Goes was de moedergemeente der
Vrije Evangelische Gemeente in Zeeland
Het verwisselde testament
KEUKEN
Maandag 3 september 1936.
ZFFTTWSCH DAGBTAD
paghia f
Het gezegende werk van ds. H. J. Budding
Bloeiend leven op
Z.-Beveland en in
W.Z.-Vlaanderen
Vrijheid vragen'
De gemeente op
Zuid-Beveland
In West Zeeuwsch-
Vlaanderen
{Zeeuwse Wandelingen
Huu beginselen
Zcmcrrqkclom
OP TAFEL
UIT DE
Amerikaans voedsel voor
Hongarije
Controle op West-
duifse
Politie-tentoonstelling
in West-Duitsland
Eén en al vriendelijkheid
„Prawda" beschuldigt
de Ver. Staten
IS BESLIST GEEN LUXEI
ïiadw faiejrujt U
OUD ENGELS
VERHAAL
legei
VEILINGBERICHTEN
BINNENVAART
Juist dezer dagen bestaat de
Bond van Vrije Evangelische
Gemeenten in Nederland 75
jaar. Op 15 september 1881 werd
te Franeker besloten deze Bond op
te richten. De naam was toen nog
Bond van Vrije Christelijke Ge
meenten, maar in 1928 werd het
woord Christelijk vervangen door
Evangelisch.
De herdenking van dit 75-jarig
bestaan heeft op 21 juni al plaats
gehad in Apeldoorn.
Vele gemeenten bestaan al lan
ger dan <75 jaar, sommige reeds
meer dan een eeuw, zoals die te
Goes. De oudste zijn meestal
voortgekomen uit de kerken van
de Afscheiding of uit kringen van
het Réveil.
Ik wil me in dit artikel alleen be
perken tot Zeeland. Dan zien we, dat
de gemeente van Goes reeds in 1852
gesticht werd. En wel door de bekende
Ds. H. J. Budding,
In 1834 begon hij als Ned. Herv. pre
dikant te Biggekerke. Daar in de kerk
zong hij dapper gezangen, harder dan
de gemeenteleden, die dat bij zijn voor
ganger niet gewoon waren. Maar een
jaar later moest hij er niets meer van
hebben. Toen hij zich kort daarop bij
de Afgescheidenen voegde zong hij
vanzelf enkel psalmen. Maar die
van Datheen, de z.g. oude psalmen. Hij
wilde zelfs niet optreden waar nieuwe
psalmen gezongen werden!
En toen hij later voorganger werd
van de Vrije Gemeente te Goes, zong
hij naast de psalmen (op hele en halve
noten) weer gezangen. Hij stelde zelfs
een eigen liederenbundel samen om uit
te zingen.
Door deze veranderingen heeft hü
nogal eens onrust verwekt in de ge
meenten.
Zo ook met het zogenaamde „vrij
heid vragen". De Afgescheidenen
mochten met hoogstens 20 personen
samenkomen. Was het getal groter, dan
werden ze beboet. Ds. Budding heeft
het ondervonden en heeft ervoor in de
gevangenis gezeten. Maar als men
„vrijheid vroeg", d.w.z. verklaarde
zich niet te beschouwen als de voort
zetting van de oude c.aref. Kerk en
geen aanspraak te zullen maken op
kerkelijke goederen, dan werden de
godsdienstoefeningen toegelaten.
Ds. Budding weigerde deze verkla
ring te tekenen. Dan maar boete beta
len en de gevangenis in. Maar toen
hij in 1843 in Nijmegen gevangen zat,
nam hij zijn toevlucht tot het middel
dat hij had afgekeurd: hij vroeg aan
de Koning om vrijheid en werd los
gelaten. Later verklaarde hij weer niet
te kunnen optreden in een gemeente
die ook deze vrijheid had aange
vraagd'. Door dat gedraai vervreemd
de hij velen van zich, o.a. zijn beste
vriend bakker De Jonge uit Goes (,,de
hemelse bakker"), die nog maanden
in de gevangenis moest blijven, toen
hij al vrij was.
