KORTGENE op de grens van twee werelden
ZEEBRUGGE OF VLISSINGEN;
Mogelijkheden op het gebied der recreatie
in afgesloten Zandkreek
Welke haven zal Cantor uitkiezen?
J
Middelburgse kantonrechter deed
kleine verkeersovertredingen al
,Peace' en (Goodwill', grootste
en snelste schepen ter wereld
Begin oktober eerste bejaarden
in Herv. rusthuis te Goes
Nieuw land tussen de dammen
Donderdag 16 augustus 1956
ZEEUWSCH DAGBT.AD
Nog vaart de „Noord-Beveland" om het uur...
LIKDOORNS WONDEROLIE
Kaarten mee naar Amerika
Technici komen details bestuderen
De „Zeeuwse Oesier" ook
voor regelingen
Het is reeds geheel volgeboekt
pagina 2
4 I oordat de reiziger, die in Goes op de bus is
l/( gestapt, door de Hoofdstraat van Kortgene
wandelt, is hij een uur ouder. Aan de steiger
van Wolphaartsdijk is er tijd genoeg om, over de
door een koude zomerwind in heftige beroering
gebrachte Zandkreek heen, Kortgene van een af
stand te bekijken. De boot, de oord-Beveland",
heeft maar een paar minuten nodig om de over
kant te bereiken, maar die boot vaart om het uur
en een andere mogelijkheid om er te komen is er
niet. Een kille regen striemt de reiziger op de
steigerdam, die naar het dorp Kortgene leidt. Nu,
met laag water, liggen de schorren aan weers
zijden droog. De zoutwatervegetatie groeit welig
tot dicht bij de torenhoge silo, het monument van
Noordbevelands wilskracht en doorzetten. Twee
scherpe bochten en de reiziger staat in Kortgene.
Rond de Hoofdstraat, breed als een boulevard,
speelt het leven van dit dorp zich af. Een fraai,
modem gemeentehuis, voorzien van een rank to
rentje, en de eeuwenoude Hervormde kerk met
gemeentetoren zijn de uiterlijk dominerende
punten ~van dit dorp, dat met Colijnsplaat in het
noorden en Kats in het zuidoosten één gemeente
vormt. Drie historisch gegroeide gemeenschappen,
al vele jaren bestuurlijk één, die elk hun eigen
leven leiden en elk hun zorgen hebben.
De reiziger, die iets weet van de vurige wensen der Noordbevelanders in de
laatste decennia, herinnert zich, staande aan de oever van de Zandkreek, dat de
betaamde brug er had kunnen liggen, alsde tweede wereldoorlog een half
of driekwart jaar later zou zyn uitgebroken. Alles was in kannen en kruiken, toen
de oorlog kwam, die Noord-Beveland op dit punt een achterstand bezorgde, welke
niet meer ingehaald kan worden, omdat de ontwikkeling in een heel andere rich
ting is gegaan. Een ontwikkeling, die de Noordbevelanders meer kansen zal geven
dan een brug, altijd toch kwetsbaarder dan een paar zware, metersbrede dammen.
Maar die kansen liggen vooral daarom beter, omdat er tussen die dammen nieuwe
mogelijkheden zullen geschapen worden. Er komt goed land boven water en er
blijft veel water over, dat geen verlies behoeft te betekenen, als de mensen van
Noord-Beveland hun kansen maar zien!
Veranderingen
Noord-Beveland en dus ook Kortgene
leeft momenteel op de grens van twee
werelden. En de situatie brengt haar ei
genaardige problemen mee. Het drie-ei
landenplan, dat straks, als het zal zijn
uitgevoerd, voorgoed een streep zal zetten
onder het verleden, zal het isolement op
heffen. En al krijgt Kortgene dan geen
dam of brug vlak voor het dorp, het
wordt veel gemakkelijker en vlugger be
reikbaar. De reiziger zal de wandeling
over de steigerdam missen: hij zal met
een snelle autobus over de dammen kun
nen rijden en Kortgene van een andere
kant binnenkomen.
