In Damme zien vele eeuwen
op ons neer
UIT DE KERKEN =J
Se Radio*
Over veertien dagen begint in Egypte
laze van „werk, strijd en produktie
Maandag 4 |uni 1956
ZEEtlWSCH DAGBLAD
pagina 4
Eens de woonplaats van Jacob van Maerlant
Zeeuwse Wandelingen
Eens was het 'n bloeiende
handelsstad
GESCHENK VAN ..VRIENDEN'
tslPS mÊm*
Qv-efc de pAtek 1
ÖAj-efi de p>ieeJk 2
O.if-eA de pleeflz 3
Heitje v-o-oA een ko-ïw-eitje
Uij$ guêdeti u-ooA 'tt ye&ed
UM je dan met Qaïta
Politieke gevangenen
komen vrij
Kunstmatige jeugd is verboden
kïenqt ani
Onlangs heb ik een bezoek ge
bracht aan het oude stadje
Damme. Ik had namelijk een
dik boek gelezen over Jacob van
Maerlant, wel genoemd „de vader
der Dietse dichters". Deze grote
dichter uit de 13e eeuw werd in
Damme geboren, heeft er bijna
zijn gehele leven gewoond, is er
ook gestorven en begraven. Daar
om wilde ik dat Damme zien, dat
begrijpt u wel. Het ligt_wel niet in
Zeeland, ik moest ervoor de grens
over. Maar wat betekent hier de
grens tussen twee landen? Een
streepje op de kaart. Ik heb niets
van een grens bemerkt, toen ik
van Sluis langs het mooie kanaal
naar Brugge fietste.
Het Napoleonkanaal, op last van de
grote keizer gegraven, met zijn gele
plompen die op het water dreven, met
zijn prachtige lisdodden tussen de wui
vende rietpluimen. In de tijd van Ja
cob van Maerlandt was er helemaal
geen sprake van landsgrenzen. Toen
behoorde heel deze streek tot aan de
Westerschelde tot Vlaanderen.
Damme groot door
het Zwin
Damme moet in één adem genoemd
worden met Brugge en Sluis. In de
tijd van Jacob van Maei'landt en de
volgende eeuw bloeiende handelsste
den. Nergens waren groter lakenwe
verijen dan in Vlaanderen; in Brugge
was de grote wolmarkt van het Wes
ten; Brugge stond aan het hoofd van
de Vlaamse of Londense Hansa.
Damme was de stad, waar koop
lieden van alle bekende delen dei-
wereld hun kantoren hadden, het
bezat het stapelrecht der Franse wij
nen, alle vreemde kooplui moesten
op de hoogte zijn van het tolregle-
ment, dat het „Zeerecht van Dam
me" verd genoemd.
Vanwaar deze grote welvaart?
Door het grote vaarwater het Zwin,
dat bij Cadzand het land indrong en
zich voortzette tot vlak bij Brugge. Zo
werden Damme en Sluis eigenlijk de
voorhavens van Brugge.
Waarschijnlijk kent u de geschiede
nis van het Zwin wel. Deze drukbe
varen zeearm is langzamerhand dicht
geslibd, verzand. Waar eens de koop
vaarders zeilden, vinden we nu
vruchtbare polders. Van het Zwin is
tegenwoordig nog slechts een klein
stukje over tussen Cadzand en Knocke.
Een schorrenlandschap vlak bij de zee,
waar de grens van paaltjes-met-prik-
keldraad dwars doorheen loopt. Het
grootste gedeelte Belgisch gebied,
maar een klein stukje Nederlandse
grond. Verleden jaar is er nog al ge
schrijf over geweest, in verband met
de toevoer van zeewater, nodig voor
het behoud van de schorreplanten.
