Zeeuwse Staten verontrust over lijven tweede veerboot uitblij' Werktrein botste te Goes tegen stilstaande goederentrein; geen doden Douaniers grepen drie Zeeuwse smokkelaars en elf koeien Burgemeester P. Dregmans van Serooskerke(W) overleden Rilland krijgt een prachtige nieuwe Gereformeerde kerk en nacht gewerkt om de baan vrij te maken Dag Onvoldoende erkenning van betekenis Scheldeveren Houtwormbestrijding met BLEYS B.O.B.-4 Laai Goese aannemer Goese woningen bouwen Ruim kwart eeuw trouwe dienst Statenleden huldigden Commissaris Vonnis: 3-5 maand en vee en auto verbeurd HOOFDPIJN WEG HOOFDPIJN I Boete van f 100 voor overtreding van Zondagsrijverbod Beëdiging kantonniers Wegschap Walcheren Woensdag 19 december 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 2 Motie aan de ministerraad gezonden MIDDELBURG, 18 december. „De staten der provincie Zeeland spreken hun ernstige teleurstelling en verontrusting uit over de aanvankelijke beslissing van de minister van verkeer en waterstaat, strekkende tot het onthouden van toestemming voor de bouw van een tweede boot voor de veerdiensten over de Wester-Schelde. Zij zien in deze beslissing een onvoldoende erkenning van de betekenis van deze veerdiensten voor de Zeeuwse (en onverbrekelijk daarmede de nationale) economie en als schakel in de internationale verbin dingsroute met België, Frankrijk en Engeland. Zij nodigen gedep. staten uit deze motie ter kennis te brengen van de ministerraad en van de beide Kamers der Staten-Generaal". Dit is de tekst van de motie, die de prov. staten vanmorgen met algemene stemmen hebben aanvaard, nadat de heer M. J. van Poelje, lid van ged. staten, had verklaard, dat het college zich niet tegen indiening en inhoud der motie zou verzetten. De kwestie werd aan de orde ge steld door de heren L. P. van Oorschot (Arb.) en J. L. Verhagen (V.V.D.). Eerstgenoemde sprak van een gevoel van diepe teleurstelling, toen de mi nister van verkeer en waterstaat be kend maakte, dat er geen tweede veer boot zou worden gebouwd. De pers pectieven zijn evenmin gunstig. Hij wilde nu graag van ged. staten weten wat zij na het vernemen van het mi nisteriële antwoord'hebben gedaan of wat zij denken te gaan doen. Na drie jaar.... De heer Verhagen herinnerde de statenleden aan het op 3 augustus 1954 genomen besluit tot bouw van twee veerboten voor de Wester- Schelde, nadat ged. staten In septem ber 1953 in een brief hun standpunt reeds uiteen hadden gezet. Wij zijn nu drie jaar verder. De welvaart, ook in Zeeland, is gestadig toegeno men, maar op dit moment weten wij alleen, dat er in 1958 slechts één boot in de vaart kan worden gebracht. Daarmee zal geen einde worden ge maakt aan de reeds sedert de oorlog bestaande onhoudbare toestand. De heer Verhagen wees op de grote scha de voor het bedrijfsleven als gevolg van de lange wachttijden, op de moei lijkheden voor het toeristische ver keer enz. Hij vroeg zich af, of de mi nister wat deze zaak betreft terecht een beroep heeft gedaan op de nood zaak van beperking der investeringen. Onderschatting Naar het oordeel van dit statenlid onderschat de minister de betekenis ter Wester-Scheldeveren voor het eeuwse bedrijfsleven en als interna tionale verkeerschakel. „Hoe zou het wegverkeer reageren, als het steeds tien minuten zou moeten wachten ten gevolge van een permanente wegom- legging? Maar hier moet het verkeer Vaak uren wachten", aldus de heer Verhagen, die zei van oordeel te zijn, dat de voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaande- ren zich al heeft laten verleiden tot een exclamatie, die men heus niet voor zijn rekening behoeft te némen pm toch te begrijpen, dat er zeer gro te teleurstelling en ontstemming be staat. Volledig begrip Het is niet de taak van het prov. bestuur uit te maken welke investerin gen moeten worden beperkt, maar het is wél zijn taak ervoor te waken, dat geen vitale belangen worden geschaad, aldus de