Heksenprocessen: een uitvinding van paus Innocentius Eerst liturgie, dan dogmatiek Duizenden onschuldige vrouwen gemarteld PUZZLE Folterwerktuigen om 'bekentenissen' af te dwingen Toekomstmuziek voor de lente Maakt de leer hard en de liturgie zacht? Neuwe luchtbasis in West-Duitsland Voetzoeker gevonden in.... (les melk UIT DE KERKEN B.e'ioepingHve'ik (2) DE LETTERS Duitse deviezenreserve gestegen VvoA en tegen gehangen Spoorwegstaking in Canada geëindigd Maandag 14 januari 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 5 Twee heksen uit Veere ver brand, hebben we in het vorige artikel gelezen. Dat is bijna 400 jaar geleden. Zijn ze uitge storven? Of hebben werkelijke heksen misschien nooit bestaan of alleen maar in de verbeelding van bijgelovige mensen? En is er in onze moderne tijd geen bijgeloof meer? Het is al een oud bijgeloof, dat voor al vrouwen werden aangezocht als bondgenoten van de Boze. Voor velen was vroeger de vrouw een minder waardig schepsel. Was Adam niet eerst geschapen, daarna Eva (waar men de Bijbel al niet voor gebruikt!). Volgens sommigen was Eva genomen uit een kromme rib van Adam, zodat van een vrouw niet veel goeds en rechts te verwachten was Meestal zocht de duivel als zijn vrou welijke bondgenoten geen frisse jonge meisjes, maar oude vrouwtjes, uitge teerd en verschrompeld. Hadden ze haar ziel aan hem ver kocht en waren ze in 't verbond op genomen, dan leerde hij haar de to- verzalf maken, waarvoor verschillen de procedé's waren. Besmeerden ze zich met deze heksenzalf, dan konden ze op een bezemsteel de schoorsteen uitvlie gen en zich met haar meester ver enigen om feest te vieren. Dit ge beurde vrijdagnacht. Dan verlieten ze haar huizen om de volgende dag de heksensabbath te vieren. Men at en dronk, danste en zong, boeleerde zelfs met de duivel, vooral in de Wlapurgisnacht, op de eerste dag van mei, de grote feestdag van de to verkollen. Ce toverzalf had ook de kracht de heksen te veranderen in katten, pad den, kraaien, vleermuizen en nog veel meer andere dieren. Uit het vorige ar tikel hebben we gezien, dat men er storm op zee mee kon verwekken en zelfs schepen laten vergaan en er de menden ongelukkig door kon maken. Heksenprocessen Vroeger geloofde men dit soort ver halen inderdaad. En men ging de hek sen pijnigen en martelen en zoals we gezien hebben ook om het leven bren gen. Ontzettend veel is er geleden door totaal onschuldige vrouwen. Voor al toen men de heksenprocessen in voerde. Paus Innocentius is hiermee begon nen in 1484. Toen verscheen de pause lijke bul, waarin bevolen werd de hek en voor de rechtbank te brengen en aar „goddeloze gruwelstukken" nauw- eurig te onderzoeken. Volgens deze pauselijke bul ver waarloosden ze haar eigen zaligheid en vielen ze van het ware geloof af; ze gingen vleselijk met de duivel om; ze konden de verlossing der zwangere vrouwen, het jongen van het vee, de vruchtbaarheid der aarde beletten en alles bederven; ze konden mensen en dieren met smarten en ellenden pijni gen; de huwelijkszegen onmogelijk maken, enz. In haast alle landen begonnen de processen en duizenden (ik las zelfs: miljoen) onschuldige mensen, meest oude vrouwtjes, zijn ter dood ge bracht. Niemand was eigenlijk meer veilig. Wie een lichaamsgebrek (een bochel b.v.) had werd met de vinger nage wezen en waarschuwend zei men te gen elkaar: wacht u voor de geteken- den! Een litteken of moedervlek gold als een teken van