Je beni nog geen loods ook al voldoe je aan alle voorwaarden Industriële expansie voorwaarde voor behoud welvaart Uil puste uMencUcAap Vertrekkende Suez-loodsen verwachten moeilijkheden M. H. BOASSON i ZONEN N.ll. Waterweg-havens voor de „supertankers" Minister Zijlstra vreest tekort op de betalingsbalans In het land van Nasser (IV) iftranidiotis blijft in hechtenis V. Portefeuille met 1400 gulden verloren en terug Ir. C. G. Maris sprak op havendag te Rotterdam Nederland en de atoomenergie Burgemeester knipte lint door en... at het op Maandag 24 september 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Ingezonden Mededeling (adv.) I ISMAILA, september. IN ISMAILA, dat aan het Suezkanaal ligt en dat nog geen jaar ge leden het centrum van de in Egypte gelegerde Britse militairen was, wonen de loodsen van de meest besproken waterweg ter we reld. Hun huizen zijn ruim en koel, hun tuinen parken gelijk, terwijl hoge. met klimplanten begroeide hekken hen tegen de blikken van nieuwsgierigen beschermen. Voor alles heeft de oude Suezkanaal maatschappij gezorgd. Zij is de eigenares van de confortabele wo- ni.-"jen, heeft een clubhuis ingericht en haar werknemers met alle gemakken en vaak luxe omringd welke maar denkbaar zijn. Dit moet ook wel. Het valt niet mee als Europeaan in Ismaila te wonen, in een plaats waar 's zomers de zon onbarmhartig schijnt en waar het hele jaar door niets te beleven valt. De eenzaamheid kan je daar tot benauwens toe bekruipen; de verveling kan je tot ver twijfeling brengen. Grote salarissen hebben de loodsen gekregen, bonussen voor de jaren, die ze in dienst van de maatschappij doorbrachten en een voortreffelijke oudedagsvoorziening. Men moet dit voor een groot deel als lonkgeld be schouwen, als smartgeld, zo men wil, voor het wonen in een stad, die niets aantrekkelijks bezit en voor de eventuele scheiding van vrouw of gezins leden. Het stelt de loodsen in staat elk jaar een lange vakantie in Europa te houden, hun kinderen in he buitenland te laten studeren en een aardig spaarcentje apart te leggen. Komt men in de huizen der loodsen, die in Ismalia wonen, dan heerst daar een bijna sinistere stemming. De voetstappen klinken hol door de trappenhuizen heen en de stem is tot de verste uithoek toe te horen. De kamers zijn beroofd van de luister, welke ze tot wooncentra bestem pelden. Er bevinden zich kale plekken op de muren, lege plaatsen op kasten, tafel tjes en dressoirs. Sfeervolle schilderijen hebben er gehangen, souvenirs stonden er of siervoor-verpen, die als blikvangers dienst deden en leven brachten. In de grote huizen wonen alleen nog maar mennen. De vrouwen en kinderen zijn al sinds weken weg en met hen is de gezelligheid verdwenen, die in een vreemd land an onschatbare waarde kan zijn. Ze vervelen zich, deze eenzamen, en weten eigenlijk niet goed waar ze 't zoeken moeten. Ze hebben dagen van grote span ning en onzekerheid achter de rug, kon den alleen maar met elkaar of met die ene achtergebleven bediende praten en werden elke avond weer gedeprimeerd door de leegheid en kaalheid van hun eens zo rijk gemeubileerde vertrekken, waar ze telkens opnieuw alleen in terug keren. Onveiligheid - onzekerheid Thans is de teerling geworpen. Voor het einde van deze maand zullen 140 van de 200 liodsen, die door de oude Suez- kanaalmaatsehappij geëngageerd waren, voor goed uit Ismaila verdwijnen. Ze be- hc ren tot de kern van het trotse korps, dat de schepen der wereld veilig van de Middellandse Zee naar de Rode Zee bracht en er een beroepsethiek op na hield, die voorbeeldig te noemen was. Alle Britten en Fransen behoren tot de