Taak van de kerk: communist helpen
Nederlandse taalen hoe?
LlEIL
Speciaalhuis „DE WEEFSTOEL"
Eindelijk rust
Even vrij? Brei!
SNELPON lijmt koppensneller
n
6 IrlS (Mat en UanduM^en GOES
A. Korstanje sprak te Oostburg
over uniforme administratie
Donderdag 28 februari 1957
ZEEUWSCH DAGBI.AD
Pagina T
Kerk van gebruikte postzegels
DE KERK
VANDAAG
DUITSE FIRMA
"¥mM
lias
Jong geleerd, oud gedaan
I fit n J PAPEGAAISTR. 12
HET BOM
Verlichting van
de KOU
begint direct!
In één nacht
Uw handen
gaaf en zacht
Prof. dr. Joseph Hromadka heeft op 25 januari j.l.
voor de studenten van de theologische faculteit te
Bonn een gastvoordracht gehouden over het onder
werp: „Het evangelie in de socialistische staat". Be
doeld werd de communistisch geregeerde staat Tsje-
cho-Slowakije.
Zoals men zich zal herinneren, is Hromadka theo
logisch hoogleraar in Praag. Hij werpt zich geregeld
ap voor de verdediging van communistische daden.
Zo heeft hij o.a. getracht begrip te wekken voor de
Hromadka in Bonn (I)
Prof. Hromadka begon met te
zeggen, dat elke ideologie tenslot
te de méns op het oog heeft. Het
gaat niet om de westers-christe-
lijke beschaving of om het com
munisme, het gaat om de mens.
Dit moeten de theologen zien. Zij
behoren de mens als mens te be
naderen en niet als Amerikaan of
als communist. Want de mensen
zijn overal eender; zij hebben de
zelfde zorgen en vreugden. En tot
die mensen gaat de boodschap uit,
die óók overal eender is: het evan
gelie van Jezus Christus.
Daarom, aldus Hromadka, moet
de verkor diging van het Woord
Gods ook waarachtige verkondi
ging blijven en geen wereld
beschouwelijke discussie met het
communisme of een andere ideolo
gie. Ongetwijfeld heeft een chris
telijk getuigenis ook wereldbeschou
welijke consequenties. Maar, van
Woord en getuigenis uitgaande,
dienen wij in de volle vrijheid van
het geloof de ideologische en soci
aal-politieke problemen aan te
pakken. Wij zijn verloren wanneer
wij het ons veroorloven om het
terrein van het evangelie te ver
laten en op dat van de wereld
beschouwing over te stappen. Want
dan wordt ons christelijk getuige
nis verzwakt.
misdaden van het communisme, op 4 november 1956
in Hongarije bedreven.
Dat Hromadka een stem heeft in de Wereldraad
van Kerken is velen een gruwel. Zij zien in hem een
onvervalst communist Of, in het beste geval, een
idealist, die niet met. zijn beide benèn op de grond
staat, en daarom even gevaarlijk is. Maar er zijn
andere stemmen, die zeggen dat het toch de moeite
waard is om naar Hromadka te luisteren. Dit hebben
dan ook de studenten in Bonn gedaan.
Hromadka in Bonn (II)
Wanneer men als theoloog naast
de mens is gaan staan, dus van de
rechterstoel is afgestapt, zegt Hro
madka, dan breekt misschien het
moment aan waarop de discussie
met het communisme kan begin
nen. Daarbij hebben wij ons de
vraag te stellen, waar wij het com
munisme ernstig moeten nemen, en
waar het theologisch gezien
niet de moeite waard is de com
munisten ernstig te nemen. Veel
wat hen zelf belangrijk voorkomt,
is slechts oppervlakkig. Maar on
voorwaardelijk moeten wij hen
ernstig nemen wanneer zij zeggen,
dat theorie en praktijk behoren
samen te gaan. Als christenen moe
ten wij goed begrijpen, dat we niet
alleen toeschouwers zijn maar
medestrijders en dat het ons niet
geoorloofd is om aan de kant van
de weg te speculeren en academi
sche discussies te houden. Daarom
moeten wij al onze theologische
schema's praktisch herzien.
