ü&itsal II ii Jeugduitgave en geschenk in de boekenweek De Zeeuwse ploeghampioen op bezoek bij president Eisenhower Landelijke bloemenhulde op Koninginnedag fS55* <•"*7- Twee beroemde orkesten spelen onder leiding van twee beroemde dirigenten PIET MONDRIAAN Van ^Gravenpolder naar Amerika Je moet het aanvoelen, vindt A. van Dijke Levende landkaart voor paleis baby-verzorging Portugees 17 jaar in zwijnenstal,.. X PLATENPRAAT Nieuwe postzegels van 8 en 70 cent Een Bril va> is een Zaterdag 13 april 1957 ZEEUWSCH WEEKEND KUNSTWERKEN ZIEN ook zo'o moderne HET valt soms helemaal niet mee schilderstukken als die van Picasso of Chagall of Mondriaan te bewonderen. Veel mensen lachen er maar eens om of klagen over zulke „abnormale" ideeën, en maar weinigen halen het in hun hoofd zulke werken als Kunst te waarderen. Maar het lijkt me beter en eerlijker, dat je, voordat je aan het lachen of klagen slaat, eerst eens probeert de gevoelens van de schilder te begrijpen en zijn ideeën te be studeren. En als je dan weer een oordeel uitspreekt zal dat waar schijnlijk wel de erkenning inhouden, dat deze schilder toch wel degelijk een Kunstenaar is. Zo is het ons althans met Mondriaan gegaan. Wij kwekelingetjes, zijn over het algemeen maar nuchtere, simpele zieltjes. Het viel de juffrouw die ons in het Haags Gemeentemuseum rondleidde, dan ojk niet mee onze Zeeuwse nuchterheid de das om te doen en ons onder de indruk en de bekoring van de werken van Piet Mondriaan te brengen. Die juf frouw kon ons overigens, vanwege haar knalrood gelakte nagels en oranje blouse, eerst niet veel ver trouwen inboezemen. Met gemeng de gevoelens volgden we haar naai de Mondriaan-afdeling. Toen de negentiende-eeuwse paarden in 1839 voor het eerst de trein voorbij zagen razen, schrok ken ze zo ontzettend, dat ze angstig hinnikend op hol sloegen. De reactie van de twintigste- eeuwse mens op de vierkantjes, de rechte lijnen, de totale voorstel lingloosheid van Mondriaans wer ken verschilt niet veel van die paardenreactie. Op hoge benen ko men de meeste mensen naar elkaar kunst zal zich moeten aanpassen bij deze komende tijd en zal dus ook moeten gaan zoeken naar die vrede en dat evenwicht. In al zijn werken heeft Mon driaan daarnaar gestreefd. En of hij zijn doel bereikt heeft? Niemand zal kunnen ontkennen dat van zijn eenvoudige vlakverde ling en van zijn pure kleuren een rust en vrede uitgaat, waar zelfs de 20ste eeuwse mens van kan ge nieten, als hij maar wil. Want het is veel gemakkelijker om zo'n schildering af te kraken en bespot telijk te maken dan te geloven, dat de schilder hierin zijn diepste in nerlijk gevoel uitdrukt. Ook wij, sceptische kwekelinge tjes, hebben de „Mondriaans" laat dunkend op staan nemen en wij hebben ons afgevraagd of die Piet Mondriaan zich wel afgevraagd zou hebben, waarom hij zo schilder de. Of zou hij het gedaan hebben om ook 'es met wat nieuws voor de museum leek het antwoord op onze vraag rond te lopen. Een man met een krulletjesbaard, lange haren, een stoffig brilletje en eerder sjo fel dan excentriek gekleed. Ken nelijk een kunstschilder. Kunst schilders hebben het niet breed, dag te komen. In een aangrenzende zaal van het Dat komt omdat ze werkelijk hun Dit is de tweede maal, dat onze nieuwe rubriek: „Het jonge geluid", in het Weekend wordt opgenomen. Zoals men weet, schrijven daarin de jonge mensen zelf over hun kijk op het leven en al wat zich daarin ont wikkelt. Het is ons gebleken, dat voor de ze rubriek grote belangstelling be staat, De jonge mensen leven er in mee. Dat was prcies de bedoeling en wij verheugen ons daar dus in. Alle begin is moeilijk. Onze jon ge schrijvers moeten er nog even aan wennen, mee te werken aan een rubrik in een heuse