Vader Bistravos is pastoor en gids van Egyptes oudste kerkje Schooldag vrijgemaakte kerken trok 8.000 bezoekers In het land van Nasser (6) Kelder, waar Jozef en Maria hun toevlucht zouden hebben gezocht Verlceersonderwijs verplicht voor l.o.| v.g.l.o. en u.l.o. pagina 7 Spectaculaire figuur 2000 JAAR OUD JUDAS NIET Niel voldoende theologisch gefundeerd Voorjaar '57 weer twee RAI-tentoonstellingen OORSPRONKELIKE PLEK STOFFIGE DOLLAR Veilig Verkeer wenst steun van verzekerings maatschappijen Aankëacht tegen Nina blijft Ware roem slechts bij waarachtige bekering S.S.R. Utrecht vijftig iaar Rijnwater radio-actief, vuil en zout Vrijdag 28 september 1956 ZEEUWSCH DAGBTAD CAIRO, september. (Van onze reiscorrespondent Link van Bruggen) HET KOPTISCHE CENTRUM VAN CAIRO bevindt zich in het hartje van de oude stad, niet ver van de machtige Nijl met haar snel stromende, roestbruine water. Het vervallen fort Babyion, dat in de tijd van keizer Augustus is gebouwd en waar vanuit in de zevende eeuw de victorie van de Arabieren in Noordafrika is begon nen, ligt er met zijn opengereten torens onmiddellijk naast. De om liggende straten zijn stoffig en druk, bieden het typisch oosterse beeld van lui op de grond zittende handelaren met viezige waren en worden bevolkt door blatende schapen en zich op blote voeten voort bewegende kinderen. Toen ik gebukt onder het lage poortje door ging, dat het Kopti- sche centrum tot ingang dient, had ik het gevoel een getto te be treden. De straten zijn nauw en slecht geplaveid, de huizen oud en volkomen verwaarloosd. Moe, moedeloos vooral, zien de mensen er uit. Hun ogen staan doffer dan die van een zieke, terwijl hun kleren het stempel van armoede en vervuiling dragen. £EN DEUR ZWAAIDE OPEN en een grote troep kinderen stormde op me af, die met een stortvloed van woorden om piasters begon te bedelen. Een meisje wees op een groezelige baby, die het op de arm droeg en mompelde iets van chocolade. Een jongen trok aan mijn mouw, stak zijn voet, een horrelvoet, naar boven en wilde, dat ïk getroffen door deze misvorming, geld zou geven. De opdringerige schare hield maar aan en toen ze ten slotte zag, dat ik onvermurw baar was één piaster en ik had net zo goed op mijn schreden kun nen terugkeren begon ze luid in het Arabisch te schelden. Achter een paar ramen, of beter: een paar gaten in de muur den jutezakken weggeschoven. Een stel vrouwen staarde me Tui gend en uitdrukkingsloos aan, de zwarte sluier half voor het gezkcni gedrukt. Het waren de moeders van de jouwende kinderen, die maar achter me aan bleven lopen. Ze wisten blijkbaar meer van nieuwsgie righeid dan van opvoeding af, want niemand van de lieve kleintjes werd tot de orde geroepen. N Na een minuut of wat kon ik het las< tige goedje toch eindelijk van me af schudden. En pas toen kreeg ik de ge> legenheid goed om me heen te kijken en indrukken te verzamelen. Drie kerk jes telde ik, drie weinig indruk wekken de bedehuizen, welke nodig gerestaureerd moesten worden. Er stond nog een syna goge, die de oudste van Cairo heette te zijn en in een tuin, die door aanleg en onderhoud wel zeer sterk met de om geving contrasteerde, bevond zich het wereldberoemde Koptische Museum. Het laatste, nu onder de hoede van de staat, bevat de oudste voorwerpen, welke er op het gebied van de chris telijke kunst bestaan. De antiquiteiten manuscripten, ikonen, ivoor-, me taal- en glaswerk en met religieuze afbeeldingen getooide gebruiksvoor werpen dateren uit de tijd, die tus sen de derde en tiende eeuw ligt. Ze zijn niet alleen van onschatbare waar de voor de Koptische Kerk, maar ook voor de Egyptische nationale geschie denis, o: idat ze de schakel vormen tussen de kunst uit de Pharaoitische en Grieks-Romeinse jaren en die uit de vroeg-Arabische periode. Ik dwaalde wat door het armelijke en welriekende buurtje