Maakt Uw auto een slippertje ook wel eens KO LAUWERSE voetbal naar - via racefiets de damsport en Een bezoek aan de A.S.S. Snelheid 30 km, remweg 90 meter op een spiegelgladde weg De nieuwe is verschenen Tweede jeugd-dammer van Zeeland 17-jarige adept van kampioen Rijkse Stand korfbalcompetitie Ste Radio- êAenqt oni Zaterdag 6 oktober 1956. ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 5 (Van onze §-redaeteur). AMSTERDAM, oktober. ..slipte de auto door de gladheid van het wegdek en vloog aan de linkerzijde van de weg tegen een boom. De bestuurder werd met een zware hersenschudding en ern stige inwendige kneuzingen in het Stadsziekenhuis opgenomen. De wagen werd geheel vernield". Een fragment uit een bericht, zoals we haast dagelijks in de krant tegenkomen. Slippen is maar al te vaak de eerste oorzaak van de ernstigste auto-ongelukken en het is dan ook geen wonder, dat vrijwel alle automobilisten er een heilig ontzag voor hebben. Maar nu de herfst en de winter weer voor de deur staan met vallende bladeren, motregen, sneeuw en ijzel in hun gevolg, kan zelfs de meest voorzichtige rijder zich niet altijd vrijwaren tegen deze alleronaangenaamste en soms levensgevaarlijke belevenis. Ten zij Ja, want er is een uitweg voor automobilisten met slipangst. Maar daarover straks. De heer P. Gijswijt voor het toegangshek tot zijn unieke school. Iedere autorijder met enige prak tik heeft wel eens een grotere of kleinere slip gemaakt. Je rijdt met een matig gangetje op een goede en kurkdroge weg. Plotseling begint het wat te motregenen, maar de weg is ogenschijnlijk nog even droog ais voorheen. Daar komt 'n bocht en opeens beginnen de achterwielen zij delings weg te schuiven. De meest voorkomende vorm van een slip. Zie maar, dat je eruit komt. „Ontkoppelen en tegenstuur geven," zo luidt de theorie. Maar in de prak tijk heeft de wagen soms al een hoek van 180 graden beschreven, voor de schrikreactie voorbij is en men tot handelen komt. En zij, die snel en goed reageren, die niet rempedaal en kop pelingspedaal verwisselen, maar doen wat de theorie voorschrijft, ontkomen vaak ook niet aan een aantal rare capriolen. Het is nu eenmaal zo, dat in een slip zelfs de meest ervaren auto rijder zijn wagen niet meer beheerst en dat is een benauwende ervaring. Een gruwel den het volgen van de cursus verplicht voor hun rijdend personeel en alle me dewerkers aan radio en televisie kwa men zich melden om slipvrjj gemaakt te worden. Chauffeurs van alle depar tementen volgden al een cursus, de Rijks Auto Centrale met haar 6000 chanffeurs stuurde een deskundige om rapport op te maken en de Haagse politie toonde reeds veel belangstelling. De grootste morele steun voor de heer Gijswijt was echter wel het feit, dat het Verbond voor Veilig Verkeer zich geheel achter zijn school stelde. Zo melden zich nu bijna dagelijks leer lingen aan en elke dag kunt. u de wa gens van de A.S.S. over de baan zien zwieren in bochten, die beheerster worden naarmate de uren verstrijken. Een schooldag Twee leerlingen per dag treden aan op de slipschool als bet particulieren betreft, beroepschauffeurs volgen de ééndaagse cursus in groepjes van drie. Als ze op de slipbaan arriveren, vinden ze daar een simpel houten kantoortje en een paar auto's. Deze auto's, meest al stevige oudgedienden uit 1939 of daaromtrent, zijn voorzien van twee extra pedalen op de plaats naast de bestuurder, waardoor de instructeur op elk moment een flinke slip naar links of naar rechts kan