Creme Puff'
I
I
'Lemsterkerk' eenzaam en verlaten
in geblokkeerde Suezkanaal
Pijpleiding goedkoopst bij
onafgebroken gebruik
MAX FACTOR
UIT DE KERKEN
Het verwisselde
testament
Creme Puff van
Uit het dagboek van een scheepstimmerman
Streven naar steeds grotere buizen
Staat betaalt belasting
aan zichzelf
HET VOLLEDIG
HOLLYWOOD
Assortiment
max Factor's
Ir. J. F. R. van de Wall
met pensioen
MAX FACTOR Hollywood
Maandag 19 november 1956
ZEEUWSCH DAGBI AI)
Pagina 4
SCHIPHOL, 17 nov. Een
groep van 27 Nederlandse zeelie
den, die deel uitmaken van de be
manning van het m.s. „Lemster
kerk" (7200 ton) van de Verenigde
Nederlandse Scheepvaartmaat
schappijen, dat sinds woensdag 31
oktober tussen Ismailia en El
Kantara in het Suezkanaal is blij
ven steken, is met een K.L.M.-
toestel uit Egypte in Nederland
teruggekeerd. Een van hen, de 22-
jarige scheepstimmerman D. Roos-
terman uit Rotterdam, trad op als
zegsman van de schepelingen, om
dat hij gedurende zijn verblijf in
Egypte een dagboek had bijgehou
den
Het was een sober relaas over troe
pentransporten, luchtaanvallen, be
schietingen en explosies, dat in het
kleine notitieboekje van de timmer
man stond opgetekend. Op 2 novem
ber, toen de Lemsterkerk reeds twee
dagen werkeloos voor anker lag, had
den de Egyptenaren een grote zand
zuiger in het Nasserkanaal, een nieu
we arm van het Suezkanaal, In de na
bijheid van de Lemsterkerk, opgebla
zen. Op de 3e november volgde een
vernieling van een grote brug over het
kanaal, eveneens door de Egyptena
ren. Zondag 4 november kwamen
Egyptische militairen aan boord van
de Lemsterkerk met de mededeling,
dat de bemanning het schip moest
verlaten. Slechts de helft van de sche
pelingen vertrok echter de volgende
dag naar Cairo, na de nacht te hebben
doorgebracht aan boord van een
Zweeds schip. De kapitein had name
lijk zijn bemanning aangeraden, de
Lemsterkerk te verlaten omdat het
schip een lading explosieven met zich
mee voerde. Slechts twintig vrijwil
ligers, onder wie de timmerman, had
den echter de nacht aan boord van de
Lemsterkerk doorgebracht. Zij bleven
ook toen hun collega's de weg naar
Cairo aanvaarden.
Straaljagers
Op de 6e november maakte de tim
merman voor het eerst melding In zijn
dagboek van de aanwezigheid van
Franse straaljagers boven het Suez
kanaal. Met zijn 19 collega's vertrok
hij drie dagen daarna, op 9 november,
daartoe uitdrukkelijk bevel van de
SDe Yladia
falengt onö
DINSDAG 8# NOVEMBER
HILVERSUM I (402 m.>. KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.46 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram.
8.50 V. d. hulsvrouw. 9.35 Waterst. 0.40
Lichtbaken. 1 S.OO V. d. kleuters. 10.15 Gr.
10.30 Franse chansons. 10.55 Gram. 11.00
V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de
Ziele luistert. 12.00 Angelus. 12.03 Gram.
12.15 V. d. boeren. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Instr. octet. 12.55 Zonne
wijzer. 18.00 Nws. gn kath. nws. 18.20
Lichte muz. 13.50 Gram. 14.00 Sohool-
radio. 14.20 Gram. 14.30 Wij vrouwen van
het land. 14.40 Gevar. progr. 16,00 V. d.
zie teen. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd.
17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzend.:
Rijksdelen overzee. Wetenschappelijk
onderzoek van Nederlands Nieuw-
Guinea, doe* 13r. H. J. T. Bijlmer. 18.00
Lichte muz. 18.20 Sportpraatje. 18.30
R.V.U.: Nieuw-Gulnea in de Pacific, door
J. J. van der Laan. 19..3 Nws. 19.10 Gram.
19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gr.
