Je beni nog geen loods ook al voldoe
je aan alle voorwaarden
Industriële expansie voorwaarde
voor behoud welvaart
Uil puste uMencUcAap
Vertrekkende Suez-loodsen
verwachten moeilijkheden
M. H. BOASSON i ZONEN N.ll.
Waterweg-havens voor de
„supertankers"
Minister Zijlstra vreest tekort op
de betalingsbalans
In het land van Nasser (IV)
iftranidiotis blijft in
hechtenis
V.
Portefeuille met 1400
gulden verloren en terug
Ir. C. G. Maris sprak op havendag te Rotterdam
Nederland en de
atoomenergie
Burgemeester knipte lint door
en... at het op
Maandag 24 september 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Ingezonden Mededeling (adv.)
I
ISMAILA, september.
IN ISMAILA, dat aan het Suezkanaal ligt en dat nog geen jaar ge
leden het centrum van de in Egypte gelegerde Britse militairen
was, wonen de loodsen van de meest besproken waterweg ter we
reld. Hun huizen zijn ruim en koel, hun tuinen parken gelijk, terwijl
hoge. met klimplanten begroeide hekken hen tegen de blikken van
nieuwsgierigen beschermen. Voor alles heeft de oude Suezkanaal
maatschappij gezorgd. Zij is de eigenares van de confortabele wo-
ni.-"jen, heeft een clubhuis ingericht en haar werknemers met alle
gemakken en vaak luxe omringd welke maar denkbaar zijn.
Dit moet ook wel. Het valt niet mee als Europeaan in Ismaila te
wonen, in een plaats waar 's zomers de zon onbarmhartig schijnt
en waar het hele jaar door niets te beleven valt. De eenzaamheid kan
je daar tot benauwens toe bekruipen; de verveling kan je tot ver
twijfeling brengen.
Grote salarissen hebben de loodsen gekregen, bonussen voor de jaren,
die ze in dienst van de maatschappij doorbrachten en een voortreffelijke
oudedagsvoorziening. Men moet dit voor een groot deel als lonkgeld be
schouwen, als smartgeld, zo men wil, voor het wonen in een stad, die niets
aantrekkelijks bezit en voor de eventuele scheiding van vrouw of gezins
leden. Het stelt de loodsen in staat elk jaar een lange vakantie in Europa te
houden, hun kinderen in he buitenland te laten studeren en een aardig
spaarcentje apart te leggen.
Komt men in de huizen der loodsen,
die in Ismalia wonen, dan heerst daar een
bijna sinistere stemming. De voetstappen
klinken hol door de trappenhuizen heen
en de stem is tot de verste uithoek toe te
horen. De kamers zijn beroofd van de
luister, welke ze tot wooncentra bestem
pelden. Er bevinden zich kale plekken op
de muren, lege plaatsen op kasten, tafel
tjes en dressoirs. Sfeervolle schilderijen
hebben er gehangen, souvenirs stonden er
of siervoor-verpen, die als blikvangers
dienst deden en leven brachten.
In de grote huizen wonen alleen nog
maar mennen. De vrouwen en kinderen
zijn al sinds weken weg en met hen is de
gezelligheid verdwenen, die in een vreemd
land an onschatbare waarde kan zijn. Ze
vervelen zich, deze eenzamen, en weten
eigenlijk niet goed waar ze 't zoeken
moeten. Ze hebben dagen van grote span
ning en onzekerheid achter de rug, kon
den alleen maar met elkaar of met die
ene achtergebleven bediende praten en
werden elke avond weer gedeprimeerd
door de leegheid en kaalheid van hun
eens zo rijk gemeubileerde vertrekken,
waar ze telkens opnieuw alleen in terug
keren.
Onveiligheid - onzekerheid
Thans is de teerling geworpen. Voor
het einde van deze maand zullen 140 van
de 200 liodsen, die door de oude Suez-
kanaalmaatsehappij geëngageerd waren,
voor goed uit Ismaila verdwijnen. Ze be-
hc ren tot de kern van het trotse korps, dat
de schepen der wereld veilig van de
Middellandse Zee naar de Rode Zee bracht
en er een beroepsethiek op na hield, die
voorbeeldig te noemen was. Alle Britten
en Fransen behoren tot de vertrekkenden,
alle Nederlanders (dertien in totaal) en
de meeste Scandinaviërs en Italianen.
