Jonkheer Bill wijst piloten de
veilige dek van de „Karei
weg naar het
Doorman"
J
Kabaal in het Japanse parlement
Mensen maken 1
Kennis en koelbloedigheid, maar
vooral „feeling" zijn onmisbaar
Tsjoe en Lai niet
naar Engeland
Maandag 4 juni 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Batsman: een wonderlijk beroep, dat de gehele inzet vraagt
RECHTZAAK TE SURINAME
Nederlanders wonnen
militaire jeeprst
Unificatie der
bouwvoorschriften
Ordebewakers in het
ziekenhuis
De titel van een geschrift kan sug
gestief werken en tot leien uit
nodigen, maar het is ook mogelijk, dat
er een zekere weerstand en tegenzin
door ontstaat. Dat laatste geval doet
rich m.i. voor bij de brochure, waar
voor ik even Uw aandacht vraag. Het
Ministerie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen heeft n.l. een boekje
doen uitgeven om de aandacht van
onze jonge mensen en hun ouders te
vestigen op de mogelijkheden, die het
onderwijs in al zijn schakeringen
beidt voor een voldoening gevende
positie in de maatschappij. Op zich
zelf een zeer lofwaardig streven; we
kunnen het alleen betreuren, dat deze
aktiviteit niet tien jaar eerder is ont
waakt. Wellicht zaten we dan nu niet
zo diep in het moeras, wat betreft het
tekort aan docenten in alle sectoren
van het onderwijs.
Maar een goede lading kan soms
onder een weinig aantrekkelijke vlag
varen. Als de ondertitel van het be
doelde boekje de vraag oppert: „Wat
denk je van een baan bij het onder
wijs?", dan zeg ik graag: accoord. Maar
als dit boekje dan de wereld wordt
ingezonden met op de omslag het tien
voudig herhaalde opschrift: „Mensen
Maken", dan kan ik voor deze keuze
weinig bewondering hebben. Wat ver
beelden wij ons wel? Stamt een der
gelijke titel niet uit de 19e eeuw, toen
men meende door het aanbrengen van
kennis de wereld te kunnen verbete
ren? Bouwt scholen, dan kunnen wij
de gevangenissen sluiten. Maken wy
mensen? Of is het zo, dat wij in het
gunstigste geval kunnen meewerken
tot ontplooiing van de gaven, die God
in het jonge meisenkind heeft gelegd?
Afgezien van de ongelukkige titel
acht ik de verschijning van dit werkje
een heuglijk feit. Na een suggestieve
en goed geïllustreerde inleiding vol
gen nauwkeurige gegevens omtrent
de studie "voor praktisch alle functies
bij het onderwijs. Ik noem slechts de
opleiding voor kleuterleidster, onder-
wijzer(es), leraar of lerares bij het
v.h.npo., het nijverheidsonderwijs en
het land- en tuinbouwonderwijs, leer'
kracht aan de scholen voor maat
schappelijk werk, gezinsverzorgster,
jeugdleider e.d. Ook aan de opleiding
voor allerlei functies bjj de lichame'
lijke opvoeding met inbegrip van
sportleidersdiploma wordt veel aan
dacht geschonken. Wilt U dus iets we
ten over de noodzakelijke vooroplei
ding (toelatingseisen), duur van de
studie, tegemoetkomingen in de stu
diekosten, plaatsen waar de opleiding
is gevestigd, onderwezen vakken, pro
motiekansen, salarissen e.d., dan wordt
in deze 127 bladzijden op bijna alle
voorkomende vragen een antwoord
gegeven.
