NIEUWE PLANNEN EN TELEURSTELLINGEN PALMZONDAG ONGMIKT VOOR BEVESTIGING? ,,'t Is of die vreemdelingen vandalen zijn" Slot: de Zeeuwse lijn komt er Vlekken op meubelen? Praehtblits Ceta-Be»er! reumatiek ZEEUWSCH-DUITSE SPOORWEG Vragen over opheffing Nat. Reserve Woensdag 17 april 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 7 Nieuw ministerie „Aardmollen" De geschiedenis van de Zeeuwse lijn Een roman in vele delen Arrestatie van studentenpredikant Wat de Finnen doen Zij gaan op naar Jeruzalem Wederdoper afgevoerd Moed en vertrouwen keren terug 2), ^\adlo brengt ons Er was in 1858 een nieuw plan opgekomen. Onder leiding van de heer Suermondt was een commissie voor de zuidelijke spoor wegen gevormd, waarin de heren G. J. Sprenger en Mr. M. F. Lants- heer uit Middelburg en I. G. J. van den Bosch uit Wilhelminadorp de Zeeuwse belangen vertegenwoor digden. Zij streefde naar een con cessie voor een lijn van Rotterdam naar Vlissingen en van Rotterdam naar Maastricht. In de tweede helft van 1858 had deze commissie de nodige bespre kingen met de regering. Maar de ze hadden voor Zeeland een verre van bevredigend verloop. Het zou pas na de totstandkoming van de lijn naar Maastricht aan de beurt komen. Voorlopig was er voor Zeeland geen geld! Onder de invloed van een stroom van 275 adressen (180 voor en 95 te gen!) kwam er iets meer bereidheid. Toen bij de behandeling van de begro ting voor 1857 de Zeeuwse afgevaar digden in het vuur gingen voor de belangen van hun provincie, hadden zij ook in de kamer een welwillend oor. Inmiddels waren er allerlei nieuwe gedachten. Zelfs Stavenisse en Brui- nisse werden als eindpunt voor een Zeeuwse lijn genoemd. Vreesde men voor Rotterdam en Amsterdam de con currentie van Vlissingen? We kunnen ons haast niet indenken, hoe de ont wikkeling van Schouwen en Duivelad geweest zou zijn, als het in die rich ting gegaan was. Intussen zegde de regering aan het zuiden dezelfde steun toe, als voor de noordelijke lijnen gegeven was. Maar daarmee in strijd was, dat de concessie voor de lijn naar Maastricht gegeven werd aan de begiftigden met de zgn. concessie-Bredius, die de aan leg van een Zeeuwse lijn altijd be streden hadden. Het leek, zoals de Sta ten op 20 juli 1857 schreven, „alsof de regering de daarstelling van de Zeeuwschen spoorweg op Vlissingen ongaarne zouden zien." Zeeland drong aan: begin met beide lijren tegelijk. Tekenend voor de een heid van opvatting op dit punt in Zee land was wel, dat ook van Zeeuwsch- Vlaanderen uit geadresseerd werd ter ondersteuning van deze gedachte. Nadat ook de kamer had uitgespro ken: dat alsnog aan de billijke wensen van Zeeland zal worden voldaan, gaf de regering op dit punt toe. Maar het liep weer anders. Terwijl in de Tweede Kamer de Zui- derlijn op 4 november 1859 was aan vaard met 39 tegen 32 stemmen, stak de Eerste Kamer een spaak in het wiel, door haar op 8 februari 1860 met 2017 stemmen af te wijzen. Weer was Zeeland evenver. Gelukkig echter kwam er op 23 fe bruari een nieuw ministerie, waarin als minister van Binnenlandse zaken zitting had Baron Van Heemstra, die als oud-commissaris van de. Koning in onze provincie de positie nauwkeurig kende. Juist dit nieuwe ministerie bracht onder minister Van Hall het wetsont werp tot stand, dat de Staatsspoor wegen in het leven riep. Dit wetsont werp zou de uitkomst brengen, want met het gehele voorstel werd ook het besluit tot aanleg van de Zeeuwse Hjn (begroot op 108 111 miljoen) aan vaard. Dronkers en Co, later de Ned. indij kingsmaatschappij de Oosterschelde, hadden intussen niet stilgezeten. Hun concessie van 1849 had hen een aan vang doen .naken met de aanleg van de Kreekkrakdam. Reeds na een jaar moesten zij het werk opgeven, omdat stormen de