Wie betaalt schade, veroorzaakt door vliegtuigongeluk? De Staat? Hollandse Sleepbootmaatschappijen graven oude strijdbijl (door Statendam) weer op Speciale iroepen voor liquideren van resten Zuidmolukse leger DUF0UR „Parlement" in gevangenis „De Beer'1 en de Biesbosch mogen niet verdwijnen Laatste transport Hongaarse vluchtelingen in ons land Premier Mollet kreeg de steun van zijn partij Luxemburg zal profiteren van Moezel-kanalisatie Dinsdag 18 december 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD Opnieuw heftige concurrentie in open zee Fa. Wijsmuller schoot onder duiven van machtige Smit-concern L. Smit Co. protesteert „Statendam" weer veilig aan wal in Schiedam Voor 't grootste deel alleenstaande mensen Nog 2000 guerilla's M. R. P. vraagt krachtige maatregelen Kritiek op „mildheid" van rechtbanken Voor het eerst rechtstreekse toegang tot Rijn en zee Principiële kwestie voor Haags gerechtshof „Natuurlijk", zeggen industrieën „Absoluut niet", meent de Staat Uitspraak op 24 jan. Golf van arrestaties ROTTERDAM, 17 dec. De ongelukkige Statendam is er de directe aan leiding van geworden, dat de zeeslepers Wijsmuller in IJmuiden en Leen Smit in Maassluis elkaar van nu af aan te vuur en te zwaard zullen be strijden. De onbarmhartige concurrentiestrijd uit de jaren dertig is zo mag men na zondag veliig aannemen weer in volle heftigheid ontbrand, zo schrijft het Vrije Volk. Wat is er gebeurd? Bureau Wijsmuller,-onder de nieuwe directie van Johnny Wijsmuller, heeft het aangedurfd ongevraagd en ongeweigerd de strijd aan te binden tegen de machtige Leen Smit en Co's Internationale Sleepdienst in Maassluis, enhet heeft de overwinning geboekt. De Statendam vroeg bij monde van Wilton-directeur Van Dalen aan Leen Smit sleepboot-assistentie. Dat gebeurde zondagmorgen tien voor elf. Leen Smit antwoordde, dat de maat schappij bereid was de Statendam in veiligheid te brengen op „Lloyds open form". Dat betekent, dat er een con tract wordt opgemaakt, waarbij als eerste clausule geldt: no cure, no pay. Of te wel: geen baat, geen kosten. Voorts wordt dan als het schip in vei ligheid is, in onderling overleg de ver goeding voor de hulpverlening vastge steld. Wanneer dat overleg geen resultaat oplevert, wordt de zaak voorgelegd aan Lloyds in Londen, waarvan dan een arbiter een uitspraak doet die bindend is voor beide partijen. Deskundigen schatten zondagavond dat een hulpverlening op die basis waarschijnlijk een vergoeding van rond f 500.000 zou hebben geëist. De Statendam is een miljoenenschip en er was stormweer. Niet volgens afspraak Bureau Wijsmuller heeft deze ma nier van werken over boord gezet het geen zo beweren deskundigen strijdig zou zijn met de afspraken van de internationale bergers, verenigd in de International Salvage Association. Het IJmuidense bedrijf vroeg, toen het de aanvrage aan Leen Smit had afgeluisterd en nadat het het radioverkeer met de Statendam drie kwartier aan zich had getrokken, 'n rond getal. De vraag was een kwart miljoen, het antwoord van de Wilton directeur f 150.000. Men kwam na enig gepraat op f 175.000 tot een ver gelijk. Op dat moment had Leen Smit al drie boten uitgestuurd, ook al omdat men in Maassluis niet had verwacht, dat Wijsmuller niet ongevraagd zou meedingen. En zeker niet op dergelijke voorwaarden. Dat was echter wel ge beurd en met succes. Boterde niet Het was al geruime tijd bekend, dat het niet bijster boterde tussen Smit en Wijsmuller. Die gespannen verhouding heeft nu geleid tot een openlijke oor logsverklaring. Men mag niet ver wachten, dat Leen Smit deze neder laag met een glimlach zal aanvaarden. De concurrentiestrijd, zo geducht in de crisisjaren, is weer in alle hevigheid ontvlamd. Luchtfoto ANP. SCHIEDAM, 17 dec. Vanmiddag om tien voor half twee lag de „Staten dam" weer veilig en wel gemeerd langs de kade aan de werf van Wilton- Fijenoord te Schiedam. Er zijn tijdens de proeftocht