Calvinisten hebben nog te doen in Canada veel Oude gebruiken rond Pasen Wereldtentoonstelling opent 17 april haar poorten Predikanten lopen niet warm voor Christelijke organisatie lopogon Dominee in verwarrinp Centraal Bloemen Comité stelt 100.000 bloembollen beschikbaar Geloofsbeslissingen in studentenleven Petsie Pelle Pingo Nederlandse geschiedenis herhaalt zich Baas, geen knecht een echte ouderwetse bladplant Werkzaamheden vorderen in snel tempo Bloemen Verhouding Contra-adres inzake het orgelbeleid Alleen het eten van veel eieren is er nog van over in Zeeland In Middelburg liet men op Goede Vrijdag een gevangene los Zaterdag 20 april 1957 ZEEUWSCH WEEKEND Pagina 15 „JE BENT CALVINIST en ja blijft calvinist. Dat wil zeggen: wan neer je van Nederland naar Canada bent getrokken, ga je ook daar aan de slag voor wat je ziet als je roeping in het koninkrijk Gods. Als je bij Kuyper geleerd hebt dat Christus Heer is van elk levens terrein, dan probeer je dat in Canada ook in praktijk te brengen". Dit zegt ds. K. Hart, thans te Wallaceburg, Ontario, Canada, maar vroeger achtereenvolgens werkzaam als gereformeerd predikant te Oostwold (Oldambt), Velp en Utrecht. „Daarom hebben de dominees het in Canada niet zo gemakkelijk", voegt hij er aan toe. „De gemeen ten zijn niet groot in ledental, maar het werk is veelomvattend. Ko mende uit de stad voelde ik mij de eerste tijd in Canada weer een dorpsdominee, die letterlijk met alles te maken krijgt. We hebben in Wallaceburg een kerk gebouwd. Als dominee ben je bij die bouw de centrale figuur, die zowel van de financiële, als van de technische kant alles afweet. Meer nog dan in Nederland wordt in Canada van de predikant verwacht, dat hij op elk terein leiding kan geven. En dit blijft niet beperkt tot het kerkelijke, want er zijn zoveel andere gebieden, waar Christenen een taak hebben. Zo zagen we dat immers Ook in Holland!" Toch voelt ds. Hart zich volledig op zijn plaats in Canada. „In mijn eerste gemeente in Nederland ben ik sociaal gevormd. In mijn tweede heb ik poli tieke scholing gekregen. In mijn der de gemeente ontving ik mijn kerke lijke vorming. Zo heeft God mij toen al klaargemaakt voor d« taak, die mij in Canada wachtte." Inzake het kerkelijke behoefde de omschakeling niet zo groot te zijn. De Christian Reformed Church in Cana da, die met de gelijknamige kerk in Noord-Amerika verenigd is, bestaat Voor 95 procent uit na-oorlogse ge ïmmigreerde Nederlanders. De helft van alle godsdienstoefeningen wordt nog in de Nederlandse taal gehouden. Het komt er alleen op aan, dat de as similatie geleidelijk aan gebeurt. Christelijke organisaties Veel moeilijker ligt de zaak wan neer men buiten 't eigenlijke kerke lijk gebied komt. Er is een Christe lijke krant „Calvinist Contact": er gijn al veel Christelijke scholen; er bestaat reeds een vereniging voor Christelijk hoger onderwijs, want men hoopt dat er te zijner tijd een universiteit gesticht kan worden! overigens zijn op dit moment vooral christelijke kweekscholen hard no dig. Ook bestaat er een christelijke radiovereniging, die elke week een halfuur zendtijd koopt. In al deze dingen herhaalt zich een stukje Nederlandse geschiedenis. De Scholen komen geheel voor rekening van de ouders, want uit de belasting- penningen financiert de staat uitslui tend het algemeen onderwijs met de radio is het niet anders. Een verge lijking met de N.C.R.V. gaat hier niet op, want de N.C.R.V. is direct al goed begonnen. In Canada gaat het op ra- diogebied heel anders. De C.E.B.A. (Christian Evangelical Broadcasting Association) heeft geen andere be doeling dan de Canadese luisteraars je informeren omtrent de betekenis van allerlei christelijk werk. Dit betreft in de voornaamste plaats de Christelijk-sociale organisatie, want ook op dat punt wordt er in Sanada gewerkt. Er bestaat daar de .L.A. (Christian Labour Association), voor welke organisatie van werkne mers het C.N.V. al jarenlang de heer F. P. Fuykschot ter beschikking stelt. Maar