Luchthaven „Rotterdam" officieel
in gebruik genomen
Timmerman bedekte reclamebord
met pakpapier
ln het land van Nasser (VII)
Reporter Milhado was zelfs
drie minuten te vroeg
Paleis van Prins Toessoe
het toekomstige centrum van de
Mohammedaanse wereld
N-Guteea internationaal
vraagstuk
Darul Islam blijft actief
in Atjeh
Russische duikboten
naar Egypte?
Chr. Loodgieterspatroons
contra erkenningsregeling
„Alle verkeerswetten
overtreden
Burgemeester Van Walsum„Beslist
geen doublure van Schiphol
Vliegtuig landde
op straat
Duitse loodsen niet
naar Egypte
Dinsdag 2 oktober 1936
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 3
leider
Kolonel Sadat,
het Islamitische
van
congres
(Van onze reiscorrespondent Link van Bruggen).
CAIRO, september.
KOLONEL ANWAR EL SADAT is een belangrijke figuur in het
huidige Egypte. Vier jaar geleden was hij nog een onbekende officier,
maar sinds Nasser aan de macht gekomen is, flonkert zijn ster aan
het firmament der groten. Hij is minister van Staat en directeur-
generaal van zeven, genationaliseerde, kranten. Hij is verder een per
soonlijke vriend van de president, heeft met hem de staatsgreep van
1952 voorbereid en is lid geweest van de inmiddels opgeheven Re
volutionaire Raad.
Kolonel Sadat bekleedt nóg een voorname functie. Hij is de dage
lijkse leider van het Islamitische Congres, een lichaam, dat reeds
wijde vertakkingen in de Mohammedaanse wereld heeft. Het werd in
1954 opgericht door koning Saoed van Arabië, ex-premier Sayed
Zafrulla Khan van Pakistan en president Gemal AbdoeI Nasser van
Egypte, toen dezen elkander tijdens een pelgrimstocht naar Mekka
ontmoetten. Besloten werd op zo kort mogelijke termijn een ontwerp
statuut op te stellen. Dit is ondertussen geschied en het wachten is
nu op de goedkeuring van de staten, die voor het lidmaatschap van
het Islamitische Congres zijn uitgenodigd en die zich alle achter de
idee van een centraal Mohammedaans instituut hebben geschaard.
Welke zjjn die landen? Men kan wel
haast zeggen alle staten, waar de Koran
het voornaamste boekwerk is. Pakistan
behoort er bij, Indonesia, Egypte, Marok
ko en Arable. Maar ook Zanzibar, Soma-
liland, Yemen, Nigeria en de Philippijnen.
Het enige grote, Mohammedaanse land,
dat zich afzijdig gehouden heeft is Tur
kije. De banden met het westen zijn daar
sterker dan die met de Islam, tot groot
ongenoegen van de initiatiefove
rigens.
Samenbinding en
samenwerking
Toen ik tegenover kolonel Sadat zat
in diens fraaie, bijna luxe ingerichte
werkkamer, kon ik me nauwelijks
voorstellen op bezoek bij een man te
zijn, die in Egypte als een van de
meest fanatieke Mohammedanen wordt
beschouwd. Konden uit de pen van
deze vriendelijke bewoner van het
land der Nijl die van haat overvloei
ende commentaren komen, welke re
gelmatig in de Arabische per verschij
nen? Was deze innemende, beschaafd
pratende officier in staat ook maar 'n
enkel opruiend woord te gebruiken?
Ik kon het me niet indenken, maar
ik u;as door mensen, die hem beter
kenden, voor hem gewaarschuwd. „Hij
heeft een imperialistencomplex", had
men mij gezegd. „Hij is een van de
sluwste figuren, die Nasser om zich
heen heeft verzameld, genadeloos als
zijn ijdelheid wordt aangetast en wars
van elk compromis".
Ik kreeg een sigaret van de kolonel,
een dure met een gouden mondstuk, die
uit een met ivoor ingelegd doosje kwam
En toen hij even op allercharmantste
wijze over koetjes en kalfjes had ge
praat, zijn rechtervoet met een jongens
achtig gebaar op zijn linkerknie had ge
legd ten slotte was hij nog maar 36
kon ik van wal steken.
„Wat zijn de doeleinden van het Is
lamitisch CongreS, Excellentie?" was
mijn eerste vraag.
