Zeeuwse Staten verontrust over
lijven tweede veerboot
uitblij'
Werktrein botste te Goes tegen stilstaande
goederentrein; geen doden
Douaniers grepen drie Zeeuwse
smokkelaars en elf koeien
Burgemeester P. Dregmans
van Serooskerke(W) overleden
Rilland krijgt een prachtige
nieuwe Gereformeerde kerk
en nacht gewerkt om de
baan vrij te maken
Dag
Onvoldoende erkenning van
betekenis Scheldeveren
Houtwormbestrijding
met BLEYS B.O.B.-4
Laai Goese aannemer
Goese woningen bouwen
Ruim kwart eeuw trouwe
dienst
Statenleden huldigden
Commissaris
Vonnis: 3-5 maand en
vee en auto verbeurd
HOOFDPIJN
WEG HOOFDPIJN I
Boete van f 100 voor
overtreding van
Zondagsrijverbod
Beëdiging kantonniers
Wegschap Walcheren
Woensdag 19 december 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 2
Motie aan de ministerraad gezonden
MIDDELBURG, 18 december. „De staten der provincie Zeeland
spreken hun ernstige teleurstelling en verontrusting uit over de
aanvankelijke beslissing van de minister van verkeer en waterstaat,
strekkende tot het onthouden van toestemming voor de bouw van
een tweede boot voor de veerdiensten over de Wester-Schelde. Zij
zien in deze beslissing een onvoldoende erkenning van de betekenis
van deze veerdiensten voor de Zeeuwse (en onverbrekelijk daarmede
de nationale) economie en als schakel in de internationale verbin
dingsroute met België, Frankrijk en Engeland. Zij nodigen gedep.
staten uit deze motie ter kennis te brengen van de ministerraad en
van de beide Kamers der Staten-Generaal". Dit is de tekst van de
motie, die de prov. staten vanmorgen met algemene stemmen hebben
aanvaard, nadat de heer M. J. van Poelje, lid van ged. staten, had
verklaard, dat het college zich niet tegen indiening en inhoud der
motie zou verzetten.
De kwestie werd aan de orde ge
steld door de heren L. P. van Oorschot
(Arb.) en J. L. Verhagen (V.V.D.).
Eerstgenoemde sprak van een gevoel
van diepe teleurstelling, toen de mi
nister van verkeer en waterstaat be
kend maakte, dat er geen tweede veer
boot zou worden gebouwd. De pers
pectieven zijn evenmin gunstig. Hij
wilde nu graag van ged. staten weten
wat zij na het vernemen van het mi
nisteriële antwoord'hebben gedaan of
wat zij denken te gaan doen.
Na drie jaar....
De heer Verhagen herinnerde de
statenleden aan het op 3 augustus
1954 genomen besluit tot bouw van
twee veerboten voor de Wester-
Schelde, nadat ged. staten In septem
ber 1953 in een brief hun standpunt
reeds uiteen hadden gezet. Wij zijn
nu drie jaar verder. De welvaart,
ook in Zeeland, is gestadig toegeno
men, maar op dit moment weten wij
alleen, dat er in 1958 slechts één boot
in de vaart kan worden gebracht.
Daarmee zal geen einde worden ge
maakt aan de reeds sedert de oorlog
bestaande onhoudbare toestand. De
heer Verhagen wees op de grote scha
de voor het bedrijfsleven als gevolg
van de lange wachttijden, op de moei
lijkheden voor het toeristische ver
keer enz. Hij vroeg zich af, of de mi
nister wat deze zaak betreft terecht
een beroep heeft gedaan op de nood
zaak van beperking der investeringen.
Onderschatting
Naar het oordeel van dit statenlid
onderschat de minister de betekenis
ter Wester-Scheldeveren voor het
eeuwse bedrijfsleven en als interna
tionale verkeerschakel. „Hoe zou het
wegverkeer reageren, als het steeds
tien minuten zou moeten wachten ten
gevolge van een permanente wegom-
legging? Maar hier moet het verkeer
Vaak uren wachten", aldus de heer
Verhagen, die zei van oordeel te zijn,
dat de voorzitter van de Kamer van
Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaande-
ren zich al heeft laten verleiden tot
een exclamatie, die men heus niet
voor zijn rekening behoeft te némen
pm toch te begrijpen, dat er zeer gro
te teleurstelling en ontstemming be
staat.
