NIEUWE PLANNEN EN
TELEURSTELLINGEN
PALMZONDAG ONGMIKT VOOR BEVESTIGING?
,,'t Is of die vreemdelingen vandalen zijn"
Slot: de Zeeuwse lijn komt er
Vlekken op meubelen? Praehtblits Ceta-Be»er!
reumatiek
ZEEUWSCH-DUITSE SPOORWEG
Vragen
over opheffing
Nat. Reserve
Woensdag 17 april 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 7
Nieuw ministerie
„Aardmollen"
De geschiedenis van de Zeeuwse lijn
Een roman in vele delen
Arrestatie van
studentenpredikant
Wat de Finnen doen
Zij gaan op naar
Jeruzalem
Wederdoper afgevoerd
Moed en vertrouwen keren terug
2), ^\adlo
brengt
ons
Er was in 1858 een nieuw plan
opgekomen. Onder leiding van
de heer Suermondt was een
commissie voor de zuidelijke spoor
wegen gevormd, waarin de heren
G. J. Sprenger en Mr. M. F. Lants-
heer uit Middelburg en I. G. J. van
den Bosch uit Wilhelminadorp de
Zeeuwse belangen vertegenwoor
digden. Zij streefde naar een con
cessie voor een lijn van Rotterdam
naar Vlissingen en van Rotterdam
naar Maastricht.
In de tweede helft van 1858 had
deze commissie de nodige bespre
kingen met de regering. Maar de
ze hadden voor Zeeland een verre
van bevredigend verloop. Het zou
pas na de totstandkoming van de
lijn naar Maastricht aan de beurt
komen. Voorlopig was er voor
Zeeland geen geld!
Onder de invloed van een stroom
van 275 adressen (180 voor en 95 te
gen!) kwam er iets meer bereidheid.
Toen bij de behandeling van de begro
ting voor 1857 de Zeeuwse afgevaar
digden in het vuur gingen voor de
belangen van hun provincie, hadden
zij ook in de kamer een welwillend
oor.
Inmiddels waren er allerlei nieuwe
gedachten. Zelfs Stavenisse en Brui-
nisse werden als eindpunt voor een
Zeeuwse lijn genoemd. Vreesde men
voor Rotterdam en Amsterdam de con
currentie van Vlissingen? We kunnen
ons haast niet indenken, hoe de ont
wikkeling van Schouwen en Duivelad
geweest zou zijn, als het in die rich
ting gegaan was.
Intussen zegde de regering aan het
zuiden dezelfde steun toe, als voor de
noordelijke lijnen gegeven was.
Maar daarmee in strijd was, dat de
concessie voor de lijn naar Maastricht
gegeven werd aan de begiftigden met
de zgn. concessie-Bredius, die de aan
leg van een Zeeuwse lijn altijd be
streden hadden. Het leek, zoals de Sta
ten op 20 juli 1857 schreven, „alsof
de regering de daarstelling van de
Zeeuwschen spoorweg op Vlissingen
ongaarne zouden zien."
Zeeland drong aan: begin met beide
lijren tegelijk. Tekenend voor de een
heid van opvatting op dit punt in Zee
land was wel, dat ook van Zeeuwsch-
Vlaanderen uit geadresseerd werd ter
ondersteuning van deze gedachte.
Nadat ook de kamer had uitgespro
ken: dat alsnog aan de billijke wensen
van Zeeland zal worden voldaan, gaf
de regering op dit punt toe. Maar het
liep weer anders.
Terwijl in de Tweede Kamer de Zui-
derlijn op 4 november 1859 was aan
vaard met 39 tegen 32 stemmen, stak
de Eerste Kamer een spaak in het
wiel, door haar op 8 februari 1860 met
2017 stemmen af te wijzen.
Weer was Zeeland evenver.