de duivel. In de kerken werd een kist ge plaatst, waarin men aanklachten kon deponeren, zonder dat men zich als aanklager bekend behoef de te maken. Door deze anonieme beschuldigingen kon men zich ge makkelijk van zijn vijanden ont doen. Voor de rechtbank Natuurlijk ontkenden de beschuldig den, als ze voor de rechters stonden. Omdat ze onschuldig waren. Wie gaat nu bekennen, dat hij (zij) schuldig is aan storm, hagelslag, pest, ziekte on der het vee of slechte oogst? Maar dan wisten de rechters wel raad, dan was er de pijnbank nog. De duimschroeven werden aangezet, het lichaam uitgerekt, de ledematen ver vormd en verwrongen. Dan gebeurde het wel, dat volkomen onschuldigen „schuld" bekenden en beweerden de gekste dingen gedaan te hebben, al leen maar om van de pijnbank ver lost te worden. Zo'n „schuldige" werd dan hij had toch zelf bekend? veroordeeld. Wie kalm bleef onder de martelin gen, was ook schuldig. Want die kalm te was het bewijs dat men in ver binding stond met de duivel, die kracht en hulp gaf! Men had ook nog andere middelen van onderzoek. Bij de vuurproef moest een zogenaamde heks een gloeiende bout negen schreden wegdragen. Was aan de brandwonde iets buiten gewoons te zien, dan was men schul dig, had de genezing een gewoon ver loop, dan was dit een bewijs van on schuld. Pasten de rechters de waterproef toe, dan werden de duimen kruiswijs vastgebonden aan de grote tenen en zj werd iemand met een touw te wa ter gelaten. Bleef men drijven, dan toas men schuldig, zonk men, dan was men geen heks maar een gewoon mens. Hierbij hing veel af van de rechters, van hun manier om aan het touw te trekken of het te laten vieren, 't Zal in 1823 wel voor de laatste maal ge weest zijn (te Delden), dat deze proef werd toegepast. Een vrouw, van tove rij beschuldigd, vroeg er zelf om. Ze werd onschuldig bevonden en won zo doende haar goede naam terug. L. v. W. in de Lutherse Wereldfederatie heeft opgeroepen. Ook mej. mr. S. M. Holsteyn, secre taresse van de Ned. Oecumenische Raad, heeft ter conferentie het woord gevoerd. Zij gaf een goed gedocu menteerd verslag van de conferentie der World Presbyterian Alliance te Emden. Tijdens de conferentie heeft men ook „liturgie bedreven" en wel in het middaggebed, geleid door dr. G. W. Oberman. Voor velen was het een vreugde om dr. Oberman, die naast prof. dr. G. van der Leeuw een pro motor is geweest van dt liturgische vereniging, weer eens mee te maken. Door zwakke gezondheid heeft hij zich al jaren teruggetrokken uit het actieve kerkelijk leven. VANDAAG EENS KRUISWOORDRAADSEL HORIZONTAAL: 1 Eiwitpraeparaat, 9 rijtuig, 10 water in Friesland, 12 kraan, 13 met name, 14 kledingstuk, 16 uitroep van afkeer, 17 kleur, 18 lichtende kring om zon of maan, 19 rivier in Polen, 20 midden, 21 geneesheer, 22 schrijfgereed schap, 23 bijwoord, 24 strijdperk, 26 noten boom. VERTICAAL: 2 Maanstand, 3 daarna, 4 rijstbrandewijn, 5 hoogste punt, 6 be staat, 7 fabelachtig dier, 8 niet vrij, 11 uitbouw, 13 metalen ring, 15 ijzerhouden de grond, 16 onderdompeling, 18 kleur- middel, 20 poeder, 22 voorkeur, 24 ver buiging van het werkwoord eten, 25 rivier C. >-s.sing vorige puzzel HORIZONTAAL: 1 Brandglas, 8 lee, 9 alk, 10 A.P., 12 eb, 13 nop, 15 gein, 16 ruïne, 19 rein, 20 lat, 23 ml, 25 re, 26 Eli, 28 kil, 30 boekanier. VERTICAAL: 1 Blank, 2 al, 3 net, 4 de, 5 labiel, 6 al, 7 ski, 11 Po, 12 een, 14 pre mie, 15 gin, 17 uil, 18 steur, 21 ar, 22 