Evangelische Akademiën, plaatsen
voor gesprek en ontmoeting
Initiatief van studentenpredikant werd
rijk gezegend
PUZZLE
wmrePH
'"Br "i"
~|T"
1 nd"H
UIT DE KERKEN
Eerste Russische Bijbeluitgave
van na de revolutie
saraas trwryiis I act.
Hei begon in 1945 in Bad Boll
Ds. Tj. Tak 55 jaar
predikant
Gelezen In
ANDERE BLADEN
Ylieti, UfóoiideAö
UeïbeeAliichten eri
kluiibeeideti
Van het wereldwijde froni der
Voorlopig 150.000 nieuwe exemplaren
Hinder emigranten
naar Australië
Informateur Lieftinck
Gehaktballen
jJ-X, rxuuiw-e verrasing viel zó ln de smaak, dat da
zeventien leden spontaan afspraken!
/bwndtnaa£ en o-^eAande
9eu-aaA&}tk bidden
Maandag 13 augustus 1956
ZEEUWSCH DAGBT.AD
pagina 4
(Van onze Westduitse correspondent)
BAD BOLL, aug. Toen Eberhard Miiller, studenten-predikant
uit Tübingen, in 1945 in het Würtembergse dorp Bad Boll de eerste
„Evangelische Akademie" van Duitsland oprichtte, kon hij niet ver
moeden hoe groot de uitwerking van zijn initiatief zou zijn. Muller
wilde een centrum voor gesprekken en ontmoetingen scheppen, waar
de protestantse kerk vooral met on-kerkelijken eerlijk en zonder
voorbehoud zou kunnen spreken over hun zorgen, noden en belan
gen. Voor de eerste bijeenkomst in 1945 werden alle toen op de voor
grond tredende personen in het openbare leven door de koerier van
de Evangelische Kerk uitgenodigd, omdat van een geregelde post
verbinding nog geen sprake was. Zij kwamen, voorzien van een be
wijs, waaruit bleek, dat zij zich bij de distributiebureaus voor een
„verblijf in een ziekenhuis" hadden afgemeld, omdat anders aan hun
geen levensmiddelen verstrekt hadden mogen worden. Müller zelf
was met niet meer dan een wandelstok en een zak aardappelen naar
Bad Boll gekomen.
Op deze bijeenkomst kwamen men
sen die geloofden, en mensen die vijan
dig stonden tegenover de godsdienst;
wanhoplgen en tot medewerking aan de
wederopbouw bereide mensen. Allen
hadden evenveel recht van spreken en
tot het oefenen van kritiek op alles,
ook op de kerk. Boven verwachting was
de echo groot. Weldra werd zowel in
overheidsorganen en directies, in kleine
hulsgemeenten als ook in de interne
ringskampen over het initiatief van de
studenten-predikant gesproken.
Al spoedig volgden nieuwe bijeen
komsten. Academiën werden opgericht
in Tutzing in Beieren, in Hamburg, in
Millheim aan de Roer, in Berlijn en el
ders. Er bestaan thans 18 academiën
in Duitsland. In vele andere landen,
o.m. in Frankrijk en Engeland, werden
zij eveneens opgericht, tot in Zuld-Afri-
ka toe, waar een academie aan Kaap
de Goede Hoop is gevestigd.
Dit jaar wordt ook nog een acade
mie in New York geopend. En zoals
de academie aan Kaap de Goede Hoop
een bijzonder „heet" probleem be
sprak, n.l. het rassenvraagstuk, zo is
het de traditie van deze academiën
om alle werkelijk moeilijke vraag
stukken te behandelen. In Bad Boll
werd b.v. de herbewapening van
Duitsland besproken.
Heftige discussies
Voor dergelijke bijeenkomsten wor
den woordvoerders van tegenover el
kaar staande groepen en opvattingen
uitgenodigd. Heftige discussies zijn het
gevolg daarvan. In overeenstemming
met de grondslag van de academiën
worden zij echter altijd eerlijk en open
hartig gevoerd. Grondgedachte en be
ginsel van de evangelische academiën
in Duitsland is: de Kerk moet zich met
alle vraagstukken die de mensheid ra
ken bezighouden. De weg van het ge
loof moet niat meer van de leer tot
het leven, maar van het leven tot het
geloof leiden. De academie moet een
verzoenende plaats voor moeilijke en
belangrijke ontmoetingen zijn.