(20.00—20.05 Inleiding Openbaar Kunst
bezit door H.K.H. Prinses Beatrix). 20.30
Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Poolse
liederen. 21.10 Kampvuren langs de eve
naar, caus. 21.30 Harprecital. 21.55 Radio
Filh. ork. 22.45 Avondgebed en lit. kal.
23.00 Nws. 23.15 Wereldkamp. dammen.
23.2024.00 Nouveauté's.
HILVERSUM II (298 m.). AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.60
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.16 Gr.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw.
0.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gr.
10.50 V. d. kleuters. 11.00 R.V.U.: Over
geneesmiddelen, door Prof. Dr. J. A. C.
van Pinxteren. Eerste lezing. 11.30 Tenor
«n piano. 11.50 Gram. 12.00 Lichte muz.
12.30 Land- en tulnb.meded. 12.33 Orgel
en zang. 13.00 Nws. 18.15 Meded. of gr.
13.20 Metropole ork. 13.55 Beursber. 14.00
Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de
vrouw. 15.30 Gram. 16.80 V. d. jeugd. 17.20
De dierenwereld en wij, oaus. 17.30 Lich
te muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30
Op u komt het aan, caus. 18.40 Lichte
pnuz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 V. d.
kind. 19.05 Koorzang. 19.45 Filmpraatje.
80.00 Inleiding openbaar Kunstbezit door
H.K.H. Prinses Beatrix. 20.05 Nieuws.
80.10 De Miljoenste, gevar. progr. 22.15
De Antwoordman. 22.80 Viool en altviool.
$2.55 Ik geloof, dat23.00 Nws. 23.15
Koersen in New York. 23.17 Act. en New
York Calling. 23.35—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA.
VARA: 20.30 Journ. en weerber. 20.45
Fiimprogr.
BRUSSEL (324 m.). 12.00 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.11
Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram.
16 00 Koersen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Ka
merkoor. 17.00 Nws. 17.10 Ork.conc. 17.45
Boekbesprekingen. 18.00 Voor de jeugd.
18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Zang.
19.45 Gram. 19.50 Syndikale kron. 20.00
Interview. 20.30 Gram. 20.45 Gram. 21.00
Ork.conc. en solist. 22.00 Nws. 22.11 Ork.
conc. 22.5523.00 Nws.
SIN I ANN ALAND
Film Herverkaveling. In het nieuwe
Groene Kruisgebouw is een film ge
draaid over de herverkaveling. Burge
meester Johs. van den Bos gaf een uit
eenzetting over financiering en bouw
wijze van de in de Tuinstraat te bouwen
nieuwe huizen in herverkavelingsver-
band. Het is de bedoeling deze huizen zo
spoedig mogelijk aan te besteden, zodat
na nieuwjaar met de bouw zal kunnen
worden begonnen.
Egyptische autoriteiten te hebben ge
kregen, in een zwaar bewaakte trein
naar Cairo. Daar werden de schepe
lingen, evenals hun collega's onder
gebracht in het Carltonhotel. Vanaf
de 9e november ligt nu de Lemster
kerk geheel onbewaakt gemeerd aan
de kade van het Suezkanaal, temidden
van elf andere schepen van diverse
nationaliteit, die eveneens op de 31e
oktober hun anker voor onbepaalde
tijd moesten laten vallen, omdat voor
en achter het convooi het Suezkanaal
geblokkeerd was.
In Cairo
Nog twaalf leden van de bemanning
van de Lemsterkerk, onder wie kapi
tein L. P. Kole, verblijven op het ogen
blik in Cairo, evenals twaalf zeelieden
van de „Statue of Liberty", dat ook
deel uitmaakte van het konvooi van
twaalf schepen. 35 schepelingen van
de Statue kwamen zaterdag naar Ne
derland. Het schip ls een charter van
een Nederlandse firma met een Ne
derlandse bemanning varend onder
Liberiaanse vlag.
Valsheid in geschrifte leverde
ruim tien mille op.
APELDOORN, 17 nov. Onder
verdenking van het plegen van vals
heid in geschrifte is door de Apel-
doornse politie aangehouden de 33-
jarige aannemer M. B. De man zou als
onder-aannemer personeel hebben uit
geleend voor een groot bouwwerk en
daarbij meer werkuren hebben gede
clareerd, dan er in werkelijkheid zijn
gemaakt.
