Waarom praat de S.E.R. over een
beperking der bestedingen?
Welke haringhaven heeft voorkeur:
Vlissingen of Breskens?
Muziek, bloemen en 'n breodmand
voor 70-jarige Dr. Kortenhorst
Duitse concurrentie neemt hand
over hand toe
Belangrijke zaak voor overheid,
bedrijfsleven en consument
Gelezen in
I ANDERE BLADEN
Donderdag 15 november 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 7
Premiecompensatie ouderdomsvoorziening, belangrijk element
(Van onze §-redacteur)
UTRECHT, 14 november. Voor het sociaal-economisch leven in
ons land is 1 januari 1957 een belangrijke datum en deze datum na
dert met rasse schreden. Dan zal immers de Algemene Ouderdoms-
verzekering ingaan en dus ook een begin gemaakt moeten worden
met de premieheffing voor deze verzekering. Het valt te verwachten,
dat de werknemersvakbeweging zal trachten een deel van de premie-
kosten der werknemers gecompenseerd te krijgen door een loonsver
hoging. Een loonsverhoging, die het bedrag, dat bij de ondernemin
gen vrijkomt door het verdwijnen van de vereveningsheffing, zal
overtreffen en die dus een reële stijging van de loonkosten betekent.
Of deze vraag ingewilligd zal worden staat nog te bezien, aangezien
de werkgevers kennelijk op het standpunt staan, dat de werknemers
deze meerdere kosten zelf voor hun rekening behoren te nemen. En
aangezien zij hierbij de stok achter de deur kunnen zetten, dat zij
anders niet in staat zullen zijn mede te werken aan een voortduring
van de prijsstabilisatie, staan zij hierbij naar onze mening vrij sterk.
gevers en werknemers. We hopen van
harte, dat hierbij overeenstemming
kan worden bereikt, zodat een een
stemmig advies aan de regering kan
worden uitgebracht. Als het toporgaan
van de P.B.O. in belangrijke kwesties
als deze slechts met meerderheids- en
minderheidsnota's voor de dag kan
komen, betekent dat de doodsteek
voor de gedachte van de bedrijfsorga
nisatie.
Tenslotte hebben we nog een wens
Het is wel duidelijk, dat de inhoud
van dit advies ons allen raakt, zowel
gezamenlijk als invidueel. Ons volk
moet weten, waarom bestedingsbe
perking noodzakelijk is en waarom
bepaalde offers worden gevraagd.
We hopen dan ook van harte, dat
de minister dit advies spoedig vrij
zal geven voor publikatie, zodat het
niet wekenlang „onder embargo" op
de redactiebureaus behoeft te blij
ven berusten. We menen, dat het al
gemeen belang in dit geval wel bij
zonder door openbaarheid wordt ge
diend.
Hierbij komt dan nog, dat enige
maatregelen ter sanering van de over
heidsfinanciën ook een opwaartse druk
zullen uitoefenen, zowel op de produk-
tiekosten als op de kosten van het le
vensonderhoud. We denken hier aan
de aangekondigde verhoging van het
bijzonder invoerrecht op benzine en
aan de afschaffing van het regerings
subsidie, dat de prijzen van suiker en
melk voor de consumenten kunstmatig
laag hield. Tenslotte wacht ons dan
nog de lang verwachte huurverhoging,
die waarschijnlijk wel niet voor 1 juli
zal ingaan, maar die dan toch in elk
geval voor de helft haar invloed zal
laten gelden op de gang van zaken in
het komende jar.
Vanzelfsprekend zullen ook deze
zaken weer hun gevolgen hebben in
de loonsector, daar tot dusver im
mers steeds een stijging in de kosten
van het levensonderhoud werden
gecompenseerd door een algemene
loonsverhoging. Nu komen loonsver
hogingen volgens vele financiële en
economische experts ons op dit mo
ment heel slecht van pas.
Betalingsbalans
De situatie van onze betalingsbalans
is gedurende de laatste vier jaar lang
zaam maar zeker slechter geworden.
Ev zijn steeds tekorten, omdat er meer
wordt ingevoerd dan uitgevoerd. Het
huishoudboekje van de Nederlandse
staat vertoont dus een tekort, omdat
er te veel wordt uitgegeven. En dat
kan in onze grote volkshuishouding op
de duur evenmin goed gaan als in onze
particuliere huishouding.