„Het bestuderen van de problemen
van de Islamitische wereld," luidde het
antwoord. „Wij willen kennis nemen
van het leven in de verschillende Mo
hammedaanse landen, vooral van de
religieuze, culturele en. sociale aspec
ten"
Kolonei oudat praatte heel langzaam,
heel voorzichtig eigenlijk, en zijn stem
leek eerder op die van een geestelijke
dan op die van een officier, die gewend
is bevelen te geven.
Zijn verhaal kwam in feite hier op
neer, dat het Islamitisch Congres in ver
schillende afdelingen is gesplitst, die, elk
voor zich een eigen taak hebben toege
wezen gekregen. Behalve een sectie, die
zich met de coördinatie van de religieu
ze, culturele en sociale aspecten van de
Mohammedaanse wereld bezig houdt,
met de aanpassing van de Islamitische
wetten aan het moderne leven en met de
Russische autoriteiten:
DJAKART-, 1 okt. (ANP) De
Indonesische minister van buitenland
se zaken, Abdulgasi, heeft een Rus
sisch voorstel afgewezen om in de ge-
gezamenlijke verklaring de Franse
geleden na het bezoek van president
Soekarno aan de Sow jet-Unie werd
uitgegeven, een zinsnede op te nemen
over de onafhankelijkheidsbewegingen
in Noord-Afrika.
Dit is bekendgemaakt in een verslag
over de reis van de hoofdredacteur van
het Fersbiro Indonesia, Adinegoro, die
de president vergezelt op zijn reis door
de communistische landen.
De Russische leiders hadden volgens
dit verslag de wens uitgesproken in de
gezamenlijke verklaring de Franse
houding inzake Algerië, Tunesie en
Marokko te veroordelen.
Voorts zou de Russische premier,
Boelganin, de Indonesiërs hebben ge
waarschuwd geduld te oefenen met
hun geschil met Nederland over wes
telijk Nieuw-Guinea. „West-Irian is
een internationaal vraagstuk, dat
met een oplossing op lange termijn
uit de wereld dient te worden ge
holpen," zou Boelganin hebben ver
klaard.
invoering van gelijkluidende vertalingen
van de Koran, is er ook één, welke zoge
naamde technische hulp verleent. Een
missie was reeds naar Indonesië gezon
den, boeken en andere opvoedkundige
uitrustingsstukken naar de Libanon en
Nigeria en onderwijzers naar Somaliland.
Studenten uit verschillende landen had
den voorts een beurs gekregen om aan de
El Azhar Universiteit van Cairo, het cen
trum van de Mohammedaanse theologie,
te studeren. In Birma en Malakka ten
slotte waren culturele centra geopend,
bestaande uit een Moskee, een school,
een auditorium en een sportveld.
Een andere afdeling streeft er naar
tot samenwerking 'op het juridisch en
economische vlak te komen. En weer
een ander heeft de zorg van de Moham
medaanse jeugd op zich genomen, waar
bij het kweken van onderling begrip wel
de voornaamste plaats inneemt
De publiciteitssectie ten laatste had al
een documentaire over de Islamitische
monumenten geproduceerd, terwijl aan
een serie propagandafilms, weike de Mo
hammedaanse levensstijl weer moet ge
ven, werd gewerkt. Binnenkort zou er
ook een maandelijks tijdschrift verschij
nen en het lag in de bedoeling dit in ver
schillende talen uit te geven.
„Lveen politiek"
Kolonel Sadat ontkende categorisch,
dat het Islamitische Congres politieke
doeleinden had. Op mijn vraag of het
juist was, aan te nemen, dat de politiek
van de Mohammedaanse wereld sterke
religieuze culturele en historische tenden-
zen had, gaf hij een ontwijkend antwoord.
En op mijn opmerking, welke het Isla
mitische Congres voor staat en politiek
doel in zichzelf is, wenste hij evenmin in
te gaan. „We doen aan alles", zei hy „be
halve aan politiek. We zijn een neutrale
organisatie, die alleen maar meer een-1
heid wil...." 1
Erg bevredigend waren, deze woorden I
niet, zeker niet, als men nog geen half
uur eerder van een van de adjudanten
van de kolonel heeft gehoord, dat het
voornaamste doeleinde van het Islami
tisch Congres is „De dagen van ons glo
rieus verleden te doen herleven". En als
men dan bovendien nog uit de mond van
kolonel Sadat verneemt, dat het Islami
tisch Congres in de toekomst een soort
Verenigde Naties van de Mohammedaan
se wereld zal worden en dat het in de
bedoeling ligt, het diplomatieke status te
verlenen, is het moeilijk, zo niet onmo
gelijk, aan te nemen, dat er achter dit
lichaam geen politici schuilen..