De loodsen zijn blij weg te kunnen
gaan. De meesten moeten 't grootste deel
van hun bezittingen achterlaten, maar
ze malen er niet om. Ze willen zo spoe
dig mogelijk Egypte uit, weg uit het land,
waar ze vaak tientallen jaren gewoond en
de beste jaren van hun leven doorge
bracht hebben.
Ik heb aan verschillende loodsen
gevraagd, waarom ze niet blijven wil
den, ivaarom ze geen nieuw contract
met de door Nasser ingestelde Suez
kanaalmaatschappij wilden aangaan
En het antwoord luidde steeds het
zelfde, zij 't in enigszins andere be
woordingen:
„Ik heb "Seen zin meer langer in de
ellende te zitten", zei er een (namen
wensten de mannen niet genoemd te
hebben, daar ze repercusies van de
zijde der Egyptische regering vreesden,
als ze in het licht der publiciteit kwa-
men te stzan).
„Ik heb nu in de korte tijd, dat ik
hier ben, drie verschillende regiems
-;.i?egemaakt, te beginnen met dat van
FaroekToen Naguib naar voren
werd geschoven, kwamen de kaarten
van de buitenlanders al slechter te
liggen en onder Nasser weten we he
lemaal niet meer waar we aan toe
zijnIk heb hier al een opstand
van de bevolking tegen de blanken
meegemaakt en wens er in de toe
komst van verschoond te blijven
Een paar weken geleden zag het er
weer zeer dreigend uitAlle win
keliers is Ismaila begonnen hun ramen
Jicht te spijkeren en u kunt begrijpen,
lat dit ons alleronaangenaamste mo
tenten heeft bezorgd.
De overwegingen, welke de meeste
loodsen van de oude Suezkanaalmaat-
tch'ippij hebben doen besluiten Egypte
te verlaten, liggen niet uitsluitend op
het terrein van de veiligheid. Een be-
NICOSIA, 21 sept. (Reuter). Tegen
d4 .wecetaris-generaal van de etnar-
,"'l» op Cyprus, Kranidiotis, die sedert
9 september jl. onder arrest was, Is
vrijdag een bevelschrift tot verdere
gevangenhouding' uitgevaardigd
krachtens de op het eiland geldende
nootmaatregelen.
Kranidiotis, die ervan wordt ver
dacht een terrorist te zijn, werd vrij
dag overgebracht naar een gevangen-
'u -y in de omgeving van Nicosia.
C -uvemeur Harding heeft eerder
over Kranidiotis gezegd, dat hij „een
gevaarlijk mens ls, die niet op vrije
Voeten dient te blijven".
langrijk punt misschien wel 't be
langrijkste! is ook, dat ze geen
enkele zekerheid meer bezitten wat hun
arbeidsvoorwaarden betreft.
„Ilc weet niet meer waar ik aan toe
ben", zei een loods, die zich al ver
voor de Tweede Wertldoorlog in Is
maila had gevestigd. „Als ik van de
oude naar de nieuwe Suezkanaalmaat-
schappij overga, verlies ik al mijn
rechten en ben volkomen aan de wil
lekeur der Egyptenaren overgeleverd.
Als ze menen het kanaal zelf te kun
nen bemannen, kan niemand hen ver
hinderen mij te ontslaanZe kun
nen het leven van een Europeaan hier
zeer onaantrekkelijk maken door bij
voorbeeld de belastingen op te schroe
ven of nieuwe deviezenbepalingen in
te voeren
Wat ze verder met onze pensioenen
gaan doen, is me nog een raadsel
Maar het spreekt vanzelf, dat ze hier
enorm mee kunnen gaan knoeien
De oude Suezkanaalmaatschappij daar
entegen was de beste werkgeefster,
die je je maar denken kanZe heeft
me altijd de grootste zekerheid ver
schaft, heeft me in de gelegenheid
gesteld een deel van m'n salaris, in
welke valuta ook, naar het buitenland
over te maken en heeft een uitnemen
de regeling voor de oude dag getrof
fen
Wat zal dc toekomst
brengen?
Waren de loodsen aangezocht bij de
door premier Eden aangekondigde Suez
kanaalmaatschappij in dienst te treden?
