Met Jacoba van valkenjacht Beieren op de J AMDERE BLADEN Ds. P. de Looze overleden c. UIT DE KERKEN ZEEUWSCH DAGBLAD Gelezen in 2).Ê audjei Ste (ketting. Niet alleen valken werden gebruikt Zeeuwse Wandelingen j Wachtmeester dreigde huisbaas Ds. J. H. v. Paddenburgh overleden Maandag 9 juli 1956 Goed nieuws voor geologen Een sport, die nu niet meer bestaat ,,Auld lang syne" met Russen Waar vroeger hard werken geduren de weken voor nodig was, kan deze DC3 thans in enkele uren uitkomst brengen. Dit (Engelse) vliegende labo ratorium zendt impulsen uit, die door de aarde teruggekaatst worden en door de apparatuur in het toestel en in een bomvormige „vogel" die aan een 150 meter lange lijn er achteraan wordt gesleept worden opgevangen. Een filmcamera neemt het terrein, waarover gevlogen wordt op de film op, zodat men na de vlucht rustig alle gegevens kan bestuderen. De lange pijp achter het vliegtuig behoort tot de opnameapparatuurdaarachter ziet men de om het toestel heen ge bouwde antenne, 'die de impulsen uit' zendt. Wij geloven er niets van, aldus de C.H.-Nederlander, dat de jongeren ons ontrouw werden bij de verkiezin gen. „Wie ons wel In behoorlijke getale on trouw werden? De oudjes, die Dr. Drees als „vader Drees" beschouwden, die het zo goed met hen voorhad. Wie veel in bajaardentehulzen komt, kan daaromtrent treffende staaltjes vertellen. Wfl stellen dit zo, om nu te komen tot de beslissende vraag: waarom stel den de sociaal-democraten Dr. Drees als lijsttrekker? Om de jongeren te trekken? Gelove wie het wil! Om de oudjes en om niemand an ders!" Kinderen imiteren graag en dat doen ze ook op het terrein van de kleding, heeft de heer H. J. Braum stahl geschreven in „De school met de Bijbel". Ik herinner me in dit verband een aardig voorval uit mijn eigen school, waaruit blijkt, dat kinderen vaak meer in de gaten hebben dan wij vermoeden. Ik kreeg op mijn verjaardag een mooie zilveren sleutelketting, die met een sierlijk boogje tussen vest en broek zak hing. Na enige dagen bemerkte ik tot mijn groot plezier, dat de meeste' jongens zich ook zoiets hadden aange schaft. Hun kettingen waren niet van zilver, doch bestonden uit keurig op gepoetste koperen fonteinkettinkjes. Er waren er zelfs, die niet de beschik king hadden over zoiets en zich tevre den hadden gesteld met het vervaardi gen van een „ketting" van gevlochten touw. Dit voorval bewijst hoe leerlin gen vaak op dingen letten, waaraan wij weinig of geheel geen aandacht schen ken. Ofofi.o'itunti.tne Onder dit opschrift lezen wij in „Bur gerrecht": In Algiers strijden de Fransen een felle strijd, die het karakter van een oorlog heeft gekregen. Die strijd wordt gevoerd onder socialistische signatuur. De socialist Mollet kreeg daartoe een vertrouwensvotum. Dat alles vinden de Nederlandse socialisten blijkbaar heel gewoon, want we horen hen er niet over. Er is wel iets veranderd sinds de politionele acties in Indonesië. Waar we de socialistische pers óók niet over horen, dat is over het congres van de Ver. van ex-politieke gevange nen in de bezettingstijd, dat bij monde van zijn voorzitter, Mr. Aalders, de actie van de socialistische pers tegen burgemeester Schokking zeer scherp heeft gemaakt. Vermelding van dit feit was kennelijk niet opportuun. Thifyen 1 Als de prijzen in beweging komen kan de hele economische positie in ge vaar komen, schrijft „De Volkskrant". „Een kleine beweging kan al een la wine ontketenen en