web, 24 min, 27 L.O., 28 ka, 29 11. Heigeen de kerken scheidi is maar klein" (Van onze kerknieuwsredacteur). UTRECHT, 12 jan. „Liturgie kan verenigen wat dogmatisch en organisatorisch in onze kerken ge scheiden is". Dit verklaarde prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink uit Leiden op de te Utrecht ge houden jaarlijkse conferentie der Liturgische Vereniging in de Ned. Herv. Kerk. De hoogleraar herinnerde eraan, dat het gescheiden avondmaal- vieren, zoals dit bijvoorbeeld ge beurt in de grote vergaderingen van de Wereldraad van Kerken door veel deelnemers als een pijn lijke ervaring wordt gevoeld. Zijn wij dan als 20ste-eeuwers zo sentimenteel geworden, vroeg hij. En hij voegde er aan toe: „Misschien is het wel waar, dat liturgie zacht maakt, maar dat de leer hard maakt". Daarbij verwees de hoogleraar naar de theologische polemieken tussen gereformeerden en vrijgemaakten in 1944 en daarna. Die discussie waarin het over de leer ging munt te uit door scherpte en hardheid. De gezamenlijke avondmaalsviering daarentegen verbindt. Jammer ge noeg is van deze gemeenschappelijke beleving nog niet zoveel te bespeu ren. De gescheidenheid tussen de kerken blijft groot. Toch aldus prof. Bakhuizen van den Brink is er meer wat de kerken verbindt, dan wat hen gescheiden houdt. Want zij hebben allen de bijbel en zij aan- vaarden allen de hoofdhandelingen, die in de bijbel worden geleerd: doop en avondmaal. Uit die ene bijbel put ten zij toch allen de woorden voor gebed en lof en prediking. Alleen is de uitleg van de bijbel niet overal gelijk. Dat verschil in uitleg heeft geleid tot scheiding. Niettemin hield de hoogleraar staande, dat al hetgeen de kerken scheidt gezien op wat ze samen nog hebben maar klein is. Daarom bepleitte hij het op-weg- gaan naar het éne avondmaal, dat een bindmiddel bij uitstek is. Consensus In dezelfde lijn lag de aanhef van het betoog, dat de lutherse prof. dr. W. J. Kooiman van Amsterdam hield over de avondmaalsconsensus tussen lutheranen en hervormden. Prof. Kooiman bracht in herinne ring, dat één der ontwerpers, prof. dr. C. W. Mönnich, dit kerkelijk stuk een „gekke consensus" heeft genoemd, en dat de gereformeerde hoogleraar, dr. G. C. Berkouwer, de consensus typeerde als een „inventaris van dis- sensus", een register dus van punten, waarover men van mening verschilt. In geen enkel opzicht wilde prof. Kooiman ontkennen, dat de consensus een stuk is, waarin de dingen uitge praat zijn. Hij is juist het begin voor het gesprek. „Wij kunnen pas dogma tisch met elkaar spreken als we litur gisch elkaar gevonden hebben", ver klaarde hij. Daarna heeft prof. Kooiman in een zeer uitvoerig referaat de avondmaals leer van Luther en van Calvijn be sproken, terwijl hij niet naliet te ver melden welke reacties de consensus Hier ziet u een foto van mr. W. R. van der Sluis, de nieuw benoemde se cretaris van de A.R. partij. Hij is in deze functie de opvolger van prof. dr. ir. H. van Riessen. Mr. van der Sluis zal de eerste secretaris zijn van het Drie lentejurken uit de collect ie van de New Yorkse couturiers: v.l.n.r. een geklede japon van vloeiende chiffon met een satijnen cape-je (de grote mode in Amerika), dat tot het mid denrif reikt en de slanke taille accen tueert: een ontwerp van Karen Start, die eveneens het middenste jurkje ont wierp: veel eenvoudiger wollen mid dagjurkje met een driekwart mouw, die nog steeds geen terrein schijnt