„DE BUBEL HEEFT TOCH GELIJK!"
tSSO
Maar waarom heeft de Bijbel ongelijk,
als vondsten nog ontbreken?
2te Radio ttAenqt U
Archeologen constateren telkens
Rembrandt-
tentoonstelling
Drosoulla blijft
doorvechten
Drie Cyprioten
terechtgesteld
Zaterdag 11 augustus 1956
pagina 9
Demonstralies in India
Gezouten haring naar
Oost-Duitsiand
Bezwaren tegen boek van Duits journalist
Verrassend licht
In Testament beknopt
Maar....
Triomfantelijk
Onjuiste uitlatingen
De wonderen
WRHAAL
Met Esso
bent U beter uit
ZEEUWSCH DAGBLAD
„Daarna stond een nieuwe koning
op over Egypte, die Jozef niet ge
kend had
In het museum te Cairo rust de
volkomen gaaf gebleven mummie
van Ramses II, de farao der on
derdrukking.
Bombay werd tweetalige staat
AHMEDABAD, West-India, 10 aug.
(Reuter) In de stad Ahmedabad fii
West-India is een uitgaansverbod afge
kondigd. Bij betogingen tegen het rege
ringsbesluit om van Bombay een tweeta
lige staat te maken, zijn woensdag zeven
mensen gedood en 107 gewond.
Ook donderdag deden zich weer botsin
gen met de politie voor, waarbij enkele
doden vielen. Duizenden betogers be
stormden een politiebureau en staken een
politieauto in brand. Elders werd een au
to van een volksvertegenwoordiger in
brand gestoken. Een begin van brand in
het huis van een ambtenaar kon geblust
worden.
Er zijn militairen ingeschakeld om het
uitgaansverbod te helpen handhaven.
Honderdduizend textielarbeiders en
80.000 studenten zijn in staking. Zesender
tig fabrieken zijn door betogers aange
vallen en moesten sluiten.
Het plan om een tweetalige staat Bom
bay te vormen is inmiddels met 241 tegen
veertig stemmen door het Lagerhuis aan
genomen. In de nieuwe staat zullen Ma-
rathl- en Gujeratisprekende mensen sa
menwonen. De stad Bombay maakt deel
uit van de nieuwe staat.
(Vervolg van le weekendpag.)
Het innerlijk
Van de schittering door uiterlijke
pracht is de door het leven gerijpte
kunstenaar gekomen tot een veel die
pere weergave van het innerlijk, van
een schilderen met de hand en het
verstand tot een schilderen met het
hart, een ontwikkelingsgang, die we
bi) vele schilderijen kunnen waarne
men. Het schilderij Saskla als Flora
uit 1634 bijv. toont een jonge vrouw,
gehuld in een kostbaar gewaad, ge
tooid' met flonkerende juwelen en
kleurige bloemen, alles met grote
nauwkeurigheid geschilderd; Hen-
drickje Stoffels als Flora uit ong. 1657
is weer veel soberder, zowel wat de
wijze van schilderen als de kleding
en versiering betreft.
Alle portretten uit de latere levens
jaren vertonen een zich afwenden van
alle uiterlijkheden en een doordringen
tot de diepste kern. Ontroerend mooi
Is het portret van Rembrandts broer
Adriaen.
„Zelden is de tragiek van een stoe^
re, doch verzwakte en ingezakte ge
stalte, is de verwering van een barse
kop, uit welks mat geworden ogen
ontgoocheling spreekt, indrukwekken
der uitgebeeld". (W. Martin, Rem
brandt en zijn tijd). Niet minder ont
roerend is het zelfportret uit ong,
1664, waarover Jan Veth schrijft:
„Hier is niets meer, dat aan de over-
moedigen veroveraar herinnert. Het
noodlot heeft in het vreemd misvorm
de gelaat hevig gewroet en geploegd;
het heeft er builen en groeven en
houwen in gerammeid; het schroeide
er zijn brand op, maar het heeft dezen
wijzen mijmeraar allerminst gebrO'
ken".
Allemaal!
