„Vaste oeververbinding wordt nu
geen utopie meer genoemd"
j
In Terneuzen groie voorraden
cokeskolen
Kleinkind van J. H. van Dale opent
nieuwe school te Soubusg
Duits schip „Holnis" bij
Westkapelle aan de grond
Krachtige centrale leiding van
provinciaal bestuur gevraagd
urn
Prov. stoombootdiensten vervoerden in
1956 ruim vier miljoen passagiers
Het vervoer in december
Ir. C. A. L. Horstmann in Nieuwjaarsrede:
Klompenindustrie in moeilijkheden
eriG
lemen
Gemeente Goes kan
niet meer bezuinigen
Autovervoer op alle lijnen toegenomen
Vandaag vindt officiële
plechtigheid plaats
Volgende week begin
aanleg sportveld
Zuivelfabriek
*e Hontenisse f 10.000
boete
Autobus bij Groote
Abeele op veewagen
Vlottrekken vloite nog niet
Vrijdag 1 februari 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 2
TERNEUZEN, 31 januari. „Werd een jaar geleden een vaste
oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen een utopie genoemd en
zei een hooggeplaatst Zeeuws politicus, dat we met beide benen op
de grond moesten blijven staan en geen hersenschimmen najagen,
we kunnen thans zelfs zeggen, dat een vaste verbinding als een
noodzakelijkheid wordt beschouwd. Het college van ged. staten gaf
dit vraagstuk de hoogste prioriteit. Dat is de winst, die 1956 ons
heeft gebracht: beter begrip in Zeeland voor deze kwestie. Dat de
minister van verkeer en waterstaat een hard „neen" overigens
zonder argumenten heeft laten horen, moeten we niet zo zwaar
nemen. Er is weinig tijdelijker dan een ministerieel woord. Ik heb
het volste vertrouwen, dat het „neen" van vandaag spoedig zal zijn
verklonken". Dit verklaarde ir. C. A. L. Horstmann vanmorgen in
zijn jaarrede voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ir. Horstmann deelde mede, dat nog
ïteeds geen antwoord is ontvangen op
net adres der samenwerkende Zeeuw
se. Kamers over de veerdiensten op de
Westerschelde van augustus j.l., ter-
Wijl ook ir. Maris nog steeds niet heeft
geantwoord op een herhaald verzoek
6m een onderhoud over het rapport
Haccou. Dit rapport, zo zei de heer
Horstmann, heeft verhelderend ge
werkt en heeft het vraagstuk in cijfers
uitgedrukt. De ontwikkeling in 1956
heeft tot de overtuiging geleid, dat de
berekeningen te voorzichtig zijn ge
houden. Ged. staten hebben n.l. mee
gedeeld, dat het vervoer over de Wes
terschelde in één jaar met 9 procent
is toegenomen.
Gunstige ligging
Deze vaste oeververbinding wenste
Ir. Horstmann te zien als onderdeel
Van de internationale route. De kort
ste weg van Rotterdam, de grootste
haven van Europa, naar het Franse
industriegebied loopt over Gent en
Kortrijk en Walsoorden. Terneuzen,
Hulst en Bergen op Zoom liggen er
minder dan 10 km vandaan, Middel
burg 35 km.
„Zeeuwsch-Vlaanderen ligt op
deze route en wij menen, dat ons
gebied veel gunstiger ligt dan vele
andere, die thans met steun der
overheid tot ontwikkeling worden
gebracht. Ik meen, dat de aandacht
van de regering op ons gebied moet
worden gevestigd, omdat hier moge
lijkheden liggen, die in Den Haag
onbekend zijn", zo meende de voor
zitter, die daarna constateerde, dat
er ook in Zeeland begrip ontbreekt
voor de mogelijkheden van Zeeuws-
Vlaanderen.
Praten voor eigen straatje
„Men ziet alleen het kleine belang
binnen een straal van enkele km .Ie
der praat hier voor zijn eigen straatje.
Men denkt in de eerste plaats aan de
iiigen gemeente en daarna aan het ei-
and. Een werkelijk Zeeuws besef ont
weekt. Ook een gezamenlijk Zeeuws
oordeel bestaat niet. Wij hebben in
Onze provincie, nog meer dan elders,
een krachtige centrale leiding nodig,
die durft te coördineren en over de
streekbelangen heen een politiek voert
die verder reikt dan de provinciale
f;renzen, ook wanneer dit zou ingaan
egen het enge belang van een bepaal
de gemeente of streek. Wij dienen te
komen tot één Zeeuwse stem, die bui
ten onze provincie wordt gehoord",
aldus ir. Horstmann.
