Creme Puff' I I 'Lemsterkerk' eenzaam en verlaten in geblokkeerde Suezkanaal Pijpleiding goedkoopst bij onafgebroken gebruik MAX FACTOR UIT DE KERKEN Het verwisselde testament Creme Puff van Uit het dagboek van een scheepstimmerman Streven naar steeds grotere buizen Staat betaalt belasting aan zichzelf HET VOLLEDIG HOLLYWOOD Assortiment max Factor's Ir. J. F. R. van de Wall met pensioen MAX FACTOR Hollywood Maandag 19 november 1956 ZEEUWSCH DAGBI AI) Pagina 4 SCHIPHOL, 17 nov. Een groep van 27 Nederlandse zeelie den, die deel uitmaken van de be manning van het m.s. „Lemster kerk" (7200 ton) van de Verenigde Nederlandse Scheepvaartmaat schappijen, dat sinds woensdag 31 oktober tussen Ismailia en El Kantara in het Suezkanaal is blij ven steken, is met een K.L.M.- toestel uit Egypte in Nederland teruggekeerd. Een van hen, de 22- jarige scheepstimmerman D. Roos- terman uit Rotterdam, trad op als zegsman van de schepelingen, om dat hij gedurende zijn verblijf in Egypte een dagboek had bijgehou den Het was een sober relaas over troe pentransporten, luchtaanvallen, be schietingen en explosies, dat in het kleine notitieboekje van de timmer man stond opgetekend. Op 2 novem ber, toen de Lemsterkerk reeds twee dagen werkeloos voor anker lag, had den de Egyptenaren een grote zand zuiger in het Nasserkanaal, een nieu we arm van het Suezkanaal, In de na bijheid van de Lemsterkerk, opgebla zen. Op de 3e november volgde een vernieling van een grote brug over het kanaal, eveneens door de Egyptena ren. Zondag 4 november kwamen Egyptische militairen aan boord van de Lemsterkerk met de mededeling, dat de bemanning het schip moest verlaten. Slechts de helft van de sche pelingen vertrok echter de volgende dag naar Cairo, na de nacht te hebben doorgebracht aan boord van een Zweeds schip. De kapitein had name lijk zijn bemanning aangeraden, de Lemsterkerk te verlaten omdat het schip een lading explosieven met zich mee voerde. Slechts twintig vrijwil ligers, onder wie de timmerman, had den echter de nacht aan boord van de Lemsterkerk doorgebracht. Zij bleven ook toen hun collega's de weg naar Cairo aanvaarden. Straaljagers Op de 6e november maakte de tim merman voor het eerst melding In zijn dagboek van de aanwezigheid van Franse straaljagers boven het Suez kanaal. Met zijn 19 collega's vertrok hij drie dagen daarna, op 9 november, daartoe uitdrukkelijk bevel van de SDe Yladia falengt onö DINSDAG 8# NOVEMBER HILVERSUM I (402 m.>. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.46 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. hulsvrouw. 9.35 Waterst. 0.40 Lichtbaken. 1 S.OO V. d. kleuters. 10.15 Gr. 10.30 Franse chansons. 10.55 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de Ziele luistert. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.15 V. d. boeren. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Instr. octet. 12.55 Zonne wijzer. 18.00 Nws. gn kath. nws. 18.20 Lichte muz. 13.50 Gram. 14.00 Sohool- radio. 14.20 Gram. 14.30 Wij vrouwen van het land. 14.40 Gevar. progr. 16,00 V. d. zie teen. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzend.: Rijksdelen overzee. Wetenschappelijk onderzoek van Nederlands Nieuw- Guinea, doe* 13r. H. J. T. Bijlmer. 18.00 Lichte muz. 18.20 Sportpraatje. 18.30 R.V.U.: Nieuw-Gulnea in de Pacific, door J. J. van der Laan. 19..3 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gr. (20.00—20.05 Inleiding Openbaar Kunst bezit door H.K.H. Prinses Beatrix). 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Poolse liederen. 