Zó reisde men wisseling op rond de eeuw- Walcheren fhflNS Wbaar*/ M. H. BOASSON ZONEN NI V.. Landbouwschuur afgebrand Voordat de stoomtram ging rijden Fietsen waren nog zeldzaamheden l Zeeuwse Wandelingen xmTSALm VOUI mooie, zachte handen JiAIIWIJ WËÈM VANAF Dto rijjheid in Katho lieke landen Plan voor een Euro pees jeugotoernooi Koffie en BUISMAN ze horen bij elkaar. Oorlogsgetroffenen! UIT DE KERKEN UeAbtijd, aeAOaabd TUcdm^eAijming r J Kunt gij p.fvektn ria aatleti Jt jaïtg goad fjeMoia $De Radio. ÜAenqt onö Dinsdag 3 april 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Juist 50 jaar geleden begon het stoomtrammet je door Walcheren te rijden. Precies gezegd: op 14 april 1906 met de officiële naam N.V. Stoomtram Walcheren. Ver scheidene dorpen kregen nu een vaste verbinding met Middelburg. De opkomende badplaats Domburg was nu gemakkelijk te bereiken maar met een grote omweg en het duurde nogal lang. Vooral voor het goederenvervoer heeft de tram goede diensten ge daan: suikerbieten en aardappels zijn er duizenden kilo's vervoerd. Ook de post naar de verschillende dorpen ging per tram. Maar het vervoer van passagiers is nooit geweldig geweest, vooral later niet. Toen gingen de scholieren per fiets naar de Middelburgse scholen. Of met de auto bussen, die het vlugger deden dan het gemoedelijk voortstomende trammetje. De stoomtram werkte met verlies, vooral toen de vrachtauto's steeds meer dienst gingen doen. Vlak voor de eerste wereld oorlog heeft men er nog aan gedacht er een ringlijn van te maken met de kortere verbinding over Oostkapelle en Seroos- kerke, maar deze oorlog verhinderde de plannen. Ook daarna kwam er niets van. het trammetje sukkelde verder, totdat vanaf 1 januari 1938 de dienst werd stop gezet. De zijlijn KoudekerkeVlissingen was toen al opgeheven. De naam is echter blijven bestaan, kijk maar naar de mooie autobussen, die nu de dienst van de tram hebben overgeno men. Met ook de lijn MiddelburgVlis singen (hier reed vanaf 1881 al 'n stoom tram, later de elektrische) en Middelburg Goes erbij. Bovenstaande geschiedenis deed de gedachte in me opkomen: Hoe reisde men vóór het in bedrijfstellen van de tram op Walcheren? Dat is dus zo on geveer rond het jaar 1900. De eerste fietsen In die tijd waren de eerste fietsen in gebruik gekomen, eerst met massieve en later met luchtbanden. Maar het was toen nog niet zo als tegenwoordig, nu zowat iedereen een fiets heeft. Eén van de merk waardigheden, die een vreemdeling op vallen in ons land is het grote aantal fietsen, zodat iemand eens de veronder stelling uitsprak, dat een Hollander zeke. op de fiets geboren wordt! Maar rond 1900 hadden nog maar en kelen een fiets. Naar het Franse woord vélocipède noemden ze het een velocipée. Echte „progressieven" waren dat, die met vehikel incluis aangegaapt werden als een bezienswaardigheid van het dorp. Ook wel beschouwd werden als 'n beetje lichtzinnig, die de waarde van het geld niet goed kenden om zo'n duur modern ding te kopen. Vrouwen klommen toch zeker niet op zo'n tweewieler, dat zou bovendien nog zonde zijn ook volgens sommigen. In enkele jaren is dat gauw veranderd en reden er steeds meer fietsen langs de Walcherse wegen, vóór de inundatie meest begroeid. De struiken aan de kant gaven bij warm zomerweer heerlijk schaduw en bij wind (het waait hier zo wat altijd) goede beschutting. Men deed het veel te voet Er zat dus meestal niet anders op dan je voeten te gebruiken. En lopen konden de mensen een halve eeuw geleden, uren lang. Van het dorp een paar uur lopen naar Middelburg telde men toen niet mee. Hetzelfde aantal kilometers moest