Hromadka verklaarde, dat hij
het atheïsme in de opvattingen der
marxisten niet ernstig neemt. Het
marxisme bracht weinig nieuws en
weinig oorspronkelijks. Maar voor
zover het om een echte humani
teit gaat, moeten we de commu-
Met een grote witte zak op zijn rug gaat ds. L. A. Klausen door de
straten van Kopenhagen. Hij wil 40 miljoen gebruikte postzegels in
zamelen om van de opbrengst daarvan de bouw van een nieuwe kerk
te kunnen bekostigen, althans voor een deel. Zij kunnen namelijk on
geveer f70.000 opbrengen, zijnde het vierde deel van de bouwsom. Is
men zover, dan neemt de Deense overheid de helft van de bouwkosten-
voor haar rekening, en de laatste f70.000 kunnen geleend worden.
Ds. Klausen, die al tot de oudere generatie behoort, is ervan over
tuigd, dat hij voldoende postzegels zal ontvangen. En hij kan het weten,
want al eerder bouwde hij van de opbrengst van oude postzegels een
kleuterschool in zijn gemeente.
nisten verstaan als zij ons verwij
ten, dat ons geloof een overblijfsel
is uit een onwetenschappelijke tijd.
Wij dienen het atheïsme niet ern
stig te nemen, maar wel de kritiek
der atheïsten op de kerk. Als zij
zeggen, dat het christelijk geloof
een facade is, dan moeten wij toe
geven dat zij vaak gelijk hebben.
Bij de echte communisten gaat
het niet om een regiem, maar om
de méns. Hier heeft de kerk een
taak, om de communist te helpen
de veronderstellingen voor het be
reiken van zijn doel beter te doen
zien en te verstaan als hij thans
doet.
„Daarbij geloof ik, dat als de
marxisten in de diepste diepte van
hun eigen theorie doordringen en
wij als christenen entheologen het
zelfde doen, dat wij dan op zijn
allerbest over de echte vragen der
menselijke existentie met elkaar
kunnen spreken. Ik zou u willen
vragen: laat u niet door de pro-
pagandaleuzen van de „godloze
staat" in verwarring brengen. Er
is geen godloze staat, zoals er ook
geen christelijke staat gevonden
wordt. Het gaat altijd weer om
gelovige en ongelovige mensen in
een staat. Ik ben geen burger van
de tweede rang, ik ben op gelijke
wijze burger als de communisten.
De communisten moeten leren zien,
dat het geloof in het Woord van
God over alle ideologieën heengaat
en dat geen enkele ideologie in
staat is om het evangelie te over
winnen. Maar dit is niet de taak
van een discussie doch van getui
gen en handelen."
ONZE MOEDERTAAL is niet
gemakkelijk, dat wisten wij al in
de eerste klas van de lagere school.
Maar als het nu buitenlanders zijn
die zich in onze taal tot onze land
genoten wenden, dan zou het niet
overbodig zijn, als zij zich van een
landgenoot (van ons) bedienden,
om hun pogingen te controleren
op welslagen.
Overbodige weelde? Als u dat denkt
kunt ge lezen dat ge ongelijk bebt. Wat
wij hieronder laten volgen, is het taaltje
van een Duitse firma, die haar produkten
per circulaire in ons land aan de man
tracht te brengen. Wij citeerden het fraais
bit het maandblad van de Alg. Ned. Ver.
foor Vreemdelingenverkeer en wij zullen
ons, evenals het blad, van commentaar
onthouden. Het is namelijk zó al mooi
genoeg.
WANNER IEMAND EEN REIS
MAAKT.
dan kan hij wat vertellen, zeggd
een duitsch spreekwoord.
Veel heft men erstmaalig met eegene
oogen gezien, en mooie herinneringen
blijven.
1956/1957 zullen veele menschen een reis
maaken.
Van beteekenis zijn voor de reizigers
restaurants en magazijns. Te huis hij wet
bedient zich
geheel goed waar hij ontvangt het ge-
zoekte of wel het is goed reserveert vol
gens zijn smaak. Maar in het fremde land?
En ofschoon zijn er so veele restaurants
en magazijns, van welke de bezitters zich
in de dienst van de vreemden-verkeer
moeite geven, de reizigers ter tevredenheit
te bedienen.
RECOMMENDED- EN WELCOME-
UITSTALLINGS maken het zich ter ob-
gave, de touristen op zulke moeiten te
verwijzen.
