Goes was de moedergemeente der Vrije Evangelische Gemeente in Zeeland Het verwisselde testament KEUKEN Maandag 3 september 1936. ZFFTTWSCH DAGBTAD paghia f Het gezegende werk van ds. H. J. Budding Bloeiend leven op Z.-Beveland en in W.Z.-Vlaanderen Vrijheid vragen' De gemeente op Zuid-Beveland In West Zeeuwsch- Vlaanderen {Zeeuwse Wandelingen Huu beginselen Zcmcrrqkclom OP TAFEL UIT DE Amerikaans voedsel voor Hongarije Controle op West- duifse Politie-tentoonstelling in West-Duitsland Eén en al vriendelijkheid „Prawda" beschuldigt de Ver. Staten IS BESLIST GEEN LUXEI ïiadw faiejrujt U OUD ENGELS VERHAAL legei VEILINGBERICHTEN BINNENVAART Juist dezer dagen bestaat de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland 75 jaar. Op 15 september 1881 werd te Franeker besloten deze Bond op te richten. De naam was toen nog Bond van Vrije Christelijke Ge meenten, maar in 1928 werd het woord Christelijk vervangen door Evangelisch. De herdenking van dit 75-jarig bestaan heeft op 21 juni al plaats gehad in Apeldoorn. Vele gemeenten bestaan al lan ger dan <75 jaar, sommige reeds meer dan een eeuw, zoals die te Goes. De oudste zijn meestal voortgekomen uit de kerken van de Afscheiding of uit kringen van het Réveil. Ik wil me in dit artikel alleen be perken tot Zeeland. Dan zien we, dat de gemeente van Goes reeds in 1852 gesticht werd. En wel door de bekende Ds. H. J. Budding, In 1834 begon hij als Ned. Herv. pre dikant te Biggekerke. Daar in de kerk zong hij dapper gezangen, harder dan de gemeenteleden, die dat bij zijn voor ganger niet gewoon waren. Maar een jaar later moest hij er niets meer van hebben. Toen hij zich kort daarop bij de Afgescheidenen voegde zong hij vanzelf enkel psalmen. Maar die van Datheen, de z.g. oude psalmen. Hij wilde zelfs niet optreden waar nieuwe psalmen gezongen werden! En toen hij later voorganger werd van de Vrije Gemeente te Goes, zong hij naast de psalmen (op hele en halve noten) weer gezangen. Hij stelde zelfs een eigen liederenbundel samen om uit te zingen. Door deze veranderingen heeft hü nogal eens onrust verwekt in de ge meenten. Zo ook met het zogenaamde „vrij heid vragen". De Afgescheidenen mochten met hoogstens 20 personen samenkomen. Was het getal groter, dan werden ze beboet. Ds. Budding heeft het ondervonden en heeft ervoor in de gevangenis gezeten. Maar als men „vrijheid vroeg", d.w.z. verklaarde zich niet te beschouwen als de voort zetting van de oude c.aref. Kerk en geen aanspraak te zullen maken op kerkelijke goederen, dan werden de godsdienstoefeningen toegelaten. Ds. Budding weigerde deze verkla ring te tekenen. Dan maar boete beta len en de gevangenis in. Maar toen hij in 1843 in Nijmegen gevangen zat, nam hij zijn toevlucht tot het middel dat hij had afgekeurd: hij vroeg aan de Koning om vrijheid en werd los gelaten. Later verklaarde hij weer niet te kunnen optreden in een gemeente die ook deze vrijheid had aange vraagd'. Door dat gedraai vervreemd de hij velen van zich, o.a. zijn beste vriend bakker De Jonge uit Goes (,,de hemelse bakker"), die nog maanden in de gevangenis moest blijven, toen hij al vrij was. Zijn gemeente in Groningen liet hij achter voor een reis naar Amerika. Het beviel hem er niet, hij vond er veel sleur en weinig echte vroomheid. Zijn hart trok naar Goes, waar hij na zijn terugkeer voorging voor dat gedeelte, dat niet met de Afgeschei denen kerkte (1852). Dat is de oor sprong van de Vrije Evang. Gemeen te te Goes. Tot zijn dood in 1870 heeft hij hier gewerkt. Onaangenaamheden zijn hem niet gespaard. Ook scheuring in zijn eigen gemeente is niet uitgebleven. On danks zijn eigenaardigheden, zijn bui- tennissigheden, zijn