Joh M iggrode: annes van groot Zeeuws kerkhervormer BON UIT DE KERKEN =J PUiiLÉ Uitslagen provinciale merriekeuringen, gehouden te Domburg Abonneert U nu op «Zeeuwsch Dagblad» Heel Zeeland profiteerde van zijn wijsheid Zeeuwse W andeliugen Maandag 25 juni 1956. ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Zijn grafmonument staat in de Herv. Kerk van Veere In het vorige artikel hebben we gezien, dat Miggrode na een vijf jarige ballingschap in Engeland in het jaar 1572 weer naar Veere terugkwam, waar hij tot zijn dood in 1627 is blijven wonen. Niet al leen Veere profiteerde van de wijsheid van deze geleerde, hij diende heel Zeeland met zijn grote gaven, hij was een man van in vloed in onze hele provincie. „Hij was zeer deftig, uitstekend vrien delijk en bovenmate bevallig. Hij was vrij rijzig van gestalte, vrij lijvig, breed van schouders en'rond van aan gezicht. Zijn goelijke en blozende wan gen staken schoon af bij de zilverwitte haren, waaruit zijn lokken, knevels en baard bestonden. Een paar levendige en scherpziende ogen strekten tot om- loochenbare tekenen van zijn schran der vernuft, van zijn onschuldige blij geestigheid en van zijn vriendhouden- de beleefdheid". „De wandelende kroniek" werd hij wel genoemd. Vóór in Middelburg de reeds genoemde d'Hoorne daar zijn werk begon, predikte hij er meermalen, 's zondags en in de week. Zijn vrouw, Jacomijntje Gijbeis uit Middelburg, ontviel hem in 1603 op 54- jarige leeftijd. Twee jaar vóór zijn dood beleefde hij het nog, dat zijn eni ge zoon Jacobus, die predikant in Ga- pinge en Arnemuiden was geweest, te Middelburg werd bevestigd. Zijn invloed in Zeelant Van gevoelen dat er een band moest bestaan tussen de verschillende ker ken, richtte hij met hulp en toestem ming van Prins Willem de classis Wal cheren op. Eigenhandig schreef hij de eerste grondslag der Zeeuwse kerken ordening en hij waakte voor rechtzin nigheid, zodat het ons niet verwondert, dat hij gedurende het 12-jarig Bestand bij de bekende godsdiensttwisten in dat tijdvak met beslistheid de zijde der Contra-Remonstranten koos. Zoals ik de vorige keer zei, werd in een herder der schapen, die hen voerde de Grote Kerk te Veere voor hem een gedenknaald opgericht, twee eeuwen na zijn terugkomst uit Engeland naar Veere (1772). Toen in 1812 de Fransen deze kerk als hospitaal inrichtten .wer den veel praalgraven vernield, maar de zuil is onbeschadigd gebleven en werd overgebracht naar de kleine kerk. In 1950 werd deze gerestaureerd weer in gebruik genomen, het gedenk teken staat nu op een andere plaats dan vóór de herstelling. Toen in 1686 in de kathedraal een grote brand woedde, werden de ver nielde grafstenen (ook die van Mig grode) naar het havenhoofd gebracht om te dienen tot versteviging van de dijken. Later heeft men een gedeelte van zijn grafzerk daar teruggevonden dit is kunstig ingewerkt in de zwartgepolijste arduinstenen zuil. Dit voorval wordt op het voetstuk met Latijnse inscriptie weergegeven. Hieronder volgt daarvan een -vrije ver taling op rijm: „Het stoffelijk overschot, Miggrode van uw lijk Werd door de vlam geschaakt, verdween; en alle blijk Van uw begraafnis, zelfs grafzerk, naam en wapen, Gesprongen door de brand te