Veertien april 1906: Eerste stoomtram reed van Middelburg naar Domburg N.V. Stoomtram Walcheren heeft nu alleen maar autobussen Nog geen goedkeuring voor uitgebreid technische schooi Nieuw Groene Kruisgebouw te Waarde is nu gereed Bruinisse behoeft geen schadevergoeding van 14 mille te betalen Opleiding vrouwelijke brand weer te Goes gaat beginnen Romantische periode werd in 1938 afgesloten. Waterleidingmij. Schouwen-Duiveland had ruim een ton verlies Vereniging De Ambachtschool hield jaarvergadering Officiële opening op zaterdag 21 april Korte, maar felle duin brand te Oostkapelle De Zeeuwse grond eist veel kalk op Discussie over toewijzing van woningen door christelijke woningstichting Brand in bossen van waierleidingmij 'Tholen' PolderbenoenrJngen in Zeeland Volgende week dinsdag eerste instructie-avond Dinsdag 10 april 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 2 MIDDELBURG, 9 april. Op 14 april 1906 zaterdag a.s. dus precies vijftig jaar geleden reed de eerste stoomtram van Middelburg naar Domburg. Het was een historische dag voor Walcheren. Vele jaren van vaak zeer moeizame voorbereidingen, waren voorafgegaan aan het moment, waarop de stoomfluit van „de Domburgse tram", zoals het nieuwe en voor die tijd moderne ver voermiddel al spoedig werd genoemd, de eerste officiële rit „inluid de". Het was ook het begin van een periode van romantiek, waar naar velen vandaag nog wel eens terugverlangen.Want was het niet romantisch dwars door de Walcherse akkers met een slakke- gangetje de reis naar Domburg te maken in een hotsende spoor wagon, getrokken door een puffend en sissend locomotiefje, dat bij elke wegkruising luid fluitend zijn komst aankondigde? Vijf kwar tier duurde de reis naar Domburg officieel, maar op een kwartiertje kon niet worden gekeken, omdat er overal vracht meestal land- bouwprodukten moest worden geladen. En eerlijk gezegd: zijn wij nu zoveel gelukkiger, nu wij ons ernstig beklagen, als de reis met de bus twee minuten te lang duurt De Domburgse tram rijdt al lang genslagen. Tussen Middelburg en niet meer. Op 1 januari 1938 lagen de rails en de stationnetjes voorgoed verlaten. De stoom had het moeten afleggen tegen de benzine. De roman tiek had moeten plaatsmaken voor de zakelijkheid, de gemoedelijkheid was vervangen door het jachtige bestaan. Maar een ding bleef behouden: de naam van het bedrijf, dat de tram- dienst al die jaren exploiteerde, n.l. N.V. Stoomtram Walcheren. En die naam moet ook maar niet verdwijnen, want hij vertegenwoor digt een brok prettige historie en is ingeburgerd. Wordt er op Walche ren ooit anders gesproken dan over „de Stoomtram"? Ook al staan de modernste bussen ter beschikking! Ontsluiting Bij een jubileum als dit behoort een historische beschouwing, die eigenlijk al moet teruggaan tot de 19e eeuw, omdat toen reeds plannen ontstonden om het Walcherse platteland te ont sluiten door de aanleg van een tram lijn. Op 21 oktober 1897 werd een commissie geïnstalleerd, die de moge lijkheden moest onderzoeken van een tramverbinding Vlissingen-Koudeker- ke-Zoutelande-Westkapelle-Domburg. Sinds 1881 reed er al een stoomtram tussen Vlissingen en Middelburg. De commissie, bestaande uit de heren A. Lantsheer, J. L. Gruber en J. A. Zip, wendde zich tot de prov. staten met het verzoek om een concessie en sub sidie, maar dit college voelde niets voor de plannen, omdat daardoor de belangen van Middelburg teveel ge schaad zouden worden. Nog een comité Twee jaar later ontstond in Mid delburg een ander comité, waarin zit ting hadden de heren H. P. den Bouw meester, P. Dumon Tak en H. J. E. Gerlach, en dat beoogde een tramver binding tussen Middelburg en Dom- bui-g via