Hongaarse vluchtelingen komen in twee groepen
Reizend Zeeland
meer comfort
ontvangt volgend jaar
N.S.
en service van
Spoorwegen lasten voor Zeeland
heel diep in de zak
Prot. melkslijters zijn voor
samenwerking met melkfederatie
Dubbel spoor Lewedorp-Vlissingen
schept meer mogelijkheden
Rijdende show met
serie nevelspuiten
Zesduizendste boek in openbare lees
zaal en bibliotheek te Goes
Plan lot afvoer van afvalwater in
kanaalzóne O.-Zeeuwsch-Vlaanderen
Centrale ontvangst in de Utrechtse Jaarbeursgebouwen
Kampen Stoofpolder (Bruinisse) en
Burghsluls aangewezen voor
huisvesting
Woensdag 14 november 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
Paging
Auto reed bij Kapelle
op wagen pulp
ONZEKER
Beroepingswerk
TREINSTELLEN
DIENSTREGELING
Kabels, spanten en draden zijn duur
HERV. KERK TE
KRUININGEN 29 NOV.
WEER IN GEBRUIK
Gisteren mijlpaal bereikt
Uit de omgeving
Afscheid ds. H. J. Ponsteen
van Wolfaartsdijk
Voorlezen
Gemeenten willen
opdracht geven
Sneltreinen naar Rotterdam
DE MOGELIJKHEID bestaat spoorkringen juicht men echter De D.E.-treinen, die momenteel
dat in april van het volgend het in dienst stellen van het elek- van Vlissingen naar Nijmegen v.v.
jaar van Nijmegen naar Vlis- trische materieel op de lijn Vlis- rijden voldoen uiteraard wel aan
singen gereisd kan worden in com- singen-Nijmegen vooral toe, om- de hoogste eisen van veiligheid,
fortabele elektrische treinen. De dat dit betekent dat er voor een die daaraan door de N.S. worden
snelheid van deze treinen zal ho- belangrijk deel nieuwe rijtuigen gesteld. Was dit niet het geval, het
ger zijn dan die van de thans in zullen komen, waarvan de be- staat als een paal boven water, dat
gebruik zijnde D.E.-stellen, waar- drijfszekerheid groot is, veel gro- deze rijtuigen dan niet op de rails
door de reisduur bekort kan wor- ter dan van de thans in gebruik zouden komen. Veiligheid gaat bij
den. Dit is een groot voordeel, dat zijnde D.E.-stellen, waar nog wel de spoorwegen nog steeds boven
het publiek direct aanspreekt. In eens wat aan mankeert. alles.
verbinding LewedorpVlissingen in
belangrijke mate de beslissingen van
de N.S. Dit traject moet momenteel
over enkel spoor worden gereden, doch
met man en macht wordt er aan ge
kerkt dat volgend jaar in april het
dubbel spoor gereed is. Waarschijnlijk
nog wel eerder.
Na het in dienst stellen van het dub
bele spoor kunnen dan op het baanvak
VlissingenMiddelburgGoes steeds
twee treinen tegelijk lopen. Dan be
staat ook de mogelijkheid die zeer
ernstig wordt overwogen om snel
treinen te laten lopen van Zeeland
naar Rotterdam.
KAPELLE, 13 nov. Op de rijks
weg ter hoogte van de 's-Gravenpol-
dersedijk-Oudedijk is vanmorgen de
heer A. A. D. uit Oud-Vossemeer met
zijn personenauto gereden op een
landbouwwagen met pulp. De mate
riële schade bij deze botsing was vrij
groot maar persoonlijke ongelukken
deden zich niet voor. De voerman W.
S. uit Biezelinge reed met een wagen
pulp van de landbouwer B. uit Bieze
linge op de rijksweg, toen achter hem
de personenauto kwam van de heer
D. Deze wilde passeren juist toen een
tegenligger naderde en het gevolg was
dat hij van achter op de wagen pulp
reed.