Zal Noord-Beveland veel verande
ren? Burgemeester A. A. Schuit van
Kortgene zegt: „Ik zie grote moge
lijkheden. Ik geloof niet, dat mij op
industrie moeten rekenen, maar wij
zullen veel meer de kansen, die de
recreatie ons biedt, moeten grijpen. Er
zijn nu al vele Belgen, die hier komen
vissen. Tussen de dammen ontstaat
een groot binnenmeer, ivaar de getij
stromen niet meer zullen bestaan. Er
liggen grote mogelijkheden voor het
beoefenen van verschillende soorten
van watersport. Als we in het midden
van de Zandkreek een behoorlijke
jachthaven kunnen aanleggen, dan be
tekent dat een belangrijke stap voor
uit. De grotere jachten kunnen door
de sluis in de oostelijke dam naar bui
ten, als dat gewenst wordt, en de
kleinere jachten kunnen prachtige
tochten maken op het binnenmeer.
Veere, met zijn vele aantrekkelijkhe
den, ligt vlak in de buurt."
De havens
Het gemeentebestuur van Kortgene is
uiteraard benieuwd hoe uiteindelijk het
probleem van de vissersvloot, die straks
Veere als thuishaven moet vaarwel zeg
gen, zal worden opgelost. Het ziet ge
lijk men weet ernaar uit, dat Colijns
plaat vissershaven zal worden. Dat geeft
begrijpelijke .kansen voor deze plaats
Maar aangezien op dit moment nog niets
definitief vast staat, geldt ook hier: op de
grens van twee werelden.
Met de havens Kortgene bezit er
drie, in elk der kernen is het in feite
niet veel anders. Met uitzondering dan
van de haven van Kortgene zelf. Daar
kan n.l. al wat meer over verteld worden.
De oude haven gaat verdwijnen en er
komt een nieuwe voor in de plaats. Rijks
waterstaat heeft het ontwerp gereed. Hij
is geprojecteerd in de richting van de
steigerdam tegen de oude haven. Er komt
een laad- en loswal van 120 meter breed
met mogelijkheden tot uitbreiding voor
de silo enz. Dit zal een grote vooruitgang
betekenen. Nu Is het een getijhaven. De
nieuwe haven zal doorlopend gebruikt
kunnen worden.
Wonen
Het gemeentebestuur van Kortgene
ontvangt de laatste tijd verschillende aan
vragen om zich te vestigen van mensen
van buiten het eiland. Dit wijst erop. dat
er liefhebberij voor Kortgene als woonge-
meente bestaat. Het probleem is voorlo
pig hoe deze mensen aan een woning te
helpen. Willen zij zelf bouwen, dan is het
niet zo moeilijk.
Kunnen zij een woning kopen, dan is
in vele gevallen het gemeentebestuur be
reid hun een vestigingsvergunning te ge
ven. Maar dat wordt geval voor geval
bekeken, omdat er nog altijd vele gemeen
tenaren zijn, die op de lijst van woning
zoekenden staan.
Dat zijn er in totaal tussen de zestig
en zeventig. En velen, die zich nog niet
als gegadigde voor een betere of nieu
we woning hebben opgegeven, komen
vlug voor de dag, als er nieuwe wonin
gen worden gebouwd!
Kortgene mag zeker tevreden zijn over
de activiteiten aan het „bouwfront" in de
laatste jaren. De watersnoodramp ver
woestte ongeveer zestig huizen. Later
kocht de gemeente dertien krotwoningen
aan. Daarvan wordt nog een aantal be
woond. De zes verwoeste gemeentewo
ningen zijn herbouwd. Ruim dertig par
ticulieren lieten eveneens een nieuw huis
bouwen. Momenteel zijn nog drie tijdens
de ramp vernielde woningen in herbouw,
terwijl de plannen voor vijf huizen in
voorbereiding zijn. Twee particulieren
gaan voorts hun bouwplannen binnen
kort realiseren.
Bovendien zal Kortgene ook profi
teren van de nieutue regeling, volgens
welke alle sluimerende bouwcapaciteit
dienstbaar zal worden gemaakt aan de
woningbouw. Een combinatie van ane
aannemers uit de gemeente heeft zich
op verzoek van het gemeentebestuur
bereid verklaard voorlopig in totaal
negentien woningen te bouwen, n.l.
twaalf in Kortgene waaronder twee
herbouwgevallen oorlogsschade) en
zeven in Colijnsplaat. De aannemers
hopen binnenkort te beginnen.
