Tweehonderd jaar ds. Jan Scharp geleden werd geboren U BURGERLIJKE STAND Het verwisselde testament UIT DE KERKEN Maandag 30 juli 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Predikanl in Si. Annaland en Axel Op 22-jarige leeftijd al in de gemeente Goede indruk Niet zo gemakkelijk Zeeuwse Wandelingen Legerpredikant Grafschrift voor een pastoor Vliegende burgemeesters worden onderscheiden VERKEERSPROBLEMEN TE SAS VAN GENT St. Jansteen krijgt betere wegverbinding Vlissingen Goes 7 erneuzen ÏÏlaïionei o-§ cAïtiien Yïlinde.hhe.idiq'io.tp&ti £utheïó (wadichap. OUD ENG LI VERHAAL Kthktifjke, taal Volgende maand is het juist 200 jaar geleden, dat ds. Jan Scharp in Den Haag geboren werd (16 augustus 1756). Hij stam de uit een Brits geslacht (één van zijn voorvaderen was John Sharp) en had al vroeg de begeerte pre dikant te worden. Dat verlangen is vervuld en twee Zeeuwse plaat sen hebben ds. Scharp als voor ganger gehad: St. Annaland en Axel, waar een straat naar hem is genoemd. De studie van student Scharp ver liep vlot. Op de Latijnse school be haalde hij elf prijzen. Ook de hoge school van Leiden had hij vlug door lopen, zodat hij precies op zijn 22e verjaardag (16 aug. 1778) zijn intrede In zijn eerste gemeente St. Annaland kon doe.;. Hoewel de nieuwe psalmberijming vijf jaar geleden was uitgevoerd, zong men daar nog de oude psalmen van Datheen. Maar ds. Scharp heeft het gedaan weten te krijgen, dat daar ook de nieuwe psalmen werden ingevoerd; toen hü nog geen jaar in die gemeen te stond. Bij die gelegenheid heeft hii een leerrede uitgesproken, waarin hij Scherp de manier van zingen hekelt: „Verleert toch, mijn gemeente, dat naar verdrietig lijmen, meer ge' schikt om u in slaap te zingen dan om u vurig van geest te maken, en zingt de psalmen naar hun eis. Daar behoort inzonderheid een voorzan ger op te letten, dat de toon In lof zangen ras, in gebeden een weinig bedaarder en in klaagzangen treu rig zij en altijd het gezang overeen komstig met de psalmen. Wij schreeuwen toch in de kerk Gode geen noten toe, maar men zingt zaken." Om met deze vurige opwekking te eindigen: „Godverloofde Christenzingers! de eeuwig gezegende Geest van God ontvlamme onze eer en harten make onze psalmen tot een lieflijke druif in Kanaan en een blijde voor smaak der hemelse Hallels." Hoe hjj er toe gekomen is naar St. Annaland te gaan? Als student van 18 jaar had hij eens in Tholen gepreekt en een goede indruk gemaakt. Wel licht was hij daardoor bekend gewor den op dit eiland. Misschien ook voel de hij zich juist aangetrokken tot deze gemeente, die door langdurige vaka ture wat verwilderd was. Zijn vrouw heette Anna Catharina Engelake, die hem twee zoons en een dochter heeft geschonken. Zijn doch ter is met een predikant getrouwd, maar ggjp van de jongens heeft het ambt van hun vader gekozen' de oud ste studeerde in de rechten (Mr. Jan Scharp), de andere werd majoor in het leger. Voor een beroep naar Poortvliet be dankte hij, wel nam hij een beroep aan naar Axel. Drie dagen vóór zijn 24e verjaardag (33 aug. 3780) kreeg hij een beroep van de gemeente te Axel. Hij zeide1 wel: „Ik heb nog geen twee jaren bij de aangename gemeente van St. An naland, die altoos dierbaar aan mijn hart zal wezen, gearbeid", maar veer tien dagen later nam hij het beroep toch aan. Zo gemakkelijk ging het echter niet om in Axel te komen. Deze stad ligt zoals u weet in Zeeuwsch-Vlaanderen, dat in die tijd tot de Generaliteitslan den werd gerekend. Daar bestond een bepaling, dat een predikant minstens 26 jaar moest zijn en ds. Scharp was daar nog een jaar onder. Zeeuwsch- Vlaanderen werd toen tot de classis Walcheren gerekend, en deze classis kon het beroep dus niet