Volledig begrip
Het is niet de taak van het prov.
bestuur uit te maken welke investerin
gen moeten worden beperkt, maar het
is wél zijn taak ervoor te waken, dat
geen vitale belangen worden geschaad,
aldus de heer Verhagen, die daarna 'n
motie indiende.
Gedeputeerde Van Poelje citeerde
de memorie van antwoord van minis
ter Algera aan de Tweede Kamer en
zijn mededelingen tijdens de open
bare behandeling van de begroting,
volgens welke om conjuncturele rede
nen voorshands niet kan worden in
gestemd met de bouw van een tweede
boot. Gezien het feit, dat ged. staten
steeds op het standpunt stonden en
nog staan, dat deze tweede boot zo
spoedig mogelijk aan de vervoersca
paciteit voor de Wester-Schelde moet
worden togevoegd, was het antwoord
van de minister ook voor het college
een teleurstelling.
Ged. staten hebben volledig be
grip voor de moeilijke positie, waar
in ons land is komen te verkeren
en tevens voor de maatregelen, die
de regering zal moeten nemen. Zij
begrijpen, dat de temporisering der
investeringen ook voor de lagere
publiekrechtelijke lichamen zal moe
ten gelden. Maar daarmee is niet
alles gezegd.
Structurele schade
De regering heeft bij monde van mi
nister Zijlstra verklaard, dat bij het
treffen der maatregelen gewaakt zal
moeten worden tegen het veroorzaken
van structurele schade. Ged. staten
zijn nu van oordeel, dat door de be
slissing van minister Algera structu
rele schade wordt toegebracht aan de
Zeeuwse economie.
Zjj hebben daarom gemeend, met
alle begrip voor de moeilijkheden der
Uitgave
Stichting Zeeuwsch Dagblad
Goes.
Medewerkers: J. A. van Benne-
kom, Middelburg; Ds. W. C. van
Burgeier, Kruiningen; A. L Cats-
man, Aardenburg; J. S. Hoek,
Middelburg; J. Hommes, Nieuw-
dorp; J. Huijssen, Terneuzen;
Ds. J. Karelse, Goes. Ds. M. v.
d. Klis, Zierikzee; Ds. J. Kwast,
Vlissingen; Ds. C. J. P. Lam,
Poortvliet; J. Laport, Goes; J.
Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlis
singen, K. C. v. Spronsen, Goes;
Dr. C. Stam, Goes; A. H. S. Ste-
merding, Souburg; B. Zuidema,
Goes.
regering, zich tot de ministerraad te
moeten wenden en de verschillende
aspecten van deze kwestie uiteen te
zetten. In deze brief wordt erop ge
wezen, dat een tweede veerboot voor
de welvaart van Zeeland noodzakelijk
moet worden geacht.
Aangezien de zaak niet meer alleen
de minister van verkeer en water
staat aangaat, maar het gehele kabi
net regardeert, is het gewenst de mi
nisterraad op de hoogte stellen.
De heer Van Poelje verzocht de
heer Verhagen zijn motie in te trek
ken, omdat ged. staten deze op dit
moment minder opportuun achten,
aangezien zij nu in een „zakelijk on
derhandelingstadium" met de minister
raad verkeren en door een motie de
hele kwestie min of meer in het emo
tionele vlak wordt getrokken.
Tenslotte deelde de heer Van Poel
je mede, dat op 10 januari a.s. de
kiel zal worden gelegd voor de eer
ste veerboot. De werf verwacht nog
Ingezonden Mededeling (adv.)
Volledige garantie
BLEYS LEIDEN
Morsstraat 39 Telefoon 21078
Voor kleinverpakking vraagt Uw
drogist
altijd het schip omstreeks 1 januari
1958 te kunnen afleveren.