te verliezen. Rechts een wandeljurkje met korte mouw uit de collectie Mort. De blikvanger hier is het grappige ge sloten pellerientjè. Het geheel is van zijden shantung. Kleinere breuk bij de Poujadisten? PARIJS, 12 jan. (AFP) De breuk in de parlementsfractie van de Pou jadisten schijnt minder ernstig te zijn dan verwacht werd na de medede ling van een Poujaditisch lid van de Nationale Vergadering, Joan Demar quet. Deze zei, dat 33 van de 42 Pou- jadistische parlementsleden een nleu we fractie zouden vormen, maar 36 hunner deelden mee, dat zij Demar- quet niet zullen volgen. BONN, 12 jan. (Reuter) Het Westduitse ministerie van buitenland se zakeri heeft bekendgemaakt, dat West-Duitsland toegestemd heeft in de aanleg van 29 luchtbases voor de N.A.V.O. De bouwkosten van elk de- r bases bedragen zestig millioen mark. Er zijn reeds 19 vliegvelden in gebruik. Volgens een woordvoerder van het ministerie zullen enkele van de nieu we bases voor eenheden van de nieu we Westduitse luchtmacht bestemd worden. Verwacht wordt, dat de vliegvelden alle tegen eind 1959 voltooid zullen zijn. De socialisten hebben de plannen voor nieuwe luchtbases aangevallen. Ook zullen er naar verwacht wordt moeilijkheden rijzen bij de pogingen ter verkrijging van grond voor de vliegvelden, die elk ongeveer 100 ha. zullen beslaan. Centraal Comité, die zich met een vol le dagtaak aan het secretariaat zal wijden. Tot op dit ogenblik is de heer van der Sluis, zoals wij gemeld heb ben, juridisch adviseur van het C. N. V., in welke kwaliteit hij niet alleen het C.N.V. in juridische zaken bij stond, doch ook speciaal belast was met de bestudering van wetsontwer pen. Hij was ook gezocht als docent over arbeidsrecht in cursusvergade ringen en neemt tot de terugkeer van prof. De Gaay Fortman in maart a.s. van de Uno-conferentie in New York diens colleges over in arbeidsrecht aan de V.U. waar. Nu weer een voetzoeker ZAANDAM, 11 jan. De Zaandam- se politie heeft twee flessen melk voor onderzoek naar de Aikmaarse keu ringsdienst voor waren gezonden. De ene, reeds geopende fles (zonder fa brieksmerk) bleek een voetzoekerhuls te bevatten, die zo gezwollen was dat hij niet door de hals van de fles kon. In de tweede fles, afkomstig van een melkproduktenfabriek te Amsterdam) zat een bolletje staniol. Deze is door gestuurd naar de keuringsdienst voor waren te Amsterdam. Dit is nu binnen veertien dagen al het vijfde onsmakelijke geval, dat melkflessen wordt aangetroffen. Een indrukwekkend lijstje, dat de eetlust maar weinig bevordert: achtereind van een muis, dood vogeltje, afgebroken haarkam, voetzoeker, bolletje staniol. De keuringsdiensten van waren te Am sterdam, Arnhem en Zaandam hebben nauwkeurige onderzoeken ingesteld. ReAoeping.iw.eAk, (1 In het „Doopsgezind Weekblad" heeft ds. Y. A. bezwaar gemaakt tegen de bij de Doopsgezinden nog veel ge bruikte methode van op beroep pre ken. Hij zegt: Op beroep preken is een soort van wedstrijd houden in het mooi preken, het is geen Evangelieverkondiging meer, het is er êen uitwas van, zelfs een verkrachting. Behalve dat het erom gaat wie het meest behaagt aan de gemeente, wat natuurlijk nooit Evangelieverkondi ging kan zijn, dwingt dit ook tot een bewuste of onbewuste oneerlijkheid. Een beroepspreek is een soort van examen, een vergelijkend examen. En bij de voorbereiding en bij het uit spreken kan die examensfeer zijn in vloed doen gelden, waardoor er een