Giften
Met een zekere voldoening hoe kan
het anders na een „lijdensweg" van ruim
drie jaar? spreekt burgemeester Schuit
over de gift van Nieuw-Zeeland (een half
■miljoen) waarvan aan Kortgene
f 365.000,ten goede zal komen. Het
Ingezonden Mededeling (adv.)
Weg met onhandige likdoornringen en ge
vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar
middel. NOXACORN. neemt de pijn weg in
60 seconden. Eeltplekken en eksterogen ver
schrompelen met wortel en al. Bevat gezui
verde wonderolie, jodium en het pijnstillende
benzocalne. Een flesje NOXACOEN Anti
septisch Likdoommlddel van 11.35 bespaart
V onnoemelijk veel ellende. (563)
De Poolse premier heeft mee
gedeeld, dat in december a.s. verkie
zingen zullen worden gehouden voor
een nieuw Pools parlement. Polen
wordt hiermee het eerste communis
tische land waarin, sinds het begin
der destalinisatie, verkiezingen voor
een volksvertegenwoordiging worden
gehouden.
grootste gedeelte daarvan is bestemd voor
de bouw van een bejaardencentrum,
waarvan de bestuursvorm op dit moment
nog niet geheel vast staat.
Een jaar of vijf geleden werd een
stichting gevormd, bestaande uit figuren
van het gehele eiland. Er werden toen al
voorbereidingen getroffen en ook werden
er tekeningen gemaakt. Het staat wel vast,
dat deze ingrijpend veranderd zullen moe
ten worden, omdat de laatste jaren de in
zichten met betrekking tot de bejaarden
zorg zich belangrijk hebben ontwikkeld.
De burgemeester is een groot voorstan
der van flatbewoning: „Geef de mensen
hun eigen sleutel. Laat ze zoveel mogelijk
vrij!" Het gebouw dat bestemd is voor
mensen van heel Noord-Beveiand zal
verrijzen in het uitbreidingsplan achter
het gemeentehuis. Zoals bekend komen
er in Kortgene, Colijnsplaat en Wisse-
kerke ook wijkgebouwen, die uit de gift
zullen worden gefinancierd. De overblij
vende bedragen zijn bestemd voor cultu-
reel-maatschappelijke activiteiten (vere
nigingsgebouwen e.d.), maar de definitie
ve plannen daarvoor staan nog niet vast.
Onderwijs
De moeilijkheden met het aantrek
ken van onderwijzend personeel zijn op
Noord-Beveland nog groter dan elders
In het land. „Je moet er zelf achteraan,
anders krijg je ze niet", zegt de burge
meester. „Met pijn" is het tot heden
nog altijd gelukt het onderwijs aan de
gang te houden, ondanks de zeer vele
mutaties.
Kortgene bezit een nog maar een paar
jaar oud complex van openbare ulo en
lagere school. De oude uloschool is na een
grondige verbouwing ingericht voor de
christelijke kleuterschool. In Kortgene
bestaat geen christelijke lagere school,
zodat praktisch alle leerplichtige kinderen
na het bezoek van de christelijke kleuter
school naar de openbare lagere school
gaan. In Kortgene staat ook een vrij
nieuwe landbouwhuishoudschool.
Colijnsplaat bezit een christelijke en
een openbare lagere school. De eerste is
nog niet zo lang geleden zodanig ver
nieuwd, dat zij weer heel wat jaren mee
kan. De openbare school is na een ver
bouwing praktisch nieuw. De kleuter
school, die in de vroegere verbouwde pas
torie is ondergebracht, wacht dringend op
vernieuwing. De openbare lagere kleuter
school, die in de voormalige gemeente
kamer is ondergebracht, is best, maar het
bezwaar is, dat zij op de bovenverdieping
is gelegen.
Men ziet, dat er op het gebied van het
onderwijs na alle activiteiten de eerste
tijd nog wel het een en ander te doen is.
Kleine zaken, die grote gevolgen kunnen hebben
MIDDELBURG, 15 aug. Tweede
Pinksterdag, des avonds om elf uur,
negeerde de 27-jarige montagechef
P. de J. uit 's-Heerenhoek het stop
bord bij de gevaarlijke kruising
Scheldestraat-Paul Krugerstraat en
veroorzaakte een botsing, waardoor
materiële schade stond aan de
personenwagen va„ de heer E. N.:
hoofdingenieur der Kon. My De
Schelde. Woensdag werd hij door
de kantonrechter te Middelburg
veroordeeld tot 2 boete's resp, van
f3,- en f25,-.
