ZEEUWSE FAMILIEIMN DE THEOCRATIE „Zijn takken over de muur" 30 Keeslngs Bistorisch Irchiel Ontwikkeling Ontspanning Gezelligheid i 't Zeeuwsch Weekend Bijna 300 jiy ET MATERIAAL van de Nederlandse volks- telling van 1947 heeft dr. P. J. Meertens in staat gesteld over de frequentie en de ver spreiding van de Zeeuwse patronymlca op -se namen, die zijn afgeleid van de naam van de va der nadere gegevens te publiceren. Dr. Meer tens doet zulks in de „Mededelingen" van de Ver voor Naamkunde te Leuven en de Commissie voor Naamkunde te Amsterdam. Hij constateert, dat het aantal patronymica op -se, dat in 1947 in Zeeland voorkwam, naar de 300 loopt. Hiervan komen er ongeveer 185 op Walche ren voor, 165 op Zuid-Beveland, 60 op Noord-Be veland, 90 op Schouwen-Duiveland, 55 op Tholen, 15 op St. Phïlipsland, 70 in westelijk en 85 in oos telijk Zeeuwsch-Vlaanderen. De patronymica op -se hebben ook op Walche ren, waar ze het frequentst zijn, zo constateerde eindigen op Walcheren is mei 13.4 pCi de „haard" dr. Meertens, niet de alleenheerschappij. Naast -se-vormen komen van dezelfde mansvoornaam -sen-vormen voor. Hun aantal is echter gering. In Grijpskerke bijvoorbeeld vindt men naast 30 pa tronymica op -se er maar 4 op -sen (Barentsen, Ja- kobsen, Marinissen, Marinussen). In Koudekerke is de verhouding niet veel anders. Men treft er 53 familienamen op -se, doch maar 6 op -sen (Barent sen, Berendsen, Christiaansen, Jakobsen, Klaassen, Pietersen). Dr. Meertens zegt over deze laatste in zijn rapport, dat zij voor een deel van vreemde herkomst zijn. De percentages bedragen voor de verschillende delen van ons gewest: Walcheren, 13,4 °/o, Zuid-Beveland 6,6 °/o, Noord-Beveland 11,2 "Id, Schouwen-Duiv eland 5,1 °/o, Tholen 4,3 °lo, St. Philipsland 7,5 "to, W.-Zeeuwsch-Vlaanderen 2,2 °/o, O.-Zeeuwsch-Vlaanderen 3 °/o. Inleressanie publikaiie over de Zeeuwse patronymica op ,,s@" Dr. Meertens maakt hieruit de gevolgtrekking, dat in 1 bijzonder Zeeuwsch- Vlaanderen niet tot het -se-gebied behoort. Hij vervolgt: „Laat men dit bui ten beschouwing, dan wordt het percentage voor de Zeeuwse eilanden 8,9 Walcheren blijkt duidelijk de haard van de -se-namen te zijn. Wanneer men bedenkt dat zich herhaaldelijk Walcherse boeren op de andere eilanden en in Zeeuwsch-Vlaanderen hebben neergezet, verklaart dat de aanwezigheid van daar voorkomende -se-namen, die op Walcheren frequent voorkomen. Echter vindt men buiten Walcheren ook een aantal -se-namen, die daar on bekend zijn." Minderhoud, Van Sighem (24 inwo ners) en Van Vaardegem (22, Van Vaardigem 6, Van Vaardighem 1), alle drie typisch Westkappeis, wijzen on miskenbaar op een zuidnederlandse herkomst. „Indien dus althans een deel van de bevolking uit de zuidelijke Ne derlanden afkomstig is, kan dit deel de namen Huibrecht, Lieven en Roel (Roeland, Roelof), evengoed hebben meegebracht dan dat deze reeds vóór hun immigratie in Westkapelle gebrui kelijk waren. De bronnen, die hier over opheldering zouden kunnen ge ven, ontbreken." Verder in het rapport trekt dr. Meertens nog deze conclusie: „Het opvallende verschijnsel dat bepaalde De grootste groepering en door de boerenarbei ders. Doch aan meer dan een veron derstelling durfde hij zich niet te wa gen. Tenslotte zegt dr. Meertens nog, dat het aannemen van een -se-naam onder de stedelingen