Het zijn zulke uitstallings die ook U
zeker op reisen bejegend zijn en overal
een opmerkzaam publiek en de toestem
ming van veele goedgekeurde mannen
van zaken bevonden hebben. Men ziet ze
in de duitsche wereldsaden as bij voor-
beid in Hamburg, Köln, Stuttgart, in de
wereldbekende wijn-plaatsen van de Rijn
en van de Mosel, an de Middelmeerkust
van Frankrijk, in de zee-bad-plaatsen
van Denemarken, bij de veel bezoekend
bloemenvelds van Nederland en andere.
Bij haar wijd uitbreiding in de open
baarheid en het systemvulle vergeven zij
zijn DE PROPAGANDA-DRAGERS VAN
HOOGE INTERNATIONALE FORMAAT
worden.
In een evenwijdig loopenden aktion bin
nen de geheel propaganda laten wij be-,
kende couranten in Engeland, Nederland^
Belgium, Krankrijk, Zwitserland, Duitsch- -
land, Sweden, Denemarken, Norwegen
verwijzingen van uitwerking brengen
met het doel dat wijderen millioenen
voor aanvaarden van de reis de beteekenis
van de teekens bekend wordt.
Die in de jaren 1956/1957 overal in
Europa verwachtend rekordquotas van
de vreemden-verkeer laten aannemen,
dat ook Uwe moeiten voor de vreemden-
verkeer bij ons propaganda mit uitwer
king ondersteund worden.
Goedgekeurd restaurants en magazijns
blijken de uitstallings van ons toeristen-
propaganda.
BORSSELE
Benoeming. De heer J. C. Weststrate
is benoemd tot diaken bij de Geref. ge
meente. Hij heeft de benoeming aange
nomen.
Ingezonden Mededeling (adv.)
en schotels ook
De snelste
VELPON
NA maakt zij nog maar 'n eierwarmer, voor Moeders verjaardag
maar over een poosje? Dan weet zij van wanten (gebreide!)
Zo'n klein brei-de-handje
*t Is kinderspel, dames: haken en breien! Echt - U hebt het in Uw vingers,
U moet er gewoon even aan beginnen en het lukt. Iedere wolzaak helpt U
thans op weg met goede raad, modellen en patronen. Fantastisch-mooi
ook is de moderne Wol, de Zuivere Wol! Daarom wordt er nu zo druk
gebreid, en met zulk prachtig resultaat. Massa's modellen die U op de
film ziet dragen, zijn handgebreid! Bolero's, stola's, cocktailjumpers
avondblouses, hele mantels en twinsets. Breien is leuk èn breien is chic!
"De nieuwste pottenen en ptachtlge wel liggen oeet 14 geteei) bij
otn,
ajwhiWi^bnj Wid!
VUSSINGEN
Walstraat 61
- BREDA
van Onnthplein 13
MIDDELBURG
Segeersstraat 14
Uit de wereld van
„Hongarije", Stichting IVIO,
Westeinde 1315, Amsterdam-C.
De Stichting IVIO geeft wekelijks
handige boekjes uit over actuele on
derwerpen. Nu eens over de aardap
pelmoeheid, dan over de mummies en
ook over onderwerpen, die in het
brandpunt van de wereldpolitiek staan.
Door het lezen van deze boekjes komt
men „bij".
Het boekje „Hongarije", geschreven
door Pal Balasz, een in Nederland
wonende journalist, Hongaar van ge
boorte geeft bijv. tal van belangwek
kende bijzonderheden over Hongarije.
Abonnementsprijs der AO-boekjes:
3.25 per kwartaal.
„Schouwend oog", J. Jos de
Gruyter. Uitg.: Bert Bakker
Daamen N.V., Den Haag.
De „Ooievaars" handige boekjes
in zakformaat tegen een uitzonderlijk
lage prijs doen het uitstekend. Geen
wonder overigens, want deze „Ooie
vaars" bevatten in feite de inhoud van
een boek, dat vele guldens zou moeten
kosten. „Schouwend oog" is zo'n boek.
De schrijver bespreekt diverse kunst
uitingen op duidelijke wijze, waarvoor
bet inzicht in de betekenis van de
Kunst met een grote K wordt
verdiept. Dat het boekje bovendien nog
een aantal op kunstdrukpapier ge
brachte illustraties bevat is een extra
vorrassing!
fnsezonden Mededeling (adv.)
FEUILLETON
Naar
het Engels
21)
„Natuurlijk. Maar waarom....?"