Minder kans op
stagnatie
D.E.-stellen, die voor een belangrijk
gedeelte reeds in 1938 en 1939 in dienst
zijn genomen, beginnen langzamer
hand gebreken te vertonen. Daardoor
kan het voorkomen, dat het noodzake
lijk blijkt aan een bepaald station een
deel van een treinstel uit de dienst te
nemen. Dit kan dan vrij grote stag
natie veroorzaken, omdat een ander
stel moet worden ingelast, waardoor
rangeren en koppelen vragen enige
tijd de dienstregeling, die vrij star
in elkaar zit, enkele uren in de war
kan zitten, In de war, nou ja, laten we
eerlijk constateren dat de spoormen-
sen niet voor de eerste de beste moei
lijkheid op zij gaan, maar dat zij toch
provisorische oplossingen moeten tref
fen, die, hoe goed en weldoordacht ook
genomen, toch nooit kunnen tippen
aan de praktijk van de normale dienst
regeling.
In spoorkringen is men er terecht
verheugd over dat volgend jaar de
elektrificatie van de Zeeuwse lijn
een feit gaat worden.
Wij hebben het hierboven wel be
weerd en in kringen van de N.S. hoopt
men het ook wel, doch helemaal zeker
is bet nog niet dat men volgend jaar in
Vlissingen in een elektrische trein kan
stappen en dan met een vaartje van
120 km per uur naar Nijmegen kan rij
den. De mogelijkheid is namelijk niet
uitgesloten dat het gedeelte van Roo-
zendaal naar Nijmegen dan nog niet
helemaal klaar is.
Men zal dan dus, wil men naar Nij
megen, in Roosendaal over moeten
stappen. Overigens is het bekend, dat
het in de bedoeling van de spoorwegen
ligt om in de toekomst de reizigers
voor de richting Nijmegen toch in
Roosendaal te doen overstappen. De
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Middelharnis: J. C. Stel
wagen te Hilligersberg; te Tolbert: R.
Boele te Bijnkum; te Barsingerhorn-
Haringhuizen: J. Verdonk, voorganger
afd. Gouda van de ver. van vrijz. her
vormden; te Muntendam: G. Blok,
kand. te Katwijk aan Zee.
Aangenomen naar Vijfhuizen: L. C.
Balje, vic. te Haarlemmermeer; naar
Westbroek: W. Kranendonk te Drie-
sum; naar Wolfaartsdijk: K. van Lie-
re te Oudega; naar Ysselmuiden: J. G.
Abbringh te Oosterwolde.
Geref. Kerken
Beroepen te Den Haag-oost: L. J.
Boeyenga te 's-Gravenzande, die be
dankte voor Alphen aan de Rijn; te
Schoonhoven-Willige-Langerak: Z. C.
Versluys te Giessen-Rijswijk; te Hou
werzijl: Th. S. de Groot, kan<L te Min-
nertsga; te Zwolle: A. W. Meeder te
Spijkenisse; te Ruinerwold-Koekange:
J. van Tuinen te Schettens.
Aangenomen naar Scheveningen: H.
Sweepe te Leiderdorp; naar Ter Apel:
E. Torenbeek e Scherpenzeel.
Bedankt voor Zuidhorn: A. Brink te
Joure; voor Hattem: J. B. Vogelaar te
Men Haag-Loosduinen.
Geref. Kerken (art. 31)
Aangenomen naar Oudloosdrecht: H.
van Ommen, kand. te Baarn, die be
dankte voor Buitenpost, Dokkum,
Drogeham, Hoek, Nijverdal en voor
Twijzel.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Groningen: A. C. Noort
te Meppel en B. van Smeden te Rot-
terdam-z.
Bedankt voor Rotterdam-west: E.
Venema te Maassluis.
Geref. Gemeenten
Bedankt voor Moerkapelle: A. F.
Honkoop te Goes.
Voor Hongarije. De in de Ned. Herv.
Kerk te Biezelinge gehouden collecte
voor hulp aan Hongarije heeft opge
bracht 400,
Te Domburg brachten 1426 inwoners
1.950,16 bij elkaar, hetgeen neerkomt
op 1,36 per inwoner.
treinen uit Vlissingen zouden dan
doorrijden naar Rotterdam.
Zoals gezegd, na de elektrificatie
van de Zeeuwse lijn zullen voor een
belangrijk deel nieuwe treinstellen
hier op de rails komen. Elke week
wordt momenteel een nieuw treinstel
afgeleverd aan de Ned. Spoorwegen.
Voor een belangrijk deel zullen deze
rijtuigen ook in Zeeland gaan rijden,
uiteraard met daar tussen door de
thans reeds in gebruik zijn elektrische
treinstellen.
