„DE BUBEL HEEFT TOCH GELIJK!" tSSO Maar waarom heeft de Bijbel ongelijk, als vondsten nog ontbreken? 2te Radio ttAenqt U Archeologen constateren telkens Rembrandt- tentoonstelling Drosoulla blijft doorvechten Drie Cyprioten terechtgesteld Zaterdag 11 augustus 1956 pagina 9 Demonstralies in India Gezouten haring naar Oost-Duitsiand Bezwaren tegen boek van Duits journalist Verrassend licht In Testament beknopt Maar.... Triomfantelijk Onjuiste uitlatingen De wonderen WRHAAL Met Esso bent U beter uit ZEEUWSCH DAGBLAD „Daarna stond een nieuwe koning op over Egypte, die Jozef niet ge kend had In het museum te Cairo rust de volkomen gaaf gebleven mummie van Ramses II, de farao der on derdrukking. Bombay werd tweetalige staat AHMEDABAD, West-India, 10 aug. (Reuter) In de stad Ahmedabad fii West-India is een uitgaansverbod afge kondigd. Bij betogingen tegen het rege ringsbesluit om van Bombay een tweeta lige staat te maken, zijn woensdag zeven mensen gedood en 107 gewond. Ook donderdag deden zich weer botsin gen met de politie voor, waarbij enkele doden vielen. Duizenden betogers be stormden een politiebureau en staken een politieauto in brand. Elders werd een au to van een volksvertegenwoordiger in brand gestoken. Een begin van brand in het huis van een ambtenaar kon geblust worden. Er zijn militairen ingeschakeld om het uitgaansverbod te helpen handhaven. Honderdduizend textielarbeiders en 80.000 studenten zijn in staking. Zesender tig fabrieken zijn door betogers aange vallen en moesten sluiten. Het plan om een tweetalige staat Bom bay te vormen is inmiddels met 241 tegen veertig stemmen door het Lagerhuis aan genomen. In de nieuwe staat zullen Ma- rathl- en Gujeratisprekende mensen sa menwonen. De stad Bombay maakt deel uit van de nieuwe staat. (Vervolg van le weekendpag.) Het innerlijk Van de schittering door uiterlijke pracht is de door het leven gerijpte kunstenaar gekomen tot een veel die pere weergave van het innerlijk, van een schilderen met de hand en het verstand tot een schilderen met het hart, een ontwikkelingsgang, die we bi) vele schilderijen kunnen waarne men. Het schilderij Saskla als Flora uit 1634 bijv. toont een jonge vrouw, gehuld in een kostbaar gewaad, ge tooid' met flonkerende juwelen en kleurige bloemen, alles met grote nauwkeurigheid geschilderd; Hen- drickje Stoffels als Flora uit ong. 1657 is weer veel soberder, zowel wat de wijze van schilderen als de kleding en versiering betreft. Alle portretten uit de latere levens jaren vertonen een zich afwenden van alle uiterlijkheden en een doordringen tot de diepste kern. Ontroerend mooi Is het portret van Rembrandts broer Adriaen. „Zelden is de tragiek van een stoe^ re, doch verzwakte en ingezakte ge stalte, is de verwering van een barse kop, uit welks mat geworden ogen ontgoocheling spreekt, indrukwekken der uitgebeeld". (W. Martin, Rem brandt en zijn tijd). Niet minder ont roerend is het zelfportret uit ong, 1664, waarover Jan Veth schrijft: „Hier is niets meer, dat aan de over- moedigen veroveraar herinnert. Het noodlot heeft in het vreemd misvorm de gelaat hevig gewroet en geploegd; het heeft er builen en groeven en houwen in gerammeid; het schroeide er zijn brand op, maar het heeft dezen wijzen mijmeraar allerminst gebrO' ken". Allemaal! En bekijkt U ook eens het por tret van de biddende apostel en van Hendrickje Stoffels; eigenlijk moeten we zeggen: bekijkt u ze allemaal Nu de tentoonstelling vanaf 8 augustus in Rotterdam te bezich tigen zal zijn, kunnen we U slechts één raad geven: bestelt U eerst de catalogus d 3,bij het Museum Boymans te Rotterdam, leest U deze dan zorgvuldig door (van alle entoongestelde schilderijen treft U een reproduktie en een korte be schrijving aan), bezoekt U dan de ze unieke tentoonstelling en laat deze kans niet voorbijgaan om vele Rembrandts te leren kennen, die U waarschijnlijk nooit meer zult kunnen zien! 