barsten, stond geschapen naar grazige weiden, maar ze ook op zocht tijdens de vaak voorkomende pestepidemieën, hen troostte en met hen meeleefde. Miggrodedie de mist van mis en bijgeloof, Door -'t groot Jieruormingslicht te Veere eerst verschoof. En voor een onweersvlaag, voor Alva, naar Brittanje Gewekenwederkeerde in schaduw van Oranje Versterkte Zeeland door zijn gods vrucht, leer en daad, Herleeft, twee eeuwen na zijn dood, in grafsieraad. In 1578 werd hij met Ds. Johannes Gerobulus van Vlissingen afgevaardigd naar Goes om de Maria Magdalena- kerk op te eisen voor de Hervormde eredienst. Op een stille vreedzame wij ze werd deze kerk gezuiverd en daarna Ingewijd tot de bestemming, die ze tot op dit ogenblik heeft. In 't volgende jaar diende hij de sy node te Goes als scriba, zodat hij mee geholpen heeft om te trachten Goes en de dorpen van Zuid-Beveland van pre dikanten te voorzien. Om uitbreiding van de gemeente te Bergen op Zoom te bevorderen, vroeg deze hem in 1580 voor een maand ter leen! Schrijver Hp hielp mee om de geschiedenis van de Reformatie te schrijven en een formulier van examen te ontwerpen voor aanstaande predikanten; een ont- werp-huwelijksformulier verscheen van zijn hand. We lezen van hem, dat „hij een zon derling vermogen had om zich kort, klaar, sterk, vriendelijk en zielroerend uit te drukken; en een stijl, die uitge breide Bijbelkennis, kiese geleerdheid en de tederste godsvrucht ademde." Dit blijkt o.a. ook hieruit, dat hij een schoon gebed maakte, te bidden vóór het lezen der Heilige Schrift, waarvan het slot aldus luidt; „Uw Woord, o Heer, is de waarheid, 't is het zaad van onze wedergeboorte, de melk onzer geestelijke opvoeding, voor de armen een schat, de hongeri- gen een spijze, de dwalenden een weg, de weerlozen een zwaard, de twijfe lenden een raadsman, de kranken een medicijn. Hierom is het, Here, dat uw kinderen daarin een zonderlinge lust hebben: zoeter is het hun dan honing, kostelijker dan goud, aangenamer dan al de genoegens der wereld. O Vader. Gij hebt mij gegeven de zin, verleen mij nu ook de kracht om te verstaan, om te onthouden, om mij met aan dacht toe te eigenen Uw beschreven Woord; en om ook mijn naasten daar mee te leren, te vemanen, te troosten en te vorderen op de weg der zalig heid, door Jezus Christus onze Here." NAAR DE KONGO BRESKENS, 22 juni. Het afgelopen jaar is wel bijzonder succesvol voor de firma Cruson De Roo te Breskens. Want vóór de recente uitvinding, zie onze krant van zaterdag j.l., boekte men sinds april j.l. een enorm succes met een imperiaal, aan te brengen als bagagerek op auto's. Op de tentoonstelling „Goed Kamp" in de Houtrusthallen te Den Haag trok deze imperiaal, die in een wip (door het inschui ven van twee wieltjes) is om te toveren tot een bagagewagentje, zeer grote belangstelling. En de resultaten bleven niet uit. Mo menteel wordt er hard gewerkt om al de orders, o.a. uit Belgisch Kongo, te kunnen uitvoeren. De ze succesvolle imperiaal wordt nu ook gemaakt met de zojuist uit gevonden verbindingsmethode. Dus sterker, fraaier en zeker niet duurder. Ver. „Het Nederlandse Trekpaard'aid. Walcheren 2-jaxige merries kleine maat: 3-jarige merries kleine maat: Cora, L. Vos, Grijpskerke