rond, toen ik plot seling voor een vierde kerkje stond, al thans voor een eens wit geweest zijnd houten bordje. De woorden: „oudste kerk van Egypte", stonden er met de hand op gekalkt, en de aankondiging, dat de „Heilige Familie" in een van haar kelders verbleven had. Ik opende een verveloze, met planken aan elkaar gespijkerde deur en kwam in een steegje terecht, dat door hoge muren ingesloten was. Aan het einde er van zat een Koptische geestelijke op een stoel te dutten. Hij was in een lang, rose ge waad gehuld en het zwarte kalotje, dat hij droeg, was half van zijn kruin afge- geleden. Toen de man me opmerkte, stond hij haastig, als geschrokken op. Hij gaf een ruk aan zijn hoofddeksel, kwam knikkend en buigend op me af en stel de zich voor als „vader Georg Bistra vos, pastor van de St. Sargius kerk, die tweeduizend jaar geleden de Heili ge Familie huisvestte". Ondanks de in een wat vreemde sfeer liggende ontmoeting, kon ik vader Bi stravos niet anders dan een spectaculaire figuur vinden. Hij had een volle grijzende baard,koolzwarte ogen, een Imponeren de buik en een mooi gevormde, Griekse neus. Hel enige, dat ik op hem tegen had, was dat hij nogal sluw uit zijn ogen keek en ten serviliteit ten toon spreidde, wel ke weinig goeds beloofde. Of ik zijn kerk, de oudste kerk van Egypte, kwam bekijken? vroeg hij. Een schitterend gewelf bevond zich er onder, ratelde hij verder, waar Jozef, Maria en het Kindeke Jezus tijdens de ballingschap In Egypte in vertoefd hadden. Ik moest de plaats zien, ik kón haar niet missen enz. Met twijfel in het hart liep ik naast Vader Bistravos de benauwde, slecht schoon gemaakte St. Sargius binnen. Zou de eerwaarde mij wat verhaaltjes op de mouw spelden? Was ik in een van de in een slechte reuk staande toeristencentra van Egypte verzeild geraakt? Het interieur van het kerkje was eer der lelijk dan mooi. Het dak werd door twaalf pilaren gesteund en het schip viel in twee symmetrische delen uiteen. De vloer dateerde uit de vijftiende eeuw, de schrijn stonden. Hij toonde me een spreekgestoelte van roodgrijs marmer. Achter het altaar hingen twee, bijna ver gane schilderijen, die duizend jaar gele den gemaakt waren. Het ene stelde de geboorte in Bethlehem voor, het andere het wonder van het brood en de vissen. Er was verder nog een primitieve Chris- tuskop te zien en een muur met kunstig, maar verkleurd mozaïkwerk. Vader Bistravos ging vlak voor de triangels en de cymbalen staan, die nu nog tijdens elke godsdienstoefening ge bruikt worden en wees op de pilaren, die vol barsten en kalkschilfers zaten. „Kijk", zei hij, „zie je die ikonen daar?" Zijn wijsvinger puntte naar de bovenste rand der zuilen, die elk een verbleekt portret te zien gaven. „Het zijn de afbeeldingen der Apostelen niet twaalf, maar elfDe twaalfde pilaar is leeg en bezit ook geen kruis Hij stelt Judas voor en wordt ons elke zondag ten teken gesteld. De geestelijke gids bleek van een grote welsprekendheid te zijn. Hij praatte alsof hij aan het lezen was en had kennelijk een manier uitgekiend om in de kortst mogelijke tijd zo veel mogelijk te laten zien en te zeggen. Classes Hilversum en Apeldoorn over oproep Nieuw-Guinea DEN HAAG, 27 sept. - De classi cal vergadering van Hilversum acht het juist, dat de generale synode een oproep tot bezinning inzake Nieuw Guinea heeft doen uitgaan, maar is van mening, dat de oproep door zijn compactheid hier en daar onduidelijk is en de situatietekening onvolledig, waardoor de schijn van eenzijdigheid kon worden gewekt. De oproep bevat uitspraken, waarvan de bijbel-theolo gische fundering nog niet is gegeven, Zij vond het niet nodig voor deze op roep het oordeel van classicale ver gaderingen te vragen, doch betreurt het, dat de raad voor de zaken van kerk en theologie niet betrokken is geweest in een voorafgaand breder overleg. De