Serooskerke, Oostkapelle en Aagtekerke tot stand te brengen. Maar ook nu weigerden de prov. staten hun goedkeuring en op hun initiatief kwam het tot onderhandelin gen tussen de twee comité's. Helaas zonder succes. Het Vlissingse comité wijzigde daarna zijn plannen en stel de een verbinding voor tussen Mid delhurg en Domburg via Zoutelande en Westkapelle, met een zijtak van Koudekerke naar Vlissingen. Dit plan kon genade vinden in de ogen van prov. staten en in 1901 kwam de goedkeuring af. De over heid verleende een renteloos voor schot van een kwart miljoen en in to taal bedroegen de investeringen voor een 27,3 km lange tramlijn f890.076,-. Druk goederenvervoer Op 15 mei 1903 werd de N.V. Stoom tram opgericht. Heel wat landerijen moesten worden onteigend en het ma terieel moest worden aangeschaft. Op 14 april 1906 kon met de exploitatie tenslotte een begin worden gemaakt. De onderneming belastte zich zowel met het vervoer van goederen als van personen. Dat goederenvervoer ont wikkelde zich zeer gunstig. Werden b.v. in 1906 nog maar 238.775 kg sui kerbieten vervoerd, in 1912 was dit al 6.353.984 kg geworden en in 1930 wer den 14 miljoen kilo suikerbieten ver voerd. Maar na de eerste wereldoorlog deed al vlug de vrachtauto haar in trede en dit betekende zware con currentie voor de Stoomtram, zodat in 1925 noodgedwongen ook bij haar de vrachtauto intrede moest doen. Bij de reorganisatie in 1946 werd 't vrachtvervoer geheel afgestoten. Concurrentie Het spreekt vanzelf, dat ook het passagiersvervoer in de eerste ja ren vrjj stabiel al spoedig met de concurrentie van de auto te maken kreeg. In 1924 kwamen de eerste te- De bellewagentljd" is al zowat ver geten, nu de Walcheren Expres de passagiers snel en geriefelijk vervoert! Garage en kantoor werden overge plaatst naar Middelburg en in 1952 kon het nieuwe kantoor aan de Markt worden betrokken. Meer aandacht kon ook worden besteed aan het toerwa- genvervoer, dat ongeveer 15 pet. van de totale ontvangsten oplevert. Drie miljoen passagiers Werden er in de eerste jaren van de tram ongeveer 165.000 passagiers vervoerd, tegenwoordig brengen de bussen jaarlijks rond 3 miljoen men sen naar hun plaats van bestemming. Daarvoor is 80 man personeel in dienst. Er rijden 30 bussen, maar dit jaar komen er 4 nieuwe (toerwagens) bij. Volgend jaar wordt een begin ge maakt met de vernieuwing van 't wa genpark, als 6 oude bussen door nieu we zullen worden vervangen. Het ju bileum zal slechts worden gevierd op twee personeelsavonden, n.l. op 14 en 21 april a.s. Domburg reden na de eerste wereld oorlog twee autobusmaatschappijen in concurrentie met de tramverbin ding via Zoutelande. Eén van deze ondernemingen ging in 1924 failliet, maar de andere, „De Nieuwe Onder neming", vroeg concessie aan bij prov. staten. Dat deed ook de Stoomtram Walcheren. Beiden ontvingen die con cessie ook. De Stoomtram ging in beroep, maar pas in 1929 werd uitsluitend aan de Stoomtram bij K.B. concessie ver leend op grond van het feit, dat het berijden van genoemde lijnen door twee ondernemingen niet rendabel te achten was en om de tramlijn via Zoutelande te beschermen tegen een al te grote concurrentie van derden. Daarna werd „De Nieuwe Onderne ming" overgenomen. Vijf oud-gedienden, die vanaf het begin hun krachten aan het bedrijf gaven, kunnen dit 50-jarig jubileum nog meemaken. Het zijn de heren W. J. Roose en J. J. van Langeraad te Middelburg, J. Mos en A. Janse te Koudekerke en M. Wijkhuis te Vlissingen. Nog altijd zijn van de „oude garde" in dienst de heren W, P. Kokelaar en P. van Breda uit Koudekerke. Streekverband ARJOS Walcheren MIDDELBURG, 9 april. Zaterdag] hield onder leiding van de