Veertien april 1906: Eerste stoomtram
reed van Middelburg naar Domburg
N.V. Stoomtram Walcheren heeft
nu alleen maar autobussen
Nog geen goedkeuring voor
uitgebreid technische schooi
Nieuw Groene Kruisgebouw
te Waarde is nu gereed
Bruinisse behoeft geen schadevergoeding
van 14 mille te betalen
Opleiding vrouwelijke brand
weer te Goes gaat beginnen
Romantische periode werd in 1938 afgesloten.
Waterleidingmij.
Schouwen-Duiveland
had ruim een ton verlies
Vereniging De Ambachtschool hield
jaarvergadering
Officiële opening op
zaterdag 21 april
Korte, maar felle duin
brand te Oostkapelle
De Zeeuwse grond eist
veel kalk op
Discussie over toewijzing van woningen door
christelijke woningstichting
Brand in bossen van
waierleidingmij 'Tholen'
PolderbenoenrJngen
in Zeeland
Volgende week dinsdag eerste instructie-avond
Dinsdag 10 april 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 2
MIDDELBURG, 9 april. Op 14 april 1906 zaterdag a.s. dus
precies vijftig jaar geleden reed de eerste stoomtram
van Middelburg naar Domburg. Het was een historische dag
voor Walcheren. Vele jaren van vaak zeer moeizame voorbereidingen,
waren voorafgegaan aan het moment, waarop de stoomfluit van „de
Domburgse tram", zoals het nieuwe en voor die tijd moderne ver
voermiddel al spoedig werd genoemd, de eerste officiële rit „inluid
de". Het was ook het begin van een periode van romantiek, waar
naar velen vandaag nog wel eens terugverlangen.Want was het
niet romantisch dwars door de Walcherse akkers met een slakke-
gangetje de reis naar Domburg te maken in een hotsende spoor
wagon, getrokken door een puffend en sissend locomotiefje, dat bij
elke wegkruising luid fluitend zijn komst aankondigde? Vijf kwar
tier duurde de reis naar Domburg officieel, maar op een kwartiertje
kon niet worden gekeken, omdat er overal vracht meestal land-
bouwprodukten moest worden geladen. En eerlijk gezegd: zijn
wij nu zoveel gelukkiger, nu wij ons ernstig beklagen, als de reis
met de bus twee minuten te lang duurt
De Domburgse tram rijdt al lang genslagen. Tussen Middelburg en
niet meer. Op 1 januari 1938 lagen de
rails en de stationnetjes voorgoed
verlaten. De stoom had het moeten
afleggen tegen de benzine. De roman
tiek had moeten plaatsmaken voor de
zakelijkheid, de gemoedelijkheid was
vervangen door het jachtige bestaan.
Maar een ding bleef behouden: de
naam van het bedrijf, dat de tram-
dienst al die jaren exploiteerde, n.l.
N.V. Stoomtram Walcheren.
En die naam moet ook maar niet
verdwijnen, want hij vertegenwoor
digt een brok prettige historie en is
ingeburgerd. Wordt er op Walche
ren ooit anders gesproken dan over
„de Stoomtram"? Ook al staan de
modernste bussen ter beschikking!
Ontsluiting
Bij een jubileum als dit behoort een
historische beschouwing, die eigenlijk
al moet teruggaan tot de 19e eeuw,
omdat toen reeds plannen ontstonden
om het Walcherse platteland te ont
sluiten door de aanleg van een tram
lijn. Op 21 oktober 1897 werd een
commissie geïnstalleerd, die de moge
lijkheden moest onderzoeken van een
tramverbinding Vlissingen-Koudeker-
ke-Zoutelande-Westkapelle-Domburg.
Sinds 1881 reed er al een stoomtram
tussen Vlissingen en Middelburg. De
commissie, bestaande uit de heren A.