De snelheid van de elektrische trei
nen zal 120 km per uur bedragen, ter
wijl de D.E.-treinen honderd km per
uur halen.
Men mag verwachten dat de dienst
regeling, voor zover het Zeeland be
treft, volgend voorjaar een ingrij
pende wijziging zal ondergaan, een
wijziging, die tevens een belangrijke
voortuitgang zal betekenen.
Het is namelijk niet alleen het feit
dat de elektrische tremen dan gaan
rijden, die deze gunstige wending mo
gelijk maken, bovendien beïnvloedt de
KAPELLE, 14 nov. De nevelspuit
gaat in de Zeeuwse fruitboomgaarden
een steeds belangrijker plaats inne
men. Om de fruitkwekers kennis te la
ten maken met deze nieuwe machines
voor de ziektebestrijding in de fruit
teelt komt deze week een rijdende
show van de gehele serie KWH nevel
spuiten naar Zeeland en West-Bra
bant.
Deze show bestaat uit 2 tractoren
met vier grote luchtbandenwagens
waarop alle KWH nevelspuiten van
klein tot groot worden meegevoerd. De
totale oppervlakte van de show is ruim
60 m2. Gisteren was deze nevelspuiten-
show op de markt in Goes. Vandaag
zijn de machines te bezichtigen bij de
veiling te Kapelle. Donderdag 15 no
vember bij de veiling te Krabbendijke.
Vrijdag 16 november 's morgens bij de
veiling te Fijnaart en 's middags bij de
veiling te Roosendaal. Zaterdag 17 no
vember komt de show dan weer te
rug naar Kapelle waar dan een grote
demonstratie zal worden gegeven in
een boomgaard van de C.V. Bruelus te
Kapelle, tegelijk met demonstraties
met grondbewerkingsmachines.
JJ OEVEEL KOST de elektrificatie van de spoorlijn Vlissingen
Nijmegen? Deze vraag misschien een tikkeltje onbescheiden
hebben wij aan diverse spoormensen gesteld. De eerste reactie luid
de: „Nou, van die centen, die wij in dit gevalletje moeten steken, zou
U een paar gezellige vakantieweken beleven". Tussen twee haakjes,
spoormensen spreken altijd van „ons bedrijf". Het is frappant, hoe
zeer mensen van de N.S. met „hun" bedrijf zijn vergroeid. Zij gaan
er letterlijk voor door het vuur. Doch dit terzijde.
Hier zijn dan wat cijfers over de kosten van de elektrificatie.
Beide sireven ander doel na
GOES, 13 november In de Opril te Goes is een discussiebijeen
komst gehouden door de Ned. Protestantse Bond van Melkhande
laren. Hierbij werd voornamelijk gesproken over de vraag hoe men
zal samenwerken met de Zeeuwse melkfederatie. Hoewel er in het
verleden minder prettige dingen zijn gebeurd was men over het
algemeen wel van oordeel, dat men zeker toenadering moet zoeken
met deze federatie. De bewering als zouden beide verenigingen als
water en vuur tegenover elkaar staan, werd ten stelligste ontkend
door de heer C. de Boer, landelijk secretaris der bond.
KRUININGEN, 13 nov. De onder
toezicht van het Rijksbureau voor
Monumentenzorg gerestaureerde Ned.
Herv. Kerk te Kruiningen hoopt de
kerkeraad op donderdag 29 nov. a.s.
's nam. vijf uur in gebruik te nemen.
Uitgave
Stichting Zeeuwsch Dagblad
Goes.
Medewerkers: 3. A. van Benne-
kom, Middelburg; Ds. W. C. van
Burgeier, Kruiningen; A.L Cats-
man, Aardenburg; J. S. Hoek,
Middelburg; J. Hommes, Nieuw-
dorp; J. Huqssen, Terneuzen;
Ds. J. Karelse, Goes. Ds. M. v.
d. Klis, Zierikzee; Ds. J. Kwast,
Vlissingen; Ds. C. J. P. Lam,
Poortvliet; J. Laport, Goes; 3.
Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlis
singen, K. C. v. Spronsen, Goes;
Dr. C. Stam, Goes; A. H. S. Ste-
merding, Souburg; B. Zuidema,
Goes.
