Regeringen moeten spoorwegen
in staat stellen te moderniseren
Groot gebrek aan samenwerking en
solidariteit in bouwbedrijf
Beschonken op
de bromfiets
Nederlander deed strategische goederen
achter ijzeren gordijn verdwijnen
Japanners door hagelstenen gewond
ZEEUWS BELEID INZAKE DELTA
PLAN DRINGEND NOODZAKELIJK
Dr. ir. F. Q. den Hollander op Beneluxcongres te Middelburg
Benelux-contactorgaan voor verkeers
wegen bepleit
DE VROUW
Een jeep voor 75 dieren
In Duitsland veroordeeld
Indonesische communist
verdedigt Stalin
Ruppert in internatio
nale arbeidsorganisatie
Geen onderdeel van randstad, maar wat dan
Kassier verduisterde
een halve ton
Renault turbine-auto
maakte proefrit
Zaterdag 23 i'uni 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
MIDDELBURG, 22 juni. Drie resoluties heeft Dr. F. Q. den
Hollander, president-directeur der Ned. Spoorwegen, aan het Bene-
lux-congres voor verkeer en toerisme, dat in de concert- en gehoor
zaal wordt gehouden, voorgelegd. Vaststellend, dat de Spoorwegen
in het internationale verkeer nog altijd een zeer grote rol spelen en
belangrijk zijn voor verbetering en uitbreiding van reizigersverkeer
en betrekkingen, wordt er bij de regeringen op aangedrongen de
spoorwegen in staat te stellen krachtig te moderniseren door o.m.
maatregelen, die hun rendabiliteit verzekeren. Ten tweede wordt ver
zocht de wens uitte spreken, dat de plannen voor „de Trans-Europ-
Express"'(snelle diesel-elektrische verbindingen tussen grote centra),
en speciale nachtverbindingen over lange afstanden voortvarend zul
len worden uitgewerkt. In de derde resolutie wordt gevraagd na de
lijn Roosendaal-Antwerpen ook de lijn Maastricht-Luik te elektrifi-
eeren.
Ir. Den Hollander zei in deze rede
o.m., dat de T.E.E.-treinen speciaal
bestemd zijn voor de verzorging van
het zakenvervoer over afstanden van
500 tot 600 km. Er zal slechts een
deel van de dag met de reis zijn ge
moeid. Op deze wijze kan men op deze
afstanden zeker met het vliegtuig con
curreren. Het comfort in deze treinen
zal aan hoge eisen voldoen. Voor de
reservering van plaatsen is een uni
form systeem in voorbereiding, dat zal
worden gebaseerd op een net van in
ternationale telexverbindingen. De
exploitatie begint met de zomerdienst
regeling van 1957. Van Nederland uit
zijn verbindingen ontworpen met Pa
rijs, Zürich via Brussel, Luxemburg
en Frankfurt via Keulen.
De volgende stap, welke thans in
voorbereiding is, is de verbetering van
het verkeer over langere afstanden,
van 6001200 km. De spoorwegen be
studeren thans in internationaal ver
band een stelsel van nachtverbindin
gen, waarbij aan iedere reiziger de ge>
legenheid zal worden geboden over
een goede slaapplaats te beschikken.
In een rede heeft dr. Den Hollander
de aanleiding tot het formuleren de
zer wensen uitvoerig toegelicht.
Drs. P. S. H. Aerts, secretaris van de
samenwerkende Kamers van Koop
handel en Fabrieken in Limburg, hield
een kritische tocht langs de Neder
lands-Belgische grensgebieden. Naar
zijn mening maakt de consolidering
van vrij personenvervoer en vrije goe
derenuitwisseling de Benelux-samen-
werking voor verkeersverbindingen
meer en meer noodzakelijk.
De Benelux-wegen zijn niet los
van de Europa-wegen te zien. Noch
in het urgentieprogram van het Bel
gisch wegenfonds, noch in het Duit
se 10-jarenplan komen B»nelux-we
gen of daarop aansluiting gevende
wegen voor.
