Tuinmeubelen CRËGHEL J Enorme sortering Fa. VAN WUIJCKHUIJSE PIILLOIEIS Kabouters .en Oosterbaan te Goes drukt het! i Kienzle agent-bezorger Firma Gebr. Mulder UIT DE KERKEN H.H. Autobezitters M0TTENZAKKEN Maandag 30 april 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Die kous is af voorheen MERISON'S IJZERHANDEL Lange Vorststraat 39-50 - Tel. 2555 - Goes Zakhorloge f 13.65 a S' I de veredelde koffiemelk met zijn speciale volle samenstelling zoals alléén Nutricia die kan maken: blank en zuiver! Het Goese Lyceum PROFESSOR SOAiifi aüzexi 6e éiacuti ^$/0<3HG><3zZQ><&Z$> J Met dankbaarheid ge- w v ven wij kennis, dat v ff D.V. op 5 mei a.s. onze V geliefde Ouders, Be- Jhuwd- en Grootouders JAN AARNOUTSE Jen MARIA REYNIERSE hun 45-jarige Echtver eniging hopen te her- fli denken. Dat zij nog veie jaren gespaard mogen blij- ven, is de wens van Jliun dankbare Kinderen, Behuwd- 5 en Kleinkinderen. Aardenburg, 30 april 1956. jx Busschieterstraat 2. Gevraagd: CARROSSERIEBOUWERS HOUTBEWERKERS METAALBEWERKERS EN PLAATWERKERS Ka C. LANSEN ZN Car- rosseriebouw, 's-Gravenpol- uer, tel. 237. BEKENDMAKING. Het Hoofd van het gemeen tebestuur van Poortvliet bifcngt ingevolge artikel 36, 4e lid der woningwet ter openbare kennis, dat inge volge raadsbesluit van 26 april 1956 een plan van wij ziging op het bestaande uitbreidingsplan in voorbe reiding is. Poortvliet, 26 april 1956. Het Hoofd van het gemeen tebestuur voornoemd, VAN DOC»' miUrlajJvordelIrta; Vervaardigd door edelsmeden 'J ftbrlkêll: Kontnkl. Zlberftbrlik Gtr/üstn 6 an Kwnpaó Haakt en laddert niet als de gewone nylon ganzepoortstraat 9-13 GOES ..Zeeuwsch Dagblad' geeft het allerlaatste nieuws SAWACO TEXTILUX O nze bekende merken Vertrouwd in: Kwaliteit Coupe Mode VESTEN - BLOUSES PEIGNOIRS Grote Markt 5 GOES Telefoon 2326 TE KOOP: 150 kg Furore zetaardappe- len. KI. E maat 28-35. Wed. BLIEK, Oranjezon, Vrouwen polder. PERSONEEL: Gevraagd: Net meisje voor halve dagen. A. DEKKER, Oude Vlissingseweg 112, Klei ne Abele, Souburg. DIVERSEN: BOUSSAC katoenstoffen, nu voor het eerst voor U be reikbaar. POLEY, Goes. 1 jaar schriftelijke garantie. D. Lievense, Horloger, Goes. Wasmachinefabreik heeft wasmachines met lichte émail- le-beschadiging. Gloed nieuw. Met garantie 145,Desge wenst afbetaling. Centrifuges 150,Depót Nieuwstraat 28, Telef. 2410, Terneuzen. m. Lekt Uw vulpen? Wij weten er raad op. DEN BOER, L. Vorststraat 110, Goes. Erkend vulpenreparateur. Buurtvereniging 't Zand te Middelburg. Opvoering Operette „Goudhaartje en de Troubadour", in het Schuttershof op woensdag 2 mei te 19.30 u. Zaal open om 7 uur. Entree vrij. Introductie voor leden toe gestaan. Telefonisch aangesloten onder No. K 1186-257: E. KOPPEJAN, Hengsthouder, Zoutelande. Gevraagd voor buitenwijk Middelburg en tevens St Laurens een accuraat persoon om op te treden als van het „Zeeuwsch Dagblad". Aanmeldingen: Kantoor Korte Noordstraat 35, Middelburg of Hoofdkantoor Lange Vorststraat 90, Goes. Vanaf heden maken wij OVERBEKLEDINGSHOEZEN rechtstreeks voor iedere autobezitter tegen de laagste prijzen. Grote: Ford, Chevrolet, Plymouth ol' Dodge f 135." Middelklasse: Mercedes, Opel Kapitan 115." Kleine wagen: Volkswagen, Opel Rekord, Consul, Taunus, Zephyr, Citroën -* oU." Wij maken alleen maatwerk onder volle garantie. Autobeklederij M. STOFFELS INDUSTRIETERREIN GOES TELEFOON 2978 HOOG INKOMEN Grootste maatcorsettenbedrijf vraagt DAMES voor verkoop van massage-gordels naar maat aan par ticulieren. Hoge provisie, vrij reizen, soc. verz. Voor dames, die met het vak bekend zijn is het prettiger werken