de strijd is in Canada zoveel moeizamer dan in Nederland. Men staat er tegenover de enorme vakbon den, die het sociale leven beheersen. Deze bonden brengen het principe Van de klassenstrijd volledig in prak tijk. Wanneer zij hun wensen niet in gewilligd zien, schromen zij geen im moreel optreden. Weinig medewerking De strijd van de C.L.A. is dubbel zwaar, omdat men in Canada feitelijk geen begrip heeft van wat êen Chris telijke organisatie wil. Alle organisa ties zijn er kerkelijk. De enige inter kerkelijke is het Bijbelgenootschap. Samenwerking van leden uit diverse kerkelijke denominaties is echter wel bereikt bij de radio en bjj de C.L.A. In het hoofdbestuur zitten ook Bap tisten en Presbyterianen. Mede hierom juicht ds. Hart het toe, dat de Christelijke radiovereni ging bestaat. Want daar heeft men de kans om te vertellen, dat C.L.A. geen Nederlands zaakje is, noch een orgaan dat in het leven werd geroe pen door de Chr. Ref. Church. Overigens zou men wel verwach ten, dat de Nederlandse immigran ten vooral zij die in Nederland met het C.N.V.-speldje opliepen rich in Canada onmiddellijk bij de C.L.A. aansluiten. Maar dit is niet het geval. De meeste Nederlanders vinden dat zij naar Canada zijn ge gaan om baas te worden en niet om knecht te spelen. Daarom trekt de werknemersorganisatie hen niet. Bovendien heeft de C.L.A. niet de medewerking van predikanten, die men zou kunnen verwachten. De meeste voorgangers der Chr. Ref. Church staan er wel achter, maar zij lopen er toch niet warm voor. De situatie is er ook moeilijker te overzien dan in Nederland. Uit contacten, die ds. Hart had met predikanten van andere kerken, is hem gebleken, dat de idee der chris telijke organisaties deze dominees over het algemeen wel toespreekt, wanneer zij de bedoeling precies be grijpen. Maar toch zien zij af van me dewerking. Want zij vrezen de strijd. Ze wijzen dan op het voorbeeld van Europa, waar zoveel kerkelijke en theologisch twisten zijn geweest. Lie ver verkiezen zij de vrede. Daarin zit iets van doperse mijding. Men mag de strijd natuurlijk niet zoeken uit vecht lust. Maar wanneer het nodig is be hoort men partij te kiezen. Schijn Volgens ds. Hart laten velen zich door schijn bedriegen. De godsdien stigheid ligt nog over het Canadase volksleven. Maar eigenlijk meer uit traditie dan als werkelijk beleven. Zo worden bijvoorbeeld de zittingen van de gemeenteraad bij het begin van het jaar door een predikant geopend met een preek. Tegen de bijbel zegt iedereen „O.K.!" maar meestal zonder dat men er in leest. Zodra echter van de christenen een militante houding wordt geëist, trekken de meesten zich terug, want ten kose van alles moet de vrede bewaard blijven. Zo te zien is er voor Nederlandse predikanten in Canada nog wel iets te doen. Juist omdat zij de geestelijke achtergronden duidelijker zien dan hun gemeenteleden, die alle krachten geven aan de strijd om het bestaan. Practisch tuinieren Ophiopogon is een echte ouderwetse bladplant die vooral vroeger veel ge kweekt werd, doch die men tegenwoordig niet zoveel meer ziet. Het is belangrijk dat deze plant echter ook met succes ge kweekt kan worden in zeer matig ver warmde vertrekken en dat ze wel groeit in een onverwarmde, doch wel beslist vorstvrije kamer. Er is tegenwoordig veel vraag naar planten die onder min der gunstige omstandigheden gekweekt kunnen worden en dat is juist een plant die als geschikt voor uw doel beschouwd kan worden. Er zijn enkele soorten: soor ten met donkergroene bladeren, doch ook soorten met zilverbont blad en die ver langen wel een beetje meer warmte. Da Ophiopogon zal u niet door elke bloemist geleverd kunnen worden, doch als de man er toch een beetje zijn best voor doet zal hij zeker een exemplaar kunnen be machtigen. De plant kan ook wel bloeien doch de witte bloempjes zijn van weinig betekenis, doch worden later gevolgd door blauwe bessen. Een sterke plant die ik dus warm kan aanbevelen. De plant kan wel volle zon verdragen, doch heeft