Moderne dijken Endocil vaarweg naar Antwerpen Technisch en financieel uitvoerbaar ttotdcuitowiftsl zullen en beschermen Huidige Uitvoerbaar Aandacht voor Belgische belangen Een plan Landaanwinst Diep water binnendijks Waf kost het? Aandeel van België Noord poolgebied belangrijk strijdtoneel Vrijdag 11 .mei 1956. ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Kanalisatie van Wester-Schelde fnut wiï'frUücL &due> mazwity ZEEUWSCH-VLAANDEREN Nu het Deltaplan in. het middelpunt van de nationale en internationale be langstelling staat, is de vraag op haar plaats wat er met de Wester-Schelde gaat gebeuren. De zeegaten zullen in een nabije toekomst worden afgesloten en deze afslui tingen zullen een, menselijkerwijze gespro ken, afdoende beveiliging geven aan de daarachter gelegen gebieden, hun inwoners met hun eigendommen, welke beveiliging tot nu toe is overgelaten geweest aan dijken die te kwetsbaar en te zwak zijn gebleken. De Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden zullen uit hun isolement worden verlost en gaan een nooit-gedroomde ontwikkeling tegemoet. La ten we er dankbaar voor zijn. Maar de Wester-Schelde tezamen met de Nieuwe Waterweg is uitdrukkelijk van het grote plan uitgesloten, met het oog op de scheepvaartweg naar Antwerpen, waar op geen enkele wijze aan mag worden geraakt. Terecht natuurlijk, want Antwerpen heeft zijn oude, gefundeerde en in tractaten vast gelegde eigen rechten. is verre van ideaal By gaand kaartje geeft een plan, dat aan de drie hierboven genoemde desi derata voldoet, en technisch zowel als financieel uitvoerbaar is. We zullen bovengenoemde punten achtereenvolgens nader bezien. ad. a. Hoewel het woord in dit ver band niet geheel juist is immers er wordt niet aan sluizen gedacht zouden wij gemakshalve het plan wil len noemen: „Plan tot kanalisatie van de Wester-Schelde". Het woord „ka nalisatie" is gemakkelijk hanteerbaar en de vaarweg krijgt een volledig unstmatig karakter. Bij de gedachte kanalisatie van de Wester-Schelde krijgen wij natuur lijk volkomen moderne en aan alle eisen voldoende dijken, die Zuid- Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen een afdoende bescherming bieden tegen overstromingsgevaar, ook bij de zwaarste stormvloeden. Een be veiliging dus van dezelfde orde als aan de andere Zeeuwse eilanden ten deel zal vallen na de voltooiing van het Deltaplan. De scheepvaartweg naar Antwerpen, natuurlijk! Maaris er, met behoud van een vrije vaart naar Antwerpen, geen oplossing te bedenken die ook voor Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beveland be vredigend is? En is de huidige vrije vaart naar Antwerpen nu wel zó ideaal, dat de Sinjorenstad er tot in lengte van dagen genoegen mee zal nemen? Dit laatste zeker niet. De waterstaatkundige toe stand van de Wester-Schelde is verre van ideaal en gaat nog steeds achteruit. Nu kan men zeggen, dat de vrije vaart op de Wester- Schelde nagenoeg uitsluitend een Belgisch belang is en dat wij Ne derlanders ons daar niet al te druk over behoeven te maken, zolang wij aan de letter van de tractaat-verplichtingen voldoen. Juridisch misschien juist, maar niemand zal kunnen beweren dat dit een elegant standpunt is tussen goede buren. Een goede buur is beter dan een verre vriend, bovendien hebben wij de laatste tijd ervaren, dat die verre vrienden soms toch óók raar met onze belangen kun nen omspringen! Het is een algemeen Europees dus zeker ook een Nederlands belang, dat wij in Europa onderling goede buren èn goede vrienden zijn. Goede vrienden in de verte kunnen ook heel veel waard zijn, maar staan toch in het tweede gelid; de Benelux is de belichaming van deze gedachte. Het kan dus geen kwaad ook enige aan dacht te besteden aan Belgische be langen zolang de onze er niet apert door worden geschaad, of, zoals in dit geval, beider belangen heel goed kun nen samengaan. Zoals gezegd, Ant werpen zal op den duur geen genoe gen