le prijs; An- 1 Adèle van de Ruitgens, Iz. de Buck, p, nie van Quarré, A. Poppe, Grijpskerke I Oostkapelle 1 A prijs; Anny van Steeg, 2 A; Clara van Duinerve, I. Verhage, I idem 1 B; Bertha van Groenenburg, D. A. Koudekerke 2 B; Ella van Molenzicht, I van Nieuwenhuijzen, N. en St. Joosland Corn. Maas, Middelburg 3 A; Ninon van I 1 C; Marijke van Veere, W. Louwerse, Coegors, M. J. Rottier, Vlissingen 3 B; I Veere 2 A; Bora, W. Sanderse, Seroos- Zita van 't Hof Zwagerman, Voorbeeld- I kerke 2 B; Bianca van Zeeduin, J. Mal- bedrijf „Walcheren", Grijpskerke 3 C; I jaars Jz., Oostkapelle 2 C; Bianca van Ninette van Oostburg, W. Verhage, West- I Molenperk, P. J. Abrahamse, Serooskerke kapelle 3 D; Flora, Joh. Tevel, Koude- I 2 D; Marva van Veere, P. C. Dieleman, kerke 4 A;. I Ritthem 3 A; Fiorina van Dishoek, Jac. 2-jarige merries grote maat: I Meijers Czn., Serooskerke 3 B; Minerva Fiorina van Duinerve, L. Verhage, Kou- I van de Linge, Iz. de Buck, p. Oostkapelle dekerke le prijs; Calista van Zeeduin, I 3 C; Coviva, J. A. Koster, Vrouwenpolder J. Maljaars Jzn„ Oostkapelle 2 A; Mi-3 DFlora van Molenzicht, L. Vos, Grijps- nette van Veere, W. Louwerse, Veere 2 B; Frida van Weizicht, P. C. Dieleman, Rit them 3 A; Greta van Groenenburg, D. A. van Nieuwenhuijzen, N. en St. Joosland 3 B; Irma van Vluchtenburg, A. Ovaa, Souburg 4 A. Om weggesleurd en aan het hóófd in zee gebracht, Te slijten door de stroom, tot smaad van uw geslacht. Dan 't dankbaar hart van 't volk en onzer overheden Heeft dit, aan hen ontdekt, onmogelijk geleden, Uw adlijk wapenschild komt weder in de kerk En praalt op nieuw arduin Herder der schapen Op de eigenlijke naald zien we in wit albast een rokend wierookvat en ver der naar beneden twee palmtakken met speer en hoed; hét wapenschild der Miggrodes met het onderschrift; Vivendo migro terwijl ik nog leef verhuis ik. Helemaal onderaan rusten een doodshoofd met twee gekruiste beenderen op een grote Bijbel. „Zo blijft Miggrode's naam in 't dankbaar hart geschreven. Door Veere's achtbre Raad in duurzaam steen gedreven. Dit was Veere's eerste predikant, niet slechts een geleerde, een man van vergaderingen en synodes, een vaar dig schrijver in de studeerkamer; ook woord ln het geloof te mogen ontvan gen, doch begeren we dat ook, of la het een vanzelfsprekend Iets geworden, zonder meer, dat we daarom smeken? Ik zou het ook anders kunnen zeg gen: lezen we, gebruiken we de Schrift zó, als zij zeif wil, dat we het zullen Koudekerke 2 B; Gonda van 't Munni- kerke 4 A. 3-jarige merries grote maat: Elza, Iz. de Buck, p. Oostkapelle le pr.; Gerda van Molenhoek, Abr. Brasser, Koudekerke 2 A; Unica van de Eendracht, Jac. Mesu, N. en St. Joosland; Mirza van de Meidoorn, L. Louwerse. Grijpskerke 3 A; Lizette van Essenhof, S. de Visser, Vrouwenpolder 3 B; Cula van Dishoek, W. de Visser Pzn., Meliskerke 4 A. 4-jarige merries kleine maat: Bea van Moustic, P. Koole, Souburg le prijs; Emmy van de Wieën, P. Duvekot Wzn., Grijpskerke 2 A; Irene, Jacob Vos, doen? Kütiek o-f.i de kelk Een <ler Hervormde predikanten van Den Haag, ds. G. van Haassen, schrijft in de ,,'s-Gravenhaagse Kerkbode" arti keltjes over kritiek op de Hervormde Kerk. Ha<l hij een vorige keer