Regeringen moeten spoorwegen in staat stellen te moderniseren Groot gebrek aan samenwerking en solidariteit in bouwbedrijf Beschonken op de bromfiets Nederlander deed strategische goederen achter ijzeren gordijn verdwijnen Japanners door hagelstenen gewond ZEEUWS BELEID INZAKE DELTA PLAN DRINGEND NOODZAKELIJK Dr. ir. F. Q. den Hollander op Beneluxcongres te Middelburg Benelux-contactorgaan voor verkeers wegen bepleit DE VROUW Een jeep voor 75 dieren In Duitsland veroordeeld Indonesische communist verdedigt Stalin Ruppert in internatio nale arbeidsorganisatie Geen onderdeel van randstad, maar wat dan Kassier verduisterde een halve ton Renault turbine-auto maakte proefrit Zaterdag 23 i'uni 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 MIDDELBURG, 22 juni. Drie resoluties heeft Dr. F. Q. den Hollander, president-directeur der Ned. Spoorwegen, aan het Bene- lux-congres voor verkeer en toerisme, dat in de concert- en gehoor zaal wordt gehouden, voorgelegd. Vaststellend, dat de Spoorwegen in het internationale verkeer nog altijd een zeer grote rol spelen en belangrijk zijn voor verbetering en uitbreiding van reizigersverkeer en betrekkingen, wordt er bij de regeringen op aangedrongen de spoorwegen in staat te stellen krachtig te moderniseren door o.m. maatregelen, die hun rendabiliteit verzekeren. Ten tweede wordt ver zocht de wens uitte spreken, dat de plannen voor „de Trans-Europ- Express"'(snelle diesel-elektrische verbindingen tussen grote centra), en speciale nachtverbindingen over lange afstanden voortvarend zul len worden uitgewerkt. In de derde resolutie wordt gevraagd na de lijn Roosendaal-Antwerpen ook de lijn Maastricht-Luik te elektrifi- eeren. Ir. Den Hollander zei in deze rede o.m., dat de T.E.E.-treinen speciaal bestemd zijn voor de verzorging van het zakenvervoer over afstanden van 500 tot 600 km. Er zal slechts een deel van de dag met de reis zijn ge moeid. Op deze wijze kan men op deze afstanden zeker met het vliegtuig con curreren. Het comfort in deze treinen zal aan hoge eisen voldoen. Voor de reservering van plaatsen is een uni form systeem in voorbereiding, dat zal worden gebaseerd op een net van in ternationale telexverbindingen. De exploitatie begint met de zomerdienst regeling van 1957. Van Nederland uit zijn verbindingen ontworpen met Pa rijs, Zürich via Brussel, Luxemburg en Frankfurt via Keulen. De volgende stap, welke thans in voorbereiding is, is de verbetering van het verkeer over langere afstanden, van 6001200 km. De spoorwegen be studeren thans in internationaal ver band een stelsel van nachtverbindin gen, waarbij aan iedere reiziger de ge> legenheid zal worden geboden over een goede slaapplaats te beschikken. In een rede heeft dr. Den Hollander de aanleiding tot het formuleren de zer wensen uitvoerig toegelicht. Drs. P. S. H. Aerts, secretaris van de samenwerkende Kamers van Koop handel en Fabrieken in Limburg, hield een kritische tocht langs de Neder lands-Belgische grensgebieden. Naar zijn mening maakt de consolidering van vrij personenvervoer en vrije goe derenuitwisseling de Benelux-samen- werking voor verkeersverbindingen meer en meer noodzakelijk. De Benelux-wegen zijn niet los van de Europa-wegen te zien. Noch in het urgentieprogram van het Bel gisch wegenfonds, noch in het Duit se 10-jarenplan komen B»nelux-we gen of daarop aansluiting gevende wegen voor. WENSEN. Drs. Aerts uitte een reeks wensen ten aanzien van het E9-traject Maas trichtLuik. Voorts hoopt hij, dat de E (Europa )-39-weg spoedig zal worden aangelegd, in het bijzonder de scha kels Beek-autoweg AntwerpenLuik en HeerlenAken, waardoor Antwer pen een snelle verbinding krijgt met het Limburgse industriegebied en met Keulen en Zuid-Duitsland, hetgeen voor Zuid-Limburg