kunnen nemen met de huidige toestand op de Wester-Schelde en reeds thans gaan er in Belgische krin gen stemmen op om voor Antwerpen een eigen kanaal naar zee te graven. Nu zal er nog heel wat water door de Schelde stromen voor deze plannen werkelijkheid worden, want afgezien van de enorme kosten zou zulk een kanaal een enorme oppervlakte goede cultuurgrond verslinden en bovendien is het waarschijnlijk, dat een kanaal uitmonding aan de Belgische kust de waterstaatkundige toestand daar (wel ke reeds thans niet al te fraai is) niet zal verbeteren. Het is dus wenselijk een oplos sing te zoeken welke: a. de veiligheid van Zeeuwsch- Vlaanderen en Zuid-Beveland ten goede komt; b. de vaarweg naar Antwerpen verbetert (dit behoeft niet voor Nederlandse rekening te geschie den), en c. enige landaanwinst in het vooruitzicht stelt. Neen lezer, dit behoeft geen schaap met.vijf poten te zijn, al is het niet onwaarschijnlijk, dat dit beestje, aan het einde van deze serie artikelen, toch meer dan vier poten blijkt te hebben. Niettemin blijft de vraag gewettigd, of Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beveland het nu voorgoed zullen moeten stellen met een, in het licht van de gigantische afsluitin gen der andere zeegaten, tweederangs be veiliging tegen een nieuwe ramp. Zeker, de dijken zullen worden verhoogd en versterkt, maar voor de andere zeegaten werd dit toch niet voldoende en niet uitvoerbaar geacht. Zou dit dan voor de Wester-Schelde wel voldoende en wel uitvoerbaar geacht moeten worden? Hier wringt iets. De officiële gerust stelling, dat, door de afsluiting van de andere zeegaten de waterstand in de Wester-Schel de met slechts enkele centimeters verhoogd zal worden, kan toch moeilijk in staat wor den geacht de gemoederen in werkelijkheid gerust te stellen. Het blijft een toekomstige verhoging, boven hetgeen ons toch reeds te wachten kan staan. Als in de toekomst eens alle samenvallende ongunstige factoren wel maxima vertonen (hetgeen bij de ramp in 1953 niet het geval is geweest) dan komen deze „paar" centimeters er nog boven op. Een punt van nadere bestudering zal de trechtervormige uitmonding in de Noordzee moeten uitmaken, omdat de ene trechtervorm de stroom kan be gunstigen en een andere trechtervorm deze kan tegengaan. Het machtig mooie en interessante Waterloopkun dig Laboratorium te Delft zal hier zonder twijfel de juiste trechtervorm kunnen aangeven. Wel staat vast, dat in deze trechter de dijken van dezelfde orde zullen moeten zijn als die welke de zeegaten zullen afsluiten. Niet al leen dat hier hetzelfde watergeweld moet worden verwacht, maar boven dien nog zijdelingse stromingen, die niet meer zullen optreden bij de af gesloten zeegaten. watering kan worden volstaan. ter een gemiddelde inhoud hebben van Mocht men de gronden zeer diep "500 kub. nieter^ over ^een^afstand van willen ontwateren, dan zal toch met dat alle overweging verdient De mindere stroom in een gekana liseerde Wester-Schelde zal de scheepvaart zeer ten goede komen en het kanaal van 500 meter breedte zal waarschijnlijk ook mogelijk maken, dat zeeschepen op volle kracht kunnen varen en elkaar pas seren. In het kader van dit plan meen ik een lans te moeten breken voor het reeds jaren bestaande plan voor een De sciioonnetd van uw huid ontsluierd Endocil hormooncrême wekt de huidcellen tot nieuw leven en doet rimpeltjes en ongaafheden ver dwijnen. Endocil als nachtcrème gebruikt voedt de huid zonder vettig te zijn. Endocil dient overdag als basis voor poeder of make-up, de hormoonwerking gaat onbelemmerd voort. hormooncrême van Organon Per tube f2.90 en het nieuwe kanaalpand door de kop van Zeeuwsch-Vlaanderen. ad. c. Hoewel by deze plannen de landaanwinst niet op de voorgrond wordt gesteld, loont het toch wel de moeite ook dit punt wat nader te be zien. Achter de nieuwe dijken wordt droogmaking, c.q. inpoldering van verschillende gedeelten zeer aantrek