moei lijkheden ondervonden met de tand wieloverbrenging. „Wat de oorzaak is, zullen wij nog moeten onderzoeken. We staan zelf voor een raadsel, maar hebben er geen idee van hoe lang de reparatie zal du ren en of de officiële proefvaart op de vastgestelde datum gehouden kan wor den", aldus directeuren van de werf en van de H.A.L. „Er is geen sprake van dat de „Sta tendam" op drift zou zijn geraakt", zo zei men. „We hebben rustig liggen wachten tot de sleepboten kwamen. Dat wij zo laat in Schiedam terug zijn, zo werd verder verklaard, vindt zijn oorzaak in het tij, waarop wij wach ten moesten om bij'de gunstigste ge legenheid de pieren te Hoek van Hol land te kunnen binnenvaren. Ingezonden Mededeling (Adv.) Betere schoenen zijn voorzien JOHANNESBURG, 17 dec. (Reuter) De 126 niet-blanke gevangenen, die te Johannesburg in voorarrest worden gehouden op beschuldiging van hoog verraad, hebben in de gevangenis een parlement" gevormd. Toen vorige week een motie werd verworpen, gaf de „regering" haar „speciale dienst" bevel de „oppositie" in hechtenis te nemen. Van „regeringszijde" heeft men tever geefs gepleit voor een verbod van al coholische dranken voor alle rassen in Zuid-Afrika. De politie te Rome heeft opdracht gekregen, in redelijke mate verdraag zaam op te treden tegen overtreders van de verkeersregels. Het bleek n.l., dat vorig jaar bijna de helft van de bevolking een boete heeft gekregen. Natuur- en landtchapsbetchermlng ROTTERDAM, 17 dec. „Het gemeentebestuur van Rotterdam acht het niet verantwoord, dat Rotterdam achter zou blijven in de ontwikkeling van de scheepvaart. Deze ontwikkeling brengt met zich mee: grotere havens voor de grotere scheepstypes, die nodig zullen worden voor het vervoer van erts en olie. Omdat het niet mogelijk is de Nieuwe Waterweg op grotere diepte te brengen, moet Rotterdam uitzien naar een andere plaats aan de zee voor een nieuw havencomplex. Nu wordt gedacht aan het eiland Rozenburg, maar waarschijnlijk zal het dan achter het natuurreservaat „De Beer" komen te liggen". Dit verklaarde de burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, in een vergadering van de Contactcommissie voor Natuur- en Landschapsbeseherming, die gewijd was aan het onderwerp „Na tuurbescherming in het zuidelijk deel van de randstad Holland." Enkele sprekers hadden hierover inleidingen gehouden. De voorzitter, jhr mr M. van der Goes van Naters, zei dat in de randstad Hol land ongeveer 2400 mensen wonen per vierkante kilometer. Dat is bijna acht maal zoveel als in andere gebieden in Nederland. Vooral als de 40-urige werk week ingevoerd zal worden, is hier drin gend behoefte aan recreatieruimte. Daar om mogen „De Beer" en de Biesbosch niet verdwijnen" zei hij. Ir W. G. van der Kloot bepleitte het behoud van „De Beer". Vorig jaar heb- UTRECHT, 17 dec. Zonder enige vertraging is vanmiddag het laatste transport Hongaarse vluch telingen in Utrecht aangekomen. De groep bestaat uit 350 perso nen, onder wie 165 alleenstaande mannen, 30 alleenstaande vrou wen en 43 gezinnen. Ook onder deze groep bevinden zich tal van vluchtelingen, die in Nederland reeds familieleden hebben. Op het sta tion waren o.m. ter begroeting aanwe zig de burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A'. de Ranitz, de voorzitter van de interdepartementale commis sie voor vluchtelingenhulp, mr. H. M. L. H. Sark en de commandant van het Rode Kruis corps, generaal b.d. P. Alons. Naar families De federatie voor vluchtelingenhulp is de gehele dag bezig geweest met de afvoer van de vluchtelingen die tot het vierde transport bhoorden. De 55 vluchtelingen, di met hun familie of Overste Samual, commandant Ambon verklaart: DJAKARTA, 17 dec. (ANP) Luitenant-kolonel Sumual, comman dant van het zevende militaire terri torium (Ambon) heeft maandag mede gedeeld, dat in Oost-Indonesië een speciale legereenheid zal worden inge steld voor het liquideren van de