Alle academiën hebben een eigen ka
rakter, dat bepaald wordt door het ka
rakter van de kerken in de deelstaten
en het geestelijke, sociale en culturele
klimaat aldaar. In Tutzing in Beleren
worden vooral principiële en artistieke
vraagstukken besproken (probleem-bij'
eenkomsten), in Frledvvald soclaal-po-
tltleke vraagstukken, terwijl in Berljjn
het vraagstuk van de hereniging in het
middelpunt van bijna alle gesprekken
staat.
Ook in Oost-Duitslanc
Alle academiën, ook die in de Sowjet-
zone, zijn vertegenwoordigd ln de
„Kring van leiders der Duitse Evange
lische Academiën". Aangezien in Oost-
Duitsland alléén op het gebied van de
zielzorg een werkelijk vrij gesprek is
toegestaan, richten de academiën al
daar zich op 'het probleem van de ziel
zorg en Bijbelmeditaties. De menselijke
problemen van de verschillende beroe
pen staan meer op de voorgrond dan
politieke vraagstukken. Organisatorisch
blijven allerhande moeilijkheden te
overwinnen, want de academiën in Je
na, Maagdenburg, Mecklenburg en
Meissen- hebben bij lange na niet zo
veel financiële en andere mogelijkheden
als de academiën in de bondsrepubliek,
omdat zij door de overheid nauwelijks
worden gesteund.
Per jaar worden gemiddeld duizend
bijeenkomsten in Oost- en West-
Duitsland gehouden. Meer dan 50.000
mensen komen daardoor met elkaar
en met de kerk „in gesprek". De in
vloed op alle gebieden des levens is
groot. Aan deze gesprekken namen
ook president Heuss en kanselier
Adenauer, Noberprijsdragers en be
drijfsleiders deel.
VANDAAG EENS
KRUISWOORDRAADSEL
Hr' H' h P r'1
9
reru
W~w*
n T5
bi
30
TT R)
Horizontaal: 1. Rekenkundige opgave.
3. ijs dat hol ligt, 7. voorzetsel, 9. rivier in
Italië, 10. verblijf, 13. oploopje, 15. bevro
ren water, 16. insect, 18. lidwoord, 19. be
staat, 21. muziekinstrument, 23. rondhout,
24. tuimeling, 25. kameel. 27. geheel de
uwe, 29. dichtbij, 30. twintigtal, 31. geslo
ten.
Verticaal: 1. Snede, 2. insect, 4. voorzet
sel, 5. manieren, 6. vreemde munt, 8. zout'
oplossing, 11. dier, 12. zangnoot, 14. maat,
17. bloem, 18. hooischelf, 20. warte slui
erdoek, 21. ongeveer, 22. maanstand, 23
zangnoot, 24. diersoort, 26. kleedje, 28
voorzetsel.
Oplossing vorige puzzle
1—9 Kringloop, 810 opa, 917 passé,
ment, 1523 entourage, 2126 agenda, 25
30 damast, 2935 stempel, 3440 ellen
de, 39—47 desperado, 46—56 domme
kracht, 5358 achter, 5761 erika, 60
63 kade, 6266 demon, 6572 onbewust,
7176 stroop, 7579 opper, 7881 erts,
GLIMWORM.
In de elf jaren sind3 de oprichting is
de eerste academie in Bad Boll ook de
grootste geworden. Zij heeft ruim 60
medewerkers in dienst, die ln het eer
ste kwartaal van 1955 niet minder dan
51 bijeenkomsten en 100 bijzondere con
ferenties moesten organiseren. In Bad
Boll zijn ook verschillende andere ker
kelijke organisaties gevestigd, zoals o.
m. het secretariaat van de wetenschap
pelijke „Studiegemeenschap der Evan
gelische Academiën ln Duitsland", de
Christelijke Persacademie en de EurO'
pese leiderskring der Evangelische Le-
kenlnstituten en Academiën.
