Waarom praat de S.E.R. over een beperking der bestedingen? Welke haringhaven heeft voorkeur: Vlissingen of Breskens? Muziek, bloemen en 'n breodmand voor 70-jarige Dr. Kortenhorst Duitse concurrentie neemt hand over hand toe Belangrijke zaak voor overheid, bedrijfsleven en consument Gelezen in I ANDERE BLADEN Donderdag 15 november 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 7 Premiecompensatie ouderdomsvoorziening, belangrijk element (Van onze §-redacteur) UTRECHT, 14 november. Voor het sociaal-economisch leven in ons land is 1 januari 1957 een belangrijke datum en deze datum na dert met rasse schreden. Dan zal immers de Algemene Ouderdoms- verzekering ingaan en dus ook een begin gemaakt moeten worden met de premieheffing voor deze verzekering. Het valt te verwachten, dat de werknemersvakbeweging zal trachten een deel van de premie- kosten der werknemers gecompenseerd te krijgen door een loonsver hoging. Een loonsverhoging, die het bedrag, dat bij de ondernemin gen vrijkomt door het verdwijnen van de vereveningsheffing, zal overtreffen en die dus een reële stijging van de loonkosten betekent. Of deze vraag ingewilligd zal worden staat nog te bezien, aangezien de werkgevers kennelijk op het standpunt staan, dat de werknemers deze meerdere kosten zelf voor hun rekening behoren te nemen. En aangezien zij hierbij de stok achter de deur kunnen zetten, dat zij anders niet in staat zullen zijn mede te werken aan een voortduring van de prijsstabilisatie, staan zij hierbij naar onze mening vrij sterk. gevers en werknemers. We hopen van harte, dat hierbij overeenstemming kan worden bereikt, zodat een een stemmig advies aan de regering kan worden uitgebracht. Als het toporgaan van de P.B.O. in belangrijke kwesties als deze slechts met meerderheids- en minderheidsnota's voor de dag kan komen, betekent dat de doodsteek voor de gedachte van de bedrijfsorga nisatie. Tenslotte hebben we nog een wens Het is wel duidelijk, dat de inhoud van dit advies ons allen raakt, zowel gezamenlijk als invidueel. Ons volk moet weten, waarom bestedingsbe perking noodzakelijk is en waarom bepaalde offers worden gevraagd. We hopen dan ook van harte, dat de minister dit advies spoedig vrij zal geven voor publikatie, zodat het niet wekenlang „onder embargo" op de redactiebureaus behoeft te blij ven berusten. We menen, dat het al gemeen belang in dit geval wel bij zonder door openbaarheid wordt ge diend. Hierbij komt dan nog, dat enige maatregelen ter sanering van de over heidsfinanciën ook een opwaartse druk zullen uitoefenen, zowel op de produk- tiekosten als op de kosten van het le vensonderhoud. We denken hier aan de aangekondigde verhoging van het bijzonder invoerrecht op benzine en aan de afschaffing van het regerings subsidie, dat de prijzen van suiker en melk voor de consumenten kunstmatig laag hield. Tenslotte wacht ons dan nog de lang verwachte huurverhoging, die waarschijnlijk wel niet voor 1 juli zal ingaan, maar die dan toch in elk geval voor de helft haar invloed zal laten gelden op de gang van zaken in het komende jar. Vanzelfsprekend zullen ook deze zaken weer hun gevolgen hebben in de loonsector, daar tot dusver im mers steeds een stijging in de kosten van het levensonderhoud werden gecompenseerd door een algemene loonsverhoging. Nu komen loonsver hogingen volgens vele financiële en economische experts ons op dit mo ment heel slecht van pas. Betalingsbalans De situatie van onze betalingsbalans is gedurende de laatste vier jaar lang zaam maar zeker slechter geworden. Ev zijn steeds tekorten, omdat er meer wordt ingevoerd dan uitgevoerd. Het huishoudboekje van de Nederlandse staat