Schippers komen in Maasbracht „van de vracht" s.':% \m! Rode Kruis heeft anderhalf miljoen nodig PUZZLE RH SUA Friese beschuit Beursmeester F. Perey somt zijn vrachten op ais zijn het toverformules p ■- v t Manifest der zeven" met 170000 handtekeningen Voor ieder zijn er nu gelijke kansen Aandacht voor relaas eentonig ,Extra steun voor regering om verder te gaan" Nieuwe uitrusting Sowjet-leger Wijkgebouwen in voormalig rampgebied In de toekomst 20 parachutisten Zaterdag 26 mei 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 5 Wisselend spel van vraag en aanbod zeer afwisselend (Van onze speciale verslaggever) MAASBRACHT. Tweemaal per dag is het Limburgse dorp Maasbracht in rep en roer. Schip pers van tientallen vaartuigen die op de Maas ge meerd liggen drukken de zwarte pet op het hoofd en reppen zich, van het ene schip op het andere springend, naar de dijk. Terwijl de schippersvrou wen hun waslijnen van mast tot mast spannen en manhaftige jongedochters de vatenkwast hante ren, spoeden de huisvaders zich naar de Schip persbeurs in zaal Sentj ens. Zij die daar tezamen komen zijn de bewoners van een drijvend dorp, de merkwaardige buurgemeente van Maasbracht, waar verhuizingen tot de orde van de dag be horen. Hoewel de schippers er hoogstens een week domicilie houden, liggen er toch gemiddeld zo'n tweehonderd schepen gemeerd; kempenaars, spit sen, tjalken, klippers, sleepboten. En nauwelijks liggen de Volharding, de Eben Haëzer, de En Avant, de Jola en de Broedertrouw met holle bui ken voor anker, of de schippers hijsen zich in hun jekker. In zaal Sentjens staat de heer F. Perey als Rijksbevrachtingsagent (zeg maar beursmeester) op het podium en hij deelt dagelijks met gulle hand zo'n vijfduizend ton aan scheepswachten uit. En zo'n scheepswacht gewassen fijnkolen, zilver zand, magere esnoten, kunstmest of wat dan ook betekent werk en brood voor het schippersgezip,. Het zijn schippers onder elkaar, de gezichten verweerd onder de petklep en de ogen met de pittige blik van mensen die dicht bij de natuur leven geheven naar de donkere Limburger op het podium. Het is maar een triest zaaltje, hoewel de papieren feestslingers en guirlandes van muur tot muur zijn gespannen. Gisteren weergalmde het hier van een uit volle borst gezongen „Waar in 't bronsgroen eikenhout", eergisteren hield de harmonie Sint Caecilia er een klinkende receptie en de avond daarvoor werd er een gouden bruidspaar gehuldigd. Maar nu hebben de schippers zaal Sentjens veroverd. De piano blijft stom en wat de man op het podium betreft: hij heeft geens zins het voornemen om een kuitenflik ker te slaan of een polonaise te lei den Met de ietwat verveelde routine van een ervaren Rijksbevrachtings agent en op een leestoon die voor on- ingewijden beslist aan duidelijkheid te wenser overlaat, geeft hij een opsom ming van zaken, die voor de samen- klittende schippers van het hoogste belang moeten zijn. Zodra de beursmeester zijn lippen van elkaar doet verstomt het gemur mel van tientallen mannenstemmen, speelkaarten worden achteloos door een gegooid op een tafel, tijdschriften terzijde gelegd en onder doodse stilte luisteren de varensgasten naar het eentonige relaas van de heer Perey. Dat duurt, totdat de driftige stem van een man uit de zaal zijn snelle ge- raffel onderbreekt: „2375", zegt de ge bruinde schipper van „De goede ver wachting". G^en afleiding Stilte. De man die het nummer schreeuwde kouwt op zijn sigaar. Bo ven in de zaal schommelen de feest- Blingers op het windje dat door de open deur binnendeint. Er is niemand die zich laat afleiden en geen oog dwaalt naar de reclameborden aan de muur of de met stijve vingers geschre ven annonces, waarop een beste mast of een prima roeiboot te koop worden aangeboden. Achter steenrode, ge groefde voorhoofden gaan snel de ge