Duitse stad wordt door
raketten beveiligd
KAISERSLAUTERN, 11 aug. DPA.
Het gebied van Kaiserslautern, in
de Paltz, zal binnenkort als eerste mi
litaire centrum in West-Europa bevei
ligd worden door een ring van instal
laties, waarmee raketten van het type
„Nike" kunnen worden afgeschoten.
In de V.S. zijn al achttien van de groot
ste steden op deze manier beschermd.
In het gebied van Kaiserslautern be
vinden zich verscheidene luchtbases
en oefenterreinen van de Amerikanen,
's-GRAVENHAGE, 11 aug. Ds.
Tj. Tak, emeritus-predikant der Ned,
Herv. Kerk te Bilthoven, viert van
daag zijn 55-jarig ambtsjubileum.
Ds. Tak werd 21 maart 1876 te GrO'
ningen geboren. Hij studeerde aan de
rijks-universiteit te Groningen theo
logie. In 1901 werd hij kandidaat ln
Gelderland. Achtereenvolgens was hij
predikant te Zijderveld, Nieuw- en St.
Joosland en Fijnaart. In 1924 ging hij
naar zijn laatste gemeente te Zeven
huizen (Z.H.), waar hij werkzaam is
geweest tot aan zijn emeritaat op 30
december 1942.
Het akkoord tussen de Hervormde en
de Lutherse Kerk wordt ook door prof.
dr. J. Lindeboom van Groningen met
Instemming gereleveerd. Desondanks
voegt hij er ln „Vrije Geluiden", bet or
gaan van de V.P.R.O. aan toei
En tochvoelt men niet even de
vraag bfl zich opkomen, waarom zo
veel kerkelijke omhaal over iets dat
toch eigenlijk ln deze tijd zo voor de
hand llgtT Is het niet veelszins als het
opentrappen van een open deur 7 In de
stad mijner Inwoning ben lk, als Her
vormde en lk niet alleen zo vaak
in de Lutherse Kerk in een dienst voor
gegaan; heeft de gemeente en heb lk
zelf en hebben die andere Hervormde
predikers ooit het gevoel gehad, dat wij
zo toch wel in sterke mate tegen ker
kelijk, laat staan tegen christelijk be
ginsel in handelden?
En ik denk nu aan een gebeurtenis
(op zichzelf heel weinig belangrijk), die
plaats greep op een zondagmorgen ln
het Jaar 1834, toen drie theologische
professoren elkaar ln de Oude Boterin-
gestraat ln Groningen ontmoetten. Het
waren Hofstede de Groot, Pareau en
Van Oordt, alle drie Hervormd, en zij
waren op weg om ln de dienst voor te
gaan in drie verschillende kerken: Her
vormd, Luthers en Doopsgezind. Men
vond daar toen al blijkbaar niet zoveel
bijzonders in en deed het zonder hoog
kerkelijke sanctie. Maar Ja, dat was ln
de dagen van een nu vaak gesmade al
gemene, evangellsoh-vrijzlnnlge theolo
gie!
Goed, laat men thans de zaken wat
meer principiëel kerkelijk behandelen
als net dan maar is om een scheids
muur neer te halen en niet om ze op
te trekken.
Een der Amsterdamse doopsgezinde
predikanten, ds. H. Bremer, schrijft on
der bovenstaande titel in het „Doops
gezind Weekblad"!
Hen kruispunt is gevaarlijk.
Daarom plaatsen Amsterdammers op
zo'n gevaarlijk kruispunt een verkeers
licht, en hangt een Limburger daar een
Christusbeeld.
Dat een kruispunt vol gavaren is, ls
van ouds bekend. Toen de reiziger nog
onbezorgd voor boze auto's was, vrees
de hfj de boze geesten en de boze ro
vers. Het kruispunt van da wegen was
gewijd aan Hecate, de oeroude moeder
godin die tegelijk de opperheks was.
En als de christenen later een beeld
van hün grote moeder, Maria, op de
hoeken hangen, dan ls dat een kerste
ning die zó bil het oude aansluit, dat
zij nauwelijks te merken ls.
