„Vaste oeververbinding wordt nu geen utopie meer genoemd" j In Terneuzen groie voorraden cokeskolen Kleinkind van J. H. van Dale opent nieuwe school te Soubusg Duits schip „Holnis" bij Westkapelle aan de grond Krachtige centrale leiding van provinciaal bestuur gevraagd urn Prov. stoombootdiensten vervoerden in 1956 ruim vier miljoen passagiers Het vervoer in december Ir. C. A. L. Horstmann in Nieuwjaarsrede: Klompenindustrie in moeilijkheden eriG lemen Gemeente Goes kan niet meer bezuinigen Autovervoer op alle lijnen toegenomen Vandaag vindt officiële plechtigheid plaats Volgende week begin aanleg sportveld Zuivelfabriek *e Hontenisse f 10.000 boete Autobus bij Groote Abeele op veewagen Vlottrekken vloite nog niet Vrijdag 1 februari 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 2 TERNEUZEN, 31 januari. „Werd een jaar geleden een vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen een utopie genoemd en zei een hooggeplaatst Zeeuws politicus, dat we met beide benen op de grond moesten blijven staan en geen hersenschimmen najagen, we kunnen thans zelfs zeggen, dat een vaste verbinding als een noodzakelijkheid wordt beschouwd. Het college van ged. staten gaf dit vraagstuk de hoogste prioriteit. Dat is de winst, die 1956 ons heeft gebracht: beter begrip in Zeeland voor deze kwestie. Dat de minister van verkeer en waterstaat een hard „neen" overigens zonder argumenten heeft laten horen, moeten we niet zo zwaar nemen. Er is weinig tijdelijker dan een ministerieel woord. Ik heb het volste vertrouwen, dat het „neen" van vandaag spoedig zal zijn verklonken". Dit verklaarde ir. C. A. L. Horstmann vanmorgen in zijn jaarrede voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Ir. Horstmann deelde mede, dat nog ïteeds geen antwoord is ontvangen op net adres der samenwerkende Zeeuw se. Kamers over de veerdiensten op de Westerschelde van augustus j.l., ter- Wijl ook ir. Maris nog steeds niet heeft geantwoord op een herhaald verzoek 6m een onderhoud over het rapport Haccou. Dit rapport, zo zei de heer Horstmann, heeft verhelderend ge werkt en heeft het vraagstuk in cijfers uitgedrukt. De ontwikkeling in 1956 heeft tot de overtuiging geleid, dat de berekeningen te voorzichtig zijn ge houden. Ged. staten hebben n.l. mee gedeeld, dat het vervoer over de Wes terschelde in één jaar met 9 procent is toegenomen. Gunstige ligging Deze vaste oeververbinding wenste Ir. Horstmann te zien als onderdeel Van de internationale route. De kort ste weg van Rotterdam, de grootste haven van Europa, naar het Franse industriegebied loopt over Gent en Kortrijk en Walsoorden. Terneuzen, Hulst en Bergen op Zoom liggen er minder dan 10 km vandaan, Middel burg 35 km. „Zeeuwsch-Vlaanderen ligt op deze route en wij menen, dat ons gebied veel gunstiger ligt dan vele andere, die thans met steun der overheid tot ontwikkeling worden gebracht. Ik meen, dat de aandacht van de regering op ons gebied moet worden gevestigd, omdat hier moge lijkheden liggen, die in Den Haag onbekend zijn", zo meende de voor zitter, die daarna constateerde, dat er ook in Zeeland begrip ontbreekt voor de mogelijkheden van Zeeuws- Vlaanderen. Praten voor eigen straatje „Men ziet alleen het kleine belang binnen een straal van enkele km .Ie der praat hier voor zijn eigen straatje. Men denkt in de eerste plaats aan de iiigen gemeente en daarna aan het ei- and. Een werkelijk Zeeuws besef ont weekt. Ook een gezamenlijk Zeeuws oordeel bestaat niet. Wij hebben in Onze provincie, nog meer dan elders, een krachtige centrale