niet gebruike lijk is geweest. „Wanneer men ze thans in Middelburg en Vlissingen aantreft, dan zijn de dragers van die namen afstammelingen van platte landsbewoners dan wel zelf van het platteland geïmmigreerd. De steedse patronymica eindigen op -s: Grims, Lauws, Riemens, Simons, Willems enz., maar hun aantal is gering". Vervolgens noemt dr. Meertens de negen -se-namen, die in Zeeland door 300 of meer inwoners worden gedra gen, t.w. Janse (854), Louwerse (595), Jobse, Jopse (534), Buysse, Buyze (516), Dingemanse (420), Huibrechtse, Huibregtse, Huijbrechtse, Huijbregtse, Hubr'chtse, Hubregtse, Hubreghse (400), Roelse (380), Joosse (367) en Adriaanse (334). Dan zijn er namen, die in een be paalde streeek van ons gewest zeer veelvuldig voorkomen. Hanse's treft men bijvoorbeeld op Schouwen- Duiveland, voor de Davidse's moet men op Walcheren zijn. Gideonse en Jacobse (ook Jakobse) zoeken het met de Josiasse's de loziasse's en de Kasse's eveneens op Walcheren. De naam Jeremiasse treft men op Zuid-Beveland vrij veel, evenals Geense, van welke laatste naam er ook nog al wat op St. Philipsland wo nen. Stevense is weer een Zuid-Beve- landse patronymica, Fondse, Fonse, Geleijnse en Geleinse komen op Schou- wen-Duiveland veel voor. Plaatselflk Dr. Meertens geeft ook een over zichtje, waaruit blijkt, dat een be paalde naam in één bepaalde plaats op vallend veel voorkomt. In dit over zichtje is dus alleen sprake van de -se-namen. Anders stonden de Minder- hout's van Westkapelle en de Van Belzen's van Arnemuiden er ook bij! Souburg: Arendse; Westkapelle: Faasse, Gabriëlse, Huibregtse enz., Lievense, Pouwelse, Roelse; Vlissingen: Florusse; Serooskerke (W.)- Geerse; Nieuw- en St. Joosland: Goverse; Me- liskerke: Matthijsse; Koudekerke: Rjose; Ierseke: Everse; Krabbendijke: Geense; 's Heerenhoek: Franse (ook Naar gegevens van het bureau voor naamkunde te Amsterdam Hoedekenskerke); Ovezande- Goense; Oudelande: Remijnse; Heinkenszand: Simonse; Kruiningen: Stevense; Zie- rikzee: Fondse en Willemse; Haam stede: Geleijnse, Geleinse; Ouv.-erkerk en ICerkwerve: Hendrikse; Nieuwer- kerk- Lievense; Bruinisse: Okkerse; Oud-Vossemeer: Aarnoudse; Poort vliet: Anthonisse; St. Annaland: Fase en Theunisse; St. Maartensdijk: Ne- lisse (ook Tholen). Hoewel dus buiten Walcheren ook nog vele -se-namen voorkomen, liggen de gemeenten, waar 20 pet. of meer /an de bevolking een dergelijke naam draagt, alle op dit eiland. Het zijn: Westkapelle 35 pet., Meliskerke 30 pet., Grijpskerke 27.7 pet., Serooskerke 24.6 jet., St. Laurens 24.1 pet., Zoutelande 22.6 pet., Biggekerke 20.7 pet., Koude kerke 20.4 pet. en Aagtekerke 20 pet. Het trekken van een conclusie kan slechts met de uiterste voorzichtigheid gebeuren, neent dr. Meertens. „Het is verleidelijk om de gevolgtrekking te maken, dat de persoonsnamen, waaruit de bovengenoemde meest voorkomende familienamen zijn ont staan, in een bepaalde tijd de popu lairste zijn geweest. Het toevallige feit, dat de een de andere familie zich in de mannelijke lijn op intensiever wijze voortplantte dan een andere, maakt deze gevolgtrekking al dadelijk discutabel". Het volgende wordt door de samen steller van het se-rapport dan ook onder het grootst mogelijke voorbe houd beweerd. Noormannen „Onder de Walcherse dorpen is er geen waarvan de familienamen zo