Taak van de kerk: communist helpen Nederlandse taalen hoe? LlEIL Speciaalhuis „DE WEEFSTOEL" Eindelijk rust Even vrij? Brei! SNELPON lijmt koppensneller n 6 IrlS (Mat en UanduM^en GOES A. Korstanje sprak te Oostburg over uniforme administratie Donderdag 28 februari 1957 ZEEUWSCH DAGBI.AD Pagina T Kerk van gebruikte postzegels DE KERK VANDAAG DUITSE FIRMA "¥mM lias Jong geleerd, oud gedaan I fit n J PAPEGAAISTR. 12 HET BOM Verlichting van de KOU begint direct! In één nacht Uw handen gaaf en zacht Prof. dr. Joseph Hromadka heeft op 25 januari j.l. voor de studenten van de theologische faculteit te Bonn een gastvoordracht gehouden over het onder werp: „Het evangelie in de socialistische staat". Be doeld werd de communistisch geregeerde staat Tsje- cho-Slowakije. Zoals men zich zal herinneren, is Hromadka theo logisch hoogleraar in Praag. Hij werpt zich geregeld ap voor de verdediging van communistische daden. Zo heeft hij o.a. getracht begrip te wekken voor de Hromadka in Bonn (I) Prof. Hromadka begon met te zeggen, dat elke ideologie tenslot te de méns op het oog heeft. Het gaat niet om de westers-christe- lijke beschaving of om het com munisme, het gaat om de mens. Dit moeten de theologen zien. Zij behoren de mens als mens te be naderen en niet als Amerikaan of als communist. Want de mensen zijn overal eender; zij hebben de zelfde zorgen en vreugden. En tot die mensen gaat de boodschap uit, die óók overal eender is: het evan gelie van Jezus Christus. Daarom, aldus Hromadka, moet de verkor diging van het Woord Gods ook waarachtige verkondi ging blijven en geen wereld beschouwelijke discussie met het communisme of een andere ideolo gie. Ongetwijfeld heeft een chris telijk getuigenis ook wereldbeschou welijke consequenties. Maar, van Woord en getuigenis uitgaande, dienen wij in de volle vrijheid van het geloof de ideologische en soci aal-politieke problemen aan te pakken. Wij zijn verloren wanneer wij het ons veroorloven om het terrein van het evangelie te ver laten en op dat van de wereld beschouwing over te stappen. Want dan wordt ons christelijk getuige nis verzwakt. misdaden van het communisme, op 4 november 1956 in Hongarije bedreven. Dat Hromadka een stem heeft in de Wereldraad van Kerken is velen een gruwel. Zij zien in hem een onvervalst communist Of, in het beste geval, een idealist, die niet met. zijn beide benèn op de grond staat, en daarom even gevaarlijk is. Maar er zijn andere stemmen, die zeggen dat het toch de moeite waard is om naar Hromadka te luisteren. Dit hebben dan ook de studenten in Bonn gedaan. Hromadka in Bonn (II) Wanneer men als theoloog naast de mens is gaan staan, dus van de rechterstoel is afgestapt, zegt Hro madka, dan breekt misschien het moment aan waarop de discussie met het communisme kan begin nen. Daarbij hebben wij ons de vraag te stellen, waar wij het com munisme ernstig moeten nemen, en waar het theologisch gezien niet de moeite waard is de com munisten ernstig te nemen. Veel wat hen zelf belangrijk voorkomt, is slechts oppervlakkig. Maar on voorwaardelijk moeten wij hen ernstig nemen wanneer zij zeggen, dat theorie en praktijk behoren samen te gaan. Als christenen moe ten wij goed begrijpen, dat we niet alleen toeschouwers zijn maar medestrijders en dat het ons niet geoorloofd is om aan de kant van de weg te speculeren en academi sche discussies te houden. Daarom moeten wij al onze theologische schema's praktisch herzien. Hromadka verklaarde, dat hij het atheïsme in de opvattingen der marxisten niet ernstig neemt. Het marxisme bracht weinig nieuws