Ook de vraag naar de plaats van de
vaste oeververbinding zal door het
hoogste provinciaal gezag beantwoord
moeten worden, zodat op bet ogenblik,
dat de regering haar huidige stand
punt verandert, in overeenstemming
toet de technische mogelijkheden, ge
antwoord kan worden: „Daar komt de
Vaste verbinding".
Het prov. bestuur dient hier krach
tige leiding te geven, boven de eiland
en streekbelangen uit. Hij kan het al
leen doen en hij draagt de verant
woordelijkheid. „Wij hopen spoedig
iets te merken van deze zo noodzake
lijke stimulerende en coördinerende
taak van ged. staten", aldus spreker.
Kritiek op redevoeringen
Ir. Horstmann leverde kritiek op de
nieuwjaarsrede van de burgemeester
van Middelburg, die daarin sprak over
een verbinding naar Frankrijk en
zelfs naar Engeland. „Maar een ver
binding heeft twee uiteinden en nu
wil ik graag overnemen, dat het éne
einde Frankrijk en Engeland moet zijn
maar ik kan me moeilijk indenken, dat
het andere uiteinde Middelburg is. Dat
is Rotterdam. En dan ligt Middelburg
35 km van de rechte lijn tussen Rot
terdam en Kortrijk af. En ik kan mij
werkelijk niet indenken, dat deze weg
naar het Westen zal worden uitgebo-
êen, zigzaggend over de dammen en
et deltagebied", aldus de Kamervoor
zitter.
Ook leverde hij kritiek op enkele
opmerkingen van de burgemeester van
Oostburg, die gezegd had, dat eerst het
deltaplan moet zijn uitgevoerd, voor
dat men een vaste oeververbinding
kan maken.
„Ieder, die wel eens met bouwen
heeft gehad, zal kunnen zeggen, dat
eerst de straat dient te worden ge
maakt en als dat in Oostburg an
dersom gebeurt, voorspel ik daar
weinig enthousiasme bij de aanne
mers om er te bouwen".
Veerhaven Breskens
In zijn jaarrede behandelde ir.
Horstmann nog meer „waterstaats
zaken". Uiteraard kwam ook de kwes
tie van de fuik in de nieuwe veerha
ven te Breskens ter sprake. In de ver
gadering met de Raad van de Water
staat werd medegedeeld, dat er een
nieuwe grote haven moest komen met
twee fuiken, maar nu de plannen wor
den uitgevoerd, is besloten tot de
bouw van één pont en één fuik, zodat
het wegvervoer zal moeten worden
delen voor Breskens zijn weggevallen,
alle nadelen zijn gebleven.
„Ik had het niet voor mogelijk ge
houden, dat in een gesprek met een
officiële instantie in Nederland valse
voorspiegelingen worden gegeven dan
wel achteraf wordt afgeweken van de
gemaakte afspraak", zo merkte de
heer Horstmann op.
Hij deelde mede, dat het verkeer in
de haven van Terneuzen weer aan
zienlijk is toegenomen. Het aantal ge
schutte zeeschepen nam toe met 9
en het geschutte tonnage steeg met 18
Benelux-wensen
Ook ten aanzien van de plannen ter
verbreding van het kanaal Gent
Terneuzen is wederom geen beslissing
genomen. Het is onbegrijpelijk waar
om dit zo lang moet duren. Wanneer
we werkelijk een Benelux wensen, dan
moeten deze vraagstukken toch opge
lost kunnen worden, temeer, omdat
vele andere problemen op een beslis
sing wachten, b.v. een werkelijke
oost-westweg door Z.-Vlaanderen. Het
hoefijzerverkeer voor goederen is
eveneens een punt, dat in het kader
van de Benelux zo vlug mogelijk dient
te worden opgelost. De busdienst op
Breda zou vereenvoudigd kunnen
worden, indien er in Nederland per
soonsbewijzen zouden worden inge
voerd.
Deze Duitse maatregel is te on
doordacht afgeschaft en de Kamer
zal dit vraagstuk aanbinden bij de
Vereniging van Kamers van Koop
handel om gezamenlijk een verzoek
bij de regering aanhangig te maken.