men natuurlijk ook weer terug. Ging een jongeling 's zaterdagsavonds uit vrijen, dan moest hij vanzelf ook tippelen. Woonde het meisje wat ver uit zijn buurt, dan moest hij er dus een stevige wandeling voor over hebben. En laat in de avond dezelfde weg terug. Dat viel niet mee in de winter als het regende of ongunstig weer was. Boven dien overal pikdonker. Maar onze voorouders zagen niet tegen wat moeite op, vooral als het zo'n gezel lige zaterdagavond gold. Verwend waren ze niet wat het verkeer betrof. Maar ze wisten niet beter, het kon nu eenmaal niet anders. Iedereen deed het trouwens. Dat wil nu ook weer niet zeggen, dat ze niet probeerden de kortste weg te vin den. De kronkelende hoofdwegen ge bruikten ze alleen als het niet anders kon. Smalle binnenpaadjes, soms dwars door het weiland en met een flink aantal smalle planken over de sloten, konden meestal de tocht aardig bekorten. Overal waren ze te vinden, vooral voor de echte Walcherse mensen, die in de omgeving iedere boerderij en ieder stuk grond met de eigenaar bij naam en toenaam kenden. Per verenwagen Toch was er omstreeks 1900 ook wel gelegenheid om het veelvuldig verslijten van schoenen of klompen wat te remmen. Ik bedoel dan speciaal op de donderdag, de marktdag in Middelburg. (De markt in Vlissingen heeft nooit veel betekend, daarvan maakten alleen de boeren uit de naaste omgeving gebruik). Dan reed ie dere boer uit Walcheren „naar stad". Meestal vergezeld van alleen maar zijn vrouw, zodat er op de verenwagen altijd nog een paar plaatsen vrij waren. Die werden graag bezet door mensen uit het dorp, die niet in het gelukkig bezit van zo'n vervoermiddel waren. Vooral oudere mensen, die de lange afstand naar Mid delburg niet meer konden lopen, hadden zodoende nog gelegenheid marktdag te gaan houden. Dat was alleen op donderdag. Op an dere dagen ging men nu eenmaal niet weg, tenzij alleen in bijzondere gevallen. Moest men persé in Middelburg zijn en kon of wilde men niet lopen, dan was er op sommige dorpen wel een huurkoetsier die je kon brengen. Een stalhouder met slechts één paard en rijtuig, voldoende voor de behoefte van de dorpelingen. Maar dat kwam nogal duur uit je extra te laten brengen. Het was een bof als je met de bodewagen kon meerijden, dat was veel voordeliger. De meeste dorpen hadden een bodedienst op Middelburg, niet iedere dag maar een paar keer per week. Grote lage wagens met een huif er over, door één of twee paarden getrok ken. Voor vrachtvervoer, maar zonodig met passagiersaccomodatie. Tenminste, als de wagen niet te vol geladen was, bleef er altijd nog wel een plaatsje over MUSSELKANAAL, 31 maart. Vrij dagavond tegen half zeven is brand ontstaan in de landbouwschuur van de heer R. Dijks te Zandberg. Het vuur vond gretig voedsel in het opgestapeld stro, een hoeveelheid van ongeveer 6000 kg, zodat de schuur in een mini mum van tijd een vuurzee was. In de schuur bevonden zich vijf stuks hoorn vee, benevens een paard. Een stier en het paard liepen brandwonden op. Een groot deel van de landbouwinventaris ging mede verloren. De brandweren konden tegen de vuurzee weinig uit richten. De brand is ontstaan doordat het vijfjarig zoontje van de heer Dijks met vuur heeft gespeeld. Ingezonden Mededeling (adv.) Ingezonden Mededeling (adv.) .*A Cw PRIJZEN LONDEN, 30 maart. Zoals reeds gemeld heeft de Hertog van Norfolk woensdag in het Hogerhuis een ver klaring afgelegd over de houding die de R.