kenmerkend zijn als 't dijkdorp West kapelle, een voormalige smalstad. Het heet. dat de Westkappelaars van de Noormannen afstammen; in elk geval onderscheiden ze zich in lichaamsbouw en kleur van haar en ogen van de rest der Walcherse plattelandsbevolking." Van de inwoners dragen er 230 de naam Minderhout, 130 heten Hui bregtse, 11 Huibregtsen zijn er en 3 Huijbregsen. Dan zijn er nog 128 Lie- vense's en 105 Roelse's. Namen als Italiaanse sierkunst in Den Haag tallaause sierkunst uit vele oude sle den, aangevuld met stukken uit de Haagse stedelijke verzameling, zal in september-oktober te 's-Gravenhage in het Gemeentemuseum en nadien te Mi laan worden geëxposeerd. De tentoon stelling zal ruim 300 schatten uit mu sea en kerken, die tussen de 14e en de 18e eeuw ontstonden, omvatten. Deze sierkunst omvat dus geen schilderijen en geen beeldhouwwerken, behalve klei ne bronzen plastieken. Men zal weef werken en gobelins, kasulfels, gedreven zilver, pronkharnassen vervaardigd door meesterhanden uit Milaan en Mantua, meubelen, glas- en aardewerk kunnen bewonderen, kunstschatten van de prachtlievende Italiaanse hoven, o.a. van de Florentijnse medici, kerkelijke kunst uit soms zeer kleine historische, zelden bezochte, Italiaanse stadjes zien naast het Venetiaans glaswerk en beroemde portretpenningen. O Rembrandt-herdenking in Brazilië In het nationale museum voor schone kunsten te Rio de Joneiro is in aanwe zigheid van de Nederlandse ambassa deur, van vertegenwoordigers van de Braziliaanse ministers van buitenlandse zaken en onderwijs en zeer veel belang stellenden een expositie geopend van 60 reprodukties naar Rembrandts wer ken. Een bijzondere manifestatie was de plechtige zitting, die de faculteit van de nationale kunstakademie aan Rem brandt wijdde. Deze maand zal de ten toonstelling ook in Brazilië's grootste stad, San Paulo, en daarna nog in an dere steden gehouden worden. De her denkingen staan onder het patronaat van de culturele Instituten Brazilië- Nederland. Weer ,,Skultjesilen" in Friesland Hei SQ-rappori van Dr. P. J. Meertens familienamen in een dorp of een groep bij elkaar gelegen dorpen veelvuldig voorkomen, kan uitslui tend het gevolg zijn van het feit, dat een familie daar is blijven wo nen en zich gaandeweg uitgebreid heeft." Chronologisch kan men, aldus de samensteller van het rapport, de per soonsnamen, die tot -se-namen aanlei ding hebben gegeven, in drie catego rieën scheiden: De Germaanse, die (waarschijnlijk) al vóór de bloeitijd der heiligenverering in Zeeland be kend waren, de heiligennamen en de Oudtestamentische (heiligen-)namen. „Want de Here, onze Rechter, de Hert, ome Wetgever, de Here, onze Koning, Hij sal ons vertossen." Jesaja 33 22. In het woord dezer overdenking wordt alle macht gesteld in des Heren hand. Zowel de rechterlijke: de Here is onze Rechter; de wet gevende: de Here is onze Wetgever, als ook de besturende: De Here is onze Koning! Ongetwijfeld heeft Jesaja hier de Messiaanse heilstijd op het oog, waarin God door de Messias zal regeren. Dan geschiedt er geen on recht meer. Want de Here is onze Rechter. Dan beantwoordt de wet geving geheel aan Gods wil, Want de Here is onze Wetgever. Dan wordt de wereld regelrecht door God Zelf bestuurd. Want de Here is onze Koning. Deze theocratie omvatte tevens de sociale