Tuinmeubelen
CRËGHEL
J
Enorme sortering
Fa. VAN WUIJCKHUIJSE
PIILLOIEIS
Kabouters
.en Oosterbaan te Goes drukt het!
i
Kienzle
agent-bezorger
Firma Gebr. Mulder
UIT DE KERKEN
H.H. Autobezitters
M0TTENZAKKEN
Maandag 30 april 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 4
Die kous is af
voorheen MERISON'S IJZERHANDEL
Lange Vorststraat 39-50 - Tel. 2555 - Goes
Zakhorloge
f 13.65
a
S'
I
de veredelde koffiemelk met zijn speciale volle samenstelling
zoals alléén Nutricia die kan maken: blank en zuiver!
Het Goese Lyceum
PROFESSOR
SOAiifi aüzexi 6e éiacuti
^$/0<3HG><3zZQ><&Z$>
J Met dankbaarheid ge- w
v ven wij kennis, dat v
ff D.V. op 5 mei a.s. onze
V geliefde Ouders, Be-
Jhuwd- en Grootouders
JAN AARNOUTSE
Jen
MARIA REYNIERSE
hun 45-jarige Echtver
eniging hopen te her-
fli denken.
Dat zij nog veie jaren
gespaard mogen blij-
ven, is de wens van
Jliun dankbare
Kinderen, Behuwd-
5 en Kleinkinderen.
Aardenburg,
30 april 1956.
jx Busschieterstraat 2.
Gevraagd:
CARROSSERIEBOUWERS
HOUTBEWERKERS
METAALBEWERKERS
EN PLAATWERKERS
Ka C. LANSEN ZN Car-
rosseriebouw, 's-Gravenpol-
uer, tel. 237.
BEKENDMAKING.
Het Hoofd van het gemeen
tebestuur van Poortvliet
bifcngt ingevolge artikel 36,
4e lid der woningwet ter
openbare kennis, dat inge
volge raadsbesluit van 26
april 1956 een plan van wij
ziging op het bestaande
uitbreidingsplan in voorbe
reiding is.
Poortvliet, 26 april 1956.
Het Hoofd van het gemeen
tebestuur voornoemd,
VAN DOC»'
miUrlajJvordelIrta;
Vervaardigd door
edelsmeden
'J
ftbrlkêll:
Kontnkl. Zlberftbrlik
Gtr/üstn 6 an Kwnpaó
Haakt en laddert niet
als de gewone nylon
ganzepoortstraat 9-13
GOES
..Zeeuwsch Dagblad' geeft
het allerlaatste nieuws
SAWACO
TEXTILUX
O nze bekende merken
Vertrouwd in:
Kwaliteit
Coupe
Mode
VESTEN - BLOUSES
PEIGNOIRS
Grote Markt 5
GOES Telefoon 2326
TE KOOP:
150 kg Furore zetaardappe-
len. KI. E maat 28-35. Wed.
BLIEK, Oranjezon, Vrouwen
polder.
PERSONEEL:
Gevraagd: Net meisje voor
halve dagen. A. DEKKER,
Oude Vlissingseweg 112, Klei
ne Abele, Souburg.
DIVERSEN:
BOUSSAC katoenstoffen,
nu voor het eerst voor U be
reikbaar. POLEY, Goes.
1 jaar schriftelijke garantie.
D. Lievense, Horloger, Goes.
Wasmachinefabreik heeft
wasmachines met lichte émail-
le-beschadiging. Gloed nieuw.
Met garantie 145,Desge
wenst afbetaling. Centrifuges
150,Depót Nieuwstraat 28,
Telef. 2410, Terneuzen.
m. Lekt Uw vulpen? Wij weten
er raad op. DEN BOER, L.
Vorststraat 110, Goes. Erkend
vulpenreparateur.
Buurtvereniging 't Zand te
Middelburg.
Opvoering Operette
„Goudhaartje en de
Troubadour",
in het Schuttershof op
woensdag 2 mei te 19.30 u.
Zaal open om 7 uur.
Entree vrij.
Introductie voor leden toe
gestaan.
Telefonisch aangesloten
onder No. K 1186-257:
E. KOPPEJAN,
Hengsthouder, Zoutelande.
Gevraagd voor buitenwijk Middelburg en tevens
St Laurens een accuraat persoon om op te treden als
van het „Zeeuwsch Dagblad".
Aanmeldingen: Kantoor Korte Noordstraat 35,
Middelburg of Hoofdkantoor Lange Vorststraat 90,
Goes.
Vanaf heden maken wij OVERBEKLEDINGSHOEZEN
rechtstreeks voor iedere autobezitter tegen
de laagste prijzen.