veroorzaken. Verder hebben ze spekgladde banden en zijn ze op alle mogelijke manieren zo „slipgraag" gemaakt als maar kan. Na de kennismaking en een kort gesprek zit de leerling al gauw achter het stuur om de baan te proberen, die de gehele dag door een assistent van de heer Gijswijt kletsnat wordt ge spoten. Dan krijgt hij de instructie om de eerste door hem zelf ingeleide slip te redresseren, waarbij hij prompt een enorme schuiver maakt en de slip niet door hem wordt geredresseerd maar door de kapotgesneden autobanden, die de baan omzomen bij wijze van stoot kussen. Meestal is dan zelfs de meest verzekerde chauffeur rijp om figuurlijk gesproken aan de voeten van de heer Gijswijt te gaan zitten en zijn instruc ties aandachtig te volgen. Vrouwen gillen Vrvuwelijka leerlingen gillen dik wijls gedurende de eerste rondjes. Sommigen knijpen zelfs de armen van de instructeur bont en blauw. Maar ook mannelijke cursisten verdwijnen wel eens met de noorderzon gedurende de koffiepauze uit pure angst. Anderen moeten door de heer Gijswijt worden teruggestuurd omdat ze al te over moedig zijn. Maar ruim 96 van de cursisten blijft tot 's middags vijf uur. Zij leren, hoe je slippen kunt voorko men, hoe je verwachte en verrassings slips Jcunt redresseren, slips met de achterwielen, met de voorwielen en met vier wielen. En als je 's middags zo tegen drieën eens een kijkje neemt, zie je hoe de zelfde cursisten, die 's morgens nog als dronkemannen rondtolden op de spie gelgladde baan en die na de meest on schuldige slippertjes al met vier ge blokkeerde wielen over de rubberrand zeilden, nu door niets meer van de wijs worden gebracht. Zy komen met enkele ongevaarlijke zwenkingen uit een slip naar links om vóór ze hun wagen nog helemaal recht hebben automatische en beheerst een geniepige slip naar rechts te beteuge len, die door de instructeur met één pedaaltrap veroorzaakt werd. Ze komen met een snelheid van 80 km. per uur de spiegelgladde baan oprijden en we ten hun wagens dan dank zjj de lessen van hun leermeester binnen 40 meter tot stilstand te brengen, terwijl de wet bQ deze snelheid een remweg van 64 meter toestaat. Dertig auto's Zo tegen vijven stappen de cursisten dan nog eens in hun eigen wagens om ook daarin een proeve van hun nieuw Ingezonden Mededeling (Adv.) Dit is een vreemde actie van Om midden uit zijn werk vandaan Ziehier het antwoord op die vraag; 'n Verkeersagent. Wat drijft de man Zo snel hij kan naar huis te gaan? De nieuwe Spiegel kwam vandaag! Jaarabonnement: 30 ct per week, f3,90 per kwartaal. Opgaven aan Bureau De Spiegel, Wageningen verworven slip- en remkunst te ge ven. Dat is dan voor hen maar kinder spel omdat ze nu goede banden en ach ter een vertrouwd stuur zitten. Tien duizend liter water is op de baan ge spoten, als ze dan tenslotte als trotse slipbeheerders wegrijden. De school laat hen dan echter nog niet los. Na een paar weken komen ze terug om te laten zien, of ze het geleerde nog „in hun vingers" hebben. Blijken ze dan het spel met stuur en koppeling nog niet voor honderd procent te be heersen dan volgt een tweede en eventueel een derde herhalingsoefe ning. Deze lessen zijn bij de vaste cur susprijs inbegrepen. Tenslotte is er voor de afgestudeerden gelegenheid om tegenover een zelfstandige, geheel los van de school staande commissie examen af te leggen om het slip-diplo ma te behalen. Enkele instellingen en bedrijven hebben het bezit van dit di ploma al verplicht gesteld voor hun chauffeurs. Duizend