z.i. ook hoogst be langrijk is. Ook achter de E-weg 3 (LissabonParijsStockholm) dient meer vaart te komen. De Nederlandse regering wil met het E3-traject Eind hovenVenlo spoed betrachten. Drs. Aerts uitte voorts een reeks wensen t.a.v. de wegen EindhovenTurnhout, GorinchemTilburgTurnhout en Antwerpcn-Bergen op Zoom. Hij bepleitte een permanent Benelux- contact-orgaan voor verkeerswegen, mede omwille van de grote economische belangen by goede verbindingen. ZEEUWSCHVLAAMSE ASPECTEN. Drs. Aerts behandelde ook enige regionale aspecten in Zeeuwsch-Vlaan deren. Het oostelijke gedeelte heeft via het grenskantoor Sas van Gent een vrij goede verkeersweg naar Gent. Deze weg is de laatste jaren aanmerke lijk verbeterd, met uitzondering van de weg door Zelzate en een stuk van nkele km. ten noorden van Gent, die bestraat zijn met de z.g. kasseien. Via het grenskantoor Kapellebrug loopt de weg over St. Niklaas naar Antwer pen. Vanaf het Belgisch grenskantoor de Paal tot St. Niklaas is de weg cir ca 15 km. slecht, met uitzondering van een enkel stuk. Ook hier heeft men weer de beruchte kasseien en boven dien zijn er enkele gevaarlijke boch ten. Van St. Niklaas tot Antwerpen is de toestand iets beter in de kommen van de dorpen, die men moet passe ren. Westelijk Z.-Vlaanderen heeft via het grenskantoor Sluis een goede aan sluiting op deze verkeersweg, maar in de plaats Maldegem ondervindt het verkeer, vooral de grote transporten, hinder van de nauwe straten, die bo vendien geplaveid zijn met de be ruchte kasseien. De verbinding met Eecloo via het grenskantoor Veldzigt is, met uitzondering van enkele stuk ken, slecht door de weggedeelten met kasseien. BELGISCHE WEGEN. Ir. J. Coene, inspecteur-generaal der wegen by het ministerie van openbare '•erken In België, heeft een overzicht -egeven van de Belgische wegen 5n Be- nelnx-verband, waarbij hij vooruitgang constateerde en voorts aanstipte, dat door de thans onderhanden zijnde wer ken Brussel van alle kanten goed be reikbaar zal worden en dat het verkeer in deze stad door vele vernieuwingen en verbeteringen aanzienlijk gemakke lijker zal worden. DE OPENING. Het congres werd geopend door dr. J. G. Ramaker, directeur van het Ne derlands Verkeersinstituut te 's-Gra- venhage, bij ontstentenis van de voor zitter, mr. dr. L. N. Deckers, wiens vrouw ernstig ziek is. Men besloot hem een telegram te zenden. Namens het provinciaal bestuur van Zeeland woonde gedeputeerde A. Schout het congres bij. Dr. Ramaker wees in zijn openings woord op de enorme toename van het verkeer en de verkeersmogelijkheden, welke ook van grote invloed is op het toerisme. Hij vroeg meer begrip voor de wederzijdse standpunten der drie landen. Tegen de Nederlanders zei hij, dat zij maar eens grondig moeten af rekenen met hun stelling, dat de Ne derlandse statistieken altijd enkele decimalen nauwkeuriger zijn en de Belgen vroeg hij him standpunt, dat de Hollanders „stijve kaaskoppen" zijn. te herzien. Op de rede van dr. ir. Den Hollan der volgde enige discussie. Naar aan leiding van een vraag van de heer J. G. van Poppel, directeur van de planologische dienst in Limburg, over de verbinding van Maastricht via Has selt naar Antwerpen en Brussel merk te de president-directeur van de N.S. op, dat een dubbele verbinding (de voornaamste is Brussel via Luik naar Maastricht) slechts mogelijk is onder het regiem van een grote verkeers dichtheid, zowel wat betreft reizigers als goederen. Bedoelde lijn is niet op de internationale verbindingen ge bouwd en nimmer kunnen de spoor wegen ermee akkoord gaan, dat enor me investeringen worden gedaan in een lijn naast een primaire verbinding tussen het miljoenengebied van de Roer en van de Benelux. Voorzitter Nat. Woningraad tijdens congres in