Evangelische Akademiën, plaatsen voor gesprek en ontmoeting Initiatief van studentenpredikant werd rijk gezegend PUZZLE wmrePH '"Br "i" ~|T" 1 nd"H UIT DE KERKEN Eerste Russische Bijbeluitgave van na de revolutie saraas trwryiis I act. Hei begon in 1945 in Bad Boll Ds. Tj. Tak 55 jaar predikant Gelezen In ANDERE BLADEN Ylieti, UfóoiideAö UeïbeeAliichten eri kluiibeeideti Van het wereldwijde froni der Voorlopig 150.000 nieuwe exemplaren Hinder emigranten naar Australië Informateur Lieftinck Gehaktballen jJ-X, rxuuiw-e verrasing viel zó ln de smaak, dat da zeventien leden spontaan afspraken! /bwndtnaa£ en o-^eAande 9eu-aaA&}tk bidden Maandag 13 augustus 1956 ZEEUWSCH DAGBT.AD pagina 4 (Van onze Westduitse correspondent) BAD BOLL, aug. Toen Eberhard Miiller, studenten-predikant uit Tübingen, in 1945 in het Würtembergse dorp Bad Boll de eerste „Evangelische Akademie" van Duitsland oprichtte, kon hij niet ver moeden hoe groot de uitwerking van zijn initiatief zou zijn. Muller wilde een centrum voor gesprekken en ontmoetingen scheppen, waar de protestantse kerk vooral met on-kerkelijken eerlijk en zonder voorbehoud zou kunnen spreken over hun zorgen, noden en belan gen. Voor de eerste bijeenkomst in 1945 werden alle toen op de voor grond tredende personen in het openbare leven door de koerier van de Evangelische Kerk uitgenodigd, omdat van een geregelde post verbinding nog geen sprake was. Zij kwamen, voorzien van een be wijs, waaruit bleek, dat zij zich bij de distributiebureaus voor een „verblijf in een ziekenhuis" hadden afgemeld, omdat anders aan hun geen levensmiddelen verstrekt hadden mogen worden. Müller zelf was met niet meer dan een wandelstok en een zak aardappelen naar Bad Boll gekomen. Op deze bijeenkomst kwamen men sen die geloofden, en mensen die vijan dig stonden tegenover de godsdienst; wanhoplgen en tot medewerking aan de wederopbouw bereide mensen. Allen hadden evenveel recht van spreken en tot het oefenen van kritiek op alles, ook op de kerk. Boven verwachting was de echo groot. Weldra werd zowel in overheidsorganen en directies, in kleine hulsgemeenten als ook in de interne ringskampen over het initiatief van de studenten-predikant gesproken. Al spoedig volgden nieuwe bijeen komsten. Academiën werden opgericht in Tutzing in Beieren, in Hamburg, in Millheim aan de Roer, in Berlijn en el ders. Er bestaan thans 18 academiën in Duitsland. In vele andere landen, o.m. in Frankrijk en Engeland, werden zij eveneens opgericht, tot in Zuld-Afri- ka toe, waar een academie aan Kaap de Goede Hoop is gevestigd. Dit jaar wordt ook nog een acade mie in New York geopend. En zoals de academie aan Kaap de Goede Hoop een bijzonder „heet" probleem be sprak, n.l. het rassenvraagstuk, zo is het de traditie van deze academiën om alle werkelijk moeilijke vraag stukken te behandelen. In Bad Boll werd b.v. de herbewapening van Duitsland besproken. Heftige discussies Voor dergelijke bijeenkomsten wor den woordvoerders van tegenover el kaar staande groepen en opvattingen uitgenodigd. Heftige discussies zijn het gevolg daarvan. In overeenstemming met de grondslag van de academiën worden zij echter altijd eerlijk en open hartig gevoerd. Grondgedachte en be ginsel van de evangelische academiën in Duitsland is: de Kerk moet zich met alle vraagstukken die de mensheid ra ken bezighouden. De weg van het ge loof moet niat meer van de leer tot het leven, maar van het leven tot het geloof leiden. De academie moet een verzoenende plaats voor moeilijke en belangrijke ontmoetingen zijn. Alle academiën hebben een eigen ka rakter, dat bepaald wordt door het ka rakter van de kerken in de deelstaten en het geestelijke, sociale en culturele klimaat aldaar. In Tutzing in Beleren worden vooral principiële en artistieke vraagstukken besproken (probleem-bij' eenkomsten), in Frledvvald soclaal-po- tltleke