vertoont dus een tekort, omdat er te veel wordt uitgegeven. En dat kan in onze grote volkshuishouding op de duur evenmin goed gaan als in onze particuliere huishouding. Het schijnt uiterst moeilijk te zijn om het evenwicht in de betalingsba lans te herstellen door vergroting van de «xport. De concurrentie op de we reldmarkt is toegenomen en mede als gevolg van de stijging van de loon kosten in ons land zijn onze prijzen niet meer zo veel lager dan die van vele andere landen. Verdere loonstij gingen zouden onze positie op de ex portmarkt nog verslechteren. Het enige middel om het evenwicht te herstellen Is dus op dit moment het verminderen van de invoer. En de in voer vermindert alleen, als wij alle maal wat minder gaan kopen, want voor de meeste zaken, die we kopen, is import nodig. En de produkten uit ons eigen land, die wij zelf kopen, kun nen uiteraard niet uitgevoerd worden. Vandaar, dat het streven van de rege ring is gericht op wat officieel wordt betiteld met: een beperking van de bestedingen. S.E.R.-advies Over de vraag naar de noodzaak en de mogelijkheid van deze beperking zal de Sociaal Economische Raad nu op verzoek van minister Zijlstra een rapport uitbrengen aan de regering. Een werkcommissie uit de S.E.R. heeft juist dezer dagen de laatste hand ge legd aan een concept, dat dan in de Raad besproken zal worden. Onge twijfeld zal het uiteindelijke advies stellen, dat beperking van de beste ding noodzakelijk is. Verder zal het advies dan handelen over de noodza kelijke bijdrage van de overheid in deze beperking, want ook zij zal min der geld moeten gaan uitgeven. Verder zal gesproken worden over een beper king van de investeringen door het bedrijfsleven: de bijdrage van de on dernemers. Tenslotte wordt gehandeld over de beperking van de bestedingen door de consumenten, dus door u en door mij in ons eigen huishoudelijk budget. Nu is het over het algemeen zo, dat de consumptie alleen kan worden be perkt door de consumenten minder geld in handen te geven. Zo zou de grote groep consumenten, die tot de werknemers behoort, tot consumptie beperking moeten overgaan, als een deel van de stijging in de kosten van het levensonderhoudper 1 januari a.s. niet door een overeenkomstige loons verhoging werd gecompenseerd. Een loonsverlaging is hiervoor niet noodzakelijk en wordt ook zeker niet overwogen. Als de werknemers dus ook een offer moeten brengen op het altaar der bestedingsbeperking, Ingezonden Mededeling (adv.) Woningbesluit en Ambtenaren 's-GRAVENHAGE, 14 nov. Bij de beschikbaarstelling van rijksbijdragen aan de gemeenten ter voorziening in ongedekte jaarlijkse kosten, voort spruitende uit de exploitatie van wo ningwetwoningen, wordt de voorwaar de gesteld dat b. en w. der desbetref fende gemeente ongeveer tien procent der nieuw te bouwen huizen beschik baar dienen te stellen voor door de minister aan te wijzen rijks- of spoor wegambtenaren, die wat hun positie betreft voor het bewonen deze wonin gen in aanmerking komen. Deze voorwaarde, zo heeft de mi nister van volkshuisvesting en bouw nijverheid in antwoord op schriftelijke vragen van het Eerste Kamerlid de heer Molenaar meegedeeld, wordt se dert 1919 aan de beschikkingen tot ver lening van steun op basis van de wo ningwet verbonden. Deze regeling is getroffen om te voorkomen dat het rijk als woning exploitant zou optreden, aldus de mi nister. 