eerste bedijkingen weer stuksloegen. Voorjaar 1856 begonnen zij met de werkzaamheden voor het kanaal door Zuid-Beveland. Het leek aanvankelijk hard te zul len gaan. Men begon met 12 1300 rbeiders. Maar in september waren er i.og maar 50 en 13 februari 1858 werd net werk op last uit Engeland, waar men zich financieel voor dit werk had geïnteresseerd, gestaakt. Na dagvar ding door de regering bleek, dat deze concessie niet zóu afgewerkt worden. Januari 1862 had een niuwe aanbeste ding plaats, thans uitgaande van de regering. Nu kor het werk vlot voort gang vinden. In 1866 was het kanaal voltooid. En 11 October werd het door de minister van binnenlandse zaken aan boord van het koninklijk jacht „De Leeuw" geopend. Nu kon ook het werk aan de Kree- krakdam goed beginnen. Inmiddels begonnen de besprekingen over de andere werken, het kanaal door Walcheren, de afdamming van het Sloe en de aanleg van de spoorlijn. November 1865 verscheen een wets ontwerp tot onteigening van de gron den ten behoeve van de spoorweg. 14 december nam de 2e en 29 december de le kamer dit ontwerp aan. Overal lang de Zeeuwse lijn werd gevlagd. Middelburg stak daarbij wel de kroon door een proclamatie van het gemeen tebestuur, dat een feestdag voor de stad inzette. Reeds 31 december ver scheen een Staatsblad, dat de wet met de koninklijke ondertekening bevatte. Nu de Kreekrakdam. De aanbeste ding liep wat stroef, doordat er aan vankelijk geen gegadigden waren, daar de termijn oplevering te kort was, doch na een herbesteding waren er 10 inschrijvers, waarvan J. van Haatten te Sliedrecht de laagste was. 1 febr. 1867 werd het werk begonnen. „Met reuzenschreden" ging het vooruit. Eind juni was het Kreekrak afgesloten en lag er reeds een hulpspoor, 31 juli werd de eerste rit per trein over de dam gemaakt. In hetzelfde jaar was de firma D. Volker ook met de aanleg van de spoorlijn naar Goes begonnen. En ver der hadden in dit jaar de aanbestedin gen plaats voor de aanleg van het ka naal door Walcheren met dammen, sluizen en bruggen. Ook dit feit was aanleiding om in Middelburg en Vlissingen grote fees ten te vieren. Wat er nu gebeurde? Een tijdgenoot schreef: „Weldra togen er gansche scharen van vreemdelingen door de anders doodsche het stond er heus zo, Red. Z.Dstraten van beide steden; vreem delingen in grove kleding, met ver- legrafisch bericht: Middelburgs ingezetenen vieren heden feest ter viering van den aan vang der spoorwegen- en kanaal wer ken op Walcheren, sedert twintig ja ren met verlangen tegemoet gezien Zij gevoelen er behoefte aan Uwe Majes teit en Uwer Majesteits regering hulde en dank aan te bieden en den wensch te uiten, dat het Uwer Majesteit zal gegeven zijn die belangrijke werken voltooid te zien." Wil men nog een uiting van vreug de? Dan is er dit volksliedje, op een wagen in de optocht gedrukt en rond gestrooid: HEIL BRENG' ONS KANAAL EN SPOOR! Thans is ieder opgetogen, nu het spoedig waarheid wordt dat het weldoend stoomvermogen ook door Walchrens beemden snort. En 's avond hoste het volk in de prachtige verlichte stad, waarbij voor al een nieuwtje voor die tijd de illuminatie met gas alle bewondering trok. Ook in Vlissingen heerste grote vreugde. In die dagen schreef iemand: „De werkelijke kolossale spoorweg- en havenwerken hebben de stad Vlissin- brand gelaat en ruwe, vereelte handen; ware aardmollen, die minder voor zich dan voor anderen een weg banen op en onder de grond." En verder: „Lie felijke' wandelplaatsen zijn vernietigd; menige trotse alm en sierlijke plataan liggen geveld; woonhuizen en pakhui zen, waar eertijds de schatten van wes telijk en later die van oostelijk India, door de Nederl. Handelmaatschappij aangevoerd, werden geborgen, zijn ver dwenen; het gelijkt een