Niemand onder de vertrekkenden had er
iets van gehoord en de meesten betwij
felden ook, of het Britse plan praktisch
uitvoerbaar was. Het zou betekenen, dat
er buiten de wateren van Egypte loodsen
aan boord van de schepen moesten wor-
d(j gebracht. Het zou ook betekenen,
dat er meer loodsen in dienst moesten
worden genomen zowel in het noor
den, achter Port Said, als in het zuiden,
achter Suez, zou zich een drijvend depot
moeten bevinden terwijl het wel zeker
was, dat er nog een loods van de Egyp
tische Suezkanaalmaatschappij in de
stuurhut zou komen te staan, wilde het
schip tenminste ongehinderd doorgang
kunnen vinden.
Hoe dachten de mannen over de toe
komst van het Suezkanaal, speciaal met
betrekking tot de aanwezigheid van een
voldoende groot aantal loodsen om op
stoppingen te voorkomen?
„Wij kunnen vertrekken," zei er een,
„omdat Egypte van mening is thans vol
doende loodsen te hebben aangetrokken
om de doorvaart vlot te laten verlopen.
Misschien is dit ook wel zo.. Van alle
kanten zijn onze plaatsvervangers bin
nengekomen.. Er zijn Duitsers bij, Scan
dinaviërs, Italianen, een paar Nederlan
ders en, naar beweerd wordt, ook Russen,
Tsjechen en ChinezenWe hebben niet
de indruk, dat men de hand licht met de
voorwaarden, aan welke Suezkanaallood-
sen moeten voldoen.Ze zullen allen wel
in het bezit zijn van een gezagvoerders
diploma en ook twee jaar na het behalen
van dit certificaat gevaren hebben.
De man stopte even en keek weifelend
naar een collega.
„Wat is dan het probleem?" vroeg ik
meteen.
Het probleem
„Het probleem is," vervolgde de loods,
„dat je aan alle voorwaarden van het
Suezkanaal kunt voldoen, zonder de ei
genschappen van een loods te bezitten.
Een loods moet zeemanszin hebben, zijn
zenuwen onder alle omstandigheden kun
nen beheersen en onmiddellijk beslissin
gen kunnen nemenHet kanaal is ten
slotte maar zestig meter breed en een
ogenblik van onachtzaamheid kan een ca
tastrofe veroorzaken.We gaan met mil
joenen guldens aan waarde om en moe
ten hét volle vertrouwen van de reders
bezitten, wier schepen we door het ka
naal heen loodsenVertrouwen is iets,
dat alleen de tijd kan brengen.. Maar
het is een feit, dat een traditie, die tien
tallen jaren nodig heeft gehad om zich
te vestigen, niet zo maar door nieuwe
lingen kan worden overgenomen.Ver
geet niet, dat wij het ook allemaal hebben
moeten leren en dat we een lange proeftijd
hebben gehad.
Drie
MIDDELBURG - NOORDSTRAAT 19-21
Karpetten - Bedden - Gordijnstoffen
Onze toonzalen zijn voor het publiek toegankelijk
op werkdagen van 8.3012.30 en van 2.-5.30,
's zaterdags 8.3032
(levering uitsluitend via de detailhandel)
Terug in mijn hotel heb ik proberen
na te gaan wat er sinds de opening van
het Suezkanaal In de zestiger jaren van
de vorige eeuw aan ongelukken is ge
beurd. Ik kwam tot drie. Twee schepen
gezonken, waaronder een kruiser, en een
tanker het gebeurde na de Tweede
Wereldoorlog verstrengeld geraakt
met een draaibare spoorbrug, waardoor
de doorgang enkele dagen werd gestag
neerd.
WOERDEN, 22 sept. Een inwo
ner van Zegveld, kreeg deze week de
schrik van zijn leven. Hij had ben
zine getankt bij een garage in Zeg
veld, en toen hij in Woerden later
zijn portefeuille nodig had deed hij
een vergeefse greep in zijn binnenzak;
de leren geldbuidel met naar hij
meende een inhoud van f 1200.
was verdwenen. Hij herinnerde zich,
dat hij de portefeuille had gebruikt
om de benzine te betalen, waarna hij
hem op de koffer van de anto had
gelegd om wat kleingeld uit z'n por
temonnaie te halen.
Direct reed hij de route terug, maar
daar het inmiddels donker was ge
worden, leverde die tocht niets op.