-Katholieken aan zouden nemen tijdens het aanstaande bezoek van Chroestsjef en Boelganin. In antwoord hierop heeft de gewezen Labour- minister Lord Alexander van Hill- borough, die president is van de raad van Protestantse kerken in het Ver enigd Koninkrijk, onder meer ge zegd, dat men zich wel eens af mocht vragen wat er in Spanje, Ecuador en Columbia gebeurt. Hij voegde hier aan toe, dat er R.-Katholieke landen zijn waar men niet slechts aan ver volgingen deed, maar waar de burger lijke vrijheid met voeten getreden wordt. Van de zijde van Ecuador en Columbia is hierop direct gereageerd. De ambassadeur van Ecuador in Londen heeft woensdagavond in een brief aan Lord Alexander en diverse Britse bladen de beschuldigingen weerlegd. Hij zei, dat er in Ecuador volledige vrijheid van godsdienst be staat, en dat de R.-Katholieke kerk er trouwens geen staatskerk is. De ambassadeur herinnerde er aan, dat Ecuadors belangrijkste radiostation, de „Stem van de Andes", aan de Evangelische kerk toebehoort. Of, vroeg de ambassadeur zich af, doelde Lord Alexander wellicht op het feit, dat vijf Protestantse zendelingen door de stam der Auca's vermoord zijn? De handelwijze van wilde oerwoud bewoners kan men toch niet als gods dienst-vervolging beschouwen. Ook in Columbiaanse kringen in Londen wijst men er met nadruk op dat in de grondwet van Columbia volledige gewetensvrijheid wordt ge garandeerd. „Aer Lingus" bestelt vier „friendships" DUBLIN, 31 maart. De Ierse luchtvaartmaatschappij „Aer Lingus Teoranta" heeft bekend gemaakt dat zij vier Fokker F-27 „Friendship" verkeersvliegtuigen heeft besteld. Zy had al een optie op vier van deze toestellen. In de mededeling werd o.m. nog gezegd, dat deze bestelling de eerste stap van de maatschappij is ter uitvoering van haar voornemen om haar gehele vloot te doen bestaan uit verkeersvliegtuigen met schroef- turbinemotoren. voor een paar mensen. Je kwam er in ieder geval gemakkelijker dan op het schoenmakerswagent j e. Te water Een enkele keer kon men Middelburg ook wel over water bereiken. Met een boot door de watergangen. Maar rond 1900 was dit vervoermiddel in onbruik geraakt. Een halve eeuw vroeger werd de vracht- en passagiersschuit nog alge meen gebruikt. Na de strenge winter van 1890 is de laatste schuitenboer Floris Maljaars van Aagtekerke er mee opgehouden. Ieder dorp had zijn schuitvlot, een houten stei gertje, waar de boten aanlegden. Sommi ge dorpen hebben nog een schuitvlot- straat, evenals Middelburg nog een Dom- burgs en Armeniaans schuitvlot heeft In de winter, bij vriezend weer, kon de schuit geen dienst doen. Maar geen nood, de boer spande zijn paard flink scherp- gezet voor de arreslee en zo ging het ook aardig vlug zelfs. Ook als de wegen besneeuwd waren ging het prachtig met de arreslee. Of wat primitiever, hij haalde de ijsbak (de „iezebak") van de zolder, de boerin stapte in met een warme stoof onder haar voeten en de korven met boter en eieren op haar schoot, hij zelf bond zijn schaat sen aan en duwde ijsbak met inhoud voort. De roete van kronkelende water gangen en sprinken hoefde hij niet altijd te volgen, er was in die tijd zoveel be vroren water op Walcheren dat hij meest in rechte lijn kon voortstekkeren. Grote lage weidegebieden stonden in die dagen heel de winter blank. Voor het verkeer was ijsgang wel een oplossing, daar anders het vervoer over de lage niet bestrate binnenwegen vaak onmogelijk was. Dan voelde men zich echt geïsoleerd. L, v. W. LONDEN, 31 maart. In het Britse Lagerhuis heeft Mej. Elaine Burton, vijfendertig jaar geleden een bekend sprintster, melding gemaakt van een plan voor de organisatie van een jaar lijks toernooi voor Europese atleten beneden de 17 jaar. Zij heeft haar plan ter sprake gebracht in de raad van Europa en geeft in overweging dit jeugdfestival om beurten te hou den in landen die in de raad verte genwoordigd zijn, het eerst te Straats burg. Lord John Hope, een van de onder ministers van buitenlandse zaken, verklaarde dat hij in beginsel voor 100 procent achter het plan stond en dat hij een onderzoek naar de kosten zou instellen. epe'-.ndr Meii.