's-GRAVENHAGE, 10 aug. De Ne derlandse bond van haringhandelaren heeft met Oost-Duitsland een contract ge sloten voor de levering van ruim 90.000 vaten gezouten haring. De verscheping zal volgende week beginnen en tegen het einde van het jaar eindigen. Het contract, dat tot stand is gebracht ingevolge de be staande handelsovereenkomst, is ongeveer dertig procent b.oter dan dat van het vo rige jaar. (Van onze §-redacteur) UTRECHT, aug. In de vorige eeuw bestond er voor vele geleerden geen groter genoegen dan om op grond van hun zeer beperkte kennis van de geschiedenis van het oude Oosten aan te tonen, de de Bijbel op allerlei punten ongelijk had. Al lerlei gebeurtenissen konden onmogelijk plaats gevonden hebben in de tijd en op de plaats, die door de Bijbel werden verteld. Mozes kon niet de auteur zijn van de Pentateuch, omdat hij niet schrijven kon. In de Bijbel genoemde personen werden naar het rijk der fabelen verwezen. Zij slaagden gemakkelijk in hun bewijsvoering. Niet omdat de Bijbel ongelijk had, maar omdat de ken nis van deze verlichte historici totaal ontoereikend De getuigenissen voor de historische juistheid van de Bijbel zijn verspreid ln talloze rapporten en boeken van geleerden uit vele landen. Werken, die voor de leek onbereikbaar en onverteerbaar zijn. Thans zijn deze resultaten van de fascinerende wetenschap, die archeologieheet, echter samengevat in één uitermate Interessant boek van de Duitse journalist Werner Keller. Dit boek werd in Duitsland onmiddellijk een best-seller. Sedert oktober van het vorige Jaar werden er al 150.000 exemplaren van verkocht. Het werd Inmiddels ln elf talen vertaald, waaronder ook ln het Nederlands. („De Bijbel heeft toch ge lijk", Ultg. H. J. Paris, Amsterdam). Nog voor het boek hier verschenen was, werd de uitgever overstroomd door Intekeningen, zodat we kunnen aan nemen, dat het ook ln ons land de algemene aandacht zal trekken. was om de Bijbel op zijn historische juistheid te toetsen. Nu zijn de boeken van deze geleerden opgebor gen in de depots van de grote bibliotheken. Voor de huidige wetenschap hebben_ze geen enkele be tekenis meer. Maar de Bijbel is een onmisbaar handboek geworden op de schrijftafels van de ar cheologen en historici van deze tijd. Een waarde vol werk, waaruit zij meermalen aanwijzingen putten voor de verdere gang van hun onderzoek. Omdat inmiddels steeds duidelijker bewezen is, dat de Bijbel ook in de vermelding van personen, toestanden en gebeurtenissen volkomen betrouw- baar is. Ook talloze ongelovige geleerden hebben in de laatste decennia telkens weer verwonderd uitgeroepen: „De Bijbel heeft toch gelijk!" verkondigde God niet de God was van de patriarchen. den. Is dat voor bepaalde Bijbelverha len tot dusver nog niet geschied, dan zal de B()bel op dat punt wel ongelijk hebben. Het heeft ons zeer verbaasd, dat de grote christelijke dagbladen in hun uit bundige lof over dit boek niet de vin ger bij deze zwakke plek hebben ge