vice-voor- zitter de heer B. Koole het streekver- I band Walcheren ARJOS met de afge vaardigden van de bij haar aangeslo ten clubs een vergadering in het Ge- ref. Jeugdgebouw. Enkele huishoude lijke zaken kwamen aan de orde: o.a. de te houden „start"-vergadering van het streekverband in september 1956. Op deze vergadering zal bestuursver-1 kiezing worden gehouden Aftredend zijn Mej. J. de Buck en de heer B. I Koole, tevens treedt de voorzitter Ds. Spoelstra af. Hierna werd uitvoerig de te voeren propaganda voor de a.s. kamerverkie zingen besproken. De voorzitter legde er de nadruk op dat de strijd moet worden gestreden met „open vizier". ZIERIKZEE, 9 april. De verlies- en winstrekening van de N.V. Waterleiding mij. Schouwen-Duiveland sluit over 1954 met een verlies van ruim 104.000 gulden. In een verslag over de toestand der maat schappij merkt het bestuur dan ook op, dat de fianciële toestand van de N.V. ern stige zorg baart. Men herinnert aan de besprekingen die met de betrokken in stanties werden gevoerd over de voor sa nering noodzakelijke maatregelen. In het algemeen overzicht wordt onder meer nog opgemerkt dat in 1954 op een meer geregelde watervoorziening kon worden gerekend dan in het jaar daarvoor. Maan dag 23 april a.s. zal in Zierikzee de alge mene vergadering van aandeelhouders worden gehouden waarin onder meer de begroting 1956 aan de orde komt Afzonderlijke stichting werd te Middelburg opgericht MIDDELBURG, 9 april. In het jaarverslag van de Vereniging De Ambachtsschool wordt o.m. medegedeeld, dat de gevraagde goed keuring tot stichting van een uitgebreid technische school nog niet is verkregen. Na in het vorige jaar gehouden besprekingen op het de partement van o., k. en w. werd door de minister medegedeeld, dat, gezien het eigen karakter van het uitgebreid technisch onderwijs, er de voorkeur aan werd gegeven, dat het u.t.s. uitgaat van een afzon derlijke rechtspersoon en dus niet onder hetzelfde bestuur staat als de lagere technische scholen. Bij K.B. is benoemd tot gezworene van het waterschap Het Vrije van Sluis A. P. Kostense te Biervliet. Het einde Toch was er geen houden meer aan: de crisisjaren en de scherpe concur rentie van taxibedrijven veroorzaak ten tussen 1930 en 1938 een steeds ern stiger daling van het aantal passa giers en het gevolg was, dat steeds meer tramondernemingen moesten overschakelen op autobussen. In 1935 ontstonden de eerste plannen tot alge hele overschakeling. Het duurde tot 1 januari 1938, voordat de nodige goedkeuringen waren verkregen en alle tramlijnen konden worden geslo ten. Vlissingen-Koudekerke was enke le jaren daarvoor reeds opgeheven. Er werd begonnen met 13 autobussen, 5 vrachtwagens en 23 personeelsleden. Vrij snel trad enige verbetering in. Maar al heel vlug maakte de tweede wereldoorlog een somber einde aan deze ontwikkeling. Met veel kunst en vliegwerk kon nog zo'n beetje worden gereden, maar op 5 september 1944 moest het be drijf geheel worden stopgezet. Periode van opbouw De bevrijding vond een deerlijk ge havend bedrijf, bestaande uit enkele bus- en vrachtautowrakken, onder wa ter staande gebouwen te Koudekerke (waar nog altijd de onderneming of ficieel is gevestigd en waar vroeger personeel en directeur woonden) en een volkomen geïnundeerd verzor gingsgebied. Inmiddels waren de on derhandelingen met de PZEM gevoerd over de overname van de lijn Middel- burg-Vlissingen, die op 1 januari 1946 tot stand kwam. Een algehele reorga nisatie van het bedrijf volgde in dat jaar. O.m. werd het aandelenkapitaal verdubbeld. Er begon een periode van opbouw, waarin steeds moderner ma teriaal kon worden aangeschaft en de service steeds meer kon worden op geveerd. WAARDE, 