Hongaarse vluchtelingen komen in twee groepen Reizend Zeeland meer comfort ontvangt volgend jaar N.S. en service van Spoorwegen lasten voor Zeeland heel diep in de zak Prot. melkslijters zijn voor samenwerking met melkfederatie Dubbel spoor Lewedorp-Vlissingen schept meer mogelijkheden Rijdende show met serie nevelspuiten Zesduizendste boek in openbare lees zaal en bibliotheek te Goes Plan lot afvoer van afvalwater in kanaalzóne O.-Zeeuwsch-Vlaanderen Centrale ontvangst in de Utrechtse Jaarbeursgebouwen Kampen Stoofpolder (Bruinisse) en Burghsluls aangewezen voor huisvesting Woensdag 14 november 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD Paging Auto reed bij Kapelle op wagen pulp ONZEKER Beroepingswerk TREINSTELLEN DIENSTREGELING Kabels, spanten en draden zijn duur HERV. KERK TE KRUININGEN 29 NOV. WEER IN GEBRUIK Gisteren mijlpaal bereikt Uit de omgeving Afscheid ds. H. J. Ponsteen van Wolfaartsdijk Voorlezen Gemeenten willen opdracht geven Sneltreinen naar Rotterdam DE MOGELIJKHEID bestaat spoorkringen juicht men echter De D.E.-treinen, die momenteel dat in april van het volgend het in dienst stellen van het elek- van Vlissingen naar Nijmegen v.v. jaar van Nijmegen naar Vlis- trische materieel op de lijn Vlis- rijden voldoen uiteraard wel aan singen gereisd kan worden in com- singen-Nijmegen vooral toe, om- de hoogste eisen van veiligheid, fortabele elektrische treinen. De dat dit betekent dat er voor een die daaraan door de N.S. worden snelheid van deze treinen zal ho- belangrijk deel nieuwe rijtuigen gesteld. Was dit niet het geval, het ger zijn dan die van de thans in zullen komen, waarvan de be- staat als een paal boven water, dat gebruik zijnde D.E.-stellen, waar- drijfszekerheid groot is, veel gro- deze rijtuigen dan niet op de rails door de reisduur bekort kan wor- ter dan van de thans in gebruik zouden komen. Veiligheid gaat bij den. Dit is een groot voordeel, dat zijnde D.E.-stellen, waar nog wel de spoorwegen nog steeds boven het publiek direct aanspreekt. In eens wat aan mankeert. alles. verbinding LewedorpVlissingen in belangrijke mate de beslissingen van de N.S. Dit traject moet momenteel over enkel spoor worden gereden, doch met man en macht wordt er aan ge kerkt dat volgend jaar in april het dubbel spoor gereed is. Waarschijnlijk nog wel eerder. Na het in dienst stellen van het dub bele spoor kunnen dan op het baanvak VlissingenMiddelburgGoes steeds twee treinen tegelijk lopen. Dan be staat ook de mogelijkheid die zeer ernstig wordt overwogen om snel treinen te laten lopen van Zeeland naar Rotterdam. KAPELLE, 13 nov. Op de rijks weg ter hoogte van de 's-Gravenpol- dersedijk-Oudedijk is vanmorgen de heer A. A. D. uit Oud-Vossemeer met zijn personenauto gereden op een landbouwwagen met pulp. De mate riële schade bij deze botsing was vrij groot maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De voerman W. S. uit Biezelinge reed met een wagen pulp van de landbouwer B. uit Bieze linge op de rijksweg, toen achter hem de personenauto kwam van de heer D. Deze wilde passeren juist toen een tegenligger naderde en het gevolg was dat hij van achter op de wagen pulp reed. Minder kans op stagnatie D.E.