Luchthaven „Rotterdam" officieel in gebruik genomen Timmerman bedekte reclamebord met pakpapier ln het land van Nasser (VII) Reporter Milhado was zelfs drie minuten te vroeg Paleis van Prins Toessoe het toekomstige centrum van de Mohammedaanse wereld N-Guteea internationaal vraagstuk Darul Islam blijft actief in Atjeh Russische duikboten naar Egypte? Chr. Loodgieterspatroons contra erkenningsregeling „Alle verkeerswetten overtreden Burgemeester Van Walsum„Beslist geen doublure van Schiphol Vliegtuig landde op straat Duitse loodsen niet naar Egypte Dinsdag 2 oktober 1936 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 3 leider Kolonel Sadat, het Islamitische van congres (Van onze reiscorrespondent Link van Bruggen). CAIRO, september. KOLONEL ANWAR EL SADAT is een belangrijke figuur in het huidige Egypte. Vier jaar geleden was hij nog een onbekende officier, maar sinds Nasser aan de macht gekomen is, flonkert zijn ster aan het firmament der groten. Hij is minister van Staat en directeur- generaal van zeven, genationaliseerde, kranten. Hij is verder een per soonlijke vriend van de president, heeft met hem de staatsgreep van 1952 voorbereid en is lid geweest van de inmiddels opgeheven Re volutionaire Raad. Kolonel Sadat bekleedt nóg een voorname functie. Hij is de dage lijkse leider van het Islamitische Congres, een lichaam, dat reeds wijde vertakkingen in de Mohammedaanse wereld heeft. Het werd in 1954 opgericht door koning Saoed van Arabië, ex-premier Sayed Zafrulla Khan van Pakistan en president Gemal AbdoeI Nasser van Egypte, toen dezen elkander tijdens een pelgrimstocht naar Mekka ontmoetten. Besloten werd op zo kort mogelijke termijn een ontwerp statuut op te stellen. Dit is ondertussen geschied en het wachten is nu op de goedkeuring van de staten, die voor het lidmaatschap van het Islamitische Congres zijn uitgenodigd en die zich alle achter de idee van een centraal Mohammedaans instituut hebben geschaard. Welke zjjn die landen? Men kan wel haast zeggen alle staten, waar de Koran het voornaamste boekwerk is. Pakistan behoort er bij, Indonesia, Egypte, Marok ko en Arable. Maar ook Zanzibar, Soma- liland, Yemen, Nigeria en de Philippijnen. Het enige grote, Mohammedaanse land, dat zich afzijdig gehouden heeft is Tur kije. De banden met het westen zijn daar sterker dan die met de Islam, tot groot ongenoegen van de initiatiefove rigens. Samenbinding en samenwerking Toen ik tegenover kolonel Sadat zat in diens fraaie, bijna luxe ingerichte werkkamer, kon ik me nauwelijks voorstellen op bezoek bij een man te zijn, die in Egypte als een van de meest fanatieke Mohammedanen wordt beschouwd. Konden uit de pen van deze vriendelijke bewoner van het land der Nijl die van haat overvloei ende commentaren komen, welke re gelmatig in de Arabische per verschij nen? Was deze innemende, beschaafd pratende officier in staat ook maar 'n enkel opruiend woord te gebruiken? Ik kon het me niet indenken, maar ik u;as door mensen, die hem beter kenden, voor hem gewaarschuwd. „Hij heeft een imperialistencomplex", had men mij gezegd. „Hij is een van de sluwste figuren, die Nasser om zich heen heeft verzameld, genadeloos als zijn ijdelheid wordt aangetast en wars van elk compromis". Ik kreeg een sigaret van de kolonel, een dure met een gouden mondstuk, die uit een met ivoor ingelegd doosje kwam En toen hij even op allercharmantste wijze over koetjes en kalfjes had ge praat, zijn rechtervoet met een jongens achtig gebaar op zijn linkerknie had ge legd ten slotte was hij nog maar 36 kon ik van wal steken. „Wat zijn de doeleinden van het Is lamitisch CongreS, Excellentie?" was mijn eerste vraag. „Het bestuderen van de problemen van de Islamitische wereld," luidde het antwoord. „Wij willen kennis nemen van het leven in de verschillende