vennlien de oude opdracht De> kleine Sitae pinJkiieMJH 1956 Jonge Chinese kerken in Midden Java IS NOG BANG VOOR HET ZIEKENHUIS Geen nieuwe besprekingen over Singapore I.C.L-conferentie te Noordwijk Zo vlak voor Pinksteren Phia van den Berg Zaterdag 19 mei 1956 ZEEUWSCH DAGBI.AD pagina 8 De grote God wil ons kleine men sen dit jaar weer een Pinkster feest schenken. Zullen wij het werke lijk vieren, of menen wij te kunnen volstaan met de herinnering aan het machtig gebeuren in Jeruzalem, toen de Heilige Geest werd uitgestort? Als de Pinksterdag voor ons slechts een traditionele herinnering aan heerlijke dingen uit het verleden is, kan er moeilijk sprake zijn van een feest. Dan zou nu van ons variërend christendom het armoedige getuigenis moeten wor den gegeven: „De Geest is er niet meer". Dan zou het jaarlijks Pinkster feest een dag van beschaming en droefheid zijn. Pinksteren wil echter de dag van grote blijdschap en heilig enthousias me zijn. Ook dit jaar, want wanneer iemand zijn hart tot een werkplaats van de Heilige Geest laat maken, zal hij het beleven dat hijzelf tot «en ge zegend werktuig van deze Geest mag worden. Dat is volgens de gezondê leer der Schrift de blijdschap van het Pinksterfeest. Pinksteren betekent ook geestelijke bewapening en soms herbewapening voor de goede strijd van het geloof. Onderhandelen de grote naties tegen woordig over vermindering van de bewapening, de christelijke kerken staan samen voor de opdracht zich meer te bewapenen. Daartoe wil de Heer der Kerk ons een Pinksterfeest geven, want wie na efen Pinksterdag niet met meer toewijding in de actie ve dienst van Jezus Christus staat, heeft niet gevierd het feest van de Heilige Geest. Pinksteren betekent dat Jezus Christus, de Middelaar Gods en der mensen, voor ons een levende werke lijkheid mag worden opdat ons geloof een levende verhouding tot de in heer lijkheid verhoogde Christus zal zijn. Wanneer wij Christenen met veel zelf voldaanheid menen ,dat wij rustig met ons kerkelijk apparaat kunnen door werken, zoals wij tot nu toe hebben gedaan, dan staat de werkelijkheid van Pinksteren buiten ons leven en buiten onze kerkmuren. Dan hebben wij onze kerkelijke „onderonsjes' waarbij wij niet gestoord wensen te worden door de Heilige Geest, omdat wij in feite bang geworden zijn voor de autoriteit en het gezaghebbend spreken van de Heilige Geest. Pinksteren betekent het einde van elke godsdienstige isolering. Het de monstreert op een verheven wijze de eenheid van het volk van het Nieuwe Verbond, de eenheid die alleen in Je zus Christus mogelijk is. Dan mag iedereen Zijn Evangelie wel horen in eigen taal, maar allen die er gehoor zaam aan worden, gaan samen God verheerlijken in de nieuwe taal van het geloof, geleerd in dë school van de H. Geest. Helaas zitten velen vaak in grote verlegenheid om iets te zeggen over de H. Geest, omdat zij zo weinig we ten te begnnen met de H. Geest en dat doorgaans omdat zij de H. Geest niet toestaan iets te beginnen met hen. Dan is het Pinksterfeest, ondanks zijn jaarlijkse terugkeer volgens onze kalender, geworden tot een verwaar loosd feest, omdat wij bang zijn voor Pinksterkracht en Pinksterleven. De strategie van Pinksteren gaat veel ver der dan de verdediging van ons eigen godsdienstig erf. Zij heeft een grote expansiedrang, niet allereerst om vrije gebieden te bezetten, maar om bezet te gebieden te bevrijden. Wat is het leven van de zondaar anders dan een door een vreemde macht bezet gebied? Zodra de H. Geest vrije baan krijgt om Jezus Christus te verheerlijken in onze kerken en in onze levens, wordt in het volle licht van Gods Woord de zonde weer zonde genoemd, maar ook de genade weer genade genoemd. Zon de, geen ontdekte drukfout in ons zelf samengesteld levensbericht, dat wij zelf corrigeren, maar schuld tegenover God, vervreemding