Is de vraag „wat eten we vandaag"voor U een probleem GESLOTEN Avondcursussen Het verwisselde testament Speciale aandacht voor leden die naar de stad vertrekken Met 'n Rovco soëpje breng je weer eens wat anders op tafel Donderdag 16 augustus 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Migraine Ds. P. H0NK00P K. van der Veen G. H '5 Maatschappelijk werk Is voorlichting voldoende? Verkiezingsstrijd in de V.5. begint Berthold Brecht overleden Geestelijke onlust Gemeenschap Onbarmhartig JDe Radio* faienqt oni Hierbij betuigen wij onze dank voor de vele blijken van medeleven en vriend schap, die we mochten on dervinden na het overlijden van onze lieve Man en Vader dokter J. J. VAN DEN BERG. Familie VAN DEN BERG. Goes, augustus 1956. of andere pijnen? NOURYTIEN helpt! Gevraagd bij oude mevrouw die verzorging nodig heeft, een oud verpleegster of verzorgster. Huishoudelijke hulp aan wezig. Brieven onder No. A 4718, Bureau van dit blad te Goes. GEREF. GEMEENTE ST. ANNALAND. Hedenavond 7 uur: te Terseke. TANDARTS, wegens ziekte tot en met zaterdag GEEN PRAKTIJK EN TE KOOP: ENIG HUISRAAD LANDBOUW GEREEDSCHAP. Te bezichtigen a.s. zaterdag 18 augustus, n.m. van 25 uur, bij ADRIAANSE, Mid- delburgseweg 30, Buttinge, gem. Grijpskerke. Officiële Publikatie Openbare Oproeping. De Burgemeester van Mid delburg roept bij deze op MELS HENDRIK BRANDES, dienstplichtige van de lich ting 1956, wonende Rogge- ✓eenstraat 12 te Middelburg om op woensdag 5 septem ber '956 bij het 2e Reg. Ge nietroepen (pontonniers) te Vught, Lunettenkazerne in werkelijke dienst te komen tot het volbrengen van de eerste oefening. Middelburg, 14 aug. 1956. De Burgemeester voornoemd, A. J. BERENPAS, wnd. van 18 tot 26 augustus „Ik ben blij op die moeilijke vraag het antwoord te hebben gevonden: ...een bordje soep vooraf! Dat maakt een maaltijd volkomen anders. Temeer omdat ik er voor zorg, dat die soep zelf al iets aparts is. Hoe? Met Royco: vijf soepen, vijf smaken, volop afwisseling". Een goed begin van Uw maaltijd is Royco Groentesoep. Precies als Uw eigen groentesoep en tochja, U proeft het goed - net even anders. Wat er inzit? Bloemkool, wortel tjes, selderij, sjalotjes, peterselie... kortom een keur van fijngesnipper de zomergroenten en natuurlijk de fijnste vermicelli. Maar het wire geheim van de Royco-kok schuilt in het speciale recept. Neem morgen eens Royco Groentesoep vooraf, een soep die nu eens anders is dan anders en 3 x zo vlug klaar! Hier zijn ze alle vijf: Royco Groentesoep - Kippensoep - Kalfssoep - Aspergesoep en Erwtensoep U-RSS 40Ö .z«o Piano- en Orgelhandel, Lange Kerkstraat 41, GOES Officiële Publikatie Bekendmaking. Burgemeester en Wethou ders van Middelburg bren gen ter openbare kennis, dat de Raad dezer gemeen te in zijn vergadering van 7 augustus j.l. besloten heeft aan de Vereniging voor r. ereformeerd Onderwijs te Middelburg, medewerking te verlenen als bedoeld in artikel 72 e.v. der Lager Onderwijswet 1920, I. Tot het aanschaffen van kachels. II. Het veranderen van de verlichting n.l. het mon teren van 14 T.L.bal- ken met ophanginrich tingen, alsmede het ver anderen van de instal latie in 220 Volt. III. Het aanschaffen van leesboekjes, deze ter vervanging van boek jes in de oude spelling, alles ten behoeve van de school aan de He rengracht. Middelburg, 14 aug. 195Ö". De Stichting voor Opleiding van Maatschappelijke Werkers, gevestigd Kleine Houtweg 