daarom is de ver antwoordelijkheid van hen, die zo maar de prijzen verhogen, groot. De consumenten het zij hier her haald kunnen door hun optreden, door het nauwlettend vergelijken van de prijzen en door daar te kopen, waar de prijzen niet worden verhoogd, dit soort bewegingen in niet onaanzienlijke mate beïnvloeden. Ze behoeven de van zelfsprekendheid van verhogingen, die vaak van achter de toonbank wordt ge suggereerd, niet te nemen. En ze kun nen hen helpen, die zich wél aan het consigne houden en hun prijzen niet verhogen". Uit het leven van Jacoba van Beieren weten wij heel wat bijzonderheden. Zij woonde immers ia Zeeland op het slot Oostende te Goes? Wij herinneren ons vooral goed, dat zij vier man nen heeft gehad, niet allemaal te gelijk natuurlijk, maar na elkaar! Dat zij eens meedeed aan een wedstrijd in het gaaischieten en goed raakschoot bovendien. Trou wens, wat vechten en schieten be treft, daar heeft zij een flink deel van haar leven mee te maken ge had. Ook nam ze dikwijls deel aan de valkenjacht in de omgeving van Goes. De lage moerassige Poel ten zuiden van het stadje was een prachtig jachtterrein. Het wemel de hier van grote moerasvogels, zoals reigers, ooievaars (die waren er vroeger in Zeeland ook), roer dompen, lepelaars, schollevaars, ganzen en wilde zwanen. Over deze valkenjacht wil ik in dit artikel een en ander vertellen. Wij spreken altijd van valkenjacht, maar dikwijls .werden er ook andere vogels gebruikt. Vooral voor hoge vluchten was de valk (slechtvalk of giervalk) uitste kend geschikt, hij was sterk gebouwd en kon een grote snelheid ontwik kelen. De steenvalk was de kleinste' val kensoort en werd wel gebruikt voor de jacht op kleinere vogels: patrijzen, vinken, leeuweriken. Grotere zoals b.v. de reiger, durfde hij niet aan. Torenvalk en -boomvalk waren niet zo geschikt. Behalve deze valkensoorten werd echter ook de havik gebruikt, uit stekend geschikt voor grondwerk, jacht op hazen, konijnen en water wild. Ook zijn kleiner familielid de sperwer (komt nu nog in Zeeland voor) was een felle jager. Hij was echter niet zo gemakkelijk af te richten, maar doordat hij klein was (zo groot als een duif) maakten vooral dames gebruik van zijn dien ten. Ik heb eens een afbeelding van Floris V gezien met een sperwer op de vuist. Vangen en africhten Vooral in Brabant hield men zich veel bezig met het vangen en africh ten van deze jachtvogels. Valkens- Waard b.v. heeft er zijn naam aan te danken en was er beroemd door. In een Engels boek werd het zelfs ge noemd. Op het eind der 15e eeuw tij dens Maximiliaan Werd ook Axel ge noemd. In zulke plaatsen waren heel wat valkeniers bezig, in dienst van vreemde vorsten. Speciaal in de herfst was het druk met de vangst. Verborgen in een schuilhut met als lokvogels houten duiven probeerden ze de valken in hun netten te lokken. Konden ze er niet genoeg te pak ken krijgen, dan reisden ze zelfs naar Duitsland, Noorwegen en Zweden om ze daar te vangen of te kopen. Een prijs van f 100.a f 150.was een normaal bedrag voor zo'n vogel. Het africhten was een. moeilijk werkje, dat veel geduld vergde. De valkenier (havikier) was ermee be last, geholpen c! or zijn knechts. Om zich tegen de scherpe klauwen te be schermen droegen ze handschoenen met een kap tot aan de elleboog. De naam valkenier werd zelfs een eretitel. Zo benoemden de Staten van ons land de Oranjevorsten tot opper- of grootvalkenier. Vanzelf lieten ze het