Mo hammedaanse landen, vooral van de religieuze, culturele en. sociale aspec ten" Kolonei oudat praatte heel langzaam, heel voorzichtig eigenlijk, en zijn stem leek eerder op die van een geestelijke dan op die van een officier, die gewend is bevelen te geven. Zijn verhaal kwam in feite hier op neer, dat het Islamitisch Congres in ver schillende afdelingen is gesplitst, die, elk voor zich een eigen taak hebben toege wezen gekregen. Behalve een sectie, die zich met de coördinatie van de religieu ze, culturele en sociale aspecten van de Mohammedaanse wereld bezig houdt, met de aanpassing van de Islamitische wetten aan het moderne leven en met de Russische autoriteiten: DJAKART-, 1 okt. (ANP) De Indonesische minister van buitenland se zaken, Abdulgasi, heeft een Rus sisch voorstel afgewezen om in de ge- gezamenlijke verklaring de Franse geleden na het bezoek van president Soekarno aan de Sow jet-Unie werd uitgegeven, een zinsnede op te nemen over de onafhankelijkheidsbewegingen in Noord-Afrika. Dit is bekendgemaakt in een verslag over de reis van de hoofdredacteur van het Fersbiro Indonesia, Adinegoro, die de president vergezelt op zijn reis door de communistische landen. De Russische leiders hadden volgens dit verslag de wens uitgesproken in de gezamenlijke verklaring de Franse houding inzake Algerië, Tunesie en Marokko te veroordelen. Voorts zou de Russische premier, Boelganin, de Indonesiërs hebben ge waarschuwd geduld te oefenen met hun geschil met Nederland over wes telijk Nieuw-Guinea. „West-Irian is een internationaal vraagstuk, dat met een oplossing op lange termijn uit de wereld dient te worden ge holpen," zou Boelganin hebben ver klaard. invoering van gelijkluidende vertalingen van de Koran, is er ook één, welke zoge naamde technische hulp verleent. Een missie was reeds naar Indonesië gezon den, boeken en andere opvoedkundige uitrustingsstukken naar de Libanon en Nigeria en onderwijzers naar Somaliland. Studenten uit verschillende landen had den voorts een beurs gekregen om aan de El Azhar Universiteit van Cairo, het cen trum van de Mohammedaanse theologie, te studeren. In Birma en Malakka ten slotte waren culturele centra geopend, bestaande uit een Moskee, een school, een auditorium en een sportveld. Een andere afdeling streeft er naar tot samenwerking 'op het juridisch en economische vlak te komen. En weer een ander heeft de zorg van de Moham medaanse jeugd op zich genomen, waar bij het kweken van onderling begrip wel de voornaamste plaats inneemt De publiciteitssectie ten laatste had al een documentaire over de Islamitische monumenten geproduceerd, terwijl aan een serie propagandafilms, weike de Mo hammedaanse levensstijl weer moet ge ven, werd gewerkt. Binnenkort zou er ook een maandelijks tijdschrift verschij nen en het lag in de bedoeling dit in ver schillende talen uit te geven. „Lveen politiek" Kolonel Sadat ontkende categorisch, dat het Islamitische Congres politieke doeleinden had. Op mijn vraag of het juist was, aan te nemen, dat de politiek van de Mohammedaanse wereld sterke religieuze culturele en historische tenden- zen had, gaf hij een ontwijkend antwoord. En op mijn opmerking, welke het Isla mitische Congres voor staat en politiek doel in zichzelf is, wenste hij evenmin in te gaan. „We doen aan alles", zei hy „be halve aan politiek. We zijn een neutrale organisatie, die alleen maar meer een-1 heid wil...." 1 Erg bevredigend waren, deze woorden I niet, zeker niet, als men nog geen half uur eerder van een van de adjudanten van de kolonel heeft gehoord, dat het voornaamste doeleinde van het Islami tisch Congres is „De dagen van ons glo rieus verleden te doen herleven". En als men dan bovendien nog uit de mond van kolonel Sadat verneemt, dat het Islami tisch Congres in de toekomst een soort