Grote: Ford, Chevrolet, Plymouth ol' Dodge f 135."
Middelklasse: Mercedes, Opel Kapitan 115."
Kleine wagen: Volkswagen, Opel Rekord,
Consul, Taunus, Zephyr, Citroën -* oU."
Wij maken alleen maatwerk onder volle garantie.
Autobeklederij M. STOFFELS
INDUSTRIETERREIN GOES TELEFOON 2978
HOOG INKOMEN
Grootste maatcorsettenbedrijf vraagt DAMES voor
verkoop van massage-gordels naar maat aan par
ticulieren.
Hoge provisie, vrij reizen, soc. verz. Voor dames,
die met het vak bekend zijn is het prettiger werken
bij onze firma, omdat onze naam een garantie is
voor betere verkoop.
Dames, die met het vak niet bekend zijn, worden
door ons ingewerkt.
Br. te richten onder no. A 4631 bur. van dit blad
te Goes.
Wij ondergetekenden, Commissarissen
van DE ONDERLINGE BRAND
WAARBORG MAATSCHAPPIJ, ge
vestigd te Amsterdam onder Directie
van de firma De Jong Co., hebben
het genoegen aan alle daarbij belang
hebbenden te berichten, dat heden
aan ons is gedaan Rekening en Ver
antwoording van de gehouden Admi
nistratie over het jaar 1955, welke
door ons in orde bevonden zijnde, met onze goedkeu
ring is bekrachtigd.
Wij ontvingen daarbij in tegenwoordigheid van onder
scheiden Heren Correspondenten en Deelgenoten, een
nauwkeurig overzicht van de stand der Maatschappij
en mochten ons bij vernieuwing van haar bloei en
welstand overtuigen.
Amsterdam, 27 April 1956
Jhr. Mr. E. W. Röell
Jhr. Dr. C. G. C. Quarles van Ufford
Jhr. Six van Hillegom
Dr. E. H. Ebels
t
PT
S
B
B
au
't Utade-UuCs
GOES
Uw bruidstoilet
een sprookje?
Uit Frankrijk, Zwitserland en Amerika
importeren wij steeds de nieuwste ma
terialen voor Uw bruidsjapon.
Nylon, broderie, kant, tule, zijde,
bruidssluiers, bruidskapjes, hand
schoenen.
W. J. DOMINICUS
GROTE MARKT 6 - GOES
Tracteer Uzelf:
Met een scheutje Nutroma
smaakt Uw kopje koffie extra lekker.
Voor:
prima
in plastic of in diverse stoffen
Korte Kerkstraat 1 7
Telefoon 2201Goes
AANGIFTE VAN LEERLINGEN VOOR DE
NIEUWE CURSUS
.can geschieden van 7 tot 19 mei, dagelijks bij de Rector,
des morgens tussen 9 en 12 uur aan het gebouw def
School, Albert Joachimkade 5 te Goes,
of door bemiddeling van de betreffende hoofden van
scholen,
of schriftelijk door het aanvragen van een daartoe be
stemd rmulier.
Het toelatingsexamen voor de eerste klas zal aanvangen
op maandag 18 juni e.k., des morgens te 8.30 uur.
Toelating tot hogere klassen is mogelijk.
De school omvat de navolgende afdelingen:
Gymnasium A en B.
Hogere Burgerschool A en B.
Middelbare school voor Meisjes.
Inlichtingen betreffende schoolgeld en boeken worden
door de Rector verstrekt. Voor het volgen van de lessen
in de eerste en tweede klasse is geen schoolgeld ver
schuldigd.
70. De Koning slaapt
„Prachtig", sprak Créghel, toen Sluüper
en Brusselslofsky uit 't gezicht verdwe
nen waren, „dat was net op tijd, want
mijn arm begon al te slapen. Een akelig
gevoel is dat. En dan moet zo'n stuk
samenzweerder je nog uit staan maken
voor stenen pop ook!! Ik had hem ik
weet niet wat moeten doen!! Enfin! Het
was in ieder geval een teken dat mijn
optreden als standbeeld geslaagd was. En
bovendien ben ik te weten gekomen, wat
ze met me voor hebben. Alle meusen, ik
zal ze krijgen, zowaar ik Créghel heet!
Zonu ga ik slapen!"
Door een andere deur kwam hij het
paleis weer binnen en botste haast tegen
een lakei aan, die, gewapend met een
kaars, bezig was de deuren af te sluiten.
„Verschoning, Majesteit", stamelde de
man, en sprong in de houding. „Ik wist
niet
„Ja, 't is al goed", bromde Créghel,
stormde hem voorbij en belandde in zijn
slaapkamer. Voor zijn bed stonden twee
lakeien, die beiden een kussentje in hun
hand hielden. Op het ene lag een slaap
muts en op het andere een paar pantof
fels.