Zijn gemeente in Groningen liet hij
achter voor een reis naar Amerika. Het
beviel hem er niet, hij vond er veel
sleur en weinig echte vroomheid.
Zijn hart trok naar Goes, waar hij
na zijn terugkeer voorging voor dat
gedeelte, dat niet met de Afgeschei
denen kerkte (1852). Dat is de oor
sprong van de Vrije Evang. Gemeen
te te Goes.
Tot zijn dood in 1870 heeft hij hier
gewerkt. Onaangenaamheden zijn hem
niet gespaard. Ook scheuring in zijn
eigen gemeente is niet uitgebleven. On
danks zijn eigenaardigheden, zijn bui-
tennissigheden, zijn autocratische nei
gingen en afwijking van de Gerefor
meerde leer was Budding een vroom
man, die met veel zegen in Goes ge
werkt heeft.
De gemeente te Goes vergadert nog
altijd in de tot kerk omgebouwde
schuur van Ds. Budding, onlangs ge
restaureerd en van een nieuw orgel
voorzien, waar nu Ds. Karelse predi
kant is. We kunnen wel zeggen dat
Goes de moedergemeente is van de an
dere gemeenten op Zuid-Beveland.
Vanuit Goes bezochten niet alleen
Ds. Bedding en zijn opvolgers, maar
ook ouderlingen de omliggende dorpen.
Daar traden ze op voor geestverwan
ten. die het met de prediking in de
kerken niet konden vinden. Zo werd
in 1869 te Rilland door Ds. Budding
een gemeente gesticht, die echter later
is opgegeven. Wel is er nog een klein
groepje in Bath, vroeger een drukke
havenplaats. Na de spoorwegaanleg
heeft de drukte zich verplaatst naar
Rilland. De Ned. Herv. Kerk in Bath
werd afgebroken, maar die van de
Evangelische gemeente is blijven
staan. In de laatste oorlog is ze ver
woest, maar in 1951 is er een nieuwe
gebouwd. Het is hier maar een klein
groepje zonder eigen predikant. Ook
de vroegere kring te Kapelle bestaat
niet meer, evenmin als de gemeente
van Bruinisse.
De grootste gemeenten buiten Goes
zijn Wemeldinge en Yerseke, beide ont
staan door bewerking vanuit Goes,
waar de leden vroeger kerkten. Nu
zijn deze dochtergemeenten zelfstan
dig met een eigen kerk en een eigen
predikant.
Ongeveer een eeuw geleden kwam
de jonge hoer Wouter de Smidt te
Nieuwvliet in contact met Ds. Bud
ding. De vrijzinnige prediking in de
Ned. Herv. Kerk kon hem niet beko
ren, evenmin als de te dogmatische
leer van de Afgescheidenen. In 1861
richtte hij een jongelingsvereniging op,
die nog bestaat en het centrum werd
van evangelisatiearbeid. De Smidt
werd evangelist en toen hier in 1872
een Evangelische gemeente werd ge
sticht, werd De Smidt geordend tot
predikant. Tot zijn dood in 1920 heeft
hij hier met veel zegen gewerkt.
Uit deze moedergemeente zijn drie
nieuwe ontstaan: te Breskens, Cad-
zand en R etranchement. De kerken
van Breskens en Cadzand zijn in de
---
oorlog verwoest, maar nu nieuw op
gebouwd. Twee predikanten bedienen
deze vier gemeenten, die samen on
geveer 200 belijdende leden hebben.
Groot is de offervaardigheid van de
ze kleine groepen. Er ie een opgewekt
verenigingsleven, de leden gaan trouw
naar de kerk en houden enkele keren
per jaar goed bezochte conferenties.
Het woord „Vrije" in de naam van
de Bond zegt wal iets van de beginse
len. Ze willen vrij zijn van de Staat,
ook vrij van de dwang van een synode.
Iedere gemeente is financieel onafhan
kelijk en zelfstandig en vrij de eigen
zaken te regelen zoals ze dat wil.
