C. Bij verkoop eerste schrijfmachines moest stenotypiste geleverd worden Karei V deed (400 jaar geleden) te Souburg afstand van de regering Vakopleiding voor bouwbedrijf laat veel te wensen over „Sterke vrouwen gezocht om op typemachine te leren schrijven" Hij logeerde op „hei slot ie Souburch" J UIST 400 JAAR GELEDEN was er voornaam bezoek op Walcheren: keizer Karei V lo geerde hier op „het slot te Sou burch". Het jaar daarvoor (1555) heeft hij afstand gedaan van de regering over de Nederlanden en is hij opgevolgd door zijn zoon Eilips. Keizer van Duitsland is echter nop gebleven; daarom „j Brussel blijven wonen. UIT DE KERKEN -at kasteel, waar Mamix van 5t. Aldegonde zijn laatste levensjaren doorbracht met zijn gezin Zeeuwse W anrielingen Weinig belangstelling voor 't stucadoorsvak LIKDOORNS WONDEROLIE $)x>.op,dien&t 1 Van velocipède tot motorscooter Fietsen In de stad was verboden üsplddincj, no.od$.a&e£ij,& Maandag 10 september 1956 ZEEtlWSCH DAGBT AD pagina 4 Maar nu doet hij ook afstand van die waardigheid. Hoe graag had hij ook zijn zoon met de keizers kroon getooid gezien, maar daar van moeten de Duitse keurvor sten niets hebben. Ze kozen Ka- réis broer Ferdinand als zijn op volger. Via Sas van Gent komt keizer Karei van Brussel naar Walche ren, vergezeld van zijn twee zus ters en Prins Willem van Oranje. Op 7 september 1556 doet hij op het kasteel van West-Souburg afstand als keizer. Tien dagen later vertrekt hij over Vlissingen naar Spanje, waar hij zijn paar laatste levensjaren in een kloos ter doorbrengt. We kunnen dus zeggen, dat hij als keizer het kas teel binnenkwam, maar het ver liet als gewoon edelman. Ds. C. S. van der Ven overleden •s-GRAVENHAGE, 8 sept. He dennacht is te 's-Gravenhage in de ouderdom van 69 jaar overleden ds. C. S. van der Ven, em. predikant van de Chr. Geref. Kerken. Ds. van der Ven ontving zijn opleiding aan de theologische school te Apeldoorn. Hü werd in 1922 kandidaat en hetzelfde jaar predikant te Lisse. In 1926 ver trok hij naar Arnhem, waar hem om gezondheidsredenen in 1930 eervol emeritaat werd verleend, waarna hij zich te 's-Gravenhage vestigde. o De eerste boerenkool DELFT, 8 sept. Een duidelijke aanwijzing dat de „zomer" ten einde spoedt komt uit Pijnacker. Daar voer den de tuinders Gebr. de Groot, aldaar, aan de veiling de eerste boerenkool van het seizoen aan. Deze kool werd verkocht voor f 6 per 100 kilo. £v.ang.etilatLe- uieh&oticUg.ing. De oud-zendingsconsul dr. F. L. Bak ker, die teruggekeerd is van een reis door Indonesië, geeft in De Heerbaan, het tijd schrift van de Ned. Zendingsraad, verslag van zijn bevindingen. Hij stelt daarin ook deze vraag: Men vraagt zich hier in Nederland wel eens af: Verkondigen wij in Indonesië eigenlijk nog wel het evangelie? Gaat alle initiatief niet langzamerhand geheel ver loren en worden wij niet gemaakt tot een alleen maar subsidiërende instantie, die eenvoudig maar heeft uit te voeren wat Dit „slot te Souburch" was al vele eeuwen oud: het bestond al in de 13e eeuw en behoorde toen aan het adellijk geslacht van die naam. Een paar honderd jaar later woonde hier Adriaan van Borsselen van Brigdamme, iemand uit het in Zeeland welbekende geslacht van Borsselen, dat verschillende takken had. In 1457 was hij op latere leeftijd getrouwd met Anna, een van de vele bastaarddochters van onze Graaf Filips de Goede. Het huwelijk werd op het kasteel vol trokken. De kinderen, die geboren werden zijn alle jong gestorven. Na de dood van haar man is Anna hertrouwd en heeft nog een halve eeuw geleefd. De machtigste vorsten uit de ge schiedenis hebben hier korter of lan ger tijd gelogeerd, wel een bewijs, hoezeer de burchtbewoners gezien wa ren. Ik noem o.a. Karei de Stoute, Maximiliaan van Oostenrijk Filips de Schone, ook Karei V was hier vroeger al meer geweest. Als