„Stil! Ik zal het je zeggen: omdat
wij toch nooit trouwen kunnen. Ik
wist dat; dus had ik het niet zover
moeten laten komen. Nu heb jij ook
verdriet. Dat zal 11c mijzelf nooit ver
geven."
„Maar wat is er dan voor verkeerds
gebeurd? Ga je mij nu wegsturen?"
„Kan je het dragen, Jeanne?"
Hij had haar beide handen in de
zijne genomen en zijn bruine ogen le
ken zwart in zijn doodsbleek gezicht.
„Ja, Keith, als jij het dragen
kuntMaar waarom moet het eigen
lijk? Is het.... om de anderen?"
„Ja, ik dacht, dat je het wel begrij
pen zouO, liefste, ik ben zo arm!
Ieder jaar word ik armer. Als Miss
de Roseville niet zo lankmoedig was,
dan had ik geen dak boven mijn hoofd.
Ik ben nooit van plan geweest te trou
wen; ik wist, dat dat niet ging."
„Hoe kan ik nu een nieuwe last,
nieuwe verantwoordelijkheid op mij
nemen?"
„Je bebt in het eerst te veel onder
nomen", zei ze met trillende stem.
„Misschien is dat zo. De laatste tijd
heb ik er zo wel eens over gedacht,
maar nu kan ik mij niet terugtrek
ken, Jeanne."
„En om hen ben je bereid jezelf en
mij op te offeren?"
Een ogenblik scheen hij niet in staat
tot enig antwoord. Maar toen sprak
hij en zijn stem klonk tegelijk vast
en teder:
„Jij mag niet opgeofferd worden,
Jeanne! Daarom heb ik je laten roe
pen. De droom is kort geweest; dan
zal het verdriet ook kort zijn! Je hebt
geen tijd gehad om over mij te den
ken, zoals andere meisjes over de man,
die haar liefheeft. Vanavond zal alles
voorbij zijn. Je hebt je werk en na
enige tijd zal je mij vergeten."
„En jij?Zal je mij ook zo ge
makkelijk vergeten?"
Hij keek op naar de heldere hemel
en zei plechtig:
„Ik zal bidden, dat ik je mijn le
venlang niet vergeet."
Zeeleven enige tijd zwijgend staan.
Een dorpsklok in de verte sloeg elf.
Zij kijkt ontzet; niet overtuigd. Iets in
haar houding spoorde hem aan zich
te rechtvaardigen.
„Jeanne, toen Fulke Hassell wist,
dat hij niet beter zou worden, kon hij
niet rustig sterven uit bezorgdheid
over zijn vrouw en kinderen. Toen ik
begreep wat het was, dat hem kwel
de, stelde ik hem gerust met de be
lofte, dat ik mijn best zou doen voor
zijn gezin. En nu kan ik niet meer op
die belofte terugkomen en ze ineens
aan de kant zetten, omdat ik zelf 'n
vrouw en een huis wil hebben, omdat
ik geluk wil kennen als andere man
nen! O Jeanne, dat kan ik niet!"
Zij legde hem de handen op de
schouders en keek hem aan met stra
lende blik.
„Wat denk je wel van mij? Denk je,
dat ik dat goed zou vindenZelfs
al bood je het mij aan? O, Keith, je
bent niet de enige onzelfzuchtige op
de wereld! Kan ik dan niet hier ko
men? Is er dan hier geen plaats voor
mij? Ik zou toch meewerken? En ze
zouden er niets op tegen hebben; ze
houden van mij en ik van hen. En ik
geef er niet om of ik het heel zuinig
moest aanleggen!"
„Maar ik wel!" riep hij. „Denk je,
dat ik zou willen, dat je jeugd en
schoonheid verging onder het harde
werken, dat je hier te wachten zou
staan, terwijl ik je niets zou kunnen
bieden, waarop een jonge vrouw recht
heeft? Een man in mijn omstandig
heden; daarom zal ik je ook nooit
vragen de mijne te worden, al breekt
mij het hart!"
Jeanne zweeg een ogenblik en toen
wist zij eigenlijk niet, of ze in lachen
of in huilen moest uitbarsten, zó
dwaas vond zij zijn redenering.