WENSEN.
Drs. Aerts uitte een reeks wensen
ten aanzien van het E9-traject Maas
trichtLuik. Voorts hoopt hij, dat de
E (Europa )-39-weg spoedig zal worden
aangelegd, in het bijzonder de scha
kels Beek-autoweg AntwerpenLuik
en HeerlenAken, waardoor Antwer
pen een snelle verbinding krijgt met
het Limburgse industriegebied en met
Keulen en Zuid-Duitsland, hetgeen
voor Zuid-Limburg z.i. ook hoogst be
langrijk is. Ook achter de E-weg 3
(LissabonParijsStockholm) dient
meer vaart te komen. De Nederlandse
regering wil met het E3-traject Eind
hovenVenlo spoed betrachten. Drs.
Aerts uitte voorts een reeks wensen
t.a.v. de wegen EindhovenTurnhout,
GorinchemTilburgTurnhout en
Antwerpcn-Bergen op Zoom.
Hij bepleitte een permanent Benelux-
contact-orgaan voor verkeerswegen,
mede omwille van de grote economische
belangen by goede verbindingen.
ZEEUWSCHVLAAMSE ASPECTEN.
Drs. Aerts behandelde ook enige
regionale aspecten in Zeeuwsch-Vlaan
deren. Het oostelijke gedeelte heeft via
het grenskantoor Sas van Gent een
vrij goede verkeersweg naar Gent.
Deze weg is de laatste jaren aanmerke
lijk verbeterd, met uitzondering van
de weg door Zelzate en een stuk van
nkele km. ten noorden van Gent, die
bestraat zijn met de z.g. kasseien. Via
het grenskantoor Kapellebrug loopt
de weg over St. Niklaas naar Antwer
pen. Vanaf het Belgisch grenskantoor
de Paal tot St. Niklaas is de weg cir
ca 15 km. slecht, met uitzondering van
een enkel stuk. Ook hier heeft men
weer de beruchte kasseien en boven
dien zijn er enkele gevaarlijke boch
ten. Van St. Niklaas tot Antwerpen is
de toestand iets beter in de kommen
van de dorpen, die men moet passe
ren.
Westelijk Z.-Vlaanderen heeft via
het grenskantoor Sluis een goede aan
sluiting op deze verkeersweg, maar in
de plaats Maldegem ondervindt het
verkeer, vooral de grote transporten,
hinder van de nauwe straten, die bo
vendien geplaveid zijn met de be
ruchte kasseien. De verbinding met
Eecloo via het grenskantoor Veldzigt
is, met uitzondering van enkele stuk
ken, slecht door de weggedeelten met
kasseien.
BELGISCHE WEGEN.
Ir. J. Coene, inspecteur-generaal der
wegen by het ministerie van openbare
'•erken In België, heeft een overzicht
-egeven van de Belgische wegen 5n Be-
nelnx-verband, waarbij hij vooruitgang
constateerde en voorts aanstipte, dat
door de thans onderhanden zijnde wer
ken Brussel van alle kanten goed be
reikbaar zal worden en dat het verkeer
in deze stad door vele vernieuwingen
en verbeteringen aanzienlijk gemakke
lijker zal worden.
DE OPENING.
Het congres werd geopend door dr.
J. G. Ramaker, directeur van het Ne
derlands Verkeersinstituut te 's-Gra-
venhage, bij ontstentenis van de voor
zitter, mr. dr. L. N. Deckers, wiens
vrouw ernstig ziek is. Men besloot
hem een telegram te zenden. Namens
het provinciaal bestuur van Zeeland
woonde gedeputeerde A. Schout het
congres bij.