Bij alle waardering voor de^ inhoud
zij het me vergund nog één be-
zwaar(tje) naar voren te brengen. Ik
doe dat enigszins schoorvoetend, om
dat men mij zou kunnen verwijten
voor eigen parochie te preken,
meen echter in het belang van vele
studerenden te handelen, als ik bij een
enkele slip of the pen even de vinger
leg. Wanneer gesproken wordt over de
opleiding tot kleuterleidster en onder-
wijzer(es) noemt de schrijver twee
mogelijkheden om dit doel bereiken
de weg via de opleidingsschool oi
kweekschool en de weg via het staats
examen. Beide wegen worden als on
geveer gelijkwaardig naast elkaar ge
steld. Men kan onderwijzer worden
door een kweekschool te bezoeken,
men kan dit doel ook bereiken door
een of andere cursus te volgen
daarna staatsexamen te doen.
Deze voorstelling van zaken moet
aanvechtbaar worden geacht. Zeker,
het staatsexamen voor onderwijzer
blijft ook in de toekomst bestaan. Maar
insiders zijn van oordeel, dat deze
weg onbegaanbaar zal worden en het
eigenlijk ook nu al is. Denken we
alleen maar even aan de eis van vol
doende praktische vorming en het
examen in de praktische bekwaam
heid, om maar van andere bezwaren
te zwijgen. In theorie kan men de bar
rière van het examen ook via een o
andere schriftelijke cursus nemen, in
de praktijk zal al meer blijken, dat
deze weg in negen van de tien geval
len tot teleurstelling leidt. Daarom
betreur ik het, dat „Mensen Maken"
te veel aandacht aan dit zijspoor be
steedt. Maar overigens hoop ik, dat
vele ouders die zich bezinnen over
de toekomst van hun kinderen
handige boekje zullen kopen. Het kost
slechts f0.75 en U kunt het krijgen
bij de Staatsdrukkerij en Uitgeverij
in Den Haag.
Ongeveer op hetzelfde moment
kwam nog een dergelijk boekje op
mijn bureau terecht. Het voert de iet
wat bescheidener titel: „Na het eind
examenstuderen?" Het is even
eens een uitgave van het Ministerie
van Onderwijs, en kost ook f0.75. Het
geldt hier echter de vijfde, gewijzigde
druk van een reeds vroeger versche
nen publikatie. Als straks onze mid
delbare scholen hun eindexamen-kan
didaten weer afleveren zullen vele van
deze jongelui de weg naar verdere
studie inslaan en naar we hopen het
verschil tussen „leren" en „studeren"
gaan beseffen. Welnu, in dit handige
en voortreffelijk uitgevoerde boekje
vinden zij alle studiemogelijkheden
opgesomd. Het wil dus niet alleen
propaganda maken voor het onderwijs
maar laat zien hoe de wereld open
ligt.
Deze publikatie biedt echter meer
dan een opsomming van studiemoge
lijkheden. Het geeft o.a. uitvoerige in
lichtingen over studietoelagen en het
verkrijgen van uitstel van het vervul
len van militaire dienstplicht. Van alle
universiteiten en hogescholen worden
de adressen en faculteiten nauwkeurig
gegeven, terwijl de aankomende stu
dent ook op de hoogte wordt gebracht
van het studentenleven met al zijn
facetten, zijn vreugden en zorgen. Ik
denk b.v. aan het „spoorstudentschap"
dat zoals te begrijpen is door de
studenten-corpora ernstig wordt ont
raden. Eén citaat? Het is afkomstig
van een Delfts professor. „Wie dage
lijks naar Rotterdam, Den Haag of
verder heen en weer moet reizen en
gemiddeld op de meest afstompende
wijze dagelijks twee uur zijn tijd moet
vergooien, wie dagelijks hopeloos
vroeg moet opstaan om op tijd hier
te zijn, wie dagelijks zijn werk vroeg
tijdig en in haast moet afbreken om
de trein nog juist te halen, wie da
gelijks de gelegenheid ontnomen wordt
's avonds lezingen bij te wonen, wiens
landingen" kan funeste gevolgen heb
ben.