Niet verkeerd
De heer Van Oorschot zei dankbaar
te zijn voor de afgelegde verklaring
en niet veel voor een motie te voelen.
Hij wenste zich echter het recht voor
te behouden bij de behandeling der
provinciale begroting op 24 januari a.s.
met een motie te komen en dan in
overleg ipct de andere fracties.
De heer Verhagen echter kon moei
lijk inzien waarom een motie verkeerd
zou zijn. Zij betekent slechts een on
derstreping van het beleid dat gedep
staten voeren. Bovendien i de motie
zeker niet emotioneel gesteld.
Z.i. heeft na al het gebeurde nie
mand behoefte aan een debat over de
stoombootdiensten begin volgend jaar.
Nu is het moment van handelen ge
komen. Volgend jaar is het goede
ogenblik verstreken.
Schorsinc
Op verzoek van de Commissaris
werd de vergadering daarna geruime
tijd geschorst om de fractievoorzitters
gelegenheid te geven zich nader te be
raden. Na heropening verklaarde de
heer Van Oorschot, dat men unaniem
van oordeel was, dat indiening van
een motie inderdaad wenselijk is. Na
mens alle fractievoorzitters diende hij
deze dan ook in.
Nadat de heer Van Poelje had me
degedeeld, dat ged. staten er geen
bezwaar tegen hadden (de motie
had in vergelijking met die van de
heer Verhagen enige wijzigingen on
dergaan), werd zij zonder hoofde
lijke stemming aanvaard.
Prov. V.U.-comité
besprak de ledenwerfactie
GOES, 18 dec. Maandagmiddag
vergaderde te Goes het Provinciaal
V.U.-comité o.l.v. drs. A. Verschoor
van Vlissingen. De vertegenwoordiger
voor Zeeland, de heer J. Kalisvaart,
deed belangrijke mededelingen over
de gevoerde ledenwerfactie. In Zee
land traden een 25-tal nieuwe leden
toe. Over het gehele land bracht deze
actie 10.000,verhoging. Besloten
werd, behoudens goedkeuring van di
recteuren, in het komende voorjaar
een samenkomst te beleggen in Goes
voor leden en correspondenten. Aan
de secretaris, de heer T. Staat te
Nieuw- en Sint Joosland, die wegens
ernstige ziekte afwezig was, zal een
schrijven gezonden worden met de
wens voor een volledig herstel.
Financiële commissie:
GOES, 18 dec. Bij de financiële
commissie uit de Goese raad is, n.a.v.
het voorstel van b. en w. inzake de
woningbouw, de vraag gerezen, of het
mogelijk is de bouw van deze wonin
gen te doen uitvoeren door een aan
nemer of combinatie van aannemers
uit Goes of omgeving, zoals dit ook het
geval is met de bouw van de 72 wonin
gen in Goes-west.
De financiële commissie vreest, dat
door de bouw in diverse gemeenten de
woningen in de ene gemeente vlugger
gereed zullen zijn dan in de andere.
SEROOSKERKE, 18 dec. In de
afgelopen nacht is, na een vrij lang
durige ziekte, overleden de heer P.
Dregmans, burgemeester der gemeen
te Serooskerke (W.), welke gemeente
hij gedurende meer dan zesentwintig
jaar heeft geleid. De heer Dregmans
bereikte de leeftijd van zevenenvijftig
jaar. Zeeuw van origine (hij werd in
Hoek op 26 juli 1899 geboren) heeft
hij zijn gehele leven, waarvan het
grootste gedeelte in het ambt van bur
gemeester, aan deze provincie gegeven.
Hij was een man, die rustig zijn gang
ging, uiterst serieus in zijn werk, een
burgemeester, die voor zijn gemeente
naren op de bres stond en wiens werk
als administratief man hij bekleed
de ook de funktie van gemeentesecre
taris bijzonder hoog stond aange
schreven.