werk, dat bij deze naam hoorde, aan anderen over! De groot-valkenier van Karei V was Adolf van der Aa. Diens opvolger Martijn de Mol weTd zelfs door Filips II naar Spanje ge haald. Op jacht Bij een jachtpartij in de riddertijd reed men altijd te paard. Op hun hand droegen de edellieden en -vrou wen de valk, havik of sperwer. Soms ook droeg de valkeniersknecht ze van de hele stoet in een soort raam, dat door zelen over zijn schouders ge dragen werd. De valk had een kap op, die werd afgedaan als er een prooi in het zicht kwam, havik en sperwer wa ren ongehuifd. Met smalle riempjes van ongeveer een halve meter lang („schoenen") zaten ze vast en wan neer de vogels hun buit moesten veroveren, werden de riemen los gemaakt en schoten de vogels de lucht in. Honden dienden om het wild op te jagen, ook het blazen op horens en fluiten moest daartoe dienen. Aan de poten droegen de vogels vaak belletjes, soms van zilver en van verschillende tonen: de valkenier kon dan horen waar de vogel met zijn prooi was. De .rwer kwam na afloop meestal gehoorzaam op de hand van zijn m;ester of meesteres terug, maar de valk voelde daar niet altijd veel voor, de vrijheid trok hem soms te sterk. Hij moest dan teruggelokt worden met de loer, een houten vogel met een paar duivenveren en een stuk vlees eraan, die in 'trond werd ge zwaaid. Bij het africhten van de val ken werd deze lokvogel ook wel ge bruikt. Achteruitgang In de Middeleeuwen en ook nog lang i werd de valkenjacht druk beoefend. Men sprak ook wel van: 's-GRAVENHAGE, 6 juli. In de ouderdom van 82 jaar is te Hilversum overleden ds. P. de Looze, emeritus-pre dikant van de Ned. Herv. Kerk. Ds. De Looze werd 3 mei 1874 te Zierikzee ge boren. Hij bezocht de H.B.S. aldaar, deed -staatsexamen, studeerde theologie aan de rijksuniversiteit te Leiden. Zijn eerste ge meente was Oud-Vossemeer, waar hij in 1900 intrede deed. In 1907 vertrok hij naar Waarder en vervolgens stond hij nog te Barneveld, Renkum, Waddinxveen en IJsselmuiden, waar hij van 1933 af werkzaam is geweest tot aan zijn emeritaat in 1943. Ds. De Looze, die tot de Geref. richting in de Ned. Herv. Kerk behoorde, ontving ge durende zijn loopbaan niet minder dan 75 beroepen en heeft zich op verschillend gebied bewogen. veer met veer vangen tegenover: haar met haar vangen, de jacht van honden op hazen. Reeds tijdens. Karei de Grote, dus omstreeks het jc r 800, hield men zul ke jachtpartijen; het Valkhof bij Nij megen herinnert er nog aan. Maar aan de geestelijkhe'1 verbood hij deze sport. De geestelijke heren echter voelden wel voor c. vermaak; moch ten ze zelf niet jagen, dan hielpen ze de beoefenaars. Kwam er b.v. een rid der of edelvrouw met de lievelings valk op de hand naar dë kerk, dan werd de vogel tijdens de dienst op het hoogaltaar gezet! We weten ook dat de jonge gravin Maria van Bourgondië in 1482 tijdens een valkenjacht van haar paard viel en stierf. Nog in 1781 l czocht keizer Jozef II Valkenswaard om er de jacht mee te maken, het vólgend jaar de Czaar en Czarin van Rusland. Er woonden hier toen nog 12 valkeniers. Sinds de Franse tijd is de valken jacht in verval geraakt. De hoge kosten van aanschaf en africhting tegenover de geringe opbrengst spraken hierbij een woordje mee. Ook werden de vuurwapenen steeds beter. L. v. W. DEN HAAG, 6 juli. Een Haagse wachtmeester van de Kon. Marechaus see heeft vanmiddag op het kantoor van zijn huisbaas, die een lekkage in zijn woning