die niet beslist nodig. Wanneer verpot moet worden doet men dat in het vroege voor jaar en dan dient men wel voor een zeer voedzame grond te zorgen. Het is nuttig haar veel water te geven en wekelijks kan ze ook wel een weinig opgeloste ka- merplantenmest hebben. De Franse romancière Francoise Sagan, die zondag een ernstig auto-on geluk heeft gehad, maakt het steeds beter. Als zij blijft vooruitgaan zullen zij binnen twee dagen haar gebroken sleutelbeen zetten. Ds. K. HART, DIE RUIM drie jaar geleden naar Canada ver trok, vindt niet dat er in Neder land veel veranderd is. „Ze heb ben me gezegd, dat alles er klein en benauwd lijkt wanneer je aan het wijde Canada gewend bent, maar dat valt erg mee. Toch zijn een paar dingen wel anders voor mijn gevoel. Als je in Holland iemand groet, zet je je hoed af; dat doen we in Canada niet meer. En dan de trein! De eerste keer dat ik er gebruik van moest maken, kwam ik tamelijk laat op het station. Maar de trein stond er nog. Ik rende er langs maar raakte in grote verwarring, want ik kon nergens de 3de klas vin den! Met een meewarige blik heeft een conducteur mij toen verteld, dat de Nederlandse trei nen al een jaar geleden de 3de klas hebben afgeschaft. Zodat ik zomaar in de voor mijn besef erg deftige 2de klas mocht plaats nemen!" Over een jaar op 17 april 1958 zal de Wereldtentoonstelling in Brussel haar poorten openen. Er wordt op het tentoonstellingsterrein hard gewerkt, om op "die datum klaar te zijn. Vele landen en tal van Belgische afdelingen zijn druk bezig en het atomium wint langzaam maar zeker aan hoogte. Op de Nederlandse afdeling is men de afgelopen maand goed opge schoten. Er werken daar op het ogenblik ongeveer 125 man, waarvan circa 50 Nederlanders. Op het ogenblik wordt van het paviljoen, waar in een algemene oriënterende inzending over Nederland en de rijks delen overzee een plaats zal krijgen, het dak aangebracht. Met de bouw van het Philips-paviljoen zal tegen het einde van de maand een aanvang worden gemaakt. Voor wat de sierteelt betreft, zal mede werking worden verleend door het Cen traal Bloembollen Comité en door de Ver eniging de Nederlandse Bloemisterij. Het Centraal bloembollen Comité zal 100.000 stuks bloembollen, bestaande uit 12.000 hyacinthen, 18.000 narcissen, 50.000 tul pen en 20.000 kleinere bolgewassen ter beschikking stellen, die, in verband met de openingsdatum, speciaal zullen wor den behandeld om, bij de opening en in de eerste weken daarna de Nederlandse in zending een kleurig aanzien te geven. De Vereniging de Nederlandse Bloemis- BIJ DE AMERIKAANSE Harvard- Universiteit heeft men een onderzoek be ëindigd, dat jarenlang duurde, namelijk over de vraag in hoeverre de universi taire studie van invloed is op het geloofs leven van de student. Aan de hand van talrijke rapporten is ondubbelzinnig ge bleken, dat de studie maar weinig in vloed heeft op de positieve of negatieve beslissing ten aanzien van Christelijk ge loof en kerk. Meestal zijn de geloofsbe slissingen al lang gevallen wanneer men naar de universiteit gaat. De aanraking met de wetenschap levert maar zelden een herzien van het eenmaal ingenomen standpunt op. Wél worden de Inzichten verdiept en krijgen de geloofsbeslissingen meer betekenis. Met cijfers wordt aangetoond, dat tij dens het universitaire leven van de stu dent maar zelden sprake is van een be kering of van een onttrekken aan het lid maatschap der kerk. terij zal een aantal perkplanten ter be schikking stellen tot een totaal ongeveer van 25.000 stuks, bestaande uit geranium, petunia, salvia, dgeratum, calceolaria, ver bena en lobelia. De afdeling veehouderij zal bestaan uit 24 stuks mekvee, enige zeugen en big gen en twee hokken met mestvarkens, meerdere tomen kippen van verschillende rassen en combinaties alsmede een tien tal schapen. De inzending van het rundvee wordt verzorgd door het Nederlandse Rundvee Stamboek en het Friese Rundvee Stam boek met medewerking van andere orga nisaties en van de