vraagstukken, terwijl in Berljjn het vraagstuk van de hereniging in het middelpunt van bijna alle gesprekken staat. Ook in Oost-Duitslanc Alle academiën, ook die in de Sowjet- zone, zijn vertegenwoordigd ln de „Kring van leiders der Duitse Evange lische Academiën". Aangezien in Oost- Duitsland alléén op het gebied van de zielzorg een werkelijk vrij gesprek is toegestaan, richten de academiën al daar zich op 'het probleem van de ziel zorg en Bijbelmeditaties. De menselijke problemen van de verschillende beroe pen staan meer op de voorgrond dan politieke vraagstukken. Organisatorisch blijven allerhande moeilijkheden te overwinnen, want de academiën in Je na, Maagdenburg, Mecklenburg en Meissen- hebben bij lange na niet zo veel financiële en andere mogelijkheden als de academiën in de bondsrepubliek, omdat zij door de overheid nauwelijks worden gesteund. Per jaar worden gemiddeld duizend bijeenkomsten in Oost- en West- Duitsland gehouden. Meer dan 50.000 mensen komen daardoor met elkaar en met de kerk „in gesprek". De in vloed op alle gebieden des levens is groot. Aan deze gesprekken namen ook president Heuss en kanselier Adenauer, Noberprijsdragers en be drijfsleiders deel. VANDAAG EENS KRUISWOORDRAADSEL Hr' H' h P r'1 9 reru W~w* n T5 bi 30 TT R) Horizontaal: 1. Rekenkundige opgave. 3. ijs dat hol ligt, 7. voorzetsel, 9. rivier in Italië, 10. verblijf, 13. oploopje, 15. bevro ren water, 16. insect, 18. lidwoord, 19. be staat, 21. muziekinstrument, 23. rondhout, 24. tuimeling, 25. kameel. 27. geheel de uwe, 29. dichtbij, 30. twintigtal, 31. geslo ten. Verticaal: 1. Snede, 2. insect, 4. voorzet sel, 5. manieren, 6. vreemde munt, 8. zout' oplossing, 11. dier, 12. zangnoot, 14. maat, 17. bloem, 18. hooischelf, 20. warte slui erdoek, 21. ongeveer, 22. maanstand, 23 zangnoot, 24. diersoort, 26. kleedje, 28 voorzetsel. Oplossing vorige puzzle 1—9 Kringloop, 810 opa, 917 passé, ment, 1523 entourage, 2126 agenda, 25 30 damast, 2935 stempel, 3440 ellen de, 39—47 desperado, 46—56 domme kracht, 5358 achter, 5761 erika, 60 63 kade, 6266 demon, 6572 onbewust, 7176 stroop, 7579 opper, 7881 erts, GLIMWORM. In de elf jaren sind3 de oprichting is de eerste academie in Bad Boll ook de grootste geworden. Zij heeft ruim 60 medewerkers in dienst, die ln het eer ste kwartaal van 1955 niet minder dan 51 bijeenkomsten en 100 bijzondere con ferenties moesten organiseren. In Bad Boll zijn ook verschillende andere ker kelijke organisaties gevestigd, zoals o. m. het secretariaat van de wetenschap pelijke „Studiegemeenschap der Evan gelische Academiën ln Duitsland", de Christelijke Persacademie en de EurO' pese leiderskring der Evangelische Le- kenlnstituten en Academiën. Duitse stad wordt door raketten beveiligd KAISERSLAUTERN, 11 aug. DPA. Het gebied van Kaiserslautern, in de Paltz, zal binnenkort als eerste mi litaire centrum in West-Europa bevei ligd worden door een ring van instal laties, waarmee raketten van het type „Nike" kunnen worden afgeschoten. In de V.S. zijn al achttien van de groot ste steden op deze manier beschermd. In het gebied van Kaiserslautern be vinden zich verscheidene luchtbases en oefenterreinen van de Amerikanen, 's-GRAVENHAGE, 11 aug. Ds. Tj. Tak, emeritus-predikant der Ned, Herv. Kerk te Bilthoven, viert van daag zijn 55-jarig ambtsjubileum. Ds. Tak werd 21 maart 1876 te GrO' ningen geboren. Hij studeerde aan de rijks-universiteit te Groningen theo logie. In 1901 werd hij kandidaat ln Gelderland. Achtereenvolgens was hij predikant te Zijderveld, Nieuw- en St. Joosland en Fijnaart. In 1924 ging hij naar zijn laatste gemeente te Zeven huizen (Z.H.), waar hij werkzaam is geweest tot aan zijn emeritaat op 30 december 1942. Het akkoord tussen de Hervormde en de Lutherse Kerk wordt ook door prof. dr. J. Lindeboom van Groningen met Instemming gereleveerd. Desondanks voegt hij