Hoe komt het Islamitisch Congres
aan zijn geld? „Bijdragen van de leden-
staten" zei de kolonel „zodra het sta
tuut van kracht is geworden. Het fonds
waarop we thans teren, is uitsluitend
door Egypte en Arabië bijeengebracht.
Pakistan heeft ook een bedrag toege
zegd, doch moet het nog naar ons over-
maken.
Het laatste waar de kolonel het nog
over had hij had haast, want hij stond
op het punt met president Nasser naar
Arabië te gaan om koning Saoed en de
premier van Syrië te ontmoeten was de
verbetering van de Arabische taal, die
door het Islamitisch Congres wordt voor
gestaan. Men wil tot grotere uniformi
teit komen en tot afschaffing van de dia
lecten, opdat de Mohammedanen in de
Arabische landen elkander beter zouden
kunnen verstaan.
Het afscheid van de dagelijkse leider
van het Islamitisch Congres was aller
hartelijkst. De man, die aan een van
de grootste programma's van eenma
king werkt, die de Mohammedaanse
wereld sterker en krachtiger wil ma
ken, begeleidde me tot de deur en
schudde me lang de hand.
Toen ik nog even door het paleis van
prins Toessoe dwaalde, waar het Islami
tisch Congres kantoor houdt, had ik het
gevoel in een gebouw te zftn waar histo
rie wordt gemaakt. In alle kamers han
gen grote, groene plakkaten, waarop met
gouden letters de naam van Allah ge
schreven is. En achter de bureaus zit de
uitgebreide staf van kolonel Anwar el
Sadat Egyptenaren, Indonesiërs, Paki
stani, Syriërs en Libanezen.
Beneden in de uitgestrekte salon,
waar alles, dat de naar Parijs ge
vluchte prins had achtergelaten
nog onaangeroerd staat, heb ik
lange tijd voor vier schilderijen
gestaan, welke er als wandversie
ringen hangen. Het zijn doeken,
die op het hoogtepunt van de
Gouden Eeuw door Hollandse en
Vlaamse meesters waren gemaakt
en die nodig een schoonmaakbeurt
moeten hebben. Kolonel Anuiar el
Sadat had ze er nog niet uitge
smeten. Zijn imperialistenhaat
gaat blijkbaar nog niet zo ver, of
en dit lijkt me een betere ver
klaring hij weet niets van schil
derijen af.
Wielrenner Stan Ockers
overleden
ANTWERPEN, 1 okt (ANP) De
bekende Belgische wielrenner Stan Oc
kers, die Zaterdagavond bij wedstrij
den te Antwerpen bij een val een sche
delbreuk kreeg en in een hospitaal was
opgenomen, is maandagmorgen over
leden.
Drie jaar geleden
begon de opstand
Kolonel Anwar el Sadat, minis
ter van Staat van Egypte, per
soonlijke vriend van Nasser en
leider van het Islamitisch Con
gres.
DJAKARTA, 1 okt. (ANP) De
Darul Islam heeft het feit, dat zij drie
jaar geleden begon met de opstand in
Atjeh, „herdacht" met het opblazen van
de spoorweg tussen Bireaun en Lhok
Seumawe en 'n aantal bruggen en met
het vernielen van de waterreservoirs
van de hoofdplaats, Kota Radja.
In september 1953 deden duizenden
opstandelingen, gewapend met gewe
ren, messen en knuppels, aanvallen op
militaire en politieposten in Atjeh,
waarin zij de onafhankelijke Islam-
staat uitriepen. Zij werden geleid door
de voormalige militaire goeverneur van
Atjeh, Daud Beureuh. Mohammad
Mansjur, de voorzitter van de defensie-
commissie uit het Indonesische parle
ment, die na een reis van drie weken
door Atjeh in Djakarta is teruggekeerd
verklaarde, dat ten minste 10 bataljons
nodig zfjn voor het herstellen van rust
en orde in Atjeh. Thans zijn er slechts
vijf bataljons van het Indonesische
leger.
Het legerhoofdkwartier heeft tegen
gesproken, dat de opstandelingen het
vliegveld Kotaradja zouden hebben be
zet. Het bevestigde echter, dat zij alle
wegen van en naar de stad hebben ge
blokkeerd.
o
LONDEN, 1 okt. (AFP). Volgens
het Britse blad „Daily Herald" heeft de
Sowjet-Unle zes nieuwe duikboten ge
leverd aan Egypte. De schepen zijn in
gericht voor het leggen van mjjnen. Zij
z(jn één voor één door Russische be
manningen van de Oostzee naar Egypte
gevaren, aldus dit blad.