-stellen, die voor een belangrijk gedeelte reeds in 1938 en 1939 in dienst zijn genomen, beginnen langzamer hand gebreken te vertonen. Daardoor kan het voorkomen, dat het noodzake lijk blijkt aan een bepaald station een deel van een treinstel uit de dienst te nemen. Dit kan dan vrij grote stag natie veroorzaken, omdat een ander stel moet worden ingelast, waardoor rangeren en koppelen vragen enige tijd de dienstregeling, die vrij star in elkaar zit, enkele uren in de war kan zitten, In de war, nou ja, laten we eerlijk constateren dat de spoormen- sen niet voor de eerste de beste moei lijkheid op zij gaan, maar dat zij toch provisorische oplossingen moeten tref fen, die, hoe goed en weldoordacht ook genomen, toch nooit kunnen tippen aan de praktijk van de normale dienst regeling. In spoorkringen is men er terecht verheugd over dat volgend jaar de elektrificatie van de Zeeuwse lijn een feit gaat worden. Wij hebben het hierboven wel be weerd en in kringen van de N.S. hoopt men het ook wel, doch helemaal zeker is bet nog niet dat men volgend jaar in Vlissingen in een elektrische trein kan stappen en dan met een vaartje van 120 km per uur naar Nijmegen kan rij den. De mogelijkheid is namelijk niet uitgesloten dat het gedeelte van Roo- zendaal naar Nijmegen dan nog niet helemaal klaar is. Men zal dan dus, wil men naar Nij megen, in Roosendaal over moeten stappen. Overigens is het bekend, dat het in de bedoeling van de spoorwegen ligt om in de toekomst de reizigers voor de richting Nijmegen toch in Roosendaal te doen overstappen. De Ned. Herv. Kerk Beroepen te Middelharnis: J. C. Stel wagen te Hilligersberg; te Tolbert: R. Boele te Bijnkum; te Barsingerhorn- Haringhuizen: J. Verdonk, voorganger afd. Gouda van de ver. van vrijz. her vormden; te Muntendam: G. Blok, kand. te Katwijk aan Zee. Aangenomen naar Vijfhuizen: L. C. Balje, vic. te Haarlemmermeer; naar Westbroek: W. Kranendonk te Drie- sum; naar Wolfaartsdijk: K. van Lie- re te Oudega; naar Ysselmuiden: J. G. Abbringh te Oosterwolde. Geref. Kerken Beroepen te Den Haag-oost: L. J. Boeyenga te 's-Gravenzande, die be dankte voor Alphen aan de Rijn; te Schoonhoven-Willige-Langerak: Z. C. Versluys te Giessen-Rijswijk; te Hou werzijl: Th. S. de Groot, kan<L te Min- nertsga; te Zwolle: A. W. Meeder te Spijkenisse; te Ruinerwold-Koekange: J. van Tuinen te Schettens. Aangenomen naar Scheveningen: H. Sweepe te Leiderdorp; naar Ter Apel: E. Torenbeek e Scherpenzeel. Bedankt voor Zuidhorn: A. Brink te Joure; voor Hattem: J. B. Vogelaar te Men Haag-Loosduinen. Geref. Kerken (art. 31) Aangenomen naar Oudloosdrecht: H. van Ommen, kand. te Baarn, die be dankte voor Buitenpost, Dokkum, Drogeham, Hoek, Nijverdal en voor Twijzel. Chr. Geref. Kerken Tweetal te Groningen: A. C. Noort te Meppel en B. van Smeden te Rot- terdam-z. Bedankt voor Rotterdam-west: E. Venema te Maassluis. Geref. Gemeenten Bedankt voor Moerkapelle: A. F. Honkoop te Goes. Voor Hongarije. De in de Ned. Herv. Kerk te Biezelinge gehouden collecte voor hulp aan Hongarije heeft opge bracht 400, Te Domburg brachten 1426 inwoners 1.950,16 bij elkaar, hetgeen neerkomt op 1,36 per inwoner. treinen uit Vlissingen zouden dan doorrijden naar Rotterdam. Zoals gezegd, na de elektrificatie van de Zeeuwse lijn zullen voor een belangrijk deel nieuwe treinstellen hier op de rails komen. Elke week wordt momenteel een nieuw treinstel afgeleverd aan de Ned. Spoorwegen. Voor een belangrijk deel zullen deze rijtuigen ook in Zeeland gaan rijden, uiteraard met daar tussen door de thans reeds in gebruik zijn elektrische treinstellen. De snelheid van de elektrische trei nen zal 120 km per uur bedragen, ter wijl de D.E.