21.10 Kampvuren langs de eve naar, caus. 21.30 Harprecital. 21.55 Radio Filh. ork. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Wereldkamp. dammen. 23.2024.00 Nouveauté's. HILVERSUM II (298 m.). AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.60 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.16 Gr. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw. 0.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gr. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 R.V.U.: Over geneesmiddelen, door Prof. Dr. J. A. C. van Pinxteren. Eerste lezing. 11.30 Tenor «n piano. 11.50 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tulnb.meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nws. 18.15 Meded. of gr. 13.20 Metropole ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Gram. 16.80 V. d. jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, oaus. 17.30 Lich te muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Op u komt het aan, caus. 18.40 Lichte pnuz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 V. d. kind. 19.05 Koorzang. 19.45 Filmpraatje. 80.00 Inleiding openbaar Kunstbezit door H.K.H. Prinses Beatrix. 20.05 Nieuws. 80.10 De Miljoenste, gevar. progr. 22.15 De Antwoordman. 22.80 Viool en altviool. $2.55 Ik geloof, dat23.00 Nws. 23.15 Koersen in New York. 23.17 Act. en New York Calling. 23.35—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. VARA: 20.30 Journ. en weerber. 20.45 Fiimprogr. BRUSSEL (324 m.). 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16 00 Koersen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Ka merkoor. 17.00 Nws. 17.10 Ork.conc. 17.45 Boekbesprekingen. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Zang. 19.45 Gram. 19.50 Syndikale kron. 20.00 Interview. 20.30 Gram. 20.45 Gram. 21.00 Ork.conc. en solist. 22.00 Nws. 22.11 Ork. conc. 22.5523.00 Nws. SIN I ANN ALAND Film Herverkaveling. In het nieuwe Groene Kruisgebouw is een film ge draaid over de herverkaveling. Burge meester Johs. van den Bos gaf een uit eenzetting over financiering en bouw wijze van de in de Tuinstraat te bouwen nieuwe huizen in herverkavelingsver- band. Het is de bedoeling deze huizen zo spoedig mogelijk aan te besteden, zodat na nieuwjaar met de bouw zal kunnen worden begonnen. Egyptische autoriteiten te hebben ge kregen, in een zwaar bewaakte trein naar Cairo. Daar werden de schepe lingen, evenals hun collega's onder gebracht in het Carltonhotel. Vanaf de 9e november ligt nu de Lemster kerk geheel onbewaakt gemeerd aan de kade van het Suezkanaal, temidden van elf andere schepen van diverse nationaliteit, die eveneens op de 31e oktober hun anker voor onbepaalde tijd moesten laten vallen, omdat voor en achter het convooi het Suezkanaal geblokkeerd was. In Cairo Nog twaalf leden van de bemanning van de Lemsterkerk, onder wie kapi tein L. P. Kole, verblijven op het ogen blik in Cairo, evenals twaalf zeelieden van de „Statue of Liberty", dat ook deel uitmaakte van het konvooi van twaalf schepen. 