dachten. Tweehonderd ton zilverzand met bestemming Breda, basistarief, margetariefde routede be somming. —..maalandermaalzegt de beursmeester droog, „2375 Een andere stem doorkruist scherp zijn monotone opsomming: „2230!" De schipper die het hogere cijfer heeft genoemd grinnikt en haalt zijn schouders op. Hij blaast puffend de sigarenrook uit zijn mond. Deze keer zal de vracht zijn neus voorbijgaan. Automatisch reagerend herhaalt de beursmeester het getal. „Éénmaal andermaal. De vracht is voor 2230, Hendrik Egas, schipper naast God op de hakke- Ïioffer „Koophandel". Twee minuten ater vraagt de heer Perey al weer liefhebbers voor een reisje van Ste- vensweert naar Gennep met tweehon derd ton steenslag. Spanning Het wisselend spel van vraag en aanbod brengt dagelijks weer een ele- Tijd voor de schippersbeurs! Gezamen lijk begeven de bewoners van het drij- v rtnrp zich op weg naar de zaal. ment van spanning in zaal Sentjens, waar de inwoners van Maasbracht zelf bij voorkeur ontspanning zoeken. Op de scbippersbeurzen is de werkdrift van de binnenschipper die vroeger in een moordende concurrentiestrijd van haven naar haven jakkerde in een kal me bedding geleid. .Iets van de voor zijn groep zo karak teristieke voortvarendheid en drift ontwaakt in de schipper als hij zijn nummer door de zaal roept en zijn voeten verzet, alsof hij op het podium toe wil rennen, zijn bevrachtingsboekje in de binnenzakken wurmen en voort- rennen naar zijn schuit om zich op de ankelier te werpen en de luiken open te smijten. Maar hij bedwingt zich en wacht en bijt op zijn sigaar of pijp als een toonbeeld van beheerst gedulcL Hij is nog altijd op de „wilde vaart" zoals dit ongeregelde vervoer genoemd wordt, maar zijn beroep kenmerkt zich niet meer door verwarring en onge breidelde concurrentie. Rechtvaardige verdeling Door heel het land heen vindt de binnenschipper de beurzen, waarbij h\j op zijn beurt en tegen vastgestelde no teringen zijn schip kan bevrachten. Daartoe is hij trouwens verplicht. De vracht moet gedekt zijn door het oran je bevrachtingsboekje met de stem pels en zegels en de charterpartij, het op de beurs gesloten contract voor verscheping. Zo gaat dat in Maas bracht, één van de beurzen in het dis trict Limburg en in de tien andere districten, die tegenwoordig ressorte ren onder de Rijksverkeersinspectie. De wettelijke regeling van 1933 heeft een einde gemaakt aan de onhoudbare toestanden, ontstaan door moordende concurrentie, die de kleine schipper met het grote gezin vaak aan de rand van broodsgebrek en verpaupering bracht. Thans zijn er voor ieder ge lijke kansen en overal staan de beurs- meesters als richters op het podium om voor rechtvaardige verdeling te zorgen. In Maasbracht brengt de schip persbeurs afwisseling, bedrijvigheid en welvaart voor de winkelstand. De scheepvaart op de Maas en het Julianakanaal neemt de laatste jaren zodanig in omvang toe, dat deze vaar wegen overbelast dreigen te worden. Het transport te water in Limburg bedroeg in 1953 ruim acht miljoen ton, een sterke stijging in vergelijking met het voorafgaande jaar, toen de schip pers zes miljoen ton voor hun rekening namen. derne sluis met doodkalme, in uniform gestoken sluiswachters, die in een gla zen huis voor een bedieningspaneel staan. Zodra een schipper aan de vracht is fietst of rent hij naar de sluis om zich hijgend te laten inschrijven voor het schutten. De sluis is veel te klein. Er worden per dag weliswaar gemiddeld tweehonderd schepen ver werkt, maar het-Julianakanaal geeft toegang tot de grote Limburgse indus trieën, de overslaghaven van Stein en België en de vaartuigen verdringen elkaar als 't ware om een graantje van die overvloed mee te pikken. Zij hebben een volgnummer, maar het systeem werkt niet zo eenvoudig als dat bij de tandarts of de polikli niek. Het kan best