verwoesting; 't is of die vreemdelingen vandalen zijn, gekomen om wat kunstig en lie felijk is te vernielen". Maar bij dit laatste hoewel er on getwijfeld ook veel oud-stedenschoon viel stond men niet stil. Op 9 en 10 juli 1867 vierde Middelburg feest. Het hoogtepunt was een grote, alle gorische optocht met tal van zegewa gens. Het was, zo vertelt dezelfde tijd genoot, „of koophandel en zeevaart, nijverheid en wetenschappen, weverij en binnenvaart spraken: wij zijn, doch kwijnen.... onze hoop is op het won derbare gevaarte gevestigd, om wel vaart, leven en levenslust te ontwik kelen in die zelfde stad, eens een pa rel van onschatbare waarde in de Zeeuwsche stedenkroon". De Dronkers, baron Van Heemstra, Thorbecke en Heemskerk ze kre gen alle lof. Aan de Koning werd te gen niet aangeroerd, maar daarente gen haar gehele omgeving in de let terlijke betekenis onderste boven ge keerd. Waar forten en hoge wallen wa ren, zijn havens gemaakt, die, geheel gereed, die diepstgaande schepen kun nen bevatten; waar de diepe vesting grachten een vijand moesten keren, rijden de locomotieven en liggen brede wallen en kaden gereed, de koopmans goederen op te wachten. Wat zou de toekomst brengen? Nie mand wist het. Intussen bleek wel, dat er op dit gebied tegenstellingen waren. De voor bereidingen voor de stichting van een stoombootverbinding met Engeland, door Dronkers reeds in 1847 ingezet, gingen voort. Maar de tegenstelling met de Hollandse havensteden was aanleiding, dat een voorstel van de regering, om een subsidie uit te trek ken voor de opening van een stoom vaartlijn op New York, in de staten- generaal werd verworpen. De in het Engels verschijnende bla den te Karatsji geven een bericht van een persbureau volgens hetwelk En geland en Malakkaanse leiders onoffi cieel de raad gegeven heeft, zich niet bij de Zuidoosteaziatische verdragsor ganisatie aan te sluiten. Ingezonden mededeling (adv,) DS. C. M. DE VRIES VINDT het onjuist, dat in veel gemeenten op palmzondag nieuwe leden worden be vestigd. In het Evang. Luthers Week blad zet hij uiteen, dat de palmzondag herinnert aan Christus' intocht tot zijn lijden in engere zin. De schaduw van Goede Vrijdag valt over deze dag en maakt hem ongeschikt voor het feestelijk gebeuren der bevestiging. Toch is juist die Goede Vrijdag schuldig aan het gebruik om op palm zondag nieuwe leden te bevestigen. In de tijd toen de kerk haar dieptepunt bereikte en de avondmaalsviering be perkt bleef tot de goede vrijdag (of, wanneer er vaker avondmaal was, de goede vrijdagsavondmaalsviering het belangrijkst werd geacht), is men er toe gekomen om de palmzondag voor de bevestiging van nieuwe leden te bestemmen. Ds. De Vries verwerpt trouwens in zijn artikel heel het accent van be langrijkheid, dat men aan de beves tiging geeft. Men moet de confirmatie volgens hem beschouwen als een uit gesteld onderdeel van de doop. De confirmatie is geen sacrament; het ge doopte kind behoort reeds tot de kerk, maar het wordt via het horen van het evangelie en de catechisatie bij het andere sacrament gebracht. In de oude kerk vond de (volwassenen) doop in de paasnacht plaats. „Als ik al niet bevestigd was, zou ik het op pasen willen worden, en dan in diezelfde dienst voor de eerste maal het geloof met hand en tand belijden in de vie ring van de eucharistie. Gelukkig zijn er in sommige gemeenten tekenen, die erop wijzen, dat zoiets voor de komen de generaties van gevormde catechi santen mogelijk zal zijn", merkt ds. De Vries op. VORIGE WEEK VRIJDAG is dr. Siegfried Schmutzler, studentenpredi kant te Leipzig, gearresteerd door de Oostduitse „volkspolitie". Men heeft ook huiszoeking bij hem gedaan en verschillende documenten meegeno men. Dr. Schmutzler wordt ervan be