-treinen honderd km per uur halen. Men mag verwachten dat de dienst regeling, voor zover het Zeeland be treft, volgend voorjaar een ingrij pende wijziging zal ondergaan, een wijziging, die tevens een belangrijke voortuitgang zal betekenen. Het is namelijk niet alleen het feit dat de elektrische tremen dan gaan rijden, die deze gunstige wending mo gelijk maken, bovendien beïnvloedt de KAPELLE, 14 nov. De nevelspuit gaat in de Zeeuwse fruitboomgaarden een steeds belangrijker plaats inne men. Om de fruitkwekers kennis te la ten maken met deze nieuwe machines voor de ziektebestrijding in de fruit teelt komt deze week een rijdende show van de gehele serie KWH nevel spuiten naar Zeeland en West-Bra bant. Deze show bestaat uit 2 tractoren met vier grote luchtbandenwagens waarop alle KWH nevelspuiten van klein tot groot worden meegevoerd. De totale oppervlakte van de show is ruim 60 m2. Gisteren was deze nevelspuiten- show op de markt in Goes. Vandaag zijn de machines te bezichtigen bij de veiling te Kapelle. Donderdag 15 no vember bij de veiling te Krabbendijke. Vrijdag 16 november 's morgens bij de veiling te Fijnaart en 's middags bij de veiling te Roosendaal. Zaterdag 17 no vember komt de show dan weer te rug naar Kapelle waar dan een grote demonstratie zal worden gegeven in een boomgaard van de C.V. Bruelus te Kapelle, tegelijk met demonstraties met grondbewerkingsmachines. JJ OEVEEL KOST de elektrificatie van de spoorlijn Vlissingen Nijmegen? Deze vraag misschien een tikkeltje onbescheiden hebben wij aan diverse spoormensen gesteld. De eerste reactie luid de: „Nou, van die centen, die wij in dit gevalletje moeten steken, zou U een paar gezellige vakantieweken beleven". Tussen twee haakjes, spoormensen spreken altijd van „ons bedrijf". Het is frappant, hoe zeer mensen van de N.S. met „hun" bedrijf zijn vergroeid. Zij gaan er letterlijk voor door het vuur. Doch dit terzijde. Hier zijn dan wat cijfers over de kosten van de elektrificatie. Beide sireven ander doel na GOES, 13 november In de Opril te Goes is een discussiebijeen komst gehouden door de Ned. Protestantse Bond van Melkhande laren. Hierbij werd voornamelijk gesproken over de vraag hoe men zal samenwerken met de Zeeuwse melkfederatie. Hoewel er in het verleden minder prettige dingen zijn gebeurd was men over het algemeen wel van oordeel, dat men zeker toenadering moet zoeken met deze federatie. De bewering als zouden beide verenigingen als water en vuur tegenover elkaar staan, werd ten stelligste ontkend door de heer C. de Boer, landelijk secretaris der bond. KRUININGEN, 13 nov. De onder toezicht van het Rijksbureau voor Monumentenzorg gerestaureerde Ned. Herv. Kerk te Kruiningen hoopt de kerkeraad op donderdag 29 nov. a.s. 's nam. vijf uur in gebruik te nemen. Uitgave Stichting Zeeuwsch Dagblad Goes. Medewerkers: 3. A. van Benne- kom, Middelburg; Ds. W. C. van Burgeier, Kruiningen; A.L Cats- man, Aardenburg; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuw- dorp; J. Huqssen, Terneuzen; Ds. J. Karelse, Goes. Ds. M. v. d. Klis, Zierikzee; Ds. J. Kwast, Vlissingen; Ds. C. J. P. Lam, Poortvliet; J. Laport, Goes; 3. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlis singen, K. C. v. Spronsen, Goes; Dr. C. Stam, Goes; A. H. S. Ste- merding, Souburg; B. Zuidema, Goes. Van Roosendaal tot Vlissingen liggen in de grond twee voedingska bels voor de elektrische stroom. Een van deze ka bels zal straks dienst doen, de andere is voor reserve. Zo'n kabel kost 35 gulden per meter. Hierbij moet men nog tellen de kosten van het leggen, t.w. vier gulden per meter. Een eenvou dig rekensommetje leert dus dat de dubbele ka bel van Vlissingen naar Roosendaal (75 km) ong. 5% miljoen gulden