3
in Europa!
-ilmsysteem
K'
5c +3
10c -+5
25c +8
Ontwikkeling
Ontspanning
Gezelligheid
in Amerikaans laboratorium
2c* +3
EDERLAMD
NEDERLAND
NEDERLAND
NEDERLAND
Opstandige
zenuwen
't Zeeuwsch Weekend
EEUWEN
KOFFIE
Mysterieus bruin vocht werd volksdrank
bij uitnemendheid
(Van een bijzondere medewerker)
(Li et was heus niet op wieltjes dat de koffie Europa binnenrolde
meer dan honderd jaar was er nodig om de penetrante geuren
onzer bruine drank over het continent te verspreidenMaar
eer het zover was! Wantrouwen en argwaan waren sterker dan het
aroma van het donker-kleurige, goor-gruine en weinig transparante
vochtAssociaties aan de zwarte bakermat der Abessijnse pro
vincie Kaffa, aan de gore propaganda der smoezelige Arabieren en
aan de weinig transparante praktijken der Turken zullen hier. wel
niet helemaal vreemd aan geweest zijn. Er is ook een zékere moed
toe nodig om zo'n onbekende, min of meer mysterieuze drank te
gaan slikken!
Nadat men ontdekt had, dat de
koffieboon zekere opwekkende ele
menten in zich borg, waren er in de
15e eeuw enkele koffiehuizen in Cairo
ieop.nd. Heir bleek wel veel belang
stelling te bestaan voor het aromati
sche vocht en van alle kanten kwam
mei, opdagen oir de nieuwe drank te
proberen. Spoedig was dan ook de
koffie overgebracht naar meer noor
delijke streken. Het zijn vooral de
Arabieren geweest, die dit op hun
kerfstok hebben.
In enkele tientallen jaren was heel
Noord-Afrika en het Midden-oosten
gewonnen voor het bruine vocht. Eerst
honderd jaar later drong de geur der
koffie door de nauwe voort van Eu
ropa: Het was voor 't eerst in Con-
stantinopel, dat de donkerkleurige
bonen „voet aan de grond kregen" op
Europese bodem.
Intussen had een Italiaans arts de
koffie ontdekt, toen hij een reis
maakte door Noord-Afrika. De medi
cijnman had echter weinig vertrou
wen in het bruine vochthet leek
hem hoogstens wat als medicijn, doch
verder kwam het nietDat het
eens volksdrank-in-de-eerste-graad
zou worden kon nog moeilijk tot dit
artsenhoofd doordringen
Een pientere koopman
Tientallen jaren gingen er intussen
voorbij zonder dat de koffie in Europa
ook maar genoemd werd, ondanks het
feit, dat ook een ondernemende Hol
landse koopman, Pieter van den
Broeke, kennis had gemaakt met de
geurige drank, toen hij in Aden aan
wal ging, tijdens een reis naar Indië.
sen-van-samenzwering"
sluiten.
te doen
In Frankrijk
Drie jaar voordat de koffieslijterijen
in Engeland verboden werden, dus in
1672, waren er ook in Marseille enkele
koffiehuizen geopend. Dit was ge
schied op initiatief van Lodewijk de
Veertiende, die, volgens verschillende
schrijvers, erg veel van koffie hield.
Dank zij de Franse koning kwam er
spoedig veel belangstelling voor de
koffie in Frankrijk. Ook Parijs kreeg
Wie kan zich hef leven
voorstellen zonder koffie
Toch is het deze pientere koopman
geweest, die wat zag in de koffie, want
door zijn toedoen werden de donker
bruine bonen al heel spoedig in ons
land verhandeldvoorlopig echter
gingen de bonen naar de kruidenwin
kel om vermalen te worden voor de
geneeskunde
Hoewel men dus belangstelling had
voor de koffiebonen als zodanig was
net niet in ons land, dat men er drank
van ging maken. Dat was voor Enge
land weggelegd, want in 1656 (som
mige bronnen spreken van 1652),
werd in Londen het eerste „Virginia-
Koffee-house" geopend. Het was hier,
dat de koffie tot volksdrank werd ge
proclameerden de reactie bleek
guns*' r- de zaken liepen best, zodat
na enige tijd de koffiehuizen als pad
destoelen uit de grond rezen.