De batsman zwaait. Hij neemt de
vage lqn van de horizon als maatstaf en
tegen die achtergrond zwaait het schip
in eindeloos schijnende bewegingen. Er
zijn seconden, waarop het roerloos ge
vangen ligt In de plooien van het sma
ragdgroene waterkleed. Dan vaart er
een siddering door het gevaarte. Lang
zaam en majestueus geeft het zich
over aan de wispelturige bewegingen
van de zee. De batsman zweeft en
deint tussen de elementen. Zijn li
chaam is gespannen als een veer. Hij
voelt en berekent bliksemsnel, zijn
ogen flitsen van de horizon naar het
vliegtuig waarmee hij contact heeft, de
bats zwaaien en fladderen om zijn
hoofd.
Onberekenbaar
De zee is onberekenbaar; geen theo
retische kennis is in staat om de gril
len van wind en deinig te doorgron
den. Maar tegenover die ongebonden-
(Van een speciale verslaggever)
onkheer A. W. van de Brandeler heeft een wonderlijk beroep. Zijn
costuum lijkt op dat van een clown en hij zwaait met zijn bats
als een ping-pong speler, maar grappen vertelt hij niet en geen
bal suist op hem toe. Deze Jonkheer, luitenant ter zee en ervaren
vlieger, kan men vinden op een klein platform tussen de zee en
het uitspansel aan boord van een vliegkampschip. Snelle jachtvlieg
tuigen stormen met een vaart van minstens 150 .kilometer per uur
op hem toe. De vlieger zit als een houten pop achter het glas van
de cockpit en tuurt ingespannen naar de bats, die als kleurige pape
gaaien om het hoofd van de batsman vliegen. Zijn lot ligt in handen
van de vreemd toegetakelde figuur, die meedeint met de zware uit
slagen van het vaartuig, verloren tussen de snel drijvende wolken
en de eeuwige golfslag van de Oceaan.
Moderne medicijnman
De batsman schijnt met snelle, be
zwerende gebaren de zee aan zich te
willen onderwerpen als een medicijn
man van de twintigste eeuw. Maar de
zee deint voort en het lompe vlieg
kampschip zwaait log en dronken over
de golven. Het verheft zich moeizaam
uit de diepe golfdalen, balanceert
angstwekkend hoog op de schuimende
rollers en schijnt telkens op het punt
te staan zich om de eigen as te wen
telen en alles van zich af te schudden.
De wind jaagt over het verlaten
vliegdek met het zwarte plaveisel en
rukt aan het scherm, waarachter de
batsman bescherming heeft gezocht.
Hij zwaait en zwaait, de voeten wijd
geplant op het plankier, zijn bats be
schrijven magische figuren boven de
afgronden van het water.
Dan groeit het ronken der motoren
aan tot een oorverdovend gebrul; de
machine stort zich als een roofvogel
op het vliegdek. Wielen bonken op het
hout. De oefenvlucht van een Seafnrie
is ten einde en wind en deining ten
spijt is de landing in volle zee zonder
ongelukken verlopen.
Bewondering
Wie nooit een vliegkampsehip onder
zich voelde trillen en het dek zag op
rijzen als een zwarte wand toen het
vaartuig dwars op een hoge deining
lag, kan misschien niet genoeg bewon
dering opbrengen voor de verrichtin
gen van een batsman. Zijn taak lijkt
vrij eenvoudig. Hij hult zich in een
dikke overall met grote zakken, rits
sluitingen en lichtgevende stroken, die
over mouwen en broekspijpen lopen
en elkaar op borsthoogte ontmoeten,
Vervolgens zet hij een zonnebril op
zijn neus en neemt in elke hand een
werktuig dat gelijkenis vertoont met
een ping-pong bat of een ander, in de
vorm van een wafelijzer.
Aldus uitgerust loopt de batsman
naar het aan het achterschip uitge
bouwde platform. Vier, zes of meer
jachtvliegtuigen hebben hun op
dracht uitgevoerd en vragen opna
me. Zij moeten in volle zee aan
boord genomen worden. De vlieger
moet op het beslissende moment van
de landing blindelings vertrouwen
op de seinen, want zijn toestel helt
iets achterover en hij kan zelf het
vliegdek nauwelijks zien.