Gelukkig echter kwam er op 23 fe
bruari een nieuw ministerie, waarin
als minister van Binnenlandse zaken
zitting had Baron Van Heemstra, die
als oud-commissaris van de. Koning in
onze provincie de positie nauwkeurig
kende.
Juist dit nieuwe ministerie bracht
onder minister Van Hall het wetsont
werp tot stand, dat de Staatsspoor
wegen in het leven riep. Dit wetsont
werp zou de uitkomst brengen, want
met het gehele voorstel werd ook het
besluit tot aanleg van de Zeeuwse Hjn
(begroot op 108 111 miljoen) aan
vaard.
Dronkers en Co, later de Ned. indij
kingsmaatschappij de Oosterschelde,
hadden intussen niet stilgezeten. Hun
concessie van 1849 had hen een aan
vang doen .naken met de aanleg van
de Kreekkrakdam. Reeds na een jaar
moesten zij het werk opgeven, omdat
stormen de eerste bedijkingen weer
stuksloegen.
Voorjaar 1856 begonnen zij met de
werkzaamheden voor het kanaal door
Zuid-Beveland.
Het leek aanvankelijk hard te zul
len gaan. Men begon met 12 1300
rbeiders. Maar in september waren er
i.og maar 50 en 13 februari 1858 werd
net werk op last uit Engeland, waar
men zich financieel voor dit werk had
geïnteresseerd, gestaakt. Na dagvar
ding door de regering bleek, dat deze
concessie niet zóu afgewerkt worden.
Januari 1862 had een niuwe aanbeste
ding plaats, thans uitgaande van de
regering. Nu kor het werk vlot voort
gang vinden. In 1866 was het kanaal
voltooid. En 11 October werd het door
de minister van binnenlandse zaken
aan boord van het koninklijk jacht „De
Leeuw" geopend.
Nu kon ook het werk aan de Kree-
krakdam goed beginnen.
Inmiddels begonnen de besprekingen
over de andere werken, het kanaal
door Walcheren, de afdamming van
het Sloe en de aanleg van de spoorlijn.
November 1865 verscheen een wets
ontwerp tot onteigening van de gron
den ten behoeve van de spoorweg. 14
december nam de 2e en 29 december
de le kamer dit ontwerp aan. Overal
lang de Zeeuwse lijn werd gevlagd.
Middelburg stak daarbij wel de kroon
door een proclamatie van het gemeen
tebestuur, dat een feestdag voor de
stad inzette. Reeds 31 december ver
scheen een Staatsblad, dat de wet met
de koninklijke ondertekening bevatte.
Nu de Kreekrakdam. De aanbeste
ding liep wat stroef, doordat er aan
vankelijk geen gegadigden waren, daar
de termijn oplevering te kort was,
doch na een herbesteding waren er 10
inschrijvers, waarvan J. van Haatten
te Sliedrecht de laagste was. 1 febr.
1867 werd het werk begonnen. „Met
reuzenschreden" ging het vooruit. Eind
juni was het Kreekrak afgesloten en
lag er reeds een hulpspoor, 31 juli
werd de eerste rit per trein over de
dam gemaakt.
In hetzelfde jaar was de firma D.
Volker ook met de aanleg van de
spoorlijn naar Goes begonnen. En ver
der hadden in dit jaar de aanbestedin
gen plaats voor de aanleg van het ka
naal door Walcheren met dammen,
sluizen en bruggen.
Ook dit feit was aanleiding om in
Middelburg en Vlissingen grote fees
ten te vieren.
Wat er nu gebeurde?
Een tijdgenoot schreef:
„Weldra togen er gansche scharen
van vreemdelingen door de anders
doodsche het stond er heus zo, Red.
Z.Dstraten van beide steden; vreem
delingen in grove kleding, met ver-
legrafisch bericht:
Middelburgs ingezetenen vieren
heden feest ter viering van den aan
vang der spoorwegen- en kanaal wer
ken op Walcheren, sedert twintig ja
ren met verlangen tegemoet gezien Zij
gevoelen er behoefte aan Uwe Majes
teit en Uwer Majesteits regering hulde
en dank aan te bieden en den wensch
te uiten, dat het Uwer Majesteit zal
gegeven zijn die belangrijke werken
voltooid te zien."
