Een schrikkeljaar is bijna
weer voorbij
J
Geeft de regering financiële
steun aan communisten?
Bevestiging Statuut Koninkrijk
der Nederlanden herdacht
Een praatje over
jaren en
tijdrekeningen
UIT DE KERKEN
Wohlgemut niet naar
Karlsruhe
Drie rijksdelen nu
dichter bij elkaar
Maandag 17 december 1956
ZEEIIWSCH PAGBI.AD
Pagina 5
,Als een gedachte"
Wij brengen onze jaren door
als een gedachte, wij vlie
gen daarheen," zegt Mozes, de
dichter van Psalm 90. Ook dit jaar
1956 is weer bijna voorbij. Het
was nog wel een dag langer dan
gewone jaren, dit schrikkeljaar.
Met die vreemde dag, de 29e fe
bruari, die maar één keer in de
4 jaar terugkomt.
Het moet je maar overkomen,
dat je net op zo'n dag geboren
wordt. Ook dit jaar zijn er op
schrikkeldag weer kinderen gebo
ren. Volgens ons blad van 23 janu
ari hadden er verleden jaar in
Zeeland 5483 geboorten plaats, dat
is dus gemiddeld 12 per dag. Dat
heeft dus op schrikkeldag weer 12
nieuwe wereldburgers opgeleverd.
Terwijl er per dag 7 mensen in
Zeeland weer met het gemid
delde van 1955 gerekend voor
goed afscheid nemen van deze aar
de en wat hun lief is. Reeds de
wijze Spreukendichter Salomo
verklaarde, dat geboren worden
en sterven nooit stilstaan. Dus
ook niet op schrikkeldag.
Ook is die dag voor vele paartjes
de blijde dag van hun huwelijk ge
weest. Maar die paartjes zullen
eigenlijk nooit hun zilveren bruiloft
kunnen vieren, al worden ze honderd
jaar! Natuurlijk is dit alleen maar
theorie, in de praktijk worden de
jaardagen en gedenkdagen op de 28e
februari gevierd.
Vanzelf zult u vragen: Hoe is men
ertoe gekomen om eens in de 4 jaar
ro'n extra-dag aan het jaar toe te
Voegen?
Dat is niet zo maar een gril, maar
een ingewikkelde geschiedenis zelfs.
Daartoe moeten we iets weten van
onze tijdrekening.
Maanjaren
Vóór de geboorte van Christus re
kenden veel volken met de maan. De-
te heeft 29% dag nodig om alle ge
stalten van nieuwe en volle maan,
eerste en laatste kwartier te door
lopen. Het woord maand staat dan
pok in verband met de maan. Maan
den van 2914 dag was wat te lastig
met die halve dag en daarom nam
men om beurt maanden van 29 en
van 30 dagen.
Maar als u eens gaat rekenen,
komt u aan een jaar van 354 dagen.
Dat is 11 dagen te kort. Daarom
nam men af en toe een 13e maand
erbij. Toch liep de tijdrekening met
maanjaren hopeloos in de war.
De bekende Romeinse keizer Julius
Caesar heeft daarin verandering ge
bracht. Hij was een der grootste fi
guren uit de wereldgeschiedenis en
is ook bekend in onze vaderlandse ge
schiedenis door de onderwerping van
de Germaanse volksstammen in 55 j.
v. Chr. Drie jaar later onderwierp
hij Gallië (het latere Frankrijk), waar
over hij geschreven heeft in zijn boek
„de bello Gallica". Hij wilde ook En
geland onderwerpen, maar dat is
mislukt, zoals het later eveneens mis
gelopen is bij de andere dictators Na
poleon en Hitier.
In zijn tijd viel de le januari in het
begin van de herfst. Of men dus
een flink stuk achter was!
Juliaanse tijdrekening
Om deze aangelegenheid weer in
Srde te maken bepaalde hij, dat het
erde jaar van zijn consulaat (46 j. v.
Chr.) 445 dagen zou hebben. Dan was
de eerste januari weer op zijn goede
plaats gezet.