„Ik wil d'r in", zei Créghel, „ga opzij".
„Uw slaapmuts, Majesteit", zei de ene
lakei. Uw slofjes, Majesteit", sprak de
ander.
„Wat mankeert jullie", schreeuwde
Créghel, „zie ik er uit als iemand die in
bed een slaapmuts op heeft!!! Hè
zeg er esVooruit!!!!".
De dienaren mompelden iets wat niet
te verstaan was, en werden daarna op
vriendelijke, doch besliste manier de
deur uitgezet.
Even daarna lag de professor heerlijk
té slapen, maar stil was het niet, want
hij lag afgrijselijk te snorken en produ
ceerde een geluid alsof er een heel bos
werd omgezaagd.
Ds IJ. K. Vellenga te Meppel is er
blijkbaar niet over gesticht, dat de
gereformeerde synode de psalmberij-
ming-Hasper terzijde schoof, opdat
gestreefd kon worden naar een inter
kerkelijke berijming. In het „Gerefor
meerd Kerkblad voor Drente en Over-
ijsel" verklaart hij:
Nu gaan aller ogen zich richten op
de schone vlucht vogels in de lucht,
de berijming van de interkerkelijke
commissie. We hadden een goede vo
gel in de hand en wie wil mag hem
wel vasthouden, maar er wordt niet
op aangedrongen dit te doen. We
richten onze blikken omhoog, in dit
geval naar de lucht. We blijven de
berijming uit 1779 zingen en hopen op
de interkerkelijke berijming. Wie dich
ten kan, dichte mee. Maar men ge
lieve er aan te denken, dat de toon
interkerkelijk moet zijn. De wereld
commissie zal wel uitmaken, in eerste
instantie, of het dichtwerk van goe
de interkerkelijke makelij is. Dat was
de berijming-Hasj. r niet. Dat was al
leen maar een gewone, bruikbare,
goede berijming van de psalmen.
Maar het was geen interkerkelijke be
rijming. En die moeten we hebben.
Want anders gaan we de „schande"
beleven dat „protestants Nederland
ook zijn psalmen verschillend zou
zingen".
Dr. Kuyper citeerde eens een paar
dichtregels betreffende de houding
van sommige mensen in de Ameri
kaanse burgeroorlog, tijdens welke
de bewoners van het grensgebied tus
sen noord en zuid de ene keer zei
den: wij zijn trouwe zuidelijken; en
de andere keer: wij zijn met hart
en ziel noordelijken. In die regels
heet het: durf een man uit één
stuk te zijn, durf alléén te staan.
Mooie regels, zal ook onze synode
misschien zeggen. Vele van haarleden
hebben ze ongetwijfeld wel eens met
instemming aangehaald. Maar de
regels worden in dit geval waarschijn
lijk niet toepasselijk geacht.
Heb 'Ao-uiueti op Q<od?
Aan een publikatie van Be Ameri
kaanse sein ijver Cadbury ontleent ds.
J. J. Buskes in het weekblad „In de
Waagschaal" enige opmerkingen over
de spreuk „In God we trust" (wij
vertrouwen op God), die voorkomt
op Amerikaanse geldstukken en post
zegels. Wij lezen:
Volgens Cadbury is dat voor de hele
wereld beleden Godsvertrouwen een
leugen. Zelfs op onze beste vrienden,
zegt Cadbury, maakt het de indruk
van hypocrisie. Immers: onze daden
weerspreken onze woorden! Onze po
litiek vertoont heel weinig van de
kwaliteiten, die tot het wezenlijke
van het vertrouwen op God behoren:
berouw, vergeving, ootmoed! Als het
waar is, dat wij op God vertrouwen,
zijn er slechts twee conclusies moge
lijk: óf ons vertrouwen is heel zwak
óf God is onbetrouwbaar!
Het is bovendien een verschrikke
lijke gedachte, dat tijdens de oorlog
op de geldstukken van Amerika „In
God we trust" geschreven stond, ter
wijl op de gespen van de Duitse sol
daten de woorden „Gott mit uns"
stonden.
Ligt de enige hoop voor Amerika,
vraagt Gadbury tenslotte, niet in een
wezenlijke terugkeer tot het vertrou
wen op God en ligt de weg van die
terugkeer niet meer in een construc
tieve wereldopbouw dan in een schijn
heilige buitenlandse propaganda? Is
het niet de roeping van Amerika het
echte vertrouwen op God in praktijk
te brengen? Moet dat vertrouwen
dan niet inhouden een bevrijd wor
de» van onze vrees en ons angstig
bouwen op militaire macht en moet
het ons niet activeren tot constructief
vredeswerk, opdat wij inderdaad in
onze t(jd iets definitiefs en construc
tiefs tot stand brengen?