■>e koffiehuizen werden al spoedig
beschouwd als een plaats van sa
menkomst voor Jan-Publiek, waar
naast het bruine vocht ook de da
gelijkse gebeurlijkheden over de
lippen gingen. Het gevolg van een
en ander was, dat er hier en daar
opstootjes werden Veroorzaakt,
waarom Karei I het raadzaam vont.
in 1675 alle koffiehuizen „als-plaat-
de koffie te proeven, toen een zekere
Armeniër Haronthionu, die later Pas
cal werd genoemd, een koffietent ging
exploiteren, welke spoedig tot een
koffiehuis werd omgezet.
Ondanks de grote toeloop bleek dit
toch te hoog gegrepen van Haronthi
onu, want deze zaak ging na enige tijd
failliet. Waarschijnlijk was de prijs
van de koffie hier niet helemaal
vreemd aan: een kopje koffie kostte
toen ongeveer evenveel als een volle
dige lunchI
Ook ijs en gebak
De draad werd echter opgenomen
door een in Parijs wonende Italiaan
uit Palermo, Procopio dei Coltelli, een
vroegere bediende van Pascal. Hij
vestigde zich in een pand aan de 1'
Ancienne Comédie, no. 13. Dit huis
werd zeer rijk ingericht. De vertrek
ken werden versierd met grote spie
gels, zachte tapijten en kristallen
luchters. Procopio liet het echter niet
slechts b(j koffie, men kon bij hem ook
terecht voor ijs en zelfs gebakjes uit
de, ook toen reeds, beroemde Franse
patisserie.
Het was een gezellig zitje bij Pro
copio. Aan de kleine marmeren ta
feltjes kon men urenlang toeven on-
(Vervolg op pag. 10)
Temperatuur
van de
Slechts
een
onderdeel
van
een seconde
Tijd onibreekf om wanden van schokbuis fe verwarmen
Gedurende een onderdeel van
een seconde heeft in het fy
sisch laboratorium van de
van
Universiteit van Michigan in Ann
Arbor een temperatuur van 15.000
graden Celsius geheerst! Het be
reikte resultaat zal ertoe bijdragen
de astronomen een beter inzicht te
geven in de temperaturen en de
samenstelling van de sterren.
Genoemde temperatuur werd
opgewekt in een langwerpig appa
raat, een zogenaamde schokbuis.
Om een dergelijke temperatuur te
produceren moet men het scheidings-
vlak in de buis tussen een ruimte,
waarin een gas onder uiterst lage, en
een ruimte waarin een gas onder
enorm hoge druk voorkomt, verbre
ken. Wanneer het gas met de hoge
druk in de lage-druk-ruimte binnen
stroomt, wordt een krachtige schok
geproduceerd, die de gehele lengte
Van grote betekenis voor
sterrekundigen
Modern fimes
Het is merkwaardig, hoe een rolprent
van Charlie Chaplin, weliswaar
nagesynchroniseerd, doch stammend
uit de periode van de stomme film,
thans nog, in 1956, in een tijdperk van
3D en cinemascopefilms, van een der
gelijke grote charme en latente diepte
lean zijn.
„Modern Times" deze week twee
maal door de CFA in de Schouwburg
te Middelburg vertoond waarin op
zulk een kostelijke wijze het probleem
van de technisering en mechanisatie
wordt aangesneden, is eigenlijk nog
steeds van een verrassende, wellicht
wakkerschuddende actualiteit.
Chaplin schildert het toekomstbeeld
van de fabrieksarbeider en het valt
niet te ontkennen, dat hij, om de para
dox zo volkomen mogelijk te doen zijn,
lage nverf gebruikt. Hij laat zijn pu
bliek het belachelijke zien van de to
tale ondergeschiktheid van de mens
aan de machine, van een techniek, die
de mens denkt te beheersen, doch
waarmee de groei van zijn beschaving
geen gelijke tred heeft gehouden. De
techniek beheerst de mens en het is
Chaplin, die het vermogen bezit die
mens treffend uit te beelden. Het is
ook Chaplin, die het onder het mom
van zijn mimische, fijne en schijnbaar
grove grappen opneemt voor de kleine
mens in nood.
Chaplin onderneemt geen kruistocht
tegen de opdringerige machines en de
massaficatie; hij is weer de fijngevoe
lige mens, die zijn vermaan kan uiten
in een blijde lach. Positie, eer, hij taalt
er niet naar voor hem is alleen het
geluk in al zijn puurheid belangrijk,
het geluk, waarvan men zelf zo vaak
de schaarste bepaalt. „Modern Times"
is een blijde parodie met een ernstige
grondtoon.
van de 3,5 meter lange buis met een
snelheid van 10 tot 20 maal die van
het geluid, doorloopt. Aangezien
warmte een uitdrukking is van de be
wegingsenergie der atomen, hereiken
de in heftige beroering gebrachte gas-
deeltjes in het spoor van de schok ge
durende een ondeelbaar ogenblik een
ongelooflijk hoge temperatuur.