de latere eigenaar Anthonie van Brigdamme overgaat tot de „nieuwe leer", vervalt het kasteel aan onze Heer Filips II. Deze verkoopt het ech ter in 1567 met het park, de boom gaarden, twee windmolens en 148 ge meten grond aan Jhr. Jeronimus de Rollé, baljuw van Veere, voor 23.000. Oorlog rond Sr burg In de jaren 1572 en 1573 gaat het kasteel er niet op vooruit. U weet. Den Briel was ingenomen en Vlissingen had zich voor de Prins verklaard. naar het kasteel Vredenburch brengen. Daar wacht hij op zijn doodvonnis. Soms is hij zo moedeloos, dat hij er bij de Prins op aandringt vrede met Spanje te sluiten. De vijanden durven hem echter niet veel doen, want wij hebben hun Bossu in handen en we hebben het de Span jaarden laten weten, dat wij met Bos su zullen doen zoals zij met Marnix handelen. Als Mondragon in 1574 Mid delburg aan de Geuzen moet overge ven, mag deze vrij de stad verlaten op voorwaarde dat hij al het mogelijke zal doen om Marnix vrij te krijgen; is hij niet binnen twee maanden vrij, dan zal Mondragon in gevangenschap terugkeren. En Mondragon heeft woord gehouden nog datzelfde jaar verlaat Marnix (na 10 maanden) de gevangenis. Op het kasteel Dan koopt hij, zoals ik reeds gezegd heb, in 1578 het kasteel te Souburg. Daar brengt hij enkele rustige jaren door te midden van zijn gezin. Hier maakt hij een nieuwe psalmberijming klaar, maar hij houdt zich ook bezig met jagen en tuinieren. Hij kweekt er kweeën van buitengewone grootte en smakelijkheid, zeer grote beetwortels en pompoenen. Veredelen en kweken van vruchten is zijn hobby. Hij noemt zich Agricola, d.w.z. landbouwer. Ook beproeft hij er verschillende mest- soorten. Een rustig leven, dat echter maar enkele jaren heeft geduurd. In 1583 roept de Prins hem als burge meester van Antwerpen. Hierover en over de laatste levens ken ze het ln brand en verlaten de jaren van Marnix in een volgend ar- Maar Middelburg bleef Spaans en werd door de Geuzen belegerd. Wat doet men nu vanuit Vlissingen? Men legt 200 Walen, huurtroepen in dienst van de Prins, in het kasteel. Die er echter door de Spanjaarden uit Middelburg weer uit verdreven wer den. De Geuzen laten het er niet bij zitten: met 1400 man belegeren ze het en weten het te veroveren. Om te voorkomen dat de Spanjaar den er zich weer zu'ien nestelen ste- ruïne, waarvan alleen de muren over eind staan. Later is het weer hersteld en be woonbaar gemaakt. Hrt is vooral be kend geworden door de nieuwe eige naar-bewoner Marnix van St. Alde gonde. Wie was Marnix? In 1540 was hij te Brussel geboren uit een Savoyaards geslacht: zijn grootvader was met Margaretha, de regentes van Karei V, uit Savoye naar ons land gekomen. Hij heette eigen lijk Filips van Marnix en was Heer van St. Aldegonde, in Henagouwen gelegen, dat hij van zijn moeder ge- erfd had. Hij had een broer Jan, naar het geërfde van zijn vader meestal Jan van Toulouse genoemd, een landgoed in Franche Comté. Samen maken ze grote reizen, zoals dat in die dagen de gewoonte was van welgestelde jongelui. Niet slechts voor plezier, maar ook voor hun ontwikke ling en studie. Ze studeren aan de universiteiten van Leuven en Parijs, bezoeken Italië en gaan dan naar de hogeschool van Genève. Daar leren ze Calvijn kennen en als overtuigde Cal vinisten keren ze in 1561 naar de Ne derlanden terug. In 1565 trouwt Filips van Marnix met Filinootte de Bailleul, die hem 1 zoon en 3 dochters heeft geschonken. Hij gaat dan in Breda wonen, ook de woonplaats van Prins Willem van Oranje. Deze twee mannen hebben in nig samengewerkt in het verzet tegen de Spaanse dwingelandij, tegen de ti rannie van Alva en de geloofsvervol ging van de Inquisitie. A1s verzetsman Marnix is een van de ondertekenaars van het Smeekschrift der Edelen, dat aan de Landvoogdes Margaretha wordt aangeboden. Ook bij de aanbieding er van