autocratische nei gingen en afwijking van de Gerefor meerde leer was Budding een vroom man, die met veel zegen in Goes ge werkt heeft. De gemeente te Goes vergadert nog altijd in de tot kerk omgebouwde schuur van Ds. Budding, onlangs ge restaureerd en van een nieuw orgel voorzien, waar nu Ds. Karelse predi kant is. We kunnen wel zeggen dat Goes de moedergemeente is van de an dere gemeenten op Zuid-Beveland. Vanuit Goes bezochten niet alleen Ds. Bedding en zijn opvolgers, maar ook ouderlingen de omliggende dorpen. Daar traden ze op voor geestverwan ten. die het met de prediking in de kerken niet konden vinden. Zo werd in 1869 te Rilland door Ds. Budding een gemeente gesticht, die echter later is opgegeven. Wel is er nog een klein groepje in Bath, vroeger een drukke havenplaats. Na de spoorwegaanleg heeft de drukte zich verplaatst naar Rilland. De Ned. Herv. Kerk in Bath werd afgebroken, maar die van de Evangelische gemeente is blijven staan. In de laatste oorlog is ze ver woest, maar in 1951 is er een nieuwe gebouwd. Het is hier maar een klein groepje zonder eigen predikant. Ook de vroegere kring te Kapelle bestaat niet meer, evenmin als de gemeente van Bruinisse. De grootste gemeenten buiten Goes zijn Wemeldinge en Yerseke, beide ont staan door bewerking vanuit Goes, waar de leden vroeger kerkten. Nu zijn deze dochtergemeenten zelfstan dig met een eigen kerk en een eigen predikant. Ongeveer een eeuw geleden kwam de jonge hoer Wouter de Smidt te Nieuwvliet in contact met Ds. Bud ding. De vrijzinnige prediking in de Ned. Herv. Kerk kon hem niet beko ren, evenmin als de te dogmatische leer van de Afgescheidenen. In 1861 richtte hij een jongelingsvereniging op, die nog bestaat en het centrum werd van evangelisatiearbeid. De Smidt werd evangelist en toen hier in 1872 een Evangelische gemeente werd ge sticht, werd De Smidt geordend tot predikant. Tot zijn dood in 1920 heeft hij hier met veel zegen gewerkt. Uit deze moedergemeente zijn drie nieuwe ontstaan: te Breskens, Cad- zand en R etranchement. De kerken van Breskens en Cadzand zijn in de --- oorlog verwoest, maar nu nieuw op gebouwd. Twee predikanten bedienen deze vier gemeenten, die samen on geveer 200 belijdende leden hebben. Groot is de offervaardigheid van de ze kleine groepen. Er ie een opgewekt verenigingsleven, de leden gaan trouw naar de kerk en houden enkele keren per jaar goed bezochte conferenties. Het woord „Vrije" in de naam van de Bond zegt wal iets van de beginse len. Ze willen vrij zijn van de Staat, ook vrij van de dwang van een synode. Iedere gemeente is financieel onafhan kelijk en zelfstandig en vrij de eigen zaken te regelen zoals ze dat wil. Maar deze vrijheid is geen losban digheid. Want men is bij deze vrij heid gebonden, gebonden aan de Bij bel, die men onvoorwaardelijk aan vaardt als het Woord van God. Men staat onder de tucht van de Heilige Geest. Het gebed is onmisbaar, vaak worden er bidstonden gehouden. Zonder enige uitzondering zijn de gemeenten orthodox. Geen dogmati sche prediking, het accent wordt ge legd op de persoonlijke bekering en op de liefde Gods, geopenbaard in het verlossingswerk van Jezus Chris tus. Vandaar de warme toon in de predi king. De meeste (oudere) predikanten hebben geen universitaire opleiding gehad, zijn meestal eerst ouderling ge weest, waarbij ze ook dikwijls voor gingen, daarna geordend tot predikant. De Bond heeft nu een eigen opleiding tot prediking te Utrecht. Op 't ogenblik zijn er 40 gemeenten met ruim 7000 belijdende leden, de grootste is Nijverdal. Tegenover andere kerken zijn ze zeer verdraagzaam en men werkt sa men met allen die dezelfde belijdenis hebben. Naar het voorbeeld van Ds. Budding wordt er iedere week het H. Avond maal gevierd. In de gemeenten in maai gevierd. In de geemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen is dit sinds de laatste oorlog veranderd, zo vertelde men me daar; hier viert men het eens per maand. Bij de gemeenten is grote zendings ijver en drang tot evangelisatie. Ook is er een opgewekt leven bij de jeugd verenigingen, die in Z.