Het schijnt uiterst moeilijk te zijn
om het evenwicht in de betalingsba
lans te herstellen door vergroting van
de «xport. De concurrentie op de we
reldmarkt is toegenomen en mede als
gevolg van de stijging van de loon
kosten in ons land zijn onze prijzen
niet meer zo veel lager dan die van
vele andere landen. Verdere loonstij
gingen zouden onze positie op de ex
portmarkt nog verslechteren.
Het enige middel om het evenwicht
te herstellen Is dus op dit moment het
verminderen van de invoer. En de in
voer vermindert alleen, als wij alle
maal wat minder gaan kopen, want
voor de meeste zaken, die we kopen,
is import nodig. En de produkten uit
ons eigen land, die wij zelf kopen, kun
nen uiteraard niet uitgevoerd worden.
Vandaar, dat het streven van de rege
ring is gericht op wat officieel wordt
betiteld met: een beperking van de
bestedingen.
S.E.R.-advies
Over de vraag naar de noodzaak en
de mogelijkheid van deze beperking
zal de Sociaal Economische Raad nu
op verzoek van minister Zijlstra een
rapport uitbrengen aan de regering.
Een werkcommissie uit de S.E.R. heeft
juist dezer dagen de laatste hand ge
legd aan een concept, dat dan in de
Raad besproken zal worden. Onge
twijfeld zal het uiteindelijke advies
stellen, dat beperking van de beste
ding noodzakelijk is. Verder zal het
advies dan handelen over de noodza
kelijke bijdrage van de overheid in
deze beperking, want ook zij zal min
der geld moeten gaan uitgeven. Verder
zal gesproken worden over een beper
king van de investeringen door het
bedrijfsleven: de bijdrage van de on
dernemers. Tenslotte wordt gehandeld
over de beperking van de bestedingen
door de consumenten, dus door u en
door mij in ons eigen huishoudelijk
budget.
Nu is het over het algemeen zo, dat
de consumptie alleen kan worden be
perkt door de consumenten minder
geld in handen te geven. Zo zou de
grote groep consumenten, die tot de
werknemers behoort, tot consumptie
beperking moeten overgaan, als een
deel van de stijging in de kosten van
het levensonderhoudper 1 januari a.s.
niet door een overeenkomstige loons
verhoging werd gecompenseerd.
Een loonsverlaging is hiervoor niet
noodzakelijk en wordt ook zeker niet
overwogen. Als de werknemers dus
ook een offer moeten brengen op
het altaar der bestedingsbeperking,
Ingezonden Mededeling (adv.)
Woningbesluit en Ambtenaren
's-GRAVENHAGE, 14 nov. Bij de
beschikbaarstelling van rijksbijdragen
aan de gemeenten ter voorziening in
ongedekte jaarlijkse kosten, voort
spruitende uit de exploitatie van wo
ningwetwoningen, wordt de voorwaar
de gesteld dat b. en w. der desbetref
fende gemeente ongeveer tien procent
der nieuw te bouwen huizen beschik
baar dienen te stellen voor door de
minister aan te wijzen rijks- of spoor
wegambtenaren, die wat hun positie
betreft voor het bewonen deze wonin
gen in aanmerking komen.
Deze voorwaarde, zo heeft de mi
nister van volkshuisvesting en bouw
nijverheid in antwoord op schriftelijke
vragen van het Eerste Kamerlid de
heer Molenaar meegedeeld, wordt se
dert 1919 aan de beschikkingen tot ver
lening van steun op basis van de wo
ningwet verbonden.
Deze regeling is getroffen om te
voorkomen dat het rijk als woning
exploitant zou optreden, aldus de mi
nister.
's-GRAVENHAGE, 14 nov. Het
landelijke verband van (vrijgemaak
te) Geref. schoolverenigingen heeft
een commissie van beroep ingesteld.
Tot voorzitter werd benoemd prof. C,
Veenhof te Kampen en tot leden de
heren dr. C. Smits te Laren, mr. P. A.
C. Schilder te Assen en mr. E. J. Groe
nevelt te 's-Gravenhage, mr. L. Roe'
leveld te 's-Gravenhage, C. Rosem
brand te Utrecht en P. Jongeling te
Groningen.
is het logisch, dat de gedachten al
lereerst uitgaan naar de premie
voor de Ouderdomsverzekering.