schuldigd een samenzwering tegen de staat op touw gezet te hebben. Feiten werden echter niet genoemd. Men vraagt zich nu af of deze arres tatie verband houdt met het verbod om evangelisatiewerk te doen in de arbeiderskolonie Böhlen bij Leipzig. Dr. Schmutzler had laatst een evange lisatiecampagne in Böhlen georgani seerd. Bij deze gelegenheid is ook een debatvergadering gehouden; daarna heeft men van hogerhand plotseling een eind aan het evangelisatiewerk gemaakt. HET LUTHERS ZENDINGSGE NOOTSCHAP in Finland heeft thans honderd zendingsarbeiders aan het werk in Afrika en Azië. Dit is tot nu toe het hoogste aantal zendingsarbei ders, waarover men in Finland be schikte. Van deze honderd werken er 74 in Zuid-West-Afrika, 17 in Tan- ganjika, 5 in Israël en 4 op Formosa. TERWIJL HET MET de kerstdagen stil was in het Heilige Land, worden er met pasen duizenden buitenlanders in Israël verwacht, die een pelgrimage naar de bijbelse plaatsen komen ma ken. Vooral Amerikanen denkt men veel te zien. De regering der Verenig de Staten heeft het verbod om naar Egypte, Israël, Jordanië, Libanon en Syrië te reizen opgeheven. De Gereformeerde Kerkbode van Apeldoorn vermeldt bij de kerkelijke stand de naam van een lid der kerk, die afgevoerd is uit het ledenregister. Bij zijn naam staat deze aantekening: „Met de daad onttrokken aan de ge meenschap der gereformeerde kerk, door zich schuldig te maken aan de zonde van de wederdoop in de secta- rische beweging, welke zich groepeert rondom de persoon van de heer K. Hoekendijk, met verwerping van de door de Here Christus zelf ingestelde ambtelijke bediening en door door hem bevolen orde der kerk". DE TWEE LUTHERSE BISSCHOPPEN van Hongarije, Ordass en Turoczy, hebben elk in eigen rayon een inspectiereis langs alle gemeenten gemaakt. Zij constateren, dat na een periode van moedeloosheid en zorg de predikanten met nieuwe moed hun werk voortzetten. Ook is er vertrouwen in de kerkelijke leiding. Voordat in oktober de omwenteling in Hongarije kwam, bezat men dit vertrouwen niet, want bisschop Ordass was al jaren uitgeschakeld en door anderen vervangen, die wel door de regering maar niet door de lutherse kerk gewenst waren. Er heerst bij de dominees momenteel een sterk verlangen naar het open gesprek en de rechtvaardige beoordeling van hetgeen gebeurd is, schrijven de bisschoppen. De dagen van pressie zijn achter de rug en men kan weer aan de toekomst denken. Ofschoon de offervaardigheid der Hongaarse lutheranen zeel groot is, zijn de materiële omstandigheden van de predikanten ongunstig. Maar de zielszorg lijdt er niet onder. Buitenlandse beurzen tot voortzetting der studiën en ter verstrekking van theologischeliteratuur zijn zeer welkom. Het kerk bezoek is overal goed te noemen. Ingezonden mededeling (adv.) spit in Uw rug helpen direct MIDDELBURG den 12 Maart. De lang gewenschte tijding is ons he den geworden! ene tijding heuge lijk voor onze Stad, voor onze Provincie, voor een gewigtig deel van Nederland. Ten gevolge van het Koninklijk Besluit van 13 February laatstleden is, ten be hoeve van de Heeren Dronkers c.s., ge sloten en door Z. M. goedgekeurd de overeenkomst betrekkelijk de concessie van den ontworpen spoorweg van Mid delburg naar Maastricht, met de daaraan verbonden werken. Eere zij onzen stadgenoot, die thans zyne pogingen, bijna een jaar lang met rusteloozen ijver en voorbeeldelooze vol harding in het werk gesteld, met de gun stigste uitkomst mag bekroond zien! Eere ook hun allen, die daartoe met hem werkzaam waren, of door hunnen invloed hem in zijne pogingen schraag den, en aan wier hoofd wij met dankbaar gevoel den geachten Bestuurder onzer Provincie plaatsen mogen. Het is thans de oogenblik niet, om in ernstige beschouwingen te