En bekijkt U ook eens het por
tret van de biddende apostel en van
Hendrickje Stoffels; eigenlijk moeten
we zeggen: bekijkt u ze allemaal
Nu de tentoonstelling vanaf
8 augustus in Rotterdam te bezich
tigen zal zijn, kunnen we U slechts
één raad geven: bestelt U eerst de
catalogus d 3,bij het Museum
Boymans te Rotterdam, leest U
deze dan zorgvuldig door (van alle
entoongestelde schilderijen treft
U een reproduktie en een korte be
schrijving aan), bezoekt U dan de
ze unieke tentoonstelling en laat
deze kans niet voorbijgaan om
vele Rembrandts te leren kennen,
die U waarschijnlijk nooit meer
zult kunnen zien!
's-GRAVENHAGE, 10 aug. De Ne
derlandse bond van haringhandelaren
heeft met Oost-Duitsland een contract ge
sloten voor de levering van ruim 90.000
vaten gezouten haring. De verscheping zal
volgende week beginnen en tegen het
einde van het jaar eindigen. Het contract,
dat tot stand is gebracht ingevolge de be
staande handelsovereenkomst, is ongeveer
dertig procent b.oter dan dat van het vo
rige jaar.
(Van onze §-redacteur)
UTRECHT, aug. In de vorige eeuw bestond
er voor vele geleerden geen groter genoegen dan
om op grond van hun zeer beperkte kennis van
de geschiedenis van het oude Oosten aan te tonen,
de de Bijbel op allerlei punten ongelijk had. Al
lerlei gebeurtenissen konden onmogelijk plaats
gevonden hebben in de tijd en op de plaats, die
door de Bijbel werden verteld. Mozes kon niet de
auteur zijn van de Pentateuch, omdat hij niet
schrijven kon. In de Bijbel genoemde personen
werden naar het rijk der fabelen verwezen. Zij
slaagden gemakkelijk in hun bewijsvoering. Niet
omdat de Bijbel ongelijk had, maar omdat de ken
nis van deze verlichte historici totaal ontoereikend
De getuigenissen voor de historische juistheid van de Bijbel zijn verspreid
ln talloze rapporten en boeken van geleerden uit vele landen. Werken, die
voor de leek onbereikbaar en onverteerbaar zijn. Thans zijn deze resultaten van
de fascinerende wetenschap, die archeologieheet, echter samengevat in één
uitermate Interessant boek van de Duitse journalist Werner Keller. Dit boek
werd in Duitsland onmiddellijk een best-seller. Sedert oktober van het vorige
Jaar werden er al 150.000 exemplaren van verkocht. Het werd Inmiddels ln elf
talen vertaald, waaronder ook ln het Nederlands. („De Bijbel heeft toch ge
lijk", Ultg. H. J. Paris, Amsterdam). Nog voor het boek hier verschenen
was, werd de uitgever overstroomd door Intekeningen, zodat we kunnen aan
nemen, dat het ook ln ons land de algemene aandacht zal trekken.
was om de Bijbel op zijn historische juistheid te
toetsen.
Nu zijn de boeken van deze geleerden opgebor
gen in de depots van de grote bibliotheken. Voor
de huidige wetenschap hebben_ze geen enkele be
tekenis meer. Maar de Bijbel is een onmisbaar
handboek geworden op de schrijftafels van de ar
cheologen en historici van deze tijd. Een waarde
vol werk, waaruit zij meermalen aanwijzingen
putten voor de verdere gang van hun onderzoek.
Omdat inmiddels steeds duidelijker bewezen is,
dat de Bijbel ook in de vermelding van personen,
toestanden en gebeurtenissen volkomen betrouw-
baar is. Ook talloze ongelovige geleerden hebben
in de laatste decennia telkens weer verwonderd
uitgeroepen: „De Bijbel heeft toch gelijk!"
verkondigde God niet de God was van
de patriarchen.
den. Is dat voor bepaalde Bijbelverha
len tot dusver nog niet geschied, dan
zal de B()bel op dat punt wel ongelijk
hebben.
Het heeft ons zeer verbaasd, dat de
grote christelijke dagbladen in hun uit
bundige lof over dit boek niet de vin
ger bij deze zwakke plek hebben ge
legd. Wellicht ls dit verschijnsel te ver
klaren uit het feit, dat zij reeds een
recensie brachten toen dit boek nog
nauwelijks van de pers was en de tijd
tot het rustig doorlezen van dit 440
pagina's tellende boek de recensenten
nog ontbroken had.
