KORTGENE op de grens van twee werelden ZEEBRUGGE OF VLISSINGEN; Mogelijkheden op het gebied der recreatie in afgesloten Zandkreek Welke haven zal Cantor uitkiezen? J Middelburgse kantonrechter deed kleine verkeersovertredingen al ,Peace' en (Goodwill', grootste en snelste schepen ter wereld Begin oktober eerste bejaarden in Herv. rusthuis te Goes Nieuw land tussen de dammen Donderdag 16 augustus 1956 ZEEUWSCH DAGBT.AD Nog vaart de „Noord-Beveland" om het uur... LIKDOORNS WONDEROLIE Kaarten mee naar Amerika Technici komen details bestuderen De „Zeeuwse Oesier" ook voor regelingen Het is reeds geheel volgeboekt pagina 2 4 I oordat de reiziger, die in Goes op de bus is l/( gestapt, door de Hoofdstraat van Kortgene wandelt, is hij een uur ouder. Aan de steiger van Wolphaartsdijk is er tijd genoeg om, over de door een koude zomerwind in heftige beroering gebrachte Zandkreek heen, Kortgene van een af stand te bekijken. De boot, de oord-Beveland", heeft maar een paar minuten nodig om de over kant te bereiken, maar die boot vaart om het uur en een andere mogelijkheid om er te komen is er niet. Een kille regen striemt de reiziger op de steigerdam, die naar het dorp Kortgene leidt. Nu, met laag water, liggen de schorren aan weers zijden droog. De zoutwatervegetatie groeit welig tot dicht bij de torenhoge silo, het monument van Noordbevelands wilskracht en doorzetten. Twee scherpe bochten en de reiziger staat in Kortgene. Rond de Hoofdstraat, breed als een boulevard, speelt het leven van dit dorp zich af. Een fraai, modem gemeentehuis, voorzien van een rank to rentje, en de eeuwenoude Hervormde kerk met gemeentetoren zijn de uiterlijk dominerende punten ~van dit dorp, dat met Colijnsplaat in het noorden en Kats in het zuidoosten één gemeente vormt. Drie historisch gegroeide gemeenschappen, al vele jaren bestuurlijk één, die elk hun eigen leven leiden en elk hun zorgen hebben. De reiziger, die iets weet van de vurige wensen der Noordbevelanders in de laatste decennia, herinnert zich, staande aan de oever van de Zandkreek, dat de betaamde brug er had kunnen liggen, alsde tweede wereldoorlog een half of driekwart jaar later zou zyn uitgebroken. Alles was in kannen en kruiken, toen de oorlog kwam, die Noord-Beveland op dit punt een achterstand bezorgde, welke niet meer ingehaald kan worden, omdat de ontwikkeling in een heel andere rich ting is gegaan. Een ontwikkeling, die de Noordbevelanders meer kansen zal geven dan een brug, altijd toch kwetsbaarder dan een paar zware, metersbrede dammen. Maar die kansen liggen vooral daarom beter, omdat er tussen die dammen nieuwe mogelijkheden zullen geschapen worden. Er komt goed land boven water en er blijft veel water over, dat geen verlies behoeft te betekenen, als de mensen van Noord-Beveland hun kansen maar zien! Veranderingen Noord-Beveland en dus ook Kortgene leeft momenteel op de grens van twee werelden. En de situatie brengt haar ei genaardige problemen mee. Het drie-ei landenplan, dat straks, als het zal zijn uitgevoerd, voorgoed een streep zal zetten onder het verleden, zal het isolement op heffen. En al krijgt Kortgene dan geen dam of brug vlak voor het dorp, het wordt veel gemakkelijker en vlugger be reikbaar. De reiziger zal de wandeling over de steigerdam missen: hij zal met een snelle autobus over de dammen kun nen rijden en Kortgene van een andere kant binnenkomen. Zal Noord-Beveland veel verande ren? Burgemeester A. A. Schuit van Kortgene zegt: „Ik zie grote moge lijkheden. Ik geloof niet, dat mij op industrie moeten rekenen, maar wij zullen