vertrekkenden, alle Nederlanders (dertien in totaal) en de meeste Scandinaviërs en Italianen. De loodsen zijn blij weg te kunnen gaan. De meesten moeten 't grootste deel van hun bezittingen achterlaten, maar ze malen er niet om. Ze willen zo spoe dig mogelijk Egypte uit, weg uit het land, waar ze vaak tientallen jaren gewoond en de beste jaren van hun leven doorge bracht hebben. Ik heb aan verschillende loodsen gevraagd, waarom ze niet blijven wil den, ivaarom ze geen nieuw contract met de door Nasser ingestelde Suez kanaalmaatschappij wilden aangaan En het antwoord luidde steeds het zelfde, zij 't in enigszins andere be woordingen: „Ik heb "Seen zin meer langer in de ellende te zitten", zei er een (namen wensten de mannen niet genoemd te hebben, daar ze repercusies van de zijde der Egyptische regering vreesden, als ze in het licht der publiciteit kwa- men te stzan). „Ik heb nu in de korte tijd, dat ik hier ben, drie verschillende regiems -;.i?egemaakt, te beginnen met dat van FaroekToen Naguib naar voren werd geschoven, kwamen de kaarten van de buitenlanders al slechter te liggen en onder Nasser weten we he lemaal niet meer waar we aan toe zijnIk heb hier al een opstand van de bevolking tegen de blanken meegemaakt en wens er in de toe komst van verschoond te blijven Een paar weken geleden zag het er weer zeer dreigend uitAlle win keliers is Ismaila begonnen hun ramen Jicht te spijkeren en u kunt begrijpen, lat dit ons alleronaangenaamste mo tenten heeft bezorgd. De overwegingen, welke de meeste loodsen van de oude Suezkanaalmaat- tch'ippij hebben doen besluiten Egypte te verlaten, liggen niet uitsluitend op het terrein van de veiligheid. Een be- NICOSIA, 21 sept. (Reuter). Tegen d4 .wecetaris-generaal van de etnar- ,"'l» op Cyprus, Kranidiotis, die sedert 9 september jl. onder arrest was, Is vrijdag een bevelschrift tot verdere gevangenhouding' uitgevaardigd krachtens de op het eiland geldende nootmaatregelen. Kranidiotis, die ervan wordt ver dacht een terrorist te zijn, werd vrij dag overgebracht naar een gevangen- 'u -y in de omgeving van Nicosia. C -uvemeur Harding heeft eerder over Kranidiotis gezegd, dat hij „een gevaarlijk mens ls, die niet op vrije Voeten dient te blijven". langrijk punt misschien wel 't be langrijkste! is ook, dat ze geen enkele zekerheid meer bezitten wat hun arbeidsvoorwaarden betreft. „Ilc weet niet meer waar ik aan toe ben", zei een loods, die zich al ver voor de Tweede Wertldoorlog in Is maila had gevestigd. „Als ik van de oude naar de nieuwe Suezkanaalmaat- schappij overga, verlies ik al mijn rechten en ben volkomen aan de wil lekeur der Egyptenaren overgeleverd. Als ze menen het kanaal zelf te kun nen bemannen, kan niemand hen ver hinderen mij te ontslaanZe kun nen het leven van een Europeaan hier zeer onaantrekkelijk maken door bij voorbeeld de belastingen op te schroe ven of nieuwe deviezenbepalingen in te voeren Wat ze verder met onze pensioenen gaan doen, is me nog een raadsel Maar het spreekt vanzelf, dat ze hier enorm mee kunnen gaan knoeien De oude Suezkanaalmaatschappij daar entegen was de beste werkgeefster, die je je maar denken kanZe heeft me altijd de grootste zekerheid ver schaft, heeft me in de gelegenheid gesteld een deel van m'n salaris, in welke valuta ook, naar het buitenland over te maken en heeft een uitnemen de regeling voor de oude dag getrof fen Wat zal dc toekomst brengen? Waren de loodsen aangezocht bij de door premier Eden aangekondigde Suez kanaalmaatschappij in dienst te treden? Niemand onder de vertrekkenden had er iets van gehoord en de meesten betwij felden ook, of het Britse plan praktisch