35 schepelingen van de Statue kwamen zaterdag naar Ne derland. Het schip ls een charter van een Nederlandse firma met een Ne derlandse bemanning varend onder Liberiaanse vlag. Valsheid in geschrifte leverde ruim tien mille op. APELDOORN, 17 nov. Onder verdenking van het plegen van vals heid in geschrifte is door de Apel- doornse politie aangehouden de 33- jarige aannemer M. B. De man zou als onder-aannemer personeel hebben uit geleend voor een groot bouwwerk en daarbij meer werkuren hebben gede clareerd, dan er in werkelijkheid zijn gemaakt. Op deze wijze zou hij zich een be drag van 10 5 12 duizend gulden heb ben toegeëigend. Hij zal voor de offi cier van justitie te Zutphen worden geleid. De politie verwacht, dat bin nenkort nog enkele arrestaties zullen moeten worden verricht. Arrestant ontvlucht en gegrepen LEEUWARDEN, 17 nov. De Am sterdammer S., die een hem voorwaar delijk opgelegde gevangenisstraf moet uitzitten, werd door een opperwacht meester van de rijkspolitie begeleid naar het paleis van justitie te Leeu warden. Toen hij merkte dat het uni form van de opperwachtmeester ach ter een deur bleef haken, wist hij zich los te ruken en rende de straat op. Twee leden van de parketwacht kon den in de onmiddellijke omgeving van het gerechtsgebouw de ontvluchte grijpen. Vervoer van olie ROTTERDAM, 17 nov. In 'n rede voor het departement Rot terdam van de Ned. Maatschappij voor Nijverheid en Handel heeft de heer F. A. C. Guépin, directeur van de N.V. Koninklijke Neder landse petroleum-maatschappij enige voorbeelden gegeven over de afstanden bij het vervoer van olie. Van de Perzische golf vla Suez kanaal naar Marseille Is 9000 km, naar Rotterdam 12000, rond de Kaap wordt de eerste afstand ongeveer 20.000 km, voor Rotterdam nog Iets meer. Stilstaande bij de vraag wat nu eigenlijk economischer is: vervoer per tankschip of pijpleiding, merkte spr. op, dat in het algemeen pijplei dingen alleen dan met tankschepen kunnen concurreren als de leidingen aanmerkelijk korter zijn dan de alter natieve zeeweg en indien de leidingen geregeld vol belast zijn. De inleider wees op het streven pijpleidingen net als tankschepen steeds groter te ma ken. Er bestaat reeds een pijpleiding van 90 cm diameter, en een met een doorsnede van 100 cm ls waarschijnlijk niet ver meer af. Tonnage Daarna behandelde hij de steeds groter wordende tonnages van tank schepen en zei o.m.: hoewel er geen grenzen schijnen te bestaan aan de economisohe voordelen, verbonden aan de vergroting van de tonnenmaat, zijn er zeer duidelijke grenzen van praktische aard, deels bouwtechnisch en deels wat de exploitatie betreft. Pijpleidingen Thans wordt de methode van de pijpleiding reeds op grote schaal toegepast In de Verenigde Staten en Canada bestudeerd voor het ver voer van ruwe olie en olieprodukten.. Een kostenvergelijking voor het' vervoer van olie over land over een tijdperk van jaren is na de oorlog in de V.S. uitgewerkt. De algemene con clusie is, dat de pijpleiding bü volle benutting verreweg de goedkoopste wijze van vervoer is vergeleken met het wegvervoer of de spoorwegen, maar niet altijd met het vervoer te 's-GRAVENHAGE, 18 nov. Ver schillende leden van de vaste commissie uit de Tweede Kamer hebben gevraagd, waarom het nodig is dat de staat, als ei genaar van de Zuiderzeegronden aan zich zelf grondbelasting gaat betalen, waarbij dan nog opcenten komen, oa. voor de provincie, terwijl de Noordoostelijke polder nog niet bij een provincie is In gedeeld. Zou bet niet eenvoudiger zijn extra uitkeringen uit het gemeentefonds beschikbaar te stellen? water. Er is dus ook alles voor te zeggen om na te gaan of de moeilijk heden bi) toename van het vervoer In Europa niet zijn op te lossen door de aanleg van een lange afstands- pijpleidingsysteem, waarbij zeker re kening zal moeten worden gehouden met het feit, dat dergelijke leidingen het meest economisch zijn als zij tot hun volle capaciteit worden benut. vindl U bij GOES LANGE VORSTSTRAAT 9 PARFUMERIE