9 april. Zaterdagmid dag 21 april a.s., wordt het nieuwe Groene Kruisgebouw te Waarde, ge schenk van de „Chaine du bonheur" uit Zwitserland voor de rampslachtof fers, officieel geopend. Aanvankelijk had men de opening reeds a.s. zaterdag gepland, maar dit tijdsbestek was voor verschillende of ficiële Instanties te vlug. Wie de opening zal verrichten, staat nog niet vast. Het gemeentebestuur van Bevestiging en intrede. BORSSELE, 9 april. In de Geref. gemeente zal Ds. Heerschap donderdag middag om 3 uur worden bevestigd door Ds. J. B. Bel uit Krabbendijke. Des avonds om 7 uur hoopt de nieuwe predi kant zijn intrede te doen. OOSTKAPELLE, 9 april. Van middag heeft in de duinen van „Hoog duin" te Oostkapelle een korte, maar hevige duinbrand gewoed. In verband met de grote droogte werd niet alleen de brandweer uit Oostkapelle gealar meerd, maar ook die van Domburg. Beide ploegen waren spoedig gearri veerd en in betrekkelijke korte tijd hadden zij het vuur geblust. Enige honderden vierkante meters duin is afgebrand. In samenwerking met de boswachter van „Hoogduin" stelt de Rijkspolitie een onderzoek in naar de oorzaak. Burgemeester Sprenger heeft er nog eens nadrukkelijk de aandacht op ge vestigd, dat het dringend geboden is in bos en duin de hoogst mogelijke voorzichtigheid te betrachten met vuur. Waarde heeft de Zwitserse gezant aan gezocht, en men vermoedt, dat de ge zant Mevrouw De Casembroot, of een hoofdbestuurslid van het Ned. Groene Kruis heeft verzocht, de officiële plechtigheid te willen verrichten. Bijna een jaar heeft de bouw ge duurd, daar er verschillende stagnaties zijn geweest sedert de eerste steen is gelegd. Wanneer het aan de ge meentelijke instanties of de plaatselij ke uitvoerders had gelegen, was de voltooiing reeds geruime tijd eerder een feit geweest. Maar nu prijkt er aan de rand van Waarde een hyper modern en fraai wijkgebouw, waar de dokters, zusters en bezoekers een pret tige en hygiënische werkkring of be handeling kunnen vinden. Een stenen gebouw met veel ramen, uitstekende ventilatie, eerste klas gashaafden en een aantal douchecellen. Dit aangebouwde badhuisje heeft niets met de Zwitserse gift te maken, maar B. en W. meenden de kans om hier op praktische wijze een moderne badgelegenheid aan het wijkgebouw te kunnen koppelen, niet te mogen laten ontgaan. Het wordt dan ook door de gemeente aangelegd en geëxploiteerd. Het gebouw bevat, behalve de rui me, lichte wachtkamer, het kleedver trek met de boxen, de spreekkamer en de badruimte, tevens een volledig woonhuis voor de concierge. Hoewel deze zienswijze werd be treurd heeft het bestuur, gezien de wenselijkheid; dat in Middelburg een u.t.s. wordt gevestigd, zich beijverd te komen tot de samenstelling van het bestuur, dat deze aangelegenheid ver der zal behandelen. Men is hierin ge slaagd en zo werd opgericht de Stich ting tot oprichting ener uitgebreid technische school te Middelburg. Voorzitter hiervan is ir. J. P. Berde nis van Berlekom, vice-voorzitter de beer L. J. van 't Westeinde, secreta ris mr. J. Kosters en penningmeester ae heer J. Germing. Verder zijn be stuursleden de heren S. Caljouw, K. J. van Loo, P. van Roon en ir. H. D. J. Swaters Deze stichting heeft het werk, dat reeds door het bestuur werd verricht c^n tot oprichting van een u.t.s. te komen, voortgezet. TUELOOP VAN LEERLINGEN In het jaarverslag, dat vanavond in de jaarvergadering der vereni ging werd uitgebracht door de heer S. Caljouw, wordt allereerst een „in memoriam" gewijd aan de nage dachtenis van de heer G. van Ne- derveen, die vele jaren voorzitter was. Medegedeeld wordt, dat het aantal leerlingen, dat een opleiding in het metselvak wenst, zodanig