Maar hij deed meer. Een jaar telt
865% dag, dus het jaar zou in 't ver
volg 365 dagen hebben en eens in de
4 jaar zou er een dag bijkomen, on
ze schrikkeldag. Zo eenvoudig als het
maar kon! Op deze manier was men
van de moeilijkheden af.
Ja zeker, maar zo eenvoudig was
het toch nog niet. Want een jaar telt
niet precies 365% dag. Om het nauw
keurig te zeggen: 365 dagen 5 uren
48 minuten en 46 seconden. Dat is
dus II min. 14 sec. minder dan vol-
gens de kalender van Julius Caesar.
Een onbetekenend verschil, zult u
zeggen. Inderdaad, maar in ruim een
eeuw (128 jaar) is dit verschil al
aangegroeid tot een volle dag. In 1582
was de achterstand al opgelopen tot
ongeveer 10 dagen.
Gregoriaanse tijdrekening
Waarom ik juist dit jaar 1582 noem?
Wel, toen kregen we weer een nieu
we tijdrekening. Paus Gregorius XIII,
die tevens een bekwaam sterrenkun
dige was, had door deze onnauwkeu
righeid moeilijkheden gekregen met
de kerkelijke feestdagen.
Daarom bracht hij een kleine wijzi
ging in de oude stijl, de kalender van
Julius Caesar, die 16 eeuwen dienst
gedaan had.
Hij behield de schrikkeljaren (ieder
jaar dat deelbaar is door vier), behal
ve de eeuwjaren. Daarvan is alleen
een schrikkeljaar als het gedeeld kan
worden door 400. Het laatste eeuw
jaar-schrikkeljaar was 1600, maar
1700, 1800 en 1900 waren waren het
niet. Wel zal het jaar 2000 dus weer
een schrikkeljaar zijn.
Deze indeling van de tijd, de
nieuwe stjjl, die we nog gebruiken,
is tamelijk nauwkeurig. Na 300
jaar zal er een verschil van een
dag zijn, omdat de 46 seconden, die
ik zoëven noemde, eigenlijk 46,43
seconden zijn. Maar dat kleine
verschil kunnen we wel verwaar
lozen.
Om in 1582 de achterstand in te
halen werden er 10 dagen van de ka
lender geschrapt: op 4 oktober volg
de 15 oktober.
In de R.K.-landen werd deze tijd
rekening dadelijk aanvaard. Maar in
de protestantse landen ging de in
voering niet zo vlot. In ons land pas in
1701, toen men van 18 februari op 1
maart sprong.
In Engeland duurde het tot 1752,
toen het verschil al tot 11 dagen was
aangegroeid. Heel wat mensen waren
van deze nieuwigheid niet gediend, er
ontstonden zelfs onlusten. Ze meen
den dat deze berekening hun 10 a 11
dagen van hun leven gekost had!
De Joden rekenen nog altijd van
de Schepping af, die volgens rabbi
Hileel 3761 jaar vóór Christus' ge
boorte plaats had.
Terwijl de Mohamedanen hun tijd
rekening beginnen bij de vlucht van
de profeet Mohammed van Mekka
naar Medina in het jaar 622.
Het is een bekend gezegde, dat in
een schrikkeljaar de meisjes een
jongen mogen vragen. Zoals een
volksrijmpje zegt:
,,'t Is van 't jaar een schrikkeljaar,
Dan lopen de meisjes de jongen
[7ta (ar)".
Misschien is dit vroeger wel zo ge
weest, maar nu. komt dat in de prak
tijk wel niet meer voor. Of zouden
er meisjes zijn, die in zo'n jaar extra
haar best dojn om de aandacht van
de andere sekse te trekken?
Toch schijnen er nog streken te zijn
(in Luxemburg, Frankrijk, Engeland),
waar inderdaad het meisje de actie
ve rol speelt. Niet het hele jaar, maar
speciaal op de schrikkeldag. Dan
nodigt ze de jongen op een familie
feestje en zij is het, die de grote vraag
doet. Wijst de jongen het verzoek af,
dan moet hij een losprijs betalen. Of
zou ze het van tevoren al niet enigs
zins weten, dat er toch een „ja" op
volgt? En dus niet het risico waagt
een blauwtje te lopen?