Vlissingen VLISSINGEN, 22 juni Op de eerste dag der algemene leden vergadering der Nationale Woningraad heeft de voorzitter, de heer A. in 't Veld, wethouder van Amsterdam, in zijn openingsrede een aantal verschijnselen van belang voor de volkshuisvesting aan een korte beschouwing onderworpen. Het stond naar zijn mening vast, dat een verbetering van het woonpeil eerst dan kan worden bereikt, als de wanverhoudingen tussen exploitatielasten en huuropbrengst geheel dan wel gedeeltelijk worden opgeheven. Hij achtte het voorts wenselijk, dat de woningbouwverenigingen in de gelegenheid worden gesteld daadwerkelijk te streven naar verhoging van het niveau van het woonpeil in evenredigheid met de stijgende welvaart, zowel naar grootte als naar kwaliteit. De heer In 't Veld merkte vervol gens op, dat de samenwerking en de solidariteit in de bedrijfsuitoefe ning der bouwvakken zoek is, terwijl eminente volksbelangen op het spel staan. De bouwnijverheid heeft voor de ontwikkeling der normalisatie kennelijk geen belangstelling, hoe wel deze ontwikkeling voor het vak van het grootste belang kan zijn. Het aandeel in de oplossing der alge mene vraagstukken door het bouw bedrijf in deze jaren van hoogspan ning geleverd, is onder de maat ge bleven. Men zal zich dat heel snel be wust moeten worden. Systeembouw Sprekende over de systeembouw welke de minister tracht te bevorde ren wees hij erop, dat na meer dan 10 jaar woningnood de systeembouw in grote trekken nog in het proefstadium verkeert. Desondanks worden duizen den systeembouwwoningen geplaatst, waarvan ten aanzien van onderhoud en noodzakelijke verbeteringen, bijzonde re problemen ontstaan. De overheid zal in de toekomst moeten worden geconfronteerd met verlangens naar bijzondere subsidie of tegemoetkomingen in verband met extra voorzieningen aan in het proef stadium gebouwde systeemwonin gen. Veel belangstelling Onder de vele honderden, die naar Vlissingen waren opgekomen om deze algemene ledenvergadering bij te wo nen merkten wij o.a. op de directeur- generaal der Wederopbouw en Volks huisvesting, Ir. Buskens, en de wethou ders Van Popering en Post. Zaterdag zal de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting eveneens persoonlijk deze vergadering bijwonen. In de morgenvergadering werd het huishoudelijk gedeelte afgewerkt. De door het bestuur voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement om een verminderde contributie vast te stellen voor die leden, welke zijn aan gesloten bij het Verbond van Chr. Wo ningbouwverenigingen en Stichtingen in Nederland stuitte aanvankelijk op zéér grote bezwaren uit de vergade ring. De heer Barel uit Delft zag reeds een 3 zuilen-systeem opdoemen en drong aan op het bewaren der eenheid. Hij verweet de voorzitter die kracht dadig heeft meegeholpen het Christe lijk Verbond te grondvesten het die nen van twee heren. Vele andere sprekers voerden het woord, zodat een ietwat rommelige vergadering ontstond. De voorzitter bleek onaangenaam getroffen door de woorden van de heer Barel en wees erop, dat juist de demo cratie welke deze spreker zo veelvuldig had aangehaald, de ruimte voor anders denkenden geeft. In de kring van ons De dame had geen schaamtegevoel. Geen greintje. Het modemagazijn zat tjokvol kost bare en minder kostbare goederen, maar de vrouw scheen niets van dit alles te verkiezen. Helemaal niets. En zo, helemaal niets verkiezend, stond zij op een kamertje van het mo demagazijn, toen -er gisteren op de deur werd geklopt. Het modemagazijn wordt namelijk verbouwd en onze vriend, die timmer man is, vindt momenteel in de ruime hallen en prachtige verkoopruimten werk voor zijn zaag- en klopgrage handen. Zijn werkgebied strekte zich ook uit tot de kamer, waarin de vrouw ver blijf