Middelburg was in de loop der eeuwen schuilplaats voor velen J zenöinqsqenootschAPPen weRken samen Maandag 16 juli 1956. ZEEUWSCH DAGBLAD Het begon al in de tijd der Noormannen Zeeuwse Wandelingen j n het jaar 1944 - de irtundatie - voor het laatst ÏÏLo-o-ie- ió niet atieó Adenauer en Schaffe goede maatjes UIT DE KERKEN UtfiWiAnd- tutheAó geAJpJidk Ua&anll&-o4cumenie Van het wereldwijde front der PReöikdntenopLeiöinq in thdiUnö inöiA en qoösöienst- VRijheiö ceyLon en öe Boeööhisten £le Radio- faiengt o-ni lUCm Kan en de- do-mine&ó temiööen van heiöenen en mosLims Dd Tunesië praal niet meer mei Frankrijk PUZZLE VANDAAG EENS KRUISWOORDRAADSEL Pagina 5 Ingezonden Mededeling (adv.) De meeste lezers van onze krant, die uit Walcheren toch zeker, zullen zich de oktober maand 1944 nog wel herinneren. In een week tijds werden op vier laatsen de dijken kapot gebom- ardeerd, zodat Walcheren een binnenzee werd. Walcheren, de tuin van Zeeland, waarvan de dichter Jan Campert, die jaren lang op Westkapelle heeft gewoond, eens zong: „Daar is geen land, dat zo verliefd door 't water wordt omrand Mis tussen Westerschelde en Sloe van Walcheren het strand. Men reize waarheen men ook wil, de verste kaap voorbij, Maar nimmer treft men zulk een [land als Walch'ren in de mei Daar is geen land als dit, mijn land, Besloten tussen zee en strand: O, pal(le)m van Gods hand." In die dagen zocht men zijn toe vlucht in Middelburg, dat binnen de begrenzing van zijn oude bolwerken droog bleef. Volgepropt was het met paensen van Walcheren en van het ge bied buiten de vesten, dat eveneens onder water stond. Het aantal inwo ners was toen niet ver van de 40.000 af, dat is dus bijna tweemaal zoveel als normaal. Het was toen niet de eerste keer, dat Zeelands hoofdstad in oorlogstijd een toevluchtsoord was voor bedreig de plattelanders. Bij de invallen der Noormannen Vele eeuwen terug, in de tijd dat de Noormannen hier kwamen plun deren, zocht men reeds bescherming in de „Middelburcht". Behalve deze had Walcheren toen nog twee vlucht- burgen voor tijden van gevaar: Dom burg en Zuidburg is Souburg), maar van deze drie was Middelburg de sterkste. In 837 of 838 landde hier een troep op buit beluste Denen en Noormannen onder bevel van Ha- raid. Ze moesten tegengehouden worden door graaf Eggehard, de aanvoerder der Frankische troepen en door Hemming, eveneens een Noorman. Deze was enkele jaren terug wegens onenigheid in zijn land gevlucht en genoot nu hier de bescherming van de vorst der Fran ken. Het gelukte helaas niet de rovers te verdrijven, zodat Eggehard ei H-..nming met hun troepen de toe vlucht zochten in de sterkte Middel burg. Ook de landbewoners (Walche ren was toen nog zeer dun bevolkt) vluchtten hierheen. Later kwam de Frankische aan voerder van Zuid-Beveland, Lippold van Borsselen, te hulp en wist Harald en zijn Noren te verslaan. Tijdens de oorloc met Spanje Nadat op de bekende le april 1572 Alva zijn Bril verloren had (Den Briel), volgde op april zes de Fles (Vlissingen). Een maand later koos Veere de zijde van de Prins van Oran je, het platteland van Walcheren moest ook niets hebben van de Spaan se overheersing, evenmin als Arne- muiden, de oude voorhaven van Mid delburg. De enige plaats op Walche ren, die zich nog in Spaanse handen bevond, was Middelburg. We zouden het kunnen noemen een burcht van het Katholicisme. Daar zochten nu de Rooms-Katholieken, die pro-Spaans en anti-Oranje waren, him toevlucht. Hier