is hij tegenwoordig. De beeldenstorm vindt in hem een verdediger, in tegenstelling met de Prins, die dit eigenmachtig optreden van het volk afkeurde. Maar Marnix zegt dat deze beelden van afgodische aard waren en daarom vernietigd be noorden te worden. Bij Alva's komst in 1567 vlucht hij evenals Prins Willem en zovele dui- aden goede vaderlanders. Hij gaat nair Emden, een toevluchtsoord der vluchtelingen. Zijn goederen worden verbeurd verklaard, de waarde ervan wordt geschat op 100.000,Vijf jaar heeft hij in ballingschap doorgebracht. Voor de Prins Maar in 1572 gaat het beter in ons land. Den Briel, Vlissingen, Veere en -ele andere steden werpen het Spaan- e juk af en verklaren zich voor de 'rins. Dan komt ook Marnix in ons >d terug en hanteert het zwaard: de 'rins heeft hem het bevel opgedragen ver Rotterdam, Schiedam en Delft. In deze strijd wordt hij door de Span jaarden bij de Maaslandse sluis gevan gen genomen, die hem naar Utrecht tikeL L. v. W. Te Njjmegen is het 4-jarig meisje Werson, dat bij haar vader op de fiets zat, gedood toen de fiets werd aange reden door een auto, bestuurd door een inwoner van Oss. De vader werd «waar gewond en is naar het ziekenhuis te Nijmegen overgebracht. Ingezonden Mededeling (Adv.) „Margriet" dit frisse blad van déze tijd, telt reeds jarenlang het grootste aantal lezeressen. Géén wonder: ieder jaar voegen de jongeren zich erbij want... „Margriet" is véél gezelliger! HARDERWIJK, 8 sept. In de april 1956 gepensioneerd is. H(j was bondsraadvergadering van de Neder landse Christelijke Bond van werkne mers in de hout- en bouwnijverheid te Harderwijk, was de loonpolitiek weder om onderwerp van bespreking. Men kwam daarb(j tot de conclnsie, dat de sanering van de Ionen in de bouwnij verheid gewenst is en alle medewerking verdient. Voorts concludeerde men, dat deze sanering echter alleen zal slagen, Indien alle hierbij betrokkenen hun volle medewerking geven. Met name geldt dit voor overheid en bedrijfsleven. Vervolgens werd afscheid genomen van de heer P. A. Westdljk, die al sinds voorheen voorzitter van de Christelijke Houtbewerkersbond en na de fusie in 1955 tweede voorzitter van de Neder landse Christelijke Bond van werkne mers in de hout- en bouwnijverheid. Hij werd hartelijk toegesproken en ontving een enveloppe met inhoud. Vakopleiding stelling en voor het steenhouwersvak vrijwel helemaal geen animo. Voor de vakopleiding in het algemeen werd de wenselijkheid uitgesproken over te gaan van avond- op dagonderwijs. Voor de nijverheidsscholen werd het daarbij aanbevelenswaardig geacht, na een Jaar algemeen vormend onderwijs, dat dan tevens als selectiejaar kan dienen, drie jaar onderwijs te doen volgen, dat ge richt is op het vak. Zowel de regering als het Christelijk Nationaal Vakver bond hebben deze materie in studie. men in Indonesië ons vraagt. Dit is een gevaar dat de samenwerking bedreigt en waarvoor wij oog moeten heb ben, zowel in Nederland, als in Indonesië. In Nederland, doordat wij hier zouden zeggen: Laten wij maar altijd toegeven en alles doen, wat zij willen. En in Indo nesië, doordat men hierop aan zou dringen en geen overleg meer met Nederland ple gen. Dit mag echter niet, want dat houdt in een -rbreking van de samenwerking. Dit gevaar kan alleen vermeden worden, als beide partners nooit hun eigen ge dachten en wensen op de voorgrond stel len, maar het werk Gods. En alle pro blemen benaderen met de vraag: Wat vraagt God van ons en wat is het belang van zijn werk? Als beide partners uitgaan van wat Paulus schrijft in de brief aan de Filippenzen: „Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was". Als die twee normen de samenwer king beheersen, dan blijft zij in stand en dan verkondigen wij gemeenschappelijk het evangelie. Qaafoditnit 2 Ds. Gall vindt het een vreemde verto ning, dat