Op de verzanding van het Zwin
volgde de achteruitgang van de Zwin
steden. Brugge heeft nog niet eens de
helft van het aantal inwoners uit zijn
glorietijd. Damme is een stil stadje,
niet aan een grote verkeersweg lig
gend en dus vergeten door de voort
razende reizigers. Sluis kreeg vóór de
laatste oorlog en ook nu weer
nogal wat toeristen, meest Belgen en
Engelsen, heel weinig landgenoten. In
1944 heeft het bovendien nog zijn
grootste attractie, het mooie stadhuis,
tot puin zien schieten. En St. Anna
ter Muiden ligt vergeten aan de voet
van zijn stompe toren
Dc hond in Damme
Iiï Damme heb ik niet meer honden
gezien dan in andere plaatsen wel
meer vette en vetwordende varkens in
heel deze streek maar toch heeft
de hond er een voorname plaats ge
kregen. Het wapen van de stad heeft
een hond, op het stadhuistorentje wijst
een hond waar de wind vandaan komt
en vroeger heette het stadje eens:
Hondsdam.
Daar moet een eigenaardige honden-
feschiedenis aan verbonden zijn: Het
win stroomde tot dicht bij de wallen
van Brugge, maar ongeveer 5 km van
deze stad was er een groot gat in de
dijk geslagen en het Zwin dreigde dit
ganse gebied te overstromen.
Onze graaf Floris III stuurde meer
dan 1000 dijkwerkers, de meeste uit
Zeeland, om de bres te dichten. Maar
het lukte niet, hoeveel moeite men ook
deed. Er moest een offer gebracht
worden, een levend offerdier moest in
het gat gegooid worden. Een heel ge
wone handeling in die oude tijden vol
bijgeloof.
Al enkele dagen liep daar bij het
werk een vreemde hond huilend
rond, het beest was niet te verjagen.
Nu greep men het jankende dier
beet, wierp het in het dijkgat en
vanaf dat ogenblik ging het met het
dichtmaken ervan voorspoedig.
Vandaar de naam Hondsdam, die
men aan die plaats gaf. Heel wat dijk
bouwers bleven hier wonen, er ont
stond een dorpje, men liet de hond uit
de naam weg en sprak eenvoudig van
De Dam". Het is een grote stad ge
worden: Damme, dat reeds in 1180
stadsrechten kreeg.
Oude monumenten
Hoog boven de oude huisjes van
Damme verheft zich de monumentale
kerk. Gedeeltelijk een ruïne door een
brand in de Franse tijd, die ook de
spits van de toren in vlammen deed
opgaan. Maar het gedeelte, waarin de
diensten gehouden worden, ziet er
prachtig uit. Een halve eeuw geleden
heeft men het pleisterwerk van de
muren afgehaald, zodat nu de bakste
nen te voorschijn zijn gekomen
Het manke kosteresje met haar an
derhalve oog vertelt allerlei bijzonder
heden. En terwijl ze een stroom van
jaartallen over onze hoofden uitgiet,
piekt ze met haar stokske naar het
oude orgel, naar een beroemd kruis
beeld, naar biechtstoelen-met-snijwerk
en oude grafzerken. Alles heel oud,
van twaalf- en dertienhonderd zoveel.
Vlak bij de kerk staat een groot ge
bouwencomplex: het St. Janshospitaal,
waar de oude mannen en vrouwen van
Damme (ruim 20) hun laatste levens
jaren slijten. Sommige gedeelten van
dit gebouw dateren uit langvervlogen
tijden, toen Damme nog een bloeiende
handelsstad was, ter bescherming om
geven door sterke wallen, nu voor een
groot deel afgegraven. De duizenden
inwoners zijn geslonken tot 11 a 12
honderd. Juist zoiets dus als Veere,
eveneens met een vervallen kerk en
overblijfselen van vestingwallen, met
een sterk verminderd aantal inwoners.
Beelden
Maar Ve'ere's stadhuis vind ik
mooier dan dat van Damme, gebouwd
in 1464, toen de handelsbloei al aan
het afnemen was. Ook hier beelden in
de voorgevel, aan weerskanten van 't
overdekte bordes drie.
We zien hier o.a. Philips van de
Elzas, die stadsrechten aan de plaats
gaf, Margaretha, gravin van Vlaan
deren, die het St. Janshospitaal heeft
gesticht, Karei de Stoute, die de hu-
welijksring aanbiedt aan de Engelse
koningsdochter Margaretha van
York.