leiding nodig, die durft te coördineren en over de streekbelangen heen een politiek voert die verder reikt dan de provinciale f;renzen, ook wanneer dit zou ingaan egen het enge belang van een bepaal de gemeente of streek. Wij dienen te komen tot één Zeeuwse stem, die bui ten onze provincie wordt gehoord", aldus ir. Horstmann. Ook de vraag naar de plaats van de vaste oeververbinding zal door het hoogste provinciaal gezag beantwoord moeten worden, zodat op bet ogenblik, dat de regering haar huidige stand punt verandert, in overeenstemming toet de technische mogelijkheden, ge antwoord kan worden: „Daar komt de Vaste verbinding". Het prov. bestuur dient hier krach tige leiding te geven, boven de eiland en streekbelangen uit. Hij kan het al leen doen en hij draagt de verant woordelijkheid. „Wij hopen spoedig iets te merken van deze zo noodzake lijke stimulerende en coördinerende taak van ged. staten", aldus spreker. Kritiek op redevoeringen Ir. Horstmann leverde kritiek op de nieuwjaarsrede van de burgemeester van Middelburg, die daarin sprak over een verbinding naar Frankrijk en zelfs naar Engeland. „Maar een ver binding heeft twee uiteinden en nu wil ik graag overnemen, dat het éne einde Frankrijk en Engeland moet zijn maar ik kan me moeilijk indenken, dat het andere uiteinde Middelburg is. Dat is Rotterdam. En dan ligt Middelburg 35 km van de rechte lijn tussen Rot terdam en Kortrijk af. En ik kan mij werkelijk niet indenken, dat deze weg naar het Westen zal worden uitgebo- êen, zigzaggend over de dammen en et deltagebied", aldus de Kamervoor zitter. Ook leverde hij kritiek op enkele opmerkingen van de burgemeester van Oostburg, die gezegd had, dat eerst het deltaplan moet zijn uitgevoerd, voor dat men een vaste oeververbinding kan maken. „Ieder, die wel eens met bouwen heeft gehad, zal kunnen zeggen, dat eerst de straat dient te worden ge maakt en als dat in Oostburg an dersom gebeurt, voorspel ik daar weinig enthousiasme bij de aanne mers om er te bouwen". Veerhaven Breskens In zijn jaarrede behandelde ir. Horstmann nog meer „waterstaats zaken". Uiteraard kwam ook de kwes tie van de fuik in de nieuwe veerha ven te Breskens ter sprake. In de ver gadering met de Raad van de Water staat werd medegedeeld, dat er een nieuwe grote haven moest komen met twee fuiken, maar nu de plannen wor den uitgevoerd, is besloten tot de bouw van één pont en één fuik, zodat het wegvervoer zal moeten worden delen voor Breskens zijn weggevallen, alle nadelen zijn gebleven. „Ik had het niet voor mogelijk ge houden, dat in een gesprek met een officiële instantie in Nederland valse voorspiegelingen worden gegeven dan wel achteraf wordt afgeweken van de gemaakte afspraak", zo merkte de heer Horstmann op. Hij deelde mede, dat het verkeer in de haven van Terneuzen weer aan zienlijk is toegenomen. Het aantal ge schutte zeeschepen nam toe met 9 en het geschutte tonnage steeg met 18 Benelux-wensen Ook ten aanzien van de plannen ter verbreding van het kanaal Gent Terneuzen is wederom geen beslissing genomen. Het is onbegrijpelijk waar om dit zo lang moet duren. Wanneer we werkelijk een Benelux wensen, dan moeten deze vraagstukken toch opge lost kunnen worden, temeer, omdat vele andere problemen op een beslis sing wachten, b.v. een werkelijke oost-westweg door Z.