krant. Het Christelijk Lyceum had het daarom het zwaarst. Waarbij nog kwam, dat dat begin net in de repetitietijd viel. Weer een bewijs, dat wij niet ge noeg in de gang van het schoolleven meeleefden. Dat desondanks nog een groot probleem werd aangesne den, was te meer te waarderen. Gezien het enthousiasme, dat de eerste stap wekte, mogen we ech ter vrwachten, dat de verdere ont wikkeling nog vele mogelijkheden biedt en dat er een levendige rela tie tussen jonge mensen en krant zal groeien. Redactie. Vandaag is de medewerking ge komen uit de kringen van de leer lingen van de Christelijke Kweek school te Middelburg, de a.s. onder wijzers en onderwijzeressen dus. We geven hem gaarne het woord. toe, luid jammerend over „die kunst van tegenwoordig". „As dat nou kunst is. Zokan ik het ook. Daar een rood hokje, hier een blauwtje, een paar zwarte strepen en klaar is mijn kunstprodukt". Ook ons, kwekelingetjes, viel het niet mee, onze ogen die zo genoeg lijk over makkelijk-mooi-te-vinden plaatjes konden glijden, nu te laten genieten van deze abstracte kunst. Gelukkig was de juffrouw, die rondleidde. Zij verklaarde, vertel de, praatte en pleitte. Thuis lazen we nog eens wat van die Mondri aan en nu is het al zo ver, dat we nog wel geen vurige volgelingen van hem zijn, maar dat we wel diep respect voor hem en zijn wer ken hebben. Piet Mondriaan was niet een van die na-oorlogse kunstenaars, die de maatschappij grondig zijn gaan ver afschuwen. De maatschappij die eerst met brallend pathos redevoe ringen over „Vrede!" houdt en daarna, nog schor van al dat ge zwets, al weer krijgscommando's litspuugt. Veel kunstenaars geven die maatschappij haar eigen uit- braaksels terug in de vorm van harde, realistische schilderwerken of gedichten, waarin alle harmonie ontbreekt. Mondriaan denkt heel anders over het leven en over de kunst. Vol gens hem zijn kunst en leven één en beide zoeken ze en moeten ze komen tot de waarheid. Wat is de waarheid van het leven? Het leven wordt, tegelijk met de voortgang in de techniek, steeds schoner en zuiverder, totdat het tenslotte een leven in volmaakte vrede en in volkomen evenwicht wordt. De IEMAND heeft eens gezegd: weet zó lange tijd IN het kamp en UIT „Een volk dat ophoudt met de trei2,t(: bliJv^- Wanneer echter de Vi jsympathieke rebbe znn Oude Testa- lezen, gaat zijn ondergang te- ment wordt weggeschopt, voordat deze gemoet' Dat is scherp gezegd, de trein ingaat, verliest Suasso zijn maar om de waarheid te horen, zelfbeheersing en slaat Cohn in het ge- schijnt deze altijd overdreven jicht Suasso gaat nu naar de straf- barak en zal spoedig een enkele reis te moeten worden. naar een „Vernichtungslager" krijgen. Van de jeugd wordt vaak ge- Voordat dit gebeurt, schrijft hij zijn zegd, dat ze het leven heeft ge- belevenissen en gedachten neer in „De ruild voor bioscoop en radio, en Nacht der Girondijnen". Knap is de fi- weldra zal ruilen vnnr televisie gul!r van Cohn weergegeven, die zijn weiara zal runen voor televisie, volksgenoten op transport moet stel- Gelukkig is er elk jaar de ien. Als hij weigert, gaat hij zelf, „dan boekenweek, die op lezen aan- vinden ze nog wel altoos iemand, die dringt en een steentje bijdraagt desnoods zijn eigen vader en zijn eigen T' moeder in de trem zet". Cohn zegt te met jeugduitgave en geschenk. gen guasso: „Wie zacht of halfzacht is, In de boekenweek van dit jaar (30 gaat de trein in." (p 26, 27). Het pro- mrt6 april) waren we in de gelegen- bleem waar het omgaat is: óf de ande- heid en deeltje van de Muzereeks te ren de dood injagen, óf dit weigeren kopen, dit keer getiteld „De Muze en en met de anderen (die toch moeten) het Meisje", samengesteld door Ad den Besten en Bert Voeten. Wij stellen