-deling (f»dv.) Ook bij Nescafé en andere soorten oplosbare koffie doet een beetje BUISMAN wonderen. ss» c sz? «rw ww de Z?este Bromfiets 31 mei laaisie daium! Voor indiening verzoek financiële tegemoetkoming GOES, 31 maart. De Stichting van de Landbouw vestigt er de aandacht op, dat oorlogsgetroffenen, die een her stelbaar beschadigd of een verwoest pand in Zeeland nog niet hersteld heb ben, niet dienen te vergeten, dat de Minister van Financiën bij de totstand koming van de Wet op de Materiële Oorlogsschaden gemachtigd is om een termijn te stellen, waarbinnen men wil men in aanmerking komen voor een crediet, uitgestelde of aanvullende bij drage een daartoe strekkend ver zoek moet hebben ingediend. In een uitvoeringsbeschikking heeft de Minister van Financiën bekend ge maakt, dat een dergelijke termijn ge steld is voor die gevallen ln Zeeland, waarin men een bijdrage op grond van artikel 8, dan wel een financiële tege moetkoming op grond van een der ar tikelen 71 en 72 van voornoemde Wet wil verkrijgen. Die termijn verstrijkt namelijk op 31 mei a.s. Getroffenen, welke met dit probleem te kampen hebben, kunnen dit aan de Gewestelijke Raad van Zeeland van het Landbouwschap (Landbouwhuis, Goes) voorleggen. Zij, die niet tijdig een aanvraag In dienen, verliezen daarmede het recht op een aanvullende tegemoetkoming. Het Hohner accordeon symphonic orkest, onder leiding van Rudolf Wurthner, dat zojuist uit Australië en Nieuw-Zeeland is teruggekeerd, waar het 107 concerten heeft gegeven, zal een kort tournee in Nederland maken, die op 4 april a.s. zal beginnen. Te Hoogeveen wordt de Mattheiis-passie uitgevoerd. In een aankondiging dienaan gaande ln de Geref. kerkbode lezen we: Naast de naam van Toonkunst merken we op de programma's, die op strategische punten zijn gehangen, de naam van het Cultureel Genootschap op. Misschien is het alleen maar om de kunst te steunen maar in elk geval staat de subsidie van Toonkunst en Genootschap beide achter deze gezongen Evangelieverkondiging! Daarover verblijden wij ons! En we verbazen ons ook een beetje. Hoogeveen kon geen christelijke orato riumvereniging rijk worden. Er mocht geen christelijke vleugel komen in het cultureel Genootschap. Maar nu wordt het evangelie uitge dragen in het lied, terwijl men niet chris telijk wil heten. Toch verblijd ik me, zei Paulus. Als het Evangelie maar wordt verkon digd. Libertas ex Veritate is het orgaan van de studentenvereniging S.S.R. Wjj von den daarin een artikel van de heer J. Zwaan over psalmberijmingen. Uitvoerig gaat htf in op de berijming van 1773, waarvan niet veel overblijft. Ten aanzien van de berijming-Hasper verklaart de heer Zwaan: De berijming van Ds. H. Hasper is wel moderner van taal dan zijn voorganger, doch kan uit poëtisch standpunt bezien moeilijk een verbetering genoemd wor den, hetgeen des. te erger is naarmate beide berijmingen in het licht van de lit teraire produktie van hun tijd geplaatst worden. Heeroma wenste een interkerke lijke commissie van dichters, achteraf Ingezonden Mededeling (Adv.) MIDDELBURG - NOORDSTRAAT 19-21 Wij exposeren in onze toonzalen: SLAAPKAMERAMEUBLEMENTEN BEDDEN - DEKENS - KARPETTEN - GORDIJNSTOFFEN (levering uitsluitend via de detailhandel) „gecontroleerd' door theologen en ver wachtte (1946!) hiervan een