Van Roosendaal tot
Vlissingen liggen in de
grond twee voedingska
bels voor de elektrische
stroom. Een van deze ka
bels zal straks dienst
doen, de andere is voor
reserve. Zo'n kabel kost
35 gulden per meter.
Hierbij moet men nog
tellen de kosten van het
leggen, t.w. vier gulden
per meter. Een eenvou
dig rekensommetje leert
dus dat de dubbele ka
bel van Vlissingen naar
Roosendaal (75 km) ong.
5% miljoen gulden kost.
RUDBADEN
Boven de grond wor
den de z.g. rijdraden ge
hangen. Boven een groot
gedeelte van de lijn han
gen deze draden reeds,
een draad boven en twee
daaronder. Wat de kos
ten daarvan zijn? Dertien
en een halve gulden per
meter voor enkel spoor.
Voor dubbel spoor is dat
de somma van zeven en
twintig gulden, zodat de
Ned. Spoorwegen voor
die draadjes boven de
rails in totaal 75.000 maal
27 is ruim twee miljoen
gulden op tafel moest
leggen. De kosten van de
zijsporen zijn dan nog
verwaarloosd.
ANDERE KOSTEN
Om de zeventig meter
staan langs de rails gro
te palen met spanten,
waaraan het net hangt.
Hoeveel palen er nodig
zijn is gemakkelijk uit te
rekenen. Voor het baan
vak Roosendaal-Vlissin
gen delen we 75.000 door
70. Dit aantal moet ech
ter met twee worden ver
menigvuldigd, want aan
iedere kant van de rails
moet een paal staan. De
palen rusten in betonnen
voetstukken, waarvan de
lichtste ruim drie ton en
de zwaarste zeven en hal
ve ton weegt.
ONDERSTATIONS
Langs de lijn komt
voor het omzetten van de
stroom van 10.000 volt,
die door de grote kabel
komt, in stroom van 1500
volt, die voor de elektri
sche treinen wordt ge
bruikt, een aantal onder
stations te staan. Wat die
stations precies zullen
kosten is niet bekend,
maar een behoorlijk be
drag zal de N.S. er zeker
tegenaan moeten gooien.
In ieder geval staat 't
wel vast, dat de spoor
wegen voor deze belang
rijke verbetering voor
Zeeland héél diep in de
portemonnaie moeten
tasten.
GOES, 14 nov. Gisteren was
het een zeer belangrijke dag voor
de openbare leeszaal en biblio
theek te Goes. Het boekenbezit
overschreed namelijk de zesdui
zend en dat, nadat in de afgelopen
maanden diverse boeken waren
afgeschreven en uit de circulatie
waren genomen. Steeds meer
blijkt dat de Goese leeszaal en bi
bliotheek in een grote behoefte
voorziet.
Het ledental van de bibliotheek
stijgt voortdurend, al zou het bestuur
gaarne zien dat de stijging nog meer
toenam. In een plaats als Goes, die
een belangrijk centrum is met onder
wijsinrichtingen van diverse richtin
gen, moest toch eigenlijk, zo deelde
men ons mede, een grote belangstel
ling bestaan voor de openbare lees
zaal en bibliotheek.
De bibliotheek verleent aan stu
derenden bijv. bijzondere service.
Men kan in de leeszaal studeren, ter
wijl daarnaast ook de mogelijkheid
bestaat bepaalde meestal dure
boeken mee naar huis te nemen.
Uiteraard kan men in de bibliotheek
niet alle wetenschappelijke boeken
voorhanden hebben, doch het is mo
gelijk dat de Goese bibliotheek voor
belanghebbenden boeken aanvraagt
uit andere bibliotheken. In Goes is
men namelijk aangesloten bij de lan
delijke organisatie, die een dergelijke
service zich mede als doel heeft ge
steld. Is een bepaald boek in Goes
niet voorhanden, dan kan het een
kwestie van vier of vijf dagen zijn,
maar zo goed als zeker is het wel,
dat de aanvrager het boek in zijn
bezit krijgt. Zonder verhoging van
kosten, uitgezonderd een paar centen
porto.
Van de naslagwerken in de Goese
bibliotheek wordt nog maar weinig
gebruik gemaakt. Er staan belangrijke
en kostbare boeken, bijv. over kunst
geschiedenis. Hiervoor zou veel meer
interesse kunnen bestaan.