Ik houd van verkeersllohten en van
Christusbeelden. Het eerste ondanks
m'n dopers vrije en lichtelijk anarchistl-
tlsche nelgingen. Zonder verkeerslich
ten voel lk mij helemaal niet vrij, eer
der een opgejaagde haas ln Amster
dam.
En als een Christusbeeld voor doops
gezinden taboe ls, wél lk koos de vrij
heid om ook van taboe'g mij niet veel
aan te trekken.
Of Willebrord of Bonifacius des
tijds het kruispunt heeft gekerstend met
een Christusbeeld, het was een grootse
daad. Want de reiziger, die het begrijpt
verliest zijn angst voor de ontmoeting
met de vfjand en leert de ware keuze.
Het kruisbeeld op de kruisweg ls
niet zonder meer een vriendelijke ont
moeting. Christus aan het kruis spreekt
stubentenpROPLemen in inöonesië
I n de laatste vier jaren is het aantal
studenten in Indonesië zeer belangrijk
toegenomen. Aan de Universiteit te
Djokjakarta alleen studeren heden
situatie in zuiö-koR€A
Volgens voorlopige schatting een
nauwkeurige statistiek is niet voor
handen zijn er in Zuid-Korea onge
veer 9.500.000 evangelische christenen,
voor wie 5500 kerken ter beschikking
staan. Het aantal rooms-katholieken
laat zich niet zo precies vaststellen. Dit
bedraagt ongeveer 250.000.
Binnen de evangelische christenheid
vo;rmen theologische tegenstellingen
een ernstige bedreiging voor een goe
de samenwerking. Ook werd onderling
wantrouwen over de verdeling der van
buitenlandse kerken ontvangen bijdra
gen wakker geroepen.
Niettegenstaande deze moeilijkheden
neemt, volgens de medededelingen van
Ds. Young Bin lm, de alg. secretaris
van het Koreaanse Bijbelgenootschap,
het aantal christenen voortdurend toe.
DE RADIO BRENGT U
DISDAG 14 AUGUSTUS 1956.
HILVERSUM I (402 m.) AVRO; 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO; 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. huisvr.
9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00
Lichte muz. 11.30 Pianorecital. 12.00 Mil.
ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Gram. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00
Omr. ork. en pianoduo. 15.00 Manege der
stokpaardjes. 15.45 Gram. 16.35 Gevar.
progr. 17.20 De dierenwereld en wij, caus.
17.30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Piano
spel. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Mo
derne inzichten omtrent bescherming bij
de arbeid, door Mr. P. H. Valentgoed.
Eerste lezing. 19.00 Paris vous parle. 19.05
Gram. 19.40 Jazzmuz. 20.00 Nws. 20.05
Lichte muz. 20.55 Cabaret. 21.25 Gevar.
progr. 22.05 Cabaret. 22.35 Pianorecital.
23.00 Nws. 23.15 Beursber. te New York
en New York calling. 23.20 Act. of gram.
23.30—24.00 Gram.
HILVERSUM H (298 m.) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en ]i-
turg.kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram.
9.00 V. d. vrouw. 9.40 Lichtbaken, caus.
10.00 V. d. kind. 10.15 Gram. 11.00 V. d.
vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luis
tert, caus. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. Octet.
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath.
nws. 13.20 Chansons. 13.50 Gram. 14.00 Mil.
Kapel, en soliste. 14.30 Franse muz. 14.55
Gram. 15.00 Amus.muz. 15.30 Gram. 16.00
V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d.
jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Koersen. 17.45
Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Dr. C.
I. S. Lagerberg: Onbekende papoea's ln
het Mimikagebied. 18.00 Dit is leven, caus.
18.15 Gram. 18.20 V. d. jeugd. 18.35 Piano
recital. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit
het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.20
Act. 20.35 De gewone man. 20.40 Gram.
(In de pauze: 21.15—21.35 Caus.). 22.25
Gram. 22.45 Avondgebed en liturg kal.
23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL (324 m.) 11.46 Gram. 12.15
Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano
recital. 13.0 Nws. 13.15 en 14.00 Gram. 14.30
Hiawatha's Lied, oratorium. 16.00 Koer
sen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Gram. 17.00
Nws. 17.10 Kamermuz. 17.45 Boekbespr.