herleving van het oecumenisch besef. Hij beschouwde een gezamenlijke psalmberijming als een „middel tot hereniging" van het ver scheurde protestantisme. Inderdaad, wanneer er evenveel berij mingen moeten komen als er kerken zijn is de ellende niet te overzien! De bezwaren van hervormde zijde tegen de bundel-Hasper wekken bezorgdheid ten aanzien van de eenheid van de pro testantse kerken, ook op dit punt. Doch wie de stukken bestudeert gaat twijfelen aan de wijsheid van de Geref. synode, die betrekkelijk vlot een van verschil lende zijden aangevallen bundel „in prin cipe" aanvaardde. Het synodale stand punt wijst er m.i. op dat de Geref. Ker ken (ook) op dit terrein hun „theolocra- tie" nog niet te boven zijn. De Christen, het orgaan van de Unie van Baptiste Gemeenten, bevat de ope ningstoespraak, die Ds. F. E. Huizinga van Hengelo (O.) gehouden heeft op de algemene vergadering der Unie. We lezen daarin hoe Ds. Huizinga tot zijn collega's zegt: Wij hebben een woord voor de wereld, een woord van God. Wanneer wij dat van harte geloven, zullen wij niet zwijgen maar met alle mensen en middelen, die ons ten dienste staan die wereld vlakbij en veraf binnentrekken en zeggen, dat er geen heil is voor de enkeling noch voor de gemeenschap, tenzij ieder zich buigt voor de Heiland en Koning. Wij geloven dat God ons geroepen heeft om deze taak met inzet van alle krachten en gaven te vervullen. Er kwam een jongeman tot Spurgeon en hij vertelde, dat hij zich geroepen voelde de boodschap van God bekend te maken. „Kunt gij preken?" vroeg Spur geon hem. De jonge man antwoordde: „Ik ben bang, dat ik de Theems niet in brand kan zetten". „Nee, dat geloof ik ook niet", zei de prins der predikers, „maar als ik je erin wierp, zou het dan sissen?" Zouden Waal,'Maas en Rijn, het Stads kanaal en het Twente-Rijnkanaal, zouden meren en plassen van dit waterland gaan sissen als wij erin geworpen werden? Ik vrees dat meerderen van ons zonder ge luid zouden verdwijnen onder de opper vlakte van het gezelschap waarin wij verkeren. Terwijl naar ons gevoel de we reld wacht op vrije mensen, die krach tens hun geloof werken als het zout der aarde en het Licht der wereld. 70) „Neen, ik heb haai' alleen verteld, dat Willem een schuilplaats wist, waar hy zich kon verbergen als Monmouth's troepen werden verslagen, maar meer niet". „Weet zy, dat gij nu hier zijtï" „Neen, hoe zou dat ook mogelyk zyn? Zij slaapt ongetwijfeld nog, daar het nog zeer vroeg is. Gisteravond laat bereikte ons het nieuws, dat de Hertog gevlucht was; daarom kwam ik naar hier, zodra alles in huis weer rustig was." „Vertel haar dan vooral niets meer. Niets, 't Is in 't belang van uw ver loofde". „Weet gy dan niets meer van haar?" „Ik ben er niet zeker van. Maar 't is in geen geval verkeerd zo voorzich tig mogelijk te zijn. Biyf haar uit de weg, vertel haar niets en zorg er voor dat zy er niets van weet, als gy hier heen komt om uw verloofde te ont moeten". „Ik zal voorzichtig zijn, mijnheer", antwoordde het meisje, „hoewel ik niet geloof, dat er enig gevaar dreigt". Trelawney zweeg en even later ver trok het meisje. Drie dagen bleven zy in het hol by de schacht en iedere morgen juist voor zonsopgang kwam Martha haar Wil lem bezoeken. Door een eigenaardig gefluit kon digde zij haar komst aan en als Wil lem Ridgeway het hoorde, plaatste hy de ladder en het dappere meisje daalde af en bracht voedsel en drank niet alleen voor haar verloofde, doch ook voor Trelawney. De eerste twee dagen was zy opge wekt en moedig. Zy scheen volkomen zeker, dat haar verloofde zou ont snappen, ofschoon overal soldaten waren, die elke