Maar deze vrijheid is geen losban
digheid. Want men is bij deze vrij
heid gebonden, gebonden aan de Bij
bel, die men onvoorwaardelijk aan
vaardt als het Woord van God. Men
staat onder de tucht van de Heilige
Geest. Het gebed is onmisbaar, vaak
worden er bidstonden gehouden.
Zonder enige uitzondering zijn de
gemeenten orthodox. Geen dogmati
sche prediking, het accent wordt ge
legd op de persoonlijke bekering en
op de liefde Gods, geopenbaard in
het verlossingswerk van Jezus Chris
tus.
Vandaar de warme toon in de predi
king. De meeste (oudere) predikanten
hebben geen universitaire opleiding
gehad, zijn meestal eerst ouderling ge
weest, waarbij ze ook dikwijls voor
gingen, daarna geordend tot predikant.
De Bond heeft nu een eigen opleiding
tot prediking te Utrecht.
Op 't ogenblik zijn er 40 gemeenten
met ruim 7000 belijdende leden, de
grootste is Nijverdal.
Tegenover andere kerken zijn ze
zeer verdraagzaam en men werkt sa
men met allen die dezelfde belijdenis
hebben.
Naar het voorbeeld van Ds. Budding
wordt er iedere week het H. Avond
maal gevierd. In de gemeenten in
maai gevierd. In de geemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen is dit sinds de
laatste oorlog veranderd, zo vertelde
men me daar; hier viert men het eens
per maand.
Bij de gemeenten is grote zendings
ijver en drang tot evangelisatie. Ook
is er een opgewekt leven bij de jeugd
verenigingen, die in Z.-Vlaanderen
waar maar één kerkdienst wordt ge
houden, daarvoor de rest van de zon
dag gebruiken.
Tot versterking van het geloof en
gemeenschap der heiligen worden dik
wijls bidstonden en conferenties ge
houden. L. v. w.
■én van de prettige verrassingen schoteltje in de oven of in een wonderpan
-ï i i aan Kwiiu IrnraHn BaxTon
'van de zomer is, dat zij ons de
kans geeft ons rijkelijk te goed
te doen aan verse groen ton en
vers fruit.
In 7 menu's zullen wij U wat
ideeën aan de hand doen voor
de verwerking van die lekkere en
gezonde produkten. We hopen er
tevens mee aan te tonen, dat to
maten en vruchten hun plaats in
de warme maaltijd ruimschoots
verdienen. Natuurlijk kunnen de
menu's vereenvoudigd worden
door de soep of het toetje achter
wege te laten.
Tomatensoep aardappelen, kalfslapje
met Jus, bloemkool chocoladepudding
met custardsaus.
Aardappelen met jus, gebakken kaas-
plak, andijvie broodschotel met kren
ten en rozijnen.
Aardappelen, runderlapje met jus, sla-
bonen custardvla met gestoofde of rau
we bessen of pruimen.
Groentesoep aardappelen met jus,
kropsla met gekookt ei flensjes.
Aardappelen, gehakt met jus, snijbonen
vruchtensla.
Aardappelen, gebakken vis, botersaus,
gestoofde tomaat caramelvla.
Kerriesoep gebakken aardappelen,
roerei, andijviesla rijst met bessensap-
saus.
Recepten voor 4 personen.
Broodschotel met krenten en rozijnen.
200 g oud brood zonder korst, yi 1
melk, 1 ei, 75 g (6 eetlepels) suiker,
50 g krenten en 50 g rozijnen of 100
g rozijnen, 1 pakje vanillesuiker, schil
van een oitroen, beschuitkruim, boter
of margarine.
De melk aan de kook brengen met de
geraspte schil van de citroen. Het in dob
belstenen gesneden brood en de gewas
sen krenten en rozijnen toevoegen en 10
minuten zachtjes in de melk verwarmen.