Op deze wijze zou hij zich een be
drag van 10 5 12 duizend gulden heb
ben toegeëigend. Hij zal voor de offi
cier van justitie te Zutphen worden
geleid. De politie verwacht, dat bin
nenkort nog enkele arrestaties zullen
moeten worden verricht.
Arrestant ontvlucht en
gegrepen
LEEUWARDEN, 17 nov. De Am
sterdammer S., die een hem voorwaar
delijk opgelegde gevangenisstraf moet
uitzitten, werd door een opperwacht
meester van de rijkspolitie begeleid
naar het paleis van justitie te Leeu
warden. Toen hij merkte dat het uni
form van de opperwachtmeester ach
ter een deur bleef haken, wist hij zich
los te ruken en rende de straat op.
Twee leden van de parketwacht kon
den in de onmiddellijke omgeving van
het gerechtsgebouw de ontvluchte
grijpen.
Vervoer van olie
ROTTERDAM, 17 nov. In 'n
rede voor het departement Rot
terdam van de Ned. Maatschappij
voor Nijverheid en Handel heeft
de heer F. A. C. Guépin, directeur
van de N.V. Koninklijke Neder
landse petroleum-maatschappij
enige voorbeelden gegeven over
de afstanden bij het vervoer van
olie.
Van de Perzische golf vla Suez
kanaal naar Marseille Is 9000 km,
naar Rotterdam 12000, rond de Kaap
wordt de eerste afstand ongeveer
20.000 km, voor Rotterdam nog Iets
meer.
Stilstaande bij de vraag wat nu
eigenlijk economischer is: vervoer
per tankschip of pijpleiding, merkte
spr. op, dat in het algemeen pijplei
dingen alleen dan met tankschepen
kunnen concurreren als de leidingen
aanmerkelijk korter zijn dan de alter
natieve zeeweg en indien de leidingen
geregeld vol belast zijn. De inleider
wees op het streven pijpleidingen net
als tankschepen steeds groter te ma
ken. Er bestaat reeds een pijpleiding
van 90 cm diameter, en een met een
doorsnede van 100 cm ls waarschijnlijk
niet ver meer af.
Tonnage
Daarna behandelde hij de steeds
groter wordende tonnages van tank
schepen en zei o.m.: hoewel er geen
grenzen schijnen te bestaan aan de
economisohe voordelen, verbonden
aan de vergroting van de tonnenmaat,
zijn er zeer duidelijke grenzen van
praktische aard, deels bouwtechnisch
en deels wat de exploitatie betreft.
Pijpleidingen
Thans wordt de methode van de
pijpleiding reeds op grote schaal
toegepast In de Verenigde Staten en
Canada bestudeerd voor het ver
voer van ruwe olie en olieprodukten..
Een kostenvergelijking voor het'
vervoer van olie over land over een
tijdperk van jaren is na de oorlog in
de V.S. uitgewerkt. De algemene con
clusie is, dat de pijpleiding bü volle
benutting verreweg de goedkoopste
wijze van vervoer is vergeleken met
het wegvervoer of de spoorwegen,
maar niet altijd met het vervoer te
's-GRAVENHAGE, 18 nov. Ver
schillende leden van de vaste commissie
uit de Tweede Kamer hebben gevraagd,
waarom het nodig is dat de staat, als ei
genaar van de Zuiderzeegronden aan zich
zelf grondbelasting gaat betalen, waarbij
dan nog opcenten komen, oa. voor de
provincie, terwijl de Noordoostelijke
polder nog niet bij een provincie is In
gedeeld. Zou bet niet eenvoudiger zijn
extra uitkeringen uit het gemeentefonds
beschikbaar te stellen?
water. Er is dus ook alles voor te
zeggen om na te gaan of de moeilijk
heden bi) toename van het vervoer
In Europa niet zijn op te lossen door
de aanleg van een lange afstands-
pijpleidingsysteem, waarbij zeker re
kening zal moeten worden gehouden
met het feit, dat dergelijke leidingen
het meest economisch zijn als zij tot
hun volle capaciteit worden benut.
vindl U bij
GOES
LANGE VORSTSTRAAT 9
PARFUMERIE
Uux naam
molde g,eAeCÜg.d
In Diakonia, orgaan van de Federatie
van Hervormde Diaconieën, schrijft ds.