deze reeks zeer op prijs; de deeltjes zijn goed verzorgd en de inhoud van de 14e tot de 20e eeuw de vernietiging tegemoet. Confrontatie Met deze novelle heeft de onbeken de schrijver ons geconfronteerd met geeft steeds een duidelijk, zij het het kampleven van nog slechts 14 jaar globaal, beeld van wat in onze poëzie geleden. Dat is wel de grootste ver door de eeuwen heen over een bepaald dienste: een diep, ernstig gebeuren, onderwerp is gezegd. eerlijk en duidelijk weergeven. Bij het Het boekje van dit jaar heeft een lezen van dit boekje hebben we ge- treffend motto, nl. het anonieme „Ghe- dacht aan „Oeroeg" van Hella S. Haas- quetst ben ic van binnen"; via Hooft, se (1948), dat de verhouding Neder- Bredero, Kloos, De Mérode en vele an- land-Indonesië (verpersoonlijkt in de deren, landen we aan bij de dichters ik-figuur van Oeroeg) tot onderwerp van deze tijd, die ruim zijn vertegen- had. Ook dat geschenk waseen gaaf woordigd. De tekeningen in enige lij- en eerlijk tijdsbeeld, nen opgezet, zijn over het algemeen Hoewel we een gegeven paard niet sprekend. in de bek mogen kijken, moet ons van Geslaaad ^t hart, dat geschenken als dit en y „Oeroeg" zeer gunstig afsteken bij Het geschenk van de boekenweek „Ontmoetingen met schrijvers" (1956) 1957 was de novelle „De nacht der Gi- en „Op schrijversvoeten door Neder- rondijnen", waarvan de schrijver door land" (1955). We hebben meer aan een de lezer moet worden opgespoord. Wie novelle, die iets te zeggen heeft, dan de schrijver ook zij, de novelle is zeer aan mededelingen over met ballpoint geslaagd. Er wordt een beeld gegeven bevlekte lakens van een schrijver, hoe van het kamp Westerbork in 1943. Vele vermakelijk dit dan ook kan zijn. Joden zijn er samengebracht en wor- Als enige kritiek op „De nacht der den vandaar op transport gesteld naar Girondijnen" hebben we het overmati- het oosten. De ik-figuur uit het boek- ge gebruik van citaten en uitdrukkin- je is de leraar Jacques Suasso Henri- gen van buitenlandse schrijvers; die ques, een Portugese Jood. In het kamp zijn beslist overbodig en doen daardoor is een zekere Cohn ook een Jood, be- aan een etalage denken, last met het samenstellen van een lijst Afgezien van deze opmerking alle gevangenen, die naar een kamp moe- lof én voor de novelle én voor de pret- ten worden vervoerd. Elke dinsdag- tige uitvoering in fabroleenomslag met ochtend vertrekt een trein met zijn bandontwerp van Henk Krijger, ten dode opgeschreven passagiers; el- Ellewoutsdijk, 6 april 1957. ke week moet dus een lijst opgemaakt KEES DE MEESTER. Suasso wordt adjudant van Cohn en Chr. Kweekschool M'burg 4. gevoelens schilderen, ze zijn mo dern en dat vindt nu eenmaal wei nig aftrek. Zo is er ook bij Mondriaan geen sprake van modern willen zijn, maar hij is alleen steeds een eer lijk zoeken naar de waarheid ge weest. We hebben in Den Haag zijn doeken volgens zijn schilderperio des gevolgd en we konden niets an ders dan toegeven dat hij steeds dichter bij de ware vrede, het ware evenwicht kwam. Hij werd in 1872 in Amersfoort geboren. In 1897 eindigde zijn stu die aan de Rijksacademie voor Beel dende Kunst in Amsterdam. Tot 1905 schildert hij dan, wat wij zou den noemen „nog vrij normaal". Wel zoekt hij ook dan al gauw naar een eigen stijl. Als hij in 1908 Jan Toorop heeft ontmoet in Domburg, volgen daarop de studies van onop houdelijk zoeken naar het ware. Hij „probeert" steeds. Bekend zijn de boomstudies. Vier maal schilderde hij dezelfde appelboom, iedere keer weer anders. Duidelijk kun je hier aan zien hoe hij overgaat van natu ralisme tot abstracte kunst. „Door de abstracte vorm", zegt Mondriaan zelf, „door weglating van allerlei afleidende voorstellin gen, benader je beter