Een deel zelf betalen
In de eerste plaats heeft de minister
in zijn vraagstelling aan de S.E.R. dit
punt uitdrukkelijk vermeld. In de twee
de plaats hebben de vakverenigings
leiders bij de loononderhandelingen
in maart j.l. zelf gesteld, dat de werk
nemers eventueel bereid waren een
deel van de premiekosten dezer ver
zekering voor eigen rekening te ne.
men, indien de economische situatie
dit wenselijk maakte. En tenslotte is
het toch eigenlijk niet meer als billijk,
dat de werknemers ook zelf een steen
tje bijdragen in de kosten van deze
verzekering, die voor hen van zo groot
belang is. Het zou naar onze mening
onjuist zijn, als dit niet het geval was.
Ook de afschaffing van subsidie op
suiker en melk, resulterend in een
prijsstijging, is natuurlijk een middel
om de consument tot bestedingsbeper
king te dwingen, als tegenover deze
prijsverhoging geen looncompensatie
staat. Ook dit middel wordt door mi
nister Zijlstra in zijn brief genoemd.
Uiteraard heeft dit middel in het gro
te geheel alleen effect, als de ov ;rheid
het aldus door haar bespaarde geld
niet zelf op de één of andere wijze in
de consumptieve sfeer brengt.
Belangrijk stuk
In elk geval vermoeden we, dat de
besprekingen in de S.E.R. voor een
niet onbelangrijk deel gewijd zullen
zijn aan de kwestie van de premie
compensatie voor de ouderdomsvoor
ziening. Daarnaast zullen natuurlijk
de vraagstukken-over-da inves'
beperking in het bedrijfsleven zonder
dat aan de werkgelegenheid tekort
wordt gedaan, veel aandacht vragen.
Het eerste punt ligt echter geheel in
het onderhandelingsvlak tussen werk
ingezonden Mededeling (adv.)
„Liever kwinkslag dan hamerslag"
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG, 14 november. De vi
tale voorzitter van de Tweede Kamer,
dr. L. G. Kortenhorst, die in alle stilte
zijn zeventigste verjaardag heeft ge
vierd, is in verband daarmee hartelijk
gehuldigd door de Kamerleden, het per
soneel der Kamer en de parlementaire
pers. Hoewel de receptie, geheel naar
de wens van dr. Kortenhorst, een be
sloten karakter droeg, hebben tallozen
van de gelegenheid gebruik gemaakt
om de jarige, zijn echtgenote, kinderen
en kleinkinderen, de hand te drukken.
Een drietal sprekers, die fraaie ge
schenken overhandigden, hebben in
treffende bewoordingen de persoon van
dr. Kortenhorst en de plaats, die hij in
neemt in het leven der Kamer ge
schetst.
De heer Tilanus, die namens alle Kamer
leden het woord voerde, haalde herinnerin
gen op uit het jaar 1926, toen de 38-jarige
Kortenhorst zijn intrede deed in de Tweede
Kamer. Van m.eet.af aan kenmerkte het op
treden van de jonge parlementariër zich
door geestigheid en slagvaardigheid. Zijn
eerste speech, hoe voortreffelijk ook, was
echter geen onverdeeld succes, want toen de
toenmalige minster van buitenlandse zaken
jhr. Van Karnebeek zich opmaakte om de
debutant te antwoorden, bleek deze de ver
gaderzaal reeds te hebben verlaten. Minister
Van Karnebeek was hierover nogal ontstemd.
„Tot uw straf moet u nu iedere dag in de
Kamer zijn", merkte de heer Tilanus op.
DR.
KORTENHORST
.straf
Dr. Kortenhorst ontving van de Kamer
leden een zilveren broodmand. Het personeel der Kamer offreerde bloemen
en de parlementaire pers kwam met drie gramofoonplaten aandragen.
De jarige voorzitter sprak woorden van dank. „Ik heb meer op met een
kwinkslag, dan met een hamerslag", zei hij.
De werkelijkheid
Hadden niet duizenden vrijwilli
gers uit het westen Hongarije moe
ten binnentrekken, vragen velen
zich af. Ook in „Het Parool" is deze
vraag aan de orde gesteld. Daarna
is er in „De Volkskrant" commen
taar op gegeven. Wij citeren een
gedeelte.