classicale vergadering van Apel doorn was van oordeel, dat de gene rale synode het recht heeft de vragen rondom Nieuw Guinea aan de orde te stellen. De theologische fundering is echter te kort gekomen, met name wat betreft de uitwerking van het begrip „gerechtigheid Gods". Men vraagt op dit punt verdere bezinning. Betreurd wordt, dat de classicale ver gaderingen niet eerst zijn gehoord en dat de redactie van de oproep zodanig is geweest, dat deze de oorzaak is ge weest van allerlei verwarring. Daar door z(jn verkeerd gerichte politieke sentimenten in kerk en volk gewekt. Zij dringt er bij de generale synode op aan op het door de synode juist ge achte tijdstip aan regering en parle ment te verzoeken zich te bezinnen op het vraagstuk van de Nederlandse soevereiniteit over Nieuw Guinea. AMSTERDAM, 27 sept. De 37ste R.A.I.-tentoonstelling van bedrijfsauto mobielen, autobussen, speciale voertui gen en auto-onderdelen van 7 t.m. 16 februari a.s. in het R.A.I.-gebouw zal worden gevolgd door de 38ste R.A.I.-tentoonstelling van motorrijwie len, scooters, bromfietsen, rijwielen en onderdelen van 28 febr. t.m. 10 maart 1957. Ten aanzien van de nieuwe drie- en vierwielige „autoscooters" is thans be paald, dat deze tot de motorrijwielten toonstelling zullen worden toegelaten, mits het eigen gewicht de 400 kg niet overschrijdt. Vader Georg Bistravos, pastor van de St. Sargius, het oudste kerkje van Cairo, in zijn jonge jaren. „Dit is St. Barbara," verklaarde hij, toen we in een donkere gang naast de schrijn stonden. Hij toonde me een schilderij, waarop ik met moeite de contouren van een zittende vrouw kon herkennen en waarvoor, aan een touw tje, zakdoekjes, lintjes, strikjes en zelfs dasjes hingen. Er onder lag een lang werpig, roodfluwelen kussen, waarin zich de beenderen van de heidenen zouden bevinden. Vader Bistravos drukte het kussen aan de lippen, rammelde er wat mee en zei: „Hoor je wel, hier zitten ze in „Kan ik ze eens zien, vader?" vroeg ik. De pastor leek even heel verbaasd te zijn. Hij herstelde zich echter on middellijk en maakte me met veel woorden duidelijk, dat de eredienst van de Koptische kerk dit niet toeliet. „Wat betekenen die strikjes en lint jes, die daarvoor St. Barbara hangen?" vroeg ik toen. „Ze zijn afkomstig van mensen, die ziek zijn," zei de geestelijke. „Ze wor den door familieleden hier naar toe gebracht en ze betalen er natuurlijk voorWeet U overigens wat ik ver dien?"De laatste zin werd er plompverloren aan toegevoegd. „Ik heb geen idee", antwoordde ik. „Niks", zei vader Bistravos met een glimlach. „Officieel helemaal niks...." „Maar waar leeft U dan van?" „Van het sluiten van huwelijken, het schrijven van amuletten en natuurlijk van giften We waren bij een kelder aangekomen of eigenlijk bij een stenen trap die naar een donker hol onder de grond voerde. „Ga maar naar binnen", zei de pas tor van de St. Sargius. „Dit is de plaats, waar Maria en het kindeke Jezus zijn ondergebracht geweest, toen ze naar Egypte moesten vluchten. Ja, daar maar afIk zelf ga niet mee, want ik ben al meer dan twintig jaar aan deze kerk verbonden en ik, zie de kelder dagelijks „Ik liep een stuk of tien uitgesle ten treden af en stond voor een spaar zaam verlicht gewelf, waarin zeker dertig centimeter water stond. „Daar in die hoek, waar zich die nis bevindt, is de oorspronkelijke plek ge weest" echode de stem van Vader Bistra vos van boven. „Dat vat, dat u daar ziet, wordt voor het dopen van kinderen ge bruiktDe kelder is alleen 's zomers vochtig omdat het grondwater dan door de hoge Nijlstand stijgt „Kom nu maar weer hier," schreeuwde de geestelijke tegen me, nadat ik niet langer dan een halve minuut had rond gekeken. En toen ik weer, naast hem stond, bood hij me een boekje van mis schien vijfhonderd woorden aan, dat een beschrijving van de St. Sargius