We meenden echter onze lezers ook
op deze dingen te moeten wijzen. Op
dat zij weten, dat dit zeer interes
sante en lezenswaardige boek met
enige voorzichtigheid moet worden
gehanteerd.
Dit is te begrijpen, want het is een
goed geschreven en uitermate boeiend
boek. Beginnend bij 't boek Genesis en
eindigend bij de Handelingen der Apos-
len citeert de auteur telkens een Bij
beltekst om dan te laten zien, welk
verrassend licht de archeologische
vondsten op dit Schriftgedeelte werpen
een hoe juist de politieke situatie, de
zeden en gebruiken of een bepaalde
historische gebeurtenis ln de Bijbel
weergegeven worden.
Zo reizen we met Abraham van Ha-
ran naar Kanaèln, we zien de Israëlie
ten zwoegen bi) de bouw van de grens
vestingen van het Egyptische Plthom
en Radiuses en we volgen hen na de
uittocht uit Egypte op de veertigjarige
zwerftocht naar het beloofde land.
Verrassende gegevens uit de Rich-
terentijd kwamen aan het licht, maar
vooral ook uit de dagen van Davld en
Salomo. Ook uit het tijdperk van het
gedeelde rijk vóór de ballingschap
bracht de leerschool van de spade tal
loze verhelderende en het Bijbelver
haal bevestigende vondsten te voor
schijn.
De periode van de ballingschap en ook
het tijdperk der Makkabeeën worden
uitvoerig behandeld, doch ten aanzien
van het Nieuwe Testament blijft de
schrijver zeer beknopt. Waarschijnlijk
niet, zoals sommige critici veronder
steld hebben, omdat hij zich hier is
gaan haasten. Het Nieuwe Testament
omvat nu eenmaal slechts een periode
•van een halve eeuw, doch het Oude
Testament geeft een historie van dui
zenden Jaren weer. Bovendien 'laten
oorlogen en veroveringstochten ln de
bodem vele duidelijke sporen na, ter
wijl het optreden van Christus uiter
aard niet door archeologische vondsten
weerspiegeld wordt. Enkele losse schet
sen over de grafdoek van Turijn, het
graf van Petrus en de rollen van de
Dode Zee besluiten het lioek.
De verleiding om enkele bijzonder
Interessante gedeelten uit dit boek
uitvoeriger weer te geven is uiter
aard groot. We moeten daaraan ech
ter weerstand bieden, want de hebben
de resterende ruimte nodig voor het
plaatsen van enkele kritische opmer
kingen. We stellen voorop, dat het
boek van Keiler als gepopulariseerde
samenvatting van de resultaten der
Bijbelse archeologie grote verdienten
heeft.
Ook dulden we het de schrijver niet
euvel, dat hij geen pogingen heeft aan
gewend om te bewijzen, dat de Bijbel
het Woord van God ls. Dit ls een zaak,
die nimmer te bewijzen zal zijn en die
slechts in het geloof kan worden aan
vaard. Keiler heeft slechts willen aan
tonen, dat de Bijbel ook ln haar histo
rische mededelingen betrouwbaar ls
Ook dit ls een zaak, die voor de gelo
vige uiteraard geen bewijs behoeft.
Maar toch zal hij het slechts toejui
chen, als hetgeen hij steeds gelovig als
waarheid heeft aanvaard, nu door de
sceptische wetenschap als juist moet
worden erkend.
We nemen het de auteur echter wel
kwalijk, dat hij telkens weer vervalt
ln de oude fout, die we ln de aanvang
van ons artikel hebben gegispt ln de
geleerden uit de vorige eeuw.
Keiler komt telkens triomfantelijk
aandragen met vondsten, die de histo
rische betrouwbaarheid van de Bijbel
bevestigen. Maar zodra een Bijbels ver
haal niet of nog niet door archeo
logische vondsten wordt gestaafd, is hij
geneigd om te veronderstellen dat de
B\jbel in dit opzicht dan wel ongelijk
zal hebben.
