijn loon waard is. Een arbeider toch wordt uitgezonden, 't Woord apostel betekent: gezondene. Waarom is een ge zondene zijn loon waard? Omdat hij uit gezonden is door de kerk. Een kerk die tot de predikers zegt; U moet uw werk pro Deo doen en verder zien hoe u 't rooit, zou daarmee tonen geen kerk te Ingezonden mededeling (adv.) Heeft U een fijne smaak? Kunt U goed proeven en proeft U graag? Hoe coed kunt U eigenlijk wel proeven? Is L,w Verleden jaar is, op initiatief van de kerke- raad der hervormde gemeente, in Dor drecht opgericht het Dordtse Interkerkelijk Overleg. De gereformeerde kerk, tot toetreding uitgenodigd, meende daaraan niet te kunnen voldoen op dat ogenblik, maar bleek wel bereid te zijn tot een gesprek met de hervormde ker- keraad. In „Hervormd Dordrecht" lezen wij nu, dat men bij deze besprekingen elkander nader wil de komen, zodat principiële zaken niet ontwe ken werden. Tot samenwerking was men over en weer bereid, mits daarvoor een gemeen schappelijke basis zou gelden. De hervormden achtten het nodig, dat him kerk dan niet meer als „valse kerk" gezien werd. De gereformeer den vroegen een uitspraak van de hervormde kerkeraad, dat hij het belijden van de histori citeit der heilsfeiten normatief achtte voor de pastorale arbeid van de ambtsdragers. Aan bei de verlangens werd voldaan. In een volgende samenspreking kon men dus „zaken" doen. Men constateerde: 1. samenwer king bij kerkbouw is in beginsel mogelijk; 2. samenwerking bij het evangelisatiewerk zal vooralsnog niet mogelijk zijn; 3. samenwerking bij afbakening van het jeugdzorgwerk is voor lopig een zaak van meer dan alleen de gerefor meerde en hervormde kerk. Voorts werd gehandeld over de noodzaak tot en toepassing van kerkelijke tucht, waarover naar aanleiding van een inleiding van gerefor meerde zijde zich een discussie ontspon, waar uit bleek dat het noodzakelijk zou zijn zich ge meenschappelijk te bezinnen op het schriftge zag, alvorens men zou spreken over de predi king en de bediening der sacramenten. Ds. P. J. Mackaay, secretaris van de Raad voor Uitwendige Zending, op rondreis door Indonesië, schrijft in het Zendingsblad der Ned. Herv. Kerk, dat de Christelijke Lectuur Commissie in Indonesië in 1955 en 1956 jaarlijks veertig nieuwe boe ken heeft uitgegeven met een ge middelde oplaag van vijfduizend exemplaren. Geen enkele christe lijke uitgeverij in Azië haalt dit aantal. In 1956 heeft men ongeveer een miljoen boeken verkocht. De 56 legerpredikanten, die in Indo nesië werken, verspreiden een bij bels dagboek, dat,in 'n oplaag van 16.000 exemplaren is gedrukt. Een Zweeds instituut voor opinie onderzoek bericht, dat 18 pet. van de Zweedse bevolking de vanouds bestaande banden tussen de staat en de lutherse staatskerk zullen verbroken wenst te zien. De meer derheid der ondervraagde (51 pet.) wil de zaak liever zo laten als zij is, en 31 pet. heeft op dit punt geen mening. Van de geregelde kerkgangers onder de, lutheranen voelt 30 pet. voor een scheiding tussen kerk en staat; bij de vrije kerken is het percentage kerkgangerse, dat deze mening deelt, even groot. Van al de ondervraagde mannen bleek 24 pet. de scheiding voor te staan; bij de vrouwen voelde slechts 13 pet. daarvoor. VORIGE WEEK zaterdag is de lutherse hoofdkerk St. Katharina te Hamburg overvol geweest met soldaten van het Westduitse leger, burgerlijke autoriteiten en gewone gemeenteleden. Voor het eerst werd er een militaire kerkdienst gehou den. Bisschop D. Herntrich van Ham burg hield de preek. Hij zei dat het er nu om gaat voor de eerste keer ln de geschiedenis van Duitsland een „soldatenethiek" te verwezen lijken met het parool „Wij willen De kerken, die zijn aangesloten bij de Bond van Christelijke Ker ken op de Philippijnen, konden in de afgelopen twee jaar een grote toename noteren, vooral op het platteland. Blijkens ledenstatistie ken van de verenigde kerk van Christus, de methodistische kerk en het convent van baptistenker- ken op de Philippijnen, konden in totaal vijftienduizend volwassenen gedoopt. Het agentschap van het Amerikaans bijbelgenootschap op de Philippijnen reikte uit of ver kocht in 1956 190.000 bijbels. geen oorlog". Het zou verschrik kelijk zijn, verklaarde bisschop Herntrich, wanneer wij opnieuw tot het militairisme zouden terug keren. Er mag geen weg terugvoe ren naar de soldatengeest van 1914. In kerkelijke kringen in de Amerikaanse staat Arkansas is verzet ge rezen tegen het voornemen van de gouverneur van deze staat om een geheime politie in het leven te roepen, met het oog op het toenemen van de negerbevolking. Aan deze geheime politie zouden onbegrensde machtsmiddelen ten dienste staan om de integratie van de negerbevolking een halt toe te roepen. De kerken hebben geprotesteerd tegen dit onchristelijk optreden. Het protest had tot resultaat, dat de senaat van Arkansas, alvorens tot stem ming van een viertal wetsontwerpen inzake het rassenvraagstuk over te gaan, in het openbaar een verklaring zal geven van de motieven, welke hebben geleid tot het maken van de wetsontwerpen. zijn. Zo goed als de kerk de uitgezonden zendelingen niet laat leven van de heide nen maar voor de heidenen, zo goed moet de kerk de predikers van het evangelie in haar midden onderhouden. Treffend is dat ook de jehovah-getui- gen hun „vrijgestelde krachten" hebben. Oefenaars worden niet door de kerk uitgezonden. Zij zenden zichzelf uit. En leven van de gaven. Er zijn er die heel de week „preken" om zo hun leeftocht te bekomen. Dit lijkt vromer en juister. Maar is het niet. 