18.00 Ork.conc. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws.
19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Omr.ork.
21.00 Gram. 21.15 Symf.ork en solist. 22.00
Nws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nws
7000 studenten, terwijl in 1951 daar
3260 studenten ingeschreven waren.
Dienovereenkomstig is de Christe
lijke Studentenvereniging (G.M.K.I.)
ook sterk gegroeid. Daar haar arbeid
tengevolge van de uitgestrektheid van
het eilandenrijk zeer bemoeilijkt wordt
valt een beslissende taak ten deel aan
haar Mededelingenblad, dat maande
lijks verschijnt. Zoals in alle Aziati
sche landen is er ook In Indonesië een
groot tekort aan leerkrachten en stu
diemiddelen. Soms dienen studenten
weken of zelfs maanden te wachten
totdat hun een plaats aan een der la
boratoria verzekerd ls. Daardoor wordt
het studeren onophoudelijk bemoeilijkt
of tot een probleem gemaakt.
Bantoe pReöikant
W6RÖ mOÖeRAtOR
DDe synode van de „Nederduitse Ge
reformeerde Sendingskerk", een
Bóeren-Zendingskerk in Transvaal,
heeft ds. S. S. Tema tot plaatsvervan
gend moderator gekozen. Hij ls daar
door de eerste Bantu, die zitting heeft
ln de leiding van een Boeren-Zendings-
kerk in Zuid-Afrlka.
De Bond van Nederlands-Gerefor
meerde Kerken in Zuid-Afrika heeft
binnen één jaar zijn uitgaven voor de
zending met 30 kunnen verhogen.
Gemiddeld betaalt het gemeentelld
per hoofd meer dan één pond sterling
voor de Zendingsarbeid per jaar.
Boeööhistische
PRI€St€RS
A Ijl gevolg van een door de Kerk van
Christus in Thailand gehouden bij
belcursus hebben twee Boeddhistische
priesters de wens te kennen gegeven
christen te worden en zich voor het
ambt van predikant voor te bereiden.
Dit bericht ls in zoverre belangrijk,
daar de zending in Thailand zich ton
nog toe voornamelijk beperkte tot de
niet-Boeddhistische bevolking in de
noordelijke bergstreken en nauwelijks
ingang gevonden had onder de
Boeddhisten.
Met Ingang van 1 januari 1957 wordt
voor alle buitenlandse automobilisten
die naar West-Duitsland of West-Ber
lijn reizen, de wettelijke-aansprake
lijkheidsverzekering wettelijk ver
plicht. Van dat tijdstip af moet een
buitenlander, die per auto het land
binnenkomt, aan de grens aantonen,
dat hij een voldoende verzekering
heeft gesloten.
's-GRAVENHAGE, 11 augustus. Zoals onlangs werd gemeld, ls
kortgeleden een nieuwe Russische uitgave van de Bijbel en van het
Nieuwe Testament annex Psalmboek verschenen. Beide uitgaven
werden gedaan door het patriarchaat van Moskou met toestemming
van de patriarch Alexis.
In een onderhoud met monseigneur Dionlssios, deken van de
Russische parochies in Nederland, ressorterende onder het patriar
chaat van Moskou, vernam het ANP, dat het hier de eerste Russische
bijbeluitgave van na de revolutie betreft.
Het Oude Testament bevat behalve
de kanonnieke- ook de niet-kanonnie-
ke boeken, het Nieuwe Testament al
leen de kanonnieke. De bijbel is voor
het eerst in de nieuwe spelling gedrukt
en enige archaïstische uitdrukkingen
zijn vervangen door moderne zegswij
zen.
Verbeteringen
Bovendien heeft de bijbel enige
tekstkritische verbeteringen in Rus
land werd namelijk vroeger de Slavi
sche bijbel gebruikt, die een vertaling
was van de Septuaginta. Later kwam
een Russische vertaling tot stand,
waarvoor de Septuaginta als grond
tekst diende, maar welke versie verge
leken werd met de Hebreeuwse tekst.