toenam, dat met een eeiste klas van 19 leerlingen kon worden begonnen. Voor de afde ling timmeien was de aangifte in te- geasle'bng tot vorig jaar weer beter, zodat alle klassen een voldoende be zetting kregen. Het experimenteer- onderwijs werd voortgezet. Dit onder wijs werd voortgezet met een le en 2e klasse voor de afdelingen timmeren en bankwerken. Dit onderwijs zal eerst volledig tot zijn recht kunnen komen, wanneer de tweejarige cursus zal kunnen worden omgezet in een driejarige opleiding. Evenals vorig jaar had de plaatsing der geslaagden bij de diverse bedrijven een gunstig verloop. Ook nu weer kon niet aan alle aanvragen worden voldaan. MODERNISERING In het voormalig tekenlokaal werd de gemoderniseerde montagehal an nex werkplaats elektronisch bankwer ken ingericht en in gebruik genomen. Met toestemming van de rijksgebou wendienst werd de metselloods voor zien van een nieuwe vloer, terwijl een houten wand tot raamhoogte door steen werd vervangen. Ook de schoor steen van het ketelhuis der machinis- tenschool werd door een nieuwe ver vangen. Voor uitbreiding en vernieuwing van het machinepark metaalbewer king werden aangeschaft twee mo derne fraisbanken, twee draaibanken en een metaalzaagmachine, terwijl de tekentafels van twee tekenlokalen door verstelbare werden vervangen. De aanvrage tot dezelfde vernieu- TILANUS KOMT IN GOESl wing voor het derde tekenlokaal is in den weer verschillende excursies ge maakt. De examenresultaten van de leer lingen der machinistenschool waren zeer gunstig. Alle leerlingen konden direct bij grote scheepvaartmaatschap pijen worden geplaatst. De nieuwe cursus begon met 444 leerlingen, van wie er 325 buiten M'burg wonen. De rekening en verantwoording der tech nische school vertoont een eindbedrag van f268.832,56, die van de machinis tenschool een bedrag van f 53.152,20. In de vergadering werden de heren C. Barentsen (voorzitter) en C. de Bruin herkozen in het bestuur. DEN HAAG, 9 april. In de Zeeuw se ruilverkavelingsgebieden heeft men een intensief onderzoek ingesteld naar de behoefte aan kalk. Op bijna alle eilanden blijkt deze behoefte groot te zijn; in het bijzonder is dit het geval in de Zak van Zuid-Beveland en op het eiland Tholen. Het probleem is van een dermate grote importantie, aldus het voorlich tingsblad van de N.V. Suiker Mij Am sterdam, dat de regering, in dit geval de Cultuurtechnische Dienst, bijzonde re maatregelen in verband met de kalkvoorziening van de bodem nodig acht. In enkele gebieden zal de C.D. zelf de bekalking ter hand nemen, ter wijl in andere op de aankoop van kalk subsidie zal worden verleend. Zeeland is een provincie, aldus genoemd pers orgaan, die tot nu toe betrekkelijk wei nig kalk gebruikte. De laatste jaren heeft men meer aandacht aan dit pro bleem besteed. Thans blijkt, dat zelfs in een provincie als Zeeland zulke grote hoeveelheden kalk nodig zijn, dat de fabrieken met de verkoop van schuimaarde in andere delen van het land met de behoefte van Zeeland in de komende jaren ernstig rekening zullen moeten houden. SPREKEN GOES, 9 april. Op 21 april a.s. om 3 uur zal de voorzitter der C.H.U. Tweede Kamer-fractie in de Prins van Oranje te Goes spreken over „De Christelijke Historische Unie en de komende verkiezingen". Dit gebeurt op de jaarvergadering van de statenkring Goes der C.H.U., welke deze middag wordt gehouden in de Prins van Oranje en om 2 uur begint. Dan komen eerst de huishou delijke zaken aan de orde en vervol gens zal de heer Tilanus sprken. gediend, tegelijk met het verzoek tot aanschaffing van hout- en metaalbe werkingsmachines. Door bemiddeling van het departement werd een 16 mm geluidsfilm ontvangen. Ook nu wer- Ultgave: Stichting Zeeuwsch Dagblad Goes. Medewerkers: J. A. van Benne- kom, Middelburg. Ds. W. C. van Burgeier, Kruiningen. 