zetelde ook in de Abdij de eerste bisschop van Middelburg Nicolaas de Castro; hier was dus een stimulans om de eenheid van het R.K. geloof te bewaren. Wel waren ook in Middelburg vele aanhangers van de „nieuwe leer". Zes jaar geleden had hier de beeldenstorm gewoed en waren er geheime predik diensten gehouden. Wel was ook hier martelaarsbloed gevloeid en hadden velen de stad moeten verlaten om hun leven te redden, o.a. de bekende baljuw Pieter Haeck. Maar de meerderheid, vooral in het stadsbestuur had nog geen neiging om zich voor de Prins te verklaren en de Spanjaarden te verdrijven. Daarvoor zou eerst nog een beleg van bijna twee jaar nodig zijn. Spaanse pogingen In mei 1572 willen de Spanjaarden proberen het verloren Walcheren te rug te veroveren. Daartoe komt een vloot uit Bergen op Zoom, die bij De predikantsplaatsen der Herv. Kerk en Geref. Kerken 's-GRAVENHAGE, 11 juli De Ned. Herv. Kerk telt thans 1296 gemeen ten met totaal 2040 predikantsplaat sen. Daarvan worden er 1397 geacht te behoren tot de middenorthodoxie, 306 tot de modaliteit van de Geref. Bond en 337 tot de vrijzinnige modali teit. Het aantal vakante predikants plaatsen bedraagt 210, nl. 69 midden- orthodoxe, 61 Geref. Bond en 80 vrij zinnige modaliteit. Het aantal onver vulbare vakaturen bedraagt 75, nl. 26 van de midden-orthodoxie, 19 van de Geref. Bond en 30 van vrijzinnige mo daliteit. De Geref. Kerken tellen to taal 823 gemeenten met 971 predi kantsplaatsen. Daarvan zijn er 139 va- kant tegen 177 in juli 1955. Naar het zich laat aanzien zullen de Geref. Ker ken binnen enkele jaren het tekort aan predikanten geheel hebben inge haald. Vrouwenpolder 1200 man huurtroepen (Walen) aan land zet. Ze hebben nog succes ook: ze heroveren Arnemuiden en weten de Geuzentroepen onder be vel van Treslong, die gereed staan om hen tegen te houden, terug te drijven binnen Veere en Vlissingen. Een meesterlijke, zet haalt Jacob Simonsz. de Rijk nu uit (deze had bij Den Briel „de poort gerameid", zoals in het bekende lied staat). Met een troep Geuzen weet hij het strand van Vrouwenpolder te bereiken, waar hij de Spaanse schepen in brand steekt. De vreemde troepen zien zich nu de terugweg afgesloten. Waar nu heen? Naar Middelburg, de veilige burcht. Bestookt door de Geuzen bereikt ongeveer de helft dit toevluchts oord, want volgens de Nederl. His toriën van de geschiedschrijver Hooft sneuvelen er onderweg 600 700 man. Gedurende de Franse overheersing Ook in de Franse tijd is onze Zeeuw se hoofdstad eens een schuilplaats ge worden voor wie zich bedreigd voel den. Dat was in 1809, toen de Engel sen een landing in Zeeland deden om te trachten de Fransen te verdrijven. Op 't laatste van juli landde een grote Engelse vloot .op het Breezand bij Vrouwenpolder. De Franse generaal Osten moet ze tegenhouden, maar het gelukt hem niet, zijn macht is te klein, bovendien lopen twee compagnieën Pruisen naar de Engelsen over. Hij moet zich te rugtrekken en kiest Abeele (tussen Middelburg en Vlissingen) uit, om daar de komende gebeurtenissen af te wachten. De Engelsen dringen inmiddels vooruit en hebben weldra het derde deel van Walcheren in bezit. Hun ver overingen zullen nog groter worden, Nu heeft er weer een grote intocht in Middelburg plaats. Voorname bur. gers, die in de zomer op hun buiten plaatsen buiten de stad wonen, voe len zich daar nu niet veilig en zoeken haastig hun woningen in Middelburg weer op. Ook de boeren uit de om