Dr. Ramaker wees in zijn openings
woord op de enorme toename van het
verkeer en de verkeersmogelijkheden,
welke ook van grote invloed is op het
toerisme. Hij vroeg meer begrip voor
de wederzijdse standpunten der drie
landen. Tegen de Nederlanders zei hij,
dat zij maar eens grondig moeten af
rekenen met hun stelling, dat de Ne
derlandse statistieken altijd enkele
decimalen nauwkeuriger zijn en de
Belgen vroeg hij him standpunt, dat de
Hollanders „stijve kaaskoppen" zijn.
te herzien.
Op de rede van dr. ir. Den Hollan
der volgde enige discussie. Naar aan
leiding van een vraag van de heer
J. G. van Poppel, directeur van de
planologische dienst in Limburg, over
de verbinding van Maastricht via Has
selt naar Antwerpen en Brussel merk
te de president-directeur van de N.S.
op, dat een dubbele verbinding (de
voornaamste is Brussel via Luik naar
Maastricht) slechts mogelijk is onder
het regiem van een grote verkeers
dichtheid, zowel wat betreft reizigers
als goederen. Bedoelde lijn is niet op
de internationale verbindingen ge
bouwd en nimmer kunnen de spoor
wegen ermee akkoord gaan, dat enor
me investeringen worden gedaan in
een lijn naast een primaire verbinding
tussen het miljoenengebied van de
Roer en van de Benelux.
Voorzitter Nat. Woningraad tijdens congres in Vlissingen
VLISSINGEN, 22 juni Op de eerste dag der algemene leden
vergadering der Nationale Woningraad heeft de voorzitter, de heer
A. in 't Veld, wethouder van Amsterdam, in zijn openingsrede een
aantal verschijnselen van belang voor de volkshuisvesting aan een
korte beschouwing onderworpen. Het stond naar zijn mening vast,
dat een verbetering van het woonpeil eerst dan kan worden bereikt,
als de wanverhoudingen tussen exploitatielasten en huuropbrengst
geheel dan wel gedeeltelijk worden opgeheven. Hij achtte het voorts
wenselijk, dat de woningbouwverenigingen in de gelegenheid worden
gesteld daadwerkelijk te streven naar verhoging van het niveau van
het woonpeil in evenredigheid met de stijgende welvaart, zowel naar
grootte als naar kwaliteit.
De heer In 't Veld merkte vervol
gens op, dat de samenwerking en
de solidariteit in de bedrijfsuitoefe
ning der bouwvakken zoek is, terwijl
eminente volksbelangen op het spel
staan. De bouwnijverheid heeft voor
de ontwikkeling der normalisatie
kennelijk geen belangstelling, hoe
wel deze ontwikkeling voor het vak
van het grootste belang kan zijn.
Het aandeel in de oplossing der alge
mene vraagstukken door het bouw
bedrijf in deze jaren van hoogspan
ning geleverd, is onder de maat ge
bleven. Men zal zich dat heel snel be
wust moeten worden.
Systeembouw
Sprekende over de systeembouw
welke de minister tracht te bevorde
ren wees hij erop, dat na meer dan 10
jaar woningnood de systeembouw in
grote trekken nog in het proefstadium
verkeert. Desondanks worden duizen
den systeembouwwoningen geplaatst,
waarvan ten aanzien van onderhoud en
noodzakelijke verbeteringen, bijzonde
re problemen ontstaan.
De overheid zal in de toekomst
moeten worden geconfronteerd met
verlangens naar bijzondere subsidie
of tegemoetkomingen in verband met
extra voorzieningen aan in het proef
stadium gebouwde systeemwonin
gen.
Veel belangstelling
Onder de vele honderden, die naar
Vlissingen waren opgekomen om deze
algemene ledenvergadering bij te wo
nen merkten wij o.a. op de directeur-
generaal der Wederopbouw en Volks
huisvesting, Ir. Buskens, en de wethou
ders Van Popering en Post. Zaterdag
zal de minister van Wederopbouw en
Volkshuisvesting eveneens persoonlijk
deze vergadering bijwonen.