-Vlaanderen. Het hoefijzerverkeer voor goederen is eveneens een punt, dat in het kader van de Benelux zo vlug mogelijk dient te worden opgelost. De busdienst op Breda zou vereenvoudigd kunnen worden, indien er in Nederland per soonsbewijzen zouden worden inge voerd. Deze Duitse maatregel is te on doordacht afgeschaft en de Kamer zal dit vraagstuk aanbinden bij de Vereniging van Kamers van Koop handel om gezamenlijk een verzoek bij de regering aanhangig te maken. Ook deelde ir. Horstmann mede, dat aan het veer KruiningenPerkpolder een derde van het aantal auto's min stens een half uur moet wachten. TERNEUZEN, 31 januari. Wegens de toenemende mate van afhankelijkheid van Amerikaanse cokeskolen en de verre afstand van deze mijnen is het waarschijnlijk, dat in Terneuzen een vrij aanzienlijke voorraad van deze kolen zal worden aangelegd. Maat regelen zijn bij de Cokesfabriek in voorbereiding om de kolenkade van een nieuwe damwand te voorzien, zodat schepen met grotere diepgang kunnen worden toegelaten. Voor de verlading van~ benzol en teerprodukten is een speciale laadhaven met daarbij behorende laadinstallaties aangelegd. Aldus deelde ir. C. A. L. Horstmann mede in zijn nieuwjaarsrede in de vergadering der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Ten aanzien van de beetwortel- suikerindustrie deelde hfj mede, dat de beide in het gebied der Kamer geves tigde fabrieken 258 miljoen kilo bieten hebben verwerkt. In de klompen industrie is van een behoorlijke be drijfswinst geen sprake geweest, het geen zijn oorzaak vond in de nog steeds stijgende houtprijzen. Meerdere bedrijven zijn stilgelegd en wanneer de prijzen van het produkt niet spoe dig worden aangepast aan de hoge houtprijzen, zullen nog verschillende bedrijven gedoemd zijn te verdwijnen. De Comp. Neerlandaise d' Azote ging voort met de uitbreiding der installaties. Verwacht wordt, dat in dit kwartaal de uitbreidingen zullen zijn voltooid. De Fosfaatfabriek had een bevredigend jaar. Voor 1957 staan belangrijke investeringen op het programma. Wanneer deze zijn voltooid, zal de gehele fabrieksin- stallatie volledig zijn gemoderni seerd. SCHEEPSWERF De scheepswerf te Terneuzen was het gehele jaar met orders voor nieuw bouw en reparatie bezet. Afgeleverd werden een motorvrachtschip van 1350 ton voor Franse rekening en één van 1000 ton voor Nederlandse rekening. De veerpont „Dordrecht" werd van 'n diesel-elektrische installatie voorzien. Ook werden gebouwd twee zolder schuiten van 100 ton en een motor sleepboot voor eigen bedrijf. In aan bouw is een motorvrachtschip van 4900 ton voor Deense rekening en verder zijn er opdrachten voor bouw van een vrachtschip van 2500 ton voor Deense en een van 1000 ton voor Nederlandse rekening. GLASFABRIEK De Spiegelfabriek werkte op maxi male capaciteit. De export was belang rijk, vooral naar de V.S. Ook in het binnenland bleef de vraag levendig. De vooruitzichten op de exportmarkt worden minder gunstig, aangezien de capaciteit der spiegelglasindustrie een aanzienlijke uitbreiding heeft onder gaan. De wolprijzen op de wereldmarkten liepen de laatste maanden met 20 tot 25 op. Wanneer hierbij gevoegd worden de verhoging van de produk- tiekosten (loonronden), accijnsverho gingen, vrachttarieven e.d., dan is een belangrijke stijging van de prijs van verdeeld over twee havens. Alle voor- 98 jaar geworden. Zondag aanstaande Spoorwegovergang op Rijksweg Krabbendijke gesloten GOES, 31 jan. De Rijkswaterstaat heeft ons verzocht mede te delen, dat zondag a.s. op enkele tijdstippen de spoor wegovergang op de Rijksweg bij Krab bendijke in verband met werkzaamheden gesloten zal zijn. De tijden zijn vastge steld van 11.30 tot ongeveer 12 uur en van half twee tot ongeveer twee uur. De auto mobilisten die uit