geving menen, dat ze in de stad be ter zitten: met volgeladen wagens trekken ze door de poorten de stad binnen. Toch was Middelburg in die tijd niet zo veilig als het scheen. Dë ver dedigingswerken waren niet sterk, zeker niet sterk genoeg om een lang durige belegering en beschieting met de wapenen uit die tijd te kunnen weerstaan. Dat blijkt wel uit het ver volg. Op 1 augustus trekken de Engelsen er binnen, de Fransen hebben zelfs geen poging gedaan om de stad te verdedigen. Ze zijn teruggetrokken op Vlissingen, dat kort daarna hevig gebombardeerd is en zich heeft moe ten overgeven. L. v. BONN, 13 juli (Reuter). De kan selier van West-Duitsland, dr. Aden auer, heeft vandaag in het openbaar een einde gemaakt aan zijn onenig heid met de minister van financiën, F. Schaffer. Blijkens een officiële be kendmaking heeft de bondskanselier minister Schaffer medegedeeld, dat hij zijn volle vertrouwen genoot, zowel in zijn hoedanigheid van minister als per soonlijk. Men is van oordeel dat deze verkla ring een einde maakt aan het geschil, dat openbaar werd toen Adenauer in het publiek kritiek oefende op de re cente verhoging van het bankdisconto, die zoals bekend is, de instemming van minister Schaffer had. Het volgende citaat is ontleend aan „Credo", orgaan van het r.-k. bisdom Roermond. Maar het kon evengoed in elke protestantse kerkbode geschreven worden: Men hoort algemeen zeggen, dat Lim burg mooie kerken heeft gebouwd en nog bouwt. Mooie kerken zijn een rijk bezit. Er leeft iets in van geloof en van christelijke cultuur. Da kerk kan desnoods overtrof fen worden door de grootte van andere gebouwen, maar ze mag niet overtroffen worden in schoonheid en geestelijke grootheid. Zij is het huis van Godl Toch zullén we met mooie kerken al léén het geloof niet redden. Hoe hoog men ook dat rijke bezit van mooie kerken aan slaat (men kan het bijna niet te hoog schatten), toch gaat het tenslotte om de „tempels die uit levende en uitverkoren stenen" worden opgetrokken, om de zie len, dus om de mensen. Alles komt erop aan, hoe de mensen zich verhouden tot God en dus ook tot Zijn huis, de kerk. Onze mensen houden zonder enige, twijfel van hun kerk. Het is zelfs bewonderens waardig hoe echt en diep zij daarvan houden. Zü zijn blij als kinderen als hun nieuwe kerk klaar is, ze willen hun toren terug krijgen, ze moeten de jubel van hun klokken kunnen horen, ze offeren voor beeldig om dit alles mogelijk te maken, ze denken er niet aan kritiek uit te oe fenen als alwéér een nieuwe parochie wordt gesticht en dus ook weer een nieuwe kerk nodig wordt. Dat is een magnifieke houding, maar ook dat is niet genoeg! Ze moeten ook houden van het „leven" dier kerk. Ze moeten inderdaad mee leven met dat leven der kerk. Ze moeten graag naar de kerk komen, ze moeten er zich één voelen met dé kerk, met de grote heilige kerk van God. Ze moeten er de heilige gemeenschap beleven die er be staat tussen allen die in Christus verbon den zijn. Ze moeten er bidden en offeren, zingen en danken, smeken en treuren, kortom: ze moeten er de heilige plaats in zien, waar God op hen wacht en waar zij God moeten zoeken. andere zin een mooie kerk. Dan wordt ze vertrouwd, dan gaat ze leven, dan krijgt ze iets van de hemel op aarde. Nog lang zullen er stemmen gehoord worden over de Hervormd-Lutherse over eenkomst inzake het avondmaal. Een on partijdige stem vonden wij in het week blad „In de Waagschaal", waar de Doops gezinde predikant