legd. Wellicht ls dit verschijnsel te ver klaren uit het feit, dat zij reeds een recensie brachten toen dit boek nog nauwelijks van de pers was en de tijd tot het rustig doorlezen van dit 440 pagina's tellende boek de recensenten nog ontbroken had. We meenden echter onze lezers ook op deze dingen te moeten wijzen. Op dat zij weten, dat dit zeer interes sante en lezenswaardige boek met enige voorzichtigheid moet worden gehanteerd. Dit is te begrijpen, want het is een goed geschreven en uitermate boeiend boek. Beginnend bij 't boek Genesis en eindigend bij de Handelingen der Apos- len citeert de auteur telkens een Bij beltekst om dan te laten zien, welk verrassend licht de archeologische vondsten op dit Schriftgedeelte werpen een hoe juist de politieke situatie, de zeden en gebruiken of een bepaalde historische gebeurtenis ln de Bijbel weergegeven worden. Zo reizen we met Abraham van Ha- ran naar Kanaèln, we zien de Israëlie ten zwoegen bi) de bouw van de grens vestingen van het Egyptische Plthom en Radiuses en we volgen hen na de uittocht uit Egypte op de veertigjarige zwerftocht naar het beloofde land. Verrassende gegevens uit de Rich- terentijd kwamen aan het licht, maar vooral ook uit de dagen van Davld en Salomo. Ook uit het tijdperk van het gedeelde rijk vóór de ballingschap bracht de leerschool van de spade tal loze verhelderende en het Bijbelver haal bevestigende vondsten te voor schijn. De periode van de ballingschap en ook het tijdperk der Makkabeeën worden uitvoerig behandeld, doch ten aanzien van het Nieuwe Testament blijft de schrijver zeer beknopt. Waarschijnlijk niet, zoals sommige critici veronder steld hebben, omdat hij zich hier is gaan haasten. Het Nieuwe Testament omvat nu eenmaal slechts een periode •van een halve eeuw, doch het Oude Testament geeft een historie van dui zenden Jaren weer. Bovendien 'laten oorlogen en veroveringstochten ln de bodem vele duidelijke sporen na, ter wijl het optreden van Christus uiter aard niet door archeologische vondsten weerspiegeld wordt. Enkele losse schet sen over de grafdoek van Turijn, het graf van Petrus en de rollen van de Dode Zee besluiten het lioek. De verleiding om enkele bijzonder Interessante gedeelten uit dit boek uitvoeriger weer te geven is uiter aard groot. We moeten daaraan ech ter weerstand bieden, want de hebben de resterende ruimte nodig voor het plaatsen van enkele kritische opmer kingen. We stellen voorop, dat het boek van Keiler als gepopulariseerde samenvatting van de resultaten der Bijbelse archeologie grote verdienten heeft. Ook dulden we het de schrijver niet euvel, dat hij geen pogingen heeft aan gewend om te bewijzen, dat de Bijbel het Woord van God ls. Dit ls een zaak, die nimmer te bewijzen zal zijn en die slechts in het geloof kan worden aan vaard. Keiler heeft slechts willen aan tonen, dat de Bijbel ook ln haar histo rische mededelingen betrouwbaar ls Ook dit ls een zaak, die voor de gelo vige uiteraard geen bewijs behoeft. Maar toch zal hij het slechts toejui chen, als hetgeen hij steeds gelovig als waarheid heeft aanvaard, nu door de sceptische wetenschap als juist moet worden erkend. We nemen het de auteur echter wel kwalijk, dat hij telkens weer vervalt ln de oude fout, die we ln de aanvang van ons artikel hebben gegispt ln de geleerden uit de vorige eeuw. Keiler komt telkens triomfantelijk aandragen met vondsten, die de histo rische betrouwbaarheid van de Bijbel bevestigen. Maar