„De heer 'tHoen stelt allereerst
vast (in „Het Parool"), dat de vrije
wereld de gebeurtenissen in Honga
rije met woede en schaamte heeft
gadegeslagen. „Wij hebben het aan
gezien en zijn werkeloos gebleven.
Geen hand hebben we uitgestoken,
afgezien van wat hulp met voedsel
en geneesmiddelen." Deze vaststel
ling is juist: Maar wat hadden we
dan moeten don? De schrijver geeft
ons hierop het volgende antwoord:
„Als er in het westen een desbetref
fende organisatie had bestaan, zou
den honderdduizenden vrijwilligers
zich gemeld hebben om Hongarije ge
wapend binnen te trekken en het
volk in zijn heldhaftige strijd bij te
staan". Ook hiermee ga ik volledig
akkoord. Ik trek dan echter de con
sequentie, die erbij hoort: een derde
wereldoorlog.
Het gewapend binnenrukken in een
Russisch protectoraat van „honderd
duizenden" Fransen, Italianen, Duit
sers en Nederlanders betekent dat de
ramp, die ons zo lang boven het hoofd
gehangen heeft, zich onherroepelijk
voltrekt en een feit geworden is.
Deze consequentie nu trekt de heer
Twee van de inzendingen op de
grote motor en rijwieltentoonstel-
ling in Londen, een fraai gevorm-
de, moderne zijspan voor een
scooter, „Bambin!" genaamd, die
in Engeland voor 65.te
koop is, en een krachtig argument
van de motor fabrikanten in hun
strijd tegen de steeds meer veld
veroverende scooter en bromfiets!
De Douglas „Dragonfly", een 350
c.c. machine, die het hart van me
nig motorman sneller zal doen
kloppen.
Nederlandse handel voelt weinig voor Scheldestad
VLISSINGEN, 14 november. Vorig jaar, toen de Duitse haring
schepen voor het eerst van Vlissingen gebruik maakten als transito
haven voor de door hen gevangen haring, zag de Nederlandse handel
haar afzetmarkten in Duitsland ernstig bedreigd. Om eveneens te
profiteren van de snelle verbinding, welke Vlissingen ongetwijfeld
met het achterland heeft, nam een deel der handelaren contact op
met het gemeentebestuur en legde daar zijn wensen en verlangens
voor. Het college zag de billijkheid van deze wensen in en besloot
medewerking te verlenen. Aan de Binnenhaven verrees een houten
vismijngebouw met akkomodatie. Wanneer het de handel ernst zou
zijn haar plannen t.o.v. Vlissingen inderdaad te volvoeren kon nader
worden besloten tot de bouw van een permanent vismijngebouw.
Vorige week liep het eerste span
Duitse haringschepen voor dit seizoen
de haven van Vlisingen binnen, in de
afgelopen dagen gevolgd door meerde
re spannen. Circa vijftien span vist
thans in de omgeving der Sandetti-
bank waarvan een deel de vangsten
óók in Oostende losten terwijl een
belangrijke toename der Duitse log
gers verwacht mag worden, doordat
de zalmvangsten zeer tegenvallen en
hierdoor méér schepen ter haringvangst
gaan. Dat de grote eigen Duitse -r-
aanvoer van invloed zal zijn op de
Duitse markt, waar de Nederlandse
haring-handel in de na-oorlogse jaren
een belangrijke plaats heeft veroverd,
zal niemand willen ontkennen.
Hoewel enige Nederlandse hande
laren reeds een kantoor in het nood-
vismijngebouw te Vlissingen. hebben
gehuurd, valt er van enige activi
teit op haringgebied met uitzon
dering der Duitse transitoharing
totaal niets te bespeuren. Noch de
handel noch de haringvissers geven
akte de presence.
Na informaties bjj de Nederlandse
haringhandel, welke in Breskens is ge
vestigd of daar haar vertegenwoordi
ging heeft, bleek, dat over het alge
meen de haringhandel noch de vissers
er veel voor voelen de aanvoer in
Vlissingen te krijgen, waardoor de ha-
ringmarkt gesplitst zou worden. Wan
neer toch een dergelijke splitsing zich
zou voordoen, dan zou men dit ten
zeerste betreuren.