gaf en op zijn hoogst een kwartje zou mogen kosten. Bjj Vader Bistravos was de prijs echter bijna een rijksdaalder, maar daar voor had hij het geschriftje ook zelf uit gegeven Ik betaalde en toen hij mij het wissel geld terug wilde geven, zei hij, dat hij er uiteraard geen enkel bezwaar tegen zou hebben ,als ik iets „aan de kerk" zou willen geven. Hij reikte een bakje aan, dat naast zijn boekjes stond en waarop een Amerikaanse dollar lag, die, naar ik me later heb laten vertellen, al minstens tien jaar op hetzelfde plekje vertoefde. „Houdt U dat wisselgeld dan maar", zei ik gul. „Dank U", klonk het koel en ik kreeg niet de indruk, dat Vader Bistravos mijn foor* van twee piaster 0,22) bijzonder waardeerde. Hij vertelde me tenminste nog op gehaaste toon, dat Markus in het jaar 63 na Christus de Kopti- Wetsoniwerp wordt Ingediend ARNHEM, 27 september. Binnenkort zal een wetsontwerp tot wijziging van de lager onderwijswet van 1920 in behandeling komen, waarin o.m. het verkeersonderwijs voor de scholen voor gewoon la ger, voor voortgezet gewoon' lager en uitgebreid lager onderwijs als onderdeel voor het vak aardrijkskunde verplicht worden gesteld. Dit deelde de voorzitter van het Verbond voor Veilig Verkeer jhr. Th. Roëll, mede in de algemene vergadering van het verbond. Jhr. Roëll wees erop, dat alle kweek scholen in het land beschikken over do centen, die een officiële verkeerscursus hebben gevolgd en op grond van een af gelegd examen hebben bewezen bekwaam en bevoegd te zijn het vak „verkeers- kennis" te onderwijzen. Thans is het Verbond bezig het ver keersonderwijs aan de leerlingen van de kweekscholen op gang te brengen. Een sterke stimulans noemde jhr Roëll de mo gelijkheid tot deelneming aan een ver- keersexamen, dat op diverse kweekscho len als normaal wordt beschouwd. De voorzitter pleitte voor verplicht ver- keersonderricht aan dienstplichtigen. In dit verband zei hij, dat er momenteel overleg gaande is tussen de militaire autoriteiten en het bestuur teneinde deze plannen te realiseren. LONDEN, 27 sept. (.Reuter). - Het Britse ministerie van buiten landse zaken heeft de Sowjet- Unie meegedeeld, dat de klacht tegen de Sowjet-atlete Nina Po- nomareva, die in Londen enkele dameshoeden zou hebben ont vreemd, niet kan worden inge trokken. Het Russische verzoek daartoe was zorgvuldig bestu deerd, maar er kon geen gevolg aan worden gegeven. De zaak was in handen van de rechtbank en door de volledige onafhanke lijkheid van de rechterlijke macht kon de regering zonder toestem ming van de gerechtelijke autori teiten niets doen. De enig juiste weg, aldus het Britse ministerie, is, dat beklaagde voor het gerecht verschijnt. Volgens de Engelse wet wordt zij als onschuldig be schouwd zolang het tegendeel niet is bewezen. sche Kerk gegrondvest had en liet me toen snel uit. Nou ja, uitlaten Hij zei, dat ik nu alles gezien en gehoord had en begat zich ge zwind naar twee Amerikanen, die in gezelschap van een Koptische gids „twintig piaster, meneer, ik ben ook een christen" voor de preekstoel stonden. Rectus: Een vroeg-Middeleeuwse afbeelding van Maria, Jozef en het Kindeke Jezus, die zich in de kerk bevindt. Links: In dit gewelf zou de „Heilige Familie" tijdens haar ballingschap in Egypte hebben geleefd. Uw werk o God..." (Van onze speciale verslaggever) KAMPEN, 27 september. Niet minder dan 8000 leden van de Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O. hebben dit jaar de-tocht naar de Hanzestad gemaakt om daar de traditionele Schooldag mee te maken. Gemeentebestuur en politie hadden extra maatregelen genomen om deze grote schare het mogelijk te maken op tijd in de zeven vergader plaatsen aanwezig te zijn. De stadsbeiaardier bespeelde het carillon ter ere van de duizenden bezoekers. Maar dit was tenslotte de buiten kant. Al deze kerkleden uit het