Zo noemt hij het verhaal van het bie
zen kistje, waarin Mozes gelegd werd,
„niets anders dan een verzinsel, waar
mee van oudsher het nageslacht het le
ven van grote mensen heeft willen ver
fraaien". En dit alleen, omdat een der
gelijk verhaal ook over koning Sargon
wordt verteld. De geschiedenis van De-
bora en Gideon noemt de schrijver „vro
me legenden". Ook heeft hij het over
„SImsons daden en streken", die naar
zijn mening slechts heldensagen zijn.
Voor een man als Keller, die bij zijn
werk aan dit boek dagelijks werd ge
confronteerd met de oppervlakkige en
niet steekhoudende kritiek van histo
rici, die door verdere opgravingen
telkens hun beweringen moesten in
slikken, zijn verklaringen als de hier
geciteerde ontstellend oppervlakkig en
onwetenschappelijk.
Hoogst kwalijk nemen we de auteur
ook zijn uitlatingen over de wetgeving
op de Sinaï. Zijn bewering komt hierop
neer, dat Mozes op de Slnal min of
meer het monotheïsme zou hebben uit
gevonden. „Op de Sinaï vtndt iets
unieks ln de wereldgeschiedenis plaats.
Hier liggen de wortels en de Inhoud
van een volstrekt eigensoortig geloof,
dat sterk genoeg was om de aarde te
veroveren. Mozes, kind van een omge
ving, die vervuld ls van het geloof aan
een groot aantal godheden, aan goden
ln vele gedaanten, verkondigt het ge
loof ln de éne God. Mozes wordt de
stichter van het monotheïsme. Aldus
Keller, die hiermede niets meer of min
der beweert, dan dat de door Mozes
In theologische aangelegenheden
houdt Keiler zich graag op de vlakte,
maar hier verraadt hij, wat hij ln zijn
hoofdstuk over de tocht van Abra-
hem naar Kanaan zorgvuldig ver
zweeg: zijn opinie, dat Abraham niet
naar Kanaan trok ln gehoorzaamheid
aan de roepstem van God, Die hem
verschenen was. Dat ook Iza&k en
Jakob wellicht nog vele goden dien
den of ln elk geval een andere God
dan Samuël en David.
Ook een man, die persoonlijk de Bijbel
niet ziet als de openbaring Gods, als
een door de Inspiratie des Geestes tot
standgekomen geschrift, kan een boek
schrijven waarin hij aantoont dat die
Bijbel ln zijn historische gegevens be
trouwbaar ls. Hij moet een dergelijk
betoog dan echter niet ontsieren door
persoonlijke en niet gefundeerde opvat
tingen van diezelfde Bijbel in flagrante
Itngen van diezelfd Bijbel ln flagrante
tegenspraak zijn.
We zwijgen nu over de wijze, waarop
de auteur schrijft over de wonderen ln
de Bijbel, die ln zijn opvatting de histo
rische betrouwbaarheid van de Schrift
bevestigen, zodra zij op natuurltlke wfl-
ze kunnen worden verklaard. Dat ls een
hoofdstuk apart en bovendien ligt deze
zaak op een geheel ander vlak.
Maar we meenden uitdrukkelijk te
moeten wijze op de wel zeer onweten
schappelijke methode van Keller, die
blijkbaar de stelling hanteert: De Bjjbel
heeft geljjk, zodra zjjn verbalen door
archeologische vondsten bevestigd wor
NICOSIA, 9 aug. (Reuter). Drie
Grieks-Cyprioten, die op Cyprus we
gens verzetsdaden ter dood waren ver
oordeeld, zijn donderdagochtend tus
sen 2 en 3 uur plaatselijke tijd in de
gevangenis van Nicosia terechtgesteld.
.Patatsou (22) was veroordeeld we
gens moord op een Turks-Cyprische
politieman, Zakos (25 en Michael (22)
wegens een overval op Britse troepen.
Griekse politie in Athene dreef groe
pen Grieks-Cyprische studenten uiteen
die de gehele nacht bij het graf van
de Griekse onbekende soldaat wilden
bidden.
De terechtstelling van de drie man
nen was het sein voor een bijna waan
zinnig oproer, ontketend door de ove
rige gevangenen.