goedkeuren. De S'aten van Zeeland gaven echter voor deze keer ontheffing van die be paling. Op 10 dec. werd ds. Scharp dan ook in Axel bevestigd als predikant van die gemeente. Een geruchtmakende zaak vond tij dens zijn Axelse periode plaats. In Axel woonden niet veel Rooms-Ka- tholieken, maar wel in de naburige plaatsen Overslag, Koewacht en Boschkapelle. De pastoor van laatst genoemd dorp, Johannes van der Walle, was een algemeen geacht man, door zjjn vriendelijkheid en verdraag zaamheid ook bij andersdenkenden. Hij was gestorven en ds. Scharp was In de kerk, toen een priester de lijkrede hield. IDe ware mensenvriend, de vriend van 't vaderland. Hij was als mens, als vriend, als leraar en als Christen Mijn vriend, de vriend der deugd, de vijand van het twisten. Hij stierf in God getroost en wachtte 't hoogste goed, Vertrouwend op Gods gunst en Jezus' offerbloed. Gij, Englen van omhoog, die 't rustend stof der braven, Dat beter leven tracht, beveiligt in de graven, Bewaart het lijk mijns vriends, dat als het tarwegraan Bij 't jongste morgenlicht, volheerlijk op zal. staan. O leden van 's mans kerk, vergeet niet zo te leven, Als hij u leerde en zelf een voorbeeld heeft gegeven. Stort Christen, wie gij zijt, een traan op deze zerk. Hier rust een waardig lid der Algemene kerk." 't Was zijn bedoeling niet dit vers publiek te maken, er werd slechts een beperkt aantal van gedrukt. Maar toen het toch bekend geworden was stak er een storm van verontwaardi- k ging op. Er stonden uitdrukkingen ln dit gedicht die met betrekking tot een Roomse pastoor niet te pas kwamen. Allerlei lasterlijke beschuldigingen van zijn vijanden kwamen op de prop pen en de zaak trerd in de vergade ringen der classis besproken. Maar 't einde van de geschiedenis was, dat na veel geschrijf en gepraat, vergaderen en verhoor, ds. Scharp werd vrijge sproken door de classis, die verklaar de, dat hij „door haar gehouden wordt voor een rechtzinnig leraar der Her vormde kerk, tegen wie in die betrek king niets met enige grond kan wor den ingebracht." In Axel lag ook een klein legertje. Aan de andere kant van de grens wa ren de Oostenrijkse Nederlanden (het tegenwoordige België). Hierover re geerde keizer Jozef II, met wie we verschillende keren onenigheid heb ben gehad, vooral over de Schelde, die sinds de vrede van Munster geslo ten was en die hij geopend wilde heb ben. Vandaar dat garnizoen in Axel. Dichterlijk aangelegd als hij was maakte hij het volgende grafschrift voor de dode: „Hier rust in heiige aard des priesters koud gebeente, Met tranenvocht bedauwd der schreiende gemeente. Vi mist haar trouwe gids, haar leraar en haar vrind, Van al wat Christen heet, van God en mens bemind, Zo achtbaar als geliefd, zo nederig als vrijmoedig, ht arbeid onvermoeid, in weldoen overvloedig, Bttrou.w aan zijne leer, maar dacht men niet als hij, minde 't Christenhart en liet de godsdienst vrij. Geen zwakheid kon hem ooit in zijnen ijver hindren, H\j bleef der ouden staf, de leidsman hunner kindren, Hü wat der blinden oog, der lammen voet en hand, AMSTERDAM, 27 juli. Burgemeester d'Ailly van Amsterdam heeft vanmiddag de eerbewijzen ontvangen, die behoren bij het lidmaatschap van de „World So ciety of Skippers of the Flying Dutch man". Die eerbewijzen van de dezer dagen in het leven geroepen onderscheiding be staan uit een oorkonde, een logboek, een lidmaatschapskaart en bijbehorende visi tekaartjes. De heer d'Ailly zal de eerste zfln, die deze eerbewijzen ontvangt. Het lidmaatschap is ook uitgereikt aan burgemeester Thomassen van Zaandam. Maandag zal burgemeester Van der Dus- sen van Dordrecht, dinsdag burgemeester Boot van Hilversum en later nog burge meester Matser van