Maakt Uw auto
een slippertje
ook wel eens
KO
LAUWERSE
voetbal
naar
- via racefiets
de damsport
en
Een bezoek aan de A.S.S.
Snelheid 30 km, remweg 90 meter
op een spiegelgladde weg
De nieuwe is verschenen
Tweede jeugd-dammer van Zeeland
17-jarige adept van
kampioen Rijkse
Stand korfbalcompetitie
Ste Radio-
êAenqt oni
Zaterdag 6 oktober 1956.
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 5
(Van onze §-redaeteur).
AMSTERDAM, oktober. ..slipte de auto door de gladheid
van het wegdek en vloog aan de linkerzijde van de weg tegen een
boom. De bestuurder werd met een zware hersenschudding en ern
stige inwendige kneuzingen in het Stadsziekenhuis opgenomen. De
wagen werd geheel vernield". Een fragment uit een bericht, zoals we
haast dagelijks in de krant tegenkomen. Slippen is maar al te vaak
de eerste oorzaak van de ernstigste auto-ongelukken en het is dan
ook geen wonder, dat vrijwel alle automobilisten er een heilig ontzag
voor hebben. Maar nu de herfst en de winter weer voor de deur staan
met vallende bladeren, motregen, sneeuw en ijzel in hun gevolg, kan
zelfs de meest voorzichtige rijder zich niet altijd vrijwaren tegen
deze alleronaangenaamste en soms levensgevaarlijke belevenis. Ten
zij Ja, want er is een uitweg voor automobilisten met slipangst.
Maar daarover straks.
De heer P. Gijswijt voor het toegangshek tot zijn unieke school.
Iedere autorijder met enige prak
tik heeft wel eens een grotere of
kleinere slip gemaakt. Je rijdt met
een matig gangetje op een goede en
kurkdroge weg. Plotseling begint het
wat te motregenen, maar de weg is
ogenschijnlijk nog even droog ais
voorheen. Daar komt 'n bocht en
opeens beginnen de achterwielen zij
delings weg te schuiven. De meest
voorkomende vorm van een slip. Zie
maar, dat je eruit komt.
„Ontkoppelen en tegenstuur geven,"
zo luidt de theorie. Maar in de prak
tijk heeft de wagen soms al een hoek
van 180 graden beschreven, voor de
schrikreactie voorbij is en men tot
handelen komt. En zij, die snel en goed
reageren, die niet rempedaal en kop
pelingspedaal verwisselen, maar doen
wat de theorie voorschrijft, ontkomen
vaak ook niet aan een aantal rare
capriolen. Het is nu eenmaal zo, dat in
een slip zelfs de meest ervaren auto
rijder zijn wagen niet meer beheerst
en dat is een benauwende ervaring.
Een gruwel
den het volgen van de cursus verplicht
voor hun rijdend personeel en alle me
dewerkers aan radio en televisie kwa
men zich melden om slipvrjj gemaakt
te worden. Chauffeurs van alle depar
tementen volgden al een cursus, de Rijks
Auto Centrale met haar 6000 chanffeurs
stuurde een deskundige om rapport op
te maken en de Haagse politie toonde
reeds veel belangstelling.
De grootste morele steun voor de
heer Gijswijt was echter wel het feit,
dat het Verbond voor Veilig Verkeer
zich geheel achter zijn school stelde.
Zo melden zich nu bijna dagelijks leer
lingen aan en elke dag kunt. u de wa
gens van de A.S.S. over de baan zien
zwieren in bochten, die beheerster
worden naarmate de uren verstrijken.
Een schooldag
Twee leerlingen per dag treden aan
op de slipschool als bet particulieren
betreft, beroepschauffeurs volgen de
ééndaagse cursus in groepjes van drie.
Als ze op de slipbaan arriveren, vinden
ze daar een simpel houten kantoortje
en een paar auto's. Deze auto's, meest
al stevige oudgedienden uit 1939 of
daaromtrent, zijn voorzien van twee
extra pedalen op de plaats naast de
bestuurder, waardoor de instructeur
op elk moment een flinke slip naar
links of naar rechts kan veroorzaken.
Verder hebben ze spekgladde banden
en zijn ze op alle mogelijke manieren
zo „slipgraag" gemaakt als maar kan.