Militairen hebben in de omgeving
van de gevangenis gepatrouilleerd. De
Dit is de Grieks-Cyprische Drosoulla
Demetriades, het 22-j. meisje uit Nikosia,
dat daar twee weken geleden haar ver
loofde, de Matezer politieman Bonici, door
opstandelingen tegen het Engelse bewind
zag neerschieten, toen zij met hem zou
gaan lunchen.
Op een persconferentie zei zij: „Ik wil
tot mijn volk spreken. De Cyprioten zijn
het handjevol terroristen beu, maar te
bang om het openlijk te zeggen." Zoals
bekend, heeft zij gisteren voor de radio
van het eiland de rebellenleider Grivas
een moordenaar genoemd.
„Wij zouden in september trouwen",
zegt Drosoulla bedroefd, „we hadden al
les al gekocht. Nu blijft alleen de herinne
ringMaar lk blijf doorvechten voor
mijn volk!"
straten van Nicosia waren verlaten en
de winkels geblindeerd. Het leek, alsof
in de stad de staat van beleg was af
gekondigd.
Bij wijze van speciale veiligheids
maatregel is het de Cyprioten verbo
den auto's, motorfietsen of fietsen t®
gebruiken.
ZONDAG 12 AUGUSTUS 1956.
HILVERSUM I (402 m.) VARA: 8.00
Nws. en postduivenber. 8.18 V. h. platte
land. 8.30 Gevar. progr. 10.00 Geestelijk
leven, toespr. 10.15 Kinderkoor en instr.
ens. 10.40 Met en zonder omslag. 11.05
Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30
Sportspiegel. 12.35 Even afrekenen, Heren!
12.45 Gram. 13.00 Nws. 13.05 Meded. of
gram. 13.10 V. d. sold. 14.00 Boekbespr.
14.20 Kamerork. en solist. 15.10 Kinder
en meisjeskoor. 15.25 Gitaorspel. 15.45
Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Gram. 17.30 V. d. kind. 17.50 Nws. en sport-
uitsl. 18.05 Sportjourn. VPRO: 18.30 Korte
Doopsgez. kerkd. IKOR: 19.00 V. d. jeugd.
19.30 Bijbelvertelling. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Gevar. muz. 20.55 Voordr. 21.05
Gram. 22.00 Act. 22.10 Gram. 22.40 Idem.
23.00 Nws. 23.15 Act. of gram. 23.25—24.00
Gram.
HILVERSUM n (298 ro.) KRO: 8.00
Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30
Nws. en waterst. 9.45 Gram. 10.00 Geref.
Kerkdienst. 11.30 Gram. 11.55 Vocaal ens.
en klein koor. KRO: 12.15 Gram. 12.20
Apologie. 12.40 Lichte muz. 12.55 Zonne
wijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.10
Chansons. 13.40 Boekbespr. 13.55 Gram.
14.10 Viool en Hammondorgel. 14.30 Gram.
15.15 De Vliegende Hollander, caus. 15.25
Gram. 15.55 Lichte muz. 16.15 Sport. 16.30
„...en men verblindde Zedekia's
ogen en zij bonden hem met twee
koperen ketenen en voerden hem
naar Babel". Op dit relief voltrekt
een koning met een speer deze
gruwelijke straf, die volgens As-
syrisch-Babylonisch oorlogsrecht
verraad stond, aan een gevangene.
Men heeft ringen door de boven
lippen der gevangenen gedreven
om hun weerstand te breken.
24).
HOOFDSTUK XI
Da kapel van da oude Forse
Dicht beneden de rots, waarop Her
ford-Huis was gebouwd, strekte zich
een rotsige landtong een eindweegs
in zee uit, en eindigde in een plat
form, dat zich een honderd voet bo
ven het water verhief. Op dit plat
form stond de vuurtoren, waar Mar
tha Dart liever kerkte dan bij domi
nee Cunliffe. Er liep een smal pad
over de rug, die nooit geheel onder
water stond, al was het zo, dat bij
stormachtig weer het schuim er zo
woest over ging, dat een wandeling
naar het huis van de lichtwachter
niet bijzonder aangenaam was. Maar
Justin had, toen hij het beheer in
handen kreeg, het pad veilig gemaakt
door stenen muren aan weerszijden te
laten bouwen op de rotsbodem en zo
was de oude Jeremias Forse in staat
gesteld elke zondagavond te spreken
zonder de vrees, dat hij geen hoorders
zou hebben.