's-GRAVENHAGE, 14 nov. Het landelijke verband van (vrijgemaak te) Geref. schoolverenigingen heeft een commissie van beroep ingesteld. Tot voorzitter werd benoemd prof. C, Veenhof te Kampen en tot leden de heren dr. C. Smits te Laren, mr. P. A. C. Schilder te Assen en mr. E. J. Groe nevelt te 's-Gravenhage, mr. L. Roe' leveld te 's-Gravenhage, C. Rosem brand te Utrecht en P. Jongeling te Groningen. is het logisch, dat de gedachten al lereerst uitgaan naar de premie voor de Ouderdomsverzekering. Een deel zelf betalen In de eerste plaats heeft de minister in zijn vraagstelling aan de S.E.R. dit punt uitdrukkelijk vermeld. In de twee de plaats hebben de vakverenigings leiders bij de loononderhandelingen in maart j.l. zelf gesteld, dat de werk nemers eventueel bereid waren een deel van de premiekosten dezer ver zekering voor eigen rekening te ne. men, indien de economische situatie dit wenselijk maakte. En tenslotte is het toch eigenlijk niet meer als billijk, dat de werknemers ook zelf een steen tje bijdragen in de kosten van deze verzekering, die voor hen van zo groot belang is. Het zou naar onze mening onjuist zijn, als dit niet het geval was. Ook de afschaffing van subsidie op suiker en melk, resulterend in een prijsstijging, is natuurlijk een middel om de consument tot bestedingsbeper king te dwingen, als tegenover deze prijsverhoging geen looncompensatie staat. Ook dit middel wordt door mi nister Zijlstra in zijn brief genoemd. Uiteraard heeft dit middel in het gro te geheel alleen effect, als de ov ;rheid het aldus door haar bespaarde geld niet zelf op de één of andere wijze in de consumptieve sfeer brengt. Belangrijk stuk In elk geval vermoeden we, dat de besprekingen in de S.E.R. voor een niet onbelangrijk deel gewijd zullen zijn aan de kwestie van de premie compensatie voor de ouderdomsvoor ziening. Daarnaast zullen natuurlijk de vraagstukken-over-da inves' beperking in het bedrijfsleven zonder dat aan de werkgelegenheid tekort wordt gedaan, veel aandacht vragen. Het eerste punt ligt echter geheel in het onderhandelingsvlak tussen werk ingezonden Mededeling (adv.) „Liever kwinkslag dan hamerslag" (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG, 14 november. De vi tale voorzitter van de Tweede Kamer, dr. L. G. Kortenhorst, die in alle stilte zijn zeventigste verjaardag heeft ge vierd, is in verband daarmee hartelijk gehuldigd door de Kamerleden, het per soneel der Kamer en de parlementaire pers. Hoewel de receptie, geheel naar de wens van dr. Kortenhorst, een be sloten karakter droeg, hebben tallozen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de jarige, zijn echtgenote, kinderen en kleinkinderen, de hand te drukken. Een drietal sprekers, die fraaie ge schenken overhandigden, hebben in treffende bewoordingen de persoon van dr. Kortenhorst en de plaats, die hij in neemt in het leven der Kamer ge schetst. De heer Tilanus, die namens alle Kamer leden het woord voerde, haalde herinnerin gen op uit het jaar 1926, toen de 38-jarige Kortenhorst zijn intrede deed in de Tweede Kamer. Van m.eet.af aan kenmerkte het op treden van de jonge parlementariër zich door geestigheid en slagvaardigheid. Zijn eerste speech, hoe voortreffelijk ook, was echter geen onverdeeld succes, want toen de toenmalige minster van buitenlandse zaken jhr. Van Karnebeek zich opmaakte om de debutant te antwoorden, bleek deze de ver gaderzaal reeds te hebben verlaten. Minister Van Karnebeek was hierover nogal ontstemd. „Tot uw straf moet u nu iedere dag in de Kamer zijn", merkte de heer Tilanus op. DR. KORTENHORST .straf Dr. Kortenhorst ontving van de Kamer leden een zilveren broodmand. Het personeel der Kamer offreerde bloemen en de parlementaire pers kwam met drie gramofoonplaten aandragen. De jarige voorzitter sprak woorden van dank. „Ik heb meer op met een kwinkslag, dan met een hamerslag", zei hij. De werkelijkheid Hadden niet duizenden vrijwilli gers