het wezen, de waarheid der dingen." Vaak schilderde hij tijdens zijn verblijf in Domburg de vuurtoren van Westkapelle en duinlandschap pen, waarbij het tenslotte niet meer ging om de voorstelling, maar om de juiste verhouding van vorm en kleur. Hij beperkt zich nu ook al tot de drie primaire, de drie ware kleuren: rood, geen en blauw. Door de ontmoeting met het Ku bisme in Parijs, komt hij wel erg dicht bij zijn doel, want wat is meer waar dan de rechte, zuivere lijn? Met deze eerlijke lijnen wil Mon driaan nu zijn vlak ook zo eenvou dig en oprecht mogelijk indelen. Hij noemt zijn werken simpelweg „composities" en meer zijn ze ook niet. Probeer er dus niet alle mo gelijke voorstellingen van te ma ken! Dan zie je er meer in dan de kunstenaar zelf. Het grootste deel van zijn leven bracht Mondriaan in Parijs door. Hij leefde zoals hij zijn werk wilde hebben: eenvoudig, eerlijk, zuiver, echt. Graag kwamen zijn vele vrien- d op zijn haast angstig-netjes ate lier, om er bij de ware werken van „Mondriaan" met de heldere, blijde kleuren, uit te rusten van het druk ke trobele Palijse leven. Nadat Mondriaan, door de oorlog genoodzaakt, een paar jaar in Lon den is geweest (van 19381940) vertrekt hij naar New York, waar hij in 1944 aan longontsteking sterft. Hij was toen nog bezig aan zijn stuk Victory Boogie Woogie, het laatste bewijs van zijn evenwich tige, maar toch sprankelende geest. En hoe oordelen, wij kwekelinge tjes, nu voortaan over Mondriaan? Die volgens Amerikanen een van de drie grote Nederlandse schilders was, n.l. Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. Natuurlijk volgen we hem niet door dik en dun, we zijn nog geen felle Mondrianisten ge worden. Met zjjn levensopvatting kunnen we het onmogelijk eens zijn. Maar voor de manier waarop hij die levensopvatting heeft weten uit te beelden kunnen we alleen maar zeggen: Dat is pas Kunst! Werkelijk, als je eens een van die composities, waarvan je eerst nau welijks kon geloven dat Mondriaan er jaren aan gewerkt had, als je zo'n eenvoudig kunstwerk rustig op je in laat werken, voel je steeds meer wat een vrede, wat een har monie uit die simpele lijnen en kleuren spreekt. Precies de vrede en de harmonie, waarvan Mon driaan geloofde, dat zij eenmaal 't leven op aarde volmaakt zouden maken. GOES A. LAPORT HET KLINKT VREEMD, wanneer een jonge man op je vraag, wat zijn liefste hobby is, antwoordt: „Ploegen...." Maar het is de waarheid, dubbel en dwars. De 25-jarige A. van Dijke uit 's-Gravenpolder ploegt met veel plezier. Hij heeft er een sport van gemaakt. En niet zonder resultaat. Want niet alleen, dat hij als landbouwer in zijn werk geregeld profiteert van zijn liefhebberij, hij gaat er in september a.s. speciaal voor naar Amerika. Dat is de beloning voor de Zeeuwse kampioen ploegen (voor de vierde maal in successie!), die enkele weken geleden bij de Nederlandse kampi oenschappen te Orvelte (Drente) als tweede eindigde. Samen met de kampioen Wim de Lint uit Zevenbergsehoek zal hij dit jaar een gooi doen naar het Wereld kampioenschap Ploegen, dat op 19 en 20 september a.s. in Ohio (Ver. Staten) zal worden verstreden. Het is de bedoeling, dat de gehele internationale groep tijdens 't ver blijf in Amerika o.m. een bezoek zal brengen aan president Eisenhower. Ook staat op het program, dat de jonge ploegfenomenen hun opwach ting zullen maken bij secretaris-ge neraal Hammarskjoeld van de Ver enigde Naties. Een en ander hangt natuurlijk af van verschillende fac toren, zo deelde de directie van de Esso-Nederland (die de reis organi seert en bekostigt) ons mede. Man nen als Eisenhower hebben nog wel eens meer op hun dagprogram staan. „Niet gek" Hoe het ook zij, Van Dijke glim lacht Vrolijk, als de