In de morgenvergadering werd het
huishoudelijk gedeelte afgewerkt. De
door het bestuur voorgestelde wijziging
van het huishoudelijk reglement om
een verminderde contributie vast te
stellen voor die leden, welke zijn aan
gesloten bij het Verbond van Chr. Wo
ningbouwverenigingen en Stichtingen
in Nederland stuitte aanvankelijk op
zéér grote bezwaren uit de vergade
ring. De heer Barel uit Delft zag reeds
een 3 zuilen-systeem opdoemen en
drong aan op het bewaren der eenheid.
Hij verweet de voorzitter die kracht
dadig heeft meegeholpen het Christe
lijk Verbond te grondvesten het die
nen van twee heren.
Vele andere sprekers voerden het
woord, zodat een ietwat rommelige
vergadering ontstond.
De voorzitter bleek onaangenaam
getroffen door de woorden van de heer
Barel en wees erop, dat juist de demo
cratie welke deze spreker zo veelvuldig
had aangehaald, de ruimte voor anders
denkenden geeft. In de kring van ons
De dame had geen schaamtegevoel.
Geen greintje.
Het modemagazijn zat tjokvol kost
bare en minder kostbare goederen,
maar de vrouw scheen niets van dit
alles te verkiezen. Helemaal niets.
En zo, helemaal niets verkiezend,
stond zij op een kamertje van het mo
demagazijn, toen -er gisteren op de
deur werd geklopt.
Het modemagazijn wordt namelijk
verbouwd en onze vriend, die timmer
man is, vindt momenteel in de ruime
hallen en prachtige verkoopruimten
werk voor zijn zaag- en klopgrage
handen.
Zijn werkgebied strekte zich ook uit
tot de kamer, waarin de vrouw ver
blijf pleegde te houden, evenwel zon
der dat onze vriend het wist.
Voor alle zekerheid wie gaat zon
der kloppen een kamer binnen?
tikte onze vriend op de deur. Hij deed
meteen de deur open, doch toen hij
zijn hoofd enkele centimeters om de
hoek had gestoken, kreeg hij de schrik
van zijn leven. Hij keek namelijk te
gen het ondereind van een rug aan,
een ondereind dat men gemeenlijk niet
op deze wijze laat zien, zelfs niet aan
timmerlieden. Onze vriend trok, ge
schrokken zijn hoofd terug, wachtte
een minuut of vijf op de gang en klop
te nogmaals. Er kwam geen antwoord.
Na weer vijf minuten te hebben ge
wacht, werd opnieuw op de deur ge
bonsd. De schaamteloze dame gaf ech-
fer geen asem.
Toen kwam de eigenaar van het
modemagazijn in hoogst eigen persoon
voorbij en opende, als was er geen
vuiltje aan de lucht, de deur, die toe
gang gaf tot dif kamer met de dame.
Ook onze vriend trad schoorvoetend
de kamer binnen, de ogen schroom
vallig neergeslagen.
Hij kreeg echter de schrik van zijn
leven, toen hij zag dat de eigenaar
van het winkelpand de vrouw op meer
dan beestachtige wijze te lijf ging, door
haar de armen van het ontblote lichaam
te draaien.
Dat kun je nou alleen doen met
etalagepoppén", zei de man en ver
trok met twee armen op zijn schou
der
DJAKARTA, 22 juni (ANP). -
Het hoofd van de Indonesische
veeartsenijkundige dienst op Ti-
mor en ambtenaren van het Por
tugese deel van het eiland heb
ben onlangs overeenstemming be
reikt one'- een ruilhandel: Indo
nesië leverde 75 stuks vee en
Portugees Timor stelde daar een
jeep tegenover.
volksleven is de wens naar voren ge
komen tot vorming van een prot.
christelijke vereniging nét zo goed als
in de jaren '47, toen een katholiek ver
bond tot stand kwam. Men dient deze
meningen, levende in ons volk te eer
biedigen, doch de hechte samenwer
king die tóch kan voortduren, nimmer
uit het oog te verliezen.
Uieindelijk besloot de vergadering
het voorstel te aanvaarden. Er waren
40 tegenstemmers.