Lantsheer, J. L. Gruber en J. A. Zip,
wendde zich tot de prov. staten met
het verzoek om een concessie en sub
sidie, maar dit college voelde niets
voor de plannen, omdat daardoor de
belangen van Middelburg teveel ge
schaad zouden worden.
Nog een comité
Twee jaar later ontstond in Mid
delburg een ander comité, waarin zit
ting hadden de heren H. P. den Bouw
meester, P. Dumon Tak en H. J. E.
Gerlach, en dat beoogde een tramver
binding tussen Middelburg en Dom-
bui-g via Serooskerke, Oostkapelle en
Aagtekerke tot stand te brengen.
Maar ook nu weigerden de prov.
staten hun goedkeuring en op hun
initiatief kwam het tot onderhandelin
gen tussen de twee comité's. Helaas
zonder succes. Het Vlissingse comité
wijzigde daarna zijn plannen en stel
de een verbinding voor tussen Mid
delhurg en Domburg via Zoutelande
en Westkapelle, met een zijtak van
Koudekerke naar Vlissingen.
Dit plan kon genade vinden in de
ogen van prov. staten en in 1901
kwam de goedkeuring af. De over
heid verleende een renteloos voor
schot van een kwart miljoen en in to
taal bedroegen de investeringen voor
een 27,3 km lange tramlijn f890.076,-.
Druk goederenvervoer
Op 15 mei 1903 werd de N.V. Stoom
tram opgericht. Heel wat landerijen
moesten worden onteigend en het ma
terieel moest worden aangeschaft. Op
14 april 1906 kon met de exploitatie
tenslotte een begin worden gemaakt.
De onderneming belastte zich zowel
met het vervoer van goederen als van
personen. Dat goederenvervoer ont
wikkelde zich zeer gunstig. Werden
b.v. in 1906 nog maar 238.775 kg sui
kerbieten vervoerd, in 1912 was dit al
6.353.984 kg geworden en in 1930 wer
den 14 miljoen kilo suikerbieten ver
voerd.
Maar na de eerste wereldoorlog
deed al vlug de vrachtauto haar in
trede en dit betekende zware con
currentie voor de Stoomtram, zodat
in 1925 noodgedwongen ook bij haar
de vrachtauto intrede moest doen.
Bij de reorganisatie in 1946 werd 't
vrachtvervoer geheel afgestoten.
Concurrentie
Het spreekt vanzelf, dat ook het
passagiersvervoer in de eerste ja
ren vrjj stabiel al spoedig met de
concurrentie van de auto te maken
kreeg. In 1924 kwamen de eerste te-
De bellewagentljd" is al zowat ver
geten, nu de Walcheren Expres de
passagiers snel en geriefelijk vervoert!
Garage en kantoor werden overge
plaatst naar Middelburg en in 1952
kon het nieuwe kantoor aan de Markt
worden betrokken. Meer aandacht kon
ook worden besteed aan het toerwa-
genvervoer, dat ongeveer 15 pet. van
de totale ontvangsten oplevert.
Drie miljoen passagiers
Werden er in de eerste jaren van
de tram ongeveer 165.000 passagiers
vervoerd, tegenwoordig brengen de
bussen jaarlijks rond 3 miljoen men
sen naar hun plaats van bestemming.
Daarvoor is 80 man personeel in
dienst. Er rijden 30 bussen, maar dit
jaar komen er 4 nieuwe (toerwagens)
bij. Volgend jaar wordt een begin ge
maakt met de vernieuwing van 't wa
genpark, als 6 oude bussen door nieu
we zullen worden vervangen. Het ju
bileum zal slechts worden gevierd op
twee personeelsavonden, n.l. op 14 en
21 april a.s.
Domburg reden na de eerste wereld
oorlog twee autobusmaatschappijen
in concurrentie met de tramverbin
ding via Zoutelande. Eén van deze
ondernemingen ging in 1924 failliet,
maar de andere, „De Nieuwe Onder
neming", vroeg concessie aan bij prov.
staten. Dat deed ook de Stoomtram
Walcheren. Beiden ontvingen die con
cessie ook.
