In Damme zien vele eeuwen op ons neer UIT DE KERKEN =J Se Radio* Over veertien dagen begint in Egypte laze van „werk, strijd en produktie Maandag 4 |uni 1956 ZEEtlWSCH DAGBLAD pagina 4 Eens de woonplaats van Jacob van Maerlant Zeeuwse Wandelingen Eens was het 'n bloeiende handelsstad GESCHENK VAN ..VRIENDEN' tslPS mÊm* Qv-efc de pAtek 1 ÖAj-efi de p>ieeJk 2 O.if-eA de pleeflz 3 Heitje v-o-oA een ko-ïw-eitje Uij$ guêdeti u-ooA 'tt ye&ed UM je dan met Qaïta Politieke gevangenen komen vrij Kunstmatige jeugd is verboden kïenqt ani Onlangs heb ik een bezoek ge bracht aan het oude stadje Damme. Ik had namelijk een dik boek gelezen over Jacob van Maerlant, wel genoemd „de vader der Dietse dichters". Deze grote dichter uit de 13e eeuw werd in Damme geboren, heeft er bijna zijn gehele leven gewoond, is er ook gestorven en begraven. Daar om wilde ik dat Damme zien, dat begrijpt u wel. Het ligt_wel niet in Zeeland, ik moest ervoor de grens over. Maar wat betekent hier de grens tussen twee landen? Een streepje op de kaart. Ik heb niets van een grens bemerkt, toen ik van Sluis langs het mooie kanaal naar Brugge fietste. Het Napoleonkanaal, op last van de grote keizer gegraven, met zijn gele plompen die op het water dreven, met zijn prachtige lisdodden tussen de wui vende rietpluimen. In de tijd van Ja cob van Maerlandt was er helemaal geen sprake van landsgrenzen. Toen behoorde heel deze streek tot aan de Westerschelde tot Vlaanderen. Damme groot door het Zwin Damme moet in één adem genoemd worden met Brugge en Sluis. In de tijd van Jacob van Maei'landt en de volgende eeuw bloeiende handelsste den. Nergens waren groter lakenwe verijen dan in Vlaanderen; in Brugge was de grote wolmarkt van het Wes ten; Brugge stond aan het hoofd van de Vlaamse of Londense Hansa. Damme was de stad, waar koop lieden van alle bekende delen dei- wereld hun kantoren hadden, het bezat het stapelrecht der Franse wij nen, alle vreemde kooplui moesten op de hoogte zijn van het tolregle- ment, dat het „Zeerecht van Dam me" verd genoemd. Vanwaar deze grote welvaart? Door het grote vaarwater het Zwin, dat bij Cadzand het land indrong en zich voortzette tot vlak bij Brugge. Zo werden Damme en Sluis eigenlijk de voorhavens van Brugge. Waarschijnlijk kent u de geschiede nis van het Zwin wel. Deze drukbe varen zeearm is langzamerhand dicht geslibd, verzand. Waar eens de koop vaarders zeilden, vinden we nu vruchtbare polders. Van het Zwin is tegenwoordig nog slechts een klein stukje over tussen Cadzand en Knocke. Een schorrenlandschap vlak bij de zee, waar de grens van paaltjes-met-prik- keldraad dwars doorheen loopt. Het grootste gedeelte Belgisch gebied, maar een klein stukje Nederlandse grond. Verleden jaar is er nog al ge schrijf over geweest, in verband met de toevoer van zeewater, nodig voor het behoud van de schorreplanten. Op de verzanding van het Zwin volgde de achteruitgang van de Zwin steden. Brugge heeft nog niet eens de helft van het aantal inwoners uit zijn glorietijd. Damme is een stil stadje, niet aan een grote verkeersweg lig gend en dus vergeten door de voort razende reizigers. Sluis kreeg vóór de laatste oorlog en ook nu weer nogal wat toeristen, meest Belgen en Engelsen, heel weinig landgenoten. In 1944 heeft het bovendien nog zijn grootste attractie, het mooie stadhuis, tot puin zien schieten. En St. Anna ter Muiden ligt vergeten aan de voet van zijn stompe toren Dc hond in Damme Iiï Damme heb ik niet meer honden gezien dan in andere plaatsen wel meer vette en vetwordende varkens in heel deze streek maar toch heeft de hond er een voorname plaats ge kregen. Het wapen van de stad heeft een hond, op het stadhuistorentje wijst een hond waar de wind vandaan komt en vroeger heette het