Verenigde Naties van de Mohammedaan se wereld zal worden en dat het in de bedoeling ligt, het diplomatieke status te verlenen, is het moeilijk, zo niet onmo gelijk, aan te nemen, dat er achter dit lichaam geen politici schuilen.. Hoe komt het Islamitisch Congres aan zijn geld? „Bijdragen van de leden- staten" zei de kolonel „zodra het sta tuut van kracht is geworden. Het fonds waarop we thans teren, is uitsluitend door Egypte en Arabië bijeengebracht. Pakistan heeft ook een bedrag toege zegd, doch moet het nog naar ons over- maken. Het laatste waar de kolonel het nog over had hij had haast, want hij stond op het punt met president Nasser naar Arabië te gaan om koning Saoed en de premier van Syrië te ontmoeten was de verbetering van de Arabische taal, die door het Islamitisch Congres wordt voor gestaan. Men wil tot grotere uniformi teit komen en tot afschaffing van de dia lecten, opdat de Mohammedanen in de Arabische landen elkander beter zouden kunnen verstaan. Het afscheid van de dagelijkse leider van het Islamitisch Congres was aller hartelijkst. De man, die aan een van de grootste programma's van eenma king werkt, die de Mohammedaanse wereld sterker en krachtiger wil ma ken, begeleidde me tot de deur en schudde me lang de hand. Toen ik nog even door het paleis van prins Toessoe dwaalde, waar het Islami tisch Congres kantoor houdt, had ik het gevoel in een gebouw te zftn waar histo rie wordt gemaakt. In alle kamers han gen grote, groene plakkaten, waarop met gouden letters de naam van Allah ge schreven is. En achter de bureaus zit de uitgebreide staf van kolonel Anwar el Sadat Egyptenaren, Indonesiërs, Paki stani, Syriërs en Libanezen. Beneden in de uitgestrekte salon, waar alles, dat de naar Parijs ge vluchte prins had achtergelaten nog onaangeroerd staat, heb ik lange tijd voor vier schilderijen gestaan, welke er als wandversie ringen hangen. Het zijn doeken, die op het hoogtepunt van de Gouden Eeuw door Hollandse en Vlaamse meesters waren gemaakt en die nodig een schoonmaakbeurt moeten hebben. Kolonel Anuiar el Sadat had ze er nog niet uitge smeten. Zijn imperialistenhaat gaat blijkbaar nog niet zo ver, of en dit lijkt me een betere ver klaring hij weet niets van schil derijen af. Wielrenner Stan Ockers overleden ANTWERPEN, 1 okt (ANP) De bekende Belgische wielrenner Stan Oc kers, die Zaterdagavond bij wedstrij den te Antwerpen bij een val een sche delbreuk kreeg en in een hospitaal was opgenomen, is maandagmorgen over leden. Drie jaar geleden begon de opstand Kolonel Anwar el Sadat, minis ter van Staat van Egypte, per soonlijke vriend van Nasser en leider van het Islamitisch Con gres. DJAKARTA, 1 okt. (ANP) De Darul Islam heeft het feit, dat zij drie jaar geleden begon met de opstand in Atjeh, „herdacht" met het opblazen van de spoorweg tussen Bireaun en Lhok Seumawe en 'n aantal bruggen en met het vernielen van de waterreservoirs van de hoofdplaats, Kota Radja. In september 1953 deden duizenden opstandelingen, gewapend met gewe ren, messen en knuppels, aanvallen op militaire en politieposten in Atjeh, waarin zij de onafhankelijke Islam- staat uitriepen. Zij werden geleid door de voormalige militaire goeverneur van Atjeh, Daud Beureuh. Mohammad Mansjur, de voorzitter van de defensie- commissie uit het Indonesische parle ment, die na een reis van drie weken door Atjeh in Djakarta is teruggekeerd verklaarde, dat ten minste 10 bataljons nodig zfjn voor het herstellen van rust en orde in Atjeh. Thans zijn er slechts vijf bataljons van het Indonesische leger. Het legerhoofdkwartier heeft tegen gesproken, dat de opstandelingen het vliegveld Kotaradja zouden hebben be zet. Het bevestigde echter, dat zij alle wegen van en naar de stad hebben ge blokkeerd. o LONDEN, 1 okt. (AFP). Volgens het Britse blad „Daily