Ook deelde ir. Horstmann mede, dat
aan het veer KruiningenPerkpolder
een derde van het aantal auto's min
stens een half uur moet wachten.
TERNEUZEN, 31 januari. Wegens de toenemende mate van
afhankelijkheid van Amerikaanse cokeskolen en de verre afstand
van deze mijnen is het waarschijnlijk, dat in Terneuzen een vrij
aanzienlijke voorraad van deze kolen zal worden aangelegd. Maat
regelen zijn bij de Cokesfabriek in voorbereiding om de kolenkade
van een nieuwe damwand te voorzien, zodat schepen met grotere
diepgang kunnen worden toegelaten. Voor de verlading van~ benzol
en teerprodukten is een speciale laadhaven met daarbij behorende
laadinstallaties aangelegd. Aldus deelde ir. C. A. L. Horstmann mede
in zijn nieuwjaarsrede in de vergadering der Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ten aanzien van de beetwortel-
suikerindustrie deelde hfj mede, dat de
beide in het gebied der Kamer geves
tigde fabrieken 258 miljoen kilo bieten
hebben verwerkt. In de klompen
industrie is van een behoorlijke be
drijfswinst geen sprake geweest, het
geen zijn oorzaak vond in de nog
steeds stijgende houtprijzen. Meerdere
bedrijven zijn stilgelegd en wanneer
de prijzen van het produkt niet spoe
dig worden aangepast aan de hoge
houtprijzen, zullen nog verschillende
bedrijven gedoemd zijn te verdwijnen.
De Comp. Neerlandaise d' Azote
ging voort met de uitbreiding der
installaties. Verwacht wordt, dat in
dit kwartaal de uitbreidingen zullen
zijn voltooid. De Fosfaatfabriek had
een bevredigend jaar. Voor 1957
staan belangrijke investeringen op
het programma. Wanneer deze zijn
voltooid, zal de gehele fabrieksin-
stallatie volledig zijn gemoderni
seerd.
SCHEEPSWERF
De scheepswerf te Terneuzen was
het gehele jaar met orders voor nieuw
bouw en reparatie bezet. Afgeleverd
werden een motorvrachtschip van 1350
ton voor Franse rekening en één van
1000 ton voor Nederlandse rekening.
De veerpont „Dordrecht" werd van 'n
diesel-elektrische installatie voorzien.
Ook werden gebouwd twee zolder
schuiten van 100 ton en een motor
sleepboot voor eigen bedrijf. In aan
bouw is een motorvrachtschip van 4900
ton voor Deense rekening en verder
zijn er opdrachten voor bouw van een
vrachtschip van 2500 ton voor Deense
en een van 1000 ton voor Nederlandse
rekening.
GLASFABRIEK
De Spiegelfabriek werkte op maxi
male capaciteit. De export was belang
rijk, vooral naar de V.S. Ook in het
binnenland bleef de vraag levendig.
De vooruitzichten op de exportmarkt
worden minder gunstig, aangezien de
capaciteit der spiegelglasindustrie een
aanzienlijke uitbreiding heeft onder
gaan.
De wolprijzen op de wereldmarkten
liepen de laatste maanden met 20 tot
25 op. Wanneer hierbij gevoegd
worden de verhoging van de produk-
tiekosten (loonronden), accijnsverho
gingen, vrachttarieven e.d., dan is een
belangrijke stijging van de prijs van
verdeeld over twee havens. Alle voor- 98 jaar geworden.
Zondag aanstaande
Spoorwegovergang op
Rijksweg Krabbendijke
gesloten
GOES, 31 jan. De Rijkswaterstaat
heeft ons verzocht mede te delen, dat
zondag a.s. op enkele tijdstippen de spoor
wegovergang op de Rijksweg bij Krab
bendijke in verband met werkzaamheden
gesloten zal zijn. De tijden zijn vastge
steld van 11.30 tot ongeveer 12 uur en van
half twee tot ongeveer twee uur. De auto
mobilisten die uit de richting Goes ko
men, kunnen via een parallelweg en via
een onbewaakte overweg, die dan be
waakt zal zijn, weer op de Rijksweg ko
men. De automobilisten uit de richting
Bergen op Zoom moeten echter op deze
weg, die dan bewaakt zal zijn, weer op
de Rijksweg komen. De automobilisten
uit de rievhting Bergen op Zoom moeten
tijden met enige vertraging rekening hou
den.