In een van de grote huizen met oude
gevels vlak bij het stadhuis heeft de
bisschop van Salesbury hun huwelijk
ingezegend.
Verder zien we nog een paar oude
gevels en een grote witgekalkte boer
derij (de Christofferhoeve) vlak bij 't
kanaal. Men werkt hier in deze streek
graag met kalk, het viel me op, dat
in Damme en ook in de omgeving zo
veel huizen en boerderijen witgekalkt
zijn.
De molen vlak bij het kanaal is uit
de vorige eeuw, maar hoe oud de „kin
derhoofdjes" wel zijn, zou ik niet dur
ven zeggen. Ze passen echter uitste
kend bij de middeleeuwse sfeer van
Damme.
En dan staat op het marktplein vóór
het stadhuis een standbeeld van Jacob
van Maerlandt, de grote dichter, over
wie ik in een volgend artikel iets wil
vertellen.
L. v. W.
DE DELTAWERKEN
ENDE KOSTEN
MIDDELBURG, 1 juni. De colle
ges van Ged. Staten van Friesland,
Groningen, Noord-Brabant, Zeeland,
Noord- en Zuid-Holland hebben een
adres tot de ministerraad gericht, met
het verzoek om het ontwerp-Deltawet
zo te weizigen, dat de kosten van alle
werken in eerste instantie door het
rijk worden gedragen.
De eigenlijke Deltawerken het
maken van afsluitdammen aldus
het adres zullen op kosten van het rijk
worden uitgevoerd. De kosten van de
versterking der overige hoogwaterke
ringen zullen naar belang en draag
kracht mede door de beheerders daar
van moeten worden gedragen. Het
splitsen van deze werken in twee groe
pen komt de genoemde colleges van
ged. staten niet redelijk voor. Vandaar
dat zij een adres tot de ministerraad
hebben gericht.
SOENARJO, DE AANKLAGER in de
zaak-Schmidt moet een operatie on
dergaan. Daarom wordt de 49e zit
ting in Djakarta uitgesteld.
NOORD-KOREA GEEFT een goed
voorbeeld en stuurt binnenkort
80.000 soldaten naar huis. Of Zuid-
Korea maar wil volgen.
Een groep Chinese boeren heeft
van de „Rood Chinese staalwer-
kers" te Tsjoenking een radio-
zendinstallatie gekregen om in
hun dorp een eigen radio-station
te stichten. De foto toont een
groepje oude en jonge boeren die
zich vermaken met de vreemde
instrumenten. De boer met de
microfoon in zijn hand lijkt juist
het type dat straks de Disco
causerie zal gaan verzorgen.
V.S. komt met geleide
projectielen naar Europa
WIESBADEN, 1 juni (DPA). De be
velhebber van de Amerikaanse lucht
macht in Europa, generaal Tunner, heeft
bekendgemaakt dat deze zomer een derde
Amerikaanse eenheid voor het lanceren
van geleide projectielen, in Europa zal
aankomen. Er zijn reeds twee van deze
afdelingen in West-Duitsland gestatio
neerd, in Hahn en in Bitburg.
TITO s REIS
MOSKOU, 1 juni. President Tito
van Zuid-Slavië is vrijdag op weg van
Belgrado naar Moskou, de grans van
fle Sowjet-Unie gepasseerd. Het eerste
station op Sowjet-gebied, waar zijn
trein stopte, Oegeni in Moldavië, was
versierd met rode vlaggen en span
doeken met vriendschapsleuzen.
Tito werd hier begroet door hoge
Sowjet-functionarissen; op het station
stond een grote menigte arbeiders en
boeren.
Maarschalk Tito, die vergezeld wordt
door zijn vrouw en hoge Zuidslavische
functionarissen, wordt zaterdagmiddag
In Moskou verwacht.
Prins Rainier van Monaco en prinses
Grace hebben hun huwelijksreis van
zes weken naar Spanje beëindigd.