van God en ver wijdering van elkander. Genade, geen goedkoop middeltje om zelf onze kwaaltjes te behandelen, maar neder- daling van God in ons leven om het te verlossen, te reinigen en te ver nieuwen. Dat is Pinksteren. Het heilig bewustzijn van de Geest van de leven de God onder ons. Het gaat om de Geest, die God ge zonden heeft en niet om de tijdgeest, die de mensen zelf hebben gemaakt. Op Pinksteren moet ook de verering van de „grote geesten" achterwege blijven, want het gaat enkel en alleen om het geloof in de Heilige Geest. Zo alleen kunnen wij ervaren dat God niet meer ver is en dat het heil van Jezus Christus onder ons bereik is. Dan komt de andere Trooster aan het woord. Hij leert ons bidden, getuigen, dienen. Toont op het komende Pink sterfeest dat U naar die Trooster luis teren wilt, Hem gehoorzamen wilt, dan schenkt God Zelf u de blijdschap van het feest van Zijn GeestI J. K. Geslaagd voor het scheepswertuigkun- dig diploma A, de heer S E. A. Haaze, leerling van de „De Ruyterschool" te Vlissingen. Pinksterfeest - Zendingsfeest Gemeenteleden zien de verkondiging als hun persoonlijke taak (Van onze §-redacteur) ZEIST mei 1956. „Over mijn werk onder de Chinezen op Mid- den-Java valt niet veel te vertellen", zegt Ds. J. M. Vlijm, als we tegenover hem zitten in het huis bij de Zeister bossen, waarin hij zijn verlofperiode doorbrengt. „Ik ben de enige missionaire predikant van de Chinese Christelijke Kerk van Midden-Java. Mijn taak is advi seren over en stimuleren van het zendingswerk, dat deze kerk zelf met vreugde bedrijft. En niet eens in de eerste plaats via de eigen zendingscommissie en andere kerkelijke organen. Nee, in deze kerk ziet het individuele gemeentelid de Evangelieverkondiging gelukkig nog als zijn eigen, persoonlijke taak. Dat is één van de mooiste din gen, die ik bij mijn werk ondervind. Over het leven in deze kerk wil ik graag iets vertellen". groeien, die deze taal verstaat. Alleen In Semarang ls een Chinese christelijke kerk waar ln het Chinees wordt gepreekt. Bij deze kerk sluiten de Chinezen zich aah, die ln de laatste tijd naar Indonesië ge komen zijn. „Toch werken wij al samen met dr Ja vaanse christelijke Kerk", zegt Ds. Vlijm. „We hebben ln Djokja n.l. samen met de ze kerk een Javaans-Chinese predikan tenopleiding. Ook aan de Theologische school in Djakarta worden enkele jonge Chinezen tot predikant van onze kerken opgeleid en dan studeren er momenteel drie aan de Vrije Universiteit in Amster dam. Eén van hen is al geroepen als der de predikant in Semarang". Zelfstandig De zelfstandigheid van de Chinese Chr. Kerk op Midden-Java komt ook op financieel terrein tot uiting, hoe- toet het een kerk van „kleine luyden" is. Rijke Chinezen zijn meestal geen christen. De kerk omvat veelal mid denstanders en bovendien veel vrou wen. Toch kunnen deze jonge gemeen ten bijna zichzelf bedruipen op finan cieel gebied. Voor de kerkbouw wordt b.v. nooit steun gevraagd. In Sema rang kwam pas weer een kerkgebouw met 1000 zitplaatsen gereed, dat 500.000 rupiah kostte. Het werd aoor de ge meente betaald. Hetzelfde geldt voor het eigen zendingswerk en grotendeels ook voor de opleiding. De offervaar digheid is dan ook groot. „Kunt U nog lets over de organisatie van het zendingswerk vertellen?", zo vragen wo aan Ds. Vlijm. „Dat werk is sterk gedecentraliseerd. Elke gemeente heeft eigenlijk haar eigen zendingsterrein en elk gemeentelid is ac tief op dit gebied. Zo kunnen allerlei na tuurlijke contacten worden benut Boven dien leven de gemeenteledon nu sterk mee in het zendingswerk, daar dit ln hun eigen omgeving gebeurt en zij er zelf on middellijk bij betrokken zijn". Rustig gebied „Hoe is de houding van de Indonesische regering tegenover deze kerken?" „Midden-Java is een rustig gebied. We hebben nooit enige tegenwerking van