Van buiten Goes neemt het bezoek
aan de bibliotheek voortdurend toe. In
diverse plaatsen zijn groepjes lezers
ontstaan. Een van hen haalt per week
of per veertien dagen voor de hele
groep boeken in Goes.
houdt nauw verband met de weers
omstandigheden. Bij droog en zonnig
weer is de belangstelling voor het
leesuurtje veel minder dan bij regen
en wind. Overigens vrij logisch.
Of de leeszaal en bibliotheek in Goes
ook wensen heeft? Zeker, meer leden,
nog meer boeken eneen nieuw
gebouw in het centrum van Goes. Het
thans in gebruik zijnde gebouw is te
klein en allerminst doelmatig.
GOES, 13 nov. Ds. H. J. Pon
steen, Ned. Herv. predikant te Wol
faartsdijk zal op 6 januari 1957 af
scheid nemen van zijn gemeente en de
week daarop, na vooraf bevestigd te
zijn door ds. A. T. G. van Dijk uit
Dinxperlo en voorheen te Wolfaarts
dijk zijn intrede doen in zijn nieuwe
gemeente Borne.
Hij merkte op dat beiden een ander
doel nastreven. Zo zal de Federatie
zich bezig houden met het vaststellen
der prijzen in provinciaal verband. Zij
zal echter als privaatrechtelijke orga
nisatie geen enkele invloed op het re
geringsbeleid kunnen uitoefenen. Dit
behoort uitsluitend tot de competentie
van de vrije organisaties, waarvan de
N.P.B. deel uitmaakt. Men hoopt daar
om spoedig een nader contakt te kun
nen leggen. De heer J. Polderman,
voorzitter van de afdeling Zeeland, zal
zich daarom in verbinding stellen met
de voorzitter van de Federatie.
TECHNISCHE INSTALLATIH
Een ander probleem, dat ter tafel
werd gebracht, was dat van de tech
nische installatie. De verjonging van
het personeel der Keuringsdienst voo*
Waren, heeft er toe geleid dat tegen
woordig veel straffer wordt opgetre
den. De letter der wet wordt te nauw
keurig genomen is de algemene klacht.
Melkslijters, die door oorlog of waters
nood gedupeerd zijn, moeten veelal
een uitbreiding van de technische in
stallatie bekostigen. Nu kort geleden
een artikel is opgenomen, dat in 1961
iedere meikandelaar aan de eisen moet
voldoen, hetgeen tegenwoordig alleen
geldt voor slijters, die de laatste jaren
een zaak hebben opgericht, is de toe
stand precair te noemen. Wanneer ntt
met dwang een en ander gaat veran
deren, zal men over vijf jaar waar
schijnlijk weer grote uitgaven hiervoo*
moeten doen. Want het is wel te ver
wachten, dat dan de eisen hoger wor
den gesteld. In samenwerking met d«
Federatie en in overleg met de direc
teuren der keuringsdiensten hoopt
men enige consideratie te verkrijgen
voor de komende vijf jaar.
Aan onhoudbare situatie moet een eind komen
MIDDELBURG, 13 november Dezer dagen werd onder leiding
van de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot,
ten gemeentehuize van Sas van Gent een bijeenkomst gehouden te#
bespreking van het al sedert jaren bestaande probleem van de af
voer van het afvalwater via de zgn. westelijke rij lts waterleiding.
Bij deze bespreking waren aanwezig ir. G. P. M. Dikötter, lid van
ged. staten, vertegenwoordigers van de gemeentebesturen van Axel,
Hoek, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe van rijks- en provin
ciale waterstaat en van de industrie in de kanaalzone.
Ongeveer een jaar geleden is men
gestart met een voorleesuurtje voor de
jeugd. Jongens en meisjes tot tien jaar
komen op vrijdagmiddag naar de lees
zaal en luisteren naar het voorlezen
uit een spannend boek door een van
de assistenten. De grootte van de groep
Door de afvoer van het fabrieks- en
huishoudafvalwater wordt de z.g. wes-
stelijke rijkswaterleiding (een water
gang, welke ten westen van het ka
naal loopt van Sas van Gent naar Ter
neuzen) sterk verontreinigd en wel zo
danig, dat daarvan in ernstige mate
hinder werd ondervonden. Ook de
volksgezondheid komt, vooral door de
aantrekkingskracht van een dergelijk
vervuild water voor ratten en ander
ongedierte, in het gedrang. Reeds her
haalde malen werd door de bewoners
van de streek, alsook door de betrok
ken gemeentebesturen, op maatrege
len aangedrongen. Vooral des zomers
is bijv. in Sluiskil de stank bijna on
dragelijk.