gerechtigheid, waarvan de Mozaïsche wetgeving (denk slechts aan de instelling van Sabbatfis- jaar en jubeljaar)) en het profetisch getuigenis tegen de uitbuiting van de armen door de rijken ons voldoende illustratie bieden. Is de vervulling van deze heilsverwachting nu gekomen met de komst van de Christus, de Messias, van Wie de profeten getuigen? Op deze vraag heeft de verhoogde Christus zelf geantwoord vlak voor Zijn Hemel vaart: „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde". Evenwel, deze heerschappij van Christus is nu nog slechts voor ons een zaak van geloof en niet van aanschouwen. Wij zien het nog niet, dat Hem alle dingen onderworpen zijn. In zoverre is het profetisch visioen van Jesaja slechts gedeeltelijk vervuld met de eerste komst van Christus. De volledige vervulling wordt ons pas geschonken met Chris tus' wederkomst. Dan pas zal het visioen werkelijkheid worden, dat de Here onze Rechter, Wetgever en Koning is. Hebben wij alzo vol doende oog voor de Maranatha-verwachting in het woord onzer over denking, de komst van het Koninkrijk Gods bij de voleinding der we reld. Hieruit mogen wij echter niet de conclusie trekken, dat deze verwachting geen enkele betekenis zou hebben voor het leven hier en nu op aarde. Wij kunnen niet in ons persoonlijk leven en in Staat en Maatschappij rustig onze gang gaan, zonder ons iets van Christus' heerschappij aan te trekken. Maar nu hoor ik velen zeggen: Ja, dat is inderdaad waar. Christus wil nu reeds als Koning in mijn leven erkend worden. Evenwel, zo voegen zij er aan toe, dit geldt slechts voor mijn godsdienstig leven en van de kerk als geloofsgemeenschap. Maar zij achten het dwaas heid, dat Christus ook iets te maken zou hebben met het leven in Staat en Maatschappij. Het blijft niettemin de voortdurende roeping der Kerk om tegen Overheid en Volk te getuigen, dat ook op staatkundig en maatschap pelijk terrein de Here als onze Rechter, Wetgever en Koning dient erkend te worden. Wanneer God erkend wordt als bron van alle gezag, dan Is daar mee tevens de sociale wetgeving gewaarborgd. Want in de Bijbel be tekent theocratie: steeds tegelijkertijd sociale gerechtigheid. Een poli tiek, die de sociale noden des volks geen recht doet, wordt dan ook door haar eigen handen gestraft. Maar laat de massa-mens van deze tijd nu niet denken, dat hij te vreden kan zijn met enkel materiële welvaart, met brood en spelen zonder de dienst van God. Dan gaan wij de ontkerstening der natie, een on-christelijfc tijdperk en daarmee de ondergang tegemoet. „Tot de Wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, ts er geen dageraad. (Jesaja 8:20). Hugenoten Tot de eerste groep behoren bij voorbeeld Buyse (van Buso), Dier- manse (van Diederlkman), Dinge- mans, Hollebrandse, Xmanse, Wisse, enz. Het overgrote deel van de -se-na- men is van heiligennamen afgeleid: Aarnoutse, Adriaanse, Andriesse, An- theunisse enz. De voorkeur van de Hugenootse immigranten op Walche ren voor Oudtestamentische namen blijkt uit een aantal vooral op dit eiland bekende familienamen: Abra- hamse, Adamse, Daniëlse, Davidse, Gi deonse, Jacobse, Jobse, Joziasse, Sa- muelse en Zachariasse. Dat de -se-namen in 't bijzonder on der de plattelandsbevolking van Wal cheren worden gevonden, verklaart dr. Meertens uit de omstandigheid, dat 'n deel der Walcherense