zekere gespannenheid is, die bij de genen, die daar gevoelig voor zijn, sterk remmend kan werken. Evenals bij een examen is het bij een beroepspreek onmogelijk, dat men in een enkel uur een gave indruk kan krijgen van wat iémand presteert en geven kan. Het predikantswerk is zo veelzijdig, dat een goedgedrukte beroepspreek nog niet een goede in druk geeft van die predikant en om gekeerd. Er werden en worden dan ook heel wat foute beroepen uitgebracht! En daarom, hoe eerder we van het onzinnige preken op beroep af waren hoe beter het zou zijn. Maar hoe kan men dan te weten komen welke predikant men moest beroepen? Volgens mijn mening door informatie, wat bij het „horen" ook meteen kan plaats hebben in de ge meente van de te beroepen predikant, bij ringcollega's, andere collega's, kerkbesturen, enzovoort. Als antwoord op wat ds. Y. A. op merkte, schreef een andere predikant, zich noemende „ds. X. B." in het „Doopsgezind Weekblad", dat hij het preken op beroep niet zo verwerpe lijk achtte en dat hij het uitsluitend informeren gevaarlijk vond. Ds. X. B. gaf als zijn mening: Vasthouden aan het stelsel van circularisering aan allen. Niet aan degenen, welke „men", op grond van bepaalde, vaak echter onveilige nor men, méént dat slechts in aanmerking zouden komen, maar: aan allen van Aa tot Zz. Daarna: schiften. Dan: uit nodigen voor een preekbeurt ter ken nismaking. Daarna: een eigen oordeel en dan een tal vormen. Inmiddels: zoveel mogelijk informeren, daar waar Ons dagelijks vervolgverhaal door Hein Kray FRANKFORT, 12 jan (DPA) - Uit de laatste weekstaat van de Bank Deutscher Lander blijkt, dat de Duitse deviezenreserves in de laatste week van het afgelopen jaar aanuzienlijk zijn toegenomen, nadat voordien een zekere stilstand was ingetreden. De goud- en deviezenreserves namen in deze week met 112 miljoen mark toe, zodat de reserve op 31 december j.l. in totaal 18.06 miljard mark beliep. Het sterkst stegen de tegoeden bij de buitenlandse banken, welke een ver meerdering met rond 96 miljoen mark tot 11.0 miljard mark te zien gaven. De goudvoorraad nam in dezelfde pe riode toe met 8 miljoen tot 6.2 mil jard mark. 27) En maar bruine vingers van al die sigaretten. Een kantoor-vent, die hèm als fabrieksarbeider geen cent acht en zelf te stom is om ooit een oog in krant of boek te slaan. Nee hem niet gezien! Als die vent met zijn vlinderdassie en slap snorretje de kop binnen de deur steekt, voelt Jaap al tijd het eelt in zijn eigen knuisten en zijn behaarde handen nog eens zo sterk, alsof hij een brute beer is te genover een slijmerig week dier. Het is half tien als zijn zwager op komt dagen. Marie ontvangt hem veel te har telijk. Jaap hoort ze even smoezen in de keuken, dan komt Harry binnen. „Hallo, kerel, ik breng mooi weer mee 'k Heb een fijn plannetje ge maakt voor vandaag. Jij bent toch ook van de partij?" „Ik zit hier best mijn handen hebben de hele week hard gewerkt, nu zet ik mijn geest aan het werk. Fijn een uurtje lezen, en dan es wat wandelen." „Nou, je moet het zelf weten, zwa ger, je vrouw is tenminste wijzer. Die is niet zo'n kniesoor als jij. Wij kun nen de bloemetjes wel buiten zetten, hè Riteke?" „Wat döe je Jaap? Ga je nou mee of niet?" vraagt zijn Vrouw ongedul dig. Maar als ze ziet, dat hij geen aan stalten maakt om zich klaar, te ma ken, wil ze er vooral niet bij hem op aandringen. „Dan gaan we maar, Har- gint te zoeken." Wel drommel, hij is