met deze kritiek ten dele kunnen instemmen, dit maal zegt ds. Van Haassen over de Hervormde Kerk: After all moeten wij toch ook eerlijk bekennen, dat wij ontzaglijk veel aan haar te danken hebben. Ik zie een ze kere overeenkomst en gelijkenis tussen de wordingsgeschiedenis van Israëls natie en onze natie. Israël werd mid dels Mozes door Gods genade en krach tige hand uit Egypte's dwinglandij ver lost en kreeg niet lang daarna bij de Sinaï Gods wet als heilig elgendoms- stempel opgedrukt. Het is u ook bekend, dat in de strijd om vrijheid van godsdienst en geweten onze vaderen, zich grondend op Gods Woord, het juk der Spaanse tirannie hebben afgeschud. De Nederlandse na tie en de Hervormde Kerk zijn als het ware als tweelingen geboren. De naam van Willem de Zwijger is hieraan on afscheidelijk verbonden. Maar vergeten wij vooral niet al die mannen en vrou wen des geloofs, die goed en bloed voor de evangelische waarheid en gewetens vrijheid hebben geofferd. Wij hebben een van God rijk geze gende godsdienstige en nationale ge schiedenis achter ons. Een geschiede nis, die zeker wel ontsierd wordt door donkere bladzijden, maar die ons toch de erkentenis moet afdwingen, dat wü veel aan onze vaderlandse kerk te dan- i ken hebben. ,V Om maar heel kort te zijn: van haar hebben wij onze Bijbelvertalingen, Be lijdenisgeschriften, godsdienstvrijheid, de geestelijke schat van gezonde theo logie, het christelijk onderwijs, de open gelegde zendingsterreinen, de inwendi ge zendlngszorg (denk maar eens aan de verschillende tehuizen voor verwaar loosde en ontspoorde jeugd, de zorg voor mismaakten en ouden van dagen zomede daklozen etc.) en dat alles door veel strijd en offer. Denkt ge hier ook aan wanneer ge uw Bijbel leest of wan neer ge genezen uit een diaconessen- huis komt, waar ge uw Heiland hebt leren kennen? Afbrekende kritiek is altijd gemak kelijker dan opbouwende, maar God wil Z0n Koninkrijk oprichten. Als wij tot het laatste niet in staat zijn, moeten wij voorlopig met de hand ln eigen boe zem tot Hem gaan in de binnenkamer en ons buigen voor Zijn heilige kritiek. Prinses Margarei en haar hoedje Inderdaad, dit is Prinses Mar garet van Engeland, die charmant lachend naar het vogeltje van de kieklustige persfotograaf kijkt. De Prinses was juist op weg naar de in Engeland zo befaamde paar denrennen. Zoals U misschien weet, is Margaret daar een ver woed liefhebster van. Het hoedje, dat de prinses droeg trok de nodige belangstelling, zo als alles, wat zij draagt steeds door de Engelse dames met be langstelling wordt besproken. Het was ditmaal dan ook een apart gevalletje. Maar toat doet het er toe? Margaret zelf zal hem heus wel mooi vinden. Nou dan ïlo-me en de Bijbel In hoeverre heeft bij de rooms-katho- lieken de Bijbel gezag? Over dit van- oudB veel omstreden punt noteert prof. dr 3. Lindeboom van Groningen in het weekblad „Vrije Geluiden": Men kent de opvatting, die dienaan- Uoe telen wij? Er worden ln deze tijd heel wat Bij bels gedrukt en verkocht en ook wel gelezen. Maar hoe wordt de Heilige Schrift gelezen? Hierop gaat prof. dr. F. W. Grosheide ln, wanneer hij ln „Be lijden en Beleven" van de Geref. Ker ken vaststelt: Het goede Bijbelgebruik, daar komt het