3. S. Hoek, Middelburg, J. Hommes, Nieuw- dorp. J. Huijssen, Terneuzen. Ds. J. Karelse, Goes. Ds. J. Kwast, Vlissingen. J. Laport, Goes. J. Lodder, Vlissingen. J. Moll, Vlis singen. K. C. van Spronsen, Goes. A. H. S. Stemerding, Souburg. R. Zuldema, Goes. Nasleep van scheepsongeval met de „Muropadau" BRUINISSE, 9 april. De eigenaren van het schip „Muropadau", dat in oktober 1953 in de haven van Bruinisse is gebroken, hebben van de gemeente een schadevergoeding van f 14.000.geëist. Ge zegd werd, dat de oorzaak was gelegen in het feit, dat er op de plaats, waar het schip ligplaats koos, zich een rug van hoogovenslakken be vond, waardoor het vaartuig ongelijk kwam te zitten. De gemeente stelde daartegenover, dat het schip meer dan 60 jaar oud was en het ijzer van het schip niet meer sterk en elastisch genoeg. De Middel burgse rechtbank heeft nu uitgesproken, dat de eigenaars van de „Muropadau" zullen moeten bewijze,n dat hetgeen de gemeente aan voert niet juist is. Dit alles werd in de vorige week gehouden raads vergadering medegedeeld. In deze vergadering kwam ook aan de orde de toewijzing van woningen aan de christelijke woningstichting Schouwen-Duiveland, naar aanleiding van een vraag van de heer Van den Berg (Arb.), die gehoord had, dat be doelde woningen al onder de leden der stichting waren verdeeld. Burge meester Michaëlis antwoordde, dat ook hier B. en W. en de woonruimtecom missie aangewezen zijn om de vrij ko mende woonruimte te verdelen. Vol gens de heer Van Gilst (SGP) is offi cieel nog niets verdeeld, maar hij zou gaarne rekening houden met het voor schrift uit de woonruimtewet 1947 in zake toekenning van zeggenschap aan woningstichtingen. De voorzitter voel de er niets voor reeds nu de zaak op de spits te drijven. De beste oplossing zou zijn, dat de woonruimtecommissie 16 urgente gevallen naar voren brengt en dat gezamenlijk over de verdeling van woonruimte wordt gesproken. Met overleg is veel te bereiken. Een soortgelijk geval ontstaat, ais straks de woningen der Herv. Diaconie wor den opgeleverd. NIEUWE POGING De raad besloot voorts half mei op nieuw te trachten de riolerings- en be- stratingswerken aan te besteden. In februari Is dit mislukt. De vijf bestek ken zijn samengevoegd en er zijn di verse vereenvoudigingen aangebracht. Vanwege de hoge kosten f 1200 zag de raad af van het plaatsen van een lichtmast door de PZEM. bü het I trapje van de Vluchthaven. De bouw van de muziektent is aan de fa. Deur loo opgedragen. Van de provinciale di- rectie wederopbouw en volkshuisves ting werd bericht ontvangen, dat aan de 16 te bouwen woningen door Pana- gro nog een huis kan worden toege voegd, als deze firma bereid is voor deze woning dezelfde kubieke meter- prijs te berekenen als voor de andere woningen. Het subsidieverzoek van Dierenbe scherming Zeeland Noord werd afge wezen. Op een vraag van de heer Van Gilst antwoordde de burgemeester, dat het volstrekt verboden is de riool- en straatbelasting aan de huurders door te berekenen. De heer Hoogerheijde vroeg voorzieningen bij de inrit Bea- trixstraat-Wilhelminalaan. Nu het trottoir daar wordt veranderd, kan de inrit misschien worden verbreed. Dit raadslid maakte bezwaar tegen de aanplant van een meidoornhaag als af scheiding van de openbare weg bij het perceel van de heer M. v. d. Velde, Deestraat. De heer Van Vessem vroeg meer politietoezicht in Beatrix- en Julianastraat met het oog op de ver nielingen van de jonge aanplant door de jeugd. Middelburgse Nutsspaarbank in maart. MIDDELBURG, 9 april. Uit het over zicht van de maand maart van de Mid delburgse Nutsspaarbank blijkt, dat het tegoed bedroeg 14.206.515,18, ingelegd werd f 537.693,99 en terugbe taald f 448.210,63. Het tegoed op het eind van de maand was f 14.295.998,54. Over de periode van januari tot en met maart bedroeg het tegoed bij het begin f13.579. 