er ln „Vrije Geluiden", bet or gaan van de V.P.R.O. aan toei En tochvoelt men niet even de vraag bfl zich opkomen, waarom zo veel kerkelijke omhaal over iets dat toch eigenlijk ln deze tijd zo voor de hand llgtT Is het niet veelszins als het opentrappen van een open deur 7 In de stad mijner Inwoning ben lk, als Her vormde en lk niet alleen zo vaak in de Lutherse Kerk in een dienst voor gegaan; heeft de gemeente en heb lk zelf en hebben die andere Hervormde predikers ooit het gevoel gehad, dat wij zo toch wel in sterke mate tegen ker kelijk, laat staan tegen christelijk be ginsel in handelden? En ik denk nu aan een gebeurtenis (op zichzelf heel weinig belangrijk), die plaats greep op een zondagmorgen ln het Jaar 1834, toen drie theologische professoren elkaar ln de Oude Boterin- gestraat ln Groningen ontmoetten. Het waren Hofstede de Groot, Pareau en Van Oordt, alle drie Hervormd, en zij waren op weg om ln de dienst voor te gaan in drie verschillende kerken: Her vormd, Luthers en Doopsgezind. Men vond daar toen al blijkbaar niet zoveel bijzonders in en deed het zonder hoog kerkelijke sanctie. Maar Ja, dat was ln de dagen van een nu vaak gesmade al gemene, evangellsoh-vrijzlnnlge theolo gie! Goed, laat men thans de zaken wat meer principiëel kerkelijk behandelen als net dan maar is om een scheids muur neer te halen en niet om ze op te trekken. Een der Amsterdamse doopsgezinde predikanten, ds. H. Bremer, schrijft on der bovenstaande titel in het „Doops gezind Weekblad"! Hen kruispunt is gevaarlijk. Daarom plaatsen Amsterdammers op zo'n gevaarlijk kruispunt een verkeers licht, en hangt een Limburger daar een Christusbeeld. Dat een kruispunt vol gavaren is, ls van ouds bekend. Toen de reiziger nog onbezorgd voor boze auto's was, vrees de hfj de boze geesten en de boze ro vers. Het kruispunt van da wegen was gewijd aan Hecate, de oeroude moeder godin die tegelijk de opperheks was. En als de christenen later een beeld van hün grote moeder, Maria, op de hoeken hangen, dan ls dat een kerste ning die zó bil het oude aansluit, dat zij nauwelijks te merken ls. Ik houd van verkeersllohten en van Christusbeelden. Het eerste ondanks m'n dopers vrije en lichtelijk anarchistl- tlsche nelgingen. Zonder verkeerslich ten voel lk mij helemaal niet vrij, eer der een opgejaagde haas ln Amster dam. En als een Christusbeeld voor doops gezinden taboe ls, wél lk koos de vrij heid om ook van taboe'g mij niet veel aan te trekken. Of Willebrord of Bonifacius des tijds het kruispunt heeft gekerstend met een Christusbeeld, het was een grootse daad. Want de reiziger, die het begrijpt verliest zijn angst voor de ontmoeting met de vfjand en leert de ware keuze. Het kruisbeeld op de kruisweg ls niet zonder meer een vriendelijke ont moeting. Christus aan het kruis spreekt stubentenpROPLemen in inöonesië I n de laatste vier jaren is het aantal studenten in Indonesië zeer belangrijk toegenomen. Aan de Universiteit te Djokjakarta alleen studeren heden situatie in zuiö-koR€A Volgens voorlopige schatting een nauwkeurige statistiek is niet voor handen zijn er in Zuid-Korea onge veer 9.500.000 evangelische christenen, voor wie 5500 kerken ter beschikking staan. Het aantal rooms-katholieken laat zich niet zo precies vaststellen. Dit bedraagt ongeveer 250.000. Binnen de evangelische christenheid vo;rmen theologische tegenstellingen een ernstige bedreiging voor een goe de samenwerking. Ook werd onderling wantrouwen over de verdeling der van buitenlandse kerken ontvangen bijdra gen wakker geroepen. Niettegenstaande deze moeilijkheden neemt, volgens de medededelingen van Ds. Young Bin lm, de alg. secretaris van het Koreaanse Bijbelgenootschap, het aantal christenen voortdurend toe. DE RADIO BRENGT U DISDAG 14 AUGUSTUS 1956. HILVERSUM I (402 m.) AVRO; 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO; 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. huisvr. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Lichte muz. 11.30 Pianorecital. 12.00 Mil. ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Omr. ork. en pianoduo. 15.00 Manege der stokpaardjes. 15.45 Gram. 16.35 Gevar. progr. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Piano spel. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Mo derne inzichten omtrent bescherming bij de arbeid, door Mr. P. H. Valentgoed. Eerste lezing. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Gram. 19.40 Jazzmuz. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.55 Cabaret. 21.25 Gevar. progr. 22.05 Cabaret. 22.35 Pianorecital. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. te New York en New York calling. 23.20 Act. of gram. 23.30—24.00 Gram. HILVERSUM H (298 m.) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en ]i- turg.kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. vrouw. 9.40 Lichtbaken, caus. 10.00 V. d. kind. 10.15 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luis tert, caus. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. Octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Chansons. 13.50 Gram. 14.00 Mil. Kapel, en soliste. 14.30 Franse muz. 14.55 Gram. 15.00 Amus.muz. 15.30 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Dr. C. I. S. Lagerberg: Onbekende papoea's ln het Mimikagebied. 18.00 Dit is leven, caus. 18.15 Gram. 18.20 V. d. jeugd. 18.35 Piano recital. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.20 Act. 20.35 De gewone man. 20.40 Gram. (In de pauze: 21.15—21.35 Caus.). 22.25 Gram. 22.45 Avondgebed en liturg kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL (324 m.) 11.46 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano recital. 13.0 Nws. 13.15 en 14.00 Gram. 14.30 Hiawatha's Lied, oratorium. 16.00 Koer sen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Kamermuz. 17.45 Boekbespr. 18.00 Ork.conc. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Omr.ork. 21.00 Gram. 21.15 Symf.ork en solist. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nws 7000 studenten, terwijl in 1951 daar 3260 studenten ingeschreven waren. Dienovereenkomstig is de Christe lijke Studentenvereniging (G.M.K.I.) ook sterk gegroeid. Daar haar arbeid tengevolge van de uitgestrektheid van het eilandenrijk zeer bemoeilijkt wordt valt een beslissende taak ten deel aan haar Mededelingenblad, dat maande lijks verschijnt. Zoals in alle Aziati sche landen is er ook In Indonesië een groot tekort aan leerkrachten en stu diemiddelen. Soms dienen studenten weken of zelfs maanden te wachten totdat hun een plaats aan een der la boratoria verzekerd ls. Daardoor wordt het studeren onophoudelijk bemoeilijkt of tot een probleem gemaakt. Bantoe pReöikant W6RÖ mOÖeRAtOR DDe synode van de „Nederduitse Ge reformeerde Sendingskerk", een Bóeren-Zendingskerk in Transvaal, heeft ds. S. S. Tema tot plaatsvervan gend moderator gekozen. Hij ls daar door de eerste Bantu, die zitting heeft ln de leiding van een Boeren-Zendings- kerk in Zuid-Afrlka. De Bond van Nederlands-Gerefor meerde Kerken in Zuid-Afrika heeft binnen één jaar zijn uitgaven voor de zending met 30 kunnen verhogen. Gemiddeld betaalt het gemeentelld per hoofd meer dan één pond sterling voor de Zendingsarbeid per jaar. Boeööhistische PRI€St€RS A Ijl gevolg van een door de Kerk van Christus in Thailand gehouden bij belcursus hebben twee Boeddhistische priesters de wens te kennen gegeven christen te worden en zich voor het ambt van predikant voor te bereiden. Dit bericht ls in zoverre belangrijk, daar de zending in Thailand zich ton nog toe voornamelijk beperkte tot de niet-Boeddhistische bevolking in de noordelijke bergstreken en nauwelijks ingang gevonden had onder de Boeddhisten. Met Ingang van 1 januari 1957 wordt voor alle buitenlandse automobilisten die naar West-Duitsland of West-Ber lijn reizen, de wettelijke-aansprake lijkheidsverzekering wettelijk ver plicht. Van dat tijdstip af moet een buitenlander, die per auto het land binnenkomt, aan de grens aantonen, dat hij een voldoende verzekering heeft gesloten. 