veel meer de kansen, die de recreatie ons biedt, moeten grijpen. Er zijn nu al vele Belgen, die hier komen vissen. Tussen de dammen ontstaat een groot binnenmeer, ivaar de getij stromen niet meer zullen bestaan. Er liggen grote mogelijkheden voor het beoefenen van verschillende soorten van watersport. Als we in het midden van de Zandkreek een behoorlijke jachthaven kunnen aanleggen, dan be tekent dat een belangrijke stap voor uit. De grotere jachten kunnen door de sluis in de oostelijke dam naar bui ten, als dat gewenst wordt, en de kleinere jachten kunnen prachtige tochten maken op het binnenmeer. Veere, met zijn vele aantrekkelijkhe den, ligt vlak in de buurt." De havens Het gemeentebestuur van Kortgene is uiteraard benieuwd hoe uiteindelijk het probleem van de vissersvloot, die straks Veere als thuishaven moet vaarwel zeg gen, zal worden opgelost. Het ziet ge lijk men weet ernaar uit, dat Colijns plaat vissershaven zal worden. Dat geeft begrijpelijke .kansen voor deze plaats Maar aangezien op dit moment nog niets definitief vast staat, geldt ook hier: op de grens van twee werelden. Met de havens Kortgene bezit er drie, in elk der kernen is het in feite niet veel anders. Met uitzondering dan van de haven van Kortgene zelf. Daar kan n.l. al wat meer over verteld worden. De oude haven gaat verdwijnen en er komt een nieuwe voor in de plaats. Rijks waterstaat heeft het ontwerp gereed. Hij is geprojecteerd in de richting van de steigerdam tegen de oude haven. Er komt een laad- en loswal van 120 meter breed met mogelijkheden tot uitbreiding voor de silo enz. Dit zal een grote vooruitgang betekenen. Nu Is het een getijhaven. De nieuwe haven zal doorlopend gebruikt kunnen worden. Wonen Het gemeentebestuur van Kortgene ontvangt de laatste tijd verschillende aan vragen om zich te vestigen van mensen van buiten het eiland. Dit wijst erop. dat er liefhebberij voor Kortgene als woonge- meente bestaat. Het probleem is voorlo pig hoe deze mensen aan een woning te helpen. Willen zij zelf bouwen, dan is het niet zo moeilijk. Kunnen zij een woning kopen, dan is in vele gevallen het gemeentebestuur be reid hun een vestigingsvergunning te ge ven. Maar dat wordt geval voor geval bekeken, omdat er nog altijd vele gemeen tenaren zijn, die op de lijst van woning zoekenden staan. Dat zijn er in totaal tussen de zestig en zeventig. En velen, die zich nog niet als gegadigde voor een betere of nieu we woning hebben opgegeven, komen vlug voor de dag, als er nieuwe wonin gen worden gebouwd! Kortgene mag zeker tevreden zijn over de activiteiten aan het „bouwfront" in de laatste jaren. De watersnoodramp ver woestte ongeveer zestig huizen. Later kocht de gemeente dertien krotwoningen aan. Daarvan wordt nog een aantal be woond. De zes verwoeste gemeentewo ningen zijn herbouwd. Ruim dertig par ticulieren lieten eveneens een nieuw huis bouwen. Momenteel zijn nog drie tijdens de ramp vernielde woningen in herbouw, terwijl de plannen voor vijf huizen in voorbereiding zijn. Twee particulieren gaan voorts hun bouwplannen binnen kort realiseren. Bovendien zal Kortgene ook profi teren van de nieutue regeling, volgens welke alle sluimerende bouwcapaciteit dienstbaar zal worden gemaakt aan de woningbouw. Een combinatie van ane aannemers uit de gemeente heeft zich op verzoek van het gemeentebestuur bereid verklaard voorlopig in totaal negentien woningen te bouwen, n.l. twaalf in Kortgene waaronder twee herbouwgevallen oorlogsschade) en zeven in Colijnsplaat. De aannemers hopen binnenkort te beginnen. Giften Met een zekere