Een schrikkeljaar is bijna weer voorbij J Geeft de regering financiële steun aan communisten? Bevestiging Statuut Koninkrijk der Nederlanden herdacht Een praatje over jaren en tijdrekeningen UIT DE KERKEN Wohlgemut niet naar Karlsruhe Drie rijksdelen nu dichter bij elkaar Maandag 17 december 1956 ZEEIIWSCH PAGBI.AD Pagina 5 ,Als een gedachte" Wij brengen onze jaren door als een gedachte, wij vlie gen daarheen," zegt Mozes, de dichter van Psalm 90. Ook dit jaar 1956 is weer bijna voorbij. Het was nog wel een dag langer dan gewone jaren, dit schrikkeljaar. Met die vreemde dag, de 29e fe bruari, die maar één keer in de 4 jaar terugkomt. Het moet je maar overkomen, dat je net op zo'n dag geboren wordt. Ook dit jaar zijn er op schrikkeldag weer kinderen gebo ren. Volgens ons blad van 23 janu ari hadden er verleden jaar in Zeeland 5483 geboorten plaats, dat is dus gemiddeld 12 per dag. Dat heeft dus op schrikkeldag weer 12 nieuwe wereldburgers opgeleverd. Terwijl er per dag 7 mensen in Zeeland weer met het gemid delde van 1955 gerekend voor goed afscheid nemen van deze aar de en wat hun lief is. Reeds de wijze Spreukendichter Salomo verklaarde, dat geboren worden en sterven nooit stilstaan. Dus ook niet op schrikkeldag. Ook is die dag voor vele paartjes de blijde dag van hun huwelijk ge weest. Maar die paartjes zullen eigenlijk nooit hun zilveren bruiloft kunnen vieren, al worden ze honderd jaar! Natuurlijk is dit alleen maar theorie, in de praktijk worden de jaardagen en gedenkdagen op de 28e februari gevierd. Vanzelf zult u vragen: Hoe is men ertoe gekomen om eens in de 4 jaar ro'n extra-dag aan het jaar toe te Voegen? Dat is niet zo maar een gril, maar een ingewikkelde geschiedenis zelfs. Daartoe moeten we iets weten van onze tijdrekening. Maanjaren Vóór de geboorte van Christus re kenden veel volken met de maan. De- te heeft 29% dag nodig om alle ge stalten van nieuwe en volle maan, eerste en laatste kwartier te door lopen. Het woord maand staat dan pok in verband met de maan. Maan den van 2914 dag was wat te lastig met die halve dag en daarom nam men om beurt maanden van 29 en van 30 dagen. Maar als u eens gaat rekenen, komt u aan een jaar van 354 dagen. Dat is 11 dagen te kort. Daarom nam men af en toe een 13e maand erbij. Toch liep de tijdrekening met maanjaren hopeloos in de war. De bekende Romeinse keizer Julius Caesar heeft daarin verandering ge bracht. Hij was een der grootste fi guren uit de wereldgeschiedenis en is ook bekend in onze vaderlandse ge schiedenis door de onderwerping van de Germaanse volksstammen in 55 j. v. Chr. Drie jaar later onderwierp hij Gallië (het latere Frankrijk), waar over hij geschreven heeft in zijn boek „de bello Gallica". Hij wilde ook En geland onderwerpen, maar dat is mislukt, zoals het later eveneens mis gelopen is bij de andere dictators Na poleon en Hitier. In zijn tijd viel de le januari in het begin van de herfst. Of men dus een flink stuk achter was! Juliaanse tijdrekening Om deze aangelegenheid weer in Srde te maken bepaalde hij, dat het erde jaar van zijn consulaat (46 j. v. Chr.) 445 dagen zou hebben. Dan was de eerste januari weer op zijn goede plaats gezet. Maar hij deed meer. Een jaar telt 865% dag, dus het jaar zou in 't ver volg 365 dagen hebben en eens in de 4 jaar zou er een dag bijkomen, on ze schrikkeldag. Zo eenvoudig als het maar kon! Op deze manier was men van de moeilijkheden af. Ja zeker, maar zo eenvoudig was het toch nog niet. Want een jaar telt niet precies 365% dag. Om het nauw keurig te zeggen: 365 dagen 5 uren 48 minuten en 46 seconden. Dat is dus II min. 14 sec. minder dan vol- gens de kalender van Julius Caesar. Een onbetekenend verschil, zult u zeggen. Inderdaad, maar in ruim een eeuw (128 jaar) is dit verschil al aangegroeid tot een volle dag. In 1582 was de achterstand al opgelopen tot ongeveer 10 dagen. Gregoriaanse tijdrekening Waarom ik