„Indrapoera" zal een nieuwe thuishaven krijgen Gelezen in andere bladen Trots van Vlissingse werf Seizoen van grote invloed op de werkgelegenheid Verkochi aan Italiaanse maatschappij Bewogen geschiedenis QaclocL man katnatitiefc Amerikaan en Zweedse verdwenen Vrijwel gehele bedrijfsleven had meer werk Vakantie Geiten Uitverkoop Delen in de welvaart De daad Opnieuw kernontploffing Prijssiop in Frankrijk LIKDOORNS won DEro?'E Duitse boeren verzetten zich tegen Britten Hervormingen in Hongarije Drie jaar geëist tegen inbreker Rusland wil machines in Engeland kopen Maandag 23 juli 1956. ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Ingezonden Mededeling (adv.) ROTTERDAM, 23 juli. Na ruim 30 jaren trouwe dienst is het on geveer 10.000 brutoregisterton me tende m.s. „Indrapoera" van de Kon. Rotterdamsche Lloyd., inder tijd op de werf van de Kon. Mij. „De Schelde", te Vlissingen ge- oouwd, officieel verkocht aan een Italiaanse koper. Dezer dagen zal iet schip, waaraan vele duizenden passagiers prettige of weemoedige lerinneringen hebben, voor de 'aatste maal in haar veelbewogen leven van de Lloydkade vertrek ken, om onder een andere naam el ders in de wereld een nieuwe 'huishaven te vinden. Toen de „Indrapoera", 155 m. lang, ruim 18 m. breed, bijna 12 m. hoog en met een waterverplaatsing van 16.742 ton, op 10 februari 1926 van Rotterdam vertrok voor haar eerste reis naar het toenmalige Batavia, verwekte zij in binnen- en buitenland een niet gerin ge sensatie, want zij was het eerste Nederlandse motorschip in de passa giersvaart en zij bood een voor die tijd luxueuze accommodatie voor niet min der dan 465 passagiers. Bovendien had het schip een dienstsnelheid van 15 mijl (28 km), hetgeen voor een zee schip in die dagen een enorme snel heid was. Maar daarom droeg het ook de naam van eenop Sumatra ge legen vulkaan! Nieuwe motoren Hoe snel echter vergaat 's-werelds glorieNauwelijks vijf jaren later was diezelfde „Indrapoera" alweer verouderd, want de technische ont wikkeling ging in die tijd met reuze- schreden vooruit. Derhalve werd in '31 besloten, het schip uit te rusten met nieuwe motoren, waarmee het toen- dertijd kapitale bedrag van 1% mil joen gulden bijna een kwart van de totale bouwkosten van het schip was gemoeid en waardoor de gemid delde snelheid kon worden opgevoerd tot ruim 17 mijl (32 km) per uur. Bovendien werd, om scheepstech- nische redenen, het voorschip ver lengd, waartoe op de werf van „De Schelde", na sloping van de oor spronkelijke vóórpiek, „doodeenvou dig" een nieuw voorschip aan de oude romp werd „aangebreid": tóen een technische prestatie, die ook in het buitenland veel belang stelling trok. Verbouwing Daar echter in de praktijk bleek, dat nu de snelheid wel was opgevoerd, maar dat hierbij het uiterste van het machinevermogen werd gevergd, ging men in 1933, na uitgebreide proefne mingen in het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen, opnieuw tot verbouwing over. Het schip zou nu nieuwe stroomlijnen onder water een merkwaardige langsscheepse in snoering van de scheepswand krij gen, waardoor met behoud van dezelf de snelheid een belangrijke besparing op het machinevermogen kon worden bereikt. Brand aan boord Alvorens echter tot uitvoering van deze plannen kon worden overgegaan, kwam er een zwarte bladzijde in het levensboek van de „Indrapoera". Na dat het schip op 27 november 1933 aan de Lloydkade te Rotterdam was aan gekomen, brak er twee dagen later een grote brand aan boord uit, waardoor vrijwel het gehele middenschip, brug en kaartenkamer incluis, werd ver woest. Het uitgebrande schip bood echter een prachtige gelegenheid, promenade- en sloependek geheel te vernieuwen, de grote hall en de rooksalon te mo