's-GRAVENHAGE, 11 augustus. Zoals onlangs werd gemeld, ls kortgeleden een nieuwe Russische uitgave van de Bijbel en van het Nieuwe Testament annex Psalmboek verschenen. Beide uitgaven werden gedaan door het patriarchaat van Moskou met toestemming van de patriarch Alexis. In een onderhoud met monseigneur Dionlssios, deken van de Russische parochies in Nederland, ressorterende onder het patriar chaat van Moskou, vernam het ANP, dat het hier de eerste Russische bijbeluitgave van na de revolutie betreft. Het Oude Testament bevat behalve de kanonnieke- ook de niet-kanonnie- ke boeken, het Nieuwe Testament al leen de kanonnieke. De bijbel is voor het eerst in de nieuwe spelling gedrukt en enige archaïstische uitdrukkingen zijn vervangen door moderne zegswij zen. Verbeteringen Bovendien heeft de bijbel enige tekstkritische verbeteringen in Rus land werd namelijk vroeger de Slavi sche bijbel gebruikt, die een vertaling was van de Septuaginta. Later kwam een Russische vertaling tot stand, waarvoor de Septuaginta als grond tekst diende, maar welke versie verge leken werd met de Hebreeuwse tekst. Wat nu de tekstkritische verbeterin gen aangaat, deze zijn tot een viertal beperkt gebleven, namelijk tot passa ges uit de boeken Genesis, Job, Jezus ben Sirach en Jesaja. De oplage van de bijbel, die 1271 bladzijden telt, is voorlopig 100.000 exemplaren. Daarvan zijn thans 25.000 uitgekomen, de andere 75.000 zullen in september van de pers komen. In de toekomst hoopt men de uitgave te kun nen herdrukken. N. Testament en Psalmen Het Nieuwe Testament bevat als voetnoten parallelle teksten uit de Bijbel en ls evenals het O.T. verrijkt met kaarten. Merkwaardig is dat het psalterium een aanvulling bevat, namelijk een psalm, die in de Septuaginta te vinden is en welke de strijd van David met Goliath tot inhoud heeft. Het Nieuwe Testament en het Psalm boek bevatten tezamen 544 pagina'; De oplage is voorlopig 50.000 exempla ren. CANBERRA, 10 aug. (Reuter) Van bevoegde zijde is vernomen, dat het Australische kabinet heeft beslo ten dit jaar ongeveer 20.000 immigran ten minder toe te laten dan het vorig jaar. Dit besluit treft waarschijnlijk bijna uitsluitend emigranten uit Z.- Europa, onder wie Italianen, bewo ners van Malta en Grieken. Over de kabinetsformateur Lief tinck schrijft „Friesch Dagblad"; „Zijn naam is nauw verbonden aan een bepaalde politieke constellatie. Hij is zelf een van de profeten van dé doorbraak. Hij heeft bijzonder zijn best gedaan, om het weer naar voren ko men van de C.H.U. te belemmeren, en de baan open te houden naar de PvdA. En in zijn politieke visie paste uitne mend de smalle basis, de Roomse-rode kabinetten. Het is nog niet zo heel lang geleden, en het werd met grote over tuiging voorgedragen. Roomsen en so cialisten horen het samen te doen, de Prot. Chr. partijen behoren niet mee te doen, zij zijn alleen maar geschikt voor het voeren van een conservatieve oppositie. Het is begrijpelijk, dat in een situatie, waarin Rooms en rood tij delijk uiteen zijn gedreven, en zelf* lelijk tegen elkaar doen, een specialist wordt geconsulteerd, de man, die vol ls van herinneringen, dat het ander* kan, en dat de Rooms-rode samenwer king zulke duidelijke gevolgen heeft gehad op velerlei gebied". Het volgende stukje knipten wij uit „De Nieuwe Provinciale Gronin ger Courant". Elke zaterdag komt ergens in een Gronings dorp de slager naar het hul* van een pasgetrouwd paar met een van de dood die op een kruisweg werd pakket om van te watertanden. Vijf gevonden. En Hij waarschuwt: welke