kost. RUDBADEN Boven de grond wor den de z.g. rijdraden ge hangen. Boven een groot gedeelte van de lijn han gen deze draden reeds, een draad boven en twee daaronder. Wat de kos ten daarvan zijn? Dertien en een halve gulden per meter voor enkel spoor. Voor dubbel spoor is dat de somma van zeven en twintig gulden, zodat de Ned. Spoorwegen voor die draadjes boven de rails in totaal 75.000 maal 27 is ruim twee miljoen gulden op tafel moest leggen. De kosten van de zijsporen zijn dan nog verwaarloosd. ANDERE KOSTEN Om de zeventig meter staan langs de rails gro te palen met spanten, waaraan het net hangt. Hoeveel palen er nodig zijn is gemakkelijk uit te rekenen. Voor het baan vak Roosendaal-Vlissin gen delen we 75.000 door 70. Dit aantal moet ech ter met twee worden ver menigvuldigd, want aan iedere kant van de rails moet een paal staan. De palen rusten in betonnen voetstukken, waarvan de lichtste ruim drie ton en de zwaarste zeven en hal ve ton weegt. ONDERSTATIONS Langs de lijn komt voor het omzetten van de stroom van 10.000 volt, die door de grote kabel komt, in stroom van 1500 volt, die voor de elektri sche treinen wordt ge bruikt, een aantal onder stations te staan. Wat die stations precies zullen kosten is niet bekend, maar een behoorlijk be drag zal de N.S. er zeker tegenaan moeten gooien. In ieder geval staat 't wel vast, dat de spoor wegen voor deze belang rijke verbetering voor Zeeland héél diep in de portemonnaie moeten tasten. GOES, 14 nov. Gisteren was het een zeer belangrijke dag voor de openbare leeszaal en biblio theek te Goes. Het boekenbezit overschreed namelijk de zesdui zend en dat, nadat in de afgelopen maanden diverse boeken waren afgeschreven en uit de circulatie waren genomen. Steeds meer blijkt dat de Goese leeszaal en bi bliotheek in een grote behoefte voorziet. Het ledental van de bibliotheek stijgt voortdurend, al zou het bestuur gaarne zien dat de stijging nog meer toenam. In een plaats als Goes, die een belangrijk centrum is met onder wijsinrichtingen van diverse richtin gen, moest toch eigenlijk, zo deelde men ons mede, een grote belangstel ling bestaan voor de openbare lees zaal en bibliotheek. De bibliotheek verleent aan stu derenden bijv. bijzondere service. Men kan in de leeszaal studeren, ter wijl daarnaast ook de mogelijkheid bestaat bepaalde meestal dure boeken mee naar huis te nemen. Uiteraard kan men in de bibliotheek niet alle wetenschappelijke boeken voorhanden hebben, doch het is mo gelijk dat de Goese bibliotheek voor belanghebbenden boeken aanvraagt uit andere bibliotheken. In Goes is men namelijk aangesloten bij de lan delijke organisatie, die een dergelijke service zich mede als doel heeft ge steld. Is een bepaald boek in Goes niet voorhanden, dan kan het een kwestie van vier of vijf dagen zijn, maar zo goed als zeker is het wel, dat de aanvrager het boek in zijn bezit krijgt. Zonder verhoging van kosten, uitgezonderd een paar centen porto. Van de naslagwerken in de Goese bibliotheek wordt nog maar weinig gebruik gemaakt. Er staan belangrijke en kostbare boeken, bijv. over kunst geschiedenis. Hiervoor zou veel meer interesse kunnen bestaan. Van buiten Goes neemt het bezoek aan de bibliotheek voortdurend toe. In diverse plaatsen zijn groepjes lezers ontstaan. Een van hen haalt per week of per veertien dagen voor de hele groep boeken in Goes. houdt nauw verband met de weers omstandigheden. Bij droog en zonnig weer is de belangstelling voor het leesuurtje veel minder dan bij regen en wind. Overigens vrij logisch. Of de