stadje eens: Hondsdam. Daar moet een eigenaardige honden- feschiedenis aan verbonden zijn: Het win stroomde tot dicht bij de wallen van Brugge, maar ongeveer 5 km van deze stad was er een groot gat in de dijk geslagen en het Zwin dreigde dit ganse gebied te overstromen. Onze graaf Floris III stuurde meer dan 1000 dijkwerkers, de meeste uit Zeeland, om de bres te dichten. Maar het lukte niet, hoeveel moeite men ook deed. Er moest een offer gebracht worden, een levend offerdier moest in het gat gegooid worden. Een heel ge wone handeling in die oude tijden vol bijgeloof. Al enkele dagen liep daar bij het werk een vreemde hond huilend rond, het beest was niet te verjagen. Nu greep men het jankende dier beet, wierp het in het dijkgat en vanaf dat ogenblik ging het met het dichtmaken ervan voorspoedig. Vandaar de naam Hondsdam, die men aan die plaats gaf. Heel wat dijk bouwers bleven hier wonen, er ont stond een dorpje, men liet de hond uit de naam weg en sprak eenvoudig van De Dam". Het is een grote stad ge worden: Damme, dat reeds in 1180 stadsrechten kreeg. Oude monumenten Hoog boven de oude huisjes van Damme verheft zich de monumentale kerk. Gedeeltelijk een ruïne door een brand in de Franse tijd, die ook de spits van de toren in vlammen deed opgaan. Maar het gedeelte, waarin de diensten gehouden worden, ziet er prachtig uit. Een halve eeuw geleden heeft men het pleisterwerk van de muren afgehaald, zodat nu de bakste nen te voorschijn zijn gekomen Het manke kosteresje met haar an derhalve oog vertelt allerlei bijzonder heden. En terwijl ze een stroom van jaartallen over onze hoofden uitgiet, piekt ze met haar stokske naar het oude orgel, naar een beroemd kruis beeld, naar biechtstoelen-met-snijwerk en oude grafzerken. Alles heel oud, van twaalf- en dertienhonderd zoveel. Vlak bij de kerk staat een groot ge bouwencomplex: het St. Janshospitaal, waar de oude mannen en vrouwen van Damme (ruim 20) hun laatste levens jaren slijten. Sommige gedeelten van dit gebouw dateren uit langvervlogen tijden, toen Damme nog een bloeiende handelsstad was, ter bescherming om geven door sterke wallen, nu voor een groot deel afgegraven. De duizenden inwoners zijn geslonken tot 11 a 12 honderd. Juist zoiets dus als Veere, eveneens met een vervallen kerk en overblijfselen van vestingwallen, met een sterk verminderd aantal inwoners. Beelden Maar Ve'ere's stadhuis vind ik mooier dan dat van Damme, gebouwd in 1464, toen de handelsbloei al aan het afnemen was. Ook hier beelden in de voorgevel, aan weerskanten van 't overdekte bordes drie. We zien hier o.a. Philips van de Elzas, die stadsrechten aan de plaats gaf, Margaretha, gravin van Vlaan deren, die het St. Janshospitaal heeft gesticht, Karei de Stoute, die de hu- welijksring aanbiedt aan de Engelse koningsdochter Margaretha van York. In een van de grote huizen met oude gevels vlak bij het stadhuis heeft de bisschop van Salesbury hun huwelijk ingezegend. Verder zien we nog een paar oude gevels en een grote witgekalkte boer derij (de Christofferhoeve) vlak bij 't kanaal. Men werkt hier in deze streek graag met kalk, het viel me op, dat in Damme en ook in de omgeving zo veel huizen en boerderijen witgekalkt zijn. De molen vlak bij het kanaal is uit de vorige eeuw, maar hoe oud de „kin derhoofdjes" wel zijn, zou ik niet dur ven zeggen. Ze passen echter uitste kend bij de middeleeuwse sfeer van Damme. En dan staat op het marktplein vóór het stadhuis een standbeeld van Jacob van Maerlandt, de grote dichter, over wie ik in een volgend artikel iets wil vertellen. L. v. W. DE DELTAWERKEN ENDE KOSTEN MIDDELBURG, 1 juni. De colle ges van Ged. Staten van Friesland, Groningen, Noord-Brabant, Zeeland, Noord- en Zuid-Holland hebben een adres