De naam schrikkeljaar schijnt in
verband te staan met het oud-Ne
derlandse werkwoord schrikken,
dat springen of verspringen bete
kent. Ook het Engelse woord leap-
year (leap is springen) heeft deze
betekenis. Dat verspringen zal dan
wel iets te maken hebben met de
kerkelijke feestdagen. L. v. W.
Vragen aan minister Drees
Ontd&dzfoefide ftAcdidzing,
Een der Hervormde predikanten van
Driebergen, ds. H. J. van Druten, die tot
nog toe gerekend werd tot de „midden-
orthodoxie", voelt zich meer en meer
aangetrokken tot de Geref. modaliteit. In
Hervormd Driebergen geeft hij als volgt
rekenschap van deze verandering:
Ik ben tot de overtuiging gekomen,
dat de onderscheidende prediking, zoals
vooral de Geref. Bond die voorstaat, niet
maar een wilde loot is aan de Hervormde
boom, maar de wettige prediking is, recht
streeks stoelend op de calvinistische wor
tels van onze Nederlandse Herv. of Ge
ref. kerk.
Ik mag vrijmoedig en dankbaar ver
klaren, dat ik weinig predikanten van
Geref. richting ken en er geen enkele in
vloed of pressie van bepaalde figuren in
die kringen op mij is uitgeoefend. Ik heb
weinig omgang met predikanten. Ook
stoot mij veel fanatisme, dode orthodoxie
en star vasthouden aan allerlei ouder
wetse vormen af. Maar als ik eens een
prediking mocht beluisteren die mij aan
wees als een verloren zondaar en die jui
chend mocht roemen in dat eeuwig en
vrijmachtig welbehagen, dat de Vader
bewoog om zijn Zoon te zenden, dan ging
ik verslagen heen en bad ik of het de
Vader mocht behagen mij zijn Zoon te
openbaren door de krachtdadige werking
van de Heilige Geest.
Ik werd angstig onder andere prediking
en besefte dat veel preken, ook Gerefor
meerde preken, de mens misleiden, om
dat zij de breuk van de dochter mijns
volk trachten op het lichtst te genezen
door te zeggen: „Vrede, vrede, terwijl er
geen vrede is".
Ik hoop, dat de Here mij en vele an
dere voorgangers in onze kerk hoe lan
ger hoe meer zal leiden in alle waarheid
en dat de ontdekkende prediking meer
en meer mag terugkeren op onze kansels.
Bo-odlchaft Hang,aAij& 1
De boodschap inzake de gebeurtenissen
in Hongarije en het Midden-Oosten, uit
gegaan van enige kerken, waarvan de
Herv. Kerk de voornaamste is, heeft maar
weinig waardering gevonden. Verschil
lende schrijvers hebben zich eraan geër
gerd, dat men met een standje te geven
aan Engeland en Frankrijk het commu
nisme in de kaart speelt. Ds. A. Faber,
Hervormd predikant te Boksum, schrijft
in de Haagse Post:
Het is wel duidelijk, dat deze boodschap
een zeer bepaalde, maar geenszins norma
tieve, beoordeling van de politieke situ
atie in zich houdt. Het is al uiterst hache
lijk om Rusland enerzijds en Engeland en
Frankrijk anderzijds in één adem te noe
men. Naar het ons voorkomt is er waar
lijk nog wel enig verschil aan te wijzen,
met méér dan wat goede wil alleen. Ook
wel met nuchter verstand!
Geen vertrouwen in vrijgeleide
KARLSRUHE, 14 dec. (Reuter)
De voorzitter van het Westduitse fede
rale hooggerechtshof, waarvoor het
proces wordt gevoerd tegen dr. Otto
John heeft een brief ontvangen van
de als getuige gedagvaarde arts Wolf
gang Wohlgemut, waarin deze zegt het
vrijgeleide naar en uit Karlsruhe, dat
hem is aangeboden om in de zaak-
John te getuigen, niet te vertrouwen.