H. J. Teutscher van Rotterdam:
't Is heerlijk, om In een stampvolle
kerk op te staan en met het dreunende
orgel In te stemmen en te zingen: „Zijn
naam moet eeuwig eer ontvangen!"
Maar 't is oneindig veel heerlijker om
èn als ambtsdragend diaken èn als ge
meente zo intens bewogen te zijn over de
naam van God, dat men het niet kan
laten om bezig te zijn in de wereld, daar,
waar de reputatie Gods wordt aangetast
door nood, armoede, honger, gebrek,
ziekte en dood. Heel het Internationale
hulpverleningswerk mag niet anders zijn
dan één ononderbroken gebed: Uw naam
worde geheiligd!
Want het is ontheiliging van Gods
naam, als twee van de drie mensen In
deze wereld 's avonds slapen gaan met
een hongerige maag. Het is ontheiliging
van Gods naam, als miljoenen kinderen
Ingezonden Mededeling (Adv.)
CREME PUFF maakt verder zoeken naar het Ideale
geschenk overbodig. Deze meesterlijke creatie van
Max Factor staat bovenaan het verlanglijstje van elke vrouw.
crème make-up basis
en poeder In éénl
Oreme Pull (handelsmerk) beteken! Mex rector Hollywood oreemy powder meke-up.
MA* rAtfïd» Douïwood imp. marfao n.v« huddebtraat i, Amsterdam
in deze wereld, die vol overvloed is, niet
weten, hoe melk er uitziet of hoe melk
smaakt. Het is ontheiliging van Gods
naam als dagelijks duizenden ouderparen
hun tranen plengen bij het lijkje van hun
jongstgeborene, dat stierf door onkunde
der ouders of door gebrek aan medische
hulp. Het is ontheiliging van Gods naam,
als miljoenen mensen leven in krotwo
ningen en zwoegen op een klein, uitge
mergeld stukje grond, dat bovendien nog
het eigendom is van een grote meneer,
aan wie meer dan de helft van de oogst
als pachtsom betaald moet worden. Het
ls ontheiliging van Gods naam, als mil
joenen leven in de industriegebieden van
Azië en Afrika als afgezonderde kleur
lingen onder onbeschrijflijke hygiënische
en morele wantoestanden, verkommerd
en verpauperend, waar de bevoorrechten,
de blanken, kapitalen verdienen, in pa
leizen wonen en profiteren van de massa
le arbeidskracht dezer verpauperende
schare.
Vanwege deze opgestapelde ontheili
ging van Gods naam is 't hoognodig, dat
we in ons diakonaal handelen als kerk
van Jezus Christus de blik slaan op de
gehele wereld. Te lang immers hebben
we gemeend, dat diaconaal alles in orde
was, als we binnen de enge grenzen van
onze eigen gemeente de nodige voor
zieningen troffen en aan enkelen enige
hulp boden. Nóg komt het voor, dat een
diaconie, die er warmpjes bij zit, durft
te zeggen: ,,Bij ons valt er momenteel
niets te doen; bij ons zijn er geen ar
men!"
Maar zolang wij wachtende zijn op de
komst van onze Heer zullen wij de ar
men altijd bij ons hebben en zal de dia
conie van Christus' kerk op aarde steeds
handen vol werk hebben. Er wordt onze
diaconieën geen rust gelaten, want over
al moeten de tekenen van het komende
Rtjk en zijn gerechtigheid opgericht
worden. Overal wordt gewacht op de
liefdedaad, die om Christus' wil verricht,
de ontheiliging van Gods naam weg
neemt.
Ulat ió de kelk u-oal U
Jeugd en Evangelie bevat een artikel
van ds, N. Warner uit Utrecht over een
schilderij van Vincent van Gogh, voor
stellende de kerk te Anvers sur Oise,
het gebouw In de schaduw waarvan hij
ter ruste werd gelegd. Ds. Warner zegt
ervan:
Als we deze afbeelding aanzien, ja dan
is de kerk van Auvers zwaar en hecht
genoeg om dat te symboliseren. Breeduit
gebouwd, door beren gesteund, een plom
pe zware toren, het ls alles vastheid!
Zo is het gebouw. Maar de schildering?