Arnhem het lidmaat schap ontvangen. De Sociëty of skippers is ingesteld om een band te leggen tussen figuren uit het openbare leven, die geregeld grote afstan den met de K.L.M. afleggen. Niet alleen Nederlanders, maar ingezetenen van alle 74 landen, die door de K.L.M. worden be diend, komen voor het lidmaatschap in aanmerking. De eerste leden zijn voor gedragen door de president-directeur van de K.L.M., de heer I. A. Aler. Voor deze soldaten moest ds, Scharp soms preken. Twee van deze veldpre- dikatiën zijn op verzoek van anderen gedrukt. In zijn voorrede zegt ds. Scharp ervan: „Boeken zijn er meer dan genoeg, ik beken het, maar in allen geval le, deze twee veldpredikatiën zul len de beballastewereld niet doen zinken." Als voorbeeld van de hoogdraven de stijl van ds. Scharp schrijf ik de aanspraak over. In dit opzicht was hij een kind van zijn tijd, waarin men zich graag uitdrukte in langademige zinnen en overdreven beeldspraak. Hij sprak dan zijn militair gehoor aldus aan: „Brave en edelaartige heldenl Hoog- en weledelgestrenge heren bevelheb beren! En gij alleen rechtschapene sol daten! Rechterhand der Staten, stalen vuist van Nederlands Leeuw!" In 1786 herdacht Axel hoe het 200 jaar geleden door Prins Maurits van „de Spanjaarden bevrijd werd. Ds. 'Scharp trad als feestredenaar op met een geweldig lange redevoering, waarin veel Axelse geschiedenis is verwerkt. De volgende jaren de twee laatste van zijn verblijf alhier heeft hij nog een massa bijzonderhe den bij elkaar gesnuffeld. Alles werd gedrukt en de beide delen van zijn „Geschiedenis en costumen van Axel" tellen samen ongeveer 800 bladzijden. L. v. W. GOES, 28 juli. Op verzoek van de gemeente Sas van Gent heeft de A.N. W.B. advies uitgebracht over de be veiliging van enige kruispunten in de ze gemeente. Het kruispunt West damMolen straatPaardenvest is - onoverzichte lijk. De A.N.W.B. heeft hier dan ook geadviseerd dit punt nis voorrangs kruispunt aan te wijzen, met voorrang aan het verkeer op de Westdam. Aangezien de kruispunten Klooster laanBrandspuitstraatW atermolen- straat en WestkadeGentsestraat zeer onoverzichtelijk zijn, is een afdoende beveiliging slechts mogelijk door af sluiting van de Brandspuitstraat en de Gëntsestraat voor alle verkeer in de richting van resp. Kloosterlaan en Westkade. SINT JANSTEEN, 27 juli. De Zeeuwsvlaamse gemeente Sint Jan steen krijgt een betere wegverbinding, op 25 augustus namelijk zal de Com missaris van de Koningin in de pro vincie Zeeland de dan gereedgekomen weg HulstSint JansteenKapeller- brug' openen. De gemeente St. Jansteen heeft daardoor dan een goede verbinding gekregen, zowel naar België (zij ligt 13 km van Sint Niklaas) als naar de rijksweg, die aansluiting geeft op het veer KruiningenPerkpolder. De kosten van een weggedeelte van Hulst tot nabij. Sint Jansteen zijn voor 75 door de provincie gedragen. Er zal een moderne verlichting op de weg wor den aangebracht. Geboren: Hilda, d.v. F. J. Kerker en L, C. P. de Kok; Casper, z. van L. J. Slagboom en J. J. van Akkeren; Eli sabeth J., d. van G. J. Roelse en F. Slagboom; Pieternella, d. van D. de Hamer en A. M. Wijkhuijs; Theodora L. M., d. van C. J. J. Mol en C. C. M. Schroote; Rudolf D., z. van H. Muil wijk en T. Brunke. Ondertrouwd: A. v. Wittene, 24 j. en W. J. Stroo, 28 j.; J. P. G. Corne- lisse, 27 j. en W. van Hal, 19 j.; C. Schijve, 23 j. en S. van Gijzen, 22 j.; D. Millenaar, 25 j. en A. Versteeg, 26 j.; G. van Heeringen, 23 j. en A. J. Meijer, 20 jaar. Gehuwd: L. Klaasse, 31 jaar en J. M. Kroon, 22 jaar; A. R. van B. v. d. Dijk, 24 J. en M.