Wohlgemut woont in Oost-Duitsland,
sinds hij, in 1954, met dr. John naar
Oost-Berlijn reisde. Het hof heeft te
voren verklaard, dat het bekend is, dat
Wohlgemut niet geheel vrij in zijn be
wegingen is.
In een andere brief zegt Wohlgemut,
dat John vrijwillig naar Oost-Berlijn
is gereisd en dat hij, na een gesprek
met Oostduitse autoriteiten, besloot
daar te blijven, „Johns beslissing
bracht mij in een moeilijke positie en
ik besloot in Oost-Berlijn te blijven,
totdat de zaak van zijn uitwijken naar
Oost-Duitsland was opgehelderd", zo
schreef Wohlgemut.
's-GRAVENHAGE, 14 dec. Het
lid van de Tweede Kamer, de heer
Bachg heeft aan de minister-president
minister van algemene zaken, de vol
gende vragen schriftelijk gesteld:
1. Is het juist, dat aan het dagblad
„De Waarheid" nog steeds van over
heidswege mededelingen ter publika-
tie worden verstrekt en zelfs adver
tenties en/of andere mededelingen,
voor welker publikatie van overheids
wege wordt betaald?
2. Is de minister niet van oordeel,
dat de Nederlandse overheid de laatst-
geroepene is, kopij en financier te
verstrekken aan een blad, dat, mede
als instrument van buitenlandse aan
geest en mens vijandige machten, er
stelselmatig op uit is, door misbruik
van rechtsstaat en democratie, ons na
tionaal bestel te ondermijnen?
3. Is de minister bereid te bevorde
ren, dat op de korts mogelijke termijn
een einde komt aan de verstrekking,
door hogere en lagere organen van de
Nederlandse overheid, aan „De Waar
heid" en eventuele soortgelijke perio
dieken van kopij en van betaalde me
dedelingen?
Verzetsvlag voor Koningin
H.M. de Koningin heeft aan de com
mandant der voormalige binnenlandse
strijdkrachten de res. gen.-maj. .H
Koot de opdracht^ verleend de haar,
tijdens haar bezoek aan de Hongaarse
vluchtelingen in de Jaarbeurshallen
te Utrecht, overhandigde Hongaarse
verzetsvlag te doen overbrengen naar
het Koninklijk Paleis op de Dam.
Ter uitvoering van deze opdracht zal
op zaterdag 22 december a.s. te 14.15
uur in Amsterdam een kqrte bijeen
komst worden gehouden in de Nieuwe
Kerk.
Ook in Amsterdam zullen de voet
gangers-oversteekplaatsen worden
voorzien van een paal met een oranje
bol, waarin een knipperlicht is aange
bracht.
Bunkers op Walcheren worden opgeblazen
Drie minister-presidenten aan het woord
's-GRAVENHAGE, 15 dec.
Ter gelegenheid van de herden
king van de bevestiging van het
Statuut voor het Koninkrijk der
Nederlanden hebben de minister
presidenten der drie landen van
het koninkrijk zowel over de bei
de Hilversumse zenders als over
de zenders te Paramaribo en, te
Willemstad toespraken gehouden.
Als eerste sprak dr. W. Drees, die
o.m. verklaarde dat de samenwer
king tussen de drie rijksdelen is
afgestemd op de sterk uiteenlo
pende realiteiten in de drie lan
den. Voor elk is een zo groot mo
gelijk terrein voor eigen werk
zaamheid gereserveerd.
In de zaken, die de landen zelfstan
dig behartigen, dient, waar mogelijk en
nuttig, overleg te worden gepleegd en
met elkaar belangen rekening te wor
den gehouden. „De praktijk van twee
jaren heeft geleerd, dat zowel deze sa
menwerking als de gemeenschappelijke
verzorging der koninkrijkszaken bevre
digend verlopen", aldus dr. Drees.