De Stoomtram ging in beroep, maar
pas in 1929 werd uitsluitend aan de
Stoomtram bij K.B. concessie ver
leend op grond van het feit, dat het
berijden van genoemde lijnen door
twee ondernemingen niet rendabel te
achten was en om de tramlijn via
Zoutelande te beschermen tegen een
al te grote concurrentie van derden.
Daarna werd „De Nieuwe Onderne
ming" overgenomen.
Vijf oud-gedienden, die vanaf het
begin hun krachten aan het bedrijf
gaven, kunnen dit 50-jarig jubileum
nog meemaken. Het zijn de heren
W. J. Roose en J. J. van Langeraad
te Middelburg, J. Mos en A. Janse
te Koudekerke en M. Wijkhuis te
Vlissingen. Nog altijd zijn van de
„oude garde" in dienst de heren W,
P. Kokelaar en P. van Breda uit
Koudekerke.
Streekverband ARJOS
Walcheren
MIDDELBURG, 9 april. Zaterdag]
hield onder leiding van de vice-voor-
zitter de heer B. Koole het streekver- I
band Walcheren ARJOS met de afge
vaardigden van de bij haar aangeslo
ten clubs een vergadering in het Ge-
ref. Jeugdgebouw. Enkele huishoude
lijke zaken kwamen aan de orde: o.a.
de te houden „start"-vergadering van
het streekverband in september 1956.
Op deze vergadering zal bestuursver-1
kiezing worden gehouden Aftredend
zijn Mej. J. de Buck en de heer B. I
Koole, tevens treedt de voorzitter Ds.
Spoelstra af.
Hierna werd uitvoerig de te voeren
propaganda voor de a.s. kamerverkie
zingen besproken. De voorzitter legde
er de nadruk op dat de strijd moet
worden gestreden met „open vizier".
ZIERIKZEE, 9 april. De verlies- en
winstrekening van de N.V. Waterleiding
mij. Schouwen-Duiveland sluit over 1954
met een verlies van ruim 104.000 gulden.
In een verslag over de toestand der maat
schappij merkt het bestuur dan ook op,
dat de fianciële toestand van de N.V. ern
stige zorg baart. Men herinnert aan de
besprekingen die met de betrokken in
stanties werden gevoerd over de voor sa
nering noodzakelijke maatregelen. In het
algemeen overzicht wordt onder meer
nog opgemerkt dat in 1954 op een meer
geregelde watervoorziening kon worden
gerekend dan in het jaar daarvoor. Maan
dag 23 april a.s. zal in Zierikzee de alge
mene vergadering van aandeelhouders
worden gehouden waarin onder meer de
begroting 1956 aan de orde komt
Afzonderlijke stichting werd te Middelburg opgericht
MIDDELBURG, 9 april. In het jaarverslag van de Vereniging
De Ambachtsschool wordt o.m. medegedeeld, dat de gevraagde goed
keuring tot stichting van een uitgebreid technische school nog niet is
verkregen. Na in het vorige jaar gehouden besprekingen op het de
partement van o., k. en w. werd door de minister medegedeeld, dat,
gezien het eigen karakter van het uitgebreid technisch onderwijs, er
de voorkeur aan werd gegeven, dat het u.t.s. uitgaat van een afzon
derlijke rechtspersoon en dus niet onder hetzelfde bestuur staat als
de lagere technische scholen.
Bij K.B. is benoemd tot gezworene van
het waterschap Het Vrije van Sluis A. P.
Kostense te Biervliet.
Het einde
Toch was er geen houden meer aan:
de crisisjaren en de scherpe concur
rentie van taxibedrijven veroorzaak
ten tussen 1930 en 1938 een steeds ern
stiger daling van het aantal passa
giers en het gevolg was, dat steeds
meer tramondernemingen moesten
overschakelen op autobussen. In 1935
ontstonden de eerste plannen tot alge
hele overschakeling. Het duurde tot
1 januari 1938, voordat de nodige
goedkeuringen waren verkregen en
alle tramlijnen konden worden geslo
ten. Vlissingen-Koudekerke was enke
le jaren daarvoor reeds opgeheven.