bij onze firma, omdat onze naam een garantie is voor betere verkoop. Dames, die met het vak niet bekend zijn, worden door ons ingewerkt. Br. te richten onder no. A 4631 bur. van dit blad te Goes. Wij ondergetekenden, Commissarissen van DE ONDERLINGE BRAND WAARBORG MAATSCHAPPIJ, ge vestigd te Amsterdam onder Directie van de firma De Jong Co., hebben het genoegen aan alle daarbij belang hebbenden te berichten, dat heden aan ons is gedaan Rekening en Ver antwoording van de gehouden Admi nistratie over het jaar 1955, welke door ons in orde bevonden zijnde, met onze goedkeu ring is bekrachtigd. Wij ontvingen daarbij in tegenwoordigheid van onder scheiden Heren Correspondenten en Deelgenoten, een nauwkeurig overzicht van de stand der Maatschappij en mochten ons bij vernieuwing van haar bloei en welstand overtuigen. Amsterdam, 27 April 1956 Jhr. Mr. E. W. Röell Jhr. Dr. C. G. C. Quarles van Ufford Jhr. Six van Hillegom Dr. E. H. Ebels t PT S B B au 't Utade-UuCs GOES Uw bruidstoilet een sprookje? Uit Frankrijk, Zwitserland en Amerika importeren wij steeds de nieuwste ma terialen voor Uw bruidsjapon. Nylon, broderie, kant, tule, zijde, bruidssluiers, bruidskapjes, hand schoenen. W. J. DOMINICUS GROTE MARKT 6 - GOES Tracteer Uzelf: Met een scheutje Nutroma smaakt Uw kopje koffie extra lekker. Voor: prima in plastic of in diverse stoffen Korte Kerkstraat 1 7 Telefoon 2201Goes AANGIFTE VAN LEERLINGEN VOOR DE NIEUWE CURSUS .can geschieden van 7 tot 19 mei, dagelijks bij de Rector, des morgens tussen 9 en 12 uur aan het gebouw def School, Albert Joachimkade 5 te Goes, of door bemiddeling van de betreffende hoofden van scholen, of schriftelijk door het aanvragen van een daartoe be stemd rmulier. Het toelatingsexamen voor de eerste klas zal aanvangen op maandag 18 juni e.k., des morgens te 8.30 uur. Toelating tot hogere klassen is mogelijk. De school omvat de navolgende afdelingen: Gymnasium A en B. Hogere Burgerschool A en B. Middelbare school voor Meisjes. Inlichtingen betreffende schoolgeld en boeken worden door de Rector verstrekt. Voor het volgen van de lessen in de eerste en tweede klasse is geen schoolgeld ver schuldigd. 70. De Koning slaapt „Prachtig", sprak Créghel, toen Sluüper en Brusselslofsky uit 't gezicht verdwe nen waren, „dat was net op tijd, want mijn arm begon al te slapen. Een akelig gevoel is dat. En dan moet zo'n stuk samenzweerder je nog uit staan maken voor stenen pop ook!! Ik had hem ik weet niet wat moeten doen!! Enfin! Het was in ieder geval een teken dat mijn optreden als standbeeld geslaagd was. En bovendien ben ik te weten gekomen, wat ze met me voor hebben. Alle meusen, ik zal ze krijgen, zowaar ik Créghel heet! Zonu ga ik slapen!" Door een andere deur kwam hij het paleis weer binnen en botste haast tegen een lakei aan, die, gewapend met een kaars, bezig was de deuren af te sluiten. „Verschoning, Majesteit", stamelde de man, en sprong in de houding. „Ik wist niet „Ja, 't is al goed", bromde Créghel, stormde hem voorbij en belandde in zijn slaapkamer. Voor zijn bed stonden twee lakeien, die beiden een kussentje in hun hand hielden. Op het ene lag een slaap muts en op het andere een paar pantof fels. „Ik wil d'r in", zei Créghel, „ga opzij". „Uw slaapmuts, Majesteit", zei de ene lakei. Uw slofjes, Majesteit", sprak de ander. „Wat mankeert jullie", schreeuwde Créghel, „zie ik er uit als iemand die in bed een slaapmuts op heeft!!! Hè zeg er esVooruit!!!!". De dienaren mompelden iets wat niet te verstaan was, en werden daarna op vriendelijke, doch besliste manier de deur uitgezet. Even daarna lag