voldoening hoe kan het anders na een „lijdensweg" van ruim drie jaar? spreekt burgemeester Schuit over de gift van Nieuw-Zeeland (een half ■miljoen) waarvan aan Kortgene f 365.000,ten goede zal komen. Het Ingezonden Mededeling (adv.) Weg met onhandige likdoornringen en ge vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar middel. NOXACORN. neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen ver schrompelen met wortel en al. Bevat gezui verde wonderolie, jodium en het pijnstillende benzocalne. Een flesje NOXACOEN Anti septisch Likdoommlddel van 11.35 bespaart V onnoemelijk veel ellende. (563) De Poolse premier heeft mee gedeeld, dat in december a.s. verkie zingen zullen worden gehouden voor een nieuw Pools parlement. Polen wordt hiermee het eerste communis tische land waarin, sinds het begin der destalinisatie, verkiezingen voor een volksvertegenwoordiging worden gehouden. grootste gedeelte daarvan is bestemd voor de bouw van een bejaardencentrum, waarvan de bestuursvorm op dit moment nog niet geheel vast staat. Een jaar of vijf geleden werd een stichting gevormd, bestaande uit figuren van het gehele eiland. Er werden toen al voorbereidingen getroffen en ook werden er tekeningen gemaakt. Het staat wel vast, dat deze ingrijpend veranderd zullen moe ten worden, omdat de laatste jaren de in zichten met betrekking tot de bejaarden zorg zich belangrijk hebben ontwikkeld. De burgemeester is een groot voorstan der van flatbewoning: „Geef de mensen hun eigen sleutel. Laat ze zoveel mogelijk vrij!" Het gebouw dat bestemd is voor mensen van heel Noord-Beveiand zal verrijzen in het uitbreidingsplan achter het gemeentehuis. Zoals bekend komen er in Kortgene, Colijnsplaat en Wisse- kerke ook wijkgebouwen, die uit de gift zullen worden gefinancierd. De overblij vende bedragen zijn bestemd voor cultu- reel-maatschappelijke activiteiten (vere nigingsgebouwen e.d.), maar de definitie ve plannen daarvoor staan nog niet vast. Onderwijs De moeilijkheden met het aantrek ken van onderwijzend personeel zijn op Noord-Beveland nog groter dan elders In het land. „Je moet er zelf achteraan, anders krijg je ze niet", zegt de burge meester. „Met pijn" is het tot heden nog altijd gelukt het onderwijs aan de gang te houden, ondanks de zeer vele mutaties. Kortgene bezit een nog maar een paar jaar oud complex van openbare ulo en lagere school. De oude uloschool is na een grondige verbouwing ingericht voor de christelijke kleuterschool. In Kortgene bestaat geen christelijke lagere school, zodat praktisch alle leerplichtige kinderen na het bezoek van de christelijke kleuter school naar de openbare lagere school gaan. In Kortgene staat ook een vrij nieuwe landbouwhuishoudschool. Colijnsplaat bezit een christelijke en een openbare lagere school. De eerste is nog niet zo lang geleden zodanig ver nieuwd, dat zij weer heel wat jaren mee kan. De openbare school is na een ver bouwing praktisch nieuw. De kleuter school, die in de vroegere verbouwde pas torie is ondergebracht, wacht dringend op vernieuwing. De openbare lagere kleuter school, die in de voormalige gemeente kamer is ondergebracht, is best, maar het bezwaar is, dat zij op de bovenverdieping is gelegen. Men ziet, dat er op het gebied van het onderwijs na alle activiteiten de eerste tijd nog wel het een en ander te doen is. Kleine zaken, die grote gevolgen kunnen hebben MIDDELBURG, 15 aug. Tweede Pinksterdag, des avonds om elf uur, negeerde de 27-jarige montagechef P. de J. uit 's-Heerenhoek het stop bord bij de gevaarlijke kruising Scheldestraat-Paul