Noem een Ier nooit Engelsman GODS DIENST w elke bezwaren heeft de Heiland eigenlijk niet welkom in Denemarken W' Ontwikkeling Ontspanning Gezelligheid Bevolking van Ierland spreekt de taal van het land niet ij; GEVORMD DOOR BACH EN JAN ZWART 't Zeenwsch Weekend Vrijheid en armoede... (Speciale correspondentie). ERLAND het grote eiland, dat tot het Britse Wereldrijk behoort, maar dat niets van Engeland wil weten is een merkwaardig land. Het is, met enige overdrijving gezegd: een doodarm land, een uit stervend volk en een onrustig oord met „ondergrondse" strijders tegen Engeland. De laatste maanden heeft men telkens weer kunnen lezen van Ierse aanvallen op Engelse politieposten, waarbij zelfs politiemannen en Ierse verzetsstrijders gedood werden. hotels, waar men alleen mannen ziet nOrme emiyraxie zitten, die hier vooral bier drinken. Ierland is in twee stukken verdeeld: ^P^11 is ook' dat deze gelegenheden in de (grote) republiek Ierland en in het (kleine) Britse Noord-Ierland. De bevolking is dun gezaaid bijna 414 miljoen inwoners op een gebied, waar op in Nederland ruim tweemaal zoveel mensen wonen. Verder is er een enorm verschil tus sen de protestantse Noord-Ieren en de r.-k. Zuid-Ieren. Deze laatste vormen een volkomen zelfstandige republiek in het Britse Gemenebest. Toen het Britse wereldrijk in 1940 de oorlog in ging, deed de Vrijstaat Ierland niet mee dat kon het doen als zelfstan dige natie. Dit Ierland kent het zgn. Ierse Re publikeinse leger een geheime, on dergrondse verzetsgroep van een paar duizend jongemannen, die vinden dat Noord-Ierland bij Zuid-Ierland moet worden ingelijfd. De Ierse regering Iaat deze parti- cnliere militaire organisatie ooglui kend toe; ondanks het „ondergronds" karakter ziet men de gewapende leden ervan echter In uniform op straat lo pen! Maar „officieel" houdt de Ierse re gering zich op een afstand van dit ver zetsleger, vooral, sinds het de laatste tijd de grenzen van Noord-Ierland (ook wel Ulster geheten) overschrijdt en aanvallen doet op Britse politie posten en zelfs op Britse kazernes, waarbij bloed vloeit en waardoor de verhouding met Engeland verslechtert. Grensincidenten Engeland heeft versterkingen naar de grenzen van Ulster moeten zenden om het drieste optreden van de Ierse gewapende benden tegen te gaan. Het Is zo: de Ieren zouden Ulster (Noord- Ierland) wel graag by hun land in lijven; maar noch de Noord-Ieren, noch de Engelsen willen daar iets van weten. Daar is in de eerste plaats het religieuze verschil: de Noord-Ieren be horen tot de (protestantse) presbyte riaanse kerk, de Zuid-Ieren tot de ka tholieke kerk. Dit verschil in geestelijk klimaat maakt een vereniging al on mogelijk. Maar dan is er ook nog een groot verschil in volksaard. De bewon- ners van Ulster zijn veelal van Schot se voorouders; het volkskarakter en de zeden en gewoonten hier herinneren meer aan Schotland dan aan Engeland of Zuid-Ierland. Steeds minder inwoners Terwijl overal in de wereld de be volking toeneemt, ziet men in Ierland het vreemde verschijnsel, dat daar de laatste vijf jaren de bevolking minder wordt, ondanks een behoorlijk geboor te-overschot! Dat komt door de emi gratie. Elk jaar trekken massa's arme Ieren kantoor een formulier haalt, ziet on bekende schrifttekens en een onbe kende taal: het Gallisch. Sinds Ierland in 1916, na een opstand tegen Enge land een zelfstandige staat is gewor den, heeft het om de vervreemding van Engeland te bevorderen