de professor heerlijk té slapen, maar stil was het niet, want hij lag afgrijselijk te snorken en produ ceerde een geluid alsof er een heel bos werd omgezaagd. Ds IJ. K. Vellenga te Meppel is er blijkbaar niet over gesticht, dat de gereformeerde synode de psalmberij- ming-Hasper terzijde schoof, opdat gestreefd kon worden naar een inter kerkelijke berijming. In het „Gerefor meerd Kerkblad voor Drente en Over- ijsel" verklaart hij: Nu gaan aller ogen zich richten op de schone vlucht vogels in de lucht, de berijming van de interkerkelijke commissie. We hadden een goede vo gel in de hand en wie wil mag hem wel vasthouden, maar er wordt niet op aangedrongen dit te doen. We richten onze blikken omhoog, in dit geval naar de lucht. We blijven de berijming uit 1779 zingen en hopen op de interkerkelijke berijming. Wie dich ten kan, dichte mee. Maar men ge lieve er aan te denken, dat de toon interkerkelijk moet zijn. De wereld commissie zal wel uitmaken, in eerste instantie, of het dichtwerk van goe de interkerkelijke makelij is. Dat was de berijming-Hasj. r niet. Dat was al leen maar een gewone, bruikbare, goede berijming van de psalmen. Maar het was geen interkerkelijke be rijming. En die moeten we hebben. Want anders gaan we de „schande" beleven dat „protestants Nederland ook zijn psalmen verschillend zou zingen". Dr. Kuyper citeerde eens een paar dichtregels betreffende de houding van sommige mensen in de Ameri kaanse burgeroorlog, tijdens welke de bewoners van het grensgebied tus sen noord en zuid de ene keer zei den: wij zijn trouwe zuidelijken; en de andere keer: wij zijn met hart en ziel noordelijken. In die regels heet het: durf een man uit één stuk te zijn, durf alléén te staan. Mooie regels, zal ook onze synode misschien zeggen. Vele van haarleden hebben ze ongetwijfeld wel eens met instemming aangehaald. Maar de regels worden in dit geval waarschijn lijk niet toepasselijk geacht. Heb 'Ao-uiueti op Q<od? Aan een publikatie van Be Ameri kaanse sein ijver Cadbury ontleent ds. J. J. Buskes in het weekblad „In de Waagschaal" enige opmerkingen over de spreuk „In God we trust" (wij vertrouwen op God), die voorkomt op Amerikaanse geldstukken en post zegels. Wij lezen: Volgens Cadbury is dat voor de hele wereld beleden Godsvertrouwen een leugen. Zelfs op onze beste vrienden, zegt Cadbury, maakt het de indruk van hypocrisie. Immers: onze daden weerspreken onze woorden! Onze po litiek vertoont heel weinig van de kwaliteiten, die tot het wezenlijke van het vertrouwen op God behoren: berouw, vergeving, ootmoed! Als het waar is, dat wij op God vertrouwen, zijn er slechts twee conclusies moge lijk: óf ons vertrouwen is heel zwak óf God is onbetrouwbaar! Het is bovendien een verschrikke lijke gedachte, dat tijdens de oorlog op de geldstukken van Amerika „In God we trust" geschreven stond, ter wijl op de gespen van de Duitse sol daten de woorden „Gott mit uns" stonden. Ligt de enige hoop voor Amerika, vraagt Gadbury tenslotte, niet in een wezenlijke terugkeer tot het vertrou wen op God en ligt de weg van die terugkeer niet meer in een construc tieve wereldopbouw dan in een schijn heilige buitenlandse propaganda? Is het niet de roeping van Amerika het echte vertrouwen op God in praktijk te brengen? Moet dat vertrouwen dan niet inhouden een bevrijd wor de» van onze vrees en ons angstig bouwen op militaire macht en moet het ons niet activeren tot constructief vredeswerk, opdat wij inderdaad in onze t(jd iets definitiefs en construc tiefs tot stand brengen? Het is goed, dat wij als Neder landers naar dit getuigenis luisteren. Op onze geldstukken staat niet voor niets: God zij met ons! Wloed&M g&fr&d „Credo", r.