't Is veeleer een niet te controleren aangelegenheid. Hier zou Paulus vandaag ook zijn „neen" uitspre ken. De kerk dient haar dienaren de evangeliedienaren te onderhouden. Maar dan moet er evenwicht zijn tussen arbeid en inkomen. Het inkomen dient zo te zijn dat de predikers zich geheel aan hun taak kunnen geven, en zij van hun kant dienen zich aan deze taak dan ook geheel te geven. In de gereformeerde Friesche Kerk bode komen enige artikelen voor naar aanleiding van de operatie „Goed-Zo" Voor de N.C.R.V.-microfoon. Uit de bij drage van Agricola (ds. T. de Boer van Driesum) nemen wij dit gedeelte over: Half Nederland peinst en ligt wakker voor het bedenken van originele slagzin nen ten behoeve van de hulp aan het ge brekkige kind. De verdienstelijkste van deze goede werken worden stevig be loond met auto's en andere rijdingen, met wasmachines en keukenuitzetten. We hebben niet over het hart van de leuzen- en slagzinnenbedenkers te oor delen; het kan branden van liefdadigheid, maar het gevaar is niet denkbeeldig, dat de vlag van de liefdadigheid een lading van hebzucht bedekt. Overigens is met de signalering van dit gevaar de hele actie niet veroordeeld. Er komt immers op allerlei manieren veel binnen voor het goede doel; van alles en nog wat wordt geteld en dat brengt zo veel centen of dubbeltjes of guldens op. Zo gaat het goed met Goed-Zo. Er is een edele wedstrijd in goedgeefsheid ge speeld, deze winter. De beurzen gingen en gaan open voor deze speciale actie. De beurzen prachtig. Maar zijn we daar mee klaar? Ik kom tot die vraag in verband met verschillende uitlatingen in de pers. Er zijn achthonderd bedden in inrich tingen voor zenuw- en geesteszieken, die ongebruikt moeten blijven wegens tekort aan personeel. Er wordt geschreven over het voor en tegen van algemene dienstplicht voor meisjes, niet om als milva-soldaatje te spelen, maar om ingezet te worden ln grote gezinnen, waar de moeder het niet meer aankan, of ln verpleegtehuizen en dergelijke. Er is een tekort aan onderwijzers, aan leraren, naar men zegt, omdat de salaris sen te laag zijn; misschien komt er een tekort aan dominees, omdat dat vak ook allesbehalve rendabel is. Gaat dat goed zo? Te Maassluis bestaat een „Christelijk Hervormde Schoolvereniging". In De Zondagsbode van Maassluis schrijft de hervormde predikant ds. L. van Hartlngs- veld hiervan: De naam van de schoolvereniging doet mij vanaf de eerste keer, dat ik die hoorde, wat wonderlijk aan. Christelijk Hervormd, of Hervormd Christelijk. Is er een tegens'elling tussen Hervormd en Christelijk? Of is dat hetzelfde? Met die twee woorden was een interessant spel letje te spelen. De oorzaak zullen we wel moeten zoe ken in het feit, dat Christelijk het alge mene woord voor de bijzondere school van het protestantse type is. En die is dan weer te onderscheiden naar de diver se kerkformaties. Naast Christelijk Na tionaal kwam Christelijk Volksonderwijs. Bij de laatste zijn de meeste Hervorm de Scholen aangesloten. Christelijk Her vormd is wel een beetje dubbeldik. Her vormd was wel genoeg. Maar omdat er aan een naamsverandering nogal heel wat vastzit, zal de naam van de school vereniging wel zo blijven. Doch dat Christelijk Hervormd Is toch een beetje vreemd. De tekenen wijzen er op, aldus mi nister Struijcken in zijn memorie van antwoord aan de Eerste Kamer, dat de moeilijkheden welke thans met da financiering van investeringen word- den ohdervonden een aanzienlijke in vesteringsbeperking tot gevolg zullen hebben, zelfs meer dan de gestelde 75 miljoen. Anders dan op het gebied van de woningbouw heeft de regering thans geen maatregelen in voorbereiding ter verschaffing van leningen aan de ge meenten. Zolangs deze er niet in sla gen, vaste leningen te sluiten, zuil en de investeringen noodgedwongen met kortlopend krediet moeten worden ge financierd. Op deze wijze kan echter niet worden voortgegaan. Een van de eerste maatregelen, om hierin verbe tering te brengen, is, de vraag naar geld zo klein mogelijk te houden tot een zekere ontspanning is opgetreden op de geldmarkt, die ten gevolge kan hebben, dat het korte geld in vaste leningen wordt omgezet op de voor waarden van het rentegamma. Bij verruiming van het rentegamma zouden de gen eenten wellicht zeer korte tijd op leningsgelden beslag kun nen leggen, doch spoedig daarna zou het bedrijfsleven gunstiger voorwaar den bieden met als resultaat een ren teverhoging, zonder dat de positie op de markt voor de gemeenten zou zijn verbeterd. Koning Hoessein van Jordanië gaat scheiden van koningin Dina, die op het ogenblik in Cairo vertoeft, en in de loop van de volgende week zal zijn verloving met de dochter van de Jordaanse ambassadeur in Damascus, een oom van vaderszijde, bekendge maakt worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 4