Geregelde helikopterdiensten voorlopig niet rendabel zijn Weer U tegen het weer! Verhoog Uw weerstand! Davitamen ft WrtMS'irtBBfie; ass. ■a&~s3srvs Aioomcentrales leveren vijfde deel totale elektrisch vermogen Hoe zal de Suezkanaalkwestie zich verder ontwikkelen? m opende Heubdenó baadPuuó Commissie adviseert een afwachtende houding aan te nemen Buisleiding van Irak naar Turkije Onderzoek toestand Algerijnse kampen? Oud-minister Bolkestein ten grave gedragen „PakgoecT'-reactors naar dunbevolkte gebieden Engeland en Frankrijk bereid Ver. Naties in te schakelen Hoord-Sumatraanse olieierreinen naar N.I.A.M.? Donderdag 13 september 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD Papte» Aanschaffings- en exploitatiekosten te hoog 's-GRAVENHAGE, 12 september. Weliswaar kan door het aan de markt komen van thans nog in ontwikkeling zijnde typen om streeks 1960 een betere situatie worden verwacht, maar dit neemt niet weg, dat ook dan een exploitatie van geregelde helikopterdien sten naar alle waarschijnlijkheid nog zeer belangrijke verliezen zal opleveren. Zo luidt één der conclusies van de in november 1953 door de minister van verkeer en waterstaat ingestelde commissie hef- schroefvliegtuigen, welke tot opdracht had te onderzoeken welke plaats in het verkeer in en om Nederland thans en in de naaste toe komst kan worden ingenomen door het hefschoefvliegtuig. De commissie merkt op, dat ener zijds de hoge aanschaffings- en exploi tatiekosten en anderzijds de in en om Nederland zovele ter beschikking Staande goede en goedkope andere transportmiddelen met frequente dien sten oorzaak zijn van de verliezen op een exploitatie van geregelde helikop terdiensten. De mogelijkheden voor het ongere gelde vervoer kunnen enigszins gunsti ger worden beoordeeld, temeer daar een combinatie met het gebruik voor speciale doeleinden voor ae hand ligt De commissie zegt in haar conclu sie o.m. dat de helikopter zich thans technisch nog in een ontwikkelingsta dium bevindt. Welke plaats het hef- schroefvliegtuig in het verkeer in en om Nederland thans en in de naaste toekomst kan Innemen is in grote mate van die verdere ontwikkeling afhanke lijk. Wat het gebruik voor speciale doelienden betreft (ongeregeld ver voer, hulpverlening, besproeiing, be spuiting, luchtkartering) heeft ae he likopter ruimschoots zijn bestaansrecht bewezen. Niet gerechtvaardigd Op basis van de thans beschikbare gegevens lijkt voor de naaste toekomst een zuiver Nederlands binnenlands he- Ukopternet, gezien de uitgebreidheid, frequentie en tarieven der overige transportmiddelen niet gerechtvaar digd. De commissie meent, dat de con clusie moet worden getrokken, dat de exploitatie van een hellhopternet in West-Europa ln de eerstkomende ja ren een verliesgevende onderneming zou zijn. Rekening houdende met de thans be schikbare en in de naaste toekomst ter besehikking komende helikopter» en de tarieven, die redelijkerwijs kunnen worden gevraagd, is het, althans in de naaste toekomst, niet mogelijk om in dit gebied een helikopterbedrijf op rendabele wijze te exploiteren. De extra waarde van een helikop- ternet voor de aan- en afvoer ten behoeve van luchtverbindlngen met vleugelvliegtuigen staat niet in een aanvaardbare verhouding tot de kos ten van het onderhouden van zulk een net. Het wordt daarom alleen uit econo mische overwegingen niet verantwoord geacht met de exploitatie van een der- felijk helikopterniet reeds in de na- ije toekomst te beginnen. Uit prestige, ef op grond van politieke of andere overwegingen worden soms verliezen geaccepteerd. Een of twee motoren? Er zijn thans uitsluitend een-moto rige hefschroefvllegtuigen met een klein aantal zitplaatsen verkrijgbaar. Over enkele jaren zullen waarschijn lijk twee-motorige helikopters aan de markt komen, alsmede grotere een- motorige. Door het in gebruik nemen van twee-motorige zal de veiligheid die voor een een-motorige helikopter in vele opzichten groter is dan voor een een-motorig vleugelvliegtuig aan zienlijk worden vergroot. De besturing van een helikopter is gecompliceerder en vermoeiender dan van een vleugelvliegtuig. De trillingen zijn onaangenaam voor de passagiers en het veroorzaakte "lawaai vormt een probleem op zichzelf. Verwacht wordt, dat verbeteringen zullen worden aan- febracht, evenals ten aanzien van het