Gemoederen verhit
De gemoederen waren echter zo
danig in beweging gekomen, dat vóór
de stemming de secretaris de heer W.
Scheerens en de 2e voorzitter de heer
W. Steinmetz het bestuursvoorstel
moesten verdedigen, waarhij de
laatste zelfs te kennen gaf, dat hij
zijn gevolgtrekkingen zou nemen als
de vergadering zou besluiten .tégen
te stemmen
In de middagvergadering sprak de
secretaris des N.W.R., de heer W.
Scheerens over „Het woningbeleid".
Gcvolgt neefje van duo
geslingerd en gedood
UTRECHT, '22 juni De rechtbank
te Utrecht heeft de 31-jarige beton
werker Leonard S. te Soest, wegens
het veroorzaken van dood door schuld
veroordeeld tot 50,- boete, subs. 25
dagen hechtenis. De eis was vier we
ken gevangenisstraf.
Terugkerende van een familiefeestje
in de nacht van 25 maart jl. bestuurde
S. de bromfiets van zijn zwager, die
met zijn 8-jarig zoontje op de bagage
drager van de bromfiets was gezeten,
hoewel de ruimte ontoereikend was
voor twee personen. Van 't K. verkeer
de onder invloed van sterke drank en
bewoog zich herhaaldelijk met het ge
volg, dat de bromfiets begon te slin
geren en het trottoir opreed. Het jon
getje werd door de schok tegen een
boom geslingerd en zo zwaar gewond;
dat hij kort nadien overleed.
DELFZIJL, 22 juni Het Iandge
richt te Hamburg heeft de 56-jarige
Marinus H. M. C. van der L., afkom
stig uit Delfzijl en sinds enige jaren
als ingenieur in Duitsland werkzaam,
wegens een belangrijke handel in stra
tegische goederen van West- naar
Oost-Duitsland veroordeeld tot een ge
vangenisstraf van acht maanden (te
vervangen door een boete van 50.000
Chinese communisten geven
fouten toe
PEKING, 22 juni (Reuter). De
communistische Chinese procureur-
generaal, Tsjang, Tsjing-Teng, en de
minister voor openbare veiligheid, Lo
Joei-Tsjing, hebben vrijdag toegege
ven dat in de „strijd tegen de contra
revolutionairen" fouten zijn gemaakt.
TOKIO, 22 juni. Reuter. In tien miljoen gulden schade werd
Zuid-Japan heeft een kwartier"
lang een plotseling opgestoken
storm gewoed, die gepaard ging
met hagelstenen ter grootte van
een mansvuist.
75 Japanners liepen verwondin
gen op, terwijl er voor meer dan
aangericht.
Ruim tweehonderd elektriciteits-
masten werden beschadigd, waardoor
de stroomlevering gedeeltelijk moest
worden gestaakt. Meer dan 200.000
ruiten sneuvelden, de daken van on
geveer honderd huizen werden ver
nield en een vierhonderd tal schuttin
gen woei om.
DJAKARTA, 22 juni (Reuter)
„Het werk van Stalin kan niet zonder
meer worden vergeten. Stalin is niet
vrij te pleiten van fouten en vergis
singen, maar hij heeft veel voor de
Sowjet-Unie en de communistische
partij gedaan. Thans worden zijn ver
gissingen overdreven en zo voorge
steld, dat het volk er de conclusie uit
trekt, dat alles, wat hij heeft gedaan,
fout is geweest. Onze houding jegens
Staiin blijft zoals zij was".
Dit heeft de waarnemende secreta
ris-generaal van de Indonesische com
munistische partij, mr. Likman, in een
onderhoud met „Pedoman" verklaard.
De Indonesische communistische
partij heeft bij de eerste algemene ver
kiezingen in Indonesië zes miljoen
stemmen behaald en zij is buiten Chi
na de grootste in Azië.
D.M.) en een boete van 58.000 D.M.