hoek doorzochten, om de weggelopen rebellen op te sporen; doch de vierde dag sprak een grote angst uit haar ogen en zij lag sidde rend in de armen van haar verloofde, alsof zij hem zoffht te beschermen en tegelijkertijd bij hem bescherming zocht. „Wat scheelt er aan, lieve Martha?" vroeg de jonge boer. „Zeg het, Mar tha, vertel alles". HOOFDSTUK 18. De dochter van de rechter. „O, het is verschrikkelijk", zei het meisje. „Nooit heb ik kunnen gelo ven, dat zulke dingen mogelijk waren. O, Willem, mijn beminde!" „Wat heeft u zo doen schrikken, lieve?" riep Ridgeway uit. „O", riep het meisje, „toen ik hier heen ging, nam ik een ander pad, dan d beide vorige keren. Ik was name lijk bang, dat ik bespied werd, daar om ging ik langs Sadlers weg in plaats van langs Coombe laan. Mij leek dat het veiligst. Juist toen ik Bayswater Downs overstak, kwam de zon op en daar zag ik aan de rechterkant van de weg drie gehangenen. O, het was afschuwelijk. De kraaien pikten hun de ogen uit. Eén van hen herkende ik. Het was David Dawe, één van va ders herders. Gij hebt hem ook wel gekend, Willem. Een minuut lang keek ik er naar en toen kwam er een vreemde hond aan, die aan de lijken begon te scheuren. Ik vluchtte gillend weg. Maar even verder hingen weer twee. En o, Willem, één van die bei den geleek veel op jou!" Een verhaal uit de tijd van Stadh. Koning Willem III „Mijn arme kind!" sprak de jonge man teder. „Ik heb gehoord, dat zy overal in 't rond gevonden worden, goede, God vrezende jongens. Zy zijn onverhoord opgehangen. Sommigen werden eerst nog gemarteld. Eén van hen hoorde ik gisteren niet ver van Walzick's boer derij, nog roepen: „O God, o God!" „Vrees niet", troostte Willem. „Zij stierven voor een goede zaak en hun zielen zijn bij God". „O, 't is vreselijk, afschuwelijk! Maar dat is nog niet alles. Men zegt, dat de wrede Jeffreys hierheen komt en dat er overal soldaten zyn. Er is geen haven, geen boerderij of huis in geheel West-Engeland, die niet dag en nacht bewaakt wordt. O, Willem, Wil lem, hoe zullen wij kunnen ontsnap pen?" ;,God zal voorzien", sprak de jonge boer, ofschoon zyn lippen trilden. „Maar er is nog meer", snikte het meisje. „Ik geloof dat ik bespied wordt. En als dat zo is, hoe kunt gy dan in leven blijven? O, mynheer", sprak zij, zich tot Trelawney wendend, „gy zyt knap en verstandig, kunt gy geen middel tot redding bedenken?" „Waarom denkt ge, dat gij bespied wordt?" vroeg Benedietus. „Hebt gy ook vermoedens tegen de vrouw die gy Lady Maria noemt?" „Ik weet het niet. Nog kort geleden heeft ze mij vele vragen gedaan". „Vragen? Waarover?" „Over Willem en over u, mynheer". „Over mij? Gij hebt haar toch m'n naam niet genoemd, hoop ik?" „Neen, mynheer, maar zij heeft mij gevraagd of ik ooit van u gehoord had en of gij ontsnapt waart." (Wordt vervolgd) In het Gereformeerd Weekblad (uitg. Kok, Kampen) schrijft de heer C. Buiten dijk over bekende predikers. Hij wijst er op, dat velen van hen worden nagebootst. Hij noemt o.a. Ds. S. G. de Graaf van Am sterdam, en vertelt: Ds. De Graaf nu liep altijd zeer plecht statig en devoot, met zijn bijbel tegen de borst gedrukt, naar de kansel. En zo liep eens een jonge dominee, in een aparte beurt, te Amsterdam (O.) in dezelfde houding naar de „houten broek". Een di aken, oud-vriend van de jonge dominee, die de van nature zeer levenslustige en beweeglijke, dus goed kende, zeide later: „ik had hem welen maakte toen een beweging met zijn rechterbeen. Evenals in de protestantse kerken ver langen de rooms-katholieke jongeren naar een minder officieel doch meer „menselijk" contact met hun geestelijke