een eigen taal ingevoerd: het Gallisch dia lect. Moeilijke taal Maar er is nog geen sprake van dat Ieren deze moeilijke taal kennen en gebruiken. Iedereen spreekt en schrijft nog Engels, zij het met een bepaald Iers accent. En de Gallische postfor- mulieren bevatten dan ook stuk voor stuk in kleine letters de Engelse ver taling er onder gedrukt. Geestelijk en sociaal leven de leren Grillig maaT mooi is de kust nan het Ierse eiland. nog in de vorige eeuw vandaar de scherpe, vijandige verhouding tussen het protestantse Noorden en het r..-k. Zuiden, de armoede en de goedkope werkkrachten, de emigratie op grote schaal, en ookde late huwelijken. Late huwelijk De maatschappelijke verhoudingen brengen mee, vooral in de Vrijstaat Ierland, dat men vaak al over de veer tig is, alvorens aan trouwen te kunnen denken. De auto's, tranms, vliegtuigen en fabrieken, kortom, al deze dingen van onze moderne tijd, ziet men in Ierland ook. Maar de toestanden zijn hier be slist achterlijker, vergeleken bij de meeste Westeuropese landen. Engelsman is vreemdeling Eén facet hebben Noord- en Zuid-Ieren gemeen: zij willen on der geen beding Engelsen worden genoemd. Een Engelsman is zowel in Belfast (hoofdstad van Noord- Ierland) als in Dublin (hoofdstad Vrijstaat Ierland) een vreemde ling. En ook Noord-Ierland, dat nog bij Engeland hoort, heeft niet temin wat zijn interne aangelegen heden betreft, een eigen parle ment en volledig zelfbestuur. GEEN GODSDIENST Maakt het huis mijns Vaders niet tot een verkoophuis. Joh. 2:16b. tegen dat kopen en verkopen op het tempelplein? Die verkopers van dieren zorgden er voor dat de mensen de ver plichte offers konden brengen in de tempel. En die geldmensen zaten er niet om een dubbeltje kerkcenten te wisselen. Zij verschaften de tempelgangers het Joods geld, dat alleen in de schatkist mocht worden gedaan. Wat kan de Heiland hier nu op tegen hebben; het gebeurt toch voor een goed doel, het bevordert de eredienst. Wat de Heiland op dit marktgedoe tegen heeft? Alleen het ene: dat de tempel zo niet de plaats wordt, waar een ziel stil kan worden voor God; stil tot God; met de stilte van een bevend ontzag, dat knielt in het stof, met de stilte van een gelovig opzien tot God; O, God, tot V hef ik mijn ziel op. De Heiland ziet, in dit kopen en verkopen, dit loven en bieden haast tot in de tempel, een beeld van het joodse godsdienstige leven. Dat is haast een handeltje willen doen met God. Zij betalen zoveel en zoveel, en dan zal God er zeker ook iets voor terug willen doen. Wat is het bezwaar van de Heiland? Bij alle godsdienstigheid is er geen dienst van God, van God zelf om Hem zelf. We weten het ook uit allerlei andere plaatsen in de evan- gelieën: de Heiland keert zich niet alleen tegen goddeloosheid, de Hei land keert zich nog veel meer tegen alle godsdienstigheid die geen ware dienst van God is. Godsdienst waarin het ons toch nog, hoe hei melijk of vromelijk, om ons zelf te doen is en niet om God zelf, om Hem zelf. Here, V zoek ik, naar U dorst ik! De Heiland heeft deze ene ware Dienst van God gedaan. De mensen keren zich tegen deze Jezus, de discipelen zien het met vrees en beven aankomen. Er is ook een andere mogelijkheid. Dat we verontrust ook juist over onze godsdienstigheid en kerkelijkheid, waaraan niet zoveel ontbreekt misschien, waar wel het ene, het eigenlijke, ons bekeren tot die Ene die de dienst, de ware dienst van God, heeft gedaan, ook tot de dood getrouw. Deze