-Vlaanderen waar maar één kerkdienst wordt ge houden, daarvoor de rest van de zon dag gebruiken. Tot versterking van het geloof en gemeenschap der heiligen worden dik wijls bidstonden en conferenties ge houden. L. v. w. ■én van de prettige verrassingen schoteltje in de oven of in een wonderpan -ï i i aan Kwiiu IrnraHn BaxTon 'van de zomer is, dat zij ons de kans geeft ons rijkelijk te goed te doen aan verse groen ton en vers fruit. In 7 menu's zullen wij U wat ideeën aan de hand doen voor de verwerking van die lekkere en gezonde produkten. We hopen er tevens mee aan te tonen, dat to maten en vruchten hun plaats in de warme maaltijd ruimschoots verdienen. Natuurlijk kunnen de menu's vereenvoudigd worden door de soep of het toetje achter wege te laten. Tomatensoep aardappelen, kalfslapje met Jus, bloemkool chocoladepudding met custardsaus. Aardappelen met jus, gebakken kaas- plak, andijvie broodschotel met kren ten en rozijnen. Aardappelen, runderlapje met jus, sla- bonen custardvla met gestoofde of rau we bessen of pruimen. Groentesoep aardappelen met jus, kropsla met gekookt ei flensjes. Aardappelen, gehakt met jus, snijbonen vruchtensla. Aardappelen, gebakken vis, botersaus, gestoofde tomaat caramelvla. Kerriesoep gebakken aardappelen, roerei, andijviesla rijst met bessensap- saus. Recepten voor 4 personen. Broodschotel met krenten en rozijnen. 200 g oud brood zonder korst, yi 1 melk, 1 ei, 75 g (6 eetlepels) suiker, 50 g krenten en 50 g rozijnen of 100 g rozijnen, 1 pakje vanillesuiker, schil van een oitroen, beschuitkruim, boter of margarine. De melk aan de kook brengen met de geraspte schil van de citroen. Het in dob belstenen gesneden brood en de gewas sen krenten en rozijnen toevoegen en 10 minuten zachtjes in de melk verwarmen. Het brood fijn roeren. Het ei met de sui ker en de vanillesuiker roeren en bij de broodmassa voegen. Het geheel overdoen in een vuurvaste schotel en bestrooien met beschuitkruim. Hier en daar een klontje boter of margarine leggen en het PARIJS, 1 sept. (A.F.P.) Het Hongaarse nieuwsagentschap heeft meegedeeld, dat de eerste Amerikaan se scheepslading graan, bonen en bo ter in Hongarije is aangekomen. Dit voedsel is door de Amerikaanse rege ring ter beschikking gesteld van de Hongaarse slachtoffers van de over stroming van de Donau in de winter van het vorige jaar. een bruin korstje geven. Gedoofde tomaten. kg tomaten, zout, peper, boter of margarine, paneermeel. De tomaten wassen, in heet water dom pelen en schillen. De tomaten in plakken snijden. De plakken bestrooien met peper en zout en overdoen in een braadpan. Een paar klontjes boter of margarine er tus sen leggen. De tomaten in 5 10 minuten gaar laten worden. De tomaten voorzichtig overdoen in een schaal en bestrooien met gehakte peterselie. Desgewenst de to maten in een vuurvaste schotel in de oven bereiden. De tomatenplakken met peper, zout en klontjes boter of marga rine in een vuurvaste schotel doen. De bovenkant bestrooien met paneermeel. Er hier en daar een klontje boter of marga rine op leggen. De schotel 10 15 minu ten in een matig verwarmde oven plaat sen. Vlak voor het opdienen gehakte pe terselie er over strooien. ESSEN, 1 sept. (R.T.R.) in Essen werd vandaag een grote Inter nationale