tot de ministerraad gericht, met het verzoek om het ontwerp-Deltawet zo te weizigen, dat de kosten van alle werken in eerste instantie door het rijk worden gedragen. De eigenlijke Deltawerken het maken van afsluitdammen aldus het adres zullen op kosten van het rijk worden uitgevoerd. De kosten van de versterking der overige hoogwaterke ringen zullen naar belang en draag kracht mede door de beheerders daar van moeten worden gedragen. Het splitsen van deze werken in twee groe pen komt de genoemde colleges van ged. staten niet redelijk voor. Vandaar dat zij een adres tot de ministerraad hebben gericht. SOENARJO, DE AANKLAGER in de zaak-Schmidt moet een operatie on dergaan. Daarom wordt de 49e zit ting in Djakarta uitgesteld. NOORD-KOREA GEEFT een goed voorbeeld en stuurt binnenkort 80.000 soldaten naar huis. Of Zuid- Korea maar wil volgen. Een groep Chinese boeren heeft van de „Rood Chinese staalwer- kers" te Tsjoenking een radio- zendinstallatie gekregen om in hun dorp een eigen radio-station te stichten. De foto toont een groepje oude en jonge boeren die zich vermaken met de vreemde instrumenten. De boer met de microfoon in zijn hand lijkt juist het type dat straks de Disco causerie zal gaan verzorgen. V.S. komt met geleide projectielen naar Europa WIESBADEN, 1 juni (DPA). De be velhebber van de Amerikaanse lucht macht in Europa, generaal Tunner, heeft bekendgemaakt dat deze zomer een derde Amerikaanse eenheid voor het lanceren van geleide projectielen, in Europa zal aankomen. Er zijn reeds twee van deze afdelingen in West-Duitsland gestatio neerd, in Hahn en in Bitburg. TITO s REIS MOSKOU, 1 juni. President Tito van Zuid-Slavië is vrijdag op weg van Belgrado naar Moskou, de grans van fle Sowjet-Unie gepasseerd. Het eerste station op Sowjet-gebied, waar zijn trein stopte, Oegeni in Moldavië, was versierd met rode vlaggen en span doeken met vriendschapsleuzen. Tito werd hier begroet door hoge Sowjet-functionarissen; op het station stond een grote menigte arbeiders en boeren. Maarschalk Tito, die vergezeld wordt door zijn vrouw en hoge Zuidslavische functionarissen, wordt zaterdagmiddag In Moskou verwacht. Prins Rainier van Monaco en prinses Grace hebben hun huwelijksreis van zes weken naar Spanje beëindigd. Vrijdag zijn zij met het prinselijke jacht „Deo Juvante" van Ibiza naar Monaco vertrokken. De Bazuin, het r.k. orgaan voor geloofs verkondiging, heeft een heel nummer ge wijd aan de preek. Ofschoon de preek in de r.k. kerk een andere plaats inneemt dan in de reformatorische kerken, is het alleszins nuttig kennis van een en ander te nemen. Zoals van het onderstaande ge tuigenis: Dit is voor mij het ideaal van de zon- dagspreek gebleven: dat aan ons, christe nen, Christus levendiger voor ogen wordt gehouden. Het Is verbijsterend, hoe zelden Christus in een zondagspreek wordt ver noemd, laat staan Zijn klare principes, de deugden vervat in het evangeliewoord. „Christus: de Weg, de Waarheid en het Leven". Dit lijkt mij het thema voor een eindeloze reeks van deels milde, deels vlammende, altijd door de liefde geïn spireerde predikaties, die meewerken het rijk Gods in onze harten te grondvesten. Want wordt in de zondagspreken al thans door de aandacht die eraan wordt geschonken de kerk op aarde, die men selijke, onmisbare organisatie rond het teweegbrengen van Gods rijk in onze har ten, niet gesteld boven dit rijk? Een ander legt bjj zijn zienswijze op de preek het accent weer anders. Ziehier een ander citaat uit De Bazuin: In de zondagspreek zie ik een iedere week weerkerende gelegenheid om de in materialisme ondergedompelde massa te rug in contact te brengen met de geeste lijke waarden van het leven, door haar, niet in de versleten, haar niets meer zeg