„Hoor eens, dat je je eigen hart wilt
breken, dat moet je zelf weten, maar
dat je het mijne ook zou breken, daar
heb ik bepaald iets op tegen. Ómdat
ik een vrouw ben, stel ik de liefde
boven alles. Ik wil je er aan herinne
ren, dat ik maar een verpleegster ben;
dat, wat je mij kunt bieden, oneindig
beter is dan mijn eigen lot van voort
durend hard te moeten werken. Maar
natuurlijk, mijn trots gedoogt niet, dat
ik je dit zeg!"
Ze keek naar hem op met tedere
glimlach. De tranen glinsterden aan
haar lange wimpers en de onschuldige
uitdrukking maakte haar gezichtje nog
eens zo lief. Keith Walden bedekte
de ogen met de handen, om haar niet
te zien.
„Stel me niet op de proef", kreun
de hij. „Ik heb dit al zo dikwijls door
gemaakt. Ik heb genoeg geleden
Laat dan niet alles tevergeefs zijn! Ilt
moet doen, wat het beste is voor je.
Zovelen moeten je al liefgehad heb
ben en eens zal een man je tot zijn
koningin maken, zoals ik zou hebben
gedaan, als ik maar had gedund! En
dan zal je vergeten, dat eens een arme
pachter de ogen naar je durfde op
slaan!" (Wordt vervolgd)
's GRAVENPOLDER
Postkantoor. Met ingang van 4 maart
zal het postkantoor 's avonds niet meer
van 6 tot 7 uur maar van half zes tot
half zeven geopend zijn voor het publiek.
OOSTBURG. Voor de afd. West Zeeuwsch-Vlaanderen van de Algemene
Nederlandse Bond van Ondernemers in het Rijwielbedrjjf sprak de Rijksmidden-
standsconsulent voor Zeeland, de beer A. Korstanje te Goes. Hierbij was de tweede
landelijke voorzitter van deze bond, de heer W. J. van Uxem uit Vlissingen mede
aanwezig.
Nadat de huidige regeling voor de sociaal-economische voorziening voor zelfstan
digen was toegelicht, stond dit keer de zojuist door het Economisch Instituut voor
de Middenstand ontworpen Uniforme Administratie voor het rjjwielbedrjjf in het
midden van de belangstelling.
Uitvoerig werden de voordelen bij toe
passing van een dergelijke administratie
belicht. Ondernemers in de rijwielbran
che kunnen op deze wijze goed uitgeba
lanceerde boeken en formulieren voor
geringe kosten aanschaffen.
Nadrukkelijk verklaarde de héér Kor
stanje, dat het niet in de bedoeling ligt
de bestaande boekhoudbureaus de wind
uit de zeilen te nemen. Integendeel, deze
bureaus kunnen zich verdienstelijk ma
ken door voor hun cliënten deze admi
nistratie in te voeren. Indien dit systeem
wordt toegepast, verkrijgt men een
splitsing van kosten naar onderdelen
van het bedrijf. Een ondernemer wordt
hierdoor mogelijk gemaakt op gemakke
lijke wijze na te gaan, waar eventuele
„lekken" zitten. De boekhouding wordt
op die manier een werktuig, waaruit men
Ingezonden Mededeling (adv.)
te allen tijde bedrijfseconomische gege
vens kan putten.
De meeste ondernemers laten alleen
maar een boekhouding bijhouden uit
fiscale overwegingen, maar de uniforme
administratie iedt veel meer mogelijk
heden. Bovendien zal men onderlinge
bedrijfsvergelijkingen kunnen toepassen,
waardoor opvoering vat. de produktivi-
teit weer mogelijk wordt gemaakt.
Vervolgens nam de heer Van Uxem
het woord. Deze onderstreepte het be
toog van de middenstandsconsulent en
kon zelfs een aantal aanwezigen noteren,
die deze administratie in hun bedrijven
gaan invoeren. Vervolgens werd door
deze bondsfunctionaris een aantal ge
drukte richtlijnen verstrekt voor het in
rekening brengen van reparaties aaa
fietsenenz.
Zeeuwsch-Vlaanderen valt onder klas
se III en aan deze prijsregeling zal in da
toekomst de hand worden gehouden.
OVEZANDE
Blindenavond. In de zaal van de wed.
Verbeek werd een avond gegeven, geor
ganiseerd door de Ned. Blindenbond
Burgemeester Andriesse sprak een ope
ningswoord, waarna twee films vertoond
werden. In de pauze werd een braille
demonstratie gegeven. De bondspropa-
gandist legde het een en ander hierovei
uit. De zaal was geheel bezet.