Krugerstraat en veroorzaakte een botsing, waardoor materiële schade stond aan de personenwagen va„ de heer E. N.: hoofdingenieur der Kon. My De Schelde. Woensdag werd hij door de kantonrechter te Middelburg veroordeeld tot 2 boete's resp, van f3,- en f25,-. Verdachte verklaarde, dat hij „door zijn verloofde in verwarring" was gebracht. Ter plaatse was hij onbe kend en zijn verloofde meende, dat hij rechtdoor moest, terwijl hij in feite rechtsaf moest slaan. Hij lette daarom even niet op verkeersbor den en greep de uit de richting Mid delburg komende personenauto van ir. N. Meer dan 10 jaar zit de montagechef reeds achter het stuur, zodat de kan tonrechter het terecht vreemd vond, dat men dan zódanig wordt afge leid. De toegebrachte schade aan de auto van ir. N. werd onderling ge regeld, zodat een civiele vordering niet ingesteld behoefde te worden. ,,'t Is gerocht en nie gerocht", ver klaarde de in Biggekerke woonach tige vertegenwoordiger P. S., die op 1 mei j.l. in Middelburg een perso nenauto met zijn bestelwagen had ingehaald en deze auto nét even had geraakt, waardoor een lichte kras op het linker spatbord ont stond. „Laten we het dan maar op gerocht houden" was het weerwoord van de kantonrechter, die een boete van zeven en een halve gulden von niste. Amerikaanse multi-miljonair in Vlissingen VLISSINGEN, 15 aug. Mr. H. B. Cantor, president of Carter Hotels Operating Corp., Grenfeld St., Kew Gardens, Long Island, N. Y., heeft nog geen beslissing genomen wat betreft de haven in Europa, waarheen en van waaruit hij zijn 90.000 tons schepen zal laten varen vanuit en naar de Ver. Staten. Deze 53-jarige miljonair was vandaag in de Scheldestad om besprekingen te voeren over de vraag, of misschien Vlissingen door hem zal worden uitgekozen. Amerikaans openhartig lichtte hij na afloop van de bespreking, die van de afgesproken drie kwartier uitdijde tot twee en half uur en gehouden werd in het kantoor van de N.V. Haven van VHssingen, de pers in. Het gaat tussen de Engelse havenplaats Milford Haven, de Belgische zeehaven Zeebrugge (waar hij dinsdag besprekingen voer de) en Vlissingen. Mr. Cantor is nu in grote trekken op de hoogte Hij neemt tekeningen en kaarten, o.a. van de diepte der havens, mee naar huis, laat deze door zijn technici bekijken en stuurt, die de oceaan over om de verdere details te bestuderen. Mr. Cantor is een idealist en een .ealist. Daarvoor is hij dan ook Ame rikaan. Idealist: hij gelooft, dat door zijn twee superliners, die hij wil gaan bouwen, de Carter „Peace" en de Car ter „Goodwill", elk met een capaciteit voor zesduizend passagiers, de vrede en de samenwerking tussen de „little fellows" en daarmee tussen de volke ren op de beste manier kan worden gediend. Hij speelt al meer dan twin tig jaar met deze gedachte en zijn laatste plan is het zesde. Hij is ook realist: zijn plannen zitten uitstekend in elkaar en als hij erin slaagt deze te verwezenlijken, dan zal hij beslist niet op de exploitatie moeten toeleg gen. Ditgave Stichting Zeeuwsch Dagblad Goes. Medewerkers: J. A. van Benne- ko*n, Middelburg; Ds. W. C. van Burgeier, K.uiningen; A. I. Cats- man, Aardenburg; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuw- dorp; J. Huijssen, Temeuzen, Ds. J. Karelse, Goes; Ds. M. v. d. Klis, Zierikzee; Ds. J. Kwast, Vlissingen; Ds. C. J. P. Lam, Poortvliet; J. Laport, Goes; J. Lodder, VHssingen; J. Moll, Vlis- s'oger; K. C. v. Spronsen, Goes; Dr. C. Stam, Goes: A. H. S. Ste- merding, Souburg; R. Zuidema. Goes. Gewicht 90.000 ton; 6000 passagiers1350 „koppen" VLISSINGEN, 