leeszaal en bibliotheek in Goes ook wensen heeft? Zeker, meer leden, nog meer boeken eneen nieuw gebouw in het centrum van Goes. Het thans in gebruik zijnde gebouw is te klein en allerminst doelmatig. GOES, 13 nov. Ds. H. J. Pon steen, Ned. Herv. predikant te Wol faartsdijk zal op 6 januari 1957 af scheid nemen van zijn gemeente en de week daarop, na vooraf bevestigd te zijn door ds. A. T. G. van Dijk uit Dinxperlo en voorheen te Wolfaarts dijk zijn intrede doen in zijn nieuwe gemeente Borne. Hij merkte op dat beiden een ander doel nastreven. Zo zal de Federatie zich bezig houden met het vaststellen der prijzen in provinciaal verband. Zij zal echter als privaatrechtelijke orga nisatie geen enkele invloed op het re geringsbeleid kunnen uitoefenen. Dit behoort uitsluitend tot de competentie van de vrije organisaties, waarvan de N.P.B. deel uitmaakt. Men hoopt daar om spoedig een nader contakt te kun nen leggen. De heer J. Polderman, voorzitter van de afdeling Zeeland, zal zich daarom in verbinding stellen met de voorzitter van de Federatie. TECHNISCHE INSTALLATIH Een ander probleem, dat ter tafel werd gebracht, was dat van de tech nische installatie. De verjonging van het personeel der Keuringsdienst voo* Waren, heeft er toe geleid dat tegen woordig veel straffer wordt opgetre den. De letter der wet wordt te nauw keurig genomen is de algemene klacht. Melkslijters, die door oorlog of waters nood gedupeerd zijn, moeten veelal een uitbreiding van de technische in stallatie bekostigen. Nu kort geleden een artikel is opgenomen, dat in 1961 iedere meikandelaar aan de eisen moet voldoen, hetgeen tegenwoordig alleen geldt voor slijters, die de laatste jaren een zaak hebben opgericht, is de toe stand precair te noemen. Wanneer ntt met dwang een en ander gaat veran deren, zal men over vijf jaar waar schijnlijk weer grote uitgaven hiervoo* moeten doen. Want het is wel te ver wachten, dat dan de eisen hoger wor den gesteld. In samenwerking met d« Federatie en in overleg met de direc teuren der keuringsdiensten hoopt men enige consideratie te verkrijgen voor de komende vijf jaar. Aan onhoudbare situatie moet een eind komen MIDDELBURG, 13 november Dezer dagen werd onder leiding van de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, ten gemeentehuize van Sas van Gent een bijeenkomst gehouden te# bespreking van het al sedert jaren bestaande probleem van de af voer van het afvalwater via de zgn. westelijke rij lts waterleiding. Bij deze bespreking waren aanwezig ir. G. P. M. Dikötter, lid van ged. staten, vertegenwoordigers van de gemeentebesturen van Axel, Hoek, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe van rijks- en provin ciale waterstaat en van de industrie in de kanaalzone. Ongeveer een jaar geleden is men gestart met een voorleesuurtje voor de jeugd. Jongens en meisjes tot tien jaar komen op vrijdagmiddag naar de lees zaal en luisteren naar het voorlezen uit een spannend boek door een van de assistenten. De grootte van de groep Door de afvoer van het fabrieks- en huishoudafvalwater wordt de z.g. wes- stelijke rijkswaterleiding (een water gang, welke ten westen van het ka naal loopt van Sas van Gent naar Ter neuzen) sterk verontreinigd en wel zo danig, dat daarvan in ernstige mate hinder werd ondervonden. Ook de volksgezondheid komt, vooral door de aantrekkingskracht van een dergelijk vervuild water voor ratten en ander ongedierte, in het gedrang. Reeds her haalde malen werd door de bewoners van de streek, alsook door de betrok ken gemeentebesturen, op