Is de vraag „wat eten we vandaag"voor U een probleem
GESLOTEN
Avondcursussen
Het verwisselde testament
Speciale aandacht voor leden die
naar de stad vertrekken
Met 'n Rovco soëpje breng je weer eens wat anders op tafel
Donderdag 16 augustus 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 4
Migraine
Ds. P. H0NK00P
K. van der Veen
G. H
'5
Maatschappelijk werk
Is voorlichting
voldoende?
Verkiezingsstrijd in de V.5. begint
Berthold Brecht overleden
Geestelijke onlust
Gemeenschap
Onbarmhartig
JDe Radio*
faienqt oni
Hierbij betuigen wij onze
dank voor de vele blijken
van medeleven en vriend
schap, die we mochten on
dervinden na het overlijden
van onze lieve Man en
Vader
dokter
J. J. VAN DEN BERG.
Familie VAN DEN BERG.
Goes, augustus 1956.
of andere pijnen?
NOURYTIEN helpt!
Gevraagd bij oude mevrouw
die verzorging nodig heeft,
een oud verpleegster of
verzorgster.
Huishoudelijke hulp aan
wezig. Brieven onder No.
A 4718, Bureau van dit blad
te Goes.
GEREF. GEMEENTE
ST. ANNALAND.
Hedenavond 7 uur:
te Terseke.
TANDARTS,
wegens ziekte tot en met
zaterdag
GEEN PRAKTIJK
EN
TE KOOP:
ENIG HUISRAAD
LANDBOUW
GEREEDSCHAP.
Te bezichtigen a.s. zaterdag
18 augustus, n.m. van 25
uur, bij ADRIAANSE, Mid-
delburgseweg 30, Buttinge,
gem. Grijpskerke.
Officiële Publikatie
Openbare Oproeping.
De Burgemeester van Mid
delburg roept bij deze op
MELS HENDRIK
BRANDES,
dienstplichtige van de lich
ting 1956, wonende Rogge-
✓eenstraat 12 te Middelburg
om op woensdag 5 septem
ber '956 bij het 2e Reg. Ge
nietroepen (pontonniers) te
Vught, Lunettenkazerne in
werkelijke dienst te komen
tot het volbrengen van de
eerste oefening.
Middelburg, 14 aug. 1956.
De Burgemeester
voornoemd,
A. J. BERENPAS, wnd.
van 18 tot 26 augustus
„Ik ben blij op die moeilijke vraag
het antwoord te hebben gevonden:
...een bordje soep vooraf!
Dat maakt een maaltijd volkomen anders.
Temeer omdat ik er voor zorg,
dat die soep zelf al iets aparts is.
Hoe? Met Royco: vijf soepen,
vijf smaken, volop afwisseling".
Een goed begin van Uw maaltijd is Royco
Groentesoep. Precies als Uw eigen groentesoep en
tochja, U proeft het goed - net even anders.
Wat er inzit? Bloemkool, wortel
tjes, selderij, sjalotjes, peterselie...
kortom een keur van fijngesnipper
de zomergroenten en natuurlijk de
fijnste vermicelli. Maar het wire
geheim van de Royco-kok schuilt in
het speciale recept. Neem morgen
eens Royco Groentesoep vooraf,
een soep die nu eens anders is dan anders en
3 x zo vlug klaar!
Hier zijn ze alle vijf: Royco Groentesoep - Kippensoep - Kalfssoep - Aspergesoep en Erwtensoep
U-RSS 40Ö .z«o
Piano- en Orgelhandel,
Lange Kerkstraat 41,
GOES
Officiële Publikatie
Bekendmaking.
Burgemeester en Wethou
ders van Middelburg bren
gen ter openbare kennis,
dat de Raad dezer gemeen
te in zijn vergadering van
7 augustus j.l. besloten heeft
aan de Vereniging voor
r. ereformeerd Onderwijs te
Middelburg, medewerking
te verlenen als bedoeld in
artikel 72 e.v. der Lager
Onderwijswet 1920,
I. Tot het aanschaffen van
kachels.
II. Het veranderen van de
verlichting n.l. het mon
teren van 14 T.L.bal-
ken met ophanginrich
tingen, alsmede het ver
anderen van de instal
latie in 220 Volt.