Vrijdag zijn zij met het prinselijke
jacht „Deo Juvante" van Ibiza naar
Monaco vertrokken.
De Bazuin, het r.k. orgaan voor geloofs
verkondiging, heeft een heel nummer ge
wijd aan de preek. Ofschoon de preek in
de r.k. kerk een andere plaats inneemt
dan in de reformatorische kerken, is het
alleszins nuttig kennis van een en ander
te nemen. Zoals van het onderstaande ge
tuigenis:
Dit is voor mij het ideaal van de zon-
dagspreek gebleven: dat aan ons, christe
nen, Christus levendiger voor ogen wordt
gehouden. Het Is verbijsterend, hoe zelden
Christus in een zondagspreek wordt ver
noemd, laat staan Zijn klare principes, de
deugden vervat in het evangeliewoord.
„Christus: de Weg, de Waarheid en het
Leven". Dit lijkt mij het thema voor een
eindeloze reeks van deels milde, deels
vlammende, altijd door de liefde geïn
spireerde predikaties, die meewerken het
rijk Gods in onze harten te grondvesten.
Want wordt in de zondagspreken al
thans door de aandacht die eraan wordt
geschonken de kerk op aarde, die men
selijke, onmisbare organisatie rond het
teweegbrengen van Gods rijk in onze har
ten, niet gesteld boven dit rijk?
Een ander legt bjj zijn zienswijze op de
preek het accent weer anders. Ziehier een
ander citaat uit De Bazuin:
In de zondagspreek zie ik een iedere
week weerkerende gelegenheid om de in
materialisme ondergedompelde massa te
rug in contact te brengen met de geeste
lijke waarden van het leven, door haar,
niet in de versleten, haar niets meer zeg
gende woorden van geijkte formules,
maar in een nieuwe taal Gods en de ge
loofswaarheden voor te stellen zoals ze
toch in feite zijn: een concrete, heel-het-
leven-omvattende actuele werkelijkheid.
Zó, dat deze twintigste-eeuwse mensen
met hun zin voor'realiteit gaan beseffen
dat godsdienst geen gedemodeerde (uit
de mode geraakte) opvatting is geworden,
maar dat hun eigen leven, wil het logisch
en konsekwent zijn, Gods-dienst moet
zijn.
We krijgen uit de Bazuin ook een in
druk van de strekking der preek in veel
roomse kerken. Hier lucht een kerkgan
ger zijn hart:
Eerlijk, eerwaarde, wat is dat toch een
slappe kost, die wij 's zondags als katho
lieken als „teerspijze voor een hele week"
voorgeschoteld krijgen! Allemaal prakti
sche puntjes, hoe je dit moet doen en hoe
je dat moet doen. Ik verwacht van de
preek, dat mij er iets van bijblijft voor
de komende dagen, waarin ik zal hebben
te werken en waarin ik mijn eigen pro
blemen zal hebben op te lossen. Deze ver
wachting is echter beschaamd geworden
na verloop van jaren. Ik verwacht het
dus nu na al die jaren niet meer.
In ieder geval geen heiligenpreek van:
„Beminde gelovigen, dient God zo goed
als u kunt, offer veel, gaat veelvuldig ter
heilige tafel, dan zult gij het rijk der he
melen bereiken"! Theorie en nog eens
theorie; dit is God aangenaam, dat mag
niet, dat moet men wel doen, dat is een
zeer zware zonde en tot slot vraag ik u
toch wat meer te offeren tijdens de col
lecte, daar zal God u voor belonen. Geen
wonder dat men in slaap valt tijdens een
preek.
Ds. C. Kapteijn, Gereformeerd predi
kant onder de Joden te Amsterdam, ver
telt in het Amsterdams Kerkblad, dat hü
op bezoek kwam bü een Israëliet, die
weinig van de bijbel afwist. Wij lezen:
Ik zat zo te denken, hoe ik hem wellicht
kon bewegen, een bijbel te aanvaarden.