Wil men nog een uiting van vreug
de? Dan is er dit volksliedje, op een
wagen in de optocht gedrukt en rond
gestrooid:
HEIL BRENG' ONS KANAAL
EN SPOOR!
Thans is ieder opgetogen,
nu het spoedig waarheid wordt
dat het weldoend stoomvermogen
ook door Walchrens beemden snort.
En 's avond hoste het volk in de
prachtige verlichte stad, waarbij voor
al een nieuwtje voor die tijd de
illuminatie met gas alle bewondering
trok.
Ook in Vlissingen heerste grote
vreugde. In die dagen schreef iemand:
„De werkelijke kolossale spoorweg- en
havenwerken hebben de stad Vlissin-
brand gelaat en ruwe, vereelte handen;
ware aardmollen, die minder voor zich
dan voor anderen een weg banen op
en onder de grond." En verder: „Lie
felijke' wandelplaatsen zijn vernietigd;
menige trotse alm en sierlijke plataan
liggen geveld; woonhuizen en pakhui
zen, waar eertijds de schatten van wes
telijk en later die van oostelijk India,
door de Nederl. Handelmaatschappij
aangevoerd, werden geborgen, zijn ver
dwenen; het gelijkt een verwoesting;
't is of die vreemdelingen vandalen
zijn, gekomen om wat kunstig en lie
felijk is te vernielen".
Maar bij dit laatste hoewel er on
getwijfeld ook veel oud-stedenschoon
viel stond men niet stil. Op 9 en 10
juli 1867 vierde Middelburg feest.
Het hoogtepunt was een grote, alle
gorische optocht met tal van zegewa
gens. Het was, zo vertelt dezelfde tijd
genoot, „of koophandel en zeevaart,
nijverheid en wetenschappen, weverij
en binnenvaart spraken: wij zijn, doch
kwijnen.... onze hoop is op het won
derbare gevaarte gevestigd, om wel
vaart, leven en levenslust te ontwik
kelen in die zelfde stad, eens een pa
rel van onschatbare waarde in de
Zeeuwsche stedenkroon".
De Dronkers, baron Van Heemstra,
Thorbecke en Heemskerk ze kre
gen alle lof. Aan de Koning werd te
gen niet aangeroerd, maar daarente
gen haar gehele omgeving in de let
terlijke betekenis onderste boven ge
keerd. Waar forten en hoge wallen wa
ren, zijn havens gemaakt, die, geheel
gereed, die diepstgaande schepen kun
nen bevatten; waar de diepe vesting
grachten een vijand moesten keren,
rijden de locomotieven en liggen brede
wallen en kaden gereed, de koopmans
goederen op te wachten.
Wat zou de toekomst brengen? Nie
mand wist het.
Intussen bleek wel, dat er op dit
gebied tegenstellingen waren. De voor
bereidingen voor de stichting van een
stoombootverbinding met Engeland,
door Dronkers reeds in 1847 ingezet,
gingen voort. Maar de tegenstelling
met de Hollandse havensteden was
aanleiding, dat een voorstel van de
regering, om een subsidie uit te trek
ken voor de opening van een stoom
vaartlijn op New York, in de staten-
generaal werd verworpen.
De in het Engels verschijnende bla
den te Karatsji geven een bericht van
een persbureau volgens hetwelk En
geland en Malakkaanse leiders onoffi
cieel de raad gegeven heeft, zich niet
bij de Zuidoosteaziatische verdragsor
ganisatie aan te sluiten.