Wat nu de tekstkritische verbeterin
gen aangaat, deze zijn tot een viertal
beperkt gebleven, namelijk tot passa
ges uit de boeken Genesis, Job, Jezus
ben Sirach en Jesaja.
De oplage van de bijbel, die 1271
bladzijden telt, is voorlopig 100.000
exemplaren. Daarvan zijn thans 25.000
uitgekomen, de andere 75.000 zullen in
september van de pers komen. In de
toekomst hoopt men de uitgave te kun
nen herdrukken.
N. Testament en Psalmen
Het Nieuwe Testament bevat als
voetnoten parallelle teksten uit de
Bijbel en ls evenals het O.T. verrijkt
met kaarten.
Merkwaardig is dat het psalterium
een aanvulling bevat, namelijk een
psalm, die in de Septuaginta te vinden
is en welke de strijd van David met
Goliath tot inhoud heeft.
Het Nieuwe Testament en het Psalm
boek bevatten tezamen 544 pagina';
De oplage is voorlopig 50.000 exempla
ren.
CANBERRA, 10 aug. (Reuter)
Van bevoegde zijde is vernomen, dat
het Australische kabinet heeft beslo
ten dit jaar ongeveer 20.000 immigran
ten minder toe te laten dan het vorig
jaar. Dit besluit treft waarschijnlijk
bijna uitsluitend emigranten uit Z.-
Europa, onder wie Italianen, bewo
ners van Malta en Grieken.
Over de kabinetsformateur Lief
tinck schrijft „Friesch Dagblad";
„Zijn naam is nauw verbonden aan
een bepaalde politieke constellatie. Hij
is zelf een van de profeten van dé
doorbraak. Hij heeft bijzonder zijn best
gedaan, om het weer naar voren ko
men van de C.H.U. te belemmeren, en
de baan open te houden naar de PvdA.
En in zijn politieke visie paste uitne
mend de smalle basis, de Roomse-rode
kabinetten. Het is nog niet zo heel lang
geleden, en het werd met grote over
tuiging voorgedragen. Roomsen en so
cialisten horen het samen te doen, de
Prot. Chr. partijen behoren niet mee
te doen, zij zijn alleen maar geschikt
voor het voeren van een conservatieve
oppositie. Het is begrijpelijk, dat in
een situatie, waarin Rooms en rood tij
delijk uiteen zijn gedreven, en zelf*
lelijk tegen elkaar doen, een specialist
wordt geconsulteerd, de man, die vol
ls van herinneringen, dat het ander*
kan, en dat de Rooms-rode samenwer
king zulke duidelijke gevolgen heeft
gehad op velerlei gebied".
Het volgende stukje knipten wij
uit „De Nieuwe Provinciale Gronin
ger Courant".
Elke zaterdag komt ergens in een
Gronings dorp de slager naar het hul*
van een pasgetrouwd paar met een
van de dood die op een kruisweg werd pakket om van te watertanden. Vijf
gevonden. En Hij waarschuwt: welke en-twintig zacht-glanzende gehaktbal-
ge ook kiest van de vier wegen die ge len, perfect „op kleur" gebraden en
ook verder met de uiterste zorg toebe-
reid.
De echtelieden hebben het wekelijk*
slagersbezoek te danken aan mevrouw,
die kort vóór haar huwelijk op een ge
zellige avond van een vereniging een*
(T\ <T\ gehaktballen presenteerde. Die hartig»
voor u ziet, da dood waoht aan het end.
Maar Christus getuigde van Zich'
zelf: „Ik ben de Wég, de Waarheid en
het Leven!" En zoals God ln het Oude
Testament belooft Hij ons „een Weg
ten Leven".
Het jJIaagsch Kerkblad", orgaan
van de Chr. Ger. Kerken in Den Haag,
bevat een bijdrage van ds. H.
over het overlijden van ds. J. P. Paau-
„Als jij nog eens trouwt, krijg je eï
TWmnn van elk van ons vijf-en-twintig zo!"
j.oorman 1 XTi 10 «r00 v.