op aan. Zou het niet daaraan lig gen, dat ons Bijbelgebruik niet goed ls, niet, zoals het wezen moet; dat we een zekere leegheid gaan voelen en om met elkander te overleggen, willen komen tot een beter gebruik van de Bijbel God geve dat het zo is! De Schrift roept ons telkens op om naar haar te luisteren. Ik mag ook zeg gen om gelovig de Bijbel te lezen. En hier schuilt zeker ook één van onze gebreken. We lezen de Bijbel veel, doch we denken te weinig na over wét we lezen. Of we denken er wel over na, als we een boek openen om te weten te komen, wat dit of dat ln de Bijbel betekent, maar het is te veel verstands werk. Ook in ons leven kon het beter zijn. Er is een zekere sleur in ons christe lijk leven, die wel in de Schrift haar uitgangspunt vindt en die daarom ook wel Iets goeds heeft en niet moet wor den veranderd, doch die niet bewust ls, die niet is 'n ernstig begeren eerst, po gen daarna om God te dienen door te leven naar Zijn Woord. Hoe kunnen wij komen tot-een beter Bijbelgebruik? Ik zou willen zeggen we moeten de Bijbel meer biddend te- zen. Misschien bidden we vóór de maal tijden, waarbij we gewoon zijn de Schrift te lezen, ook wel om wat we lezen gaan beter te mogen verstaan, maar is dat soms al te veel gewoonte In de kerk zullen we zeker met de dominee bidden om het gepredikte kenhof, Joh. van Wallenburg, Middel burg 3 A; Mirza, L. Verhage Jzn., Koude kerke 3 B; Moor van Nico, P. J. Wisse, St. Laurens 3 C: Flora, J. Dingemanse, Grijpskerke 3 D; Selma van de Herenweg, Fr. Kwekkeboom, St. Laurens 4 A. 4-jarige merries grote maat: Henriëtte van Janslust, Iz. de Buck, p. Oostkapelle le prijs; Elza van de Een dracht, L. J. Lorier, Middelburg 2 A; gaande sedert eeuwen bij protestanten I Sonja van Domburg, J. de Visser en Zn., gangbaar was en nog wel is: de room- I Domburg 2 B; Mia van Melo, Jac. de sen rekenen niet met de Bijbel, omdat I Lange, Ritthem 3 A; Juliana van Dijkwel, deze bij hen een verboden boek is. I Wed. G. Geschiere, Meliskerke 3 B; Me- Maar deze opvatting is door en door I tha, P. de Visser Kzn., Oostkapelle 4 A. onjuist. Het is niet zó, dat eerst door I -io-jarige merries kleine maat: Luther de gewone voorstelling van Lydie van Henriëttehoeve, Js. Vos, zaken de Bijbel weer aan het licht Koudekerke le prijs; Cora van Rhijns- is gebracht, dat hij sedertdien voor pro- burg w K. van Nieuwenhuijzen, Oost- testanten als enige bron en regel des kapelle 2 A; Zita van Pannenhof, W. de geloofs geldt, maar bij de anderen nog Buck> Meliskerke 2 B; Annie van de Een- altijd in de schaduw wordt gehouden drachtl d. A. van Nieuwenhuijzen, N. en en hoogstens met bijkomstig gezag ls st joosian(j 2 C; Flora van de Polder, bekleed. Deze voorstelling geldt zelfs al A Maljaars, Vrouwenpolder 2 D; Rina niet voor de tijden vóór Luther; ook van p0ppendamme, J. H. Geschiere, toen was de Bijbel allerminst een on- Grijpskerke 2 E; Nora, L. Verhage, Kou- bekend boek. De middeleeuwse litera- dekerke 3 A; Beatrix, W. Maljaars en Zn., tuur bewijst het tegendeel en de theo- Domburg, 3 B; Lia, H. de Pagter, Seroos- logen deden ook toen aan Bijbelstudie, I kerke 3 C; Favorite van Tivoli, A. Kluijf- al kon de Bijbel, om begrijpelijke rede- hout, Serooskerke 3 D; Bianca, W. San- nen, geen boek in alle handen zijn. En derse, Serooskerke 3 E; Lena, J. Koole onmiddellijk na Luther heeft de roomse I Mzn., St. Laurens 4 A; Nellie, Chr. Reijn- kerk ln haar beroemd concilie van oudt, N. en St. Joosland 4 B; Rika van Trente de Bijbel, naast de traditie, na- Domburg, J. de Visser en Zn.. Domburg drukkelrjk aangewezen als bron en re- 4 c gel des geloofs. 