lindvliegen. Ook met betrekking tot het onderhoud, dat thans onevenredig veel tijd vergt, zulen verbeteringen kunnen worden bereikt. Het gebruik van en het verkeer met helikopters bevindt zich nog min of meer in het experimentele stadium. Het staat wel vast, dat de helikopters groter en o.m. door het toepassen van een uitgebreider instrumentarium en meer motoren bedrijfszekerder zullen worden, doch ook dat zij, tengevolge van wijzigingen in de bouw, meer toe- pasingsmogelijkheden zullen vinden. Helihavens Exacte eisen waaraan helihavens moe ten voldoen kunnen nog niet worden geformuleerd. Een-motorige helikop ters waarborgen boven de bebouwde kom niet voldoende veiligheid. Voor de opstijging lijkt de commissie een ter rein, dat ln verscheidene richtingen tenminste honderdvijftig meter lang is, toereikend, doch er dient in de omge ving voldoende terrein te zijn, dat mo gelijkheden biedt tot het maken van een noodlanding. Voor de start van twee-motorige hefschroefvllegtuigen lijkt een vrij terrein, dat ln verscheide ne richtingen een afmeting van ruim tweehonderd meter heeft, voldoende. Dakhavens bieden aantrekkelijke mo gelijkheden, doch zij vergen een zeer dure constructie. De bouw hiervan lijkt de commissie voor Nederlandse steden voorlopig niet verantwoord. Bij het be palen van een geschikte plaats voor een helihaven moet tevens worden overwogen, of het publiek in de om geving niet teveel hinder zal onder vinden van het door hefschroefvlieg- tulgen voortgebrachte lawaai. Uit vliegteohnlsch oogpunt bezien biedt een terein aan de rand van de bebouwde kom de beste mogelijkheid voor die steden, waar in het centrum niet een direct aanwijsbaar en aan de genoemde eisen beantwoordend ruim terrein ter beschikking is. De commislse is van oordeel, dat het vrachtvervoer geen afzonderlijk heli- kopternet rechtvaardigt in ons land en dat dit vervoer, gezien het noodzake lijk hoge tarief en de relatief geringe tijdswinst, beperkt zal blijven tot klei ne zendingen van zeer bijzondere vracht. De commissie heeft zich afgevraagd, of er op het gebied van het gebruik van helikopters in het algemeen door samenbundeling van krachten een groter resultaat kan worden verkre gen. ZJj meent, dat een z.g. „poolplan" een oplossing zou kunnen bieden. Alle personen, instanties en onder nemingen, die geïnteresseerd zijn in de gebruiksmogelijkheden, zouden meteika ar kunnen samenwerken om een zo efficiënt mogelijk gebruik van de helikopters te waarborgen, LONDEN, 12 sept. (AFP). Tech nici van de Iraq Petroleum Company verkennen het terrein, dat gebruikt zou moeten worden, Indien de maat schappij zou besluiten tot het aanleg- fen van een buisleiding van Irak door 'urkije naar de Middellandse Zee. Deze buisleiding, die ruim 1000 km. lang zou worden, zou een verbinding krijgen met de buisleidingen, die door Syrië' en de Libanon lopen, of deze buisleldingen op den duur vervangen. Zoals bekend heeft de maatschappij de laatste tijd moeilijkheden met Sy rië en de Libanon. De Iraq Petroleum Company weigert gegevens te noe men over de capaciteit, die de buis- leiding zou hebben, naar volgens be voegde kringen zal zij mogelijk een capaciteit van 20 miljoen ton per jaar krijgen. Ingezonden Mededeling (Adv.) Eén enkele dragéa Davi- tamon 10 per dag heft vitaminetekorten radicaal op. Flacons van 50, 100 en 500 dragées L°"96«t «.V. •ïi*i Een 10 voer gezondheid hoge vitaminewasrdè stj los „iïfs i* ORGANON OSS BRUSSEL, 12 sept. (Belga). De secretaris-generaal van het internatio naal verbond van vrije vakverenigin gen, de Nederlander J. H. Oldenhroek, heeft premier Mollet van Frankrijk een telegram gezonden, waarin het I.V.V.V. vraagt om een onderzoek naar de toestand in de kampen in Algerije, waar vakbondleiders en politieke ge> vangenen zijn opgesloten. In 1975 in de Ver. Staten AMSTERDAM, 12 sept. Het stof felijk overschot van dr. G. Bolkestein, de oud-minister van O. K. en W. die zaterdag op 84-jarige leeftijd is over leden, is vanochtend om 11 uur op „Zorgvlied" ten grave gedragen. „Een grijze, wijze man met een jeug- COLUMBUS, OHIO, 12 september. USIS. De waarnemend di recteur van de afdeling reactor-ontwikkeling van de Amerikaanse commisie voor atoomenergie, Louis H. Roddis, heeft voorspeld, dat in 1975 atomische krachtcentrales 20 procent zullen leveren van