gehele land waren gekomen om te danken en te bidden voor hun kerk, om zich opnieuw te bezinnen op de taken, die liggen te wachten. Aan de vooravond van de Schooldag was er in de Nieuwe Kerk een ure des gebeds, waarin voorging ds. J. Meester van Amsterdam Zuid, die zijn gehoor be paalde bij Jes. 4421 en 22. In deze kerk had de president-curator, ds. D. van Dijk uit Groningen, de volgende dag de lei ding. Hij hield een toespraak, getiteld: ,Uw werk o GodDaarin accentueer de hij, dat Schooldag betekent Kerkedag. Ds. Van Dijk verklaarde het werk Gods in de vrijmaking en het leven der ker ken in gevaar te zien en hij gevoelde het dreigen van de ontbindende onenigheid. Daarom hoorde hij in de uitroep „Uw werk o God...." een hartstochtelijk pleidooi jegens allen, die de Kerk des Heren liefhebben. Deze roep moet van daag weerklinken in het spreken en het zingen. Wie dit waarlijk bidt, zal zich bekeren en uit zijn leven wegdoen wat de eenheid bedreigt. Dan hoort God en kunnen wij rustig zijn. ROEM EN BEKERING Vervolgens sprak prof. H. J. Schilder over de polemiek van Eben-Haëzer". De hoogleraar betoogde, dat deze polemiek Blaat op twee episoden. De eerste was, toen de ark naar het leger werd gebracht in de strijd tegen de Filistijnen. Toen be raamde men zich valselijk op het Eben- Haëzer, want er was geen bekering en het volk bleef in oude zondige gewoon ten voortleven. Later was er een Eben- Haëzer, toen het volk zich bekeerde na de overwinning op de Filistijnen en een gedenkteken oprichtte. Dat was de ware roem. Die mag er dus zijn, maar dan moet er ook van waarachtige bekering gespro ken kunnen worden. In de vrijgemaakte kerken ls er een werkelijke reformatie geweest, maar er zijn nog vele onvol komenheden en verkeerde motieven. VREES DES HEREN Des middags werd het woord gevoerd door ds. J. F. Hei) van Drachten over: „Jirath Jahweh" d.s. vrees des Heren. De predikant zette uiteen, dat men op twee- erlei wijze bang kan zijn voor God. De Bijbel leert ons God op de rechte wijze te vrezen. Vrees en liefde sluiten elkaar niet uit. Op de dankbaarheldsweg is men niet autonoom, want God zelf gaf voor het dankbaarheldswerk Zijn rechten en In zettingen. God moge Jirah Jahweh geven ln het werk der School ,in do dogmatiek en de exegese, in het studeervertrek en ln de collegezaal en Hij legge het in aller hart. ONTMOETING MET GOD Prof. C. Veenhof was de laatste spreker. Hij sprak over „Wat gebeurt er in de kerk?" Prof. Veenhof wees erop, dat hij geen overzicht wilde geven van de inter ne moeilijkheden in de kerken, maar dat het belangrijkste in de kerkdienst de ont moeting met God is. Dit is een genade gave, dat Hij daar komen wil, want im mers waar twee of drie in Zijn Naam ver gaderen, daar wil Hij komen en aan die belofte hebben wij genoeg. In deze bijeenkomst werd namens het damescomité als bijdrage voor de biblio theek een som van 18.500,— aange boden. Telegrafische groeten werden ontvangen uit Albani, Lethbridge en Nieuw-Guinea. Samenkomsten werden ook gehouden in de Broederkerk, in het kerkgebouw der Geref. Gemeente, in de Stadsgehoor zaal, in het kerkgebouw der Oud Geref. Gemeente, in de Lemkerzaal en in de zaal Hanzestad. 0 Koningin Elizabeth van Engeland en haar echtgenoot, de Hertog van Edin burgh, zuilen van 8 tot 11 april 1957 een officieel bezoek brengen op uitnodiging van de Franse president. NATIONALE ACTIE Het Verbond zal evenals vorig jaar binnenkort weer een nationale veilig- verkeersactie organiseren. Dit kost handen vol geld en het Ver bond is dan ook voor dergelijke acties aangewezen op hulp van buiten. Dank bracht spreker voor de steun vooral van de zijde van het bedrijfsleven voor het voeren van grootscheepse acties. Toch is de situatie wat dit betreft anders dan ln het buitenland. In West-Duitsland, Frank rijk en Zwitserland b.v. zijn het allereerst