14 augustus. De Carter „Peace" en de Carter „Good will" worden de grootste en de snelste schepen ter wereld. Zij zullen een kruissnelheid hebben van 34 knopen, deze reuzen, die 90.000 ton meten, 6000 passagiers en een bemanning van 1350 koppen vervoeren en die ontworpen zijn door Vladimir Yourkeviteh, die ook de „Nor- mandië" ontwierp. De „Queen Elizabeth", thans 's werelds grootste schip, is „maar" 83.000 ton en heeft een lengte van 1083 voet, terwijl de schepen van mr. H. B. Cantor 1152 voet lang zijn. De grootste breed te bedraagt 132 voet, de diepgang 34 voet, de grootste hoogte 113 voet. Een grote keuken in het midden van het schip kan 1500 cafetaria maaltijden en 1000 gewone maaltijden verzorgen, terwijl elk dek twee kantines heeft, waarin men zichzelf bedienen kan. Er zijn verder vier bars en lounges. De hutten zijn prefabricated en hebben twee of vier slaapplaatsen, elk met eigen bad. Zij zijn airconditioned en hebben televisie. Dag en nacht zai worden uitgezonden door de eigen televisie zender, die al hetgeen zich aan boord afspeelt zal laten zien. De pas sagiers zullen vanuit htm hut de kapitein op de brug kunnen zien, de kok in de keuken, de sportwedstrijden aan dek enz. Twee overdekte zwembaden heeft elk schip, één niet overdekt zwembad, een ijsbaan, twee theaters, sportgelegenheden, een concertzaal, ruimten voor gods dienstig samenkomsten, winkelcentra, vergaderzalen voor vierduizend personen, welke zalen door middel van schuifdeuren voor kleinere groepen geschikt kunnen worden gemaakt. Op het bovenste dek 450 bij 80 voet kunnen sportwedstrijden gehouden worden, terwijl het dek daaronder voor bijeenkosten kan worden gebruikt. De schepen bestaan uit twintig waterdichte compari- menten en zullen worden geëxploiteerd door de Cartels Hotels Ope- tating Corp. Propaganda Een paar miljoen pamfletten zijn al verspreid in de States. De kran ten hebben enthousiaste verhalen geschreven, de autoriteiten zijn be werkt en de animo om naar Europa te komen met één van deze oceaan reuzen is zeer groot. Mr. Cantor vertelde, dat hij voor een periode van drie tot vijf jaar is volgeboekt, al kan de reservering van plaatsen pas beginnen, nadat de kiel der schepen is gelegd. De schepen zullen vier dagen over de reis doen. Zij vertrekken zowel in Amerika als in Europa elke maandag en arriveren des vrijdags aan de overkant. Dat is zo vastgesteld op verzoek van de Amerikaanse vak bonden, die de weekends graag vrij willen houden. Midden in de oceaan zullen de schepen elkaar passeren. In de wintermaanden, als er niet zoveel belangstelling zal bestaan voor trips naar Europa of naar Amerika, zullen de schepen toch in bedrijf zijn en wel als conferentieschepen of als drijven de tentoonstellingen voor handel e.d. In tijden van oorlog kunnen zij dienst doen als troepen- of als vliegdeksche pen. Voldoende geld? De vraag is nu maar, of mr. Cantor voldoende geld van de Amerikaanse regering zal krijgen om de twee reu zen te kunnen bouwen. Hij moet ook nog beslissen in welk land en waar hij de opdrachten zal plaatsen. Elk schip zal 100 miljoen dollar kosten en de financiering is mogelijk, doordat on langs een wijziging werd aangebracht in de Maritime Financing Act. Het Amerikaanse ministerie van ma rine heeft het plan gunstig geadvi seerd, d.w.z. voorgesteld mr. Cantor vijfenzestig procent in de kosten te verstrekken. Nu moet president Eisen hower nog beslissen en als die ermee akkoord gaat, zal het Amerikaanse Congres er zijn fiat aan moeten geven. Mr. Cantor rekent, dat dit over vier tot vijf maanden het