De volgende morgen vroeg ging de
gedupeerde met de politie op stap om
nog eens naarstig te zoeken. Ijverig
speurend in de grasbermen langs de
hoofdweg, werden zij opgemerkt door
een dame, die naar buiten kwam en
vroeg of de heren soms iets zoch
ten
Zij werden binnen genodigd en do
portefeuille kwam op tafel. In da
vroege morgen, toen de heer des hui
zes was gaan melken, had hij het
waardevolle geval midden op de weg
gevonden. Hij was direct naar de po
litie gegaan, maar trof die niet thuis
en had de portefeuille daarom zolang
aan zijn vrouw in bewaring gegeven.
Het geld had toen ongeveer 12 uur
op de weg gelegen; honderden had
den er voorbij, gekomen moeten zijn.
Voor beide partijen werd het overi
gens nog een meevaller, want in-
plaats van f 1200. zoals de verliezer
stellig meende, zat er f 1400.in.
De machinist en twee passagiers
werden gedood, toen nabij Teluk
Mengkudu, in Noord-Sumatra, een
goederentrein ontspoorde en omkan
telde, als gevolg van het opbreken van
de spoorbaan door opstandelingen.
Nogal onverwacht arriveerden in
Egypte vijftien Russische loodsen
die zullen worden ingezet nu de
oude garde is vertrokken. A.P.
fotografeerde deze negen man
nen in een restaurant in Ismaila
waar ze het middagmaal kwamen
gebruiken.
Volgens het Centraal Bureau voor
de Statistiek bedroeg het algemeen
landbouwprijsindexcijfer (basis: 1949
/'501952/'53 100) in augustus 111
tegen 107 in juli en 99 in augustus
van het vorig jaar. Dit betekent een
toeneming van bijna 4 respectievelijk
12 procent.
Mogelijkheden van deltaplan
ROTTERDAM, 22 september. Hoewel het thans om nautische
redenen aanbevelenswaard is het traject Hoek van Holland-Botlek
van de Nieuwe Waterweg, waarin de grootste stroomsnelheden voor
komen, van storend verkeer vrij te houden en de open havencom
plexen niet te vergroten zal het toch in de toekomst mogelijk zijn
da Botlekhavens enigszins uit te breiden.
Hoewel een grotere waterverplaat
sing In de getijden van de plm. 900 ha
metende open Rotterdamse havenbek
kens nadelig zou kunnen zijn, is geble
ken, dat door de afsluiting van de
Zuidhollandse en Zeeuwse zee-armen,
de R{jn-Lek-kanalisatie en het bouwen
van een stuw in de Oude Maas vol
doende water door de Waterweg zal
stromen om nadelige hoogtijstromen
bij meer open havenbekkens te com
penseren. Daarbij kan de laagwater-
vaargeul op Rotterdam op 11,6 meter
diepte worden gebracht.
Dit vertelde de directeur-generaal
van de rijkswaterstaat ir. A. G. Maris
tijdens een causerie ter gelegenheid
van de havendag te Rotterdam.
Geen bezwaren bestaan voorts tegen
het graven van een beperkt open ha
vencomplex nabij de monding van de
Waterweg voor de modernste diep
gaande schepen (b.v. „supertankers").
De watertoevloed door de Waterweg
zal door uitvoering van het deltaplan
spuisluizen met 6000 vierkante meter
doorstorming in het Haringvliet) en de
Rijn-Lek-kanalisatie gedurende het
grootste deel van het jaar zodanig zijn,
dat de zoutwatertong van de Noordzee
uit niet meer tot de Parksluizen zal
reiken, waardoor Delfland weer op
normale wijze zoet water zal kunnen
binnen krijgen. Bij hoge waterstanden,
gepaard aan stormvloeden, zal door
het trekken van de toekomstige stuw
in de Oude Maas een zeer aanzienlijke
hoeveelheid water geborgen kunnen
worden in de toekomstige noordelijke
deltakom. Ter verdere beveiliging van
het gebied langs de Waterweg zullen
kostbare beveiligende rijkswerken
moeten worden uitgevoerd. Bij een te
hoge waterstand zullen voorts bij eb
de te bouwen spuisluizen in het Ha
ringvliet kunnen worden geopend, me
de ter ontlasting van de Noord en van
het gebied van Dordrecht.