kelijk. Met betrekkelijk zeer eenvoudige middelen kan b.v. al direct het ver dronken land van Saaftinge worden omdijkt en ontgonnen, hetgeen uit cultuurtechnisch oogpunt reeds twin tig jaar geleden had moeten geschie den, ware 't niet, dat wjj dit verdron ken land nog altijd nodig hebben voor waterberging. De kaart geeft aan, wel ke gedeelten er droog zullen vaiien wanneer we het van het buitenwater afgesloten gebied op 6 meter N.A.P. afmalen. Naar schatting is dit onge veer 12.000 ha. Reeds direct by de dijkbouw moet dan ook rekening gehouden worden met de bouw van de benodigde gema len, c.q. gemaaltjes. Er zullen n.l. op lang niet alle plaatsen grote en dure gemalen nodig zijn; integendeel, ver schillende kleinere en hoger resp. minder diep gelegen terreinen zul- eenvoudige middelen genoegen ge nomen kunnen worden. Om een al te grillig dijktracé te komen, moeten we noodgedwongen ook veel diep water binnen de bedij king opnemen, welk water we, door tot op 6 meter N.ArP. af te malen, ook niet kwijt kunnen raken. We hou den dus ook binnendijks blijvend, soms diep tot zeer diep, water. Gezien verder de zeer geacciden teerde bodem van de Wester-Schelde zullen binnendijks vrij belangrijke hoogteverschillen voorkomen, hetgeen leiden moet tot het maken van afde lingen, wat, door de veelal langgerekte vorm van het nieuwe land tot een ze kere terrasvorming aanleiding moet geven. Het is mogelijk, dat som mige van de hoogstgelegen punten in het nieuwe land, juist door die (te) hoge ligging, alleen maar voor bebos sing in aanmerking komen. Belangrijke gebieden van het oude land, tezamen met een deel Belgisch gebied, wateren op de Schelde af, welke afwatering, om al te hoge kos ten te vermijden, in het nieuwe land opgenomen zou kunnen worden. Deze afwatering geeft stromend water. We krijgen in het nieuwe land dus; a. aanmerkelijke hoogteverschillen met terrassen, b. bos, c. akkerland, d. wei land, e. blijvend water (meren), f. stromend water door de afwatering van het oude land, en g. eilanden. Ziehier de componenten waaruit een landjuweel geschapen kan worden, dat zeker in Nederland maar misschien ook ver daarbui ten, zijn weerga niet vindt. Een dorado voor een „landschapsarchi tect". De afwatering van het oude land kan dienstbaar gemaakt wor den aan de bevloeiing van het nieuwe, hetgeen de aanleg van vijvers en watervallen mogelijk maakt. Dit „Landjuweel" zou van dit deel van Zeeland met één klap een cen trum maken van watersport en toeris me en duizenden en duizenden toeris ten uit binnen- en buitenland trekken en een bloeiende vreemdelingen industrie in het leven roepen. Over de daaruit te trekken inkomsten daardoor te scheppen bestaansmoge lykheden voor de bevolking behoeft men niet gering te denken. Nog even een blik op de kaart. Het gearceerde gedeelte geeft aan wat land zou worden wanneer binnendijks alles tot 6 meter N.A.P. wordt af gemalen. De kaart beperkt zich tot het belangrijkste. In werkelijkheid zullen er nog tal loze kleine eilanden uit het water opduiken, maar, om de bedoeling weer te geven heeft het geen zin om al te nauwkeurig alles uit de kaart te peuteren. Het is denkbaar, dat er redenen zouden zijn die ontginning en in- cultuurbrenging van bepaalde droog vallende gronden voorlopig te kost baar maken, b.v. in verband met het in totaal 2 x 60 ofwel 120 km., komt men op een totale inhoud van 300.000.000 kub. meter. Waar, natuurlijk, op de modernste wijze zoveel mogelijk mechanisch ge werkt zal worden, lijkt een gemid delde prijs van 2,per ma grond verzet ruim berekend en voor een glo bale raming als deze verantwoord. Dit brengt ons dus op 600.000.000, voor afwerking van de dijk a 1000, per strekkende meter 120.000.000, 720.000.000,— .zonder kunst merken als gemalen, sluizen, e.d. Bij dit gedeelte der werken heeft België tenminste evenveel belang als Nederland, zodat een Belgische bijdrage in de kosten van 50 gerecht vaardigd geacht mag