Dr. J. H. E. Ferrier, minister-presi
dent van Surina, stelde op de voor
grond, dat door de gemeenschappelijke
viering van deze koninkrijksdag, uiting
wordt gegeven aan de lotsverbonden
heid der landen in het koninkrijk. „On
tegenzeggelijk bracht het statuut ons
in Suriname dichter tot het wereldge
beuren. Immers bracht de nieuwe
rechtsorde met zich mee, dat, waar de
belangen van het koninkrijk op het spel
staan, de stem van Suriname mede ge
hoord wordt. Dat ook hierdoor de on
derlinge banden tussen de delen van
het koninkrijk worden verstevigd, be
hoeft dan ook geen nader betoog", zo
verklaarde hij.
VOLDOENING.
Met voldoening werd gewag gemaakt
van de Nederlandse hulp bij de uitvoe
ring van het Surinaamse tienjarenplan
en de door Nederland te verlenen tech
nische bijstand.
„Als, naar wij horen, binnen af
zienbare tijd het vermetele Broko-
pondo-plan voor de bouw van een
stuwdam tot opwekking van een gro
te hoeveelheid elektrische energie
voor industriële doeleinden, werke
lijkheid mag worden, zo zal het dan
niet anders zijn dan met de hulp en
bijstand van Nederland".
Als laatste spreker voerde de minis
ter-president der Ned. Antillen, de heer
E. Jonkheer, het woord, in het Neder
lands en het Papiaments.
„Nu de koninkrijksdag voortaan als
officiële feestdag in ons land geldt en
het gebeuren die dag derhalve niet te
loor gaat door de drukke bezigheid aan
de arbeid, nodig ik u allen uit te over
denken, hoezeer de verkregen zelfstan
digheid grote waarde heeft voor ons
aller leven en welzijn. Zijn het immers
thans niet de krachten uit onze samen
leving zelve, die ons maatschappelijk
bestel lelden, richten en sturen, daarbij
geruggesteund door uw wilsuiting en
de hulp en bijstand welke in konink-
rijksverband kan worden verleend en
ontvangen? Ik meen deze vraag vol
komen bevestigend te moeten beant
woorden", aldus de heer Jonkheer.
Het radio-therapeutisch instituut
en de stichting Reumacentrum hebben
te Rotterdam een gemeenschappelijk
ziekenhuis ontworpen nabij het Zui
derziekenhuis. Stichtingskosten? Ruim
414 miljoen.
De bunkers op Walcheren eertijds
onderdeel van de zo „pal staande" At-
lantikwall worden opgeruimd. Met
springstof worden de staaltjes van
edelgermaanse bouwkunst opgeblazen,
het puin zal worden gebruikt voor de
aanleg van zgn. puinwegen, zodat de
schepping van het O.T. toch nog enig
nut op zal brengen.
ïiadia foengi li
DINSDAG 18 DECEMBER 1956
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50
V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Lichtba
ken, caus. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram.
10.30 Schoolradio. 11.00 V. d. vrouw. 11.30
Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus.
12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.15 V. boer
en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws.
en kath. nws. 13.20 Dansmuz. 13.50 Gram.
14.00 Schoolradio. 14.20 Gram. 14.30 V. d.
vrouwen v. h. platteland. 14.40 Cabaret.
16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00
V. d. jeugd. 17.40 Koersen. 17.45 Rege-
ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Drs. C. S.
I. J. Lagerberg: Fantasie en werkelijk
heid bij papoea's. 18.00 Lichte muz. 18.20
Sportpraatje. 18.30 Metropole ork. en so
list. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het
Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.30 Act.
20.45 De gewone man. 20.50 De Liefde van
Christus dringt ons, klankb. 22.45 Avond
gebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00
Gram.
HILVERSUM H (298 m) AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO; 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V.
d. kleuters. 11.00 Lichte muz. 11.30 Sopr.
en piano. 11.50 Gram. 12.00 Lichte muz.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Zang
en piano. 13.00 Nws. 13.15 V. d. vrouw.
15.30 Muz. caus. 16.00 Pianorecital. 16.30
V. d. jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij,
caus. 17.30 Orgel en zang. 18.00 Nws. 18.15
Pianospel. 18.30 Op u komt het aan!!!!
18.40 Dansmuz. 18.55 Paris vous parle.
19.00 V. d. kind. 19.05 Kerstmuz. 19.45
Filmpraatje. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr.