uitvoerbaar was. Het zou betekenen, dat er buiten de wateren van Egypte loodsen aan boord van de schepen moesten wor- d(j gebracht. Het zou ook betekenen, dat er meer loodsen in dienst moesten worden genomen zowel in het noor den, achter Port Said, als in het zuiden, achter Suez, zou zich een drijvend depot moeten bevinden terwijl het wel zeker was, dat er nog een loods van de Egyp tische Suezkanaalmaatschappij in de stuurhut zou komen te staan, wilde het schip tenminste ongehinderd doorgang kunnen vinden. Hoe dachten de mannen over de toe komst van het Suezkanaal, speciaal met betrekking tot de aanwezigheid van een voldoende groot aantal loodsen om op stoppingen te voorkomen? „Wij kunnen vertrekken," zei er een, „omdat Egypte van mening is thans vol doende loodsen te hebben aangetrokken om de doorvaart vlot te laten verlopen. Misschien is dit ook wel zo.. Van alle kanten zijn onze plaatsvervangers bin nengekomen.. Er zijn Duitsers bij, Scan dinaviërs, Italianen, een paar Nederlan ders en, naar beweerd wordt, ook Russen, Tsjechen en ChinezenWe hebben niet de indruk, dat men de hand licht met de voorwaarden, aan welke Suezkanaallood- sen moeten voldoen.Ze zullen allen wel in het bezit zijn van een gezagvoerders diploma en ook twee jaar na het behalen van dit certificaat gevaren hebben. De man stopte even en keek weifelend naar een collega. „Wat is dan het probleem?" vroeg ik meteen. Het probleem „Het probleem is," vervolgde de loods, „dat je aan alle voorwaarden van het Suezkanaal kunt voldoen, zonder de ei genschappen van een loods te bezitten. Een loods moet zeemanszin hebben, zijn zenuwen onder alle omstandigheden kun nen beheersen en onmiddellijk beslissin gen kunnen nemenHet kanaal is ten slotte maar zestig meter breed en een ogenblik van onachtzaamheid kan een ca tastrofe veroorzaken.We gaan met mil joenen guldens aan waarde om en moe ten hét volle vertrouwen van de reders bezitten, wier schepen we door het ka naal heen loodsenVertrouwen is iets, dat alleen de tijd kan brengen.. Maar het is een feit, dat een traditie, die tien tallen jaren nodig heeft gehad om zich te vestigen, niet zo maar door nieuwe lingen kan worden overgenomen.Ver geet niet, dat wij het ook allemaal hebben moeten leren en dat we een lange proeftijd hebben gehad. Drie MIDDELBURG - NOORDSTRAAT 19-21 Karpetten - Bedden - Gordijnstoffen Onze toonzalen zijn voor het publiek toegankelijk op werkdagen van 8.3012.30 en van 2.-5.30, 's zaterdags 8.3032 (levering uitsluitend via de detailhandel) Terug in mijn hotel heb ik proberen na te gaan wat er sinds de opening van het Suezkanaal In de zestiger jaren van de vorige eeuw aan ongelukken is ge beurd. Ik kwam tot drie. Twee schepen gezonken, waaronder een kruiser, en een tanker het gebeurde na de Tweede Wereldoorlog verstrengeld geraakt met een draaibare spoorbrug, waardoor de doorgang enkele dagen werd gestag neerd. WOERDEN, 22 sept. Een inwo ner van Zegveld, kreeg deze week de schrik van zijn leven. Hij had ben zine getankt bij een garage in Zeg veld, en toen hij in Woerden later zijn portefeuille nodig had deed hij een vergeefse greep in zijn binnenzak; de leren geldbuidel met naar hij meende een inhoud van f 1200. was verdwenen. Hij herinnerde zich, dat hij de portefeuille had gebruikt om de benzine te betalen, waarna hij hem op de koffer van de anto had gelegd om wat kleingeld uit z'n por temonnaie te halen. Direct reed hij de route terug, maar daar het inmiddels donker was ge worden, leverde die tocht niets op. De volgende morgen vroeg ging de gedupeerde met de politie op stap om nog eens naarstig te zoeken. Ijverig speurend