veefokkers. Het cen traal Bureau voor de Varkensfokkerij draagt de verantwoordelijkheid voor de inzending varkens, terwijl het Centraal Bureau voor de Schapenfokkerij en de Nederlandse Wolfederatie zullen zorg dragen voor een goede inzending scha pen. De inzending van het pluimvee wordt verzorgd door het Produktschap voor Pluimvee. De hoge kosten zullen door de inzen ders worden gedragen met financiële steun van het Produktschap voor Vee en Vlees en het Fonds Nederlandse Veefok kerij. De propagandastichting consumptie aardappelen en de stichting voor poot- aardappelpropaganda in het buitenland heben gezamenlijk een bedrag van ma ximaal ƒ50.000,beschikbaar gesteld, bestemd voor de uitbeelding van het wetenschappelijk onderzoek en de prak tische toepassing van zijn resultaten, voorzover mede hierop de hoge kwali teit van de Nederlandse poot- en con sumptieaardappelen gebaseerd is. Een afdeling cultuurtechniek heeft tot doel de verbinding te leggen tussen de waterbouwkundige afdeling, die in het centrale paviljoen haar plaats vindt en de daarachter gelegen landbouwafdeling, door een verbeelding van de activiteiten van de culturtechniek ten behoeve van de structuurverbetering van de Nederlandse landbouw. Daartoe zal het cultuurtech nische bedrijfsleven zijn deel bijdragen, waartoe ondermeer besprekingen met de Grondmij en de Nederlandse Heidemaat schappij gaande zijn. Naar aanleiding van een door het hobfdbestuur van de Nederlandse Or ganistenvereniging aan de minister van o., k. en w. gericht adres, waarin geprotesteerd wordt tegen de benoe ming van dr. H. L. Oussoren te Was senaar als rijksorgeladviseur, hebben achttien organisten een contra-adres aan de minister gezonden. 9 Er wordt op het ogenblik op hoog niveau in Jordanië een zuivering van afvallige officieren en herbenoeming van een aantal vorig jaar ontslagen officieren overwogen, aldus is woens dagavond te Beiroet gemeld, en Pasen is de gedachtenis aan de opstanding van onze Here Je zus. Dat willen we nadrukke lijk voorop stellen. Van dat gewel dige heilsfeit: Zijn grote overwin ning over dood en duivel, willen we geen tittel of jota afdoen. Het is een der onmisbare schakels in Zijn werk van redding en verzoe ning. Maar zoals bij ieder Christelijk feest zijn er ook rond Pasen ge woonten ontstaan, oude gebruiken die weinig of niets met de opstan ding van Jezus te maken hebben. Sommige puur-heidens, die ge kerstend zijn en met 'n Christelijk vernisje bedekt, waarbij een Chris telijk lied als camouflage moet dienen. Sommige staan ook in verband met gebeurtenissen in Je ruzalem gedurende de laatste da gen, die Jezus daar vertoefde vóór Zijn kruisiging. Om met dit laatste te beginnen. U weet allen, dat Jezus vóór Hij zijn laatste Pascha vierde (en het Heilig Avondmaal instelde) de voeten van Zijn discipelen wies. Dus het werk van een slaaf verrichtte, waartegen Petrus heftig protesteerde. Deze voetwassing heeft men in de kerk van de Middel eeuwen op veel plaatsen nagevolgd, meestal op Witte Donderdag. In som mige steden wies de bisschop de voe ten van de lagere geestelijken, in an dere wies de pastoor de voeten van enkele (daartoe van te voren uitge kozen) armen. Daarna volgde een eenvoudige maal tijd, ook weer als herinnering aan de Paasmaaltijd, die Jezus met Zijn dis cipelen hield. K-KrE-K- K-K-K-K- In Veere had dit gebruik ook plaats in de jaren vóór het zich voor Prins Willem verklaarde. Een paar honderd broden waren op de donderdag vóór Pasen nodig voor deze liefdemaaltijd. Iedereen nam er aan deel: de burge meester en de leden van de vroed schap, de geestelijkheid en vooral de armen werden niet vergeten. Een gevangene vrij Een ander gebruik in Zeeland her innert aan de vrijlating van Bar Ab bas. U kent die vraag van Pilatus aan het Joodse volk: wie zal ik op heffeest loslaten, Jezus of Bar Abbas? In Middelburg liet men ieder jaar op Goede Vrijdag een gevangene los. Iemand, die in 's-Gravensteen op water en brood zat wegens een niet al te zware misdaad, kreeg