de verzekeringsmaatschappijen, die de veilig verkeersbonden op royale wijze financiële steun verlenen. Dit ligt in de lijn der logica en men zou in Nederland hetzelfde verwach ten. Een enkele maatschappij verleent wel steun, maar van een steun zoals da buitenlandse zusterorganisaties die on dervinden is in Nederland geen sprake. Oudste militair der zeemacht verliet de dienst AMSTERDAM, 27 sept. Op het marine etablissement in de hoofdstad heeft vanmorgen de oudste actief die nende militair der Kon. Marine, de bijna 68-jarige militair werkman Jan Toren Jaski, afscheid genomen van de zeemacht. Tegelijk met hem verliet de chef d'equipage, opperschipper J. G. Rozendal, na een diensttijd van ruim 33 jaar de marine wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tijdens feestweek o.a. congres en galavoorstelling (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT, 26 sept. De afde ling Utrecht van de Societas Stu- diosorum Reformatorum bestaat vijftig jaar. Het tiende lustrum zal van 1 tot en met 5 oktober op waardige wijze worden gevierd door de 290 SSR-leden die ln Utrecht studeren en door ongeveer 80 reünisten uit het hele land. De lustrumviering zal maandag X oktober worden geopend door ds. D. J. Couvée, Gereformeerde predikant ta Axel en één van de eerste leden van S.S.R. Utrecht. Op dezelfde middag zal het bestuur een receptie houden om alle gelukwensen in ontvangst te ne men, terwijl 's avonds de 70 novieten van dit jaar zullen worden geïnstal leerd. Na een dag van ontspanning dinsdag 2 oktober wordt op het pro gramma namelijk als „zeildag" aange kondigd wordt woensdag een groot congres gehouden in het Groot Audi torium van de Utrechtse Rijksuniver siteit. Het thema: „Student en Chris ten nu, een eenheid of een tweeheid", zal door drie sprekers van verschil lende kanten worden belicht. Prof, dr. ir. H. van Riessen te Delft zal een inleiding houden over „De christen academicus en de wetenschap", dr. H. Jonker te Amsterdam spreekt over „De christen-academicus en de ge lovige", terwijl dr. H. R. Wijngaarden te Amsterdam het onderwerp „De christen-academici in onze moderne maatschappij" zal behandelen. Voor donderdag staat o.a. een huis houdelijke vergadering, een reünie en een reunistendiner op het programma, 's Avonds zal er ln de Stadsschouwburg een galavoorstelling worden gegeven door het S.S.R.-gezelschap „Ludeia". Het stuk, „De Samaritaan", is speciaal voor deze gelegenheid geschreven door J. H. v. d. Starre, een lid van S.S.R. Het slotfeest van de lustrumviering zal vrijdag plaatsvinden ln „Treslong* te Hillegom. LOERRACH, 27 sept. (DPA). Da Zwitserse professor Otto Jaag heeft op een congres van Duitse waterbescher- mingsdeskundigen gewaarschuwd voor een nieuw gevaar vobr de Rijn, n.l. da radio-activiteit. Hij zei, dat de over heid maatregelen moet nemen opdat radioactieve stoffen in het water vroegtijdig worden onderkend. In Zwitserland zal men op twea plaatsen waarnemingsposten inrich ten voor de radio-activiteit op het ri vierwater. Op het congres is verklaard, dat da vervulling van het Rijnwater sterk toeneemt en dat ernstige gevolgen voor da watervoorziening van Duitse en Nederlandse plaatsen aan de Ne- derrijn niet kunnen uitblijven. Bijzon der bedenkelijk acht men het hoge zoutgehalte van het Rijnwater aan da Duits-Nederlandse grens, waar da stroom dagelijks 29.000 ton keuken zout meevoert. De Egyptische autoriteiten voor het Suezkanaal hebben voor de eerste maal bekend gemaakt hoeveel loodsen zij in dienst hebben. Zij beschikken over 89 volledig geoefende loodsen en 120 lood sen, o.w. 75 buitenlanders, zijn in oplei ding. Voorts zijn 7.000 sollicitaties van loodsen uit alle delen van de wereld ont vangen., Geslaagd. Voor de blauwe band judo is do heer M. de Meulmeester uit Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 7