Uux naam molde g,eAeCÜg.d In Diakonia, orgaan van de Federatie van Hervormde Diaconieën, schrijft ds. H. J. Teutscher van Rotterdam: 't Is heerlijk, om In een stampvolle kerk op te staan en met het dreunende orgel In te stemmen en te zingen: „Zijn naam moet eeuwig eer ontvangen!" Maar 't is oneindig veel heerlijker om èn als ambtsdragend diaken èn als ge meente zo intens bewogen te zijn over de naam van God, dat men het niet kan laten om bezig te zijn in de wereld, daar, waar de reputatie Gods wordt aangetast door nood, armoede, honger, gebrek, ziekte en dood. Heel het Internationale hulpverleningswerk mag niet anders zijn dan één ononderbroken gebed: Uw naam worde geheiligd! Want het is ontheiliging van Gods naam, als twee van de drie mensen In deze wereld 's avonds slapen gaan met een hongerige maag. Het is ontheiliging van Gods naam, als miljoenen kinderen Ingezonden Mededeling (Adv.) CREME PUFF maakt verder zoeken naar het Ideale geschenk overbodig. Deze meesterlijke creatie van Max Factor staat bovenaan het verlanglijstje van elke vrouw. crème make-up basis en poeder In éénl Oreme Pull (handelsmerk) beteken! Mex rector Hollywood oreemy powder meke-up. MA* rAtfïd» Douïwood imp. marfao n.v« huddebtraat i, Amsterdam in deze wereld, die vol overvloed is, niet weten, hoe melk er uitziet of hoe melk smaakt. Het is ontheiliging van Gods naam als dagelijks duizenden ouderparen hun tranen plengen bij het lijkje van hun jongstgeborene, dat stierf door onkunde der ouders of door gebrek aan medische hulp. Het is ontheiliging van Gods naam, als miljoenen mensen leven in krotwo ningen en zwoegen op een klein, uitge mergeld stukje grond, dat bovendien nog het eigendom is van een grote meneer, aan wie meer dan de helft van de oogst als pachtsom betaald moet worden. Het ls ontheiliging van Gods naam, als mil joenen leven in de industriegebieden van Azië en Afrika als afgezonderde kleur lingen onder onbeschrijflijke hygiënische en morele wantoestanden, verkommerd en verpauperend, waar de bevoorrechten, de blanken, kapitalen verdienen, in pa leizen wonen en profiteren van de massa le arbeidskracht dezer verpauperende schare. Vanwege deze opgestapelde ontheili ging van Gods naam is 't hoognodig, dat we in ons diakonaal handelen als kerk van Jezus Christus de blik slaan op de gehele wereld. Te lang immers hebben we gemeend, dat diaconaal alles in orde was, als we binnen de enge grenzen van onze eigen gemeente de nodige voor zieningen troffen en aan enkelen enige hulp boden. Nóg komt het voor, dat een diaconie, die er warmpjes bij zit, durft te zeggen: ,,Bij ons valt er momenteel niets te doen; bij ons zijn er geen ar men!" Maar zolang wij wachtende zijn op de komst van onze Heer zullen wij de ar men altijd bij ons hebben en zal de dia conie van Christus' kerk op aarde steeds handen vol werk hebben. Er wordt onze diaconieën geen rust gelaten, want over al moeten de tekenen van het komende Rtjk en zijn gerechtigheid opgericht worden. Overal wordt gewacht op de liefdedaad, die om Christus' wil verricht, de ontheiliging van Gods naam weg neemt. Ulat ió de kelk u-oal U Jeugd en Evangelie bevat een artikel van ds, N. Warner uit Utrecht over een schilderij van Vincent van Gogh, voor stellende de kerk te Anvers sur Oise, het gebouw In de schaduw waarvan hij ter ruste werd gelegd. Ds. Warner zegt ervan: Als we deze afbeelding aanzien, ja dan is de kerk van Auvers zwaar en hecht genoeg om dat te symboliseren. Breeduit gebouwd, door beren gesteund, een plom pe zware