Dc losploegen
Dezer dagen vond in Breskens een
bespreking plaats tussen de handel en
de vissersvereniging der Urkers, waar
bij ook afgevaardigden der Breskense
losploeg aanwezig waren. Voorname
lijk was deze bespreking gewijd aan
het oplossen van moeilijkheden. Vori
ge week, na elf uur 's avonds, weiger
den de losploegen formeel nog
verder te lossen, daar men reeds méér
dan tweemaal 24 uur had gestaan,
's Avonds laat kocht de handel nog
maals een „schip", dat eveneens zo snel
mogeljjk moest worden gelost. De los
sers wilden echter ook wel eens rusten
en maakten bezwaar. Niettemin los
ten zij alsnog de lading. De afvoer van
haring werd vorige week ln hoge
mate belemmerd, doordat er geen wa
gens beschikbaar waren met de be
nodigde vergunningen.
Besprekingen hebben ertoe geleid,
dat er nu een aantal tijdelijke
vergunningen werd verstrekt en een
aantal tijdelijke werd omgezet in defi
nitieve vergunningen. De afvoer van
haring zelfs bij grote aanvoer is nu
gewaarborgd. De losploegen zullen in
het vervolg na zeven 's avonds niet
meer lossen, met uitzondering van de
onderhanden zijnde schepen.
Bovendien heeft men het „porder
systeem" ingesteld, zodat de lossers nu
rustig thuis kunnen blijven zitten. Zo
dra er haring gelost moet worden,
worden zij gewaarschuwd. Hierdoor is
het urenlange, onproduktieve wachten
der losploegen op de kaai voorkomen.
Welke plaats
Met de haringhandelaar, de heer J.
de Korte te Breskens, hadden wjj een
onderhoud over deze moeilijkheden en
ook over de kwestie: haring in Bres
kens óf in Vlissingen. Volgens onze
zegsman is er maar één keus en wel:
Breskens. Hij noemde een aantal pun
ten, waardoor de haven van Breskens
voorkeur geniet boven Vlissingen. Zo
noemde hij het ontbreken van sluizen,
de aanwezigheid van een losploeg (30
man), een ruime loswal, de aanwezig
heid in de onmiddellijke nabijheid der
haven van nettenhandel en reparatie
inrichtingen, de aanwezigheid in Bres
kens van de haringhandel en van ver
tegenwoordigers. Voorts wordt er des
middags in Breskens haring aange
voerd cn 's morgens in Oostende. De
handel is hiermee zeer gebaat, daar
men zich, vóór de markt in Breskens,
nog kan oriënteren op de markt van
Oostende. Van veel belang achtte hij
ook de goede ligging voor levering
naar België en Frankrijk van haring.
De losploegen, volgens de heer De
Korte, zijn in staat 20 ton haring
ln drie uur lossen. Voor dit werk
worden dan zeven man ingezet. Het
snellere vervoer vanaf Vlissingen
doordat wachttijden voor de veer'
boot worden voorkomen zou geen
rol spelen door de snellere lossing in
Breskens.
Wij willen hierbij aantekenen, dat
Breskens door het ontbreken van slui
zen een tij-haven is met alle gevolgen
van dien. Bij hoogwater kan er vlot
worden gelost, maar bij laagwater on
dervindt de lossing grote moeilijkhe
den. Volgens de voorman der los
ploeg liggen de verhoudingen dan 3:1.
Door de aanwezigheid van sluizen in
Vlissingen beschikt men in de binnen
haven over een constant waterpeil,
waar iedere schipper naar zoekt en
wat het lossen ten zeerste vergemak
kelijkt. Breskens beschikt over een
losploeg van 30 man en men zou met
een ploeg van zeven man een vangst
van 20 ton in drie uur verzetten.
Korter in Vlissingen
De N.V. Haven van Vlissingen kan
zelfs een kortere lostijd garanderen,
doordat men beschikt over een vaste
kern van 40 man, terwijl men ook nog
kan putten uit een „arsenaal", zodat
de losploeg kan worden opgevoerd tot
een sterkte van ruim 80 man.