41, Haarlem (postbus 137). telefoon 21770 (0 2500), in het Zui den des lands samenwerkend met de R.K. Leer gangen te Tilburg, opent in oktober bij voldoende deelneming in alle centra van het land, o.a. in Zeeland voor de volgende diploma's: a. Maatschappelijk Werker(ster) (MWA) b. Hoger Vakexamen (MWB) c. Personeelsbeheer en Bedrijfsmaatschappelijk werk d. Volkscredietwezen e. Bejaardenzorg (kader en helpsters) in voor bereiding. Vereiste vooropleiding: tenminste M.U.L.O. of di ploma Voorbereidend examen M.W. (Opl. en prosp. bij I.V.V.O., Prinses Beatrixlaan 5, Tiel). Prospec tus en inlichtingen over bovengenoemde cursussen bij de Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en Cultureel Werk, Dam 51, Middelburg en bij het Bureau van de Stichting, voornoemd. OUD ENGELS VERHAAL 28) Vrouw Forse deed haar bezoekster uitgeleide het tuinpad langs, terwijl ze met een glimlach het hoofd schud de. „Ik zal haar ditmaal haar zin maar geven", zei ze in zichzelf. Juist wilde ze weer in huis gaan, toen ze haar naam hoorde roepen met een heldere, jeugdige stem. „Dat is freule Pansy", zei ze en haar gelaat verhelderde; „die doet mij altijd denken aan bloemen en zonne schijn en 'vogelgezang, ja, en aan de vriendelijke engelen, 't Zou hier be paald somber wezen, als freule Pan sy er niet was." Ze ging weei naar het tuinhek, en hield haar gerimpelde hand boven de ogen, om te kijken naar Pansy, die vlug naderde van het strand, waar Justin Herford zijn boot vastmaakte. Zij was een groot, slank meisje ge worden met natuurlijke bevalligheid in al haar bewegingen, en een eigen aardige houding van haar mooie hoofd, die ze misschien van Diana Lynn had geleerd. Het was te zien, dat ze volkomen gezond was, en dat er geen schaduw was over haar ge luk. Dat maakte haar zo bijzonder aantrekkelijk, ook voor degenen, die niet zoveel voorrechten hadden als zij. Pansy was nooit ziek geweest, en had geen andere moeilijkheden ge kend dan de grillen van haar groot moeder, en daarvan had Justin haar altijd spoedig verlost. Ze vas de af god van het dorp. Van de tijd af, dat ze als een moederloos kind op de pas torie achterbleef, hadden alle moe ders in Herford haar vertroeteld. Ze was eenvoudig van aard en met wei nig tevreden. Het maakte haar al ge lukkig als de zon maar scheen, en ze was opgegroeid in een omgeving, die voor haar louter liefde en blijdschap was. Ze vereerde haar vader zeer hoog. Eigenlijk gevoelde ze nog geen verering van een hoger Wezen. Ze had een vaag begrip van God, zo- us menigeen heeft; ze knielde 's mor gens en 's avonds werktuigelijk om 'naar gebeden op te zeggen; ze ver zuimde nooit de kerk, zong mee de christelijke liederen, en had een al gemene kennis van godsdienstige waarheden. Haar vader, dominee Cun- liffe en de oude Forse hadden alle drie wel goed zaad in haar hart ge zaaid. Maar ze had tot dusver nog niet ondervonden, wat het is, de toe vlucht tot God te nemen, omdat alle mensen teleurstellen; op God te steunen, omdat men op zijn mede mensen niet rekenen kan. Er was geen leemte in haar leven. Haar vader was in haar oog de verpersoonlijking van liefde en wijsheid. Herford was een koninkrijkje, waarover zij onbeperkt gezag had. Wie zou gelukkig zijn, als zij het niet was! Lachend en haast buiten adem kwam ze op vrouw Forse toe, en ze kuste de oude vrouw, die naar haar stond uit te kijken. „Daar, grootje", zei ze vrolijk, „dat is omdat je zo'n lief