Er werd begonnen met 13 autobussen,
5 vrachtwagens en 23 personeelsleden.
Vrij snel trad enige verbetering in.
Maar al heel vlug maakte de
tweede wereldoorlog een somber
einde aan deze ontwikkeling. Met
veel kunst en vliegwerk kon nog
zo'n beetje worden gereden, maar
op 5 september 1944 moest het be
drijf geheel worden stopgezet.
Periode van opbouw
De bevrijding vond een deerlijk ge
havend bedrijf, bestaande uit enkele
bus- en vrachtautowrakken, onder wa
ter staande gebouwen te Koudekerke
(waar nog altijd de onderneming of
ficieel is gevestigd en waar vroeger
personeel en directeur woonden) en
een volkomen geïnundeerd verzor
gingsgebied. Inmiddels waren de on
derhandelingen met de PZEM gevoerd
over de overname van de lijn Middel-
burg-Vlissingen, die op 1 januari 1946
tot stand kwam. Een algehele reorga
nisatie van het bedrijf volgde in dat
jaar. O.m. werd het aandelenkapitaal
verdubbeld. Er begon een periode van
opbouw, waarin steeds moderner ma
teriaal kon worden aangeschaft en de
service steeds meer kon worden op
geveerd.
WAARDE, 9 april. Zaterdagmid
dag 21 april a.s., wordt het nieuwe
Groene Kruisgebouw te Waarde, ge
schenk van de „Chaine du bonheur"
uit Zwitserland voor de rampslachtof
fers, officieel geopend.
Aanvankelijk had men de opening
reeds a.s. zaterdag gepland, maar dit
tijdsbestek was voor verschillende of
ficiële Instanties te vlug.
Wie de opening zal verrichten, staat
nog niet vast. Het gemeentebestuur van
Bevestiging en intrede.
BORSSELE, 9 april. In de Geref.
gemeente zal Ds. Heerschap donderdag
middag om 3 uur worden bevestigd door
Ds. J. B. Bel uit Krabbendijke. Des
avonds om 7 uur hoopt de nieuwe predi
kant zijn intrede te doen.
OOSTKAPELLE, 9 april. Van
middag heeft in de duinen van „Hoog
duin" te Oostkapelle een korte, maar
hevige duinbrand gewoed. In verband
met de grote droogte werd niet alleen
de brandweer uit Oostkapelle gealar
meerd, maar ook die van Domburg.
Beide ploegen waren spoedig gearri
veerd en in betrekkelijke korte tijd
hadden zij het vuur geblust.
Enige honderden vierkante meters
duin is afgebrand. In samenwerking
met de boswachter van „Hoogduin"
stelt de Rijkspolitie een onderzoek in
naar de oorzaak.
Burgemeester Sprenger heeft er nog
eens nadrukkelijk de aandacht op ge
vestigd, dat het dringend geboden is
in bos en duin de hoogst mogelijke
voorzichtigheid te betrachten met
vuur.
Waarde heeft de Zwitserse gezant aan
gezocht, en men vermoedt, dat de ge
zant Mevrouw De Casembroot, of een
hoofdbestuurslid van het Ned. Groene
Kruis heeft verzocht, de officiële
plechtigheid te willen verrichten.
Bijna een jaar heeft de bouw ge
duurd, daar er verschillende stagnaties
zijn geweest sedert de eerste steen
is gelegd. Wanneer het aan de ge
meentelijke instanties of de plaatselij
ke uitvoerders had gelegen, was de
voltooiing reeds geruime tijd eerder
een feit geweest. Maar nu prijkt er
aan de rand van Waarde een hyper
modern en fraai wijkgebouw, waar de
dokters, zusters en bezoekers een pret
tige en hygiënische werkkring of be
handeling kunnen vinden. Een stenen
gebouw met veel ramen, uitstekende
ventilatie, eerste klas gashaafden en
een aantal douchecellen.