Ingezonden mededeling (adv,)
DS. C. M. DE VRIES VINDT het
onjuist, dat in veel gemeenten op
palmzondag nieuwe leden worden be
vestigd. In het Evang. Luthers Week
blad zet hij uiteen, dat de palmzondag
herinnert aan Christus' intocht tot
zijn lijden in engere zin. De schaduw
van Goede Vrijdag valt over deze dag
en maakt hem ongeschikt voor het
feestelijk gebeuren der bevestiging.
Toch is juist die Goede Vrijdag
schuldig aan het gebruik om op palm
zondag nieuwe leden te bevestigen. In
de tijd toen de kerk haar dieptepunt
bereikte en de avondmaalsviering be
perkt bleef tot de goede vrijdag (of,
wanneer er vaker avondmaal was, de
goede vrijdagsavondmaalsviering het
belangrijkst werd geacht), is men er
toe gekomen om de palmzondag voor
de bevestiging van nieuwe leden te
bestemmen.
Ds. De Vries verwerpt trouwens in
zijn artikel heel het accent van be
langrijkheid, dat men aan de beves
tiging geeft. Men moet de confirmatie
volgens hem beschouwen als een uit
gesteld onderdeel van de doop. De
confirmatie is geen sacrament; het ge
doopte kind behoort reeds tot de kerk,
maar het wordt via het horen van het
evangelie en de catechisatie bij het
andere sacrament gebracht. In de oude
kerk vond de (volwassenen) doop in
de paasnacht plaats. „Als ik al niet
bevestigd was, zou ik het op pasen
willen worden, en dan in diezelfde
dienst voor de eerste maal het geloof
met hand en tand belijden in de vie
ring van de eucharistie. Gelukkig zijn
er in sommige gemeenten tekenen, die
erop wijzen, dat zoiets voor de komen
de generaties van gevormde catechi
santen mogelijk zal zijn", merkt ds.
De Vries op.
VORIGE WEEK VRIJDAG is dr.
Siegfried Schmutzler, studentenpredi
kant te Leipzig, gearresteerd door de
Oostduitse „volkspolitie". Men heeft
ook huiszoeking bij hem gedaan en
verschillende documenten meegeno
men. Dr. Schmutzler wordt ervan be
schuldigd een samenzwering tegen de
staat op touw gezet te hebben. Feiten
werden echter niet genoemd.
Men vraagt zich nu af of deze arres
tatie verband houdt met het verbod
om evangelisatiewerk te doen in de
arbeiderskolonie Böhlen bij Leipzig.
Dr. Schmutzler had laatst een evange
lisatiecampagne in Böhlen georgani
seerd. Bij deze gelegenheid is ook een
debatvergadering gehouden; daarna
heeft men van hogerhand plotseling
een eind aan het evangelisatiewerk
gemaakt.
HET LUTHERS ZENDINGSGE
NOOTSCHAP in Finland heeft thans
honderd zendingsarbeiders aan het
werk in Afrika en Azië. Dit is tot nu
toe het hoogste aantal zendingsarbei
ders, waarover men in Finland be
schikte. Van deze honderd werken er
74 in Zuid-West-Afrika, 17 in Tan-
ganjika, 5 in Israël en 4 op Formosa.
TERWIJL HET MET de kerstdagen
stil was in het Heilige Land, worden
er met pasen duizenden buitenlanders
in Israël verwacht, die een pelgrimage
naar de bijbelse plaatsen komen ma
ken. Vooral Amerikanen denkt men
veel te zien. De regering der Verenig
de Staten heeft het verbod om naar
Egypte, Israël, Jordanië, Libanon en
Syrië te reizen opgeheven.
De Gereformeerde Kerkbode van
Apeldoorn vermeldt bij de kerkelijke
stand de naam van een lid der kerk,
die afgevoerd is uit het ledenregister.
Bij zijn naam staat deze aantekening:
„Met de daad onttrokken aan de ge
meenschap der gereformeerde kerk,
door zich schuldig te maken aan de
zonde van de wederdoop in de secta-
rische beweging, welke zich groepeert
rondom de persoon van de heer K.