gende woorden van geijkte formules, maar in een nieuwe taal Gods en de ge loofswaarheden voor te stellen zoals ze toch in feite zijn: een concrete, heel-het- leven-omvattende actuele werkelijkheid. Zó, dat deze twintigste-eeuwse mensen met hun zin voor'realiteit gaan beseffen dat godsdienst geen gedemodeerde (uit de mode geraakte) opvatting is geworden, maar dat hun eigen leven, wil het logisch en konsekwent zijn, Gods-dienst moet zijn. We krijgen uit de Bazuin ook een in druk van de strekking der preek in veel roomse kerken. Hier lucht een kerkgan ger zijn hart: Eerlijk, eerwaarde, wat is dat toch een slappe kost, die wij 's zondags als katho lieken als „teerspijze voor een hele week" voorgeschoteld krijgen! Allemaal prakti sche puntjes, hoe je dit moet doen en hoe je dat moet doen. Ik verwacht van de preek, dat mij er iets van bijblijft voor de komende dagen, waarin ik zal hebben te werken en waarin ik mijn eigen pro blemen zal hebben op te lossen. Deze ver wachting is echter beschaamd geworden na verloop van jaren. Ik verwacht het dus nu na al die jaren niet meer. In ieder geval geen heiligenpreek van: „Beminde gelovigen, dient God zo goed als u kunt, offer veel, gaat veelvuldig ter heilige tafel, dan zult gij het rijk der he melen bereiken"! Theorie en nog eens theorie; dit is God aangenaam, dat mag niet, dat moet men wel doen, dat is een zeer zware zonde en tot slot vraag ik u toch wat meer te offeren tijdens de col lecte, daar zal God u voor belonen. Geen wonder dat men in slaap valt tijdens een preek. Ds. C. Kapteijn, Gereformeerd predi kant onder de Joden te Amsterdam, ver telt in het Amsterdams Kerkblad, dat hü op bezoek kwam bü een Israëliet, die weinig van de bijbel afwist. Wij lezen: Ik zat zo te denken, hoe ik hem wellicht kon bewegen, een bijbel te aanvaarden. Ik vroeg hem, of hij wel eens gemerkt had hpeveel Amsterdamse woorden eigenlijk uit het Hebreeuws stammen. Bijvoor beeld: „Een heitje voor een karweitje". Een heitje, dat weet iedere Amsterdam mer, is een kwartje. Maar hoe komen ze aan dat woord? Hij wist het niet. Kent u nog de Hebreeuwse letters? En toen kwam het: „Alef (ollef), beth (beis), gimel (gimmel), daleth (dolles), hé (hei), enzovoort. De letters staan in de staten bijbel bijvoorbeeld boven de verschillen de stukjes van Psalm 119. In het He breeuws begint elk deel van de letter, die er boven staat. Hij wist dat niet. Ik liet het hem zien in mijn bijbel. En wees hem erop, dat de Joden de letters als cijfers gebruiken. Alef is één, beth is twee, gimel is drie, daleth is vier, hé (hei) is vijf, enz. Een „heitje" is dus een „vijfje", dat wil zeg gen vijf stuivers. Zo is een „beissie" twee stuivers, een dubbeltje. Aan het weekblad In de Waagschaal ontlenen we enige opmerkingen van Ds. J. J. Buskes. H(j meldde, dat ergens in Nederland een toogdag werd gehouden, waarvoor drie predikanten a raison van 15,een toespraak van twintig minuten hielden: De eerste dominee sprak geen twintig minuten, maar een half uur. De tweede maakte het nog bonter en freewheelde vijfendertig minuten. Voor de derde bleef er geen minuut meer over, waarom de voorzitter hem verzocht geen toespraak te houden, maar de toogdag „op de gebruikelijke wijze", dat wil zeggen met gebed, te sluiten, het geen deze derde, die een bescheiden mens is, welwillend deed. Na afloop werd aan de eerste dominee ƒ15,— plus reiskosten uitgekeerd, aan de tweede evenzo, maar tot de derde, die niet gesproken, maar alleen gebeden had, zei de penningmeester van de toogdag- commissie: U vindt het wel goed, dat wij u ƒ5,plus reiskosten geven. Hetgeen deze man, die, zoals we zeiden een be scheiden mens is, inderdaad goed vond. En dat is dan een Hervormde financiële waardering van een