Deze hitte wordt voor een deel in
de vorm van een helle lichtflits uit
gestraald, die evenwel weer door
het koude „opdringende" gas wordt
gedoofd. De schokgolf is van zo kor
te duur dat de tijd ontbreekt om de
wanden van de buis te verwarmen.
Gemeten
Bij het passeren van een venstertje
aan het eind van de buis wordt de
snelheid van de schokgolf gemeten:
daarna wordt met behulp van speciale
vergelijkingen de temperatuur bere
kend. Aan het eind van de buis, waar
de terugstuitende golven temperatu
ren bereiken, zoals die alleen in de
atmosferen van de hete sterren wor
den aangetroffen, worden spectogra
fische waarnemingen verricht, die
volgens een mededeling van Eugene
B. Turner, assistent aan het Engineer-
ring Research Institute, van grote
waarde voor de sterrenkundigen zijn.
Door waarneming van de spectraal
lijnen, die kenmerkend zijn voor ato
men bi) hoge temperaturen, kunnen de
fysici gegevens verzamelen over der
gelijke verschijnselen onder bekende
omstandigheden, die dan door de as
tronomen gebruikt kunnen worden
ter vergelijking met waarnemingen
met betrekking tot sterre-spectra.
De thans uitgevoerde proeven
hebben ln hoofdzaak betrekking op
waarnemingen van de spectraal
lijnen van waterstof, een belangrijk
bestanddeel van vele sterren. Een
goed begrip van de omstandigheden
waaronder de waterstofspectra wor
den gevormd, is van zeer grote be
tekenis voor de sterrenkundigen in
de gehele wereld.
Documentaire film over
Rembrandt
Minister Cals heeft ter gelegenheid
van het Rembrandtjaar aan de cineast
Bert Haanstra te Amsterdam opdracht
gegeven tot het vervaardigen van een
korte documentaire film in kleuren
over Rembrandt. Aan de hand van 'n
vrij groot aantal schilderijen uit bin
nen- en buitenlandse collecties zal de
film een beeld geven van het leven
van de schilder en de ontwikkeling
van zijn kunst, waarbij vooral aan
dacht wordt geschonken aan Rem-
brandts visie op de mens.
De cineast heeft het draaiboek voor
deze film in nauw overleg met dr. A.
F. E. van Schendel, directeur van het
rijksmuseum, voltooid en zal reeds
volgende week met de opnamen be
ginnen.
Zeshonderd miljoen
kinderen hebben hulp
nodig
V.ërleden jaar werden over de hele
wereld vier en een half miljoen
Unicef kinderkaarten verkocht. Deze
kaarten vestigden de aandacht van ve
len op het werk van Unicef, maar zij
brachten ook geld op. En dit geld
heeft er o.a. toe bijgedragen, dat het
Kinderfonds van de Verenigde Naties
dat op 11 oktober a.s. zijn tweede
lustrum zal vieren duizenden moe
ders en kinderen heeft kunnen hel
pen.
Om maar eens een paar veelzeg
gende cijfers te noemen: ln de tien
jaar van haar bestaan heeft Uniecef
60.000.000 kinderen tegen tuberculose
Ingeënt, 120 zuivelfabrieken en fa
briekjes in onderontwikkelde gebie
den opgezet, die nu aan moeders en
kinderen goede melk leveren, 10.000
gezondheidscentra voor moeder en
kind ingericht en 300.000.000 kg
melkpoeder gedistribueerd.
In 1956 strekt de zorg van Unicef
zich uit over 39.000.000 kinderen. Maar
er zjjn 600.000.000 kinderen, die hulp
nodig hebben.
De Unicef-kaarten 1956 worden
„Kindervreugden in vele landen" ge
noemd. Zij werden ontworpen door
Joseph Low, Saul Steinberg en een
kunstenaar uit India, Jamini Roy. Alle
kaarten worden verkocht in doosjes
met bijbehorende enveloppen. De prijs
van. een doosje is vier gulden. Voor
iedere vier-gulden die u op giroreke
ning 7515 overmaakt, ontvahgt u een
doosje. U kunt dan nog kiezen uit de
kaarten van Low, Stemberg of Jamini
Roy, die zowel zonder als met tekst
(Nieuwjaarswensen in de vijf officiële
talen van de V.N.: Chinees, Engels,
Frans, Russisch en Spaans) verkrijg
baar zjjn.