Verdachte verklaarde, dat hij „door
zijn verloofde in verwarring" was
gebracht. Ter plaatse was hij onbe
kend en zijn verloofde meende, dat
hij rechtdoor moest, terwijl hij in
feite rechtsaf moest slaan. Hij lette
daarom even niet op verkeersbor
den en greep de uit de richting Mid
delburg komende personenauto van
ir. N.
Meer dan 10 jaar zit de montagechef
reeds achter het stuur, zodat de kan
tonrechter het terecht vreemd vond,
dat men dan zódanig wordt afge
leid. De toegebrachte schade aan de
auto van ir. N. werd onderling ge
regeld, zodat een civiele vordering
niet ingesteld behoefde te worden.
,,'t Is gerocht en nie gerocht", ver
klaarde de in Biggekerke woonach
tige vertegenwoordiger P. S., die op
1 mei j.l. in Middelburg een perso
nenauto met zijn bestelwagen had
ingehaald en deze auto nét even
had geraakt, waardoor een lichte
kras op het linker spatbord ont
stond. „Laten we het dan maar op
gerocht houden" was het weerwoord
van de kantonrechter, die een boete
van zeven en een halve gulden von
niste.
Amerikaanse multi-miljonair in Vlissingen
VLISSINGEN, 15 aug. Mr. H. B. Cantor, president of Carter
Hotels Operating Corp., Grenfeld St., Kew Gardens, Long Island,
N. Y., heeft nog geen beslissing genomen wat betreft de haven in
Europa, waarheen en van waaruit hij zijn 90.000 tons schepen zal
laten varen vanuit en naar de Ver. Staten. Deze 53-jarige miljonair
was vandaag in de Scheldestad om besprekingen te voeren over de
vraag, of misschien Vlissingen door hem zal worden uitgekozen.
Amerikaans openhartig lichtte hij na afloop van de bespreking, die
van de afgesproken drie kwartier uitdijde tot twee en half uur en
gehouden werd in het kantoor van de N.V. Haven van VHssingen, de
pers in. Het gaat tussen de Engelse havenplaats Milford Haven, de
Belgische zeehaven Zeebrugge (waar hij dinsdag besprekingen voer
de) en Vlissingen. Mr. Cantor is nu in grote trekken op de hoogte
Hij neemt tekeningen en kaarten, o.a. van de diepte der havens, mee
naar huis, laat deze door zijn technici bekijken en stuurt, die de
oceaan over om de verdere details te bestuderen.
Mr. Cantor is een idealist en een
.ealist. Daarvoor is hij dan ook Ame
rikaan. Idealist: hij gelooft, dat door
zijn twee superliners, die hij wil gaan
bouwen, de Carter „Peace" en de Car
ter „Goodwill", elk met een capaciteit
voor zesduizend passagiers, de vrede
en de samenwerking tussen de „little
fellows" en daarmee tussen de volke
ren op de beste manier kan worden
gediend. Hij speelt al meer dan twin
tig jaar met deze gedachte en zijn
laatste plan is het zesde. Hij is ook
realist: zijn plannen zitten uitstekend
in elkaar en als hij erin slaagt deze
te verwezenlijken, dan zal hij beslist
niet op de exploitatie moeten toeleg
gen.
Ditgave
Stichting Zeeuwsch Dagblad
Goes.
Medewerkers: J. A. van Benne-
ko*n, Middelburg; Ds. W. C. van
Burgeier, K.uiningen; A. I. Cats-
man, Aardenburg; J. S. Hoek,
Middelburg; J. Hommes, Nieuw-
dorp; J. Huijssen, Temeuzen, Ds.
J. Karelse, Goes; Ds. M. v. d.
Klis, Zierikzee; Ds. J. Kwast,
Vlissingen; Ds. C. J. P. Lam,
Poortvliet; J. Laport, Goes; J.
Lodder, VHssingen; J. Moll, Vlis-
s'oger; K. C. v. Spronsen, Goes;
Dr. C. Stam, Goes: A. H. S. Ste-
merding, Souburg; R. Zuidema.
Goes.