Na de kennismaking en een kort
gesprek zit de leerling al gauw achter
het stuur om de baan te proberen, die
de gehele dag door een assistent van
de heer Gijswijt kletsnat wordt ge
spoten. Dan krijgt hij de instructie om
de eerste door hem zelf ingeleide slip
te redresseren, waarbij hij prompt een
enorme schuiver maakt en de slip niet
door hem wordt geredresseerd maar
door de kapotgesneden autobanden, die
de baan omzomen bij wijze van stoot
kussen. Meestal is dan zelfs de meest
verzekerde chauffeur rijp om figuurlijk
gesproken aan de voeten van de heer
Gijswijt te gaan zitten en zijn instruc
ties aandachtig te volgen.
Vrouwen gillen
Vrvuwelijka leerlingen gillen dik
wijls gedurende de eerste rondjes.
Sommigen knijpen zelfs de armen van
de instructeur bont en blauw. Maar
ook mannelijke cursisten verdwijnen
wel eens met de noorderzon gedurende
de koffiepauze uit pure angst. Anderen
moeten door de heer Gijswijt worden
teruggestuurd omdat ze al te over
moedig zijn. Maar ruim 96 van de
cursisten blijft tot 's middags vijf uur.
Zij leren, hoe je slippen kunt voorko
men, hoe je verwachte en verrassings
slips Jcunt redresseren, slips met de
achterwielen, met de voorwielen en
met vier wielen.
En als je 's middags zo tegen drieën
eens een kijkje neemt, zie je hoe de
zelfde cursisten, die 's morgens nog als
dronkemannen rondtolden op de spie
gelgladde baan en die na de meest on
schuldige slippertjes al met vier ge
blokkeerde wielen over de rubberrand
zeilden, nu door niets meer van de wijs
worden gebracht.
Zy komen met enkele ongevaarlijke
zwenkingen uit een slip naar links om
vóór ze hun wagen nog helemaal recht
hebben automatische en beheerst een
geniepige slip naar rechts te beteuge
len, die door de instructeur met één
pedaaltrap veroorzaakt werd. Ze komen
met een snelheid van 80 km. per uur
de spiegelgladde baan oprijden en we
ten hun wagens dan dank zjj de lessen
van hun leermeester binnen 40 meter
tot stilstand te brengen, terwijl de wet
bQ deze snelheid een remweg van 64
meter toestaat.
Dertig auto's
Zo tegen vijven stappen de cursisten
dan nog eens in hun eigen wagens om
ook daarin een proeve van hun nieuw
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Dit is een vreemde actie van Om midden uit zijn werk vandaan Ziehier het antwoord op die vraag;
'n Verkeersagent. Wat drijft de man Zo snel hij kan naar huis te gaan? De nieuwe Spiegel kwam vandaag!
Jaarabonnement: 30 ct per week, f3,90 per kwartaal. Opgaven aan Bureau De Spiegel, Wageningen
verworven slip- en remkunst te ge
ven. Dat is dan voor hen maar kinder
spel omdat ze nu goede banden en ach
ter een vertrouwd stuur zitten. Tien
duizend liter water is op de baan ge
spoten, als ze dan tenslotte als trotse
slipbeheerders wegrijden. De school
laat hen dan echter nog niet los. Na
een paar weken komen ze terug om
te laten zien, of ze het geleerde nog
„in hun vingers" hebben. Blijken ze
dan het spel met stuur en koppeling
nog niet voor honderd procent te be
heersen dan volgt een tweede en
eventueel een derde herhalingsoefe
ning. Deze lessen zijn bij de vaste cur
susprijs inbegrepen. Tenslotte is er
voor de afgestudeerden gelegenheid
om tegenover een zelfstandige, geheel
los van de school staande commissie
examen af te leggen om het slip-diplo
ma te behalen. Enkele instellingen en
bedrijven hebben het bezit van dit di
ploma al verplicht gesteld voor hun
chauffeurs.
Duizend cursisten heeft de Anti Slip
School al afgeleverd tijdens de drie
jaar van haar bestaan. Dertig auto's
heeft de heer Gijswijt er bij versleten.