22.15 De Antwoordman. 22.30 Viool en
altviool. 22.55 Ik geloof, dat23.00 Nws.
23.15 Koersen v. New York. 23.16 Journ.
23.3523.55 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS:'20.30 Journ. en weeroverz. 20.45
22.20 Filmprogr.
BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen).
13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 15.00
Moderne muz. 16.00 Koersen. 16.02 Orgel
en piano. 16.30 Ork. conc. 17.00 Nws. 17.10
Vlaamse muz. 17.45 Boekbespr. 18.00 V.
d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40
Zang. 19.45 Gram, 19.50 Syndicale kron,
20.00 Interview. 20.30 Gram. 21.00 Ork.
conc. 22.00 Nws. 22.10 Ork conc. 22.55—
23.00 Nws.
Dat het volk Israël in zijn „bedreigd
bestaan" hier niet meer plaatsruimte
kreeg spreekt boekdelen. En eveneens
het verzwijgen dat er ook nog zoiets is
als een „bedreigd bestaan van Europa".
Wel kreeg in deze boodschap groot ge
wicht het feit, dat door deze daden in
Egypte de „broederlijke gemeenschap der
christenen op het spel komt te staan."
Dit is dezelfde wijze van redeneren, die
ook in de Oproep Nieuw-Guinea zat. Om
dat er in Indonesië christenen zijn, die
Nederland niet begrijpen, moet Nieuw-
Guinea van Nederland af. En omdat er
in Azië talloze christenen zijn, die Enge
land en Frankrijk niet begrijpen, zijn
deze laatste fout.
Voor weldenkende mensen is er toch
waarlijk wel een ander alternatief dan
westers kolonialisme of Russische heils
staat. Wie dat niet doorziet is naïef. En
daarom is zulk een boodschap een be
denkelijke raadgeving. Men twijfelt, of
de mensen, die haar hebben opgesteld,
wel alle consequenties hebben doordacht.
Wie in het verwarrende wereldgebeuren
zijn zegje wil doen, moet zich van goede
adviseurs voorzien. De politiek is voor de
politici al een moeilijke zaak. Zouden de
kerken het verlossende woord dan wèl
kunnen spreken?
B.o-o-di,chap UonyaAije. 2
Maar er zjjn ook andere stemmen. Zo
verdedigt ds. F. H. Landsman, secretaris
van de synode, in het weekblad De Her
vormde Kerk deze boodschap tegen ge
schrijf in „De Waarheidsvriend", het or
gaan van de Geref. Bond. Hij verklaart
o.a.:
Een goed lezer zal moeten toestemmen,
dat van een op één lijn stellen van dat
wat in Hongarije en in het Midden Oos
ten gebeurt geen sprake is. Slechts in
één opzicht worden beide gebieden van
uit dezelfde gezichtshoek beoordeeld, nL
vanuit die van het wordende internatio
nale recht. Van enig besef van het pro
bleem waarom het hier gaat in een we
reld, die leeft onder de dreiging van een
atoomoorlog blijkt in de „Waarheids
vriend" niets. Als dit besef aanwezig was,
had men trouwens ook nog wel even na
gedacht alvorens neer te schrijven dat in
de gewraakte boodschap der kerken ge
sproken werd „vanuit een bepaalde poli
tieke visie met voorbijgaan der Schrift".
Is het een spreken vanuit de Schrift
of met voorbijgaan der Schrift als ge
pleit wordt voor recht in de samenleving
der volkeren en tégen macht en geweld
als middelen om een volk als het Hon
gaarse te knechten?
Is het een spreken vanuit de Schrift of
met voorbijgaan der Schrift als onze
overheid wordt opgeroepen is zij niet
juist hierin Gods dienaresse! in inter
nationaal verband ertoe mede te werken,
dat onrecht aan het licht wordt gebracht,
de gerechtigheid wordt gediend en zo
mogelijk een uitweg uit de huidige nood
wordt gevonden?