uit het westen Hongarije moe ten binnentrekken, vragen velen zich af. Ook in „Het Parool" is deze vraag aan de orde gesteld. Daarna is er in „De Volkskrant" commen taar op gegeven. Wij citeren een gedeelte. „De heer 'tHoen stelt allereerst vast (in „Het Parool"), dat de vrije wereld de gebeurtenissen in Honga rije met woede en schaamte heeft gadegeslagen. „Wij hebben het aan gezien en zijn werkeloos gebleven. Geen hand hebben we uitgestoken, afgezien van wat hulp met voedsel en geneesmiddelen." Deze vaststel ling is juist: Maar wat hadden we dan moeten don? De schrijver geeft ons hierop het volgende antwoord: „Als er in het westen een desbetref fende organisatie had bestaan, zou den honderdduizenden vrijwilligers zich gemeld hebben om Hongarije ge wapend binnen te trekken en het volk in zijn heldhaftige strijd bij te staan". Ook hiermee ga ik volledig akkoord. Ik trek dan echter de con sequentie, die erbij hoort: een derde wereldoorlog. Het gewapend binnenrukken in een Russisch protectoraat van „honderd duizenden" Fransen, Italianen, Duit sers en Nederlanders betekent dat de ramp, die ons zo lang boven het hoofd gehangen heeft, zich onherroepelijk voltrekt en een feit geworden is. Deze consequentie nu trekt de heer Twee van de inzendingen op de grote motor en rijwieltentoonstel- ling in Londen, een fraai gevorm- de, moderne zijspan voor een scooter, „Bambin!" genaamd, die in Engeland voor 65.te koop is, en een krachtig argument van de motor fabrikanten in hun strijd tegen de steeds meer veld veroverende scooter en bromfiets! De Douglas „Dragonfly", een 350 c.c. machine, die het hart van me nig motorman sneller zal doen kloppen. Nederlandse handel voelt weinig voor Scheldestad VLISSINGEN, 14 november. Vorig jaar, toen de Duitse haring schepen voor het eerst van Vlissingen gebruik maakten als transito haven voor de door hen gevangen haring, zag de Nederlandse handel haar afzetmarkten in Duitsland ernstig bedreigd. Om eveneens te profiteren van de snelle verbinding, welke Vlissingen ongetwijfeld met het achterland heeft, nam een deel der handelaren contact op met het gemeentebestuur en legde daar zijn wensen en verlangens voor. Het college zag de billijkheid van deze wensen in en besloot medewerking te verlenen. Aan de Binnenhaven verrees een houten vismijngebouw met akkomodatie. Wanneer het de handel ernst zou zijn haar plannen t.o.v. Vlissingen inderdaad te volvoeren kon nader worden besloten tot de bouw van een permanent vismijngebouw. Vorige week liep het eerste span Duitse haringschepen voor dit seizoen de haven van Vlisingen binnen, in de afgelopen dagen gevolgd door meerde re spannen. Circa vijftien span vist thans in de omgeving der Sandetti- bank waarvan een deel de vangsten óók in Oostende losten terwijl een belangrijke toename der Duitse log gers verwacht mag worden, doordat de zalmvangsten zeer tegenvallen en hierdoor méér schepen ter haringvangst gaan. Dat de grote eigen Duitse -r- aanvoer van invloed zal zijn op de Duitse markt, waar de Nederlandse haring-handel in de na-oorlogse jaren een belangrijke plaats heeft veroverd, zal niemand willen ontkennen. Hoewel enige Nederlandse hande laren reeds een kantoor in het nood- vismijngebouw te Vlissingen. hebben gehuurd, valt er van enige activi teit op haringgebied met uitzon dering der Duitse transitoharing totaal niets te bespeuren. Noch de handel noch de haringvissers geven akte de presence. Na informaties bjj de Nederlandse haringhandel, welke in Breskens is ge vestigd of daar haar vertegenwoordi ging heeft, bleek, dat over het alge meen de haringhandel noch de vissers er veel voor voelen de aanvoer in Vlissingen