In zijn beschouwing over het delta
plan heeft ir. Maris ook het scheep-
Begroting van economische zaken
(speciaal het leggen van de dam met vaartverkeer op Antwerpen, Gent en
's-GRAVENHAGE, 22 september. In de memorie van toelich
ting op de begroting van economische zaken heeft minister Zijlstra
de vrees uitgesproken, dat Nederland dit jaar een tekort op zijn be
talingsbalans zal boeken. De minister wijst op de gevaren van een
overspanning der conjunctuur. Anderzijds moet evenwel worden be
dacht, dat een krachtige industriële expansie voorwaarde blijft voor
het behoud van welvaart en werkgelegenheid in de toekomst. De
minister acht het van zeer veel belang, dat de industriële bouw
activiteit zoveel mogelijk onbelemmerd voortgang zal vinden. De
memorie zegt, dat vanaf medio 1952 tot einde 1955 6,7 miljard gulden
in duurzame produktiemiddelen is geïnvesteerd.
De memorie zegt voorts, dat de mate, waarin een overspanning
van de conjunctuur zich zou verscherpen en de ontwikkeling van de
betalingsbalans zullen bepalen of de maatregelen tot bestedingsbe
perking zullen moeten worden uitgebreid.
De doelstelling van een zo constant
mogelijk prijspeil acht de minister in
de afgelopen periode in grote trekken
verwezenlijkt. Het indexcijfer voor het
levensonderhoud lag in 1955 slechts
een punt hoger dan in 1954 en ver
wacht wordt, dat het cijfer in 1956 niet
veel hoger zal worden, ondanks de nu
geldende hoge prijzen voor groenten
en fruit. De minister prijst het be
drijfsleven om zijn loyale medewer
king aan de prijsstabilisatie. Het in
werking treden van de ouderdomsver-
zekering vereist volgens hem een
nauwlettend toezicht op mogelijke ge
volgen voor het prijspeil.
In de memorie wordt voorts mede
gedeeld, dat het aantal prijzenkartels
een absolute daling heeft ondergaan.
Atoomenergie
De regering acht blijkens de memo
rie een grotere inspanning nodig om
te komen tot een snelle ontwikkeling
van de atoomenergie, waardoor Neder
land in staat zal worden gesteld 'n rol
op industrieel gebied te blijven spelen.
Vooral het vraagstuk van de opleiding
van deskundigen op dit gebied baart
de regering zorg.
Overigens is minister Zijlstra van
mening, dat de mogelijkheden voor
Nederland op 't terrein der atoom
energie het beste kunnen worden
ontplooid binnen een zo nauw moge
lijke internationale samenwerking.
Benelux
De memorie zegt, dat Nederland te
zamen met de Beneluxpartneres zal
blijven streven naar een vermindering
der tariefdispariteiten. Met Benelux
zijn volgens de minister belangrijke
vorderingen gemaakt, onder meer door
toenadering van het loonniveau. De re
gering spreekt de hoop uit, dat het
Unie-verdrag in 1957 zal kunnen wor-
andere havens aan de Westerschelde
betrokken.
Tijbeweging in het toekomstige
Zeeuwse meer zal niet voor kunnen
komen terwijl ze in andere wateren be
noorden de toekomstige Volkerakdam
nauwelijks merkbaar zal zijn.
Daardoor zal de gelegenheid be
staan een eind te maken aan de
„woelige bodem" der Zeeuwse stro
men en daardoor om voldoende vaar
geulen te baggeren voor de vaart
van genoemde havens op het Maas-
Rijngebied. Dti kan eerst geschieden
na het sluiten van de Oosterschelde.
Dan zal ook de sluis bij Wemeldinge
open kunnen blijven.
In het Volkerak echter zal meesten
tijds geschut moeten worden. Dit bete
kent, dat gedurende slechts vijftien
bouwjaren een derde schutsluis in de
bedoelde vaarweg nodig zal zijn, om
dat nadien het Wemeldinge a.h.w. ver
plaatst zal worden naar het Volkerak.
Door betere, rustiger vaarwegen zal de
vaart sneller dan thans, kunnen plaats
vinden.
den ondertekend. Zij wijst erop, dat
een vastberaden Benelux, dat in de-
wereldhandel de vierde plaats inneemt,
een belangrijke rol kan spelen bij het
richting geven aan de internationale
handelspolitiek.