5—10-jarige merries grote maat: In de 20ste eeuw heeft Rome, hierin I jjenny van Zeeduin, J. Maljaars Jzn., met haar tgd meegaande en de uitzon- oostkapelle 1 A; Marijke van Frederica, derlijke waarde van de Schrift voor w LoUwerse, Veere 1 B; Bertha van de het godsdienstig leven van alle gelovi- Kerkhoeve) iz. de Buck, p. Oostkapelle gen erkennend, - - - Ingezonden MecW 'Bcho VANDAAG EENS Van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen dezelfde woorden invullen. 1 Fig. uitzuiger, woekeraar, 2 binnen kort, 3 pijnlijk, moeilijk. Oplossing vorige puzzle Horizontaal: 1 Uitwijken, 5 ar, 7 aas, 8 er, 9 zorg, 11 tuba, 13 club, 10 vlot, 12- ha. 18 ora. 19 e.d., 20 overlast. Verticaal: 1 Uitzicht, 2 waag, 3 kast, 4 er. 6 tractaat, 8 eb, 10 reu, 12 uil, 14 Ia, 15 bode, 16 vaal, 19 e.v. 130/ „Dat kan gebeuren, maar ook niet. Als het alleen van de Koning afhing zou het geschieden, maar zoals ge mij verteld hebt, is hij steeds door de Jezuïeten omringd. Ik ken deze vader Peter. Hij zou zelfs de uitverkorenen verleiden. Hij is doortrapt slim en zou zijn uiterste best doen om de Koning van zo'n stap terug te houden. En toch, waartoe zal deze Acte van Ver draagzaamheid leiden? Ik moet er nog eens over nadenken. En wat is de an dere zaak, Sir Trelawney?" „De geboorte van een Prins", ant woordde de jonge man. Willem sprong op, alsof hij door een we6p gestoken werd. „Daaraan had ik niet gedacht", mompelde hij. „En toch, ja ik zie het. Als dat gebeurt enhet zal ge beuren!" „De geboorte van een Prins is in Gods hand", merkte Burnet op. „Ja, maar voorgewende geboorten niet, Burnet, en dat is de streek, die Jacobus ons, op aanraden der Jezu ïeten, zal spelen. Hoe is 't mogelijk, dat ik daaraan niet eerder gedacht heb! Maar wij dienen dadelijk met de toebereidselen te beginnen, Sir Trelawney'" HOOFDSTUK 33. De Acte van Verdraagzaamheid In de lente en de voor-zomer van het jaar onzes Heren 1688 hadden twee gebeurtenissen in Engeland plaats, die niet slechts een merkbare invloed hadden op hen wier geschie denis ik zo getrouw mogelijk heb trachten te verhalen, maar ook een totale ommekeer brachten in de ge hele Engelse natie. De eerste was de uitvaardiging van de tweede Acte van Verdraagzaam heid. De tweede de bekendmaking dat aan het Koninklijk Huis een zoon geboren was, die dus de erfgenaam der Kroon zou worden. Sedert Trelawney's vertrek naar Den Haag was er in Engeland veel veranderd. De ontevredenheid, die zich eerst in gemompel had geuit, maakte zich nu in luide kreten van misnoegen openbaar. De Tories en de Geestelijkheid, die steeds hardnekkig beweerd hadden dat het de plicht van het volk was onder alle omstandighe den de troon te schragen, verklaarden nu, dat het geen verraad of rebellie zou zijn te trachten de Koning van de troon te stoten. Ofschoon velen in het openbaar