dr. W. F. Goltermaii schreef: Is het nog nodig erop te wijzen, dat het aanvaarden van de consensus niet een opgaan van de kleine Lutherse in de grote Hervormde Kerk medebrengt? Dit ware allerminst een oecumenische daad. Waarlijk oecumenisch is de kerk eerst, wanneer men is samengekomen in een nieuw lichaam, dat, ongehinderd door reeds bestaande confessies of kerkorde, bereid is een eigen belijdenis en kerkorde op te stellen. Wij kunnen juist grote waardering heb ben voor het feit, dat de Hervormde Kerk niet vanuit een geest van neerbuigende vriendelijkheid jegens haar kleine zuster heeft gesproken, maar van kerk tot kerk met eerbiediging van de overtuiging der andere kerk. Het gesprek tussen Hervormden en Lu theranen in ons land staat trouwens niet op zichzelf. Ook in Frankrijk en Duits land wordt het gevoerd, terwijl door de wereldraad van kerken samen met de Lutherse Wereldfederatie een commissie is Ingesteld om op Europees niveau over de onderlinge verhoudingen van Luthe ranen en Calvinisten te spreken. „De Strijdende Kerk", een in de Geref. Kerken verschijnend orgaan, bevatte een artikel van de studenten-predikant dr. J. Dan wordt de kerk nog in een heel M. van Minnen te Utrecht, waarin hij In het juni-augustus nummer van het nieuwe zendingsblad ,,L' Actualité Missionaire" wordt aangekondigd, dat vijf zendingsgenootschappen een commis sie van samenwerking gevormd hebben, die leiding zal geven aan hun zendings- arbeid. Dit blad is hun gemeenschappelijk orgaan. Deze zendingsgenootschappen zijn: 1. La Mission Morave, sinds 14 augustus 1732 geïnstitueerd als de Zending der Moravische broeders (Hernnhutter Zending. Arbeid wordt verricht op drie continenten: Labrador, Alaska, Californië, Jamaica, de Kleine Antil len, Nicaragua, Honduras, Engels- Guyana, Suriname, Zuid-West-Afrika, Cafrerië, Tanganyika-Zuid, Ounyam- wesi, Himalaya. 2. La Mission de Bale (Bazelse Zending) gesticht in 1815, van internationaal en inter-confessioneel karakter. Haar zendingsarbeiders werken op de Goud kust, Kameroen, India (Malabar, Ca- nara, Zuid-Mahratta), Indonesië (Java Kalimantan en Noord-Borneo) en Hongkong. Uit China trokken de zen- dingsarbelders zich terug. 3. La Mission de Paris (Parüse Zending), in 1822 gesticht, evenals de Bazelse Zending internationaal en interconfes sioneel. In 1829 werd zendingsarbeid begonnen in Zuid-Afrika. Tegenwoor dig wordt gearbeid in Lessoeto, Zam- bezië, Gabon, Kameroen, Togo, Sene gal, Madagascar, Tahiti en Nieuw Ca- ledonië. 4. La Mission Suisse dans l'Afrique du Sud (Zwitserse Zending in Zuid- Afrika), arbeidt in Noord-, Oost- en Centra al-Afrika en in Zuid- en Cen- traal-Mozambique. Zij heeft een inter- missionaire zendingspost in Oranje- Vrij-Staat te Welkom opgericht. 5. L'Action Chrétienne en Orient (Chris telijke Zendingsactie in het Oosten). Zjj ontstond, toen een Duits Zendings genootschap zich in 1918 de deuren in Syrië gesloten vond. In 1922 hervatten een predikant en twee vrouwelijke zendelingen uit de Elzas deze arbeid, waarbij zich ook een Nederlandse groep voegde. Sinds 1936 vormde zich ook een Zwitsers Comité voor deze ar beid. Onder auspiciën van de Wereldraad van Kerken en de Internationale Zendingsraad kwamen 150 vertegenwoor digers van 17 landen in Z.O. Azië te Bang kok bijeen om het vraagstuk van de pre dikantenopleiding onder het oog te zien. Een resolutie werd aangenomen, waarin gevraagd werd om de oprichting van een interkerkelijke