Alles vloeit, schijnt in beweging; rechte
pijlers volgens beverige golflijnen. Er
schijnen verzakkingen te zijn. De con
structie is scheef geworden. Op de kab
belende, golvende bodem schijnt de kerk
krampachtig rechtop gehouden te wor
den door een extravagant uitgebouwde
steunbeer. De dakconstructie lijkt ver
bogen als van een bouwplaatgebouw
waarmee kinderen te lang gespeeld heb
ben. Alleen de toren staat hecht en recht.
Wat is de kerk voor u? vraagt Vincent
nog. En het antwoord: een bouwvallig
toevluchtsoord, gekraakt, met grote al
lures van zware hechtheid, maar deinend,
verbogen, gemarteld door het geweld van
aarde en hemel. Haast samengedrukt,
bijkans instortend, voortdurend gebeukt,
gejaagd; en daarbij zo slap in zijn steun
beren. Steunberen aan een kerk zijn be
lachelijk; is de kerk dan te zwak voor
het geloof? Staat zij dan op de funda
menten der aarde of wordt zij door ver
wachtte gnaar de hemel getrekk i? De
kerkruimte op dit doek wankelt en vecht
om te blijven staan, de toren staat. Waar
de mensen zijn, is de strijd; maar wat
naar de hemel wijst, is vast gericht en
onwankelbaar.
ÏÏLo-edel in %liaJèl
Ds. J. T. Doornebal van Oene verhaalt
In het Hervormd Kerkblad van de elassis
Feuilleton
103)
„Hij bromt en klaagt de hele dag,
en de hele nacht ook", vervolgde Lea,
met tranen in de ogen. „O, het breekt
mij het hart. Honderd maal op een
dag hoor ik hem zeggen: „O Godl"
En dan weet ik niet wat ik zeggen
moet. Want ik heb niet zoveel geleerd
als u, en ik durf niet tot God te na
deren, zoals oom Forse. Oom Forse is
ook niet geleerd, maar hij spreekt zo,
alsof God hem de woorden voorzegt,
die hjj zeggen moet. Ik weet nooit,
wat ik tegen jonker Dick zal zeggen;
ik kan niets doen dan zijn kussen op
schudden, en hem wat te eten en te
drinken geven. U moet hem eens be
zoeken. Hij heeft zoveel met u op."
„Ja, ik kom ook bij hem", zei Diana.
„Ik weet, dat ik niets meer kan zijn
dan een gewoon dienstmeisje", zet
Lea nederig, „en vroeger hield hij mij
altijd voor de gek; daarom kan ik
niets tegen hem zeggen, ook al wist
ik wat ik zeggen moest. Maar u kunt
het wel."
Het viel Lea zwaar, deze dingen in
zoveel woorden te zeggen. Al had ze
haar leven voor Richard Herford ge
waagd, en al was ze ten volle bereid
hem te dienen, toch gaf hij niets om
haar, terwijl hij zo hoge achting had
voor Diana, die nooit iets voor hem
liad gedaan. Lea begreep dat niet.
Richard Herford was immers zo ge
heel anders dan Justin. Ja, Justin, die
behoorde tot een heel andere wereld
dan zij. Maar Richard had altijd
omgang gezocht met mensen van
haar stand. Hoe was het dan, dat hij
zoveel met Diana op had, terwijl hij
het belachelijk vond, dat zij zelf zien
aan hem wijdde?
„En, freule Di", vervolgde ze, „zijn
moeder kan hem niet troosten, niets
beter dan ik. Ze zit te klagen en te
huilen aan zijn bad, en zegt nooit
eens een woord om hem op te monte
ren. „Nu kunnen we ons leven lang
hier in dit hol zitten", zegt ze, „met
geen mens tot gezelschap en geen en
kel genoegen. Ik ben toch maar een
ongelukkige vrouw", zo klaagt ze.
Jonker Dick doet dan ook vaak maar
of hij slaapt, wanneer hij hoort, dat
ze binnen komt. „Lea", zei hij gister
avond, „ik heb alles gedaan, om de
vloek van mijn vader op mijn hoofd
te halen. Justin zegt, dat hij de vloek
heeft teruggenomen, vóór hij stierf,
maar de vloek is er toch nog. Ik heb
hem ongelukkig gemaakt, en nu ben
ik zelf ook ongelukkig. Zelfs mijn
moeder beschouwt mij als een last.