en weinig oorspronkelijks. Maar voor zover het om een echte humani teit gaat, moeten we de commu- Met een grote witte zak op zijn rug gaat ds. L. A. Klausen door de straten van Kopenhagen. Hij wil 40 miljoen gebruikte postzegels in zamelen om van de opbrengst daarvan de bouw van een nieuwe kerk te kunnen bekostigen, althans voor een deel. Zij kunnen namelijk on geveer f70.000 opbrengen, zijnde het vierde deel van de bouwsom. Is men zover, dan neemt de Deense overheid de helft van de bouwkosten- voor haar rekening, en de laatste f70.000 kunnen geleend worden. Ds. Klausen, die al tot de oudere generatie behoort, is ervan over tuigd, dat hij voldoende postzegels zal ontvangen. En hij kan het weten, want al eerder bouwde hij van de opbrengst van oude postzegels een kleuterschool in zijn gemeente. nisten verstaan als zij ons verwij ten, dat ons geloof een overblijfsel is uit een onwetenschappelijke tijd. Wij dienen het atheïsme niet ern stig te nemen, maar wel de kritiek der atheïsten op de kerk. Als zij zeggen, dat het christelijk geloof een facade is, dan moeten wij toe geven dat zij vaak gelijk hebben. Bij de echte communisten gaat het niet om een regiem, maar om de méns. Hier heeft de kerk een taak, om de communist te helpen de veronderstellingen voor het be reiken van zijn doel beter te doen zien en te verstaan als hij thans doet. „Daarbij geloof ik, dat als de marxisten in de diepste diepte van hun eigen theorie doordringen en wij als christenen entheologen het zelfde doen, dat wij dan op zijn allerbest over de echte vragen der menselijke existentie met elkaar kunnen spreken. Ik zou u willen vragen: laat u niet door de pro- pagandaleuzen van de „godloze staat" in verwarring brengen. Er is geen godloze staat, zoals er ook geen christelijke staat gevonden wordt. Het gaat altijd weer om gelovige en ongelovige mensen in een staat. Ik ben geen burger van de tweede rang, ik ben op gelijke wijze burger als de communisten. De communisten moeten leren zien, dat het geloof in het Woord van God over alle ideologieën heengaat en dat geen enkele ideologie in staat is om het evangelie te over winnen. Maar dit is niet de taak van een discussie doch van getui gen en handelen." ONZE MOEDERTAAL is niet gemakkelijk, dat wisten wij al in de eerste klas van de lagere school. Maar als het nu buitenlanders zijn die zich in onze taal tot onze land genoten wenden, dan zou het niet overbodig zijn, als zij zich van een landgenoot (van ons) bedienden, om hun pogingen te controleren op welslagen. Overbodige weelde? Als u dat denkt kunt ge lezen dat ge ongelijk bebt. Wat wij hieronder laten volgen, is het taaltje van een Duitse firma, die haar produkten per circulaire in ons land aan de man tracht te brengen. Wij citeerden het fraais bit het maandblad van de Alg. Ned. Ver. foor Vreemdelingenverkeer en wij zullen ons, evenals het blad, van commentaar onthouden. Het is namelijk zó al mooi genoeg. WANNER IEMAND EEN REIS MAAKT. dan kan hij wat vertellen, zeggd een duitsch spreekwoord. Veel heft men erstmaalig met eegene oogen gezien, en mooie herinneringen blijven. 