toespraak en een ge bed. Een toespraak 15. Een gebed ƒ5, Op deze wijze getaxeerd zal de zegen wel niet meer dan ƒ1,75 opbrengen. Voor praten krijg je vijftien pop, maar is de praattij d op, dan mag je enkel sluiten en krijg je minder duiten: voor een gebed vijf gulden! De penningmeester hulde! De lutherse predikant van Purmerend, Ds. D. Solinger, die vol anecdotes blijkt te zitten, vertelt in het Evangelisch Lu thers Weekblad hoe hij in Indonesië vaak huwelijken moest inzegenen van bruids paren, die kaarsrecht van de boot naar de kerk stapten, en die hij niet eens kende: Op een keer moest ik op deze wijze twee bruidsparen tegelijk inzegenen. Het ging allemaal nogal gauw en hoe het kwam weet ik niet, doch ik had op mijn papieren de namen van de bruiden ver wisseld. Het plechtige ogenblik van de huwelijksinzegening brak aan. Ik zei dan: „Jan IJ, erkent gij dat gij neemt en ge nomen hebt, Ida hier aanwezig". Met zware stem antwoordde de jongeman: „Neen, dominee". Verbouwereerd keek ik op in de lachen de gezichten van een viertal mensen. „Zij ff LONDEN, 2 juni (AFP-Reuter). Premier Nasser heeft te Cairo een overzicht gegeven van de politieke plannen van zijn regering. Wanneer op achttien juni de laatste Britse militair Egyptisch grondgebied heeft verlaten, zal Egypte het eerste doel van zijn buitenlandse politiek „het liquide ren van het imperialisme en het beëindigen van de bezetting" heb ben bereikt. Dan begint een faze van „werk, strijd en produktie" om het .land verder op te bouwen en de economie te stabiliseren. De premier kondigde aan, dat voor de 23ste juni, de dag waarop een president zal worden gekozen, j alle personen, die indertijd door revolutionaire rechtbanken zijn veroordeeld, in vrijheid zullen wor den gesteld, op voorwaarde dat zij zich niet schuldig zullen maken aan onder mijnende activiteit. „Slechts één man in dit land zal zijn vrijheidverliezen, de man die u zult aanwijzen als president van de republiek, want deze wordt de ge vangene van zijn plichten jegens het volk", aldus kolonel Nasser. Eenheidspartij Hij deed vervolgens enige mededelin gen over de op te richten eenheidspartij, de „Nationale Unie", Hij zei, dat deze partij open zal staan voor alle burgers", met uitzondering van reactionairen en opportunisten". Bij de komende parle mentsverkiezingen zal iedere man van dertig jaar, die kan lezen en schrijven, zich kandidaat kunnen stellen, mits hij daarvoor de toestemming van de „Natio nale Unie" heeft. Nasser deelde voorts mee, dat de re volutionaire raad, de regerende Junta, op neemt het nogal vrolijk op, was mijn eerste gedachte", want in mijn geest war relde de gedachten aan bruiden, die voor het altaar in de steek werden gelaten. De bruid wees echter naar de andere bruid en toen begreep ik het. Nu zei ik: „Als je dan niet met Ida X. wil, wil je dan met Carla Z." (grote hilariteit in de kerk). „Ja, van ganser harte", dreunde de stem van Jan IJ. Achteraf ben ik blij, dat die Jan IJ. „neen" heeft gezegd, want wat had ik moeten beginnen, als hij „ja" had gezegd. Naderhand zei hij mij trouwens met een tinteling in zijn ogen: „Zij nemen mij niet zo gauw tuk zelfs dominees niet". 119) „Hij is trots", zei de Koning. „Hij stamt uit een oud adelijk geslacht en meent, dat hij mag zeggen wat hij wil. Hij protesteerde tegen mylord Jef freys heilige kruistocht in het Westen en ik kan de gedachte niet van mij afzetten, dat hij ook die jonge wind buil, die zijn naam draagt, een schuil plaats heeft verleend. Wie schreef die brief, die Jeffreys werd overhandigd? Zonder deze zou de jonge Trelawney reeds lang aas voor de wormen ge weest zijn. Wie helpt hem ontsnappen? Waar is hij nu?" De Koning sprak onsamenhangend. Hij vergat de Staatszaken voor zijn