de richting Goes ko men, kunnen via een parallelweg en via een onbewaakte overweg, die dan be waakt zal zijn, weer op de Rijksweg ko men. De automobilisten uit de richting Bergen op Zoom moeten echter op deze weg, die dan bewaakt zal zijn, weer op de Rijksweg komen. De automobilisten uit de rievhting Bergen op Zoom moeten tijden met enige vertraging rekening hou den. Gisteren is de oudste inwoner van Yerseke, de heer Simon Paauwe, wollen textielgoederen onvermijdelijk. De berichten uit de tapijtindustrie luidden niet onverdeeld gunstig: er is zware concurrentie van Belgische zijde. In de tricotageindustrie onder gingen de grondstoffenprijzen een belangrijke stijging, welke mocht worden doorberekend. Ingezonden mededeling. Nagelschaartjes Nagelvijlen Pencetten Manicure-étui's in grote collectie KLOKSTRAAT 4 - GOES Rapport financiële commissie GOES, 1 febr. De financiële commissie in de gemeenteraad van Goes heeft in het rapport over de ge meentebegroting 1957 medegedeeld, dat naar de mening van de commis sie de ontvangsten op de begroting tot het uiterste zijn geraamd en de uitgaven zijn uitgetrokken tot bedra gen, waarop niet te bezuinigen valt, tenzij het verzorgingspeil van de ge meente belangrijk zou worden ver laagd. De commissie meent, dat in aan merking nemende de centrumpositie, die door Goes moet wosden ingeno men, uitgaven moeten worden ge daan, die andere gemeenten achter wege kunnen laten. De commissie meent dat bij het bepalen van de verhoging van de algemene uitkering per inwoner hiermede rekening moet worden gehouden. De commissie merkt o.a. op dat als binnen niet te lange tijd het drie-eilandenplan een feit is, uitgaven zullen moeten worden ge daan voor aansluitende wegen en parkeerruimte. Noodzakelijke werken De commissie vestigt de aandacht op de noodzakelijke uitbreiding van de burgemeester Van Dusseidorpschooi. Een bijbouw van drie lokalen is nodig, uitstel zgl het onderwijs in grote moei lijkheden brengen. De commissie pleit voorts voor uitbreiding van de rio lering in de binnenstad, voor afschaf fing van het tonnenstelsel, uitbreiding van het industrieterrein. Tenslotte vraagt de commissie een nieuw tafel kleed voor de raadzaal aan te schaffen. De Ned. Vereniging van kamer bewoners en inwonenden heeft in 'n adres, gericht aan de minister-presi dent en aan de ministers van volks huisvesting en bouwnijverheid, van justitie, van sociale zaken en van economische zaken, gevraagd een aan tal bepalingen in de huurwet, die he niet trekking hebben op onderhuur en in woning, te willen herzien. De cijfers geven een duidelijk beeld MIDDELBURG, 31 januari. De Provinciale Stoombootdiensten hebben in het afgelopen jaar in totaal 4.564.406 passagiers en 886.844 auto's vervoerd. Wat het passagiersvervoer betreft, betekent dit aantal een achteruitgang ten opzichte van 1955, want toen hebben 4.726.753 passagiers van de bootdiensten gebruik gemaakt. Het auto vervoer is in vergelijking met 1955 sterk toegenomen: met ongeveer 60.000. Bezien wij de cijfers van de maand december, dan blijkt dat er in deze maand in totaal 255.469 passagiers zijn overgezet (in 1955 254.692); auto's 58.504 (vorig jaar 58.526). Passagiers 1938 1952 1953 1954 1955 1956 Vliss.-Bresk. 342.276 2.357.307 2.589.519 2.381.715 2.594.932 2.317.955 Tern.-Hoedek. 83.878 322.768 579.962 361.034 298.024 271.277 Kruin.-Perkp. 83.511 1.216.221 8.602 762.378 1.172.469 1.327.120 Z.zee-K.veer 42.267 155.278 152.996 207.740 226.526 195.612 Kortg.