Reeds op 23-jarige leeftijd, in het
jaar 1922, werd hij gemeentesecreta
ris van Serooskerke, waar hij zijn
MIDDELBURG, 18 dec. Aan het
begin der eerste vergadering van de
winterzitting der prov. staten heeft de
heer D. Kodde, mede namens alle sta
tenleden, de Commissaris der Konin
gin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot,
hartelijk gelukgewenst met zijn 50ste
verjaardag, die hij gisteren mocht vie
ren. De heer Kodde sprak de wens uit,
dat God de Commissaris alles zal
schenken wat hij nodig heeft om lei
ding te kunnen geven in de vele pro
blemen, waarvoor Zeeland staat.
Hij gewaagde van de grote achting
en waardering der statenleden voor de
Commissaris en betrok ook mevrouw
De Casembroot in zijn gelukwens. Het
zesdelige standaardwerk over de we
reldgeschiedenis onder redactie van
de professoren Berkelbach van der
Sprenckel, Brandt en Ganshof was de
tastbare waardering der staten.
Jhr. De Casembroot verklaarde diep
getroffen te zijn door alle blijken van
vriendschap, die hij zowel gisteren als
vandaag mocht ontvangen. Mede na
mens zijn vrouw dankte hij daarvoor.
Deze gelegenheid wilde hij aangrij
pen om te zeggen op welke hoge prijs
hij de samenwerking met de staten
stelt.
„Wij zullen samen, met Gods hulp,
voor onze provincie het beste trachten
te bereiken", aldus de Commissaris.
Voordat de agenda werd afgehandeld,
sprak jhr. De Casembroot nog een
bijzonder woord van welkom tot de
heer A. I. Catsman, die na een ern
stig auto-ongeluk nu weer zover is
hersteld, dat hij de vergadering kon
bijwonen. Na het trekken der afde-
I1 I lingen gingen de statenleden de diver-
- I se voorstellen behandelen.
ambtelijke loopbaan na enige tijd
te Hoek gevolontaird te hebben be
gon.
Op 19 mei '30 werd z'n benoeming tot
burgemeester der gemeente bekend
en op 13 juli van dat jaar volgde zijn
officiële installatie als burgemeester.
Het merkwaardige daarbij is, dat de
huidige loco-burgemeester, de heer A.
Goedbloed, hem toen mocht installe
ren. Vorig jaar mei heeft burgemeester
Dregmans onder grote belangstelling
der bevolking zijn zilveren ambtsju
bileum mogen vieren.
Sedert 1928 was de heer Dregmans
ook ambtenaar van de burgerlijke
stand. Hij heeft alle moeilijkheden van
oorlog en inundatie van zijn gemeente
meegemagkt en daarna alle krachten
aan het herstel en de wederopbouw
gegeven. In zijn ambtsperiode zijn vele
werken door zijn stuwende leiding tot
stand gekomen.
Daarnaast bekleedde de heer Dreg
mans vele functies. Hij was bestuurs
lid van de Stichting Verpleeg- en
Rusthuizen Walcheren, bestuurslid
van de Zeeuwse Vereniging „Het
Oranje-Groene Kruis", commissaris
der Waterleidingmaatschappij „Mid
den-Zeeland", lid van het college va
beheer van het Wegschap Walcheren
en sedert vele jaren secretaris-pen
ningmeester van de Vereniging Chr.
Wijkverpleging Walcheren afdeling St.
Laurens-Serooskerke.
De begrafenis is bepaald op zater
dagmiddag 2 uur.
Smokkelcomplot opgerold voor politierechter
MIDDELBURG, 18 december. Al
maanden werden ze door de douaniers
in de gaten gehouden; het trio J. M.
v. d. V. uit Goes (chauffeur), E. P. G.
uit Sluiskil (veehandelaar) en P. G. M.
uit Hontenisse (eveneens veehande
laar. 't Was ook een beetje vreemd.
Als ze met de veewagens de oversteek
Perkpolder-Kruiningen maakten in
deze, noordwaartse richting, waren
deze wagens leegAlleen als ze in
de richting van de grens koersten, dan
was de wagen lekker vol met prach
tige, fraaigelijnde melkproducenten.