derniseren en de gehele technische in stallatie aan de nieuwste eisen aan te passen. Toen al deze werkzaamheden, tezamen met de reeds voorgenomen nieuwe onder-water-stroomlijnen, wa ren uitgevoerd, kon terecht worden ge zegd, dat de „Indrapoera" als een phoenix uit haar as was herrezen! De oorlogsjaren Bij het uitbreken van de oorlog in 1940 bevond de „Indrapoera" zich bui ten Nederland, zodat het schip gedu rende de gehele oorlog dienst kon dóen als troepentransportschip, waartoe het, door sloping van een groot gedeelte van de passagiersaccomodatie, werd verbouwd en in welke hoedanigheid het ruim 58.000 militairen vervoerde. Ofschoon herhaaldelijk uit de lucht aangevallen, zijn daarbij nooit doden te betreuren geweest. Geheel zonder roer heeft het schip in 1944 op eigen kracht een gedenkwaardige reis van Algiers naar Gibraltar gemaakt. Na de bevrijding Na de bevrijding bleef de „Indra poera" tot 1948 in dienst van de Ne derlandse regering varen, als troepen-, evacuatie- en emigrantenschip. Daarna besloot de Lloyd, het schip opnieuw te doen onderwerpen aan een grondige restauratie, een gedeeltelijke vernieuwing en een niet onbelangrijke gedaanteverwisseling. Eén en ander werd, raison van enkele miljoenen guldens, in de loop van 344 dagen uit gevoerd op de werf van „De Schelde", waarna het schip op 13 augustus 1949 vernieuwd in de vaart kwam, nu als passagiers-vrachtschip met een accom modatie voor ongeveer 100 volwasse nen in één klasse. Op de plaats van de vroegere tweede klasse was nu een nieuw groot laad ruim gekomen. Daar bij een geringer aantal passagiers de capaciteit der sa lons en de promenade-dekruimte gelijk gebleven waren en het schip ook ver der van alle gemakken, o.a. een kin derkamer met apart dek, een uitge breide medische dienst e.d., was voor zien, werd de „Indrapoera" het ideale „familieschip". Als zodanig heeft zij sindsdien 20 reizen heen en weer naar Indonesië gemaakt en een paar korte cruises. Als een draad van roman tiek loopt door de levensge schiedenis van de „Indrapoe ra" het verhaal van het meis je, dat op 13 september 1926, midden in de Indische Oce aan, aan boord van het schip werd geboren en, op verzoek der ouders met de toenmalige gezagvoerder kapitien W. J. Boon (thans 86 jaar en nog steeds in goede gezondheid in Den Haag woonachtig) als peetvader, „Indrapoera" werd gedoopt. 23 jaar later, toen zij als kan toormeisje in een Amsterdams pension woonde en voor zich zelf de kost moest verdienen, omdat haar beide ouders in de oorlog in Indionesië waren omgekomen, las zij de aankon diging van een cruise van de „Indrapoera" naar Scandina vië. Zij trekt de stoute schoe nen aan, schrijft een lange brief naar de directie van de Lloyd en heeft succes: zij wordt uitgenodigd als gast de cruise op haar „geboortebodem" mee te maken. En ook haar peetvader, die zij na haar ge boorte nimmer meer ontmoette en die zij reeds lang overleden waande, wordt geïnviteerd. Er groeide uit deze herenigings- reis niet alleen een blijvend contact tussen peetvader en pe tekind, maar door de berichten en de foto's in de kranten meld den zich uit het gehele land vele vrienden en bekenden van Indrapoera's overleden ouders, die ook Indra, zoals haar roep naam was, reeds lang overleden waanden. Ook oud-passagiers, die bij haar geboorte op de „In drapoera" reisden en die nu dit charmante meisje, dat 23 jaar geleden 't gehele schip op stel ten zette, nog wel eens wilden zien, nodigen haar uit. Zo kwam er heel wat meer zonneschijn en gezelligheid in het eenzame le ven van het weesmeisje Indra poera Heinze. Enige jaren later trad zij in het huwelijk met „oom Boon" als haar getuige, en zij vestigde zich toen met haar man, na een huwelijksreis per „Indrapoera", in