-W'dijk 132.152 292.496 329.965 375.658 379.065 397.140 Veere-Kamp.l. 22.332 63.158 76.605 53.138 55.737 55.302 Totaal 706.416 4.407.228 3.737.649 4.141.063 4.726.753 4.564.406 Vliss.-Bresk. Tern.-Hoedek. Kruin.-Perkp. Z.zee-K.veer Kortg.-W'dijk Totaal 47.772 6.375 15.598 5.892 21.611 97.248 232.043 15.321 267.391 26.428 63.238 604.421 325.611 80.295 20.979 15.165 74.025 516.075 324.699 40.506 199.491 30.031 84.679 679.406 357.873 23.320 311.092 37.661 97.040 826.986 Auto's 384.213 24.340 339.239 35.551 103.501 886.844 „Centrale Dienst" ontwierp riant gebouw SOUBURG, 1 februari. Als men thans, vanaf de brug over het Kanaal door Walcheren, komend, in de Souburgse Kanaalstraat nabij de molen rechtsaf slaat, de Stuart Makkersstraat in, dan treft men daar een riant gebouw, de nieuwe openbare lagere school voor Oost- en West-Souburg, de J. H. van Dale-school, zo genoemd naar de Sluisse onderwijzer, die beroemd werd door zijn publikaties, waarvan het Van Dale's woordenboek wel het meest op de voorgrond treedt. Souburg wil, door deze nieuwe school zijn naam te geven, de dankbaarheid jegens zijn verdiensten op taalkundig ge bied eerlang in herinnering houden. Vandaag, vrijdag, zal de school worden geopend door het jongste kleinkind van de onderwijzer-historicus-taalkun dige Van Dale, de heer Van Dale uit Dordrecht. Deze nazaat van de man, die Nederland een veelgebruikt woordenboek naliet, zal de granieten letters boven de hoofdingang van het gebouw „J. H. van Dale-school" onthullen. Het aantal vervoerde passagiers op de lijn Vlissingen-Breskens is 276.977 minder dan dat van vorig jaar. Dit vindt zijn oorzaak in het onderdeks brengen van de 2e klas passagiers (vrij vervoer), er zijn dit jaar 1.185.168 pas sagiers in de le klasse vervoerd tegen 399.526 vorig jaar of 785.642 meer, ter wijl er in de 2e klasse vervoerd wer den 1.132.787 tegen 2.195.406 in 1955 of 1.062.619 minder, zodat in totaal het verschil van 276.977 ontstaan is. Op de lijn Perkpolder-Kruiningen is het 2e klasse vervoer van 1.104.167 in 1955 gekomen op 1.234.189 in 1956, terwijl daarentegen ook het eerste klasse vervoer van 68.302 is gestegen tot 92.931. Dit is voornamelijk geko men in de laatste 3 maanden, doordat op het verbouwde m.s. Dordrecht een gerieflijke le klasse salon is aange bracht, waardoor meer passagiers ge bruik maken van de le klasse. Op de lijn Zierikzee-Katscheveer is geen ver andering in klasse-indeling geweest, daar is echter in beide klassen het ver voer teruggelopen. Het autovervoer is op deze lijn ook teruggelopen, doch is op alle overige lijnen toegenomen. Het nieuwe gebouw, dat waarlijk in een behoefte zal gaan voorzien tot op vandaag zitten de leerlingen opge propt in een oude schooi aan het Oranjeplein en.een noodwoning aan de Padweg! is een zgn. hal- school. De lokalen, drie beneden, drie boven, komen alle uit op een centraal gelegen „hall", die evengoed de bena ming „zaal" mag dragen. Hier werd ook een plaats ingeruimd voor een po dium, zulks ten dienste van ouder avonden, kinderoperettes enz. GOEDE LICHTVAL De lokalen kregen een opvallend goede lichtval. Twee wanden van ieder lokaal zijn van grote vensters voorzien. Schoolbanken zal men er vergeefs zoeken, zgn. „sets", tafeltjes en stoeltjes vertegenwoordigen hier de onderwijsvernieuwing, met nog tal van verrassende snufjes op leermidde- lengebied. De lokalen werden uitge voerd in pasteltinten, verschillend van wand tot wand, maar harmoniërend en rustscheppend. De schoolborden zijn groen, (hierop wordt met geel krijt geschreven) tegen een lichtgroene achtergrond. MODERNE