Herald" heeft de Sowjet-Unle zes nieuwe duikboten ge leverd aan Egypte. De schepen zijn in gericht voor het leggen van mjjnen. Zij z(jn één voor één door Russische be manningen van de Oostzee naar Egypte gevaren, aldus dit blad. UTRECHT, 1 okt. De Bond van Chr. Ondernemers in het Loodgieters-, Fitters- en Sanitair Installatiebedrijf heeft naar aan leiding van de in de Eerste Kamer gestelde vraag of het gezien het bestaande vestigingsbesluit wel juist is, dat de gas- en water leidingbedrijven bovendien een er kenningsregeling hanteren, een brief gezonden aan de minister en de staatssecretaris van econo mische zaken. In dit schrijven wordt een aantal bezwaren tegen de bestaande erkenningsregelingen naar voren gebracht. De Bond stelt in deze brief, dat het be- staan van een erkenningsregeling juist is. Met het oog op de veiligheid bestaat be hoefte aan de mogelijkheid toezicht te hebben op de werkzaamheden, welke door de particuliere fitter op het gebied van gas en water worden verricht. Als bezwaar wordt o.a. echter aange voerd, dat de regelingen thans een onvol doende geregelde rechtspraak kennen, zodat met name bij het niet kunnen ver krijgen van een erkenning geen beroep mogelijk is op een onpartijdige instantie. De bedrijven kunnen thans boeten op leggen, terwijl dit volgens de Bond door een rechtspraakcommissie gedaan be hoort te worden. Verder wordt als be zwaar aangevoerd, dat wettig gevestigde patroons, die het vakdiploma niet bezitten, geen erkenning kunnen krijgen. Hierdoor wordt het vestigingsbesluit tot een dode letter gemaakt Tevens blijkt men naast de in het re glement opgenomen eisen ook nog allerlei plaatselijk verschillende richtlijnen te hanteren. Hierdoor weet men niet waai men aan toe is en wordt de rechtszeker heid aangetast. De bond doet een beroep op het eerder ingenomen standpunt van de regering met betrekking tot de des kundigheidscriteria, die bestonden in hel oude reglement van de Stichting Pharma- con voor de drogisterij Tenslotte wordt beklemtoond, dat d« gas- en waterbedrijven zich meer en meer gaan bewegen op het terrein van de' particuliere fitter en deze laatste vindt het niet prettig, dat zijn concur rent een erkenningsregeling hanteert, waarop hij btf de totstandkoming en de uitvoering weinig invloed heeft. Londen—Rolierdam per auto Mei toespraken en sirenegeloei ROTTERDAM, 1 oktober. De Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, heeft vanochtend door het hijsen van onze nationale driekleur de bij Rotterdam in de polder Zestienhoven verrezen luchthaven „Rotterdam" officieel geopend. Tezelfder tijd begonnen in de stad de sirenes van de B.B. te loeien en zo bleef wel haast niemand onkundig van het feit, dat de Maasstad na een onder breking van ruim zestien jaar, afgezien van de helikopterverbinding, weer in het luchtverkeer was opgenomen. De openingsplechtigheid werd omlijst door muziek van de luchtmachtkapel, die na het uit wapperen van de vlag het „Wilhelmus" ten gehore bracht. vesteerd. Mr. van Walsum meende te mogen vragen Rotterdam in staat te stellen de mogelijkheid te gebruiken, die dit vliegveld biedt. Ir Tillema herinnerde allereerst aan Waalhaven, dat de onbestreden pri meur had van een commercieel lucht vaartterrein, daarna aan het plan- Leiderdorp de mogelijkheid voor een gemeenschappelijke luchthaven voor Amsterdam en Rotterdam, het plan- Overschie uit de dertiger jaren, en het plan-Schieveen op 18 mei (op houwdag) 1948 hees minister In 't Veld voor dit vliegveld de vlag een plan waartegen opeens een aanmerke lijke tegenstand groeide, waaraan be paalde particuliere belangen niet vreemd waren. Toespraken zijn gehouden door de burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, de hoofddirecteur van gemeentewerken, ir. J. A. C. Tillema, en de