Gisteren is de oudste inwoner
van Yerseke, de heer Simon Paauwe,
wollen textielgoederen onvermijdelijk.
De berichten uit de tapijtindustrie
luidden niet onverdeeld gunstig: er
is zware concurrentie van Belgische
zijde. In de tricotageindustrie onder
gingen de grondstoffenprijzen een
belangrijke stijging, welke
mocht worden doorberekend.
Ingezonden mededeling.
Nagelschaartjes
Nagelvijlen
Pencetten
Manicure-étui's
in grote collectie
KLOKSTRAAT 4 - GOES
Rapport financiële commissie
GOES, 1 febr. De financiële
commissie in de gemeenteraad van
Goes heeft in het rapport over de ge
meentebegroting 1957 medegedeeld,
dat naar de mening van de commis
sie de ontvangsten op de begroting
tot het uiterste zijn geraamd en de
uitgaven zijn uitgetrokken tot bedra
gen, waarop niet te bezuinigen valt,
tenzij het verzorgingspeil van de ge
meente belangrijk zou worden ver
laagd.
De commissie meent, dat in aan
merking nemende de centrumpositie,
die door Goes moet wosden ingeno
men, uitgaven moeten worden ge
daan, die andere gemeenten achter
wege kunnen laten. De commissie
meent dat bij het bepalen van de
verhoging van de algemene uitkering
per inwoner hiermede rekening moet
worden gehouden. De commissie merkt
o.a. op dat als binnen niet te lange
tijd het drie-eilandenplan een feit is,
uitgaven zullen moeten worden ge
daan voor aansluitende wegen en
parkeerruimte.
Noodzakelijke werken
De commissie vestigt de aandacht op
de noodzakelijke uitbreiding van de
burgemeester Van Dusseidorpschooi.
Een bijbouw van drie lokalen is nodig,
uitstel zgl het onderwijs in grote moei
lijkheden brengen. De commissie pleit
voorts voor uitbreiding van de rio
lering in de binnenstad, voor afschaf
fing van het tonnenstelsel, uitbreiding
van het industrieterrein. Tenslotte
vraagt de commissie een nieuw tafel
kleed voor de raadzaal aan te schaffen.
De Ned. Vereniging van kamer
bewoners en inwonenden heeft in 'n
adres, gericht aan de minister-presi
dent en aan de ministers van volks
huisvesting en bouwnijverheid, van
justitie, van sociale zaken en van
economische zaken, gevraagd een aan
tal bepalingen in de huurwet, die he
niet trekking hebben op onderhuur en in
woning, te willen herzien.
De cijfers geven een duidelijk beeld
MIDDELBURG, 31 januari. De Provinciale Stoombootdiensten
hebben in het afgelopen jaar in totaal 4.564.406 passagiers en 886.844
auto's vervoerd. Wat het passagiersvervoer betreft, betekent dit
aantal een achteruitgang ten opzichte van 1955, want toen hebben
4.726.753 passagiers van de bootdiensten gebruik gemaakt. Het auto
vervoer is in vergelijking met 1955 sterk toegenomen: met ongeveer
60.000. Bezien wij de cijfers van de maand december, dan blijkt dat
er in deze maand in totaal 255.469 passagiers zijn overgezet (in 1955
254.692); auto's 58.504 (vorig jaar 58.526).
Passagiers
1938
1952
1953
1954
1955
1956
Vliss.-Bresk.
342.276
2.357.307
2.589.519
2.381.715
2.594.932
2.317.955
Tern.-Hoedek.
83.878
322.768
579.962
361.034
298.024
271.277
Kruin.-Perkp.
83.511
1.216.221
8.602
762.378
1.172.469
1.327.120
Z.zee-K.veer
42.267
155.278
152.996
207.740
226.526
195.612
Kortg.-W'dijk
132.152
292.496
329.965
375.658
379.065
397.140
Veere-Kamp.l.
22.332
63.158
76.605
53.138
55.737
55.302
Totaal
706.416
4.407.228
3.737.649
4.141.063
4.726.753
4.564.406
Vliss.-Bresk.
Tern.-Hoedek.
Kruin.-Perkp.