heer Verhagen, die daarna 'n motie indiende. Gedeputeerde Van Poelje citeerde de memorie van antwoord van minis ter Algera aan de Tweede Kamer en zijn mededelingen tijdens de open bare behandeling van de begroting, volgens welke om conjuncturele rede nen voorshands niet kan worden in gestemd met de bouw van een tweede boot. Gezien het feit, dat ged. staten steeds op het standpunt stonden en nog staan, dat deze tweede boot zo spoedig mogelijk aan de vervoersca paciteit voor de Wester-Schelde moet worden togevoegd, was het antwoord van de minister ook voor het college een teleurstelling. Ged. staten hebben volledig be grip voor de moeilijke positie, waar in ons land is komen te verkeren en tevens voor de maatregelen, die de regering zal moeten nemen. Zij begrijpen, dat de temporisering der investeringen ook voor de lagere publiekrechtelijke lichamen zal moe ten gelden. Maar daarmee is niet alles gezegd. Structurele schade De regering heeft bij monde van mi nister Zijlstra verklaard, dat bij het treffen der maatregelen gewaakt zal moeten worden tegen het veroorzaken van structurele schade. Ged. staten zijn nu van oordeel, dat door de be slissing van minister Algera structu rele schade wordt toegebracht aan de Zeeuwse economie. Zjj hebben daarom gemeend, met alle begrip voor de moeilijkheden der Uitgave Stichting Zeeuwsch Dagblad Goes. Medewerkers: J. A. van Benne- kom, Middelburg; Ds. W. C. van Burgeier, Kruiningen; A. L Cats- man, Aardenburg; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuw- dorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds. J. Karelse, Goes. Ds. M. v. d. Klis, Zierikzee; Ds. J. Kwast, Vlissingen; Ds. C. J. P. Lam, Poortvliet; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlis singen, K. C. v. Spronsen, Goes; Dr. C. Stam, Goes; A. H. S. Ste- merding, Souburg; B. Zuidema, Goes. regering, zich tot de ministerraad te moeten wenden en de verschillende aspecten van deze kwestie uiteen te zetten. In deze brief wordt erop ge wezen, dat een tweede veerboot voor de welvaart van Zeeland noodzakelijk moet worden geacht. Aangezien de zaak niet meer alleen de minister van verkeer en water staat aangaat, maar het gehele kabi net regardeert, is het gewenst de mi nisterraad op de hoogte stellen. De heer Van Poelje verzocht de heer Verhagen zijn motie in te trek ken, omdat ged. staten deze op dit moment minder opportuun achten, aangezien zij nu in een „zakelijk on derhandelingstadium" met de minister raad verkeren en door een motie de hele kwestie min of meer in het emo tionele vlak wordt getrokken. Tenslotte deelde de heer Van Poel je mede, dat op 10 januari a.s. de kiel zal worden gelegd voor de eer ste veerboot. De werf verwacht nog Ingezonden Mededeling (adv.) Volledige garantie BLEYS LEIDEN Morsstraat 39 Telefoon 21078 Voor kleinverpakking vraagt Uw drogist altijd het schip omstreeks 1 januari 1958 te kunnen afleveren. Niet verkeerd De heer Van Oorschot zei dankbaar te zijn voor de afgelegde verklaring en niet veel voor een motie te voelen. Hij wenste zich echter het recht voor te behouden bij de behandeling der provinciale begroting op 24 januari a.s. met een motie te komen en dan in overleg ipct de andere fracties. De heer Verhagen echter kon moei lijk inzien waarom een motie verkeerd zou zijn. Zij betekent slechts een on derstreping van het beleid dat gedep staten voeren. Bovendien i de motie zeker niet emotioneel gesteld. Z.i. heeft na al het gebeurde nie mand behoefte aan een debat over de stoombootdiensten begin volgend jaar. Nu is het moment van handelen ge komen. Volgend jaar is het goede ogenblik verstreken. Schorsinc Op verzoek van de Commissaris werd de vergadering daarna geruime tijd geschorst om de fractievoorzitters gelegenheid te geven zich nader te be raden. Na heropening verklaarde de heer Van Oorschot, dat men unaniem van oordeel was, dat indiening van een motie inderdaad wenselijk is. Na mens alle fractievoorzitters diende hij deze dan ook in. Nadat de heer Van Poelje had me degedeeld, dat ged. staten er geen bezwaar tegen hadden (de motie had in vergelijking met die van de heer Verhagen enige wijzigingen on dergaan), werd zij zonder hoofde lijke stemming aanvaard. Prov. V.U.