treden over de gebeurtenis, welke wij ons haasten algemeen bekend te maken, en om op zettelijk de vruchten aan te wijzen, welke zij aan drie kwijnende Gewesten in het verschiet toezegt. Maar van de algemeene belangstelling, welke reeds het gerucht van een Zeeuwsch-DUitschen spoorweg heeft op gewekt, meenen wy bij deze gelegenheid met een enkel woord te moeten gewagen. Zullen wij spreken van de belangstel ling der drie Gewesten, welke tot onzen spoorweg in onmiddeliyke betrekking moeten staan? Getuige hier slechts de onvermoeide medewerking van provin ciale en plaatselijke besturen, getuigen de doelmatige mededeelingen en inlich tingen der kamers van koophandel en fabrieken, getuigen de ijverige be- moeyingen der commissien, uit verschil lende oorden dier Gewesten afgevaar digd, om met den heer Dronkers in over leg te treden; alles gerigt op eene spoedige vervulling van den algemeenen wensch! Dan, die belangstelling in den Zeeuwsch- Duitschen spoorweg heeft zich niet tot de drie daarby betrokkene Provincies be paald, zy heeft zich uitgestrekt tot over de grenzen des Vaderlands. Engeland en Frankryk deden reeds stemmen hooren ter gunste der gewigtige onderneming. Trouwens, daar, van waar zoo menige handelsbetrekking met Ne derland wordt aangeknoopt, kon het vooruitzigt niet onverschillig zijn, hier weldra eene landingsplaats, in gemak kelijke gemeenschap met het binnenland, te zullen vinden, welke in elk jaargetijde zonder gevaar kan worden genaderd en bereikt. Doch het is Duitschland vooral, waar de belangstelling niet slechts door woor den, maar ook door daden werd aan den dag gelegd. De "bloeijende fahrieksteden Dussel- dorp, Crefeld, Elberfeld, Bladbach en andere stelden reeds, als om strijd, po gingen in het werk, om, even als Aken met Maastricht, zich met onzen spoorweg by Venlo en Roermond te verbinden. Inzonderheid bleef de belangrijke en steeds in welvaart toenemende handel stad Keulen bij dien strijd niet achter. Eene commissie dier stad, met den bur gemeester aan het hoofd, gaf in eene uit gewerkte memorie hare denkbeelden aan de hand nopens de doelmatige wijze, waarop zich de Oever-Staten van den Ryn met den Zeeuwschen spoorweg be hoorden te vereenigen. Gunstig zyn alzoo de voorteekenen, waaronder de gewigtige onderneming zal aanvangen, en Middelburgs Ingezetenen zullen zich gewis in eene gebeurtenis verheugen, welke, onder den zegen des Allerhoogsten, hunne stad eene gelukki ge toekomst doet te gemoet gaan, en haar, gelijk in vroegere dagen, eene aan- zieniyke plaats onder Nederlands han delsteden kan verzekeren. Dank zij dan den Vorst, die het Zyne wilde toebrengen tot den bloei en de wel vaart van een belangryk gedeelte van zijn Rijk! TE MIDDELBURG, TER DRUKKERIJ VAN DE GEBROEDERS ABRAHAMS (Uit de Middelburgsche Courant van donderdag 12 maart 1846) DONDERDAG 18 APRIL 1957 HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Gedachten en gezangen uit de liturgie v. Witte Donderdag. 9.35 Waterst. 9.40 Gram NCRV: 10.00 Paasdienst v. d. militairen. KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 Idem. 12.25 Wü van het land. 12.35 Land en tuinb.meded. 12.38 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Pianorecital. 13.45 Gram. 13.55 „Een heid en liefde", caus. NCRV: 14.00 Gram 14.45 V. d. vrouw. 15.15 Koorzang. 15.35 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Viool en piano. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Kamerork. 18.30 Fries progr. 18.45 Gram. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Gram. 19.20 Sociaal perspectief 19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gees telijke liederen. 20.50 Lijdensoverdenking 21.20 Gram. 21.30 Kamerork. en solist 21.50 Buitenl. overz. 