-»Kuijper, 22 j.; A. v. d. Graaf, 24 j. en P. v. Loon, 18 j.; J. J. Vader, 26 j. en P. C. v. d. Giezen, 24 j.; S. H. C. Dronkers, 46 j. en M. Schuit, 45 j.; P. M. de Leeuw, 29 j. en F. C. Baart, 21 j.; J. H. Goet- heer, 23 j. en W. E. v. Raalten, 24 j. Overleden: M. van Belzen, 78- j., wed. van G. van Belzen; M. M. v. d. Maale, 25 j., echtg. van J. de Wilde. Geboren: Jane E. R., d. van H. J. R. Davies en G. E. Storm; Maria C. E., d. van J. Koens en C. J. Beulens te Heinkenszand; Hendrik R., z. van H. W, Berg en J. Blaauw; Marianna, d. van P. v. d. Wiele en M. C. Hanne- wijk; Maatje M., d. van P. A. Corstan- je en C. M. de Baar; Jozef G. M., z. van C. W. Uitterhoeve en F. R. de Boeck te 's-H. Arendskerke; Maatje A., d. van J. A, Burger en J. W. Noordhoek; Paulina M., d. van A. v. d. Bosch en M. Biersteker te Yerseke; Jacobus P., z. van J. de Koeijer en J. T. van Oosten te Wemeldinge; Maatj« L., d. van A. de Leeuw en D. J. San. dee te Kapelle; Nelleke T., d. van J, van Dalen en H. J. Hollemans; Simon£ z. van P. v. d. Boomgaard en E. Pt Tilroe; Dina, d. van I. Sinke en M. Pi Wissekerke; Marinus J., z. van Pt Schrijver en M. S. v. d. Parel te Krui* ningen; Jeanette H., d. van S. Schou* ten en D. van Loo. Ondertrouwd: A. de Bad, 27 j. e» E. P. J. Wessels, 33 j.; J. G. van Osehc 27 j. en C. A. M. Karhof, 28 j.; J. der» Boer, 21 j. en A. P. Sinke, 20 j.f Jó L. Stoffelen, 28 j. en W. Reinhoudt, 25 j.; W. J. van Doeselaar, 65 j. en Dfc J. van Anrooij, 54 j.; C. P. Fraanje» 21 j. en C. Geleedst, 19 j.; J. Pik, 3© j. en W. J. Zwartepoorte, 25 j.; A. P„ Scheffers, 26 j. en A. Harinck, 18 )s Gehuwd: M. P. Meulblok, 28 j. ea E. J. Videier, 27 j.; M. Verstelle, 23 J, en E. Geensen, 22 j.; H. J. WillemS, 24 j. en P. Schrier, 20 j. Overleden: C. M. Wiskerke, 51 j5 echtg. van J. Verdonck te 's-Hees Arendskerke; G. Meulenberg, 76 j« wedn. van J. Goud, te Kattendijkej V. Normann, 52 j., echtg. van J. S. Ac Lagendijk; P. J. Glerum, 81 j., wed», van J. L. Op 't Hof; E. J. Slabbekoorn^ 62 j., echtg. van B. Geelhoed te Lewe* dorp. Geboren: Hendricus, z. v. C. J. Capell© en S. de Pan. Leuntje J., d. v. A. P. d€ Back en C. M. van Fraassen. Jan G., z. Vfc J. Tilman en F. M. Hamelink te Kruinirt» gen. Gehuwd: A. Timmer, SO j. en L. 14 Droogendijk, 23 j. W. Smtts, 31 J. en J. F, Luijks, 29 j. Overftden: F. Schijf, 39 j., echtg. v. G, Speulman. C. Pieterman, 4 dagen, te Kloe* tinge. Iemand, die een voorstelling van een marionettentheater heeft bijgewoond, ver telt daarvan in Ons Orgaan, het blad der Vrije Evangelische Gemeenten. De schrij ver verbindt daaraan deze overpeinzing: Na een voorstelling nodigden de spelers ons uit de figuren eens nader te bekijken. Ik bewonder het kunstig gesneden gelaat en de wonderlijk natuurlijk gevormde handen, zo ook de gewaden, die gemaakt waren van overgeschoten stukjes zijde en kant. Terwijl ik daar- zo stond, met één van de hoofdfiguren in mijn hand en dacht aan het zojuist gespeelde spel, ont roerde ik. Wat zoëven leek te leven, was nu niet meer dan een dood stuk hout. Ze leven alleen door de man of de vrouw die hen hanteert. Die laten hen spreken, juichen en lijden. Wonderlijke gedachten, die mij tot zegen werden. Hoevele christenen zijn marionetten? Ze doen, wat anderen hen laten doen. Die ander kan zijn een vriend of vriendin, een familielid of predikant. Als één van hen zegt: niet vergeven, dan doen ze het niet. Zegt b.v. de dominee: getuigen, wel dan getuigen ze. Of zingen, dan zingen ze heel hard enz. Maar, o wee, als die persoon wegvalt. Dan zijn ze precies als de pop, die ik in mijn hand had, een kunstig stuk versierd hout. Marionet of christen zijn: een marionet is een dood ding, een christen een levende ziel. Als we leven vanuit Christus, getui gen we vanzelf, is ons leven een lied van dankbaarheid en vreugde en gaat