„Indrapoera" zal een nieuwe
thuishaven krijgen
Gelezen in andere bladen
Trots van Vlissingse werf
Seizoen van grote invloed op
de werkgelegenheid
Verkochi aan Italiaanse maatschappij
Bewogen geschiedenis
QaclocL man katnatitiefc
Amerikaan en Zweedse
verdwenen
Vrijwel gehele bedrijfsleven had meer werk
Vakantie
Geiten
Uitverkoop
Delen in
de welvaart
De daad
Opnieuw
kernontploffing
Prijssiop in Frankrijk
LIKDOORNS won DEro?'E
Duitse boeren verzetten zich
tegen Britten
Hervormingen in
Hongarije
Drie jaar geëist tegen
inbreker
Rusland wil machines in
Engeland kopen
Maandag 23 juli 1956.
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Ingezonden Mededeling (adv.)
ROTTERDAM, 23 juli. Na ruim
30 jaren trouwe dienst is het on
geveer 10.000 brutoregisterton me
tende m.s. „Indrapoera" van de
Kon. Rotterdamsche Lloyd., inder
tijd op de werf van de Kon. Mij.
„De Schelde", te Vlissingen ge-
oouwd, officieel verkocht aan een
Italiaanse koper. Dezer dagen zal
iet schip, waaraan vele duizenden
passagiers prettige of weemoedige
lerinneringen hebben, voor de
'aatste maal in haar veelbewogen
leven van de Lloydkade vertrek
ken, om onder een andere naam el
ders in de wereld een nieuwe
'huishaven te vinden.
Toen de „Indrapoera", 155 m. lang,
ruim 18 m. breed, bijna 12 m. hoog en
met een waterverplaatsing van 16.742
ton, op 10 februari 1926 van Rotterdam
vertrok voor haar eerste reis naar het
toenmalige Batavia, verwekte zij in
binnen- en buitenland een niet gerin
ge sensatie, want zij was het eerste
Nederlandse motorschip in de passa
giersvaart en zij bood een voor die tijd
luxueuze accommodatie voor niet min
der dan 465 passagiers. Bovendien had
het schip een dienstsnelheid van 15
mijl (28 km), hetgeen voor een zee
schip in die dagen een enorme snel
heid was. Maar daarom droeg het ook
de naam van eenop Sumatra ge
legen vulkaan!
Nieuwe motoren
Hoe snel echter vergaat 's-werelds
glorieNauwelijks vijf jaren later
was diezelfde „Indrapoera" alweer
verouderd, want de technische ont
wikkeling ging in die tijd met reuze-
schreden vooruit. Derhalve werd in '31
besloten, het schip uit te rusten met
nieuwe motoren, waarmee het toen-
dertijd kapitale bedrag van 1% mil
joen gulden bijna een kwart van de
totale bouwkosten van het schip
was gemoeid en waardoor de gemid
delde snelheid kon worden opgevoerd
tot ruim 17 mijl (32 km) per uur.
Bovendien werd, om scheepstech-
nische redenen, het voorschip ver
lengd, waartoe op de werf van „De
Schelde", na sloping van de oor
spronkelijke vóórpiek, „doodeenvou
dig" een nieuw voorschip aan de
oude romp werd „aangebreid":
tóen een technische prestatie, die
ook in het buitenland veel belang
stelling trok.
Verbouwing
Daar echter in de praktijk bleek, dat
nu de snelheid wel was opgevoerd,
maar dat hierbij het uiterste van het
machinevermogen werd gevergd, ging
men in 1933, na uitgebreide proefne
mingen in het Scheepsbouwkundig
Proefstation te Wageningen, opnieuw
tot verbouwing over. Het schip zou nu
nieuwe stroomlijnen onder water
een merkwaardige langsscheepse in
snoering van de scheepswand krij
gen, waardoor met behoud van dezelf
de snelheid een belangrijke besparing
op het machinevermogen kon worden
bereikt.
Brand aan boord
Alvorens echter tot uitvoering van
deze plannen kon worden overgegaan,
kwam er een zwarte bladzijde in het
levensboek van de „Indrapoera". Na
dat het schip op 27 november 1933 aan
de Lloydkade te Rotterdam was aan
gekomen, brak er twee dagen later een
grote brand aan boord uit, waardoor
vrijwel het gehele middenschip, brug
en kaartenkamer incluis, werd ver
woest.