toren, het ls alles vastheid! Zo is het gebouw. Maar de schildering? Alles vloeit, schijnt in beweging; rechte pijlers volgens beverige golflijnen. Er schijnen verzakkingen te zijn. De con structie is scheef geworden. Op de kab belende, golvende bodem schijnt de kerk krampachtig rechtop gehouden te wor den door een extravagant uitgebouwde steunbeer. De dakconstructie lijkt ver bogen als van een bouwplaatgebouw waarmee kinderen te lang gespeeld heb ben. Alleen de toren staat hecht en recht. Wat is de kerk voor u? vraagt Vincent nog. En het antwoord: een bouwvallig toevluchtsoord, gekraakt, met grote al lures van zware hechtheid, maar deinend, verbogen, gemarteld door het geweld van aarde en hemel. Haast samengedrukt, bijkans instortend, voortdurend gebeukt, gejaagd; en daarbij zo slap in zijn steun beren. Steunberen aan een kerk zijn be lachelijk; is de kerk dan te zwak voor het geloof? Staat zij dan op de funda menten der aarde of wordt zij door ver wachtte gnaar de hemel getrekk i? De kerkruimte op dit doek wankelt en vecht om te blijven staan, de toren staat. Waar de mensen zijn, is de strijd; maar wat naar de hemel wijst, is vast gericht en onwankelbaar. ÏÏLo-edel in %liaJèl Ds. J. T. Doornebal van Oene verhaalt In het Hervormd Kerkblad van de elassis Feuilleton 103) „Hij bromt en klaagt de hele dag, en de hele nacht ook", vervolgde Lea, met tranen in de ogen. „O, het breekt mij het hart. Honderd maal op een dag hoor ik hem zeggen: „O Godl" En dan weet ik niet wat ik zeggen moet. Want ik heb niet zoveel geleerd als u, en ik durf niet tot God te na deren, zoals oom Forse. Oom Forse is ook niet geleerd, maar hij spreekt zo, alsof God hem de woorden voorzegt, die hjj zeggen moet. Ik weet nooit, wat ik tegen jonker Dick zal zeggen; ik kan niets doen dan zijn kussen op schudden, en hem wat te eten en te drinken geven. U moet hem eens be zoeken. Hij heeft zoveel met u op." „Ja, ik kom ook bij hem", zei Diana. „Ik weet, dat ik niets meer kan zijn dan een gewoon dienstmeisje", zet Lea nederig, „en vroeger hield hij mij altijd voor de gek; daarom kan ik niets tegen hem zeggen, ook al wist ik wat ik zeggen moest. Maar u kunt het wel." Het viel Lea zwaar, deze dingen in zoveel woorden te zeggen. Al had ze haar leven voor Richard Herford ge waagd, en al was ze ten volle bereid hem te dienen, toch gaf hij niets om haar, terwijl hij zo hoge achting had voor Diana, die nooit iets voor hem liad gedaan. Lea begreep dat niet. Richard Herford was immers zo ge heel anders dan Justin. Ja, Justin, die behoorde tot een heel andere wereld dan zij. Maar Richard had altijd omgang gezocht met mensen van haar stand. Hoe was het dan, dat hij zoveel met Diana op had, terwijl hij het belachelijk vond, dat zij zelf zien aan hem wijdde? „En, freule Di", vervolgde ze, „zijn moeder kan hem niet troosten, niets beter dan ik. Ze zit te klagen en te huilen aan zijn bad, en zegt nooit eens een woord om hem op te monte ren. „Nu kunnen we ons leven lang hier in dit hol zitten", zegt ze, „met geen mens tot gezelschap en geen en kel genoegen. Ik ben toch maar een ongelukkige vrouw", zo klaagt ze. Jonker Dick doet dan ook vaak maar of hij slaapt, wanneer hij hoort, dat ze binnen komt. „Lea", zei hij gister avond, „ik heb alles gedaan, om de vloek van mijn vader op mijn hoofd te halen. Justin zegt, dat hij de vloek heeft teruggenomen, vóór hij stierf, maar de vloek is er toch nog. Ik heb hem ongelukkig gemaakt, en nu ben ik zelf ook ongelukkig. Zelfs mijn moeder beschouwt mij