ry? Nou dag, Jaap. Je redt je wel hè? Ik heb in de keuken alles voor je klaar gezet." Haar toon is zonder hartelijkheid. Ze geeft Jaap nog een vluchtige kus, want haar broer mag vooral niet merken, dat het niet helemaal koek en ei is tussen hen beiden. Jaap wrijft even luchtig met zijn hand ten afscheid. Maar tot zijn eigen ontzetting merkt hij, dat hij zijn tan den op elkaar heeft geklemd. Op dit ogenblik haat hij bijna zijn eigen vrouw. Zo gauw ze weg zijn, gaat hij er gemakkelijk bij zitten. Eerst de krant van gisteren nog eens doornemen en dan een hoek. Maar hij kan zijn gedachten er niét goed bijhouden. Hij is te onrustig van binnen. Hij staat op en leunt een poosje uit het raam. In de straat is het druk geworden. De buurt staat of hangt bij de deuren. Radio-geschetter klinkt op. De stem van zijn overbuur man roept naar hem, dat hij beter doet zijn zuur gezicht eens op z'n zondags te scheren. Met een klap smijt hij nijdig het raam dicht. Nee, in zo'n buurt als hij woont, is nooit rust. Die moet je in de een zaamheid zoeken. Hij loopt de kamer rond. Eerst eens een fijne pijp stoppen. En onder het genot van de rook, die hij diep na denkend inhaalt, komen zijn zenu wen tot rust. Dan staat hij energiek op en be- toch in zijn eigen huis en waar kan zijn vrouw nou toch dat boek gelaten hebben? Alle, mogelijke plaatsen speurt hij nog eens terdege na. Maar nergens, nergens een spoor van het boek. Hij snapt er helemaal niets meer van. En net wil hij moedeloos weer naar zijn gemakkelijke stoel terug gaan, als zijn voet, net als die van zijn vrouw, tegen de verhoogde plank aanstoot. Én als hij met zijn hand over de vloer tast om te zien of hij het euvel ook verhelpen kan, ontdekt hij tot zijn grote verbazing dat de plank omhoog kan en hij vindt het boek van ouwe Daaf. Met een vreemd gevoel houdt hij het in zijn samengeklemde handen. Maar als hij bedenkt, dat zijn eigen vrouw hem dit gelapt heeft, wordt hij wit van woede. Nooit had hij kunnen denken, dat- Ria hem zoiets zou kun nen aandoen. Jaap fronst zijn wenkbrauwen. Gro te rookwolken stuwt hij uit zijn pijp. Het doet hem geen goed, om over dit alles na te denken. Ellendige gedach ten komen in hem op. Is het zover met hen gekomen? Kan hij zijn vrouw niet meer vertrouwen? Maar terwijl hij zich zo opwindt en zelfs de gedachte door zijn hoofd vliegt: zo'n voorval zou je aan de drank kunnen brengen, weet hij meteen dat zijn liefde voor Ria niet dood is. Ze is niet slecht, maar ze is zo opgevoed. En dan begint hij zichzelf te beschuldigen. Zou ik haar teveel aan haar lot hebben overgela ten? Ben ik nou een leidsman voor haar geweest? Je weet nooit een keus te doen, heeft ze gezegd. Is dat waar? Hij bekijkt zichzelf in de spiegel. Hij ziet een strak gezicht. Is zijn kop die van een misdadiger? Nee, dat is niet zo. Maar kun je er dan halfheid en slapheid op lezen? Hij meent 'n aardig goed mensenkenner te zijn en daar om bestudeert hij zijn gelaat aandach tig. Dan wendt hij zich af met een grom. (Wordt vervolgd) men op redelijke en redelijke gronden verwachten mag, deskundige, be trouwbare en vooral zo objectief mo gelijke inlichtingen te krijgen. Dan, nadat de zakelijke kant van het eventuele beroep strikt-zakelijk is behandeld en volledig zwart op wit vastgelegd: beroepen, onder de bede van Gods zegen. Daarna kan men dan inderdaad verder Gods water over Gods akker laten lopen. Nu de Geref. Kerken er een dertig tal