Het uitgebrande schip bood echter
een prachtige gelegenheid, promenade-
en sloependek geheel te vernieuwen,
de grote hall en de rooksalon te mo
derniseren en de gehele technische in
stallatie aan de nieuwste eisen aan te
passen. Toen al deze werkzaamheden,
tezamen met de reeds voorgenomen
nieuwe onder-water-stroomlijnen, wa
ren uitgevoerd, kon terecht worden ge
zegd, dat de „Indrapoera" als een
phoenix uit haar as was herrezen!
De oorlogsjaren
Bij het uitbreken van de oorlog in
1940 bevond de „Indrapoera" zich bui
ten Nederland, zodat het schip gedu
rende de gehele oorlog dienst kon dóen
als troepentransportschip, waartoe het,
door sloping van een groot gedeelte
van de passagiersaccomodatie, werd
verbouwd en in welke hoedanigheid
het ruim 58.000 militairen vervoerde.
Ofschoon herhaaldelijk uit de lucht
aangevallen, zijn daarbij nooit doden
te betreuren geweest. Geheel zonder
roer heeft het schip in 1944 op eigen
kracht een gedenkwaardige reis van
Algiers naar Gibraltar gemaakt.
Na de bevrijding
Na de bevrijding bleef de „Indra
poera" tot 1948 in dienst van de Ne
derlandse regering varen, als troepen-,
evacuatie- en emigrantenschip.
Daarna besloot de Lloyd, het schip
opnieuw te doen onderwerpen aan een
grondige restauratie, een gedeeltelijke
vernieuwing en een niet onbelangrijke
gedaanteverwisseling. Eén en ander
werd, raison van enkele miljoenen
guldens, in de loop van 344 dagen uit
gevoerd op de werf van „De Schelde",
waarna het schip op 13 augustus 1949
vernieuwd in de vaart kwam, nu als
passagiers-vrachtschip met een accom
modatie voor ongeveer 100 volwasse
nen in één klasse.
Op de plaats van de vroegere tweede
klasse was nu een nieuw groot laad
ruim gekomen. Daar bij een geringer
aantal passagiers de capaciteit der sa
lons en de promenade-dekruimte gelijk
gebleven waren en het schip ook ver
der van alle gemakken, o.a. een kin
derkamer met apart dek, een uitge
breide medische dienst e.d., was voor
zien, werd de „Indrapoera" het ideale
„familieschip". Als zodanig heeft zij
sindsdien 20 reizen heen en weer naar
Indonesië gemaakt en een paar korte
cruises.
Als een draad van roman
tiek loopt door de levensge
schiedenis van de „Indrapoe
ra" het verhaal van het meis
je, dat op 13 september 1926,
midden in de Indische Oce
aan, aan boord van het schip
werd geboren en, op verzoek
der ouders met de toenmalige
gezagvoerder kapitien W. J.
Boon (thans 86 jaar en nog
steeds in goede gezondheid
in Den Haag woonachtig) als
peetvader, „Indrapoera"
werd gedoopt.
23 jaar later, toen zij als kan
toormeisje in een Amsterdams
pension woonde en voor zich
zelf de kost moest verdienen,
omdat haar beide ouders in
de oorlog in Indionesië waren
omgekomen, las zij de aankon
diging van een cruise van de
„Indrapoera" naar Scandina
vië. Zij trekt de stoute schoe
nen aan, schrijft een lange
brief naar de directie van de
Lloyd en heeft succes: zij
wordt uitgenodigd als gast de
cruise op haar „geboortebodem"
mee te maken. En ook haar
peetvader, die zij na haar ge
boorte nimmer meer ontmoette
en die zij reeds lang overleden
waande, wordt geïnviteerd. Er
groeide uit deze herenigings-
reis niet alleen een blijvend
contact tussen peetvader en pe
tekind, maar door de berichten
en de foto's in de kranten meld
den zich uit het gehele land
vele vrienden en bekenden van
Indrapoera's overleden ouders,
die ook Indra, zoals haar roep
naam was, reeds lang overleden
waanden. Ook oud-passagiers,
die bij haar geboorte op de „In
drapoera" reisden en die nu dit
charmante meisje, dat 23 jaar
geleden 't gehele schip op stel
ten zette, nog wel eens wilden
zien, nodigen haar uit. Zo kwam
er heel wat meer zonneschijn en
gezelligheid in het eenzame le
ven van het weesmeisje Indra
poera Heinze. Enige jaren later
trad zij in het huwelijk met
„oom Boon" als haar getuige, en
zij vestigde zich toen met haar
man, na een huwelijksreis per
„Indrapoera", in Australië.