III. Het aanschaffen van
leesboekjes, deze ter
vervanging van boek
jes in de oude spelling,
alles ten behoeve van
de school aan de He
rengracht.
Middelburg, 14 aug. 195Ö".
De Stichting voor Opleiding van Maatschappelijke
Werkers, gevestigd Kleine Houtweg 41, Haarlem
(postbus 137). telefoon 21770 (0 2500), in het Zui
den des lands samenwerkend met de R.K. Leer
gangen te Tilburg, opent in oktober bij voldoende
deelneming in alle centra van het land, o.a. in
Zeeland
voor de volgende diploma's:
a. Maatschappelijk Werker(ster) (MWA)
b. Hoger Vakexamen (MWB)
c. Personeelsbeheer en Bedrijfsmaatschappelijk werk
d. Volkscredietwezen
e. Bejaardenzorg (kader en helpsters) in voor
bereiding.
Vereiste vooropleiding: tenminste M.U.L.O. of di
ploma Voorbereidend examen M.W. (Opl. en prosp.
bij I.V.V.O., Prinses Beatrixlaan 5, Tiel). Prospec
tus en inlichtingen over bovengenoemde cursussen
bij de Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en
Cultureel Werk, Dam 51, Middelburg en bij het
Bureau van de Stichting, voornoemd.
OUD ENGELS
VERHAAL
28)
Vrouw Forse deed haar bezoekster
uitgeleide het tuinpad langs, terwijl
ze met een glimlach het hoofd schud
de. „Ik zal haar ditmaal haar zin maar
geven", zei ze in zichzelf. Juist wilde
ze weer in huis gaan, toen ze haar
naam hoorde roepen met een heldere,
jeugdige stem.
„Dat is freule Pansy", zei ze en
haar gelaat verhelderde; „die doet mij
altijd denken aan bloemen en zonne
schijn en 'vogelgezang, ja, en aan de
vriendelijke engelen, 't Zou hier be
paald somber wezen, als freule Pan
sy er niet was."
Ze ging weei naar het tuinhek, en
hield haar gerimpelde hand boven de
ogen, om te kijken naar Pansy, die
vlug naderde van het strand, waar
Justin Herford zijn boot vastmaakte.
Zij was een groot, slank meisje ge
worden met natuurlijke bevalligheid
in al haar bewegingen, en een eigen
aardige houding van haar mooie
hoofd, die ze misschien van Diana
Lynn had geleerd. Het was te zien,
dat ze volkomen gezond was, en dat
er geen schaduw was over haar ge
luk. Dat maakte haar zo bijzonder
aantrekkelijk, ook voor degenen, die
niet zoveel voorrechten hadden als
zij.
Pansy was nooit ziek geweest, en
had geen andere moeilijkheden ge
kend dan de grillen van haar groot
moeder, en daarvan had Justin haar
altijd spoedig verlost. Ze vas de af
god van het dorp. Van de tijd af, dat
ze als een moederloos kind op de pas
torie achterbleef, hadden alle moe
ders in Herford haar vertroeteld. Ze
was eenvoudig van aard en met wei
nig tevreden. Het maakte haar al ge
lukkig als de zon maar scheen, en ze
was opgegroeid in een omgeving, die
voor haar louter liefde en blijdschap
was. Ze vereerde haar vader zeer
hoog. Eigenlijk gevoelde ze nog geen
verering van een hoger Wezen.
Ze had een vaag begrip van God, zo-
us menigeen heeft; ze knielde 's mor
gens en 's avonds werktuigelijk om
'naar gebeden op te zeggen; ze ver
zuimde nooit de kerk, zong mee de
christelijke liederen, en had een al
gemene kennis van godsdienstige
waarheden. Haar vader, dominee Cun-
liffe en de oude Forse hadden alle
drie wel goed zaad in haar hart ge
zaaid. Maar ze had tot dusver nog
niet ondervonden, wat het is, de toe
vlucht tot God te nemen, omdat alle
mensen teleurstellen; op God te
steunen, omdat men op zijn mede
mensen niet rekenen kan. Er was geen
leemte in haar leven. Haar vader was
in haar oog de verpersoonlijking van
liefde en wijsheid. Herford was een
koninkrijkje, waarover zij onbeperkt
gezag had. Wie zou gelukkig zijn, als
zij het niet was!