er van ons een roep uit tot de ander. En we behoeven niet bang te zijn, dat God ons neerlegt. De pop is een willoos werk tuig in de hand van hem of haar, die het spel speelt. God echter leeft in' ons en alleen als we Hem verlaten, worden we een dode materie. Er is onlangs een vergadering gehouden van zogenaamde minderheidsgroepen van „Hervormd-Gereformeerden" ln Her- kalmte, waarmee dat elk jaar wordt ge constateerd en aangehoord. Ja, lk durf te zeggen: als deze onverschilligheid blijft, zijn wij, Lutheranen, eenvoudig niet waard zelfstandig te blijven, maar hebben wij ons eigen graf gegraven, Nu is het gelukkig, dat juist door het gesprek met de Hervormde Kerk de geesten in beweging zijn gekomen en ik moet zeggen, dat ik de laatste kerkelijke vormde gemeenten. Naar aanleiding daar- vergadering aanmerkelijk minder verve- itnn eohMiifé Tin Vnanijna ire* Itné kntirlc-. I van schrijft. De Vaandrager, het bonds orgaan van de Hervormde mannenbond op Geref. grondslag: De vergadering heeft weer duidelijk aan het licht gebracht hoevele Hervormd Ge reformeerde gezinnen niet kunnen kerken in de officiële kerkdiensten, aangezien de prediking, die daar gebracht wordt beslist ongereformeerd is. De positie van de Her vormd Gereformeerde minderheden is dan ook niet gemakkelijk, aangezien een kerkeraad in de meeste gevallen beslist niet wil voldoen aan een verzoek om Ge reformeerde prediking. Bovendien zijn dergelijke minderheidsgroepen in vele gevallen op zichzelf aangewezen met al de moeilijkheden die hen in de weg worden Het zou aan te bevelen zijn, dat elke minderheidsgroep een geestverwant pre. dikant uit een naburige gemeente als raadgever koos om met hem te overleggen ten aanzien van bepaalde stappen, die on dernomen moeten worden. Het is meer dan eens gebeurd dat daardoor gewerkt werd in de goede lijn en ook resultaten werden geboekt. We moeten niet vergeten, dat de moei lijkheden voor de Hervormd Gerefor meerde minderheden in de toekomst nog groter zullen worden dan ze nu al zijn. We zijn nu eenmaal bij de leidende mid- den-orthodoxie geen personae gratae. Daarom zullen we ons zeer nauw moeten aaneensluiten en in gehoorzaamheid aan Gods Woord en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen pal moeten staan voor de waarheid Gods. Dit de jaarlijkse statistiek der Evange lisch Lutherse Kerk in Nederland blijkt, dat deze kerkgemeenschap opnieuw in ledental achteruit is gegaan. Ds. P. H. G. C. Kok wijst hierop in het Maandblad van de Lutherse Gemeente ln Weesp en zegt: Bepaald verqntrustend vind ik het niet, wij zullen daar wel doorheen moeten. Wat ik veel verontrustender vind, is de rust en 13) Maar Justin was altijd goed en be trouwbaar geweest en had steeds zijn plicht gedaan jegens haar en jegens zijn stiefvader. Bovendien was ze im mers enigszins onafhankelijk van hem, daar zij Herford-Huis zou blijven be wonen. Ze wendde zich tot hem. „Werkelijk Justin, ik weet, dat jü een beter landheer zult zijn dan mijn arme Richard. Maar het spijt me zo voor hem. Misschien zou hij nog wel eens zijn best hebben gedaan om een goed man te worden, maar hij heeft nooit de gelegenheid gehad." Ze zonk weer neer in haar stoel en begon te wenen, en ditmaal waren haar tranen meer oprecht dan straks. Justin had niet veel geluisterd; het was hem ,of hij de gehele geschiede nis droomde. „Moeder", stamelde hp, het is mijn landgoed niet. Ik mag het Richard niet uit de handen ne men." „Zeg, wat begin je nu?" vroeg zijn oom scherp. „De oude Herford had het volste recht, om het te vermaken aan wie hij wilde, en hij vermaakte het aan jou. Zijn laatste testament was beter dan het eerste. Richard is wel zijn eigen zoon, maar hij wist, dat Richard