VERLICHTING Natuurlijk ontbreken de toiletten (zowel boven als beneden) van de garderobe niet, evenals de hoofdonder- Waarde's begroting sluit WAARDE, 31 jan. In zijn nieuw jaarsrede in de donderdag gehouden raadsvergadering heeft burgemeester Lokker o.m. medegedeeld, dat maan dag a.s. vermoedelijk zal worden be gonnen met de aanleg van het sport veld. Een belangrijk agendapunt betrof het overnemen door de gemeente van de weegbrug, welke in verband met het verhogen van de zeedijk en het verdwijnen van de haven voor de vereniging onrendabel is gewor den. Met zes stemmen voor en een stem tegen werd het voorstel om dat een weegbrug in een agrarische gemeente onmisbaar is aangeno men. De kosten worden geraamd op 6.000,—. Besloten werd subsidie te verlenen en toe te treden als lid van de dienst geestelijke volksgezondheid. Het ophalen van huisvuil werd voor 1145,per jaar gegund aan de heer T. Lagendijk. De heer A. Waterman werd herbenoemd als lid van het b.a. De raad verklaarde zich niet ontvan kelijk ten aanzien van het schrijven van ged. staten om de salarissen van de wethouders te verhogen. Een perceel bouwgrond aan de Ach terweg werd door ƒ4,30 per vierkante meter verkocht aan de heer W. Krijn- sen. De begroting 1957 sluitend werd aangenomen. Op voorstel van de heer C. van Hou- te werd besloten aan diegene die min der dan 1600,— 's jaars verdienen, 40,kolentoeslag te verstrekken. Op zaterdagen zullen geen kinderen meer in het badhuis worden toegela ten. De heer Van Fraassen wees ten slotte op de noodzakelijkheid van het plaatsen van wachtgelegenheid voor buspassagiers aan de rijksweg bij Luchtenburg. wijzerskamer en een „leermiddelen berging". Veel aandacht werd er besteed aan de vloerbedekking en da (uitermate moderne) verlichtingsar maturen. Achter de school is een be tegelde speelplaats, waarnaast een fietsenbergplaats werd geprojecteerd met een capaciteit van zestig rijwie len. Binnenkort zal er in de Onmiddel lijke nabijheid van de school een gym nastieklokaal verrijzen hopelijk komt hiervoor dit jaar de vergunning nog binnen dat ten dienste zal staan van alle scholen van Souburg. Vermeld zij tenslotte, dat in de hal plaats is ingeruimd voor vitrines, waarin allerlei zaken, zoals opgezette dieren, kunnen worden geëxposeerd. 's-GRAVENHAGE, 31 jan. Het Gerechtshof te 's-Gravenhage heeft hedenmorgen een coöperatieve ver eniging tot het bereiden van zuivel producten te Hontenisse veroordeeld tot f 10.000,boete. Aan deze coöperatie, waarvan da directeur A. G. H. O. uit Kloosterzan- de reeds drie maanden gevangenis straf had gekregen wegens boter smokkel, was ten laste gelegd, dat zij haar chauffeurs boter zonder ver- voerbewijzen had laten vervoeren, bestemd voor smokkel, dat zij smok kel had uitgelokt en er gelegenheid toe had gegeven. Toen de leden der coöperatie op de hoogte van deze manipulaties waren gekomen hadden zij het bestuur, onder welks leiding dit alles was geschied, „weggestemd" en een nieuw bestuur gekozen. Da oude directeur had men echter ge handhaafd. De politierechter te Middelburg had de coöperatie veroordeeld tot een geldboete van f 10.000,en een ver plichte storting van f 10.000,voor da tijd van drie jaar. De procureur-gene raal had bevestiging van dit vonnis gevraagd. MIDDELBURG, 31 januari Don derdagmorgen om kwart voor tien is in een onoverzichtelijke bocht in da buurtschap Groote Abeele op de Ouda Vlissingseweg de autobus van da Stoomtram Walcheren, die op weg was naar Middelburg en daartoe om 9.30 u. vanuit Vlissingen was vertrokken, in