politie-tentoonstelling ge opend. Tot de hoogtepunten behoren een televisiecamera, de kleinste die ooit gemaakt zou zijn, een Amerikaan se „leugenverklikker" en een Beierse martelstoel, afkomstig uit de 18de eeuw. Oostenrijk, België, Nederland en Zwitserland nemen aan de tentoon stelling deel. President Soékarno is, zoals bekend, op bezoek in de Sowjet-Unle. In Mos kou waar hij met een aantal Russi sche regeringsleiders een ontmoeting had, werd hij o.m. begroet door maar schalk Nikolai Boelganin, de Russische premier. In het midden president Worosjilof. PARIJS, 1 sept. (A.F.P.) In een artikel in de „Prawda", zaterdag uli- gezonden door het Russische nieuws bureau „Tass", beschuldigt een zeker» Borowski de regering van de Ver. Sta ten ervan, dat zij zich verzet tegen d» ondertekening van het Japans-Russisch vredesverdrag. Borowski schrijft: „nl plaats van naar Tokio terug te keren om, zoal» hij gezegd had, de bekrachtiging van zijn regering te krijgen voor de onder tekening van het vredesverdrag tussen Japan en de Sowjet-Unle, is de Ja panse minister van buitenlandse za ken Shigemitsu naar Londen en da Ver. Staten gegaan om aanwijzingen te krijgen voor de weg, die hij zou moeten volgen bij de onderhandelingen met de Sowjet-Unie". Voorts kenschetst Borowski de ver klaring van de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Dulles met be trekking tot de bezetting van het eiland Okinawa als „een grove in breuk van de Ver. Staten op de bin nenlandse aangelegenheden van Ja pan". De vakantie heeft veel ontspanning gegeven, veel dat anders was dan anders. Er is vóór al les van de zon en buitenland geprofiteerd, al of niet Ingevet al of niet slachtoffer van blaren. Bij dit buitenleven heeft de juiste verzorging van de huid wel wat te wensen overgelaten. Aan make-up werd praktisch niet gedacht tijdens deze terug-naar-de-natuurperiode. Daarom wordt het nu tijd weer wat meer zorg aan het uiterlijk te besteden. Te onderscheiden zijn: a. de huidverzorging en b. de make-up. Een make-up Is niet denkbaar zonder een goede huidverzorging en ook bij het gebruiken van weinig of geen make-up is de huidverzorging belang rijk, niet in het minst in verband met de gezondheid. Bepalen we ons tot die huidverzorging. Ook de Nederlandse chemische en kosmetische in dustrie heeft deze belangrijkheid ingezien en heeft be paalde series opgebouwd voor de huidverzorging evenals trouwens voor de make-up op wetenschap pelijke basis. Deze worden veelal vervaardigd onder controle van een huidarts, wat de deugdelijkheid waar borgt. Gebruik echter nooit produkten van verschillen de fabrieken door elkaar. De wijze van verzorging van de huid is afhankelijk van het huidtype. Te onderscheiden zijneen vette, normale, droge, te slappe, onzuivere, gecompliceerde en iige huid. Weet U niet onder welke categorie Uw moet worden gerangschikt, laat dan eens een huid analyse maken. U kunt er dan zeker van zijn de voor Uw huid juiste preparaten te gebruiken. Over de wijze van verzorging kunt U zich dan laten voorlichten. De Nederlandse industrie die produkten maakt afgestemd op ons klimaat en op het huidtype van de Nederlandse vrouw, helpt U aan de juiste preparaten. Bovendien Is de prijs, in vergelijking tot de buitenlandse produkten, zeer gunstig. Hoe Uw huid ook is: 't avonds: reinigen van het huidoppervlak van dag- creme, poeder, stof enzovoort met cleansing cream of liquid cleanser; reinigen van de huidporiën door een goede „lait', die dieptewerking heeft, waardoor de ademhaling van de huid wordt geper fectioneerd; 's ochtends: stimuleren en adstringeren door een lotion ter bevordering van de bloedsomloop en sluiting der poriën; overdag: beschermen door de juiste dagcreme tegen klimaatwisselingen en als onderlaag voor poeder en rouge. Het lijkt nogal ingewikkeld, maar het is zo eenvoudig als U de voor Uw huid juiste behandeling eenmaal hebt vastgesteld. Vrouwen voelen zich toch zoveel prettiger wanneer zij weten dat ze er ook wat hun huid be treft goed verzorgd uitzien. DINSDAG 4 SEPTEMBER 1956. HILVERSUM I (402 m.) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. huisvr. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Lichte muz. 11.30 Gram. 12.00 Orgel spel. 12.30 Land- en tulnb.meded. 12.33 Planoduo. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole ork. 13.55 Beurs- ber. 14.00 II Tabarro, opera. 15.00 V. d. vrouw. 15.45 Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 19.00 Act. of gram. 19.05 V. d. jeugd. 19.20 Lichte muz. 19.45 To neelbeschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Gram. 21.10 De Olympische Spelen in de Oud heid, caus. 21.25 Promenade-ork. en sol. 22.10 Act. 22.20 Omr. ork. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. v. New York en New York calling. 23.20 Act. of gram. 28.80—24.00 Gram. HILVERSUM H (298 m.) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en Ut. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. huisvr. 9.40 Lichtbaken, caus. 10.00 V. d. kleuters. 10.16 Gram. 10.30 Lichte muz. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Angelus. 12.08 Gram. 12.30 Land- en tulnb.meded. 12.33 Gram. 12.40 Rep. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Dansmuz. 13.45 Gram. 14.00 Mannenkoor. 14.15 Volkslie deren. 14.30 Gram. 14.55 Orgelconc. 15.10 Symf.-ork. en soUst. 16.45 Oratoriumver. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Viool en piano. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Neder land en de Wereld; De frontleren over. Een historische terugbUk op de emigra tie, door T. Cnossen, directeur van de Christelijke Emigratie Centrale. 18.00 V. 48) HOOFDSTUK XIX BONN, 1 sept. (A.F.P.) De sociaal-democratische en de liberale partij in West-Duitsland hebben een nieuw offensief geopend voor parle mentaire controle op het leger. Beide oppositiepartijen maken mel ding van incidenten, die kortgeleden zouden hebben plaatsgevonden in ver schillende Westduitse garnizoenen ten gevolge van de onvoldoende huisves ting van de nieuwe rekruten. Op het Westduitse ministerie van defensie meent men echter, dat de berichten, gepubliceerd over deze in cidenten „schromelijk overdreven" zy'n. De oudste broer Intussen ging Justin in de richting van de wenkende lamp van zijn vriend en het was hem, of hij een ake lige en ontstellende droom droomde, 't Was haast werktuiglijk, dat hij daar heen ging; hij deed het altijd, wan neer hij onverwachts voor moeilijk heden stond. Op de pastorie was hij even eigen als op het Huis en geen man was meer zijn vriend en makker, zijn gelijke in ieder opzicht, dan Phi lip Cunliffe. Wanneer Diana even dichtbij had gewoond, dan zou hij in zjjn ontsteltenis daarheen zijn schre den hebben gericht en misschien zou hij haar alles hebben geopenbaard en beleden wat in zijn hart was. Maar het was te laat om nog over de rotsen naar Rillage te gaan en zijn gemoed was nog te zeer in de war, om aan iets anders te denken dan aan het vinden van een ogenblik rust. Daar om stelde hij de ontmoeting met zijn broer, waartegen hij opzag, uit, en liet zich door zijn gevoel leiden naar zijn nabije vriend, die hem tenminste kon verstaan. De pastorie leek wel verlaten; hij hoorde geen stemmen in de kamers en niemand keek door enige deur, toen hij binnenkwam en rechtuit de trap opliep naar de dakkamer, die Cunliffe