-comité besprak de ledenwerfactie GOES, 18 dec. Maandagmiddag vergaderde te Goes het Provinciaal V.U.-comité o.l.v. drs. A. Verschoor van Vlissingen. De vertegenwoordiger voor Zeeland, de heer J. Kalisvaart, deed belangrijke mededelingen over de gevoerde ledenwerfactie. In Zee land traden een 25-tal nieuwe leden toe. Over het gehele land bracht deze actie 10.000,verhoging. Besloten werd, behoudens goedkeuring van di recteuren, in het komende voorjaar een samenkomst te beleggen in Goes voor leden en correspondenten. Aan de secretaris, de heer T. Staat te Nieuw- en Sint Joosland, die wegens ernstige ziekte afwezig was, zal een schrijven gezonden worden met de wens voor een volledig herstel. Financiële commissie: GOES, 18 dec. Bij de financiële commissie uit de Goese raad is, n.a.v. het voorstel van b. en w. inzake de woningbouw, de vraag gerezen, of het mogelijk is de bouw van deze wonin gen te doen uitvoeren door een aan nemer of combinatie van aannemers uit Goes of omgeving, zoals dit ook het geval is met de bouw van de 72 wonin gen in Goes-west. De financiële commissie vreest, dat door de bouw in diverse gemeenten de woningen in de ene gemeente vlugger gereed zullen zijn dan in de andere. SEROOSKERKE, 18 dec. In de afgelopen nacht is, na een vrij lang durige ziekte, overleden de heer P. Dregmans, burgemeester der gemeen te Serooskerke (W.), welke gemeente hij gedurende meer dan zesentwintig jaar heeft geleid. De heer Dregmans bereikte de leeftijd van zevenenvijftig jaar. Zeeuw van origine (hij werd in Hoek op 26 juli 1899 geboren) heeft hij zijn gehele leven, waarvan het grootste gedeelte in het ambt van bur gemeester, aan deze provincie gegeven. Hij was een man, die rustig zijn gang ging, uiterst serieus in zijn werk, een burgemeester, die voor zijn gemeente naren op de bres stond en wiens werk als administratief man hij bekleed de ook de funktie van gemeentesecre taris bijzonder hoog stond aange schreven. Reeds op 23-jarige leeftijd, in het jaar 1922, werd hij gemeentesecreta ris van Serooskerke, waar hij zijn MIDDELBURG, 18 dec. Aan het begin der eerste vergadering van de winterzitting der prov. staten heeft de heer D. Kodde, mede namens alle sta tenleden, de Commissaris der Konin gin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, hartelijk gelukgewenst met zijn 50ste verjaardag, die hij gisteren mocht vie ren. De heer Kodde sprak de wens uit, dat God de Commissaris alles zal schenken wat hij nodig heeft om lei ding te kunnen geven in de vele pro blemen, waarvoor Zeeland staat. Hij gewaagde van de grote achting en waardering der statenleden voor de Commissaris en betrok ook mevrouw De Casembroot in zijn gelukwens. Het zesdelige standaardwerk over de we reldgeschiedenis onder redactie van de professoren Berkelbach van der Sprenckel, Brandt en Ganshof was de tastbare waardering der staten. Jhr. De Casembroot verklaarde diep getroffen te zijn door alle blijken van vriendschap, die hij zowel gisteren als vandaag mocht ontvangen. Mede na mens zijn vrouw dankte hij daarvoor. Deze gelegenheid wilde hij aangrij pen om te zeggen op welke hoge prijs hij de samenwerking met de staten stelt. „Wij zullen samen, met Gods hulp, voor onze provincie het beste trachten te bereiken", aldus de Commissaris. Voordat de agenda werd afgehandeld, sprak jhr. De Casembroot nog een bijzonder woord van welkom tot de heer A. I. Catsman, die na een ern stig auto-ongeluk nu weer zover is hersteld, dat hij de vergadering kon bijwonen. Na het trekken der afde- I1 I lingen gingen de statenleden de diver- - I se voorstellen behandelen. ambtelijke loopbaan na enige tijd te Hoek gevolontaird