De lantaarnheuvel, waar de oude
kapel tot een vuurtoren was omge
bouwd, was altijd een geliefkoosd
plekje geweest voor de Herfordse vis
sers. Vrouwen echter bevonden zich
alleen op de mooiste zomeravonden
onder Jeremias' gehoor; Martha Dart
kwam er niet vaker dan één- of
tweemaal per jaar.
Toen dominee Cunliffe zijn onver
beterlijk gemeentelid verliet, wendde
hij zijn schreden naar de vuurtoren.
Het was een mooie, zonnige dag in 't
laatst van februari; de brem stond op
gonnen te zwellen en te kleuren ln de reeds vroeg een leidsman voor ande-
warme zonneschijn. Doch dominee ren was geworden. Hij had zich in-
Cunliffe was verdrietig van geest, en
de blijdschap van de naderende lente
kon hem niet verkwikken. Hij wist
niet zeker, of hij Jeremias Forse op
zijn post zou vinden, maar ook hij
wandelde gaarne eens naar de lan
taarnheuvel. Tegen het oude, grauwe
gebouw stond een stenen bank, waar
hij en Justin menig vertrouwelijk uur
samen hadden doorgebracht, en waar
ook reeds in deze tijd de zonsonder
gang kon worden gezien: Nog een
uur, dan zou de zon in zee zinken. Hij
stapte langzaam met grote, afgeme
ten schreden over de weg, waar aan
beide zijden de vloed zachtjes hoger
kwam tegen de stenen. Hij meende,
dat hij aan het peinzen was, maar het
zachte ruisen van het water had hem
listiglijk zijn gedachten ontstolen, en
hü deed niets anders dan werktuig
lijk een paar regels opzeggen van een
oud kerklied, dat hem door het hoofd
speelde. Eerst toen hij de hoek om
ging en de oude Forse met zijn vis
netten op het geliefkoosde plaatsje
zag zitten, werd hij weer klaar wak
ker.
Er waren wel meer oudere mannen
in Herford dan Jeremias Forse, maar
hij was zo lang oud genoemd, dat het
een deel van zijn naam was gewor
den. Hij was een grote, forse man
tussen de zestig en zeventig, met een
eerlijk, bruin, verweerd gelaat,
sneeuwwit haar en blauwe ogen, die
nog helder en scherp genoeg waren
om verwijderde voorwerpen op zee te
i,, kunnen onderscheiden zonder zjjn
het punt te gaan bloeien, en de knop-1 verrekijker. Misschien had hij de
pen aan alle bomen en struiken be-1 naam oud wel gekregen, omdat hij
dertijd aangesloten bij de methodis
ten in Lowborough, toen ze in Her-
ford een predikant hadden gehad, die
zijn ambt minder waardig was; dat
was geweest voordat de oude heer
Herford trouwde. En al hield hij veel
van Justin en had hij grote eerbied
voor dominee Cunliffe, toch was hij
zijn eerste keuze trouw gebleven. Hij
was oefenaar geworden bij de metho
disten in een tijd, toen hem dat in
zijn dorp blootstelde aan onaange
naamheden en vervolgingen, doch hij
had nimmer geweifeld. Hijhad zijn
dorp niet verlaten en evenmin het
oefenen nagelaten, en zijn taaie vol
harding, gestaald door zijn geloofs
moed, had het tenslotte op zijn te
genstanders gewonnen.
Justin had altijd veel van de oude
Forse gehouden, en was als jongen
dikwijls komen luisteren naar zijn
eenvoudig woord, dat hij veel mooier
vond dan de deftige toespraken van
de dominee. En dan was de oude For
se ook een autoriteit op het gebied
van het weer en de stroom; hij was
de bekwaamste visser van het dorp
geweest, totdat een hevige aanval van
reumatische koortsen hem had ge
noodzaakt, zijn bedrijf te laten varen.