Verschillende keren hadden de grens
wachters hen reeds „te velde", daar,
waar de denkbeeldige lijn loopt, in
aktie gezien; nimmer was het hen ge
lukt de strik, die al zo lang voor hen
gespannen stond, aan te trekken. De
douaniers wisten tenslotte het trio op
2 november, toen het zich met een wa
gen en elf stuks vee in de onmiddel
lijke nabijheid van de grens bevond
een halt toe te roepen.
Op een vrijwel onbegaanbare zand
weg heben de kommiezen hun slag
geslagen. Voordien hadden zij al ge
zien, dat de wagen bij G. werd gela
den; v. d. V. was de chauffeur. G.
bekende dinsdagmorgen voor de eco
nomische politierechter te Middelburg,
mr. P. van Empel, dat hij de koeien
in west-Zeeuwsch-Vlaanderen en in
Rotterdam had gekocht.
GEWIEKST
De 29ste oktober was het nog gelukt,
zulk een bescheiden transportje. Ge
wiekst, want de kommiezen hielden
het complot al sedert sept. '55 in de
gaten. Toen werd reeds aangenomen,
dat het trio deel uitmaakt van een
smokkelcombinatie, zulks met relaties
in België.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
De plannen nemen vastere vormen aan
RILLAND, 18 december. Wie in de toekomst van de Rijksweg
via de Derde Weg de gemeente Rilland binnenkomt zal daar, schuin
tegenover de algemene begraafplaats en markant bouwwerk zien
staan. Het is de nieuwe geref. kerk. Reeds lang koestert men in Ril
land de wens om te komen tot de bouw van een nieuwe geref. kerk.
Het huidige gebouw heeft veel geleden van de watersnood en hoe
wel het flink is opgeknapt leent de kerk zich toch niet meer zo goed
om als zodanig dienst te doen De kerkeraad klopte aan bij de depu-
taten van de stormschade en bij het Rampenfonds. Naar ds .Ph. Stof
fels, de plaatselijke predikant ons meedeelde, nemen de plannen nu
vastere vormen aan, hoewel er nog veel geregeld moet worden. De
deputaten en het Rampenfonds hebben namelijk steun toegezegd,
waardoor definitief besloten kan worden tot de bouw over te gaan.
Architect ir. P. J. 't Hooft te Goes
heeft een voorlopig ontwerp ge
maakt, dat u hierbij afgedrukt
vindt. In grote lijnen zal dit ont
werp, naar verwacht wordt, uitge
voerd worden. Het ontwerp voor de
toren zal wat anders worden en ook
het interieur zal op enkele punten
een kleine wijziging ondergaan.
DE KERK.
De kerk zal plaats bieden aan 200
personen; de ruimte is gebaseerd op
de aanwezige banken in de bestaande
kerk. Via een ruim portaal, waarin de
garderobe en de toiletten aangebracht
zijn, komt de bezoeker in het mid
denpad, dat echter niet helemaal in
het midden ligt, maar meer aan de
rechterkant. Rechts vinden wij dan
ook de plaats voor vijf personen en
links voor elf. Aan het eind van het
pad, dus achter in de kerk, staat de
Avondmaalstafel en daarachter wordt
aan de muur een kruis aangebracht.
De preekstoel komt daarnaast, zodat
de kansel niet recht tegenover het
middenpad staat. Uiteraard zijn daar
ook de kerkeraadsbanken geprojec
teerd. Verder zien we natuurlijk een
kerkeraadskamer en een jeugdlokaal,
gescheiden door een klapwand. Deze
twee ruimten kunnen tot één samen
gevoegd worden, waardoor een lokaal
wordt verkregen van 8.5 bij 5.5 meter.
Een los podium zal eveneens aange
bracht worden. Voor het meubilair
van de kerkeraadskamer zal het be
staande gebruikt worden. Het gehele
complex wordt in lichte kleuren ge
houden en opgetrokken van licht bak
steen. De orgelgalerij treffen wij in
het torentje, waarop een vis geplaatst
wordt, aan. Het gebouw zal verder
centraal verwarmd worden.