Een wonder is dat niet, want vooral
gedurende de eerste lesuren worden
de wagens natuurlijk verschrikkelijk
mishandeld. Eén auto heeft het een
jaar uitgehouden met veel gesleutel,
een andere heeft slechts één slip ge
maakt en moest toen al worden afge
dankt. Maar wat belangrijker is, ge
durende al die tijd deed zich op de
baan geen enkel persoonlijk ongeluk
voor. De school is geen „stuntinsti
tuut'" maar een instelling, die op een
veilige manier kennis bijbrengt, die
voor de verkeersveiligheid in ons land
van het grootste belang is.
Hopelijk zullen er dan ook nog vele
slippertjes worden gemaakt daar bij de
Coenhaven. Want honderdduizend van
die slippertjes daar zyn minder ge
vaarlijk dan één grote slip op een
drukke verkeersweg.
De eerste slip. Prompt gaat de wagen voorgrond de rand van kapotgesneden
autobanden, die als stootkussen fun
geert.
helemaal „om" en de cursist beseft,
dat hij er nog niets van kan. Op de
De rij-instructeur P. Gijswijt, die in
1934 te Amsterdam een auto-rijschool
oprichtte en die tijdens de mobilisatie
als instructeur voor de militaire chauf
feurs optrad, werd door dit verschijn
sel bijzonder geïntrigeerd. Dat er tij
dens het rijden elk ogenblik een si
tuatie kon onstaan, waarin zelfs hij
met al zijn routine niet meer steeds
feilloos reageerde, was hem een gru
wel. En dus begon hij het slip-ver
schijnsel met grote interesse te be
studeren.
Scotland Yard
Ook na de oorlog bleef dit vraagstuk
hem boeien. Fhad toen de kans een
bezoek te brengen aan twee van de
beste auto-trainingsscholen ter we
reld, die beide in Engeland gevestigd
zijn.Hij bestudeerde en probeerde de
methoden ter redressering van een slip,
zoals deze in de school van Scotland
Yard worden geleerd aan de a.s. poli-
tie-chauffeurs. Bovendien had hij de
kans om de lessen te volgen aan de
school van London Transport, waar de
chauffeurs van de grote, rode dubbel
dekbussen worden getraind. Met deze
ervaringen gewapend kwam de heer
Gijswijt naar Amsterdam terug, waar
hij tenslotte een proefbaan inrichtte
op een doodlopend stuk weg bij de
Coenhaven achter de nieuwe Hemweg-
centrale.
Zeven maanden lang oefende hij
daar op een stuk weg, geplaveid met
half afgesleten bitumen, dat voort
durend nat gehouden werd en daar
door automobilistisch gezien als een
„spekkerig stuk snertweg" gelden
mocht. Ai slippend en peinzend en
opnieuw slippend ontwikkelde onze
man hier een eigen methode om
slippen te voorkomen en om, als dit
mislukte, allerlei soorten slips ge
vaarloos te redresseren.
Anti-Slipschool
Zo werd dan op 10 oktober 1953 de
Eerste Nederlandse Anti-Slip School
'teopend. De voormannen op automobi
listisch terrein, die de weg saar de
school aan de gewone man achter het
stuur moesten wijzen, waren wat scep
tisch. Maar de eerste cursisten bleken
de beste propagandisten te zijn en zo
kwamen de leerlingen toch.
De Amsterdamse krantenchauffeurs
verschenen op de slipschool en chauf
feurs van de G.G.D. De Hoogovens stel-
Yerseke bekend om zijn mos
selen en oesters en al wat de
„rijke zee" nog meer geeft aan
dit welvarende dorp kan zich
ook gelukkig prijzen met een
paar ingezetenen die op voor
treffelijke wijze het damspel
beheersen. Behalve Rijk Rijkse,
die we enige tijd geleden in on
ze sportspiegel onder de loupe
namen is er n.l. nog een jonge
man van 17 lentes die behoor
lijke aanleg schijnt te bezitten
om het op het honderdruitige
bord een heel eind te brengen.
Deze jongen is dan Ko Lauwer-
se die in. de Pink ster week van
dit jaar Zeeland heeft vertegen
woordigd in de strijd om het
jeugd-damkampioenschap van
Nederland.