theologische faculteit, hetzij aan de Christelijke Internationale Universiteit van Japan, dichtbij Tokio, hetzij te Bangalore in India. De Nationale Christen-Raad van India heeft korte tijd geleden een nieuwe secretaris aangesteld: de heer M. Ranjit M. Chetsingh. Het zal zijn taak zijn aan dacht te besteden aan de rechten der godsdienstvrijheid. Hij zal aan de rege ring voorstellen kunnen doen, als uit christelijk oogpunt gezien deze vrijheid te wensen overlaat. Omgekeerd zal hij, indien de situatie dit eist, het standpunt van de Indiase regering tegenover bin nen- en buitenlandse christenen vertol ken. O inds geruime tijd doet de Kerk van Ceylo'n pogingen om met Boeddhis ten in contact te komen. Zo overweegt zij bijzondere aandacht te besteden aan de studie van het Boeddhisme aan het Christelijk Instituut dat zij heeft opge richt in nauw verband met de Nationale Raden van andere Boeddhistische landen, zoals Thailand en Birma. erop wijst, dat christenen, die in het bui tenland andere christenen ontmoeten, dikwijls de gedachte hebben de oecumene te beleven, terwijl ze In het eigen land die oecumene nooit zoeken. De schrijver zegt: Binnen enkele weken begint de stroom verhalen weer van bruingebrande ouder lingen, die zo „genoten" hebben in Duit se, Oostenrijkse, Zwitserse kerkjés en die dan thuis vóór de zonnebrand genezen is weer zitten „op de leer", de avond maalstafels sluiten en niets moeten hebben van al dat oecumenisch-gedoe- van-tegenwoordig. Wat is dit? Dit is allereerst onbedoelde onwaarach tigheid. Het gevaar van deze onbedoelde onwaarachtigheid dreigt ook steeds op zgn. „oecumenische" bijeenkomsten en conferenties. Zeker in de eerste tijd, toen de oecumenische gedachte nog jong was en de wereldraad van kerken nog niet bestond, is hier vaak gezondigd. Gezondigd of naar de kant van de eenheid, zodat men ontroering, gevoels beweging, sympathie of het van goeden wille zijn versleet voor eenheid in Chris tus. Of gezondigd naar de kant van de ge brokenheid, omdat men van de waarach tige eenheid, die men onderkend had in de ontmoetingen met anderen de con sequenties niet wilde trekken „thuis". Dan staan de formules streng en strak tussen ons in. Men zegt dan in de ver eniging: „We kunnen toch zo goed met elkaar overweg en we voelen ons zo één!" Maar men zegt in de kerk: „geen ver flauwing der grenzen", zonder telkens kritisch te vragen of onze grenzen de van God gewilde grenzen zijn. Men behoeft de eenheid als een vakantie-genoegen, doch de gebrokenheid als de noodzaak van de gewone dagen. Men werkt samen aan de opbouw van Gods koninkrijk, doch wei gert samen dit rijk te verbeelden aan het avondmaal; zo verschraalt men de een heid en accepteert men de breuk. s. E. Saloh, voorzitter van de synode der Evangelische Kerk van Kalimantan (Borneo) schrijft het volgende: De Kerk van Kalimantan bevindt zich zowel te midden van heidenen als Moslims. Dik wijls verontrust het ons, dat na 125 jaar zendingsarbeid onze kerk slechts 30.000 leden telt, terwijl de Batakkerk op Su matra na een eeuw bijna 500.000 leden heeft. Als gehaaste en oppervlakkige be zoekers soms de indruk krijgen, dat het heidendom hier nogal goedaardig is, dan moet niet vergeten worden, dat het een zeer moeilijke zaak is het zover te bren gen, dat een heiden zich bekeert. Zestien jaar geleden bracht ik een bezoek aan het dorp Magara. Toen ik de vrouw van het dorpshoofd wilde groeten, weigerde zij mij een hand te