Justin had hem later aangesteld tot
waker van de vuurtoren, en hij erken
de dankbaar, dat hij daar altijd een
goed dak boven zijn hoofd had en ster
ke muren, om de winterstormen bui
ten te houden. Er was daar ook geen
gevaar, dat de oude Forse zijn plich
ten zou verwaarlozen, zoals de vorige
lichtwachter had gedaan.
(Wordt vervolgd).
Vespers. IKOR: 17.00 Herv. Kerkdienst,
phn. 18.30 Kerkelijk nws. plm. 18.45 Evert
napraten op de studeerkamer van Ds. P.
J. de Geeter. NCRV: 19.00 Kerkelijk nws.
19.05 Boekbespr. 19.15 Geestelijke liede
ren. 19.30 Het Evangelie in een draaikolk;
De Brieven aan de Corinthiers, caus. KRÖ:
19.45 Nws. 20.00 De gewone man. 20.05
Lichte muz. 20.25 Act. 20.35 U bent toch
ook van de Partij?, caus. 20.45 Pianospel
en zang met gram. 21.10 De man die nooit
bestond, hoorsp. 22.00 Gram. 22.45 Avond
gebed en liturg, kal. 23.00 Nws. 23.15
24.00 Gram.
MAANDAG 13 AUGUSTUS 1956.
HILVERSUM 1 (402 m.) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40
Gram. VPRO: 10.00 Voor de oude dag. 10.08
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.20
Bariton en clavecimbel. 11.40 V. d. jeugd.
12.00 Hawaiian muz. 12.30 Land- en tuin-
b.meded, 12.33 V. h. platteland. 12.38 Gram.
12.50 Rep. Ronde v. Nederland. 13.00 Nws.
13.15 V. d. middenstand. 13.20 Dansmuz.
13.45 Gram. 14.00 V. d. vrouw. 14.15 Piano
recital. 14.45 De twee Magdalena's, hoor
sp. 15.55 Gram. 16.25 Koorzang. 17.00 Gram.
17.35 Lichte muz. 18.00 Nws. en comm.
18.20 Act. 18.30 Dansmuz. 19.00 V. d. kind.
19.10 Gram. 19.20 Strijkkwart. 19.50 Rep.
Ronde v. Nederland. 20.00 Nws. 20.08
Lichte muz. 20.45 Gram. en interviews.
21.20 Lichte muz. 21.45 Wat heeft de Eu
ropese gemeenschap voor kolen en staal
ons gebracht?, lezing. 22.00 Radiophilhar-
m. ork. en soliste. 23.00 Nws. 23.15 Gram.
23.35—24.00 Idem.
HILVERSUM II (298 m.) NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muz.
7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag.
8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V.
d. zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.S5 Voordr.
10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gram. 11.15 Gevar. progr. 12.25 Voor boer
en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.35 Lichte muz. 12.55 Gram. en act. 13.0Ö
Nws. 13.15 Gevar. muz. 13.40 Gram. 14.00
Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 V. d. vrouw.
15.15 Lichte muz. 16.00 Bijbellezing. 16.30
Viool, viola da gamba en clavecimbel.
17.00 V. d. kleuters. 17.15 Promenade ork.
17.40 Koersen. 17.45 Regeringsuitz.: Rijks
delen Overzee: Dr. K. W. Galis: „Grepen
uit Nieuw-Guinea's geschiedenis." 18.00
Meisjeskoor. 18.20 Gram. 18.30 Metropole
ork. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Orgel-
conc. 19.30 Volk en Staat, caus. 19.45 Gram.
20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr. 21.08
Nederlanders, vrachtvaarders van Euro
pa, klankb. 21.50 Kamerkoor 22.05 Fiesta
in Tahiti, caus. 22.20 Viool en piano. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nws. 23.15—
24.00 Gram.
BRUSSEL (324 m.) 11.45 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 V. d. landb. 12.42 Gram
13.00 Nws. 13.15 Omr. ork. 14.00 Gram.'
15.00, 16.02 en 16.30 Idem. 17.00 Nws 17.10
Lichte muz. 17.45 Omr.koor. 18.20 Prot.
uitz. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40
Gram. 20.00 Le Vin herbe, oratorium.
20.50 Gram. 21.20 Omr. ork. 22.00 Nws
22.15 Gram. 2.55—23.00 Nws.
Ingezonden Mededeling (Adv.)