de autoriteiten ondervonden. Toen ik in 1951 als missionair predikant be vestigd werd, was de resident als hoog ste plaatselijke gezagsdrager zelfs aan wezig bij deze plechtigheid. Een nog sprekender voorbeeld: ook de Chinese kerk in Djakarta is bij de kerken op Midden-Java aangesloten en onze dienst in de Kwitangkerk wordt elke veertien dagen door Radio Indonesia uitgezon den. Nee, van enige tegenwerking heb venals in vorige jaren wijden we ook dit jaar met Pinkste ren weer een artikel aan een bepaald aspect van het zendings werk. Onze 8-redacteur had daar om een gesprek met ds. J. M, Vlijm, die in nevenstaand artikel iets vertelt over de jonge Chinese Christelijke Kerk van Midden- Java. Ds. Vlijm werd in 1917 ge boren. In 1940 werd hij hulp prediker en in 1943 predikant van de Geref. Kerk te Ameide. De kerk van Utrecht beriep ds. Vlijm in 1945 voor de missionaire dienst te Purworedjo. Hij was toen tij delijk werkzaam bij de Hollandse Gereformeerde Kerk te Djakar ta en vertrok in 1948 naar Se marang, waar hij contact kreeg met de Chinese Christelijke Kerk. In 1951 werd ds. Vlijm door de Geref. Kerk van Rotterdam uit gezonden voor de missionaire ar beid onder de Chinezen op Mid den-Java en sedert die tijd is hij officieel aan de Chinese Chr. Kerk van Midden-Java verbon den als enige missionaire predi kant. Hij vertoeft thans met ver lof in Nederland en hoopt hier te promoveren voor hi) in novem ber weer naar zijn arbeidsveld vertrekt. „Een iegelijk in zijn eigen taal...." De kerk voor Chinees-sprekenden te Semarang. Dan vertelt Ds. Vlijm het verhaal van die Chinees uit Foerworedjo-Klampok, die zelf christen was geworden tijdens zijn verblijf ln een andere plaats. Onmid dellijk kocht deze man in zijn eigen woonplaats een huis, wat als vergader zaal werd ingericht en begon hij met de zending onder zijn landgenoten. Zo ont stond daar weer een plaatselijke kerk buiten alle officiële bemoeiing van de zendingsinstanties om. „Is deze Chinese christelijke kerk op Midden-Java geheel uit de zendingsar- beid van de Gereformeerde kerken voort gekomen?", zo vragen we aan onze gast heer. „Nee, dat is slechts het geval in het Zuidelijke deel van dit gebied, met Djokja en Solo als middelpunten"ver telt ds. Vlijm. „De gemeenten in het noorden zijn vrucht van de Duitse Sa latiga-zending. Tijdens de oorlog zijn beidé groepen tot één kerk samen gesmolten en dat heeft nooit tot enige moeilijkheid aanleiding gegeven". Meer leden „Is het ledental van deze kerken onder Japanse bezetting teruggelopen?" „Integendeel. In 1942 telden deze ker ken nog maar 1500 zielen, doch nu 7000. Er zijn op Midden-Java 16 zelfstandige gemeenten, verdeeld over drie classes en dan nog 30 z.g. kringen. Dat zijn zendings- posten waar regelmatig wordt gewerkt en waar we op de duur tot instituering van zelfstandige gemeenten willen ko men. Er zijn 16 Chinese predikanten en 16 evangelisten, de z.g. goeroes indjil". „Hoe is de verhouding tot de Chinese kerken in West- en.Oost-Java?" „De drie Chinese kerkengroepen wer ken samen in de Raad van Chinese Kerken in Indonesië. Ze zenden verte genwoordigers naar eikaars synodes en hebben samen één kerkelijk blad. Het kerkelijk gesprek is op gang en kan wellicht in de toekomst tot eenwording van deze Chinese kerken leiden T aalmoeilijkheden De samenwerking tussen de Chinese en de Javaanse kerken op Midden-Java stuit op meer moeilijkheden, zoals onze gast heer duidelijk maakt. Naast het rmlieu- versehil is het taalverschil een groot struikelblok. De Chinezen op Midden-Ja va zijn n.l. al geslachten lang in Indonesië gevestigd en spreken hun eigen iaal niet meer. De voertaal in de kerk is dan ook laag-maleis. Een taal met een kleine woordenschat, waarin haast geen woor den te vinden zijn voor geestelijke be grippen. In de prediking moet dan ook veel