pleegde te houden, evenwel zon der dat onze vriend het wist. Voor alle zekerheid wie gaat zon der kloppen een kamer binnen? tikte onze vriend op de deur. Hij deed meteen de deur open, doch toen hij zijn hoofd enkele centimeters om de hoek had gestoken, kreeg hij de schrik van zijn leven. Hij keek namelijk te gen het ondereind van een rug aan, een ondereind dat men gemeenlijk niet op deze wijze laat zien, zelfs niet aan timmerlieden. Onze vriend trok, ge schrokken zijn hoofd terug, wachtte een minuut of vijf op de gang en klop te nogmaals. Er kwam geen antwoord. Na weer vijf minuten te hebben ge wacht, werd opnieuw op de deur ge bonsd. De schaamteloze dame gaf ech- fer geen asem. Toen kwam de eigenaar van het modemagazijn in hoogst eigen persoon voorbij en opende, als was er geen vuiltje aan de lucht, de deur, die toe gang gaf tot dif kamer met de dame. Ook onze vriend trad schoorvoetend de kamer binnen, de ogen schroom vallig neergeslagen. Hij kreeg echter de schrik van zijn leven, toen hij zag dat de eigenaar van het winkelpand de vrouw op meer dan beestachtige wijze te lijf ging, door haar de armen van het ontblote lichaam te draaien. Dat kun je nou alleen doen met etalagepoppén", zei de man en ver trok met twee armen op zijn schou der DJAKARTA, 22 juni (ANP). - Het hoofd van de Indonesische veeartsenijkundige dienst op Ti- mor en ambtenaren van het Por tugese deel van het eiland heb ben onlangs overeenstemming be reikt one'- een ruilhandel: Indo nesië leverde 75 stuks vee en Portugees Timor stelde daar een jeep tegenover. volksleven is de wens naar voren ge komen tot vorming van een prot. christelijke vereniging nét zo goed als in de jaren '47, toen een katholiek ver bond tot stand kwam. Men dient deze meningen, levende in ons volk te eer biedigen, doch de hechte samenwer king die tóch kan voortduren, nimmer uit het oog te verliezen. Uieindelijk besloot de vergadering het voorstel te aanvaarden. Er waren 40 tegenstemmers. Gemoederen verhit De gemoederen waren echter zo danig in beweging gekomen, dat vóór de stemming de secretaris de heer W. Scheerens en de 2e voorzitter de heer W. Steinmetz het bestuursvoorstel moesten verdedigen, waarhij de laatste zelfs te kennen gaf, dat hij zijn gevolgtrekkingen zou nemen als de vergadering zou besluiten .tégen te stemmen In de middagvergadering sprak de secretaris des N.W.R., de heer W. Scheerens over „Het woningbeleid". Gcvolgt neefje van duo geslingerd en gedood UTRECHT, '22 juni De rechtbank te Utrecht heeft de 31-jarige beton werker Leonard S. te Soest, wegens het veroorzaken van dood door schuld veroordeeld tot 50,- boete, subs. 25 dagen hechtenis. De eis was vier we ken gevangenisstraf. Terugkerende van een familiefeestje in de nacht van 25 maart jl. bestuurde S. de bromfiets van zijn zwager, die met zijn 8-jarig zoontje op de bagage drager van de bromfiets was gezeten, hoewel de ruimte ontoereikend was voor twee personen. Van 't K. verkeer de onder invloed van sterke drank en bewoog zich herhaaldelijk met het ge volg, dat de bromfiets begon te slin geren en het trottoir opreed. Het jon getje werd door de schok tegen een boom geslingerd en zo zwaar gewond; dat hij kort nadien overleed. DELFZIJL, 22 juni Het Iandge richt te Hamburg heeft de 56-jarige Marinus H. M. C. van der L., afkom stig uit Delfzijl en sinds enige jaren als ingenieur in Duitsland werkzaam, wegens een belangrijke handel in stra tegische goederen van West- naar Oost-Duitsland veroordeeld tot een ge vangenisstraf van acht maanden (te vervangen door een boete van 50.000 Chinese communisten geven fouten toe PEKING, 22 juni (Reuter). De communistische Chinese procureur- generaal, Tsjang, Tsjing-Teng, en de minister voor openbare veiligheid, Lo Joei-Tsjing, hebben vrijdag toegege ven dat in de „strijd tegen de contra revolutionairen" fouten zijn gemaakt. TOKIO, 22 juni. Reuter. In tien miljoen gulden schade werd Zuid-Japan heeft een kwartier" lang een plotseling opgestoken storm gewoed, die gepaard ging met hagelstenen ter grootte van een mansvuist. 