Middenstand
De publiekrechtelijke bedrijfsorgani
satie heeft volgens de memorie weer
belangrijke vorderingen gemaakt. Wat
de middenstandsproblemen betreft
wordt onder meer opgemerkt, dat de
bereidheid van kinderen van midden
standers om de zaak van hun vader
voort te zetten afneemt.
Verhoging militaire pensioenen
met algemene toeslag
's-GRAVENHAGE, 22 sept. Bij
de Tweede Kamer is ingediend het
wetsontwerp tot verhoging van mili
taire pensioenen met een algemene
toeslag (algemene toeslagwet voor ge
pensioneerde militairen 1956).
In de memorie van toelichting delen
de minister van oorlog en marine en
de minister van binnenlandse zaken
a.i. o.a. mede, dat dit ontwerp van
wet uitsluitend betrekking heeft op
de pensioenen, welke zijn verleend
aan militairen en aan nabestaanden
van militairen en gepensioneerde mi
litairen.
Van kartelbesluit naar econo-
nische mededinging
DEN HAAG, 22 sept. In de toe
lichting op de begroting van het de
partement van economische zaken
wordt opgewerkt dat ten aanzien van
de noodzakelijke complementering
van de wet economische mededinging
met een regeling van de beroepsproce
dure, de daartoe ingestelde commissie
inmiddels advies heeft uitgebracht. De
overgang van het regime van het kar
telbesluit naar dat van de wet eco
nomische mededinging zal geen ab
rupte zijn. Veeleer is het zo, dat de
ontwikkeling, die zich reeds in voor
gaande jaren heeft afgetekend, in het
kader van de nieuwe wettelijke rege
ling langs lijnen van geleidelijkheid zal
worden voortgezet.
WONSERADEEL, 22 sept.
Lintendoorknippende burgemees
ters zijn vrij alledaags voorko
mende verschijnselen in Neder
land. Het zal echter wel niet eer
der voorgekomen zijn, dat een
burgervader na verrichting van
deze symbolische daadhet
lint broederlijk met andere geno
digden deelde en onder een goed
keurende blik ging verorberen.
Deze prestatie werd geleverd door
burgemeester A. Oosterhoff van
de gemeente Wonseradeel bij de
opening van een nieuwe brug in
het dorp Gaast bij Makkum. Door
ziekte van de burgemeester was
bovendien door de geduldige
buurtbewoners de opening van de
brug een half jaar uitgesteld,
wanthet lint hing reeds in
de schoorsteen. Het „linF' be
stond namelijk uit een streng
keurig in cellofaan verpakte boe-
renworst. Bij een vorige gele
genheid had. de burgervader dit
produkt, de trots van Gaast,
roemrijk geprezen en. uit dank
voor deze attentie was men se
dert die gelegenheid vast beslo
ten bij de volgende plechtigheid
een lint van deze delicatesse te
spannen. De burgemeester toon
de zich over deze vondst bijzon
der enthousiast.
Weet U wel, dat bemoedigende
schouderklopje is in het leven van
mensen veel waard. Het doet soms
wonderen. Er is er één, die deze
maand dat schouderklopje nodig heeft.
Het is Uw dagelijkse gast, 't „Zeeuwsch
Dagblad", dat U iedere dag het nieuws
geeft. In deze maand september,' de
maand van vriendschap voor Uw en
ons aller Zeeuwsch Dagblad, spraken
wij af, dat iedere abonné zal zorgen
voor één nieuwe abonné. Die nieuwe
abonné is dan dat schouderklopje,
dat vriendelijke woord van U tot Uw
dagelijkse gast, die zwijgende gast,
die misschien nog 't meeste „spreekt".
Hieronder staat de bon. Die wilt U
wel invullen en toezenden aan Uw
dagelijkse gast. Vooruit reeds veel
dank voor Uw blijk van vriendschap.
En hier is uit pure vriendschap mijn nieuwe abonné op
„Zeeuwsch Dagblad":
Naam
Adres
woonplaats
Betaalt per week/maand/kwartaal
Opgegeven door abonné:
Woonplaats:
Doorhalen wat niet wordt gewenst.
Deze bon zenden aan Zeeuwsch Dagblad, Afd. abonnementen.
Lange Vorststraat 90, Goes.