Hoekendijk, met verwerping van de
door de Here Christus zelf ingestelde
ambtelijke bediening en door door hem
bevolen orde der kerk".
DE TWEE LUTHERSE BISSCHOPPEN van Hongarije, Ordass en Turoczy,
hebben elk in eigen rayon een inspectiereis langs alle gemeenten gemaakt. Zij
constateren, dat na een periode van moedeloosheid en zorg de predikanten met
nieuwe moed hun werk voortzetten. Ook is er vertrouwen in de kerkelijke
leiding. Voordat in oktober de omwenteling in Hongarije kwam, bezat men dit
vertrouwen niet, want bisschop Ordass was al jaren uitgeschakeld en door
anderen vervangen, die wel door de regering maar niet door de lutherse kerk
gewenst waren.
Er heerst bij de dominees momenteel een sterk verlangen naar het open
gesprek en de rechtvaardige beoordeling van hetgeen gebeurd is, schrijven de
bisschoppen. De dagen van pressie zijn achter de rug en men kan weer aan de
toekomst denken. Ofschoon de offervaardigheid der Hongaarse lutheranen zeel
groot is, zijn de materiële omstandigheden van de predikanten ongunstig. Maar
de zielszorg lijdt er niet onder. Buitenlandse beurzen tot voortzetting der studiën
en ter verstrekking van theologischeliteratuur zijn zeer welkom. Het kerk
bezoek is overal goed te noemen.
Ingezonden mededeling (adv.)
spit in Uw rug
helpen direct
MIDDELBURG den 12 Maart.
De lang gewenschte tijding is ons he
den geworden! ene tijding heuge
lijk voor onze Stad, voor onze Provincie,
voor een gewigtig deel van Nederland.
Ten gevolge van het Koninklijk Besluit
van 13 February laatstleden is, ten be
hoeve van de Heeren Dronkers c.s., ge
sloten en door Z. M. goedgekeurd de
overeenkomst betrekkelijk de concessie
van den ontworpen spoorweg van Mid
delburg naar Maastricht, met de daaraan
verbonden werken.
Eere zij onzen stadgenoot, die thans
zyne pogingen, bijna een jaar lang met
rusteloozen ijver en voorbeeldelooze vol
harding in het werk gesteld, met de gun
stigste uitkomst mag bekroond zien!
Eere ook hun allen, die daartoe met
hem werkzaam waren, of door hunnen
invloed hem in zijne pogingen schraag
den, en aan wier hoofd wij met dankbaar
gevoel den geachten Bestuurder onzer
Provincie plaatsen mogen.
Het is thans de oogenblik niet, om in
ernstige beschouwingen te treden over
de gebeurtenis, welke wij ons haasten
algemeen bekend te maken, en om op
zettelijk de vruchten aan te wijzen, welke
zij aan drie kwijnende Gewesten in het
verschiet toezegt.
Maar van de algemeene belangstelling,
welke reeds het gerucht van een
Zeeuwsch-DUitschen spoorweg heeft op
gewekt, meenen wy bij deze gelegenheid
met een enkel woord te moeten gewagen.
Zullen wij spreken van de belangstel
ling der drie Gewesten, welke tot onzen
spoorweg in onmiddeliyke betrekking
moeten staan? Getuige hier slechts de
onvermoeide medewerking van provin
ciale en plaatselijke besturen, getuigen
de doelmatige mededeelingen en inlich
tingen der kamers van koophandel en
fabrieken, getuigen de ijverige be-
moeyingen der commissien, uit verschil
lende oorden dier Gewesten afgevaar
digd, om met den heer Dronkers in over
leg te treden; alles gerigt op eene
spoedige vervulling van den algemeenen
wensch!
Dan, die belangstelling in den Zeeuwsch-
Duitschen spoorweg heeft zich niet tot de
drie daarby betrokkene Provincies be
paald, zy heeft zich uitgestrekt tot over
de grenzen des Vaderlands.