maatrege len aangedrongen. Vooral des zomers is bijv. in Sluiskil de stank bijna on dragelijk. MAATREGELEN Unaniem was de vergadering van oordeel, dat maatregelen moeten ge nomen worden. Reeds meermalen wer den over dit vraagstuk besprekingen GOES, 13 november Gezien de toenemende stroom van vluch telingen, die uit Hongarije naar Oostenrijk trekken, heeft de rege ring besloten, dat het aantal van deze vluchtelingen, dat naar Ne derland zal komen, van duizend tot dertien honderd zal worden verhoogd. Op hoog niveau in Den Haag zijn langdurige besprekin gen gehouden over de wijze van onderbrenging en huisvesting van deze vluchtelingen, die in twee groepen van elk zeshonderdvijftig personen in twee speciale treinen in ons land zullen arriveren. Naar wij vernemen zal de eerste groep na een verblijf van hoogstens twee dagen in de Utrechtse Jaar beurshallen worden onderge bracht in de gebouwen en gele genheden, welke de Nederlandse Federatie voor Vluchtelingenhulp ter beschikking staan. De tweede groep van zeshonderdvijftig perso nen zal, na het verblijf in Utrecht, worden gehuisvest in door de re gering ter beschikking te stellen D.A.W.-kampen. In beide gevallen moet de huisvesting als een zeer tijdelijke worden beschouwd, al- dus vernamen wij van officiële zijde in Den Haag. Vandaag is na een uitvoerig beraad de beslissing genomen de Hongaren, die uit Wenen per trein in Nederland zullen arriveren (de eerste groep wordt woensdagavond o£ In de nacht verwacht), enkele dagen onder te brengen in de Jaarbeurshallen, waar zij zullen worden geregistreerd en on derzocht en waar het Ned. Rode Kruis voor een goede ontvangst zal zorg dra gen. Personeel van Rode Kruiscolon- nes, verpleeghulpen en vijftien zgn. rampendepots, elk met een capaciteit van negentig slaapplaatsen zijn daar heen gedirigeerd. De Julianahal wordt ingericht als verblijf en eetzaal. De Margriethal zal eveneens ter beschik king staan. Er komen twee ziekenza len, een babyafdeling, een recreatie zaal en een kinderzaak Een groot aan tal tolken is aangetrokken. Bordjes met aanduidingen in het Hongaars zullen de vluchtelingen wegwijs ma ken in de Jaarbeursgebouwen. Zoals reeds gezegd zal de eerste lingen na enkele dagen in Utrecht te hebben doorgebracht, verhuizen naar gelegenheden (o.a. een bunga lowkamp te Doorn) van de Neder landse Federatie. Zij zullen daar zo kort mogelijk verblijven en vervol gens zich kunnen vestigen in het ge hele land, waarbij uiteraard reke ning zal worden gehouden met de daar aanwezige mogelijkheden als de werkgelegenheid, opdat het de vluchtelingen mogelijk zal zijn zich indien hun verblijf van lange of permanente duur zal zijn een be staan op te bouwen. Het uitgangs punt is, dat de Hongaarse gezinnen in elk geval bij elkaar blijven. In Den Haag heeft men de overtui ging, dat het aanbod van particuliere zijde om vluchtelingen op te nemen in samenwerking met de gemeente besturen zodanig groot zal zijn, dat zich op het punt van de uiteindelijke huisvesting geen moeilijkheden behoe ven voor te doen. IN D.A.W.-KAMPEN De tweede groep vluchtelingen zal, groep van zeshonderdvijftig vluchte-zo is dan uiteindelijk officieel beslo ten, na de enkele dagen in de Jaar beurshallen, tijdelijk in D.A.W.