Tevens werd verdachte uitgewezen
naar Nederland. Op zijn verzoek werd
het land waarheen hij uitgewezen zal
worden vervangen door Polen.
De grote hoeveelheid goederen ter
waarde van miljoenen guldens is door
de ongeoorloofde transacties van Van
der L. achter het ijzeren gordijn te
recht gekomen. De goederen werden
via Nederland Haiti en de Scandina
vische landen naar Oost-Duitsland uit
gevoerd. In Delfzijl is een kostbare la
ding koper uit Zweden opgeslagen in
vier spoorwegwagons. Ook dit koper
was waarschijnlijk voorbestemd om
naar het oosten te verhuizen. Van der
L is verder in Nederland bij vele
rijksdiensten in overtreding geweest
en zijn verzoek om naar Polen in
plaats van naar Nederland te worden
uitgewezen, wordt hiermede dan ook
in verband gebracht.
De officier van justitie had tegen
Van der L. anderhalf jaar gevangenis
straf, twee miljoen mark schadever
goeding en een geldboete van hon
derdduizend mark geëist.
In de week van 14 juni tot 20 juni
werden 'in Den Haag 299 verkeerson
gevallen genoteerd. Er vielen 2 doden,
UTRECHT, 22 juni. De arbeids-
groep van de 39e internationale ar-
beidsconferentie heeft in de tussen
tijdse vakature A. Vermeulen tot lid
van de raad van beheer van de inter
nationale arbeidsorganisatie de heer
M. Ruppert, voorzitter van het C.N.V.
en vice-voorzitter van het I.C.V., ge
kozen.
Door deze beslissing is de christe
lijke vakbeweging voor het eerst se
dert 1948 weer vertegenwoordigd in
de raad van beheer.
Ook de K.A.B. en het N.V.V. hebben
aan deze benoeming hun medewerking
verleend.
Commissie of (misschienen) bureau?
Met de uitvoering van het deltaplan zijn twintig tot vijf
entwintig jaar gemoeid, maar wie mocht denken, dat
er ten aanzien van allerlei problemen in de loop van
die jaren incidenteel beslissingen kunnen worden genomen,
begaat ons inziens een schromelijke vergissing. Zeker, er zul
len heel wat dingen zijn, die zich in de tijd van uitvoering
„vanzelf" zullen oplossen, maar de principiële beslissingen,
de fundamentele besluiten omtrent het te voex'en „delta-
beleid" met al wat daaraan vastzit, zullen van tevoren ge
nomen moeten worden. Het klinkt misschien wat kras, maar
in feite is het zo: wij leven in Zuidwest Nederland en dus ook
in Zeeland op dit moment al in de deltafase.
Vandaar, dat wij op deze plaats
reeds meermalen hebben aange
drongen op het treffen van maat
regelen in onze provicie om te
kunnen komen tot een duidelijke
visie, die daaraan moet tot
elke prijs worden vastgehouden
een algemeen Zeeuwse visie
is. Wij zeiden toen o.m. het be
grijpelijk en eigenlijk vanzelf
sprekend te achten, dat er regio
naal al commissies aan het werk
zijn om na te gaan wat er dient
te gebeuren. Maar wij waar
schuwden toen met klem tegen
versnippering van krachten en
wat veel funester zou zijn te
gen meningen en visies, die el
kaar in Zeeland zelf zouden te
genspreken. De consequentie
daarvan zou alleen maar zijn,
dat „Den Haag" zijn eigen gang
gaat, omdat de Zeeuwen onder
ling zo verdeeld zijn, dat zij zelf
geen kans zien te bevoegder
plaatse te laten weten wat Zee
land als eenheid wil. Vandaar,
dat wij toen aandrongen op een
algemeen Zeeuws orgaan, dat
slechts de nodige studies zou ver-
Hef gesprek
van de dag
richten, maar waarin alle groe
pen der bevolking zouden moe
ten kunnen meespreken.