Ik vroeg hem, of hij wel eens gemerkt had
hpeveel Amsterdamse woorden eigenlijk
uit het Hebreeuws stammen. Bijvoor
beeld: „Een heitje voor een karweitje".
Een heitje, dat weet iedere Amsterdam
mer, is een kwartje. Maar hoe komen ze
aan dat woord? Hij wist het niet.
Kent u nog de Hebreeuwse letters? En
toen kwam het: „Alef (ollef), beth (beis),
gimel (gimmel), daleth (dolles), hé (hei),
enzovoort. De letters staan in de staten
bijbel bijvoorbeeld boven de verschillen
de stukjes van Psalm 119. In het He
breeuws begint elk deel van de letter,
die er boven staat.
Hij wist dat niet. Ik liet het hem zien
in mijn bijbel. En wees hem erop, dat de
Joden de letters als cijfers gebruiken.
Alef is één, beth is twee, gimel is drie,
daleth is vier, hé (hei) is vijf, enz. Een
„heitje" is dus een „vijfje", dat wil zeg
gen vijf stuivers. Zo is een „beissie" twee
stuivers, een dubbeltje.
Aan het weekblad In de Waagschaal
ontlenen we enige opmerkingen van Ds.
J. J. Buskes. H(j meldde, dat ergens in
Nederland een toogdag werd gehouden,
waarvoor drie predikanten a raison van
15,een toespraak van twintig minuten
hielden:
De eerste dominee sprak geen twintig
minuten, maar een half uur.
De tweede maakte het nog bonter en
freewheelde vijfendertig minuten.
Voor de derde bleef er geen minuut
meer over, waarom de voorzitter hem
verzocht geen toespraak te houden, maar
de toogdag „op de gebruikelijke wijze",
dat wil zeggen met gebed, te sluiten, het
geen deze derde, die een bescheiden mens
is, welwillend deed.
Na afloop werd aan de eerste dominee
ƒ15,— plus reiskosten uitgekeerd, aan de
tweede evenzo, maar tot de derde, die
niet gesproken, maar alleen gebeden had,
zei de penningmeester van de toogdag-
commissie: U vindt het wel goed, dat wij
u ƒ5,plus reiskosten geven. Hetgeen
deze man, die, zoals we zeiden een be
scheiden mens is, inderdaad goed vond.
En dat is dan een Hervormde financiële
waardering van een toespraak en een ge
bed.
Een toespraak 15.
Een gebed ƒ5,
Op deze wijze getaxeerd zal de zegen
wel niet meer dan ƒ1,75 opbrengen.
Voor praten krijg je vijftien pop,
maar is de praattij d op,
dan mag je enkel sluiten
en krijg je minder duiten:
voor een gebed vijf gulden!
De penningmeester hulde!
De lutherse predikant van Purmerend,
Ds. D. Solinger, die vol anecdotes blijkt
te zitten, vertelt in het Evangelisch Lu
thers Weekblad hoe hij in Indonesië vaak
huwelijken moest inzegenen van bruids
paren, die kaarsrecht van de boot naar de
kerk stapten, en die hij niet eens kende:
Op een keer moest ik op deze wijze
twee bruidsparen tegelijk inzegenen. Het
ging allemaal nogal gauw en hoe het
kwam weet ik niet, doch ik had op mijn
papieren de namen van de bruiden ver
wisseld. Het plechtige ogenblik van de
huwelijksinzegening brak aan. Ik zei dan:
„Jan IJ, erkent gij dat gij neemt en ge
nomen hebt, Ida hier aanwezig". Met
zware stem antwoordde de jongeman:
„Neen, dominee".
Verbouwereerd keek ik op in de lachen
de gezichten van een viertal mensen. „Zij
ff
LONDEN, 2 juni (AFP-Reuter).
Premier Nasser heeft te Cairo een
overzicht gegeven van de politieke
plannen van zijn regering.
Wanneer op achttien juni de
laatste Britse militair Egyptisch
grondgebied heeft verlaten, zal
Egypte het eerste doel van zijn
buitenlandse politiek „het liquide
ren van het imperialisme en het
beëindigen van de bezetting" heb
ben bereikt. Dan begint een faze
van „werk, strijd en produktie"
om het .land verder op te bouwen
en de economie te stabiliseren.