zodra een Bijbels ver haal niet of nog niet door archeo logische vondsten wordt gestaafd, is hij geneigd om te veronderstellen dat de B\jbel in dit opzicht dan wel ongelijk zal hebben. Zo noemt hij het verhaal van het bie zen kistje, waarin Mozes gelegd werd, „niets anders dan een verzinsel, waar mee van oudsher het nageslacht het le ven van grote mensen heeft willen ver fraaien". En dit alleen, omdat een der gelijk verhaal ook over koning Sargon wordt verteld. De geschiedenis van De- bora en Gideon noemt de schrijver „vro me legenden". Ook heeft hij het over „SImsons daden en streken", die naar zijn mening slechts heldensagen zijn. Voor een man als Keller, die bij zijn werk aan dit boek dagelijks werd ge confronteerd met de oppervlakkige en niet steekhoudende kritiek van histo rici, die door verdere opgravingen telkens hun beweringen moesten in slikken, zijn verklaringen als de hier geciteerde ontstellend oppervlakkig en onwetenschappelijk. Hoogst kwalijk nemen we de auteur ook zijn uitlatingen over de wetgeving op de Sinaï. Zijn bewering komt hierop neer, dat Mozes op de Slnal min of meer het monotheïsme zou hebben uit gevonden. „Op de Sinaï vtndt iets unieks ln de wereldgeschiedenis plaats. Hier liggen de wortels en de Inhoud van een volstrekt eigensoortig geloof, dat sterk genoeg was om de aarde te veroveren. Mozes, kind van een omge ving, die vervuld ls van het geloof aan een groot aantal godheden, aan goden ln vele gedaanten, verkondigt het ge loof ln de éne God. Mozes wordt de stichter van het monotheïsme. Aldus Keller, die hiermede niets meer of min der beweert, dan dat de door Mozes In theologische aangelegenheden houdt Keiler zich graag op de vlakte, maar hier verraadt hij, wat hij ln zijn hoofdstuk over de tocht van Abra- hem naar Kanaan zorgvuldig ver zweeg: zijn opinie, dat Abraham niet naar Kanaan trok ln gehoorzaamheid aan de roepstem van God, Die hem verschenen was. Dat ook Iza&k en Jakob wellicht nog vele goden dien den of ln elk geval een andere God dan Samuël en David. Ook een man, die persoonlijk de Bijbel niet ziet als de openbaring Gods, als een door de Inspiratie des Geestes tot standgekomen geschrift, kan een boek schrijven waarin hij aantoont dat die Bijbel ln zijn historische gegevens be trouwbaar ls. Hij moet een dergelijk betoog dan echter niet ontsieren door persoonlijke en niet gefundeerde opvat tingen van diezelfde Bijbel in flagrante Itngen van diezelfd Bijbel ln flagrante tegenspraak zijn. We zwijgen nu over de wijze, waarop de auteur schrijft over de wonderen ln de Bijbel, die ln zijn opvatting de histo rische betrouwbaarheid van de Schrift bevestigen, zodra zij op natuurltlke wfl- ze kunnen worden verklaard. Dat ls een hoofdstuk apart en bovendien ligt deze zaak op een geheel ander vlak. Maar we meenden uitdrukkelijk te moeten wijze op de wel zeer onweten schappelijke methode van Keller, die blijkbaar de stelling hanteert: De Bjjbel heeft geljjk, zodra zjjn verbalen door archeologische vondsten bevestigd wor NICOSIA, 9 aug. (Reuter). Drie Grieks-Cyprioten, die op Cyprus we gens verzetsdaden ter dood waren ver oordeeld, zijn donderdagochtend tus sen 2 en 3 uur plaatselijke tijd in de gevangenis van Nicosia terechtgesteld. .Patatsou (22) was veroordeeld we gens moord op een Turks-Cyprische politieman, Zakos (25 en Michael (22) wegens een overval op Britse troepen. Griekse politie in Athene dreef groe pen Grieks-Cyprische