Commissaris der Koningin. In zijn openingswoord zei mr. Van Wal sum o.m. in de aanwezigheid van ge neraal Aler een aanwijzing te zien, dat de K.L.M. bereid is de nieuwe situatie, ontstaan door de aanleg van dit vliegveld, te aanvaarden. Waarom heeft Rotterdam er zo hardnekkig op gestaan weer een eigen plaats in het luchtverkeer te krijgen?, vroeg de burgemeester zich af. Daarvoor was beslissend, zo gaf hij ten antwoord, het nuchtere zakelijke inzicht, dat bij een haven van een omvang en beteke nis als de Rotterdamse mogelijkheden op het gebied van de luchtvaart horen. LANGERE BAAN? Hij wilde nog eens nadrukkelijk zeggen: Rotterdam wil geen dou blure zijn van Schiphol. Het streeft niet naar een aandeel ln het inter continentale luchtverkeer, maar slechts de bescheiden plaats, die het nodig heeft om de belangen van de haven te kunnen dienen. Dat dit Rotterdam ernst is heeft het getoond door de miljoenen beschik baar te stellen, in dit vliegveld geïn- hun inzichten in een bepaald nog niet bewerkt potentieel en van de wijze waarop zij het door hen bediende luchtnet willen uitbreiden en inten siveren. Voor het verkeer op korte of betrek kelijk korte afstand liggen voor Rotter dam zwaarwegende belangen. Het kan de tweede haven ter wereld niet on verschillig laten of er tijd en geld wor den gewonnen door uit de eigen stad luchtverbindingen te onderhouden met de door handelsrelaties verbonden Europese stedén. GEEN DOUBLURE VAN SCHIPHOL. Sprekende over de 1300 meter lange verharde startbaan zei ir. Tillema, dat het beslist niet zo is, dat het verschil ROTTERDAM, 1 okt. Albert Milhado heeft de weddenschap die hij met Tom Schreurs was aan gegaan, gewonnen. Milhado, de Londense correspondent van de A.V.R.O., had namelijk tegen Tom Schreurs, hoofd van de reportage- dienst van dezelfde omroep, ge zegd dat hij kans zag binnen drie uur van het hartje van Londen uit te kunnen komen naar het stad huis van Rotterdam. Hij wilde daarbij gebruik maken van de vandaag tussen Southend en Rot terdam geopende vliegdienst. Vanmorgen om zes minuten over half tien startte hij met zijn auto te Londen, nadat hij een boodschap van de lord- mayor van die stad in ontvangst had ge nomen voor diens ambtgenoot in de Maas stad. In Southend stapte hij in het vlieg tuig, dat ook voor het vervoer van auto's is ingericht. Dus ook zijn auto ging mee en richting Rotterdam ging de machine. Toen het vliegtuig honderd meter nit de kust van Engeland was, bleek men ■tussen een baan van deze en een baan van grotere lengte tevens het onder scheid bepaalt tussen inter-Europees en intercontinentaal verkeer. Zou dat tot op zekere hoogte voor het passa- giersverkeer mogen opgaan, voor het vrachtverkeer is het zeer nadrukkelijk niet het geval. En het zou wel eens kunnen blijken, dat het luchtvracht- vervoer nog geheel afgestemd op Europese bestemmingen en Voor een belangrijk deel als complement van de haven te beschouwen, op de duur een langere baan zou eisen, evenals een bepaalde ontwikkeling van het passagiersvervoer. „Het is gans niet onmogelijk, dat wy in de toekomst de ontvangst van gro tere toestellen moeten nastreven, zon der daarmee ook nog maar ln het minst het oog te slaan op het verkeer met andere werelddelen", meende spreker. ZWAARWEGENDE BELANGEN. Evenals de burgemeester zei ir. Tillema, dat de Maasstad nu het trekken naar Rotterdam van inter continentale passagierslijnen niet wiL Het zou nu onverantwoord zijn onnodige doublures na te streven, maar de kwestie van het inter- Europees verkeer mag niet uit het oog worden verloren, evenmin als de activiteit van de-luchtvaartmaat schappijen zelve, van hun door re- eele belangen gedreven voorkeur, Prinses Margaret op Mauritius PORT LOUIS (Mauri tius), 1 okt. (AFP Prinses Margaret van Engeland is met het ko ninklijke