Lachend en haast buiten adem kwam
ze op vrouw Forse toe, en ze kuste
de oude vrouw, die naar haar stond
uit te kijken.
„Daar, grootje", zei ze vrolijk, „dat
is omdat je zo'n lief oud grootje bent.
Ik kus niet iedereen, dat weet je wel;
alleen vader, en grootmoeder, als ze
vriendelijk is, en dan nog één, de bes
te en zoetste en liefste van allen. Raad
eens?"
„Toch geen vrijer, freule Pansy?"
vroeg vrouw Forse op een toon van
ontsteltenis.
„Een vrijer!" antwoordde Pansy
verontwaardigd; „wat zou ik daarmee
doen, zolang ik mijn vader heb! Neen,
vrouw Forse, ik bedoel Diana Lynn,
mijn vriendin en de vriendin van mijn
vader."
„Ik ben blij, dat het geen ander is",
zei vrouw Forse gerustgesteld, „maar
je zei het zo eigenaardig, beste freule
Pansy. Je bent nog te jong, je moet
nog niet met zo iets beginnen. Je bent
in je beste dagen, en daar moet je
van genieten."
„Praat daar nu niet langer over,
daar houd ik niet van", zei Pansy met
een rode kleur en met het hoofd in de
nek. „Ik kwam u vragen, of ik uw
volgende broedkuikens mag hebben
en of u dan voor ze wil zorgen, tot
ze voor zichzelf zorgen kunnen. Onze
ganzevrouw laat ze altijd doodgaan,
zodra ze uit de dop zijn."
„Ach, ik heb juist mevrouw Cunliffe
beloofd, dat Sneeuwwitje een dozijn
eieren voor haar zal uitbroeden", zei
vrouw Forse verdrietig.
„Mevrouw Cunliffe", zei Pansy, „en
die had mij horen zeggen, dat ik u om
een broedsel zou vragen. En ze zegt,
dat ze geen ruimte heeft voor kippen;
ze laat ze altijd lopen tussen de onze,
en dan is er altijd gekibbel over de
eieren. Mevrouw Cunliffe meent, dat
haar kippen elke dag het hele jaar
door een ei leggen, en dat is haar niet
af te praten. Enfin, dan zal lk moeten
wachten. Maar wat is dominee Cun
liffe een beste man, niet?"
Pansy had zichzelf bestraft; haar
vader wilde volstrekt niet, dat er iets
gezegd werd, waardoor de invloed van
de dominee op de gemeente kon wor
den benadeeld. (Wordt vervolgd)
Kerk en verhuizing
GOES, 15 augustus. Het ligt niet aan de sociale omstandigheden
en aan de eenzaamheid, dat vele gezinnen, die van het land naar de
stad trekken in een merkwaardige geestelijke crisis komen, want de
materiële omstandigheden zijn in het algemeen beter dan in het dorp
en de omgang met buren en nieuwe vrienden in de stad verloopt vrij
vlot. De gevoelens van onrust en zich-niet-helemaal-thuis-voelen
liggen op het gebied van het geestelijk verkeer met de medemens in
de straat en zelfs in de kerk. Dat verschijnsel doet zich voor bij hen,
die in hun dorp trouwe, en meelevende leden van de kerk waren èn
bij hen die allang als niet-belangstellend waren genoteerd, zo schrijft
de heer C. Lebbing in In Dienst der Kerk, het blad van de gelijk
namige organisatie van hervormde gemeenteleden.
Dit verschijnsel komt niet alleen
voor bij Hervormden, die van huis uit
nogal individualistisch zijn, maar ook
bij Rooms-Katholieken en Gerefor
meerden en, zoals gezegd, bij zgn. bui
tenkerkelijken.
De problemen liggen dus niet op het
gebied van het maatschappelijke ver
keer, maar elders. Ook hier blijkt dus
weer dat de mens bij brood alleen niet
waarlijk leven kan. Het merkwaardige
hierbij is, dat dit in het algemeen niet
geldt voor hen die naar Canada,
Australië of Zuid-Afrika emigreren.
Ook gezinnen die hier aan de rand
van het kerkelijk leven hebben ge
leefd, worden in den vreemde door de
kerk duidelijker opgevangen dan ge
zinnen die in het eigen vaderland van
Oost naar West verhuizen.