-kam- pen worden gehuisvest. Vanmiddag deelde men ons mede, dat nog niet is uitgemaakt welke kampen dit zullen zijn (deze groep vluchtelingen zal waarschijnlijk eerst eind van deze week arriveren) en ook niet, of de vier oorspronkelijk voor dit doel aan gewezen vier kampen in Zeeland voor huisvesting zullen worden bestemd. Wel geldt ook voor deze kampen, dat het gezinsverband zal worden gehand haafd. Vanmorgen was op de provinciale griffie te Middelburg officieel bericht ontvangen, dat de twee kampen op Sehonwen-Dniveland, t.w. Stoofpolder te Bruinisse en de zomerverblijven te Burghsluis, zijn aangewezen. De beide kampen op Walcheren (Biggekerke en Aagteberke) zijn dus vervallen. Ook hier geldt, dat de vluchtelingen na enige tijd van acclimatisatie zullen worden verspreid over het land. Wij tekenen hierbij aan het zeer on waarschijnlijk te achten, dat alle vluchtelingen in genoemde twee kam pen kunnen worden gehuisvest. Het is n.l. zo, dat er in het kamp Stoofpolder hoogstens 150 en in dat te Burghsluis niet meer dan 250 personen kunnen worden ondergebracht. Waar de over blijvende 250 vluchtelingen onderdak zullen vinden? Misschien toch nog in de Walcherse kampen? Al met al is het een vrü verwarde situatie. gevoerd en plannen gemaakt, maar tot uitvoering, mede ook al met het oog op de daaraan verbonden hoge kosten, is het tot nu toe niet gekomen. In ver band met de kanaalplannen zou het toih ook niet mogelijk zijn terug t» kumen op de oude plannen. Daarom werd besloten, dat de sa menwerkende gemeenten in de kanaal zone behoudens goedkeuring van do verschillende gemeenteraden op dracht zullen geven tot het opmaken van een plan om tot een oplossing van het probleem van de afvoer van het fabrieks- en huishoudafvalwater te ge raken, waarbij vooral het vraagstuk van de kostenverdeling van overwe gende betekenis is. Nauw overleg zat worden gepleegd met de betrokken industrieën en met de rijks- en pro vinciale waterstaat. Officiële Publikatie Opgave door het bedrijfsleven van benodigde stookolie en benzine vod» stationaire motoren Het ministerie van economische za ken deelt mede, dat in het kader van de voorbereidende maatregelen voo# een eventueel in te voeren rantsoene ring van aardolieprodukten van don derdag 15 november af aanvragen kunnen worden ingediend voor: 1. Toenwijzing van benzine voor sta tionaire motoren m.u.v. dekmoto- ren van schepen en motoren van land- en tuinbouw; 2. Toewijzing van stookolie voor mo torische en bedrijfsstookdoeleinden en ruimteverwarming in bedrijven. De voor de aanvrage benodigd» for mulieren (respectievelijk formulier ba5 en ba7) zijn verkrijgbaar bü de kamers van Koophandel en Fabrieken. Zij moeten worden ingezonden aan het Bureau voor Aardolieprodukten, Groot Hertoginnelaan 70 te 's-Graven- hage. Aanmeldingen ondernemingen aard olieprodukten Het ministerie van economische za ken deelt mede, dat krachtens het be paalde in de aardoliedistributiebe- schikking 1956 en de beschikking hou dende vrijstelling van bepalingen van deze beschikking, ondernemers, die het bedrijf uitoefenen van het winnen van aardolie alsmede de producenten en importeurs van en handelaren in benzine, petroleum en donkere oliën, die een zelfstandig bedrijf uitoefenen, verplicht zijn zich schriftelijk aan te melden bij het Bureau voor Aardolie produkten, Groot Hertoginnelaan 70 te 's-Gravenhage. Deze aanmelding dient te geschieden vóór 21 november a.s., onder vermelding van: naam en adres van onderneming en eigenaar; aard van het bedrijf (bijv. importeur, grossier e.d.); de hoeveelheid die maandelijks omgezet wordt van elk produkt afzonderlijk; het deel van de omzet dat geleverd wordt aan de han del en het deel dat rechtstreeks gele verd wordt aan de uiteindelijke ver bruikers.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 2