MAATREGELEN
Unaniem was de vergadering van
oordeel, dat maatregelen moeten ge
nomen worden. Reeds meermalen wer
den over dit vraagstuk besprekingen
GOES, 13 november Gezien
de toenemende stroom van vluch
telingen, die uit Hongarije naar
Oostenrijk trekken, heeft de rege
ring besloten, dat het aantal van
deze vluchtelingen, dat naar Ne
derland zal komen, van duizend
tot dertien honderd zal worden
verhoogd. Op hoog niveau in Den
Haag zijn langdurige besprekin
gen gehouden over de wijze van
onderbrenging en huisvesting van
deze vluchtelingen, die in twee
groepen van elk zeshonderdvijftig
personen in twee speciale treinen
in ons land zullen arriveren. Naar
wij vernemen zal de eerste groep
na een verblijf van hoogstens
twee dagen in de Utrechtse Jaar
beurshallen worden onderge
bracht in de gebouwen en gele
genheden, welke de Nederlandse
Federatie voor Vluchtelingenhulp
ter beschikking staan. De tweede
groep van zeshonderdvijftig perso
nen zal, na het verblijf in Utrecht,
worden gehuisvest in door de re
gering ter beschikking te stellen
D.A.W.-kampen. In beide gevallen
moet de huisvesting als een zeer
tijdelijke worden beschouwd, al-
dus vernamen wij van officiële
zijde in Den Haag.
Vandaag is na een uitvoerig beraad
de beslissing genomen de Hongaren,
die uit Wenen per trein in Nederland
zullen arriveren (de eerste groep
wordt woensdagavond o£ In de nacht
verwacht), enkele dagen onder te
brengen in de Jaarbeurshallen, waar
zij zullen worden geregistreerd en on
derzocht en waar het Ned. Rode Kruis
voor een goede ontvangst zal zorg dra
gen. Personeel van Rode Kruiscolon-
nes, verpleeghulpen en vijftien zgn.
rampendepots, elk met een capaciteit
van negentig slaapplaatsen zijn daar
heen gedirigeerd. De Julianahal wordt
ingericht als verblijf en eetzaal. De
Margriethal zal eveneens ter beschik
king staan. Er komen twee ziekenza
len, een babyafdeling, een recreatie
zaal en een kinderzaak Een groot aan
tal tolken is aangetrokken. Bordjes
met aanduidingen in het Hongaars
zullen de vluchtelingen wegwijs ma
ken in de Jaarbeursgebouwen.
Zoals reeds gezegd zal de eerste
lingen na enkele dagen in Utrecht
te hebben doorgebracht, verhuizen
naar gelegenheden (o.a. een bunga
lowkamp te Doorn) van de Neder
landse Federatie. Zij zullen daar zo
kort mogelijk verblijven en vervol
gens zich kunnen vestigen in het ge
hele land, waarbij uiteraard reke
ning zal worden gehouden met de
daar aanwezige mogelijkheden als
de werkgelegenheid, opdat het de
vluchtelingen mogelijk zal zijn zich
indien hun verblijf van lange of
permanente duur zal zijn een be
staan op te bouwen. Het uitgangs
punt is, dat de Hongaarse gezinnen
in elk geval bij elkaar blijven.
In Den Haag heeft men de overtui
ging, dat het aanbod van particuliere
zijde om vluchtelingen op te nemen
in samenwerking met de gemeente
besturen zodanig groot zal zijn, dat
zich op het punt van de uiteindelijke
huisvesting geen moeilijkheden behoe
ven voor te doen.
IN D.A.W.-KAMPEN
De tweede groep vluchtelingen zal,
groep van zeshonderdvijftig vluchte-zo is dan uiteindelijk officieel beslo
ten, na de enkele dagen in de Jaar
beurshallen, tijdelijk in D.A.W.-kam-
pen worden gehuisvest. Vanmiddag
deelde men ons mede, dat nog niet is
uitgemaakt welke kampen dit zullen
zijn (deze groep vluchtelingen zal
waarschijnlijk eerst eind van deze
week arriveren) en ook niet, of de
vier oorspronkelijk voor dit doel aan
gewezen vier kampen in Zeeland voor
huisvesting zullen worden bestemd.