te krijgen, waardoor de ha- ringmarkt gesplitst zou worden. Wan neer toch een dergelijke splitsing zich zou voordoen, dan zou men dit ten zeerste betreuren. Dc losploegen Dezer dagen vond in Breskens een bespreking plaats tussen de handel en de vissersvereniging der Urkers, waar bij ook afgevaardigden der Breskense losploeg aanwezig waren. Voorname lijk was deze bespreking gewijd aan het oplossen van moeilijkheden. Vori ge week, na elf uur 's avonds, weiger den de losploegen formeel nog verder te lossen, daar men reeds méér dan tweemaal 24 uur had gestaan, 's Avonds laat kocht de handel nog maals een „schip", dat eveneens zo snel mogeljjk moest worden gelost. De los sers wilden echter ook wel eens rusten en maakten bezwaar. Niettemin los ten zij alsnog de lading. De afvoer van haring werd vorige week ln hoge mate belemmerd, doordat er geen wa gens beschikbaar waren met de be nodigde vergunningen. Besprekingen hebben ertoe geleid, dat er nu een aantal tijdelijke vergunningen werd verstrekt en een aantal tijdelijke werd omgezet in defi nitieve vergunningen. De afvoer van haring zelfs bij grote aanvoer is nu gewaarborgd. De losploegen zullen in het vervolg na zeven 's avonds niet meer lossen, met uitzondering van de onderhanden zijnde schepen. Bovendien heeft men het „porder systeem" ingesteld, zodat de lossers nu rustig thuis kunnen blijven zitten. Zo dra er haring gelost moet worden, worden zij gewaarschuwd. Hierdoor is het urenlange, onproduktieve wachten der losploegen op de kaai voorkomen. Welke plaats Met de haringhandelaar, de heer J. de Korte te Breskens, hadden wjj een onderhoud over deze moeilijkheden en ook over de kwestie: haring in Bres kens óf in Vlissingen. Volgens onze zegsman is er maar één keus en wel: Breskens. Hij noemde een aantal pun ten, waardoor de haven van Breskens voorkeur geniet boven Vlissingen. Zo noemde hij het ontbreken van sluizen, de aanwezigheid van een losploeg (30 man), een ruime loswal, de aanwezig heid in de onmiddellijke nabijheid der haven van nettenhandel en reparatie inrichtingen, de aanwezigheid in Bres kens van de haringhandel en van ver tegenwoordigers. Voorts wordt er des middags in Breskens haring aange voerd cn 's morgens in Oostende. De handel is hiermee zeer gebaat, daar men zich, vóór de markt in Breskens, nog kan oriënteren op de markt van Oostende. Van veel belang achtte hij ook de goede ligging voor levering naar België en Frankrijk van haring. De losploegen, volgens de heer De Korte, zijn in staat 20 ton haring ln drie uur lossen. Voor dit werk worden dan zeven man ingezet. Het snellere vervoer vanaf Vlissingen doordat wachttijden voor de veer' boot worden voorkomen zou geen rol spelen door de snellere lossing in Breskens. Wij willen hierbij aantekenen, dat Breskens door het ontbreken van slui zen een tij-haven is met alle gevolgen van dien. Bij hoogwater kan er vlot worden gelost, maar bij laagwater on dervindt de lossing grote moeilijkhe den. Volgens de voorman der los ploeg liggen de verhoudingen dan 3:1. Door de aanwezigheid van sluizen in Vlissingen beschikt men in de binnen haven over een constant waterpeil, waar iedere schipper naar zoekt en wat het lossen ten zeerste vergemak kelijkt. Breskens beschikt over een losploeg van 30 man en men zou met een ploeg van zeven man een vangst van 20 ton in drie uur verzetten. Korter in Vlissingen De N.V. Haven van Vlissingen kan zelfs een kortere lostijd garanderen, doordat men beschikt over een vaste kern van 40 man, terwijl men ook nog kan putten uit een „arsenaal", zodat de losploeg kan worden opgevoerd tot een sterkte van ruim 80 man. Wat de gunstige ligging van