oud grootje bent. Ik kus niet iedereen, dat weet je wel; alleen vader, en grootmoeder, als ze vriendelijk is, en dan nog één, de bes te en zoetste en liefste van allen. Raad eens?" „Toch geen vrijer, freule Pansy?" vroeg vrouw Forse op een toon van ontsteltenis. „Een vrijer!" antwoordde Pansy verontwaardigd; „wat zou ik daarmee doen, zolang ik mijn vader heb! Neen, vrouw Forse, ik bedoel Diana Lynn, mijn vriendin en de vriendin van mijn vader." „Ik ben blij, dat het geen ander is", zei vrouw Forse gerustgesteld, „maar je zei het zo eigenaardig, beste freule Pansy. Je bent nog te jong, je moet nog niet met zo iets beginnen. Je bent in je beste dagen, en daar moet je van genieten." „Praat daar nu niet langer over, daar houd ik niet van", zei Pansy met een rode kleur en met het hoofd in de nek. „Ik kwam u vragen, of ik uw volgende broedkuikens mag hebben en of u dan voor ze wil zorgen, tot ze voor zichzelf zorgen kunnen. Onze ganzevrouw laat ze altijd doodgaan, zodra ze uit de dop zijn." „Ach, ik heb juist mevrouw Cunliffe beloofd, dat Sneeuwwitje een dozijn eieren voor haar zal uitbroeden", zei vrouw Forse verdrietig. „Mevrouw Cunliffe", zei Pansy, „en die had mij horen zeggen, dat ik u om een broedsel zou vragen. En ze zegt, dat ze geen ruimte heeft voor kippen; ze laat ze altijd lopen tussen de onze, en dan is er altijd gekibbel over de eieren. Mevrouw Cunliffe meent, dat haar kippen elke dag het hele jaar door een ei leggen, en dat is haar niet af te praten. Enfin, dan zal lk moeten wachten. Maar wat is dominee Cun liffe een beste man, niet?" Pansy had zichzelf bestraft; haar vader wilde volstrekt niet, dat er iets gezegd werd, waardoor de invloed van de dominee op de gemeente kon wor den benadeeld. (Wordt vervolgd) Kerk en verhuizing GOES, 15 augustus. Het ligt niet aan de sociale omstandigheden en aan de eenzaamheid, dat vele gezinnen, die van het land naar de stad trekken in een merkwaardige geestelijke crisis komen, want de materiële omstandigheden zijn in het algemeen beter dan in het dorp en de omgang met buren en nieuwe vrienden in de stad verloopt vrij vlot. De gevoelens van onrust en zich-niet-helemaal-thuis-voelen liggen op het gebied van het geestelijk verkeer met de medemens in de straat en zelfs in de kerk. Dat verschijnsel doet zich voor bij hen, die in hun dorp trouwe, en meelevende leden van de kerk waren èn bij hen die allang als niet-belangstellend waren genoteerd, zo schrijft de heer C. Lebbing in In Dienst der Kerk, het blad van de gelijk namige organisatie van hervormde gemeenteleden. Dit verschijnsel komt niet alleen voor bij Hervormden, die van huis uit nogal individualistisch zijn, maar ook bij Rooms-Katholieken en Gerefor meerden en, zoals gezegd, bij zgn. bui tenkerkelijken. De problemen liggen dus niet op het gebied van het maatschappelijke ver keer, maar elders. Ook hier blijkt dus weer dat de mens bij brood alleen niet waarlijk leven kan. Het merkwaardige hierbij is, dat dit in het algemeen niet geldt voor hen die naar Canada, Australië of Zuid-Afrika emigreren. Ook gezinnen die hier aan de rand van het kerkelijk leven hebben ge leefd, worden in den vreemde door de kerk duidelijker opgevangen dan ge zinnen die in het eigen vaderland van Oost naar West verhuizen. Uit correspondentie met enkelen van hen blijkt mij dat in toenemende mate. Het werk van de Christelijke en Hervormde Emigratiebureaus, de De verkiezingsstrijd in de Ver enigde Staten begint op toeren te komen. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de grote, gro tere en grootste aankondigingen en leuzen, die in het offensief ge bracht zulen worden. Twee honderd duizend inwoners uit 460 dorpen in de Chinese provin cie Hei Lung Kiang (grenzend aan de Sowjet-Unie) zijn geëvacueerd we gens overstromingen, die bijkans 500 vierk. km land teisteren. BERLIJN, 15 aug. (DPA). De Oostberlijnse radio-omroep meldt dat de schrijver van drama's Berthold Brecht, lid der Oostduitse kunstaca demie, is overleden. Brecht, die communist was, had, te zamen met zijn vrouw Helene Weigel, de leiding van het „Berliner Ensem ble", dat in een Oostberlijnse schouw burg optrad. contacten van de kerken over de gren zen, blijken veelal beter te functione ren dan in het eigen land. Velen die van plan zijn het vader land te gaan verlaten, ontvangen voor zij vertrekken allerlei goede raadge vingen en behalve het eeuwige En gels, wordt hun hier gezegd vooral in het nieuwe vaderland acht te geven op de gemeenschap der kerk. Wat ve len dan ook doen, tot vreugde in hun leven. Met al deze gegevens, zfin wij in staat om het vraagstuk van de geeste lijke onlustgevoelens te benaderen. Velen missen de gemeenschap der kerk, zoals die in het dorp, in de kerk en ik aarzel niet erbij te voegen; op straat en in de gezinnen gestalte heeft aangenomen. Zo nauw verweven met het leven van elke dag dat men nauwelijks een gebied kan aanwijzen dat er in het dorpsleven niet bfi be trokken zou zijn. Het menselijk ver keer op geestelijk niveau' zoals dit in het dorp tot uitdrukking komt, in de eeuwen die achter ons liggen, soms tot een adat, maar Goddank vaak ook tot gewoon Christelijk leven geworden is. Nu vraagt u: is dat er dan niet in een stad, waar elke zondag de kerken openstaan? Dan zeg ik: het is er wel, maar het is heel anders dan In het dorp. Het is veel losser en oppervlakkiger. Het is, zoals alles wat met cultuur te ma ken heeft, bovendien zeer incidenteel. In het dorp hebt u drie huizen van u vandaan een geloofsgenoot, in de stad soms drie straten verder. In het dorp kennen de 150 kerkgangers elkaar van huis uit, in de stad gaat men naast el kaar in de bank zitten zonder elkaar in, het minst te kennen. Sommige mensen vinden dat heer lijk, ze zijn een weinig lichtschuw en vinden het prettig in een kerk te zit ten waar niemand hen kent; maar de meesten kunnen er niet tegen. De dominee is wel goed, die kerkeraad zal ook wel goed zijn, maar verder: je merkt niets van de kerk. Er is geen gemeenschap. Wij behoeven m.i. geen nieuwe or ganisatie met vrijgestelde krachten en een bureau in het leven te roepen. Maar we mogen wel met nadruk aan geestelijke leidslieden vragen, zich op dit punt eens te bezinnen. Er ligt hier een stuk pastoraat van groot belang. Als ik, om maar een voorbeeld te noemen, in deze nieuwe gezinnen kom, vraag ik wel eens: „Toen u van plan was om te gaan verhuizen, hebt u er toen wel aan gedacht om u te laten voorlichten over de kerkelijke ge meente waar u naar toe ging?" Zon der uitzondering is het antwoord ne gatief. „Heeft de dominee u er niets van verteld; hebben ze u ingelicht over de stad met haar eigen leven?" Zonder uitzondering is het antwoord negatief. Of het is, zoals me laatst overkwam, dat iemand voor zijn ver trek een ouderling op bezoek kreeg, die de weinig verheffende mededeling deed, dat Amsterdam