studenten uiteen die de gehele nacht bij het graf van de Griekse onbekende soldaat wilden bidden. De terechtstelling van de drie man nen was het sein voor een bijna waan zinnig oproer, ontketend door de ove rige gevangenen. Militairen hebben in de omgeving van de gevangenis gepatrouilleerd. De Dit is de Grieks-Cyprische Drosoulla Demetriades, het 22-j. meisje uit Nikosia, dat daar twee weken geleden haar ver loofde, de Matezer politieman Bonici, door opstandelingen tegen het Engelse bewind zag neerschieten, toen zij met hem zou gaan lunchen. Op een persconferentie zei zij: „Ik wil tot mijn volk spreken. De Cyprioten zijn het handjevol terroristen beu, maar te bang om het openlijk te zeggen." Zoals bekend, heeft zij gisteren voor de radio van het eiland de rebellenleider Grivas een moordenaar genoemd. „Wij zouden in september trouwen", zegt Drosoulla bedroefd, „we hadden al les al gekocht. Nu blijft alleen de herinne ringMaar lk blijf doorvechten voor mijn volk!" straten van Nicosia waren verlaten en de winkels geblindeerd. Het leek, alsof in de stad de staat van beleg was af gekondigd. Bij wijze van speciale veiligheids maatregel is het de Cyprioten verbo den auto's, motorfietsen of fietsen t® gebruiken. ZONDAG 12 AUGUSTUS 1956. HILVERSUM I (402 m.) VARA: 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 V. h. platte land. 8.30 Gevar. progr. 10.00 Geestelijk leven, toespr. 10.15 Kinderkoor en instr. ens. 10.40 Met en zonder omslag. 11.05 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Even afrekenen, Heren! 12.45 Gram. 13.00 Nws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 V. d. sold. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en solist. 15.10 Kinder en meisjeskoor. 15.25 Gitaorspel. 15.45 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gram. 17.30 V. d. kind. 17.50 Nws. en sport- uitsl. 18.05 Sportjourn. VPRO: 18.30 Korte Doopsgez. kerkd. IKOR: 19.00 V. d. jeugd. 19.30 Bijbelvertelling. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz. 20.55 Voordr. 21.05 Gram. 22.00 Act. 22.10 Gram. 22.40 Idem. 23.00 Nws. 23.15 Act. of gram. 23.25—24.00 Gram. HILVERSUM n (298 ro.) KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Gram. 10.00 Geref. Kerkdienst. 11.30 Gram. 11.55 Vocaal ens. en klein koor. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Lichte muz. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.10 Chansons. 13.40 Boekbespr. 13.55 Gram. 14.10 Viool en Hammondorgel. 14.30 Gram. 15.15 De Vliegende Hollander, caus. 15.25 Gram. 15.55 Lichte muz. 16.15 Sport. 16.30 „...en men verblindde Zedekia's ogen en zij bonden hem met twee koperen ketenen en voerden hem naar Babel". Op dit relief voltrekt een koning met een speer deze gruwelijke straf, die volgens As- syrisch-Babylonisch oorlogsrecht verraad stond, aan een gevangene. Men heeft ringen door de boven lippen der gevangenen gedreven om hun weerstand te breken. 