Heiland zó, in diep ootmoedig ontzag en blij vertrouwen ge loven, dat is iets van de ware Gods dienst. Afgevaardigden van Russische kerken Reeds geruime tijd geleden hadden de lutherse bisschop pen van Denemarken het plan om een delegatie van de Russische kerk uit te nodigen voor een be zoek aan Denemarken. Zij hebben thans besloten deze invitatie niet :e zenden. Door het centrum van Dublin, de hoofdstad van de republiek Ier land, stroomt de rivier de Liffey. Met de brede wegen aan beide zijden maakt de rivier een groot se indruk. vaak bij verordening slechts enkele, bepaalde uren per dag geopend zijn. De Vrijstaat Ierland kent nog iets bijzonders: zijn taal. Wie op het post Artistieke aanleg van Prinses Beatrix it een publikatie van de heer A. R. Kleyn in „Gens Nostra", het maand blad van de Nederlandse Genealogische Vereniging, blijkt dat prinses Beatrix haar artistieke aanleg niet slechts heeft van moederszijde (prinses Wilhelmina, de grootmoeder en prinses Wilhelmina van Pruisen, de eerste gemalin van koning Willem I). Het blad heeft n.l. in zijn laats te aflevering een stamboom opgenomen van de Spaanse schilder Velasquez, Deze stamboom eindigt bij de ouders van prins Bernhard, zodat prinses Beatrix dus van vaderskant van de beroemde Spaanse meester afstamt. De grotendeels vervallen burcht in de graafschap Tipperary, eer tijds een machtig slot. naar verre landen, om daar een beter bestaan te zoeken. De beter gesitueer de huisvrouw in de vrijstaat Ierland heeft vaak twee, soms meer dienst meisjes. De armoede en het gebrek aan werkgelegenheid heeft in dit land nl. nog géén hul;-in-de-huishouding- vraagstuk doen ontstaan, zoals in alle overige, welvarender landen! Het toe risme in dit land is goedkoop; een pri ma maaltijd en goede huisvesting in hotels of pensions eveneens. Maar het goede eten het vele personeel, dat hier zo goedkoop te krijgen is, heeft een nare bijsmaak: arbeiders en onder nemers worden hier onderbetaald. Niettemin is Dublin, de hoofdstad van de Vrijstaat Ierland, een gezellige en mooie stad, met haast de Franse sfeer van Parijs: iedereen schijnt hier opgewekt, overal schitteren 's avonds de lichtreclames en ziet men uitgaand publiek. Merkwaardig zijn hier de vele café's met het opschrift: „Gentlemen only" „alleen voor heren". Het zijn Feike Asma Nederlands populairste en meest gekritiseerde organist „Je moet bezeten zijn van de muziek" anneer u de naam Feike Asma hoort, denkt u direct aan toccata's en fuga's, aan Bach en Jan Zwart. Beiden vorm den Feike Asma tot wat hij nu is: een der bekendste organisten van Nederland. Natuurlijk is dat niet altijd zo geweest: ook Feike Asma heeft de moeilijke weg moeten gaan die voor iedere musicus als de enige openstaat. De voorwaarde tot sla gen luidt: laat zien wat Je waard bent, maar blijf jezelf! Feike Asma heeft hieraan vol daan. Hij heeft duizenden muziek liefhebbers van zijn spel laten ge nieten, en nog steeds neemt hij u mee naar die wondere wereld van kleuren en klanken. Als de handen van de organist de toetsen beroe ren, gaat het orgel leven. Het kan beurtelings jubelen en juichen, of snikken. De melodie kan hoog uit zingen of in de diepte de toon aan geven. En de luisteraar die stilletjes beneden in de kerk de muziek ondergaat, wordt er door gesterkt. Feike Asma is volkomen zichzelf gebleven. Hij heeft in zijn leven veel tegenstand ondervonden, en wel in het bijzonder omdat hij zijn opleiding van Jan Zwart