Niet veel later, op 19 juli, was het
zover. De vrienden hielden woord,
we, de afgezette Hervormde predikant Reeds op de bruii0ft arriveerde de eer
van Bennekom, «Ue in Den Haag en zending, keurig verpakt en met een
enige andere plaatsen geregeld preekte dicht erg'by waarin de belofte nog
en er een kring van volgelingen had. |gng wgrd h£haald. En de eerste za-
Ds. Toorman schrjjfti
Hier is niet slechts een merkwaardi
ge figuur uit het bonte kerkelijke leven
van Nederland ten grave gedaald. Neen,
terdag in het eigen huis kreeg het jon-
»e paar prompt de slager aan de deur,
De tweede maal kwam hij zelfs met
een dubbele portie, omdat hij de week
hier is 'n man heengegaan, die er diep daarop met vakantie zou zijn. En zo
van overtuigd was dat hij nog als enige gaat het nu nog drie maanden door tot
eindelijk ook de 425ste en laatste
tour-bal" zal zijn geconsumeerd."
getrouwe prediker was van het eeuwig-
blijvende Woord Gods. En met nimmer
aflatende volharding heeft hij het zijn i
volgelingen Ingeprent, dat er bulten de 1 l_JlQ Q6 klappen krijgen
zaal of kerk waar Paauwe preekte geen T
waarheid meer te beluisteren viel. Met Dit schreef de LeeuwarderCourant*
niets ontziende ernst heeft hfl het de 1 ,—ïLid dat dl wr dirht. hli
zijnen voorgehouden, dat ze vervloekt haalde.waarheid, dat de boaduAtM
voor zorgen, geloofde htj. Men moest "r _t. «•_-
niet naar een andere kerk gaan. Huis
godsdienstoefeningen waren de aange
wezen weg. „Uw thuisblijven ls uw
kerkgang".
Paauwe moet wel verklaard hebben,
tigheid bij te pas. Het gaat ons aan
het hart, ook als wij zelf in een be
schermde en veilige atmosfeer leven,
waar de natuur schijnbaar onschade
lijk is gemaakt.
dat inderdaad de Geref. Gemeenten en J°ch i,M goei noy^ ogta
de Chr. Geref. Kerken hem en de zij- renstand moet verwerken en hoe wei-
Jutet^aien^eze kerkgroepertagen voot
bi) uitstek het gevaar om voor de
eeuwigheid bedrogen uit te komen.
Want daar lijkt de prediking nog het
meest op het ware. Maar dat ls bedrle-
gelijke schijn. Zifn volgelingen hebben
dit altijd geloofd. En ze zweren erbij.
Dlaconia", het blad van de Her-
In
baar als zij zijn, komen voor de boeren
en tuinders allereerst de ge gevolgen
op van een felle lange winter en een
uiterst natte zomer als dit jaar ons
heeft opgeleverd. Hun werk, hun ge-
dachtenwereld en hun toekomst wor
den er door bepaald.
Misschien dat de vakantiegangers,
die alle reden tot klagen hebben, een*
over deze dingen zouden willen na?
vormde diaconieën, ls een artikel op- I denken. Hun klachten zullen dan wel
genomen van ds. G. J. Geels, secretaris I spoedig verstommen."
van het diaconaal bureau te Utrecht.
Dit artikel beantwoordt de vraag waar
om de avondmaalscollecte gehandhaafd
dient te blijven voor de diaconie. Wij
nemen er enige passages uit over:
Deze collecte naast de tekenen van
Christus' gekruisigd lichaam, naast
brood en wijn, is het offer der dank
baarheid van hen die het heilig avond
maal mochten vieren. Hier, vanaf de
avondmaalstafel, begint de dienst der
barmhartigheid van Christus' gemeente
aan de wereld. Zij, die barmhartigheid
ontvangen hebben, treden met hun ga
ven in de dienst der barmhartigheid.
Om het eens scherp te stellen: des
noods zou de diaconie elke andere col
lecte nog kunnen missen, maar juist
déze collecte zal zfl nimmer kunnen mis
sen. Ja, het ware bijna te wensen, dat
deze collecte toereikend zou zijn om
alle diaconale arbeid der gemeente te
Een woordvoerder van het Egypti
sche opperbevel heeft bekendgemaakt,
dat de Egyptische luchtafweer donder
dagochtend geschoten heeft op een Is
raëlische bommenwerper, die boven
Egyptisch gebied vloog. Het toestel
werd beschadigd, zo zei hij.