boeren pas laat dikwijls niet eerder dan tegen het eind van de 18e eeuw familienamen hebben aangenomen. Zij kozen daar voor dan de verbogen genitief-vorm van de naam van hnn vader, de naam dus ook, waarmee ze in de wandeling en in de herkeboeken werden aange duid. Mode Dr. Meertens stond toen nog voor de verklaring van het feit, waarom deze patronymica op Walcheren zo veel talrijker zijn dan in het overige Zeeland en Holland. Hij vroeg zich af, of ook hier de mode, de zucht tot na volging een rol heeft gespeeld. „Als ik mij niet vergis", zo zegt hij, „was het aantal minder gegoede boeren op Wal cheren groter dan op andere eilan den". Dr. Meertens dacht hier aan de mogelijkheid, dat deze -se-namen vooral aangenomen zijn door deze LI et Detroit Institute of Art heeft ontdekt, dat een onbekend 15de eeuws schilderstuk, dat 31 jaar gele den voor 18.000 dollar was aange kocht, een meesterwerk van Jan van Eyck van onschatbare waarde blijkt te zijn. Deze ontdekking werd gedaan toen het oude schilderij ter restauratie naar New York werd gezonden waar bleek dat een belangrijk deel van het schilderij met een nieuwe verflaag was bedekt. De directeur van het mu seum verklaarde, dat deze ontdekking van intei'nationaal belang is, aange zien er slechts 30 tot 40 stukken van Van Eyck bekend zijn. In Friesland worden deze zomer weer den van dit seizoen gehouden bij zeilwedstrijden gehouden met de z.g. „Skutsjes", een bepaald soort Friese binnenvaartuigen, dat zich bijzonder goed leent tot dit wedstrijdzeilen, in Friesland „Skutsjessilen" genoemd. Woensdag werden de eerste wedstrij- Wie dingt mee naar Prof. v. d. Leeuw-prijs r\ e minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen stelt Nederlandse Gomponisten in de gelegenheid mede te dingen naar de prof. Van der Leeuw- prijs, welke hij, daartoe in staat gesteld door de N.V. Philips' Phonograflsche Industrie te Baarn, voor 1956 zal kun nen verlenen. Voor deze prijs komen ln aanmerking na-oorlogse werken, welke zijn geschreven voor de bezetting van een normaal kamerorkest. Tevens moet de compositie geschikt zijn om voor de gramofoon te worden opgenomen. De tijdsduur moet tenminste 15 en ten hoogste 20 minuten dan wel ten minste 30 minuten en ten hoogste 36 minuten bedragen. Veenhoop in de buurt varvEernetoon de. De foto toont enige (Skutsjes" in actie. - Ds. J. Karelse schreef oriënterend werk De geschiedenis der Vrije Evangelische Gemeenten De Vrije Evangelische Gemeen ten, die over 't algemeen wars zijn van „bekendheid onder de mensen", werden dit voorjaar toch even gevangen door het zoeklicht van de publiciteit. Dat was name lijk, toen de bond van deze ge meenten zijn 75-jarig bestaan vierde. Ds. Karelse, predikant bij de Vrije Evang. Gemeente te Goes, werd bereid gevonden ter gelegen heid van dit jubileum een gedenk boek te schrijven en hij heeft zich in de korte tijd, die hem hiervoor INLANDERS sjouwden beelden van ton omhoog I <J\ e Noorse onderzoeker +J' Thor Heyerdahl, die de Kon-Tikt expeditie heeft geleid, heeft ver klaard het mysterie van de beelden van Paas eiland te hebben opgelost. Eeuwen lang heeft men zich namelijk afgevraagd op welke wijze de in landers erin geslaagd konden zijn de dertig ton wegende stenen beel den te versjouwen en op te richten op de met gras begroeide hellingen bij de