komende trip ter sprake komt. „Niet gek, he?" is zijn reactie, ,ik heb nog geluk ook. Vorig jaar greep ik er naast, toen ze naar Engeland gingen. Maar nu ia het nog beter, zo'n snoepreisje naar Amerika." Hoe kan je dat nu?" luidde onze (domme) vraag, waarop de kampi oen naturlijk maar niet een-twee drie een antwoord kon geven. „Wel belangrijk is," aldus Van Dijke, „dat je secuur werkt en een vaste hand hand hebt. En verder moet je het aanvoelen...." Prijzen 't Heeft er bij hem blijkbaar van jongsaf ingezeten. Want toen Van Dijke aan de ploegwedstrijden ging deelnemen, bij de LJG, de Zeeuwse of landelijke wedstrijden, steeds viel hij in de prijzen. Dat begon al in 1954. Een greep uit het erelijstje: 2e van de internationale le klasse bij de wedstrijden in N.-Ierland (1954), le bij de PJGN-wedstrijden en 3e bij de Nederlandse kampioen schappen (1954), in 1955 2e bij de PJGN-wedstrijden en in okt. 1955 voor de derde maal Zeeuws kampi oen (Wilhelminapolder), in 1956 opnieuw provinciaal kampioen en le bij de PJGN, en zojuist in Dren te bij de nationale wedstrijden: de eervolle 2e plaats. Van Dijke, de getrouwd is en met zijn vrouw het woongedeelte van de boerderij zeer modern heeft in gericht, zal spoedig zijn plakboek met foto's en krantenknipsels kun nen uitbreiden. Want dat daar straks in Amerika het nodige te be leven valt, als hij daar heenreist, spreekt vanzelf. Een mooie beloning voor onze ster-ploeger. Door samenwerking van de Oranjeverenigingen van Baam en Ingezonden mededeling (adv.) Zeventien jaar heeft de Portugees Ramiro Saraiva gedwongen in een zwijnenstal doorgebracht, voordat de politie achter dit schadelijke feit kwam en de ongelukkige bevrijdde. Saraiva, die het spreken verleerd had, is naar een ziekenhuis overgebracht. Dit voorval heeft zich afgespeeld te j Corga, in de provincie Beira Alta. Het schijnt, dat Ramiro door zijn broeder Manuel in de zwijnenstal werd opge sloten. Ramiro had verschillende be zittingen in de Verenigde Staten en Manuel besloot te pogen deze in han den te krijgen. Te dien einde maakte hjj bekend, dat zijn broer was overle den, doch in werkelijkheid sloot hij hem in de zwijnenstal op. De politie stelt thans een onderzoek naar de volledige toedracht in. Ingezonden mededeling (adv.) t K») tmt mso? de su Let op Zeet gt°te i- doos met Normale tube 5S«. tube 85 ct. Uitsluitend verkrijgbaar bij H,H. apothekers, drogisten, kappers en da tpociefl.braflch«. Twee beroemde orkesten, nl.. het Concertgebouworkest en 't Weens Philh. orkest voeren resp. op een Philips- en een Decca- plaat de vierde symphonie van Tschaikowski en de vierde sym phonie van Brahms uit. De beroemde Russische compo nist P. I. Tschaikowski (1840-1893) heeft zes sympohnieën gecompo neerd, waarvan de vierde een van de bekendste is. Tschaikowski's muziek doet, wat fanatisme aan gaat wel iets aan Beethoven den ken, hoewel de landaard een vol komen verschillend aspect doet ontstaan. Met name deze vierde symphonie roept vrij sterke reminiscenties aan Beethoven op. Tschaikowski zelf vergelijkt hem met Beethovens vijfde, de zgn. noodlots- symphonie. Het geheel doet enigszins pompeus aan; iets, dat Tschaikowski's muziek nog al vaak heeft. Dat neemt niet weg, dat er ook prachtige verstilde momenten in zijn bijv. het Andantino. Zeer merkwaardig is ook het derde deel, dat een constant pizzicato geeft, waarvan een wonderlijke bekoring uitgaat. Het concertgebouw orkest, onder leiding van de beroemde dirigent Antal Dorati voert dit werk op grandioze wijze uit, evenals het sympho- nisch gedicht: „Die Moldau", van Sme- tana, (18241884) dat op het resterende deel van de plaat is opgenomen. Ook dit wondermooie Tsjechische nationaal ge tinte werk is buitengewoon