Dit aangebouwde badhuisje heeft
niets met de Zwitserse gift te maken,
maar B. en W. meenden de kans om
hier op praktische wijze een moderne
badgelegenheid aan het wijkgebouw te
kunnen koppelen, niet te mogen laten
ontgaan. Het wordt dan ook door de
gemeente aangelegd en geëxploiteerd.
Het gebouw bevat, behalve de rui
me, lichte wachtkamer, het kleedver
trek met de boxen, de spreekkamer en
de badruimte, tevens een volledig
woonhuis voor de concierge.
Hoewel deze zienswijze werd be
treurd heeft het bestuur, gezien de
wenselijkheid; dat in Middelburg een
u.t.s. wordt gevestigd, zich beijverd te
komen tot de samenstelling van het
bestuur, dat deze aangelegenheid ver
der zal behandelen. Men is hierin ge
slaagd en zo werd opgericht de Stich
ting tot oprichting ener uitgebreid
technische school te Middelburg.
Voorzitter hiervan is ir. J. P. Berde
nis van Berlekom, vice-voorzitter de
beer L. J. van 't Westeinde, secreta
ris mr. J. Kosters en penningmeester
ae heer J. Germing. Verder zijn be
stuursleden de heren S. Caljouw, K.
J. van Loo, P. van Roon en ir. H. D.
J. Swaters Deze stichting heeft het
werk, dat reeds door het bestuur werd
verricht c^n tot oprichting van een
u.t.s. te komen, voortgezet.
TUELOOP VAN LEERLINGEN
In het jaarverslag, dat vanavond
in de jaarvergadering der vereni
ging werd uitgebracht door de heer
S. Caljouw, wordt allereerst een „in
memoriam" gewijd aan de nage
dachtenis van de heer G. van Ne-
derveen, die vele jaren voorzitter
was.
Medegedeeld wordt, dat het aantal
leerlingen, dat een opleiding in het
metselvak wenst, zodanig toenam, dat
met een eeiste klas van 19 leerlingen
kon worden begonnen. Voor de afde
ling timmeien was de aangifte in te-
geasle'bng tot vorig jaar weer beter,
zodat alle klassen een voldoende be
zetting kregen. Het experimenteer-
onderwijs werd voortgezet. Dit onder
wijs werd voortgezet met een le en
2e klasse voor de afdelingen timmeren
en bankwerken. Dit onderwijs zal
eerst volledig tot zijn recht kunnen
komen, wanneer de tweejarige cursus
zal kunnen worden omgezet in een
driejarige opleiding. Evenals vorig
jaar had de plaatsing der geslaagden
bij de diverse bedrijven een gunstig
verloop. Ook nu weer kon niet aan
alle aanvragen worden voldaan.
MODERNISERING
In het voormalig tekenlokaal werd
de gemoderniseerde montagehal an
nex werkplaats elektronisch bankwer
ken ingericht en in gebruik genomen.
Met toestemming van de rijksgebou
wendienst werd de metselloods voor
zien van een nieuwe vloer, terwijl een
houten wand tot raamhoogte door
steen werd vervangen. Ook de schoor
steen van het ketelhuis der machinis-
tenschool werd door een nieuwe ver
vangen.
Voor uitbreiding en vernieuwing
van het machinepark metaalbewer
king werden aangeschaft twee mo
derne fraisbanken, twee draaibanken
en een metaalzaagmachine, terwijl de
tekentafels van twee tekenlokalen
door verstelbare werden vervangen.
De aanvrage tot dezelfde vernieu-
TILANUS KOMT IN GOESl wing voor het derde tekenlokaal is in
den weer verschillende excursies ge
maakt.