reS' ten van het leger van de republiek der Zuid-Molukken op Ceram. De leden van de beweging der Zuid- Molukken houden zich in het berg achtige binnenland van Ceram schuil, sinds de troepen van deze „republiek" die in mei 1950 in Ambon, de hoofd stad der Molukken, werd geprocla meerd, door het Indonesische leger werden verslagen. Met grote meerderheid PARIJS, 17 dec. (AFP-Rtr.) De nationale raad van de Franse socialistische partij heeft met grote meerderheid het beleid van de regering-Mollet goedgekeurd. De stemverhouding was 3247 voor, 270 tegen en 78 onthoudingen. Mollets slagen was verzekerd, toen de afgevaardigden op de ver gadering opstonden en langdurig applaudiseerden, nadat Mollet in een rede van twee-en-een-half uur het beleid van zijn regering had verdedigd tegen kritiek van de linkerzijde der partij. gevraagd voor herstel van de interna tionale positie van Frankrijk en verste viging van het westelijk bondgenoot schap. Voorts vraagt de MRP om spoedige maatregelen voor oplossing van het Al gerijnse vraagstuk, verzekering van de economische expansie, verhoging van het levenspeil en maatregelen om het tekort aan energie en het tekort op de handels balans op te heffen. Een regeringscrisis moet onder de hui dige omstandigheden vermeden worden. De regering moet het initiatief nemen voor grondwetshervormingen, aldus de motie. In een tweede motie verlangt de MRP, dat de regering alles in het werk stelt om te komen tot ondertekening van verdra gen inzake de Euratom en een gemeen schappelijke markt in januari 1957. De minister met standplaats Algiers, Lacoste, deelde in Mollets overwinning, want de kritiek was voornamelijk gericht op de politiek van de regering in Noord- Afrika. Behalve de motie van vertrouwen keur de de raad ook nog een motie goed, waar in uitdrukking wordt gegeven aan het solidariteitsgevoel met het Hongaarse volk en waarin voorts de instemming van de Franse communistische partij met de „misdadige Sow jet-agressie in Hongarije" wordt veroordeeld. Het bestuur van de Franse republi keinse volkspartij (MRP) heeft een motie aangenomen, waarin van de re gering krachtige maatregelen worden Overste Sumual deelde mede, dat deze speciale legerafdeling met de mo dernste wapens zal worden uitgerust. Er opereren volgens hem nog 2000 R.M.S.-volgelingen op Ceram. De laatste tijd hebben de opstandelin gen getracht in contact te komen met de bevolking van Ned. Nieuw- Guinea, doch tot dusverre zijn deze pogingen mislukt, aldus overste Su mual. WARSHAU, 17 dec. (Reuter) De bevelhebber van de Poolse militie, generaal Dobieszak, heeft gezegd, dat de wanordelijkheden te Stettin, Byd goszcz, Breslau en andere grote ste den een politiek karakter hebben aan genomen, dat de Poolse communisti sche partij en de regering in hun be trekkingen met de Sowj et-Unie zeer in verlegenheid heeft gebracht. Straatschenders en misdadige ele menten hebben gebruik gemaakt van de „hoge levenstemperatuur", die Po len op het ogenblik heeft, aldus de generaal. De straatschenders waren het werktuig van degenen, die ten eigen bate anarchie wilden veroorza ken van de democratisering, waarvoor het volk zo hevig heeft gestreden, wil den tegenhouden. Generaal Dobieszak oefende kritiek op de rechtbanken, die volgens hem te mild zijn. De helft van de man nen, die enige tijd geleden iemand van de militie hadden mishandeld, werd slechts voorwaarelijk veroordeeld. gezinnen herenigd konden worden en reeds vrijdag arriveerden, zullen van daag ook worden afgevoerd. Ambte naren van het ministerie van justitie, die vanmorgen zouden arriveren om de administratieve formaliteiten te vervullen die de hereniging van deze vluchtelingen met hun familie nog in de weg stonden, zijn ook vandaag niet gearriveerd. In overleg met het ministerie van justitie heeft de federatie voor vluch telingen naar hun familieleden te ver voeren. Op deze hereniging heeft de ze groep van 55 personen