fijnzinnig uitgevoerd. Jammer, dat deze overigens zo voor- treffelijke plaat niet geheel geruisloos vrij is. Een belemmering om ervan te genieten is het zeker niet. (Philips A 00399). De tweede plaat bevat de vierde sym phonie van Joh. Brahms (18331897) Ook deze symphonie, de laatste, die Brahms schreef, is van een wondermooie schoonheid. Zoals veel van Brahms' wer ken ietwat melancholiek, maar met ui terst fijne melodievoering, en met geni ale vondsten. Het tweede deel bijv. is wel van zulk een wondere schoonheid, dat het een eveneinent is, daar naar te luisteren. Ook het laatste deel, een prachtige Chaconne, een vorm, die zelden in de Symphonische muziek voorkomt, is van een indrukwekkende schoonheid. Deze symphonie, die uitgevoerd wordt door het Weens Philh. orkest, is te be luisteren op Decca LXT 5214. Het orkest staat onder leiding van de beroemde Tsjechische dirigent Rafael Kubelik, die ook in ons land geen on bekende is. De opname is over het al gemeen ook voortreffelijk. De derde opname is er een van de be kende Amerikaanse pianist Rudolf Ser- kin. Hij speelt met het Philadelphia- symphonie-orkest o.l.v. Eugene Ormandy het tweede en vierde Pianoconcert van Beethoven. Ze worden brillant gespeeld en uitstekend begeleid. De tempi liggen ons hier en daar wel iets te hoog. Daar door doen enkele delen wat geforceerd aan. Wat wel jammer is, want in de langzame delen wordt vaak een prach tige Beethovensfeer bereikt. O.i. ligt bij deze uitvoering het accent wat teveel op het virtuoze, waardoor de stijl wel wat in het gedrang komt. Overigens weer 'n goede opname, die, met name in het be gin weer niet geheel geruisvrij is. Deze, en vooral de eerste twee platen vormen een uiterst waardevolle aan winst voor de discotheek. B. Op de Ganges bij Hadjipoer in Noord-Oost-India is dinsdag een boot met 200 pelgrims, merendeels vrouwen en kinderen, gezonken. Men vreest dat 75 mensen om het leven zijn geko men. hulde op de verjaardag van konin- Soest zal de traditionele bloemen- gin Juliana dit jaar een landelijk karakter krijgen. Uit iedere gemeente van ons land zullen delegaties van twee personen naar Soestdijk worden afgevaardigd. Het défilé, dat één uur zal duren, vangt precies elf uur aan. Zij, die niet aan het défilé kunnen deelnemen, worden eveneens in de gelegenheid gesteld bloemen neer te leggen. De Koninklijke familie zal zich na melijk te voet begeven naar de Ko ningslaan, waar duizenden een plaats zullen kunnen vinden. Hier kunnen de bloemen in ontvangst genomen wor den. Zij, die de delegaties vormen, zullen op het gazon voor het koninklijk pa leis een levende landkaart vormen, Na afloop van het défilé zullen de pro vinciale afgevaardigden aan H. M. de Koningin worden voorgesteld. De PTT heeft twee postzegels uitge- gevene resp. in de waarden van 8 en van 70 cent. Thans zijn postzegels in de volgende waarden verkrijgbaar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. 8, 10, 12, 15, 20, 25, 30, 40, 45, 50, 60, 70 en 85 cent 1,—, 2,50, ƒ5,—, 10,—, ƒ15,— en ƒ25,—. Postzegels van 214 cent, voor zover niet buiten gebruik gesteld, mogen worden opgebruikt. De Franse Raad der Republiek (de senaat) heeft met 230 tegen 72 stem men het wetsontwerp aanvaard, dat voorziet in de aanleg van een tunnel onder de Mont Blanc. De Spaanse politie heeft in Bar celona de leden van een communisti sche groep gearresteerd. De leider, Arroyo, zou in november uit Moskou in Spanje zijn aangekomen. „Tass" meldt, dat vertegenwoordi gers der Sowjet Unie en van Perzië donderdag te Teheran een grensafba- keningsovereenkomst hebben gesloten. Ingezonden Mededeling (adv.) GOES, OPRIL GROTE MARKT MIDDELBURG, NIEUWE BURG 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 11