24). HOOFDSTUK XI Da kapel van da oude Forse Dicht beneden de rots, waarop Her ford-Huis was gebouwd, strekte zich een rotsige landtong een eindweegs in zee uit, en eindigde in een plat form, dat zich een honderd voet bo ven het water verhief. Op dit plat form stond de vuurtoren, waar Mar tha Dart liever kerkte dan bij domi nee Cunliffe. Er liep een smal pad over de rug, die nooit geheel onder water stond, al was het zo, dat bij stormachtig weer het schuim er zo woest over ging, dat een wandeling naar het huis van de lichtwachter niet bijzonder aangenaam was. Maar Justin had, toen hij het beheer in handen kreeg, het pad veilig gemaakt door stenen muren aan weerszijden te laten bouwen op de rotsbodem en zo was de oude Jeremias Forse in staat gesteld elke zondagavond te spreken zonder de vrees, dat hij geen hoorders zou hebben. De lantaarnheuvel, waar de oude kapel tot een vuurtoren was omge bouwd, was altijd een geliefkoosd plekje geweest voor de Herfordse vis sers. Vrouwen echter bevonden zich alleen op de mooiste zomeravonden onder Jeremias' gehoor; Martha Dart kwam er niet vaker dan één- of tweemaal per jaar. Toen dominee Cunliffe zijn onver beterlijk gemeentelid verliet, wendde hij zijn schreden naar de vuurtoren. Het was een mooie, zonnige dag in 't laatst van februari; de brem stond op gonnen te zwellen en te kleuren ln de reeds vroeg een leidsman voor ande- warme zonneschijn. Doch dominee ren was geworden. Hij had zich in- Cunliffe was verdrietig van geest, en de blijdschap van de naderende lente kon hem niet verkwikken. Hij wist niet zeker, of hij Jeremias Forse op zijn post zou vinden, maar ook hij wandelde gaarne eens naar de lan taarnheuvel. Tegen het oude, grauwe gebouw stond een stenen bank, waar hij en Justin menig vertrouwelijk uur samen hadden doorgebracht, en waar ook reeds in deze tijd de zonsonder gang kon worden gezien: Nog een uur, dan zou de zon in zee zinken. Hij stapte langzaam met grote, afgeme ten schreden over de weg, waar aan beide zijden de vloed zachtjes hoger kwam tegen de stenen. Hij meende, dat hij aan het peinzen was, maar het zachte ruisen van het water had hem listiglijk zijn gedachten ontstolen, en hü deed niets anders dan werktuig lijk een paar regels opzeggen van een oud kerklied, dat hem door het hoofd speelde. Eerst toen hij de hoek om ging en de oude Forse met zijn vis netten op het geliefkoosde plaatsje zag zitten, werd hij weer klaar wak ker. Er waren wel meer oudere mannen in Herford dan Jeremias Forse, maar hij was zo lang oud genoemd, dat het een deel van zijn naam was gewor den. Hij was een grote, forse man tussen de zestig en zeventig, met een eerlijk, bruin, verweerd gelaat, sneeuwwit haar en blauwe ogen, die nog helder en scherp genoeg waren om verwijderde voorwerpen op zee te i,, kunnen onderscheiden zonder zjjn het punt te gaan bloeien, en de knop-1 verrekijker. Misschien had hij de pen aan alle bomen en struiken be-1 naam oud wel gekregen, omdat hij dertijd aangesloten bij de methodis ten in Lowborough, toen ze in Her- ford een predikant hadden gehad, die zijn ambt minder waardig was; dat was geweest voordat de oude heer Herford trouwde. En al hield hij veel van Justin en had hij grote eerbied voor dominee Cunliffe, toch was hij zijn eerste keuze trouw gebleven. Hij was oefenaar geworden bij de metho disten in een tijd, toen hem dat in zijn dorp blootstelde aan onaange naamheden en vervolgingen, doch hij had nimmer geweifeld. Hijhad zijn dorp niet verlaten en evenmin het oefenen nagelaten, en zijn taaie vol harding, gestaald door zijn geloofs moed, had het tenslotte op zijn te genstanders gewonnen. Justin had altijd veel van de oude Forse gehouden, en was als jongen dikwijls komen luisteren naar zijn eenvoudig woord, dat hij veel mooier vond dan de deftige toespraken van de dominee. En dan was de oude For se ook een autoriteit op het gebied van het weer en de stroom; hij was de bekwaamste visser van