De premier kondigde aan, dat voor de
23ste juni, de dag waarop een president
zal worden gekozen, j alle personen, die
indertijd door revolutionaire rechtbanken
zijn veroordeeld, in vrijheid zullen wor
den gesteld, op voorwaarde dat zij zich
niet schuldig zullen maken aan onder
mijnende activiteit. „Slechts één man in
dit land zal zijn vrijheidverliezen, de
man die u zult aanwijzen als president
van de republiek, want deze wordt de ge
vangene van zijn plichten jegens het
volk", aldus kolonel Nasser.
Eenheidspartij
Hij deed vervolgens enige mededelin
gen over de op te richten eenheidspartij,
de „Nationale Unie", Hij zei, dat deze
partij open zal staan voor alle burgers",
met uitzondering van reactionairen en
opportunisten". Bij de komende parle
mentsverkiezingen zal iedere man van
dertig jaar, die kan lezen en schrijven,
zich kandidaat kunnen stellen, mits hij
daarvoor de toestemming van de „Natio
nale Unie" heeft.
Nasser deelde voorts mee, dat de re
volutionaire raad, de regerende Junta, op
neemt het nogal vrolijk op, was mijn
eerste gedachte", want in mijn geest war
relde de gedachten aan bruiden, die voor
het altaar in de steek werden gelaten.
De bruid wees echter naar de andere
bruid en toen begreep ik het. Nu zei ik:
„Als je dan niet met Ida X. wil, wil je
dan met Carla Z." (grote hilariteit in de
kerk). „Ja, van ganser harte", dreunde
de stem van Jan IJ.
Achteraf ben ik blij, dat die Jan IJ.
„neen" heeft gezegd, want wat had ik
moeten beginnen, als hij „ja" had gezegd.
Naderhand zei hij mij trouwens met een
tinteling in zijn ogen: „Zij nemen mij niet
zo gauw tuk zelfs dominees niet".
119)
„Hij is trots", zei de Koning. „Hij
stamt uit een oud adelijk geslacht en
meent, dat hij mag zeggen wat hij wil.
Hij protesteerde tegen mylord Jef
freys heilige kruistocht in het Westen
en ik kan de gedachte niet van mij
afzetten, dat hij ook die jonge wind
buil, die zijn naam draagt, een schuil
plaats heeft verleend. Wie schreef die
brief, die Jeffreys werd overhandigd?
Zonder deze zou de jonge Trelawney
reeds lang aas voor de wormen ge
weest zijn. Wie helpt hem ontsnappen?
Waar is hij nu?"
De Koning sprak onsamenhangend.
Hij vergat de Staatszaken voor zijn
persoonlijke wraakzucht.
„Sir John Trelawney is vurig ge
kant tegen onze religie", sprak de
priester. „Hij protesteerde er tegen,
dat 't leger des Konings door Roomse
officieren wordt aangevoerd; zijn stem
verheft zich het luidst tegen wat Uwe
Majesteit te Oxford heeft gedaan".
„Zoveel te erger voor hem", snauw
de Jakobus; „maar ga voort, vader.
Wat zijn uw plannen?"
„Dit", zei de Jezuïet. „Nu is het aan
ons, belijders van het enig ware ge
loof, nog verboden zekere betrekkin
gen te bekleden."
De Koning lachte. „Ik heb dat ver
bod opgeheven. Ben ik niet Koning?
Kan ik niet mijn eigen officieren en
raadslieden kiezen?"
„Niet volgens de wet", antwoordde
de priester.
„Maar ik wil die wet veranderen",
riep Jakobus .uit. „Ik sta boven de wet
en wil doen, alsof zij niet bestaat.
Het is mijn recht boven de wet te
staan, en van dat recht wil ik gebruik
maken".
„Dat moet en dat zal", zei de pries
ter, „maar laat ons geduld oefenen."