te hebben be gon. Op 19 mei '30 werd z'n benoeming tot burgemeester der gemeente bekend en op 13 juli van dat jaar volgde zijn officiële installatie als burgemeester. Het merkwaardige daarbij is, dat de huidige loco-burgemeester, de heer A. Goedbloed, hem toen mocht installe ren. Vorig jaar mei heeft burgemeester Dregmans onder grote belangstelling der bevolking zijn zilveren ambtsju bileum mogen vieren. Sedert 1928 was de heer Dregmans ook ambtenaar van de burgerlijke stand. Hij heeft alle moeilijkheden van oorlog en inundatie van zijn gemeente meegemagkt en daarna alle krachten aan het herstel en de wederopbouw gegeven. In zijn ambtsperiode zijn vele werken door zijn stuwende leiding tot stand gekomen. Daarnaast bekleedde de heer Dreg mans vele functies. Hij was bestuurs lid van de Stichting Verpleeg- en Rusthuizen Walcheren, bestuurslid van de Zeeuwse Vereniging „Het Oranje-Groene Kruis", commissaris der Waterleidingmaatschappij „Mid den-Zeeland", lid van het college va beheer van het Wegschap Walcheren en sedert vele jaren secretaris-pen ningmeester van de Vereniging Chr. Wijkverpleging Walcheren afdeling St. Laurens-Serooskerke. De begrafenis is bepaald op zater dagmiddag 2 uur. Smokkelcomplot opgerold voor politierechter MIDDELBURG, 18 december. Al maanden werden ze door de douaniers in de gaten gehouden; het trio J. M. v. d. V. uit Goes (chauffeur), E. P. G. uit Sluiskil (veehandelaar) en P. G. M. uit Hontenisse (eveneens veehande laar. 't Was ook een beetje vreemd. Als ze met de veewagens de oversteek Perkpolder-Kruiningen maakten in deze, noordwaartse richting, waren deze wagens leegAlleen als ze in de richting van de grens koersten, dan was de wagen lekker vol met prach tige, fraaigelijnde melkproducenten. Verschillende keren hadden de grens wachters hen reeds „te velde", daar, waar de denkbeeldige lijn loopt, in aktie gezien; nimmer was het hen ge lukt de strik, die al zo lang voor hen gespannen stond, aan te trekken. De douaniers wisten tenslotte het trio op 2 november, toen het zich met een wa gen en elf stuks vee in de onmiddel lijke nabijheid van de grens bevond een halt toe te roepen. Op een vrijwel onbegaanbare zand weg heben de kommiezen hun slag geslagen. Voordien hadden zij al ge zien, dat de wagen bij G. werd gela den; v. d. V. was de chauffeur. G. bekende dinsdagmorgen voor de eco nomische politierechter te Middelburg, mr. P. van Empel, dat hij de koeien in west-Zeeuwsch-Vlaanderen en in Rotterdam had gekocht. GEWIEKST De 29ste oktober was het nog gelukt, zulk een bescheiden transportje. Ge wiekst, want de kommiezen hielden het complot al sedert sept. '55 in de gaten. Toen werd reeds aangenomen, dat het trio deel uitmaakt van een smokkelcombinatie, zulks met relaties in België. Ingezonden Mededeling (Adv.) De plannen nemen vastere vormen aan RILLAND, 18 december. Wie in de toekomst van de Rijksweg via de Derde Weg de gemeente Rilland binnenkomt zal daar, schuin tegenover de algemene begraafplaats en markant bouwwerk zien staan. Het is de nieuwe geref. kerk. Reeds lang koestert men in Ril land de wens om te komen tot de bouw van een nieuwe geref. kerk. Het huidige gebouw heeft veel geleden van de watersnood en hoe wel het flink is opgeknapt leent de kerk zich toch niet meer zo goed om als zodanig dienst te doen De kerkeraad klopte aan bij de depu- taten van de stormschade en bij het Rampenfonds. Naar ds .Ph. Stof fels, de plaatselijke predikant ons meedeelde, nemen de plannen nu vastere vormen aan, hoewel er nog veel geregeld moet worden. De deputaten en het Rampenfonds hebben namelijk steun toegezegd, waardoor definitief besloten kan worden tot de bouw over te gaan. Architect ir. P. J. 