Gewicht 90.000 ton; 6000 passagiers1350 „koppen"
VLISSINGEN, 14 augustus. De Carter „Peace" en de Carter „Good
will" worden de grootste en de snelste schepen ter wereld. Zij zullen
een kruissnelheid hebben van 34 knopen, deze reuzen, die 90.000 ton
meten, 6000 passagiers en een bemanning van 1350 koppen vervoeren
en die ontworpen zijn door Vladimir Yourkeviteh, die ook de „Nor-
mandië" ontwierp. De „Queen Elizabeth", thans 's werelds grootste
schip, is „maar" 83.000 ton en heeft een lengte van 1083 voet, terwijl
de schepen van mr. H. B. Cantor 1152 voet lang zijn. De grootste breed
te bedraagt 132 voet, de diepgang 34 voet, de grootste hoogte 113 voet.
Een grote keuken in het midden van het schip kan 1500 cafetaria
maaltijden en 1000 gewone maaltijden verzorgen, terwijl elk dek twee
kantines heeft, waarin men zichzelf bedienen kan. Er zijn verder vier
bars en lounges. De hutten zijn prefabricated en hebben twee of vier
slaapplaatsen, elk met eigen bad. Zij zijn airconditioned en hebben
televisie. Dag en nacht zai worden uitgezonden door de eigen televisie
zender, die al hetgeen zich aan boord afspeelt zal laten zien. De pas
sagiers zullen vanuit htm hut de kapitein op de brug kunnen zien, de
kok in de keuken, de sportwedstrijden aan dek enz. Twee overdekte
zwembaden heeft elk schip, één niet overdekt zwembad, een ijsbaan,
twee theaters, sportgelegenheden, een concertzaal, ruimten voor gods
dienstig samenkomsten, winkelcentra, vergaderzalen voor vierduizend
personen, welke zalen door middel van schuifdeuren voor kleinere
groepen geschikt kunnen worden gemaakt.
Op het bovenste dek 450 bij 80 voet kunnen sportwedstrijden
gehouden worden, terwijl het dek daaronder voor bijeenkosten kan
worden gebruikt. De schepen bestaan uit twintig waterdichte compari-
menten en zullen worden geëxploiteerd door de Cartels Hotels Ope-
tating Corp.
Propaganda
Een paar miljoen pamfletten zijn
al verspreid in de States. De kran
ten hebben enthousiaste verhalen
geschreven, de autoriteiten zijn be
werkt en de animo om naar Europa
te komen met één van deze oceaan
reuzen is zeer groot. Mr. Cantor
vertelde, dat hij voor een periode
van drie tot vijf jaar is volgeboekt,
al kan de reservering van plaatsen
pas beginnen, nadat de kiel der
schepen is gelegd.
De schepen zullen vier dagen over
de reis doen. Zij vertrekken zowel
in Amerika als in Europa elke
maandag en arriveren des vrijdags
aan de overkant. Dat is zo vastgesteld
op verzoek van de Amerikaanse vak
bonden, die de weekends graag vrij
willen houden. Midden in de oceaan
zullen de schepen elkaar passeren. In
de wintermaanden, als er niet zoveel
belangstelling zal bestaan voor trips
naar Europa of naar Amerika, zullen
de schepen toch in bedrijf zijn en wel
als conferentieschepen of als drijven
de tentoonstellingen voor handel e.d.
In tijden van oorlog kunnen zij dienst
doen als troepen- of als vliegdeksche
pen.
Voldoende geld?
De vraag is nu maar, of mr. Cantor
voldoende geld van de Amerikaanse
regering zal krijgen om de twee reu
zen te kunnen bouwen. Hij moet ook
nog beslissen in welk land en waar hij
de opdrachten zal plaatsen. Elk schip
zal 100 miljoen dollar kosten en de
financiering is mogelijk, doordat on
langs een wijziging werd aangebracht
in de Maritime Financing Act.
Het Amerikaanse ministerie van ma
rine heeft het plan gunstig geadvi
seerd, d.w.z. voorgesteld mr. Cantor
vijfenzestig procent in de kosten te
verstrekken. Nu moet president Eisen
hower nog beslissen en als die ermee
akkoord gaat, zal het Amerikaanse
Congres er zijn fiat aan moeten geven.
Mr. Cantor rekent, dat dit over vier
tot vijf maanden het geval zal zijn.