niet vlug genoeg liet re pareren, de secretaresse van de huis baas met een geladen stengun be dreigd. Hij wilde dat het meisje on middellijk met hem mee zou gaan. Dit gebeurde niet, doch de secreta resse begon te gillen. De politie werd gewaarschuwd, die de woedende wachtmeester arresteerde. s-GRAVENHAGE, 6 juli. Op 78- jarige leeftijd is te Zeist overleden ds. J. H. van Paddenburgh, emeritus-predi kant van de Ned. Herv. Kerk. Ds. Van Paddenburgh werd in 1905 te Reeuwijb in het predikambt bevestigd. Hij vertrok in 1908 naar St. Annaland en stond ver volgens te Aalst, Staphorst, Waarder, 's Graveduin-Capelle en deed in 1921 in trede in zijn laatste gemeente Elspeet, waar hij werkzaam is geweest tot aan zijn emeritaat, dat hem 1 mei 1944 eervol verleend wera. Sir Cuthbert Ackroyo, de Lord- Mayor van Londen met ambts kettingmaakt hier met leider Boris Alexandrox (rechts van de burgemeester) deel uit van de kring, gevormd door leden van het muzikale ensemble van het Russische leger, die na een be zoek aan Mansion House in de Londense City, „Auld lang Syne", het befaamde Engelse afscheids lied, dat ook op het repertoire van de Russen voorkomt, zongen. Links op de voorgrond de zanger Arthur Eisen. Het koor, bestaande uit 8 meisjes en een 200 leden van het Rode Leger, treedt op in de Lon dense Empress Hall. UefuwïmcL- SéAefio-ïnie&id (I) Onlangs heeft te Baarn een .Hervormd- Gereformeerd gesprek" plaats gehad. Naar aanleiding daarvan schrijft ds. H. C. Touw aan de hand van dr. H. Berkhofs referaat in het weekblad „In de Waag schaal": „Wij, Hervormden en Gereformeerden, hebben tenslotte het gevoel tot één kerk te behoren. Er zijn moeilijke struikelblokken: de vrijzinnigheid, de Gereformeerde Bond, de midden-orthodoxie. Maar ze zijn geen onoverkomelijke hindernissen, want in alle zijn perspectieven. Allen moeten re kenen met gewijzigde situaties. Er is ken tering bij de vrijzinnigen, en prof. dr. J. de Graaf zegt nu dat vrijzinnig voor hem betekent: de vrijheid te hebben tot het dogma der kerk terug te keren. De Ge- <pjiij,%&n 2 Er is, schrijft „Het Vrije Volk", bij het publiek te weinig „prijsbewustzjjn" Het blad vervolgt: „Maar er is meer. De klant moge ko ning zijn, hij staat ln de praktijk van het dagelijkse leven volstrekt machte loos tegenover de veelheid van goede ren die hem worden aangeboden. Steeds moeilijker is het te beoordelen, welke keus verstandig is; steeds moeilijker wordt het kwaliteiten te vergelijken, en welhaast onmogelijk Is het ln vele gevallen reeds bij de aankoop te be oordelen, of een bepaald aangeboden artikel zijn prijs waard is. Toch hebben specifieke organisaties van consumenten tot nu toe niet vol doende invloed gekregen. Ondanks het bestaan van de verbruikscoöperaties, tie een lange staat van dienst hebben en die bezig zijn krachtig te modernise ren; ondanks organisaties als de nog kleine Consumentenbond, de Huishoud- raad en dergelijke en ondanks het feit, dat de vakeentralen het meer en meer als hun taak zien, ook de consumenten belangen te behartigen, is de macht van de georganiseerde producenten in onze maatschappij nog steeds sterker dan die van de consumenten". DE RADIO BRENGT U DINSDAG 10 JULI. HILVERSUM I (402 m.). AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Twee piano's. 11.30 Pianorecital. 12.00 Gram. 12.15 Regeringsuitz.: Land.rubriek schade door lichte nachtvorst. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.35 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Theaterork. en soliste. 13.55 Koersen. 14.00 Jeugdkoor en -orkest. 14.50 Gram. 15.00 V. d. vrouw. 15.45 Gram. 10.30 V. d. jeugd. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Dr. H. Feriz: Oude kunst in M. Amerika. 19.00 Paris vous parle. 19.05 V. d. jeugd. 19.20 Lichte muz. 19.45 Film praatje. 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.55 Ra- diojourn. 21.05 Omr.ork. en sol. 22.10 Kla ver Vier, hoorsp. 22.45 Amus. muz. 23.00 Nws. 23.15 Koersen en New York Calling. 23.20 Act. of gram. 23:30—24.00 Gram. HILVERSUM n (298 m.). KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. vrouw. 9.40 Lichtbaken. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Dansmuz. 13.45 Gram. 14.00 Metropole-ork. (Tussen 15.00 en 18.00 Rep. v. d. Ronde van Frankrijk). 14.40 Lim burgs symf.-ork. en soliste. 15.40 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. kleuters. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Frater M. Arnoldo: Al is de strijd in. Algerië min of meer door andere dingen van de voorpagina's verdrongen, toch gaat zij onverminderd en onverbidde lijk voort. Bij een militaire opera tie in het gebergte bij Mouzaia- ville, een 50 km. buiten Algiers, werden vele opstandelingen ge dood en werd een groot aantal re bellen gearresteerd. De foto laat zien hoe een groep Fellachas, bij een gebracht met helikopters, door soldaten van het Franse leger, naar het politie-hoofdkwartier wordt vervoerd. reformeerde Bond leeft theologisch van de V.U. en Kampen. Bij de jongere midden-orthodoxen be gint een diepe verlegenheid zichtbaar te worden, waarbij men experimenteren gaat, maar elk ressentiment tegenover de Gereformeerden heeft afgelegd. Daarom moeten de gesprekken van de Hervormde en Gereformeerde kerkeraden worden voortgezet. Men moet eikaars kerkdien sten, eikaars prediking, elkaar pers, el- kaars vragen leren kennen. Wij staan voor eenzelfde zaak. Wij zullen moeten komen tot samen evangeliseren, hoewel het tegelijk het allermoeilijkst is. Dat zou op de duur wel eens de vraag van de kanselruil kunnen stellen. Plantengroei op de ABC-eilanden. 18.00 V. d. jeugd. 18.20 Rep. v. d. Ronde van Frankrijk. 18.35 Dansmuz. 19.00 Nieuws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boe ken. 19.30 Gram. 20.10 Rep, van de Ronde van Frankrijk. 20.20 Act. 20.35 De gewone man. 20.40 Kamerkoor. 21.15 Gram. 21.35 Gram. 21.50 Kamerork. en soliste. 22.45 Avondgebed en lit. kaL 23.00 Nws. 23.15 24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. NTS: 20.30 Journ. en weerber. 20.45 Filmprogr. 22.1522.30 Eurovisie: Film- overz. v. d. Ronde van Frankrijk. BRUSSEL (324 m.). 12.00 Walsmuziek. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nws. 13.15 en 14.00 Gram. 14.30 Kamermuz. 15.00 en 15.30 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Lichte muziek. 16.30 Gram. (Om 17.00 Rep. v. d. Ronde van Frankrijk). 17.00 Nws. 17.10 Vrol. muz. 17.45 Boekbespr. 18.00 Jeugd en muziek. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Gram. 19.40 Idem. 19.50 Beroepsbelangen v. d. Middenstand. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Ork. conc. 22.00 Nws. 22.15 Zang en piano. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nws. Ue'bu.a-'Lmd- dxAefioJitneeld (II) Ook prof. J. J. van der Schnit, oud hoogleraar der Chr. Geref. Kerken, roert ln „De Wekker", het „Hervormd-Gere formeerd gesprek" aan. W(j lezen bij hem: Zo juist lees ik wat prof. dr. W. F. de Gaay Fortman, hoogleraar aan de Vrije Universiteit, heeft gezegd op het congres te Baarn, waar gehandeld is over: „Toe nadering tussen Hervormden en Gerefor meerden in de praktijk". Deze toenadering blijkt te moeten gaan niet bij degradatie, maar bij fatsoenlijke liquidatie der drie formulieren van enig heid. Zie hier de suggesties van genoemde hoogleraar: „Van weerskanten deputaten benoemen om zich gezamenlijk te bezinnen op een nieuw belijden. Op de basis van de drie formulieren van enigheid komt men niet verder. Deze uitgewerkte belijdenis stamt uit een andere tijd, en God stelt zijn Kerk telkens voor nieuwe vragen, en mogelijkheden. Dit is geen kwestie van reductie van de belijdenis, doch we hebben een nieuw belijden, waarbij we ook uit de historie putten, nodig, waarmee we kunnen gaan tot de mens van deze tijd". Een goed Gereformeerd belijder wrijft zich toch even de ogen uit! Welk een prijs wordt hier geboden! Is het een wonder, dat het in de poli tiek kapot gaat als het in de Kerk zo stuk gaat? De leiders der Gereformeerde Kerken spelen met vuur. WXe doei dei dem na? Prof. dr. M. J. A. de Vrijer bespreekt in „Woord en Dienst" een hoek over de 18e eenwse theoloog F. A. Lampe. Hij -nerkt daarbij o.a. op: Deze zomer ontmoette ik een zestien jarige gymnasiast uit Bremen. Aan tafel zeide ik tegen hem: „Wij hebben in Utrecht van 1720—'27 een predikant uit Bremen gehad als hoogleraar, die vervol gens daarheen terugkeerde en er over leed in 1729". Onmiddellijk zeide hij: „Ja. Friedrich Adolph Lampe". Ik verwonder de mij erover, dat deze knaap dit wist. Hij voegde er bij: „Hij was aan de Sankt Etephani-Kerk". Ik vroeg mij af: „Welke zestienjarige gymnasiast uit Leiden of Utrecht zou even paraat zich zo kunnen uiten, b.v. over Johannes Coccejus of Gisbertus Voetius?" £utdeA.l-HefLULo?itnd Nu de Luthersè synode de consensus over het avondmaal goedgekeurd heeft, waardoor er een Intercommunie en kan selruil met de Hervormde Kerk mogelijk 4s, heeft het Luthers jeugdorgaan „Sola Fide" enige meningen gepeild. Ds. H. I. G. Ouwerkerk van Tiel schrijft: Kanselruil? Mits een Hervormde voor ganger zich daarbij volledig aan onze li turgie „onderwerpt". Overigens waren wij onzerzijds in dit opzicht altijd heel ruim, en de broeders in het andere kamp in de regel zeer benepen. Willen zij dat nu anders, akkoord en met genoegen! In tercommunie? Voortreffelijk! Maar voor ons alweer niéts nieuws. Het nieuwe is alleen, dat aan ónze kant een bestaande toestand door een principiële uitspraak bevestigd wordt en dat de Hervormden ophouden scheel te kijken naar de ver dwaalde Lutheraan, die zich overigens naar ik vrees, mee-aanzittend bij een cal vinistische avondmaalsviering, niet bijs ter thuis zal kunnen voelen. Intercelebratie? Maar hóe dan? Een Hervormde dominee, diemet volle in stemming de Lutherse ritus volgt? Ik kan mijzelf eer voorstellen voor het altaar van bijvoorbeeld een oud-katholieke of anglicaanse kerk, zij 't dan ook nog na- transpirerend van de ongewone voorbe reiding, dan als vergeef mij het woord tafelpresident in een Hervormde Kerk. En dan fluistert men hier en daar al van een fusie. Een fusie! De pot en de ketel samen op stap. U mag raden welke kerk dan de rol van pot en welke die van ketel zou vervullen. En wat er van dat arme kleine aarden potje terecht zou komen £utdeAb-HeMu>Ji,ind De heer J. F. Jaanus te