als een last. Toen heb ik gezegd: „Voor mij bent u geen last, jonker, ik wil u gaarne verzorgen." Maar dat gaf hem geen troost; hij zuchtte nog zwaarder dan te voren, en ik hoorde hem weer angstig tot God roepen, evenals een kind, dat verdwaald is en om zijn moeder roept." Lea bedekte het gelaat met de han den en weende bitter, en Diana ween de ook, bij de gedachte, hoe Richard Herford eensklap in zijn volle kracht was neergeslagen, maar Diana's smart was toch niets vergeleken bij die van Lea. „Ziet u", begon Lea weer, „nu zou ik graag zijn verzorgster willen zijn, heel eenvoudig als Lea Dart, alsof ik nooit een ander naam had gehad. Ik weet wel, dat u en kapitein Lynn en de anderen recht hebben om te zeg gen, wat ik wel of niet mag doen, om dat ik nu eenmaal uw vaders vrouw ben geweest, maar dat vergeten de mensen langzamerhand wel. Het is een grote dwaasheid van mij geweest, en ik heb er mijn rechtvaardige straf voor gekregen. Ik ben jong en sterk, en ik kan voor jonker Dick zorgen zo lang als hjj leeft. O, freule Di, hij moet iemand hebben, die heel gedul dig met hem is, en die hem trouw blijft. De dokters zeggen, dat langza merhand misschien nog in geen jaren, maar toch tenslotte het kwaad zijn hoofd zal bereiken, en dat hij dan geheel zal versuffen als een ongelukkige idioot. Dan moet hij toch iemand hebben, die hem trouw liefheeft, en er is niemand in de we reld, die dat doen kan dan ik. Ande ren zouden dan misschien wreed voor hem wezen, en het zou mij het hart breken, als ik moest denken, dat hij slecht behandeld werd. (Wordt vervolgd). 's-GRAVENHAGE, 16 nov. Ir. J. F. R. van de Wall, hoofdingenieur-di recteur van de dienst der Zuiderzee werken, zal zijn functie neerleggen we gens het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd. Ir. Van de Wall heeft een zeer be langrijk aandeel gehad in het totstand komen van alle tot heden uitgevoerd® werken in het Zuiderzeegebied. Het laatste werk, dat onder zijn directie tot stand kwam, was de bedijking van Oostelijk Flevoland. Op 20 november te 14.30 uur zal de scheidende hoofd ingenieur-directeur officieel afscheid nemen in de Rolzaal te 's-Gravenhage, waar door autoriteiten het woord zal worden gevoerd. Hierna bestaat gele genheid afscheid' van hem te nemen tijdens de receptie. Harderwijk, dat hjj de begrafenis mee maakte van een oude vriendin uit Gene- muiden. De overledene tekent hij aldus: Een vrouw met een groot verstand ea grote gaven. Bovendien een vrouw met een diep geestelijk leven. In haar jong© jaren krampachtig stilgezet en getrokken door het werk des Geestes, afgesneden onder het recht Gods van de grond van haar eigen leven en met vol en klaar be wustzijn gerechtvaardigd uit het geloof in het middelaarswerk van Christus. Daar kwam bij, dat zij een diep ver borgen leven kende met veel gebed en worsteling aan Gods troon voor kerk en gemeente. Tegenover haar vrienden die haar haar trouw aan de Hervormde Kerk kwalijk namen, wist zij haar houding wel te verdedigen, want zij stak haar mening nooit onder stoelen of banken en id scherpte en klaarheid van formulering kwam zij niets te kort. Nog hoor ik haar zeggen: „Wij hebben geen reden om te roemen in onze kerk zoals anderen, maar onze roem is irr de Koning der kerk zelf". In het leven der genade was zij diep ingeleid en geoefend boven velen, meer en meer ontdekt aan haar eigen bestaan en in de rijkdom van het verlossings werk van Christus. Ik herinner mij hoe zij verhaalde van een Hemelvaartsdag, waarop zij een blik ontvangen