Het brood fijn roeren. Het ei met de sui
ker en de vanillesuiker roeren en bij de
broodmassa voegen. Het geheel overdoen
in een vuurvaste schotel en bestrooien
met beschuitkruim. Hier en daar een
klontje boter of margarine leggen en het
PARIJS, 1 sept. (A.F.P.) Het
Hongaarse nieuwsagentschap heeft
meegedeeld, dat de eerste Amerikaan
se scheepslading graan, bonen en bo
ter in Hongarije is aangekomen. Dit
voedsel is door de Amerikaanse rege
ring ter beschikking gesteld van de
Hongaarse slachtoffers van de over
stroming van de Donau in de winter
van het vorige jaar.
een bruin korstje geven.
Gedoofde tomaten.
kg tomaten, zout, peper, boter of
margarine, paneermeel.
De tomaten wassen, in heet water dom
pelen en schillen. De tomaten in plakken
snijden. De plakken bestrooien met peper
en zout en overdoen in een braadpan. Een
paar klontjes boter of margarine er tus
sen leggen. De tomaten in 5 10 minuten
gaar laten worden. De tomaten voorzichtig
overdoen in een schaal en bestrooien
met gehakte peterselie. Desgewenst de to
maten in een vuurvaste schotel in de
oven bereiden. De tomatenplakken met
peper, zout en klontjes boter of marga
rine in een vuurvaste schotel doen. De
bovenkant bestrooien met paneermeel. Er
hier en daar een klontje boter of marga
rine op leggen. De schotel 10 15 minu
ten in een matig verwarmde oven plaat
sen. Vlak voor het opdienen gehakte pe
terselie er over strooien.
ESSEN, 1 sept. (R.T.R.) in
Essen werd vandaag een grote Inter
nationale politie-tentoonstelling ge
opend. Tot de hoogtepunten behoren
een televisiecamera, de kleinste die
ooit gemaakt zou zijn, een Amerikaan
se „leugenverklikker" en een Beierse
martelstoel, afkomstig uit de 18de
eeuw. Oostenrijk, België, Nederland en
Zwitserland nemen aan de tentoon
stelling deel.
President Soékarno is, zoals bekend,
op bezoek in de Sowjet-Unle. In Mos
kou waar hij met een aantal Russi
sche regeringsleiders een ontmoeting
had, werd hij o.m. begroet door maar
schalk Nikolai Boelganin, de Russische
premier. In het midden president
Worosjilof.
PARIJS, 1 sept. (A.F.P.) In een
artikel in de „Prawda", zaterdag uli-
gezonden door het Russische nieuws
bureau „Tass", beschuldigt een zeker»
Borowski de regering van de Ver. Sta
ten ervan, dat zij zich verzet tegen d»
ondertekening van het Japans-Russisch
vredesverdrag.
Borowski schrijft: „nl plaats van
naar Tokio terug te keren om, zoal»
hij gezegd had, de bekrachtiging van
zijn regering te krijgen voor de onder
tekening van het vredesverdrag tussen
Japan en de Sowjet-Unle, is de Ja
panse minister van buitenlandse za
ken Shigemitsu naar Londen en da
Ver. Staten gegaan om aanwijzingen
te krijgen voor de weg, die hij zou
moeten volgen bij de onderhandelingen
met de Sowjet-Unie".
Voorts kenschetst Borowski de ver
klaring van de Amerikaanse minister
van buitenlandse zaken Dulles met be
trekking tot de bezetting van het
eiland Okinawa als „een grove in
breuk van de Ver. Staten op de bin
nenlandse aangelegenheden van Ja
pan".
De vakantie heeft veel ontspanning gegeven,
veel dat anders was dan anders. Er is vóór al
les van de zon en buitenland geprofiteerd,
al of niet Ingevet al of niet slachtoffer van blaren.
Bij dit buitenleven heeft de juiste verzorging van
de huid wel wat te wensen overgelaten. Aan
make-up werd praktisch niet gedacht tijdens deze
terug-naar-de-natuurperiode. Daarom wordt het
nu tijd weer wat meer zorg aan het uiterlijk te
besteden.
Te onderscheiden zijn: a. de huidverzorging en b. de
make-up. Een make-up Is niet denkbaar zonder een
goede huidverzorging en ook bij het gebruiken van
weinig of geen make-up is de huidverzorging belang
rijk, niet in het minst in verband met de gezondheid.