in Neder land thans reeds drie dagen gewacht. ben 30.000 mensen dit gebied bezocht eu dit jaar is het aantal weer gestegen. Bo- vendien is recreatie-ruimte toch ook één van de eerste voorwaarden om de vesti ging' van grote industrieën mogelijk to maken, aldus ir. Van der Kloot. BIESBOSCH Drs. R. J. de Wit drong aan op het be houd van de Biesbosch. Hij merkte o.m. op, dat, als met het deltaplan de zeegaten afgesloten worden, men in de Biesbosch een representatief reservaat zou kunnen krijgen. En als recreatie gebied begint het zich juist de laatste tijd te ontwikkelen, vooral wat de wa tersport betreft. Per jaar wordt het door ongeveer B.OOi) pleziervaartuigen bezocht. Verder komen er een 70 80.000 sportvissers, sportja- gers e.d. Het gebied is van het grootste belang voor het zo dichtbevolkte Westen, besloot hij. Voor de pauze had prof. ir. J. Th. Thijsse gesproken over het deltaplan. Tsjecho-Slowakije beschuldigt PRAAG, 17 dec. (Reuter) „Rude Pravo", het officiële orgaan van dé Tsjechoslo waakse communistische par tij, beschuldigt de V.S. van luchtfoto grafie boven Tsjecho-Slowakije van uit grote radiografisch geleide bal lons. Deze zouden een doorsnee heb ben, hoofdzakelijk fototoestellen, waar van elk een strook grond van 45 km kan fotograferen. „Rude Pravo" he kelt opnieuw het oplaten van bal lons van „Radio Vrij Europa" met an ticommunistische vlugschriften in West-Duitsland. Frankrijk had begrip voor de verlangens LUXEMBURG, 1 7dec. (Belga) Het Luxemburgse parlement zal zich begin januari uitspreken over het Frans-Duits-Luxemburgse akkoord betreffende de kanalisatie van de Moezel, evenals over het protocol inzake de door Frankrijk aan het Groothertogdom verleen de compensaties. Het wetsontwerp tot goedkeuring van deze teksten dat bij de kamer der volksvertegenwoordigers is ingediend wijst erop, dat de oplossing, die aan dit moeilijke probleem gegeven is, eenvoudig, juist en redelijk is en verklaart, dat de Luxemburgse regering, door haar goedkeuring te hechten aan de kanalisatie van de Moezel, zich bewust is mede te werken aan een Europees werk. Als oeverstaat van de Moezel, zo wordt opgemerkt, had het Groother togdom het recht te eisen, dat de ka nalisatie van deze rivier niet in het nadeel van zijn economische en poli tieke toekomst zou geschieden. Daar om moesten degenen, die meer dan het Groothertogdom zelf van dit werk profiteren, het de middelen verschaf fen om uit de onderneming het grootst mogelijke voordeel te behalen. Frank rijk, dat de gegrondheid van deze eis van een klein land met een machtige industrie maar met geringe hulpbron nen erkende, heeft op rechtvaardige wijze aan dit verzoek gevolg gegeven door de middelen te verschaffen, die in staat zullen stellen op de best mo gelijke voorwaarden gebruikers van de nieuwe waterweg te worden. 's-GRAVENHAGE, 17 dec. De aansprakelijkheid van de staat voor industriële schade, veroorzaakt door het wegvallen van elektri citeit na een vliegtuigongeluk, is de kern van een civiel geding, dat op het ogenblik voor het Haags gerechtshof dient. en voor deze ichade niet aansprake- In november 1949 vloog een Spltfire- piloot bij een duikvlucht de boven grondse hoogspanningsleiding In de Achterhoek stuk. Drie fabrieken te Winterswijk en Aalten kwamen zon der stroom te zitten. Vlieger buiten schot Het bleek, dat de vlieger niet aan sprakelijk kon zijn voor dit ongeluk. Op zijn stafkaart stond de hoogspan- ningsleiding niet aangegeven. Boven dien heeft hij, tegen de zon invliegend, de draden waarschijnlijk niet kunnen zien. De drie fabrieken kwamen stil te liggen en leden daardoor schade. De prov. Gelderse elektriciteitsmaatschap pij kon er zich contraktueel op beroe- lijk te zijn. Aangezien de schuldvraag hier vast stond kon een civiel geding na onder ling beraad direct voor het gerechts hof worden gebracht. Voor de indu strie trad mr. W. Geuchies uit Leid- schendam op en voor de