Engeland en Frankryk deden reeds
stemmen hooren ter gunste der gewigtige
onderneming. Trouwens, daar, van waar
zoo menige handelsbetrekking met Ne
derland wordt aangeknoopt, kon het
vooruitzigt niet onverschillig zijn, hier
weldra eene landingsplaats, in gemak
kelijke gemeenschap met het binnenland,
te zullen vinden, welke in elk jaargetijde
zonder gevaar kan worden genaderd en
bereikt.
Doch het is Duitschland vooral, waar
de belangstelling niet slechts door woor
den, maar ook door daden werd aan den
dag gelegd.
De "bloeijende fahrieksteden Dussel-
dorp, Crefeld, Elberfeld, Bladbach en
andere stelden reeds, als om strijd, po
gingen in het werk, om, even als Aken
met Maastricht, zich met onzen spoorweg
by Venlo en Roermond te verbinden.
Inzonderheid bleef de belangrijke en
steeds in welvaart toenemende handel
stad Keulen bij dien strijd niet achter.
Eene commissie dier stad, met den bur
gemeester aan het hoofd, gaf in eene uit
gewerkte memorie hare denkbeelden aan
de hand nopens de doelmatige wijze,
waarop zich de Oever-Staten van den
Ryn met den Zeeuwschen spoorweg be
hoorden te vereenigen.
Gunstig zyn alzoo de voorteekenen,
waaronder de gewigtige onderneming zal
aanvangen, en Middelburgs Ingezetenen
zullen zich gewis in eene gebeurtenis
verheugen, welke, onder den zegen des
Allerhoogsten, hunne stad eene gelukki
ge toekomst doet te gemoet gaan, en
haar, gelijk in vroegere dagen, eene aan-
zieniyke plaats onder Nederlands han
delsteden kan verzekeren.
Dank zij dan den Vorst, die het Zyne
wilde toebrengen tot den bloei en de wel
vaart van een belangryk gedeelte van
zijn Rijk!
TE MIDDELBURG, TER DRUKKERIJ VAN DE GEBROEDERS ABRAHAMS
(Uit de Middelburgsche Courant van donderdag 12 maart 1846)
DONDERDAG 18 APRIL 1957
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00
Gedachten en gezangen uit de liturgie v.
Witte Donderdag. 9.35 Waterst. 9.40 Gram
NCRV: 10.00 Paasdienst v. d. militairen.
KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00
Idem. 12.25 Wü van het land. 12.35 Land
en tuinb.meded. 12.38 Lichte muz. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws.
13.20 Pianorecital. 13.45 Gram. 13.55 „Een
heid en liefde", caus. NCRV: 14.00 Gram
14.45 V. d. vrouw. 15.15 Koorzang. 15.35
Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Viool en
piano. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Kamerork. 18.30 Fries
progr. 18.45 Gram. 19.00 Nws. en weerber.
19.10 Gram. 19.20 Sociaal perspectief
19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gees
telijke liederen. 20.50 Lijdensoverdenking
21.20 Gram. 21.30 Kamerork. en solist
21.50 Buitenl. overz. 22.00 Tydschriften
kron. 22.10 Orgelconc. 22.35 Gram. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15
Sportuitsl. 23.2024.80 Gram.
HILVERSUM n (298 m) AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. 9:10 V. d. vrouw. 9.15 Gram.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V.