Leere uit Vlissingen had aanvanke
lijk het recht aan dit toernooi deel te
nemen, omdat hy kampioen van Zee
land werd, maar moest door ziekte
verstek laten gaan. Om deze redenen
kreeg Lauwerse, die als tweede was
geëindigd in de strijd om de provin
ciale titel de kans zijn provincie ia
het internationale toernooi in Blaricum
te vertegenwoordigen. Behalve Leere
en Lauwerse hadden De Jager uit
Kapelle en Gorsse uit Goes aan het
Zeeuwse kampioenschap deelgenomen.
„Zwaar weekje"
ondanks dit denkt hij met genoegen
aan dit toernooi terug. Hy heeft er
ongetwijfeld veel geleerd wat hem in
zijn verdere loopbaan zeker van pas
zal komen.
De 18-jarige Hoekstra uit Leeu
warden werd kampioen van Neder
land terwijl Lauwerse de 7e. 8e en
9e plaats deelde met enkele anderen.
Ko bracht het tot drie winstpar
tijen en wist respectievelijk de
kampioen van Drente, Zuid-Holland
en Groningen te kloppen. Tweemaal
De provinciale kampioenen die in
de week van 21 tot 27 mei slag heb
ben geleverd om de hoogste landelijke
titel moesten twee partijen per dag
afwerken, wat voor jeugdige spelers
een zware opgave is. Ook voor Ko
Lauwerse is het zoals hij het noemt
„een zwaar weekje" geworden, maar het beoefenen van voetbal, handbal en
speelde hy remise, terwijl hy zes
partijen verloren zag gaan.
In dit sterk bezette toernooi, waar
bij niet uit het oog mag worden ver
loren, dat de jeugdige dammers uit
andere provincies door hun vereniging
goed voorbereid aan de start komen
en in dit genre gunstiger factoren aan
hun zijde vinden dan in Zeeland, is
de prestatie van Lauwerse zeker be
vredigend te noemen.
Geestelijke animator
Ko Lauwerse Is vfa de race-fiets,
gymnastiek overgegaan tot de dam
sport en dit mag thans wel tot zgn
grootste hobby worden genoemd.
Op 13-jarige leeftijd kwam hy, en
dan speciaal wat de damsport betreft,
in contact met Rijk Rijkse. Laatstge
noemde, die by de familie Lauwerse
vele avonden een „steentje komt schui
ven", zoals men dat noemt, mag dan
ook wel als de geestelijke animator
worden beschouwd om Ko Lauwerse
voor het damspel te winnen.
En het mag gezegd worden dat
hij daarin volkomen is geslaagd.
Ko zelf vaart er natuurlijk wel
bij dat hij een leermeester heeft,
die zijn sporen op het bord met de
honderd ruiten reeds heeft ver
diend. In 1954 toen Yerseke geen
damclub rijk was meldde de jeug
dige Lauwerse zich aan bij de Goe-
se damclub „G.D.C." Hij speelde
daar in het tweede tiental aan het
negende bord.
„Benjamin"
Toen er echter dit jaar in Yerseke
weer een damclub werd opgericht,
heeft Lauwerse Goes vaarwel gezegd
en liet zich als lid inschrijven bij de
club uit zyn eigen woonplaats, wat
begrijpelijk is.
De damclub in Yerseke telt
thans zo'n kleine twintig leden,
en Ko is hiervan de jongste.
Zijn systeem is er op gebaseerd
om in zijn vereniging aan het
eerste bord te komen. Gezien de
animo welke hij voor het dam
spel bezit en bovenal de „goede
kijk" op de zaak mogen we ver
wachten dat hij daarin binnen
afzienbare tijd zal slagen. Bo
vendien zal Rijk Rijkse er wel
een handje aan meehelpen om
van hem een ster aan het
Zeeuwse en misschien wel na
tionale damfirmament te ma
ken.
Om de persoonlijke
schaaktitels
GOES, 5 okt. De strijd om de per
soonlijke Zeeuwse schaaktitel is weer be
gonnen. In de hoofdklasse begon de Sou
burger A. J. Niemarkt met een uitste
kende overwinning op ir. J. J. Elzerman
van de SV Zierikzee.
In de eerste klasse won H. J. Melse
van A. Mast, L. J. Woudstra begon met een
nederlaag tegen M. de Wit en J. P. L.