Bepalen we ons tot die huidverzorging.
Ook de Nederlandse chemische en kosmetische in
dustrie heeft deze belangrijkheid ingezien en heeft be
paalde series opgebouwd voor de huidverzorging
evenals trouwens voor de make-up op wetenschap
pelijke basis. Deze worden veelal vervaardigd onder
controle van een huidarts, wat de deugdelijkheid waar
borgt. Gebruik echter nooit produkten van verschillen
de fabrieken door elkaar.
De wijze van verzorging van de huid is afhankelijk
van het huidtype. Te onderscheiden zijneen vette,
normale, droge, te slappe, onzuivere, gecompliceerde en
iige huid. Weet U niet onder welke categorie Uw
moet worden gerangschikt, laat dan eens een huid
analyse maken. U kunt er dan zeker van zijn de voor
Uw huid juiste preparaten te gebruiken. Over de wijze
van verzorging kunt U zich dan laten voorlichten. De
Nederlandse industrie die produkten maakt afgestemd
op ons klimaat en op het huidtype van de Nederlandse
vrouw, helpt U aan de juiste preparaten. Bovendien Is
de prijs, in vergelijking tot de buitenlandse produkten,
zeer gunstig.
Hoe Uw huid ook is:
't avonds: reinigen van het huidoppervlak van dag-
creme, poeder, stof enzovoort met cleansing
cream of liquid cleanser;
reinigen van de huidporiën door een goede
„lait', die dieptewerking heeft, waardoor
de ademhaling van de huid wordt geper
fectioneerd;
's ochtends: stimuleren en adstringeren door een lotion
ter bevordering van de bloedsomloop en
sluiting der poriën;
overdag: beschermen door de juiste dagcreme tegen
klimaatwisselingen en als onderlaag voor
poeder en rouge.
Het lijkt nogal ingewikkeld, maar het is zo eenvoudig
als U de voor Uw huid juiste behandeling eenmaal hebt
vastgesteld. Vrouwen voelen zich toch zoveel prettiger
wanneer zij weten dat ze er ook wat hun huid be
treft goed verzorgd uitzien.
DINSDAG 4 SEPTEMBER 1956.
HILVERSUM I (402 m.) AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. huisvr.
9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters.
11.00 Lichte muz. 11.30 Gram. 12.00 Orgel
spel. 12.30 Land- en tulnb.meded. 12.33
Planoduo. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of
gram. 13.20 Metropole ork. 13.55 Beurs-
ber. 14.00 II Tabarro, opera. 15.00 V. d.
vrouw. 15.45 Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.30
Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel.
18.30 Lichte muz. 19.00 Act. of gram. 19.05
V. d. jeugd. 19.20 Lichte muz. 19.45 To
neelbeschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Gram.
21.10 De Olympische Spelen in de Oud
heid, caus. 21.25 Promenade-ork. en sol.
22.10 Act. 22.20 Omr. ork. 23.00 Nws. 23.15
Beursber. v. New York en New York
calling. 23.20 Act. of gram. 28.80—24.00
Gram.
HILVERSUM H (298 m.) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en Ut.
kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram.
9.00 V. d. huisvr. 9.40 Lichtbaken, caus.
10.00 V. d. kleuters. 10.16 Gram. 10.30
Lichte muz. 11.00 V. d. vrouw. 11.30
Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus.
12.00 Angelus. 12.08 Gram. 12.30 Land- en
tulnb.meded. 12.33 Gram. 12.40 Rep. 13.00
Nws. en kath. nws. 13.20 Dansmuz. 13.45
Gram. 14.00 Mannenkoor. 14.15 Volkslie
deren. 14.30 Gram. 14.55 Orgelconc. 15.10
Symf.-ork. en soUst. 16.45 Oratoriumver.
16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00
V. d. jeugd. 17.30 Viool en piano. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Neder
land en de Wereld; De frontleren over.