Maar ondanks alles houdt de
krasse oud-gezagvoerder-peet
vader tot op de huidige dag vol,
dat hij 30 jaar geleden die ge
boorte in volle zee heel wat er
ger vond dan varen bij wind-
kracht-10
WASHINGTON, 21 juli. Reuter.
Het Amerikaanse ministerie van bui
tenlandse zaken heeft hekend gemaakt
dat een 32-jarige Amerikaan, Peter Wi-
nant, en een jonge Zweedse zendelin
ge, Gunnel Gumesson, nabij de Russi
sche grens van Afghanistan zijn ver
dwenen.
De beide jonge mensen hadden in
India gewerkt en waren nu op weg
naar huis Twee maanden geleden ver
trokken zij uit Kaboek naar Teheran.
Sindsdien heeft men niets van hen
vernomen en nasporingen zijn vruch
teloos gebleven.
Peter Winant is een neef van wijlen
de vroegere Amerikaanse ambassa
deurs in Londen, John Winant.
HET „SPOOKT" BIJ
ELSPEET
VOORTHUIZEN, 20 juli. Teneinde
de brutaal wordende herten en reeën
van de bouwlanden te wezen, zet een
jachtopziener in Elspeet elke avond
zgn. schrikpoppen langs de omhei
ningen. Vooral in de duisternis zijn
di spookachtige verschijningen.
Toen een harde windvlaag zo'n pop
vlak voor een autobus blies, kreeg de
chauffeur dan ook de schrik van zijn
leven. Hij dacht nl. dat er iemand
pardoes voor zijn wielen was ge
sprongen. Een hele verademing toen
bleek, dat het geen mens, maar een
„spook" was,
o
Hongarije zoekt toe
nadering tot de V.S.
PARIJS, 23 juli (AFP) „De
Hongaarse regering wil haar econo
mische politieke en culturele betrek
kingen met de Ver. Staten ontwikke
len". Dit heeft volgens radio Boeda
pest een woordvoerder van het Hon
gaarse ministerie van buitenlandse
zaken verklaard tegenover vertegen
woordigers van de Hongaarse pers.
0—
Een sneltrein naar Marseille is even
buiten het station van Grenoble ont
spoord. Drie passagiers werden gedood
en zeven licht gewond.
ii
Kwartaaloverzicht arbeidsvoorziening
MIDDELBURG, 21 juli. Uit het overzicht van de situatie op de
arbeidsmarkt gedurende het tweede kwartaal van dit jaar blijkt, dat
de werkgelegenheid tengevolge van seizoeninvloeden in verschillen
de bedrijfstakken belangrijke wijzigingen heeft ondergaan. Nadat
zich onder invloed van het seizoen in maart reeds een snelle daling
van het aanbod had voorgedaan, waardoor eind maart het aanbod
tot 1694 was afgenomen, zette zich deze daling in de beide volgende
maanden voort, waardoor eind april en mei resp. nog 1525 en 658
personen stonden ingeschreven. Aan het eind van juni was het aan
bod weer tot 776 toegenomen, omdat na het gereedkomen der voor
jaarswerkzaamheden in de landbouw weer een aantal personen tij
delijk werd ontslagen.
Een door regen bedorven vakantie
is het verdrietigst voor die gezinnen,
waar vader maar één week vakantie
,heeft, schrijft het „Friesch Dagblad",
dat vervolgt:
„Maar wie bij ongunstig weer alleen
aan mislukte vakanties denkt, vergist
zich. Hij moet eens bij de boeren gaan
zien, hoe daar weilanden zo drassig zijn,
dat overal het waten spiegelt. Hij moet
eens zien, hoe vuilbruine oppers hooi
bijna in het water staan. Hij moet eens
letten op de hopen hooi bij de boerderij,
waar men geen raad mee weet, omdat
het eigenlijk geen hooi is, maar een
rottende massa.
Wie deze teleurstelling ziet, die luis
tert naar de klacht, dat- de natuur wis
pelturig is. En dat je de natuur niet
kunt dwingen. Geen mens doet er wat
aan. De boer is wel zeer afhankelijk van
de natuur. En hoe arm is dit, als de
klacht géén vervolg heeft. En er met
geen woord gesproken wordt over Hem
Die boven de natuur staat".