Zonruiter bleek niet opgewassen tegen
M. C. van der Hoek.
Dc Zevenhandbalcompetitie
GOES, 2 okt. In groep A van de
zevenhandbalcompetitie verspeelden
Olympus en Zeeland Sport het eerste
puntje, want zij deelden de buit zus
terlijk (22), Marathon had met de
eigen reserves weinig moeite (145),
evenmin ais trouwens Walcheren (5
0). De stand is nu: Zeeland Sport 4—7;
Olympus 35; Olympus II 34; Ma
rathon 44; Walcheren 32; Walche
ren II 42; Marathan II 30.
In groep B vond alleen de ontmoe
ting MeeuwenTonido doorgang. To-
nido won met 36 en bleef dus als
enige ploeg zonder verliespunten aan
de kop. De stand is: Tonido 36;
Meeuwen 2-2; Luctor 22; ODI 1
0; Tonido II 20.
GOES, 2 oktober. De stand in de
korfbalcompetitie, die wij wegens plaats
gebrek tot een volgende keer moesten
uitstellen is thans:
Eerste klasse: Togo 1222; Scampolo
12—16; Vios 11—15; Olympia 12—11;
Swift II 1211; Tjoba 129; Volharding
128; Zeelandia 132.
Tweede klasse A: Animo 1325; Vitesse
13—24; Vopo 13—15; Togo II11—12; Swift
III 12—12; Tjoba II 13—7; Eendracht 13—
4; Vios II 14—3.
Tweede klasse B: Elto 1318; TOP 12-
17; Luctor 12—17; Scampolo II 12—12;
De Poel 11—9; Volharding II 13—9; BKC
128; Zuidwesters 136.
Derde klasse A: Swift IV 1220; Ani
mo II 12—20; KVL 11—14; Vedo 11—11;
Atlas 118; Stormvogels 117; AKC
12—0.
Derde klasse B: Swift VI 10—19; TOP
II 10—14; Ondo 10—11; Swift VII 10—8;
VZOD 10—5; DOS '55 10—3.
Derde klasse E: Vopo n 1119; Luc
tor II 10—15; Dios 12—13; Vitesse II 12—
13; Elto II 910; Voto 102; Scampo
lo III 8—0.
Adspiranten A: Swift a 1122; Tjoba
9—13; Olympia 9—12; Vopo 11—10; Swift
b 11—8; Animo b 11—5; Vios a 102.
ZONDAG 7 OKTOBER 1956.
HILVERSUM I (402 m) KRO: 8.0»
Nws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Gram.
10.00 Chr. Geref. Kerkdienst. 11.30 Gram.
11.40 Kerkmuz. KRO: 12.15 Gram. 12.20
Apologie. 12.40 Lichte muz. 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.10
Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws.
Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 V. d.
jeugd. 14.30 Harpkwintet. 15.05 Pianore
cital. 15.35 De Vliegende Hollander, caus.
15.45 Muz. caus. 16.15 Sport. 16.30 Ves
pers. IKOR: 17.00 De weg van Israël,
caus. 17.30 De Kerk aan het werk, caus.
18.00 Filmrubriek. 18.25 Overpeinzingen
van een dorpsdominee. 18.35 Kerkmuz.
18.40 Schipperscatechisatie. NCRV: 19.00
Kerkelijk nws. 19.05 Samenzang. 19.25
„Opvoeden waartoe?", caus. KRO: 19.45
Nws. 20.00 V. d. militairen. 20.30 Act. .20.45
Gram. 20.50 Wegwijs, cabaret. 21.20 U
bent toch ook van de party?, caus. 21.30
Gram. 21.35 Sprong in het Heelal, hoorsp.
22.15 La Fanciulla Del West, opera (acte
III)22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00
Nws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM U (298 m) VARA: 8.00
Nws. 8.18 V. h. platteland. 8.30 Weer of
geen weer. 9.45 Geestelijk leven, caus.
10.00 Klassieke muz. 10.20 Met en zonder
omslag. 10.50 Muz. caus. 11.20 Cabaret.
AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspie
gel. 12.35 Even afrekenen Heren! 12.45
Ambassadeurs in buitengewone dienst.