had op dg heerlijkheid van de verhoogde Christug en zijn bediening aan 's Vaders rechter hand als vrucht van hemelvaart. Daaraan heeft haar geestelijk leven grote kracht ontleend en dit gevoegd bi) de vastheid van haar karakter en haaf grote gaven, door het genadeleven ge louterd, heeft haar gemaakt tot een vrouw die een moeder was in Israël et) voor zeer velen ls ze tot zegen geweest Talloze predikanten, ook professoren, ety vrienden uit alle kerken hebben haar bezocht en haar horen spreken. £aap el niet mee te koop Mevrouw H. A. M. BaxHorjus te Veeneudaal, schrijft In De Gereformeer de Vrouw over kruisdragen. Zij stelt o.a. deze vraag: Wie van ons heeft er geen kruis? Ik durf te zeggen: niemand; al zullen mis schien optimistische of luchthartige ka rakters moeilijk hun kruis weten te noe men. Voor de één is dat kruis een mis lukt huwelijk, een ander heeft een kind dat niet goed oppast. Een minder pret tige werkkring of een noodgedwongen omgang met een lastig mens, kan een kruis zijn. Ook lichamelijk leed; een ge brek of blijvende zorg kan een zwaar kruis zijn. De slechte zomer is ook een kruis. De landbouwer heeft het moeilijk; staat voor grote teleurstellingen. Velen van ons moeten dót kruis dragen. Bedenk steeds: mensen doen het u niet aan. God heeft met dat kruis voor u en voor mij zijn wijze bedoelingen. Zien we dat? Als u een verstandig mens bent, loopt u niet met dat kruis te koop. Wat heeft het voor zin als je een ander zegt waar je 't zo moeilijk mee hebt? Veelal gaat dat het ene oor te, het andere uit. Men voelt niet hoe zwaar uw kruis is. Met Jezus, uw Heilanu moogt u over uw kruis spreken. Hij droeg het zwaarste kruis, opdat ook u uw kruis kunt dragen. Hebt u het zwaar? Zeg het Hem. Hij hoort aandachtig naar u. Breng uw leed, stort uit uw hart bij zijn kruis waar een opstandingsmorgen op gevolgd is. Een oude dame zei eens tegen mij: Als ieder mens zijn kruis op de markt bracht, nam ieder het zijne weer mee terug. Meen dat u het zwaarste te dragen hebt. God vergist zich niet in het geven van een kruis. De Waalse predikant van Nijmegen, ds. J. Wit, spreekt in het blad In de Waagschaal over huisbezoek. Hij begint met deze mededeling: Bij een geestelijk gesprek onder ambts dragers over huisbezoek kwam men op het originele idee de vraagstelling eens om te keren, niet: „wat doet u op huis bezoek als pastor? maar „wat zoudt u als gemeentelid van huisbezoek verwaoh- ten en wat zoudt u doen als u het kreeg?" Het probleem bleek er niet makkelijker op geworden te zijn. Hoe ze het deden, niet deden of zouden willen doen, wisten, ze nog wel. Maar hoe ze het zouden on dergaan Er werd wat heen en weer gepraat tot een collega de koe bij de horens vatte: „Ik verwacht van huisbezoek totaal niets. Én wat ik zou doen als ik het kreeg? Wel, er zijn in onze kerk twee soorten van huisbezoek in zwang: A. de dominee komt, vergezeld van een ouderling, zijn gemeente rond en houdt in alle gezinnen een min of meer belijnd, vaak thuis voor bereid gesprek met liturgische acces soires; B. de dominee komt op visite. Bij A. zou ik zorgen, dat ik „toevallig" niet thuis was Bij B. zou ik mij van een kist zeer goede sigaren, eventueel een kruik jenever en een duchtig theologisch pro bleem voorzien. Daarmee kom je de avond wel door en, mocht dominee mee vallen, dan kunnen we altijd nog verder zien". Ingezonden Mededeling (Adv.) Verkrijgbaar bij: Parfumerie C A P R I begeerstraat 4 - (naast BIJOU) - Middelburg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4