Uit correspondentie met enkelen
van hen blijkt mij dat in toenemende
mate. Het werk van de Christelijke
en Hervormde Emigratiebureaus, de
De verkiezingsstrijd in de Ver
enigde Staten begint op toeren te
komen. Achter de schermen wordt
hard gewerkt aan de grote, gro
tere en grootste aankondigingen
en leuzen, die in het offensief ge
bracht zulen worden.
Twee honderd duizend inwoners
uit 460 dorpen in de Chinese provin
cie Hei Lung Kiang (grenzend aan de
Sowjet-Unie) zijn geëvacueerd we
gens overstromingen, die bijkans 500
vierk. km land teisteren.
BERLIJN, 15 aug. (DPA). De
Oostberlijnse radio-omroep meldt dat
de schrijver van drama's Berthold
Brecht, lid der Oostduitse kunstaca
demie, is overleden.
Brecht, die communist was, had, te
zamen met zijn vrouw Helene Weigel,
de leiding van het „Berliner Ensem
ble", dat in een Oostberlijnse schouw
burg optrad.
contacten van de kerken over de gren
zen, blijken veelal beter te functione
ren dan in het eigen land.
Velen die van plan zijn het vader
land te gaan verlaten, ontvangen voor
zij vertrekken allerlei goede raadge
vingen en behalve het eeuwige En
gels, wordt hun hier gezegd vooral in
het nieuwe vaderland acht te geven
op de gemeenschap der kerk. Wat ve
len dan ook doen, tot vreugde in hun
leven.
Met al deze gegevens, zfin wij in
staat om het vraagstuk van de geeste
lijke onlustgevoelens te benaderen.
Velen missen de gemeenschap der
kerk, zoals die in het dorp, in de
kerk en ik aarzel niet erbij te voegen;
op straat en in de gezinnen gestalte
heeft aangenomen. Zo nauw verweven
met het leven van elke dag dat men
nauwelijks een gebied kan aanwijzen
dat er in het dorpsleven niet bfi be
trokken zou zijn. Het menselijk ver
keer op geestelijk niveau' zoals dit in
het dorp tot uitdrukking komt, in de
eeuwen die achter ons liggen, soms tot
een adat, maar Goddank vaak ook tot
gewoon Christelijk leven geworden is.
Nu vraagt u: is dat er dan niet in
een stad, waar elke zondag de kerken
openstaan?
Dan zeg ik: het is er wel, maar het
is heel anders dan In het dorp. Het
is veel losser en oppervlakkiger. Het
is, zoals alles wat met cultuur te ma
ken heeft, bovendien zeer incidenteel.
In het dorp hebt u drie huizen van u
vandaan een geloofsgenoot, in de stad
soms drie straten verder. In het dorp
kennen de 150 kerkgangers elkaar van
huis uit, in de stad gaat men naast el
kaar in de bank zitten zonder elkaar
in, het minst te kennen.
Sommige mensen vinden dat heer
lijk, ze zijn een weinig lichtschuw en
vinden het prettig in een kerk te zit
ten waar niemand hen kent; maar de
meesten kunnen er niet tegen. De
dominee is wel goed, die kerkeraad
zal ook wel goed zijn, maar verder:
je merkt niets van de kerk. Er is geen
gemeenschap.
Wij behoeven m.i. geen nieuwe or
ganisatie met vrijgestelde krachten en
een bureau in het leven te roepen.
Maar we mogen wel met nadruk aan
geestelijke leidslieden vragen, zich op
dit punt eens te bezinnen. Er ligt hier
een stuk pastoraat van groot belang.
Als ik, om maar een voorbeeld te
noemen, in deze nieuwe gezinnen kom,
vraag ik wel eens: „Toen u van plan
was om te gaan verhuizen, hebt u er
toen wel aan gedacht om u te laten
voorlichten over de kerkelijke ge
meente waar u naar toe ging?" Zon
der uitzondering is het antwoord ne
gatief. „Heeft de dominee u er niets
van verteld; hebben ze u ingelicht
over de stad met haar eigen leven?"
Zonder uitzondering is het antwoord
negatief. Of het is, zoals me laatst
overkwam, dat iemand voor zijn ver
trek een ouderling op bezoek kreeg,
die de weinig verheffende mededeling
deed, dat Amsterdam gelijkt op So
dom.