W,aabCij,k vAij, alt&exi daal
u-bijmafcimj,
„Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus
ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet
weder een slavenjuk opleggen". Galaten 5 vers 1.
r\it is een opmerking van Paulus aan het adres der Galaten en
tegelijk een tooord, dat voor al degenen, die zich christenen.
noemen, elke dag zijn geldigheid behoudt. Paulus heeft even daar
vóór in grote bewogenheid en in diepe ernst de Galaten gevraagd,
of zij de Geest hebben ontvangen tengevolge van werken der wet of
van de prediking van het geloof. Voor die vraag was alle reden.
Deze mensen waren onder de ban gekomen van „profeten", die hen
in verwarring brachten en een ander „evangelie" predikten, waarin
van vrije genade geen sprake meer iuas, maar waarin geleerd werd,
dat verlossing alleen mogelijk was door het doen van werken, het
stipt onderhouden van de wet. Paulus spreekt zelfs van „onverstan
dige Galaten", die „betoverd" zijn. Zij stellen zich weer onder de wet
en maken zich opnieuw dienstbaar. Zij verlagen zichzelf tot slaven.
Nu zegt Paulus het nog eens duidelijk: de waarachtige vrijmaking
van het leven, van u en van mij, kan slechts geschieden door Chris
tus. Hij doet dat uit louter genade en bepaald niet, omdat wij de wet
houden. Hoe „netjes" wij ook leven en welke oppassende mensen wij
ook zijn, hoe wij ons ook houden aan de wet van God, wij blijven
slaaf, wij laten ons „weder een slavenjuk opleggen", als wij het van
onze eigen braafheid verwachten. Echte vrijheid is slechts mogelijk,
als wij weten, dat Christus ons heeft vrijgemaakt. Van de zonde en
het verderf, van onszelf.
Er liggen hier twee gevaren. Het eerste is, dat wij doen, alsof wij
vrij zijn en het in feite allerminst zijn, omdat wij niet geloven in de
vrijmaking van Christus. Dat is een verschrikkelijke inbeelding, die
ons naar de hel kan voeren. Wij gaan ons dan verheffen op wat wij
als onze vrijheid zien en denken dan, dat wij een vrijbrief hebben
gekregen om te doen en te laten wat wij willen. Wij beseffen dan
niet, dat wij in feite slaaf zijn van onszelf, van onze eigen uitleg van
vrijheidmaar zonder Christus. Het luistert hier erg nauwHet
christelijke leven is een leven in vrijheid, vol vreugde en onbekom
merd, maar als het niet geleefd wordt nanuit de vrijmaking van
Christus, dan is het een heidens leven
Het tweede gevaar, dat op de loer ligt, is dit: dat wij, hoewel we
tend, dat Christus onze zonden heeft verzoend en ons in de echte
vrijheid heeft gesteld, toch doen, alsof we nog onder de vloek van
de wet zitten. Dat gebeurt ook. Wij durven dan niet echt te léven
en te lachen, maar schrijven onszelf allerlei bepalingen voor, die
eigenlijk nog dateren uit de wettische periode. Of dan Gods wet
helemaal niets meer te betekenen heeft? En of: maar dan is die wet
„de regel voor het leven der dankbaarheid". Dankbaarheid voor de
ontvangen vrijmaking
JAN V&sr >9£rt$6lt
rottG&mpakw r mk
7< s DSXiAft S>$' fcSf HDül. liwzryvr]
-vHwm wz
Cursus
en tentoonstelling over
scholenbouw
In de tweede helft van deze maand
1 zullen onderwijs-deskundigen en
architecten van de zeven bij de West-
Europese Unie aangesloten landen
deelnemen aan een in Nederland en
België te houden cursus over de scho
lenbouw in de Beneluxlanden. De or
ganisatie van het in Nederland te ge
ven deel van deze cursus berust bij
het minist' '3 van onderwijs, kunsten
en wetenschappen.
De delegatieleden zullen 16, 17 en
18 oktober in Nederland verblijven.