staat jhr. mr. P. Th. Six van het bureau van de Landsadvocaat. Jazeker' Op grond van diepgaande juridische overwegingen meende mr. Geuchies, dat de Staat aansprakelijk is voor de toegebrachte schade. Door beschadi ging van de hoogspanningsleiding staat die aansprakelijkheid jegens de elektri citeitsmaatschappij vast. Deze heeft dan ook het haar toekomende gekre gen. Ongeacht het feit, dat deze maat schappij niet gebonden is haar afne mers bij niet-levering schadeloos te stellen meent mr. Geuchies, dat de- geen, die schuldig is aan de beschadi ging wel degelijk aansprakelijk is voor de schade, die de afnemers hebben ge leden. „Absoluut niet" Mr. Six bestreed deze opvatting. Indien een schip een spoorbrug aan vaart en het treinverkeer stagneert, waardoor reizigers schade lijden, dan wordt de voor de aanvaring verant woordelijke man toch ook niet aan gesproken terwijl de vervoerscondi- ties de spoorwegen voor aanspraken vrijwaren, aldus een voorbeeld. Belangrijker overigens dan de scha de, is het principe van deze zaak, zo meenden beide pleiters. Indien het ge rechtshof de staat voor de schade aan sprakelijk zou stellen, dan zou dit enorme consequenties voor de (ook in ternationale) luchtvaart hebben. De fi nanciële risico's zouden veel groter worden. Het is de vraag, of deze dan nog wel verzekerbaar zouden zijn. Over deze principiële vraag, inhouden de of de eis tot schadevergoeding 'n al of niet onafscheidelijk belang heeft met het veroorzaken van de beschadiging, zal het gerechtshof op 24 januari 1957 arrest wjjzen. De jaarlijkse bezuinigingen, die de Lotharingse ijzerindustrie op haar vervoerkosten zal kunnen bereiken, worden op ongeveer 250 miljoen Belgische frank geschat. Er wordt op gewezen, dat de Luxemburgs® industrie door dezelfde oorzaak jaar- lijkt 90 tot 100 miljoen zal bezui nigen. „De kanalisatie", aldus de memorie, „zal bijgevolg aan de Lotharingse ijzerindustrieën aanzienlijker voorde len bieden dan die, welke de Luxem burgse fabrieken genieten. Dit verschil bedraagt minstens 160 miljoen Belgi sche frank. Dit is slechts één procent van het verkoopcijfer der Luxem burgse ijzerindustrie, maar in een pe riode van achteruitgang kan de ge ringste daling uiterst belangrijk zijn, want beide industrieën trachten de zelfde uitvoermarkten te veroveren". In de considerans worden echter de voordelen naar voren gebracht, dia de kanalisatie voor het Groothertog dom zal meebrengen. Zo zullen door de aanleg van de rivierhaven Mertert de Luxemburgse spoorwegen aanzien lijk meer ontvangen, want de uitvoer zal over 50 tot 60 km vervoerd wor den, tegenover thans 20 km. Ook de verwachte grotere ontvangsten zullen in ruime mate de hogere kosten en het verlies van het Franse vervoer dekken, dat in plaats van doorvoer over Luxemburg naar de Belgische havens te gaan, van Diedenhofen at de gekanaliseerde Moezel zal volgen. Verder zal de kanalisatie het con currentievermogen van de Luxem burgse industrie tegenover de Duitse^ Belgische en Nederlandse Ijzer- en staalnijverheid verhogen, d.w.z. te genover 85 pet. van de produktie van de E.G.K.S. Voor het eerst in zijn ge schiedenis tenslotte zal het Groother togdom beschikken over een recht streekse toegang tot de Rijn en de zee en over een verkeersweg, die het meer dan de weg en het spoor onafhankelijk maakt ten opzichte van het buitenland. BAGDAD, 17 deer (Reuter) Radio Bagdad meldde maandag van gezag hebbende zijde uit Cairo vernomen te hebben, dat de Egyptische regering 'n „golf van arrestaties" heeft doen ver richten. Onder de arrestanten, die hoofd zakelijk uit leden van de ontbonden W.A.F.D.-partij en leiders der „Mo hammedaanse broederschap" zouden bestaan, moeten zich, volgens radio- Bagdad, 45 Egyptische officieren be vinden, die na de bezetting van Port Said door de Britse en Franse strijd krachten naar Cairo waren terugge keerd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3