„Geduld! Geduld! Ik heb er genoeg
van. Maar hoe?"
„De dissenters zijn zeer verdrukt."
„Ja, dat is waar en dat zal zo blij
ven, want ik haat hen. Daarin helpen
de bisschoppen mij. Zij ondersteunen
mü bereidwillig."
„Ja, dat was zo in 't verleden. Maar
't wraakgevoel tegen hen sterft uit."
„Welnu, laat 't uitsterven. Wat zou
dat?"
„Er zijn drie partijen in de staat;
de Staatskerk, de Dissenters en onze
Heilige Kerk. Op dit ogenblik hebben
alleen zij, die tot de Staatskerk be
horen, burgerrechten."
„Maar daaraan heb ik toch een eind
gemaakt?"
„In zeker opzicht wel, Uwe Majes
teit, maar er is een betere weg."
„Welke?"
„Laat de Acte van Tolerantie afge
kondigd worden. Ga terug naar de
positie, die gij innaamt voor Uw troon
bestijging. Dring er op aan, dat de
godsdienstige overtuiging het bekleden
van een staatsbetrekking niet in de
weg behoort te staan. Door dat mid
del zult ge de Dissenters weer tot Uw
zijde overhalen."
„Maar ik haat de Dissenters".
„Een aanhanger van de ware Kerk
kan ongetwijfeld niet anders doen", zei
de Jezuïet rustig.
„Maar gij stelt voor hen te dulden."
„Uwe Majesteit heeft wel eens ge
hoord van 't lekker hapje, aan Cerbe
rus, de driekoppige, vergiftige helhond,
gegeven?" antwoordde de priester.
„Ja, ga door."
„Vaardig de Acte van Tolerantie
uit", ging de priester voort. „Daardoor
Een verhaal uit de tijd
van
Stadh. Koning Willem UI
zult gij de Dissenters gerust stellen en
tot Uw zijde overhalen. Enige maan
den kunt ge doen of ge hen begun
stigt, maar in die tijd kunt ge alle ge
wichtige posten door de ware gelovi
gen doen innemen. Dan kunt gij, stap
voor stap, verder gaan en de Dissen
ters uitsluiten, tot b.v. in twee jaar,
alle gewichtige betrekkingen bekleed
worden door trouwe aanhangers van
Uwe Majesteit."
,,'t Staat me tegen, om aan een Dis
senter te denken, anders dan als een
vijand", sprak de Koning, „maar ik
moet toestemmen dat 't plan goed is.
Laat mij de tijd om er over na te den
ken."
„Daardoor zult gij alles -winnen",
ging de priester voort. „De Dissenters
en de gematigden in de Staatskerk,
die U genegen zijn, zullen dan een
groot percentage der bevolking vor
men; met deze en de Katholieken kunt
gij doen wat gij wilt."
„Maar als de bisschoppen weigeren
de Acte van Tolerantie af te kondi
gen?"
„Dan worden zij oproerlingen. En
voor oproerlingen staat de Tower
open."
„En als zij gehoorzamen?" ging de
Koning voort.
„Dan hebt gij Uw doel bereikt", ant
woordde vader Ueter.
Gedurende dit gesprek hadden de
anderen gezwegen, maar nu nam één
het woord.
„Ik zie een zwakke schakel in de
keten, die gij smeedt", zei hij.
„En die is?"
„De Dissenters, Cerberus zou mis
schien de lekkere beet kunnen ver
smaden."
(Wordt vervolgd)
23 juni zal worden ontbonden, na een van
zijn leden als kandidaat voor het presi
dentschap te hebben aangewezen. Het is
bekend, dat Nasser als zodanig zal wor
den benoemd. De kiezers zullen zich hier
over kunnen uitspreken, terwijl zij hun
mening kenbaar kunnen maken over de
ontwerp-grondwet.
Verdediging
Sprekend over de verdediging van het
Midden-Oosten zei de premier, dat de
kracht van de Arabische landen in hun
patriottisme ligt en dat Egypte niet een
gebied van invloedssferen wil worden on
der de mom van bescherming.