botsing gekomen met een veeauto, dia in de richting van de Scheldestad reed. Beide voertuigen reden met zeer matige snelheid, van onvoorzichtigheid of werkelijke „schuld" is bij dit on geval dan ook geen sprake. Alleen het uitzicht en de toestand van het weg dek hebben-de bestuurders parten ge speeld. De doorgang is ter plaatse erg nauw; de voertuigen waren beide breed. Beide bestuurders van de veewagen, de heer P. M„ van de auto bus de heer P. M. begonnen tijdig te remmen; de autobus slipte echter op het natte wegdek en schoof op de veewagen. Het laatste voertuig werd slechts licht beschadigd; de autobus kwam er minder goed af, vooral da linkerzijde werd ernstig beschadigd. VLISSINGEN, 31 januari. Woensdagavond liep het Duitse stoomschip „Holnis", groot 4.442 brt. aan de grond in de Midden Banjaard, een bank ten noorden van Westkapelle. De positie van het schip luidde 51.42 N en 3.30 O. Het schip dateert uit 1913 en is eigendom der rederij Rickertsen te Hamburg. Het was onderweg van Narvik naar Gent en geladen met erts. Passagiers 1938 1952 1953 1954 1955 1956 Vliss.-Bresk. 13.204 112.840 130.999 118.423 104.121 99.877 Tern.-Hoedek. 5.669 19.376 44.729 18.924 20.496 21.222 Kruin.-Perkp. 5.657 73.834 5.452 69.687 83.171 90.077 Z.zee-K.veer 2.853 8.695 17.851 14.158 14.416 11.741 Kortg.-W'dijk 7.568 21.501 27.378 28.504 29.022 29.339 Veere-Kampl. 1.235 3.112 2.994 2.929 3.466 3.213 Totaal 36.186 239.358 229.403 252.630 254.692 255.469 Auto's Vliss.-Bresk. 2.167 12.222 21.307 19.538 22.415 20.884 Tern.-Hoedek. 412 1.092 5.970 1.525 1.712 1.495 Kruin.-Perkp. 1.029 17.486 2.079 21.260 23.682 25.590 Z.zee-K.-veer 261 1.769 2.355 2.465 2.690 2.450 Kortg.-W'dijk 1.228 4.810 6.413 .849 8.027 8.085 Totaal 5.097 37.379 38.124 51.637 58.526 58.504 Aanvankelijk heeft men getracht op eigen kracht vlot te komen. In de vroege morgenuren van donderdag om kwart over vier verzocht men echter via radio IJmuiden om hulp van een sleepboot en reddingboot. Uit Veere vertrok onmiddellijk de Maria Cornelia Blankenheim. Schipper Min- neboo bereikte met zijn reddingboot de „Holnis" omstreeks half zeven, doch het bleek, dat reddinghulp niet direct noodzakelijk was. NOG MEER HULP Kort nadien kwam de sleepboot „Scaldis" uit Vlissingen bij het Duit se schip aan. Men maakte contract voor sleepboothulp. Een uur later kwam de sleepboot „Maas", gestatio neerd te Hoek van Holland bij de „Holnis" aan en zou assistentie ver lenen bij het vlottrekken door de „Scaldis". Omstreeks tien uur, tegen de tijd enkele honderden meters vlot, doch liep daarna weer muurvast, waar schijnlijk op een rug. Inmiddels was het tij verstreken, zodat thans tot vrij dagmorgen vroeg moet worden ge wacht voor een nieuwe poging onder nomen kan worden. De reddingboot Blankenheim keerde in de loop der middag naar haar basis te Veere terug. De sleepboten Scaldis en tólaas betrokken bij het gestrande schip de wacht. GR1JPSKERKE°~ A.R. kiesvereniging. Onder leiding van de heer A. Francke hield de A.R. kies vereniging een gezinsavond. Voor een 70- tal aanwezigen sprak Ds. de Boer uit Middelburg over „Gezin en Politiek". Duidelijk zette de spreker uiteen welke veranderingen er in onze gezinnen heb ben plaats gegrepen. Onder leiding van de heer Dronkers werden door een dameskoortje enkele van hoogwater, begon men met hel iederen gezongen. De heer A. Grootnib- trekken, dat aanvankelijk succet jelink declameerde op verdienstelijke scheen te hebben. De „Holnis" kwam wijze.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 2