Toen heb ik gezegd: „Voor mij bent
u geen last, jonker, ik wil u gaarne
verzorgen." Maar dat gaf hem geen
troost; hij zuchtte nog zwaarder dan
te voren, en ik hoorde hem weer
angstig tot God roepen, evenals een
kind, dat verdwaald is en om zijn
moeder roept."
Lea bedekte het gelaat met de han
den en weende bitter, en Diana ween
de ook, bij de gedachte, hoe Richard
Herford eensklap in zijn volle kracht
was neergeslagen, maar Diana's
smart was toch niets vergeleken bij
die van Lea.
„Ziet u", begon Lea weer, „nu zou
ik graag zijn verzorgster willen zijn,
heel eenvoudig als Lea Dart, alsof ik
nooit een ander naam had gehad. Ik
weet wel, dat u en kapitein Lynn en
de anderen recht hebben om te zeg
gen, wat ik wel of niet mag doen, om
dat ik nu eenmaal uw vaders vrouw
ben geweest, maar dat vergeten de
mensen langzamerhand wel. Het is een
grote dwaasheid van mij geweest, en
ik heb er mijn rechtvaardige straf
voor gekregen. Ik ben jong en sterk,
en ik kan voor jonker Dick zorgen zo
lang als hjj leeft. O, freule Di, hij
moet iemand hebben, die heel gedul
dig met hem is, en die hem trouw
blijft. De dokters zeggen, dat langza
merhand misschien nog in geen
jaren, maar toch tenslotte het
kwaad zijn hoofd zal bereiken, en dat
hij dan geheel zal versuffen als een
ongelukkige idioot. Dan moet hij
toch iemand hebben, die hem trouw
liefheeft, en er is niemand in de we
reld, die dat doen kan dan ik. Ande
ren zouden dan misschien wreed voor
hem wezen, en het zou mij het hart
breken, als ik moest denken, dat hij
slecht behandeld werd.
(Wordt vervolgd).
's-GRAVENHAGE, 16 nov. Ir. J.
F. R. van de Wall, hoofdingenieur-di
recteur van de dienst der Zuiderzee
werken, zal zijn functie neerleggen we
gens het bereiken van de pensioenge
rechtigde leeftijd.
Ir. Van de Wall heeft een zeer be
langrijk aandeel gehad in het totstand
komen van alle tot heden uitgevoerd®
werken in het Zuiderzeegebied. Het
laatste werk, dat onder zijn directie
tot stand kwam, was de bedijking van
Oostelijk Flevoland. Op 20 november
te 14.30 uur zal de scheidende hoofd
ingenieur-directeur officieel afscheid
nemen in de Rolzaal te 's-Gravenhage,
waar door autoriteiten het woord zal
worden gevoerd. Hierna bestaat gele
genheid afscheid' van hem te nemen
tijdens de receptie.
Harderwijk, dat hjj de begrafenis mee
maakte van een oude vriendin uit Gene-
muiden. De overledene tekent hij aldus:
Een vrouw met een groot verstand ea
grote gaven. Bovendien een vrouw met
een diep geestelijk leven. In haar jong©
jaren krampachtig stilgezet en getrokken
door het werk des Geestes, afgesneden
onder het recht Gods van de grond van
haar eigen leven en met vol en klaar be
wustzijn gerechtvaardigd uit het geloof
in het middelaarswerk van Christus.
Daar kwam bij, dat zij een diep ver
borgen leven kende met veel gebed en
worsteling aan Gods troon voor kerk en
gemeente.
Tegenover haar vrienden die haar
haar trouw aan de Hervormde Kerk
kwalijk namen, wist zij haar houding wel
te verdedigen, want zij stak haar mening
nooit onder stoelen of banken en id
scherpte en klaarheid van formulering
kwam zij niets te kort. Nog hoor ik haar
zeggen: „Wij hebben geen reden om te
roemen in onze kerk zoals anderen, maar
onze roem is irr de Koning der kerk zelf".
In het leven der genade was zij diep
ingeleid en geoefend boven velen, meer
en meer ontdekt aan haar eigen bestaan
en in de rijkdom van het verlossings
werk van Christus. Ik herinner mij hoe
zij verhaalde van een Hemelvaartsdag,
waarop zij een blik ontvangen had op dg
heerlijkheid van de verhoogde Christug
en zijn bediening aan 's Vaders rechter
hand als vrucht van hemelvaart.