cursisten heeft de Anti Slip School al afgeleverd tijdens de drie jaar van haar bestaan. Dertig auto's heeft de heer Gijswijt er bij versleten. Een wonder is dat niet, want vooral gedurende de eerste lesuren worden de wagens natuurlijk verschrikkelijk mishandeld. Eén auto heeft het een jaar uitgehouden met veel gesleutel, een andere heeft slechts één slip ge maakt en moest toen al worden afge dankt. Maar wat belangrijker is, ge durende al die tijd deed zich op de baan geen enkel persoonlijk ongeluk voor. De school is geen „stuntinsti tuut'" maar een instelling, die op een veilige manier kennis bijbrengt, die voor de verkeersveiligheid in ons land van het grootste belang is. Hopelijk zullen er dan ook nog vele slippertjes worden gemaakt daar bij de Coenhaven. Want honderdduizend van die slippertjes daar zyn minder ge vaarlijk dan één grote slip op een drukke verkeersweg. De eerste slip. Prompt gaat de wagen voorgrond de rand van kapotgesneden autobanden, die als stootkussen fun geert. helemaal „om" en de cursist beseft, dat hij er nog niets van kan. Op de De rij-instructeur P. Gijswijt, die in 1934 te Amsterdam een auto-rijschool oprichtte en die tijdens de mobilisatie als instructeur voor de militaire chauf feurs optrad, werd door dit verschijn sel bijzonder geïntrigeerd. Dat er tij dens het rijden elk ogenblik een si tuatie kon onstaan, waarin zelfs hij met al zijn routine niet meer steeds feilloos reageerde, was hem een gru wel. En dus begon hij het slip-ver schijnsel met grote interesse te be studeren. Scotland Yard Ook na de oorlog bleef dit vraagstuk hem boeien. Fhad toen de kans een bezoek te brengen aan twee van de beste auto-trainingsscholen ter we reld, die beide in Engeland gevestigd zijn.Hij bestudeerde en probeerde de methoden ter redressering van een slip, zoals deze in de school van Scotland Yard worden geleerd aan de a.s. poli- tie-chauffeurs. Bovendien had hij de kans om de lessen te volgen aan de school van London Transport, waar de chauffeurs van de grote, rode dubbel dekbussen worden getraind. Met deze ervaringen gewapend kwam de heer Gijswijt naar Amsterdam terug, waar hij tenslotte een proefbaan inrichtte op een doodlopend stuk weg bij de Coenhaven achter de nieuwe Hemweg- centrale. Zeven maanden lang oefende hij daar op een stuk weg, geplaveid met half afgesleten bitumen, dat voort durend nat gehouden werd en daar door automobilistisch gezien als een „spekkerig stuk snertweg" gelden mocht. Ai slippend en peinzend en opnieuw slippend ontwikkelde onze man hier een eigen methode om slippen te voorkomen en om, als dit mislukte, allerlei soorten slips ge vaarloos te redresseren. Anti-Slipschool Zo werd dan op 10 oktober 1953 de Eerste Nederlandse Anti-Slip School 'teopend. De voormannen op automobi listisch terrein, die de weg saar de school aan de gewone man achter het stuur moesten wijzen, waren wat scep tisch. Maar de eerste cursisten bleken de beste propagandisten te zijn en zo kwamen de leerlingen toch. De Amsterdamse krantenchauffeurs verschenen op de slipschool en chauf feurs van de G.G.D. De Hoogovens stel- Yerseke bekend om zijn mos selen en oesters en al wat de „rijke zee" nog meer geeft aan dit welvarende dorp kan zich ook gelukkig prijzen met een paar ingezetenen die op voor treffelijke wijze het damspel beheersen. Behalve Rijk Rijkse, die we enige tijd geleden in on ze sportspiegel onder de loupe namen is er n.l. nog een jonge man van 17 lentes die behoor lijke aanleg