Z.zee-K.veer
Kortg.-W'dijk
Totaal
47.772
6.375
15.598
5.892
21.611
97.248
232.043
15.321
267.391
26.428
63.238
604.421
325.611
80.295
20.979
15.165
74.025
516.075
324.699
40.506
199.491
30.031
84.679
679.406
357.873
23.320
311.092
37.661
97.040
826.986
Auto's
384.213
24.340
339.239
35.551
103.501
886.844
„Centrale Dienst" ontwierp riant gebouw
SOUBURG, 1 februari. Als men thans, vanaf de brug over het Kanaal
door Walcheren, komend, in de Souburgse Kanaalstraat nabij de molen
rechtsaf slaat, de Stuart Makkersstraat in, dan treft men daar een riant
gebouw, de nieuwe openbare lagere school voor Oost- en West-Souburg, de
J. H. van Dale-school, zo genoemd naar de Sluisse onderwijzer, die beroemd
werd door zijn publikaties, waarvan het Van Dale's woordenboek wel het
meest op de voorgrond treedt. Souburg wil, door deze nieuwe school zijn
naam te geven, de dankbaarheid jegens zijn verdiensten op taalkundig ge
bied eerlang in herinnering houden. Vandaag, vrijdag, zal de school worden
geopend door het jongste kleinkind van de onderwijzer-historicus-taalkun
dige Van Dale, de heer Van Dale uit Dordrecht. Deze nazaat van de man,
die Nederland een veelgebruikt woordenboek naliet, zal de granieten letters
boven de hoofdingang van het gebouw „J. H. van Dale-school" onthullen.
Het aantal vervoerde passagiers op
de lijn Vlissingen-Breskens is 276.977
minder dan dat van vorig jaar. Dit
vindt zijn oorzaak in het onderdeks
brengen van de 2e klas passagiers (vrij
vervoer), er zijn dit jaar 1.185.168 pas
sagiers in de le klasse vervoerd tegen
399.526 vorig jaar of 785.642 meer, ter
wijl er in de 2e klasse vervoerd wer
den 1.132.787 tegen 2.195.406 in 1955
of 1.062.619 minder, zodat in totaal
het verschil van 276.977 ontstaan is.
Op de lijn Perkpolder-Kruiningen
is het 2e klasse vervoer van 1.104.167
in 1955 gekomen op 1.234.189 in 1956,
terwijl daarentegen ook het eerste
klasse vervoer van 68.302 is gestegen
tot 92.931. Dit is voornamelijk geko
men in de laatste 3 maanden, doordat
op het verbouwde m.s. Dordrecht een
gerieflijke le klasse salon is aange
bracht, waardoor meer passagiers ge
bruik maken van de le klasse. Op de
lijn Zierikzee-Katscheveer is geen ver
andering in klasse-indeling geweest,
daar is echter in beide klassen het ver
voer teruggelopen. Het autovervoer is
op deze lijn ook teruggelopen, doch is
op alle overige lijnen toegenomen.
Het nieuwe gebouw, dat waarlijk in
een behoefte zal gaan voorzien tot
op vandaag zitten de leerlingen opge
propt in een oude schooi aan het
Oranjeplein en.een noodwoning
aan de Padweg! is een zgn. hal-
school. De lokalen, drie beneden, drie
boven, komen alle uit op een centraal
gelegen „hall", die evengoed de bena
ming „zaal" mag dragen. Hier werd
ook een plaats ingeruimd voor een po
dium, zulks ten dienste van ouder
avonden, kinderoperettes enz.
GOEDE LICHTVAL
De lokalen kregen een opvallend
goede lichtval. Twee wanden van
ieder lokaal zijn van grote vensters
voorzien. Schoolbanken zal men er
vergeefs zoeken, zgn. „sets", tafeltjes
en stoeltjes vertegenwoordigen hier
de onderwijsvernieuwing, met nog tal
van verrassende snufjes op leermidde-
lengebied. De lokalen werden uitge
voerd in pasteltinten, verschillend van
wand tot wand, maar harmoniërend en
rustscheppend. De schoolborden zijn
groen, (hierop wordt met geel krijt
geschreven) tegen een lichtgroene
achtergrond.