het dorp geweest, totdat een hevige aanval van reumatische koortsen hem had ge noodzaakt, zijn bedrijf te laten varen. Justin had hem later aangesteld tot waker van de vuurtoren, en hij erken de dankbaar, dat hij daar altijd een goed dak boven zijn hoofd had en ster ke muren, om de winterstormen bui ten te houden. Er was daar ook geen gevaar, dat de oude Forse zijn plich ten zou verwaarlozen, zoals de vorige lichtwachter had gedaan. (Wordt vervolgd). Vespers. IKOR: 17.00 Herv. Kerkdienst, phn. 18.30 Kerkelijk nws. plm. 18.45 Evert napraten op de studeerkamer van Ds. P. J. de Geeter. NCRV: 19.00 Kerkelijk nws. 19.05 Boekbespr. 19.15 Geestelijke liede ren. 19.30 Het Evangelie in een draaikolk; De Brieven aan de Corinthiers, caus. KRÖ: 19.45 Nws. 20.00 De gewone man. 20.05 Lichte muz. 20.25 Act. 20.35 U bent toch ook van de Partij?, caus. 20.45 Pianospel en zang met gram. 21.10 De man die nooit bestond, hoorsp. 22.00 Gram. 22.45 Avond gebed en liturg, kal. 23.00 Nws. 23.15 24.00 Gram. MAANDAG 13 AUGUSTUS 1956. HILVERSUM 1 (402 m.) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. VPRO: 10.00 Voor de oude dag. 10.08 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.20 Bariton en clavecimbel. 11.40 V. d. jeugd. 12.00 Hawaiian muz. 12.30 Land- en tuin- b.meded, 12.33 V. h. platteland. 12.38 Gram. 12.50 Rep. Ronde v. Nederland. 13.00 Nws. 13.15 V. d. middenstand. 13.20 Dansmuz. 13.45 Gram. 14.00 V. d. vrouw. 14.15 Piano recital. 14.45 De twee Magdalena's, hoor sp. 15.55 Gram. 16.25 Koorzang. 17.00 Gram. 17.35 Lichte muz. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 Dansmuz. 19.00 V. d. kind. 19.10 Gram. 19.20 Strijkkwart. 19.50 Rep. Ronde v. Nederland. 20.00 Nws. 20.08 Lichte muz. 20.45 Gram. en interviews. 21.20 Lichte muz. 21.45 Wat heeft de Eu ropese gemeenschap voor kolen en staal ons gebracht?, lezing. 22.00 Radiophilhar- m. ork. en soliste. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.35—24.00 Idem. HILVERSUM II (298 m.) NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.S5 Voordr. 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Gevar. progr. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.35 Lichte muz. 12.55 Gram. en act. 13.0Ö Nws. 13.15 Gevar. muz. 13.40 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 V. d. vrouw. 15.15 Lichte muz. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Viool, viola da gamba en clavecimbel. 17.00 V. d. kleuters. 17.15 Promenade ork. 17.40 Koersen. 17.45 Regeringsuitz.: Rijks delen Overzee: Dr. K. W. Galis: „Grepen uit Nieuw-Guinea's geschiedenis." 18.00 Meisjeskoor. 18.20 Gram. 18.30 Metropole ork. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Orgel- conc. 19.30 Volk en Staat, caus. 19.45 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr. 21.08 Nederlanders, vrachtvaarders van Euro pa, klankb. 21.50 Kamerkoor 22.05 Fiesta in Tahiti, caus. 22.20 Viool en piano. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15— 24.00 Gram. BRUSSEL (324 m.) 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 V. d. landb. 12.42 Gram 13.00 Nws. 13.15 Omr. ork. 14.00 Gram.' 15.00, 16.02 en 16.30 Idem. 17.00 Nws 17.10 Lichte muz. 17.45 Omr.koor. 18.20 Prot. uitz. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Le Vin herbe, oratorium. 20.50 Gram. 21.20 Omr. ork. 22.00 Nws 22.15 Gram. 2.55—23.00 Nws. Ingezonden Mededeling (Adv.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 9