en-twintig zacht-glanzende gehaktbal- ge ook kiest van de vier wegen die ge len, perfect „op kleur" gebraden en ook verder met de uiterste zorg toebe- reid. De echtelieden hebben het wekelijk* slagersbezoek te danken aan mevrouw, die kort vóór haar huwelijk op een ge zellige avond van een vereniging een* (T\ <T\ gehaktballen presenteerde. Die hartig» voor u ziet, da dood waoht aan het end. Maar Christus getuigde van Zich' zelf: „Ik ben de Wég, de Waarheid en het Leven!" En zoals God ln het Oude Testament belooft Hij ons „een Weg ten Leven". Het jJIaagsch Kerkblad", orgaan van de Chr. Ger. Kerken in Den Haag, bevat een bijdrage van ds. H. over het overlijden van ds. J. P. Paau- „Als jij nog eens trouwt, krijg je eï TWmnn van elk van ons vijf-en-twintig zo!" j.oorman 1 XTi 10 «r00 v. Niet veel later, op 19 juli, was het zover. De vrienden hielden woord, we, de afgezette Hervormde predikant Reeds op de bruii0ft arriveerde de eer van Bennekom, «Ue in Den Haag en zending, keurig verpakt en met een enige andere plaatsen geregeld preekte dicht erg'by waarin de belofte nog en er een kring van volgelingen had. |gng wgrd h£haald. En de eerste za- Ds. Toorman schrjjfti Hier is niet slechts een merkwaardi ge figuur uit het bonte kerkelijke leven van Nederland ten grave gedaald. Neen, terdag in het eigen huis kreeg het jon- »e paar prompt de slager aan de deur, De tweede maal kwam hij zelfs met een dubbele portie, omdat hij de week hier is 'n man heengegaan, die er diep daarop met vakantie zou zijn. En zo van overtuigd was dat hij nog als enige gaat het nu nog drie maanden door tot eindelijk ook de 425ste en laatste tour-bal" zal zijn geconsumeerd." getrouwe prediker was van het eeuwig- blijvende Woord Gods. En met nimmer aflatende volharding heeft hij het zijn i volgelingen Ingeprent, dat er bulten de 1 l_JlQ Q6 klappen krijgen zaal of kerk waar Paauwe preekte geen T waarheid meer te beluisteren viel. Met Dit schreef de LeeuwarderCourant* niets ontziende ernst heeft hfl het de 1 ,—ïLid dat dl wr dirht. hli zijnen voorgehouden, dat ze vervloekt haalde.waarheid, dat de boaduAtM voor zorgen, geloofde htj. Men moest "r _t. «•_- niet naar een andere kerk gaan. Huis godsdienstoefeningen waren de aange wezen weg. „Uw thuisblijven ls uw kerkgang". Paauwe moet wel verklaard hebben, tigheid bij te pas. Het gaat ons aan het hart, ook als wij zelf in een be schermde en veilige atmosfeer leven, waar de natuur schijnbaar onschade lijk is gemaakt. dat inderdaad de Geref. Gemeenten en J°ch i,M goei noy^ ogta de Chr. Geref. Kerken hem en de zij- renstand moet verwerken en hoe wei- Jutet^aien^eze kerkgroepertagen voot bi) uitstek het gevaar om voor de eeuwigheid bedrogen uit te komen. Want daar lijkt de prediking nog het meest op het ware. Maar dat ls bedrle- gelijke schijn. Zifn volgelingen hebben dit altijd geloofd. En ze zweren erbij. Dlaconia", het blad van de Her- In baar als zij zijn, komen voor de boeren en tuinders allereerst de ge gevolgen op van een felle lange winter en een uiterst natte zomer als dit jaar ons heeft opgeleverd. Hun werk, hun ge- dachtenwereld en hun toekomst wor den er door bepaald. Misschien dat de vakantiegangers, die alle reden tot klagen hebben, een* over deze dingen zouden willen na? vormde diaconieën, ls een artikel op- I denken. Hun klachten zullen dan wel genomen van ds. G. J. Geels, secretaris I spoedig verstommen." van het diaconaal bureau te Utrecht. Dit artikel beantwoordt de vraag waar om de avondmaalscollecte gehandhaafd dient te blijven voor de diaconie. Wij nemen er enige passages uit over: Deze collecte naast de tekenen van Christus' gekruisigd lichaam, naast brood en wijn, is het offer der dank baarheid van hen die het heilig avond maal mochten vieren. Hier, vanaf de avondmaalstafel, begint de dienst der barmhartigheid van Christus' gemeente aan de