gezangen bijgekregen hebben, voorziet de heer H. Algra te Leeuwar den in het „Gereformeerd Jongelings blad" dit van de volgende kantteke ning: Het verlangen naar het vrije kerk lied is al heel oud in onze kerken. In 1885, toen Kuyper nog hervormd was, heeft hij in „De Heraut" zich tegen de gezangen verklaard. Maar de afgescheidenen, die een felle strijd hadden gevoerd tegen de zogenaamde evangelische gezangen in de Hervormde Kerk, die het merk teken droegen van een tijd van verval en bovendien verplicht werden op gelegd en nog wel op een onwettige manier, hebben herhaaldelijk gezegd, dat zij wel graag goede kerkliederen naast de psalmen willen zingen. Toen Kuyper in 1885 tegen de ge zangen schreef, was het al zestien jaar geleden, dat „vader Brummelkamp" zich voor vrije kerkliederen had ver klaard. Prof. Lindeboom was reeds als jong predikant een voorstander, lang vóór de Doleantie en evenzo „de oude Gispen". De jonge Brummelkamp was voor de gezangen, omdat „aposte len, kerkvaders, hervormers, marte laren ons in het zingen van gezan gen zijn voorgegaan." Welnu, als de apostelen en de kerkvaders, de hervormers en de martelaren ons zijn voorgegaan, dan is het helemaal niet zo'n groot won der, dat ook nu vele Gereformeerden prijs stellen op goede, schriftuurlijke, klassieke liederen 'n de eredienst. Daarvoor behoeven zij helemaal niet tot de jongeren te behoren. Het heeft met jong en oud weinig te maken. KeAk in Tiet tüeateA Te Amsterdam wordt elke zondag morgen in het Victoria-theater een dienst gehouden, die speciaal voor buitenkerkelijken bestemd is. Ds. M, Groenenberg vertelt er in „Hervormd Amsterdam" als volgt over: Och nee, het woord „dienst" is fout. Want zo'n morgen heeft niets met een dienst in de kerk gemeen. Alles wat daar maar even aan her innert, is losgelaten. Men is indertijd begonnen met „kerkmensen" nadruk kelijk uit deze „dienst" te weren. Men doet dat niet meer. Dat is ook niet nodig. Deze vorm van samenkomst schift vanzelf de mensen uit. Mensen, die het om een kerkdienst begonnen is, voelen zich hier niet thuis. Het gaat ook niet om hen, maar om de genen, die van de kerk vervreemd zijn. Én die komen er. Ze zitten er gezellig' te roken, ook onder de toespraak (waarbij bleek dat gelukkig niet alleen dominees soms te lang van stof zijn). Daar is muziek die totaal geen kerkmuziek is maar gewoon amusementsmuziek. Daar was vooral het inleidende woord van de leider van de commissie, de bekende heer Aart Romijn, die voor mijn ge voel precies de juiste toon had. En de toon van de toespraak sloot daar even uitstekend bij aan. Een paar honderd mensen luisterden aandachtig. Gezon gen werd er niet. Ook niet uit de Bijbel gelezen. Wel werd de bood schap doorgegeven. En een kort ge bed besloot dat. Ik geloof, dat het Opendeur-werk, dat in de Victoria-bioscoop wordt ge daan, een goede vorm heeft gevon den. Nee kerkelijke mensen moe ten er niet heengaan. Ook niet-kerke- lijke niet, die toch op kerkelijke vor men gesteld zijn. OTTAWA, 12 jan. (Reuter). De staking van stokers bij de Canadian Pacific Railway is geëindigd. Dit deel de premier Louis St. Laurent in het parlement mede. Hij zei, dat besloten is de geschilpunten voor te leggen aan een commissie van drie leden. Het voornaamste geschilpunt is de kwes tie van tewerkstelling van stokers op dieseltreinen. De diensten werden vanmorgen vroeg hervat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 5