tot studeerkamer had gekozen, 't Leek meer een zaal dan een kamer, want om Pansy 'n genoegen te doen, waren de schuine dakwanden, die bijna tot de vloer reikten, in lichte, brede stre pen geschilderd, terwijl een dik Per zisch tapijt, een geschenk van haar, de vloer bedekte. Het lage dakvenster stond wijd open en liet een stuk diep blauwe lucht zien met heldere sterren, waartussen de maan stond in de na- hijheid van een witte wolk. Het ge ruis van de zee klonk hier dieper en voller dan in de dorpsstraat en het enige geluid dat er tussen door klonk, was de klank van de klokken in de kerktoren hier vlak bij. Dominee Cunliffe had al zijn aan- wijd opengezet om de verloren zoon dacht bij zijn boek. Zijn hoge voor- te ontvangen, en de vreugde en blijd- hoofd rustte op zijn magere, witte schap, waarmee hij omgeven was, hand, terwijl de andere hand op het was immers het beeld van de „blijd- boek lag. Blijkbaar was hij te diep in schap in de hemel voor de engelen gedachten, om het binnenkomen van zijn vriend te horen. Zelfs toen Justin de deur dicht deed, keek hij niet op. Zijn lippen bewogen zachtjes, alsof hij de woorden uitsprak, die hij onder de ogen had, of óat hij een zacht, misschien half bewust gebed fluister de. Eerst een diepe zucht van Justin maakte hem opmerkzaam: hij hief het hoofd op en keek naar hem met zijn peinzende ogen, zonder nog te begrij pen, maar dan opeens ontwakend met levendige belangstelling. „Justin!" riep hij uit, „wat is er ge beurd?" „Er heeft mij een zware slag getrof fen", antwoordde Justin op weifelen de toon. Hij had een gevoel, alsof hij letterlijk geslagen was en onder de zwaarte van de slag bezweek. Cunliffe sprong op. „Pansy?" riep hij onthutst, „is er iets met Pansy?" „Neen, neen", zei Justin een beetje tot zichzelf komend, „Pansy is wel, Gode zij dank! Maar Philip, mijn broer is na al de jaren teruggeko men." „En noem je dat een slag?" riep zijn vriend. „Voor mij is het een zware slag", antwoordde Justin, „een groot onge luk." Eensklaps sloeg de klok in de toren, zodat ze elkaar niet konden verstaan. Justin was aan de tafel gaan zitten en legde het hoofd op de armen. Een paar minuten stond Cunliffe naar hem te kijken in de uiterste verba zing; dan ging hij naar het dakven ster en staarde over de vallei naar het hel verlichte huis op de tegenoverlig gende heuvel. De ganse dag had hij in zijn ziel een hemelse vrede gehad van liefde en geluk. Hij was immers ge tuige van een levende gelijkenis van Gods liefde jegens teruggekeerde ver lorenen. Het huis ginds had de deur Gods over één zondaar, die zich be keert." Zulk een dag, dat de onge ziene werkelijkheden voor zijn ogen werden afgebeeld, had hij nog zelden beleefd, en hij had de ganse dag ver keerd in een toestand van geestelijke afgetrokkenheid, waaruit Justins bin nenkomen hem teruggeroepen had naar de aarde en haar tegenstrijdig heden. „Justin!" riep hij uit op een toon van bittere smart, alsof het een kreet was, die zich diep uit zijn hart wrong, „Justin, ben je een christen?" Die smart in de stem van zijn vriend, meer nog dan zijn woorden, troffen Justin. Hij hief het hoofd op, en zijn gelaat toonde grote ontroe ring. De rustige, welvarende, zelfvol dane uitdrukking was reeds van dat gelaat verdwenen. Hij keek angstig en onthutst, maar hij was niet meer versuft door de slag. Zijn verstand d. jeugd. 18.20 Sportpraatje. 18.80 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boeken, caus. 19.30 Gram. 20.20 Act. 20.35 De gewone man. 20.40 Omr.ork. en solist. 21.50 Bariton en piano. 22.20 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. ROTTERDAM, 31 aug. Andijvie 22 —30; Bloemkool IA 42—68, 2A 30—60, B 2650; Sla 516; Komkommers IA 18 32, 1B 10—20; Dubb. Princ. 