Een historische terugbUk op de emigra
tie, door T. Cnossen, directeur van de
Christelijke Emigratie Centrale. 18.00 V.
48)
HOOFDSTUK XIX
BONN, 1 sept. (A.F.P.) De
sociaal-democratische en de liberale
partij in West-Duitsland hebben een
nieuw offensief geopend voor parle
mentaire controle op het leger.
Beide oppositiepartijen maken mel
ding van incidenten, die kortgeleden
zouden hebben plaatsgevonden in ver
schillende Westduitse garnizoenen ten
gevolge van de onvoldoende huisves
ting van de nieuwe rekruten.
Op het Westduitse ministerie van
defensie meent men echter, dat de
berichten, gepubliceerd over deze in
cidenten „schromelijk overdreven"
zy'n.
De oudste broer
Intussen ging Justin in de richting
van de wenkende lamp van zijn
vriend en het was hem, of hij een ake
lige en ontstellende droom droomde,
't Was haast werktuiglijk, dat hij daar
heen ging; hij deed het altijd, wan
neer hij onverwachts voor moeilijk
heden stond. Op de pastorie was hij
even eigen als op het Huis en geen
man was meer zijn vriend en makker,
zijn gelijke in ieder opzicht, dan Phi
lip Cunliffe. Wanneer Diana even
dichtbij had gewoond, dan zou hij in
zjjn ontsteltenis daarheen zijn schre
den hebben gericht en misschien zou
hij haar alles hebben geopenbaard en
beleden wat in zijn hart was. Maar
het was te laat om nog over de rotsen
naar Rillage te gaan en zijn gemoed
was nog te zeer in de war, om aan
iets anders te denken dan aan het
vinden van een ogenblik rust. Daar
om stelde hij de ontmoeting met zijn
broer, waartegen hij opzag, uit, en liet
zich door zijn gevoel leiden naar zijn
nabije vriend, die hem tenminste kon
verstaan.
De pastorie leek wel verlaten; hij
hoorde geen stemmen in de kamers en
niemand keek door enige deur, toen
hij binnenkwam en rechtuit de trap
opliep naar de dakkamer, die Cunliffe
tot studeerkamer had gekozen, 't Leek
meer een zaal dan een kamer, want
om Pansy 'n genoegen te doen, waren
de schuine dakwanden, die bijna tot
de vloer reikten, in lichte, brede stre
pen geschilderd, terwijl een dik Per
zisch tapijt, een geschenk van haar,
de vloer bedekte. Het lage dakvenster
stond wijd open en liet een stuk diep
blauwe lucht zien met heldere sterren,
waartussen de maan stond in de na-
hijheid van een witte wolk. Het ge
ruis van de zee klonk hier dieper en
voller dan in de dorpsstraat en het
enige geluid dat er tussen door klonk,
was de klank van de klokken in de
kerktoren hier vlak bij.
Dominee Cunliffe had al zijn aan- wijd opengezet om de verloren zoon
dacht bij zijn boek. Zijn hoge voor- te ontvangen, en de vreugde en blijd-
hoofd rustte op zijn magere, witte schap, waarmee hij omgeven was,
hand, terwijl de andere hand op het was immers het beeld van de „blijd-
boek lag. Blijkbaar was hij te diep in schap in de hemel voor de engelen
gedachten, om het binnenkomen van
zijn vriend te horen. Zelfs toen Justin
de deur dicht deed, keek hij niet op.
Zijn lippen bewogen zachtjes, alsof
hij de woorden uitsprak, die hij onder
de ogen had, of óat hij een zacht,
misschien half bewust gebed fluister
de. Eerst een diepe zucht van Justin
maakte hem opmerkzaam: hij hief het
hoofd op en keek naar hem met zijn
peinzende ogen, zonder nog te begrij
pen, maar dan opeens ontwakend met
levendige belangstelling.
„Justin!" riep hij uit, „wat is er ge
beurd?"
„Er heeft mij een zware slag getrof
fen", antwoordde Justin op weifelen
de toon. Hij had een gevoel, alsof hij
letterlijk geslagen was en onder de
zwaarte van de slag bezweek. Cunliffe
sprong op.