Belangrijkste figuur
Als de kist op het vliegdek toe-
stormt, is de batsman de belangrijkste
figuur aan boord van een schip met
veertienhonderd mensen en veel ge
schitter van goud op mouwen en pet
ten. Zijn werk eist een groot verant
woordelijkheidsgevoel en het uiterste
aan reactievermogen en psychische
veerkracht. De kleinste fout in dit
bliksemsnelle proces van z.g. „carrier-
teert en voelt zich één met het dan
sende schip.
Hij rekt zich, maakt snelle buigin
gen, maakt gebaren alsof hij zijn
werktuigen in de zee wil smijten.
Dan is er opeens de houw ais van
een zwaard: God zegene de greep;
een mens doet wat hij kan. Het ver
loop van de landing kan niemand
verder beïnvloeden dan de vlieger,
die de voorgeschreven handelingen
verricht.
Teller en talker
Twee jongens, de teller en de talker,
hurken als devote leerlingen aan de
voeten van de meester. De e'en tuurt
door een verrekijker de hemel af en
meldt of de dekhaak van het vliegtuig
uithangt en het landingsgestel is neer
gelaten. De tweede houdt het verlaten
vliegdek in het oog en bericht met
korte tussenpozen of alles in orde is.
Springt de „verke.erslamp" aan de
vliegbrug op rood, dan zal deze hel
per met een schreeuw zijn monotone
relaas onderbreken; er is dan iets niet
in de haak.
Terwijl de batsman luistert naar de
stemmen van teller en talker, komt het
vliegtuig als een projectiel op het
schip toesuizen, angstwekkend groot
opdoemend voor de lege horizon. De
kist schommelt en blijft zo hoog in de
lucht, dat er van landen geen sprake
kan zijn.
Er is een ogenblik van aarzeling
dan geeft de batsman met een ruk zijn
laatste sein. Het vliegtuig waagt de
sprong. De machine springt als een
kangeroe over het dek, rukkend aan
de kabel die 'de uithangende dekhaak
aan de staart heeft gegrepen en het
toestel afremt.
Vijftien seinen
Het gebarenspel waarmee de landin
gen worden vergemakkelijkt, omvat 'n
vijftiental seinen, die zowel de bats
man als de yliegers wel kunnen dro
men. Zodra het toestel de bocht ingaat
Een kolkende watermassa stroom
de vorige week door de straten
van het Belgische plaatsje Ver-
viers, alles wat niet muurvast
staat met zich meesleurend... De
snelheid van het stromende water
stond op sommige ogenblikken
gelijk aan die van een dravend
paardVier inwoners van
Verviers verloren tengevolge van
de overstroming het léven; de
materiële schade aan gebouwen,
telefoonlijnen, geparkeerde auto's
ed. was groot.
heid stelt de batsman niet alleen zijn om positie te kiezen begint al het con-
kunde en ervaring. Zodra vanuit het tact dat de ruimte overbrugt. De vlie-
luchtruim een vliegtuig op het schip ~c-iJ
toestormt, met een snelheid die gro
ter en angstwekkender schijnt te wor
den naarmate het dichterbij komt ont
waakt er iets in hem dat men gewoon
lijk vaag als „feeling" beschrijft. Alles
wat zijn zintuigen hem berichten gaat
bliksemsnel door zijn brein. Eenzaam
op dat kleine vaste punt in de onein
digheid, in de uiterste spanning, is er
opeens dat kristalheldere gevoel dat
hem zekerheid geeft. Hij doorziet de
lagen en listen van de zee, wordt zelf
de vlieger die de stuurknuppel han-
weg van trein naar hogeschoolgebouw
nooit leidt langs bibliotheek, wien
vriendschap opbloeiend in verenigings-
en clubverband onthouden blijft, kan
bijna niet anders dan op den duur
belangstelling verliezen in veel wat
ook hem zeker zou boeien, doch wat
praktisch onbereikbaar voor hem is."