geven, verklarende dat zij vreesde met het Christendom be smet te worden. Het is dan ook een groot wonder, dat dit vroeger zo vijandige dorp nü bijna geheel onderworpen is aan de heerschappij van de Heer Jezus Christus. Inderdaad zijn deel van zijn inwoners nü Christenen. Öe arbeid onder de Moslims, die 90 van de bevolking uitmaken, is buitenge meen moeilijk. Soms willen dezen het Evangelie wèl horen prediken, maar wei geren tot het Christendom over te gaan. Een muur heeft zich voor de Kerk opge richt, waarvan zij, menselijk gezien, geen hoop hééft deze te kunnen omverwerken. Maar ook daar nog is de Heer Jezus Christus de Sterkste. Tot onze grote blijd schap hebben wij dit mogen ondervinden in het gebied Tubalong Utara, waar te midden van 1 miljoen Moslims slechts 8000 Dajaks wonen. Tot het jaar 1951 was er in deze streek slechts één gemeente, die in totaal slechts een 50-tal leden telde. Maar sindsdien is er werking van de Geest van God en zijn er tekenen van een opwekking. Talrijke niet-Christenen vroegen om dooponderricht en meer dan 600 mensen werden reeds gedoopt. Op dit moment hebben zich reeds 8 kringen ge vormd, temidden waarvan onze Kerk een jonge predikant geplaatst heeft. Zo is in dit land waar men tot nog toe slechts heidenen en Moslims ontmoette, nu een nieuwe gemeenschap ontstaan, die „het nieuwe lied" tot eer van haar Heer zingt. Voor de televisie heeft Wim Kan met een paar dominees over de manier van preken gesproken. Ds. M. Groenenberg haakt daarop in. Wij lezen van hem in „Hervormd Amsterdam": Ik ben er niet helemaal achter, wat Wim Kan voor de televisie gezegd heeft. Ik heb wel begrepen, dat we in de kerk lachen mogen. Zo ver waren we al in Amsterdam. Er vaart nogal eens een lach door de Amsterdamse kerkgebouwen. Geen mens, die dat een dominee kwalijk neemt. Op dit punt zijn we dus „bij". En dat is niet het voorrecht van één moda liteit, maar alle modaliteiten zijn één in de lach. Ook de broeder, die een zware preek prefereert en bezwaar heeft tegen gezangen, kan een geestigheid best waar deren. Of we de kerken zullen vol-lachen? Dat lijkt met twijfelachtig. Misschien lachen we ze de voordeur In en de achterdeur uit. U moet bedenken: niet alle dominees zijn geestig, zelfs zij niet, die het denken te zijn. Dat is helemaal geen bezwaar. Tenslotte is er ook maar één Wim Kan in heel Nederland. Een eindje achter hem aan komen er nog zo'n twee of drie anderen en dan ben je uitverkocht. Alle andere conferencièrs lachen hun Zalen ook niet vol. Integendeel, ze zijn er nog naarder aan toe dan een middelmatige dominee, die nooit een mopje lanceert. Daarom leek het me, eerlijk gezegd, zo'n onnozele ■vraag van de dominees voor de televisie, hoe het kwam, dat Wim Kan zulke volle zalen had en de mensen hun kerken maar matig vulden. Tenminste, men heeft me verteld, dat ze dit hebben gevraagd. Wat Kan kan kan Kan alleen. Of het wel helemaal waar is, dat de lach het doet? Ik laat de mensen ook wel lachen in de kerk, daar niet van. Maar of het nu zo belangrijk is? Okke Jager, u weet wel: de dichter-dominee, heeft een boekje geschreven over de humor in de bijbel. Maar het komt me voor, dat het toch een beetje geforceerd boekje is geworden. De humor-volle kant is in de bijbel niet de sterkste. Van Jezus is ons van alles overgeleverd, maar geen gees tigheid, geen mop. Nergens staat: en de scharen hebben toen toch gelachen! PARIJS, 13 juli (AFP/Reuter). Tunesië heeft vrijdag zijn onderhan delingen met Frankrijk over een ver drag van bondgenootschap afgebroken. De Tunesische delegatie, die sinds 25 juni te Parijs vertoeft, is van mening, dat er tengevolge van de „onvriende- DINSDAG 17 JULI. HILVERSUM I (402 m.). AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: Dr A. H. Hymans van den Berg: Beeldromans en criminologie. 