gebeuren, dat de schipper van de „Vertrouwen" met volgnummer 3000 al lang en breed op de Waal vaart, vóór zijn collega met 2900 een geschikte kans heeft gekre gen. Er blijft avontuur genoeg in het spel van vraag en aanbod. De tonnage van het schip moet ongeveer kloppen met de omvang van de partij, om een eco nomische vaart mogelijk te maken. Voorts zijn er de bouw en de inrich ting van het schip, de diepgang, de toestand van de ruimen, de waterstand op het te bevaren traject en de per soonlijke wensen van de schipper, die de wachttijd gemiddeld twee of drie dagen kunnen beïnvloeden. Ieder zijn meng Neem nu het ruim van de „Onder neming". Het is nog vuil van het vo rige vervoer (kolen) en met de beste wil van de wereld kan de schipper er zo geen zilverzand in laten storten. Hij wacht liever op een partij steen kool of esnoten. De kapitein van fNooit Volmaakt" evrvoert bij voorkeur hol- lit (een korrelige stof voor de fabri cage van drijfsteen e.d.) en zijn col lega van de „Johanna" heeft zijn hart verpand aan de Zeeuwse stromen en heeft het oog op een vrachtje in die richting. Voor het vervoer van levensmidde len wordt soms een schoon, droog, reuk- en kleurloos ruim gevraagd: zo zijn er tal van factoren die een snelle bevrachting kunnen belemmeren. Het een passende lading gewacht moet worden. Derde binnenhaven Zo gaan ze daar om in Maasbracht de derde binnenhaven van ons land de vrachten steenslag en kunstmest, hollit, witte klei, zink, zilverzand (voor de glasfabricage) en zonder op houden een machtige hoeveelheid zwart goud uit onze kolenmijnen. Het vervoer van kunstmest wordt behartigd door een speciale stichting Watertransport", welke vervoersze- kerheid aan haar leden heeft gegaran deerd. Deze vrachten worden dagelijks op een groot schoolbord vermeld. Ook dit transport loopt echter over de beurs, evenals dat van zand en grind, dat tot de „vrije sector" behoort maar toch wordt geregistreerd. „Éénmaalandermaal En zo komt ieder aan de beurt. Als het zover is vaart een sterke da dendrang in de schipper. Hij laat ongeduldig zijn boekje afstempe len, betaalt de administratiekosten en rent naar de sluis. Zijn vrouw ziet hem aankomen. Hij maait met zijn armen en neemt grote passen; zij herkent het ongeduld in zijn houding, het verhoogde levensrit me in heel zijn wezen. „Hij is aan de vracht" zegt ze dan. VANDAAG EENS Maasbracht profiteert van het ka- gaat maar niet pak weg op nummer naai en van de toenemende scheep vaart. Het buurdorp op het water, de zwarte kolenschuiten en de hoog op de golven drijvende rompen van lege vaartuigen, waarop in truien en bonkers gehulde kerels de teerkwast hanteren (als een schipper niets om- daar in Maasbracht. Wel heeft de schipper met het laagste volgnummer altijd voorrang, maar als hij zijn mond niet open doet gaat een ander er met de vracht vandoor. Het kan ook gebeu ren dat de tonnenmaat- van een schip zo afwijkend is, dat soms weken op -T .,-f, #;?fe v-■ 4 l én JMMM' m- O.P.-P rie 1 Klap, 2 overhellend door zwaarte van boven, 3. handelsgoed, 4. onderdeel van de herenkleding, 5 voor geld van de hand doen, 6 weggeborgen, zodat het onvind baar is, 7 verbindingsgang. Oplossing vorige puzzle Horizontaal: 1 Troep, 3 oor, 5 dochter, 7 romp, 8 cent, 10 ordelijk, 12 toe, 13 licht. Verticaal: 1 Tod, 2 puts, 3 oordeel, 4 rabat, 6 commode, 7 recht, 9 adel, 11 kat. Minisier-president dr. Drees ontving 's-GRAVENHAGE, 25 mei. De minister-president, dr. Drees, heeft vanochtend 170.000 handtekeningen van meerderjarige Neder landers, die hun instemming hebben betuigd met het „manifest der zeven" over de processen tegen Nederlanders in Indonesië, in ont vangst genomen. Het manifest en de handtekeningen werden hem aangeboden door professor dr. R. P. Cleveringa, mr. K. van Rijcke- vorsel en de heer G. Ch. Aalders, die dit manifest