mensen, die nooit in de kerk komen, toch hun kinderen kunnen laten dopen. Tegenwoordig schrijft de kerk orde een ruime periode tussen doopaan- gifte en doop voor. Er is dan tijd om met de ouders te spreken. En wanneer dan blijkt dat men niets afweet van de bete kenis van de doop? Hierop antwoord ds. Gall: Rustig zullen we dan tot de ouders moe ten kunnen zeggen, dat het beter is, wanneer hun kind nog niet wordt ge doopt. Hoe kunnen ze ooit ja zeggen op vragen, waar ze niets vanaf weten? Als u de doopvragen goed leest, zult u zien, dat ze in zeker opzicht feitelijk nog verder gaan dan de belijdenisvragen. De nieuwe kerkorde eist als voorbereiding op het beantwoorden van die vragen twee jaar gewone catechisatie en één jaar be lijdeniscatechisatie. Zou men eigenlijk niet liefst beide ouders maar als het niet anders kan van één moeten vra gen, dat men gedurende enige tijd een soort van voorbereidingscursus op da doop volgt? Als het de ouders ernst is met het dopen van hun kind, zullen ze hier toe bereid moeten zijn. In bepaalde ge vallen zal het hun zelf duidelijk worden, dat ze (nog) geen ja kunnen zeggen. En in andere gevallen zullen ze dankbaar zijn, dat ze nu weten waar het om gaat. Een zendingspredikant zal er niet over denken om volwassenen, of kinderen van die volwassenen zomaar te dopen. Men moet goed weten, wat de doop betekent In die zendingssituatie zijn wij ook in christelijk Nederland terecht gekomen en we zullen daaruit de consequenties moe ten trekken. Daarom spreekt het ook niet vanzelf, dat we ieder kind dopen. Bij de verslagen over de afgelopen periode werd over de vakopleiding op gemerkt, dat het daarmee, met name t in het stucadoors- en steenhouwersbe- j drflf. droevig gesteld is. Voor het stu cadoorsvak is veel te weinig belang-1 Ingezonden Mededeling (adv i s ■■/nA/VBue™"»"1 MET Weg met onhandige likdoornrlngen en ge vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar middel. NOXACOEN. neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen ver schrompelen met wortel en al. Bevat gezui verde wonderolie, jodium en het pijnstillende benzocaïne. Een flesje NOXACORN Anti septisch Llkdoornmlddel van 11.86 bespaart O onnoemelijk vee] ellende. (662) (Van onze "Westduitse correspondent). FRANFORT, september. In het jaar 1879 stond een jonge man, die een studiereis naar Amerika maakte, op een sportveld in Boston geestdriftig naar een wielerwedstrijd te kijken, hetgeen in die dagen op de hoge rijwielen met de grote wielen nog een halsbrekende sport genoemd mocht worden. De bezoeker, 27 jaar oud, machinebouwer van zijn vak, heette Heinrich Kleyer en was afkomstig uit Frankfort. Na de wedstrijd dacht hij veel na over de mogelijkheden van de velocipède en hij overwoog, dat hieruit waarschijnlijk een belangrijk voortbewegingsmiddel voor de grote massa zou kunnen worden ontwikkeld. Met deze gedachte keerde hij een jaar later naar zijn vaderstad terug en daar richtte hij een „velocipède- en machinéhandel" op, die aanvankelijk uit Engeland geïmporteerde rijwielen verkocht. Het was niet eenvoudig het rijwiel „er in" te brengen. Kleyer begreep, dat de uitvinding eerst bfl het volk populair moest worden gemaakt. Daarom probeerde hij belangstelling te wekken voor de wielersport. Hij richtte een „velodrome" op en, evenals in vele andere plaatsen „bicyole-sport- clubs". Zelf werd hfl wedstrijdrijder. Hij won 33 eerste en 22 tweede prij zen, maar ondanks dit alles werd het rijwiel niet populair. De bevolking stond zeer vijandig tegenover de wiel rijders. In de steden was het gebruik van fietsen bij politieverordening ver boden! Kleyer gaf echter niet snel de moed op. Omdat er in Duitsland nog geen rijwielfabriek bestond, richtte hfl er een op en bouwde daarin een rijwiel, dat zich met de beste buitenlandse fietsen kon meten. In 1893 