ontving. Zelf denkt hij er met de beste herinneringen aan terug en het is dan ook geen wonder dat Feike Asma als de Zwart- vertolker genoemd wordt. Ieder jaar wordt op 13 juli Jan Zwart herdacht en dan speelt Feike de composities van zijn leermeester, ook de zo be kende psalmbewerkingen o.a. van psalm 33, 146, of 84Dit jaar komt een plaat in de handel, waarop bijna AVONDGEBED Als ik mijn ogen sluiten en mijn leden uitstrekken zal, wat is mij dan nog buiten dan een zwijgend heelal waarin ik zink en verloren vervloei tot een slaap zonder droom, er is geen stilte te horen, er is slechts de eeuwige stroom waar ik weetloos op voort wordt gedreven Heer, zie mij dan, zie mij en roep, roep mij weer wakker tot leven hier weer terug of bij U. C. VERMEER. Uit: „Ontmoeting". Uitg.: Bosch en Keuning, Baarn. alle werken van Jan Zwart, een kerk- suite en koraalbewerkingen staan. De speeltijd is circa anderhalf uur! Waar Feike Asma zijn succes aan te danken heeftAan de Jan de Zwart- vertolkingen enaan hard werken. Minstens enkele uren per dag wordt er gestudeerd. Zijn grote liefde is Bach, van wie hij praktisch alle werken speelt. Dat begon al met z'n negende jaar, toen hij zijn eerste concert gaf. Op het programma stond nl. ook Bachs bekende toccata en fuga in d moll! Eigenlijk speelde Feike al toen hij vijf jaar was. Voor die tijd speelde hij in gedachten, met behulp van een blokkendoos en een oude kapstok, die hij ijverig betrommelde. Wat moet het een feest voor hem geweest zijn, toen hij voor het eerst met zijn vader mee naar het orgel mocht. Vader Asma was organist in de Gereformeer de Kerk in Den Helder, en hij was het die zijn vijfjarige zoon de eerste schreden in de muziekwereld deed zetten. Het eerste concert was dus wel een glanspunt in het leven van de familie Asma! Inspiratie. De lagere schooljaren gingen voor bij. Feike bezocht nu de mulo en kreeg een andere leermeester in de muziek. Tien jaar lang heeft hij de lessen van Jan Zwart gevolgd, de school van Zwart boeide hem meer dan het Conservatorium. Wat hem in de persoon van Jan Zwart aan trok, was diens grote inspiratie en levendigheid. „Hij legde zijn hart in de muziek", zegt Feike Asma. Zwarts koraal bewerkingen zijn geestdriftig, terwijl volgens de tegenwoordige opvatting een stijlvol koraal alleen met drie klanken en omkeringen geharmoni seerd mag worden. Men noemt Zwarts composities sentimenteel en acht de orgelsonaten van Guilmant en Widor voor het orgel ongeschikt. Hij heeft een grote bewondering voor de sym fonieën van Widor, waarbij hij tussen haakjes als anecdote het volgende vertelt. In 1937 speelde Asma voor de radio een van Widor's symfonieën. De bejaarde Franse componist, enthou siast, schreef naar de vertolker en betuigde zijn hartelijke instemming... Met evenveel genoegen speelt Feike Asma de orgelwerken van Hendrik Andriessen, Jacob Bijster en George Stam, maar voor alles blijft het Bach, de componisten voor Bach en daar naast Cesar Franck, Widor en Handel. Concerten. In 1925 werd Asma benoemd als or ganist in de Gereformeerde Kerk in Den Helder, in 1933 in de Hooglandse Kerk in Leiden en in 1943 in de Lu therse Kerk in Den Haag. Tot 1944 gaf hij meer dan 2000 concerten, en tot he den zijn het er meer dan 4000. Momen teel geeft hij 200 uitvoeringen per jaar, door geheel Nederland. Daarnaast zijn er de opnamen voor de radio en de platen, de zomerconcerten, waarvan in tien jaar tijds het aantal meer dan 1500 is en tenslotte