juist dit jaar 1582 noem? Wel, toen kregen we weer een nieu we tijdrekening. Paus Gregorius XIII, die tevens een bekwaam sterrenkun dige was, had door deze onnauwkeu righeid moeilijkheden gekregen met de kerkelijke feestdagen. Daarom bracht hij een kleine wijzi ging in de oude stijl, de kalender van Julius Caesar, die 16 eeuwen dienst gedaan had. Hij behield de schrikkeljaren (ieder jaar dat deelbaar is door vier), behal ve de eeuwjaren. Daarvan is alleen een schrikkeljaar als het gedeeld kan worden door 400. Het laatste eeuw jaar-schrikkeljaar was 1600, maar 1700, 1800 en 1900 waren waren het niet. Wel zal het jaar 2000 dus weer een schrikkeljaar zijn. Deze indeling van de tijd, de nieuwe stjjl, die we nog gebruiken, is tamelijk nauwkeurig. Na 300 jaar zal er een verschil van een dag zijn, omdat de 46 seconden, die ik zoëven noemde, eigenlijk 46,43 seconden zijn. Maar dat kleine verschil kunnen we wel verwaar lozen. Om in 1582 de achterstand in te halen werden er 10 dagen van de ka lender geschrapt: op 4 oktober volg de 15 oktober. In de R.K.-landen werd deze tijd rekening dadelijk aanvaard. Maar in de protestantse landen ging de in voering niet zo vlot. In ons land pas in 1701, toen men van 18 februari op 1 maart sprong. In Engeland duurde het tot 1752, toen het verschil al tot 11 dagen was aangegroeid. Heel wat mensen waren van deze nieuwigheid niet gediend, er ontstonden zelfs onlusten. Ze meen den dat deze berekening hun 10 a 11 dagen van hun leven gekost had! De Joden rekenen nog altijd van de Schepping af, die volgens rabbi Hileel 3761 jaar vóór Christus' ge boorte plaats had. Terwijl de Mohamedanen hun tijd rekening beginnen bij de vlucht van de profeet Mohammed van Mekka naar Medina in het jaar 622. Het is een bekend gezegde, dat in een schrikkeljaar de meisjes een jongen mogen vragen. Zoals een volksrijmpje zegt: ,,'t Is van 't jaar een schrikkeljaar, Dan lopen de meisjes de jongen [7ta (ar)". Misschien is dit vroeger wel zo ge weest, maar nu. komt dat in de prak tijk wel niet meer voor. Of zouden er meisjes zijn, die in zo'n jaar extra haar best dojn om de aandacht van de andere sekse te trekken? Toch schijnen er nog streken te zijn (in Luxemburg, Frankrijk, Engeland), waar inderdaad het meisje de actie ve rol speelt. Niet het hele jaar, maar speciaal op de schrikkeldag. Dan nodigt ze de jongen op een familie feestje en zij is het, die de grote vraag doet. Wijst de jongen het verzoek af, dan moet hij een losprijs betalen. Of zou ze het van tevoren al niet enigs zins weten, dat er toch een „ja" op volgt? En dus niet het risico waagt een blauwtje te lopen? De naam schrikkeljaar schijnt in verband te staan met het oud-Ne derlandse werkwoord schrikken, dat springen of verspringen bete kent. Ook het Engelse woord leap- year (leap is springen) heeft deze betekenis. Dat verspringen zal dan wel iets te maken hebben met de kerkelijke feestdagen. L. v. W. Vragen aan minister Drees Ontd&dzfoefide ftAcdidzing, Een der Hervormde predikanten van Driebergen, ds. H. J. van Druten, die tot nog toe gerekend werd tot de „midden- orthodoxie", voelt zich meer en meer aangetrokken tot de Geref. modaliteit. In Hervormd Driebergen geeft hij als volgt rekenschap van deze verandering: Ik ben tot de overtuiging gekomen, dat de onderscheidende prediking, zoals vooral de Geref. Bond die voorstaat, niet maar een wilde loot is aan de Hervormde boom, maar de wettige prediking is, recht streeks stoelend op de calvinistische wor tels van onze Nederlandse Herv. of Ge ref. kerk. Ik mag vrijmoedig en dankbaar ver klaren, dat ik weinig predikanten van Geref. richting ken en er geen enkele in vloed of pressie van bepaalde figuren in die kringen op mij is uitgeoefend. Ik heb weinig omgang met predikanten. Ook stoot mij veel fanatisme, dode orthodoxie en star vasthouden aan allerlei ouder wetse vormen af. Maar als ik eens een prediking