Het boekje heeft ook deze grote
verdienste, dat het zich niet bepaalt
tot het universitaire leven, maar ook
aandacht schenkt aan andere wegen
van studie. Mag ik U enkele exempe
len noemen? Rijksbelastingsacademie,
Kon. Instituut voor de Marine, K.M.
A„ Opleiding voor kandidaatnotaris,
leeszaalpersoneel, archivaris, Kweek
school, M.T.S., scholen voor maat
schappelijk werk, kunstacademies enz.
Voor enkele kwartjes kunt U dus in
het bezit van een waardevol boekje
komen. Mag ik aanschaffing hartelijk
aanbevelen?
M. J. A. v. B.
Ex-minister van justitie Ashruf
Karamatali en statenlid Iding
Soemita voor de rechter te Para
maribo, Suriname. De eerste als
beklaagde, de tweede als getuige
in de strafzaak tegen beide poli
tici wegens verduistering. Ex-mi
nister Karamatali staat ook terecht
wegens meineed. Op de foto ziet
men v.l.n.r. de Javaanse tolk Mis
kin, getuige Soemita, beklaagde
Karamatali, procureur-generaal
mr. Th. v. d. Bosch. Geheel rechts
staat mr. P. v. Westen, de advo
caat van de ex-minister.
,EEN VOLLEDIG SUCCES", verklaar
de de Italiaanse communistenleider
Togliatti vandaag, toen hij vertelde
van zijn reis naar Tito. Hij zei ervan
overtuigd te zjjn, dat de betrekkin
gen Italië-Zuidslavië verbeterd zul
len worden.
Zware opleiding
Jhr. v. d. Brandeler doet zijn werk
op Hr. Ms. „Karei Doorman", ons eni
ge vliegkampschip dat nu voor een in
grijpende verbouwing te Schiedam in
het dok ligt. Hij is tevens waarnemend
comm. van een squadron en kruipt
zelf nog herhaaldelijk in de nau
we cockpit van een Seafurie om het
luchtruim in te stormen. De bats geeft
hij dan over aan een van de twee an
dere opvarenden, die een opleiding tot
batsman achter de rug hebben.
In totaal is er hoogstens een tiental
Nederlandse officieren van de Ma
rineluchtvaartdienst, die bevoegd zijn
om vliegtuigen binnen te loodsen. Een
zware training en vele vlieguren gaan
vooraf aan hun eerste optreden. Jhr.
van de Brandeler heeft zich van
jongsaf tot het vliegen aangetrokken
gevoeld. Hij kreeg zijn opleiding in
de Tigermoth en Harvard en de snel
le Firefly en maakte op het vliegveld
Valkenburg zijn eerste z.g. „droge-
deklandingen" als voorbereiding tot
het carriervliegen. Hij was de eerste
piloot die eeri „Seafurie" neerzette
aan boord van de „Karei Doorman"
en leerde in 800 vlieguren alle moei
lijkheden van, het starten en landen
op een vliegkampschip in volle zee.
Spoedig zal hij voor de driehonderd
ste keer zijn kist neerzetten op een
schommelend vliegdek.
Opleiding
ger zelf kan moeilijk afstand en hoog
te schatten en daarnaar zijn snelheid
regelen. Daarom neemt de batsman als
het ware het commando over de kist
van hem over, hij bericht wanneer het
gas afgesloten en de stuurknuppel
neergedrukt moet worden. Een zware
deining is een van de meest gevreesde
risico's bij het carriervliegen en de
mist kan zelfs het hele vliegbedrijf
stilleggen. De zeebeweging kan zó
sterk zijn, dat op het achterschip, waar
de vlieger moet landen, een hoogte
verschil van tien meter voor kan ko
men.