1 71—98, 2 5094; Stoksnübonen 1 106133, 2 61 122; Perziken IA 31—41, 1B 9—21, IC 6— 12; Annanas Meloenen 60135; Franke- thaler 118161; Golden Champion 134 179; Claps Fav. StA 55—63, StB 54—58, StC 48—56, HhA 45, HhB 45-49, HhC 46, Hhl 35—56. Hh2 24—39, K 24; Precose de Trev. StA 59—67, StB 50—60, StC 42—53, HhA 47—59, HhB 44—59, HhC 33—40, Hhl 42—68, Hh2 32—51, K 25; Beconi StA 108—181, StB 90, StC 76, HhA 75, HhC 34, K 56; Zigeunerin StA 6078, StB 6266, StC 47—62, HhA 57, HhB 52, HhC 47, Hhl 39—56, Hh2 27—52; Yellow Transp. StA 57 —62, StB 49, StC 41, HhA 50—58, HhB 41—47, HhC 29—30, Hhl 42, Hh2 18—21; Perz. appel StA 8264, StB 55, StC 49, HhA 46, HhB 32—59, HhC 32—49, Hhl 48, Hh2 29—40, K 30-42; Reine Vict. HhA 88—104, Hhl 71—92, Hh2 34—61, Reine Claude HhA 72—84, Hhl 48—78, Hh2 30 —45; Czar HhA 75—94, Hhl 54—90, Hh2 2546; Aardappelen gr. 6.4011.50, p. 3.50—6.50; Kroten 5.80—20; Rode Kool 20—83; Gele Kool 26—39; Groene Kool 2534; Waspeen 3438; Bos Peen 35; Prei 2641; Selderij 310.40; Enk. Princ. 84117, Pronksnijbonen 6385; Uien 6 18; Spinazie 5355; Augurken 75147; Tomaten Export IA 06—70, 1B 65, IC 74, ICC 50. HANSWEERT gepasseert 81 augustus 1956: Wipi, Pax, St. Antonius, Verande ring, Pax Patria, Alice, Eva 10, Clemen tine, Fradi, Alvracht XI, Alvracht I, Ma- thilde, Purfina 29, Sterna, Tadorna, Bu- tania, Oderia, Johanna, Attentio, Dor drecht 8, Vivat, Clivia, Wilm, Ambulant, Toiler Taunus, Arja, Vioz, Gerdina 3, Romanie Brandt, Goeland, Antigone, Prosan 1, Cura, Elisabeth, Markwart, Ir ma, Fluviale 6, St. Rita, Moliere, Burg- dorf. Minna Meta, Barres, Derk Bartels, Arenarea, William, Emma, Rynsburg, Schwarzwald, Euphrate, Rival, Dolima, Vertrouwen, Ryn, Gandria, Middelburg, Latour, Campanula, Iepelina, Fraternite begon weer te verhelderen, maar op Zeel. Luister 1, Spes Mea allen België; dit ogenblik reikte het nog niet ver der dan tot de woorden, die Philip Cunliffe sprak. Hü keek hem aan met een blik varu toorn en verontwaardi ging- „Hoe kun je vragen, of ik een chris ten ben, jij, die weet, hoe ik geleefd heb?" zei hij. „Heb je dan niet ge zien, hoe ik gewerkt en gezwoegd heb voor allen, die mij waren toever trouwd? Ben ik niet een goed zoon, een goed vader, een goed landheer, een goed vriend, Philip? Indien iemand, dan weet jij, of ik in mijn plichten teko -t ben gekomen. Weet je niet, dat ik een gelovige ben? Ik ben zelfs een geordend predikant, zo goed als jijzelf. Inderdaad, indien ooit vrienden in zoetigheid heimelijk be raadslaagden, en in gezelschap ten huize Gods wandelden, dan waren wij het, jij en ik. Hoe kun je me dan vra gen, of ik een christen ben?" (wordt vervolgd) Stroomvaart 4, Norma, Rijn Schelde 14, Avontuur, Butania 3, Butania 1, Aurelia, Jura, Furka, Tadorna, Columbia, Damco 230, Virginie, Henri, Telegraaf 8, Gead, Jantina allen Rotterdam; Neutraal, Con- fiance beiden Harculo; Hoop, Maria, Nelly, Hollandia allen Werkendam; Sancta Maria, Philippe, Neljo allen Kerk- driel; Hemixem, Clemence beiden Am sterdam; Coöperatieve 2 Vlaardingen; Olievos 5 Amsterdam; Anna Irnhem; Twee Gebroeders Dordrecht; Res Nova Dordrecht; Voor den Tijd Utrecht; Phian Zwolle; Elise Heerewaarden; Jonet Ca- pelle a/d IJsel; Hermina Westenesch; Harma Wormer; Marie Westzaan; Jose phine Roosendaal; Rijolina Vreeswijk; Dacapo Den Haag; Caspia, Sankt Georg, Appolinaris, Siegfried, Gerline, Macon, Rhenus 19, Jordaens, Stad Heyst, WTAG 160, Fradi, allen Duitsland; Pöle Straats burg; Express 28, Gaillac, Veronica, Thur- gau, Mercator, Erica, Isto, Kembs allen Base],

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4