mocht beluisteren die mij aan wees als een verloren zondaar en die jui chend mocht roemen in dat eeuwig en vrijmachtig welbehagen, dat de Vader bewoog om zijn Zoon te zenden, dan ging ik verslagen heen en bad ik of het de Vader mocht behagen mij zijn Zoon te openbaren door de krachtdadige werking van de Heilige Geest. Ik werd angstig onder andere prediking en besefte dat veel preken, ook Gerefor meerde preken, de mens misleiden, om dat zij de breuk van de dochter mijns volk trachten op het lichtst te genezen door te zeggen: „Vrede, vrede, terwijl er geen vrede is". Ik hoop, dat de Here mij en vele an dere voorgangers in onze kerk hoe lan ger hoe meer zal leiden in alle waarheid en dat de ontdekkende prediking meer en meer mag terugkeren op onze kansels. Bo-odlchaft Hang,aAij& 1 De boodschap inzake de gebeurtenissen in Hongarije en het Midden-Oosten, uit gegaan van enige kerken, waarvan de Herv. Kerk de voornaamste is, heeft maar weinig waardering gevonden. Verschil lende schrijvers hebben zich eraan geër gerd, dat men met een standje te geven aan Engeland en Frankrijk het commu nisme in de kaart speelt. Ds. A. Faber, Hervormd predikant te Boksum, schrijft in de Haagse Post: Het is wel duidelijk, dat deze boodschap een zeer bepaalde, maar geenszins norma tieve, beoordeling van de politieke situ atie in zich houdt. Het is al uiterst hache lijk om Rusland enerzijds en Engeland en Frankrijk anderzijds in één adem te noe men. Naar het ons voorkomt is er waar lijk nog wel enig verschil aan te wijzen, met méér dan wat goede wil alleen. Ook wel met nuchter verstand! Geen vertrouwen in vrijgeleide KARLSRUHE, 14 dec. (Reuter) De voorzitter van het Westduitse fede rale hooggerechtshof, waarvoor het proces wordt gevoerd tegen dr. Otto John heeft een brief ontvangen van de als getuige gedagvaarde arts Wolf gang Wohlgemut, waarin deze zegt het vrijgeleide naar en uit Karlsruhe, dat hem is aangeboden om in de zaak- John te getuigen, niet te vertrouwen. Wohlgemut woont in Oost-Duitsland, sinds hij, in 1954, met dr. John naar Oost-Berlijn reisde. Het hof heeft te voren verklaard, dat het bekend is, dat Wohlgemut niet geheel vrij in zijn be wegingen is. In een andere brief zegt Wohlgemut, dat John vrijwillig naar Oost-Berlijn is gereisd en dat hij, na een gesprek met Oostduitse autoriteiten, besloot daar te blijven, „Johns beslissing bracht mij in een moeilijke positie en ik besloot in Oost-Berlijn te blijven, totdat de zaak van zijn uitwijken naar Oost-Duitsland was opgehelderd", zo schreef Wohlgemut. 's-GRAVENHAGE, 14 dec. Het lid van de Tweede Kamer, de heer Bachg heeft aan de minister-president minister van algemene zaken, de vol gende vragen schriftelijk gesteld: 1. Is het juist, dat aan het dagblad „De Waarheid" nog steeds van over heidswege mededelingen ter publika- tie worden verstrekt en zelfs adver tenties en/of andere mededelingen, voor welker publikatie van overheids wege wordt betaald? 2. Is de minister niet van oordeel, dat de Nederlandse overheid de laatst- geroepene is, kopij en financier te verstrekken aan een blad, dat, mede als instrument van buitenlandse aan geest en mens vijandige machten, er stelselmatig op uit is, door misbruik van rechtsstaat en democratie, ons na tionaal bestel te ondermijnen? 3. Is de minister bereid te bevorde ren, dat op de korts mogelijke termijn een einde komt aan de verstrekking, door hogere en lagere organen van de Nederlandse overheid, aan „De Waar heid" en eventuele soortgelijke perio dieken van kopij en van betaalde me dedelingen? Verzetsvlag voor Koningin H.M. de Koningin heeft aan de com mandant der voormalige binnenlandse strijdkrachten de res. gen.