De examenresultaten van de leer
lingen der machinistenschool waren
zeer gunstig. Alle leerlingen konden
direct bij grote scheepvaartmaatschap
pijen worden geplaatst. De nieuwe
cursus begon met 444 leerlingen, van
wie er 325 buiten M'burg wonen. De
rekening en verantwoording der tech
nische school vertoont een eindbedrag
van f268.832,56, die van de machinis
tenschool een bedrag van f 53.152,20.
In de vergadering werden de heren C.
Barentsen (voorzitter) en C. de Bruin
herkozen in het bestuur.
DEN HAAG, 9 april. In de Zeeuw
se ruilverkavelingsgebieden heeft men
een intensief onderzoek ingesteld naar
de behoefte aan kalk. Op bijna alle
eilanden blijkt deze behoefte groot te
zijn; in het bijzonder is dit het geval
in de Zak van Zuid-Beveland en op
het eiland Tholen.
Het probleem is van een dermate
grote importantie, aldus het voorlich
tingsblad van de N.V. Suiker Mij Am
sterdam, dat de regering, in dit geval
de Cultuurtechnische Dienst, bijzonde
re maatregelen in verband met de
kalkvoorziening van de bodem nodig
acht. In enkele gebieden zal de C.D.
zelf de bekalking ter hand nemen, ter
wijl in andere op de aankoop van kalk
subsidie zal worden verleend. Zeeland
is een provincie, aldus genoemd pers
orgaan, die tot nu toe betrekkelijk wei
nig kalk gebruikte. De laatste jaren
heeft men meer aandacht aan dit pro
bleem besteed. Thans blijkt, dat zelfs
in een provincie als Zeeland zulke
grote hoeveelheden kalk nodig zijn,
dat de fabrieken met de verkoop van
schuimaarde in andere delen van het
land met de behoefte van Zeeland in
de komende jaren ernstig rekening
zullen moeten houden.
SPREKEN
GOES, 9 april. Op 21 april a.s.
om 3 uur zal de voorzitter der C.H.U.
Tweede Kamer-fractie in de Prins
van Oranje te Goes spreken over „De
Christelijke Historische Unie en de
komende verkiezingen".
Dit gebeurt op de jaarvergadering
van de statenkring Goes der C.H.U.,
welke deze middag wordt gehouden
in de Prins van Oranje en om 2 uur
begint. Dan komen eerst de huishou
delijke zaken aan de orde en vervol
gens zal de heer Tilanus sprken.
gediend, tegelijk met het verzoek tot
aanschaffing van hout- en metaalbe
werkingsmachines. Door bemiddeling
van het departement werd een 16 mm
geluidsfilm ontvangen. Ook nu wer-
Ultgave:
Stichting Zeeuwsch Dagblad
Goes.
Medewerkers: J. A. van Benne-
kom, Middelburg. Ds. W. C. van
Burgeier, Kruiningen. 3. S. Hoek,
Middelburg, J. Hommes, Nieuw-
dorp. J. Huijssen, Terneuzen. Ds.
J. Karelse, Goes. Ds. J. Kwast,
Vlissingen. J. Laport, Goes. J.
Lodder, Vlissingen. J. Moll, Vlis
singen. K. C. van Spronsen, Goes.
A. H. S. Stemerding, Souburg. R.
Zuldema, Goes.
Nasleep van scheepsongeval met de „Muropadau"
BRUINISSE, 9 april. De eigenaren van het schip „Muropadau",
dat in oktober 1953 in de haven van Bruinisse is gebroken, hebben
van de gemeente een schadevergoeding van f 14.000.geëist. Ge
zegd werd, dat de oorzaak was gelegen in het feit, dat er op de plaats,
waar het schip ligplaats koos, zich een rug van hoogovenslakken be
vond, waardoor het vaartuig ongelijk kwam te zitten. De gemeente
stelde daartegenover, dat het schip meer dan 60 jaar oud was en het
ijzer van het schip niet meer sterk en elastisch genoeg. De Middel
burgse rechtbank heeft nu uitgesproken, dat de eigenaars van de
„Muropadau" zullen moeten bewijze,n dat hetgeen de gemeente aan
voert niet juist is. Dit alles werd in de vorige week gehouden raads
vergadering medegedeeld.