verklaarden, dat zij, die tij dens de opstand van Monmouth de wapenen hadden opgevat, rebellen wa ren, spraken zij in 't geheim hun leed wezen er over uit, dat de opstand niet gelukt was. De tyrannie en wreedheid van Jeffreys werd steeds luider afge keurd. Elke dag werd de Koning meer gehaat. Nauwelijks ging er een dag voorbij, waarin niet de Protestanten werden achteruitgezet en de Roomsen begunstigd. Londen kreeg al het uiter lijk van een paapse stad. Gunstelingen van de Paus werden op belangrijke posten geplaatst. Zij vulden het paleis en ontvingen de gunsten des Konings. De mis werd openlijk in protestantse kerken gezongen. Langzamerhand wer den alle voorstanders der Reformatie uit hun betrekkingen ontslagen, ter wijl de Ro.omsen er op pochten, dat hooggeplaatste voorstanders der pro testantse religie hun dwalingen had den afgezworen en tot de Rooms-Ka- tholieke Kerk waren teruggekeerd. Een verhaal uit de tijd van Stadh. Koning Willem III Het volk protesteerde, maar vruch teloos en terwijl zij, die de beginselen der Reformatie hoog hielden, zagen hoe hun langzamerhand alle rechten en vrijheden ontnomen werden, be gonnen zij meer en meer te sympa thiseren met hen die aan de rebellie in het Westen hadden deelgenomen. Velen die, in weerwil van Monmouth's executie nog steeds geloofden dat hij leefde, spraken van de grote bevrij der, die zeker komen zou; terwijl meer dan één bedrieger, die voorgaf Mon mouth te zijn, door het onwetende en lichtgelovige volk van geld werd voor zien. Toch hield de vrees hen nog terug om op te staan. Jacobus was nog Ko ning, en hij had het leger op zijn zijde. Toen evenwel de tweede Acte van Verdraagzaamheid afgekondigd werd, begon het onder het volk te gisten, vooral toen bekend werd hoe zeven van de bisschoppen ze ongunstig ont vangen hadden. Het volk begreep heel goed haar betekenis, 't Zag in, dat terwijl vrijheid van godsdienst be loofd werd aan alle gezindten, zij be doeld was de protestantse religie uit te roeien en het Pausdom te beves tigen. Men vreesde. Hoe zouden de Dissen ters, die zo lang door de Kerk ver volgd walen, deze declaratie opne men? Zouden zij de macht, die hun daarin werd gegeven, niet aanwenden en zich aldus op hun onderdrukkers wreken? Jarenlang waren zij als ad- derengebroedsel vertrapt. Hun goede ren waren verbeurd verklaard en zij zelf hadden de gevangenissen van het land gevuld, alleen omdat zij God wensten te dienen volgens hun ge weten. (Wordt vervolgd) - kllertel gedaan om de 2 A; Annie van Donkerzicht, S. de Visser, Bijbel onder de mensen te brengen; in yrouwenpoider 2 B; Annelies van de ons land is een zeer goede (hoewel naar Eendrachti Jac. Mesu, N. en St. Joosland protestants oordeel niet onverbeterlij-1 3 E. Gorrie van Fratershoeve, W. de Buck, ke) Bijbelvertaling, de Canlslus-verta-1 Meliskerke 2 D; Antwice van de Brakke, lmg, in elke boekhandel verkrijgbaar, j Boogaard, Meliskerke 3 A; Mies van Bovendien hebben de latere pausen N1 L verhage, Koudekerke 3 B; Ata, (Leo Xin, Plus X) maatregelen geno- H j Allaart, Serooskerke 3 C; Clara, men om te komen tot een zuivere tekst H de Pagter, Serooskerke 3 D; Manola van de Bijbel in de grondtalen, Grieks I van Koningslust, W. de