UTRECHT, 1 okt. De Bond
van Chr. Ondernemers in het
Loodgieters-, Fitters- en Sanitair
Installatiebedrijf heeft naar aan
leiding van de in de Eerste Kamer
gestelde vraag of het gezien het
bestaande vestigingsbesluit wel
juist is, dat de gas- en water
leidingbedrijven bovendien een er
kenningsregeling hanteren, een
brief gezonden aan de minister
en de staatssecretaris van econo
mische zaken. In dit schrijven
wordt een aantal bezwaren tegen
de bestaande erkenningsregelingen
naar voren gebracht.
De Bond stelt in deze brief, dat het be-
staan van een erkenningsregeling juist is.
Met het oog op de veiligheid bestaat be
hoefte aan de mogelijkheid toezicht te
hebben op de werkzaamheden, welke door
de particuliere fitter op het gebied van
gas en water worden verricht.
Als bezwaar wordt o.a. echter aange
voerd, dat de regelingen thans een onvol
doende geregelde rechtspraak kennen,
zodat met name bij het niet kunnen ver
krijgen van een erkenning geen beroep
mogelijk is op een onpartijdige instantie.
De bedrijven kunnen thans boeten op
leggen, terwijl dit volgens de Bond door
een rechtspraakcommissie gedaan be
hoort te worden. Verder wordt als be
zwaar aangevoerd, dat wettig gevestigde
patroons, die het vakdiploma niet bezitten,
geen erkenning kunnen krijgen. Hierdoor
wordt het vestigingsbesluit tot een dode
letter gemaakt
Tevens blijkt men naast de in het re
glement opgenomen eisen ook nog allerlei
plaatselijk verschillende richtlijnen te
hanteren. Hierdoor weet men niet waai
men aan toe is en wordt de rechtszeker
heid aangetast. De bond doet een beroep
op het eerder ingenomen standpunt van
de regering met betrekking tot de des
kundigheidscriteria, die bestonden in hel
oude reglement van de Stichting Pharma-
con voor de drogisterij
Tenslotte wordt beklemtoond, dat d«
gas- en waterbedrijven zich meer en
meer gaan bewegen op het terrein van
de' particuliere fitter en deze laatste
vindt het niet prettig, dat zijn concur
rent een erkenningsregeling hanteert,
waarop hij btf de totstandkoming en de
uitvoering weinig invloed heeft.
Londen—Rolierdam per auto
Mei toespraken en sirenegeloei
ROTTERDAM, 1 oktober. De Commissaris der Koningin in
Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, heeft vanochtend door het hijsen van
onze nationale driekleur de bij Rotterdam in de polder Zestienhoven
verrezen luchthaven „Rotterdam" officieel geopend. Tezelfder tijd
begonnen in de stad de sirenes van de B.B. te loeien en zo bleef wel
haast niemand onkundig van het feit, dat de Maasstad na een onder
breking van ruim zestien jaar, afgezien van de helikopterverbinding,
weer in het luchtverkeer was opgenomen. De openingsplechtigheid
werd omlijst door muziek van de luchtmachtkapel, die na het uit
wapperen van de vlag het „Wilhelmus" ten gehore bracht.
vesteerd. Mr. van Walsum meende te
mogen vragen Rotterdam in staat te
stellen de mogelijkheid te gebruiken,
die dit vliegveld biedt.
Ir Tillema herinnerde allereerst aan
Waalhaven, dat de onbestreden pri
meur had van een commercieel lucht
vaartterrein, daarna aan het plan-
Leiderdorp de mogelijkheid voor een
gemeenschappelijke luchthaven voor
Amsterdam en Rotterdam, het plan-
Overschie uit de dertiger jaren, en het
plan-Schieveen op 18 mei (op
houwdag) 1948 hees minister In 't
Veld voor dit vliegveld de vlag een
plan waartegen opeens een aanmerke
lijke tegenstand groeide, waaraan be
paalde particuliere belangen niet
vreemd waren.
Toespraken zijn gehouden door de
burgemeester van Rotterdam, mr. G.