Het programma omvat, naast confe
renties, excursies naar Nederlandse
schoolgebouwen. De cursus wordt na
18 oktober nog enige dagen voortgezet
in België. In verband met deze cursus
wordt in het bouwcentrum te Rotter
dam een tentoonstelling over de scho-
Het
boek
uit de tijd
Expositie te Amsterdam
van
e tentoonstelling „Het boek van Ferdinand Bol bleek te zjjn. De
oorzaak van het zo schaars voorko-
[3 uit de tijd van Rembrandt",
die te Amsterdam, in het his
torisch museum „De Waag" op de
Nieuwmarkt gehouden zal wor
den, wordt vanmiddag officieel
geopend door dr. A. Kessen, bibli
othecaris van de universiteitsbibli
otheek te Leiden.
De met de voorbereidingen van de
tentoonstelling belaste commissie heeft
zich bij de keuze van haar onderwerp
geïnspireerd op de herdenking van
Rembrandts geboortejaar, teneinde het
tijdvak, waarin de schilder geleefd
heeft, centraal te stellen. Met de ex
positie „Het boek uit de tijd van Rem
brandt" heeft de Nederlandse vereni
ging van antiquaren dan eok op haar
wijze Rembrandt willen eren door de
tijd op te roepen, waarin h(j zijn in
spiratie vond en waarmee hij was
verbonden.
GEEN NAUWE RELATIE
Een nauwe relatie tussen Rem
brandt en het boek van zijn tijd is
echter niet aan te wijzen. Dit nu is
het tegendeel van wat men zou ver
wachten, aangezien de 17de eeuw
de eeuw is van de ets en de gravure
en Rembrandt deze grafische tech
nieken zeer goed beheerste.
Het zijn: „Der zeevaart lof" door
Herckmans (1634), waarin een ets van
Rembrandt voorkomt, het treurspel
Medea" door Jan Six (1648), waarin
de ets „Het huwelijk van Jason en
Medea" door Rembrandt niet als il
lustratie bedoeld, voorkomt, de „Pie-
dro Gloriosa" van de vriend en buur
man van Rembrandt, Menasseh Ben
Israel (1656) en de „Pampiere We
reld" van Krul (1681), waarin een ets
voorkomt, die geruime tijd aan Rem
brandt is toegeschreven, maar later
Op vrijdag 12 november a.s. zullen
voor de 30e maal de Kinderzegels ver
krijgbaar zijn. In 1924 werd hiermee
begonnen. De verkoop van de nieuwe
zegels duurt t.e.m. 11 januari 1957. De
compositie der zegels is van P. Wet-
selaar, Haarlem. De zegels zijn geldig
t.e.m. 31 december 1957.
De zegels geven portretten weer van
kinderen, ontleend aan schilderijen uit
de 10e eeuw. Die van 23 en 53 ct.
zijn jongensportretten, resp. van J. v.
Scorel (bruin) en van een onbekende
schilder (olijfgroen). De overige drie
zegels stellen meisjesportretten voor
van onbekende meesters (resp. pur
per, rood en blauw).
Ingezonden Mededeling (adv.)
krijg) U blijvend onder de knie me)
Mijnhardt't Zenuwtabletten
WAT MIJNHASPT Maakt 15 G0ED
lenbouw in Nederland en België in
gericht. Op deze expositie zullen ge
durende vier weken foto's, tekeningen
en maquettes worden getoond.
De cursus en de tentoonstelling
wordt op dinsdag 16 oktober geopend.
Teneinde te voorzien in de behoefte
aan declamatie- en voordrachtmateri
aal voor de lagere schooljeugd heeft de
stichting „Commissie voor woord
kunst" een drieledige prijsvraag uitge
schreven. Gevraagd worden: een ge
dicht, een verhaal van maximaal 1000
woorden en een akteerstukje van ma
ximaal 1500 woorden. Een bedrag van
1000 is aan prijzen beschikbaar ge
steld.
Enthousiaste ontvangst!
NIEUW
ontwikkeld
fn V.S. en ons land
Met veel enthousiasme en
waardering hebben pers en
publiek een nieuw filmsy
steem, dat in de Verenigde Staten
en Nederland werd ontwikkeld,
begroet op de Photo-Kina wereld
tentoonstelling te Keulen. Dit is
het Todd-A.O.-systeem, een opti
sche nieuwigheid bij filmopname
en -projectie, waarin de Neder
landse Philipsfabrieken een be
langrijk aandeel op het gebied van
projectoren hebben gehad.