zee. Heyerdahl zegt het mysterie proefonder vindelijk te hebben opge lost. Met behulp van twaalf inlanders wist hij een beeld van dertig ton overeind te krijgen, na dat het door 180 eiland bewoners zonder veel Noorse onderzoeker loste geheim op moeite was versleept. Heyerdahl die van een bezoek aan Polyne sia in Panama is terug gekeerd vertelde, dat de burgemeester van het eiland hem over de me thode van oprichting der beelden had ingelicht. De beelden werden met behulp van hefbomen aan een kant geleidelijk aan omhoog gewrikt, waarbij de eronder ont stane ruimte telkens met stenen werd opgevuld, totdat zij, bijna in ver ticale stand gekomen, met touwen in de juiste positie konden worden getrokken. Toen Heyerdahl de burgemeester vroeg, waarom hij dit nooit aan andere archeologen had verteld, kreeg hij ten ant woord: ,JZij hebben het mij nooit gevraagd". Een kwarteeuw HET BEGON BOVEN EEN PAAKDESTAL Geïllustreerd dagboek van het hedendaagse wereldgebeuren Dezer dagen was het 25 jaar geleden, dat het eerste nummer ver scheen van Keesings Historisch Archief, „geïllustreerd dagboek van het hedendaagse wereldgebeuren". Deze publikatie .was des tijds een novum in de perswereld. Zonder de krant onbestaanbaar, was het geen krant, al had het met de krant kenmerken gemeen als actualiteit, periodiciteit van verschijning, universaliteit enz. Geen tijdschrift en geen boek in de gebruikelijke zin, was het deze beide eigenlijk tegelijk. Een nooit afgesloten, toch steeds overzichtelijke kroniek, waarin van week tot week, aan de hand van de wereldpers, het belangrijkste van wat er in de gehele wereld geschiedt op het gebied van economie, politiek, geestelijk leven, kunst, wetenschap, techniek en sport wordt vastgelegd. Vastgelegd en zodanig door een ingenieus index-systeem geordend, dat men de onderdelen van dit feitenmateriaal op elk gewenst ogenblik kan terugvinden. zij een goed georganiseerd privé-archief van knipsels uit binnen- en buitenlandse dagbladen en andere periodieken. Zoals dat gaat, werd geleidelijk be kend, dat Keesing, zo niet alles, dan toch heel wat belangrijke feiten en cijfers wist op het gebied van beurs, ondernemingen, fondsen, koersen en van economie en financiën in het al- De stichter, de thans bijna zeventig jarige Amsterdammer I. Keesing Jr., had zijn sporen op journalistiek gebied ver diend. Jarenlang was hij medewerker aan een 15-tal binnen- en buitenlandse bladen en persbureaus, in het bijzonder voor financiële en economische aangelegen heden. Een dergelijke omvangrijke taak kon hij echter slechts volbrengen, dank gemeett. Steeds meer banken, handels ondernemingen, industriëlen, notaris sen enz. kwamen telkens weer een be roep doen op zijn „geheugen", en steeds weer werden alle gevraagde in lichtingen, geheel belangeloos, ver strekt. Eén voor allen Maar intussen was reeds de gedachte geboren, waarin niet alleen een andere, originele broodwinning, maar waarin zelfs een zaak bleek te zitten: Als het bij vele belanghebbenden blijkbaar zo slecht gesteld is met de toch zo noodzakelijke documentatie, als zij geen tijd of geen lust hebben om een actueel archief be hoorlijk bij te houden, kan dan niet betel- één voor al deze belanghebbenden doen, waaraan zij, om welke reden dan ook. niet toekomen? Zo ontstond, bijna 45 jaar geleden, Keesings Financieel