75 Japanners liepen verwondin gen op, terwijl er voor meer dan aangericht. Ruim tweehonderd elektriciteits- masten werden beschadigd, waardoor de stroomlevering gedeeltelijk moest worden gestaakt. Meer dan 200.000 ruiten sneuvelden, de daken van on geveer honderd huizen werden ver nield en een vierhonderd tal schuttin gen woei om. DJAKARTA, 22 juni (Reuter) „Het werk van Stalin kan niet zonder meer worden vergeten. Stalin is niet vrij te pleiten van fouten en vergis singen, maar hij heeft veel voor de Sowjet-Unie en de communistische partij gedaan. Thans worden zijn ver gissingen overdreven en zo voorge steld, dat het volk er de conclusie uit trekt, dat alles, wat hij heeft gedaan, fout is geweest. Onze houding jegens Staiin blijft zoals zij was". Dit heeft de waarnemende secreta ris-generaal van de Indonesische com munistische partij, mr. Likman, in een onderhoud met „Pedoman" verklaard. De Indonesische communistische partij heeft bij de eerste algemene ver kiezingen in Indonesië zes miljoen stemmen behaald en zij is buiten Chi na de grootste in Azië. D.M.) en een boete van 58.000 D.M. Tevens werd verdachte uitgewezen naar Nederland. Op zijn verzoek werd het land waarheen hij uitgewezen zal worden vervangen door Polen. De grote hoeveelheid goederen ter waarde van miljoenen guldens is door de ongeoorloofde transacties van Van der L. achter het ijzeren gordijn te recht gekomen. De goederen werden via Nederland Haiti en de Scandina vische landen naar Oost-Duitsland uit gevoerd. In Delfzijl is een kostbare la ding koper uit Zweden opgeslagen in vier spoorwegwagons. Ook dit koper was waarschijnlijk voorbestemd om naar het oosten te verhuizen. Van der L is verder in Nederland bij vele rijksdiensten in overtreding geweest en zijn verzoek om naar Polen in plaats van naar Nederland te worden uitgewezen, wordt hiermede dan ook in verband gebracht. De officier van justitie had tegen Van der L. anderhalf jaar gevangenis straf, twee miljoen mark schadever goeding en een geldboete van hon derdduizend mark geëist. In de week van 14 juni tot 20 juni werden 'in Den Haag 299 verkeerson gevallen genoteerd. Er vielen 2 doden, UTRECHT, 22 juni. De arbeids- groep van de 39e internationale ar- beidsconferentie heeft in de tussen tijdse vakature A. Vermeulen tot lid van de raad van beheer van de inter nationale arbeidsorganisatie de heer M. Ruppert, voorzitter van het C.N.V. en vice-voorzitter van het I.C.V., ge kozen. Door deze beslissing is de christe lijke vakbeweging voor het eerst se dert 1948 weer vertegenwoordigd in de raad van beheer. Ook de K.A.B. en het N.V.V. hebben aan deze benoeming hun medewerking verleend. Commissie of (misschienen) bureau? Met de uitvoering van het deltaplan zijn twintig tot vijf entwintig jaar gemoeid, maar wie mocht denken, dat er ten aanzien van allerlei problemen in de loop van die jaren incidenteel beslissingen kunnen worden genomen, begaat ons inziens een schromelijke vergissing. Zeker, er zul len heel wat dingen zijn, die zich in de tijd van uitvoering „vanzelf" zullen oplossen, maar de principiële beslissingen, de fundamentele besluiten omtrent het te voex'en „delta- beleid" met al wat daaraan vastzit, zullen van tevoren ge nomen moeten worden. Het klinkt misschien wat kras, maar in feite is het zo: wij leven in Zuidwest Nederland en dus ook in Zeeland op dit moment al in de deltafase. Vandaar, dat wij op deze plaats reeds meermalen hebben aange drongen op het