de kerstconcerten. Tweede Kerstdag trekken er zeker drieduizend mensen naar de Oude Kerk in Amsterdam, met dekens ge wapend. Hoe graag wordt er geluis terd naar de bewerkingen van de kerstliederen! Feike Asma is vrijwel uitsluitend solist. Hij heeft één leerling en hij ziet veel in deze Wim van der Panne, maar verder voelt hij niet veel voor lesgeven. Liever dirigeert hij; in Den Haag en Scheveningen werkt hij vol animo met zijn koor. Niet voor niets trekt hem het dirigentschap, indertijd heeft hij een poos onder leiding van Eduard Flipse gewerkt, de dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Bij Jan Zwart heeft hij leren spelen. Bij Flipse leren musiceren. „Je moet bezeten zijn van de muziek", zegt Feike Asma. „En dan doet het er niet toe door welk instrument deze vertolkt wordt." Of Feike Asma ook wel eens in het buitenland speelde? Zeker. De toe hoorders in de St. Mark in Londen waren zeer enthousiast over het con cert. Zelfs heeft Asma contact ge kregen met twee Amerikaanse orga nisten, n.l. Richard M. Gayhrt, Van de First Prestbyterian Church in To- peka, en Richard J. Helms van de Second Presbyterian Church in Kan sas-City. Deze beide musici komen gedurende enkele weken naar Hol land om bij Feike een orgelcursus te volgen. Maar er is toch wel een brief naar Mos kou gegaan. In dit schrijven heeft bis schop dr. H. Fuglsang-Damgaard van Ko penhagen, mede uit naam van bisschop E. Jensen van Aalborg, een beroep gedaan op de patriarch van Moskou om „in de naam van Christus zijn grote geestelijke invloed aan te wenden om de vrijheid van het Hongaarse volk te verzekeren en een rechtvaardige vrede tot stand te bren gen, opdat een eind wordt gemaakt aan het lijden van dit volk". De brief ging uit van deze bisschoppen omdat zij vorig jaar deel uitmaakten van een delegatie der Deense kerk, die Mos kou bezocht. Naar bisschop Fuglsang- Damgaard in een interview met het Kris- teligt Dagbladet verklaarde, hebben de gebeurtenissen achter het IJzeren Gordijn het bijna onmogelijk gemaakt om het con tact met de kerken aldaar te bewaren, „Maar ik gevoel dat wij zorgvuldig da nieuwe situatie moeten nagaan en dienen te zoeken naar een beslissing, die op da lange duur juist is". Terloops herinnerde de interviewer aan de kritiek, die men in Denemarken had geuit op het bezoek van de bisschoppen aan Moskou, vorig jaar. Maar Fuglsang- Damgaard wees deze kritiek af. Het was juist, dat dit bezoek plaats vond, zei hij. „De Russische kerk kan alleen blijven voortbestaan als zij de nodige geestelijke kracht heeft, en daarom moeten wij voor haar blijven bidden en de gemeenschap niet loslaten". Maar acht u het mogelijk, dat een kerk zich zodanig met het godlozenregime ver enigt, dat elk contact daarmee zinloos is? vroeg men de bisschop. „Ik geloof wel dat dit mogelijk is, maar zie niet in dat dit reeds het geval zou zijn met de Russische kerk", antwoordde Fuglsang- Damgaard. Zeldzaam getijdenboek geveild Deze week is een zeldzaam 15e-eeuwi monnikenhandschrift een getijdenboek uit Rouaan, op de veiling van het inter nationaal antiquariaat te Amsterdam voor 13.500 gulden verkocht. De nieuwe eige naar wordt onbekend gehouden. Een Chinees bankbiljet uit 1375, als type reeds beschreven door Marco Polo, bracht 310 gulden op. 3500 gulden werd betaald voor een 16e eeuws magische kalender. In to taal zijn 442 zeldzame boekwerken onder de hamer gekomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 7