Bussum laat in „Sola Fide" een gans ander geluid horen. Hjj zegt van de consensus: Er zijn redenen genoeg voor een ge scheiden bestaan van Hervormde en Lu therse Kerk, maar hier is een oecumeni sche daad gesteld. Wanneer men, evenals voorheen, alleen maar eens een keertj» over de schutting of over het tuinhek met elkaar wilde praten of ruzie maken, dan bleef de zaak zoals zij was en zou de oecumenische zaak op de duur een voudig doodbloeden, zogoed als de ker ken die zich in hun eigen isolement op sloten. Afsluiting naar buiten zou wel eens aderverkalking ten gevolge kunnen hebben. Hoewel vaak uitgaande van onjuiste praemissen, namelijk dat de Lutherse Kerk aan de Hervormde „verraden" zou worden, is het toch verheugend, dat vele artikelen en gesprekken aan het onder werp der consensus gewijd zijn. Dit maakt ons weer wakker en doet ons bedenken, dat wij als Lutheranen een eigen kerk- karakter in te brengen hebben in de oe cumene. Wij zijn nimmer een afscheiding van de Hervonnd-Gereformeerde ge meenschap geweest, maar wij hebben in de loop der eeuwen een eigen bestaan, zij het ook dikwijls in een boekje, ge voerd. Thans wordt ons geluid van eigen theologie en liturgie ook in de zusterkerk gehoord. De ruimte van de renosans van onze eigen karaktertrekken wordt ruimer èn heeft gevolgen. Daarvan is deze consensus een voorbeeld naast andere. Het gesprek gaat voort, gelukkig. Er is heel wat aan elkaar te vertellen en te leren als Calvinisten en Lutheranen broe derlijk naast elkaar gaan zitten „voor het aangezicht des Heren". Hij bad, dat wjj allen één zouden zijn. Dit deed de oecu menische beweging ontstaan, dit bevor dert de broederschap tussen de onder scheidene kerken, dit doet de onzicht bare band van de gemeenschap der hei ligen en der onzichtbare kerk van Chris tus bemerkbaar worden. IMip Mijy-en dvo-p.bgeyind Ds. O. I. van der Veen wijst er in „De Gids" van de Doopsgezinde gemeente val» Amsterdam op, dat er onder de 800.00A Amsterdammers maar 5500 Doopsgezin den zijn. Heeft het voortbestaan van deze groep eigenlijk zin? Zou men zich niet beter met een grotere kerk kunnen ver enigen? Het antwoord is: Wat doet ons zo gehecht zijn aan onze Doopsgezinde gemeente? Wel, dat is die moeilijk verklaarbare Doopsgezinde geest. Dat is die geest van vrije keuze, van vrij belijden, van onderlinge ondogmatischè verdraagzaamheid, van praktisch chris tendom, van eenvoud, die nog altijd ons kenmerk is. Wij willen geen synode, geen ambten, geen werkorde, geen ingewikkel de liturgie, geen kinderdoop. Wij willen een doodeenvoudig christendom, dat al leen op de bijbel steunt, wij willen een evangelische vrijheid. Neen, wij gaan onszelf niet verheerlij ken. Daar hebben wij geen enkele reden voor! Maar wij willen Doopsgezinden zijn en blijven, ook hier in Amsterdam en wij geloven dat er onder de buitenkerkelijken mensen te vinden zijn, die niets moeten hebben van een „kerk", maar die zich wel thuis bunnen gevoelen in een gemeente, een geloofsgemeenschap als de onze. O Boven de Amerikaanse staat Louisiana is een zgn. „tankvliegtuig", dat met drie andere toestellen in formatie vloog, om laag gestort, nadat een der motoren in brand was gevlogen, waarop een ontplof fing vólgde. Alle zes inzittenden kwamen om. Bijna vier miljoen Italiaanse landar beiders zijn vrijdag in staking gegaan voor betere arbeidscontracten en hogere gezinstoelagen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 5