in de grasbermen langs de hoofdweg, werden zij opgemerkt door een dame, die naar buiten kwam en vroeg of de heren soms iets zoch ten Zij werden binnen genodigd en do portefeuille kwam op tafel. In da vroege morgen, toen de heer des hui zes was gaan melken, had hij het waardevolle geval midden op de weg gevonden. Hij was direct naar de po litie gegaan, maar trof die niet thuis en had de portefeuille daarom zolang aan zijn vrouw in bewaring gegeven. Het geld had toen ongeveer 12 uur op de weg gelegen; honderden had den er voorbij, gekomen moeten zijn. Voor beide partijen werd het overi gens nog een meevaller, want in- plaats van f 1200. zoals de verliezer stellig meende, zat er f 1400.in. De machinist en twee passagiers werden gedood, toen nabij Teluk Mengkudu, in Noord-Sumatra, een goederentrein ontspoorde en omkan telde, als gevolg van het opbreken van de spoorbaan door opstandelingen. Nogal onverwacht arriveerden in Egypte vijftien Russische loodsen die zullen worden ingezet nu de oude garde is vertrokken. A.P. fotografeerde deze negen man nen in een restaurant in Ismaila waar ze het middagmaal kwamen gebruiken. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg het algemeen landbouwprijsindexcijfer (basis: 1949 /'501952/'53 100) in augustus 111 tegen 107 in juli en 99 in augustus van het vorig jaar. Dit betekent een toeneming van bijna 4 respectievelijk 12 procent. Mogelijkheden van deltaplan ROTTERDAM, 22 september. Hoewel het thans om nautische redenen aanbevelenswaard is het traject Hoek van Holland-Botlek van de Nieuwe Waterweg, waarin de grootste stroomsnelheden voor komen, van storend verkeer vrij te houden en de open havencom plexen niet te vergroten zal het toch in de toekomst mogelijk zijn da Botlekhavens enigszins uit te breiden. Hoewel een grotere waterverplaat sing In de getijden van de plm. 900 ha metende open Rotterdamse havenbek kens nadelig zou kunnen zijn, is geble ken, dat door de afsluiting van de Zuidhollandse en Zeeuwse zee-armen, de R{jn-Lek-kanalisatie en het bouwen van een stuw in de Oude Maas vol doende water door de Waterweg zal stromen om nadelige hoogtijstromen bij meer open havenbekkens te com penseren. Daarbij kan de laagwater- vaargeul op Rotterdam op 11,6 meter diepte worden gebracht. Dit vertelde de directeur-generaal van de rijkswaterstaat ir. A. G. Maris tijdens een causerie ter gelegenheid van de havendag te Rotterdam. Geen bezwaren bestaan voorts tegen het graven van een beperkt open ha vencomplex nabij de monding van de Waterweg voor de modernste diep gaande schepen (b.v. „supertankers"). De watertoevloed door de Waterweg zal door uitvoering van het deltaplan spuisluizen met 6000 vierkante meter doorstorming in het Haringvliet) en de Rijn-Lek-kanalisatie gedurende het grootste deel van het jaar zodanig zijn, dat de zoutwatertong van de Noordzee uit niet meer tot de Parksluizen zal reiken, waardoor Delfland weer op normale wijze zoet water zal kunnen binnen krijgen. Bij hoge waterstanden, gepaard aan stormvloeden, zal door het trekken van de toekomstige stuw in de Oude Maas een zeer aanzienlijke hoeveelheid water geborgen kunnen worden in de toekomstige noordelijke deltakom. Ter verdere beveiliging van het gebied langs de Waterweg zullen kostbare beveiligende rijkswerken moeten worden uitgevoerd. Bij een te hoge waterstand zullen voorts bij eb de te bouwen spuisluizen in het Ha ringvliet kunnen worden geopend, me de ter ontlasting van de Noord en van het gebied van Dordrecht. In zijn beschouwing over het delta plan heeft ir. Maris ook het scheep- Begroting van economische zaken (speciaal het leggen van