de boel zou verkwisten. Wat is tweeduizend pond per jaar voor een jongmens, dat er twintigdui zend nodig heeft! Mocht hij terugke ren, wat niet waarschijnlijk is, dan zou je wat voor hem kunnen doen, en als hij dan nog ~o'n losbol is, dan kun je hem altijd nog voor het uiterste bewaren. Je vader wist heel goed, wat hü deed, dat zeg ik je. Toen ik er te gen protesteerde, dat Richard niets zou hebben, zei hij: „Justin is een goed man, hij zal hem niet van hon ger laten omkomen". En nu Is voor je moeder ook gezorgd. Zij krijgt het erf deel van een jongere zoon, en meer moet Richard ook niet hebben, 't Ge luk valt je in de schoot, man; wees er dankbaar voor. Je zult een betere Her ford wezen dan wanneer je een ge boren Herford was." „Natuurlijk zal hij dat", zei zijn moeder vriendelijk. „O neen, kwel ons niet met de twijfel en aarzeling. Hij heeft mij altijd beloofd, dat je hem als een eigen zoon zou wezen; anders zou ik nooit met hem getrouwd zijn. Jij bent de oudste zoon, en dus ben jij de erfgenaam." „Niet van de oude jonker Herford", zei Justin. „Welzeker", hield zij vol. „Hij heeft je tot erfgenaam gemaakt, en daar kan niemand meer iets aan verande ren. Wat zou er van mij geworden zijn, als hij mij gelast had, dit testa ment te verbranden en het andere te bewaren! Hij had geen penning na gelaten! Dan had lk bij jou moeten inwonen in die eenvoudige pastorie met niets om van te leven. Maar nu heb ik geen zorgen meer en jij ook niet, en als Richard terugkomt, kun nen we wat voor hem doen. Foei, als ik geweten had, wat er ln het eerste testament stond, dan zou ik van mijn leven niet hebben kunnen slapen hier in huis". Het leek wel, of ze aan een groot ongeluk ontkomen was. Een zwaard had boven haar hoofd gehangen, zo stelde ze zich voor, en nu zag ze nog dat zwaard en het dunne koord, waaraan het gehangen had. Zij hui verde nog bij de gedachte. Maar bij Justin zou ze veilig wezen. Tenslotte zou ze meesteres zijn op Herford. Daartoe was ze getrouwd, maar ze was het nooit geworden. Na de lange moeilijke tijd van slavernij kwamen nu de blijde dagen, die ze verwacht had, toen ze met de oude Herford trouwde. Zij had zwaarder juk gedra gen dan Justin. Maar tenslotte was de verdrukking voorbij: de verdrukker was heengegaan. Hij was nog geen dag dood, maar ze genoot reeds van j de verlichting, en dat gevoel was ster ker geworden, nu ze wist, dat er voor haar was gezorgd, en dat ze van nie mand afhankelijk was. Op haar ma lend vond dan gewoonlijk. Duidelijk is in ieder geval wel geworden, dat van een opgaan in de Hervormde Kerk eenvoudig geen sprake is, noch is geweest. Toch blijf ik het al met al betreuren, dat wij, Lutheranen van Nederland, altijd weer de neiging hebben ons blind te sta ren op de grootheid van de Hervormde Kerk, in plaats van ons deel te weten van de Lutherse Wereldkerk. Ja zelfs is het duidelijk, dat wij van Luther mee hebben gekregen een boodschap, die duidelijker dan enig andere, zijn woord spreekt tot de moderne mens. Dr. E. D. Kraan te Vlaardingen heeft in de Kerkbode van de Geref. Kerk aldaar een aantal termen verklaard, die men ge regeld in kerkelijke verslagen ziet. Hij besluit zijn explicatie met deze opmer kingen: Aan de ene kant is het goed het Neder lands zoveel mogelijk van vreemde smet ten te zuiveren. De praktijk zal leren hoever dit mogelijk is met een taal, die een eeuwenlange geschiedenis achter zich heeft en in dit verleden allerlei buiten landse invloeden heeft ondergaan. Boven dien blijft het Nederlands de taal van een klein volk. Wij zullen ook op taalgebied niet altijd geheel onszelf kunnen zijn en hebben te rekenen met de staten die rond om ons liggen. Wij leven naar alle kanten, ook