-maj. .H Koot de opdracht^ verleend de haar, tijdens haar bezoek aan de Hongaarse vluchtelingen in de Jaarbeurshallen te Utrecht, overhandigde Hongaarse verzetsvlag te doen overbrengen naar het Koninklijk Paleis op de Dam. Ter uitvoering van deze opdracht zal op zaterdag 22 december a.s. te 14.15 uur in Amsterdam een kqrte bijeen komst worden gehouden in de Nieuwe Kerk. Ook in Amsterdam zullen de voet gangers-oversteekplaatsen worden voorzien van een paal met een oranje bol, waarin een knipperlicht is aange bracht. Bunkers op Walcheren worden opgeblazen Drie minister-presidenten aan het woord 's-GRAVENHAGE, 15 dec. Ter gelegenheid van de herden king van de bevestiging van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden hebben de minister presidenten der drie landen van het koninkrijk zowel over de bei de Hilversumse zenders als over de zenders te Paramaribo en, te Willemstad toespraken gehouden. Als eerste sprak dr. W. Drees, die o.m. verklaarde dat de samenwer king tussen de drie rijksdelen is afgestemd op de sterk uiteenlo pende realiteiten in de drie lan den. Voor elk is een zo groot mo gelijk terrein voor eigen werk zaamheid gereserveerd. In de zaken, die de landen zelfstan dig behartigen, dient, waar mogelijk en nuttig, overleg te worden gepleegd en met elkaar belangen rekening te wor den gehouden. „De praktijk van twee jaren heeft geleerd, dat zowel deze sa menwerking als de gemeenschappelijke verzorging der koninkrijkszaken bevre digend verlopen", aldus dr. Drees. Dr. J. H. E. Ferrier, minister-presi dent van Surina, stelde op de voor grond, dat door de gemeenschappelijke viering van deze koninkrijksdag, uiting wordt gegeven aan de lotsverbonden heid der landen in het koninkrijk. „On tegenzeggelijk bracht het statuut ons in Suriname dichter tot het wereldge beuren. Immers bracht de nieuwe rechtsorde met zich mee, dat, waar de belangen van het koninkrijk op het spel staan, de stem van Suriname mede ge hoord wordt. Dat ook hierdoor de on derlinge banden tussen de delen van het koninkrijk worden verstevigd, be hoeft dan ook geen nader betoog", zo verklaarde hij. VOLDOENING. Met voldoening werd gewag gemaakt van de Nederlandse hulp bij de uitvoe ring van het Surinaamse tienjarenplan en de door Nederland te verlenen tech nische bijstand. „Als, naar wij horen, binnen af zienbare tijd het vermetele Broko- pondo-plan voor de bouw van een stuwdam tot opwekking van een gro te hoeveelheid elektrische energie voor industriële doeleinden, werke lijkheid mag worden, zo zal het dan niet anders zijn dan met de hulp en bijstand van Nederland". Als laatste spreker voerde de minis ter-president der Ned. Antillen, de heer E. Jonkheer, het woord, in het Neder lands en het Papiaments. „Nu de koninkrijksdag voortaan als officiële feestdag in ons land geldt en het gebeuren die dag derhalve niet te loor gaat door de drukke bezigheid aan de arbeid, nodig ik u allen uit te over denken, hoezeer de verkregen zelfstan digheid grote waarde heeft voor ons aller leven en welzijn. Zijn het immers thans niet de krachten uit onze samen leving zelve, die ons maatschappelijk bestel lelden, richten en sturen, daarbij geruggesteund door uw wilsuiting en de hulp en bijstand welke in konink- rijksverband kan worden verleend en ontvangen? Ik meen deze vraag vol komen bevestigend te moeten beant woorden", aldus de heer Jonkheer. Het radio-therapeutisch instituut en de stichting Reumacentrum hebben te Rotterdam een gemeenschappelijk ziekenhuis ontworpen nabij het Zui derziekenhuis. Stichtingskosten? Ruim 414 miljoen. De bunkers op Walcheren eertijds onderdeel van de zo „pal staande" At- lantikwall worden opgeruimd. Met springstof worden de staaltjes van edelgermaanse bouwkunst opgeblazen, het puin zal worden gebruikt voor de aanleg van zgn. puinwegen, zodat de schepping van het O.T. toch nog enig nut op zal brengen. ïiadia foengi li DINSDAG 18 DECEMBER 1956 HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Lichtba ken, caus. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.15 V. boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Dansmuz. 