met omschrijvingen en verduidelij kende verhaaltjes worden gewerkt". „De Javaanse kerken daarentegen heb ben natuurlijk het Javaans als voertaal. Wellicht is in de toekomst een nauwere samenwerking mogelijk, als in heide ker ken gepreekt zou kunnen worden in de officiële Indonesische taal. Maar dan moet er eerst een jonge generatie op- ik nooit iets kunnen bespeuren". Ds. Vlijm vertelt nog. dat üe kerken, waaraan hij verbonden is, enthousiast meewerken in de Raad van Chr. Kerken in Indonesië, waarin vrijwel alle prote stantse kerken elkaar ontmoeten. Ook in de christelijke politieke partij Parkindo werken de Chinese christenen ijverig mee. Dan krijgen we' onze gastheer nog even aan de praat over zijn eigen werk ais missionair predikant. Een werk, dat bestaat uit het in op dracht van zendingsdeputaten der Chine se kerk bezoeken van de gemeenten om daar zendingsvragen te bespreken met de kerkeraden en de plaatselijke zendings commissie. Ook preekt Ds. Vlijm regel matig in de reeds genoemde kringen, waar de gemeente-opbouw in volle gang is Dit alles vraagt natuurlijk uren- en urenlange autoritten door het prachtige tropische landschap. Er valt echter ook op de studeerkamer werk genoeg te doen, want Ds. Vhjm is redacteur van het kerk blad en van het Evangelisatieblad en bo vendien nog van het enige theologische tijdschrift in Indonesië, dat door predi kanten in de gehele archipel gelezen wordt. Werk op de achtergrond, maar prachtig werk in een jonge kerk die zelf haar verantwoordelijkheid heeft aanvaard en die zelf vrucht van het zendingswerk nu met gelovig enthousiasme de op dracht van de Heer der Kerk ver vult en op haar beurt de Bood schap doorgeeft. Doopdienst in Tegal. Ds. Vlijm temid den van volwassen dopelingen en ge meenteleden voor het gebouw van dt Chinese Chr. Kerk. als de avond valt in Nieuw-Guinea Een dagje In de school van Seroei LONDEN, 18 mei (AFP) De bespre kingen over onafhankelijkheid voor d« Britse kolonie Singapore, die dinsdag af gebroken werden, zullen niet worden her vat, zo heeft de leider van de delegatie van Singapore, Marshall, bekendgemaakt Hij had nog een laatste poging gedaan om de standpunten nader tot elkaar t» brengen, maar een compromisplan, dat hij bij een laatste onderhoud met de Brit se minister van koloniën, Lennox Boyd, had willen indienen, heeft deze ongezien teruggegeven, omdat het niet door de ge hele delegatie van Singapore gesteund werd. De besprekingen zijn vastgelopen, om dat de Britten het recht willen houden om in geval van nood in te grijpen om de binnenlandse orde in Singapore, een belangrijke basis voor het Britse gemene best, te handhaven. Marshall had als com promis hiermee willen instemmen, mit» Britse inmenging pas zou kunnen ge schieden na goedkeuring door het Brits* parlement. 's-GRAVENHAGE, 18 mei Van 23-27 mei zal de International Christian Lea dership voor de derde keer haar jaarlijk se conferentie houden in Noordwijk aan Zee. Leidinggevende figuren op het ter» rein van de politiek, wetenschap, handqj en industrie, zullen in hotel „Huis tef Duin" samenkomen om zich te bezinnen op hun verantwoordelijkheid als christen in onze hedendaagse samenleving. Deelnemers worden verwacht uit Ame rika, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Ne derland, de Scandinavische landen en uit het Midden en Verre Oosten. Prinses Wil- helmina, ere-voorzitster van het council, woonde ook de beide vorige conferentie» bij. Op deze conferentie zal speciaal aan dacht worden besteed aan de ernstig» problemen, die de snelle technische onfy wikkelingen in de westere wereld mét zich meebrengen. De onderwerpen zullen worden ingeleid door personen van internationale bekend heid, onder wie de Amerikaanse minis» ter Harold Stassen, de Franse oud-minis ter Pfimlin, prof. Tsiritanes uit Athene, Mr. Abraham