kerkelijk, in internationale verban den en ondergaan hiervan de invloed, tot in de taal. Aan de andere kant moeten we erop bedacht zijn, dat de winst van de nieu were taai-onderzoekingen ons niet ont glipt. Die hebben ons oog geopend voor het bestaan van zogenaamde taai-kringen. In de éne gemeencchappelijke taal, die we allemaal spreken, bezitten toch allerlei kringen in ons volk de zakenwereld, de techniek, het boerenbedrijf ieder weer een eigen woordenschat, die in die kring wèl, maar in een andere kring niet ge bruikt en zelfs niet direct begrepen wordt, 't Is dus niet vreemd, dat ook de kerk in haar als ik deze uitdrukking gébruiken mag meer technische orga nisatie, zulke woorden bezit. Waarom mag b.v. de financier wel zijn eigen vaktermen bezitten en de kerk niet? Om alle misverstand te voorkomen merk ik op, dat we het nu niet hebben over de taal van de kerk in prediking, be lijdenis en lied. Dat .is weer een ander vraagstuk. /LcMeAdcht Een Amerikaans medicus en theoloog, dr. P. G. Berkhout, heeft zijn geboorte plaats Ooltgensplaat bezocht. Uit een ver slag daarvan, opgenomen in het christelijk weekblad Eilanden-Nieuws, knippen wij dit gedeelte; Gevraagd zijnde wat hij dacht van het hedendaagse christendom in Nederland, merkte dr. Berkhout op veel respect te hebben voor wat werd bereikt, doch het Geboren: Bernadette M. B. M„ d. v. B. Et de Smet en B. A. van Cleemputte; Cor* nelia S., d. v. J. L. P. Michielsen en M. Herman; Pieternella E., d. v. J. Hamelinlg 1 en E. van Dlxhoorn; Johannes A. O. z. v. A. C. M. Verhaegen en J. M. A. Ao Dellaert; Manja W. R., d. V. G. F. Aal* bers en S. M. van den Bos; Cornells z. v. C. 't Gilde en N. S. Hamelink; Frltsfc z. v. F. J. Eijke en J. de Feijter; Pieten, z. v. P. Dekker en N. S. de Feijter; Wil* helmina S., d. v. R. C. Elvé en J. H. vais Aalst; Pieter J., z. v. J. Goossen en S. F»1 Scheele; Herman H. M., z. v. W. E. Pi1 Schelstrarte en M. L. J. Maele. Ondertrouwd: C. Ribbens, 23 j. en J. A, Romeijnsen, 21 j. H. de Zwarte, 21 j. e» A. de Pooter, 20 j. H. Groeneveld, 30 J„ en T. B. de Vlugt, 25 j. Th. L. Dobbe* laar, 24 j. en K. M. Klaassen, 20 j. C. Che J Bakker, 24 j. en D. Bakker, 23 j. J. En* gels, 28 j. en P. S. de Smit, 22 j. Overleden: H. G. Kooman, 60 j. M. valt Boven, 65 j„ e. v. P. J. H. van Wijck. T» J. Bakker, 80 j., geh. gew. m. A. B. dt Vries. Geboren: Maria J. C. S., d. v. J. A. Jan* se en M. L. van der Hage. Suzanna J„ 4, v. H. Vanhouttem en J. Wagtmans. Hen* drika L., d. v. J. G. Ruben en M. Diele* man. Wilhelmus P., z. v. A. de Jonge e" M. Schrieks. Santina C„ d. v. L. Bakket en C. Lourens. Annie L., d, v. H. J. Pol* mann en E. E. Vermoet. Marijke M. L„ d. v. M. C. M. Feijen en E. M. L. Kapp. Alouisius L„ z. v. L. Deij en A. Bogaart Margaretha J., d. v. E. Leu en J. Beukema, Krijn, z. v. W. Hamelink en J. van Taten* hove. Ondertrouwd: A. T. M. Rammeloo, 20 i. te Philippine en R. A. Mobach, 19 j. H. J, M. Boerbooms, 28 j. en J. de Mul, 21 j. M. G. Borghstjjn, 25 j. en J. C. de Vos 23 j. Gehuwd: W. C. de Regt, 24 j. te Bos koop en F. de Zeeuw, 34 j. A. van Doze* laar, 58 J. en P. van den Broeke, 42 j. J. de Ridder, 24 j. en P. S. Dees, 20 J. Overleden: J. F. H. Jaspers, 87 j„ geh. gew. m. J. A. Wehrens. H. Dellaert, 79 j., geh. gew. m. E. de Vrieze. C. M. den Boer 53 j., echtg. v. B. de Ronde. ARNEMUlÜEN Burgerl. Stand. Geboren: Adriaan D., z.v. J. A. Nijsse en J. Gideonse; Maatje M„ d.v. W. van Belzen en D. Verdonk; Willem, z.v. J. de Nooijer en J. Meul- meester; Klaas, z.v. B. J. van Belzen en M. Caljouw; Geertruida T„d.v. N. de Looff en J. Gideonse; Dirk. z.v. W. Goed hart en J. Meerman; Cornelia M., d.v. J. K. Crucq en E. van de Ketterij; Jan A„ z.v. J. Baaijens