't Hooft te Goes heeft een voorlopig ontwerp ge maakt, dat u hierbij afgedrukt vindt. In grote lijnen zal dit ont werp, naar verwacht wordt, uitge voerd worden. Het ontwerp voor de toren zal wat anders worden en ook het interieur zal op enkele punten een kleine wijziging ondergaan. DE KERK. De kerk zal plaats bieden aan 200 personen; de ruimte is gebaseerd op de aanwezige banken in de bestaande kerk. Via een ruim portaal, waarin de garderobe en de toiletten aangebracht zijn, komt de bezoeker in het mid denpad, dat echter niet helemaal in het midden ligt, maar meer aan de rechterkant. Rechts vinden wij dan ook de plaats voor vijf personen en links voor elf. Aan het eind van het pad, dus achter in de kerk, staat de Avondmaalstafel en daarachter wordt aan de muur een kruis aangebracht. De preekstoel komt daarnaast, zodat de kansel niet recht tegenover het middenpad staat. Uiteraard zijn daar ook de kerkeraadsbanken geprojec teerd. Verder zien we natuurlijk een kerkeraadskamer en een jeugdlokaal, gescheiden door een klapwand. Deze twee ruimten kunnen tot één samen gevoegd worden, waardoor een lokaal wordt verkregen van 8.5 bij 5.5 meter. Een los podium zal eveneens aange bracht worden. Voor het meubilair van de kerkeraadskamer zal het be staande gebruikt worden. Het gehele complex wordt in lichte kleuren ge houden en opgetrokken van licht bak steen. De orgelgalerij treffen wij in het torentje, waarop een vis geplaatst wordt, aan. Het gebouw zal verder centraal verwarmd worden. Ongetwijfeld kijken de Geref. broeders en zusters met verlangen uit naar hun nieuwe kerk. Maar dat zal nog wel even duren, want er moet nog heel wat gebeuren voor het gebouw overeind staat. De officier van justitie, mr. Ph. M. Schenke'nberg van Mierop, eis te tegen v. d. V. vier maanden met aftrek en verbeurdverklaring van auto en vee; tegen G. zes maanden met aftrek en stillegging van zijn bedrijf (de veehandel) voor de tijd van één jaar; tegen M. vier maan den met aftrek. Mr. P. C. Adriaanse verdedigde het drietal. Pleiter zei, dat men voorzich tig moet zijn met het trekken van de conclusie: dit is een heel smokkel complot. Hij wees er op, dat de ver dachten thans reeds zes weken in het Huis van Bewaring hebben doorge bracht en bepleitte, met de feestdagen in zicht, uiterste clementie. De politierechter vonniste: v. d. V. drie maanden met aftrek en ver beurdverklaring van auto en vee; M. drie maanden met aftrek en G. vijf maanden met aftrek en bevel tot stillegging van het bedrijf voor de tijd van één jaar. MIDDELBURG, 18 dec. In de dinsdagmorgenzitting van de politie rechter te Middelburg is één geval van overtreding van het zondagsrij verbod behandeld. Van de zijde van de justitie werd medegedeeld, dat men in Zeeland zich aan het verbod heeft gehouden. Weinig verbalen zijn er binnengekomen. Slechts enkele keren werd in onze provincie tot op heden het zondagsrijverbod overtreden; deze veelal onder exceptionele omstandig heden. Eén van deze weinigen die echter slechts een pover excuus had was de fabricagechef A. A. V. uit St. Jansteen, die 's zaterdags, omdat hij niet over een rijwiel kon beschik ken, een auto van zijn firma had ge leend. Hij vergat de wagen 's avonds terug te brengen; dacht er, zoals hij verklaarde, slechts 's zondagsmorgens heel vroeg aan en ging zodoende om ongeveer half zeven met de wagen aan 't rijden. Uiteraard tegen zijn verwachting stonds de politie reeds klaar om hem om kwart voor zeven te verbaliseren. De officier van justitie eiste tegen deze overtreder een boete van f 100. subs. 20 dagen, ,,'t Wordt een dure rit, mijnheer V.", zei de politierechter en vonniste conform. Met een daverende klap GOES, 19 december. EEN DAVERENDE KLAP, gevolgd door een oorverdovend lawaai van ver splinterend hout en het verwringen van metaal, kondigde vanochtend in al le duisternis aan dat er op de spoor lijn te Goes, ter hoogte van de Berg weg, iets niet pluis was. Het bleek, dat te 5.50 uur een werk trein op een stilstaande goederentrein was gereden. Drie goederenwagons werden finaal verpulverd, een derde zwaar beschadigd en de diesel-elektri sche locomotief van de werktrein als mede