Wanneer dat eenmaal zover is, dan
kan met de bouw worden begonnen
en dan hoopt hij de schepen over twee
jaar in de /aart te hebben. De over
blijvende vijfendertig procent komen
voor zijn eigen rekening. De exploita
tie zal geschieden zonder enig over
heidssubsidie.
Goedkoop
Het zesde plan biedt nu wel de
meeste kans van slagen. Mr. Cantor
heeft daarvóór een schip willen laten
WIE ER WAREN
De Amerikaanse mr. H. B. Cantor,
die gistermorgen, vergezeld van
zijn echtgenote, uit Brussel naar
Vlissingen kwam om daar eens
te bekijken welke accomodatie de
haven zijn te bouwen schepen kan
bieden, heeft zeer enthousiast
zijn plannen voorgelegd aan
een aantal autoriteiten, die hem
van alle gewenste inlichtingen
voorzagen. Dat waren de Com
missaris der Koningin, jhr. mr.
A. F. C. de Casembroot, ir. J. H.
van der Burgt, hoofdingenieur-
directeur van de rijkswaterstaat
in Zeeland, mr. dr. A. J. J. M. Mes,
lid van ged. staten, de heer F. P.
C. Mijs, directeur N.V. Haven van
Vlissingen, M. A. van Popering,
loco-burgemeester van Vlissingen,
W. Poppe, wethouder van Vlissin
gen, A. Vinke, firmant Vinke en
Co., cargadoors te Rotterdam, H.
P. Sonius, directeur Vinke en Co.
bouwen voor tienduizend passagiers,
maar daarvoor kreeg hij geen toestem
ming, omdat de Amerikaanse Coast
Guard in zijn voorschriften heeft staan
dat zesduizend de uiterste grens is.
(Zie vervolg op pagina 7).
Bij verstek veroordeelde de kanton
rechter de automobilist C. J. B., dia
op 2 juli ter hoogte van de Veerweg
bij Kruiningen het daar heersende
inhaalverbod had genegeerd, tot
f25,-. Zijn verweer, afgelegd enige
weken geleden het was een uit
gestelde zaak voor verhoor der
wachtmeester dat hij gehinderd
was door een uit de Veerweg ko
mende bestelauto, die hem geen
voorrang verleende, vond geen weer
klank.
Tien gulden boete kreeg de dertigja
rige kellner W. C. v. d. S. uit Mid
delburg toegewezen omdat hij op
28 juli j.l. 's-avonds om half twaalf
ter hoogte van 's-H. Arendskerke
met zijn brommer op de rijweg had
gereden inplaats van op het daartoe
bestemde rijwielpad.
De Middelburgse arts E. V. kreeg vier
gulden boete omdat hij in strijd met
het geldende parkeerverbod zijn
auto ruim acht minuten in de Lan
ge Delft had geparkeerd.
Twee maal twintig gulden boete was
het vonnis dat de kantonrechter op
legde aan de twintigjarige opkoper
Van O. uit Middelburg, die niet in
zijn registers had aangetekend, dat
hij oud papier en lompen van een
elfjarig kind had gekocht, terwijl
hij tevens in overtreding was, door
van een minderjarige goederen te
kopen.
YERSEKE, 15 aug. In de heden
avond gehouden vergadering van da
vereniging „De Zeeuwse Oester",
waarbij de kleinere oesterkwekers zijn
aangesloten, is op voorstel van het
bestuur besloten aan het Bedrijfschap
te verzoeken de inlevering van oesters
te stellen op 30 procent. Blijkt dit per
centage onjuist te zijn, dan zal, aldus
het verzoek aan het Bedrijfschap, de
mogelijkheid geopend moeten blijven
dat het wordt herzien.
Voorts wordt voorgesteld de ver
plichte inlevering te honoreren tegen
331/3 procent der walwaarde (ten
einde over voldoende middelen te be
schikken tot en met de derde peilda
tum). Als peildata zijn voorgesteld: 1
nov., 1 jan. en 1 april. De vereniging
is van mening dat het gewicht dient
te worden gesteld op 75 tot 80 kg.
Deze voorstellen zullen aan het Be
drijfschap worden gezonden, met het
verzoek de wensen op te nemen in ten
aanzien van de oesterafzet te scheppen
verordening.