de dam met vaartverkeer op Antwerpen, Gent en 's-GRAVENHAGE, 22 september. In de memorie van toelich ting op de begroting van economische zaken heeft minister Zijlstra de vrees uitgesproken, dat Nederland dit jaar een tekort op zijn be talingsbalans zal boeken. De minister wijst op de gevaren van een overspanning der conjunctuur. Anderzijds moet evenwel worden be dacht, dat een krachtige industriële expansie voorwaarde blijft voor het behoud van welvaart en werkgelegenheid in de toekomst. De minister acht het van zeer veel belang, dat de industriële bouw activiteit zoveel mogelijk onbelemmerd voortgang zal vinden. De memorie zegt, dat vanaf medio 1952 tot einde 1955 6,7 miljard gulden in duurzame produktiemiddelen is geïnvesteerd. De memorie zegt voorts, dat de mate, waarin een overspanning van de conjunctuur zich zou verscherpen en de ontwikkeling van de betalingsbalans zullen bepalen of de maatregelen tot bestedingsbe perking zullen moeten worden uitgebreid. De doelstelling van een zo constant mogelijk prijspeil acht de minister in de afgelopen periode in grote trekken verwezenlijkt. Het indexcijfer voor het levensonderhoud lag in 1955 slechts een punt hoger dan in 1954 en ver wacht wordt, dat het cijfer in 1956 niet veel hoger zal worden, ondanks de nu geldende hoge prijzen voor groenten en fruit. De minister prijst het be drijfsleven om zijn loyale medewer king aan de prijsstabilisatie. Het in werking treden van de ouderdomsver- zekering vereist volgens hem een nauwlettend toezicht op mogelijke ge volgen voor het prijspeil. In de memorie wordt voorts mede gedeeld, dat het aantal prijzenkartels een absolute daling heeft ondergaan. Atoomenergie De regering acht blijkens de memo rie een grotere inspanning nodig om te komen tot een snelle ontwikkeling van de atoomenergie, waardoor Neder land in staat zal worden gesteld 'n rol op industrieel gebied te blijven spelen. Vooral het vraagstuk van de opleiding van deskundigen op dit gebied baart de regering zorg. Overigens is minister Zijlstra van mening, dat de mogelijkheden voor Nederland op 't terrein der atoom energie het beste kunnen worden ontplooid binnen een zo nauw moge lijke internationale samenwerking. Benelux De memorie zegt, dat Nederland te zamen met de Beneluxpartneres zal blijven streven naar een vermindering der tariefdispariteiten. Met Benelux zijn volgens de minister belangrijke vorderingen gemaakt, onder meer door toenadering van het loonniveau. De re gering spreekt de hoop uit, dat het Unie-verdrag in 1957 zal kunnen wor- andere havens aan de Westerschelde betrokken. Tijbeweging in het toekomstige Zeeuwse meer zal niet voor kunnen komen terwijl ze in andere wateren be noorden de toekomstige Volkerakdam nauwelijks merkbaar zal zijn. Daardoor zal de gelegenheid be staan een eind te maken aan de „woelige bodem" der Zeeuwse stro men en daardoor om voldoende vaar geulen te baggeren voor de vaart van genoemde havens op het Maas- Rijngebied. Dti kan eerst geschieden na het sluiten van de Oosterschelde. Dan zal ook de sluis bij Wemeldinge open kunnen blijven. In het Volkerak echter zal meesten tijds geschut moeten worden. Dit bete kent, dat gedurende slechts vijftien bouwjaren een derde schutsluis in de bedoelde vaarweg nodig zal zijn, om dat nadien het Wemeldinge a.h.w. ver plaatst zal worden naar het Volkerak. Door betere, rustiger vaarwegen zal de vaart sneller dan thans, kunnen plaats vinden. den ondertekend. Zij wijst erop, dat een vastberaden Benelux, dat in de- wereldhandel de vierde plaats inneemt, een belangrijke rol kan spelen bij het richting geven aan de internationale