Willen de predikanten en de kerke
raden in het Oosten van ons land er
eens aan denken dat ze hun eigen ge-'
doopte kinderen en medeleden van de
gemeente onbarmhartig behandelen
door ze zonder woord van hart tot
hart te laten vertrekken? En willen
ze van hun drukke tijd eens een uur
tje afnemen om hun eigen kinderen,
na zelf op verantwoorde wijze van de
huidige situatie in de grote steden te
hebben kennisc genomen, in te lich
ten over him toekomst. Niet met al
lerlei opmerkingen die niet ter zake
zijn, maar met constructieve raadge
vingen.
Zeg hun da-t de gemeente van hun
toekomst heel veel verwacht. Vooral
als zij Hervormd zijn, geloof en kracht
zulen bezitten om zich te kunnen ge
ven aan dat stukje gemeente-even dat
er ondanks vele duivelse verzoekingen
nog altijd is. Maar zeg hun ook dat
het geloof in de gemeenschap der ge
lovigen in de stad beproefd zal wor
den. En wij van onze kant in de stad
en de grote industrie, zullen alles doen
om eikaars broeder en zuster te zijn
in het geloof in onze Heer Jezus
Christus.
vrijdag 17 augustus 1956.
hilversum i (402 m.) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40
Gram. v. d. jeugd. VPRO: 10.00 Avontu
ren met kinderen, caus. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 V. d. kleuters. 10.40
Pianorecital. 11.00 Lichte muz. 11.40 V. d.
jeugd. AVRO: 12.00 Lichtemuz. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en
prognose. 12.50 Gram. 13.00 Nws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Metropole-ork. 13.55
Beursber. 14.00 Vocaal ens. 14.30 Voordr.
14.50 Gram. 15.10 Gram. VARA: 16.00
Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.00 Muzikale
caus. 17.40 Gram. 18.15 Act. 18.20 Roe
meens ork. 18.50 Met de deur In huis, caus.
19.00 V. d. kind. 19.10 Violen en cello.
VPRO: 19.30 De betekenis van het boek
Job voor deze tijd, caus. 19.45 Op bezoek
bij anderen, caus. 20.00 Nws. 20.05 Boek-
bespr. 20.10 Kamermuz. 20.30 Bespiegelin
gen aan de East River, caus. 20.40 Neder
land vergroot zijn grondgebied op vreed
zame wijze, caus. VARA: 21.00 Lichte
muz. 21.30 Gram. en caus. 22.00 Instr.trio.
22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO: 22.40
Vandaag, caus. 22.45 Avondwijding.
VARA: 23.00 Nws. 23.15—24.00 Omr.ork.
hilversum ii (298 m.) NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.30
Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00
Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d.
zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.35 Gram. 10.30
Morgendienst. 11.00 Pianorecital. 11.30
Gram. 12.00 Amus. muz. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.35 Zigeunerkwint. 12.55
Gram. en act. 13.0 Nws. 13.15 Prot. Inter
kerkelijk thuisfront. 13.20 Promenade ork.
14.05 Gram. 14.20 Kamerork. ell solist.
15.15 Voordr. 15.35 Gevar. conc. 16.00
Tuinb.praatje. 16.15 Gram. 18.30 Instr.
Sextet. 17.00 Voordr. 17.20 Negro-spiritu-
als. 17.40 Koersen. 17.45 Gram. 18.00 Stem
men van Overzee. 18.15 Accord.ork. 18.30
Gram. 18.45 Gram. 19.00 Nws. en weerber.
19.10 Regeringsuitz.: Rubriek „Verklaring
en toelichting: Het visserij-onderwijs".
19.20 Regeringsuitz.: Emigratierubrieki
Het Emigratiepraatje van H. A. van Luyk.
19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Con-
certgebouwork. en soliste. 21.30 De roerige
wereld, caus. 21.40 Concertgebouwork.
22.35 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nws. 23.1524.00 Gram.
brussel (324 m.) 11.45 Gram. 12.00
Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00
Nws. 13.15 Gram. 14.00 en 15.45 Idem. 16.00
Koersen. 16.02 Gram. 16.15 Idem. 17.00
Nws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Bazuin
kwart. 18.05 Gram. 18.10 Boekbespr.