Ongetwijfeld kijken de Geref.
broeders en zusters met verlangen
uit naar hun nieuwe kerk. Maar dat
zal nog wel even duren, want er
moet nog heel wat gebeuren voor
het gebouw overeind staat.
De officier van justitie, mr. Ph.
M. Schenke'nberg van Mierop, eis
te tegen v. d. V. vier maanden met
aftrek en verbeurdverklaring van
auto en vee; tegen G. zes maanden
met aftrek en stillegging van zijn
bedrijf (de veehandel) voor de tijd
van één jaar; tegen M. vier maan
den met aftrek.
Mr. P. C. Adriaanse verdedigde het
drietal. Pleiter zei, dat men voorzich
tig moet zijn met het trekken van de
conclusie: dit is een heel smokkel
complot. Hij wees er op, dat de ver
dachten thans reeds zes weken in het
Huis van Bewaring hebben doorge
bracht en bepleitte, met de feestdagen
in zicht, uiterste clementie.
De politierechter vonniste: v. d. V.
drie maanden met aftrek en ver
beurdverklaring van auto en vee;
M. drie maanden met aftrek en G.
vijf maanden met aftrek en bevel
tot stillegging van het bedrijf voor
de tijd van één jaar.
MIDDELBURG, 18 dec. In de
dinsdagmorgenzitting van de politie
rechter te Middelburg is één geval
van overtreding van het zondagsrij
verbod behandeld. Van de zijde van
de justitie werd medegedeeld, dat men
in Zeeland zich aan het verbod heeft
gehouden. Weinig verbalen zijn er
binnengekomen. Slechts enkele keren
werd in onze provincie tot op heden
het zondagsrijverbod overtreden; deze
veelal onder exceptionele omstandig
heden. Eén van deze weinigen die
echter slechts een pover excuus had
was de fabricagechef A. A. V. uit
St. Jansteen, die 's zaterdags, omdat
hij niet over een rijwiel kon beschik
ken, een auto van zijn firma had ge
leend. Hij vergat de wagen 's avonds
terug te brengen; dacht er, zoals hij
verklaarde, slechts 's zondagsmorgens
heel vroeg aan en ging zodoende om
ongeveer half zeven met de wagen
aan 't rijden.
Uiteraard tegen zijn verwachting
stonds de politie reeds klaar om hem
om kwart voor zeven te verbaliseren.
De officier van justitie eiste tegen
deze overtreder een boete van f 100.
subs. 20 dagen, ,,'t Wordt een dure
rit, mijnheer V.", zei de politierechter
en vonniste conform.
Met een daverende klap
GOES, 19 december.
EEN DAVERENDE KLAP, gevolgd
door een oorverdovend lawaai van ver
splinterend hout en het verwringen
van metaal, kondigde vanochtend in al
le duisternis aan dat er op de spoor
lijn te Goes, ter hoogte van de Berg
weg, iets niet pluis was.
Het bleek, dat te 5.50 uur een werk
trein op een stilstaande goederentrein
was gereden. Drie goederenwagons
werden finaal verpulverd, een derde
zwaar beschadigd en de diesel-elektri
sche locomotief van de werktrein als
mede de eerste wagon ontspoorden.
Een van de sporen werd daardoor
ontzet, met het gevolg dat tussen Goes
en Biezelinge slechts op één spoor („op
verkeerd spoor", luidt de N.S. term)
gereden kon worden.
De reizigerstrein, die om 5.55 uit
Den Bosch naar Vlissingen zou ver
trekken werd opgeheven en de trein
van 5.56 uit Vlissingen naar Nijmegen
is maar tot Middelburg gereden. De
gehele dag en avond ondervond de
treinenloop enige vertraging.
In de loop van de morgen arriveer
de de werktrein uit Eindhoven met 'n
grote kraan, waarmee men zelfs tot de
andere ochtend gewerkt heeft om het
lastige karwei op te knappen.