geval zal zijn. Wanneer dat eenmaal zover is, dan kan met de bouw worden begonnen en dan hoopt hij de schepen over twee jaar in de /aart te hebben. De over blijvende vijfendertig procent komen voor zijn eigen rekening. De exploita tie zal geschieden zonder enig over heidssubsidie. Goedkoop Het zesde plan biedt nu wel de meeste kans van slagen. Mr. Cantor heeft daarvóór een schip willen laten WIE ER WAREN De Amerikaanse mr. H. B. Cantor, die gistermorgen, vergezeld van zijn echtgenote, uit Brussel naar Vlissingen kwam om daar eens te bekijken welke accomodatie de haven zijn te bouwen schepen kan bieden, heeft zeer enthousiast zijn plannen voorgelegd aan een aantal autoriteiten, die hem van alle gewenste inlichtingen voorzagen. Dat waren de Com missaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, ir. J. H. van der Burgt, hoofdingenieur- directeur van de rijkswaterstaat in Zeeland, mr. dr. A. J. J. M. Mes, lid van ged. staten, de heer F. P. C. Mijs, directeur N.V. Haven van Vlissingen, M. A. van Popering, loco-burgemeester van Vlissingen, W. Poppe, wethouder van Vlissin gen, A. Vinke, firmant Vinke en Co., cargadoors te Rotterdam, H. P. Sonius, directeur Vinke en Co. bouwen voor tienduizend passagiers, maar daarvoor kreeg hij geen toestem ming, omdat de Amerikaanse Coast Guard in zijn voorschriften heeft staan dat zesduizend de uiterste grens is. (Zie vervolg op pagina 7). Bij verstek veroordeelde de kanton rechter de automobilist C. J. B., dia op 2 juli ter hoogte van de Veerweg bij Kruiningen het daar heersende inhaalverbod had genegeerd, tot f25,-. Zijn verweer, afgelegd enige weken geleden het was een uit gestelde zaak voor verhoor der wachtmeester dat hij gehinderd was door een uit de Veerweg ko mende bestelauto, die hem geen voorrang verleende, vond geen weer klank. Tien gulden boete kreeg de dertigja rige kellner W. C. v. d. S. uit Mid delburg toegewezen omdat hij op 28 juli j.l. 's-avonds om half twaalf ter hoogte van 's-H. Arendskerke met zijn brommer op de rijweg had gereden inplaats van op het daartoe bestemde rijwielpad. De Middelburgse arts E. V. kreeg vier gulden boete omdat hij in strijd met het geldende parkeerverbod zijn auto ruim acht minuten in de Lan ge Delft had geparkeerd. Twee maal twintig gulden boete was het vonnis dat de kantonrechter op legde aan de twintigjarige opkoper Van O. uit Middelburg, die niet in zijn registers had aangetekend, dat hij oud papier en lompen van een elfjarig kind had gekocht, terwijl hij tevens in overtreding was, door van een minderjarige goederen te kopen. YERSEKE, 15 aug. In de heden avond gehouden vergadering van da vereniging „De Zeeuwse Oester", waarbij de kleinere oesterkwekers zijn aangesloten, is op voorstel van het bestuur besloten aan het Bedrijfschap te verzoeken de inlevering van oesters te stellen op 30 procent. Blijkt dit per centage onjuist te zijn, dan zal, aldus het verzoek aan het Bedrijfschap, de mogelijkheid geopend moeten blijven dat het wordt herzien. Voorts wordt voorgesteld de ver plichte inlevering te honoreren tegen 331/3 procent der walwaarde (ten einde over voldoende middelen te be schikken tot en met de derde peilda tum). Als peildata zijn voorgesteld: 1 nov., 1 jan. en 1 april. De vereniging is van mening dat het gewicht dient te worden gesteld op 75 tot 80 kg. Deze voorstellen zullen aan het Be drijfschap worden gezonden, met het verzoek de wensen op te nemen in ten aanzien van de oesterafzet te scheppen verordening. Opperwachtmeester De Jong te St. Maartensdijk ter aarde besteld ST. MAARTENSDIJK, 