en J. J. Jongeneel. Gehuwd: J. Reijnhoudt, 25 j. en Chr. Schuit, 23 j.; J. Janse, 26 j. en M. de Rid der, 19 j.; W. Willeboordse, 18 j. en M. G. Maes, 16 j.; Joos Mesu, 38 j. en P. van de Ketterij, 29 j. nier was ze daar ook dankbaar voor; speet hem dat zovele christenen het woord ze ging naar haar eigen kamer om van Jezus: „Laat uw licht alzo schijnen" huichelachtig neer te knielen, voor ze dit aldus verklaren en in de praktijk een boodschap stuurde naar de naai- j brengen, dat het slechts een achterlicht ster, om overleg te plegen over de I behoeft te zijn. Het moet voorop geplaatst rouw, die ze zou dragen over de oude I worden, aldus dr. Berkhout, opdat de Richard Herford. mensen het kunnen zien en volgen. HOOFDSTUK VI. Goed of kwaad. Qadeti Tot de zeer bekende Joodse familie-,ia men behoort de naam Cohen. Het Israë lisch jeugdblad Niw Hanoar geeft er de volgende verklaring van: Cohen is afgeleid van het Hebreeuwse woord Koheen dat priester betekent. Hoe- Justin gaf zijn order aangaande het geen onmiddellijk gedaan moest wor den, en dan verliet hij het Huis, na de afspraak met zijn oom, dat eerst na de begrafenis het testament be- kend zou worden gemaakt. Hij had wel de Tora reeds in het eerste boek ln de eerste ogenblikken van verba- sprake is van Melchizedek, „een priester zing geen besluit genomen, hij wenste I voor de hoogste God", wordt er pas duide- nu stilte en eenzaamheid, om rustig I lijk over het priesterschap gesproken bij na te denken over wat hij moest doen. I Aaron, de broer van Mozes. Hij liep als in een zinsbegoocheling. De Kohamin (Hebreeuws meervoud van en kon geen enkele draad van een ge- Koheen) zijn dan ook de rechtstreekse af- dachte vasthouden. Eerst na een poos I stammelingen van Aaron. Ze verzorgden kwam het tot zijn besef, dat hij het I de offerdienst in de tempel te Jeruzalem, smalle, met gras begroeide pad volg- I Ook nu nog weet men precies welke de, dat over de rotsen liep langs de J Joodse families afstammen van Aaron zeekant. I Dragers van de namen Cohen, Kohn, (Wordt vervolgd) Cohn, Kahan, Kahane zijn vrijwel steeds SINT PHILIPSLAND Burgerl. Stand. Geboren: Jozua J., z.v. A. M. Noorthoek en C. J. Labruyere; Jo hanna C„ d.v. P, v. d. Berge en M. C. W. Reijngoudt; Sara W., d.v. M. L. Everaers en L. M. Neele. Gehuwd: L. Walpot, 21 j. en J. M. Quist, 18 j.; M. B. v. d. Male, 25 j. en J. A. Noort hoek, 25 j. Overleden: M. J. Aarnoudse, 8 j.; M. Geuze, 72 j„ echtg. van E. J. Wesdorp. WISSENKERKE Burgerlijke Stand. Geboren: Pieter nella L„,dv A. P. Kramer en C. P. Wolse; Hendrika A., dv A. J. Leendertse en E. M. Buijze; Cornelis, zv G. J. Goulooze en M. de Lange; Marinus A., zv J. M. de Haze en M. P. Anthonisse; Adriana C„ dv J. Wattel en C. Bakker; Tannetj.e J„ dv M. A. Westerweele en E. Louwerse. Ondertrouwd: J. H. Scholing, 24 j. te Amsterdam en J. W. Buijze, 25 j. Getrouwd: G. Pieper, 25 j. te Rotterdam en J. A. Westerweele, 22 j. Overleden: H. C. van der Maas, wed. van J. J. de Looff, 73 j.; W. Begthel, echtg. van J. A. Vinke, 63 j. YERSEKE Burgerl. Stand. Geboren: Maatje W., d.v. R. Rijkse en H. J. Lobbezoo. Gehuwd: C. M. J Dijkwel, 23 j. en C. H. Pikaar, 23 j. Ondertrouwd: P. H. Schmidt, 27 j. te Den Helder en C. P. Robër, 22 j. ..priester"-afstammelingen. Ook de naam Katz ls niet zoals sommigen menen af geleid van het Duitse woord Katze kat), maar zijn de beginletters van de Hebreeuwse woorden Koheen Tsedek rechtvaardig priester)De meeste mensen, die Katz heten zijn dus „priesters". Het priesterschap komt nu alleen nog tot uitdrukking door de verplichting die de nakomelingen van Aaron hebben hun Joodse broeders te zegenen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4