13.00 Nws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 V.
d. strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20
Gram. 14.30 Concertgeb. ork. en sol.
(15.2515.45 De plaats van Nederland in
het huidige Europa, caus.). 16.30 Sport-
revue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30
V. d. jeugd. 17.50 Nws. en sportuitsl. 18.05
Sportjourn. VPRO: 18.30 Ned. Herv. kerk
dienst. IKOR: 19.00 Kinderdienst. 19.30
Radiozondagsblad. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Intermozaiek. 20.55 Paul Vlaande
ren en het Lawrence Mysterie, hoorsp.
21.35 Fanfare-ork. 21.55 Pianovoordr. 22.03
Hersengym. 22.25 Omr. ork. en soliste.
22.50 Journ. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram.
MAANDAG, 8 OKTOBER 1956.
HILVERSUM I (402 m> NCRV: 7.00
Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.45 Een
woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber.
8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 V. d. zie
ken. 9.25 „Waar voor uw geld". 9.30 V. d.
vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Radio Filharm.
ork. 10.10 Viool en cello. 10.30 Theologi
sche etherleergang, caus. 11.10 Gram. 11.40
Lichte muz. 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.53 Gram. en act. 13.00 Nws. 13.15 Cono.
ork. en solist. 13.45 Gram. 14.05 School
radio. 14.30 Gram. 14.45 V. d. vrouw. 15.13
Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Kamer-
muz.ens. 17.00 V. d. kleuters. 17.15 V. d.
jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Koersen. 17.45
Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Mr.
H. van Andel: „Politiewerk op Nieuw-
Guinea's platteland." 18.00 Orgelspel. 18.30
Sport. 18.40 Engelse les. 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Engelse huismuz. 19.30
Volk en Staat, caus. 19.45 Houtblazersens.
20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.40
Het portret van de Erflaatster, hoorsp.
21.55 Pianoduo. 22.10 Boekbespr. 22.25
Vocaal ens. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nws. 23.15 Gram. 23.4024.00 Evangeli-
satieuitz.
HILVERSUM H (298 m) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 9.00 V. d. vrouw. VPRO: 10.00 Voor
de oude dag. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Gram. 11.00 Ritm. strykork. 11.30
Pianorecital. 12.00 Metropole-ork. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platte
land. 12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 V. d.
Middenstand. 13.20 Amus. muz. 13.45 V.
d. vrouw. 14.00 Literair-muz.progr. 14.30
Prinses Turandot, sprookje met muz. 15.43
Gevar. progr. 16.45 Gram. 17.15 Idem.
17.25 Amus. muz. 17.50 Mil. comm. 18.00
Nws. en comm. 18.20 Dansmuz. 18.45 Par
lementair overz. 19.00 Wie weet hoe? 19.10
Bariton en piano. 19.35 Act. 19.45 Rege
ringsuitz.: Landb.rubr. De wateroverlast
in West-Overijssel. 20.00 Nws. 20.05 De
familie Doorsnee. 20.35 Amus. muz. 21.15
Gevar. progr. v. d. militairen. 21.55 Mid
denstandsvraagstukken die de aandacht
vragen, caus. 22.10 Kamerork. en sol. 23.00
Nws. 23.15 Gram. 23.35—24.00 Hammond
orgelspel.
BRUSSEL (324 m> 11.45 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 V. d. landb. 12.42 Gram.
13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio.
15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 V. d. zie
ken. 17.00 Nws, 17.10 Lichte muz. 17.45
Gram. 18.00 Franse les. 18.15 Gram. 18.20
Prot. caus. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws.
19.40 Gram. 20.00 Blaasens. en solist. 21.00
Kunstkaleidoscoop. 21.15 Gram. 21.30
Amus. muz. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.55
23.00 Nws.
KPM-directeur spreekt berich
ten over nationalisatie tegen
DJAKARTA, 5 okt. (A.N.P.). De
president-directeur van de K.P.M. in
Djakarta, de heer D. F. de Koe, heeft
buitenlandse persberichten tegenge
sproken, volgens welke de Indonesi
sche regering het plan zou hebben de
maatschappij te nationaliseren. Hij
verklaarde nooit te hebben vernomen
van plannen der Indonesische rege
ring om te eniger tijd tot nationali
satie over te gaan.