Nog duidelijker
aangetoond
In de loop van de laatste maan
den hebben zich enkele feiten
voorgedaan, die naar onze me
ning de noodzaak van het instel
len van zo'n algemeen Zeeuws
orgaan nog duidelijker hebben
aangetoond. In die tijd is nl. het
befaamde rapport van de Prov.
Planologische Dienst in Zuid-
Holland over „Randstad en Del
ta" verschenen, een rapport, dat
in feite al Is het dan geen
statenbesluit of iets dergelijks
richtinggevend zal zijn voor het
Zuidhollandse beleid en mo
gen wij zeggen voor het Rot
terdamse beleid. Men moet nl.
maar aannemen dat de Zuidhol
landse visie de Rotterdamse yisie
is.
In de tweede plaats is er in
Breda het deltacongres van de
Vereniging van Nederlandse Ge
meenten geweest. Daar werden
de problemen weer heel wat dui
delijker gesteld en werden de
standpunten helderder geformu
leerd. Hier stond voor ieder, die
dit congres meemaakte, de Zuid
hollandse (lees Rotterdamse) vi
sie tegenover de Zeeuwse visie
zo al daarvan sprake was, het
geen juist het onbevredigende in
Breda was). Vanzelfsprekend be
roepen de Rotterdammers zich
op het nationale belang en zij
hebben daarin geen ongelijk.
Maar dat beroep op het nationale
belang van Zeeuwse zijde was
veel zwakker. Waarom? O.i. om
dat men hier in tegenstelling
tot Zuid-Holland, getuige het
rapport over „Randstad en Del
ta" de problemen nog onvol
doende heeft doordacht en er
toch eigenlijk nog nimmer spra
ke is geweest van een zeker sa-
menspel in het benaderen van al
die problemen.
Vragen
Het statenlid Jhr. Schorer heeft
nu een aantal vragen gesteld aan
het college vafi ged. staten. Zij
zijn duidelijk: Jhr. Schorer wenst
een Provinciaal Zeeuws Delta
bureau, dat onder toezicht van
ged. staten het gehele com
plex van vraagstukken met ge
bruikmaking van de in Zeeland
aanwezige deskundigen gaat be
studeren teneinde het via zijn
adviezen het provinciaal bestuur
mogelijk te maken een Zeeuws
beleid uit te stippelen. Het ant
woord, dat ged. staten zullen ge
ven (waarschijnlijk in de staten-
zitting van 3 juli a.s.) benieuwt
ons bijzonder.
Het is hekend, dat zij tot heden
voor een dergelijke instelling
niet veel voelden, omdat er al
heel wat provinciale diensten
zijn, die elk op hun terrein zich
met deltazaken bezighouden. Wij
nemen aan, dat de hoofden van
deze diensten zo af en toe wel
eens een keer bij elkaar komen
en dat er over en weer ook wel
wat telefoontjes gaan. Maar naar
onze mening is er zeker nog geen
sprake van een efficiënte coör
dinatie.
Klaarheid en eenheid
In de ZLM-vergadering heeft
Ir. Geuze opnieuw gewezen op
de zuigkracht van Rotterdam,
een verschijnsel, dat bij afslui
ting der zeegaten nog veel ern
stiger vormen zal aannemen. Hij
drong niet alleen aan op klaar
heid ten aanzien van een duide
lijk Zeeuws beleid, maar ook op
eenheid in dit opzicht. Wij kun
nen dit alleen maar dik onder
strepen. Zeker, wij moeten niet
bang zijn voor hetgeen komt,
maar wij moeten de gebeurtenis
sen evenmin over ons heen laten
komen. Het antwoord van de
Commissaris der Koningin was
verblijdend: ged. staten wensen
de instelling van een Zeeuwse
deltacommissie. Maar naar ons
oordeel gaat dit niet ver genoeg.