schijnt te bezitten om het op het honderdruitige bord een heel eind te brengen. Deze jongen is dan Ko Lauwer- se die in. de Pink ster week van dit jaar Zeeland heeft vertegen woordigd in de strijd om het jeugd-damkampioenschap van Nederland. Leere uit Vlissingen had aanvanke lijk het recht aan dit toernooi deel te nemen, omdat hy kampioen van Zee land werd, maar moest door ziekte verstek laten gaan. Om deze redenen kreeg Lauwerse, die als tweede was geëindigd in de strijd om de provin ciale titel de kans zijn provincie ia het internationale toernooi in Blaricum te vertegenwoordigen. Behalve Leere en Lauwerse hadden De Jager uit Kapelle en Gorsse uit Goes aan het Zeeuwse kampioenschap deelgenomen. „Zwaar weekje" ondanks dit denkt hij met genoegen aan dit toernooi terug. Hy heeft er ongetwijfeld veel geleerd wat hem in zijn verdere loopbaan zeker van pas zal komen. De 18-jarige Hoekstra uit Leeu warden werd kampioen van Neder land terwijl Lauwerse de 7e. 8e en 9e plaats deelde met enkele anderen. Ko bracht het tot drie winstpar tijen en wist respectievelijk de kampioen van Drente, Zuid-Holland en Groningen te kloppen. Tweemaal De provinciale kampioenen die in de week van 21 tot 27 mei slag heb ben geleverd om de hoogste landelijke titel moesten twee partijen per dag afwerken, wat voor jeugdige spelers een zware opgave is. Ook voor Ko Lauwerse is het zoals hij het noemt „een zwaar weekje" geworden, maar het beoefenen van voetbal, handbal en speelde hy remise, terwijl hy zes partijen verloren zag gaan. In dit sterk bezette toernooi, waar bij niet uit het oog mag worden ver loren, dat de jeugdige dammers uit andere provincies door hun vereniging goed voorbereid aan de start komen en in dit genre gunstiger factoren aan hun zijde vinden dan in Zeeland, is de prestatie van Lauwerse zeker be vredigend te noemen. Geestelijke animator Ko Lauwerse Is vfa de race-fiets, gymnastiek overgegaan tot de dam sport en dit mag thans wel tot zgn grootste hobby worden genoemd. Op 13-jarige leeftijd kwam hy, en dan speciaal wat de damsport betreft, in contact met Rijk Rijkse. Laatstge noemde, die by de familie Lauwerse vele avonden een „steentje komt schui ven", zoals men dat noemt, mag dan ook wel als de geestelijke animator worden beschouwd om Ko Lauwerse voor het damspel te winnen. En het mag gezegd worden dat hij daarin volkomen is geslaagd. Ko zelf vaart er natuurlijk wel bij dat hij een leermeester heeft, die zijn sporen op het bord met de honderd ruiten reeds heeft ver diend. In 1954 toen Yerseke geen damclub rijk was meldde de jeug dige Lauwerse zich aan bij de Goe- se damclub „G.D.C." Hij speelde daar in het tweede tiental aan het negende bord. „Benjamin" Toen er echter dit jaar in Yerseke weer een damclub werd opgericht, heeft Lauwerse Goes vaarwel gezegd en liet zich als lid inschrijven bij de club uit zyn eigen woonplaats, wat begrijpelijk is. De damclub in Yerseke telt thans zo'n kleine twintig leden, en Ko is hiervan de jongste. Zijn systeem is er op gebaseerd om in zijn vereniging aan het eerste bord te komen. Gezien de animo welke hij voor het dam spel bezit en bovenal de „goede kijk" op de zaak mogen we ver wachten dat hij daarin binnen afzienbare tijd zal slagen. Bo vendien zal Rijk Rijkse er wel een handje aan meehelpen om van hem een ster aan het Zeeuwse en misschien wel na tionale damfirmament te ma ken. Om de persoonlijke schaaktitels GOES, 5 okt. De strijd om de per soonlijke Zeeuwse schaaktitel is weer be gonnen. In