1956/1957 zullen veele menschen een reis maaken. Van beteekenis zijn voor de reizigers restaurants en magazijns. Te huis hij wet bedient zich geheel goed waar hij ontvangt het ge- zoekte of wel het is goed reserveert vol gens zijn smaak. Maar in het fremde land? En ofschoon zijn er so veele restaurants en magazijns, van welke de bezitters zich in de dienst van de vreemden-verkeer moeite geven, de reizigers ter tevredenheit te bedienen. RECOMMENDED- EN WELCOME- UITSTALLINGS maken het zich ter ob- gave, de touristen op zulke moeiten te verwijzen. Het zijn zulke uitstallings die ook U zeker op reisen bejegend zijn en overal een opmerkzaam publiek en de toestem ming van veele goedgekeurde mannen van zaken bevonden hebben. Men ziet ze in de duitsche wereldsaden as bij voor- beid in Hamburg, Köln, Stuttgart, in de wereldbekende wijn-plaatsen van de Rijn en van de Mosel, an de Middelmeerkust van Frankrijk, in de zee-bad-plaatsen van Denemarken, bij de veel bezoekend bloemenvelds van Nederland en andere. Bij haar wijd uitbreiding in de open baarheid en het systemvulle vergeven zij zijn DE PROPAGANDA-DRAGERS VAN HOOGE INTERNATIONALE FORMAAT worden. In een evenwijdig loopenden aktion bin nen de geheel propaganda laten wij be-, kende couranten in Engeland, Nederland^ Belgium, Krankrijk, Zwitserland, Duitsch- - land, Sweden, Denemarken, Norwegen verwijzingen van uitwerking brengen met het doel dat wijderen millioenen voor aanvaarden van de reis de beteekenis van de teekens bekend wordt. Die in de jaren 1956/1957 overal in Europa verwachtend rekordquotas van de vreemden-verkeer laten aannemen, dat ook Uwe moeiten voor de vreemden- verkeer bij ons propaganda mit uitwer king ondersteund worden. Goedgekeurd restaurants en magazijns blijken de uitstallings van ons toeristen- propaganda. BORSSELE Benoeming. De heer J. C. Weststrate is benoemd tot diaken bij de Geref. ge meente. Hij heeft de benoeming aange nomen. Ingezonden Mededeling (adv.) en schotels ook De snelste VELPON NA maakt zij nog maar 'n eierwarmer, voor Moeders verjaardag maar over een poosje? Dan weet zij van wanten (gebreide!) Zo'n klein brei-de-handje *t Is kinderspel, dames: haken en breien! Echt - U hebt het in Uw vingers, U moet er gewoon even aan beginnen en het lukt. Iedere wolzaak helpt U thans op weg met goede raad, modellen en patronen. Fantastisch-mooi ook is de moderne Wol, de Zuivere Wol! Daarom wordt er nu zo druk gebreid, en met zulk prachtig resultaat. Massa's modellen die U op de film ziet dragen, zijn handgebreid! Bolero's, stola's, cocktailjumpers avondblouses, hele mantels en twinsets. Breien is leuk èn breien is chic! "De nieuwste pottenen en ptachtlge wel liggen oeet 14 geteei) bij otn, ajwhiWi^bnj Wid! VUSSINGEN Walstraat 61 - BREDA van Onnthplein 13 MIDDELBURG Segeersstraat 14 Uit de wereld van „Hongarije", Stichting IVIO, Westeinde 1315, Amsterdam-C. De Stichting IVIO geeft wekelijks handige boekjes uit over actuele on derwerpen. Nu eens over de aardap pelmoeheid, dan over de mummies en ook over onderwerpen, die in het brandpunt van de wereldpolitiek staan. Door het lezen van deze boekjes komt men „bij". Het boekje „Hongarije", geschreven door Pal Balasz, een in Nederland wonende journalist, Hongaar van ge boorte geeft bijv. tal van belangwek kende bijzonderheden over Hongarije. Abonnementsprijs der AO-boekjes: 3.25 per kwartaal. „Schouwend oog", J. Jos de Gruyter. Uitg.: Bert Bakker Daamen N.V., Den Haag. De „Ooievaars" handige boekjes in zakformaat tegen een uitzonderlijk lage prijs doen het uitstekend. Geen wonder overigens, want deze „Ooie vaars" bevatten in feite de inhoud van een boek, dat vele guldens zou moeten kosten. „Schouwend oog" is zo'n boek. De schrijver bespreekt diverse kunst uitingen op duidelijke wijze, waarvoor bet inzicht in de betekenis van de Kunst met een grote K wordt verdiept. Dat het boekje bovendien nog een aantal op kunstdrukpapier ge brachte illustraties bevat is een extra vorrassing! fnsezonden Mededeling (adv.) FEUILLETON Naar het