Australië. Maar ondanks alles houdt de krasse oud-gezagvoerder-peet vader tot op de huidige dag vol, dat hij 30 jaar geleden die ge boorte in volle zee heel wat er ger vond dan varen bij wind- kracht-10 WASHINGTON, 21 juli. Reuter. Het Amerikaanse ministerie van bui tenlandse zaken heeft hekend gemaakt dat een 32-jarige Amerikaan, Peter Wi- nant, en een jonge Zweedse zendelin ge, Gunnel Gumesson, nabij de Russi sche grens van Afghanistan zijn ver dwenen. De beide jonge mensen hadden in India gewerkt en waren nu op weg naar huis Twee maanden geleden ver trokken zij uit Kaboek naar Teheran. Sindsdien heeft men niets van hen vernomen en nasporingen zijn vruch teloos gebleven. Peter Winant is een neef van wijlen de vroegere Amerikaanse ambassa deurs in Londen, John Winant. HET „SPOOKT" BIJ ELSPEET VOORTHUIZEN, 20 juli. Teneinde de brutaal wordende herten en reeën van de bouwlanden te wezen, zet een jachtopziener in Elspeet elke avond zgn. schrikpoppen langs de omhei ningen. Vooral in de duisternis zijn di spookachtige verschijningen. Toen een harde windvlaag zo'n pop vlak voor een autobus blies, kreeg de chauffeur dan ook de schrik van zijn leven. Hij dacht nl. dat er iemand pardoes voor zijn wielen was ge sprongen. Een hele verademing toen bleek, dat het geen mens, maar een „spook" was, o Hongarije zoekt toe nadering tot de V.S. PARIJS, 23 juli (AFP) „De Hongaarse regering wil haar econo mische politieke en culturele betrek kingen met de Ver. Staten ontwikke len". Dit heeft volgens radio Boeda pest een woordvoerder van het Hon gaarse ministerie van buitenlandse zaken verklaard tegenover vertegen woordigers van de Hongaarse pers. 0— Een sneltrein naar Marseille is even buiten het station van Grenoble ont spoord. Drie passagiers werden gedood en zeven licht gewond. ii Kwartaaloverzicht arbeidsvoorziening MIDDELBURG, 21 juli. Uit het overzicht van de situatie op de arbeidsmarkt gedurende het tweede kwartaal van dit jaar blijkt, dat de werkgelegenheid tengevolge van seizoeninvloeden in verschillen de bedrijfstakken belangrijke wijzigingen heeft ondergaan. Nadat zich onder invloed van het seizoen in maart reeds een snelle daling van het aanbod had voorgedaan, waardoor eind maart het aanbod tot 1694 was afgenomen, zette zich deze daling in de beide volgende maanden voort, waardoor eind april en mei resp. nog 1525 en 658 personen stonden ingeschreven. Aan het eind van juni was het aan bod weer tot 776 toegenomen, omdat na het gereedkomen der voor jaarswerkzaamheden in de landbouw weer een aantal personen tij delijk werd ontslagen. Een door regen bedorven vakantie is het verdrietigst voor die gezinnen, waar vader maar één week vakantie ,heeft, schrijft het „Friesch Dagblad", dat vervolgt: „Maar wie bij ongunstig weer alleen aan mislukte vakanties denkt, vergist zich. Hij moet eens bij de boeren gaan zien, hoe daar weilanden zo drassig zijn, dat overal het waten spiegelt. Hij moet eens zien, hoe vuilbruine oppers hooi bijna in het water staan. Hij moet eens letten op de hopen hooi bij de boerderij, waar men geen raad mee weet, omdat het eigenlijk geen hooi is, maar een rottende massa. Wie deze teleurstelling ziet, die luis tert naar de klacht, dat- de natuur wis pelturig is. En dat je de natuur niet kunt dwingen. Geen mens doet er wat aan. De boer is wel zeer afhankelijk van de natuur. En hoe arm is dit, als de klacht géén vervolg heeft. En er met geen woord gesproken wordt over Hem Die boven de natuur staat". Bij vergelijking van de gedetailleer de cijfers van 31 maart en 30 juni '56 blijkt, dat in vrijwel alle bedrijfsklas- sen en bedrijfsgroepen het aanbod is afgenomen en dat vooral de land bouw, de bouwnijverheid, personeel in algemene dienst en