Wat de gunstige ligging van Bres
kens ten opzichte van de levering van
haring naar België en Frankrijk be
treft werd ons medegedeeld, dat er
praktische géén haringen aan deze
landen worden geleverd. De Belgen
exporteren zelfs haring naar Dtuits-
land etc.
Wanneer de kwestie objectief wordt
bekeken springt overduidelijk naar
voren, dat haringafvoer vanuit Vlis
singen sneller kan geschieden dan in
Breskens het geval is. Het springt ook
duidelijk in het oog, dat de in Bres
kens gevestigde haring handel en ver-
(Vervolg op pag. 9)
't Hoen niet. Hij vervolgt argeloos:
„Zonder het risico van een nieuwe
wereldoorlog te nemen, waartoe in
het tijdperk van de atoombom nie
mand bereid is, zou er aldus een doel
treffende hulp verleend zijn". Met
alle respect voor de schrijver, maar
dit is een praatje voor de vaak. Wie
het risico van een wereldoorlog ver
mijden wil en tegelijk met een enor
me legermacht Hongarije binnen
trekt, is met zichzelf in tegenspraak.
Want hij doet precies datgene, wat
de dreiging in een realiteit omzet.
Daarom hebben we 't ook niet gedaan.
Dit kan beschamend zijn, maar laten
we er dan ook niet omheen praten."
Collecteren
In HDe Rotterdammer" schrijft
Margante over haar ervaringen bij
het collecteren o.m. dit:
„Pas wanneer men eens met een
collectebus voor één en ander goed
doel langs de huizen gaat, leert men
de mensen kennen zoals ze zónder
masker zijn. Als je aan hun porte-
monnaie komt, tonen zij zich in hun
ware (armzalige) gedaante.
Ik ben door stromenden regen met
een collecte-bus op pad gegaan langs
landhuizen met tuinen als parken en
deftige villa's.
Eén „heer" deed zelf open en be
gon met een knallende vloek mij te
vragen of hij nog niet genóég belas
ting betaalde en bovendien: hij vóél
de niet voor militairen! Met een woe
dend gezicht stopte hij een gulden in
mijn bus en snauwde me toe: „Zó, en
ga nu als 'tu blief wèg met die ver
vloekte bus!"
Nu was ik zo laf, die gulden nog
te accepteren óók, terwijl ik eigenlijk
zoiets als Paulus had moeten zeggen:
„Meneer, hier is uw gulden. Uw geld
zij met u ten verderve", of: heel rus
tig: „In mijn bijbel staat: „God heeft
de blijmoedige gever lief".
Maar ja, zulke dingen bedenk ik
altijd achteraf. Zó sukkel je verder.
O, wat is het goed voor een mens,
eens in de gedaante van een bedelaar,
bedelares in mijn geval met anderen
geconfronteerd te worden. Want als
zódanig zien de mensen je, als je met
a collecte-bus over straat gaat.
Heilzaam hoor! Dominees, doktoren,
meneer de notaris en mevrouw de
barones zouden dit óók eens moeten
doen. Waarom eigenlijk niet? Geen
tijd voor God?? Dat is dan wèl een
levensgevaarlijke situatie voor zulken.
Zijn wij niet allen bedelaars voor
God? Waarom vinden wij het dan zo
erg, als mensen ons als zodanig zien,
terwijl we toch voor onszelf weten
bezig te zijn voor ''e bouw van Zijn
Koninkrijk? Bij één van de landhui
zen deed een dame de deur voor mij
open, met wie ik eens éénmaal op een
deftige verjaarsvisite had gezeten.
Een poes-lieve dame was zij toen. Nu
herkende zij mij niet. Nadat ik ge
ruime tijd op de stoep gewacht had,
kwam ij terug en liet tussen haar fel
rood gelakte puntige nagels een
kwartje in mijn bus glijden. Ik gaf
haar mijn lijst.
„Wilt u het hier even op aan
tekenen?"
„Moét dat?" (met een vies gezicht).
„Ja, wèl graag."
Toen ik bij het volgende huis mijn
lijst inkeek zag ik dat zij achter haar
naam: 1 gulden had gezet!
O, de onwaarachtigheid, de door
zichtige smoesjes!"
0 President Eisenhower heeft in
een boodschap aan premier Boelganin
gezegd, dat hij „voortgaat te werken
voor de zaak van de wereldvrede op
basis -«an recht voor allen".