Daaraan heeft haar geestelijk leven
grote kracht ontleend en dit gevoegd bi)
de vastheid van haar karakter en haaf
grote gaven, door het genadeleven ge
louterd, heeft haar gemaakt tot een
vrouw die een moeder was in Israël et)
voor zeer velen ls ze tot zegen geweest
Talloze predikanten, ook professoren, ety
vrienden uit alle kerken hebben haar
bezocht en haar horen spreken.
£aap el niet mee te koop
Mevrouw H. A. M. BaxHorjus te
Veeneudaal, schrijft In De Gereformeer
de Vrouw over kruisdragen. Zij stelt o.a.
deze vraag:
Wie van ons heeft er geen kruis? Ik
durf te zeggen: niemand; al zullen mis
schien optimistische of luchthartige ka
rakters moeilijk hun kruis weten te noe
men. Voor de één is dat kruis een mis
lukt huwelijk, een ander heeft een kind
dat niet goed oppast. Een minder pret
tige werkkring of een noodgedwongen
omgang met een lastig mens, kan een
kruis zijn. Ook lichamelijk leed; een ge
brek of blijvende zorg kan een zwaar
kruis zijn. De slechte zomer is ook een
kruis. De landbouwer heeft het moeilijk;
staat voor grote teleurstellingen. Velen
van ons moeten dót kruis dragen. Bedenk
steeds: mensen doen het u niet aan. God
heeft met dat kruis voor u en voor mij
zijn wijze bedoelingen. Zien we dat?
Als u een verstandig mens bent, loopt
u niet met dat kruis te koop. Wat heeft
het voor zin als je een ander zegt waar
je 't zo moeilijk mee hebt? Veelal gaat
dat het ene oor te, het andere uit. Men
voelt niet hoe zwaar uw kruis is. Met
Jezus, uw Heilanu moogt u over uw
kruis spreken. Hij droeg het zwaarste
kruis, opdat ook u uw kruis kunt dragen.
Hebt u het zwaar? Zeg het Hem. Hij
hoort aandachtig naar u. Breng uw leed,
stort uit uw hart bij zijn kruis waar een
opstandingsmorgen op gevolgd is.
Een oude dame zei eens tegen mij: Als
ieder mens zijn kruis op de markt bracht,
nam ieder het zijne weer mee terug.
Meen dat u het zwaarste te dragen hebt.
God vergist zich niet in het geven van
een kruis.
De Waalse predikant van Nijmegen,
ds. J. Wit, spreekt in het blad In de
Waagschaal over huisbezoek. Hij begint
met deze mededeling:
Bij een geestelijk gesprek onder ambts
dragers over huisbezoek kwam men op
het originele idee de vraagstelling eens
om te keren, niet: „wat doet u op huis
bezoek als pastor? maar „wat zoudt u
als gemeentelid van huisbezoek verwaoh-
ten en wat zoudt u doen als u het kreeg?"
Het probleem bleek er niet makkelijker
op geworden te zijn. Hoe ze het deden,
niet deden of zouden willen doen, wisten,
ze nog wel. Maar hoe ze het zouden on
dergaan
Er werd wat heen en weer gepraat tot
een collega de koe bij de horens vatte:
„Ik verwacht van huisbezoek totaal niets.
Én wat ik zou doen als ik het kreeg?
Wel, er zijn in onze kerk twee soorten
van huisbezoek in zwang: A. de dominee
komt, vergezeld van een ouderling, zijn
gemeente rond en houdt in alle gezinnen
een min of meer belijnd, vaak thuis voor
bereid gesprek met liturgische acces
soires; B. de dominee komt op visite. Bij
A. zou ik zorgen, dat ik „toevallig" niet
thuis was Bij B. zou ik mij van een kist
zeer goede sigaren, eventueel een kruik
jenever en een duchtig theologisch pro
bleem voorzien. Daarmee kom je de
avond wel door en, mocht dominee mee
vallen, dan kunnen we altijd nog verder
zien".
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Verkrijgbaar bij:
Parfumerie C A P R I
begeerstraat 4 - (naast BIJOU) - Middelburg