14 aug. Onder grote belangstelling is op da Algemene Begraafplaats begraven het stoffelijk overschot van de heer A. de Jong, in leven Opperwachtmeester der Rijkspolitie. De baar werd gedragen door collega's en reservisten van de Rijkspolitie. Bij het graf werden vele woorden van waardering gesproken, o.a. door de Districtscommandant der Rijkspolitie, majoor W. H. van Balle- goyen de Jong, een bestuurslid van de Nederlandse Bond van Christelijke Po litie Ambtenaren en door kand. F. Bakker van de Chr. Geref. Kerk te Goes. De heer De Bruijn dankte de aanwezigen voor de betoonde belang stelling. o In westelijk Oeganda zijn de laat ste vier weken vijf inlanders door leeuwen gedood, waarmee het aantal slachtoffers van leeuwen in een jaar tot 40 is gestegen. Imposant gebouw aan Heernisseweg GOES, 15 augustus. Van ver is het reeds te zien: een imposant gebouw aan de rand van Goes-oost op het eind van de Heernisseweg. Het is het Hervormde rusthuis, dat daar is neergezet onder auspiciën van de diaconiën van de hervormde kerken van Goes en Kloetinge, en waartoe indertijd een stichting is in het leven geroepen. Momen teel wordt met man en macht gewerkt om het complex klaar te krijgen. Want begin oktober moeten de bejaarden hun intrek kunnen nemen om in dit gebouw te genieten van een heerlijke levensavond. Heerlijk, dat zal het ongetwijfeld zijn, want het is er goed toeven. Alles is keurig ingericht en de kamertjes zijn zeer praktisch inge richt. De aannemer, de firma Breas,'denkt het complex eind sep tember op te leveren. Het gebouw heeft iets weg van een U-vorm met vleugels aan de oost-, west en zuidzijde. Via een vestibule komt men in een hall, waar wij rechts de dienstgebouwen vinden (oostvleugel), zoals de telefooncel, het administratie kantoor en de keuken waaronder de in stallaties voor de centrale verwarming zijn aangebracht bovendien is aan deze kant de recreatie- en conversatiezaal gebouwd, dat, vanaf de Heernisseweg gezien, als het ware een uitsteeksel vormt van het gebouw. In deze zaal ko men prettige zitjes, waar de oudjes dus gezellig van gedachten kunnen wisselen. Dan treffen wij links van de hall de kamertjes aan, die door een gang aan de achterkant van het gebouw en waar ook de toiletten en badinrichtingen te vinden zijn. In totaal zijn er tien woon- en slaap gelegenheden op elke woonlaag. Het ge bouw bestaat uit drie woonlagen. Een een voudig rekensommetje leert ons, dat in het gebouw drie maal tien (30) kamers voor bejaarden zijn opgenomen. Op de tweede woonlaag zijn ook de personeels- vertrekken gebouwd. Op de tweede en derde woonlaag zijn de kamers ook weer via een gang te berei ken precies als beneden. Op de hoeken van de vleugels zijn de kamers iets gro ter. De kamers zelf zijn zeer practisch ingericht met ingebouwde ruime kasten en vaste wastafels. Ook wordt een vaste vloerbedekking gelegd. De kamers op de bovenverdiepingen zijn verder voorzien van aardige balkonnetjes. Al met al een gebouw, waarmee de architect, ir. 't Hooft en de aannemer de firma Breas veel eer hebben ingelegd. Wij vernamen nog, dat liet rusüiuis ge heel volgeboekt is. De offieieie opening zal eind september begin oktober plaats vinden. De Belgische P.T.T. zal een reeks van drie bijzondere postzegels met toe slag uitgeven ten bate van de „Stich ting Koningin Elizabeth". De zegels worden uitgegeven ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de ko ningin. De waarden van de zegels zijn 80 c. plus 20 c.t 2 fr. plus 1 fr. en 4 fr. plus 2 fr.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 2