„Pansy?" riep hij onthutst, „is er
iets met Pansy?"
„Neen, neen", zei Justin een beetje
tot zichzelf komend, „Pansy is wel,
Gode zij dank! Maar Philip, mijn
broer is na al de jaren teruggeko
men."
„En noem je dat een slag?" riep zijn
vriend.
„Voor mij is het een zware slag",
antwoordde Justin, „een groot onge
luk."
Eensklaps sloeg de klok in de toren,
zodat ze elkaar niet konden verstaan.
Justin was aan de tafel gaan zitten
en legde het hoofd op de armen. Een
paar minuten stond Cunliffe naar
hem te kijken in de uiterste verba
zing; dan ging hij naar het dakven
ster en staarde over de vallei naar het
hel verlichte huis op de tegenoverlig
gende heuvel. De ganse dag had hij in
zijn ziel een hemelse vrede gehad van
liefde en geluk. Hij was immers ge
tuige van een levende gelijkenis van
Gods liefde jegens teruggekeerde ver
lorenen. Het huis ginds had de deur
Gods over één zondaar, die zich be
keert." Zulk een dag, dat de onge
ziene werkelijkheden voor zijn ogen
werden afgebeeld, had hij nog zelden
beleefd, en hij had de ganse dag ver
keerd in een toestand van geestelijke
afgetrokkenheid, waaruit Justins bin
nenkomen hem teruggeroepen had
naar de aarde en haar tegenstrijdig
heden.
„Justin!" riep hij uit op een toon
van bittere smart, alsof het een kreet
was, die zich diep uit zijn hart wrong,
„Justin, ben je een christen?"
Die smart in de stem van zijn
vriend, meer nog dan zijn woorden,
troffen Justin. Hij hief het hoofd op,
en zijn gelaat toonde grote ontroe
ring. De rustige, welvarende, zelfvol
dane uitdrukking was reeds van dat
gelaat verdwenen. Hij keek angstig
en onthutst, maar hij was niet meer
versuft door de slag. Zijn verstand
d. jeugd. 18.20 Sportpraatje. 18.80 Lichte
muz. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het
Boek der Boeken, caus. 19.30 Gram. 20.20
Act. 20.35 De gewone man. 20.40 Omr.ork.
en solist. 21.50 Bariton en piano. 22.20
Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00
Nws. 23.1524.00 Gram.
ROTTERDAM, 31 aug. Andijvie 22
—30; Bloemkool IA 42—68, 2A 30—60, B
2650; Sla 516; Komkommers IA 18
32, 1B 10—20; Dubb. Princ. 1 71—98, 2
5094; Stoksnübonen 1 106133, 2 61
122; Perziken IA 31—41, 1B 9—21, IC 6—
12; Annanas Meloenen 60135; Franke-
thaler 118161; Golden Champion 134
179; Claps Fav. StA 55—63, StB 54—58,
StC 48—56, HhA 45, HhB 45-49, HhC 46,
Hhl 35—56. Hh2 24—39, K 24; Precose de
Trev. StA 59—67, StB 50—60, StC 42—53,
HhA 47—59, HhB 44—59, HhC 33—40,
Hhl 42—68, Hh2 32—51, K 25; Beconi StA
108—181, StB 90, StC 76, HhA 75, HhC 34,
K 56; Zigeunerin StA 6078, StB 6266,
StC 47—62, HhA 57, HhB 52, HhC 47, Hhl
39—56, Hh2 27—52; Yellow Transp. StA 57
—62, StB 49, StC 41, HhA 50—58, HhB
41—47, HhC 29—30, Hhl 42, Hh2 18—21;
Perz. appel StA 8264, StB 55, StC 49,
HhA 46, HhB 32—59, HhC 32—49, Hhl
48, Hh2 29—40, K 30-42; Reine Vict. HhA
88—104, Hhl 71—92, Hh2 34—61, Reine
Claude HhA 72—84, Hhl 48—78, Hh2 30
—45; Czar HhA 75—94, Hhl 54—90, Hh2
2546; Aardappelen gr. 6.4011.50, p.