13.50 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.20 Gram. 14.30 V. d. vrouwen v. h. platteland. 14.40 Cabaret. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Koersen. 17.45 Rege- ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Drs. C. S. I. J. Lagerberg: Fantasie en werkelijk heid bij papoea's. 18.00 Lichte muz. 18.20 Sportpraatje. 18.30 Metropole ork. en so list. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 De Liefde van Christus dringt ons, klankb. 22.45 Avond gebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM H (298 m) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO; 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Lichte muz. 11.30 Sopr. en piano. 11.50 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Zang en piano. 13.00 Nws. 13.15 V. d. vrouw. 15.30 Muz. caus. 16.00 Pianorecital. 16.30 V. d. jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Orgel en zang. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Op u komt het aan!!!! 18.40 Dansmuz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 V. d. kind. 19.05 Kerstmuz. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.15 De Antwoordman. 22.30 Viool en altviool. 22.55 Ik geloof, dat23.00 Nws. 23.15 Koersen v. New York. 23.16 Journ. 23.3523.55 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS:'20.30 Journ. en weeroverz. 20.45 22.20 Filmprogr. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 15.00 Moderne muz. 16.00 Koersen. 16.02 Orgel en piano. 16.30 Ork. conc. 17.00 Nws. 17.10 Vlaamse muz. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Zang. 19.45 Gram, 19.50 Syndicale kron, 20.00 Interview. 20.30 Gram. 21.00 Ork. conc. 22.00 Nws. 22.10 Ork conc. 22.55— 23.00 Nws. Dat het volk Israël in zijn „bedreigd bestaan" hier niet meer plaatsruimte kreeg spreekt boekdelen. En eveneens het verzwijgen dat er ook nog zoiets is als een „bedreigd bestaan van Europa". Wel kreeg in deze boodschap groot ge wicht het feit, dat door deze daden in Egypte de „broederlijke gemeenschap der christenen op het spel komt te staan." Dit is dezelfde wijze van redeneren, die ook in de Oproep Nieuw-Guinea zat. Om dat er in Indonesië christenen zijn, die Nederland niet begrijpen, moet Nieuw- Guinea van Nederland af. En omdat er in Azië talloze christenen zijn, die Enge land en Frankrijk niet begrijpen, zijn deze laatste fout. Voor weldenkende mensen is er toch waarlijk wel een ander alternatief dan westers kolonialisme of Russische heils staat. Wie dat niet doorziet is naïef. En daarom is zulk een boodschap een be denkelijke raadgeving. Men twijfelt, of de mensen, die haar hebben opgesteld, wel alle consequenties hebben doordacht. Wie in het verwarrende wereldgebeuren zijn zegje wil doen, moet zich van goede adviseurs voorzien. De politiek is voor de politici al een moeilijke zaak. Zouden de kerken het verlossende woord dan wèl kunnen spreken? B.o-o-di,chap UonyaAije. 2 Maar er zjjn ook andere stemmen. Zo verdedigt ds. F. H. Landsman, secretaris van de synode, in het weekblad De Her vormde Kerk deze boodschap tegen ge schrijf in „De Waarheidsvriend", het or gaan van de Geref. Bond. Hij verklaart o.a.: Een goed lezer zal moeten toestemmen, dat van een op één lijn stellen van dat wat in Hongarije en in het Midden Oos ten gebeurt geen sprake is. Slechts in één opzicht worden beide gebieden van uit dezelfde gezichtshoek beoordeeld, nL vanuit die van het wordende internatio nale recht. Van enig besef van het pro bleem waarom het hier gaat in een we reld, die leeft onder de dreiging van een atoomoorlog blijkt in de „Waarheids vriend" niets. Als dit besef aanwezig was, had men trouwens ook nog wel even na gedacht alvorens neer te schrijven dat in de gewraakte boodschap der kerken ge sproken werd „vanuit een bepaalde poli tieke visie met voorbijgaan der Schrift". Is het een spreken vanuit de Schrift of met voorbijgaan der Schrift als ge