E. van Walsum, de hoofddirecteur van
gemeentewerken, ir. J. A. C. Tillema,
en de Commissaris der Koningin. In
zijn openingswoord zei mr. Van Wal
sum o.m. in de aanwezigheid van ge
neraal Aler een aanwijzing te zien,
dat de K.L.M. bereid is de nieuwe
situatie, ontstaan door de aanleg van
dit vliegveld, te aanvaarden. Waarom
heeft Rotterdam er zo hardnekkig op
gestaan weer een eigen plaats in het
luchtverkeer te krijgen?, vroeg de
burgemeester zich af. Daarvoor was
beslissend, zo gaf hij ten antwoord,
het nuchtere zakelijke inzicht, dat bij
een haven van een omvang en beteke
nis als de Rotterdamse mogelijkheden
op het gebied van de luchtvaart horen.
LANGERE BAAN?
Hij wilde nog eens nadrukkelijk
zeggen: Rotterdam wil geen dou
blure zijn van Schiphol. Het streeft
niet naar een aandeel ln het inter
continentale luchtverkeer, maar
slechts de bescheiden plaats, die het
nodig heeft om de belangen van de
haven te kunnen dienen.
Dat dit Rotterdam ernst is heeft het
getoond door de miljoenen beschik
baar te stellen, in dit vliegveld geïn-
hun inzichten in een bepaald nog niet
bewerkt potentieel en van de wijze
waarop zij het door hen bediende
luchtnet willen uitbreiden en inten
siveren.
Voor het verkeer op korte of betrek
kelijk korte afstand liggen voor Rotter
dam zwaarwegende belangen. Het kan
de tweede haven ter wereld niet on
verschillig laten of er tijd en geld wor
den gewonnen door uit de eigen stad
luchtverbindingen te onderhouden met
de door handelsrelaties verbonden
Europese stedén.
GEEN DOUBLURE VAN
SCHIPHOL.
Sprekende over de 1300 meter lange
verharde startbaan zei ir. Tillema, dat
het beslist niet zo is, dat het verschil
ROTTERDAM, 1 okt. Albert
Milhado heeft de weddenschap
die hij met Tom Schreurs was aan
gegaan, gewonnen. Milhado, de
Londense correspondent van de
A.V.R.O., had namelijk tegen Tom
Schreurs, hoofd van de reportage-
dienst van dezelfde omroep, ge
zegd dat hij kans zag binnen drie
uur van het hartje van Londen uit
te kunnen komen naar het stad
huis van Rotterdam. Hij wilde
daarbij gebruik maken van de
vandaag tussen Southend en Rot
terdam geopende vliegdienst.
Vanmorgen om zes minuten over half
tien startte hij met zijn auto te Londen,
nadat hij een boodschap van de lord-
mayor van die stad in ontvangst had ge
nomen voor diens ambtgenoot in de Maas
stad. In Southend stapte hij in het vlieg
tuig, dat ook voor het vervoer van auto's
is ingericht. Dus ook zijn auto ging mee
en richting Rotterdam ging de machine.
Toen het vliegtuig honderd meter nit
de kust van Engeland was, bleek men
■tussen een baan van deze en een baan
van grotere lengte tevens het onder
scheid bepaalt tussen inter-Europees
en intercontinentaal verkeer. Zou dat
tot op zekere hoogte voor het passa-
giersverkeer mogen opgaan, voor het
vrachtverkeer is het zeer nadrukkelijk
niet het geval. En het zou wel eens
kunnen blijken, dat het luchtvracht-
vervoer nog geheel afgestemd op
Europese bestemmingen en Voor een
belangrijk deel als complement van
de haven te beschouwen, op de duur
een langere baan zou eisen, evenals
een bepaalde ontwikkeling van het
passagiersvervoer.
„Het is gans niet onmogelijk, dat wy
in de toekomst de ontvangst van gro
tere toestellen moeten nastreven, zon
der daarmee ook nog maar ln het minst
het oog te slaan op het verkeer met
andere werelddelen", meende spreker.
ZWAARWEGENDE BELANGEN.
Evenals de burgemeester zei ir.
Tillema, dat de Maasstad nu het
trekken naar Rotterdam van inter
continentale passagierslijnen niet
wiL Het zou nu onverantwoord zijn
onnodige doublures na te streven,
maar de kwestie van het inter-
Europees verkeer mag niet uit het
oog worden verloren, evenmin als
de activiteit van de-luchtvaartmaat
schappijen zelve, van hun door re-
eele belangen gedreven voorkeur,
Prinses Margaret op Mauritius
PORT LOUIS (Mauri
tius), 1 okt. (AFP
Prinses Margaret van
Engeland is met het ko
ninklijke jacht „Britan
nia" in Port Louis, de
hoofdstad van het Britse
eiland Mauritius, in de
Stille Oceaan, aangeko
men, waar zij drie dagen
zal blijven.