-k. weekblad van het bis dom Roermond, wijdt een artikeltje aan de taak der moeders in het ge zin. Het is typisch rooms van inhoud, maar voor protestanten zeker het overwegen waard, omdat het met wijziging van enkele woorden evengoed van toepassing is voor de reformatorische kerken. Laat moeder in de regel thuis blij ven! Er moet in ieder geval geen algemene toestand gaan groeien, waarin moeder weg zou zijn, naai werk of wat dan ook. Dat is Gods bedoeling niet, althans in gevallen waar het anders kan. Gewoonlijk ziet men dat ook wel in en onze goede moeders nog het beste. Zij hebben geen rust voor ze weer thuis zijn. Ik vind het altijd prachtig om die stille onrust te zien van een moeder om weer op tijd thuis te zijn. Er leeft een stille moe derlijke drang in haar hart, een drang die zich onbewust uit. Soms wordt dit zelfs.... overdreven. Dan is moeder zo gebonden dat zij bijna helemaal niet weg kan, ook niet om eens rustig naar de kerk te gaan om maar te zwijgen van vakan tie. Als de kinderen nog klein zijn, is dat begrijpelijk en goed. Onze Lieve Heer begrijpt het volkomen, en als zo'n moeder dan haar godsdienstige plichten naar best vermogen doet, ziet Hij nog het liefst dat zij (in de week) maar thuis blijft. Haar gezin is voor haar ook zo'n beetje kerk! Maar er komt een tijd dat de kin deren groter worden en dat moeder meer de vrije hand krijgt. Kijk, dan is het de beurt van moeder om naai de kerk te gaan! Hoe graag doet zij dat als het een goede moeder is! Zij houdt van de kerk omdat zij van Onze Lieve Heer houdt. Zij houdt van de heilige mis, omdat zij zoveel met onze grote Middelaar te bespreken heeft. Zij houdt van die stille tijd, dat zij alleen is met God en met de kerk in de kerk zijn wij juist zo één met de gemeenschap-in-Christus en toch zo echt alléén met God en in stilte al haar zorgen en verlangens aan God kan voorleggen. Zij houdt van de kerk, omdat zij juist daar zo diep-één is met haar man en haar kinderen. Zij draagt ze immers allemaal in haar hart en nergens kan zij dat rijke be zit van haar hart beter aanvoelen dan in deze geestelijke stilte. Wat do-e. Lfc %<e£$? In Hilversum moeten hervormde kerken en jeugdhonken gebouwd wor den. Daarom worden alle leden be zocht. Uit de handleiding voor de huisbezoekers knippen we de volgen de vraag en antwoord: Vraag: Ik woon hier al zo lang en het enige, dat ik van de kerk gemerkt heb, is een belastingbiljet. (Probeer er achter te komen of het gaat om „niet willen betalen" of om „bezoek te willen hebben"). Antwoord: het aanslagbiljet is al leen maar een uitnodiging. De mid delen moeten er zijn en de kerkelijke ontvanger kan niet weten, wie tever geefs op een bezoek wacht. Men kan het verlangen naar bezoek kenbaar maken. Die aanvragen gaan bij de predi kanten altijd voor. Trouwens, men kan zelf ook op bezoek gaan, name lijk in de kerk. Elke zondag twee maal. En naar de bijbelkringen en gebeds- en gesprekavonden, en naar alles wat u vindt aangekondigd in het weekblad „Hervormd Gooi". De be langstelling moet ook van uw kant komen. Wij gaan toch ook naar bios coop, schouwburg en concert zonder dat de directeur eerst bij ons op be zoek kwam. Lidmaat zijn van een kerk wil toch ook zeggen, dat men erheen gaat en zich afvraagt: „Wat doe ik zelf in mijn medeverantwoor delijk zijn voor 't leven van de ge meente", al erkennen wij, dat er meer aan huisbezoek moet worden gedaan. Maar juist daarom komt men u om geld vragen".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4