Bres kens ten opzichte van de levering van haring naar België en Frankrijk be treft werd ons medegedeeld, dat er praktische géén haringen aan deze landen worden geleverd. De Belgen exporteren zelfs haring naar Dtuits- land etc. Wanneer de kwestie objectief wordt bekeken springt overduidelijk naar voren, dat haringafvoer vanuit Vlis singen sneller kan geschieden dan in Breskens het geval is. Het springt ook duidelijk in het oog, dat de in Bres kens gevestigde haring handel en ver- (Vervolg op pag. 9) 't Hoen niet. Hij vervolgt argeloos: „Zonder het risico van een nieuwe wereldoorlog te nemen, waartoe in het tijdperk van de atoombom nie mand bereid is, zou er aldus een doel treffende hulp verleend zijn". Met alle respect voor de schrijver, maar dit is een praatje voor de vaak. Wie het risico van een wereldoorlog ver mijden wil en tegelijk met een enor me legermacht Hongarije binnen trekt, is met zichzelf in tegenspraak. Want hij doet precies datgene, wat de dreiging in een realiteit omzet. Daarom hebben we 't ook niet gedaan. Dit kan beschamend zijn, maar laten we er dan ook niet omheen praten." Collecteren In HDe Rotterdammer" schrijft Margante over haar ervaringen bij het collecteren o.m. dit: „Pas wanneer men eens met een collectebus voor één en ander goed doel langs de huizen gaat, leert men de mensen kennen zoals ze zónder masker zijn. Als je aan hun porte- monnaie komt, tonen zij zich in hun ware (armzalige) gedaante. Ik ben door stromenden regen met een collecte-bus op pad gegaan langs landhuizen met tuinen als parken en deftige villa's. Eén „heer" deed zelf open en be gon met een knallende vloek mij te vragen of hij nog niet genóég belas ting betaalde en bovendien: hij vóél de niet voor militairen! Met een woe dend gezicht stopte hij een gulden in mijn bus en snauwde me toe: „Zó, en ga nu als 'tu blief wèg met die ver vloekte bus!" Nu was ik zo laf, die gulden nog te accepteren óók, terwijl ik eigenlijk zoiets als Paulus had moeten zeggen: „Meneer, hier is uw gulden. Uw geld zij met u ten verderve", of: heel rus tig: „In mijn bijbel staat: „God heeft de blijmoedige gever lief". Maar ja, zulke dingen bedenk ik altijd achteraf. Zó sukkel je verder. O, wat is het goed voor een mens, eens in de gedaante van een bedelaar, bedelares in mijn geval met anderen geconfronteerd te worden. Want als zódanig zien de mensen je, als je met a collecte-bus over straat gaat. Heilzaam hoor! Dominees, doktoren, meneer de notaris en mevrouw de barones zouden dit óók eens moeten doen. Waarom eigenlijk niet? Geen tijd voor God?? Dat is dan wèl een levensgevaarlijke situatie voor zulken. Zijn wij niet allen bedelaars voor God? Waarom vinden wij het dan zo erg, als mensen ons als zodanig zien, terwijl we toch voor onszelf weten bezig te zijn voor ''e bouw van Zijn Koninkrijk? Bij één van de landhui zen deed een dame de deur voor mij open, met wie ik eens éénmaal op een deftige verjaarsvisite had gezeten. Een poes-lieve dame was zij toen. Nu herkende zij mij niet. Nadat ik ge ruime tijd op de stoep gewacht had, kwam ij terug en liet tussen haar fel rood gelakte puntige nagels een kwartje in mijn bus glijden. Ik gaf haar mijn lijst. „Wilt u het hier even op aan tekenen?" „Moét dat?" (met een vies gezicht). „Ja, wèl graag." Toen ik bij het volgende huis mijn lijst inkeek zag ik dat zij achter haar naam: 1 gulden had gezet! O, de onwaarachtigheid, de door zichtige smoesjes!" 0 President Eisenhower heeft in een boodschap aan premier Boelganin gezegd, dat hij „voortgaat te werken voor de zaak van de wereldvrede op basis -«an recht voor allen".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 7