In deze vergadering kwam ook aan
de orde de toewijzing van woningen
aan de christelijke woningstichting
Schouwen-Duiveland, naar aanleiding
van een vraag van de heer Van den
Berg (Arb.), die gehoord had, dat be
doelde woningen al onder de leden
der stichting waren verdeeld. Burge
meester Michaëlis antwoordde, dat ook
hier B. en W. en de woonruimtecom
missie aangewezen zijn om de vrij ko
mende woonruimte te verdelen. Vol
gens de heer Van Gilst (SGP) is offi
cieel nog niets verdeeld, maar hij zou
gaarne rekening houden met het voor
schrift uit de woonruimtewet 1947 in
zake toekenning van zeggenschap aan
woningstichtingen. De voorzitter voel
de er niets voor reeds nu de zaak op
de spits te drijven. De beste oplossing
zou zijn, dat de woonruimtecommissie
16 urgente gevallen naar voren brengt
en dat gezamenlijk over de verdeling
van woonruimte wordt gesproken.
Met overleg is veel te bereiken. Een
soortgelijk geval ontstaat, ais straks
de woningen der Herv. Diaconie wor
den opgeleverd.
NIEUWE POGING
De raad besloot voorts half mei op
nieuw te trachten de riolerings- en be-
stratingswerken aan te besteden. In
februari Is dit mislukt. De vijf bestek
ken zijn samengevoegd en er zijn di
verse vereenvoudigingen aangebracht.
Vanwege de hoge kosten f 1200
zag de raad af van het plaatsen van
een lichtmast door de PZEM. bü het
I trapje van de Vluchthaven. De bouw
van de muziektent is aan de fa. Deur
loo opgedragen. Van de provinciale di-
rectie wederopbouw en volkshuisves
ting werd bericht ontvangen, dat aan
de 16 te bouwen woningen door Pana-
gro nog een huis kan worden toege
voegd, als deze firma bereid is voor
deze woning dezelfde kubieke meter-
prijs te berekenen als voor de andere
woningen.
Het subsidieverzoek van Dierenbe
scherming Zeeland Noord werd afge
wezen. Op een vraag van de heer Van
Gilst antwoordde de burgemeester, dat
het volstrekt verboden is de riool- en
straatbelasting aan de huurders door
te berekenen. De heer Hoogerheijde
vroeg voorzieningen bij de inrit Bea-
trixstraat-Wilhelminalaan. Nu het
trottoir daar wordt veranderd, kan de
inrit misschien worden verbreed. Dit
raadslid maakte bezwaar tegen de
aanplant van een meidoornhaag als af
scheiding van de openbare weg bij het
perceel van de heer M. v. d. Velde,
Deestraat. De heer Van Vessem vroeg
meer politietoezicht in Beatrix- en
Julianastraat met het oog op de ver
nielingen van de jonge aanplant door
de jeugd.
Middelburgse Nutsspaarbank
in maart.
MIDDELBURG, 9 april. Uit het over
zicht van de maand maart van de Mid
delburgse Nutsspaarbank blijkt, dat het
tegoed bedroeg 14.206.515,18,
ingelegd werd f 537.693,99 en terugbe
taald f 448.210,63. Het tegoed op het eind
van de maand was f 14.295.998,54. Over
de periode van januari tot en met maart
bedroeg het tegoed bij het begin f13.579.
596,67, ingelegd werd f2.161.802,99 en te
rugbetaald f 1.445.401,12. Het aantal reke
ningen bedroeg bij het begin van de
maand 13.340 en op het eind 13.334.