3.50—6.50; Kroten 5.80—20; Rode Kool
20—83; Gele Kool 26—39; Groene Kool
2534; Waspeen 3438; Bos Peen 35;
Prei 2641; Selderij 310.40; Enk. Princ.
84117, Pronksnijbonen 6385; Uien 6
18; Spinazie 5355; Augurken 75147;
Tomaten Export IA 06—70, 1B 65, IC 74,
ICC 50.
HANSWEERT gepasseert 81 augustus
1956: Wipi, Pax, St. Antonius, Verande
ring, Pax Patria, Alice, Eva 10, Clemen
tine, Fradi, Alvracht XI, Alvracht I, Ma-
thilde, Purfina 29, Sterna, Tadorna, Bu-
tania, Oderia, Johanna, Attentio, Dor
drecht 8, Vivat, Clivia, Wilm, Ambulant,
Toiler Taunus, Arja, Vioz, Gerdina 3,
Romanie Brandt, Goeland, Antigone,
Prosan 1, Cura, Elisabeth, Markwart, Ir
ma, Fluviale 6, St. Rita, Moliere, Burg-
dorf. Minna Meta, Barres, Derk Bartels,
Arenarea, William, Emma, Rynsburg,
Schwarzwald, Euphrate, Rival, Dolima,
Vertrouwen, Ryn, Gandria, Middelburg,
Latour, Campanula, Iepelina, Fraternite
begon weer te verhelderen, maar op Zeel. Luister 1, Spes Mea allen België;
dit ogenblik reikte het nog niet ver
der dan tot de woorden, die Philip
Cunliffe sprak. Hü keek hem aan met
een blik varu toorn en verontwaardi
ging-
„Hoe kun je vragen, of ik een chris
ten ben, jij, die weet, hoe ik geleefd
heb?" zei hij. „Heb je dan niet ge
zien, hoe ik gewerkt en gezwoegd heb
voor allen, die mij waren toever
trouwd? Ben ik niet een goed zoon,
een goed vader, een goed landheer,
een goed vriend, Philip? Indien
iemand, dan weet jij, of ik in mijn
plichten teko -t ben gekomen. Weet je
niet, dat ik een gelovige ben? Ik ben
zelfs een geordend predikant, zo goed
als jijzelf. Inderdaad, indien ooit
vrienden in zoetigheid heimelijk be
raadslaagden, en in gezelschap ten
huize Gods wandelden, dan waren wij
het, jij en ik. Hoe kun je me dan vra
gen, of ik een christen ben?"
(wordt vervolgd)
Stroomvaart 4, Norma, Rijn Schelde 14,
Avontuur, Butania 3, Butania 1, Aurelia,
Jura, Furka, Tadorna, Columbia, Damco
230, Virginie, Henri, Telegraaf 8, Gead,
Jantina allen Rotterdam; Neutraal, Con-
fiance beiden Harculo; Hoop, Maria,
Nelly, Hollandia allen Werkendam;
Sancta Maria, Philippe, Neljo allen Kerk-
driel; Hemixem, Clemence beiden Am
sterdam; Coöperatieve 2 Vlaardingen;
Olievos 5 Amsterdam; Anna Irnhem;
Twee Gebroeders Dordrecht; Res Nova
Dordrecht; Voor den Tijd Utrecht; Phian
Zwolle; Elise Heerewaarden; Jonet Ca-
pelle a/d IJsel; Hermina Westenesch;
Harma Wormer; Marie Westzaan; Jose
phine Roosendaal; Rijolina Vreeswijk;
Dacapo Den Haag; Caspia, Sankt Georg,
Appolinaris, Siegfried, Gerline, Macon,
Rhenus 19, Jordaens, Stad Heyst, WTAG
160, Fradi, allen Duitsland; Pöle Straats
burg; Express 28, Gaillac, Veronica, Thur-
gau, Mercator, Erica, Isto, Kembs allen
Base],