de minder ge- schikten tot de afneming van het aan bod hebben bijgedragen. Wanneer men de cijfers van 31 maart vergelijkt met die van 30 juni, dan blijkt het aanbod thans 115 lager te liggen. Het aantal openstaande aanvragen vermeerderde van 665 op 31 maart tot 728 op 30 juni. De bouwnijverheid geeft vooral een vermeerdering van het aantal openstaande aanvragen te zien. Dit is vooral het gevolg van het seizoen. Naast vermeerderingen of verminderingen van meer onderge schikte betekenis is de daling van het aantal openstaande aanvragen voor de landbouw aanmerkelijk. De geringe vraag in deze bedrijfsklasse is een ge volg van het gereedkomen der verple- gingswerkzaamheden. De werkloosheid onder het vrou welijk personeel bleef gedurende kwartaal op hetzelfde niveau. Ter wijl aan het begin van het kwartaal 244 vrouwen stonden ingeschreven, bedroeg dit aantal op 30 april 243 Daarna nam het zeer sterk af, zodat op het eind van mei nog slechts 57 vrouwen stonden ingeschreven. Eind juni waren er 56 vrouwen on der het aanbod genoteerd, zodat het in mei bereikte peil bleef ge handhaafd. De daling van het aanbod in mei is vrijwel geheel een gevolg van de rui me werkgelegenheid, welke in de landbouw ontstond. Vergelijkt men 't aanbod met dat op 30 juni 1955, dan blijkt er slechts een vrij gering ver schil te zijn, omdat toen 45 vrouwen stonden ingeschreven. Het aanbod in da landbouw is thans vrij belangrijk hoger, maar daarte genover is bij het huishoudelijk per soneel en het kantoorpersoneel een enigermate lager aanbod genoteerd. Daarover schrijft „De Rotterdam mer" het volgende: De krant van vandaag staat in net teken van de uitverkoop. De ruimte aie de redactie gaarne zou hebben gevuld, wordt nu in beslag genomen door ad vertenties. En daarin staat het nieuws- van-de-koopjes, dat voor ditmaal be langrijker is dan het „grote nieuws- waarmee de redactie zich pleegt bezig te houden. We hebben daar volle vrede mee. Opidat we maar al te goed weten dat de krant een spiegel moet zijn van net dagelijks leven. En in dat dagelijKS leven zelfs ln dat van de kranten man is het kopen van een nieuw vloerkleed minstens zo belangrijk als welke interessante politieke ontwikke ling ook. Nieuwe gordijnen voor de ra men zullen u meer vreugde geven aan de Franse goedkeuring' van Euratom. Besef echter wel dat achter dit ai les een gevaar schuilt. Dit: dat men net materiële in eigen leven als het belang rijkste van alles gaat zien. De geest van: „als men het zelf maar goed heeft wat doet dan de rest er toe", is de geest van deze tijd en hij troont ons allen mee, bewust of onbewust. HU doet de belangstelling voor alles wat er in het publieke leven gebeurt, ver slappen. Ja, hij leidt de aandacht af van de zin van dit leven. Want in aie zin van ons leven ls immers niet ons eigen materiële welzijn, maar God: Het is misschien wat ver gezocht om van de uitverkoop bi) deze waarscnu- wing terecht te komen vergeef het ons!" Het aantal openstaande aanvragen om vrouwelijk personeel vermeerderde dit kwartaal van 311 tot 322, terwijl ten opzichte van 30 juni 1955 enige vermindering viel waar te' nemen. Vermeerdering van het aantal open staande aanvragen kwam gedurende het tweede kwartaal vooral voor bij het kantoorpersoneel en de overige bedrijfsklassen en beroepsgoederen, terwijl bij de landbouw en het hotel personeel de aantal openstaande aan vragen vrij belangrijk afnamen. In vergelijking met vorig jaar is de da ling van de vraag voor de textielnij verheid, het kantoorpersoneel en het huishoudelijk personeel van beteke nis. In „Samenwerking", het orgaan van de N.C.L.B., lezen we van de produktie van geiten „Geitenhouderij is een soort sport en liefhebberij, waarvan velen weinig ar- weten. Geiten