gelijkt op So dom. Willen de predikanten en de kerke raden in het Oosten van ons land er eens aan denken dat ze hun eigen ge-' doopte kinderen en medeleden van de gemeente onbarmhartig behandelen door ze zonder woord van hart tot hart te laten vertrekken? En willen ze van hun drukke tijd eens een uur tje afnemen om hun eigen kinderen, na zelf op verantwoorde wijze van de huidige situatie in de grote steden te hebben kennisc genomen, in te lich ten over him toekomst. Niet met al lerlei opmerkingen die niet ter zake zijn, maar met constructieve raadge vingen. Zeg hun da-t de gemeente van hun toekomst heel veel verwacht. Vooral als zij Hervormd zijn, geloof en kracht zulen bezitten om zich te kunnen ge ven aan dat stukje gemeente-even dat er ondanks vele duivelse verzoekingen nog altijd is. Maar zeg hun ook dat het geloof in de gemeenschap der ge lovigen in de stad beproefd zal wor den. En wij van onze kant in de stad en de grote industrie, zullen alles doen om eikaars broeder en zuster te zijn in het geloof in onze Heer Jezus Christus. vrijdag 17 augustus 1956. hilversum i (402 m.) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. v. d. jeugd. VPRO: 10.00 Avontu ren met kinderen, caus. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 V. d. kleuters. 10.40 Pianorecital. 11.00 Lichte muz. 11.40 V. d. jeugd. AVRO: 12.00 Lichtemuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Vocaal ens. 14.30 Voordr. 14.50 Gram. 15.10 Gram. VARA: 16.00 Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.00 Muzikale caus. 17.40 Gram. 18.15 Act. 18.20 Roe meens ork. 18.50 Met de deur In huis, caus. 19.00 V. d. kind. 19.10 Violen en cello. VPRO: 19.30 De betekenis van het boek Job voor deze tijd, caus. 19.45 Op bezoek bij anderen, caus. 20.00 Nws. 20.05 Boek- bespr. 20.10 Kamermuz. 20.30 Bespiegelin gen aan de East River, caus. 20.40 Neder land vergroot zijn grondgebied op vreed zame wijze, caus. VARA: 21.00 Lichte muz. 21.30 Gram. en caus. 22.00 Instr.trio. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO: 22.40 Vandaag, caus. 22.45 Avondwijding. VARA: 23.00 Nws. 23.15—24.00 Omr.ork. hilversum ii (298 m.) NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.35 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Pianorecital. 11.30 Gram. 12.00 Amus. muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.35 Zigeunerkwint. 12.55 Gram. en act. 13.0 Nws. 13.15 Prot. Inter kerkelijk thuisfront. 13.20 Promenade ork. 14.05 Gram. 14.20 Kamerork. ell solist. 15.15 Voordr. 15.35 Gevar. conc. 16.00 Tuinb.praatje. 16.15 Gram. 18.30 Instr. Sextet. 17.00 Voordr. 17.20 Negro-spiritu- als. 17.40 Koersen. 17.45 Gram. 18.00 Stem men van Overzee. 18.15 Accord.ork. 18.30 Gram. 18.45 Gram. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Regeringsuitz.: Rubriek „Verklaring en toelichting: Het visserij-onderwijs". 19.20 Regeringsuitz.: Emigratierubrieki Het Emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Con- certgebouwork. en soliste. 21.30 De roerige wereld, caus. 21.40 Concertgebouwork. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. brussel (324 m.) 11.45 Gram. 12.00 Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 en 15.45 Idem. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.15 Idem. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Bazuin kwart. 18.05 Gram. 18.10 Boekbespr.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4