wereld. Zij, die barmhartigheid ontvangen hebben, treden met hun ga ven in de dienst der barmhartigheid. Om het eens scherp te stellen: des noods zou de diaconie elke andere col lecte nog kunnen missen, maar juist déze collecte zal zfl nimmer kunnen mis sen. Ja, het ware bijna te wensen, dat deze collecte toereikend zou zijn om alle diaconale arbeid der gemeente te Een woordvoerder van het Egypti sche opperbevel heeft bekendgemaakt, dat de Egyptische luchtafweer donder dagochtend geschoten heeft op een Is raëlische bommenwerper, die boven Egyptisch gebied vloog. Het toestel werd beschadigd, zo zei hij. -si dag de middagklok geluid (het ange lus). Dit „jubileum" van vijf eeuwen angelus wordt in de R.K. Kerk gevierd met een nieuwe gebedskruistocht, en wel door de kerk achter het ijzeren gor dijn. Ds. H. C. Touw van Nijmegen maakt in het weekblad „In de Waagschaal" melding van het angelnsjubileum. H(J constateert: oAls wfl dit alles zo horen, moeten wij bekostigen. Helaas, zelfs van deze col- I met grote beslistheid zeggen: zó zeker lecte geldt: „Te klein is 't offer, dat niet! Ik bood... Dat men niet meer zegge: „De avond maalscollecte tot diaconale gave te be stemmen geschiedt alleen maar volgens Ingeburgerd gebruik!" Maar daarnaast geldt ook dit nog: in de kringen van kerkvoogden heerst soms een akelig misverstand. Men meent, dat de diaconie tegenwoordig het geld toch niet meer nodig heeft. En dan zien de kerkvoogden hoe juist de meestentijds zeer goede avondmaals collecte naar de diaconie gaat. Dat juist deze collecte zo goed is behoeft ons niet te verbazen: waar wordt het geven van ons offer zó dicht bij Christus' of fer getrokken als juist daar? Laten wij dit duidelijkheidshalve zeg gen: als een diaconie deze collecte zou „oppotten", dan zou zij haar daarmede dus onttrekken aan het doel, waarvoor zij bestemd ls. Maar dat een diaconie geen behoefte meer aan enige collecte zou hebben, is beslist onjuist. Zeer beslist onjuist ln deze tijd. Een diaconie, die haar taak verstaat, ziet 't werk aan alle kanten en zal eerder ontmoedigd zijn door een teveel aan werk, dan door een gebrek daaraan! Toen in 1450 de Turken oprukten naar het westen en de christenheid daar bedreigd werd, riep paus Calixtus het West-Europese christendom op tot een dagelijkse gebedskrulstocht tegen het atheïsme. Ten teken daarvan werd elke Het is een gevaarlijk déraillement, als de voorbede voor de verdrukte chris tenheid zo zelfverzekerd verbonden wordt aan de kruistochtgedachte van het Westen tegen het Oosten. Als de middagklok op deze wijze lulden gaat, klinkt er een vals bijgeluid na, dat elk ander geluld overstemmen zal. Want deze middagklok, die de Marla-vererlng wil verbinden met het gebed om de nederlaag der Oostduitse machthebbers, ls al te zelfverzekerd, en mist al te zeer het besef van ons aller schuld. Daarom zal een middagklok, die zo luidt, niet een waarachtig instrument voor de verzoening der volkeren kunnen zijn. Ook hier kunnen wij van Luther le ren. Luther zag in zijn dagen het ge vaar van een Turkse overheersing niet minder dan Rome, een duivels gevaar, een teken van de antichrist. Maar Lu ther wist óók, dat er tegenover het Turkse gevaar reden was de christen heid op te roepen tot inkeer, boete en schuldbelijdenis. Luther maakt ernst met het inzicht, dat het oordeel begint bij het huls Gods, zodat juist zij, die met ernst christen willen zijn, verplicht zijn zich te bulgen onder Gods geweldige hand. En ook in onze dagen zal het gebed voor de ver drukte christenheid begeleid moeten worden door een zeer concreet schuld- belijden, door een ernstige bereidheid tot vernieuwing en bekering, ook in de vragen van de volkerenwereld. Daarom luidt de middagklok vals, als zij niet tegelijk oproept tot kerkelijke en maatschappelijke gerechtigheid.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4