kunnen niet alleen veel, maar ook goede melk geven, zoals de cijfers van de melkcontrole oveer net afgelopen jaar duidelijk uitwijzen. Zo gaven in 1955 gecontroleerde gei ten in 293 dagen gemiddeld 803 liter melk met een vetgehalte van 3.85 pet. Dat is dus 234 a 3 liter per dag. Maar er zijn ook geiten die nog veel meer geven. Een negenjarige geit uit Zee land spande de kroon met een' melk- gift van bijna 5 liter per dag met een vetgehalte van 4.46 pet. Dat was dus in één jaar 1760 liter. Een vierjarige geit uit Gelderland gaf 1638 liter melk en wat denkt u van het éénjarige geitje uit Zuidholland dat 1258 liter melk met een vetgehalte van 4.84 pet. gaf?" Een bijzondere prestatie bereikte een geitenhouder te Nieuwdorp in Zeeland. Deze molk van zijn drie geiten in 1935 4764 liter melk. Vele kleine boeren zullen verstanaig doen om eens na te rekenen of het me voordeliger is om een aantal goede gei ten op stal te hebben in plaats van een koe. Bg goede geiten zijn de kosten in ieder geval kleiner". In „De Linie" schrijft pater H. de Greeve het volgende: „De officiële berekeningen van het zgn. voedselpakket en de raming oer noodzakelijke onkosten maken op hen, die in de gezinnen komen, helemaal géén indruk; ze worden met hoon ont vangen. Als er een nieuw behangetje moet komen, of Jantje onverwacht toch zijn jasje of zijn broekje scheurt, valt de hele voedselpakketberekening in Be lachelijke cijfers uit elkaar. Hoe ziet het er dan uit bij de Invaliden, bij de oude ren, voor hen die niet In loondienst zijn, en voor hen die vallen bulten de rege ling voor de gepensioneerden van het tijdvak januari 1955mei 1956. Wie denkt eraan, dat ontelbaren, die niet ln loondienst zijn en geen machts formatie hebben, een loonronde veel harder nodig hebben. Ook als men zijn volle tevredenheid betuigt over het ouderdomspensioen voor iedereen, kan dat „delen in de weivaart" geweldig Irriteren. Enorm veel leed, ondragelijke zorg, sociale ongelijkheid gaan erach ter schuil. Terwijl de ene loonronde na de andere voortgaat sommigen welge stelder te maken, maken zij anderen hoe langer hoe armer. Voor de laatsten betekent, hoogconjunctuur nog groter zorg, radeloosheid en verbittering. En, hoe kort het leven ook is, het duurt soms lang voor men 65 jaar is. Delen in de welvaart moet een zegen zijn voor allen". Een propeller van een van de vier motoren van een „Viscount" vliegtuig veroorzaakte in Michigan de schade die deze foto laat zien. Het ongeluk kostte een vrouw het leven en vijf andere passagiers werden verwond. De propeller sloeg door de cabine op het moment dat het vliegtuig 5 kilo meter boven Michigan (Ver. Staten) vloog. Uit „Het Metaalbedrijf", orgaan van de chr. metaalbedrijfsbond ln Nederland: „We lopen ln onze moderne maat schappij het gevaar ons te gaan ver schuilen in de massa. Dat Is voor een mens zo aantrekkelijk. Het leidt de aandacht of van de eigen verantwoor delijkheid. Ook de leden van de chris telijke vakbeweging staan ln sterke mate bloot aan dit gevaar. Lid zijn van die bewêging betekent niet dat men alles aan de organisatie kan overlaten. Van leder persoonlijk wordt gevraagd om in zijn omgeving te doen blijken van zijn kijk op de maat schappelijke vraagstukken. Ieder per soonlijk heeft de opdracht om In net leven van alle dag te handelen als een chrlsten-van-de-daad. Ook bij het ver- rlohten van de arbeid. Dat ls een taak die de christelijke vakbeweging van niemand kan overnemen. Ieders per soonlijke verantwoordelijkheid blijft. En het beleven van die verantwoordelijk heid is propaganda in de beste zin van het woord". TOKIO, 22 juli (AFP) Zaterdag morgen heeft op Bikini de negende ontploffing in de lopende reeks kern wapenproeven plaats gehad. Volgens