d. kleuters. 11.00 Kookkunst. 11.15 Kamer
ork. 12.00 Twee piano's. 12.25 In 't spion
netje. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Spaanse muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven
13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20
Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram
14.15 De gouden vlinder, hoorsp. 14.45
Pianotrio. 15.15 V. d. zieken. 16.00 Van
vier tot vijf. 17.00 V. d. jeugd. 17.15 Rege-
ringsuitz.: Nederland en de wereld. Uit-
wisselingsprogr. over Zuid-Afrika, in
samenwerking met Radio Nederland We
reldomroep. Spreekster: Truida Pohl
18.00 Nws. 18.15 Sportpraatje. 18.25 Lichte
muz. 18.55 Gesproken brief uit Londen
19.00 V. d. kind. 19.05 Jazzmuz. 19.40 De
peperklip. 20.00 Nws. 20.05 Christus am
Oelberg, oratorium. 21.05 Miniaturen
21.20 Met snorren en baarden, caus. 21.35
Amus.muz 22.00 De muziek, waarvan wij
houden. 22.30 Journ. 22.40 Gram. 22.50
Sportact. 23 00 Nws. 23 15 Koersen v. New
York. 23.16 Onze buitenlandse correspon
denten melden. 23.25 Zestig jaar onder
linge vrouwenbescherming, caus. 23.35—
23.55 Gram.
.TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV:
20.15 Kunstkron. 20.40 In the land of our
Lord, film. 21.10 Negro-spirituals. 21.20
Samenkomst v. h. Leger des Heils.
BRUSSEL (324 m) 12.00 en 12.34 Gram.
13.00 Nws. 13.11 Gram. 13.30 V. d. sold.
14.00 Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Fran
se les. 14.45 De XIV Stonden of: De bloe
dige Dagvaart ons Heeren, oratorium
15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Koor
zang. 16.15 Pianorecital. 16.45 Boekbespr
17.00 Nws. 17.10 Zang en gitaar. 17.15 V
d. kind. 18 00 Godsd. caus. 18.30 Jeugd en
muz. 18.45 Gram. 19.00 Nws. 19.40 Gram
19.50 Pol. caus. 20.00 Matthauspassion
(deel I). 21.45 Gram. 22.00 Nws. 22.11 Int
radio-universiteit. 22.30 Gram. 22.40 Idem
22.55—23.00 Nws.
De algemene vergadering van de
Chr. Metaal Bedriifsbond in Nederland
zal op 5 en 6 juni in „Musis Sacrum"
te Arnhem worden gehouden. De agen
da vermeldt, naast behandeling gan
een aantal huishoudelijke zaken en
voorstellen, een referaat over de loon-
situatie in de metaalindustrie.
Het Tweede Kamerlid de heer Visch
heeft aan de minister van oorlog en
van marine, schrifteiyk de volgende
vragen gesteld:
1. Is het de minister bekend, dat in
brede kring ongerustheid heerst met
betrekking tot het besluit, de natio
nale reserve op te heffen en de tot dit
korps behorende vrijwilligers in de
gelegenhei te stellen een andere
voorbereidende oorlogstaak te volgen?
2. Indien vraag 1 bevestigend wordt
beantwoord, is de minister dan bereid
mede te del°n op welke gronden dit
besluit is genomen en voor welke be
stemming deze vrijwilligers in aan
merking komen?
3. Is de bewindsman niet van oor
deel, dat in de afgelopen jaren bij de
samenstelling en de opleiding van dit
korps te veel is gelet op de kwantiteit
en te weinig op de kwaliteit?
4. Is de bewindsman niet eveneens
van oordeel, dat de vrijwillige weer
baarheid van ons volk een uiterst be-
langrüke schakel vormt in onze totale
defensie?
5. Indien de vragen 3 en 4 bevesti
gend worden beantwoord, is de be
windsman dan bereid, alvorens zijn
besluit ten uitvoer te brengen, te doen
nagaan of door nauwkeurige selectie,
zowel van het tot dit korps behorende
kader als van de vrywilligers, een
kwalitatief beter voor zijn oorlogsta-
ken berekend korps ware op te bou
wen?
KRABBENDL7KE
Verkiezing. In de geref. kerk is tot
diaken gekozen de heer M. Schwartz in
de vac. van de heer P. Koole, die naar
Canada geëmigreerd is.
Ingezonden mededeling (adv.)