Het Todd-systeem gaat uit van een
filmbreedte van 70 millimeter inplaats
van de klassieke 35 millimeter. Het
beeld wordt met een grote-hoek-lens
van 128 graden opgenomen en in de
zelfde verhouding geprojecteerd op
een gebogen doek (hier 16 bij 7,20
meter), dat als het ware de toeschou
wers omvat en in het gebeuren mee
neemt. Deze illusie wordt versterkt
door een zevenbands geluidssysteem,
dat door een geraffineerd luidspreker
systeem wordt weergegeven.
Het Todd-systeem gaat veel verder
dan de tot dusver in de praktijk ge
brachte grootbeeld-projecties op brede
doeken. Dat ervaren de toeschouwers
aan den lijve bij het zien van een
film, die hen per vliegtuig voert over
een besneeuwd berglandschap, op ski's
over springschansen en scherpe hel
lingen en tenslotte op een voortrazen
de motorfiets, die aan het eind van 'n
race een aanrijding maakt.
VOOR ALLE SYSTEMEN
Voor het Todd-systeem met zijn 70
mm filmband bij een projectie van 30
beelden per seconde ontwikkelde
Philips in drie maanden tijd een pro
jector, waarvan thans de eerste dertig
Projector geschikt voor
ALLE SYSTEMENI
stuks in de Ver. Staten staan opge
steld. Ook in Duitsland zullen binnen
kort enige van deze projectoren de
nieuwe Todd-illusie verder uitbrei
den.
Het was de opdracht van het Ne
derlandse bedrijf om de nieuwe
projectoren niet alleen voor Todd-
projectie geschikt te maken, maar
eveneens voor 35 mm-films voor
normale projecties of op breed doek
met 24 beelden per seconde. Dit is
gelukt. Met eenvoudig verwisselba
re optieken en film-tiansport-on-
derdelen is deze projector thans
voor alle systemen geschikt.
men van boekillustraties van Rem
brandts hand moet geweten worden
aan „zijn gebruikelijke weigering tot
het vervaardigen van boekillustraties",
zoals prof. H. de Waal heeft gezegd.
Alle 'lier genoemde boekwerken
zijn op de tentoonstelling aanwezig.
Voorts worden op de tentoonstelling
geëxposeerd de zeldzame Franse
uitgave van de zeeatlas van Willem
Janszoon Blaeu (1625), en de „Ob-
servationes Medicae Rariores" van
G. Blasius, waarin de auteur uit ei
gen ervaring 90 anatomische merk
waardigheden beschrijft.
Koninklijke subsidie voor
vrije schilderkunst
Binnenkort, op 9 oktober, zal de jury
voor de „koninklijke subsidie voor
vrije schilderkunst" voor de tiende
maal na de oorlog wederom bijeen
komen ln de hoofdstad des lands om
ingezonden werken van Nederlandse
schilders te beoordelen.
Koningin Wilhelmina heeft na de
laatste oorlog deze prijs een nieuwe
grondslag gegeven. Koningin Juliana
heeft sinds 1948 met grote belangstel
ling het werk der jury gevolgd. Deze
koninklijke aanmoedigingsprijzen gel
den in de eerste plaats de jongeren, te
weten Nederlandse schilderessen en
schilders tot dertig jaar. De jury zelf
is onderscheiden van samenstelling,
vertegenwoordigende alle stromingen,
van traditionalistisch tot experimen
teel, uit de voornaamste kunstcentra
des lands.
Uit de „koninklijke subsidie" zoals
deze ln de wandeling wordt genoemd,
zijn de zgn. Start-tentoonstellingen in
de provincie voortgekomen, waar on
der auspiciën van het ministerie van
onderwijs, kunsten en wetenschappen
werken van jonge schilders worden
geëxposeerd.
1
Kerstzegels voor
goed doel I
istjelsl Dit eenvoudige
kleine- stukje papier, dat maar
drie cent kost en dat op ieders
brief geplakt behoort te worden,
welke in Nederland wordt verzon
den, naar binnen- of buitenland,
moet de nationale Kerstversiering
worden. Bij elke provinciale ver
eniging tot bestrijding der tuber
culose zijn ze verkrijgbaar. Voor
Zeeland is het adres: Wilhelmina-
straat 9, Goes, telef. K 11002154,
giro no. 47639.
TEG'E-N' DE T-B'C
De zegels worden uitgegeven in
boekjes van honderd stuks ad 3,
doch U kunt elke gewenste hoe
veelheid bestellen tegen drie cent
?er zegeltje.