-si
dag de middagklok geluid (het ange
lus). Dit „jubileum" van vijf eeuwen
angelus wordt in de R.K. Kerk gevierd
met een nieuwe gebedskruistocht, en
wel door de kerk achter het ijzeren gor
dijn.
Ds. H. C. Touw van Nijmegen maakt
in het weekblad „In de Waagschaal"
melding van het angelnsjubileum. H(J
constateert:
oAls wfl dit alles zo horen, moeten wij
bekostigen. Helaas, zelfs van deze col- I met grote beslistheid zeggen: zó zeker
lecte geldt: „Te klein is 't offer, dat niet!
Ik bood...
Dat men niet meer zegge: „De avond
maalscollecte tot diaconale gave te be
stemmen geschiedt alleen maar volgens
Ingeburgerd gebruik!"
Maar daarnaast geldt ook dit nog:
in de kringen van kerkvoogden heerst
soms een akelig misverstand. Men
meent, dat de diaconie tegenwoordig
het geld toch niet meer nodig heeft. En
dan zien de kerkvoogden hoe juist de
meestentijds zeer goede avondmaals
collecte naar de diaconie gaat. Dat juist
deze collecte zo goed is behoeft ons
niet te verbazen: waar wordt het geven
van ons offer zó dicht bij Christus' of
fer getrokken als juist daar?
Laten wij dit duidelijkheidshalve zeg
gen: als een diaconie deze collecte zou
„oppotten", dan zou zij haar daarmede
dus onttrekken aan het doel, waarvoor
zij bestemd ls.
Maar dat een diaconie geen behoefte
meer aan enige collecte zou hebben, is
beslist onjuist. Zeer beslist onjuist ln
deze tijd. Een diaconie, die haar taak
verstaat, ziet 't werk aan alle kanten
en zal eerder ontmoedigd zijn door een
teveel aan werk, dan door een gebrek
daaraan!
Toen in 1450 de Turken oprukten
naar het westen en de christenheid daar
bedreigd werd, riep paus Calixtus het
West-Europese christendom op tot een
dagelijkse gebedskrulstocht tegen het
atheïsme. Ten teken daarvan werd elke
Het is een gevaarlijk déraillement, als
de voorbede voor de verdrukte chris
tenheid zo zelfverzekerd verbonden
wordt aan de kruistochtgedachte van
het Westen tegen het Oosten. Als de
middagklok op deze wijze lulden gaat,
klinkt er een vals bijgeluid na, dat elk
ander geluld overstemmen zal. Want
deze middagklok, die de Marla-vererlng
wil verbinden met het gebed om de
nederlaag der Oostduitse machthebbers,
ls al te zelfverzekerd, en mist al te zeer
het besef van ons aller schuld. Daarom
zal een middagklok, die zo luidt, niet
een waarachtig instrument voor de
verzoening der volkeren kunnen zijn.
Ook hier kunnen wij van Luther le
ren. Luther zag in zijn dagen het ge
vaar van een Turkse overheersing niet
minder dan Rome, een duivels gevaar,
een teken van de antichrist. Maar Lu
ther wist óók, dat er tegenover het
Turkse gevaar reden was de christen
heid op te roepen tot inkeer, boete en
schuldbelijdenis.
Luther maakt ernst met het inzicht,
dat het oordeel begint bij het huls Gods,
zodat juist zij, die met ernst christen
willen zijn, verplicht zijn zich te bulgen
onder Gods geweldige hand. En ook in
onze dagen zal het gebed voor de ver
drukte christenheid begeleid moeten
worden door een zeer concreet schuld-
belijden, door een ernstige bereidheid
tot vernieuwing en bekering, ook in de
vragen van de volkerenwereld.
Daarom luidt de middagklok vals, als
zij niet tegelijk oproept tot kerkelijke
en maatschappelijke gerechtigheid.