Archief: een dage lijkse archiefdienst voor banken en andere financiële instellingen en finan- cieel-economisch geïnteresseerden. Ge stencild eerst in de huiskamer, gedrukt kort daarna op tweedehands machines boven een paardestal. (Zie slot op volgende pagina) was toegemeten, van deze taak ge kweten op een wijze, die onze be wondering en onze dank verdient. De waarde van dit gedenkboek schuilt vooral hierin, dat het een stuk kerkge schiedenis beschrijft, dat vrijwel bij on§ hele christenvolk onbekend is. En waar de bakermat van de Vrije Evang. Ge meenten in Zeeland ligt en de naam van Ds. Budding met het ontstaan van deze gemeenten is verbonden, daar moet dit boek in 't bijzonder de Zeeuwen interei- seren: niet alleen de Vrije Evangelische» in Zeeland, maar allen, die enige belang stelling hebben voor de 19de-eeuws« kerkgeschiedenis van ons gewest speci aal dan van Zuid-Beveland). We horen van Buddings prediking, na dat hij de „oude weg" verlaten had: „Wij hebben de Verlossing en die is voor allen, voor allen, voor allen!" We merken o.a. ln de schets over de prediking hoe Buddings „vrijheid" t.a.v. de belijdenii tot op de huidige dag de Vrije Evangeli sche Gemeenten typeert. Oriënterend werk Wanneer we dieper zouden ingaan op het karakter van deze gemeenten, dan zou dat buiten het bestek van de bespre king van dit boek vallen. Immers dit boek is beschrijving van geschiedenis en alg zodanig wil het gewaardeerd worden. Welnu, dan zijn we de schrijver zeer dankbaar voor dit oriënterende werk. Al lezende, merkten we, dat we eigenlijk reeds lang op dit boek hadden gewacht. Want we wisten maar heel weinig van het ontstaan en het streven van de V.E. Gemeenten. De verschillende gemeenten passeren de revue. Bij sommige wordt langer, bij an dere korter stilgestaan, al naargelang de historie meer of minder bewogen was. Overal die klemtoon op het vrije van de gemeente, op de els van persoonlijk geloof en persoonlijke heiliging. Ook overal een gespannen verhouding tot de Kerkleer. Speciaal tot de belijdenis van Gods ver kiezing. Wie dit boek van Ds. Karelse aan dachtig leest, krijgt een duidelijk beeld van wat die „Evangelischen" nu eigen lijk zijn. En vooral een antwoord op de vraag, hoe deze gemeenten er ge komen zijn. En wie een belangwek kend stukje kerkgeschiedenis van Zuid-Beveland wil leren kennen, kan hier bijzonder te gast gaan. De titel „Zijn takken over da muur'' is ontleend aan Jakobs zegen aan Jozef (Gen. 49 22). De gemeenten worden ver geleken met takken, die zoveel groei kracht hebben, door Gods genade, dat zij boven de muur zijn uitgestegen. Er is nogal het een en ander, dat ons van de Vrije Evangelische Gemeenten gescheiden houdt, maar uit het boek van ds. Karelse is ons duidelijk geworden, dat er toch nog meer is, dat ons verbindt: de gemeenschappelijke overtuiging, dat het voor ons allen heilige noodzaak en tevens het heerlijkste geluk is om door een le vend geloof Christus te zijn ingelijfd. Van het feit, dat het ook de Evangelischen om de Christus der Schriften te doen ls, ne men wij dankbaar nota. R.A.F. Ds. J, Karelse, ZIJN TAKKEN OVER DE MUUR, uitgegeven ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Neder land (18811956), Uitgave Erven J. Bijle- veld, Utrecht. Prijs f 4.25.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 7