22.00 Tydschriften kron. 22.10 Orgelconc. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15 Sportuitsl. 23.2024.80 Gram. HILVERSUM n (298 m) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. 9:10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Kookkunst. 11.15 Kamer ork. 12.00 Twee piano's. 12.25 In 't spion netje. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Spaanse muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram 14.15 De gouden vlinder, hoorsp. 14.45 Pianotrio. 15.15 V. d. zieken. 16.00 Van vier tot vijf. 17.00 V. d. jeugd. 17.15 Rege- ringsuitz.: Nederland en de wereld. Uit- wisselingsprogr. over Zuid-Afrika, in samenwerking met Radio Nederland We reldomroep. Spreekster: Truida Pohl 18.00 Nws. 18.15 Sportpraatje. 18.25 Lichte muz. 18.55 Gesproken brief uit Londen 19.00 V. d. kind. 19.05 Jazzmuz. 19.40 De peperklip. 20.00 Nws. 20.05 Christus am Oelberg, oratorium. 21.05 Miniaturen 21.20 Met snorren en baarden, caus. 21.35 Amus.muz 22.00 De muziek, waarvan wij houden. 22.30 Journ. 22.40 Gram. 22.50 Sportact. 23 00 Nws. 23 15 Koersen v. New York. 23.16 Onze buitenlandse correspon denten melden. 23.25 Zestig jaar onder linge vrouwenbescherming, caus. 23.35— 23.55 Gram. .TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.15 Kunstkron. 20.40 In the land of our Lord, film. 21.10 Negro-spirituals. 21.20 Samenkomst v. h. Leger des Heils. BRUSSEL (324 m) 12.00 en 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 13.30 V. d. sold. 14.00 Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Fran se les. 14.45 De XIV Stonden of: De bloe dige Dagvaart ons Heeren, oratorium 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Koor zang. 16.15 Pianorecital. 16.45 Boekbespr 17.00 Nws. 17.10 Zang en gitaar. 17.15 V d. kind. 18 00 Godsd. caus. 18.30 Jeugd en muz. 18.45 Gram. 19.00 Nws. 19.40 Gram 19.50 Pol. caus. 20.00 Matthauspassion (deel I). 21.45 Gram. 22.00 Nws. 22.11 Int radio-universiteit. 22.30 Gram. 22.40 Idem 22.55—23.00 Nws. De algemene vergadering van de Chr. Metaal Bedriifsbond in Nederland zal op 5 en 6 juni in „Musis Sacrum" te Arnhem worden gehouden. De agen da vermeldt, naast behandeling gan een aantal huishoudelijke zaken en voorstellen, een referaat over de loon- situatie in de metaalindustrie. Het Tweede Kamerlid de heer Visch heeft aan de minister van oorlog en van marine, schrifteiyk de volgende vragen gesteld: 1. Is het de minister bekend, dat in brede kring ongerustheid heerst met betrekking tot het besluit, de natio nale reserve op te heffen en de tot dit korps behorende vrijwilligers in de gelegenhei te stellen een andere voorbereidende oorlogstaak te volgen? 2. Indien vraag 1 bevestigend wordt beantwoord, is de minister dan bereid mede te del°n op welke gronden dit besluit is genomen en voor welke be stemming deze vrijwilligers in aan merking komen? 3. Is de bewindsman niet van oor deel, dat in de afgelopen jaren bij de samenstelling en de opleiding van dit korps te veel is gelet op de kwantiteit en te weinig op de kwaliteit? 4. Is de bewindsman niet eveneens van oordeel, dat de vrijwillige weer baarheid van ons volk een uiterst be- langrüke schakel vormt in onze totale defensie? 5. Indien de vragen 3 en 4 bevesti gend worden beantwoord, is de be windsman dan bereid, alvorens zijn besluit ten uitvoer te brengen, te doen nagaan of door nauwkeurige selectie, zowel van het tot dit korps behorende kader als van de vrywilligers, een kwalitatief beter voor zijn oorlogsta- ken berekend korps ware op te bou wen? KRABBENDL7KE Verkiezing. In de geref. kerk is tot diaken gekozen de heer M. Schwartz in de vac. van de heer P. Koole, die naar Canada geëmigreerd is. Ingezonden mededeling (adv.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 7