Bij vergelijking van de gedetailleer
de cijfers van 31 maart en 30 juni '56
blijkt, dat in vrijwel alle bedrijfsklas-
sen en bedrijfsgroepen het aanbod is
afgenomen en dat vooral de land
bouw, de bouwnijverheid, personeel
in algemene dienst en de minder ge-
schikten tot de afneming van het aan
bod hebben bijgedragen. Wanneer
men de cijfers van 31 maart vergelijkt
met die van 30 juni, dan blijkt het
aanbod thans 115 lager te liggen.
Het aantal openstaande aanvragen
vermeerderde van 665 op 31 maart tot
728 op 30 juni. De bouwnijverheid
geeft vooral een vermeerdering van
het aantal openstaande aanvragen te
zien. Dit is vooral het gevolg van het
seizoen. Naast vermeerderingen of
verminderingen van meer onderge
schikte betekenis is de daling van het
aantal openstaande aanvragen voor de
landbouw aanmerkelijk. De geringe
vraag in deze bedrijfsklasse is een ge
volg van het gereedkomen der verple-
gingswerkzaamheden.
De werkloosheid onder het vrou
welijk personeel bleef gedurende
kwartaal op hetzelfde niveau. Ter
wijl aan het begin van het kwartaal
244 vrouwen stonden ingeschreven,
bedroeg dit aantal op 30 april 243
Daarna nam het zeer sterk af, zodat
op het eind van mei nog slechts 57
vrouwen stonden ingeschreven.
Eind juni waren er 56 vrouwen on
der het aanbod genoteerd, zodat
het in mei bereikte peil bleef ge
handhaafd.
De daling van het aanbod in mei is
vrijwel geheel een gevolg van de rui
me werkgelegenheid, welke in de
landbouw ontstond. Vergelijkt men 't
aanbod met dat op 30 juni 1955, dan
blijkt er slechts een vrij gering ver
schil te zijn, omdat toen 45 vrouwen
stonden ingeschreven.
Het aanbod in da landbouw is thans
vrij belangrijk hoger, maar daarte
genover is bij het huishoudelijk per
soneel en het kantoorpersoneel een
enigermate lager aanbod genoteerd.
Daarover schrijft „De Rotterdam
mer" het volgende:
De krant van vandaag staat in net
teken van de uitverkoop. De ruimte aie
de redactie gaarne zou hebben gevuld,
wordt nu in beslag genomen door ad
vertenties. En daarin staat het nieuws-
van-de-koopjes, dat voor ditmaal be
langrijker is dan het „grote nieuws-
waarmee de redactie zich pleegt bezig
te houden.
We hebben daar volle vrede mee.
Opidat we maar al te goed weten dat
de krant een spiegel moet zijn van net
dagelijks leven. En in dat dagelijKS
leven zelfs ln dat van de kranten
man is het kopen van een nieuw
vloerkleed minstens zo belangrijk als
welke interessante politieke ontwikke
ling ook. Nieuwe gordijnen voor de ra
men zullen u meer vreugde geven aan
de Franse goedkeuring' van Euratom.
Besef echter wel dat achter dit ai
les een gevaar schuilt. Dit: dat men net
materiële in eigen leven als het belang
rijkste van alles gaat zien. De geest
van: „als men het zelf maar goed heeft
wat doet dan de rest er toe", is de
geest van deze tijd en hij troont ons
allen mee, bewust of onbewust. HU
doet de belangstelling voor alles wat
er in het publieke leven gebeurt, ver
slappen. Ja, hij leidt de aandacht af
van de zin van dit leven. Want in aie
zin van ons leven ls immers niet ons
eigen materiële welzijn, maar God:
Het is misschien wat ver gezocht om
van de uitverkoop bi) deze waarscnu-
wing terecht te komen vergeef het
ons!"
Het aantal openstaande aanvragen om
vrouwelijk personeel vermeerderde
dit kwartaal van 311 tot 322, terwijl
ten opzichte van 30 juni 1955 enige
vermindering viel waar te' nemen.
Vermeerdering van het aantal open
staande aanvragen kwam gedurende
het tweede kwartaal vooral voor bij
het kantoorpersoneel en de overige
bedrijfsklassen en beroepsgoederen,
terwijl bij de landbouw en het hotel
personeel de aantal openstaande aan
vragen vrij belangrijk afnamen. In
vergelijking met vorig jaar is de da
ling van de vraag voor de textielnij
verheid, het kantoorpersoneel en het
huishoudelijk personeel van beteke
nis.