Instinct
De batsman krijgt op de duur een
soort instinct voor de wisselvallige
bewegingen van de zee. Bjj zware
deining komt het herhaaldelijk voor,
dat hij op het laatste moment een
toestel moet „afzwaaien" omdat het
vaartuig niet in de juiste positie is.
Is de zee bijzonder onstuimig en de
deining kort dan wordt dezelfde kist
soms herhaaldelijk teruggestuurd,
Batsman „Bill", zoals jhr. Van de
Brandeler aan boord door zijn vrien
den wordt genoemd, heeft het wel
meegemaakt dat hij een machine
acht keer moest afzwaaien, voor de
landing kon worden uitgevoerd.
Is een vlieger niet uiterst koelbloe
dig, dan stapt hij na dergelijke avon
turen bleek en uitgeput uit de kist en
ook de batsman is de hemel te rijk
als het voorbij is. Het gevaar voor
„crashes" is immers verre van denk
beeldig. Mist een dekhaak de kabel of
doet zich een ander incident voor, dan
kan de kist in zee storten of zwaar
beschadigd opgevangen worden door
de stalen netten, die verderop dwars
over het dek gespannen zijn.
In Amerika volgde deze vlieger
een cursus voor de opleiding tot
batsman en reeds bij zijn eerste
verblijf op een oorlogsbodem was
hij getuige van een zeer ernstige
crash.
De opleiding voor carriervliegers is
in Amerika grootscheeps georgani
seerd. De Hollander zwaaide zijn bats
aanvankelijk op een vliegveld, waar
de omtrekken van het platform der
vliegkampschepen waren uitgezet.
Na 120 van deze „drogedeklandingen"
gebat te hebben moest „Bill" door
de zure appel heenbijten en voor het
eerst een toestel in volle zee binnen
loodsen. Hij heeft nu al meer dan
500 vliegtuigen zonder ongelukken
binnengezwaaid en is officieel L.S.O.
binnengezwqaid en is officieel „L.S.O."
zoals het beroep van batsman in
Nato-verband wordt aangeduid.
Maar hoe groot zijn ervaring ook
is, ieder vliegtuig dat opdoemt aan
de horizon en opname vraagt, komt
als een nieuw avontuur in het leven
van de batsman en vraagt de volledi
ge inzet van zijn persoonlijkheid. Hij
is een menselijke schakel in een tech
nisch volmaakt samenspel tussen schip
en vliegtuig. De dag is niet ver meer,
dat de batsman het tempo van deze
techniek niet meer bij zal kunnen
houden. In Amerika en Engeland ko
men steeds meer straaljagers do
schroefvliegtuigen vervangen en in
dat geval wordt de batsman een ver
tragende factor. Het proces van star
ten en landen is dermate versneld,
dat zijn reactievermogen te kort
schiet. Een vernuftig systeem, geba
seerd op het gebruik van spiegels,
vervangt dan de man met de bats en
een beroep, dat nauwelijks tot ont
wikkeling was gekomen, zal dan al
weer weggevaagd worden door de
stormwinden van de moderne lucht
vaart.
NIJMEGEN, 2 juni. Minister Staf
heeft de hoofdprijzen uitgereikt voor
de driedaagse internationale militaire
jeeprit voor officieren, die voerde over
een traject van 775 km en waarvoor
te' Nijmegen de klassementproeven
werden gehouden.
In het algemeen klassement voor
equipes ging de eerste prijs, een wissel
plaquette en twee medailles van Print
Berrrhard, naar de kapitein F. Dorsser
en B. Bouman van het 102e regiment.
De teamwisselprijs was voor het
depot veldartillerie te Breda, dat 25
strafpunten had. De hogere krijgsschool
in Den Haag en de K.M.A. te Breda
wonnen resp. met 99 en 103 strafpun
ten de tweede en derde prijs. De besta
klassementproef werd geleverd door
majoor C. Kervink en P. J. Gerritsen
van de kader lnfanterleschool te 's-Her-
togenbosch.