Japanse meteorologen moet dit de krachtigste ontploffing van deze reeks zijn geweest. De internationale commissie voor de walvisvangst, die in Londen is bij eengeweest, heeft besloten voor de komende jaren een beperking van de vangsten voor te stellen. PARIJS, 23 juli. Reuter. De Fran se regering heeft een decreet gepubli ceerd waarbij de prijzen worden ge blokkeerd als onderdeel van de rege ringscampagne ter bestrijding van de inflatie. Het decreet dat in he officiële prijzenbulletin der regering wordt ge publiceerd, blokkeert de prijzen der meeste goederen op het niveau van voor 15 juli j.l. Er wordt echter melding gemaakt van een aantal uitzonderingen op deze prijsstof o.m. voor vlees, vis, agrari sche produkten en ingevoerde goede ren. 'Hoewel de stijging van de kosten voor levensonderhoud niet wordt weerspiegeld in het officiële indexcij fer heeft de federati van vernigingen van gezinnen onlangs medegedeeld dat d kosten van levensonderhoud voor een gezin van vier personen in Frankrijk thans 13 procent hoger zijn dan in januari. De voornaamste oor zaken van de inflatiespiraal zijn de 1st van de militaire operaties in Alge rije en de jongste verhoging der ouderdomspensioenen. ini-Med*~"~ - - 1 Weg met onhandige likdoornringen en ge vaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar middel. NOXACORN, neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen ver schrompelen met wortel en al. Bevat gezui verde wonderolie, jodium en het pijnstillende benzocaïne. Een flesje NOXACORN Anti septisch Likdoornmiddel van f. 1.35 bespaart U onnoemelijk veel ellende. (562) WINSEN, 21 juli (DPA) Neder- saksische boeren hebben zich in d» afgelopen dagen heftig verzet tegen oefeningen van Britse pantsertroepen in het noordelijk deol van de Juene- bruger heide. Een boer wierp zich voor een tank op de grond. Toen d# commandant hem aanmaande op t» staan, omdat hij hem anders zou over rijden, kwamen andere boeren met een geweer en knuppels aangelopen. Men meldt uit andere dorpen, dat boeren met stenen naar de militair» voertuigen gooiden om ze uit hun velden te verjagen. LONDEN, 22 juli (Reuter) De Hongaarse regering ontwerpt een nieuwe verkiezingswet, waardoor hei mogelijk zal worden te stemmen op individuele kandidaten in plaats var) op kandidatenlijsten. Men maakt ook melding van nieuwe voorschriften voor de Hongaarse nationale vergade ring, die op de volgende zitting van deze vergadering aan de orde zullen worden gesteld. Deze reglementen geven aan ieders afgevaardigde het recht om vragen te stellen aan het presidium, het kabinet, de ministers, de voorzitter van het hoge gerechtshof en de openbare aan klager. Ook kennen deze reglementen meer bevoegdheden toe aan de voorzitter van de nationale vergadering. DORDRECHT, 22 juli De officier van justitie bij de arrondissements rechtbank te Dordrecht heeft 3 jaar gevangenisstraf met aftrek van de preventieve hechtenis geëist tegen de 48-jarige koopman J. W. van O., uit Amsterdam. Aan deze koopman was ten laste gelegd,.dat 'hij op 6 januari van dit jaar zou hebben ingebroken in een huis aan de Singel te Dordrecht en daar uit een brandkast een enve loppe met f 1650,- aan bankbiljetten, 2926 Belgische francs, 115 zilveren rijksdaalders, een aantal aandelen en een parelcollier zou hebben wegge nomen. LONDEN, 22 juli. AFP. De Sow- jet-Unie ls bereid ongeveer 500 ma chinewerktuigen in Groot-Brf%tannië te bestellen ,voor een totale waarde tus sen 27 en 36 miljoen pond sterling. Dit heeft de Russische minister voor machinewerktuigen, Skovistof, bekend gemaakt. Hij maakt deel uit van een Russische handels delegatie die op het ogenblik in Groot-Brittannië is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3