het totaal in de Ver. Staten geproduceerde elektrisch vermogen. Een reactor, werkend met verrijkt uranium en water onder druk, zal volgende zomer in Shippingport bij Pittsburgh in bedrijf worden ge steld. Het is de eerste reactor van dit type in de V.S. van fossiele brandstoffen daar ho- De energie, beschikbaar in de eco nomisch winbare uraniumertsen, waar van tot dusver vindplaatsen bekend zijn, wordt geschat op 25 maal de energie, die beschikbaar is in de eco nomisch winbare kolenreserves. Eén die in de aula sprak, dr. Bolkestein, „een pedagoog van formaat, die met grote deskundigheid en idealisme zijn leven lang gestreden heeft voor de vernieuwing van ons onderwijs". Na deze rede werd de baar van de aula naar het graf gedragen. Een lange stoet van familieleden en vrienden, talloze vooraanstaande figuren uit het onderwijs en vroegere leerlingen, stu denten, toneelspelers en andere kun stenaars, volgden dr. Bolkestein op deze laatste tocht. evenveel potentiële energie als 8750 ton kolen. Het huidige stadium van exploratie, onderzoek en ontwikkeling, aldus Roddis, zal het mogelijk maken, dat binnen 10 tot 15 jaar kerenergie-cen- trales zullen worden gebouwd, die in alle opzichten zullen kunnen concur reren met de modernste kolencentra les. In het buitenland zal dit tijdstip ongetwijfeld eerder worden bereikt, omdat over het algemeen de prijs ger is. „PAKGOED" Een kleine kernreactor van het z.g. type „pakgoed", bestemd voor de elektriciteitsvoorziening ln stre ken, waar slechts een geringe vraag naar elektrische energie bestaat, is thans te Fort Belvoir in Virglnië in produktie genomen. De naam „pakgoed" is aan dit type reactor gegeven, omdat de onderdelen gemakkelijk gedemonteerd en ln kis ten „verpakt" per schip of vliegtuig naar de plaats van bestemming ver voerd kunnen worden. Het is de bedoeling, dat met dit soort reactor zowel warmte als licht wordt geleverd aan een gemeenschap I Door het onthullen van een epitaaf in de hal van het nieuwe raadhuis te Heusden heeft Koningin Juliana dit nieuwe gebouw officieel ln gebruik gesteld. Vanaf het bordes van het stad huis sloeg tij na de onthulling en een rondgang door het nieuwe bouw werk een oefening gade, uitgevoerd door leden van de gymnastiekvereni gingen van de jonge boerenstand en van de r.k. Boerinnenbond. Hierna volgde een opvoering van het spel „Rad en vuur", geschreven door Wil lem Hoffmani»uit Blerlcum. De foto toont de Koningin op het bordes. Rechts op het bordes herkent men nog de Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Brabant, prof. dr. J. E. de Quay, links de burgemeester van Heusden, de heer A. van Delft. Situatie kan met het uur veranderen De ontwikkeling van de Suezkanaalkwestie is momenteel in een zodanig stadium gekomen, dat het enig risico's meebrengt in beschouwingen te treden, omdat een uur na het schrijven daarvan de omstandigheden zich radicaal gewijzigd kunnen hebben. Niettemin blijft, wat er zich op korte termijn ook mag voordoen, de situatie buitengewoon ernstig. De wereld verkeert in grote spanning en op de lip pen van miljoenen leeft de vraag, of het zal uitlopen op oor log. En zo ja, zal deze strijd dan gelocaliseerd kunnen wor den? Of zal daar ln het Midden-Oosten de ontmoeting op leven en dood plaatsvinden tussen de grootmachten van deze eeuw? Velen zullen zich in vertwijfeling ook afvragen, of „de olie" een nieuwe oorlog waard is. Laat men zich niet vergissen: het gaat om belangrijker dingen dan om olie al leen. Het gaat en de geschiedenis herhaalt zich om de vraag, of een dictator ongestraft met zijn provokaties en heerszuchtige plannen kan doorgaan of niet. Op de feiten behoeven wij niet breedvoerig in te gaan. De missie Menzies in Cairo is op een mislukking uitgedraaid: presi dent Nasser is met bereid op ba sis van de besluiten der Londen- se conferentie te spreken over internationaal beheer van het Suezkanaal. Hij kwam met een ander voorstel, n.L de instelling van een internationale onderhan delingscommissie, die een grote internationale conferentie zou moeten voorbereiden, waarop de politieke aspecten van de ka naalkwestie besproken zouden dienen te worden en waar men een oplossing zou moeten zoeken voor de crisis. Het was te ver wachten, dat Engeland en Frank rijk deze gedachte onmiddellijk van de hand wezen. Voor de