In totaal hebben 62 deelnemers, dia
minder dan 70 strafpunten hadden op
gelopen, de aan de rit verbonden draag-
speld gekregen. Het beste buitenlandse
team kwam van het Britse Rijnleger.
's-GRAVENHAGS, 2 juni. - De Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten
heeft een commissie ingesteld, die
zich zal bezighouden met de proble
men rond de unificatie van de bouw
voorschriften in Nederland.
De commissie, die onder voorzitter
schap staat van dr. ir. F. Bakker
Schut, hoofddirecteur van de dienst
van wederopbouw en stadsontwikke
ling van 's-Gravenhage, zal optreden
onder de naam van „adviescommissie
voor de unificatie en de toepassing
van gemeentelijke bouwverordenin
gen".
O.m, heeft de heer J. Moll, di
recteur Gemeentewerken van Vlis-
singen, zitting in deze commissie.
TOKIO, 2 juni (AFP). In de
nacht van vrijdag op zaterdag heb
ben in de Japanse rijksdag de he
vigste incidenten uit de geschie
denis van het Japanse parlement
plaats gehad. Er waren 500 poli
tiemannen nodig om de orde te
herstellen.
De socialisten spraken tijdens de
debatten zeer langzaam en uitgebreid
om op die manier de conservatieven
te verhinderen aan het woord te
komen. Toen deze manier niet af-
IN BELGIE
Te weinig officieren spreken
Nederlands
BRUSSEL, 2 juni. Uit een door de
Belgische minister van landsverdediging
bij de senaat ingediend verslag betreffen
de de toepassing van de wet op het taal
gebruik in het leger, blijkt, dat nog een
sterk tekort aan Nederlandstalige officie
ren bestaat. De minister is van mening
dat het nog verscheidene jaren zal duren
voordat een normale verhouding tussen
de Franstalige en Nederlandstalige offi
cieren is bereikt. Volgens het verslag be
staat op het ogenblik 60 van de dienst
plichtigen en beroepssoldaten uit Neder-
landstaligen terwijl slechts 25 der of
ficiëren de Nederlandse taal machtig Is.
Algerijnse communisten
uitgewezen
ALGIERS, 2 juni. (AFP). Een aantal
actieve Algerijnse communisten en vak
bondleiders heeft aanzegging gekregen
naar Frankrijk te vertrekken. Zij mogen
niet naar Algerie terugkeren.
doende bleek, namen zij dinsdag hun
toevlucht tot „zwaarder geschut".
Deze nieuwe houding bereikte vrij
dag haar hoogtepunt toen de socialis
ten de voorzitterszetel en het spreek
gestoelte belegerden. Zij vernietigden
de microfoons en raakten slaags met
de ordebewakers, waarvan er acht in
het ziekenhuis moesten worden opge
nomen.
Verslag via radio
Een verslaggever van de Japanse
radio-omroep, die in het parlement
aanwezig was, gaf een ooggetuige-
verslag van de vechtpartij.
LONDEN, 2 juni (AFP). Naar
aanleiding van de uitlating van de
Chinese premier, Tsjoe en Lai, dat
hij bereid zou zijn voor een bezoek
naar Engeland te komen, hebben ge
zaghebbende kringen in Londen ver
klaard, dat er onder de huidige om
standigheden geen sprake van is, dat
een dergelijke uitnodiging gedaan
i worden. Volgens deze kringen
zouden er eerst tussen Londen en
Peking ambassadeurs uitgewisseld die
nen te worden en men verwacht dat
de Chinese regering hiermee niet zal
instemmen voor de toelating van de
Chinese volksrepubliek tot de V.N.
geregeld is.
Het Amerikaanse ministerie van bui
tenlandse zaken heeft bekend gemaakt,
dat de V.S. de voorkeur aan Wenen zul
len geven als zetel van de voorgestelde
internationale organisatie voor atoom
energie.