persoonlijke wraakzucht. „Sir John Trelawney is vurig ge kant tegen onze religie", sprak de priester. „Hij protesteerde er tegen, dat 't leger des Konings door Roomse officieren wordt aangevoerd; zijn stem verheft zich het luidst tegen wat Uwe Majesteit te Oxford heeft gedaan". „Zoveel te erger voor hem", snauw de Jakobus; „maar ga voort, vader. Wat zijn uw plannen?" „Dit", zei de Jezuïet. „Nu is het aan ons, belijders van het enig ware ge loof, nog verboden zekere betrekkin gen te bekleden." De Koning lachte. „Ik heb dat ver bod opgeheven. Ben ik niet Koning? Kan ik niet mijn eigen officieren en raadslieden kiezen?" „Niet volgens de wet", antwoordde de priester. „Maar ik wil die wet veranderen", riep Jakobus .uit. „Ik sta boven de wet en wil doen, alsof zij niet bestaat. Het is mijn recht boven de wet te staan, en van dat recht wil ik gebruik maken". „Dat moet en dat zal", zei de pries ter, „maar laat ons geduld oefenen." „Geduld! Geduld! Ik heb er genoeg van. Maar hoe?" „De dissenters zijn zeer verdrukt." „Ja, dat is waar en dat zal zo blij ven, want ik haat hen. Daarin helpen de bisschoppen mij. Zij ondersteunen mü bereidwillig." „Ja, dat was zo in 't verleden. Maar 't wraakgevoel tegen hen sterft uit." „Welnu, laat 't uitsterven. Wat zou dat?" „Er zijn drie partijen in de staat; de Staatskerk, de Dissenters en onze Heilige Kerk. Op dit ogenblik hebben alleen zij, die tot de Staatskerk be horen, burgerrechten." „Maar daaraan heb ik toch een eind gemaakt?" „In zeker opzicht wel, Uwe Majes teit, maar er is een betere weg." „Welke?" „Laat de Acte van Tolerantie afge kondigd worden. Ga terug naar de positie, die gij innaamt voor Uw troon bestijging. Dring er op aan, dat de godsdienstige overtuiging het bekleden van een staatsbetrekking niet in de weg behoort te staan. Door dat mid del zult ge de Dissenters weer tot Uw zijde overhalen." „Maar ik haat de Dissenters". „Een aanhanger van de ware Kerk kan ongetwijfeld niet anders doen", zei de Jezuïet rustig. „Maar gij stelt voor hen te dulden." „Uwe Majesteit heeft wel eens ge hoord van 't lekker hapje, aan Cerbe rus, de driekoppige, vergiftige helhond, gegeven?" antwoordde de priester. „Ja, ga door." „Vaardig de Acte van Tolerantie uit", ging de priester voort. „Daardoor Een verhaal uit de tijd van Stadh. Koning Willem UI zult gij de Dissenters gerust stellen en tot Uw zijde overhalen. Enige maan den kunt ge doen of ge hen begun stigt, maar in die tijd kunt ge alle ge wichtige posten door de ware gelovi gen doen innemen. Dan kunt gij, stap voor stap, verder gaan en de Dissen ters uitsluiten, tot b.v. in twee jaar, alle gewichtige betrekkingen bekleed worden door trouwe aanhangers van Uwe Majesteit." ,,'t Staat me tegen, om aan een Dis senter te denken, anders dan als een vijand", sprak de Koning, „maar ik moet toestemmen dat 't plan goed is. Laat mij de tijd om er over na te den ken." „Daardoor zult gij alles -winnen", ging de priester voort. „De Dissenters en de gematigden in de Staatskerk, die U genegen zijn, zullen dan een groot percentage der bevolking vor men; met deze en de Katholieken kunt gij doen wat gij wilt." „Maar als de bisschoppen weigeren de Acte van Tolerantie af te kondi gen?" „Dan worden zij oproerlingen. En voor oproerlingen staat de Tower open." „En als zij gehoorzamen?" ging de Koning voort. „Dan hebt gij Uw doel bereikt", ant woordde vader Ueter. Gedurende dit gesprek hadden de anderen gezwegen, maar nu nam één het woord. „Ik zie een zwakke schakel in de keten, die gij smeedt", zei hij. „En die is?" „De Dissenters, Cerberus zou mis schien de lekkere beet kunnen ver smaden." (Wordt vervolgd) 23 juni zal worden ontbonden, na een van zijn leden als kandidaat voor het presi dentschap te