de hoofdklasse begon de Sou burger A. J. Niemarkt met een uitste kende overwinning op ir. J. J. Elzerman van de SV Zierikzee. In de eerste klasse won H. J. Melse van A. Mast, L. J. Woudstra begon met een nederlaag tegen M. de Wit en J. P. L. Zonruiter bleek niet opgewassen tegen M. C. van der Hoek. Dc Zevenhandbalcompetitie GOES, 2 okt. In groep A van de zevenhandbalcompetitie verspeelden Olympus en Zeeland Sport het eerste puntje, want zij deelden de buit zus terlijk (22), Marathon had met de eigen reserves weinig moeite (145), evenmin ais trouwens Walcheren (5 0). De stand is nu: Zeeland Sport 4—7; Olympus 35; Olympus II 34; Ma rathon 44; Walcheren 32; Walche ren II 42; Marathan II 30. In groep B vond alleen de ontmoe ting MeeuwenTonido doorgang. To- nido won met 36 en bleef dus als enige ploeg zonder verliespunten aan de kop. De stand is: Tonido 36; Meeuwen 2-2; Luctor 22; ODI 1 0; Tonido II 20. GOES, 2 oktober. De stand in de korfbalcompetitie, die wij wegens plaats gebrek tot een volgende keer moesten uitstellen is thans: Eerste klasse: Togo 1222; Scampolo 12—16; Vios 11—15; Olympia 12—11; Swift II 1211; Tjoba 129; Volharding 128; Zeelandia 132. Tweede klasse A: Animo 1325; Vitesse 13—24; Vopo 13—15; Togo II11—12; Swift III 12—12; Tjoba II 13—7; Eendracht 13— 4; Vios II 14—3. Tweede klasse B: Elto 1318; TOP 12- 17; Luctor 12—17; Scampolo II 12—12; De Poel 11—9; Volharding II 13—9; BKC 128; Zuidwesters 136. Derde klasse A: Swift IV 1220; Ani mo II 12—20; KVL 11—14; Vedo 11—11; Atlas 118; Stormvogels 117; AKC 12—0. Derde klasse B: Swift VI 10—19; TOP II 10—14; Ondo 10—11; Swift VII 10—8; VZOD 10—5; DOS '55 10—3. Derde klasse E: Vopo n 1119; Luc tor II 10—15; Dios 12—13; Vitesse II 12— 13; Elto II 910; Voto 102; Scampo lo III 8—0. Adspiranten A: Swift a 1122; Tjoba 9—13; Olympia 9—12; Vopo 11—10; Swift b 11—8; Animo b 11—5; Vios a 102. ZONDAG 7 OKTOBER 1956. HILVERSUM I (402 m) KRO: 8.0» Nws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Gram. 10.00 Chr. Geref. Kerkdienst. 11.30 Gram. 11.40 Kerkmuz. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Lichte muz. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.10 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 V. d. jeugd. 14.30 Harpkwintet. 15.05 Pianore cital. 15.35 De Vliegende Hollander, caus. 15.45 Muz. caus. 16.15 Sport. 16.30 Ves pers. IKOR: 17.00 De weg van Israël, caus. 17.30 De Kerk aan het werk, caus. 18.00 Filmrubriek. 18.25 Overpeinzingen van een dorpsdominee. 18.35 Kerkmuz. 18.40 Schipperscatechisatie. NCRV: 19.00 Kerkelijk nws. 19.05 Samenzang. 19.25 „Opvoeden waartoe?", caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 V. d. militairen. 20.30 Act. .20.45 Gram. 20.50 Wegwijs, cabaret. 21.20 U bent toch ook van de party?, caus. 21.30 Gram. 21.35 Sprong in het Heelal, hoorsp. 22.15 La Fanciulla Del West, opera (acte III)22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM U (298 m) VARA: 8.00 Nws. 8.18 V. h. platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven, caus. 10.00 Klassieke muz. 10.20 Met en zonder omslag. 10.50 Muz. caus. 11.20 Cabaret. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspie gel. 12.35 Even afrekenen Heren! 12.45 Ambassadeurs in buitengewone dienst. 13.00 Nws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 V. d. strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Gram. 14.30 Concertgeb. ork. en sol. (15.2515.45 De plaats van Nederland in het huidige Europa, caus.). 