Wanneer deze commissie niet een
apparaat ter beschikking heeft,
een bureau, dan vrezen wij, dat
het een misschien wel interes
sant gepraat in de ruimte gaat
worden. En daax-mee behoeft
Zeeland in Den Haag beslist niet
aan te komen. Wat is ertegen om
b.v. een gedeputeerde geheel vrij
te maken voor deltazaken? Of
er wettelijk een zevende gedepu
teerde mag worden benoemd,
weten wij zo gauw niet, maar
daar is wel een mouw aan te
passen.
Zeeland zal structurele wijzi
gingen ondergaan. Maar laten
wij het nu eens hai'dop zeggen:
wij passen ervoor opgenomen te
worden in de massa van de
randstad Holland. Dat is niet ge
wenst, zelfs zeer ongewenst, het
is ook niet nodig.
Maar dan zullen wij in Zee
land zelf de wegen moeten aan
geven hoe het wel moet. Dit is
vóór alles de taak van het pro
vinciaal bestuur. Het is van de
noodzaak van een Zeeuws beleid
natuurlijk ook overtuigd. Het
gaat nu slechts om de vorm.
Welnu: in dit opzicht zijn de
reeds meermalen van meerdere
kanten gedane suggesties alle
overweging waard.
's-GRAVENHAGE, 22 juni Dat hij
door middel van valse vrachtbrieven
en remboursementen f 38.000,- verdui
sterde en f 12.000,- door betalingen van
klanten niet te boeken, gaf de kassier
boekhouder J. van R. uit Oegstgeest
grif toe voor de rechter.
Hij was tegen een veroordeling tot
jaar gevangenisstraf bij het Haagse
i gerechtshof in beroep gekomen omdat
zijn gezin door daad en straf zeer ern
stig wordt meegestraft. Huis, inventa
ris en auto zijn namelijk verkocht om
de schuld aan zijn benadeelde werkge
ver, een machinefabriek te Leiden, zo
veel mogelijk te delgen.
Uit rapporten en verklaringen van
een huisarts kwam het levensbeeld te
voorschijn van een jongen uit een
moeilijk miljeu, die zich door studie
en hard werken naar boven worstelde,
veel voor zijn aan drank verslaafde
vader deed, een goede vrouw trouwde,
doch in zijn hang naar luxe en macht
zijn misstappen beging. Van het ver
duisterde geld, verkregen door vals
heid in geschrifte, voerde hij een te
grote staat, die hem tenslotte tegen de
lamp deed lopen.
DIRECTEUR
De procureur-generaal wilde per
soon en persoonlijke omstandigheden
van verdachte in aanmei'king nemen,
mede vanwege de moeilijke gezinsom
standigheden, waaronder Van R. voor
de eei'ste keer tot een greep in de kas
werd verleid.
De verdediger stipte nog aan, dat de
fabriek het Van R. wel erg gemakke
lijk heeft gemaakt. Jammer genoeg
heeft hij zich niet beheerst. Anders
zou, met zijn capaciteiten, een direc-
teurspost niet denkbeeldig zijn ge
weest, aldus de verdediger.
Arrest 5 juli.
Meer dan 200 km per uur
PARIJS, 22 juni (Reuter). De
eerste Franse turbine-auto die in het
openbaar is gedemonstreerd, de Re
nault „Shooting Star", heeft vrijdag
tijdens een proefrit op de wedstrijd
haan van Monthlery, aan de rand van
Parijs, een snelheid gehaald van meer
dan 200 kilometer per uur.
De rood-wit-blauwe race-auto heeft
een gasgenerator en een turbine waar
in parafinne wordt gestookt. De wa
gen heeft geen versnellingsbak. De de
monstratie werd gadegeslagen door
meer dan 500 journalisten en auto
deskundigen.
Benoemd
Tot onderwijzer aan aan de Chr.
U.L.O. te Vlissingen is wegens uitbrei
ding benoemd met ingang van 1 Sept.
a.s. de heer W. Noot te Dordrecht.
Twee nieuwe torpedobootjagers die
Israël een jaar geleden van Groot-
Brittannië heeft aangekocht, zijn in
Haifa aangekomen.