treffen van maat regelen in onze provicie om te kunnen komen tot een duidelijke visie, die daaraan moet tot elke prijs worden vastgehouden een algemeen Zeeuwse visie is. Wij zeiden toen o.m. het be grijpelijk en eigenlijk vanzelf sprekend te achten, dat er regio naal al commissies aan het werk zijn om na te gaan wat er dient te gebeuren. Maar wij waar schuwden toen met klem tegen versnippering van krachten en wat veel funester zou zijn te gen meningen en visies, die el kaar in Zeeland zelf zouden te genspreken. De consequentie daarvan zou alleen maar zijn, dat „Den Haag" zijn eigen gang gaat, omdat de Zeeuwen onder ling zo verdeeld zijn, dat zij zelf geen kans zien te bevoegder plaatse te laten weten wat Zee land als eenheid wil. Vandaar, dat wij toen aandrongen op een algemeen Zeeuws orgaan, dat slechts de nodige studies zou ver- Hef gesprek van de dag richten, maar waarin alle groe pen der bevolking zouden moe ten kunnen meespreken. Nog duidelijker aangetoond In de loop van de laatste maan den hebben zich enkele feiten voorgedaan, die naar onze me ning de noodzaak van het instel len van zo'n algemeen Zeeuws orgaan nog duidelijker hebben aangetoond. In die tijd is nl. het befaamde rapport van de Prov. Planologische Dienst in Zuid- Holland over „Randstad en Del ta" verschenen, een rapport, dat in feite al Is het dan geen statenbesluit of iets dergelijks richtinggevend zal zijn voor het Zuidhollandse beleid en mo gen wij zeggen voor het Rot terdamse beleid. Men moet nl. maar aannemen dat de Zuidhol landse visie de Rotterdamse yisie is. In de tweede plaats is er in Breda het deltacongres van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten geweest. Daar werden de problemen weer heel wat dui delijker gesteld en werden de standpunten helderder geformu leerd. Hier stond voor ieder, die dit congres meemaakte, de Zuid hollandse (lees Rotterdamse) vi sie tegenover de Zeeuwse visie zo al daarvan sprake was, het geen juist het onbevredigende in Breda was). Vanzelfsprekend be roepen de Rotterdammers zich op het nationale belang en zij hebben daarin geen ongelijk. Maar dat beroep op het nationale belang van Zeeuwse zijde was veel zwakker. Waarom? O.i. om dat men hier in tegenstelling tot Zuid-Holland, getuige het rapport over „Randstad en Del ta" de problemen nog onvol doende heeft doordacht en er toch eigenlijk nog nimmer spra ke is geweest van een zeker sa- menspel in het benaderen van al die problemen. Vragen Het statenlid Jhr. Schorer heeft nu een aantal vragen gesteld aan het college vafi ged. staten. Zij zijn duidelijk: Jhr. Schorer wenst een Provinciaal Zeeuws Delta bureau, dat onder toezicht van ged. staten het gehele com plex van vraagstukken met ge bruikmaking van de in Zeeland aanwezige deskundigen gaat be studeren teneinde het via zijn adviezen het provinciaal bestuur mogelijk te maken een Zeeuws beleid uit te stippelen. Het ant woord, dat ged. staten zullen ge ven (waarschijnlijk in de staten- zitting van 3 juli a.s.) benieuwt ons bijzonder. Het is hekend, dat zij tot heden voor een dergelijke instelling niet veel voelden, omdat er al heel wat provinciale diensten zijn, die elk op hun terrein zich met deltazaken bezighouden. Wij nemen aan, dat de hoofden van deze diensten zo af en toe wel eens een keer bij elkaar komen en dat er over en weer ook wel wat telefoontjes gaan. Maar naar onze mening is er zeker nog geen sprake van een efficiënte coör dinatie. Klaarheid en eenheid In de ZLM-vergadering heeft Ir. Geuze opnieuw gewezen op de zuigkracht van Rotterdam, een verschijnsel, dat bij afslui ting der zeegaten nog veel ern stiger vormen zal aannemen. Hij drong niet alleen aan op klaar heid ten aanzien van een duide lijk Zeeuws beleid, maar ook op eenheid in dit opzicht. Wij