16.30 Sport- revue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws. en sportuitsl. 18.05 Sportjourn. VPRO: 18.30 Ned. Herv. kerk dienst. IKOR: 19.00 Kinderdienst. 19.30 Radiozondagsblad. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Intermozaiek. 20.55 Paul Vlaande ren en het Lawrence Mysterie, hoorsp. 21.35 Fanfare-ork. 21.55 Pianovoordr. 22.03 Hersengym. 22.25 Omr. ork. en soliste. 22.50 Journ. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. MAANDAG, 8 OKTOBER 1956. HILVERSUM I (402 m> NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 V. d. zie ken. 9.25 „Waar voor uw geld". 9.30 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Radio Filharm. ork. 10.10 Viool en cello. 10.30 Theologi sche etherleergang, caus. 11.10 Gram. 11.40 Lichte muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nws. 13.15 Cono. ork. en solist. 13.45 Gram. 14.05 School radio. 14.30 Gram. 14.45 V. d. vrouw. 15.13 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Kamer- muz.ens. 17.00 V. d. kleuters. 17.15 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Mr. H. van Andel: „Politiewerk op Nieuw- Guinea's platteland." 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Engelse les. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Engelse huismuz. 19.30 Volk en Staat, caus. 19.45 Houtblazersens. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.40 Het portret van de Erflaatster, hoorsp. 21.55 Pianoduo. 22.10 Boekbespr. 22.25 Vocaal ens. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.4024.00 Evangeli- satieuitz. HILVERSUM H (298 m) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 V. d. vrouw. VPRO: 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Ritm. strykork. 11.30 Pianorecital. 12.00 Metropole-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platte land. 12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 V. d. Middenstand. 13.20 Amus. muz. 13.45 V. d. vrouw. 14.00 Literair-muz.progr. 14.30 Prinses Turandot, sprookje met muz. 15.43 Gevar. progr. 16.45 Gram. 17.15 Idem. 17.25 Amus. muz. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Dansmuz. 18.45 Par lementair overz. 19.00 Wie weet hoe? 19.10 Bariton en piano. 19.35 Act. 19.45 Rege ringsuitz.: Landb.rubr. De wateroverlast in West-Overijssel. 20.00 Nws. 20.05 De familie Doorsnee. 20.35 Amus. muz. 21.15 Gevar. progr. v. d. militairen. 21.55 Mid denstandsvraagstukken die de aandacht vragen, caus. 22.10 Kamerork. en sol. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.35—24.00 Hammond orgelspel. BRUSSEL (324 m> 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 V. d. landb. 12.42 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 V. d. zie ken. 17.00 Nws, 17.10 Lichte muz. 17.45 Gram. 18.00 Franse les. 18.15 Gram. 18.20 Prot. caus. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Blaasens. en solist. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Gram. 21.30 Amus. muz. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.55 23.00 Nws. KPM-directeur spreekt berich ten over nationalisatie tegen DJAKARTA, 5 okt. (A.N.P.). De president-directeur van de K.P.M. in Djakarta, de heer D. F. de Koe, heeft buitenlandse persberichten tegenge sproken, volgens welke de Indonesi sche regering het plan zou hebben de maatschappij te nationaliseren. Hij verklaarde nooit te hebben vernomen van plannen der Indonesische rege ring om te eniger tijd tot nationali satie over te gaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 5