worden 360.000.000,— 360.000.000,— Bij: kunstwerken als gemalen, sluizen en dergelijke, waarbij België geen belang heeft, maar waarvan de kosten in dit sta dium onmogelijk te schatten zijn p.m. met welk bedrag de veiligheid van Z. Vlaanderen en Zuid- Beveland eveneen„ volledig verzekerd is. 360.000.000,— BRESKENS ONTWORPEN SCHEIDEKANAAl tn OUDE LAND NJE SKm NIEUW LAND 1UJVEND WATER BINNENDIJKS Dit houdt niet in, dat de dijken overal van dezelfde gigantische struc tuur zullen zijn als die welke de zee gaten zullen afsluiten; dat is in genen dele nodig, want in het gedeelte van het Scheldekanaal, dat slechts 500 m breed wordt, kunnen natuurlijk nooit dezelfde storm- en vloedaanvallen verwacht worden als aan open zee, De vloedstroom zal voorts veel min der ver het binnenland kunnen Indrin gen; de veronderstelling is zelfs gewet tigd, dat de getijbeweging In het oos telijke bekken van de Wester-Schelde na voltooiing van deze plannen niet meer of nagenoeg niet meer bemerk baar zal zijn. Hierdoor is het ook mo gelijk de zoutgrens terug te dringen, hetgeen voor de landbouw van groot belang is. De oude Scheldedyken blijven als reserve-waterkering intact doch be hoeven geen onderhoud meer, terwijl de nieuwe, moderne kanaaldijken veel minder onderhoud zullen behoeven dan de oude. Bovendien zijn ze aan merkelijk korter. Al met al wordt hier blijvend een zeer aanzienlijke bespa ring verkregen. „Eendrachtskanaal" van wijlen Ir. len kunnen volstaan met een eenvou- geaccidenteerde karakter van de bo- Van Konijnenburg, dat beoogt de land- f dig motorgemaal. dem. In dat geval kan mer ze reser engte tussen Noordbrabant en Zuid- Beveland opnieuw te doorgraven en dat een nieuw Moerdijkkanaal over bodig zou maken. Aangezien bij de uitvoering van de hier voorgestelde plannen er in het oostelijke bekken van de Wester-Schelde vermoedelijk geen getijbeweging meer zal voorko men, zouden de sluizen in het zuide lijke uiteinde van het Eendrachtska naal onder normale omstandigheden steeds open kunnen blyven, terwijl het Eendrachtskanaal in het noorden ze ker geen sluizen zal behoeven, omdat het dan zou uitkomen in het gebied achter de afsluitingen van het Delta plan. Mocht er dus al in bijzondere ge vallen sprake zijn van enige getij beweging in het oostelijke bekken van de Wester-Schelde, dan zal de stroom in het Eendrachtskanaal toch altijd zeer gering blijven, minder dan die in onze grote rivieren. Het totaal ver ouderde en geheel onvoldoende kanaal door Zuid-Beveland kan dan voor de verbinding Antwerpen-Rotterdam ge- keel vervallen en krijgt nog slechts locale betekenis. Bij niet-uitvoering van het Een- krachtskanaal moet er een verbin dingskanaal komen tussen Hansweert ,T I veren voor werkobjecten ingeval we Het afmalen op 6 meter N.A.P., I Weer met massale werkloosheid te hphhor» lijkt wel erg diep, maar we hebben hier de wel zeer gunstige omstandig heid, dat we by laag water zeer diep kunnen afspuien vanwege het grote getijverschil. We kunnen dan ook zon der bezwaar de maximale opvoerhoog- te op 4 tot 4J/j meter stellen, hetgeen thans niet meer dan normaal geacht kan worden. Dit geldt zonder meer voor alle in te dijken gebieden ten noorden van het voorgestelde Schelde kanaal en voor alle gedeelten ten wes ten van de kop van Zeeuwsch-Vlaan deren, ten zuiden ervan. Alle gebieden ten noorden van het nieuwe kanaal kunnen onderling verbonden worden en bij Vlissingen spuien en alle ge bieden in het zuiden kunnen even eens onderling vérbonden worden en in de trechtermond afspuien. Enkele kleine gebieden ten oosten van Terneuzen vallen hierbuiten, evenals het verdronken land van Saaftinge, waarvoor dus afzonder lijke maatregelen getroffen moeten worden. Voorts liggen er verschil lende gebieden boven N.A.P., zodat hier zonder meer met natuurlijke af- kampen zouden krijgen. In die tussen tijd zullen de drooggevallen gronden uit zich zelf groen slaan en zullen er zich