In „Samenwerking", het orgaan
van de N.C.L.B., lezen we van de
produktie van geiten
„Geitenhouderij is een soort sport en
liefhebberij, waarvan velen weinig ar-
weten. Geiten kunnen niet alleen veel,
maar ook goede melk geven, zoals de
cijfers van de melkcontrole oveer net
afgelopen jaar duidelijk uitwijzen.
Zo gaven in 1955 gecontroleerde gei
ten in 293 dagen gemiddeld 803 liter
melk met een vetgehalte van 3.85 pet.
Dat is dus 234 a 3 liter per dag. Maar
er zijn ook geiten die nog veel meer
geven. Een negenjarige geit uit Zee
land spande de kroon met een' melk-
gift van bijna 5 liter per dag met een
vetgehalte van 4.46 pet. Dat was dus
in één jaar 1760 liter. Een vierjarige
geit uit Gelderland gaf 1638 liter melk
en wat denkt u van het éénjarige geitje
uit Zuidholland dat 1258 liter melk met
een vetgehalte van 4.84 pet. gaf?"
Een bijzondere prestatie bereikte een
geitenhouder te Nieuwdorp in Zeeland.
Deze molk van zijn drie geiten in 1935
4764 liter melk.
Vele kleine boeren zullen verstanaig
doen om eens na te rekenen of het me
voordeliger is om een aantal goede gei
ten op stal te hebben in plaats van een
koe. Bg goede geiten zijn de kosten in
ieder geval kleiner".
In „De Linie" schrijft pater H. de
Greeve het volgende:
„De officiële berekeningen van het
zgn. voedselpakket en de raming oer
noodzakelijke onkosten maken op hen,
die in de gezinnen komen, helemaal
géén indruk; ze worden met hoon ont
vangen. Als er een nieuw behangetje
moet komen, of Jantje onverwacht toch
zijn jasje of zijn broekje scheurt, valt
de hele voedselpakketberekening in Be
lachelijke cijfers uit elkaar. Hoe ziet het
er dan uit bij de Invaliden, bij de oude
ren, voor hen die niet In loondienst zijn,
en voor hen die vallen bulten de rege
ling voor de gepensioneerden van het
tijdvak januari 1955mei 1956.
Wie denkt eraan, dat ontelbaren, die
niet ln loondienst zijn en geen machts
formatie hebben, een loonronde veel
harder nodig hebben. Ook als men zijn
volle tevredenheid betuigt over het
ouderdomspensioen voor iedereen, kan
dat „delen in de weivaart" geweldig
Irriteren. Enorm veel leed, ondragelijke
zorg, sociale ongelijkheid gaan erach
ter schuil. Terwijl de ene loonronde na
de andere voortgaat sommigen welge
stelder te maken, maken zij anderen
hoe langer hoe armer. Voor de laatsten
betekent, hoogconjunctuur nog groter
zorg, radeloosheid en verbittering. En,
hoe kort het leven ook is, het duurt
soms lang voor men 65 jaar is. Delen
in de welvaart moet een zegen zijn voor
allen".
Een propeller van een van de vier
motoren van een „Viscount" vliegtuig
veroorzaakte in Michigan de schade
die deze foto laat zien. Het ongeluk
kostte een vrouw het leven en vijf
andere passagiers werden verwond.
De propeller sloeg door de cabine op
het moment dat het vliegtuig 5 kilo
meter boven Michigan (Ver. Staten)
vloog.
Uit „Het Metaalbedrijf", orgaan
van de chr. metaalbedrijfsbond ln
Nederland:
„We lopen ln onze moderne maat
schappij het gevaar ons te gaan ver
schuilen in de massa. Dat Is voor een
mens zo aantrekkelijk. Het leidt de
aandacht of van de eigen verantwoor
delijkheid. Ook de leden van de chris
telijke vakbeweging staan ln sterke
mate bloot aan dit gevaar.
Lid zijn van die bewêging betekent
niet dat men alles aan de organisatie
kan overlaten. Van leder persoonlijk
wordt gevraagd om in zijn omgeving te
doen blijken van zijn kijk op de maat
schappelijke vraagstukken. Ieder per
soonlijk heeft de opdracht om In net
leven van alle dag te handelen als een
chrlsten-van-de-daad. Ook bij het ver-
rlohten van de arbeid. Dat ls een taak
die de christelijke vakbeweging van
niemand kan overnemen. Ieders per
soonlijke verantwoordelijkheid blijft. En
het beleven van die verantwoordelijk
heid is propaganda in de beste zin van
het woord".