Vereide, oprichter efl thans secretaris-generaal van de I.C.L., heeft tot devies van de I.C.L. gemaakt, dat de voornaamste taak van een chris ten in onze samenleving is Christus tot uitdrukking brengen in zijn dagelijks le ven en werken. Maar in school zingt hij dapper mee - en rekent met zijn tenen I Phia van den Berg uit Axel heeft ons haar tweede verhaal gezonden. Zij is als onderwijzeres nu weer al een paar maanden aan het werk op Nieuw-Guinea en heeft al veel gezien en meege maakt in deze primitieve samen leving, tegenover welke Neder land en niet in de laatste plaats de Nederlandse christenheid zo'n grote taak heeft. Het verhaal, dat zij schreef, is juist vlak voor het feest van Pinksteren zo treffend. De kerk van Jezus Christus, die Hij wil planten onder alle vol keren en die 'Hij door Zijn Geest wil leiden en onderhouden, wordt ook daar in Nieuw-Guinea ge bouwd. Het christelijk onderwijs, het bekend maken aan de kinde ren van de heerlijke naam van Jezus, heeft het allerminst ge makkelijk. Dat zal u wel duide lijk blijken onder het lezen van dit artikel. Mogen wij haar vrien delijk verzoek om steun dik on derstrepen? Toon ute blijdschap met het Pinksterfeest nu eens daarin/ Wel nou nog mooierl Heb je nu nóg geen pleister op die wond Dus je bent wéér niet naar het ziekenhuis geweest!" Een verlegen, zwart, kroesharig jongetje in een ongélojelijk vies en gescheurd hemd staat bedremmeld naar de grond te kijken. Op z'n ene magere been zit een tropenzweer, gezwollen en groot als een kindervuist. Drie dikke vliegen zitten erop en vijf andere zoemen eromheen, 's Is weer het gewone liedje: Silas durft niet naar het ziekenhuis. Het enige dat erop zit is hem er zelf heen te brengen. De klas zit rustig te rekenen en de kinderen peinzen er niet over herrie te schoppen, zelfs als de juffrouw hen alleen laat. Dus pak ik Silas bij z'n baadje en breng hem naar de polikliniek, waar de dokter een grapje tegen hem maakt, wat hij niet eens hoort. Angstig kijkt hij naar de instrumentenkast en als de dokter hem vastpakt, kijken twee Papoease verplegers, of hij niet gaat sch-reeutoen. leren. En wat heb je straks in de kampong aan al dat gereken en ge- sohrijf? Haar lot ls: hard werken, veel sjouwen en bitter weinig genoegens. De vrouwen moeten wel harder wer ken dan de mannen en als ze dertig zijn, zien ze eruit als oude, afgesloof de mensjes met gebogen ruggen en een sarong om haar magere lichaam, Maar het gaat goed, hij houdt zich flink, en ik ga weer terug naar m'n „school". Die school bestaat uit één klas, de rest is omgewaaid en de ove rige klassen hulzen in de kerk en in een lokaaltje van de meisjesschool aan de overkant van de weg. In de klas is het doodstil en ook als ik een poosje achter het wankele gevalletje van hout en droge sagoblaren atap dat aan alle kanten gestut wordt door lange dunne boomstammetjes, sta te luisteren, hoor Ik alleen maar wat ge schuifel, het gewone leven in een klas, die aan het werk is. Sommen klaar! Ais ik binnenkom, kijkt niemand op. Alleen Frans, het pientere goeroe- zoontje met z'n grote zwarte knikker- ogen, steekt stralend zijn lei in de hoogte en zegt: „Nona masuk, Frans heeft sommen klaar!" Dat is voor de andere jongens een seintje om nog harder door te werken. De meisjes zijn minder vlot. Een enkele vooruitstrevende doet haar best de jongens bij te houden, maar de meesten zitten moeizaam aan de moei lijke vèrmenigvuldigsommen te prut sen. Je moet als meisje wel erg pien ter zijnj wil- je straks verder mogen door Maar op de handwerkles doen de meisjes extra haar best. Er kan geen ogenblik af voor een kletspraatje, er wordt ln tempo doorgewerkt en het feit, dat ze zo weinig presteren, ligt alleen aan het gebrek aan ma teriaal, dat we zelf moeten aan schaffen. Lek als een mandje De school begint om half acht, maar om