LONDEN, 1 juni. Reuter
Een Londense zoöloog, Dr. Alex
ander Comfort, heeft verklaard,
dat bij proeven gebleken is dat
ratten door ondervoeding' kunst
matig jong kunnen worden ge
houden gedurende hun gehele
normale levensperiode. Bij her
vatting van de normale voeding
gaan zij weer groeien en leven
nog eens eenzelfde tijd.
Weer Duitse soldaten
in Nederland
's-GRAVENHAGE, 1 juni. Het
Tweede Kamerlid, de heer Wage
naar heeft aan de minister de vol
gende schriftelijke vragen gesteld:
1. Is het juist, dat door Amerika in
de NATO aan de orde is gesteld het
legeren van soldaten van de Duitse
Bundeswehr op Nederlands grond
gebied?
2. Indien voorgaande vraag bevesti
gend wordt beantwoord, willen de
ministers dan mededelen wat het
standpunt van de Nederlandse rege
ring in dezen is geweest of zal zijn?
DINSDAG 5 JUNI.
HILVERSUM I (402 m.). KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00
V. d. huisvr. 9.35 Waterst. 9.40 Lichtba
ken, caus. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Rep.
bezoek Groothertogelijk paar van Luxem
burg. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luis
tert. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. octet.
12.50 Rep. bezoek groothertogelijk paar
van Luxemburg. 13.00 Nws. en kath. nws.
13.20 Amus.muz. 13.50 Gram. 14.15 Pro-
menade-ork. en solist. 15.00 Schoolradio.
15.30 Kamermuz. 16.00 Voor de zieken.
16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nederland
en de wereld. Het onderwijs in de emi-
gratielanden, door Drs. J. F. v. Campen,
Directeur van de Kath. Centrale Emigra
tie Stichting. 18.00 V. d. jeugd. 18.20 Sp.-
praatje. 18.30 Instr. trio en soliste. 18.50
Gram. 19.00 Nws. 19.10 Verkiezingstoespr.
19.25 Gram. 20.35 De gewone man. 20.40
Gram. 21.05 Idem. 21.20 Om de toekomst
van Nederland, klankb. 21.40 Gram. 22.25
Idem. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00
Nws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II (298 m.). VARA: 7.00
Gelukwensen N.V.V. 7.10 Nws. 7.20 Gym.
7.30 Orgelspel. 8.00 Gelukwensen N.V.V.
8.10 Nws. 8.25 Gram. 8.50 V. d. vrouw.
9.30 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00
Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Jubileumcongres
t.g.v. het 50-jarig bestaan van het N.V.V.
12.15 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 V. h. platteland. 12.38 Pianoduo.
13.00 Nws. 13.15 Metropole-orkest. 13.45
Gram. 14.00 Jubileumcongres t. g. v. het
50-jarig bestaan van het N.V.V. 14.30 Gr.
15.00 Voorjaar in Wenen, zangspel. 16.30
Gevar. progr. 17.30 Amus.muz. 18.00 Nws.
18.15 Samenvatting Gouden Jubileum van
het N.V.V. 19.00 Dansmuz. 19.30 Voor de
jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Theaterork. en
sol. 20.45 Op vijftig jaar afstand, hoorsp.
21.30 De Vogel Vrijheid, oratorium. 22.15
Overzicht Gouden Jubileum v. h. N.V.V.
22.30 Amus.muz. 23.00 Nws. 23.1524.00
Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA.
NTS: 20.30—20.45 Journ. en weeroverz.
20.4522.30 Filmprogr.
BRUSSEL (324 m.). 11.45 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00
Nws. 13.10 Tuinbouwkron. 13.15 Gram.
14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koer
sen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Gram. 17.00
Nws. 17.10 Cello en piano. 17.45 Boekbe
spreking. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 Voor de
sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.50 Syndic,
ki'on. 20.00 Maandelijkse radiokron. 21.00
Gram 21.20 en 21.30 Idem. 22.00 Nieuws.
22.55--23.00 Nws.