Buck, Meliskerke en Hebreeuws; in de door hen lngestei- 3 E. Truus van de Polderi A. Maljaars, de lichamen werken bekwame geleer- Vrouwenpolder 4 A; Clairona, Jacob Vos, den, wier wetenschappelijke kwaliteiten I Koudekerke 4 B. voor die van protestanten niet onder I doen, aan de vaststelling van de origi nele tekst met alle hulpmiddelen en I gegevens van moderne wetenschap en I trachten zij de juiste uitlegging te be- I vorderen. ïiemblandt en de faden Onder de talrijke artikelen in de pers over Rembrandt trof ons een bijdrage in het „Nieuw Israëlisch Weekblad". Daarin wordt eerst gezegd wat Rem brandt aan de Joden to danken heeft. Maar dan lezen u\j: Maar meer dan Rembrandt aan de Joden te danken heeft, heeft die zeven- tiende-eeuwse gemeente aan hem te danken. Want door zijn machtig talent heeft hij hen vereeuwigd en hun een waarde geschonken, die zij met eigen krachten niet hadden kunnen verove ren. Het is dank zij hem, die niet eens tot hun gemeenschap had behoord, dat hun geschiedenis bestudeerd moet wor den door hen, die de Hollandse kunst m haar grootheid willen onderzoeken. Eén groot kunstenaar is in staat ge weest om luister en pracht voor de eeuwigheid te schenken aan mensen wier geloof hij niet deelde, maar tot wier denkbeelden en wier leven hy zich onweerstaanbaar aangetrokken voelde. Er ls nog nimmer een niet-Joodse kunstenaar geweest, op welk gebied der kunsten ook, die met voorbijgaan van alle onwezenlijke elementen zo is dóórgedrongen tot de Joodse ziel en die zo naar waarheid en in oprechtheid een ook toen nog door velen verworpen groep heeft aanvaard. Daarom moeten ook wij Rembrandt in diepe eerbied gedenken als een der grootste geesten met wie het Joodse volk ooit ln aanraking ls gekomen. •JGEDEPONEEBD HANDEtSMtRK Green cent e/w-o-ai Een ongebruikelijke opvatting over het P. I. T. (Prot. Interkerkelijk Thuisfront) verkondigt ds. D. Zemel in de Enschedese Kerkbode, orgaan van de Geref. Kerk ond. art. 31 k.o. te Enschede. Hij ver klaart geen vertrouwen te hebben in de besteding der gelden voor het P.I.T. en zegt: Wat beoogt het P.I.T.? Het noemt zich zelf „het orgaan, dat heel de arbeid van de geestelijke verzorging van onze man nen en meisjes in uniform overkoepelt en samenbundelt, en dat zowel hier te lande, als overzee". Maar de Here heeft de „geestelijke verzorging" aan de ambts dragers van zijn kerk toevertrouwd en deze geestelijke verzorging heeft geen overkoepeling en samenbundeling nodig. Zeker niet door een allegaartjesorgani satie. Dit P.I.T. als overkoepelend en samen bundelend orgaan brengt geld bijeen, dat ten goede komt o.a. aan vloot-, leger- en luchtmachtpredikanten voor lectuurver- spreiding en aan geestelijke arbeid der christelijke militaire organisaties. U ontvangt dan de krant gratis tot 1 juli 1956 Vult onderstaande bon in en zendt deze naar „Zeeuwsch Dagblad afdeling abonnementen, Lange Vorststraat 90, Goes. Dit uitknippen en opzenden U gelieve mij te noteren als abonné op „Zeeuwsch Dagblad". Naam Adres Woonplaats Ik wil het abonnementsgeld betalen per week/maand/tcwarfaal. Doorhalen wat niet gewenst wordt. Tot en met 1 juli 1956 ontvangt U dan Uw dagblad gratis.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4