MODERNE VERLICHTING
Natuurlijk ontbreken de toiletten
(zowel boven als beneden) van de
garderobe niet, evenals de hoofdonder-
Waarde's begroting sluit
WAARDE, 31 jan. In zijn nieuw
jaarsrede in de donderdag gehouden
raadsvergadering heeft burgemeester
Lokker o.m. medegedeeld, dat maan
dag a.s. vermoedelijk zal worden be
gonnen met de aanleg van het sport
veld.
Een belangrijk agendapunt betrof
het overnemen door de gemeente
van de weegbrug, welke in verband
met het verhogen van de zeedijk en
het verdwijnen van de haven voor
de vereniging onrendabel is gewor
den. Met zes stemmen voor en een
stem tegen werd het voorstel om
dat een weegbrug in een agrarische
gemeente onmisbaar is aangeno
men. De kosten worden geraamd op
6.000,—.
Besloten werd subsidie te verlenen
en toe te treden als lid van de dienst
geestelijke volksgezondheid.
Het ophalen van huisvuil werd voor
1145,per jaar gegund aan de heer
T. Lagendijk. De heer A. Waterman
werd herbenoemd als lid van het b.a.
De raad verklaarde zich niet ontvan
kelijk ten aanzien van het schrijven
van ged. staten om de salarissen van
de wethouders te verhogen.
Een perceel bouwgrond aan de Ach
terweg werd door ƒ4,30 per vierkante
meter verkocht aan de heer W. Krijn-
sen.
De begroting 1957 sluitend
werd aangenomen.
Op voorstel van de heer C. van Hou-
te werd besloten aan diegene die min
der dan 1600,— 's jaars verdienen,
40,kolentoeslag te verstrekken.
Op zaterdagen zullen geen kinderen
meer in het badhuis worden toegela
ten. De heer Van Fraassen wees ten
slotte op de noodzakelijkheid van het
plaatsen van wachtgelegenheid voor
buspassagiers aan de rijksweg bij
Luchtenburg.
wijzerskamer en een „leermiddelen
berging". Veel aandacht werd er
besteed aan de vloerbedekking en da
(uitermate moderne) verlichtingsar
maturen. Achter de school is een be
tegelde speelplaats, waarnaast een
fietsenbergplaats werd geprojecteerd
met een capaciteit van zestig rijwie
len.
Binnenkort zal er in de Onmiddel
lijke nabijheid van de school een gym
nastieklokaal verrijzen hopelijk
komt hiervoor dit jaar de vergunning
nog binnen dat ten dienste zal
staan van alle scholen van Souburg.
Vermeld zij tenslotte, dat in de hal
plaats is ingeruimd voor vitrines,
waarin allerlei zaken, zoals opgezette
dieren, kunnen worden geëxposeerd.
's-GRAVENHAGE, 31 jan. Het
Gerechtshof te 's-Gravenhage heeft
hedenmorgen een coöperatieve ver
eniging tot het bereiden van zuivel
producten te Hontenisse veroordeeld
tot f 10.000,boete.
Aan deze coöperatie, waarvan da
directeur A. G. H. O. uit Kloosterzan-
de reeds drie maanden gevangenis
straf had gekregen wegens boter
smokkel, was ten laste gelegd, dat
zij haar chauffeurs boter zonder ver-
voerbewijzen had laten vervoeren,
bestemd voor smokkel, dat zij smok
kel had uitgelokt en er gelegenheid
toe had gegeven. Toen de leden der
coöperatie op de hoogte van deze
manipulaties waren gekomen hadden
zij het bestuur, onder welks leiding
dit alles was geschied, „weggestemd"
en een nieuw bestuur gekozen. Da
oude directeur had men echter ge
handhaafd.
De politierechter te Middelburg had
de coöperatie veroordeeld tot een
geldboete van f 10.000,en een ver
plichte storting van f 10.000,voor da
tijd van drie jaar. De procureur-gene
raal had bevestiging van dit vonnis
gevraagd.