hebben aangewezen. Het is bekend, dat Nasser als zodanig zal wor den benoemd. De kiezers zullen zich hier over kunnen uitspreken, terwijl zij hun mening kenbaar kunnen maken over de ontwerp-grondwet. Verdediging Sprekend over de verdediging van het Midden-Oosten zei de premier, dat de kracht van de Arabische landen in hun patriottisme ligt en dat Egypte niet een gebied van invloedssferen wil worden on der de mom van bescherming. LONDEN, 1 juni. Reuter Een Londense zoöloog, Dr. Alex ander Comfort, heeft verklaard, dat bij proeven gebleken is dat ratten door ondervoeding' kunst matig jong kunnen worden ge houden gedurende hun gehele normale levensperiode. Bij her vatting van de normale voeding gaan zij weer groeien en leven nog eens eenzelfde tijd. Weer Duitse soldaten in Nederland 's-GRAVENHAGE, 1 juni. Het Tweede Kamerlid, de heer Wage naar heeft aan de minister de vol gende schriftelijke vragen gesteld: 1. Is het juist, dat door Amerika in de NATO aan de orde is gesteld het legeren van soldaten van de Duitse Bundeswehr op Nederlands grond gebied? 2. Indien voorgaande vraag bevesti gend wordt beantwoord, willen de ministers dan mededelen wat het standpunt van de Nederlandse rege ring in dezen is geweest of zal zijn? DINSDAG 5 JUNI. HILVERSUM I (402 m.). KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. huisvr. 9.35 Waterst. 9.40 Lichtba ken, caus. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Rep. bezoek Groothertogelijk paar van Luxem burg. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luis tert. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. octet. 12.50 Rep. bezoek groothertogelijk paar van Luxemburg. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Amus.muz. 13.50 Gram. 14.15 Pro- menade-ork. en solist. 15.00 Schoolradio. 15.30 Kamermuz. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nederland en de wereld. Het onderwijs in de emi- gratielanden, door Drs. J. F. v. Campen, Directeur van de Kath. Centrale Emigra tie Stichting. 18.00 V. d. jeugd. 18.20 Sp.- praatje. 18.30 Instr. trio en soliste. 18.50 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Verkiezingstoespr. 19.25 Gram. 20.35 De gewone man. 20.40 Gram. 21.05 Idem. 21.20 Om de toekomst van Nederland, klankb. 21.40 Gram. 22.25 Idem. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II (298 m.). VARA: 7.00 Gelukwensen N.V.V. 7.10 Nws. 7.20 Gym. 7.30 Orgelspel. 8.00 Gelukwensen N.V.V. 8.10 Nws. 8.25 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.30 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Jubileumcongres t.g.v. het 50-jarig bestaan van het N.V.V. 12.15 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nws. 13.15 Metropole-orkest. 13.45 Gram. 14.00 Jubileumcongres t. g. v. het 50-jarig bestaan van het N.V.V. 14.30 Gr. 15.00 Voorjaar in Wenen, zangspel. 16.30 Gevar. progr. 17.30 Amus.muz. 18.00 Nws. 18.15 Samenvatting Gouden Jubileum van het N.V.V. 19.00 Dansmuz. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Theaterork. en sol. 20.45 Op vijftig jaar afstand, hoorsp. 21.30 De Vogel Vrijheid, oratorium. 22.15 Overzicht Gouden Jubileum v. h. N.V.V. 22.30 Amus.muz. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. NTS: 20.30—20.45 Journ. en weeroverz. 20.4522.30 Filmprogr. BRUSSEL (324 m.). 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nws. 13.10 Tuinbouwkron. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koer sen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Cello en piano. 17.45 Boekbe spreking. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.50 Syndic, ki'on. 20.00 Maandelijkse radiokron. 21.00 Gram 21.20 en 21.30 Idem. 22.00 Nieuws. 22.55--23.00 Nws.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4