pleit wordt voor recht in de samenleving der volkeren en tégen macht en geweld als middelen om een volk als het Hon gaarse te knechten? Is het een spreken vanuit de Schrift of met voorbijgaan der Schrift als onze overheid wordt opgeroepen is zij niet juist hierin Gods dienaresse! in inter nationaal verband ertoe mede te werken, dat onrecht aan het licht wordt gebracht, de gerechtigheid wordt gediend en zo mogelijk een uitweg uit de huidige nood wordt gevonden? Het beklemmende gevoel komt bij ons op, dat het de schrijver in „De Waar heidsvriend" eigenlijk helemaal niet er om te doen was de leden van de Her vormde Kerk, die in dit blad geestelijke leiding zoeken, op de hoogte te brengen van de problemen en verantwoordelijk heden waar onze regering, als regering van een volk dat deel uitmaakt van de Verenigde Naties, mee heeft te worste len. Evenmin om zijn lezers zelfs maar de vraag voor te leggen of en hoe de Her vormde Kerk, in samenwerking met an dere kerkgenootschappen hier te lande en met de Wereldraad van Kerken waar ze bij is aangesloten, vanuit haar ver antwoordelijkheid tegenover het Woord Gods, de gerechtigheid en het recht in de samenleving der volkeren heeft te bevor deren en ook onze eigen overheid daarop k.eft aan te spreken. Niets van dit alles. Het kwam de re dactie van „De Waarheidsvriend" blijk baar belangrijker voor te proberen nog wat meer verwijdering te scheppen tus sen haar, ten aanzien van dat wat er wérkelijk in de kerken en in de wereld gebeudt veelal tóch al zo gebrekkig ge- informeerde lezers en de kerk waartoe zij behoren en haar synode en organen yan bijstand, nog wat groter te maken. 0,&cume.tiUcPie Ro-ad Op de tweede adventszondag- pleegt men zich in de bij de Ned. Oecumenische Raad (Ned. afd. van de Wereldraad van Kerken) aangesloten kerken te bezinnen op de voortgang van de oecumene in Nederland. Dr. P. J. Roscam Abbing van Scheveningen zegt in Woord en Dienst het volgende: Nederland heeft op oecumenisch ge bied wel grote mannen opgeleverd (Vis ser 't Hooft, Kraemer) maar, omgekeerd evenredig daaraan, slechts kleine daden te zien gegeven. In weinig landen is de kerkelijke verdeeldheid zo groot als bij ons. Dit is reeds lang zo, en het duurt onverminderd voort. En daar waar men op enig gebied onderling samenwerkt, is de offciële gescheidenheid er niet minder pijnlijk om geworden, dat wat zó lang uit elkaar gegroeid is, niet in een paar jaar weer één kan wor den, de christen wil echter niet wereld wijs maar Geestes-wijs zijn, hij kijkt niet zozeer horizontaal naar de wetten der historie als wel verticaal naar de gebo den Gods nü, hij hoort de roep om zich als kerken héden radicaal te bekeren tot God in onderlinge éénheid. De eenheid kan niet organisatorisch ge maakt worden, maar moet geestelijk ver kregen worden. Wij kunnen als kerken slechts gezamenlijk des te aandachtiger luisteren naar Gods éne Woord in alle woorden der Schrift en bidden dat God ons gemeenschappelijk Licht mag geven. Men kan voorts ook geduldig elkander zoeken, gaandeweg proberen elkaar te begrijpen en te overwinnen wat al te menselijke hinderpalen zijn, zielszorgelijk met elkaar omgaan. En men kan tenslotte ook proberen, ernst te maken met het profetisch woord, dat deze door ons in stand gehouden zon de der verdeeldheid geen jaar meer mag duren en in heilige haast de beleden een heid ook organisatorisch effectueren. SINT LAURENS Burgerlijke Stand. Geboren: Catharina A., dv P. Dekker en C. Riemens; Abra ham S., zv C. C. Louws en P. Dommisse; Johanna M., dv H. Vader en T. Dinge- manse; Cornelis W„ zv P. J. Davidse en M. Joziasse. Gehuwd: W. G. Hulsman, 27 j. en E. M. Flipse, 27 j.; H. Batus, 23 j. en J. A. Ver- scsiere, 22 j. Ondertrouwd: P. Francke, 27 j. en C. Wattel, 25 j. -HEER ABTSKERKE Burgerlijke Stand. Gehuwd: A. van Gessele, 35 j. en R. Raas, 31 j.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 5