Naar men ons van bevoegde zijde
mededeelde, was de machinist van
de werktrein vertrokken zonder
daarvoor toestemming te hebben ge
kregen. De seinen stonden nog on
veilig en ook de overwegbomen wa
ren niet gesloten. Wonder boven
wonder kreeg de machinist geen let
sel. Gezien de ravage moet de trein
een behoorlijke snelheid hebben ge
had. De machinist mag van geluk
spreken, dat de locomotief naar de
baankant is omgevallen en niet naar
de diepe spoorberm.
MIDDELBURG, 18 dec. De door
het Dagelijks Bestuur van de Polder
Walcheren benoemde nieuwe griffier,
in de plaats van mr. dr. R. W. Graaf
van Lynden mr. B. Plomp te
Utrecht, heeft deze benoeming aan
vaard. Maandag is hij reeds in functie
getreden. Hij zal zich, zoals wij reeds
eerder meldden, te Domburg vestigen.
MIDDELBURG, 18 dec. Tijdenj,
een daartoe in de bovenzaal van het
Nederlands Koffiehuis door het Dage
lijks Bestuur belegde bijeenkomst
heeft een tiental kantonniers en kan-
tonniers-straatmakers van het Weg
schap Walcheren de eed van trouw af
gelegd. De voorzitter, de heer J. L.
Dregmans, sprak in zijn openings
woord de tevredenheid van het dage
lijks bestuur uit over de werkzaam
heden, zoals die door de kantonniers
van het wegschap reeds gedurende
meer dan een jaar zijn verricht. Thans
is het ambtenarenreglement tot stand
gekomen, waarin wordt bepaald, dat
de kantonniers de eed of belofte zullen
afleggen.
Vervolgens legden de kantonniers en
kantonniers-straatmakers de eed af in
handen van de heer Dregmans. Van de
zijde der beëdigden werd naar voren
gebracht, dat het prettig werken is
voor het nog jonge Wegschap Walche
ren. De namen van de beëdigde kan
tonniers-straatmakers zijn: F. de Steur,
Serooskerke; L. Kalland, Westkapelle;
L. Jongepier, Serooskerke.
Die van de kantonniers luiden:
J. Brasser, Koudekerke; A. de Haas,
Middelburg; J. Lampers, Oostkapelle;
J. Lievense, Zoutelande; P. Meijers,
en E. Boone, Middelburg.
De technisch ambtenaar, de heer K.
van Rooijen uit Westkapelle, legde
reeds eerder de eed af.
Zwoegers....
Helderwitte lichtbundels met
daar tussen door de dolende zil-
verplekken van de looplampen
en tegen de achtergrond een
grauwe massa van belangstellen
de toeschouwers. Ernstig kijken
de heren en zwoegende werk
lieden. De stampende dampende
motor van de kraan was het eni
ge geluid, dat de bijna angstaan
jagende stilte van de late avond
verbrak. We bevonden ons om
streeks elf uur op de spoorbaan
tussen Goes en Kloetinge, waar
in de prille ochtend van dinsdag
18 dec. een treinongeluk was
gebeurd. Met een enorm gekraak
werd door de machtige grijparm
van de kraan het bovenstel van
de trein met een zwaai opzij ge
worpen. Vluchtige schimmen van
werklieden renden naar de plek.
Nu begon hun werk. De wrak
stukken moesten gedeeltelijk ge
sloopt en opgeruimd worden. Af
en toe passeerde een trein. Van
achter de gezellig goud-lichtende
ramen straalde de nieuwsgierig
heid van de reizigers. En onver
moeid werkte men door, tot het
resultaat was bereikt: de baan
was vrjj. Voldaan, maar dodelijk
vermoeid keerden ze huiswaarts:
de stoere werkers in de stille
nacht. De kraan kon vertrekken.
Maar toen daagde reeds de mor
gen
Aan de Rijksuniversiteit te Leiden
is geslaagd voor het doktoraal examen
geneeskunde, de heer J. L. Stam te
Goes.