11.30 Sopr. en piano. 11.50 Gram. 12.00 Milit. Kapel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gr. 13.20 Gram. 13.55 Koersen. 14.00 Anita, muzieksprookje. Daarna: The Bird's Opera, vogelopera. 15.00 Hobby-progr. 15.45 Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.20 Da Dierenwereld en wij, caus. 17.30 Dansmuz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.t Dr H. Feriz: Oude kunst in Middel-Afri- ka. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Gram. 19.45 Toneelbeschouwing. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 21.00 Klaver Vier, hoorspeL 21.35 Lichte muz. 22.05 Cabaret. 22.35 Pi anorecital. 23.00 Nws. 23.15 Koersen en New York Calling. 23.20 Act. of gram. 23.3024.00 Gram. HILVERSUM H (298 m.). KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. huisvr. 9.40 Lichtbaken. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 en 10.55 Idem. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 A14 de ziele luistert, caus. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Gram. 14.00 Chansons. 14.30 Gram. (Tus sen 15.00 en 18.00 Rep. v. d. Ronde van Frankrijk). 15.00 Viool en piano. 15.30 Viool en piano. 15.30 Musette-ork. en sol. 15.50 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Zie- kenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Mevr. L. de VriesHamburger: Sierkunst in Suriname. 18.00 Dit,is leven, caus. 18.15 Ronde van Frankrijk. 18.30 Metropole ork. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der boeken. 19.30 Gr. 20.10 Ronde van Frankrijk. 20.20 Act. 20.35 De gewone man. 20.40 Solisten, koor en ork. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. NTS: 20.30 Journ. en weerber. 20.45 Filmprogr. 22.1522.30 Eurovisie: Fiim- overz. van de Ronde van Frankrijk. BRUSSEL (324 m.). 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel. 12.50 Koer sen. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 Vlaamse muz. 14.30 Gram. 15.00 Ork.concert. 16.00 Koersen. 16.02 Elektr. orgelspel. 16.30 Gr. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 17.30 Idem. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Interv. 20.30 Viool en piano. 21.00 Gram. 21.15 Omr.ork. en solist. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.5523.00 Nws. Horizontaal: 1 Onbebouwde ruimte om een woning; 6 drank; 7 Leenheer; 8 maan stand; 10 weefsel; 13 overschot; 17 maan stand; 18 nog niet in gebruik genomen; 19 honingdrank; 20 kleur. Verticaal: 1 Zoogdier; 2 ieder; 3 zang- noot; 4 onvriendelijk; 5 oosters rechter; 9 Chin, maat; 10 naakt; 11 oogholtë; 12 metaal; 14 vereniging; 15 losbol; 16 klein persoon; 17 watering; 19 pers. voornaam woord. Oplossing vorige puzzle 1 Schaihper, 2 grafzerk, 3 verteren, 4 vederbos, 5 vierkant, 6 vermogen, 7 er barmen. lijke houding" van de Franse regering een sfeer is ontstaan, waarin verder overleg geen zin heeft. De onderhandelingen hadden ten doel te komen tot samenwerking op militair en ander gebied, nadat Tune sië in het begin van dit jaar na 75 jaar Frans bewind onafhankelijk was ge worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 5