kun nen dit alleen maar dik onder strepen. Zeker, wij moeten niet bang zijn voor hetgeen komt, maar wij moeten de gebeurtenis sen evenmin over ons heen laten komen. Het antwoord van de Commissaris der Koningin was verblijdend: ged. staten wensen de instelling van een Zeeuwse deltacommissie. Maar naar ons oordeel gaat dit niet ver genoeg. Wanneer deze commissie niet een apparaat ter beschikking heeft, een bureau, dan vrezen wij, dat het een misschien wel interes sant gepraat in de ruimte gaat worden. En daax-mee behoeft Zeeland in Den Haag beslist niet aan te komen. Wat is ertegen om b.v. een gedeputeerde geheel vrij te maken voor deltazaken? Of er wettelijk een zevende gedepu teerde mag worden benoemd, weten wij zo gauw niet, maar daar is wel een mouw aan te passen. Zeeland zal structurele wijzi gingen ondergaan. Maar laten wij het nu eens hai'dop zeggen: wij passen ervoor opgenomen te worden in de massa van de randstad Holland. Dat is niet ge wenst, zelfs zeer ongewenst, het is ook niet nodig. Maar dan zullen wij in Zee land zelf de wegen moeten aan geven hoe het wel moet. Dit is vóór alles de taak van het pro vinciaal bestuur. Het is van de noodzaak van een Zeeuws beleid natuurlijk ook overtuigd. Het gaat nu slechts om de vorm. Welnu: in dit opzicht zijn de reeds meermalen van meerdere kanten gedane suggesties alle overweging waard. 's-GRAVENHAGE, 22 juni Dat hij door middel van valse vrachtbrieven en remboursementen f 38.000,- verdui sterde en f 12.000,- door betalingen van klanten niet te boeken, gaf de kassier boekhouder J. van R. uit Oegstgeest grif toe voor de rechter. Hij was tegen een veroordeling tot jaar gevangenisstraf bij het Haagse i gerechtshof in beroep gekomen omdat zijn gezin door daad en straf zeer ern stig wordt meegestraft. Huis, inventa ris en auto zijn namelijk verkocht om de schuld aan zijn benadeelde werkge ver, een machinefabriek te Leiden, zo veel mogelijk te delgen. Uit rapporten en verklaringen van een huisarts kwam het levensbeeld te voorschijn van een jongen uit een moeilijk miljeu, die zich door studie en hard werken naar boven worstelde, veel voor zijn aan drank verslaafde vader deed, een goede vrouw trouwde, doch in zijn hang naar luxe en macht zijn misstappen beging. Van het ver duisterde geld, verkregen door vals heid in geschrifte, voerde hij een te grote staat, die hem tenslotte tegen de lamp deed lopen. DIRECTEUR De procureur-generaal wilde per soon en persoonlijke omstandigheden van verdachte in aanmei'king nemen, mede vanwege de moeilijke gezinsom standigheden, waaronder Van R. voor de eei'ste keer tot een greep in de kas werd verleid. De verdediger stipte nog aan, dat de fabriek het Van R. wel erg gemakke lijk heeft gemaakt. Jammer genoeg heeft hij zich niet beheerst. Anders zou, met zijn capaciteiten, een direc- teurspost niet denkbeeldig zijn ge weest, aldus de verdediger. Arrest 5 juli. Meer dan 200 km per uur PARIJS, 22 juni (Reuter). De eerste Franse turbine-auto die in het openbaar is gedemonstreerd, de Re nault „Shooting Star", heeft vrijdag tijdens een proefrit op de wedstrijd haan van Monthlery, aan de rand van Parijs, een snelheid gehaald van meer dan 200 kilometer per uur. De rood-wit-blauwe race-auto heeft een gasgenerator en een turbine waar in parafinne wordt gestookt. De wa gen heeft geen versnellingsbak. De de monstratie werd gadegeslagen door meer dan 500 journalisten en auto deskundigen. Benoemd Tot onderwijzer aan aan de Chr. U.L.O. te Vlissingen is wegens uitbrei ding benoemd met ingang van 1 Sept. a.s. de heer W. Noot te Dordrecht. Twee nieuwe torpedobootjagers die Israël een jaar geleden van Groot- Brittannië heeft aangekocht, zijn in Haifa aangekomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3