Driedorpenwedstrijd gymna
stiek te Wolf aartsdijk
GOES, 9 april. Voor het eerst in
de geschiedenis zal te Wolf aartsdijk 'n
driedorpenwedstrijd gymnastiek wor
den gehouden. Aan deze wedstrijd, die
donderdagavond zal plaats vinden, zul
len deelnemen de verenigingen uit
Wolfaartsdijk, Kapelle en Heinkens-
zand.
Prov, Jongekerkweekend
tc Goes
GOES, 9 april. Op 14 en 15 april
a.s. zal in het gebouw van de Vrijz.
Hervormden te Goes een provinciaal
Jongekerk weekend worden gehouden.
Op dit weekend zal de landelijke se
cretaris voor het Jongekerkewerk, Dr.
Bartels, aanwezig zijn om met de
Zeeuwse jongeren te spreken over het
jongekerkewerk. Verder zal o.m. door
Drs. A. P. Cornet te Goes worden ge
sproken over het geestelijke lied van
de neger. Dit wordt toegelicht met
grammofoonplaten.
BERGEN OP ZOOM, 9 april.
Maandag omstreeks elf uur ontstond
brand in de bossen van de waterlei
dingmij Tholen onder de gemeente
Halsteren in de directe omgeving van
de bossen van de inrichting „Vrede
rust". De brandweer van Halsteren
rukte uit en kreeg spoedig hulp van da
brandweer van Vrederust. Het vuur
breidde zich zo snel uit, dat de assi
stentie werd ingeroepen van de brand
weer van Bergen op Zoom. Deze rukte
onder leiding van de heer Van Zuile-
kom uit met de nevelbrandspuit. Me
de door de hulp van de vele omwo
nenden en belangstellenden kon men
het vuur spoedig insluiten waardoor
de bossen van „Vrederust" geen gevaar
meer liepen. Toch duurde het nog
ruim iy3 uur eer het vuur geblust was.
Ongeveer 6 tot 8 ha bos ging verloren.
De oorzaak is onbekend.
MIDDELBURG, 9 april. Benoemd
tot: gezworene van het waterschap
Koegors c.a, D. Haak Jzn. te Terneu
zen;
gezworene van de Grote-Huissens-
polder W. Dieleman te Zaamslag;
gezworene van de Catharinapolder
C. de Feijter Jaczn. te Vogelwaarde;
gezworene van de Willem III-pol-
der J. Scheele Jzn. te Axel;
gezworene van de Van Lyndenpoli
der L. Dees Lzn. te Vogelwaarde;
dijkgraaf van de Beoosten-Blij-Be-
noordenpolder I .de Fetjter Hzn. ta
Axel;
gezworene van de Beoosten-Blij-Be
noordenpolder I. de Feijter Hzn. te
Axel;
gezworene van de calamiteuze Een-
dragtpolder D. Scheele Azn. te Zaam
slag;
dijkgraaf van de Seijdlitzpolder J.
J. V. Govaert te Westdorpe.
GOES, 9 april. In de brandweerkazerne is een samenkomst ge
houden met het doel te komen tot de vorming van een ploeg van
dames voor de brandweer in het kader van de Bescherming Bevol
king. Begonnen zal worden met de opleiding in theoretische en prak
tische zin voor de eerste groep. De opleiding zal geschieden door de
hoofdinstructeur van de brandweer B.B. in Goes, de heer Taekema.
Het is mogelijk zich alsnog aan te melden door 'n bericht aan de B.B.
Goes p/a Kantoor Gemeentewerken of op de eerste instructie-avond,
dinsdag 17 april a.s. in de brandweerkazerne om 19.30 uur.
De ervaring heeft reeds uitgewezen dat de vrouw niet alleen ge
schikt is voor een E.H.B.O.-taak, doch ook voor de brandweer. Reeds
is vroeger een opleiding gegeven voor bedrijfsbrandweer waarbij
verschillende dames zijn opgeleid. De uitkomsten hiervan waren
goed te noemen. De B.B. Goes ziet met belangstelling en vertrouwen
de ontwikkeling van deze nieuwe opleiding tegemoet.