TOKIO, 22 juli (AFP) Zaterdag
morgen heeft op Bikini de negende
ontploffing in de lopende reeks kern
wapenproeven plaats gehad. Volgens
Japanse meteorologen moet dit de
krachtigste ontploffing van deze reeks
zijn geweest.
De internationale commissie voor
de walvisvangst, die in Londen is bij
eengeweest, heeft besloten voor de
komende jaren een beperking van de
vangsten voor te stellen.
PARIJS, 23 juli. Reuter. De Fran
se regering heeft een decreet gepubli
ceerd waarbij de prijzen worden ge
blokkeerd als onderdeel van de rege
ringscampagne ter bestrijding van de
inflatie. Het decreet dat in he officiële
prijzenbulletin der regering wordt ge
publiceerd, blokkeert de prijzen der
meeste goederen op het niveau van
voor 15 juli j.l.
Er wordt echter melding gemaakt
van een aantal uitzonderingen op deze
prijsstof o.m. voor vlees, vis, agrari
sche produkten en ingevoerde goede
ren.
'Hoewel de stijging van de kosten
voor levensonderhoud niet wordt
weerspiegeld in het officiële indexcij
fer heeft de federati van vernigingen
van gezinnen onlangs medegedeeld
dat d kosten van levensonderhoud
voor een gezin van vier personen in
Frankrijk thans 13 procent hoger zijn
dan in januari. De voornaamste oor
zaken van de inflatiespiraal zijn de
1st van de militaire operaties in Alge
rije en de jongste verhoging der
ouderdomspensioenen.
ini-Med*~"~ - - 1
Weg met onhandige likdoornringen en ge
vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar
middel. NOXACORN, neemt de pijn weg in
60 seconden. Eeltplekken en eksterogen ver
schrompelen met wortel en al. Bevat gezui
verde wonderolie, jodium en het pijnstillende
benzocaïne. Een flesje NOXACORN Anti
septisch Likdoornmiddel van f. 1.35 bespaart
U onnoemelijk veel ellende. (562)
WINSEN, 21 juli (DPA) Neder-
saksische boeren hebben zich in d»
afgelopen dagen heftig verzet tegen
oefeningen van Britse pantsertroepen
in het noordelijk deol van de Juene-
bruger heide. Een boer wierp zich
voor een tank op de grond. Toen d#
commandant hem aanmaande op t»
staan, omdat hij hem anders zou over
rijden, kwamen andere boeren met
een geweer en knuppels aangelopen.
Men meldt uit andere dorpen, dat
boeren met stenen naar de militair»
voertuigen gooiden om ze uit hun
velden te verjagen.
LONDEN, 22 juli (Reuter) De
Hongaarse regering ontwerpt een
nieuwe verkiezingswet, waardoor hei
mogelijk zal worden te stemmen op
individuele kandidaten in plaats var)
op kandidatenlijsten. Men maakt ook
melding van nieuwe voorschriften
voor de Hongaarse nationale vergade
ring, die op de volgende zitting van
deze vergadering aan de orde zullen
worden gesteld.
Deze reglementen geven aan ieders
afgevaardigde het recht om vragen te
stellen aan het presidium, het kabinet,
de ministers, de voorzitter van het
hoge gerechtshof en de openbare aan
klager.
Ook kennen deze reglementen meer
bevoegdheden toe aan de voorzitter
van de nationale vergadering.
DORDRECHT, 22 juli De officier
van justitie bij de arrondissements
rechtbank te Dordrecht heeft 3 jaar
gevangenisstraf met aftrek van de
preventieve hechtenis geëist tegen de
48-jarige koopman J. W. van O., uit
Amsterdam. Aan deze koopman was
ten laste gelegd,.dat 'hij op 6 januari
van dit jaar zou hebben ingebroken
in een huis aan de Singel te Dordrecht
en daar uit een brandkast een enve
loppe met f 1650,- aan bankbiljetten,
2926 Belgische francs, 115 zilveren
rijksdaalders, een aantal aandelen en
een parelcollier zou hebben wegge
nomen.
LONDEN, 22 juli. AFP. De Sow-
jet-Unie ls bereid ongeveer 500 ma
chinewerktuigen in Groot-Brf%tannië te
bestellen ,voor een totale waarde tus
sen 27 en 36 miljoen pond sterling.
Dit heeft de Russische minister voor
machinewerktuigen, Skovistof, bekend
gemaakt. Hij maakt deel uit van een
Russische handels delegatie die op het
ogenblik in Groot-Brittannië is.