die dag gratie. Zo lazen we een paar gevallen uit de tijd van Karei V, dus in de eerste helft der 16e eeuw. Govaert van der Linde was wegens bedelarij gevangen De vrolijke avonturen en 30. Zo, dat is klaar. Dan rijd ik maar weer naar huis Petsie. Wacht even, visser Bigmans. Kun je die oude latten niet mee nemen, die wij van de wielen heb ben overgehouden? Ik bedoel die spaken. Allicht, Petsie. Maar wat graag. Gooi ze maar op de vuilnis- noop, Bigmans. Ze liggen ons hier toch maar in de weg. gezet en kreeg de vrijheid. Een ander jaar was het Griete Boels, die hemden van de Abdij gestolen had, die bij een wasvrouw ter behandeling waren ge bracht. Van beide lezen we dat ze „op den Goeden Vridach grade gekreghen" hebben. Eieren eten Iets anders is het eten van veel eieren met Pasen. Een ei is bij da ouden het zinnebeeld van de vrucht baarheid. Het bergt in zich de kiem van nieuw leven. Deze betekenis voel den de eerste Christenen ook aan, dia elkaar op Pasen eieren zonden met de woorden erbij: „De Heer is waarlijk opgestaan". De Christelijke kerk heeft deze be tekenis overgenomen als het zinne beeld der Opstanding: het ei is het witte graf waaruit het leven (Chris tus) oprijst. De levenskracht van het ei gaat over op de gebruiker ervan, eet daar om veel eieren, beweerde men. Vooral in het oosten van ons land zijn er nog veel gebruiken, die met eieren in verband staan. Daar gaan in sommige plaatsen de kinderen nog langs de huizen, zingend en tegelijk bedelend om eieren: Eén ei is geen ei, Twee ei is een half ei, Drie ei is een Paasei. Ook worden eieren in 't veld ver borgen en moeten door de kinderen worden gezocht. Op andere plaatsen worden ze van een hoogte afgerold; volgens het bij geloof brengen ze dan vruchtbaarheid over de velden. fn de 17e eeuw was de eierdans een geliefd volksvermaak. Gekleurde, hardgekookte eieren werden in een kring gelegd. De speler danste op één been met ongeschoeide voeten en de handen in de zijde en moest de eieren één voor één uit de kring hinkelen. Paasvuren en -hazen Evenals eieren, hadden ook vuren een vruchtbaarmakende kracht. Van daar in oostelijk Nederland nog de Paasvuren, die ieder jaar ontstoken worden. Men sprong er door en dreef het vee er doorheen, terwijl de rook over de velden de vruchtbaarheid verhoog de. Eigenlijk een zuiver heidens voor jaarsfeest, de vreugde over de terug gekeerde lente, ter ere van Ostara de lentegodin en van Holda, de godin van plantaardige en dierlijke vrucht baarheid. Aan deze laatste godin was ook de haas gewijd, het dier, dat door zijn sterke voortplanting een symbool der vruchtbaarheid is. (Op Vlieland mag men gedurende een zekere tijd hazen vangen om te grote uitbreiding tegen te gaan). Vandaar, dat we ook wel horen spre ken van Paashaas en deze langoor op Paaskaarten afgebeeld zien, een ge bruik uit Duitsland afkomstig. Aan de lentegodin Ostara herinne ren de Engelse naam voor Pasen (Easter) en de Duitse (Ostern). Volgens een oude legende was de Paashaas oorspronkelijk een vogel. Door de godin was hij veranderd in een viervoetig dier, die het vermogen kreeg om op het feest van de godin (Pasen) eieren te kunnen leggen. Daarvan spreekt het .oude Duitse versje: O Osterhaas, o Osterhaas, Leg deine Eier bald im Gras. In sommige streken van ons land lopen de kinderen met een Palmpa sen. Dat is een stok met een vogel er op, gemaakt van brooddeeg, versierd met palmtakjes en dennetakjes. De vogel wordt haantje genoemd. Op de zondag vóór Pasen (Palmzondag, die herinnert aan de koninklijke intocht vra Jezus in Jeruzalem), gaan ze dan zingend langs de huizen met de be doeling, getrakteerd te worden. In Zeeland zijn er weinig van deze oude folkloristische gebruiken ge weest. Voor zover me bekend is, zijn ze nu helemaal verdwenen, al doet men bijv. in Zierikzee pogingen, om het oude gebruik van de Palmpaas te doen herleven. Een extra portie eieren eten doet men er echter nog wel. L. v. W.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 15