hebben onder tekend, evenals Leonard Huizinga, Gezina van der Molen en A'. Goedkoop. worden gedaan ,n.l. of het voorleggen van deze kwestie aan het Internatio nale Gerechtshof of aan de bevoegde organen van de Ver. Naties. Dr. Drees antwoordde daarop, dat hetgeen de regering heeft gedaan moeilijk in de openbaarheid kan wor- Met het manifest en de handteke ningen werd dr. Drees een begeleidend schrijven overhandigd, waaronder de handtekening van een van de zeven initiatiefnemers van het manefest der zeven, die van het Tweede Kamerlid Goedhart, ontbrak. Naar werd mede gedeeld heeft de heer Goedhart dit schrijven niet ondertekend op „for mele gronden". De brief, waarin de heer Goedhart deze gronden aan de overige ondertekenaars van het mani fest uiteenzet, is eveneens aan dr. Drees overhandigd. Voor de overhandiging heeft prof. Cleveringa de minister-president me degedeeld, dat hoewel bekend is, dat de regering alles doet wat in haar vermogen is. men zich toch af vraagt, of inzake de Nederlandse ge vangenen in Indonesië niet nog meer naar buiten gerichte stappen kunnen Aantal inwoners Nederland per 1 april 's-GRAVENHAGE, 25 mei. Het aantal inwoners van Nederland be droeg op I april van dit jaar 10.851.797. Dit wordt meegedeeld in het statis tisch bulletin van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. Dit bureau heeft ook berekend dat in de periode van 1 januari tot en met 31 maart van dit jaar in Nederland 16.118 hu welijken werden gesloten, 59.075 kin deren werden geboren, 25.047 personen overleden, 10.803 personen zich in Ne derland vestigden en 14.199 uit Ne derland emigreerden. den gebracht. Hij zei het manifest te aanvaarden als spontane uiting van 't Nederlandse volk, die niet gericht is tegen het regeringsbeleid, maar een extra steun is voor de regering om verder te gaan, zo dit gewenst zal zijn, aldus deelde mr. van Rijckevorsel na afloop van het onderhoud mede. WASHINGTON, 25 mei (AFP). „Het Sowjet-leger is, van de lichte automatische wapens tot atoomprojec tielen toe, geheel nieuw uitgerust". Dit heeft generaal James Gavin, hoofd van de afdeling onderzoek van het Amerikaanse landleger In de subcom missie voor de strijdkrachten van da senaat verklaard. Generaal Gavin sprak verder over een Amerikaanse tank, die eventueel atoomprojectielen kan afschieten. Bjj de eerste proeven waren bevre digende resultaten bereikt. De gene raal gaf geen verdere bijzonderheden. Industrieën en haven breiden zich uit en een verbetering van de vaarwe gen en de te kleine sluizen zou stellig leiden tot een nog grotere bedrijvig heid op de Maas. Sluis is veel te klein Maasbracht ligt op het punt waar een zeer drukke sluis het Julianaka naal met de Maas verbindt; een mo- „EenmaalandermaalAls de beursmeester de vrachten opsomt, verstommen de gesprekken en luiste ren de schippers vol aandacht. handen heeft loopt hij binnen vijf minuten met een verf- of teerkwast) al dat vertier brengt gewin en uit breiding voor 't Limburgse dorp. Het toont de waterkant een front van winkels en café's; er is een schip- perskerk en een schippersschooL Als een school voor kerels En dan is er in een sombere straat waarin de zuidelijke bouwtrant al overheerst de schippersbeurs die prompt om half elf en half twee begint als een school voor kerels. Daar is de snelle roffel van hun voetstappen op het zwarte plaveisel, het wasgoed dat op de schepen wappert als vanen van een nieuwe welvaart. En beursmeester Perey somt dage lijks zijn vrachten op of hij toverfor mules uitspreekt. De bedrijvigheid op het water houdt gelijke tred met die op de schippersbeurs. Bevrachtings kantoren zoeken onophoudelijk tele fonisch contact. Zij krijgen van indus trie en handel de opdracht om scheeps- ruimte te zoeken voor hun produkten en maken hun wensen kenbaar aan de beurs. De gegevens worden