voerde hfl de rubberband in. Vooral toen hij een lagere fiets met kleine wielen ging produceren steeg de vraag naar rij wielen met sprongen. Kleyer was een ondernemend man en volgde zeer nauwkeurig de tech- nische ontwikkeling in het buiten land. Weldra trok een nieuw objekt zijn aandachtt de schrijfmachine. De Amerikaanse schrijfmachines waren ln die dagen nog zeer groot. In de dagbladen werden dan ook „sterke vrouwelijke personen ge zocht om op een schrijfmachine te leren schrijven". De nieuwe uitvinding ondervond juist bfl de mannen hevig verzet. De klerken van de handelskantoren ln die dagen hadden een ware schoon- sohrflf-cultus ingevoerd en beschouw den de schrijfmachine terecht als een gevaarlijke concurrent van hun kunst. In Duitsland was dat trouwens niet anders. Heinrich Kleyer liet zich daar door niet van de wfls brengen en hfl kocht in 1898 van de Canadees Wel lington Parker Kidder de patenten voor een schrijfmachine-model, dat kleiner en handiger was dan het tot dusver bestaande Amerikaanse type en hfl bracht als eerste in Duitsland deze schrijfmachine op de markt. „SCHRIJFMACHINESALON". Ook ln Duitsland wilde geen man op die schrijfmachine schrijven. Daar om richtte Kleyer in Frankfort een „schrijfmachinesalon" op, waar meis jes en vrouwen uit Frankfort les kon den krijgen in typen. De eerste leer lingen mogen wel de voorloopsters van het tegenwoordige mlljoenenleger en secretaressen worden genoemd. Wanneer Kleyer een schrijfmachine verkocht, moest hij een stenotypiste er bfl leveren De Adler-constructeurs waren onuitputtelijk in het uitvinden van verbetering en nieuwe gebruiksmo gelijkheden voor de schrijfmachine. Er ontstonden modellen met 46 toetsen en 188 letters, die behalve het gewone alfabet ook mathema tische, Griekse en Kyrillische letters bezaten. Bovendien bestonden er dubbelschriftmachlnes, waarop met 48 toetsen en 184 lettertekens door omschakeling in twee talen kon ge- Schreven worden. Deze machines veroverden in die dagen de Europe se markt. Kleyers ondernemingslust bleef ech ter niet beperkt tot rijwielen en schrijfmachines. In de tweede helft van de vorige eeuw viel ook de ont dekking van het elektro-dynamische principe door Werner von Siemens en van de explosiemotor door Niklaus August Otto. In 1898, het jaar waarin de honderdduizendste fiets zijn fa briek verliet, bouwde Kleyer de eer ste motor-driewieler met een 1.75 pk Dion-benzinemotor en in 1902 het eer. ste motorrijwiel met twee wielen. In tussen had hij zich ook op de bouw van automobielen geworpen en hij stopte in 1908 met de motorrflwielpro- duktie in de overtuiging, dat de klei ne auto het motorrijwiel tenslotte zou verdringen. Ook de door deze fabriek gebouwde kleine auto's, de „Triumph' junior" bijvoorbeeld, brachten het in de loop der jaren tot internationale vermaardheid. Tegen het einde van de tweede we reldoorlog werden de Adler-fabrieken ln Frankfort voor 85 pot. vernield en voorzover na 1945 nog machines voor de autoproduktie aanwezig waren, werden deze gedemonteerd. De meer dan 10.000 arbeiders van de fabrieken stonden werkloos op straat. De door de oorlog en oorlogsgevolgen aange richte schade werd op 80 miljoen DM f eschat. Het bedrijf zag geen kans e automobielproduktle te hervatten, Men ging zich In Frankfort echter concentreren op de fabricage van bu reaumachines en de Jaarlijkse capaci teit bedraagt thans het drievoudige van de vooroorlogse produktle. Kof fermachines, bureaumachines en alle soorten van kantoor- en boekhoudma chines worden thans gebouwd. Met de produktle van elektrische schrijf machines werd onlangs begonnen. De export is voortdurend gestegen en het bedrijf heeft nu ln 55 landen in Euro pa en overzee filialen, terwijl het aan 80 landen levert. De Adler-fabrieken nemen 40 pet. van de gehele Duitse bureaumachine-produktie