De Prinses werd uit
bundig door een grote
menigte verwelkomd. De
Hindoese, Creoolse en
Mohammedaanse bewo
ners van het een half
miljoen inwoners tellende
eiland waren in groten
getale naar Port Louis
gestroomd. Kort voor het
aan land gaan van de
Prinses moest de politie
met behulp van gummi
stokken verhinderen, dat
de afzetting doorbroken
werd.
De stemming was door
dit incident zeer gedaald,
maar zij verbeterde snel
als gevolg van de aan
komst van het muziek
korps van „The Kings
Africas Rifles" (infante
rie) en de erewacht.
Bij het begin van de
weg, die van de haven
naar het stadscentrum
leidt, woont een timmer
man, wiens naam met
grote letters voorkomt op
een daar opgesteld recla
mebord.
Van officiële zijde was
de timmerman verzocht
dit bord voor de duur van
het bezoek van de Prin
ses weg te halen, doch hij
weigerde.
Men was het eens ge
worden over het volgende
compromis:
Op het tijdstip van de
aankomst van Margaret
zou de naam met pakpa
pier onzichtbaar worden
gemaakt. De timmerman
heet namelijk Townsend...
acht minuten op het tijdschema achter
te zjjn, maar dit werd ingelopen.
Precies om kwart over twaalf verscheen
boven de luchthaven Rotterdam de „Vi
gilant". Het toestel cirkelde enige malen
over het veld en streek toen neer. Om
12.20 uur precies stond 't op de start
baan. Daar werd meteen de kap geopend
en werden de laadbruggen aangebracht
om de auto uit te laden. Mr. G. E. van
Walsum, burgemeester van Rotterdam,
begroette hem.
VRIJ BAAN
Om te trachten de weddenschap te
winnen reed hij direct weg, voorafgegaan
door de Rotterdamse verkeerspolitie, die
vrij baan voor hem maakte.
Buiten de stad werd met een snel
heid van 110 km per uur, in de stad met
87 km per uur gereden. Op de trappen
van het Rotterdamse stadhuis zat Avro's
reportagedienst hem op te wachten.
Om drie minuten over half één stapte
Albert Milhado uit zijn auto, zofct hij de
weddenschap had gewonnen. Immers was
hjj drie minuten eerder dan nodig zou
zijn geweest.
„Ik heb alle verkeerswetten overtre
den," was tenslotte het commentaar van
Milhado.
NEW YORK, 1 oktober (Reuter).
Thomans Fitzpatric, een Amerikaanse
boordwerktuigkundige die zo graag
zelf wilde vliegen, heeft het bestaan
om zondagochtend vroeg met een
tweepersoonvliegtuig een geslaagde
landing uit te voeren in een straat op
Mahattan, een van de dichtsbevolkte
wijken van New York. Volgens des
kundigen is het een kans van één op
honderdduizend om iets dergelijks te
presteren zonder het leven er bij in te
schieten.
Fitzpatric verklaarde, dat hij motor
storing had gehad, maar de rechter,
voor wie hij zich moest verantwoor
den, achtte het gebeurde eerder het
gevolg van drankmisbruik. Uit het
verhoor bleek trouwens, dat Fitzpa
tric eerst verscheidene café's had be
zocht, voordat hij met het vliegtuig,
dat hem niet toebehoorde, de lucht
was ingegaan.
De straat, waarop de noodlanding
werd uitgevoerd, is normaal een druk
ke verkeersweg, maar dank zij het
vroege uur was de straat vrijwel ge
heel verlaten.
Pijpleiding door Frankrijk
PARIJS, 10 okt. (Reuter) Van
gewoonlijk welingelichte zijde wordt
vernomen, dat de NAVO bezig is een
700 km lange pijpleiding aan te leg
gen van de Atlantische kust bij Saint
Nazaire naar Metz om de geallieerde
vliegtuigen in geval van oorlog van
brandstof te voorzien.
HAMBURG, 1 oktober (Reuter)
Twintig Westduitse kanaalloodsen heb
ben na kennisneming van het verslag
van twee collega's, die een week in
Egypte zijn geweest, besloten niet bij
de Egytische kanaalmaatschappij in
dienst te treden. Zij vinden de arbeids
voorwaarden en de salariëring niet
gunstig genoeg.