zeven uur lopen de kinderen al voor de deur te springen. In de muur van gaba-gaba, allemaal latjes naast elkaar, gemaakt van de nerven van de sagobladeren, zit een groot gat. Het „dienstdoende" ploegje kinderen- kruipt daardoor en gaat met een hand vol dunne takjes de grond schoonve gen, die als het geregend heeft vol plassen ligt, omdat het dak lekt als een mandje, zoals trouwens bij de meeste huizen hier op Seroei. Tijdens de lessen is zo'n regenbuitje de kinderen best welkom. In een mi nimum van tijd zijn dan de banken onder de lekken vandaag geschoven en de kinderen spoelen hun leien schoon onder de binnendruipende re gen. In de pauze mogen ze dan bin nenblijven en op de lei tekenen. De meest wonderlijke apparaten wor den dan diepzinnig uitgemeten en neer gezet, kruiwagens met een wiel of zes, vreemdsoortige vliegtuigen en vooral ook mensen, liefst met schoenen aan en een hoed op. Zelf hebben ze geen schoenen, hetgeen vooral bfl de reken les ln de eerste klas buitengewoon han dig is. Je kunt immers zo fijn tot twin tig tellen met je vingers en je tenen. Op de onbeholpen ruwe houten ban ken met de veel te grote tafels erom zitten de kindertjes altijd ijverig vin gers en tenen te tellen, als zü reke nen moeten. Ademloos luisteren Hun liefste lessen zijn Bijbelvertel len en zingen. Ademloos zitten ze dan te luisteren naar de prachtige verha len uit de Bijbel en weten ze nadien bijna woordelijk te herhalen. De Pa poea is uitgesproken muzikaal, hoe wel hij moeite heeft met het zingen van de halve noten. Maar ze presteren het om zó van het blad een stuk, dat ze helemaal niet kennen en dat bo- vendien nog met ettelijke kruisen en mollen voor aan de regel staat, na het even te hebben doorgekeken meteen vierstemmig te zingen. Nog maar kort ben ik hier in dit land. Het is er erg primitief voor ons, verwende Nederlanders. Maar er is zó ontzaggelijk veel voor ons te doen, ook voor u, die dit leest, al of niet mei Interesse. Er wordt immers zoveel ge leden, over de gehele wereld, en df eigen beslommeringen vragen al uw aandacht in deze moeilijke tijd. Toch wil ik u met deze korte im pressie uit dit land, dat nog aan onze zorgen is toevertrouwd, vragen een ogenblik stil te staan bij alles, dat u zelf bezit, zo oneindig veel vergeleken bij dit doodarme volk, dat met zijn onvruchtbare grond en moeilijk te ontginnen gebieden zijn vaak onder voede mensen in leven zien te houden. Honger en wonden Mijn schoolkindertjes zijn er het beste aan toe: als die onder de les flauw vallen van de honger, kunneii wij hen meenemen en voor hen zor gen. En als ze met vreselijke wondei} rondlopen, dan kunnen wij hen naaf het ziekenhuis brengen. Maar er zijn nog zoveel plaatsen, waar helemaal geen scholen zijn en er zo af en toe maar eens een dok ter, verpleegster of zendeling op toernee langskomt, die dan ook de erbarmelijke toestanden meemaakt. En dan zou ik u willen vragen uw aandacht te schenken aan alles wat voor Nieuw-Guinea gedaan wordt. Misschien zoudt u ook uw kunnen bijdragen om dit land vooruit te helpen, hetzij ln de vorm van geld, hetzij In de vorm van goederen, die u sturen kunt naar het Zendingsbureau te Oegstgeest of regelrecht naar hier, naar Seroei. Men bezit hier niets en wij bezitten zoveel! Laten wij het gebod van Chris tus: hebt elkander lief, ook tegenover onze bruine broeders en zusters pro beren in de praktijk te brengen en hun onze geestelijke en materiële hulp niet onthouden. Al is de zending een instelling van goddelijke oorsprong, maar door onze onvolmaaktheid vol fou ten en gebreken geslopen, toch iq zij een krachtig middel in Gods hand om ook voor Zijn kinderen daar ginds te zorgen en hen niet hulpeloos te laten verkommeren ln de ellende en de angst, waarin ve- J len van hen nu nog leven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 8