de eerste wagon ontspoorden. Een van de sporen werd daardoor ontzet, met het gevolg dat tussen Goes en Biezelinge slechts op één spoor („op verkeerd spoor", luidt de N.S. term) gereden kon worden. De reizigerstrein, die om 5.55 uit Den Bosch naar Vlissingen zou ver trekken werd opgeheven en de trein van 5.56 uit Vlissingen naar Nijmegen is maar tot Middelburg gereden. De gehele dag en avond ondervond de treinenloop enige vertraging. In de loop van de morgen arriveer de de werktrein uit Eindhoven met 'n grote kraan, waarmee men zelfs tot de andere ochtend gewerkt heeft om het lastige karwei op te knappen. Naar men ons van bevoegde zijde mededeelde, was de machinist van de werktrein vertrokken zonder daarvoor toestemming te hebben ge kregen. De seinen stonden nog on veilig en ook de overwegbomen wa ren niet gesloten. Wonder boven wonder kreeg de machinist geen let sel. Gezien de ravage moet de trein een behoorlijke snelheid hebben ge had. De machinist mag van geluk spreken, dat de locomotief naar de baankant is omgevallen en niet naar de diepe spoorberm. MIDDELBURG, 18 dec. De door het Dagelijks Bestuur van de Polder Walcheren benoemde nieuwe griffier, in de plaats van mr. dr. R. W. Graaf van Lynden mr. B. Plomp te Utrecht, heeft deze benoeming aan vaard. Maandag is hij reeds in functie getreden. Hij zal zich, zoals wij reeds eerder meldden, te Domburg vestigen. MIDDELBURG, 18 dec. Tijdenj, een daartoe in de bovenzaal van het Nederlands Koffiehuis door het Dage lijks Bestuur belegde bijeenkomst heeft een tiental kantonniers en kan- tonniers-straatmakers van het Weg schap Walcheren de eed van trouw af gelegd. De voorzitter, de heer J. L. Dregmans, sprak in zijn openings woord de tevredenheid van het dage lijks bestuur uit over de werkzaam heden, zoals die door de kantonniers van het wegschap reeds gedurende meer dan een jaar zijn verricht. Thans is het ambtenarenreglement tot stand gekomen, waarin wordt bepaald, dat de kantonniers de eed of belofte zullen afleggen. Vervolgens legden de kantonniers en kantonniers-straatmakers de eed af in handen van de heer Dregmans. Van de zijde der beëdigden werd naar voren gebracht, dat het prettig werken is voor het nog jonge Wegschap Walche ren. De namen van de beëdigde kan tonniers-straatmakers zijn: F. de Steur, Serooskerke; L. Kalland, Westkapelle; L. Jongepier, Serooskerke. Die van de kantonniers luiden: J. Brasser, Koudekerke; A. de Haas, Middelburg; J. Lampers, Oostkapelle; J. Lievense, Zoutelande; P. Meijers, en E. Boone, Middelburg. De technisch ambtenaar, de heer K. van Rooijen uit Westkapelle, legde reeds eerder de eed af. Zwoegers.... Helderwitte lichtbundels met daar tussen door de dolende zil- verplekken van de looplampen en tegen de achtergrond een grauwe massa van belangstellen de toeschouwers. Ernstig kijken de heren en zwoegende werk lieden. De stampende dampende motor van de kraan was het eni ge geluid, dat de bijna angstaan jagende stilte van de late avond verbrak. We bevonden ons om streeks elf uur op de spoorbaan tussen Goes en Kloetinge, waar in de prille ochtend van dinsdag 18 dec. een treinongeluk was gebeurd. Met een enorm gekraak werd door de machtige grijparm van de kraan het bovenstel van de trein met een zwaai opzij ge worpen. Vluchtige schimmen van werklieden renden naar de plek. Nu begon hun werk. De wrak stukken moesten gedeeltelijk ge sloopt en opgeruimd worden. Af en toe passeerde een trein. Van achter de gezellig goud-lichtende ramen straalde de nieuwsgierig heid van de reizigers. En onver moeid werkte men door, tot het resultaat was bereikt: de baan was vrjj. Voldaan, maar dodelijk vermoeid keerden ze huiswaarts: de stoere werkers in de stille nacht. De kraan kon vertrekken. Maar toen daagde reeds de mor gen Aan de Rijksuniversiteit te Leiden is geslaagd voor het doktoraal examen geneeskunde, de heer J. L. Stam te Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 2