Het is goed, dat wij als Neder
landers naar dit getuigenis luisteren.
Op onze geldstukken staat niet voor
niets: God zij met ons!
Wloed&M g&fr&d
„Credo", r.-k. weekblad van het bis
dom Roermond, wijdt een artikeltje
aan de taak der moeders in het ge
zin. Het is typisch rooms van inhoud,
maar voor protestanten zeker het
overwegen waard, omdat het met
wijziging van enkele woorden
evengoed van toepassing is voor de
reformatorische kerken.
Laat moeder in de regel thuis blij
ven! Er moet in ieder geval geen
algemene toestand gaan groeien,
waarin moeder weg zou zijn, naai
werk of wat dan ook. Dat is Gods
bedoeling niet, althans in gevallen
waar het anders kan.
Gewoonlijk ziet men dat ook wel
in en onze goede moeders nog het
beste. Zij hebben geen rust voor ze
weer thuis zijn. Ik vind het altijd
prachtig om die stille onrust te zien
van een moeder om weer op tijd
thuis te zijn. Er leeft een stille moe
derlijke drang in haar hart, een drang
die zich onbewust uit.
Soms wordt dit zelfs.... overdreven.
Dan is moeder zo gebonden dat zij
bijna helemaal niet weg kan, ook
niet om eens rustig naar de kerk te
gaan om maar te zwijgen van vakan
tie. Als de kinderen nog klein zijn,
is dat begrijpelijk en goed. Onze Lieve
Heer begrijpt het volkomen, en als
zo'n moeder dan haar godsdienstige
plichten naar best vermogen doet,
ziet Hij nog het liefst dat zij (in de
week) maar thuis blijft. Haar gezin
is voor haar ook zo'n beetje kerk!
Maar er komt een tijd dat de kin
deren groter worden en dat moeder
meer de vrije hand krijgt. Kijk, dan
is het de beurt van moeder om naai
de kerk te gaan! Hoe graag doet zij
dat als het een goede moeder is! Zij
houdt van de kerk omdat zij van
Onze Lieve Heer houdt. Zij houdt van
de heilige mis, omdat zij zoveel met
onze grote Middelaar te bespreken
heeft. Zij houdt van die stille tijd, dat
zij alleen is met God en met de kerk
in de kerk zijn wij juist zo één met
de gemeenschap-in-Christus en toch
zo echt alléén met God en in stilte
al haar zorgen en verlangens aan God
kan voorleggen. Zij houdt van de
kerk, omdat zij juist daar zo diep-één
is met haar man en haar kinderen.
Zij draagt ze immers allemaal in haar
hart en nergens kan zij dat rijke be
zit van haar hart beter aanvoelen dan
in deze geestelijke stilte.
Wat do-e. Lfc %<e£$?
In Hilversum moeten hervormde
kerken en jeugdhonken gebouwd wor
den. Daarom worden alle leden be
zocht. Uit de handleiding voor de
huisbezoekers knippen we de volgen
de vraag en antwoord:
Vraag: Ik woon hier al zo lang en
het enige, dat ik van de kerk gemerkt
heb, is een belastingbiljet. (Probeer
er achter te komen of het gaat om
„niet willen betalen" of om „bezoek
te willen hebben").
Antwoord: het aanslagbiljet is al
leen maar een uitnodiging. De mid
delen moeten er zijn en de kerkelijke
ontvanger kan niet weten, wie tever
geefs op een bezoek wacht. Men kan
het verlangen naar bezoek kenbaar
maken.
Die aanvragen gaan bij de predi
kanten altijd voor. Trouwens, men
kan zelf ook op bezoek gaan, name
lijk in de kerk. Elke zondag twee
maal. En naar de bijbelkringen en
gebeds- en gesprekavonden, en naar
alles wat u vindt aangekondigd in het
weekblad „Hervormd Gooi". De be
langstelling moet ook van uw kant
komen. Wij gaan toch ook naar bios
coop, schouwburg en concert zonder
dat de directeur eerst bij ons op be
zoek kwam. Lidmaat zijn van een
kerk wil toch ook zeggen, dat men
erheen gaat en zich afvraagt: „Wat
doe ik zelf in mijn medeverantwoor
delijk zijn voor 't leven van de ge
meente", al erkennen wij, dat er meer
aan huisbezoek moet worden gedaan.
Maar juist daarom komt men u om
geld vragen".