leidslieden. In De Maasbode troffen wij een open brief aan van jongeren aan de nieuwe bisschoppen, waaruit we citeren: Monseignori, zie ons achteraan staan en aanvaard over het tumult en boven al dat officiële geluid uit onze gelukwensen, onze hoop, onze „revolutionaire" ideeën, ons idealisme, ons radicalisme en des noods onze misstappen op de weg. Wat wij in u willen zien is: onze leraar en herder, die in ons midden is. Wees voor ons niet de verre, „kerkelijke auto riteit" die dag en uur gebonden is aan bestuurlijke plichten, ontoegankelijk voor mensen die „zonder reden" tot u komen. De kerk is voor ons wat anders dan een organisatie met een enorm aantal mantel- en nevenorganisaties, wat anders dan een macht, namelijk een kudde christenen bij troepjes langs de weg op weg naar de vervulling van onze hoop. In elk groepje loopt een bisschop mee, die de weg weet te wijzen. Monseignori, kom ook eens bij ons, temidden van ons jonge mensen vergis u niet, ik bedoel niet op congressen met vlaggen en trouwzweringen om te leraren en te luisteren en dat laatste om te weten te komen hoe wij zijn of willen zijn en om te vermanen als wij wezenlijk fout zijn. Mag ik eindigen met een tot ziens na de officiële gebeurtenissen? Als u zou willen komen, zal ik zorgen voor een pracht stel jonge vrienden en vriendinnen die heel wat met u te bepraten hebben. We zouden het heerlijk vinden en ik ver zeker u een spontane ontvangst waarbij ik, dit als terzijde, voor het welkomstlied meer denk aan „He is a jolly good fellow" dan aan „Aan U, o Koning der eeuwen", maar dat vindt u natuurlijk niet erg". WOENSDAG 4 —..IJL,. HILVERSUM I (402 m.). NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.13 Gram. 9.00 V. d. zieken. 9.25 V. d. vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Koorzang. 1005 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.10 Gram. 11.20 Radio Filh. ork. en solist. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gr. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 15.40 Meisjeskoor. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 „Het slot op de deur van Holland", rep. 17.40 Beursber. 17.45 Or gelspel. 18.15 Spectrum v. h. Chr. Orga nisatie- en Verenigingsleven. 18.30 Oos tenrijkse Protestanten vragen onze aan dacht. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Jaar vergadering v. d. Chr. Historische Unie. 20.00 Radiokrant. 20.20 Kamerork. en so list. 21.20 Buitenl. overz. 21.40 Geestelijke liederen. 22.10 Internat. Evangelisch com mentaar. 22.20 Volksmuz. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nws. 23.15 Sportuitsl. 23.2024.00 Gram. HILVERSUM II (298 mj. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Idem. VPRO: 10.00 Boekbespr. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V. d. vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.18 Dans- muz. 13.45 Medische kron. 13.55 Film- muz. 14.30 V. d. jeugd. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Gram. 17.00 Orgelspel. 17.20 Accor- deonork. en solist. 17.50 Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee: Jeugduitz. De brie venbus gaat open. Correspondentieclub o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Gram. 18.30 Act. 18.40 Lichte muz. 19.00 V. d. jeugd. 19.10 Oud Socialisme en Nieuw Humanisme, toespr. 19.25 VARA: 20.00 Nws.' 20.05 Tussen de regels door. 20.15 Leert uw landgenoten kennen, klankb. 20.40 Opa Groen krijgt vakantie, hoorsp. 21.45 Operettemuz. 22.40 Tussen mens en nevelvlek, caus. 22.55 Schaken, 23.00 Nws. 23.15 Soc. nws. in Esperanto. 23.20—24.00 Gram.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4