een flora en fauna ontwikkelen welke van dit gebied een weergaloos mooi natuurreservaat maken, waarbij elk ander natuurreservaat in Neder land in het niet zinkt; misschien te mooi om straks in werkverschaffing te ontginnen. Ook laat zich denken, dat men de gronden voor een deel ontgint en in cultuur brengt en dat men de klei nere eilanden voorlopig als natuur reservaat laat liggen. Er zijn hier tal loze mogelijkheden. Tenslotte: de kosten. Dit de aard der zaak is het niet mo gelijk een betrouwbare en nauwkeu rige kostenberekening op te stellen voor deze plannen die nog op vele punten voor wijziging vatbaar zijn. Om evenwel de gedachten te bepalen, is het wel mogelijk een schatting te maken welke enige grond van waar schijnlijkheid heeft. Als men zich dij ken denkt, welke per strekkende me-arm werd afgedraaid. De gedachte om 50 pet. van de kosten van het eigenlijke Schelde kanaal van België te vragen is volkomen redelijk. Niet alleen krijgt België hiermede een water weg naar Antwerpen zoals het nimmer zelf op eigen gebied zou bouwen; de bouwkosten van een eigen kanaal zouden van België een veelvoud van dit bedrag ver gen, voor een kanaal van minders kwaliteit en, tenslotte zou de aan leg van een eigen kanaal Belgiër een grote oppervlakte goede cul tuurgrond kosten die het zelf zeer node zou opofferen. Het aandeel van België ter grootto van 50 is in dit plan slechts ge noemd om de gedachten te bepalen. Het is denkbaar, dat België gaarne het gehele bedrag voor eigen rekening zou nemen om op ons gebied een zo ideale waterweg naar Antwerpen te verkrij gen die het op eigen gebied nooit zou kunnen verwezenlijken. „Kunnen" is natuurlijk een groot woord, maar geen enkele Belg denkt over een kanaal van 500 meter breedte op eigen gebied. Een dergelijk kanaal is hier te ver wezenlijken voor, naar verhouding, zeer, zeer weinig geld. In een volgend artikel: een vaste oeververbinding Zeeuwsch- VlaanderenZuid-Beveland. Hilversum, mei 1956. A. SPITS. 's-GRAVENHAGE, 9 mei. De kapi tein-waarnemer bij de luchtmacht M. G. Geschiere heeft voor de vereniging ter beoefening van de krijgswetenschap een lezing gehouden over het onderwerp: „De strategische betekenis van het Noordpool gebied in een toekomstig wereldconflict". De kortste aanvalsroete van Rusland naar de Ver. Staten, zo zei hij, leidt over het Noordpoolgebied en de Poolstrategie U dan ook gebaseerd op de veronderstel ling, dat in een toekomstig wereldcon flict de top van de wereld een belang rijk strijdtoneel zal worden. Voor de Sowjet-Unie is de luchtroete over het Noordpoolgebied de meest economische naar het Amerikaanse continent en uit de ligging der Russische bases blijkt dui delijk. dat haar Poolstrategie offensief is. De Ver. Staten bezitten overzeese vlieg- bases aan de periferie van het rode blok. Het opereren vanaf deze vliegbases met paalde voordelen tegenover operaties lange-afstandbommenwerpers biedt be- vanaf de eigenlijke Noordpoolbases. De Amerikaanse Poolstrategie, hoewel ook offensief van karakter, legt echter het accent op de defensieve zijde. De Sowjet- Unie toonde reeds voor de tweede we reldoorlog een grote belangstelling voor het arctische gebied en de Russische we tenschappelijke kennis van aangelegen heden, die het Noordpoolgebied betreffen heeft dus een voorsprong op het westen. Op grond van de klimatologische om standigheden en de aanvoerproblemen worden in het kader van de Poolstrategie grootscheepse acties met grondstrijd krachten niet waarschijnlijk geacht. In de ijsvelden van het hoge noorden zyn acties met bovenwaterschepen praktisch uitgesloten, zo verklaarde spreker ten slotte, en de marine heeft In het kader van de Poolstrategie dus in hoofdzaak een ondersteunende taak. De 52-jarige landbouwer H. van H. te Garderen raakte met zyn kleren vast aan een draaiende as van een cir kelzaag, met het gevolg dat zijn linker-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3