voor hun rekening. Behalve bureaumachines worden ook bromfietsen," motorrijwielen en scooters vervaardigd. Op het terrein van de fabrieken is een dochtermaat schappij gevestigd, de „Verenigde Ge reedschap-machinefabrieken", die ont staan is door aaneensluiting van vroegere Duitse fabrieken uit de ge bieden achter de Oder en Nelsse en uit het Sudeten-gebied. De tekenen des tflds worden zeer nauwkeurig gadegeslagen. Men weet, dat het tijdperk van de „automation" is aangebroken en wil bureaumachines gaan vervaardigen, die aan de eisen van dit tijdperk voldoen. De produktle van elektrische schrijfmachines wordt Slechts als een stap in de richting van deze ontwikkeling beschouwd. In de 's-Gravenhaagse Kerkbode, or gaan van de hervormde gemeente in Den Haag, vonden wij een publicatie van ds. Chr. J. Gall over een doopdienst, welke hij niet als predikant meemaakte. Ds. Gall vertelt: Ik zat dicht genoeg bij de doopouders om hun gedragingen te kunnen volgen. De commissie van eredienst kwam direct aandragen met gezangbundels en reikte die aan de ouderparen uit. Dat wil niet zeggen, dat deze die vreemde boeken zo maar konden hanteren. Zeker, er waren er bij, maar anderen zaten de eerste psalm die gezongen werd, hardnekkig bij de gezangen te zoeken. Toen werd het for mulier gelezen, het oude formulier dan. U weet, dat we er tegenwoordig meerdere hebben. Ik vind het oudste formulier nog altijd het mooiste, maar zal het voor die ouders geen kerklatijn zijn geweest? Welke ge dachte zullen ze zich maken bij: Ten eerste dat wij met onze kinderen in zon- den ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk van God niet mogen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden? Vermoe delijk geen enkele gedachte. Een woor denstroom, die je maar over je hoofd laat gaan. Als je je kind gedoopt wil hebben, hoort dit er nu eenmaal bij. Toen kwam het moment, waarop de ouders van hun plaats op moesten staan om de vragen te beantwoorden. Vlot kwam hun ja op de drie vragen. We mo gen niet over een ander oordelen. Ik weet het wel, maar wanneer zo kennelijk blijkt, dat men nooit een voet in de kerk zet en er volkomen vreemd is, is het toch on mogelijk, dat men de kinderen opvoedt in de leer, die „in de kerk alhier geleerd wordt." Voorgangers van baptistengemeenten ontvangen tegenwoordig in tegenstel ling met vroeger een wetenschappelijke theologische opleiding. Ds. F. E. Hulzin- ga van Hengelo herinnert in De Christen aan de situatie van voorheen, en zegt dam In die dagen was er nog wel eens tegen stand tegen een opleiding. Men vreesde op die wijze voorgangers te krijgen, die krachtens de opgedane wijsheid In een school de kansel bestegen. Indien dat in derdaad het geval zou zijn, was die vreeg niet ongerechtvaardigd. Men wordt geen voorganger, omdat men vier of vijf jaren in een theologische school heeft doorgebracht. Maar dat ge looft ook niemand onder ons. Wij zien de opleiding meer als een cursus ter ont wikkeling van de gaven, die God iemand schonk. Je hebt mensen, die muzikale aanleg hebben. Ze kunnen heel aardig op een instrument spelen. Soms nog beter dan die, die met grote ijver vele jaren geoefend hebben. Ze hebben het in de vingers. Maar het is duidelijk, dat zulk een begaafde, als hij serieus de muziek heeft beoefend, zich graag zal verdiepen in de wetten die op dat terrein gelden; met wat anderen vóór hem op dat gebied tevoorschijn gebracht hebben. Dat kan slechts winst voor hem betekenen. Zo moet u ook de theologische studie zien. Het is een zich bezighouden met wat anderen dachten en spraken. Het zou eigenwijs kunnen zijn, dat alles terzijde te schuiven en te doen alsof men van an deren niets zou kunnen leren. Dat studie geen roeping en bekwaamheid irJioudt hebben we reeds opgeftierkt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4