596,67, ingelegd werd f2.161.802,99 en te rugbetaald f 1.445.401,12. Het aantal reke ningen bedroeg bij het begin van de maand 13.340 en op het eind 13.334. Driedorpenwedstrijd gymna stiek te Wolf aartsdijk GOES, 9 april. Voor het eerst in de geschiedenis zal te Wolf aartsdijk 'n driedorpenwedstrijd gymnastiek wor den gehouden. Aan deze wedstrijd, die donderdagavond zal plaats vinden, zul len deelnemen de verenigingen uit Wolfaartsdijk, Kapelle en Heinkens- zand. Prov, Jongekerkweekend tc Goes GOES, 9 april. Op 14 en 15 april a.s. zal in het gebouw van de Vrijz. Hervormden te Goes een provinciaal Jongekerk weekend worden gehouden. Op dit weekend zal de landelijke se cretaris voor het Jongekerkewerk, Dr. Bartels, aanwezig zijn om met de Zeeuwse jongeren te spreken over het jongekerkewerk. Verder zal o.m. door Drs. A. P. Cornet te Goes worden ge sproken over het geestelijke lied van de neger. Dit wordt toegelicht met grammofoonplaten. BERGEN OP ZOOM, 9 april. Maandag omstreeks elf uur ontstond brand in de bossen van de waterlei dingmij Tholen onder de gemeente Halsteren in de directe omgeving van de bossen van de inrichting „Vrede rust". De brandweer van Halsteren rukte uit en kreeg spoedig hulp van da brandweer van Vrederust. Het vuur breidde zich zo snel uit, dat de assi stentie werd ingeroepen van de brand weer van Bergen op Zoom. Deze rukte onder leiding van de heer Van Zuile- kom uit met de nevelbrandspuit. Me de door de hulp van de vele omwo nenden en belangstellenden kon men het vuur spoedig insluiten waardoor de bossen van „Vrederust" geen gevaar meer liepen. Toch duurde het nog ruim iy3 uur eer het vuur geblust was. Ongeveer 6 tot 8 ha bos ging verloren. De oorzaak is onbekend. MIDDELBURG, 9 april. Benoemd tot: gezworene van het waterschap Koegors c.a, D. Haak Jzn. te Terneu zen; gezworene van de Grote-Huissens- polder W. Dieleman te Zaamslag; gezworene van de Catharinapolder C. de Feijter Jaczn. te Vogelwaarde; gezworene van de Willem III-pol- der J. Scheele Jzn. te Axel; gezworene van de Van Lyndenpoli der L. Dees Lzn. te Vogelwaarde; dijkgraaf van de Beoosten-Blij-Be- noordenpolder I .de Fetjter Hzn. ta Axel; gezworene van de Beoosten-Blij-Be noordenpolder I. de Feijter Hzn. te Axel; gezworene van de calamiteuze Een- dragtpolder D. Scheele Azn. te Zaam slag; dijkgraaf van de Seijdlitzpolder J. J. V. Govaert te Westdorpe. GOES, 9 april. In de brandweerkazerne is een samenkomst ge houden met het doel te komen tot de vorming van een ploeg van dames voor de brandweer in het kader van de Bescherming Bevol king. Begonnen zal worden met de opleiding in theoretische en prak tische zin voor de eerste groep. De opleiding zal geschieden door de hoofdinstructeur van de brandweer B.B. in Goes, de heer Taekema. Het is mogelijk zich alsnog aan te melden door 'n bericht aan de B.B. Goes p/a Kantoor Gemeentewerken of op de eerste instructie-avond, dinsdag 17 april a.s. in de brandweerkazerne om 19.30 uur. De ervaring heeft reeds uitgewezen dat de vrouw niet alleen ge schikt is voor een E.H.B.O.-taak, doch ook voor de brandweer. Reeds is vroeger een opleiding gegeven voor bedrijfsbrandweer waarbij verschillende dames zijn opgeleid. De uitkomsten hiervan waren goed te noemen. De B.B. Goes ziet met belangstelling en vertrouwen de ontwikkeling van deze nieuwe opleiding tegemoet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 2