door het admi nistratieve personeel nauwkeurig ge noteerd. De tarieven dit is een vrij ingewikkelde geschiedenis worden vastgesteld door een noteringscommis sie waarin vertegenwoordigers van handel, industrie en schippersorganisa- ties zitting hebben. In elk district werkt zo'n commissie om de richtlijnen voor berekening van de vrachtprijzen vast te stellen. Geheimtaal Zodra de schipper aankomt snelt hij met zijn langwerpige bevrach tingsboekje naar de beurs, deponeert het daar en ontvangt eén ontvangst bewijs waarop een rood volgnummer prijkt. Zodra de bel rinkelt zet hij zich in postuur, repeteert in gedach ten zijn nummer en luistert naar de heer Perey die de vrachten opsomt en de condities vermeldt. Het is voor de leken grotendeels geheimtaal, maar de schippers kennen het spel letje. Zij rekenen en overleggen bliksemsnel of de vracht hen aan staat, de hoeveelheid overeenkomt met het tonnage van him schip. „Éénmaalandermaal Ingezonden (VTeHoripling lAdv) heerlijk bros Reserves raken uitgeput 's-GRAVENHAGE, 25 mei. Ieder jaar komt het Ned: Rode Kruis enige tonnen tekort voor het zich steeds uitbreidende menslievende werk. Dit geld kwam tot dusverre uit reserves, maar deze raken nu uitgeput. De heer A. van Emden, directeur van het Rode'Kruis, hoopt dan ook vurig, dat ons volk bij de komende inzamelingscam pagne een beetje dieper dan voorheen in de buidel zal tasten. Vorige campagnes brachten 1,1 en 1,2 miljoen gulden op. Vier ton meer en het Rode Kruis is uit de brand. Het Nederlandse volk heeft na 1953 voor rampen buiten eigen grenzen 2,5 miljoen gulden aan goederen geschonken. Een Italiaanse schenking uit 1953 van 1,2 miljoen gulden zal hoogstwaar schijnlijk worden besteed voor de bouw van een aantal wijkgebouwen voor (kruisverenigingen in het voormalige rampgebied.. Het korps Rode Kruis parachutisten is thans reeds met 10 man paraat. De tien getrainde parachutisten, leden van de Ned. Parachutistenclub, zijn inten sief opgeleid voor E.H.B.O., eerste hulp in oorlogsomstandigheden, gewonden- vervoer in moeilijk terrein, verbindin gen, pionieren, identificatie, registra tie, administratie en algemene kennis omtrent de organisatie der overheden en van het Rode Kruis. Zij zullen in groepen van vijf te Leiden en Arn hem geconcentreerd worden. Het ligt in de bedoeling het korps parachutis ten nog met tien uit te breiden. De manschappen worden uitgerust met speciale bestuurbare parachutes en borstparachutes, bijzondere over alls, valhelmen en zo licht mogelijke apparatuur. Het Rode Kruis heeft nog 100.000 bloedgevers nodig. Het geven van transfusies heeft in de medische wereld een hoge en ze genrijke vlucht genomen. Het ziet er naar uit, dat in de naaste toekomst 't aantal donors verdubbeld zal moeten zijn, zodat men nog 100.000 vrijwilli gers vraagt. Dit moeten gezonde per sonen tot 65 jaar zijn. In 1945 werden met 5000 liter bloed 10.000 directe transfusies en en kele plasmatransfusies (met gedroogd bloed) gegeven. In 1955 waren deze getallen resp. 80.000 liter, 115.000 en 40.000. Alle donores worden tweemaal per jaar medisch onderzocht. MAINZ, 24 mei. De eerste minister van Rijnland-Palts, Alt meier, heeft zich bij de bevelheb ber van de Amerikaanse troepen in Kaiserslautern, beklaagd over de „schrikbarende toeneming" van overvallen op taxichauffeurs en mishandeling van argeloze voor bijgangers door Amerikaanse mili tairen en wegens dikwijls onbe hoorlijk gedrag in café's. Het regeringshoofd van het West- duitse land, dat de meeste Amerikaan se troepen herbergt, heeft ook zijn ern stige bezorgdheid geuit over wange drag van Amerikaanse militairen en om maatregelen verzocht. Generaal-majoor Post heeft geant woord, dat alle gevallen grondig on derzocht en de schuldigen gestraft zul len worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 5