MIDDELBURG, 31 januari Don
derdagmorgen om kwart voor tien is
in een onoverzichtelijke bocht in da
buurtschap Groote Abeele op de Ouda
Vlissingseweg de autobus van da
Stoomtram Walcheren, die op weg was
naar Middelburg en daartoe om 9.30 u.
vanuit Vlissingen was vertrokken, in
botsing gekomen met een veeauto, dia
in de richting van de Scheldestad
reed. Beide voertuigen reden met zeer
matige snelheid, van onvoorzichtigheid
of werkelijke „schuld" is bij dit on
geval dan ook geen sprake. Alleen het
uitzicht en de toestand van het weg
dek hebben-de bestuurders parten ge
speeld. De doorgang is ter plaatse erg
nauw; de voertuigen waren beide
breed. Beide bestuurders van de
veewagen, de heer P. M„ van de auto
bus de heer P. M. begonnen tijdig
te remmen; de autobus slipte echter
op het natte wegdek en schoof op de
veewagen. Het laatste voertuig werd
slechts licht beschadigd; de autobus
kwam er minder goed af, vooral da
linkerzijde werd ernstig beschadigd.
VLISSINGEN, 31 januari. Woensdagavond liep het Duitse
stoomschip „Holnis", groot 4.442 brt. aan de grond in de Midden
Banjaard, een bank ten noorden van Westkapelle. De positie van
het schip luidde 51.42 N en 3.30 O. Het schip dateert uit 1913 en is
eigendom der rederij Rickertsen te Hamburg. Het was onderweg van
Narvik naar Gent en geladen met erts.
Passagiers
1938
1952
1953
1954
1955
1956
Vliss.-Bresk.
13.204
112.840
130.999
118.423
104.121
99.877
Tern.-Hoedek.
5.669
19.376
44.729
18.924
20.496
21.222
Kruin.-Perkp.
5.657
73.834
5.452
69.687
83.171
90.077
Z.zee-K.veer
2.853
8.695
17.851
14.158
14.416
11.741
Kortg.-W'dijk
7.568
21.501
27.378
28.504
29.022
29.339
Veere-Kampl.
1.235
3.112
2.994
2.929
3.466
3.213
Totaal
36.186
239.358
229.403
252.630
254.692
255.469
Auto's
Vliss.-Bresk.
2.167
12.222
21.307
19.538
22.415
20.884
Tern.-Hoedek.
412
1.092
5.970
1.525
1.712
1.495
Kruin.-Perkp.
1.029
17.486
2.079
21.260
23.682
25.590
Z.zee-K.-veer
261
1.769
2.355
2.465
2.690
2.450
Kortg.-W'dijk
1.228
4.810
6.413
.849
8.027
8.085
Totaal
5.097
37.379
38.124
51.637
58.526
58.504
Aanvankelijk heeft men getracht op
eigen kracht vlot te komen. In de
vroege morgenuren van donderdag
om kwart over vier verzocht men
echter via radio IJmuiden om hulp
van een sleepboot en reddingboot. Uit
Veere vertrok onmiddellijk de Maria
Cornelia Blankenheim. Schipper Min-
neboo bereikte met zijn reddingboot
de „Holnis" omstreeks half zeven, doch
het bleek, dat reddinghulp niet direct
noodzakelijk was.
NOG MEER HULP
Kort nadien kwam de sleepboot
„Scaldis" uit Vlissingen bij het Duit
se schip aan. Men maakte contract
voor sleepboothulp. Een uur later
kwam de sleepboot „Maas", gestatio
neerd te Hoek van Holland bij de
„Holnis" aan en zou assistentie ver
lenen bij het vlottrekken door de
„Scaldis".
Omstreeks tien uur, tegen de tijd
enkele honderden meters vlot, doch
liep daarna weer muurvast, waar
schijnlijk op een rug. Inmiddels was
het tij verstreken, zodat thans tot vrij
dagmorgen vroeg moet worden ge
wacht voor een nieuwe poging onder
nomen kan worden.
De reddingboot Blankenheim keerde
in de loop der middag naar haar basis
te Veere terug. De sleepboten Scaldis
en tólaas betrokken bij het gestrande
schip de wacht.
GR1JPSKERKE°~
A.R. kiesvereniging. Onder leiding van
de heer A. Francke hield de A.R. kies
vereniging een gezinsavond. Voor een 70-
tal aanwezigen sprak Ds. de Boer uit
Middelburg over „Gezin en Politiek".
Duidelijk zette de spreker uiteen welke
veranderingen er in onze gezinnen heb
ben plaats gegrepen.
Onder leiding van de heer Dronkers
werden door een dameskoortje enkele
van hoogwater, begon men met hel iederen gezongen. De heer A. Grootnib-
trekken, dat aanvankelijk succet jelink declameerde op verdienstelijke
scheen te hebben. De „Holnis" kwam wijze.