Wel geldt ook voor deze kampen, dat
het gezinsverband zal worden gehand
haafd.
Vanmorgen was op de provinciale
griffie te Middelburg officieel bericht
ontvangen, dat de twee kampen op
Sehonwen-Dniveland, t.w. Stoofpolder
te Bruinisse en de zomerverblijven te
Burghsluis, zijn aangewezen. De beide
kampen op Walcheren (Biggekerke en
Aagteberke) zijn dus vervallen. Ook
hier geldt, dat de vluchtelingen na
enige tijd van acclimatisatie zullen
worden verspreid over het land.
Wij tekenen hierbij aan het zeer on
waarschijnlijk te achten, dat alle
vluchtelingen in genoemde twee kam
pen kunnen worden gehuisvest. Het is
n.l. zo, dat er in het kamp Stoofpolder
hoogstens 150 en in dat te Burghsluis
niet meer dan 250 personen kunnen
worden ondergebracht. Waar de over
blijvende 250 vluchtelingen onderdak
zullen vinden? Misschien toch nog in
de Walcherse kampen? Al met al is
het een vrü verwarde situatie.
gevoerd en plannen gemaakt, maar tot
uitvoering, mede ook al met het oog
op de daaraan verbonden hoge kosten,
is het tot nu toe niet gekomen. In ver
band met de kanaalplannen zou het
toih ook niet mogelijk zijn terug t»
kumen op de oude plannen.
Daarom werd besloten, dat de sa
menwerkende gemeenten in de kanaal
zone behoudens goedkeuring van do
verschillende gemeenteraden op
dracht zullen geven tot het opmaken
van een plan om tot een oplossing van
het probleem van de afvoer van het
fabrieks- en huishoudafvalwater te ge
raken, waarbij vooral het vraagstuk
van de kostenverdeling van overwe
gende betekenis is. Nauw overleg zat
worden gepleegd met de betrokken
industrieën en met de rijks- en pro
vinciale waterstaat.
Officiële Publikatie
Opgave door het bedrijfsleven van
benodigde stookolie en benzine vod»
stationaire motoren
Het ministerie van economische za
ken deelt mede, dat in het kader van
de voorbereidende maatregelen voo#
een eventueel in te voeren rantsoene
ring van aardolieprodukten van don
derdag 15 november af aanvragen
kunnen worden ingediend voor:
1. Toenwijzing van benzine voor sta
tionaire motoren m.u.v. dekmoto-
ren van schepen en motoren van
land- en tuinbouw;
2. Toewijzing van stookolie voor mo
torische en bedrijfsstookdoeleinden
en ruimteverwarming in bedrijven.
De voor de aanvrage benodigd» for
mulieren (respectievelijk formulier
ba5 en ba7) zijn verkrijgbaar bü de
kamers van Koophandel en Fabrieken.
Zij moeten worden ingezonden aan het
Bureau voor Aardolieprodukten,
Groot Hertoginnelaan 70 te 's-Graven-
hage.
Aanmeldingen ondernemingen aard
olieprodukten
Het ministerie van economische za
ken deelt mede, dat krachtens het be
paalde in de aardoliedistributiebe-
schikking 1956 en de beschikking hou
dende vrijstelling van bepalingen van
deze beschikking, ondernemers, die
het bedrijf uitoefenen van het winnen
van aardolie alsmede de producenten
en importeurs van en handelaren in
benzine, petroleum en donkere oliën,
die een zelfstandig bedrijf uitoefenen,
verplicht zijn zich schriftelijk aan te
melden bij het Bureau voor Aardolie
produkten, Groot Hertoginnelaan 70
te 's-Gravenhage. Deze aanmelding
dient te geschieden vóór 21 november
a.s., onder vermelding van: naam en
adres van onderneming en eigenaar;
aard van het bedrijf (bijv. importeur,
grossier e.d.); de hoeveelheid die
maandelijks omgezet wordt van elk
produkt afzonderlijk; het deel van de
omzet dat geleverd wordt aan de han
del en het deel dat rechtstreeks gele
verd wordt aan de uiteindelijke ver
bruikers.