handelspolitiek. Middenstand De publiekrechtelijke bedrijfsorgani satie heeft volgens de memorie weer belangrijke vorderingen gemaakt. Wat de middenstandsproblemen betreft wordt onder meer opgemerkt, dat de bereidheid van kinderen van midden standers om de zaak van hun vader voort te zetten afneemt. Verhoging militaire pensioenen met algemene toeslag 's-GRAVENHAGE, 22 sept. Bij de Tweede Kamer is ingediend het wetsontwerp tot verhoging van mili taire pensioenen met een algemene toeslag (algemene toeslagwet voor ge pensioneerde militairen 1956). In de memorie van toelichting delen de minister van oorlog en marine en de minister van binnenlandse zaken a.i. o.a. mede, dat dit ontwerp van wet uitsluitend betrekking heeft op de pensioenen, welke zijn verleend aan militairen en aan nabestaanden van militairen en gepensioneerde mi litairen. Van kartelbesluit naar econo- nische mededinging DEN HAAG, 22 sept. In de toe lichting op de begroting van het de partement van economische zaken wordt opgewerkt dat ten aanzien van de noodzakelijke complementering van de wet economische mededinging met een regeling van de beroepsproce dure, de daartoe ingestelde commissie inmiddels advies heeft uitgebracht. De overgang van het regime van het kar telbesluit naar dat van de wet eco nomische mededinging zal geen ab rupte zijn. Veeleer is het zo, dat de ontwikkeling, die zich reeds in voor gaande jaren heeft afgetekend, in het kader van de nieuwe wettelijke rege ling langs lijnen van geleidelijkheid zal worden voortgezet. WONSERADEEL, 22 sept. Lintendoorknippende burgemees ters zijn vrij alledaags voorko mende verschijnselen in Neder land. Het zal echter wel niet eer der voorgekomen zijn, dat een burgervader na verrichting van deze symbolische daadhet lint broederlijk met andere geno digden deelde en onder een goed keurende blik ging verorberen. Deze prestatie werd geleverd door burgemeester A. Oosterhoff van de gemeente Wonseradeel bij de opening van een nieuwe brug in het dorp Gaast bij Makkum. Door ziekte van de burgemeester was bovendien door de geduldige buurtbewoners de opening van de brug een half jaar uitgesteld, wanthet lint hing reeds in de schoorsteen. Het „linF' be stond namelijk uit een streng keurig in cellofaan verpakte boe- renworst. Bij een vorige gele genheid had. de burgervader dit produkt, de trots van Gaast, roemrijk geprezen en. uit dank voor deze attentie was men se dert die gelegenheid vast beslo ten bij de volgende plechtigheid een lint van deze delicatesse te spannen. De burgemeester toon de zich over deze vondst bijzon der enthousiast. Weet U wel, dat bemoedigende schouderklopje is in het leven van mensen veel waard. Het doet soms wonderen. Er is er één, die deze maand dat schouderklopje nodig heeft. Het is Uw dagelijkse gast, 't „Zeeuwsch Dagblad", dat U iedere dag het nieuws geeft. In deze maand september,' de maand van vriendschap voor Uw en ons aller Zeeuwsch Dagblad, spraken wij af, dat iedere abonné zal zorgen voor één nieuwe abonné. Die nieuwe abonné is dan dat schouderklopje, dat vriendelijke woord van U tot Uw dagelijkse gast, die zwijgende gast, die misschien nog 't meeste „spreekt". Hieronder staat de bon. Die wilt U wel invullen en toezenden aan Uw dagelijkse gast. Vooruit reeds veel dank voor Uw blijk van vriendschap. En hier is uit pure vriendschap mijn nieuwe abonné op „Zeeuwsch Dagblad": Naam Adres woonplaats Betaalt per week/maand/kwartaal Opgegeven door abonné: Woonplaats: Doorhalen wat niet wordt gewenst. Deze bon zenden aan Zeeuwsch Dagblad, Afd. abonnementen. Lange Vorststraat 90, Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3