Engels 21) „Natuurlijk. Maar waarom....?" „Stil! Ik zal het je zeggen: omdat wij toch nooit trouwen kunnen. Ik wist dat; dus had ik het niet zover moeten laten komen. Nu heb jij ook verdriet. Dat zal 11c mijzelf nooit ver geven." „Maar wat is er dan voor verkeerds gebeurd? Ga je mij nu wegsturen?" „Kan je het dragen, Jeanne?" Hij had haar beide handen in de zijne genomen en zijn bruine ogen le ken zwart in zijn doodsbleek gezicht. „Ja, Keith, als jij het dragen kuntMaar waarom moet het eigen lijk? Is het.... om de anderen?" „Ja, ik dacht, dat je het wel begrij pen zouO, liefste, ik ben zo arm! Ieder jaar word ik armer. Als Miss de Roseville niet zo lankmoedig was, dan had ik geen dak boven mijn hoofd. Ik ben nooit van plan geweest te trou wen; ik wist, dat dat niet ging." „Hoe kan ik nu een nieuwe last, nieuwe verantwoordelijkheid op mij nemen?" „Je bebt in het eerst te veel onder nomen", zei ze met trillende stem. „Misschien is dat zo. De laatste tijd heb ik er zo wel eens over gedacht, maar nu kan ik mij niet terugtrek ken, Jeanne." „En om hen ben je bereid jezelf en mij op te offeren?" Een ogenblik scheen hij niet in staat tot enig antwoord. Maar toen sprak hij en zijn stem klonk tegelijk vast en teder: „Jij mag niet opgeofferd worden, Jeanne! Daarom heb ik je laten roe pen. De droom is kort geweest; dan zal het verdriet ook kort zijn! Je hebt geen tijd gehad om over mij te den ken, zoals andere meisjes over de man, die haar liefheeft. Vanavond zal alles voorbij zijn. Je hebt je werk en na enige tijd zal je mij vergeten." „En jij?Zal je mij ook zo ge makkelijk vergeten?" Hij keek op naar de heldere hemel en zei plechtig: „Ik zal bidden, dat ik je mijn le venlang niet vergeet." Zeeleven enige tijd zwijgend staan. Een dorpsklok in de verte sloeg elf. Zij kijkt ontzet; niet overtuigd. Iets in haar houding spoorde hem aan zich te rechtvaardigen. „Jeanne, toen Fulke Hassell wist, dat hij niet beter zou worden, kon hij niet rustig sterven uit bezorgdheid over zijn vrouw en kinderen. Toen ik begreep wat het was, dat hem kwel de, stelde ik hem gerust met de be lofte, dat ik mijn best zou doen voor zijn gezin. En nu kan ik niet meer op die belofte terugkomen en ze ineens aan de kant zetten, omdat ik zelf 'n vrouw en een huis wil hebben, omdat ik geluk wil kennen als andere man nen! O Jeanne, dat kan ik niet!" Zij legde hem de handen op de schouders en keek hem aan met stra lende blik. „Wat denk je wel van mij? Denk je, dat ik dat goed zou vindenZelfs al bood je het mij aan? O, Keith, je bent niet de enige onzelfzuchtige op de wereld! Kan ik dan niet hier ko men? Is er dan hier geen plaats voor mij? Ik zou toch meewerken? En ze zouden er niets op tegen hebben; ze houden van mij en ik van hen. En ik geef er niet om of ik het heel zuinig moest aanleggen!" „Maar ik wel!" riep hij. „Denk je, dat ik zou willen, dat je jeugd en schoonheid verging onder het harde werken, dat je hier te wachten zou staan, terwijl ik je niets zou kunnen bieden, waarop een jonge vrouw recht heeft? Een man in mijn omstandig heden; daarom zal ik je ook nooit vragen de mijne te worden, al breekt mij het hart!" Jeanne zweeg een ogenblik en toen wist zij eigenlijk niet, of ze in lachen of in huilen moest uitbarsten, zó dwaas vond zij zijn redenering. „Hoor eens, dat je je eigen hart wilt breken, dat moet je zelf weten, maar dat je het mijne ook zou breken, daar heb ik bepaald iets op tegen. Ómdat ik een vrouw ben, stel ik de liefde boven alles. Ik wil je er aan herinne ren, dat ik maar een verpleegster ben; dat, wat je mij