jacht „Britan nia" in Port Louis, de hoofdstad van het Britse eiland Mauritius, in de Stille Oceaan, aangeko men, waar zij drie dagen zal blijven. De Prinses werd uit bundig door een grote menigte verwelkomd. De Hindoese, Creoolse en Mohammedaanse bewo ners van het een half miljoen inwoners tellende eiland waren in groten getale naar Port Louis gestroomd. Kort voor het aan land gaan van de Prinses moest de politie met behulp van gummi stokken verhinderen, dat de afzetting doorbroken werd. De stemming was door dit incident zeer gedaald, maar zij verbeterde snel als gevolg van de aan komst van het muziek korps van „The Kings Africas Rifles" (infante rie) en de erewacht. Bij het begin van de weg, die van de haven naar het stadscentrum leidt, woont een timmer man, wiens naam met grote letters voorkomt op een daar opgesteld recla mebord. Van officiële zijde was de timmerman verzocht dit bord voor de duur van het bezoek van de Prin ses weg te halen, doch hij weigerde. Men was het eens ge worden over het volgende compromis: Op het tijdstip van de aankomst van Margaret zou de naam met pakpa pier onzichtbaar worden gemaakt. De timmerman heet namelijk Townsend... acht minuten op het tijdschema achter te zjjn, maar dit werd ingelopen. Precies om kwart over twaalf verscheen boven de luchthaven Rotterdam de „Vi gilant". Het toestel cirkelde enige malen over het veld en streek toen neer. Om 12.20 uur precies stond 't op de start baan. Daar werd meteen de kap geopend en werden de laadbruggen aangebracht om de auto uit te laden. Mr. G. E. van Walsum, burgemeester van Rotterdam, begroette hem. VRIJ BAAN Om te trachten de weddenschap te winnen reed hij direct weg, voorafgegaan door de Rotterdamse verkeerspolitie, die vrij baan voor hem maakte. Buiten de stad werd met een snel heid van 110 km per uur, in de stad met 87 km per uur gereden. Op de trappen van het Rotterdamse stadhuis zat Avro's reportagedienst hem op te wachten. Om drie minuten over half één stapte Albert Milhado uit zijn auto, zofct hij de weddenschap had gewonnen. Immers was hjj drie minuten eerder dan nodig zou zijn geweest. „Ik heb alle verkeerswetten overtre den," was tenslotte het commentaar van Milhado. NEW YORK, 1 oktober (Reuter). Thomans Fitzpatric, een Amerikaanse boordwerktuigkundige die zo graag zelf wilde vliegen, heeft het bestaan om zondagochtend vroeg met een tweepersoonvliegtuig een geslaagde landing uit te voeren in een straat op Mahattan, een van de dichtsbevolkte wijken van New York. Volgens des kundigen is het een kans van één op honderdduizend om iets dergelijks te presteren zonder het leven er bij in te schieten. Fitzpatric verklaarde, dat hij motor storing had gehad, maar de rechter, voor wie hij zich moest verantwoor den, achtte het gebeurde eerder het gevolg van drankmisbruik. Uit het verhoor bleek trouwens, dat Fitzpa tric eerst verscheidene café's had be zocht, voordat hij met het vliegtuig, dat hem niet toebehoorde, de lucht was ingegaan. De straat, waarop de noodlanding werd uitgevoerd, is normaal een druk ke verkeersweg, maar dank zij het vroege uur was de straat vrijwel ge heel verlaten. Pijpleiding door Frankrijk PARIJS, 10 okt. (Reuter) Van gewoonlijk welingelichte zijde wordt vernomen, dat de NAVO bezig is een 700 km lange pijpleiding aan te leg gen van de Atlantische kust bij Saint Nazaire naar Metz om de geallieerde vliegtuigen in geval van oorlog van brandstof te voorzien. HAMBURG, 1 oktober (Reuter) Twintig Westduitse kanaalloodsen heb ben na kennisneming van het verslag van twee collega's, die een week in Egypte zijn geweest, besloten niet bij de Egytische kanaalmaatschappij in dienst te treden. Zij vinden de arbeids voorwaarden en de salariëring niet gunstig genoeg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3