Opperwachtmeester De Jong
te St. Maartensdijk ter aarde
besteld
ST. MAARTENSDIJK, 14 aug.
Onder grote belangstelling is op da
Algemene Begraafplaats begraven het
stoffelijk overschot van de heer A. de
Jong, in leven Opperwachtmeester der
Rijkspolitie. De baar werd gedragen
door collega's en reservisten van de
Rijkspolitie. Bij het graf werden vele
woorden van waardering gesproken,
o.a. door de Districtscommandant der
Rijkspolitie, majoor W. H. van Balle-
goyen de Jong, een bestuurslid van de
Nederlandse Bond van Christelijke Po
litie Ambtenaren en door kand. F.
Bakker van de Chr. Geref. Kerk te
Goes. De heer De Bruijn dankte de
aanwezigen voor de betoonde belang
stelling.
o
In westelijk Oeganda zijn de laat
ste vier weken vijf inlanders door
leeuwen gedood, waarmee het aantal
slachtoffers van leeuwen in een jaar
tot 40 is gestegen.
Imposant gebouw aan Heernisseweg
GOES, 15 augustus. Van ver is het reeds te zien: een imposant
gebouw aan de rand van Goes-oost op het eind van de Heernisseweg.
Het is het Hervormde rusthuis, dat daar is neergezet onder auspiciën
van de diaconiën van de hervormde kerken van Goes en Kloetinge,
en waartoe indertijd een stichting is in het leven geroepen. Momen
teel wordt met man en macht gewerkt om het complex klaar te
krijgen. Want begin oktober moeten de bejaarden hun intrek kunnen
nemen om in dit gebouw te genieten van een heerlijke levensavond.
Heerlijk, dat zal het ongetwijfeld zijn, want het is er goed toeven.
Alles is keurig ingericht en de kamertjes zijn zeer praktisch inge
richt. De aannemer, de firma Breas,'denkt het complex eind sep
tember op te leveren.
Het gebouw heeft iets weg van een
U-vorm met vleugels aan de oost-, west
en zuidzijde. Via een vestibule komt
men in een hall, waar wij rechts de
dienstgebouwen vinden (oostvleugel),
zoals de telefooncel, het administratie
kantoor en de keuken waaronder de in
stallaties voor de centrale verwarming
zijn aangebracht bovendien is aan deze
kant de recreatie- en conversatiezaal
gebouwd, dat, vanaf de Heernisseweg
gezien, als het ware een uitsteeksel
vormt van het gebouw. In deze zaal ko
men prettige zitjes, waar de oudjes dus
gezellig van gedachten kunnen wisselen.
Dan treffen wij links van de hall de
kamertjes aan, die door een gang aan de
achterkant van het gebouw en waar ook
de toiletten en badinrichtingen te vinden
zijn. In totaal zijn er tien woon- en slaap
gelegenheden op elke woonlaag. Het ge
bouw bestaat uit drie woonlagen. Een een
voudig rekensommetje leert ons, dat in
het gebouw drie maal tien (30) kamers
voor bejaarden zijn opgenomen. Op de
tweede woonlaag zijn ook de personeels-
vertrekken gebouwd.
Op de tweede en derde woonlaag zijn de
kamers ook weer via een gang te berei
ken precies als beneden. Op de hoeken
van de vleugels zijn de kamers iets gro
ter. De kamers zelf zijn zeer practisch
ingericht met ingebouwde ruime kasten
en vaste wastafels. Ook wordt een vaste
vloerbedekking gelegd. De kamers op de
bovenverdiepingen zijn verder voorzien
van aardige balkonnetjes. Al met al een
gebouw, waarmee de architect, ir. 't
Hooft en de aannemer de firma Breas
veel eer hebben ingelegd.
Wij vernamen nog, dat liet rusüiuis ge
heel volgeboekt is. De offieieie opening
zal eind september begin oktober plaats
vinden.
De Belgische P.T.T. zal een reeks
van drie bijzondere postzegels met toe
slag uitgeven ten bate van de „Stich
ting Koningin Elizabeth". De zegels
worden uitgegeven ter gelegenheid van
de tachtigste verjaardag van de ko
ningin. De waarden van de zegels zijn
80 c. plus 20 c.t 2 fr. plus 1 fr. en 4
fr. plus 2 fr.