kunt bieden, oneindig beter is dan mijn eigen lot van voort durend hard te moeten werken. Maar natuurlijk, mijn trots gedoogt niet, dat ik je dit zeg!" Ze keek naar hem op met tedere glimlach. De tranen glinsterden aan haar lange wimpers en de onschuldige uitdrukking maakte haar gezichtje nog eens zo lief. Keith Walden bedekte de ogen met de handen, om haar niet te zien. „Stel me niet op de proef", kreun de hij. „Ik heb dit al zo dikwijls door gemaakt. Ik heb genoeg geleden Laat dan niet alles tevergeefs zijn! Ilt moet doen, wat het beste is voor je. Zovelen moeten je al liefgehad heb ben en eens zal een man je tot zijn koningin maken, zoals ik zou hebben gedaan, als ik maar had gedund! En dan zal je vergeten, dat eens een arme pachter de ogen naar je durfde op slaan!" (Wordt vervolgd) 's GRAVENPOLDER Postkantoor. Met ingang van 4 maart zal het postkantoor 's avonds niet meer van 6 tot 7 uur maar van half zes tot half zeven geopend zijn voor het publiek. OOSTBURG. Voor de afd. West Zeeuwsch-Vlaanderen van de Algemene Nederlandse Bond van Ondernemers in het Rijwielbedrjjf sprak de Rijksmidden- standsconsulent voor Zeeland, de beer A. Korstanje te Goes. Hierbij was de tweede landelijke voorzitter van deze bond, de heer W. J. van Uxem uit Vlissingen mede aanwezig. Nadat de huidige regeling voor de sociaal-economische voorziening voor zelfstan digen was toegelicht, stond dit keer de zojuist door het Economisch Instituut voor de Middenstand ontworpen Uniforme Administratie voor het rjjwielbedrjjf in het midden van de belangstelling. Uitvoerig werden de voordelen bij toe passing van een dergelijke administratie belicht. Ondernemers in de rijwielbran che kunnen op deze wijze goed uitgeba lanceerde boeken en formulieren voor geringe kosten aanschaffen. Nadrukkelijk verklaarde de héér Kor stanje, dat het niet in de bedoeling ligt de bestaande boekhoudbureaus de wind uit de zeilen te nemen. Integendeel, deze bureaus kunnen zich verdienstelijk ma ken door voor hun cliënten deze admi nistratie in te voeren. Indien dit systeem wordt toegepast, verkrijgt men een splitsing van kosten naar onderdelen van het bedrijf. Een ondernemer wordt hierdoor mogelijk gemaakt op gemakke lijke wijze na te gaan, waar eventuele „lekken" zitten. De boekhouding wordt op die manier een werktuig, waaruit men Ingezonden Mededeling (adv.) te allen tijde bedrijfseconomische gege vens kan putten. De meeste ondernemers laten alleen maar een boekhouding bijhouden uit fiscale overwegingen, maar de uniforme administratie iedt veel meer mogelijk heden. Bovendien zal men onderlinge bedrijfsvergelijkingen kunnen toepassen, waardoor opvoering vat. de produktivi- teit weer mogelijk wordt gemaakt. Vervolgens nam de heer Van Uxem het woord. Deze onderstreepte het be toog van de middenstandsconsulent en kon zelfs een aantal aanwezigen noteren, die deze administratie in hun bedrijven gaan invoeren. Vervolgens werd door deze bondsfunctionaris een aantal ge drukte richtlijnen verstrekt voor het in rekening brengen van reparaties aaa fietsenenz. Zeeuwsch-Vlaanderen valt onder klas se III en aan deze prijsregeling zal in da toekomst de hand worden gehouden. OVEZANDE Blindenavond. In de zaal van de wed. Verbeek werd een avond gegeven, geor ganiseerd door de Ned. Blindenbond Burgemeester Andriesse sprak een ope ningswoord, waarna twee films vertoond werden. In de pauze werd een braille demonstratie gegeven. De bondspropa- gandist legde het een en ander hierovei uit. De zaal was geheel bezet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 7