Het beklemmende gevoel komt bij ons
op, dat het de schrijver in „De Waar
heidsvriend" eigenlijk helemaal niet er
om te doen was de leden van de Her
vormde Kerk, die in dit blad geestelijke
leiding zoeken, op de hoogte te brengen
van de problemen en verantwoordelijk
heden waar onze regering, als regering
van een volk dat deel uitmaakt van de
Verenigde Naties, mee heeft te worste
len.
Evenmin om zijn lezers zelfs maar de
vraag voor te leggen of en hoe de Her
vormde Kerk, in samenwerking met an
dere kerkgenootschappen hier te lande
en met de Wereldraad van Kerken waar
ze bij is aangesloten, vanuit haar ver
antwoordelijkheid tegenover het Woord
Gods, de gerechtigheid en het recht in de
samenleving der volkeren heeft te bevor
deren en ook onze eigen overheid daarop
k.eft aan te spreken.
Niets van dit alles. Het kwam de re
dactie van „De Waarheidsvriend" blijk
baar belangrijker voor te proberen nog
wat meer verwijdering te scheppen tus
sen haar, ten aanzien van dat wat er
wérkelijk in de kerken en in de wereld
gebeudt veelal tóch al zo gebrekkig ge-
informeerde lezers en de kerk waartoe
zij behoren en haar synode en organen
yan bijstand, nog wat groter te maken.
0,&cume.tiUcPie Ro-ad
Op de tweede adventszondag- pleegt
men zich in de bij de Ned. Oecumenische
Raad (Ned. afd. van de Wereldraad van
Kerken) aangesloten kerken te bezinnen
op de voortgang van de oecumene in
Nederland. Dr. P. J. Roscam Abbing van
Scheveningen zegt in Woord en Dienst
het volgende:
Nederland heeft op oecumenisch ge
bied wel grote mannen opgeleverd (Vis
ser 't Hooft, Kraemer) maar, omgekeerd
evenredig daaraan, slechts kleine daden
te zien gegeven. In weinig landen is de
kerkelijke verdeeldheid zo groot als bij
ons. Dit is reeds lang zo, en het duurt
onverminderd voort. En daar waar men
op enig gebied onderling samenwerkt, is
de offciële gescheidenheid er niet minder
pijnlijk om geworden,
dat wat zó lang uit elkaar gegroeid is,
niet in een paar jaar weer één kan wor
den, de christen wil echter niet wereld
wijs maar Geestes-wijs zijn, hij kijkt niet
zozeer horizontaal naar de wetten der
historie als wel verticaal naar de gebo
den Gods nü, hij hoort de roep om zich
als kerken héden radicaal te bekeren tot
God in onderlinge éénheid.
De eenheid kan niet organisatorisch ge
maakt worden, maar moet geestelijk ver
kregen worden. Wij kunnen als kerken
slechts gezamenlijk des te aandachtiger
luisteren naar Gods éne Woord in alle
woorden der Schrift en bidden dat God
ons gemeenschappelijk Licht mag geven.
Men kan voorts ook geduldig elkander
zoeken, gaandeweg proberen elkaar te
begrijpen en te overwinnen wat al te
menselijke hinderpalen zijn, zielszorgelijk
met elkaar omgaan.
En men kan tenslotte ook proberen,
ernst te maken met het profetisch woord,
dat deze door ons in stand gehouden zon
de der verdeeldheid geen jaar meer mag
duren en in heilige haast de beleden een
heid ook organisatorisch effectueren.
SINT LAURENS
Burgerlijke Stand. Geboren: Catharina
A., dv P. Dekker en C. Riemens; Abra
ham S., zv C. C. Louws en P. Dommisse;
Johanna M., dv H. Vader en T. Dinge-
manse; Cornelis W„ zv P. J. Davidse en
M. Joziasse.
Gehuwd: W. G. Hulsman, 27 j. en E. M.
Flipse, 27 j.; H. Batus, 23 j. en J. A. Ver-
scsiere, 22 j.
Ondertrouwd: P. Francke, 27 j. en C.
Wattel, 25 j.
-HEER ABTSKERKE
Burgerlijke Stand. Gehuwd: A. van
Gessele, 35 j. en R. Raas, 31 j.