V.N.? Naar het zich op dit moment laat aanzien zal de kwestie naar Hei gesprek van de dag van ongeveer 2500 mensen. Het elek trisch vermogen is 2000 kilowatt, vol gens deskundigen bestaat er generlei gevaar, dat de in de reactor opge wekt radioactiviteit ontsnapt: deze is geheel omgeven door een luchtdichte stalen mantel, waardoor het ontsnap pen van radioactieve deeltjes of radio actieve „golven" onmogelijk is. De radioactieve afvalstoffen kunnen ge zuiverd worden, zodat het gerege- neerde materiaal opnieuw kan worden gebruikt. L alle waarschijnlijkheid voor de Verenigde Naties worden ge bracht. Engeland en Frankrijk zijn daartoe bereid. Dit is van de kant der regeringen van deze twee landen een vérgaande con cessie. Zy betekent in elk geval, dat voorlopig het oorlogs gevaar ls afgewend. Het is op dit Ogenblik nog niet recht duide lijk, of beide landen een uit spraak van de Veiligheidsraad willen uitlokken (hetgeen niet eenvoudig zal zyn vanwege het te verwachten Russische veto op de behandeling van de kwestie) of dat zij willen volstaan met het formeel in kennis stellen van de raad van de kwestie. Hoe het zij men kan ervan op aan, dat de alarmtoestand in het Midden- öosten blijft bestaan en dat ge tracht zal worden zoveel moge- lijk schepen via de Kaap te laten varen, zodat het Suezkanaal wordt vermeden. De houding van de Verenigde Staten is nu duidelijk. President Eisenhower heeft verklaard, dat Amerika nooit aan de oorlog zal deelnemen zolang hij president is, tenzij het Congres de oorlog zou verklaren, hetgeen uitgeslo ten ls. Volgens Eisenhower ls er maar één uitzondering, n.l. wan neer Amerika plotseling zou worden aangevallen. Aan de andere kant verklaar de de president, dat Amerika het recht van Engeland en Frankrijk erkent op het gebruik van geweld om het Suezkanaal geopend te houden, indien alle vreedzame middelen ter beslech ting van het geschil zijn uitgeput en indien Egypte een daad van agressie pleegt. Maar Eisenho wer voegde daar onmiddellijk aan toe, dat er nog vele moge lijkheden openstaan, voordat tot geweld de toevlucht moet wor den genomen. Hij geloofde, dat de kwestie aan de Ver. Naties zal worden voorgelegd. Naar beide kanten De achtergrond van dit typisch Amerikaanse' standpunt is dui- deiyk: enerzijds wenst Eisenho wer de regeringen van Engeland en Frankryk duideiyk te maken, dat op Amerikaanse militaire hulp niet behoeft te worden ge rekend, zolang zq met Nasser de weg niet tot het uiterste einde zijn gegaan, anderzijds is de ver klaring een duidelijke waar schuwing aan het adres van de Egyptische president, dat hy moet oppassen en dat enige agressieve daad van zyn kant ernstige consequenties kan mee brengen. Min of meer opvallend is, dat de Russen zich de laatste dagen op de achtergrond hebben gehouden. Men kan aannemen, dat zy by een eventueel gewa pend conflict neutraal zullen biyven, als de Amerikanen maar niet meedoen. Behalve deze politieke facetten zyn er ook technische kanten aan de Suezkanaalkwestie. Het één staat niet los van het ander. Het overheersende probleem ls op dit moment de zaak van de lood sen. Men zal gelezen hebben, dat de niet-Egyptische loodsen mor gen kunnen vertrekken uit Egypte. Of zy zullen worden vastgehouden is de vraag. Zo Ja: zal dit als een daad van agressie worden beschouwd? Wanneer deze loodsen inder daad weggaan, zal het scheep vaartverkeer volkomen ontwricht worden. Er zal een chaos ont staan, waardoor het kanaal on bruikbaar wordt. De schepen zullen verplicht zijn om de Kaap te varen. Nasser zal dan zijn zin hebben. Of dit hem tot inkeer zal brengen? Niemand kan het zeg gen. Maar wellicht, dat dit „paardemiddel" hem te elfder ure tot andere gedachten zal brengen. Hij zax dan op langere termijn toch bakzeil moeten ba len. DJAKARTA, 12 sept. ANP. De Indonesische minister van eco nomische zaken, Burhanuddin, heeft medegedeeld, dat het kabinet een speciale commissie heeft inge steld, die tot taak-heeft de bestu dering van alle vraagstukken, ver band houdend met de toekomst van de Noord-Sumatraanse olie- terreinen. Minister Burhanuddin weigerde ln te gaan op de vraag, of het waar was, dat zyn ministerie voornemens is de olieterreinen over te dragen aan de Nederlands-Indonesische Aardolie Maatschappy, de N.I.A.MS i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3